Pro-prutser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:37:
Wat is nou hét grote verschil tussen de Frame en de Quest 3?
Voor mij komt het op hetzelfde neer.. maar ik zie waarschijnlijk niet wat jullie wel zien.
Ik vraag dit omdat ik de afweging wil maken of het loont om mijn Quest 3 tzt te verkopen om een Frame te kopen.
Voor de volledigheid, ik heb een goede Game PC en een Steam Deck.
Ik lees dat er al een hele discussie is gevoerd, maar in het kort:
- Comfort! De Steam Frame is een stuk lichter en het gewicht is veel beter verdeeld, met een batterij die standaard achterop je hoofd zit
- Foveated streaming, via de wifi/dongle wordt alleen het stukje scherm waar je naar kijkt met een hogeresolutie verstuurd. Dit zorgt voor een betere verbinding met hoge framerates en (waarschijnlijk) langere accuduur. Het gebeurt snel genoeg dat het altijd sneller is als je ogen
- Compleet open ecosysteem: je mag alles doen en laten wat je wilt en je kan de Frame dus ook als PC gebruiken. Bluetooth toetsenbord erbij en schrijven maar bij wijze van spreken
- Modulair design: het ontwerp is zo gemaakt dat alles makkelijk te vervangen is, er is ook een sd kaart lezer om opslag uit te breiden
-De controllers hebben een o.a. een standaard controller layout met ABXY en Dpad etc, om ook flatscreen spellen in op een virtueel groot scherm te spelen
Dat zijn voor mij de belangrijkste punten