[VR] Steam Frame

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 18:28
M3llow schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:13:
Zijn er mensen die wel of niet de oplader van valve erbij bestellen? Waarom wel of niet? Lijkt me wel gaaf om de officiele oplader te hebben maar misschien zonde van het geld als je een betere voor minder geld kunt krijgen
Ik heb 'm erbij besteld zonder specifieke reden. Ik heb een aantal goede snelladers bij mijn bank en stoel verderop in de woonkamer en die werken prima. De Valve lader komt in het stopcontact waar ik het vaste plekje voor de Frame heb.

• jeronix
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:12
Zijn er mensen die wel of niet de oplader van valve erbij bestellen? Waarom wel of niet? Lijkt me wel gaaf om de officiele oplader te hebben maar misschien zonde van het geld als je een betere voor minder geld kunt krijgen
Sta zelf nog op waitlist maar ga hem zeker niet bestellen. 40 euro voor een oplader waarvan ik al meerdere vergelijkbare van heb (telefoon/laptops). Alternatieven zijn ook goedkoper en net zo goed.

Begreep ook dat er niets op staat van Valve of dergelijke dus je moet zelf weten dat het de officiele is.

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Het is niet zo dat ik persé VR wil, maar het zou best kunnen dat het wel gaat bevallen.

Ik hoop alleen wel dat de ondersteuning voor de Steam Machine snel gaat komen, want daar ben ik wel van afhankelijk. Ik heb verder alleen een iMac en geen Windows game PC.

Natuurlijk kan ik wel beginnen met Half-Life Alyx, maar het zou fijn zijn als ik uiteindelijk ook andere spellen kan spelen via de Steam Machine.

Ik heb nog wel een vraagje voor degene die hem al hebben: hoe is de ondersteuning voor niet-VR spellen?

Waarom ik dit vraag: heel lang geleden (in 2001) had ik een game PC, daar kon je een 3D brilletje aansluiten op de videokaart zodat je ook echt diepte kon zien. Ik heb hier echt heel veel plezier aan beleefd, ondanks dat de bril voor geen meter zat. Ondersteunt de Frame dit ook, dus dat je linker en rechteroog aparte beelden krijgen te zien?

Ik heb niet de intentie om een hele collectie VR spellen aan te schaffen, maar het zou wel fijn zijn als de VR bril iets toevoegt aan mijn bestaande spellen.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online

Kiwi

Gadgetfreak

In een interview rond de aankondiging hebben ze aangegeven dat ze er wel naar willen kijken, maar het is officieel nog niet mogelijk in ieder geval. Ik weet niet of je met tools als VorpX het op een andere manier aan de praat kan krijgen.
https://roadtovr.com/valv...flat-games-spatial-video/

• Jeroen O
Dat zou wel fijn zijn. Als een videokaart uit 2001 dit kan, dan zou de frame het ook moeten kunnen. Die videokaart deed dat volgens mij gewoon op driver-niveau want het werkte in principe bij alle 3D spellen.

• Pantalaimon
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:10

Pantalaimon

Daemon.

Ik word alweer helemaal enthousiast na het lezen van de ervaringen :D

Vandaag de Arcturus camera binnen gekregen. De Frame zelf staat nog met status 'Packaged' te wachten...

Ik vind het wel opvallend (en zuur voor degenen die nog wachten) dat nadat nog geen 30% van de reservation queue hun Frame besteld hebben, er al verschillende accessoires uitverkocht zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Pantalaimon op 23-09-2026 20:52 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:06

Cyphax

Moderator LNX/AI
Jeroen O schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:23:

Ik heb niet de intentie om een hele collectie VR spellen aan te schaffen, maar het zou wel fijn zijn als de VR bril iets toevoegt aan mijn bestaande spellen.
Ik heb geen idee hoe 2d games eruit gaan zien maar als je het hebt over bestaande spellen, dan is de lijst met VR mods misschien ook wel interessant. Die is best lang intussen. :)
https://rototrobot.github.io/VRMods-List/
Ik heb maar een beetje ervaring met VorpX, dat was het toen niet helemaal voor mij maar mods die de controls compatible maken met de controllers van je VR set werken in mijn ervaring wel vaak heel goed.

Saved by the buoyancy of citrus

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:35
Ik wissel de hele tijd tussen wel/niet/wel.

Maar waarschijnlijk wel, ik heb nog steeds geen usb-c PD opladers in huis, de enige die ik heb is voor een Raspberry Pi.

Aangezien ik zeker in het begin veel ga proberen met de headset heb ik graag een goede oplader die de headset zeker van voldoende stroom kan voorzien tijdens het gebruik. En deze heeft ook een lange kabel er aan.

• eltweako
Rko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:18:
Net de 1TB besteld. Helaas is de ergonomic kit nu ook al uitverkocht dus die heb ik er niet bij kunnen bestellen.
Ik baal daar wel van, maakt de ervaring toch wat minder als ik 'm straks kan kopen. Vraag me wel af hoe Valve dat zo slecht heeft kunnen inschatten, want die sets lijken me toch niet zo spannend om in voorraad te hebben.

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:57
De Steam Frame scheen ook met bril dragen te kunnen werken, zonder dat je nog aparte lensen of iets nodig hebt. Hoe is jullie ervaring hierin of zicht?

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:15
Fontini schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:49:
[...]

Ah, dat zal ik dan even doorstrepen. Met alleen een paar druppels smeerde ik het vet alleen maar uit. Ziet er nog als nieuw uit nu maar zal in de toekomst enkel een paar druppels water gebruiken, thanks!
Misschien maakt het allemaal niet zoveel uit maar voor nu :X

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Uit gemak heb ik gewoon de oplader er gewoon bijbesteld

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25
Rko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:18:
Net de 1TB besteld. Helaas is de ergonomic kit nu ook al uitverkocht dus die heb ik er niet bij kunnen bestellen.
Dat is wel echt heel erg slecht zeg... Hoop dat die snel weer in voorraad zijn. 69 euro vragen voor die set zag ik een beetje als Valve toch wat extra marge geven, maar eigenlijk hadden die stukjes plastic en rubber er gewoon bij moeten zitten natuurlijk. Geen probleem als ze dit gebruiken om de prijs voor wie ze niet wil net wat scherper te krijgen, maar niet leverbaar???

Ik weet niet of ik die top strap echt nodig ga hebben, maar de hand straps wil ik echt niet missen. Die heb ik voor de Quest 2 en Pro ook al jaren in gebruik en VR controllers zonder hand strap gaan gebruiken gaat als een enorme stap achteruit voelen en dat is niet hoe ik aan de Frame zou willen beginnen.

Gamertag: FinrazielNL

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:42
Ik heb de Steam Deck laser nog en dat is precies dezelfde. Staat niks officieels op verder

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 16:24

Wailing_Banshee

You're Next

Ik ga hem zeker niet bijbestellen. Ik heb bij m'n bureau 2 laptopladers (waarvan ik weet dat de ene 100W is en ik vermoed dat m'n dockingstation ook zoiets is) liggen en bij de bank een 50W en een 100W. En ik vermoed dat m'n Oculus lader (15W) voldoende zal zijn om hem wel bij te laden als hij uit staat (die zou ik eventueel kunnen vervangen door een grotere lader, maar er moet wel een losse kabel in kunnen, want de kabel die bij m'n Oculus zat is lekker lang :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55
RunTaker schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:44:
De Steam Frame scheen ook met bril dragen te kunnen werken, zonder dat je nog aparte lensen of iets nodig hebt. Hoe is jullie ervaring hierin of zicht?
Geen ervaring nog, maar ook brildrager* hier. Zodra hij binnen is (status: packaged) zal ik wel wat ervaringen delen. :)

* multifocaal en cilinder.... dus heel benieuwd of zonder bril te doen is

[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 24-09-2026 08:11 ]

Mijn muziek: Spotify

• PdeBie
Wel besteld. Waarom? Zeker weten dat het een correcte lader is en gewoon een compleet bundeltje bij elkaar te kunnen leggen (VR bril + lader).

• eltweako
Blijkbaar is de oplader ook out of stock, iemand hier die dat kan bevestigen?

Vind het toch wel een beetje slordig worden dat de accesoires zo minimaal op voorraad zijn.

• Isniedood
Net de mail gekregen dat ik de steam frame mag bestellen. 6-8 dagen levertijd.

Ergonomics kit schijn je een tijdje na aanschaf van de steam frame te kunnen bestellen. Hopelijk is hij niet echt uitverkocht

• Marttin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:20
Ongekend dat al die accessoires kunnen worden opgekocht onafhankelijk van de Steam Frame. Eigenlijk zou dit voor nu gelimiteerd moeten zijn tot de mensen die daadwerkelijk een frame hebben gekocht.

Snap op zich wel dat Valve dit los verkoopt. Waarschijnlijk is dit het enige waar ze winst op kunnen maken. Maar had liever gezien dat de essentials gewoon meegeleverd werden.

Gisteravond nog even lopen pielen. Ik ben erachter dat SteamVR ook haar eigen settings heeft. Die zijn leidend wanneer je vanaf de PC streamed. Daar kun je ook de resolutie en bitrate instellen. Als je dit te hoog zet dan gaat de connectie wel veel haperen dus dat blijft even tweaken. Het schijnt wel dat de beta branch van SteamVR al wat fixes bevat qua streaming

Ook Half Life Alyx even kunnen proberen. Het draait echt heel soepel standalone. Wel zijn er veel artifacts zichtbaar. Ik heb het ook even gestreamed vanaf m’n PC en dan ziet het er echt adembenemend uit (max settings). Nog nooit zoiets ervaren op deze manier!

• Sj0eRdJuH
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:07
eltweako schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:32:
Blijkbaar is de oplader ook out of stock, iemand hier die dat kan bevestigen?

Vind het toch wel een beetje slordig worden dat de accesoires zo minimaal op voorraad zijn.
ja, alle accessoires zijn inmiddels out of stock:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN_XRmt2I_aGyiBrhhEZ1ghpZg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9t6SRI18rdLCIINwGwsMf0Lg.png?f=fotoalbum_large

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 21:56

ResuCigam

BOFH

Sj0eRdJuH schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:16:
[...]

[Afbeelding]
Waardeloos zeg, en ik zit nog te wachten op mijn je mag het nu kopen mail.

We do what we must because we can.

• StefanJanssen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 11:38
jeronix schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:21:
[...]

Sta zelf nog op waitlist maar ga hem zeker niet bestellen. 40 euro voor een oplader waarvan ik al meerdere vergelijkbare van heb (telefoon/laptops). Alternatieven zijn ook goedkoper en net zo goed.

Begreep ook dat er niets op staat van Valve of dergelijke dus je moet zelf weten dat het de officiele is.
Dit is een andere oplader dan die van de Deck. Bij deze staat aan beide kanten een Valve logo embossed. Verder niet heel speciaal inderdaad.

Zelf heb ik de oplader er bij besteld omdat ik weet dat Valve zich goed aan de USB C standaard houdt. Terwijl ik al meerdere opladers heb gehad die dat niet doen.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:12
Sj0eRdJuH schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:16:
[...]

[Afbeelding]
Ik had van Valve toch wel een soort van verwacht dat de accessoires max 1 per steamframe aankoop zouden zijn en dat in ieder geval voor de mensen in de queue er voldoende beschikbaar zijn. Dat het nu al na enkele dagen en slechts een klein percentage van de queue mensen die besteld hebben is uitverkocht is echt treurig :-( .

Ik ga maar duimen dat de third party upgrades snel beschikbaar komen en hetzelfde zijn. Want de controllers zonder de knuckle straps is echt wel een mega domper kwa ervaring :| .

Maar hey! Misschien heb ik wel geluk en is tegen de tijd dat ik eindelijk mag bestellen een nieuwe voorraad binnen gekomen van de accessoires, en anders ga ik wel een support ticket indienen met of het mogelijk is om ze te bestellen als ze weer op voorraad zijn.

• eltweako
Bloodhoundje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:59:
[...]

Ik had van Valve toch wel een soort van verwacht dat de accessoires max 1 per steamframe aankoop zouden zijn en dat in ieder geval voor de mensen in de queue er voldoende beschikbaar zijn. Dat het nu al na enkele dagen en slechts een klein percentage van de queue mensen die besteld hebben is uitverkocht is echt treurig :-( .

Ik ga maar duimen dat de third party upgrades snel beschikbaar komen en hetzelfde zijn. Want de controllers zonder de knuckle straps is echt wel een mega domper kwa ervaring :| .

Maar hey! Misschien heb ik wel geluk en is tegen de tijd dat ik eindelijk mag bestellen een nieuwe voorraad binnen gekomen van de accessoires, en anders ga ik wel een support ticket indienen met of het mogelijk is om ze te bestellen als ze weer op voorraad zijn.
Hoop ook op nieuwe voorraad, maar begrijp niet hoe je wel headsets maar niet accesoires op voorraad kunt hebben. Lijkt me dat ze goed geld verdienen aan die accesoires en je dat bij elke headset wilt kunnen verkopen.

Als het te lang duurt ga ik ook voor third-party accesoires, zou zonde zijn.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben zijn de hand straps vast al als spares te koop bij iFixit :+.

Maar even serieus, wel een domper dat die reservation queue zo langzaam gaat. En waarom? Er zijn zat logistics support toko's die tienduizende orders verwerken in een paar dagen. Volgens mij druppelen de Frames mondjesmaat uit productie en hebben ze de uitlevering uitgesmeerd over een langere periode om de release toch nog in de zomer te kunnen doen, met als gevolg dat iedereen in de reservation list zich op zit te vreten. Ik wel iig.

Dan had ik misschien nog liever in een waitlist gestaan, het los kunnen laten, om over een paar maanden verrast te worden door een bestelmail.
Bij de steam controller had ik deze onrust niet.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 24-09-2026 10:41 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:22
Marttin schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:50:
Ongekend dat al die accessoires kunnen worden opgekocht onafhankelijk van de Steam Frame. Eigenlijk zou dit voor nu gelimiteerd moeten zijn tot de mensen die daadwerkelijk een frame hebben gekocht.

Snap op zich wel dat Valve dit los verkoopt. Waarschijnlijk is dit het enige waar ze winst op kunnen maken. Maar had liever gezien dat de essentials gewoon meegeleverd werden.
Huh? Maar je kon toch alleen maar de extra's kopen bij de aankoop van de headset zelf?
Ik zit al dagen tegen die bestelpagina te kijken, en telkens stond er bij de accessoires dat ze pas beschikbaar zijn bij aankoop van een headset.

Maakt het niet beter overigens, als steamframeout klopt zijn nog geen 30% van de frames besteld. Dus best absurd dat de accessoires nu al uitverkocht zijn.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Flamesz schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:18:
[...]

Maakt het niet beter overigens, als steamframeout klopt zijn nog geen 30% van de frames besteld. Dus best absurd dat de accessoires nu al uitverkocht zijn.
Vergeet niet dat https://steamframeout.com/ slechts een hele ruwe indicatie is, puur op basis van wat bezoekers aangeven. Daar zit geen enkele controle op en ze filteren enkel op IP-adres. Ik heb dagelijks een ander adres dus ik heb nu net voor de 2e keer mijn antwoord in kunnen vullen.
Ergo: Ik zou daar echt geen enkele waarde aan hangen. :o

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• Flamesz
Room42 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:31:
[...]

Vergeet niet dat https://steamframeout.com/ slechts een hele ruwe indicatie is, puur op basis van wat bezoekers aangeven. Daar zit geen enkele controle op en ze filteren enkel op IP-adres. Ik heb dagelijks een ander adres dus ik heb nu net voor de 2e keer mijn antwoord in kunnen vullen.
Ergo: Ik zou daar echt geen enkele waarde aan hangen. :o
Ja als je data gaat manipuleren valt het om. Ik geloof ook niet dat het de exacte waarheid is, maar ik zie geen reden om het niet als redelijke benadering van de realiteit te zien.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 21:47
Ik lees hier veel mensen die zeggen dat de accessoires niet leverbaar zijn. Maar bij mij staat er "available with purchase". Of zat dat komen omdat ik nog in de queue zit dat ze het gewoon niet laten zien bij mij?

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/33567-screenshot_2026-09-24_103931.png

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• jeronix
RunTaker schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:44:
Volgens mij zou het moeten kunnen met de grotere spacer.

Zal wel erg oppassen want zijn veel die in ieder geval op andere brillen krassen kregen op de lens van de VR bril.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 21:56

ResuCigam

BOFH

Mattie112 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:39:
Ik lees hier veel mensen die zeggen dat de accessoires niet leverbaar zijn. Maar bij mij staat er "available with purchase". Of zat dat komen omdat ik nog in de queue zit dat ze het gewoon niet laten zien bij mij?

[Afbeelding]
Ik vermoed het laatste inderdaad.

We do what we must because we can.

• Bloodhoundje
Zojuist mijn mailtje ook ontvangen voor de 1TB steamframe te betalen. Kon bij het afrekenen zoals verwacht geen accessoires bijbestellen omdat alles out of stock is. Echt onwijs treurig. Heb wel vernomen dat zodra het weer beschikbaar is je het als steamframe eigenaar daarna kan nabestellen. Dat ga ik met steam support nog wel even dubbel checken.

Heb in ieder geval de headset zojuist betaald. Erg jammer dat ik zonder de ergo straps ermee begin aangezien dit toch wel flink verschil maakt in de immersie. Maar eens zien of ik tijdelijk zelf iets in elkaar kan zetten met de 3d printer en tpu rubber oid.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:45

BramT

Rule #1

Ik heb de Frame gisteren binnen gekregen. Zat geen ergonomics pakketje bij. Krijg vandaag mail van Valve dat mn bestelling aan de transporteur meegegeven gaat worden, incl de tracking code van de Frame welke ik dus al binnen heb...

Blijkbaar gaan die dingen dus ook niet altijd tegelijk de deur uit daar.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• StefanJanssen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 11:38
BramT schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:23:
Ik heb de Frame gisteren binnen gekregen. Zat geen ergonomics pakketje bij. Krijg vandaag mail van Valve dat mn bestelling aan de transporteur meegegeven gaat worden, incl de tracking code van de Frame welke ik dus al binnen heb...

Blijkbaar gaan die dingen dus ook niet altijd tegelijk de deur uit daar.
Klopt, het zijn twee verschillende dozen, bij mij zijn ze tegelijk gekomen, met 1 tracking code, maar ik kan me voorstellen dat twee dozen soms los verstuurd worden.

• Fontini
Marttin schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:50:
De accessoires zijn voor zover ik weet niet los te koop. Je kan ze enkel toevoegen wanneer je de frame daadwerkelijk gaat bestellen. En volgens mij ook echt alleen op dat moment want ik kon ondanks dat ik de frame al heb geen accessoires bijkopen.
Gisteravond nog even lopen pielen. Ik ben erachter dat SteamVR ook haar eigen settings heeft. Die zijn leidend wanneer je vanaf de PC streamed. Daar kun je ook de resolutie en bitrate instellen. Als je dit te hoog zet dan gaat de connectie wel veel haperen dus dat blijft even tweaken. Het schijnt wel dat de beta branch van SteamVR al wat fixes bevat qua streaming
Mijn access point (U7 Lite) zat te dicht in de buurt van de PC met dongle wat ook resulteerde in veel haperen. PC staat op een metalen kastje naast mijn bureau met access point daar dicht in de buurt. Dat werkte altijd prima voor andere wifi apparaten maar bleek de dongle flink tegen te werken. Na verplaatsen access point geen issues meer. Zelfs niet op 5k2k res met hoogste bitrate setting. Connection is altijd paars @ het icoontje (indicatie dat 'ie perfect is I guess?) en alles loopt butter smooth.
Ook Half Life Alyx even kunnen proberen. Het draait echt heel soepel standalone. Wel zijn er veel artifacts zichtbaar. Ik heb het ook even gestreamed vanaf m’n PC en dan ziet het er echt adembenemend uit (max settings). Nog nooit zoiets ervaren op deze manier!
Ik heb deze destijds op de Index uitgespeeld en dat was toen al adembenemend mooi. Misschien ga ik binnenkort voor een retry.

Ik ben nu The Big Walk aan het spelen en daar zit een mechanic in waarbij je je ogen dicht moet doen (met de linker trigger) om te luisteren naar hints. Zit ook een optie in het menu om de eye-tracking te gebruiken zodat je daadwerkelijk je ogen dicht kan doen om dat te activeren. Werkt helaas in ieder geval bij mij (nog) niet maar had nog niet aan eye-tracking als extra game element gedacht. Ben benieuwd wat voor games/applicaties daar in de toekomst gebruik van gaan maken!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:23
Voor een PD oplader, ipv de valve lader te kopen en nog meer stopcontacten te vullen wellicht ook tijd om te investeren in een desktop charger. Ik laad hem op op mijn bureau waar ik een 200W ugreen lader heb die ik ooit voor 60€ heb gekocht. Ding kan 3 laptops tegelijkertijd opladen en nog wat accessoires ernaast(6 typ-c poorten, 2 typ-a poorten). Met de toenemende hoeveelheid oplaadbare apparaten is zoiets toch wel handig :)

• Flamesz
Fontini schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:02:

Mijn access point (U7 Lite) zat te dicht in de buurt van de PC met dongle wat ook resulteerde in veel haperen. PC staat op een metalen kastje naast mijn bureau met access point daar dicht in de buurt. Dat werkte altijd prima voor andere wifi apparaten maar bleek de dongle flink tegen te werken. Na verplaatsen access point geen issues meer. Zelfs niet op 5k2k res met hoogste bitrate setting. Connection is altijd paars @ het icoontje (indicatie dat 'ie perfect is I guess?) en alles loopt butter smooth.
Heb je het ook geprobeerd met alleen je access point? Ik had begrepen dat als je al goede wifi 6e / Wifi 7 over 6ghz bereik hebt, je geen dongle meer nodig hebt.
Ik zit zelf in een situatie waar ik het liefst speel in een andere ruimte dan waar mijn pc staat, dus moet ook gaan kijken en testen wat er mogelijk is over alleen wifi.

• Fontini
Flamesz schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:10:
[...]

Heb je het ook geprobeerd met alleen je access point? Ik had begrepen dat als je al goede wifi 6e / Wifi 7 over 6ghz bereik hebt, je geen dongle meer nodig hebt.
Ik zit zelf in een situatie waar ik het liefst speel in een andere ruimte dan waar mijn pc staat, dus moet ook gaan kijken en testen wat er mogelijk is over alleen wifi.
Heb het alleen geprobeerd tijdens troubleshooten. Mijn AP kan ook maar max 5GHz zenden. Ik kan de Dream Router 7 proberen maar die staat in de meterkast in de slaapkamer. Dus dan zit er een deur en een gipsplaten muur tussen. Ik ga straks even testen voor je!

• Flamesz
Fontini schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:13:
[...]

Heb het alleen geprobeerd tijdens troubleshooten. Mijn AP kan ook maar max 5GHz zenden. Ik kan de Dream Router 7 proberen maar die staat in de meterkast in de slaapkamer. Dus dan zit er een deur en een gipsplaten muur tussen. Ik ga straks even testen voor je!
Alleen 5Ghz performance ben ik ook wel benieuwd naar. Dat is mijn huidige netwerk situatie, en als dat niet voldoet moet ik kiezen tussen mijn netwerk upgraden, of met een usb verlengkabel oid werken voor die dongle.

Iig bedankt!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:08
Heb ook alleen 5ghz. Zou nice zijn als ik ook in een andere kamer kon spelen pcvr. Zie best wat topics voorbij komen over slechte wireless pcvr en streaming via steam? Niet zo mooie beelden oplevert als via VD?

Zal vast wel te fixen zijn via de software. Nu nog wachten op de purchase mail.

• Fontini
Flamesz schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:16:
[...]

Alleen 5Ghz performance ben ik ook wel benieuwd naar. Dat is mijn huidige netwerk situatie, en als dat niet voldoet moet ik kiezen tussen mijn netwerk upgraden, of met een usb verlengkabel oid werken voor die dongle.

Iig bedankt!
Ik vermoed dat een AP handover bij wifi-roaming je dan misschien nog wel kan gaan tegenwerken. Voor non-streaming data is dat wel te doen natuurlijk maar als dat gebeurt tijdens streamen ga je dat wel merken. Misschien ook iets om rekening mee te houden. Ik test even 5GHz op 1 access point.

A few moments later. Holy moly dat is eigenlijk verrassend goed! Ik heb een kleine woning en ben hemelsbreed een meter of 8 verderop gaan staan (met gipsplaten muur ertussen en de slaapkamer deur dicht). Dicht bij de dongle zit ik tussen de 2ms - 5ms latency en 0% - 0.5% packet loss. In mijn slaapkamer had ik even een spike naar 120ms maar dat was denk ik omdat ik de headset echt net weer op had gezet. Een paar minuten HL:Alyx aangezet en die cijfers in de gaten gehouden: 4ms - 10ms latency (heb het vaakst 7ms gezien) en 0% - 0.8% packet loss.

Frame is locked op de U7 Lite dus de DR7 in de slaapkamer werd niet gebruikt. Eerste kleine test ziet er goed uit in ieder geval!

• korenjw
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 15:30
Ik heb de Frame sinds gisteren en ben van alles aan het uitvogelen. Iemand een idee wat de makkelijkste manier is om een mkv-bestand over te zetten naar het interne geheugen van de Frame? Windows direct naar Linux, dus niet via micro-sd? Heb de app Immergallery aangeschaft die 3D-MVC zou kunnen afspelen standalone, maar die kan alleen lezen vanaf het interne geheugen. Schijnt met de Android-laag te maken te hebben. Misschien dat iemand idee heeft (Google helpt niet ;) ), want zal denk hetzelfde werken als met Steam Deck/Machine. Alvast dank.

• Sj0eRdJuH
Ik vraag me af wat voor contracten Valve heeft met Ceva en GLS, mijn frame ligt al sinds dinsdag ochtend vroeg ingepakt klaar maar sindsdien is er radiostilte :(

Dinsdag middag de Arcturus camera besteld en die had ik gisteren al binnen

[ Voor 19% gewijzigd door Sj0eRdJuH op 24-09-2026 13:05 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 16:24

Wailing_Banshee

You're Next

vrilly schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:06:
Voor een PD oplader, ipv de valve lader te kopen en nog meer stopcontacten te vullen wellicht ook tijd om te investeren in een desktop charger. Ik laad hem op op mijn bureau waar ik een 200W ugreen lader heb die ik ooit voor 60€ heb gekocht. Ding kan 3 laptops tegelijkertijd opladen en nog wat accessoires ernaast(6 typ-c poorten, 2 typ-a poorten). Met de toenemende hoeveelheid oplaadbare apparaten is zoiets toch wel handig :)
Ja, ik moet ook eens naar zo'n ding kijken... Mijn werklaptop heeft een dockingstation, maar daarnaast heb ik nog 3 andere USB laders (voor m'n prive laptop, m'n draadloze telefoonlader en die losse USB-C kabel voor "overig"....
Sj0eRdJuH schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:04:
Ik vraag me af wat voor contracten Valve heeft met Ceva en GLS, mijn frame ligt al sinds dinsdag ochtend vroeg ingepakt klaar maar sindsdien is er radiostilte :(
Ach, bij mij is het al radiostilte sinds vorige week donderdag...
Ja, die verstuurden verrassend snel, donderdag besteld, vrijdag in huis...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Bloodhoundje
Ter informatie, ik heb steam support gemailed met de vraag wat te doen nu de accessoires out of stock zijn als ik deze wel wil.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvBXf148ovl7Y4OW3sIT_l1RtfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMLSuzmVPv3rtSisOmaqoRkO.png?f=fotoalbum_large

Dus als je de Steam Frame eenmaal geactiveerd hebt in je account na inschakelen zou je daarna op elk moment dat er accessoires beschikbaar komt deze kunnen nabestellen.

Even rot voor nu maar in ieder geval krijg je dus niet de situatie dat je pas aan de beurt bent als iedereen in de queue een frame heeft besteld oid.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 20:19
korenjw schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:36:
Ik heb de Frame sinds gisteren en ben van alles aan het uitvogelen. Iemand een idee wat de makkelijkste manier is om een mkv-bestand over te zetten naar het interne geheugen van de Frame? Windows direct naar Linux, dus niet via micro-sd? Heb de app Immergallery aangeschaft die 3D-MVC zou kunnen afspelen standalone, maar die kan alleen lezen vanaf het interne geheugen. Schijnt met de Android-laag te maken te hebben. Misschien dat iemand idee heeft (Google helpt niet ;) ), want zal denk hetzelfde werken als met Steam Deck/Machine. Alvast dank.
Je kan SSH aanzetten en dan WinSCP gebruiken op je windows pc om bestanden over te zetten. Zo doe ik het op de steamdeck dus ik ga ervan uit dat het op de frame ook moet werken aangezien het linux is.

Mijn frame staat nog steeds op status packaged items, heb weinig hoop meer dat het voor het weekend binnen is.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:22

Wellicht gewoon wat geduld hebben, maar ik snap de frustratie.

Bij mij was ie ingepakt maandagmorgen + tracking gekregen voor bril + accessoires. (2 pakketten)

Dinsdagavond laat een mail van GLS dat 1 pakket werd opgehaald. (gisteren geleverd, gelukkig was dit de bril)

Pakket 2 met de accessoires is sinds maandagmorgen nog steeds niet opgehaald door GLS.

• Sj0eRdJuH
fre_ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:31:
[...]

Wellicht gewoon wat geduld hebben, maar ik snap de frustratie.

Bij mij was ie ingepakt maandagmorgen + tracking gekregen voor bril + accessoires. (2 pakketten)

Dinsdagavond laat een mail van GLS dat 1 pakket werd opgehaald. (gisteren geleverd, gelukkig was dit de bril)

Pakket 2 met de accessoires is sinds maandagmorgen nog steeds niet opgehaald door GLS.
Zit niks anders op dan geduld hebben, maar het is wel slecht geregeld helemaal in verhouding tot het geld wat betaald wordt.

• DheeradjS
  • Laatst online: 26-09 08:08
Als ik heel eerlijk ben, ben bij GLS wel gewend dat die dingen een week in een depot stil staan. De accessory pack in intussen wel geleverd, maar de Frame hangt voor mij ook sinds dinsdag stil.

CEVA heb ik dan weer nooit issues mee.

• Finraziel
Flamesz schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:16:
[...]

Iig bedankt!
Hier valt heel weinig over te zeggen omdat het erg afhangt van je netwerk apparatuur en de drukte in het spectrum bij jou... Ik had vroeger vrij probleemloos draadloos streaming op een 5 GHz netwerk met quest 2 en later pro... Maar op een gegeven moment kreeg ik steeds meer problemen, ik denk omdat de buren langzaam ook allemaal naar 5 GHz overschakelden. 6 GHz was toen weer vrij probleemloos, want dat hadden de meeste mensen nog niet. Maar als ik niet zoveel buren met WiFi gehad zou hebben (appartementencomplex) dan was 5 GHz gewoon nog prima geweest.

• Finraziel
Flamesz schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:34:
[...]

Ja als je data gaat manipuleren valt het om. Ik geloof ook niet dat het de exacte waarheid is, maar ik zie geen reden om het niet als redelijke benadering van de realiteit te zien.
Een mogelijke reden is wel dat mensen die nog zitten te wachten eerder op zo'n site zullen komen dan diegenen die hem al ontvangen hebben.

• Mattie112
Bloodhoundje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:16:
Ter informatie, ik heb steam support gemailed met de vraag wat te doen nu de accessoires out of stock zijn als ik deze wel wil.[Afbeelding]

Dus als je de Steam Frame eenmaal geactiveerd hebt in je account na inschakelen zou je daarna op elk moment dat er accessoires beschikbaar komt deze kunnen nabestellen.

Even rot voor nu maar in ieder geval krijg je dus niet de situatie dat je pas aan de beurt bent als iedereen in de queue een frame heeft besteld oid.
Dat is sowieso goed om te weten ja!

• Marttin
Fontini schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:02:
[...]

De accessoires zijn voor zover ik weet niet los te koop. Je kan ze enkel toevoegen wanneer je de frame daadwerkelijk gaat bestellen. En volgens mij ook echt alleen op dat moment want ik kon ondanks dat ik de frame al heb geen accessoires bijkopen.
Oh ik meen ergens op Reddit te hebben gelezen dat mensen zo’n kit meerdere keren hebben kunnen bestellen en daarna doorverkopen voor achterlijke prijzen.

Als dit niet klopt is het wel kwalijk dat Valve zo weinig voorraad heeft geregeld voor deze launch voor een accessoire die waarschijnlijk 9/10 mensen nodig heeft.

• P5ycho
Het is natuurlijk sneu voor zowel mens als milieu dat die dingen los verkocht worden. Het kost amper iets en had misschien 25 euro toegevoegd aan de basisprijs...

• Grawler
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-09 19:57
De Steam Frame kunnen bestellen, zonder de accessoires :|

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:28:
Het is natuurlijk sneu voor zowel mens als milieu dat die dingen los verkocht worden. Het kost amper iets en had misschien 25 euro toegevoegd aan de basisprijs...
Volgens mij is het eerder andersom. Als je alles standaard in één grote bundel stopt, produceer en lever je ook accessoires aan mensen die ze helemaal niet nodig hebben. Zeker bij bijvoorbeeld een oplader die iemand mogelijk al heeft liggen.

Los aanbieden geeft de consument de keuze en voorkomt onnodige productie en uiteindelijk elektronisch afval. Idealiter kun je de gewenste accessoires gewoon direct bijbestellen, zodat alles in één zending meegaat.

Dat iets maar € 25 extra kost, zegt natuurlijk weinig over de milieubelasting ervan. 😉

• jeronix
Fontini schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:34:
[...]

Ik vermoed dat een AP handover bij wifi-roaming je dan misschien nog wel kan gaan tegenwerken. Voor non-streaming data is dat wel te doen natuurlijk maar als dat gebeurt tijdens streamen ga je dat wel merken. Misschien ook iets om rekening mee te houden. Ik test even 5GHz op 1 access point.

A few moments later. Holy moly dat is eigenlijk verrassend goed! Ik heb een kleine woning en ben hemelsbreed een meter of 8 verderop gaan staan (met gipsplaten muur ertussen en de slaapkamer deur dicht). Dicht bij de dongle zit ik tussen de 2ms - 5ms latency en 0% - 0.5% packet loss. In mijn slaapkamer had ik even een spike naar 120ms maar dat was denk ik omdat ik de headset echt net weer op had gezet. Een paar minuten HL:Alyx aangezet en die cijfers in de gaten gehouden: 4ms - 10ms latency (heb het vaakst 7ms gezien) en 0% - 0.8% packet loss.

Frame is locked op de U7 Lite dus de DR7 in de slaapkamer werd niet gebruikt. Eerste kleine test ziet er goed uit in ieder geval!
Dit klinkt top. Heb je de DR7 met 6ghz ook kunnen testen?

Mij PC staat boven en VR ruimte toch krapper geworden met kasten in de kamer. Hoop dat ik hem ook in de woonkamer kan gebruiken op wifi (desktop is bekabeld). Heb nu een wifi repeater, die wil ik mogelijk vervangen door een access point met 6GHZ als dat goed werkt.

• P5ycho
Dirtyrockers schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:34:
[...]

Volgens mij is het eerder andersom. Als je alles standaard in één grote bundel stopt, produceer en lever je ook accessoires aan mensen die ze helemaal niet nodig hebben. Zeker bij bijvoorbeeld een oplader die iemand mogelijk al heeft liggen.

Los aanbieden geeft de consument de keuze en voorkomt onnodige productie en uiteindelijk elektronisch afval. Idealiter kun je de gewenste accessoires gewoon direct bijbestellen, zodat alles in één zending meegaat.

Dat iets maar € 25 extra kost, zegt natuurlijk weinig over de milieubelasting ervan. 😉
De oplader mag niet meegeleverd ivm EU regelgeving.
De Steam Frame Accessory Replacement Kit is precies dat, een replacement kit en niet nodig voor gebruik.
De handstraps daarentegen, die heeft bijna iedereen nodig. Zeker niet als HL Alyx meegeleverd wordt, waar ze al niet te missen zijn.
Ik denk toch echt dat standaard meeleveren, net als bij de Index, practischer was geweest. Wil je ze optioneel maken, maak ze dan detachable.

Ik ben het met je eens dat de milieuimpact lastig daadwerkelijk te bepalen is idd.

• Isniedood
P5ycho schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:08:
[...]

De Steam Frame Accessory Replacement Kit is precies dat, een replacement kit en niet nodig voor gebruik.
De handstraps daarentegen, die heeft bijna iedereen nodig. Zeker niet als HL Alyx meegeleverd wordt, waar ze al niet te missen zijn.
Ik denk toch echt dat standaard meeleveren, net als bij de Index, practischer was geweest. Wil je ze optioneel maken, maak ze dan detachable.

Ik ben het met je eens dat de milieuimpact lastig daadwerkelijk te bepalen is idd.
Ze zijn prima te missen hoor. HP reverb G2 met polsbandje werkte prima met HL alyx. NEemt niet weg dat alle comfort dingen erbij hadden moeten zitten. Overigens begin ik nu opeens third party te overwegen nu ik ze niet kan krijgen.

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 22:26

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Militia Pilot schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:31:
[...]

Als je op je profiel foto klikt in de steam frame krijg je een aantal opties, waaronder de optie Redeem, hoop dat dit helpt. :)

Bij mij werkt het iig niet omdat mijn serienummer ongeldig zou zijn? :?
Uiteindelijk toch gelukt zonder Steam Support, maar nog geen idee waar het aan lag.

• eltweako
[...]

De ergonomic kit is in mijn ogen echt iets om flink marge op te pakken. De headset iets goedkoper aanbieden (helaas net niet gelukt om onder de 1000 euro te komen) en dan een losse set die iedereen wel wilt hebben voor een flinke prijs.

Dat die dan nu ook uitverkocht is snap ik echt niet. Tenzij dat de opslagruimte zo duur was dat ze besloten hebben om dat spul gewoon wekelijks aan te laten vullen en vooral headsets op voorraad te hebben.

• Mattie112
Dirtyrockers schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:34:
[...]

Maar, als je https://steamframeout.com/#orders mag geloven, als 86% van de mensen dat besteld in hoeverre bespaar je dan nog "afval". Plus was dat percentage hoger als het niet uitverkocht was?

En de oplader? De Steam Deck kan je ook kopen (voor hetzelfde bedrag) zonder oplader dus zo hadden ze het ook kunnen doen. Al vind ik die toch weer anders, veel mensen hebben al een oplader maar niemand heeft een head-strap :)

• fre_
[...]

dat valt mee hoor. Ik zit 3 uur in het spel, en gebruik de controllers zonder die handstraps. Dat gaat best goed.

Wat me meer stoort is dat de Frame niet goed afsluit rond de neus (bij mij althans). De PSVR2 heeft dit beter voor elkaar.
Ik mis dus eerder de Extended Light blocker uit de Ergonomic Accessories Kit. Zeker bij een game als HL Alyx, waar er veel donkere omgevingen zijn. Daar merk je trouwens goed dat de Frame geen OLED gebruikt, want echt zwart zijn de donkere locaties nooit.

• Sj0eRdJuH

Ongeduldig klagen heeft geholpen :p morgen komen ze 2 pakketten brengen :)

• Kiwi
  • Nu online

Kiwi

Gadgetfreak

Sj0eRdJuH schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:22:
[...]

Ongeduldig klagen heeft geholpen :p morgen komen ze 2 pakketten brengen :)
In dat geval: wanneer krijg ik mijn mail om te bestellen :(

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40

jacobras

Developer

Bloodhoundje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:16:
Ter informatie, ik heb steam support gemailed met de vraag wat te doen nu de accessoires out of stock zijn als ik deze wel wil.[Afbeelding]

Dank voor dit checken! Blijft slordig van Valve dat ze de voorraad hiervan niet op orde hebben. Ik vind de "extra's" in dat pakket onmisbaar: de controller-grips. Die zijn op de Index een van de pluspunten en voegen veel toe aan de VR-ervaring: dingen kunnen oppakken door je hand te sluiten (zonder dat je al iets vast hoeft te houden).

Maar gelukkig dus wel te bestellen zodra het weer kan, komt vast goed.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• Jeroen O
Vandaag na twee dagen denken toch maar de Frame besteld. Hopelijk krijg ik er geen spijt van.

Ik zal beginnen met het spelen van Half-Life Alyx. En dan maar verder kijken wat ik er uit kan halen :)

Verkopen kan altijd nog, maar als ik de reservering laat lopen kom ik weer helemaal onderaan de wachtlijst.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:22
Ik ben erg benieuwd naar de vertraging van de Steam Frame bij streamen naar de pc, want ik begin daar mondjesmaat dingen over te horen. Ik ben best gevoelig voor latency en maak me best zorgen over de latency die de streaming mogelijk kan veroorzaken. Is dit een ding? Heb gehoord dat native standalone games draaien best een verschil is qua latency met streamen van en naar een pc.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:22
En bedankt aan iedereen die reageerde op mijn vraag over de oplader :)

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 17:29
Hier wordt ook nog gewacht op een koop link, de reservation lijst is voor mij iets te traag maar ik probeer geduldig te blijven.

De streaming latency problemen maken mij niet bepaald bang, ik weet dat het altijd tweaken is met die settings en hopelijk gaat Valve hier een update voor uitbrengen in de komende weken.

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 22:26

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

M3llow schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:42:
Ik ben erg benieuwd naar de vertraging van de Steam Frame bij streamen naar de pc, want ik begin daar mondjesmaat dingen over te horen. Ik ben best gevoelig voor latency en maak me best zorgen over de latency die de streaming mogelijk kan veroorzaken. Is dit een ding? Heb gehoord dat native standalone games draaien best een verschil is qua latency met streamen van en naar een pc.
Ik heb zelf (n=1 ;)) bij gebruik van de bijgeleverde dongle tot nu toe niks qua latency gemerkt bij alle games (VTOL VR, Beat Saber, Synth Riders, etc.) die ik geprobeerd heb.

Moet wel zeggen dat ik een ook vrij vlotte (WiFi 6) accesspoint heb die vlak bij mn PC staat, en daar is de Frame ook mee verbonden, dus misschien dat dat ook meehelpt.

• Bloodhoundje
Ik heb op mijn HTC vive wireless VR gedraaid (first gen 6Ghz wireless met zichtverbinding nodig omdat deze frequentie door je lichaam geblokkeerd wordt) en dat gaf ook iets latency maar heeft nooit tot problemen geleid. Dat was vele jaren geleden dus ik maak mij geen zorgen over latency met de Steam Frame :).

• Marttin
Militia Pilot schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:03:
[...]

Ik heb zelf (n=1 ;)) bij gebruik van de bijgeleverde dongle tot nu toe niks qua latency gemerkt bij alle games (VTOL VR, Beat Saber, Synth Riders, etc.) die ik geprobeerd heb.

Moet wel zeggen dat ik een ook vrij vlotte (WiFi 6) accesspoint heb die vlak bij mn PC staat, en daar is de Frame ook mee verbonden, dus misschien dat dat ook meehelpt.
Voor mij is het vrij wisselend. De eerste dag werkte het prima (ik zit 1-5 meter vanaf de dongle), de dag erna haperde het als een gek. Vanavond nog even geprobeerd en haperde weer heel erg. De connectie kwaliteit van de dongle springt steeds van Poor naar Excellent.

Toch SteamVR op de beta branch gezet en de nieuwste update geinstalleerd. En ik zag dat er ook een update was van SteamOS op de Frame. Daarna werkte het weer vrij goed, enkele haperingen nagelaten. Connectie Excellent.

Kan er nog niet echt de vinger opleggen. Ik zie wel dat m'n eigen WiFi Poor is, maar dat zou toch niet uit moeten maken als je de dongle gebruikt?

• Fontini
M3llow schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:42:
Ik ben er ook erg gevoelig voor. Althans in competitive shooters etc. merk ik het wanneer de latency te hoog is. Streamen zorgt voor extra ~4ms latency. Ik heb het vaakst een stabiele 4ms gezien in ieder geval. Omdat ik er geen competitive games op speel is het voor mij minder belangrijk. Dat gezegd hebbende: ik merk eigenlijk geen verschil in latency in de frame t.o.v. de game gewoon op mijn PC spelen. Het is echt beter dan waar ik op gehoopt had. Heb nog te weinig standalone gespeeld om daar nog verschil tussen te "voelen". Streamen vanaf de PC is een hele fijne ervaring in ieder geval!

• Fontini
Marttin schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:44:
[...]

Voor mij is het vrij wisselend. De eerste dag werkte het prima (ik zit 1-5 meter vanaf de dongle), de dag erna haperde het als een gek. Vanavond nog even geprobeerd en haperde weer heel erg. De connectie kwaliteit van de dongle springt steeds van Poor naar Excellent.

Toch SteamVR op de beta branch gezet en de nieuwste update geinstalleerd. En ik zag dat er ook een update was van SteamOS op de Frame. Daarna werkte het weer vrij goed, enkele haperingen nagelaten. Connectie Excellent.

Kan er nog niet echt de vinger opleggen. Ik zie wel dat m'n eigen WiFi Poor is, maar dat zou toch niet uit moeten maken als je de dongle gebruikt?
De dongle en AP te dicht bij elkaar (in mijn geval minder dan een halve meter) zorgde voor problemen bij mij. . AP op een kast gelegd zo'n 2,5 meter bij PC (en dus dongle) vandaan en het werkt vlekkeloos sindsdien. Heb ook uit voorzorg de Frame gelocked op 1 access point. Ben benieuwd of dit het bij jou ook evt. kan fiksen.

Wat is jouw latency en packet loss ongeveer wanneer dit gebeurt? Ik had 10%+ packet loss en 200ms latency toen het switchen van poor naar excellent telkens gebeurde. Nu een steady ~5ms latency en 0% - 0.5% packet loss max.

• Pantalaimon

Pantalaimon

Daemon.

Kun je de meegeleverde Half Life: Alyx ook giften aan iemand? Ik heb 'm namelijk al een kopie van toen ik de Index kocht.

• PdeBie
Pantalaimon schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:39:
Kun je de meegeleverde Half Life: Alyx ook giften aan iemand? Ik heb 'm namelijk al een kopie van toen ik de Index kocht.
Als je al een kopie van HLA hebt, dan krijg je hem niet volgens mij.

—

Edit: mijn status staat nu al 3 dagen op packaged. Kom chauffeurtjes! Ophalen die handel :D

[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 25-09-2026 10:34 ]

• Marttin
Kijk; dit is waarom we kiezen voor een open systeem zoals de Frame; er wordt nu al gewerkt aan een open source hand tracking feature 🤩

https://x.com/Cade_XR/status/2103241966213304390

• Pantalaimon

Pantalaimon

Daemon.

PdeBie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:58:
Edit: mijn status staat nu al 3 dagen op packaged. Kom chauffeurtjes! Ophalen die handel :D
Hier ook inmiddels 3 dagen. Volgens mij zitten ze bij de opslag gewoon zelf lekker te gamen met de Frames :+

• PdeBie
Pantalaimon schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:11:
[...]

Hier ook inmiddels 3 dagen. Volgens mij zitten ze bij de opslag gewoon zelf lekker te gamen met de Frames :+
Je zou zeggen dat er genoeg besteld zijn om te gaan rijden :p

• Bloodhoundje
Status is hier net geupdate:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyQU3pAEmDGvCHpwpWgl1Owf64I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uVAOyuinjft4Rj44ACaY5jmB.png?f=user_large

Weer een stapje dichterbij :9~

• Kiwi
  • Nu online

Kiwi

Gadgetfreak

PdeBie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:38:
[...]

Je zou zeggen dat er genoeg besteld zijn om te gaan rijden :p
Ik denk dat er nog wel ééntje bij past... Toch? O-)

• fre_
Pantalaimon schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:39:
Nee, bij mij wordt dit als volgt meegedeeld: you already have Half LIfe Alyx on this account and cannot redeem Half Life Alyx. (er is geen downloadcode)

Als je van account wisselt op de bril is het misschien wel mogelijk om het aan een ander account toe te voegen.

[ Voor 3% gewijzigd door fre_ op 25-09-2026 16:33 ]

• PdeBie
Kiwi schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:01:
[...]

Ik denk dat er nog wel ééntje bij past... Toch? O-)
Ik verwacht eigenlijk dat ze vanaf waar ze nu zijn in grote bulk naar een andere plek vervoerd worden en vanaf daar verdeeld onder de bezorgers. Dan zal de status veranderen in picked up by .... (weet niet precies wat er staat).

• Michiel313
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:31
Valve is in ieder geval ook druk bezig met fixes. Zowel de Frame als Steam VR hebben deze week beta releases gehad met een berg aan fixes! De moeite waard om even beta versies te gebruiken.

https://store.steampowere...74006995886409325?l=dutch

laag8

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:17

ikt

Pohhhh, wat een ervaring joh! Nooit echt VR gedaan maar dit is toch gewoon geweldig? Ik heb het ding nog niet aan een PC gehangen, maar tot nu vind ik het geweldig. Als eerste een potje SUPERHOT VR gedaan en dat was gewoon vet. 0 seconden last gehad van "LCD niet scherp, waar is mijn contrast", geen last gehad van controllers die niet ergonomisch aanvoelen, geluid was gewoon goed, de fan was merkbaar maar geen probleem. Dit zat prima zonder headband. Heb een bril maar werkt prima met de spacer. Moet nog naar huis contact lenzen proberen zonder spacer maar FPV voelt al vrij natuurlijk aan. Beetje op je bank het ding instellen werkt ook prima met de desktop. Letters zijn gewoon scherp... LCD is prima helder genoeg. Zelfs in vol daglicht zonder de neus blocker extensie. Controller zonder straps zijn prima bruikbaar. De ergo kit moet ik nog unboxen maar om het spul onbruikbaar te noemen zonder de ergo kit is ook wel overdrijven.

Enige jammere is de scherpte van de inside out tracking cameras waar je niet snel ff je telefoon kunt pakken en de batterijduur is wel echt vrij kort.

Ik snap het doomposting op Reddit over de Frame niet.

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:08
ikt schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:56:
Pohhhh, wat een ervaring joh! Nooit echt VR gedaan maar dit is toch gewoon geweldig? Ik heb het ding nog niet aan een PC gehangen, maar tot nu vind ik het geweldig. Als eerste een potje SUPERHOT VR gedaan en dat was gewoon vet. 0 seconden last gehad van "LCD niet scherp, waar is mijn contrast", geen last gehad van controllers die niet ergonomisch aanvoelen, geluid was gewoon goed, de fan was merkbaar maar geen probleem. Dit zat prima zonder headband. Heb een bril maar werkt prima met de spacer. Moet nog naar huis contact lenzen proberen zonder spacer maar FPV voelt al vrij natuurlijk aan. Beetje op je bank het ding instellen werkt ook prima met de desktop. Letters zijn gewoon scherp... LCD is prima helder genoeg. Zelfs in vol daglicht zonder de neus blocker extensie. Controller zonder straps zijn prima bruikbaar. De ergo kit moet ik nog unboxen maar om het spul onbruikbaar te noemen zonder de ergo kit is ook wel overdrijven.

Enige jammere is de scherpte van de inside out tracking cameras waar je niet snel ff je telefoon kunt pakken en de batterijduur is wel echt vrij kort.

Doom posting gaat voornamelijk om het pcvr gedeelte.

• Bloodhoundje
Djankie schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:04:
[...]

Doom posting gaat voornamelijk om het pcvr gedeelte.
en een stukje verwachtingen, mensen hebben moeite met begrijpen/accepteren dat hardware dat zulke zware games draait dus ook een beperkte accuduur heeft. Valve heeft een keuze moeten maken op gewicht/comfort vs speeltijd. De aftermarket markt zal daar wel alternatieven voor maken voor de mensen die liever meer gewicht hebben om langer te spelen :) .

• eltweako
ikt schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:56:

De afgelopen maanden stond Reddit opeens bol met positieve reviews over de Quest 3, die werd de hemel ingeprezen.

Nu verschijnen er vooral negatieve reviews/reacties op de Frame.

He voelt alsof het grotendeels bots zijn, voor mijn gevoel klopt er iig iets niet aan.

• fre_
Bloodhoundje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:05:
[...]

Valve heeft een keuze moeten maken op gewicht/comfort vs speeltijd.
Het is bijna niet te vatten hoe licht de bril eigenlijk wel is: 440 gram.
De PSVR2 weegt een kleine 600 gram, en daar zit geen batterij in.
De Quest3 is ook meer dan een halve kilo.

Wellicht had een iets grotere batterij in de Frame ook nog comfortabel geweest, maar ik reken op de aftermarket om hier een oplossing voor te vinden.

• Bloodhoundje
fre_ schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:09:
[...]

Het is bijna niet te vatten hoe licht de bril eigenlijk wel is: 440 gram.
De PSVR2 weegt een kleine 600 gram, en daar zit geen batterij in.
De Quest3 is ook meer dan een halve kilo.

Wellicht had een iets grotere batterij in de Frame ook nog comfortabel geweest, maar ik reken op de aftermarket om hier een oplossing voor te vinden.
Klopt, en ik heb het liever zoals nu dat de bril licht is en later gekozen kan worden hem zwaarder te maken voor meer speeltijd, als omgekeerd en dat hij nooit lichter kan worden als het huidige gewicht.

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:32
Hij is hier gister binnen gekomen. Nog niet heel veel tijd gehad om mee te spelen, maar met nixos als host werkt het SteamVR streamen nog matig. Met wat uitzoekwerk en geklooi heb ik uiteindelijk zowel het streamen als de stream stick werkend gekregen, maar het lijkt er op dat de headset om een of andere reden geen gebruik wil maken van de 6 GHz band, terwijl de stick op de desktop dat (na wat tweaken) wel ondersteund. En op 5 GHz krijg ik het met zowel de streaming stick als met m'n normale wifi niet stabiel genoeg om prettig te streamen.

Maar standalone games werken top. Heb tot nu toe succesvol Beat Saber en Walk About Minigolf geprobeerd. Myst heb ik ook even geprobeerd, die start wel, maar op minimale settings ziet dat er niet heel super uit, en de performance is ook treurig. Daarnaast crashte die ook op een gegeven moment.

Maar goed, SteamVR streaming vanaf Linux is ook nog niet officieel ondersteund, en naarmate meer mensen de hardware ontvangen zullen er ook wel meer mensen zijn die een poging doen om het goed werkend te krijgen. Voorlopig is er ook genoeg standalone te spelen.

Qua hardware zelf, ik heb wel de ergonomics set. Ik vind het op zich wel comfortabeler om de controllers zonder strap te gebruiken, maar voor zeer bewegelijke games of voor lange sessies kan ik me voorstellen dat het wel fijner werkt. Top strap heb ik nog niet geprobeerd, en light blocker ook niet. Er komt bij mij niet zo veel licht langs de neus, het stoort mij iig niet. Ik merk wel dat mijn ogen wat droog worden tijdens het spelen. Zou door de fan kunnen komen, of gewoon dat ik moet wennen aan het VR gebeuren, of vaker met m'n ogen moet knipperen. Verder is de hardware prima. Niet magisch, maar het valt me ook niet tegen.

• Mattie112
Nou, Valve heeft zn zaakjes netjes op orde :)

Ik zat wat rond te neuzen op SteamDB en ik zag dat er een "add to cart" optie was. Hmmm! Dat is interessant! Na even zoeken stond netjes de Frame er ook tussen én werkte het add to cart knopje!

(https://steamdb.info/sub/1629484/)

He onder het mom van niet geschoten altijd mis geprobeerd om hem te bestellen, maar helaas (en ook terecht) na het invullen van de betalingsgegevens:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/71918-screenshot_2026-09-26_190839.png

Ach ik wacht gewoon geduldig af :)

• Bloodhoundje
Mattie112 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:10:
Nou, Valve heeft zn zaakjes netjes op orde :)

Ik zat wat rond te neuzen op SteamDB en ik zag dat er een "add to cart" optie was. Hmmm! Dat is interessant! Na even zoeken stond netjes de Frame er ook tussen én werkte het add to cart knopje!

(https://steamdb.info/sub/1629484/)

He onder het mom van niet geschoten altijd mis geprobeerd om hem te bestellen, maar helaas (en ook terecht) na het invullen van de betalingsgegevens:

[Afbeelding]

Ach ik wacht gewoon geduldig af :)
Oeh wat een goede tip dit, ik heb even de Steam Frame Ergonomic kit erbij gepakt en hier de directe store page: https://store.steampowered.com/sub/1727363/?curator_clanid=4777282

Hopelijk kan iedereen die de frame heeft maar op de uitverkocht kit wacht via deze pagina sneller zien of die weer leverbaar is ipv het steeds refreshen van de steamframe hoofdpagina en helemaal naar beneden scrollen. :)

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:15
Gisteravond heb ik de koopemail gekregen! Nog nooit zo snel een email geopend :*) Nu nog een laatste keer wachten en dan tijd om te tweaken, alle accesoires zijn helaas uitverkocht dus ik ga elders kijken voor controller en hoofd straps voor nu. Kan niet wachten!! :9

• PdeBie
Mijn Frame staat nog steeds op packaged in plaats van picked up by carrier. Begint nu wel irritant te worden.

Wat dat betreft is dat altijd inzage in de status hebben ook wel vervelend. “Vroeger” bestelde je iets en wachtte je gewoon tot het er was. Nu ben ik geneigd elk vrij moment te kijken wat de status is. :p
(Einde opa’s preek)

• Bloodhoundje
Altamyr schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:01:
Gisteravond heb ik de koopemail gekregen! Nog nooit zo snel een email geopend :*) Nu nog een laatste keer wachten en dan tijd om te tweaken, alle accesoires zijn helaas uitverkocht dus ik ga elders kijken voor controller en hoofd straps voor nu. Kan niet wachten!! :9
Houd er rekening mee dat de controller grips die nu te krijgen zijn op third party sites niet geschikt zijn voor de steam frame controllers. Het zijn siliconen sleeves die om de hele controller heengaan waardoor alle IR leds in de controller geblokkeerd worden en tracking slecht wordt (hele controller is van IR transparant plastic gemaakt). Daarnaast werkt finger tracking niet meer goed door de siliconen grips. Dus beste is nog even wat langer te wachten tot er goede aftermarket grips zijn die op dezelfde manier monteren als de 'echte' (Nieuw batterijklepje met montagepunten).

• Pantalaimon

Pantalaimon

Daemon.

PdeBie schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:17:
Mijn Frame staat nog steeds op packaged in plaats van picked up by carrier. Begint nu wel irritant te worden.
Ik had überhaupt niet verwacht dat er iets zou gebeuren in het weekend. Tegen beter weten in toch af en toe checken :/ . Ik ga er wel van uit dat er morgen wat beweging komt. Het is zuur om te lezen dat mensen die later besteld hebben hun Frame al wel hebben.

• Meowzen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:04
Heeft iemand hier al gezweten in de headset? Ik gebruik mijn Quest 3 vooral voor VR fitness dus ik ben benieuwd hoe de Frame lenzen, eyetracking cameras en facecushion met zweet omgaan.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Frame VR Headet:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Machine en de controller: [Steam Machine & Controller] Ervaringen & discussie

Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.

Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.

Deftig doen hoeveel je er gereserveerd hebt is nergens voor nodig, want dat lokt alleen maar onnodige discussies op.

Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.

Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.