• chrome moral
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-07 08:35
Overigens vind ik de kritiek op het plastic echt ongegrond, het voelt juist aan als ‘degelijk’ zoals een DJI controller is het meer industrieel plastic dan spelcomputer plastic IMO.

De DualSense vind ik nodeloos complex wat het ontwerp betreft het zou veel simpeler kunnen ook al is repareerbaarheid geen prioriteit voor Sony, de productiekosten zouden omlaag kunnen door gewoon twee helften te hebben met alle componenten ertussenin. De steam controller is wat mij betreft een benchmark van hoe het hoort en ik hoop dat alle fabrikanten dit meenemen

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:09
Finraziel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Aperture desk job is denk ik de enige die echt direct de steam controller demonstreert, maar dat is echt alleen een korte demo game. Gemaakt voor de steam deck destijds maar de steam controller heeft dezelfde controls.
Haha ik herinner me Aperture desk job nog, een van de leukste demo’s die ik ooit gespeeld heb 😅

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:54
Finraziel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:24:
Aperture desk job is denk ik de enige die echt direct de steam controller demonstreert, maar dat is echt alleen een korte demo game. Gemaakt voor de steam deck destijds maar de steam controller heeft dezelfde controls.
De Steam Controller mist een touchscreen. Is dat relevant voor Aperture Desk Job? Wordt die niet ergens aan het begin "getest"?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

The Zep Man schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:54:
[...]

De Steam Controller mist een touchscreen. Is dat relevant voor Aperture Desk Job? Wordt die niet ergens aan het begin "getest"?
Oh dat is een goede inderdaad... Durf ik niet zeker te zeggen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je alsnog wel door kunt als dat zo is.

Gamertag: FinrazielNL

• DLSS
The Zep Man schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Vermoedelijk kan je dat ondervangen met een schermtoetsenbord - leuk om te checken misschien.

• LooneyBinJim
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-07 03:16
Net mijn Steam Machine ontvangen, 512GB. Ssd vervangen, restore en nu heb ik er een 2TB ssd in en 2 TB sd kaart.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:46

L0g0ff

omg

Ik heb mijn steam machine ook een weekje. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de controller. Ik heb op de xbox zo'n 120+ uur in satisfactory maar ik moet de knoppen echt weer helenaal opnieuw leren nu. Ook stoot ik vaak per ongeluk tegen die gyro knoppen aan.

Waarschijnlijk ben ik te gebrainwashed door de xbox controller. Maar valve heeft zoveel goeds gedaan voor linux gaming en Microsoft breekt heel gaming af dus mij zie je niet meer terug op xbox.

Ander ding is dat ik hoopte ook Factory te kunnen spelen met die steam controller. Maar dat heb ik na 2 uur opgegeven. Als je k&m gewend bent dan is het onspeelbaar met een controller.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:33:
Ik heb mijn steam machine ook een weekje. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de controller. Ik heb op de xbox zo'n 120+ uur in satisfactory maar ik moet de knoppen echt weer helenaal opnieuw leren nu. Ook stoot ik vaak per ongeluk tegen die gyro knoppen aan.

Waarschijnlijk ben ik te gebrainwashed door de xbox controller. Maar valve heeft zoveel goeds gedaan voor linux gaming en Microsoft breekt heel gaming af dus mij zie je niet meer terug op xbox.

Ander ding is dat ik hoopte ook Factory te kunnen spelen met die steam controller. Maar dat heb ik na 2 uur opgegeven. Als je k&m gewend bent dan is het onspeelbaar met een controller.
Je kan ook gewoon andere controller gebruiken op je steam machine. Ik vind de steam controller ook 3 x niets. Verkocht en ps5 controller er aan gehangen.

• DLSS
giantgiantus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Je kan ook gewoon andere controller gebruiken op je steam machine. Ik vind de steam controller ook 3 x niets. Verkocht en ps5 controller er aan gehangen.
Sterker nog, gewoon dezelfde Xbox controller is ook mogelijk als je gewend bent aan die controller configuratie. (waarschijnlijk kan je de controls ook nog naar smaak aanpassen bij de settings)

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 10:29

ap3nr0ts

hoi

L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:33:

Waarom zet je gyro niet gewoon uit? Het toffe is dat letterlijk alles aan te passen is.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:46

L0g0ff

omg

ap3nr0ts schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:44:
[...]

Waarom zet je gyro niet gewoon uit? Het toffe is dat letterlijk alles aan te passen is.
Ja, misschien moet ik me daar wel ff in verdiepen. Ik ga er altijd vanuit dat de vanilla controls config het beste is. Omdat daar door hele design teams over na gedacht is. En wie ben ik dan om te zeggen dat de controls anders moeten?

Zo heb ik op mijn computer ook maar 2 aangepaste controls. Ctrl+` voor mijn clipboard manager en ctrl+alt+v clipboard auto type. Verder leer ik alles opnieuw als ik nieuwe software gebruik en pas ik me aan aan de defaults.

Al kwam ik er gisteren achter dat ik de portal 2 misschien toch beter even kan aanpassen naar een standaard call of duty control set. :+

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:10
L0g0ff schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Ja, misschien moet ik me daar wel ff in verdiepen. Ik ga er altijd vanuit dat de vanilla controls config het beste is. Omdat daar door hele design teams over na gedacht is. En wie ben ik dan om te zeggen dat de controls anders moeten?

Zo heb ik op mijn computer ook maar 2 aangepaste controls. Ctrl+` voor mijn clipboard manager en ctrl+alt+v clipboard auto type. Verder leer ik alles opnieuw als ik nieuwe software gebruik en pas ik me aan aan de defaults.

Al kwam ik er gisteren achter dat ik de portal 2 misschien toch beter even kan aanpassen naar een standaard call of duty control set. :+
Als het goed is kan je in het menu van Steam de controller bindings per spel instellen, daar heb je ook een tabje met officiële layouts en layouts gemaakt door de community die je kan sorteren op hoeveel ze werkelijk gebruikt worden door anderen. Super handig om uit te proberen!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik helemaal blij vanmorgen: mail van steam, complete your purchache information, is het voor de controller… nu is couch coop een van de redenen dat ik de machine wil hebben, dus komt het nog steeds goed uit, maar toch.. we gaan weer terug naar de geduld modus :)

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

overhyped schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:13:
Ik helemaal blij vanmorgen: mail van steam, complete your purchache information, is het voor de controller… nu is couch coop een van de redenen dat ik de machine wil hebben, dus komt het nog steeds goed uit, maar toch.. we gaan weer terug naar de geduld modus :)
Ja, ik snap dat je dan helemaal even ... Overhyped bent. :+

Ik twijfel nog of ik de controller bij de Machine doorverkoop voor een normale prijs of niet. Twee is wel mooi, maar ik weet vrij zeker dat er amper samen met iemand gebruik van ga maken. Dan voldoet een oude Xbox- of PS-controller ook voor diegene.

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
[...]

Ik denk dat je wat overschat hoeveel er nagedacht wordt over die control scheme voor "afwijkende" controllers. Ik speel al jaren actief met Steam Input - sinds de lancering van de originele Steam Controller in 2015 - en ben meer dan geboeg "officiële" configuraties tegengekomen die echt waardeloos waren. Soms wordt er gewoon iets bijeengesmeten om een "officiële ondersteuning" te hebben.

Over het algemeen heb ik vaak de beste resultaten door dicht bij de oorspronkelijke configuratie te blijven, maar net die paar tweaks te doen waardoor het geheel veel fijner aanvoelt. Voorbeeldje: in Star Wars Jedi: Survivor (een game met wel een goed doordachte control scheme) heb ik alle controls hetzelfde gelaten op 2 na. De gyro schakelt in als ik de rechter joystick vastneem (makkelijker om rond te kijken), en de bovenste 2 backbuttons veranderen mijn lightsaber stance (dpad left en dpad right). Zo kan ik mijn vingers op de joysticks laten tijdens de combat, wat de flow minder breekt.

• The Zep Man
Dat ligt ook aan het soort spel. Veel spellen hebben "native" controllerondersteuning voor Xbox controllers. De mapping naar Steam Deck/Controller is daarbij duidelijk en één-op-één over te nemen. Dat werkt vaak goed, zeker met spellen die ook op consoles uitkomen. Dan is vaak goed over de controllerconfiguratie nagedacht, omdat anders een grote groep spelers op een ander platform die dezelfde input gebruikt benadeeld wordt.

Spellen die niet op consoles uitkomen (meer de AA of indietitels) hebben soms wat meer liefde nodig. Dit zie je met name terug in spellen die origineel niet met native controllerondersteuning uitkwamen, maar waar het later (in early access of na release) is toegevoegd.

• AMDLegion
  • Laatst online: 00:22
Die van mij ook zonet mogen bestellen. Mail vannacht om 2 uur binnen gekregen maar zag hem zonet pas.

512GB + controller

had liever hem op m’n main account gehad, heb daar nog csgo skins staan maar die ga ik nu maar uitgeven aan een deck oled

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 16:08
Vanacht rond 1u ook een mail gehad om de 512GB + controller te mogen bestellen

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-07 09:39

Step

step@tweakers.net#

Zojuist mijn 2TB + controller in ontvangst mogen nemen van GLS. :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-07 11:29
AMDLegion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:45:
[...]

Je hebt een Steam Deck maar geen enkele game op Steam gekocht?
Dat klopt. Gebruikte deze enkel voor emulatoren en PS5 en Switch 2 voor games.
Wil nu dus alles inruilen (Deck heb ik al even niet meer) en naar een Steam Machine

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-08 12:18

Case_C

[Team Carrack]

Hier zojuist de mail van steam ontvangen voor de 512gb met controller. Vanavond maar gelijk even bestellen. Heb ik 'm nog voor de bouwvak in huis :) .

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08 14:43
Hier ook de bestelmail ontvangen, weet iemand of er een optie is om in een pakketpunt te laten leveren in België?Het valt wat ongelukkig met onze nationale feestdag volgende week qua timing.

• -Mach!-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:51

-Mach!-

Machoman #UnrealTournament

De steam machine is een heel mooi apparaat, die ik fijn in de late avondjes uit m'n bed kan bedienen;) Vreet niet veel, maar wat ik zie uit de benchmarks is dit op een 55 inch gewoon mooi zat:)

Mocht hier iemand een 2tb (met of zonder controller) kunnen bestellen maar het niet voor zichzelf willen bestellen, ik houd mij graag aanbevolen om hem onder mijn tv in m'n slaapkamer te plaatsen:)

[ Voor 34% gewijzigd door -Mach!- op 16-07-2026 18:57 ]

ut=life

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:38
Vanmiddag om 16:26 de 512+controller mail ontvangen en meteen besteld. Ben benieuwd.

• MarcelN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 16:02
Vanochtend ook een mailtje ontvangen, voor de Steam Controller 😂. Wel besteld uiteraard, nu nog wachten op een mail voor de Steam Machine 512GB (zonder controller).

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:21
tim085 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:43:
Hier ook de bestelmail ontvangen, weet iemand of er een optie is om in een pakketpunt te laten leveren in België?Het valt wat ongelukkig met onze nationale feestdag volgende week qua timing.
Dit is wat ik krijg als ik die vraag in Google AI gooi. Geen idee of je er wat aan hebt.

- Als je de nieuwe Valve Steam Machine rechtstreeks via de officiële Steam Store koopt, maakt Valve voor de levering in België standaard gebruik van de koeriersdienst GLS (of in sommige gevallen DHL).

- Omdat je via de Steam-interface bij het bestellen vaak verplicht bent om een fysiek thuisadres op te geven, kun je de levering op de volgende manier alsnog naar een pakketpunt sturen:

-Stappenplan voor een Pakketpunt-levering

-Bestel via Steam:

- Vul tijdens je bestelling op Steam gewoon je eigen Belgische woonadres in.

-Wacht op de verzendbevestiging: Zodra Valve je Steam Machine daadwerkelijk verstuurt, ontvang je een e-mail met een trackinglink van de vervoerder (meestal GLS).

-Wijzig de bezorging naar een pakketpunt (FlexDeliveryService):

-Klik op de trackinglink zodra het pakket is aangemeld.Kies via de trackingpagina van de vervoerder direct voor de optie "Leveren in een afhaalpunt" (bij GLS heet dit een GLS ParcelShop, bij DHL een DHL ServicePoint).

-Selecteer een winkel of afhaalpunt bij jou in de buurt.Afhalen: Je krijgt een melding zodra de kubusvormige console klaarligt. Neem je identiteitskaart mee naar het gekozen punt om je pakket op te halen.

Zo werkt het hier in NL met DHL Fedex Amazon DPD enzo wel.

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-08 07:53
Heb de Steam Machine nu 2 dagen in gebruik en ben er echt wel blij mee. Heb verschillende spellen gespeeld. Diablo 4, BeamNG , Animal Welll en Stray. Allemaal op 2k en het loopt echt wel lekker, beetje spelen met instellingen en haal makkelijk 60fps. Ziet er ook echt prima uit zie zelf nagenoeg geen verschil met 4k. HDMI CEC is nog wel buggy op het moment maar denk gewoon wat updates afwachten. Heb er ook een Pebble 2 muis en toetsenbord op aangesloten is voor sommige spellen en desktop mode wel makkelijk.

• AMDLegion
V&A is hier niet de bedoeling.

[ Voor 87% gewijzigd door Bart ® op 17-07-2026 10:29 ]

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Heeft er iemand ervaring met mini toetsenbordjes met trackpad erop? Er zijn er verschillende maar die zien er allemaal een beetje goedkoop uit. Een Rii 8X Mini bijvoorbeeld, een beetje die formfactor :)

Ben trouwens ook blij met de Steam Machine, Standaard stond deze wel op 1080p, en eigenlijk zo laten staan op een 55" 4k oled. Ja het kan scherper maar dat pas ik wel per game aan, hecht meer waarde aan performance :)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• bronce
512GB + controller vanochtend mogen ontvangen van de bezorger. Hij moet nog even in de doos blijven tot de werkdag klaar is.

• DLSS
Kakkerlak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:56:
beetje spelen met instellingen en haal makkelijk 60fps.
Ik vraag me af if we ‘Steam Machine settings’ gaan zien zoals je nu ook ‘Steam Deck settings’ hebt in sommige games. Voor de mensen die niet van klooien met settings houden.

• Triple Stars
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08 17:10
ReCreator schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:37:
Heeft er iemand ervaring met mini toetsenbordjes met trackpad erop? Er zijn er verschillende maar die zien er allemaal een beetje goedkoop uit. Een Rii 8X Mini bijvoorbeeld, een beetje die formfactor :)
Logitech K400 Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkYzGGGBgwoUpGDsKI-fp6Y8ADc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RekIEdK3thXDnf1Q7fwv808W.png?f=fotoalbum_large

• AMDLegion
die trackpad werkt helaas echt vreselijk slecht

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Dank voor de tip, deze heb ik alleen al, en zoek eigenlijk iets kleiners :D

De K400 is wel fijn idd!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

ReCreator schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Dank voor de tip, deze heb ik alleen al, en zoek eigenlijk iets kleiners :D

De K400 is wel fijn idd!
Is er echt niks beters gemaakt na al die jaren? Ik heb ook nog een k400r liggen, maar hoopte wel op een upgrade ergens, haha.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:49
DLSS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Ik vraag me af if we ‘Steam Machine settings’ gaan zien zoals je nu ook ‘Steam Deck settings’ hebt in sommige games. Voor de mensen die niet van klooien met settings houden.
Ik ging er vanuit dat dat er al was. Is dat niet het geval dan?

• DLSS
M3llow schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Ik ging er vanuit dat dat er al was. Is dat niet het geval dan?
Ik ben het zelf nog niet tegengekomen in mijn library. Misschien zijn er anderen in deze thread die het wel al gezien hebben?

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-08 12:48

nielsvv

100% Afol

Ik was het wachten beu (sta op de waiting list) en heb mijn eigen Steam Machine gebouwd. Ga proberen deze als mijn hoofd pc te gebruiken en kijken ofdat ik van Windows af kan.

Mijn Xbox controller werd uit de doos niet ondersteund door SteamOs. Lukte maar niet om deze te pairen. SteamOs gaf keurig aan dat deze controller niet de laatste fw had en daardoor wellicht niet goed ging werken. Controller ge-update (via windows - tot daar zonder windows 8)7) en werkt nu prima.

Bricklink Store - Steam

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:17

jacobras

Developer

DLSS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:27:
[...]

Ik ben het zelf nog niet tegengekomen in mijn library. Misschien zijn er anderen in deze thread die het wel al gezien hebben?
Was het idee niet dat er een profiel standaard geselecteerd wordt? Dus niet in de UI zichtbaar maar wel specifieke resolutie en instellingen voorgeselecteerd.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

ap3nr0ts schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:09:
[...]

Is er echt niks beters gemaakt na al die jaren? Ik heb ook nog een k400r liggen, maar hoopte wel op een upgrade ergens, haha.
Misschien deze van Framework, maar onduidelijk wanneer die nou uitkomt of wat ie gaat kosten.

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Finraziel schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:12:
[...]

Misschien deze van Framework, maar onduidelijk wanneer die nou uitkomt of wat ie gaat kosten.
Ik heb me inderdaad ingeschreven. Mooi ding.

Vannacht toevallig mijn eigen mail gekregen, week nadat ik hem via een vriend heb kunnen krijgen. Toch meteen gekocht, haha. Ik vind de garantie op mijn eigen account fijn.

• -Mach!-

-Mach!-

Gistermiddag bij een mede tweaker een 2TB + controller weten te bemachtigen.

Echt een tof apparaat, zoals ik al eerder had aangegeven in het draadje staat deze onder m'n tv in m'n slaapkamer, om lekker een half uurtje/uurtje voor het slapen nog even wat te gamen.
Die controller ligt ook fijn in de hand.

Natuurlijk ook even wat games getest (Angels die first, WH Space Marines 2, zeer tevreden over de performance en het ziet er gewoon goed uit allemaal.

In je library zie je dat een game een blauw vinkje heeft (STEAM OS support), ik vraag mij ook af dat als dit het geval is dat gelijk de steam machine settings optimized worden ingesteld, want ik heb tot nu toe nog niet iets moeten instellen om performance te verbeteren (steady 60 frames)

ut=life

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36
ReCreator schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:37:
Ik heb jaren terug een een dergelijke Rii gebruikt voor mijn Minix en Nvidia Shield mediaspelers. Dat werkte nooit helemaal top. Kleine knoppen, reageerde niet altijd en de trackpad werkt ook niet geweldig. Wellicht zijn de nieuwere modellen beter, maar ik zou eerder gaan voor iets wat @Triple Stars adviseert.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Hulleman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Ik heb jaren terug een een dergelijke Rii gebruikt voor mijn Minix en Nvidia Shield mediaspelers. Dat werkte nooit helemaal top. Kleine knoppen, reageerde niet altijd en de trackpad werkt ook niet geweldig. Wellicht zijn de nieuwere modellen beter, maar ik zou eerder gaan voor iets wat @Triple Stars adviseert.
Ah top! Ik was er al bang voor dat het niet zo lekker zou werken. Ik leg de K400 ernaast dan voorlopig :)

• MatthiasL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 17:06
Ik had blijkbaar ook nog een reservering voor Steam Controller. Als iemand er een wil, plaats ik een bestelling en stuur ik hem door. Anders laat ik hem gewoon lopen. Geen zorgen, geen rare scalping praktijken

/Edit: En weg is die

[ Voor 5% gewijzigd door MatthiasL op 21-07-2026 12:30 ]

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-07 23:49
Hoe moeilijk is het om een steam machine te bemachtigen? Is het weer zo’n scalping ding of normaal?

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-08 13:48
Bij Dbrand zijn nu decals te bestellen, hopelijk mogen ze deze wel leveren, zitten wel een paar leuke tussen.

https://dbrand.com/shop/skins/steam-machine-skins

• jacobras

jacobras

Developer

Afgelopen zondagmorgen mail ontvangen, gistermiddag bezorgd. 512 + controller. Compact! Past gewoon in het open stuk van tv-meubel, Intratuin-vogeltje voor schaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_8AbwyRxrU_WGZ1Oy-WQhRqA7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo6jazTxycLjqmVdRZvDiJvT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxTdyfyzHRU4ka4_1bLm_no3H0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85sRmk7KkVGJcmjQQjhpTc7g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK8iQ782bwv-w-0l88rntl2m6V4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob4XWP2USVSTo8fgkS88j8BF.jpg?f=fotoalbum_tile
Eerste indruk is goed, heel blij mee. Ik heb een Steam Deck, maar die gebruikte ik eigenlijk alleen gedockt op tv, en daar is-ie imo niet krachtig genoeg voor (dus de Deck gaat weg). Zo speelde ik daar bijvoorbeeld STAR WARS Jedi: Fallen Order™ op, tot het punt dat het met alle instellingen op laag gewoon te laggy was. De Machine startte 'm op 1080p met alles op Epic. Op 60fps verder met het verhaal :)

Zelfde verwacht ik met AC: Black Flag (pre-remake). Op de Deck gedocked is het speelbaar, maar het wordt er niet mooier op.

Alles start standaard op 1080p en dat kan je globaal of per-game aanpassen. Star Wars heb ik op 4k geprobeerd, maar daarmee zakte het naar 30fps. Nu op 2560x1440 met nog steeds Epic is het perfect (en 60fps). In de Steam per-game instelling heb ik scaling op sharpen 3/5 gezet, waarmee FSR (3) gebruikt wordt (met Proton Experimental wordt FSR 4 beschikbaar).

Asterix & Obelix XXL 2 uit 2019 draait op native 4k60 :P

Ook Star Wars: Outlaws demo geprobeerd. Ziet de controller niet totdat je controller opnieuw verbindt terwijl de game draait. Ubisoft-kwaliteit. Draaide verder soepel op High, maar weet niet meer op welke resolutie ik die nu had ingesteld, en niet lang gespeeld.

Handig detail: als je een controller pairt in Steam OS kan je een specifiek model selecteren en dan zegt ie hoe je dat ding in pairmodus gooit. Lijstje bevatte Xbox One (die ik heb), PS5, Switch en nog eentje.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-08 12:18

Case_C

[Team Carrack]

Hier gisteren geïnstalleerd, en na de update werkt alles netjes.

Gisteren stukje Beyond Two Souls gespeelt, met een Xbox one controller en Steam Controller. Daar zag ik dat de hints voor de steam controller de oude steam controller aangaven. Dan is het wel even raden wat er bedoeld word soms met knoppen. Maar dat lijkt me aan de game te liggen. Moet ik nog even nakijken.

Vanavond alles maar netjes installeren. Krijg vandaag nog wat splitters binnen, kan alles bedraad via LAN. Ook wel beter voor als ik Steam Link wil gebruiken.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:58
Zojuist mail gehad dat ik de Steam Machine 512GB kan bestellen. Zelf inmiddels geen interesse meer, wellicht een ander? Kan ik dit zo doorgeven of hoe werkt dat.
no_way_today schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:23:
Hoe moeilijk is het om een steam machine te bemachtigen? Is het weer zo’n scalping ding of normaal?
Dat lukt je no way today :+

Sorry... Maar goed, dit is ook wel iets waar je zelf makkelijk het antwoord op zou moeten kunnen vinden eigenlijk. Om toch antwoord te geven, de levering vanuit Valve is veel kleiner dan de vraag omdat Valve nauwelijks geheugen kan krijgen, dus heel lastig te kopen. De wachtlijst bij Steam loopt tot in volgend jaar en als je nu nog moet inschrijven sta je achteraan natuurlijk. Of ze doorverkocht worden... Vast wel ja, en tenzij je een aardige Tweaker met een extra reservering weet te vinden zul je daar inderdaad wel flink voor mogen dokken.

• MarcelN
Mijn Steam Controller is inmiddels binnen. Even geprobeerd op mijn Windows laptop en dat werkt prima. Vooralsnog ben ik er positief over, past prima in mijn handen.

Maandag heb ik mijn Steam Machine 512GB kunnen bestellen. De betaling is verwerkt en hij is ingepakt maar nog niet verzonden. Zo jammer, het distributiecentrum in Waalwijk is hier nog geen 5km vandaan, waarom moet het zo lang duren 😏.

• DLSS
dezeppo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:46:
Bij Dbrand zijn nu decals te bestellen, hopelijk mogen ze deze wel leveren, zitten wel een paar leuke tussen.

https://dbrand.com/shop/skins/steam-machine-skins
Ja deze zullen wel geleverd worden. Het geschil met de companion cube ging om intellectual property (en was daarmee anders dan het geschil dag dbrand met Sony had volgens mij)

Deze skins bevatten ieg geen Valve IP en ik vermoed dat Valve daar niet moeilijk over zal doen. Het probleem met IP is dat je het moet beschermen om het te behouden, dus het was noodzakelijk voor Valve om iets te doen. Doorgaans zijn ze daar niet zo van volgens mij...

Ik zag trouwens een grappig post van dbrand voorbijkomen: https://x.com/dbrand/status/2079655685457940869

“For the first time ever, we launched Steam Machine products that aren't illegal”

Toch wel een beetje humor.

[ Voor 12% gewijzigd door DLSS op 22-07-2026 14:58 ]

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-07 23:49
ben bang van niet nee, haha. Zie dat ze al voor 13/1400 verkocht worden.

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-08 07:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwY0JyCCQA-X69StrVomUmZTKH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7VGwcu57imbQ4jMUlJon7eQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die problemen hebben met HDMI-CEC en de slaapstand. Ik bedoel dan het in de slaapstand gaan en er na enkele seconden weer uit komen. Ik heb het nu zo ingesteld (zie afbeelding) en het gebeurt eigenlijk niet meer (LG OLED 2018). Zodra ik de Steam-knop op de controller indruk, gaan de televisie en Steam Machine wel gewoon aan. Tot nu toe werkt het prima zo.

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:16
Kakkerlak schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:40:
[Afbeelding]

Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die problemen hebben met HDMI-CEC en de slaapstand. Ik bedoel dan het in de slaapstand gaan en er na enkele seconden weer uit komen. Ik heb het nu zo ingesteld (zie afbeelding) en het gebeurt eigenlijk niet meer (LG OLED 2018). Zodra ik de Steam-knop op de controller indruk, gaan de televisie en Steam Machine wel gewoon aan. Tot nu toe werkt het prima zo.
Ja idem.

Zal jouw instellingen eens proberen. Dank voor het delen!

iRacing Profiel

• bronce
[Afbeelding]

Ik heb ook vergelijkbare instellingen, toen alle vinkjes (standaard) aan stonden had ik problemen dat de steam machine meteen weer aan ging na het in slaapstand zetten.

• Jon123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:17
[Afbeelding]

Dit hielp voor even, maar helaas blijft hij nu uit sleep komen als ik de AppleTV aan zet. Zal op een bugfix moeten wachten gok ik

• MarcelN
Gisteren mijn Steam Machine 512GB ontvangen. Direct de SSD verwisseld met de 1TB uit mijn Steam Deck en SteamOS opnieuw geïnstalleerd. Enkele games geïnstalleerd en voornamelijk Spider-Man: Miles Morales gespeeld, die draait als een zonnetje!

Helaas ervaar ik ook wat issues met CEC, hopelijk kan dat opgelost worden met updates. Verder ben ik zeer tevreden 😊

• AMDLegion
-knip-

Welk deel van AMDLegion in "[Steam Machine & Controller] Ervaringen & discussie" was onduidelijk? Laatste waarschuwing dit.

[ Voor 67% gewijzigd door Bart ® op 26-07-2026 22:00 ]

• Aeldran
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:03
Wellicht handig om te weten voor de mensen die, net als ik, sinds 26 juni op de wachtlijst staan voor de Steam Machine 2TB met controller. Afgelopen nacht heb ik 2 mails van Steam ontvangen: de eerste dat ik op de reserveerlijst ben gezet en in de tweede de mogelijkheid om direct te bestellen.

• Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Zelf heb ik alleen nog een mail ontvangen dat ik op de wachtlijst sta voor de 512GB met controller. Als ze nu al door de lijst van de 2TB heen zijn geeft dat wel wat hoop!

• Qapla1
Aeldran schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:52:
Wellicht handig om te weten voor de mensen die, net als ik, sinds 26 juni op de wachtlijst staan voor de Steam Machine 2TB met controller. Afgelopen nacht heb ik 2 mails van Steam ontvangen: de eerste dat ik op de reserveerlijst ben gezet en in de tweede de mogelijkheid om direct te bestellen.
Wat een vage zooi is dat bij Valve. De enige mail die wij hebben gehad is dat we op de reserverings wachtlijst staan voor de 512 met controller. Dus de volgende mail die moet komen is dat we kunnen betalen. En dan lees je hier en elders dat er mensen op de wachtlijst staan, dan opeens van die wachtlijst zijn gehaald en niet veel later een mail krijgen dat er een betaald kan worden…. Als er reserveringen weg vallen is het dan niet zo dat de eerstvolgende op de reserveringslijst de optie aangeboden krijgt? Of doet Valve het anders en vult een vrijgekomen plek op met de eerste van de wachtlijst? Noem mij maar een zeur en ongeduldig maar het is een vreemde onduidelijke gang van zaken.
Qapla1 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Wat een vage zooi is dat bij Valve. De enige mail die wij hebben gehad is dat we op de reserverings wachtlijst staan voor de 512 met controller. Dus de volgende mail die moet komen is dat we kunnen betalen. En dan lees je hier en elders dat er mensen op de wachtlijst staan, dan opeens van die wachtlijst zijn gehaald en niet veel later een mail krijgen dat er een betaald kan worden…. Als er reserveringen weg vallen is het dan niet zo dat de eerstvolgende op de reserveringslijst de optie aangeboden krijgt? Of doet Valve het anders en vult een vrijgekomen plek op met de eerste van de wachtlijst? Noem mij maar een zeur en ongeduldig maar het is een vreemde onduidelijke gang van zaken.
Klinkt eerder alsof ze echt de verschillende sku's aparte lijsten voor houden en als de 2 TB met controller lijst leeg is dat ze dan niet kijken naar mensen op de lijst voor een andere sku.

Wel een beetje een nadeel van hoe ze het gedaan hebben voor mensen die gewoon alle opties gekozen hadden, ingeloot voor de wachtlijst van de 512, daardoor niet meer op de lijst voor de 2 TB en nu dus gepasseerd. Aan de andere kant, hij had ook gewoon op 26 juni al gereserveerd, dus het is niet zo dat hij net pas aan komt wandelen en gelijk er een kan kopen. Dat jij hoger op de lijst zou staan was ook puur willekeur. Als ze echt helemaal door de wachtenden voor 2 TB heen zijn en nog niet door de 512 dan zou het wel zo netjes zijn als ze de 512 wachters de optie geven om over te stappen naar 2 TB en die te kopen voordat mensen die pas na de reserveringsperiode ingeschreven hebben aan de beurt zijn.

• overhyped
Hier net gisteren de 512 met controller binnen gekregen. Alles werkt, doet het goed, cyberpunk 2077 crasht nog steeds, kortom: as expected :)

nu nog even een leuk couch coop game uitzoeken en wachten op de frame :)

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Inmiddels ook in het bezit van een 512GB Steam Machine met controller. Paar dingen die mij opvallen:
  1. Je krijgt bij sommige games de Steam Deck preset die dan ultra low is. Hopelijk komen er snel Steam Machine presets.
  2. Hostname van het apparaat is "steamdeck" maar dat zit ook zo in het SteamOS image volgens mij. Is misschien ook de reden waarom ie Steam Deck presets inlaadt.
  3. Ik wil de FPS-overlay veel groter in beeld op mijn TV, want ik kan het niet lezen. Maar dit lijkt niet mogelijk?
  4. Die van mij heb ik al tot 2x toe hard moeten uitschakelen omdat ie geen beeld meer gaf na slaapstand. Dit was telkens nadat ik hem weer uit slaapstand wilde halen na het downloaden van games in slaapstand.
  5. De HDMI CEC is inderdaad kut op dit moment. Ik wil dat de Steam Machine alleen de TV aanzet of overspringt naar het juiste HDMI kanaal bij het aanzetten of uit slaapstand halen. Hij moet niets met de TV doen als ik hem uitzet of in slaapstand zet.
  6. Mijn Samsung QN95BA heeft hem al een paar keer herkend als nieuw device, waardoor ik telkens weer helemaal opnieuw spelmodus moet aanzetten en instellingen moet goedzetten. Vreemd verhaal, met andere apparaten nog niet eerder gezien. Hij heeft hem ook een keer gedetecteerd als Ziggo Box...

• jacobras

jacobras

Developer

joblamie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:11:
Hostname van het apparaat is "steamdeck" maar dat zit ook zo in het SteamOS image volgens mij. Is misschien ook de reden waarom ie Steam Deck presets inlaadt.
Ah, dat had de mijne ook. Ik dacht dat het kwam omdat iets synchroniseerde met de Deck maar klinkt aannemelijk dat dat in de image nog zo zit.

• Qapla1
En daar is dan eindelijk de mail. Meteen betaald. Met een beetje geluk nog voor het weekend binnen. 512 met controller. Zouden ze mee gelezen hebben van Valve?

• mavgink
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 16:04
joblamie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:11:
Inmiddels ook in het bezit van een 512GB Steam Machine met controller. Paar dingen die mij opvallen:
  1. Je krijgt bij sommige games de Steam Deck preset die dan ultra low is. Hopelijk komen er snel Steam Machine presets.
  2. Hostname van het apparaat is "steamdeck" maar dat zit ook zo in het SteamOS image volgens mij. Is misschien ook de reden waarom ie Steam Deck presets inlaadt.
volgens mij kan je dat bij je game opties fixen met: SteamDeck=0 %command%

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-08 12:43
ik heb sinds 26 juni buiten de "You're officially in the reservation queue for Steam Machine 512GB" geen mail weer gezien - ben benieuwd of valve mensen voortrekt op de duurdere modellen / met steam controller voordat mensen die alleen de 512 willen en die extra lang moeten wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 29-07-2026 18:09 ]

• Qapla1
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:08:
ik heb sinds 26 juni buiten de "You're officially in the reservation queue for Steam Machine 512GB" geen mail weer gezien - ben benieuwd of valve mensen voortrekt op de duurdere modellen / met steam controller voordat mensen die alleen de 512 willen en die extra lang moeten wachten.
Nee. Voor zover ik weet niet. Ja het wachten duurt lang en dat komt omdat je niet weet waar je op die lijst staat. Wij stonden dus ook sinds 26 juni in de reservation queue en kregen vandaag de mail met de link om de 512GB met controller te bestellen.

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:09
Ik ben ook niet echt een fan van het hele lijsten systeem, ik had het achteraf ook anders gedaan.

Ik had bewust 2 keuzes genomen (512 & 2tb + controller) in de hoop meer kans te maken.

Uiteindelijk ben ik op de 512 lijst gezet terwijl ik eigenlijk veel liever de 2tb optie wil. Achteraf had ik me dus beter alleen daarvoor kunnen inschrijven, maargoed het is niet anders.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
Stunned Guy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:01:
Ik ben ook niet echt een fan van het hele lijsten systeem, ik had het achteraf ook anders gedaan.

Ik had bewust 2 keuzes genomen (512 & 2tb + controller) in de hoop meer kans te maken.

Uiteindelijk ben ik op de 512 lijst gezet terwijl ik eigenlijk veel liever de 2tb optie wil. Achteraf had ik me dus beter alleen daarvoor kunnen inschrijven, maargoed het is niet anders.
Flauw gezegd is het dan toch je hebberigheid die er voor zorgt dat je iets koopt wat je eigenlijk niet wil?

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:09
giantgiantus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Flauw gezegd is het dan toch je hebberigheid die er voor zorgt dat je iets koopt wat je eigenlijk niet wil?
Fair point :X

En gebeurd wel vaker overigens 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Stunned Guy op 29-07-2026 19:35 ]

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-08 12:43
Qapla1 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:44:
[...]

Nee. Voor zover ik weet niet. Ja het wachten duurt lang en dat komt omdat je niet weet waar je op die lijst staat. Wij stonden dus ook sinds 26 juni in de reservation queue en kregen vandaag de mail met de link om de 512GB met controller te bestellen.
ja precies met controller. ik doel dus op de groep die zonder controller en 512gb versie willen halen.

• M3llow
Probeer dan met een tweede account als nog in te schrijven voor 2 tb zonder controller, zou ik zeggen

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:58
Op welke instellingen spelen jullie Clair Obscur: Expedition 33? Out of the box met default instellingen ziet het er en niet echt super uit (vooral het haar van de personen stoor ik me aan), en zijn er veel frame drops..

• DLSS
zakkenjongen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:30:
Op welke instellingen spelen jullie Clair Obscur: Expedition 33? Out of the box met default instellingen ziet het er en niet echt super uit (vooral het haar van de personen stoor ik me aan), en zijn er veel frame drops..
Zelfs op mijn RTX 4090 ziet het spel er, op dat vlak, niet geweldig uit vrees ik (al is de artstyle natuurlijk wél prachtig)

Wat je nog kan doen voor wat betreft het haar is eventueel kijken naar de FSR instellingen, probeer dat wat op te hogen en wellicht wat andere settings te verlagen.
Ik heb geen steam machine... maar ik vermoed dat je waarschijnlijk die launch optie aan moet zetten om níet aan de game door te geven dat het op Steam OS draait. De game heeft op de Steam Deck namelijk standaard echt potato settings wat er écht slecht uitziet én kun je die settings vervolgens zelf grotendeels niet aanpassen. Ik heb de game op mijn Xbox Ally X gespeeld en toen ook eens op de Steam Deck geprobeerd (omdat ik net overgestapt was en het verschil wou zien). Het verschil in grafische kwaliteit was echt enorm.

Aan de andere kant wel apart als je frame drops hebt want de settings zouden dan juist heel laag moeten zijn... en ik heb hem meen ik ook op Bazzite gespeeld op de XAX dus de game zou prima met linux overweg moeten kunnen. En wat ik verder ook van de SM vind, vergeleken met die handhelds is hij sowieso veel krachtiger dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

• -Mach!-

-Mach!-

Standaard out of the box is de steam machine ingesteld op HD resolutie (1920/1080).
Je kan standaard de resolutie op 4k zetten in de steammachine, mocht je dan met een bepaalde game niet tevreden zijn over de performance, dan kun je in Steam bij de game opties een specifieke resolutie instellen.

Ik heb heb standaard op 4k staan, maar met bepaalde games trekt de steam machine dat niet, en schroef ik het in het Steam OS bij de game zelf terug naar 2k.

Die optie heb je niet op je steam deck, maar ik vind het een hele handige functionaliteit.

ut=life

• The Zep Man
-Mach!- schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:07:
Die optie heb je niet op je steam deck, maar ik vind het een hele handige functionaliteit.
Op mijn Steam Deck heb ik gewoon die optie. Steam Deck stuurt 1080p uit naar het scherm, Nier Automata draait soepel gerenderd in 720p.

• -Mach!-

-Mach!-

The Zep Man schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:23:
[...]

Op mijn Steam Deck heb ik gewoon die optie. Steam Deck stuurt 1080p uit naar het scherm, Nier Automata draait soepel gerenderd in 720p.
Bedoel je de optie als je een game in je library hebt, (de opties rechts) en dan daar per game je resolutie instellen?

Ik zag die niet op m'n SteamDeck, zal dat nog een keer moeten checken

[ Voor 45% gewijzigd door -Mach!- op 31-07-2026 09:20 ]

ut=life

• The Zep Man
-Mach!- schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:17:
Bedoel je de optie als je een game in je library hebt, (de opties rechts) en dan daar per game je resolutie instellen?
Yup. Die heb ik gewoon. Ik heb de opties "default", "native", en daarna veelvoorkomende resoluties voor het gebruikte scherm. Dit heb ik overigens al een aardige tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 31-07-2026 09:26 ]

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:31

Gundogan

Rip and tear, until it is done

-Mach!- schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:17:
[...]

Ik zag die niet op m'n SteamDeck, zal dat nog een keer moeten checken
Dat hebben ze inderdaad een meer recente update gestroomlijnd. Je krijgt nu ook netjes de maximum mogelijke resolutie te zien als je een game opstart.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Qapla1
GLS heeft net de bestelling van afgelopen woensdag bezorgd. Behalve dat er op het verzendlabel staat dat het van Valve komt, via Ceva in Waalwijk, staat er niet op welk apparaat er in zit. Op het stickertje na wat aan de zijkant zit waarop staat waar wat vandaan komt. Zo eerst maar even aansluiten.

Update 16:00u.:

Alles werkt, updates etc gedraaid. Wat me wel opvalt is dat de verbinding van de controller met de machine niet echt geweldig te noemen is, ergens in het systeem menu kan je de verbindings kwaliteit zien en die is hier op hooguit 3 meter vaker Acceptabel dan Goed. Als je dichterbij gaat dan schiet ie soms naar Uitstekend….. Dat valt me toch wel een beetje tegen. Hoe hebben jullie hem verbonden? Bluetooth of via die puck?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPqLxjxFAQiOQioQF0QXtt603ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE4EAKtaRB2XksOiaUu35PM5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Qapla1 op 31-07-2026 16:18 ]

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:12

Redneckerz

A place to be.

Ik heb sinds begin juli (!) een Steam Machine in huis. 1 van de allereersten, het schijnt. Voor een game site ben ik deze op dit moment aan het reviewen. De hardware werd in de lift afgeleverd :P

Tot nu toe positief verrast. Ik ben juist bezig games te draaien waarvan ik weet dat ze niet op console verschijnen of een indie titel zijn, om te kijken hoe Steam hier een console-ervaring van maakt. En dat lijkt wonderwel goed te gaan in de meeste gevallen.

Dus wie vragen heeft, laat maar horen. :)

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• MetroidPrime
  • Laatst online: 23:31

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Ik had de lotterij verloren en was op de wachtlijst gezet, maar kreeg vanochtend toch ineens een mailtje om de Steam Machine 2TB zonder controller te bestellen. Grappig genoeg kwam het mailtje dat ik in de reservering queue was gezet exact tegelijkertijd met het mailtje dat ik kon bestellen. Ik wilde net vanochtend zelf onderdelen gaan bestellen om mijn eigen PC te bouwen, dus de timing was perfect.

Ik ben benieuwd of ik aan de beurt ben gekomen omdat iemand anders hun reservering heeft laten vervallen, dat zou het tegelijkertijd verzenden van het reservation queue en de bestel emails verklaren.

[ Voor 7% gewijzigd door MetroidPrime op 01-08-2026 09:20 ]

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:02
MetroidPrime schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:19:
Ik had de lotterij verloren en was op de wachtlijst gezet, maar kreeg vanochtend toch ineens een mailtje om de Steam Machine 2TB zonder controller te bestellen. Grappig genoeg kwam het mailtje dat ik in de reservering queue was gezet exact tegelijkertijd met het mailtje dat ik kon bestellen. Ik wilde net vanochtend zelf onderdelen gaan bestellen om mijn eigen PC te bouwen, dus de timing was perfect.

Ik ben benieuwd of ik aan de beurt ben gekomen omdat iemand anders hun reservering heeft laten vervallen, dat zou het tegelijkertijd verzenden van het reservation queue en de bestel emails verklaren.
Gefeliciteerd !

PSN : Geraedus

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08 14:34
Ik heb afgelopen donderdag mijn Steam Machine ontvangen (512gb + controller) en gisteren voor het eerst geprobeerd.

Mijn eerste indruk is heel positief. Je krijgt echt een console ervaring (pak de controller, druk op Steam knop, en binnen 15 seconden staat de tv aan en zie je je Steam big screen mode). Ik testte enkele eenvoudige spellen variërend van Fire Watch tot Commandos: Origins, en met de steam controller in de hand werkte alles fantastisch. Van de week probeer ik wat ‘zwaardere’ spellen als Tomb Raider en Alan Wake, maar het ziet er goed uit. Toegegeven, ik ben niet zo’n veeleisende gebruiker en vond de resolutie van 1080p op mijn 4k tv prima, ga ik wellicht nog mee spelen. Echter, ik heb ook een dikke gamepc op zolder staan voor dat soort eisen.

De Steam controller ligt heerlijk in de hand, en de bouwkwaliteit voelt premium. Touchpads laten me dus ook strategiegames als Commandos makkelijk bedienen vanaf de bank.

Ook positief: de Steam Machine maakt vrijwel GEEN geluid.
edit:
ook de Sleep mode is top om ff snel in en uit een spel te springen!

[ Voor 4% gewijzigd door CousinBoneless op 01-08-2026 10:04 ]

• overhyped
Ik heb 'm deze week ook ontvangen, en ben positief verrast! was al positief qua verwachtingen, dus helemaal goed :) Nu net een 4TB SSD binnen gekregen, want 512GB is wel erug snel vol.. Even een USB stickje zoeken en spelen vanmiddag.

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08 14:34
overhyped schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:25:
Ik heb 'm deze week ook ontvangen, en ben positief verrast! was al positief qua verwachtingen, dus helemaal goed :) Nu net een 4TB SSD binnen gekregen, want 512GB is wel erug snel vol.. Even een USB stickje zoeken en spelen vanmiddag.
Ga je die SSD inbouwen, of hoe koppel he die aan je SM?

• overhyped
CousinBoneless schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Ga je die SSD inbouwen, of hoe koppel he die aan je SM?
oude er uit, nieuwe er in, USB stickkie en reflashen.

Ok, heel de middag aan het kloten. 3 USB sticks geprobeerd.. uiteindelijk naar de media markt gereden voor een nieuwe usb stick…. En daarna in tien minuten klaar 😂 echt… Naja, in elk geval nu drie usb sticks die naar de stort kunnen…

Nu m’n game library aan het downloaden, met 4 TB kan ik even vooruit :)

[ Voor 41% gewijzigd door overhyped op 01-08-2026 16:43 ]

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 16:12
Kreeg zoeven de mail dat ik van de waiting list naar de reservervatoin queue was verplaatst en meteen de mail dat ik kon bestellen. De Steammachine 512GB met controller. Direct besteld! Wordt binnen 6-10 dagen geleverd.

• Qapla1
Magnatic schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:35:
~~knip ~~

Wordt binnen 6-10 dagen geleverd.
6 tot 10 dagen?? Waarom zo lang? Hier was ie er na betalen, woensdagochtend 29 juli, er al op vrijdag 31 juli, GLS stond om even voor half 1 ‘s middags aan de deur.

Kleine update voor wat betreft de verbinding van de controller met de machine, ondanks dat ie Acceptabel/Goed aangeeft is ie nog niet z’n verbinding verloren.

• Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Magnatic schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:35:
Kreeg zoeven de mail dat ik van de waiting list naar de reservervatoin queue was verplaatst en meteen de mail dat ik kon bestellen. De Steammachine 512GB met controller. Direct besteld! Wordt binnen 6-10 dagen geleverd.
Als jij van de waiting list naar de bestel mail bent gegaan dan heb ik hoop dat ik mijn 512gb + controller ook binnenkort mag bestellen.

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 16:12
Qapla1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

6 tot 10 dagen?? Waarom zo lang? Hier was ie er na betalen, woensdagochtend 29 juli, er al op vrijdag 31 juli, GLS stond om even voor half 1 ‘s middags aan de deur.

Kleine update voor wat betreft de verbinding van de controller met de machine, ondanks dat ie Acceptabel/Goed aangeeft is ie nog niet z’n verbinding verloren.
Het zal ook wel wat sneller gaan gezien alle ervaringen hier, maar dat is wat in de bestelbevestiging staat.

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:48
Joeri4Real schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Als jij van de waiting list naar de bestel mail bent gegaan dan heb ik hoop dat ik mijn 512gb + controller ook binnenkort mag bestellen.
Hier ook voor de zelfde 512gb + controller van de waiting list naar bestellen gegaan, en ook betaald en besteld. Kreeg de mail om 10 uur vandaag. Met de zelfde 6-10 dagen levertijd. Dus of er zijn erg veel annulering of steam heeft toch extra modellen kunnen produceren. Zeker blij, was al uitgegaan van op zijn vroegst het najaar.

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Qapla1 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

De mijne is wel al een aantal keer de verbinding verloren. Erg merkwaardig. De Steam Machine staat in een tv kastje met het deurtje op een (grote) kier op zo’n 4 meter afstand van de bank. Meestal zit ik iets dichterbij op een stoel (2 meter), maar vanaf de bank verlies ik dus heel soms de verbinding. Dit moet wel echt veel beter, met andere consoles die op dezelfde plek stonden heb ik dit nog nooit meegemaakt.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
marc1990 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Hier ook voor de zelfde 512gb + controller van de waiting list naar bestellen gegaan, en ook betaald en besteld. Kreeg de mail om 10 uur vandaag. Met de zelfde 6-10 dagen levertijd. Dus of er zijn erg veel annulering of steam heeft toch extra modellen kunnen produceren. Zeker blij, was al uitgegaan van op zijn vroegst het najaar.
Hier idem, wilde eigenlijk toch zelf iets gaan samenstellen, maar toen ik mail vanmorgen van Steam kreeg … sja toch maar gedaan O-)

• M3llow
Wat een hoop mensen uit de waiting list die ineens kunnen bestellen.. Aan de ene kant hoop ik dat ik hem ook binnenkort mag bestellen, aan de andere kant hoop ik dat we eerst de release van Steam Frame krijgen. Die moet ik sowieso hebben. Als het echt te gek wordt qua prijs laat ik de machine aan me voorbij gaan. Maar als ik straks maanden moet wachten op een Frame, dan ben ik blij als ik met de machine kan spelen in de tussentijd..
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic

Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.

Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.

Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.

Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.