• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
overhyped schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Ik wacht nog steeds op die vergelijkbare case, met dezelfde features en vergelijkbare specs voor die 799€ spoiler: lukt niet. Is het veel te veel geld? Ja. Komt dat door valve die te veel vraagt? Nee. Komt het door de fucked up markt: ja.
Je mag toch verwachten dat valve schaalvoordeel zou kunnen halen bij grote inkooporders.
Dat je met zelfbouw zonder al te veel moeite (zeker als je gewoon overstapt naar AM4/DDR4) al onder die prijs komt, zegt wat mij betreft genoeg.
Zelfs in deze markt....

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000


  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeeXPN8iKnzEjOfZIdxHcuFccxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgRzbBItPQkSCZVjjSn31no5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr4nD8_02xVbHgnJ_dnRJQyzm_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrlKdbfHrLUv7jWxka6lGZRs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 22:36 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
alwind schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Die kost nu ook 1099 en dan zit ik weer met dat kut windows te knoeien.
Ja inderdaad dat heb ik gemist met 1099 word het wel een iets ander verhaal.
Gewoon wachten op weer een leuke aanbiedieding die steammachine heb je voorlopig ook nog niet binnen.
Hij komt met windows, maar je kan er gewoon bazzite op zetten.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000


  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:54
Arjantje72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:22:
Mijn gpu (4070ti) was 3 jaar geleden dezelfde prijs. Dus tja ..
Vind ik een lastige.
Die 4070ti is ook nog eens een klap sneller vermoed ik. Steam machine is vooral tof omdat het zo'n kleine vormfactor heeft vind ik. (al is ie dan alsnog erg duur natuurlijk)

  • Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
Voor geheugen en moederbord kan bij elkaar zo 70-80 vanaf. Dan scheelt het alweer bijna 150.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000


  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

DLSS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Die 4070ti is ook nog eens een klap sneller vermoed ik. Steam machine is vooral tof omdat het zo'n kleine vormfactor heeft vind ik. (al is ie dan alsnog erg duur natuurlijk)
Een 4070ti is véél sneller. Een keer zo snel.

Maar die kaart zou heden ten dage alleen al zo'n 700 tot 900 euro kosten.

Edit: zie net op gamersnexus dat ze 1 stick van 16GB gebruiken ipv 2x8. Dat vind ik wel een nogal vreemde keuze. Kost best wat performance.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 22:45 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:38
Format-C schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:44:
[...]


Edit: zie net op gamersnexus dat ze 1 stick van 16GB gebruiken ipv 2x8. Dat vind ik wel een nogal vreemde keuze. Kost best wat performance.
Valve legt uit in de blogpost vgm dat er periodes zijn geweest waar ze voor geen enkele prijs RAM konden kopen, en dat er dus Steam Machines zijn met 2x 8GB of 1x16GB sticks. Anders hadden ze een heleboel Machines niet kunnen maken blijkbaar. Zoals ze het vertellen kregen ze ongeveer 1x per maand een aanbod van een partij RAM voor prijs X en konden ze ja/nee zeggen. Zoooo weinig is er...

  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

Niet best.

En bedankt he... Ai. ;(

[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 22:53 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 23:00
Sinned123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:56:
In principe is het gewoon een ryzen 5 5600,RX 7600M met 16GB ram toch? en dat voor ruim €1000euro instap.
Iets slechter zelfs...

De GPU heeft wat minder CU's en ik geloof lagere TDP. De CPU is ook beperkt en het zijn geen 6 volle cores. Heb even geen tijd/zin het precies op te zoeken maar het ging om een paar full fat cores en een paar low power. Aan de andere kant zit er wel DDR5 in dus vergelijk zou dan eerder met de 7000 serie zijn, maar die minder krachtige cores halen de CPU performance dus weer omlaag.

Gamertag: FinrazielNL


  • AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:55
Altamyr schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:50:
[...]

Valve legt uit in de blogpost vgm dat er periodes zijn geweest waar ze voor geen enkele prijs RAM konden kopen, en dat er dus Steam Machines zijn met 2x 8GB of 1x16GB sticks. Anders hadden ze een heleboel Machines niet kunnen maken blijkbaar. Zoals ze het vertellen kregen ze ongeveer 1x per maand een aanbod van een partij RAM voor prijs X en konden ze ja/nee zeggen. Zoooo weinig is er...
Maar wel 2 ram slots dus? Dan heb ik liever 1x16gb zodat ik over een paar jaar er een 32GB beukertje van kan maken.

  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:18
AMDLegion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:02:
[...]

Maar wel 2 ram slots dus? Dan heb ik liever 1x16gb zodat ik over een paar jaar er een 32GB beukertje van kan maken.
Zo dacht ik ook.

  • Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
Ik heb dus een minisforum Elitemini B550 in de kast liggen. (mis nog wel een GPU)
Het enige jammere is, dat ik er geen fatsoenlijk kap/deksel voor heb, want zoveel scheelt het niet qua formfactor met een steammachine qua totale inhoud.
Maar open en bloot is de WAF natuurlijk erg laag.

https://www.notebookcheck.net/Minisforum-EliteMini-B550-Review-Compact-Mini-PC-with-an-external-graphics-card.623207.0.html

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/c/2/csm_B550_2_17d33eee47.jpg

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000


  • luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:33
Ik heb lang getwijfeld maar de review ban LTT plus die prijs....

Ik ben flink valve fan en dit was voor mij DE gadget van 2026. Maar ik heb mij uiteindelijk toch weer uitgeschreven. Wat een geld.

Over 10-12 maanden komen de refurbs, althans dat leert de ervaring. Dan ijken we nog eens of er normalere prijzen zijn.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinned123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:30:
[...]

Je mag toch verwachten dat valve schaalvoordeel zou kunnen halen bij grote inkooporders.
Dat je met zelfbouw zonder al te veel moeite (zeker als je gewoon overstapt naar AM4/DDR4) al onder die prijs komt, zegt wat mij betreft genoeg.
Zelfs in deze markt....
Denk dat valve niet eens zon grote speler is, relatief gezien. En die ai gekken hebben diepe zakken

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04:53
Ik ben bang dat de prijzen nooit meer normaal worden

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

418O2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:25:
[...]

Denk dat valve niet eens zon grote speler is, relatief gezien. En die ai gekken hebben diepe zakken
Die geven idd een hoop geld uit. Geld dat ze niet eens hebben. Eigen vermogen hebben ze eigenlijk niet eens, want ze draaien allemaal dik verlies. Open Ai en Anthropic hebben feitelijk niet eens geld. En draaien mega verliezen.

Het is allemaal gebakken lucht. Gebaseerd op niks.. ja fomo. En op het rondpompen / ("investeringen") van geld door chip makers. Eigenlijk klopt het hele beurs systeem wat dit betreft niet meer. Ze financieren elkaar met geld van aandelen die veel te duur zijn voor wat het is.

Als de bubbel barst koop je een steam machine voor 450. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 23:33 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Format-C schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:31:
[...]

Die geven idd een hoop geld uit. Geld dat ze niet eens hebben. Eigen vermogen hebben ze eigenlijk niet eens, want ze draaien allemaal dik verlies. Open Ai en Anthropic hebben feitelijk niet eens geld. En draaien mega verliezen.

Het is allemaal gebakken lucht. Gebaseerd op niks.. ja fomo. En op het rondpompen van geld door chip makers.

Als de bubbel barst koop je een steam machine voor 450. :+
Het zal de fabrikanten (terecht) aan hun bruine anjer oxideren waar het geld vandaan komt natuurlijk. Als er maar betaald wordt

  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

True.

Maar ik geloof niet dat dit houdbaar is.

Uiteindelijk zal het iets moeten opleveren, en de vraag is of dat wel gaat gebeuren. Want dat hele ai gebeuren levert vooralsnog véél minder op dan dat voorspeld was. Qua personeels besparingen en wat het oplevert voor het bedrijfsleven. Het helpt veel minder voor de productiviteit dan dat ze voorspeld hadden of van wat ze zeiden dat het zou doen.

We gaan t zien

Heb nog liever dat die bubbel gisteren barst dan morgen. Dat hele ai gebeuren mogen ze van mij in hun ### steken.

[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 23:37 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Format-C schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:35:
True.

Maar ik geloof niet dat dit houdbaar is.

Uiteindelijk zal het iets moeten opleveren, en de vraag is of dat wel gaat gebeuren. Want dat hele ai gebeuren levert vooralsnog véél minder op dan dat voorspeld was. Qua personeels besparingen en wat het oplevert voor het bedrijfsleven
Daar is iedereen het wel over eens denk ik.

  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

Behalve nVidia, AMD, Samsung, Skhynix en Micron.

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • lasty82
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:03
Mooi ontwerp, matige hardware.

Voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Steam Machine koop je ook een Minisforum MS-02 Ultra met 235HX en low profile RTX 5060 (incl. DLSS & FG). Ook erg compacte formfactor, alleen veel meer upgrade mogelijkheden; PCIe slot x2, 2x M.2 (4x met addin card), 4x DDR5 SODIMM. Incl. uitgebreide I/O waaronder ook een 10Gbe NIC en 2x USB 4.0.

Qua performance zal de 235HX + 5060 combo schat ik minimaal 2x zo snel zijn als de Steam Machine, in games wellicht tot 3x FPS als gevolg van DLSS + FG.

[ Voor 17% gewijzigd door lasty82 op 22-06-2026 23:46 ]


  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04:53
lasty82 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:38:
Mooi ontwerp, matige hardware.

Voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Steam Machine koop je ook een Minisforum MS-02 Ultra met 235HX en low profile RTX 5060 (incl. DLSS & FG). Ook erg compacte formfactor, alleen veel meer upgrade mogelijkheden; PCIe slot x2, 2x M.2 (4x met addin card), 4x DDR5 SODIMM. Incl. uitgebreide I/O waaronder ook een 10Gbe NIC en 2x USB 4.0.
Het is of het een of het ander. Beide is niet mogelijk voor deze prijs en dan heb ik het niet eens gehad over CEC icm SteamOS.

En anders hoor ik het graag.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
overhyped schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Ik wacht nog steeds op die vergelijkbare case, met dezelfde features en vergelijkbare specs voor die 799€ spoiler: lukt niet. Is het veel te veel geld? Ja. Komt dat door valve die te veel vraagt? Nee. Komt het door de fucked up markt: ja.
Nou blijkt de instapprijs € 1.039 te zijn en niet € 799. Voor dat bedrag is zeker wat te bouwen:
OnderdeelSelectieActuele prijs
BehuizingSilverStone Sugo SG13€ 65,-
ProcessorAMD Ryzen 5 7500F€ 115,-
VideokaartSapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8GB€ 289,-
WerkgeheugenCorsair DDR5-5200 Vengeance 2x8GB€ 199,-
MoederbordASRock B650I Lightning WiFi€ 148,-
OpslagKingston NV3 500GB M.2 NVMe€ 105,-
VoedingCorsair RM750e V2€ 84,-
ProcessorkoelerNoctua NH-L9a-AM5€ 45,-
Totaal€ 1.040,-
Neemt niet weg dat we met oude hardware te maken hebben, die videokaart dateert alweer uit 2023. Ik zou dus eerder wat meer uitgeven en een snellere RX 9060 XT kiezen.

March of the Eagles


  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41

Format-C

Tracing Rays

Nvm

Bedtijd.


Edit: kan je "steam os" op elke op AMD gebaseerde pc installeren? Een werkt dat goed ?

(Heb eerlijk gezegd zelf geen idee. Zie dat het "open source" is (" (arch) linux"?), maar werkt het ook goed? (Net zo "goed" als op de steam machine?)

[ Voor 255% gewijzigd door Format-C op 23-06-2026 00:04 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • lasty82
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:03
Pro-prutser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:48:
[...]

Het is of het een of het ander. Beide is niet mogelijk voor deze prijs en dan heb ik het niet eens gehad over CEC icm SteamOS.

En anders hoor ik het graag.
Ik heb hier 2 MS-02 Ultra's staan. Zal eens wat testen met Bazzite / ChimeraOS.

  • Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04:53
lasty82 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:58:
[...]


Ik heb hier 2 MS-02 Ultra's staan. Zal eens wat testen met Bazzite / ChimeraOS.
Tof!

Ben benieuwd

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Format-C schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:57:
Nvm

Bedtijd.


Edit: kan je "steam os" op elke op AMD gebaseerde pc installeren? Een werkt dat goed ?

(Heb eerlijk gezegd zelf geen idee. Zie dat het "open source" is (" (arch) linux"?), maar werkt het ook goed? (Net zo "goed" als op de steam machine?)
AMD hardware wordt direct via de Linux kernel ondersteund, daar hoeft Valve in ieder geval niets voor te doen. Ik weet alleen niet hoe gebruiksvriendelijk de installatie van het OS is, maar op Reddit staan veel positieve ervaringen van mensen die SteamOS zelf hebben geïnstalleerd.

March of the Eagles


  • Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:31
Steam OS ondersteunt ook Intel sinds kort. Dus je kunt het op heel veel hardware installeren ja. Werkt net iets minder gelikt dan hun eigen hardware maar is grotendeels dezelfde ervaring.

  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
XWB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Nou blijkt de instapprijs € 1.039 te zijn en niet € 799. Voor dat bedrag is zeker wat te bouwen:
OnderdeelSelectieActuele prijs
BehuizingSilverStone Sugo SG13€ 65,-
ProcessorAMD Ryzen 5 7500F€ 115,-
VideokaartSapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8GB€ 289,-
WerkgeheugenCorsair DDR5-5200 Vengeance 2x8GB€ 199,-
MoederbordASRock B650I Lightning WiFi€ 148,-
OpslagKingston NV3 500GB M.2 NVMe€ 105,-
VoedingCorsair RM750e V2€ 84,-
ProcessorkoelerNoctua NH-L9a-AM5€ 45,-
Totaal€ 1.040,-
Neemt niet weg dat we met oude hardware te maken hebben, die videokaart dateert alweer uit 2023. Ik zou dus eerder wat meer uitgeven en een snellere RX 9060 XT kiezen.
Dit bewijst alleen maar mijn punt. Er is bijna geen een valve premium.dan kan je discussiëren over de performance (sneller dan de meeste steam gebruikers) en de prijs an sich (bizar door de markt) maar gezien die externe factoren is het eigenlijk best scherp.

of je het uit wil geven is natuurlijk volledig aan jezelf.

  • Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
XWB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Nou blijkt de instapprijs € 1.039 te zijn en niet € 799. Voor dat bedrag is zeker wat te bouwen:
OnderdeelSelectieActuele prijs
BehuizingSilverStone Sugo SG13€ 65,-
ProcessorAMD Ryzen 5 7500F€ 115,-
VideokaartSapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8GB€ 289,-
WerkgeheugenCorsair DDR5-5200 Vengeance 2x8GB€ 199,-
MoederbordASRock B650I Lightning WiFi€ 148,-
OpslagKingston NV3 500GB M.2 NVMe€ 105,-
VoedingCorsair RM750e V2€ 84,-
ProcessorkoelerNoctua NH-L9a-AM5€ 45,-
Totaal€ 1.040,-
Neemt niet weg dat we met oude hardware te maken hebben, die videokaart dateert alweer uit 2023. Ik zou dus eerder wat meer uitgeven en een snellere RX 9060 XT kiezen.
Inderdaad, met een hoger budget (210 euro hoger) kom je op de huidige 1080 BBG: Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc

Dan heb je een 7500X3D en een 9060XT. Dat is wel zelfbouw, andere form factor maar geeft je een flinke performance boost. Dus lekker als desktop, of als je de ruimte hebt in je woonkamer.

De Steam Machine is leuk voor in de woonkamer en op je oude backlog weg te werken, maar dan is de Deck toch een betere deal.

Eigenlijk hoop ik op een hardware refresh binnen 2 jaar, beetje zoals bij de Steam Deck. Al zou dat zonde zijn omdat je dan weer verschillende targets krijgt. En Valve lijkt wel meer lange termijn te denken.

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:57
Werkt de laatste steam-os inmiddels prima icm dual boot en secure boot?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:27
Ik zit nog te twijfelen. Hoe zit het nu met RAM upgraden? Wat is de maximum gb (als de prijzen ooit zakken)?

  • Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:41
Na het zien van de review van Digital Foundry besloten de steam machine niet te gaan aanschaffen. Had gehoopt dat het qua performance in de buurt zou komen van de PS5 Pro.

PSN : Geraedus


  • Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik ga het ook niet doen. Dan liever wat meer uitgeven voor een leuke zelfbouw PC voor naast de TV. Ik moet zeggen dat ik ook liever een Steam Deck koop, maar voor de huidige prijzen wil ik geen hardware van 4 jaar oud.


An sich vind ik het niet eens een extreem slechte deal, maar ik weet niet zo goed wie de doelgroep hiervan moet zijn. Ik kan bijvoorbeeld de prijs opbrengen maar heb ook al een high-end gaming PC staan, en vind dat ik te veel inlever qua kracht. Misschien is het eerder iets voor console eigenaren die eens in de PC gaming wereld willen stappen. Je kunt er immers ook gewoon makkelijk een muis + keyboard op aansluiten en er een 'normale' PC van maken.

  • Roytjuh99
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:55
Het gaat heel veel over de prijs en de performance die je ervoor krijgt, maar ik vind de couch-gaming experience vooral interessant die Valve hiermee kan bieden.

Ik ben altijd PC-gamer geweest, maar ik heb jaren terug een PS4 gekocht om enkele exclusives te spelen. Ik was eigenlijk best wel gecharmeerd van op één knop hoeven drukken en na een paar seconden kunnen beginnen. Geen lange boot times, geen ingewikkelde setups, gewoon aanzetten en gaan. Nu is dat in theorie ook mogelijk op PC met een bluetooth dongle en wake on USB, maar ik heb daar weinig succes mee gehad. En dat de Steam Machine gewoon HDMI CEC ondersteunt, vind ik een hele sterke selling point. Het is zowat de enige PC die dat heeft!

Ik zag de hoge prijzen ook al aankomen, dus ik was al gaan experimenteren met een Raspberry Pi met Steam Link. Maar ook dat kon mij deze experience niet geven want er waren toch wel behoorlijke streaming artifacts, slechte Bluetooth connectivity en geen tot weinig mogelijkheden voor Wake on USB / Bluetooth...

En aangezien de RAM/SSD prijzen de komende maanden/jaren toch niet gaan zakken, moet ik misschien toch maar het nieuwe normaal accepteren?

  • Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:16
Roytjuh99 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:29:
Het gaat heel veel over de prijs en de performance die je ervoor krijgt, maar ik vind de couch-gaming experience vooral interessant die Valve hiermee kan bieden.

Ik ben altijd PC-gamer geweest, maar ik heb jaren terug een PS4 gekocht om enkele exclusives te spelen. Ik was eigenlijk best wel gecharmeerd van op één knop hoeven drukken en na een paar seconden kunnen beginnen. Geen lange boot times, geen ingewikkelde setups, gewoon aanzetten en gaan. Nu is dat in theorie ook mogelijk op PC met een bluetooth dongle en wake on USB, maar ik heb daar weinig succes mee gehad. En dat de Steam Machine gewoon HDMI CEC ondersteunt, vind ik een hele sterke selling point. Het is zowat de enige PC die dat heeft!

Ik zag de hoge prijzen ook al aankomen, dus ik was al gaan experimenteren met een Raspberry Pi met Steam Link. Maar ook dat kon mij deze experience niet geven want er waren toch wel behoorlijke streaming artifacts, slechte Bluetooth connectivity en geen tot weinig mogelijkheden voor Wake on USB / Bluetooth...

En aangezien de RAM/SSD prijzen de komende maanden/jaren toch niet gaan zakken, moet ik misschien toch maar het nieuwe normaal accepteren?
De hoge kosten van de Steam Machine praten voor mij de CEC functie alleen niet goed. Ooit ook een zelfbouw of gehad. Via Siri shortcuts kon ik met een druk op de knop het systeem aanzetten doormiddel van WOL, via een script.

Ondersteund de Steam Machine ook EGPU? Kan niet zo snel vinden maar dat zou het voor de toekomst wel beter maken. De prijzen nu zijn bizar, 799 zou wel het mikpunt zijn geweest. Zou Valve ooit de prijs omlaag gooien als de prijzen zakken? Of wellicht een Steam Machine uitbrengen met locked bootloader zodat er alleen SteamOS op kan draaien en daarom dus de prijs omlaag kan.

Heb voor de zekerheid mij ingeschreven om er over na te denken, maar toch verwacht ik dat ik er toch vanaf zie.

Voor streaming probeer vooral Moonlight of Sunshine, dat werkt zoveel beter dan Steamlink! Geeft het een kans :)

  • The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:10
Pukson schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:27:
Zou Valve ooit de prijs omlaag gooien als de prijzen zakken?
Waarschijnlijk. Wel moeten prijzen dan voldoende zakken met de verwachting dat die laag blijven.
Of wellicht een Steam Machine uitbrengen met locked bootloader zodat er alleen SteamOS op kan draaien en daarom dus de prijs omlaag kan.
Dat gaat niet gebeuren. Past niet in het ecosysteem en de bedoelingen van Valve. Bovendien: hack die machines en je hebt gesubsidieerde PC's. Dat gaat Valve niet faciliteren.
Heb voor de zekerheid mij ingeschreven om er over na te denken, maar toch verwacht ik dat ik er toch vanaf zie.
Ik heb al een spel-PC die bestaat uit een mengelmoes van hardware uitgegeven tussen 2018 en 2024. Die heeft op alle vlakken betere specificaties dan de Steam Machine. Ook hoeft die niet onder een TV te staan, want ik stream alles (inderdaad Sunshine en Moonlight). Dat die PC dus wat groter en misschien zelfs luider is maakt mij niet veel uit.

Daarom heb ik mij niet ingeschreven. Ik kan het wel doen en de scalper gaan uithangen, maar dat kost mij te veel moeite voor te weinig opbrengst (naast dat ik het wat oneerlijk vind, uiteraard).

De twee Steam Controllers die ik heb ben ik dan wel erg blij mee. Maar die zijn dan ook niet gebonden aan de Steam Machine. :+

[edit]
Steam Frame heeft ook niet mijn aandacht. Voor mij is er niet voldoende te spelen in VR en is het te oncomfortabel. Ik kijk echt niet uit naar het opdoen van een VR-bril voor het spelen van dat soort spellen. De voordelen van VR wegen niet op tegen de nadelen, terwijl ik best wel veel in VR heb gespeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 23-06-2026 12:44 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!


  • M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:44
Erg jammer, zal hem helaas ook niet aanschaffen. Hopelijk wordt ie over een een of twee jaar afgeprijsd, 800 euro zou ik er nog wel maximaal voor over hebben. De Frame komt er sowieso, al zou ik er 1200 voor moeten neerleggen. Beide wordt me, vooral met deze prijzen, echt te gek.

  • overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
Ik heb me ingeschreven, hopelijk kom ik door de loterij. Haal geen lol meer uit spelen met pc hardware, en de couch ervaring gaat ‘t me om. 1080p 60fps is stukken sneller dan m’n 8 jaar oude game PC die stof hapt op zolder, en ook sneller dan m’n steamdeck.

  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:54
marc1990 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:11:
Ik zit nog te twijfelen. Hoe zit het nu met RAM upgraden? Wat is de maximum gb (als de prijzen ooit zakken)?
Ik geloof dat je twee slots hebt, dus 32GB zal mogelijk zijn. Waarschijnlijk ook 64GB, maar weet niet precies wat je daar mee zou willen doen gezien de overige specificaties van de machine.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste