Ik denk persoonlijk ook dat ze redelijk snel door hun initiele voorraad heen gaan. Maar met een reserveringssysteem kunnen ze in principe nooit echt uitverkocht zijn.
Ik heb mijn controller ondertussen ook een tijdje in huis... Was in eerste instantie vooral Forza Horizon 6 nog aan het spelen en daar leent de controller zich niet goed voor, maar nu wat meer aan het proberen. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Als ik mijn Steam Deck er nog eens bij pak, dan ligt de controller me eigenlijk minder lekker in de hand. Het is goed dat ze de controls een beetje schuiner geplaatst hebben, maar ze gaan er m.i. niet ver genoeg mee. Het lijkt vreemd dat dit bij de Deck dan geen probleem was, maar omdat je handen verder uit elkaar staan blijven mijn polsen dan redelijk recht terwijl ze met de controller enigszins moeten buigen. Ook vind ik de stick positionering een beetje onwennig... misschien is het deels gewenning, maar bij de Deck liggen mijn duimen heel natuurlijk op de sticks, terwijl ze bij de controller eigenlijk nét wat te ver af lijken te liggen. Dat resulteert in dat als ik de linkerstick naar rechts duw, ik al snel met mijn duim tegen de linkerkant van de stick aan het duwen ben ipv de top van mijn duim in de holte van de stick te houden zoals ik op de Deck makkelijker doe. En ik heb al vrij grote handen... Qua materiaal vind ik het erg vreemd dat ze de triggers van shiny plastic gemaakt hebben. De Deck had gewoon wat doffer plastic met een lichte textuur, net zoals de body van de controller. Waarom die triggers op de controller dan van shiny 'plak' plastic? Ik vind het niet echt fijn voelen, vooral niet als je een beetje zweethanden krijgt.
Ik heb ook gyro nog eens geprobeerd maar ik denk dat een van de grootste problemen daarmee is dat games er veelal gewoon nog niet op bedacht zijn. Ik was Control nog eens aan het spelen... dat gaat prima met de controller, had sprint, jump en cover aan back buttons gebonden. Maar toen ik gyro wou binden ging het mis. Probleem is dat ik gyro het liefst activeer als ik mik met de linker trigger... maar zodra de game ziet dat je de muis gebruikt om te richten luistert deze niet meer naar de linker trigger. Gevolg is dat je heel snel achter elkaar richt en niet richt. Ok... linker trigger gebonden om dan ook de rechtermuisknop in te drukken. Gyro werkt!! Maar nu kan ik niet meer mikken met de rechterstick, dáár luistert de game niet meer naar als je ook de muis gebruikt
Ik zou dan al op een andere manier gyro moeten activeren en mezelf trainen om gyro los te laten als ik met de rechter stick grote stukken wil richten en alleen activeren voor dat laatste stukje finetuning... maar dat wordt me echt te ingewikkeld, dan laat ik het wel. En zo ben ik al veel games tegengekomen waar het gewoon niet echt een goede optie is. Alleen Mass Effect LE kan ik me zo herinneren waar ik echt fijn gyro gebruikt heb.
Verder werkt de steam controller niet als ik in de game de steam overlay open... Ik moet dan mijn muis pakken om de controller config te openen. Doe ik dat de eerste keer dan staat er alleen maar dat de game mijn controller ondersteunt. Sluit ik hem en open ik hem opnieuw, dán pas komt steam input naar voren en kan ik dingen aanpassen (en ondertussen luistert hij dan ook naar de steam controller).
Nog gezocht naar Steam support/discussions pagina's maar die kan ik ook niet vinden... ze zullen er vast wel zijn hoor, maar ik vind het indicatief van dat Valve echt nog aan de bak moet om dit noob-proof te krijgen (en zo'n grote noob vind ik mezelf eigenlijk toch niet).
Ik heb absoluut geen spijt van mijn aankoop, maar dat komt ook omdat het geld mij gelukkig niet zoveel boeit en ik er toch wel een wil hebben. Ik kan er absoluut geen algemene aanbeveling voor geven momenteel.
Als ik mijn Steam Deck er nog eens bij pak, dan ligt de controller me eigenlijk minder lekker in de hand. Het is goed dat ze de controls een beetje schuiner geplaatst hebben, maar ze gaan er m.i. niet ver genoeg mee. Het lijkt vreemd dat dit bij de Deck dan geen probleem was, maar omdat je handen verder uit elkaar staan blijven mijn polsen dan redelijk recht terwijl ze met de controller enigszins moeten buigen. Ook vind ik de stick positionering een beetje onwennig... misschien is het deels gewenning, maar bij de Deck liggen mijn duimen heel natuurlijk op de sticks, terwijl ze bij de controller eigenlijk nét wat te ver af lijken te liggen. Dat resulteert in dat als ik de linkerstick naar rechts duw, ik al snel met mijn duim tegen de linkerkant van de stick aan het duwen ben ipv de top van mijn duim in de holte van de stick te houden zoals ik op de Deck makkelijker doe. En ik heb al vrij grote handen... Qua materiaal vind ik het erg vreemd dat ze de triggers van shiny plastic gemaakt hebben. De Deck had gewoon wat doffer plastic met een lichte textuur, net zoals de body van de controller. Waarom die triggers op de controller dan van shiny 'plak' plastic? Ik vind het niet echt fijn voelen, vooral niet als je een beetje zweethanden krijgt.
Ik heb ook gyro nog eens geprobeerd maar ik denk dat een van de grootste problemen daarmee is dat games er veelal gewoon nog niet op bedacht zijn. Ik was Control nog eens aan het spelen... dat gaat prima met de controller, had sprint, jump en cover aan back buttons gebonden. Maar toen ik gyro wou binden ging het mis. Probleem is dat ik gyro het liefst activeer als ik mik met de linker trigger... maar zodra de game ziet dat je de muis gebruikt om te richten luistert deze niet meer naar de linker trigger. Gevolg is dat je heel snel achter elkaar richt en niet richt. Ok... linker trigger gebonden om dan ook de rechtermuisknop in te drukken. Gyro werkt!! Maar nu kan ik niet meer mikken met de rechterstick, dáár luistert de game niet meer naar als je ook de muis gebruikt
Ik zou dan al op een andere manier gyro moeten activeren en mezelf trainen om gyro los te laten als ik met de rechter stick grote stukken wil richten en alleen activeren voor dat laatste stukje finetuning... maar dat wordt me echt te ingewikkeld, dan laat ik het wel. En zo ben ik al veel games tegengekomen waar het gewoon niet echt een goede optie is. Alleen Mass Effect LE kan ik me zo herinneren waar ik echt fijn gyro gebruikt heb.
Verder werkt de steam controller niet als ik in de game de steam overlay open... Ik moet dan mijn muis pakken om de controller config te openen. Doe ik dat de eerste keer dan staat er alleen maar dat de game mijn controller ondersteunt. Sluit ik hem en open ik hem opnieuw, dán pas komt steam input naar voren en kan ik dingen aanpassen (en ondertussen luistert hij dan ook naar de steam controller).
Nog gezocht naar Steam support/discussions pagina's maar die kan ik ook niet vinden... ze zullen er vast wel zijn hoor, maar ik vind het indicatief van dat Valve echt nog aan de bak moet om dit noob-proof te krijgen (en zo'n grote noob vind ik mezelf eigenlijk toch niet).
Ik heb absoluut geen spijt van mijn aankoop, maar dat komt ook omdat het geld mij gelukkig niet zoveel boeit en ik er toch wel een wil hebben. Ik kan er absoluut geen algemene aanbeveling voor geven momenteel.
edit:
lame trouwens dat Valve geen user reviews toestaat op hun eigen hardware...
lame trouwens dat Valve geen user reviews toestaat op hun eigen hardware...
[ Voor 5% gewijzigd door Finraziel op 07-06-2026 16:03 ]
Gamertag: FinrazielNL
Zou Valve ook met een fighting stick moeten komen?
Je kunt ook big picture mode starten, dat werkt met de controller een stuk beter.Finraziel schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:34:
Wauw, dank voor de uitgebreide review!Finraziel schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:34:
Ik heb mijn controller ondertussen ook een tijdje in huis... Was in eerste instantie vooral Forza Horizon 6 nog aan het spelen en daar leent de controller zich niet goed voor, maar nu wat meer aan het proberen. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Jammer dat het nog niet helemaal is wat je er van wilt hebben 🤔
Ik gebruik de Steam Controller met een Steam Deck. Voor spellen op de Deck prima. Het is alsof je de Deck gebruikt, minus het touchscreen.
Ook gebruik ik het met streaming (Moonlight). De gebruikelijke controllerelementen emuleren typisch een Xbox 360/One controller. De touchpads gebruik ik voor muisemulatie (rechts cursor en linkerklik, links scrollen en rechterklik) voor die paar interacties die dat kunnen gebruiken.
Het is fijn dat de Steam Controller de Deck uit sleep kan halen via Bluetooth of de Puck.
Ook gebruik ik het met streaming (Moonlight). De gebruikelijke controllerelementen emuleren typisch een Xbox 360/One controller. De touchpads gebruik ik voor muisemulatie (rechts cursor en linkerklik, links scrollen en rechterklik) voor die paar interacties die dat kunnen gebruiken.
Het is fijn dat de Steam Controller de Deck uit sleep kan halen via Bluetooth of de Puck.
[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 09-06-2026 19:09 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dit is onder andere waarom ik de controller wil gaan gebruiken voor mijn PC die aan de tv is aangesloten. Het lijkt mij nog meer de console ervaring bieden dan die ik nu al heb met mijn Google Stadia controller en Bazzite OS.The Zep Man schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:09:
....Het is fijn dat de Steam Controller de Deck uit sleep kan halen via Bluetooth of de Puck.
Het lijkt erop dat er nieuwe shipments zijn met 'virtual reality' in de beschrijving!
https://www.reddit.com/r/SteamFrame/s/k92GHYriKP
https://www.reddit.com/r/SteamFrame/s/k92GHYriKP
En een lek over de Steam Machine:
https://gamingonsteam.com...-pricing-and-is-it-legit/
Leaping Lab Rats!
d3vlin schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:37:
Het kan zijn dat het meest basale model een "barebone" is. Met andere woorden: voeg zelf SO-DIMM bankjes voor RAM en een M.2 drive toe. Dan wordt die toch wel wat duur.If this $799 price point holds true for the base model, it is an absolutely insane value. Building a compact, living-room-ready PC with modern specs for under $800 is incredibly difficult right now.
Zeer onwaarschijnlijk want dan kom je echt in het terretorium van zelfbouw. Dat het ram te wisselen IS op de steam machine wil niet zeggen dat het makkelijk is, half dat ding moest uit elkaar naar mijn weten.The Zep Man schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:57:
[...]
[...]
Het kan zijn dat het meest basale model een "barebone" is. Met andere woorden: voeg zelf SO-DIMM bankjes voor RAM en een M.2 drive toe. Dan wordt die toch wel wat duur.
dus nee dat is geen ding.
Bron? Want dit is wat Valve claimt:luke22 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:02:
half dat ding moest uit elkaar naar mijn weten.
Steam Machine's SSD (NVMe 2230 or 2280) and memory (DDR5 SODIMMs) are both accessible and upgradeable.
Hoe is de latency via Bluetooth? Ik hoor regelmatig dat dat niet de beste manier is om een controller te verbinden 🤔The Zep Man schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:09:
Dat sluit toch niet uit wat ik zegThe Zep Man schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Bron? Want dit is wat Valve claimt:
[...]
"Upgradeable" geeft aan dat het kan. "Accessible" impliceert niet alleen dat het kan, maar dat het relatief makkelijk moet zijn.luke22 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Dat sluit toch niet uit wat ik zegdat het KAN wil niet zeggen dat het als een framework laptop in 20 sec gedaan kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 12-06-2026 15:49 ]
Bluetooth kan beïnvloed worden door andere zaken die op 2,4 GHz storen. Dit kan bijvoorbeeld 2,4 GHz Wi-Fi zijn of USB 3.0 (die qua frequentie kan storen).DLSS schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:35:
Hoe is de latency via Bluetooth? Ik hoor regelmatig dat dat niet de beste manier is om een controller te verbinden 🤔
Zonder gebruik te maken Wi-Fi (Steam Deck docked = bekabeld aangesloten bij mij) en zonder aangesloten USB-apparaten anders dan een hub voor een HDMI-uitgang en een ethernetaansluiting merk ik niets van vertraging met het gebruik van één controller. De ethernetaansluiting is gigabit, dus dat gaat over USB 3.0. Dat lijkt dus niet te storen.
Hetzelfde op het Steam Deck Dock, hoewel ik daar ook gewoon een Puck op heb aangesloten.
Hmm ja, voor Playstation games op Steam sluit mijn PS5-controller ook via bluetooth aan. In de praktijk merk ik weinig verschil tussen die verbinding en mijn Xbox-controllers die via een dongle werken. Maar ik ga er van uit dat, zelfs in een ideaal scenario, bluetooth trager is als je het objectief zou meten?The Zep Man schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:48:
[...]
Zonder gebruik te maken Wi-Fi (Steam Deck docked = bekabeld aangesloten bij mij) en zonder aangesloten USB-apparaten anders dan een hub voor een HDMI-uitgang en een ethernetaansluiting merk ik niets van vertraging met het gebruik van één controller. De ethernetaansluiting is gigabit, dus dat gaat over USB 3.0. Dat lijkt dus niet te storen.
Ongetwijfeld. Maar zolang ik het niet merk (ik speel alleen maar single player of coop) ga ik hier geen tijd in investeren.DLSS schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:54:
Maar ik ga er van uit dat, zelfs in een ideaal scenario, bluetooth trager is als je het objectief zou meten?
Ik weet overigens wel hoe vertraging voelt. Denk aan een Bluetooth controller op een Nvidia Shield TV. Dat is echt brak, met een significante vertraging.
Als ik het artikel lees komt het op mij wel over als een verzonnen ‘leak’d3vlin schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:37:
edit:
maar goed, ik heb het graag mis
maar goed, ik heb het graag mis
[ Voor 4% gewijzigd door M3llow op 12-06-2026 17:46 ]
100%. Sign me the F up and take my money.overhyped schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:47:
Voor 800 is het wel een instant buy.
Ik game nu op een Lenovo game laptop uit 2012. Ik heb wel naar vervangingen gekeken, maar vind 't allemaal eigenlijk gewoon te duur. Als ik voor dit geld een aardige upgrade, in een gemakkelijk en mooi jasje, kan krijgen ben ik uitermate blij.
Liege, liege, liegebeest!
Vandaag nog 'sterkere' leaks!
De aankondiging voor de reservaties en prijzen is verwacht tussen 22 en 30 Juni, reviewers hebben de hardware ontvangen en zijn bezig met het maken van de reviews en nog een paar andere dingetjes!
De Reddit post met meer info
De aankondiging voor de reservaties en prijzen is verwacht tussen 22 en 30 Juni, reviewers hebben de hardware ontvangen en zijn bezig met het maken van de reviews en nog een paar andere dingetjes!
De Reddit post met meer info
Denk $800 voor de basis zonder controller. Hoop dit keer wel in de eerste batch te zitten. Met de Steam Deck moest ik toen nog veel te lang wachten.
$800 zal zonder BTW zijn, dus al is dat waar, dan gaat dat in Nederland minimaal richting de €950-1000. Als 'ie uiteindelijk minder dan €899 gaat kosten zou het me verbazen.
The devil is in the details.
Dat valt wel mee:
- Steam Deck OLED 512 GB: nu 789 USD / 1129 CAD / 779 EUR / 649 GBP / 1199 AUD / 3279 PLN
- Steam Deck OLED 1 TB: nu 949 USD / 1349 CAD / 919 EUR / 779 GBP / 1429 AUD / 3879 PLN
Oké, fair point, de dollar staat een stuk lager dan ik in m'n hoofd had. Maar €799 lijkt me nog steeds vrij sterk. €899 zonder controller en €949 - €999 met controller lijkt me een stuk realistischer.Pendora schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:55:
Dat valt wel mee:$800 is momenteel pak en beet €695, tel daar BTW bij: zit je op €840. Maar in de EU hebben we geen tariffs.
- Steam Deck OLED 512 GB: nu 789 USD / 1129 CAD / 779 EUR / 649 GBP / 1199 AUD / 3279 PLN
- Steam Deck OLED 1 TB: nu 949 USD / 1349 CAD / 919 EUR / 779 GBP / 1429 AUD / 3879 PLN
We gaan het hopelijk binnen een week of 2 weten
The devil is in the details.
Steam deck is met de meest recente prijs wijziging dus numeriek lager in € dan $. Waarom denk je dat Valve dat best extreem zou veranderen in een maand tijd?Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Oké, fair point, de dollar staat een stuk lager dan ik in m'n hoofd had. Maar €799 lijkt me nog steeds vrij sterk. €899 zonder controller en €949 - €999 met controller lijkt me een stuk realistischer.
in de VS heb je ook tariffs die in het verleden er niet waren. Dus de dollar prijs is al hoger dan Valve zou willen. Je kunt niet zoals vroeger de Dollar prijs als basis pakken.
Nu maar hopen dat ik gelijk heb en jij niet
[ Voor 17% gewijzigd door Pendora op 13-06-2026 17:12 ]
Ja, inderdaad… €799 zou geweldig zijn.Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Oké, fair point, de dollar staat een stuk lager dan ik in m'n hoofd had. Maar €799 lijkt me nog steeds vrij sterk. €899 zonder controller en €949 - €999 met controller lijkt me een stuk realistischer.
Wel bizar dat ik daar nu zo over denk. Bij de aankondiging had ik eerder een prijs van rond de €499 in mijn hoofd.
Erg jammer, want het had een geweldige, laagdrempelige instapper kunnen zijn om nieuwe mensen in het ecosysteem te verwelkomen.
Als je ziet wat een steam deck al moet kosten... Hoewel ik nog steeds moeite heb om te geloven dat er veel games op 1440p60 draaienDLSS schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:57:
[...]
Ja, inderdaad… €799 zou geweldig zijn.
Wel bizar dat ik daar nu zo over denk. Bij de aankondiging had ik eerder een prijs van rond de €499 in mijn hoofd.
Erg jammer, want het had een geweldige, laagdrempelige instapper kunnen zijn om nieuwe mensen in het ecosysteem te verwelkomen.
Met een 7600 kan het opzich wel met lagere settings, FSR balanced en eventueel framegen:418O2 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:59:
[...]
Als je ziet wat een steam deck al moet kosten... Hoewel ik nog steeds moeite heb om te geloven dat er veel games op 1440p60 draaien
/f/image/3Xg1an4xQmI5u8yHlEftZVvf.png?f=fotoalbum_large)
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7600/
Of je er blij van wordt...
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Nou is 48 FPS natuurlijk minder dan 60, betekent FSR balanced dat het dus níet op 1440p gerenderd wordt en is de GPU in de steam machine eigenlijk iets zwakker dan een desktop 7600 als ik me niet vergis... Dus eigenlijk bevestig je zijn punt hiermee denk ik. Ook is de CPU in de SM véél zwakker dan in die test setup. Hoeveel dat nog uit gaat maken is ook nog even afwachten (en zal per game kunnen verschillen).Gundogan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:06:
[...]
Met een 7600 kan het opzich wel met lagere settings, FSR balanced en eventueel framegen:
[Afbeelding]
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7600/
Of je er blij van wordt...
Klopt helemaal. Daarom zullen machine verified en machine specieke settings zeer waarschijnlijk betekenen: fsr upscaling met lage settings om het speelbaar te maken op hogere resoluties. Want een (afgezwakte) 7600 gaat inderdaad geen native 60 fps doen bij veel games, zelfs op 1080p.Finraziel schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:25:
[...]
Nou is 48 FPS natuurlijk minder dan 60, betekent FSR balanced dat het dus níet op 1440p gerenderd wordt en is de GPU in de steam machine eigenlijk iets zwakker dan een desktop 7600 als ik me niet vergis... Dus eigenlijk bevestig je zijn punt hiermee denk ik. Ook is de CPU in de SM véél zwakker dan in die test setup. Hoeveel dat nog uit gaat maken is ook nog even afwachten (en zal per game kunnen verschillen).
(En ik moet toegeven: ik speel mijn steamdeck docked zonder iets te doen met de resolutie. Dat is dan 720p volgens mij? Dat vind ik nog niet storend op een 55" 4k tv. Dus voor mij hoeft het niet perse 4k60 te zijn om plug en play te kunnen gamen op de tv)
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Ik denk dat je hier de kern raakt. De steam machine moet vlekkeloos werken, maar hoeft dat niet ik mega specs te doen. De mensen die dat zoeken moeten gewoon een PC bouwen, of wie weet: komt er een ‘mega machine’ wanneer hardware weer betaalbaar wordtGundogan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:44:
[...]
Klopt helemaal. Daarom zullen machine verified en machine specieke settings zeer waarschijnlijk betekenen: fsr upscaling met lage settings om het speelbaar te maken op hogere resoluties. Want een (afgezwakte) 7600 gaat inderdaad geen native 60 fps doen bij veel games, zelfs op 1080p.
(En ik moet toegeven: ik speel mijn steamdeck docked zonder iets te doen met de resolutie. Dat is dan 720p volgens mij? Dat vind ik nog niet storend op een 55" 4k tv. Dus voor mij hoeft het niet perse 4k60 te zijn om plug en play te kunnen gamen op de tv)
ik denk dat zelf trouwens niet: high end hardware en living room comfort gaan gewoon niet samen. Het doosje moet klein en stil blijven.
ik speel nu Solarpunk op de steamdeck. Dat soort spellen kan ik straks ook heerlijk op de stemmachine spelen. Niet iedereen is een high end gamer. Ik kan echt van dit soort spellen genieten.
Tja, of je bouwt zelf iets wat naast of onder de TV kan staan. Een Fractal Design Terra is weliswaar groter dan een Steam Machine, maar nog altijd klein genoeg om in de buurt van een TV te plaatsen. En daar hoeft heus geen high end hardware in, maar er is wel wat beters te vinden dan een RX 7600 uit 2023.overhyped schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat je hier de kern raakt. De steam machine moet vlekkeloos werken, maar hoeft dat niet ik mega specs te doen. De mensen die dat zoeken moeten gewoon een PC bouwen, of wie weet: komt er een ‘mega machine’ wanneer hardware weer betaalbaar wordt![]()
ik denk dat zelf trouwens niet: high end hardware en living room comfort gaan gewoon niet samen. Het doosje moet klein en stil blijven.
[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 14-06-2026 10:13 ]
Heb ik volgens mij wel eens vaker geroepen, creëer dan een mooie speclist van alle onderdelen voor dezelfde prijs als de steam machine, zal er zeker wel in geïnteresseerd zijn.
Maar de keren dat ik het deed, kwam ik aldoor boven de €1000
Idem hier. Zelfs in een standaard el cheapo kast word het lastig tot onmogelijkTheetjuh schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:21:
Heb ik volgens mij wel eens vaker geroepen, creëer dan een mooie speclist van alle onderdelen voor dezelfde prijs als de steam machine, zal er zeker wel in geïnteresseerd zijn.
Wat @Theetjuh zegt. Ben benieuwd naar de totale build.XWB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:09:
[...]
Tja, of je bouwt zelf iets wat naast of onder de TV kan staan. Een Fractal Design Terra is weliswaar groter dan een Steam Machine, maar nog altijd klein genoeg om in de buurt van een TV te plaatsen. En daar hoeft heus geen high end hardware in, maar er is wel wat beters te vinden dan een RX 7600 uit 2023.
Als je het klein wil dan moet het wat aangepast worden, maar de meest recente 1080p best buy guide is een goed startpunt. Die zit rond de 1200 wat hopelijk inderdaad duurder is dan de steam machine (we moeten nog even de prijs afwachten), maar ook echt heel veel krachtiger is. Als je performance belangrijk vindt dan zou ik daar serieus naar kijken.
Maar natuurlijk biedt de steam machine ook voordelen, zoals dat hij kant en klaar komt, kleiner is dan je zelf iets kunt bouwen, steam os er uit de doos op wat goed werkt voor een tv, standaard aan gaan met de controller en hdmi-cec. Het is vooral dat met hoe hoger de prijs wordt hoe pijnlijker de lage specs worden als je vergelijkt met iets als het bbg systeem.
Maar natuurlijk biedt de steam machine ook voordelen, zoals dat hij kant en klaar komt, kleiner is dan je zelf iets kunt bouwen, steam os er uit de doos op wat goed werkt voor een tv, standaard aan gaan met de controller en hdmi-cec. Het is vooral dat met hoe hoger de prijs wordt hoe pijnlijker de lage specs worden als je vergelijkt met iets als het bbg systeem.
Theetjuh schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:21:
De officiële prijs van Steam Machine is nog niet bekend, dus het is een beetje lastig om alleen op basis van prijs een build op te stellen. Ik ben eerder geneigd om te kijken naar de performance die ik wil, om daar vervolgens een build voor te configureren.overhyped schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Wat @Theetjuh zegt. Ben benieuwd naar de totale build.
Overigens zal je nooit exact dezelfde onderdelen kunnen vinden, omdat de Steam Machine custom hardware gebruikt. Zo heeft een dedicated RX 7600 videokaart al meer compute units en een hoger TDP dan wat in de Steam Machine zit.
Mijn punt was dan ook vooral dat er tussen de specs van een Steam Machine en een high-end game-pc nog een heel scala aan opties zit. Denk aan een SFF build met een RX 9060: duurder dan een RX 7600, maar ook sneller én toch geschikt voor de woonkamer.
Over dat geschikt voor de woonkamer zullen de meningen verdeeld blijven. Voor de gemiddelde tweakers is de gemiddeld SFF kast prima voor de woonkamer, voor de gemiddelde non tweaker gaat ‘t al richting de grens. Tel er dan dingen als power on via de controller. Goede CEC support, etc. Bij op en het gat wordt groter.XWB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:36:
[...]
[...]
De officiële prijs van Steam Machine is nog niet bekend, dus het is een beetje lastig om alleen op basis van prijs een build op te stellen. Ik ben eerder geneigd om te kijken naar de performance die ik wil, om daar vervolgens een build voor te configureren.
Overigens zal je nooit exact dezelfde onderdelen kunnen vinden, omdat de Steam Machine custom hardware gebruikt. Zo heeft een dedicated RX 7600 videokaart al meer compute units en een hoger TDP dan wat in de Steam Machine zit.
Mijn punt was dan ook vooral dat er tussen de specs van een Steam Machine en een high-end game-pc nog een heel scala aan opties zit. Denk aan een SFF build met een RX 9060: duurder dan een RX 7600, maar ook sneller én toch geschikt voor de woonkamer.
Als een PC in de woonkamer een probleem is of discussie oplevert, plaats dan geen PC in de woonkamer. Gebruik in-home streaming.
Gewoon het geluid van de TV wat harder zetten, dat lost het probleem ook op. 😉The Zep Man schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:01:
Als een PC in de woonkamer een probleem is of discussie oplevert, plaats dan geen PC in de woonkamer. Gebruik in-home streaming.
PSN : Geraedus
Het esthetische kan ook een probleem zijn. Daar helpt hard geluid niet tegen.Geraedus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:46:
Gewoon het geluid van de TV wat harder zetten, dat lost het probleem ook op. 😉
Daar is een andere oplossing voor:The Zep Man schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:49:
[...]
Het esthetische kan ook een probleem zijn. Daar helpt hard geluid niet tegen.
Achter het behang plakken
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
https://x.com/HardwareSteam/status/2065524671689445698
1. Announcement for Hardware reservations and prices expected between Jun 22 - Jun 30
2. Reviewers are actively receiving Steam Machine and Steam Frame units (see enclosed photos)
3. Steam Machine comes with a Steam Controller, 2 mounting brackets and a Steam Machine in a box.
4. s for faceplates (unsure if shipping by default)
5. Creators embargo seems to be due to lift on Hardware reviews after Jun 23
6. Unclear whether Steam Machine and Frame are launching simultaneously, likely
Leaping Lab Rats!
Check, dat was de bron voor deze ook: Altamyr in "Het nieuwe Steam Hardware topic"
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Weet iemand hoe het gaat met het uitleveren van de Steam Controller? Ik begrijp dat als je in de wachtrij staat je niet binnen 2 dagen hoeft te verwachten dat je aan de beurt bent. Maar in mijn geval heb ik op 13 mei een reservering voor een Steam Controller gedaan en nu ruim een maand later er nog niks over gehoord.
Ik gun al die reviewers/influencers natuurlijk een Steam Machine mét Steam Controller. Maar zelf zou ik een Steam Controller ook op prijs stellen
Ik gun al die reviewers/influencers natuurlijk een Steam Machine mét Steam Controller. Maar zelf zou ik een Steam Controller ook op prijs stellen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik sta er toevallig ook in sinds 13/mei.Gizz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:55:
Weet iemand hoe het gaat met het uitleveren van de Steam Controller? Ik begrijp dat als je in de wachtrij staat je niet binnen 2 dagen hoeft te verwachten dat je aan de beurt bent. Maar in mijn geval heb ik op 13 mei een reservering voor een Steam Controller gedaan en nu ruim een maand later er nog niks over gehoord.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Deze thread op Reddit gevonden. Lijkt erop dat ze nu bezig zijn met het uitleveren van de Steam Controllers die 4 minuten nadat het reserveringssysteem geopend werd op 8 mei besteld zijn
Dan zal het nog wel een tijdje duren, al vermoed ik ook dat er in de eerste uren veel meer reserveringen gedaan zijn de dagen erna.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit lijkt een beetje op hoe het met de eerste Steam Decks ging. Ik heb maanden gewacht haha... Al was het toen wel verschillend op basis van welke varaint je nam. De 64gb versies werden bijvoorbeeld eerder geleverd.Gizz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:24:
Deze thread op Reddit gevonden. Lijkt erop dat ze nu bezig zijn met het uitleveren van de Steam Controllers die 4 minuten nadat het reserveringssysteem geopend werd besteld zijnDan zal het nog wel een tijdje duren, al vermoed ik ook dat er in de eerste uren veel meer reserveringen gedaan zijn de dagen erna.
Misschien heb je hier wat aan:Gizz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:55:
Steam Hardware Tracker
Oh wow, dat gaat echt langzaam dan... Ik had in de eerste minuut gereserveerd (18:59) en kreeg de mail op 26 mei. Wellicht dat ze vooral ook voorraad op aan het bouwen zijn om met de Steam Machine mee te kunnen sturen en het na de release daarvan dan wat vlotter gaat. Je zou denken dat ze die controllers sneller moeten kunnen produceren dan de steam machines, aangezien er geen geheugen en opslag in zit wat moeilijk te krijgen is (al kunnen er altijd natuurlijk andere onderdelen inzitten die een bottleneck vormen).Gizz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:24:
Deze thread op Reddit gevonden. Lijkt erop dat ze nu bezig zijn met het uitleveren van de Steam Controllers die 4 minuten nadat het reserveringssysteem geopend werd op 8 mei besteld zijnDan zal het nog wel een tijdje duren, al vermoed ik ook dat er in de eerste uren veel meer reserveringen gedaan zijn de dagen erna.
Steam reservatie pagina toont nu ook een zachte schatting voor levering:
https://store.steampowered.com/news/group/45479024/view/697641379212297809
Nieuwe controller reservaties zijn voor 2027! Heb gelukkig al 1
https://store.steampowered.com/news/group/45479024/view/697641379212297809
Nieuwe controller reservaties zijn voor 2027! Heb gelukkig al 1
Heb op 8 mei gereserveerd en mijn geschatte levertijd is september.
Nu klaar zitten om 2 machines en een frame te reserveren.
[ Voor 31% gewijzigd door WillemAtHome op 19-06-2026 10:59 ]
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
2 machines? Ga je proberen via verschillende accounts te reserveren? De controller zit nu namelijk een limiet op van 1 per account vgmWillemAtHome schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:58:
1 voor in de woonkamer en 1 voor mijn dochter. Misschien maar via het account van mijn dochter kopen.Altamyr schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:09:
[...]
2 machines? Ga je proberen via verschillende accounts te reserveren? De controller zit nu namelijk een limiet op van 1 per account vgm
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Edit: Spuit 11.
[ Voor 108% gewijzigd door d3vlin op 21-06-2026 09:00 ]
Leaping Lab Rats!
DBrand heeft pre orders open gezet voor hun companion cube. https://dbrand.com/shop/limited-edition/companion-cube?edition=luxury. Zou gaan shippen in september. Zou dit betekenen dat we binnenkort de steam machine aankondiging krijgen?
Niet alleen nieuwe reserveringen. Mijn reservering van 13 mei geeft ook 2027 als verwachte leverdatum.EsDeKa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:33:
Nieuwe controller reservaties zijn voor 2027!
Jammer. Het illustreert maar weer eens hoeveel er gereserveerd is die eerste dag, als je met een reservering een paar dagen later al niet eens binnen 7 maanden aan de beurt bent
Of er is gewoon heel weinig geproduceerd voor vrije verkoop. Met andere woorden, Valve houdt wat achter de hand voor de Steam Machine.Gizz schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:55:
[...]
Niet alleen nieuwe reserveringen. Mijn reservering van 13 mei geeft ook 2027 als verwachte leverdatum.
Jammer. Het illustreert maar weer eens hoeveel er gereserveerd is die eerste dag, als je met een reservering een paar dagen later al niet eens binnen 7 maanden aan de beurt bent
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
YouTube: Even Valve is Disappointed - Steam Machine Review
Pre orders gaan live op 25 juni.
Startprijs 1039, Duurste model 1428.
Pre orders gaan live op 25 juni.
Startprijs 1039, Duurste model 1428.
[ Voor 5% gewijzigd door Joeri4Real op 22-06-2026 19:25 ]
Deze prijs in combinatie deze performance lijkt de Steam Machine me dead on arrival
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Half jaar geleden dacht iedereen nog dat ie rond de €450 zou gaan kostenkaanmijo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:22:
Screenshotje van de prijzen in plaats van zoeken in een video![]()
[Afbeelding]
Solving problems for a living and creating my own at home.
Nee joh. De schattingen waren toch rond de €700-€900?Just-Be schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:27:
[...]
Half jaar geleden dacht iedereen nog dat ie rond de €450 zou gaan kosten
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Haha oh dit was dus de reden waarom Rich afwezig was bij de DF Direct gisteren...
Man man, wat een pijnlijke prijzen. Ik vind dit zo jammer voor Valve, die hadden waarschijnlijk iets heel anders voor ogen toen ze dit project begonnen.
Aardig pijnlijk idd, maar nu hebben we wel een richtprijs voor een custom build
Tja, leuk voor wie echt niet zelf een pc wil of kan bouwen... Of wie écht niet om performance geeft. Anders is dit dus gewoon doa inderdaad.
Poeh wat een prijs. Even wat reviews kijken. Maar aanmelden voor de lijst gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.
PSN: xMaurice93
Wat een deceptie. Kan ook gelijk van het wensenlijstje af.
Mijn gpu (4070ti) was 3 jaar geleden dezelfde prijs. Dus tja ..
Vind ik een lastige.
Vind ik een lastige.
Ik had al eigenlijk geen Machine nodig (4060 laptop, dikke pc en Steam Deck) maar toch jammer om te zien hoe duur het allemaal is geworden... De Machine heeft wel een aantal mooie voordelen tegenover zelfbouw zoals compactheid, stilte, HDMI-CEC, verschillende antennes voor BT, Wifi en Steam Controller, en natuurlijk suspend-and-resume maar de price/performance ratio is er niet
Ik sta op de wachtlijst voor de 2tb vwrsie met controller. Yolo!
Wat een ongelofelijke onnodige hoge prijzen, hoe willen ze dit een succes laten worden? Dit is echt niet te verantwoorden...
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Lachwekkende prijs … dan zou ik als het je puur om gamen gaat gewoon een ps5 aanschaffen …
Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows
De prijs valt mij nog redelijk mee eigenlijk. Had zelf 1200EUR instap verwacht.
En ja ik heb er een gereserveerd ( met 25+ accounts )
[ Voor 26% gewijzigd door AMDLegion op 22-06-2026 20:37 ]
Oei review van LinusTechTios is ook niet zo best, behoorlijk matige benchmarks.
Live, Laugh, Toaster bath.
minder dan 100€ premium ten opzichte van zelfbouw, en daar krijg je dus de custom case, ingebouwde controller radio, en alles wat niet standaard off the shelf is voor terug. Gezien de belachelijke hardware prijzen een prima deal dus. Hardware is nu eenmaal schandalig duur.
Heb, gewoon met 1 account, me ingeschreven voor de loterij. Nu hopen dat de frame snel komt.
Heb, gewoon met 1 account, me ingeschreven voor de loterij. Nu hopen dat de frame snel komt.
Heb je wel je reserveringen gedaan vanuit verschillende adressen met verschillende betaalmethoden? Anders kan het systeem van Valve al je extra reserveringen eruit gooien. Misschien heb je vrienden/kennissen die ook Steam gebruiken?AMDLegion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:37:
De prijs valt mij nog redelijk mee eigenlijk. Had zelf 1200EUR instap verwacht.
Reserveringen hebben geen adres nodig. En alsnog, elk Steam account heeft zn eigen virtuele credit card en een random adres in Amsterdam, Eindhoven of Utrecht. Maar denk dat als ze ergens op letten dat het IP adres is, en daar heb ik wel dezelfde voor gebruikt. Maar ik geloof niet dat ze dit heel hard gaan modereren.Altamyr schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Heb je wel je reserveringen gedaan vanuit verschillende adressen met verschillende betaalmethoden? Anders kan het systeem van Valve al je extra reserveringen eruit gooien. Misschien heb je vrienden/kennissen die ook Steam gebruiken?
Ik ga ook maar 1 bestelling plaatsen uiteindelijk, de reden voor 25+ reserveringen is gewoon dat ik meer kans maak om 29 juni als een van de eerste te kunnen bestellen. Als ik er echt 25 zou gaan bestellen zou ik misschien wel enige moderatie verwachten. Maar die andere reserveringen zullen niet worden gebruikt en zullen na 72 uur verlopen.
Heb je dan van tevoren op 25 accounts iets gekocht? En dan naar jezelf gegift of zo? Of gewoon overal een game van minder dan een euro of zo?AMDLegion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Reserveringen hebben geen adres nodig. En alsnog, elk Steam account heeft zn eigen virtuele credit card en een random adres in Amsterdam, Eindhoven of Utrecht. Maar denk dat als ze ergens op letten dat het IP adres is, en daar heb ik wel dezelfde voor gebruikt. Maar ik geloof niet dat ze dit heel hard gaan modereren.
Ik ga ook maar 1 bestelling plaatsen uiteindelijk, de reden voor 25+ reserveringen is gewoon dat ik meer kans maak om 29 juni als een van de eerste te kunnen bestellen. Als ik er echt 25 zou gaan bestellen zou ik misschien wel enige moderatie verwachten. Maar die andere reserveringen zullen niet worden gebruikt en zullen na 72 uur verlopen.
Yep, 5EUR opwaardering op elk account, en dan 10x 0,50EUR game met trading cards gestuurd naar main account. ( En vervolgens honderden steam keys op elk account geactiveerd met goedkope trading cards games, na idling al die kaarten ook naar het main account gestuurd ).Finraziel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:01:
[...]
Heb je dan van tevoren op 25 accounts iets gekocht? En dan naar jezelf gegift of zo? Of gewoon overal een game van minder dan een euro of zo?
Compleet kansloos voor deze prijs. Natuurlijk zijn ze de dupe van de prijsstijgingen maar misschien kun je dat beter besluiten het maar helemaal niet uit te brengen….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Vindt je? Ik vindt die 100€ premium tennopzixhte van een lelijke zelfbouw prima. Ik wilde toch al iets voor in de woonkamer en heb in m’n leven genoeg Pc’s gebouwd. Hoge specs interesseren me minder dan de totale ervaring.MazeWing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:42:
Compleet kansloos voor deze prijs. Natuurlijk zijn ze de dupe van de prijsstijgingen maar misschien kun je dat beter besluiten het maar helemaal niet uit te brengen….
Nee, designs zijn al gemaakt, contracten zijn al gesloten (verplichte afname). Er was niet echt een weg terug, enkel omhoog (in prijs).MazeWing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:42:
Ik denk dat deze wel weer uitverkoopt, net als de Steam Deck restock (die veel duurder werd). Er zijn gewoon genoeg mensen met geld te veel en die maakt het niks uit.
Wij struinen het hele internet af, vergelijken eindeloos specs en discussiëren over de optimale build. Anderen kopen gewoon direct als ze iets willen.
Het lijkt me echt een leuk apparaat maar heb al een prima PC dus ik sla deze lekker over. Hoop wel dat het een succes wordt want hij is innovatief én geeft ons betere Linux gaming support.
Denk dat je deze steam machine beter kan vergelijken met een (goedkopere) PS5 pro (of XBOX Series X). En niet met een PC. Het is immers ahw een "game PC Console". En laten we wel wezen, mensen kopen dit om te gamen..
Met de XBOX of PS5 pro console heb je véél meer performance én betere graphics voor minder geld. Is een veel betere deal l, zelfs met de huidige belachelijke prijzen.
Ik vind hem te duur, en te traag.
Edit; en hij zal wel uitverkopen, maar echt "lekker gamen" kan je er niet op. Met FSR ziet het er niet uit, en zonder FSR kijk je naar een diashow..
Met de XBOX of PS5 pro console heb je véél meer performance én betere graphics voor minder geld. Is een veel betere deal l, zelfs met de huidige belachelijke prijzen.
Edit; en hij zal wel uitverkopen, maar echt "lekker gamen" kan je er niet op. Met FSR ziet het er niet uit, en zonder FSR kijk je naar een diashow..
[ Voor 23% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 21:57 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
In principe is het gewoon een ryzen 5 5600,RX 7600M met 16GB ram toch? en dat voor ruim €1000euro instap.
Oude meuk dus. (No offense)Sinned123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:56:
In principe is het gewoon een ryzen 5 5600,RX 7600M met 16GB ram toch? en dat voor ruim €1000euro instap.
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
En de enthusiasts dan? Want deze komende batches gaan allemaal uitverkocht raken. Mogen de enthusiasts dit niet beta draaien zodat jij over een paar jaar hem alsnog op sale kan kopen? ( ervanuitgaande dat er ooit wat gedaan word aan de ram / gpu crisis )MazeWing schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:42:
Over een paar jaar kan dit apparaat de nieuwste games niet eens meer draaien denk ikAMDLegion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:59:
[...]
En de enthusiasts dan? Want deze komende batches gaan allemaal uitverkocht raken. Mogen de enthusiasts dit niet beta draaien zodat jij over een paar jaar hem alsnog op sale kan kopen? ( ervanuitgaande dat er ooit wat gedaan word aan de ram / gpu crisis )
Edit: valve heeft gewoon dikke pech dat ram en opslag zo duur is.
Als ie 600 was zou het misschien wel een redelijke deal zijn. Maar dat weet valve zelf ook wel.
[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 22:11 ]
Dat zou betekenen dat bijna 60% van Steam spelers over een paar jaar niet meer de nieuwste games kunnen spelen want volgens Steam hardware survey gebruikt 55% tot 60% van de Steam gebruikers een GPU op RTX 3060 niveau of een die lager presteert dan de RTX 3060 en de RX 7600 uit de Steam Machine is 10-15% sneller dan de RTX 3060.Format-C schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:04:
[...]
Over een paar jaar kan dit apparaat de nieuwste games niet eens meer draaien denk ik
En dat is raw performance. Steam Deck kennende zullen developers games optimizen voor de Steam hardware en zal het beter draaien dan een 1:1 hardware copy zonder Steam's werk.
[ Voor 16% gewijzigd door AMDLegion op 22-06-2026 22:10 ]
Grappig het verschil in perspectief. Ik heb 0 moeite met een 1034p geupscaled beeld vanaf m’n bank op m’n TV. Zo groot is m’n TV niet, en zo dicht zit ik er niet op. Game er heerlijk op denk ik. Heb zelf juist bewust m’n Xbox weg gedaan omdat ik niet meer mee wil doen met alles achter een abonnement . Zonder Xbox live kan je weinig meer. Performance and graphics? Ach, krijg Wii flashbacks. Iedereen riep als een gek dat het e niet snel genoeg was. Best verkopende console ooit zo ongeveer. Speel er trouwens nog prima games op, stoor me niet aan de graphicsFormat-C schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:55:
Denk dat je deze steam machine beter kan vergelijken met een (goedkopere) PS5 pro (of XBOX Series X). En niet met een PC. Het is immers ahw een "game PC Console". En laten we wel wezen, mensen kopen dit om te gamen..
De grap is dat je zelf de hardware in elkaar zet en dan ook gewoon SteamOS daarop kunt draaien en van valve zijn werk kan profiteren.AMDLegion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:08:
[...]
Dat zou betekenen dat bijna 60% van Steam spelers over een paar jaar niet meer de nieuwste games kunnen spelen want volgens Steam hardware survey gebruikt 55% tot 60% van de Steam gebruikers een GPU op RTX 3060 niveau of een die lager presteert dan de RTX 3060 en de RX 7600 uit de Steam Machine is 10-15% sneller dan de RTX 3060.
En dat is raw performance. Steam Deck kennende zullen developers games optimizen voor de Steam hardware en zal het beter draaien dan een 1:1 hardware copy zonder Steam's werk.
Voor €900 koop je een laptop die qua cpu power even snel is en grafisch rondjes rent om een steammachine.
Krijgt je er ook nog portability en een 165hz scherm bij.
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/acer-nitro-v-15-anv15-52-750t-156-gaming-laptop-ips-165hz-i7-13620h-16gb-512gb-ssd-geforce-rtx-5060-8gb-404174
Het is helaas echt overpriced.
Startprijs had €799 moeten zijn.
Iedereen mag zelf weten wat hij of zij koopt en of het voor hem of haar voldoet.
Snap dat er wel mensen zijn die het een leuk apparaat vinden, maar hij is veel te duur.. maar daar kan valve ook niks aan doen, en ze weten zelf ook wel dat hij te duur is. (Anders was hij begin dit jaar wss al uitgekomen)
En met 3060 level performance ga je (wss) over 4 jaar niet meer de nieuwste games draaien boven de 30fps. Sterker nog, daar haalt ie nu al bijna niet... In veel nieuwe games... Op 1080p.
Wil niet negatief zijn hoor. Maar dit apparaat wordt gewoon genekt door de veel te hoge ram en opslag prijzen. Imho. En nogmaals daar kan valve ook niks aan doen. Het idee is goed, hoe hij werkt met steam os is goed, het platform van steam is goed, dat je vrijheid hebt, is goed, maar de timing (en value) is slecht.
Snap dat er wel mensen zijn die het een leuk apparaat vinden, maar hij is veel te duur.. maar daar kan valve ook niks aan doen, en ze weten zelf ook wel dat hij te duur is. (Anders was hij begin dit jaar wss al uitgekomen)
En met 3060 level performance ga je (wss) over 4 jaar niet meer de nieuwste games draaien boven de 30fps. Sterker nog, daar haalt ie nu al bijna niet... In veel nieuwe games... Op 1080p.
Wil niet negatief zijn hoor. Maar dit apparaat wordt gewoon genekt door de veel te hoge ram en opslag prijzen. Imho. En nogmaals daar kan valve ook niks aan doen. Het idee is goed, hoe hij werkt met steam os is goed, het platform van steam is goed, dat je vrijheid hebt, is goed, maar de timing (en value) is slecht.
[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 22-06-2026 22:24 ]
Ik wacht nog steeds op die vergelijkbare case, met dezelfde features en vergelijkbare specs voor die 799€ spoiler: lukt niet. Is het veel te veel geld? Ja. Komt dat door valve die te veel vraagt? Nee. Komt het door de fucked up markt: ja.Sinned123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:13:
[...]
De grap is dat je zelf de hardware in elkaar zet en dan ook gewoon SteamOS daarop kunt draaien en van valve zijn werk kan profiteren.
Voor €900 koop je een laptop die qua cpu power even snel is en grafisch rondjes rent om een steammachine.
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/acer-nitro-v-15-anv15-52-750t-156-gaming-laptop-ips-165hz-i7-13620h-16gb-512gb-ssd-geforce-rtx-5060-8gb-404174
Precies dat.
Die kost nu ook 1099 en dan zit ik weer met dat kut windows te knoeien.Sinned123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:13:
[...]
De grap is dat je zelf de hardware in elkaar zet en dan ook gewoon SteamOS daarop kunt draaien en van valve zijn werk kan profiteren.
Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic
Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.
Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.
Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.
Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic
Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.
Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.
Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.
Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.
/f/image/wmDiQ548zHhY0h5jczi0ItZR.png?f=fotoalbum_large)