Mijn controllers zijn ingepakt. Besteld op de dag zelf rond 19:20. Ben benieuwd wanneer ze daadwerkelijk verstuurd worden.
Ik kreeg een smsje van "TNT" dat mijn huisnummer niet ingevuld was op mijn pakketje, en dat ik dat via het linkje moest invullen. Erg vreemd, ik krijg nooit phishing via SMS, moet haast wel te maken hebben met mijn bestelling van de Steam Controller...
Steam gebruikt GLS, plus waarom zou tnt dat niet bij Valve zelf opvragen? Jij bent niet de betalende klant.M3llow schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:19:
Ik kreeg een smsje van "TNT" dat mijn huisnummer niet ingevuld was op mijn pakketje, en dat ik dat via het linkje moest invullen. Erg vreemd, ik krijg nooit phishing via SMS, moet haast wel te maken hebben met mijn bestelling van de Steam Controller...
Ik bedoel dan ook dat dit overduidelijk phishing is. En het lijkt naar aanleiding van mijn bestelling bij Valve. Maar goed, is speculeren uiteindelijkGrawler schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:48:
[...]
Steam gebruikt GLS, plus waarom zou tnt dat niet bij Valve zelf opvragen? Jij bent niet de betalende klant.
Dat is nogal een ferme beschuldiging zonder enige argument.M3llow schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:54:
[...]
Ik bedoel dan ook dat dit overduidelijk phishing is. En het lijkt naar aanleiding van mijn bestelling bij Valve. Maar goed, is speculeren uiteindelijk
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Mijn Steam Controller komt morgen aan 👀
Edit: Iets te vroeg gejuicht, nu staat er 8 mei...
Edit2: toch vandaag binnen bijkbaar.
Edit: Iets te vroeg gejuicht, nu staat er 8 mei...
Edit2: toch vandaag binnen bijkbaar.
[ Voor 63% gewijzigd door Militia Pilot op 07-05-2026 13:37 ]
Besteld maandag 19:09 en de controller zou vandaag geleverd moeten worden. Best netjes, omdat hij eerst nog via Nederland naar een Belgisch verdeelcentrum ging (ik woon dus in BE
).
Edit: 15:10 vandaag binnen!
Edit: 15:10 vandaag binnen!
[ Voor 11% gewijzigd door Tweaker2020 op 07-05-2026 15:38 ]
Ga een snel een review schrijven
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Same, bij mij staat er "verpakt" maar nog niet opgehaald door de bezorgdienstluke22 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:28:
dat is snel zeg! mijne was 18:59 besteld en ik heb nog geen eens een verzendbevestiging
Haha wel tof dat ze dezelfde stijl van verpakking hebben gedaan als bij de Steam Deck. Hoe bevalt de controller?
Nieuwe update van Valve over toekomstige batches:
Steam Controller launched on May 4th, and while we were happy to see such a high level of interest, the experience for a lot of you trying to buy it was incredibly frustrating. We plan to continue replenishing stock as we get more in, but in the meantime wanted to share changes we're making to improve the purchase experience and to limit reseller activity:
Beginning May 8th at 10 am Pacific, we're opening a reservation queue for Steam Controller. Once you reserve, your place in line will be saved. When we go back in stock, order emails will be sent in the same order that reservations were made.
Here are the details on how we're hoping to improve the experience overall while also taking steps to limit reseller activity:
Reservation details:Additionally:
- Reservations will be limited to one Steam Controller per user.
- Once you receive an order email, you have three days (72 hours) to make your purchase on Steam.
- For now, customers who have already purchased a Steam Controller are not yet eligible to reserve another Steam Controller.
Replenishment of inventory will vary from region to region. We will start fulfilling reservations next week in the US / Canada, and UK / EU / AU in the following weeks.
- Your account must be in good standing on Steam
- You must have made a purchase on Steam prior to April 27, 2026
[ Voor 2% gewijzigd door M3llow op 07-05-2026 20:19 . Reden: Link ]
Ik snap niet waarom ze niet gelijk het reservatie systeem hebben gebruikt.
Ik klaag niet want ik heb hem al binnen maar toch..
Ik klaag niet want ik heb hem al binnen maar toch..
Ja dat van de verpakking vond ik ook erg leuk haha, er zat nog wel een buitendoos omheen, bij mijn Steam Deck was de verpakking ook de verzenddoos.DLSS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:10:
[...]
Haha wel tof dat ze dezelfde stijl van verpakking hebben gedaan als bij de Steam Deck. Hoe bevalt de controller?
De controller bevalt erg goed, iets wat me wel opviel: de touchpads zijn wel iets anders dan die op de steam deck, deze hebben geen fysieke click, ze klikken alleen via haptics.
Hij is iets lichter qua gevoel dan de Dualsense van de PS5, maar voelt wel iets zwaarder aan dan de Xbox series controller als in die geen batterijen zitten.
[ Voor 12% gewijzigd door Militia Pilot op 07-05-2026 20:59 ]
Hij is veel sneller uit verkocht dan Valve had verwacht.Simone96 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:19:
Ik snap niet waarom ze niet gelijk het reservatie systeem hebben gebruikt.
Ik klaag niet want ik heb hem al binnen maar toch..
https://www.gamesradar.com/hardware/valve-admits-steam-controller-ran-out-faster-than-we-anticipated-says-were-working-on-getting-more-in-stock-but-doesnt-mention-the-scalper-problem/
Vandaar waarschijnlijk geen reservatie systeem.
18:59, sinds woensdagavond geen beweging meer. Had ik maar iets langzamer besteld.Altamyr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Same, bij mij staat er "verpakt" maar nog niet opgehaald door de bezorgdienst
Op de Deck klikken ze ook niet, als het goed is. Kijk maar eens als hij niet aan is.Militia Pilot schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Ja dat van de verpakking vond ik ook erg leuk haha, er zat nog wel een buitendoos omheen, bij mijn Steam Deck was de verpakking ook de verzenddoos.
De controller bevalt erg goed, iets wat me wel opviel: de touchpads zijn wel iets anders dan die op de steam deck, deze hebben geen fysieke click, ze klikken alleen via haptics.
Hij is iets lichter qua gevoel dan de Dualsense van de PS5, maar voelt wel iets zwaarder aan dan de Xbox series controller als in die geen batterijen zitten.
Vraagje, als je deze controller nu op de Steam Deck wilt gebruiken, moet dan ook de dongel gebruiken? Of werkt dat gewoon draadloos met elkaar zonder dongel?Militia Pilot schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Ja dat van de verpakking vond ik ook erg leuk haha, er zat nog wel een buitendoos omheen, bij mijn Steam Deck was de verpakking ook de verzenddoos.
De controller bevalt erg goed, iets wat me wel opviel: de touchpads zijn wel iets anders dan die op de steam deck, deze hebben geen fysieke click, ze klikken alleen via haptics.
Hij is iets lichter qua gevoel dan de Dualsense van de PS5, maar voelt wel iets zwaarder aan dan de Xbox series controller als in die geen batterijen zitten.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Ik heb hem gewoon via Bluetooth gebruikt, en dat werkte perfect, maar ik denk dat je voor de "snellere" verbinding wel de dongel moet gebruiken.Linksquest schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:52:
[...]
Vraagje, als je deze controller nu op de Steam Deck wilt gebruiken, moet dan ook de dongel gebruiken? Of werkt dat gewoon draadloos met elkaar zonder dongel?
Goed om te weten, want ik ben ook het overwegen eventueel deze controller te kopen, maar dan specifiek voor de Steam Deck op het moment dat ik hem aan de TV aangesloten heb.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Is het mogelijk met de controller de Steam Deck of in mijn geval de legion go S met steamOS aan te zetten?
Voor de mensen die er al mee hebben kunnen spelen: welke tweaks gebruiken jullie precies?
Je kan er zoveel mee, als ik het vergelijk met een normale Deck die ik nu al heb. Ik heb bijvoorbeeld heel Baldur's Gate 1 en 2 op de Steam Deck gespeeld. Met mouse region een van de trackpads zo ingesteld dat hij in een soort vierkant het hele scherm bestrijkt. Dan kon ik supersnel mijn party laten bewegen en de juiste skills aanklikken onderin het scherm. De joystick had ik een radial menu gemaakt dat bijvoorbeeld meteen naar Inventory of iets als Journal ging. De andere joystick bewoog de "camera" als het ware, en ik denk dat het andere trackpad selecteerde wie van mijn party ik nodig had (wederom met een radial menu).Tweaker2020 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:07:
Voor de mensen die er al mee hebben kunnen spelen: welke tweaks gebruiken jullie precies?
Kortom: de mogelijkheden zijn best eindeloos.
Om daarop wat toe te voegen:ap3nr0ts schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:54:
Kortom: de mogelijkheden zijn best eindeloos.
Je hoeft dit vaak niet zelf uit te vinden. Steam maakt het makkelijk om controllerprofielen te delen en er zijn gebruikers bijzonder fanatiek op Steam in het maken en delen van deze profielen. Je ziet ook in een oogopslag welke profielen populair zijn voor het specifieke spel voor jouw model controller en je krijgt een overzicht van wat welke input bedient.
Dit werkt met Steam en non-Steam games. Superhandig.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Controller reserveringen zijn live
Gamertag: FinrazielNL
Hier gisteren aangekomen na mijn bestelling op 5 mei. Beetje raar welke in welke volgorde ze verzenden. Had verwacht dat ik lang ging moeten wachten met dat ik meer als 12u na launch nog één had kunnen bestellen maar blijkbaar niet..
Nice! Maar hoe bevalt ie?bloobje schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:11:
Hier gisteren aangekomen na mijn bestelling op 5 mei. Beetje raar welke in welke volgorde ze verzenden. Had verwacht dat ik lang ging moeten wachten met dat ik meer als 12u na launch nog één had kunnen bestellen maar blijkbaar niet..
Inderdaad. Op de 4e 2 minuten voor de sale live ging kunnen bestellen. Nog steeds aan het wachten totdat 'ie verstuurd wordtbloobje schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:11:
Hier gisteren aangekomen na mijn bestelling op 5 mei. Beetje raar welke in welke volgorde ze verzenden. Had verwacht dat ik lang ging moeten wachten met dat ik meer als 12u na launch nog één had kunnen bestellen maar blijkbaar niet..
Erg jammer.
If engineers had named Kentucky Fried Chicken, it would have been called "Hot Dead Birds".
Is het nu of in de toekomst mogelijk een tweede puk te bestellen? Twee verschillende computers op verschillende locaties en 1 controller is het idee.Zo niet, als ik bluetooth wil toevoegen aan een pc, welke stick of module is dan aan te raden icm de steamcontroller?
Voor de rest een top ding, ik ben fan van de Playstation configuratie en hij ligt mij ook lekker in de hand. Speel er nu op pc en appletv mee (als ik naar de tv stream vanaf computer)
Voor de rest een top ding, ik ben fan van de Playstation configuratie en hij ligt mij ook lekker in de hand. Speel er nu op pc en appletv mee (als ik naar de tv stream vanaf computer)
Voor zover ik kan vinden is de puck niet los te koop.Cogency schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:30:
Is het nu of in de toekomst mogelijk een tweede puk te bestellen? Twee verschillende computers op verschillende locaties en 1 controller is het idee.
En het lijkt me ook niet dat dat goed kan werken, want als jij een knop op je controller indrukt, welke puck moet dan het signaal ontvangen? Allebei tegelijk? De controller heeft geen optie om te switchen tussen pucks, ofzo.
Ik had het fout, de controller kan wel switchen tussen 2 pucks.
[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 09-05-2026 21:58 ]
The devil is in the details.
Het is echt voor verschillende locaties, maar switchen zou kunnen gaan zoals je nu switched tussen puk en bluetooth modus.Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:33:
[...]
Voor zover ik kan vinden is de puck niet los te koop.
En het lijkt me ook niet dat dat goed kan werken, want als jij een knop op je controller indrukt, welke puck moet dan het signaal ontvangen? Allebei tegelijk? De controller heeft geen optie om te switchen tussen pucks, ofzo.
Heel tevreden gebruiker hier 👍 Ligt fijn in de hand, goede feel aan alle knoppen en goede haptics. Zowel de trackpads als de capacitieve joysticks waren voor mij de argumenten om een te bestellen.
En misschien wel mijn favoriete functie naast de trackpads: ik kan er mijn desktop mee wekken uit slaapstand én aanmelden in Windows vanuit de zetel. Dat heb ik met andere controllers nooit voor elkaar gekregen.
En misschien wel mijn favoriete functie naast de trackpads: ik kan er mijn desktop mee wekken uit slaapstand én aanmelden in Windows vanuit de zetel. Dat heb ik met andere controllers nooit voor elkaar gekregen.
Ben benieuwd of het op Linux ook mogelijk is om te wekken uit slaapstand! Ik hoop het wel.. Weet jij dat toevallig?Tohamo schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:24:
Heel tevreden gebruiker hier 👍 Ligt fijn in de hand, goede feel aan alle knoppen en goede haptics. Zowel de trackpads als de capacitieve joysticks waren voor mij de argumenten om een te bestellen.
En misschien wel mijn favoriete functie naast de trackpads: ik kan er mijn desktop mee wekken uit slaapstand én aanmelden in Windows vanuit de zetel. Dat heb ik met andere controllers nooit voor elkaar gekregen.
Dat heeft hij dus wel degelijk, hij heeft 2 slots voor pucks, en je wisselt door A + ofwel RB(R1) ofwel LB(L1) ingedrukt te houden terwijl je de controller aanzet.Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:33:
[...]
Voor zover ik kan vinden is de puck niet los te koop.
En het lijkt me ook niet dat dat goed kan werken, want als jij een knop op je controller indrukt, welke puck moet dan het signaal ontvangen? Allebei tegelijk? De controller heeft geen optie om te switchen tussen pucks, ofzo.
Ah, dan ging ik er onterecht vanuit dat 'ie alleen tussen puck en Bluetooth kon wisselen. Bedankt voor de correctieMilitia Pilot schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:54:
[...]
Dat heeft hij dus wel degelijk, hij heeft 2 slots voor pucks, en je wisselt door A + ofwel RB(R1) ofwel LB(L1) ingedrukt te houden terwijl je de controller aanzet.
The devil is in the details.
Uit slaapstand wekken weet ik niet, maar aanmelden kan nu waarschijnlijk met elke controller. Dat is volgens mij namelijk gekomen met de uitrol van Xbox mode, en dus niet specifiek iets van de steam controller.Tohamo schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:24:
Heel tevreden gebruiker hier 👍 Ligt fijn in de hand, goede feel aan alle knoppen en goede haptics. Zowel de trackpads als de capacitieve joysticks waren voor mij de argumenten om een te bestellen.
En misschien wel mijn favoriete functie naast de trackpads: ik kan er mijn desktop mee wekken uit slaapstand én aanmelden in Windows vanuit de zetel. Dat heb ik met andere controllers nooit voor elkaar gekregen.
Gamertag: FinrazielNL
Is er al iemand die zijn controller heeft besteld na het reserveren hiervan?
Mijn controller is vandaag ook overgedragen voor verzending! Besteld op 4 Mei
Met mijn DualSense lukt het nog niet, maar wel goed om te horen dat Microsoft er iets mee doet.Finraziel schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:30:
[...]
Uit slaapstand wekken weet ik niet, maar aanmelden kan nu waarschijnlijk met elke controller. Dat is volgens mij namelijk gekomen met de uitrol van Xbox mode, en dus niet specifiek iets van de steam controller.
Hij is eindelijk verzonden, tracking nummer gekregen die linkt een GLS-group website maar daar laat die geen verdere informatie zien..
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
hier laat gls nadat de controller binnengekomen is nogsteeds niks zienMonkeySleeve schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:13:
Hij is eindelijk verzonden, tracking nummer gekregen die linkt een GLS-group website maar daar laat die geen verdere informatie zien..
GLS is out of Control.
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Dit typ ik op de controller, werkt super! Wel even wennen natuurlijk maar best goed te doen
Ja dat klopt, veel internationale sites delen een gls.eu link en die kan een Nederlandse track en tracenummer niet vinden. Als je zelf naar https://gls-info.nl gaat zal je het wel kunnen tracken.MonkeySleeve schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:13:
Hij is eindelijk verzonden, tracking nummer gekregen die linkt een GLS-group website maar daar laat die geen verdere informatie zien..
Het schiet niet op, 4 mei op klokslag 19:00 besteld. 🙃
Het is echt gokwerk waneer je m krijgt, een vriend van me had hem om 19:30 besteld en eergisteren binnen. Ik om 18:59 en dus vandaag binnen. Jullie controllers komen er ook vast aan!
Het was even zoeken, maar je kan Bazzite ook uit slaapstand halen met de Steam Controller:
https://www.reddit.com/r/SteamController/comments/1t7pdp9/how_to_enable_wake_from_sleep_on_linux_using_the/
https://www.reddit.com/r/SteamController/comments/1t7pdp9/how_to_enable_wake_from_sleep_on_linux_using_the/
Gisteren ontvangen
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Voel met je mee! wacht ook nog steeds besteld sinds 4 mei om 18:58, helaas is het random wanneer je je Steam Controller krijgt.DutchSapphire schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:38:
Het schiet niet op, 4 mei op klokslag 19:00 besteld. 🙃
[Afbeelding]
Is er iemand toevallig op de hoogte of het makkelijk is om zelf de SSD van de steam machine te vervangen voor een grotere? Dan zou het slim zijn om eerst een 500 gb versie te kopen en later te upgraden als de geheugenprijzen ook wat normaler zijn
Mja, het ding is nog niet uit natuurlijk... maar van wat ze gezegd hebben is hij niet moeilijk te vervangen volgens mij nee. Geheugen (RAM) en SSD zou allebei zelf te vervangen zijn.M3llow schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:46:
Is er iemand toevallig op de hoogte of het makkelijk is om zelf de SSD van de steam machine te vervangen voor een grotere? Dan zou het slim zijn om eerst een 500 gb versie te kopen en later te upgraden als de geheugenprijzen ook wat normaler zijn
Gamertag: FinrazielNL
Valve is voorstander van right to repair. Als je leest hoe gemakkelijk het is om de controller uit elkaar te halen en dat er in de toekomst losse onderdelen beschikbaar worden gemaakt, zou het vreemd zijn dat Valve de keuze maakt om de SSD en het geheugen niet vervangbaar te maken.M3llow schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:46:
Is er iemand toevallig op de hoogte of het makkelijk is om zelf de SSD van de steam machine te vervangen voor een grotere? Dan zou het slim zijn om eerst een 500 gb versie te kopen en later te upgraden als de geheugenprijzen ook wat normaler zijn
https://www.youtube.com/shorts/iKcz8pI3fWk?feature=share
Zou graag meer bevestigingen willen of dit waar is XD
Zou graag meer bevestigingen willen of dit waar is XD
blijkbaarPsyonara schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:28:
https://www.youtube.com/shorts/iKcz8pI3fWk?feature=share
Zou graag meer bevestigingen willen of dit waar is XD
.geek: Steam Controller schreeuwt de 'Wilhelm scream' als je hem laat vallen
Was uiteindelijk wel van plan 1 te bestellen, maar denk laat ik eerst zo'n 8bitdo controller doen.
Maar dan kom je zulke domme features tegen XD
Maar dan kom je zulke domme features tegen XD
Ik kan bevestigen dat de controller soms gilt wanneer je hem (op de bank) laat vallen. Behoorlijk hilarisch.
Overigens een geweldig apparaat. Speel vaak met de steam deck op de tv en had altijd een dualsense als controller maar die mag (net als de ps5) de kast in.
Overigens een geweldig apparaat. Speel vaak met de steam deck op de tv en had altijd een dualsense als controller maar die mag (net als de ps5) de kast in.
Er zijn inmiddels geruchten over 4 Steam Machines Configs. 512 GB en 2 TB al dan niet met controller.
https://www.geeky-gadgets.com/steam-machine-2026-pricing-specs/ hier word als enige een 'niet realistische' prijs genoemd.
700 en resp 750 voor 512GB of 2TB klinkt als een te klein verschil. 700 met 21% BTW zou dan ~849 eur zijn. (~899 resp, iets meer i know)
https://www.geeky-gadgets.com/steam-machine-2026-pricing-specs/ hier word als enige een 'niet realistische' prijs genoemd.
700 en resp 750 voor 512GB of 2TB klinkt als een te klein verschil. 700 met 21% BTW zou dan ~849 eur zijn. (~899 resp, iets meer i know)
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
er zou ook sprake zijn van een pre order systeem net als bij de losse steam controller.
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Dan vergeet je wel de dollar naar euro te converteren, dat heft de btw bijna volledig op.HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:54:
Er zijn inmiddels geruchten over 4 Steam Machines Configs. 512 GB en 2 TB al dan niet met controller.
https://www.geeky-gadgets.com/steam-machine-2026-pricing-specs/ hier word als enige een 'niet realistische' prijs genoemd.
700 en resp 750 voor 512GB of 2TB klinkt als een te klein verschil. 700 met 21% BTW zou dan ~849 eur zijn. (~899 resp, iets meer i know)
Maar goed, dat wil niet zeggen dat deze prijzen betrouwbaar zouden zijn natuurlijk. Er zijn redenen aan te voeren voor welke prijs je maar wil beargumenteren zo ongeveer, uiteindelijk kunnen we niks anders dan wachten tot Valve zelf een prijs noemt.
Gamertag: FinrazielNL
Ik zou die prijzen echt acceptabel vinden met de huidige RAM prijzen.HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:54:
Er zijn inmiddels geruchten over 4 Steam Machines Configs. 512 GB en 2 TB al dan niet met controller.
https://www.geeky-gadgets.com/steam-machine-2026-pricing-specs/ hier word als enige een 'niet realistische' prijs genoemd.
700 en resp 750 voor 512GB of 2TB klinkt als een te klein verschil. 700 met 21% BTW zou dan ~849 eur zijn. (~899 resp, iets meer i know)
Ik denk overigens eerder dat 700 voor de 512GB zonder controller en 750 voor de 512GB met controller zou zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat het verschil tussen de 512GB versie en de 2TB versie maar 50 euro is. Als je kijkt naar de pricewatch dan zie je dat een vergelijkbare modellen van de 512GB en 2TB een prijsverschil van ongeveer 100 euro hebben. Zoals hier bijvoorbeeld. Tweaktown geeft ook aan dat het om een 2230 formaat M2 gaat in dit artikel.
Als het prijsverschil daadwerkelijk maar 50 euro is tussen de 2 varianten ga ik wel voor de 2TB variant. Mocht het meer zijn koop ik de 512GB versie en upgrade ik later zelf wel.
Ik ben voornamelijk benieuwd of de steam frame ook opslag heeft die door de gebruiker te upgraden is. Naast natuurlijk de SD kaart die je kan invoegen.
Als het prijsverschil daadwerkelijk maar 50 euro is tussen de 2 varianten ga ik wel voor de 2TB variant. Mocht het meer zijn koop ik de 512GB versie en upgrade ik later zelf wel.
Ik ben voornamelijk benieuwd of de steam frame ook opslag heeft die door de gebruiker te upgraden is. Naast natuurlijk de SD kaart die je kan invoegen.
De steam frame opslag denk ik niet dat je kan upgraden, maar de sd kaart opslag werkt ook prima naar mijn ervaring met de steam deck! Het gaat er meer dat je optie hebt. Meta geeft je die optie niet met de Quest bijvoorbeeld
Nou is het ook zo dat je met Nederlandse internetsnelheden vrij snel een game gedownload hebt. Ik denk eigenlijk dat er best met 512gb model te leven is. Zeker als je m hoofdzakelijk voor games gebruikt. En al helemaal met indie games.Joeri4Real schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:03:
Als het prijsverschil daadwerkelijk maar 50 euro is tussen de 2 varianten ga ik wel voor de 2TB variant. Mocht het meer zijn koop ik de 512GB versie en upgrade ik later zelf wel.
Ik heb op mijn 6TB PC eigenlijk doorgaans ook alleen maar mijn, pak en beet, 10 meest gespeelde games van het moment staan
Oepsie. 700 Dollar is ~600* EUR dus ~729 eur als je klein beetje afrond naar de 9 >_> Ergens nog wel acceptabel gezien de ramapocalyps en SSDrama. Nu de meerprijs van een controller afwachten.Finraziel schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:21:
[...]
Dan vergeet je wel de dollar naar euro te converteren, dat heft de btw bijna volledig op.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat deze prijzen betrouwbaar zouden zijn natuurlijk. Er zijn redenen aan te voeren voor welke prijs je maar wil beargumenteren zo ongeveer, uiteindelijk kunnen we niks anders dan wachten tot Valve zelf een prijs noemt.
*https://www.xe.com/en/currencyconverter
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Ugh, mijn controller zou vandaag eindelijk aankomen maar GLS lijkt andere plannen te hebben
. Wat een crime dit bestelproces zeg.
Na een tijdje met de nieuwe steam controller gespeeld te hebben, vind ik hem niet geweldig vasthouden als je hem vasthoudt zoals ik doe. Met de wijsvingers op L1 en R1, en de middelvingers op L2 en R2, is het bijna onmogelijk om de L3 (linker joystick) in te drukken (voor bijvoorbeeld sprinten in veel games) zonder de controller krampachtig vast te houden en/of een van de knoppen op de achterkant (L/R 4/5) in te drukken. Iemand die zich hierin herkent?
Ik heb hem toch binnengekregen en er even mee gespeeld in Forza Horizon 6. Fijn ding, alleen de vibraties zijn (in die game, in ieder geval, maar probleem lijkt breder) echt kapot waardoor het een hele makkelijke keuze wordt om gewoon de Xbox Series controller erbij te pakken. Heel erg jammer.
[ Voor 3% gewijzigd door Thomas op 15-05-2026 20:06 ]
Dit doet een beetje denken aan die grap van "dokter, als ik hier duw doet het pijn..." Dokter: "niet doen dan"M3llow schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:36:
Na een tijdje met de nieuwe steam controller gespeeld te hebben, vind ik hem niet geweldig vasthouden als je hem vasthoudt zoals ik doe. Met de wijsvingers op L1 en R1, en de middelvingers op L2 en R2, is het bijna onmogelijk om de L3 (linker joystick) in te drukken (voor bijvoorbeeld sprinten in veel games) zonder de controller krampachtig vast te houden en/of een van de knoppen op de achterkant (L/R 4/5) in te drukken. Iemand die zich hierin herkent?
Flauw, weet ik, sorry
Ik ben zelf nog aan het wachten op mijn reservering, maar sowieso nooit voor mekaar gekregen om zo te spelen... Ik gebruik de bumpers en triggers altijd allebei met mijn wijsvingers, dus zal er hoe dan ook niks over kunnen zeggen.
Gamertag: FinrazielNL
Er is een beta firmware beschikbaar voor de controller die onder andere wat problemen oplost met de vibraties. Mogelijk verbeterd dit hiermee ook in ForzaThomas schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:05:
Ik heb hem toch binnengekregen en er even mee gespeeld in Forza Horizon 6. Fijn ding, alleen de vibraties zijn (in die game, in ieder geval, maar probleem lijkt breder) echt kapot waardoor het een hele makkelijke keuze wordt om gewoon de Xbox Series controller erbij te pakken. Heel erg jammer.
Hahah tja, bij sommige games was het sneller en handiger om op die manier te spelen en heb het me daarom aangeleerd.. nu voelt het omhandig om het heel onhandig om het niet te doenFinraziel schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Dit doet een beetje denken aan die grap van "dokter, als ik hier duw doet het pijn..." Dokter: "niet doen dan"![]()
Flauw, weet ik, sorry![]()
Ik ben zelf nog aan het wachten op mijn reservering, maar sowieso nooit voor mekaar gekregen om zo te spelen... Ik gebruik de bumpers en triggers altijd allebei met mijn wijsvingers, dus zal er hoe dan ook niks over kunnen zeggen.
Gister avond nog even geprobeerd maar helaas. De rumble, als bijvoorbeeld het toerental oploopt, zou geleidelijk aan op moeten lopen. Dat doet het met de Xbox controller in ieder geval wel. Dan weet je wanneer je moet schakelen. Met de SC gaat de rumble gewoon een fractie van een seconde aan en weer uit, en weer aan en weer uit, waardoor je dat gevoel gewoon niet hebt. Het voelt zelfs behoorlijk irritant. Jammer, want ik vind het verder echt een heel prettig ding.leander-s schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:27:
[...]
Er is een beta firmware beschikbaar voor de controller die onder andere wat problemen oplost met de vibraties. Mogelijk verbeterd dit hiermee ook in Forza
Wat jammer inderdaad.Thomas schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:39:
[...]
Gister avond nog even geprobeerd maar helaas. De rumble, als bijvoorbeeld het toerental oploopt, zou geleidelijk aan op moeten lopen. Dat doet het met de Xbox controller in ieder geval wel. Dan weet je wanneer je moet schakelen. Met de SC gaat de rumble gewoon een fractie van een seconde aan en weer uit, en weer aan en weer uit, waardoor je dat gevoel gewoon niet hebt. Het voelt zelfs behoorlijk irritant. Jammer, want ik vind het verder echt een heel prettig ding.
Ik las wel dat Valve van plan is om de nieuwe controller de komende tijd volop te ondersteunen en verder te verbeteren. Je zou toch denken dat zoiets met een firmware-update op te lossen moet zijn. 🤔
Net ook mijn controller kunnen bestellen vanuit de reservering 
Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb echt zo ongeveer als eerste gereserveerd toen het kon... zat te refreshen
email met bevestiging van reservering was om 18:59 binnen.
Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb echt zo ongeveer als eerste gereserveerd toen het kon... zat te refreshen
[ Voor 58% gewijzigd door Finraziel op 26-05-2026 23:12 ]
Gamertag: FinrazielNL
Valve verhoogt steam deck prijzen.
Met dit nieuws is mijn hoop voor een goede steam machine prijs wel verdwenen. De leaks van het goedkoopste model rond de 700 euro zijn volgens mij niet meer haalbaar.
Met dit nieuws is mijn hoop voor een goede steam machine prijs wel verdwenen. De leaks van het goedkoopste model rond de 700 euro zijn volgens mij niet meer haalbaar.
Ja dat gevoel bekruipt me ook. Ik ben die oplopende hardware prijzen echt beu. Het is slecht voor de hobby, we hebben een lage drempel nodig.Joeri4Real schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:37:
Valve verhoogt steam deck prijzen.
Met dit nieuws is mijn hoop voor een goede steam machine prijs wel verdwenen. De leaks van het goedkoopste model rond de 700 euro zijn volgens mij niet meer haalbaar.
Ik vraag me af wanneer productie voor geheugen meer op de vraag zal gaan aansluiten.
Waarom zouden de fabrikanten dat willen. De mega winsten voelen goed. Als er geen nieuw geld bij OpenAI binnen komt heb je nog een kans dat er wat veranderd. Maar tot dan is dit het en geen fabrikant durft het aan. Pas als AI bedrijven winst gaan maken en daarmee er dus toekomst zit in AI gaat de productie omhoog. Zolang er geen AI bedrijven zijn die echt winst maken met AI is het onzeker of de afname van DRAM wel gegarandeerd is.DLSS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Ik vraag me af wanneer productie voor geheugen meer op de vraag zal gaan aansluiten.
De winst per product is niet doorslaggevend. Als je meer produceert bij een overschot aan vraag kan je ook meer verkopen. Zelfs met een gemiddeld lagere prijs kan dat een hogere winst opleveren.Pendora schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:30:
[...]
Waarom zouden de fabrikanten dat willen. De mega winsten voelen goed. Als er geen nieuw geld bij OpenAI binnen komt heb je nog een kans dat er wat veranderd. Maar tot dan is dit het en geen fabrikant durft het aan. Pas als AI bedrijven winst gaan maken en daarmee er dus toekomst zit in AI gaat de productie omhoog. Zolang er geen AI bedrijven zijn die echt winst maken met AI is het onzeker of de afname van DRAM wel gegarandeerd is.
Het probleem is inderdaad dat als de vraag inzakt je met een overschot zit. We hebben eigenlijk een nieuwe speler nodig die dit risico durft aan te gaan en de rest van de markt dwingt om te concurreren.
Totdat de AI-zeepbel ineens plop zegt en de vraag drastisch afneemt. Daar zit je dan met je extra fabrieken, materiaal, personeel, enz. Ik snap ergens wel dat fabrikanten niet te hard van stapel lopen en de ontwikkelingen afwachten. Het blijft echter wel spijtig dat hobbyisten zoals wij hier de dupe van zijn.DLSS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:52:
[...]
Als je meer produceert bij een overschot aan vraag kan je ook meer verkopen.
Ja ik begrijp het ook wel, maar wat ik minder begrijp is dat niemand in dit potentieel extreem waardevolle gat springt. Ik hoop ook dat er geen stiekeme afspraken (kartel) zijn die de zaken nog erger hebben gemaakt.Beun de Haas BV schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:39:
[...]
Totdat de AI-zeepbel ineens plop zegt en de vraag drastisch afneemt. Daar zit je dan met je extra fabrieken, materiaal, personeel, enz. Ik snap ergens wel dat fabrikanten niet te hard van stapel lopen en de ontwikkelingen afwachten. Het blijft echter wel spijtig dat hobbyisten zoals wij hier de dupe van zijn.
De Steam Machine is zo snel als 6 Steam Decks. We krijgen vast korting omdat er geen 6 schermen bij zittenJoeri4Real schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:37:
Valve verhoogt steam deck prijzen.
Met dit nieuws is mijn hoop voor een goede steam machine prijs wel verdwenen. De leaks van het goedkoopste model rond de 700 euro zijn volgens mij niet meer haalbaar.
- €750 wordt €1.013
- €1000 wordt €1.350
- €1250 wordt €1.688
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Ik hoop dat er gewoon snel iets naar buiten komt. Ik had hem al een tijdje willen hebben. Maar ondertussen twijfel ik of ik niet mijn oude systeem moet updaten.
Volgens mij zijn in ieder geval de Chinezen maar ook anderen wel in dat gat aan het springen (ik heb geen echte bronnen buiten wat ik me herinner van opmerkingen van Moore's Law is Dead), maar het duurt gewoon echt heel erg lang om nieuwe fabs op te zetten... Dus al zouden ze eind vorig jaar direct gestart zijn met bouwen, daar zou je voorlopig nog niks van merken.DLSS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:56:
[...]
Ja ik begrijp het ook wel, maar wat ik minder begrijp is dat niemand in dit potentieel extreem waardevolle gat springt. Ik hoop ook dat er geen stiekeme afspraken (kartel) zijn die de zaken nog erger hebben gemaakt.
Gamertag: FinrazielNL
Hmm interessant, heb je toevallig een linkje naar die opmerkingen? Ben wel benieuwd naar de context.Finraziel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:20:
[...]
Volgens mij zijn in ieder geval de Chinezen maar ook anderen wel in dat gat aan het springen (ik heb geen echte bronnen buiten wat ik me herinner van opmerkingen van Moore's Law is Dead), maar het duurt gewoon echt heel erg lang om nieuwe fabs op te zetten... Dus al zouden ze eind vorig jaar direct gestart zijn met bouwen, daar zou je voorlopig nog niks van merken.
denk dat hij deze bedoelt:DLSS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:43:
[...]
Hmm interessant, heb je toevallig een linkje naar die opmerkingen? Ben wel benieuwd naar de context.
https://www.tomshardware.com/pc-components/dram/chinas-cxmt-and-ymtc-to-expand-memory-output
Niet echt... Ik herinner me niet echt dat hij ergens specifiek het daarover gehad heeft maar meer in het algemeen heeft hij het vaker over dat hij denkt dat de geheugen prijzen wel weer naar beneden komen... Heb het idee dat hij het in een van zijn videos met gast er over had laatst, wellicht deze, waarschijnlijk in het diy doomerism onderwerp dan (12:35)... Maar ik weet het echt niet zeker.DLSS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:43:
[...]
Hmm interessant, heb je toevallig een linkje naar die opmerkingen? Ben wel benieuwd naar de context.
Mijn punt was vooral dat puur het feit dat we nog niet meer aanbod in de markt zien niks zegt over of er al dan niet veel geïnvesteerd wordt omdat investeringen een hele lange lead time hebben.
Gamertag: FinrazielNL
Ja, en het lastige is dat ik nog steeds wel geloof dat de steam machine relatief gezien goed geprijsd zal zijn. Ik heb even zelf een vergelijkbaar SFF PCtje gemaakt, en kom ook niet onder de 1000 uit. Maar absoluut gezien is het belachelijk duur.DLSS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Ja dat gevoel bekruipt me ook. Ik ben die oplopende hardware prijzen echt beu. Het is slecht voor de hobby, we hebben een lage drempel nodig.
Ik vraag me af wanneer productie voor geheugen meer op de vraag zal gaan aansluiten.
Ik heb momenteel geen game PC meer, alleen een steam deck, en wil weer iets voor op een groter scherm dus de kans is vrij groot dat ie er hier wel komt mocht ie leverbaar worden (en ook een frame, en totaal twee controllers) maar leuk is anders. Ik had m'n X-box verkocht, dacht met een beetje bij te betalen wel rond te zijn voor de box, maar vrees dat de X-box zo ongeveer de liftup vanaf de oorspronkelijke vanaf prijs gaat worden.. first world problems, I know, maar toch
Voor het grote scherm kan je ook een dock aanschaffen + (steam) controller. Niet zo krachtig als een steam console uiteraard, maar het is vrij plug en play (ik gebruik hier een Ivanky dock van 30 euro in de aanbieding met een Leadjoy Xeno Plus of Gamesir Cyclone 2 controller, ben je voor minder dan de prijs van een steamcontroller klaar).overhyped schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Ja, en het lastige is dat ik nog steeds wel geloof dat de steam machine relatief gezien goed geprijsd zal zijn. Ik heb even zelf een vergelijkbaar SFF PCtje gemaakt, en kom ook niet onder de 1000 uit. Maar absoluut gezien is het belachelijk duur.
Ik heb momenteel geen game PC meer, alleen een steam deck, en wil weer iets voor op een groter scherm dus de kans is vrij groot dat ie er hier wel komt mocht ie leverbaar worden (en ook een frame, en totaal twee controllers) maar leuk is anders. Ik had m'n X-box verkocht, dacht met een beetje bij te betalen wel rond te zijn voor de box, maar vrees dat de X-box zo ongeveer de liftup vanaf de oorspronkelijke vanaf prijs gaat worden.. first world problems, I know, maar toch
Je kan voor iets van 1200 euro een relatief kleine pc bouwen met een 8400F + 9060XT 16gb + 16 ram + 1tb nvme drive. Geheugen en opslag maken het inderdaad belachelijk duur.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Kan. Maar heb daar geen zin meer in. Heb vorig jaar (gelukkig net voor de geheugen en storage crisis) nog een server gebouwd en was er wel weer achter waarom dat deel van tweaken achter me ligtGundogan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:14:
[...]
Voor het grote scherm kan je ook een dock aanschaffen + (steam) controller. Niet zo krachtig als een steam console uiteraard, maar het is vrij plug en play (ik gebruik hier een Ivanky dock van 30 euro in de aanbieding met een Leadjoy Xeno Plus of Gamesir Cyclone 2 controller, ben je voor minder dan de prijs van een steamcontroller klaar).
Je kan voor iets van 1200 euro een relatief kleine pc bouwen met een 8400F + 9060XT 16gb + 16 ram + 1tb nvme drive. Geheugen en opslag maken het inderdaad belachelijk duur.
Een gaming PC bouwen is denk ik wel een stuk eenvoudiger dan een server - althans de software kant. Persoonlijk vind ik het wel leuik. Ik neem lekker de tijd, biertje er bij. Misschien een leuke podcast op tv ofzo haha.overhyped schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:21:
[...]
Kan. Maar heb daar geen zin meer in. Heb vorig jaar (gelukkig net voor de geheugen en storage crisis) nog een server gebouwd en was er wel weer achter waarom dat deel van tweaken achter me ligt
De software kant vindt ik dan wel weer leuk, maar uitzoeken welke dim/mobo/cpu/ combi nu optimaal is, en het dan voorzichtig in elkaar zetten, gedoeDLSS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Een gaming PC bouwen is denk ik wel een stuk eenvoudiger dan een server - althans de software kant. Persoonlijk vind ik het wel leuik. Ik neem lekker de tijd, biertje er bij. Misschien een leuke podcast op tv ofzo haha.
Moet je ook gelijk even een linkje droppen hè.The Zep Man schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:13:
Reistasjes voor mijn Steam Controllers ontvangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Wil niet laten lijken dat ik hier iets promoot. Verdien hier natuurlijk niets aan.True schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:28:
Moet je ook gelijk even een linkje droppen hè.
Linkje:
https://aliexpress.com/item/1005012332894205.html
Ook te koop bij andere verkopers op AE, mogelijk met een betere deal. Kijk zeker even rond.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
https://store.steampowered.com/news/group/4145017/view/716780409378048027
Uitbreiding van het Steam Verified programma naar de Machine en Frame met wat voor nu de meest specifieke ETA is:
Uitbreiding van het Steam Verified programma naar de Machine en Frame met wat voor nu de meest specifieke ETA is:
Steam Machine and Steam Frame, both of which are shipping this summer
[..]
We’re excited for players to try your titles on the new Steam hardware once they launch this summer
edit:
ook op Tweakers, zie ik: nieuws: Valve: Steam Machine en Steam Frame-VR-bril verschijnen deze zomer
ook op Tweakers, zie ik: nieuws: Valve: Steam Machine en Steam Frame-VR-bril verschijnen deze zomer
[ Voor 19% gewijzigd door jacobras op 05-06-2026 13:29 ]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Heel fijn om een officieel tijdsbestek vanuit Valve te krijgen. Nu nog hopen dat ze het waar kunnen maken met een goede voorraad voordat deze direct bij release weer uitverkocht zijn.
Ik heb veel kritiek op Nintendo de laatste tijd, maar de aantallen beschikbare Switch 2's hadden ze goed voor elkaar.
Mijn verwachting is dat ze direct met een reserveringsysteem beginnen met de Steam Machines, toch denk ik dat ze gauw uitverkocht zijn.
Mijn verwachting is dat ze direct met een reserveringsysteem beginnen met de Steam Machines, toch denk ik dat ze gauw uitverkocht zijn.
:strip_exif()/f/image/8iZGUVN5mB4he6F2L5L6My1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z3ZqvoxM2C0yDO384ADQp3Fl.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/EqyxJ7GOx3gb6LqMZtnTx8dh.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/UrFGWOhi5TV5lpB3X0yu7Hot.jpg?f=fotoalbum_medium)