Linksquest schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:44:
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die prijs van €100,00 voor de controller moet vinden. Als ik met een schuin oog naar de Switch 2 Pro-controller kijk, die een adviesprijs van €90,00 heeft, vind ik het behoorlijk stevig. Die aparte touchpads vind ik persoonlijk niet fijn werken, ik gebruik ze op de Steam Deck ook niet. Voor mij is de prijs dan te hoog in verhouding tot de functies die ik daadwerkelijk gebruik. Datzelfde heb ik bij de Switch 2 Pro-controller: die twee knoppen aan de achterkant gebruik ik momenteel nog helemaal niet.
Wat betreft de releaseprijs van de console, als je me dat bij de aankondiging had gevraagd, had ik die €1000,00 niet realistisch gevonden. Maar als ik kijk naar de huidige marktprijzen, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.
Als ik Steam was, zou ik hem persoonlijk met een klein verlies verkopen en de winst uit de verkoop van games halen. Maar omdat je er ook een ander OS op kunt zetten en misschien alleen games speelt die je gratis hebt geclaimd (zoals bij EPIC), snap ik de keuze om de prijs hoog te houden ook wel. Zelf denk ik eerder aan een prijskaartje van €800,00, maar gezien de prijs van de controller weet ik niet of mijn schatting wel klopt.
Ik heb precies hetzelfde. Al een tijdje probeer ik de prijs van de Switch Pro 2 te rechtvaardigen, maar als ik de Pro 1 controller weer in mijn handen heb denk ik nee waarom. Dit werkt gewoon prima. Dus kennelijk ben ik niet bereid om €90 te betalen voor een controller op een console die ik veel gebruik. Laat staan nog meer geld. Maar ik zeg nooit nooit.
Die touch pads gebruik ik ook zelden op de Steam Deck. Vind ze maar niets. Veel te wiebelig ook. Misschien dat ze op de Steam Controller fijner zijn..
Ja precies. Toen was €699 voor een instapmodel een aantrekkelijke prijs geweest. Met controller zit je dan op €799. Net iets onder de PS5 Pro.
Ik zou denk ik samen met de controller rond de prijs van de PS5 Pro gaan zitten. Het gevaar is wel dat ze worden opgekocht voor kantoordoeleinden. Dan hebben ze die voor niets gesubsidieerd en wij gamers zijn er niet mee geholpen. Te aantrekkelijk prijzen is op termijn ook niet in onze voordeel.
Het zal leuk zijn als het een groot succes wordt en games veel beter geoptimaliseerd worden en dat er een Steam Machine 2, 3, 4 en 5 komt. Wat mij betreft komt er dan zelfs een Steam Machine Pro. Mits Valve het lukt om ontwikkelaars te bewegen om games steeds beter te optimaliseren ipv te leunen op het grafische geweld van upscaling technieken. Het is welkom, maar als aanvulling, niet als vervanging.