• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
prima prijs voor veel hardware wat mij betreft. moment dat er besteld kan worden neem ik er zeker 1.

en idd, de steam machine zal eerder richting de 1000 gaan dan de 600 maar wie weet. ook daarvoor geldt dat ik genoeg fangirl ben dat ik het heel graag wil hebben ongeacht de prijs :P

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:47

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die prijs van €100,00 voor de controller moet vinden. Als ik met een schuin oog naar de Switch 2 Pro-controller kijk, die een adviesprijs van €90,00 heeft, vind ik het behoorlijk stevig. Die aparte touchpads vind ik persoonlijk niet fijn werken, ik gebruik ze op de Steam Deck ook niet. Voor mij is de prijs dan te hoog in verhouding tot de functies die ik daadwerkelijk gebruik. Datzelfde heb ik bij de Switch 2 Pro-controller: die twee knoppen aan de achterkant gebruik ik momenteel nog helemaal niet.

Wat betreft de releaseprijs van de console, als je me dat bij de aankondiging had gevraagd, had ik die €1000,00 niet realistisch gevonden. Maar als ik kijk naar de huidige marktprijzen, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.

Als ik Steam was, zou ik hem persoonlijk met een klein verlies verkopen en de winst uit de verkoop van games halen. Maar omdat je er ook een ander OS op kunt zetten en misschien alleen games speelt die je gratis hebt geclaimd (zoals bij EPIC), snap ik de keuze om de prijs hoog te houden ook wel. Zelf denk ik eerder aan een prijskaartje van €800,00, maar gezien de prijs van de controller weet ik niet of mijn schatting wel klopt.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:05
luke22 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:43:
prima prijs voor veel hardware wat mij betreft. moment dat er besteld kan worden neem ik er zeker 1.

en idd, de steam machine zal eerder richting de 1000 gaan dan de 600 maar wie weet. ook daarvoor geldt dat ik genoeg fangirl ben dat ik het heel graag wil hebben ongeacht de prijs :P
Haha leuk die enthousiasme

€600 lijkt mij heel sterk. Dat was ongeveer de prijs van de Steam Deck Oled. Aan de andere kant als de controller €100 is dan zit je samen alweer op €700. Dus €899 vind ik dan ineens ook plausibel voor een instapmodel.

Ik ben echt heel benieuwd en ook naar The Frame.

• Pro-prutser
Linksquest schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:44:
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die prijs van €100,00 voor de controller moet vinden. Als ik met een schuin oog naar de Switch 2 Pro-controller kijk, die een adviesprijs van €90,00 heeft, vind ik het behoorlijk stevig. Die aparte touchpads vind ik persoonlijk niet fijn werken, ik gebruik ze op de Steam Deck ook niet. Voor mij is de prijs dan te hoog in verhouding tot de functies die ik daadwerkelijk gebruik. Datzelfde heb ik bij de Switch 2 Pro-controller: die twee knoppen aan de achterkant gebruik ik momenteel nog helemaal niet.

Wat betreft de releaseprijs van de console, als je me dat bij de aankondiging had gevraagd, had ik die €1000,00 niet realistisch gevonden. Maar als ik kijk naar de huidige marktprijzen, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.

Als ik Steam was, zou ik hem persoonlijk met een klein verlies verkopen en de winst uit de verkoop van games halen. Maar omdat je er ook een ander OS op kunt zetten en misschien alleen games speelt die je gratis hebt geclaimd (zoals bij EPIC), snap ik de keuze om de prijs hoog te houden ook wel. Zelf denk ik eerder aan een prijskaartje van €800,00, maar gezien de prijs van de controller weet ik niet of mijn schatting wel klopt.
Ik heb precies hetzelfde. Al een tijdje probeer ik de prijs van de Switch Pro 2 te rechtvaardigen, maar als ik de Pro 1 controller weer in mijn handen heb denk ik nee waarom. Dit werkt gewoon prima. Dus kennelijk ben ik niet bereid om €90 te betalen voor een controller op een console die ik veel gebruik. Laat staan nog meer geld. Maar ik zeg nooit nooit.

Die touch pads gebruik ik ook zelden op de Steam Deck. Vind ze maar niets. Veel te wiebelig ook. Misschien dat ze op de Steam Controller fijner zijn..

Ja precies. Toen was €699 voor een instapmodel een aantrekkelijke prijs geweest. Met controller zit je dan op €799. Net iets onder de PS5 Pro.

Ik zou denk ik samen met de controller rond de prijs van de PS5 Pro gaan zitten. Het gevaar is wel dat ze worden opgekocht voor kantoordoeleinden. Dan hebben ze die voor niets gesubsidieerd en wij gamers zijn er niet mee geholpen. Te aantrekkelijk prijzen is op termijn ook niet in onze voordeel.

Het zal leuk zijn als het een groot succes wordt en games veel beter geoptimaliseerd worden en dat er een Steam Machine 2, 3, 4 en 5 komt. Wat mij betreft komt er dan zelfs een Steam Machine Pro. Mits Valve het lukt om ontwikkelaars te bewegen om games steeds beter te optimaliseren ipv te leunen op het grafische geweld van upscaling technieken. Het is welkom, maar als aanvulling, niet als vervanging.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Alleen al als je je PS5 controller aanpast met TMR sticks zit je op deze prijs, dus lijkt me een prima prijs die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld die van Sony.

• Pro-prutser
Theetjuh schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:39:
Alleen al als je je PS5 controller aanpast met TMR sticks zit je op deze prijs, dus lijkt me een prima prijs die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld die van Sony.
Dat is wel zo

Als je de levensduur dan afzet tegen controllers zonder Hall effect en TMR dan ben je wel weer voordeliger uit

Met dat in je achterhoofd is het dan niet eens zo gek meer inderdaad

Ik vraag mij dan alleen wel altijd af of slijtage van de batterij dan niet de bottleneck vormt? Ik weet trouwens niet eens of er penlites in gaan of dat die een interne accu heeft. Wat dat betreft vind ik de Xbox series controller dan wel een verademing.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:40
@Linksquest

Toch denk ik dat wat de Steam Machine of controller ook gaat kosten, dat ze gewoon prima gaan verkopen. Prima apparaat voor naast mn Switch 2.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Pro controllers van Nintendo toch wel een van de fijnste controllers vind.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:49

XanderDrake

Build the future!

Ik was van plan om de nieuwe Steam controller te gaan halen, maar ik vind €100 toch echt veel. Ik speel niet vaak met controller, tenzij het op de Steam Deck is, en dan ben ik natuurlijk al voorzien.

Ik ben vooral benieuwd of reviewers de nieuwe controller veel beter vinden dan de oude controller.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:47

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
eenhoorntje schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:43:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Pro controllers van Nintendo toch wel een van de fijnste controllers vind.
Eens, zeker een hele goede controller, op de stick drift problemen die ze soms hebben na dan, maar dat heeft Xbox en Playstation ook last van, maar gelukkig niet zo erg als de Joy-Cons. Maar ik ben zelf ook wel een liefhebber van de Xbox controller, de laatste jaren wel weinig vernieuwing, maar over het algemeen een betrouwbare controller. Ik gebruik zelf de Xbox One Cyberpunk Edition controller op de Steam Deck, als deze in de dock staat, speelt heel goed.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 18:57
XanderDrake schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:07:
Ik was van plan om de nieuwe Steam controller te gaan halen, maar ik vind €100 toch echt veel. Ik speel niet vaak met controller, tenzij het op de Steam Deck is, en dan ben ik natuurlijk al voorzien.

Ik ben vooral benieuwd of reviewers de nieuwe controller veel beter vinden dan de oude controller.
Maar de andere controllers hebben niet echt een Mouse pad/tracking erin gebouwd die misschien zo nauwkeurig is als deze controller? Dat is natuurlijk wel interessant met building games en Indië games die nog geen controller functie hebben? Zal voor mij voor het eerst wezen als ik zoiets in mijn handen heb.

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-05 19:41

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

https://store.steampowered.com/sale/steamcontroller
Storepage is zojuist geupdate.
Zoals de leaks zeiden inderdaad 99 euro en komt op 4 mei uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Militia Pilot op 27-04-2026 19:23 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
De eerste reviews over de Steam Controller staan inmiddels ook op YouTube:

The devil is in the details.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:02

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Deze controller word gezien als de pro controller voor de Steam machine begreep ik gisteren uit reacties op mijn reactie bij de Frontpage? Dus daaruit hoop ik dat de normale Steam machine controller wel gewoon voor de normale prijs van €50 verkocht gaat worden? :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Hahn
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:49:
Deze controller word gezien als de pro controller voor de Steam machine begreep ik gisteren uit reacties op mijn reactie bij de Frontpage? Dus daaruit hoop ik dat de normale Steam machine controller wel gewoon voor de normale prijs van €50 verkocht gaat worden? :)
Welke 'normale' Steam Machine controller? Er is geen andere aangekondigd.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:51:
[...]

Welke 'normale' Steam Machine controller? Er is geen andere aangekondigd.
Oh dat is raar.. want toen ik gisteren op de frontpage reageerde dat €90+ voor een normale controller veel te duur was, zeiden ze dat dit goedkoop was omdat hij vergeleken werd met de pro controllers voor de Xbox en Playstation. Waardoor ik de indruk kreeg dat dit niet de basis controller is

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Hahn
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:54:
[...]

Oh dat is raar.. want toen ik gisteren op de frontpage reageerde dat €90+ voor een normale controller veel te duur was, zeiden ze dat dit goedkoop was omdat hij vergeleken werd met de pro controllers voor de Xbox en Playstation. Waardoor ik de indruk kreeg dat dit niet de basis controller is
Je deed een aanname die niet klopte ;)

Je hebt 'normale' controllers, zoals de standaard Xbox-controller en PS5-controller, die kosten meestal zo'n €60. Daarnaast heb je pro-controllers, met meer en/of betere knoppen en features, die vaak rond de €120-150 zitten.

Deze nieuwe Steam Controller is qua functionaliteit meer te vergelijken met de pro-controllers, en dan is €100 dus niet heel gek. Maar dat betekent niet dat er óók een 'normale' controller zou zijn.

Maar gelukkig wordt de Steam Machine een normale Linux-PC, dus je kan er vrijwel elke controller op aansluiten die je maar wilt. En de Steam Machine zal vast met een Steam Controller komen.

• Pro-prutser
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:57:
[...]

Je hebt 'normale' controllers, zoals de standaard Xbox-controller en PS5-controller, die kosten meestal zo'n €60. Daarnaast heb je pro-controllers, met meer en/of betere knoppen en features, die vaak rond de €120-150 zitten.

Deze nieuwe Steam Controller is qua functionaliteit meer te vergelijken met de pro-controllers, en dan is €100 dus niet heel gek. Maar dat betekent niet dat er óók een 'normale' controller zou zijn.

Maar gelukkig wordt de Steam Machine een normale Linux-PC, dus je kan er vrijwel elke controller op aansluiten die je maar wilt. En de Steam Machine zal vast met een Steam Controller komen.
Dat laatste ben ik niet zo zeker van. Ik acht het onwaarschijnlijk.

• Hahn
Pro-prutser schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:58:
[...]

Dat laatste ben ik niet zo zeker van
Ik geef het 99% kans, want het hele idee van de Steam Machine is dat je een kant-en-klaar systeem hebt. En zonder controller is het niet kant-en-klaar.

Misschien dat je een keuze kan maken voor een bundel ofzo, mocht je al een controller hebben, maar dat zal dan op z'n minst met korting zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 27-04-2026 20:00 ]

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:57:
[...]

Ja dan is dat gewoon totaal verkeerd uitgelegd op de frontpage, had al z'n onderbuik gevoel dat er geen twee verschillende controllers waren. Maar het had zomaar gekund omdat Nintendo ook altijd met een pro controller launched.

Persoonlijk vind ik hem te duur ondanks dat hij meer functionaliteit heeft, maar dat mijn eigen mening. Hierdoor krijg ik ook gelijk het gevoel dat de Steam Machine veel te duur gaat zijn bij launch, maar dat gaan we vanzelf zien.

• Hahn
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:01:
[...]

Ja dan is dat gewoon totaal verkeerd uitgelegd op de frontpage, had al z'n onderbuik gevoel dat er geen twee verschillende controllers waren. Maar het had zomaar gekund omdat Nintendo ook altijd met een pro controller launched.
:? Je geeft net aan dat men het had over vergelijken met pro-controllers. Dat klinkt niet alsof er daadwerkelijk iemand heeft beweerd dat er 2 controllers zouden zijn. Dat maakte je er zelf van. Dus 'totaal verkeerd uitgelegd' is een beetje de blaam bij een ander leggen. Volgens mij heb jij het gewoon verkeerd begrepen.
Persoonlijk vind ik hem te duur ondanks dat hij meer functionaliteit heeft, maar dat mijn eigen mening. Hierdoor krijg ik ook gelijk het gevoel dat de Steam Machine veel te duur gaat zijn bij launch, maar dat gaan we vanzelf zien.
Wat noem jij 'veel te duur'? Met de huidige SSD- en geheugenprijzen zou het me verbazen als 'ie voor onder de €899-999 uit zou komen. Daarom gok ik ook dat 'ie het komende half jaar nog wel op zich zal laten wachten.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:06:
[...]

:? Je geeft net aan dat men het had over vergelijken met pro-controllers. Dat klinkt niet alsof er daadwerkelijk iemand heeft beweerd dat er 2 controllers zouden zijn. Dat maakte je er zelf van. Dus 'totaal verkeerd uitgelegd' is een beetje de blaam bij een ander leggen. Volgens mij heb jij het gewoon verkeerd begrepen.

[...]

Wat noem jij 'veel te duur'? Met de huidige SSD- en geheugenprijzen zou het me verbazen als 'ie voor onder de €899-999 uit zou komen. Daarom gok ik ook dat 'ie het komende half jaar nog wel op zich zal laten wachten.
Sinds de aankondiging roep ik al dat ze rond de €500 moeten gaan zitten als ze hem als een console willen gaan verkopen en concurentie willen met Xbox en Playstation, tja die zijn natuurlijk ook omhoog gegaan de afgelopen jaren wat echt absurd is en ongekend. Iets wat nog nooit eerder gebeurd is, want de consoles zijn zoveel duurder dan bij launch.

Persoonlijk denk ik dat wanneer ze dit rond de €700+ gaan aanbieden als console dat ze het kunnen vergeten bij veel mensen, maar ook dat is iets wat ik denk. Maar het zal mij ergens ook weer niet verbazen als ze dan alsnog als warme broodjes over de toonbank gaan, want ik viel al van me stoel toen de Nintendo Switch 2 voor die absurde prijs van €500 zo snel ging..

We gaan het vanzelf zien..

• Pro-prutser
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:59:
[...]

Ik geef het 99% kans, want het hele idee van de Steam Machine is dat je een kant-en-klaar systeem hebt. En zonder controller is het niet kant-en-klaar.

Misschien dat je een keuze kan maken voor een bundel ofzo, mocht je al een controller hebben, maar dat zal dan op z'n minst met korting zijn.
Een bundel al dan niet met korting vind ik nog wel een realistische scenario. Dan heb je in ieder geval een keuze. De meesten hebben al een controller in huis en/of toetsenbord en muis. Wil je liever een Steam controller dan kan je die “erbij” kopen.

Maar we gaan het vanzelf wel zien.

• Pro-prutser
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:14:
[...]

Sinds de aankondiging roep ik al dat ze rond de €500 moeten gaan zitten als ze hem als een console willen gaan verkopen en concurentie willen met Xbox en Playstation, tja die zijn natuurlijk ook omhoog gegaan de afgelopen jaren wat echt absurd is en ongekend. Iets wat nog nooit eerder gebeurd is, want de consoles zijn zoveel duurder dan bij launch.

Persoonlijk denk ik dat wanneer ze dit rond de €700+ gaan aanbieden als console dat ze het kunnen vergeten bij veel mensen, maar ook dat is iets wat ik denk. Maar het zal mij ergens ook weer niet verbazen als ze dan alsnog als warme broodjes over de toonbank gaan, want ik viel al van me stoel toen de Nintendo Switch 2 voor die absurde prijs van €500 zo snel ging..

Haha we eindigen toevallig met dezelfde zin

• Hahn
[...]

Aangezien de Playstation 5 Pro voor €850-900 verkocht wordt kan ik je verzekeren dat €700 'm niet gaat worden. En hij zal toch prima gaan verkopen.

€500 was nooit realistisch, wat mij betreft. €700 enigszins, voordat alle prijzen omhoog schoten. Maar nu durf ik je te wedden om een Steam Controller dat mocht 'ie in de komende 3 maanden uitkomen, dat het echt niet onder de €899 zal zijn.

• Pro-prutser
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:01:
[...]

Ik heb ook meegelezen en ik moet zeggen dat ik het niet geïnterpreteerd heb zoals jij.

• Pro-prutser
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:18:
[...]

Aangezien de Playstation 5 Pro voor €850-900 verkocht wordt kan ik je verzekeren dat €700 'm never nooit gaat worden. En hij zal toch prima gaan verkopen.

€500 was nooit realistisch, wat mij betreft. €700 enigszins, voordat alle prijzen omhoog schoten. Maar nu durf ik je te wedden om een Steam Controller dat mocht 'ie in de komende 3 maanden uitkomen, dat het echt niet onder de €899 zal zijn.
Ik ging er sowieso vanuit dat die significant duurder gaat zijn dan de Steam Deck Oled

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Pro-prutser schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:19:
[...]

Ik heb ook meegelezen en ik moet zeggen dat ik het niet geïnterpreteerd heb zoals jij.
Dan was dat mijn fout :)

• Pro-prutser
Kan gebeuren joh

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-05 19:38
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:49:
Je kan praktisch elke controller aansluiten op de Steam machine. Bijvoorbeeld een xbox controller maar ook een 8BitDo van 25 euro. Dus dat komt wel goed.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:07
[...]

Valve heeft vanaf het begin gelijk aangegeven dat dit ding niet als console geprijsd gaat worden maar als een PC. Verder gaven ze aan dat als je zelf een soortgelijk systeem samen zou stellen dat je waarschijnlijk rond de prijs uitkomt waar zij hem voor wilden gaan verkopen. Dit was wel allemaal voor de rampocalypse, maar geeft wel nog steeds hun insteek aan van hoe ze hem in de markt willen zetten. Prijscompetitief zijn met consoles was nooit het doel.
Overigens verwacht ik zelf dat hij €799 wordt (zonder controller)... en vind ik dat persoonlijk nog steeds te duur. Het 'probleem' is een beetje dat ze voor zulke zwakke hardware gekozen hebben, vooral de GPU, dat je voor weinig meer een véél beter systeem samen kunt stellen (voornamelijk door die GPU te upgraden naar een 9060XT). Aan de andere kant is het wel nog steeds een kant en klaar systeem, met werkende HDMI-CEC en de verzorging van Valve (Steam OS op de Steam Deck is ook 'beter' dan Steam OS of Bazzite op een andere handheld, hoewel het verschil niet heel groot is).
Maar het hangt natuurlijk ook af van wanneer ze hem werkelijk uitbrengen en wat de markt ondertussen doet.

Gamertag: FinrazielNL

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-04 08:57
[...]

Na in 2017 volledig van PC af te zijn gestapt en het geweldige aan plug en play home console te hebben ervaren, maak ik toch, door de torenhoge prijzen in games en, weinige discounts, en dure abonnementsprijzen, weer de stap naar PC, maar niet in de standaard vorm.

Heb 2 maanden geleden een Steam Deck gehaald en ben echt middenin een inhaalslag van games kopen. Kan veel voor goedkoop krijgen, maar het telt toch wel erg op haha….

Moet nu maar echt beginnen met sparen voor de Steam Machine, een kleine 500 zal al echt schelen in de pijn bij een “plotse” 1000 euro….

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter

• Meneer UYL
Nette controller. Zal hem ontvangen via de Steam Machine, maar ben er wel naar uit aan het kijken in algehele zin.

Geen limited editions trouwens?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:54:
[...]

Er is geen andere Steam Controller. De vorige is redelijk geflopt en wordt al lang niet meer verkocht. De vergelijkingen die ik met de pro controllers las waren meer in lijn van de prijsstelling (om de relatief hoge prijs van deze Steam controller te rechtvaardigen) dan dat dit echt de concurrentie aan moet gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 28-04-2026 12:45 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41
[...]

Wat met name het probleem met de Steam Machine is, zijn de beperkte specs tov de PS5 en Series X. Er is ook nog eens gekozen voor Mobile/Laptop hardware. Als de hardware significant beter zou zijn dan de huidige consoles, dan vind ik een prijs in de trant van een PS5 Pro gerechtvaardigd. Echter, dat is het niet. De Steam machine heeft wel een nieuwere generatie CPU dan de consoles, namelijk Zen 4 tov Zen 2. Dat zal helpen in single core performance, maar in mulitcore performance zal de PS5 CPU amper onder doen. De GPU is gebaseerd op een mobile RX 7600M. Dat is fors minder krachtig dan de GPU in de PS5 Pro.

De Steam machine wordt dus waarschijnlijk erg duur voor wat het is. Dat nieuwe consoles richting de € 1.000 gaan is denk ik wel het nieuwe normaal. Wat mij betreft prima, als de hardware daar naar is. De huidige generatie was bij launch erg goedkoop voor de hardware die er in zat (zit).

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Meneer UYL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:37:
Nette controller. Zal hem ontvangen via de Steam Machine, maar ben er wel naar uit aan het kijken in algehele zin.

Geen limited editions trouwens?
Er komt de portal behuizing ;)

https://dbrand.com/shop/limited-edition/companion-cube

Het is triest dat alle hardware nu te duur is , met name RAM , SSDs en GPUs.
De Steam Machine zal daarom aan de dure kant zijn. Laten we zeggen 899 voor de 512 GB versie en 1099 voor de 2TB versie. Ik zie ze nog wel de 2TB schrappen voor een 1 TB. ProTip verkoop een Gabe Cube Zonder SSD om kosten te drukken.

Games als Pragmata, Crimson Dessert en RE Requiem draaien echt wel op de SM (1080p High)

De uitdaging voor Valve zal zijn de meerwaarde van goedkope steam games in te laten zien door de consument, ik zie fortnite publiek dit niet kopen. Ik zelf heb een veel betere PC en zou die ook kunnen gebruiken, staat natuurlijk niet zo leuk als een cube. Ik overweeg wel om over te stappen op Linux.

Ik wacht de prijs stiekem toch af en kriebelen gaat het echt wel :p

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Theetjuh
Ik ben iig blij dat ze gelijk een goede controller, althans als je naar de specs kijkt, uitbrengen.

Ik heb al 4 PS5 controllers in totaal door stick-drift moeten vervangen, eerste 2x een nieuwe controller gekocht, daarna kreeg ik mee over de TMR sticks van GuliKit en heb ze alle 4 vervangen hiermee.
Een heel gedoe, maar sindsdien geen problemen meer gehad en gebruik ze nu inmiddels alweer een jaar.

Prima voor iemand die goed kan solderen, maar voor alle anderen is een controller uitgeven zoals Nintendo of Sony dat doet, alleen maar om meer en meer centen te verdienen voor iedere vervanging omdat ze stick-drift krijgen.

• Theetjuh
Ook een mooie toevoeging van GamersNexus hoe goed de controller te repareren is:

[ Voor 31% gewijzigd door Theetjuh op 28-04-2026 16:56 ]

• Meneer UYL
HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:10:
[...]

Er komt de portal behuizing ;)

https://dbrand.com/shop/limited-edition/companion-cube

Het is triest dat alle hardware nu te duur is , met name RAM , SSDs en GPUs.
De Steam Machine zal daarom aan de dure kant zijn. Laten we zeggen 899 voor de 512 GB versie en 1099 voor de 2TB versie. Ik zie ze nog wel de 2TB schrappen voor een 1 TB. ProTip verkoop een Gabe Cube Zonder SSD om kosten te drukken.

Games als Pragmata, Crimson Dessert en RE Requiem draaien echt wel op de SM (1080p High)

De uitdaging voor Valve zal zijn de meerwaarde van goedkope steam games in te laten zien door de consument, ik zie fortnite publiek dit niet kopen. Ik zelf heb een veel betere PC en zou die ook kunnen gebruiken, staat natuurlijk niet zo leuk als een cube. Ik overweeg wel om over te stappen op Linux.

Ik wacht de prijs stiekem toch af en kriebelen gaat het echt wel :p
O nee ik bedoelde limited edition voor de controller?

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Meneer UYL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:00:
[...]

O nee ik bedoelde limited edition voor de controller?
Niet dat ik weet. Controller is zeer repareerbaar. zie : YouTube: Impressive Repairability: Valve Steam Controller Tear-Down & Disasse... deze video van GN. Ik verwacht dat er custom 'plates' te koop gaan zijn en ook 3D printen gaat komen. Nu met juiste link :x

[ Voor 17% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 28-04-2026 19:33 ]

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Theetjuh
Zie 2 posts boven je, daar had ik de video al gedeeld :o

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Theetjuh schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:26:
Zie 2 posts boven je, daar had ik de video al gedeeld :o
bij deze gun ik je een Heineken, beter twee keer dan geen keer :p

• DLSS
Wauw echt een goede video. Interssant hoe Valve meer nadruk lijkt te leggen op zaken als repairability dan op marketing.

Heb het idee dat dit ook dit project weer een initiatief was vanuit werknemers en niet vanaf de top opgelegd.

De passie in de verschillende interviews met de projectleiders is te zien in elk geval.

Ook opvallend dat ze straightforward antwoorden geven op vragen van journalisten ipv de gebruikelijke vage, cryptische of ontwijkende antwoorden die je vaak bij grote bedrijven ziet…

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En ook Digital Foundry heeft de nieuwe controller kunnen testen:

March of the Eagles

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:55
Heeft iemand een bron gevonden of er wel of niet een controller bij de steam machine zit?

• HanG-BuiK-ZwijN

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

er is nogal wat 'geroezemoes' over dat de Steam Machine in shipping YouTube: The Steam Machine Is Finally Moving & Nintendo Drops A Surprise Upda... is . fingers crossed of er wel of geen nieuws soon is.

edit : Steam Machine including Half Life 3 _O- really :+ zou wel een big suprise AF zijn XD

[ Voor 11% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 01-05-2026 14:24 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 14:55
alwind schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:54:
Heeft iemand een bron gevonden of er wel of niet een controller bij de steam machine zit?
Ja zit erbij. In review van Linus komt het aan bod.

• Finraziel
spokje schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Ja zit erbij. In review van Linus komt het aan bod.
Hmm wat zeggen ze dan precies? Heb die review wel gezien maar kan me dit niet echt herinneren en dat zou wel een opmerkelijk nieuwtje geweest zijn.
Ik zou het ook helemaal niet des Valve's vinden zeg maar, om mensen zo te dwingen om er een controller bij te kopen die ze niet nodig hebben, en al helemaal niet als ze hem eerder los verkopen. Zou me heel erg verbazen als de steam machine niet zonder controller te krijgen is straks.
Wel goed kans dat er ook een bundel beschikbaar is natuurlijk.

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:17
Finraziel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:03:
[...]
Ik zou het ook helemaal niet des Valve's vinden zeg maar, om mensen zo te dwingen om er een controller bij te kopen die ze niet nodig hebben, en al helemaal niet als ze hem eerder los verkopen. Zou me heel erg verbazen als de steam machine niet zonder controller te krijgen is straks.
Dat zou met die aanzienlijk gestegen verkoopprijs een bijzonder onhandige move van Valve zijn. Ik betaal liever 100 euro minder om de kosten nog een beetje leuk te houden. En ik ben niet de enige vermoed ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Beun de Haas BV op 02-05-2026 18:24 ]

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 20:29
Het zou denk ik juist een hele goede manier zijn om de Steam Machine wat te subsidiëren door er een of twee controllers mee te leveren. Hierdoor wordt de Steam Machine niet te goedkoop voor scalpers en bedrijven die ze massaal aanschaffen als bedrijfs-pc, en kunnen ze hem toch voor een scherpe prijs verkopen.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:04
Finraziel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Hmm wat zeggen ze dan precies? Heb die review wel gezien maar kan me dit niet echt herinneren en dat zou wel een opmerkelijk nieuwtje geweest zijn.
Wel goed kans dat er ook een bundel beschikbaar is natuurlijk.
Het zou ook kunnen zijn dat in het begin alleen een bundel met controller beschikbaar zou zijn, om kosten te drukken voor Valve en zodat het minder aantrekkelijk is voor scalpers.

• M3llow
Mizgala28 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Het zou ook kunnen zijn dat in het begin alleen een bundel met controller beschikbaar zou zijn, om kosten te drukken voor Valve en zodat het minder aantrekkelijk is voor scalpers.
Precies wat ik zei :9

• Finraziel
M3llow schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:39:
Het zou denk ik juist een hele goede manier zijn om de Steam Machine wat te subsidiëren door er een of twee controllers mee te leveren. Hierdoor wordt de Steam Machine niet te goedkoop voor scalpers en bedrijven die ze massaal aanschaffen als bedrijfs-pc, en kunnen ze hem toch voor een scherpe prijs verkopen.
Ik snap die logica echt totaal niet... ja, als je toevallig die controllers nodig hebt, én Valve telt een stuk minder voor die controllers bij de prijs dan wat ze nu los vragen... dan en alleen dan heb je er werkelijk iets aan. Maar heel veel mensen hebben al een controller (ik heb er zelf denk ik zo een stuk of 5 of 6 binnen een paar meter van me geloof ik) en niet iedereen wil per se de extra's van de Steam Controller (ik wel, zal er maandag gelijk een proberen te bestellen). En dus mensen die nu gelijk die controller willen hebben die voelen zich juist bekocht als ze dan bij de Steam Machine weer voor eentje moeten betalen. Ik denk dat veel bezoek ook liever een Xbox controller in handen krijgen dan de Steam Controller, tenzij ze zelf toevallig ook zo'n ding of een Steam Deck hebben en er dus aan gewend zijn.

Wat betreft kopen als bedrijfs-pc, dat blijven mensen maar roepen maar het slaat nergens op. Als je genoeg hebt aan een Steam Machine als bedrijfs-pc dan is praktisch elke mini-pc genoeg (die CPU in de Steam Machine is echt zwak). De GPU heb je voor een beetje kantoorwerk totaal niet nodig dus heb je niks aan. En dan zijn er ook nu nog steeds genoeg mini-pc's te krijgen voor minder dan wat de Steam Machine gaat kosten (en dan schat ik in dat hij zo'n 800 gaat kosten, niet die hoge verwachtingen van 1000+, dat zie ik echt niet gebeuren). En grote bedrijven zullen over het algemeen eerder met een grote partner als Dell of Lenovo in zee gaan om een bulk systemen te kopen (en vaak gaan ze trouwens voor laptops tegenwoordig, niet voor desktops). Het is echt een hele kleine niche die werkelijk iets zou hebben aan de Steam Machine én de mensen in wil zetten om die dingen allemaal te bestellen en te gaan voorzien van Windows, of Linux willen gebruiken... en de support er zelf allemaal voor regelen. Nee mensen denken echt veel te makkelijk daarover.

Wat betreft Scalpers, die hou je hier echt niet mee tegen... Sterker nog, zou me niks verbazen als die scalpers dan juist de sets uit elkaar trekken en het gat in de markt vervullen om de Steam Machine zonder controllers aan te bieden, en die dan lekker los te verkopen.

• Hahn
Ik weet 100% zeker dat er sowieso een bundel gaat zijn inclusief controller. Want de Steam Machine gaat een console-tegenhanger zijn, in de zin van: het is alles wat je nodig hebt om te gamen. Als dat zonder controller zou komen, dan ben je niet direct klaar om te spelen.

Of er ook een Steam Machine te koop zal komen zónder dat daar direct een Steam Controller bij komt kijken, dáár heb ik meer twijfels bij. De kans is er, maar ik gok eigenlijk dat ze dat niet direct doen. Want nogmaals: de Steam Machine moet een kant-en-klare optie zijn. Als jij per ongeluk een Steam Machine zonder controller besteld, en je hebt geen andere controllers, dan zit je.

Heel leuk en aardig dat er mensen zijn met 3, 4, 5 of zelfs 6 controllers al in huis, maar daar is de Steam Machine niet direct op gericht, want die mensen zullen vast ook al een goede game PC hebben.

• Finraziel
Oh ik denk dat er zat mensen zijn die inderdaad al een game pc hebben en toch een Steam Machine kopen. De meeste mensen met een game pc hebben die volgens mij niet in de huiskamer staan (ik wel, maar ik woon alleen, veel mensen zullen last hebben van de lage "waf").
Daarnaast zijn het ook juist console spelers die eens aan PC willen proeven die al controllers zullen hebben.

Maar we zullen het gaan zien, hopelijk over niet al te lang meer aangezien er schijnbaar nu ook andere hardware dan de controllers bij Valve aan het arriveren was :)

Overigens verwacht ik inderdaad ook wel een bundel van Steam Machine + Controller, maar dan in de vorm van zoals je ook een bundel kunt kopen van meerdere games bij elkaar. Een bundel in de store dus, geen standaard pack-in.

• Hahn
Finraziel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:05:
Oh ik denk dat er zat mensen zijn die inderdaad al een game pc hebben en toch een Steam Machine kopen.
Dat denk ik ook, maar dat maakt die mensen niet direct de hoofddoelgroep.
Daarnaast zijn het ook juist console spelers die eens aan PC willen proeven die al controllers zullen hebben.
Consolespelers die al controllers zullen hebben, maar geen game PC :? Als je bedoelt dat PS4/PS5-spelers hun PS-controller op PC aan kunnen sluiten, sure, dat kan, maar ik weet niet of de gemiddelde consolespeler daar überhaupt van bewust is. En het is niet heel erg plug & play.

Switch (2)-spelers zullen geen PC-ready controllers hebben als ze niet al een (game) PC hebben. Xbox-spelers wel, maar die groep is wel de kleinste van de 3 groepen (PS, Switch, Xbox).

[ Voor 50% gewijzigd door Hahn op 02-05-2026 23:26 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57
Finraziel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:05:
Oh ik denk dat er zat mensen zijn die inderdaad al een game pc hebben en toch een Steam Machine kopen.
Zeker! Met een (Windows) game PC zit je vast aan titels die voor Windows zijn uitgebracht. Naast die gamers zijn er zat "retro gamers", mensen die ooit een Nintendo hadden, of een Sony Playstation. Laat SteamOS nou een capabele emulator zijn : https://retrogamecorps.co...-emulation-starter-guide/

Dat was zomaar een linkje, ik ken zo'n retro gamer en die werd er helemaal blij van.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Hahn
asing schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Zeker! Met een (Windows) game PC zit je vast aan titels die voor Windows zijn uitgebracht. Naast die gamers zijn er zat "retro gamers", mensen die ooit een Nintendo hadden, of een Sony Playstation. Laat SteamOS nou een capabele emulator zijn : https://retrogamecorps.co...-emulation-starter-guide/

Dat was zomaar een linkje, ik ken zo'n retro gamer en die werd er helemaal blij van.
Met een game PC zit je nergens aan vast, want naast of in plaats van Windows kan je ook gewoon Steam OS of welke Linux versie dan ook installeren.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:28

PinusRigida

I put the p in pool.

Hahn schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Met een game PC zit je nergens aan vast, want naast of in plaats van Windows kan je ook gewoon Steam OS of welke Linux versie dan ook installeren.
Idd... waar een wil is... ;)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En zo spannend is het nou ook weer niet. Elke tweaker kan vast een mini-PC bouwen om naast de TV te plaatsen. SteamOS is gratis te downloaden bij Valve en AMD hardware ondersteuning zit in de Linux kernel, dus er zijn geen losse drivers of ander geknutsel nodig. Er zijn zat ervaringen te vinden van mensen die met een Arch gebaseerde PC gamen en daar bijna geen issues met ondervinden.

March of the Eagles

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:28

PinusRigida

I put the p in pool.

XWB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:40:
[...]

En zo spannend is het nou ook weer niet. Elke tweaker kan vast een mini-PC bouwen om naast de TV te plaatsen. SteamOS is gratis te downloaden bij Valve en AMD hardware ondersteuning zit in de Linux kernel, dus er zijn geen losse drivers of ander geknutsel nodig. Er zijn zat ervaringen te vinden van mensen die met een Arch gebaseerde PC gamen en daar bijna geen issues met ondervinden.
Weet niet hoe je m'n reactie interpreteerde maar dat het heel spannend of complex is beweer ik ook niet.

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
de controller is besteld! nu hopelijk binnenkort de Machine.

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 23:08

ap3nr0ts

hoi

luke22 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:05:
de controller is besteld! nu hopelijk binnenkort de Machine.
Kwam je erdoorheen? Ik krijg alleen die foutmelding. Website of app?

• Emcee
  • Laatst online: 15-05 16:11
Ik krijg foutmelding bij betaling, kom er nog niet door

• xGlasvezelkabel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 23:48
Ik kwam er ook niet door. Estimated Delivery is nu ook al 6-10 Business Days i.p.v. 1-3. :(

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-05 10:09
Ik heb hem besteld! :D Inderdaad steeds die foutmelding, maar gewoon op Continue blijven klikken, kwam er uiteindelijk doorheen.

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Het duurde even, maar ook hier besteld.

• M3llow
Ik kom er ook niet doorheen :/

• slinky70
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 08:01
Gelukt ! Maar 250x klikken....

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 15:17
M3llow schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:52:
Ik kom er ook niet doorheen :/
Blijven klikken, nouja het is wel 6 tot 10 werkdagen leveren nu

• M3llow
MrGizMo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Blijven klikken, nouja het is wel 6 tot 10 werkdagen leveren nu
Is gelukt inderdaad!

Edit: 6-10 dagen kan ik nog wel wachten. Ik wacht nog vol smart op de Steam Frame, daar heb ik t veel moeilijker mee :p

[ Voor 23% gewijzigd door M3llow op 04-05-2026 19:57 ]

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

En hij is inmiddels out of stock.

• Emcee
  • Laatst online: 15-05 16:11
Uiteindelijk gelukt om erdoor te komen 🙂
Nu even geduld hebben tot de levering

• M3llow
Militia Pilot schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:38:
En hij is inmiddels out of stock.
Binnen 1,5 uur uitverkocht… 😂

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

@DLSS misschien dit topic hernoemen naar het nieuwe Steam Hardware topic, met een merger van [VR] Steam Frame?

[ Voor 28% gewijzigd door Militia Pilot op 04-05-2026 22:04 ]

• DLSS
Militia Pilot schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:03:
@DLSS misschien dit topic hernoemen naar het nieuwe Steam Hardware topic, met een merger van [VR] Steam Frame?
Goed idee.

Weet jij toevallig hoe ik de titel kan aanpassen 😅? Ik zie alleen een optie om de eerste post aan te passen.

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 23:06

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Bah kom je terug van dodenherdenking en is dat apparaat alweer uitverkocht, hopelijk bouwen ze nog een batch.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• Finraziel
Pfff ik ben het gewoon compleet vergeten :+
Oh well, wachten maar tot hij weer in stock komt...

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10
DLSS schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Goed idee.

Weet jij toevallig hoe ik de titel kan aanpassen 😅? Ik zie alleen een optie om de eerste post aan te passen.
Topic report aanmaken met de vraag of de mod de titel kan aanpassen. Dat kan je niet zelf

• Standie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-05 10:48
Hahn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:57:
Ik weet 100% zeker dat er sowieso een bundel gaat zijn inclusief controller. Want de Steam Machine gaat een console-tegenhanger zijn, in de zin van: het is alles wat je nodig hebt om te gamen. Als dat zonder controller zou komen, dan ben je niet direct klaar om te spelen.

Of er ook een Steam Machine te koop zal komen zónder dat daar direct een Steam Controller bij komt kijken, dáár heb ik meer twijfels bij. De kans is er, maar ik gok eigenlijk dat ze dat niet direct doen. Want nogmaals: de Steam Machine moet een kant-en-klare optie zijn. Als jij per ongeluk een Steam Machine zonder controller besteld, en je hebt geen andere controllers, dan zit je.

Heel leuk en aardig dat er mensen zijn met 3, 4, 5 of zelfs 6 controllers al in huis, maar daar is de Steam Machine niet direct op gericht, want die mensen zullen vast ook al een goede game PC hebben.
Onder gewone omstandigheden denk ik dat Valve de Steam Machine enkel met controller had uitgebracht. Maar omdat de prijs van hardware zo omhoog is geschoten, denk ik dat Valve er alles aan wil doen om de prijs te drukken, en daardoor zouden ze ervoor kunnen kiezen om de console enkel zonder controller te verkopen, of in elk geval de console zonder controller de prioriteit te maken.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:15

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

DLSS schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Goed idee.

Titel aangepast.

Is het nog wenselijk om het topic te mergen met het Steam frame topic?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Hahn
Standie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:12:
[...]

Onder gewone omstandigheden denk ik dat Valve de Steam Machine enkel met controller had uitgebracht. Maar omdat de prijs van hardware zo omhoog is geschoten, denk ik dat Valve er alles aan wil doen om de prijs te drukken, en daardoor zouden ze ervoor kunnen kiezen om de console enkel zonder controller te verkopen, of in elk geval de console zonder controller de prioriteit te maken.
Ik denk dat we de Steam Machine voorlopig gewoon nog niet gaan zien door de te hoge prijzen.

De ervaring verminderen door de controller weg te laten lijkt me totaal geen Valve-actie.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-05 01:30
Ik volg de ontwikkelingen met smacht!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:52
Hoogheid schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:32:
Ik volg de ontwikkelingen met smacht!
Je smacht naar nieuwe ontwikkelingen of volgt ze met smart. Hoewel als je van onder de grote rivieren komt de uitspraak nagenoeg het zelfde is.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37
Hahn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 03:36:
[...]

Ik denk dat we de Steam Machine voorlopig gewoon nog niet gaan zien door de te hoge prijzen.

De ervaring verminderen door de controller weg te laten lijkt me totaal geen Valve-actie.
Aan de andere kant: genoeg gamers die al meerdere controllers hebben liggen, zeker als je al een console of twee hebt. Wanneer Valve die doelgroep op het oog heeft valt er best een case voor te maken.

Ja, de trackpads stellen je in staat PC games makkelijker en aangenamer te spelen. Maar met een reguliere gamepad gaat er ook alsnog een wereld voor je open op Steam.

De aanpak van Valve zal wel z’n impact hebben op de beschikbaarheid van de losse controllers. Als Valve op een gegeven moment moet gaan produceren voor bundels zal de losse controller immers een stuk sneller out of stock zijn, of simpelweg blijven, indien men niet in gelijke mate op kan schalen qua productie.

Mocht je naast de boot hebben gepist gisteren hoop ik voor het beste voor je. Ik behoor tot de gelukkigen maar was anders nu flink zuur geweest.

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:07
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iedereen zo graag die steam controller wil. Dat het alleen met steam werkt is echt wel een deal breaker. Zelfs als je Diablo 4 met steam opstart heb je nog geen native controller support.

Overigens wel erg jammer want het is voor de rest lijkt het mij een goede controller. Ik ben best wel teleurgesteld in mijn huidige xbox controller voor PC, die draadloos gewoon niet te gebruiken is omdat er geen batterij indicator, de (officiële en belachelijk geprijsde) batterij in een paar uurtjes leeg is en hij om de haverklap verbinding verliest omdat de batterij leeg is of gewoon zomaar.

[ Voor 10% gewijzigd door friketje1 op 05-05-2026 09:17 ]

• M3llow
friketje1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:15:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iedereen zo graag die steam controller wil. Dat het alleen met steam werkt is echt wel een deal breaker. Zelfs als je Diablo 4 met steam opstart heb je nog geen native controller support.

Overigens wel erg jammer want het is voor de rest lijkt het mij een goede controller. Ik ben best wel teleurgesteld in mijn huidige xbox controller voor PC, die draadloos gewoon niet te gebruiken is omdat er geen batterij indicator, de (officiële en belachelijk geprijsde) batterij in een paar uurtjes leeg is en hij om de haverklap verbinding verliest omdat de batterij leeg is of gewoon zomaar.
Waarom heb je geen Diablo 4 support?

Ik denk dat je wel er vanuit mag gaan dat het binnen no time mogelijk wordt om de controller buiten Steam te gebruiken, alleen al vanuit de community. Steam offline play moet mogelijk zijn, dus waarom zou er geen workaround gefixt kunnen worden?

• Finraziel

Diablo 4 werkt prima op de steam deck dus dit lijkt me sterk. Diablo 4 is zelfs een game die best wel baat heeft bij de steam controller, de trackpad is erg fijn voor inventory management, wat met alleen Xbox controls best vervelend is. En de game schakelt naadloos tussen controller en muis (Diablo 2 resurrected bijvoorbeeld wat minder, hoewel ook nog wel te doen).

• friketje1
Finraziel schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Diablo 4 werkt prima op de steam deck dus dit lijkt me sterk. Diablo 4 is zelfs een game die best wel baat heeft bij de steam controller, de trackpad is erg fijn voor inventory management, wat met alleen Xbox controls best vervelend is. En de game schakelt naadloos tussen controller en muis (Diablo 2 resurrected bijvoorbeeld wat minder, hoewel ook nog wel te doen).
YouTube: I recommend: The Steam Controller (2026) - Review

Op 2 minuten. Het is uiteindelijk wel aan de praat te krijgen, maar dit is toch niet wat je wil. Een controller moet het gewoon doen op elk platform zonder gedoe.

• Cid Highwind

Ik snap dit soort commentaren nooit zo goed. Steam is het dominante platform op de PC en de de facto standaard. Misschien niet representatief voor de Fortnite generatie, maar iedereen die van het pre-EGS of zowaar pre-Steam tijdperk is, zal games op Steam hebben, of kunnen willen spelen, waar dit een zoveel betere oplossing voor is dan een reguliere controller.

Niet iedereen speelt pc games aan z’n bureau. Niet iedereen speelt gamepad-geoptimaliseerde games. Ja, de meeste games hebben inmiddels ook wel een gamepad control scherm, maar ik moet er niet aan denken typisch PC games mee te moeten spelen. Maar een rondje van een Paradox game, of wat klassieke RTS games, op het grote scherm in de woonkamer met een gedockte Deck, daar is dit ideaal voor.

Dan net eventueel één uitzondering aan te halen op een over 30-40 jaar grote library van tienduizenden games, dat maakt niet echt een sterk argument tegen de business case.

• Cid Highwind
friketje1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:44:
[...]

YouTube: I recommend: The Steam Controller (2026) - Review

Op 2 minuten. Het is uiteindelijk wel aan de praat te krijgen, maar dit is toch niet wat je wil. Een controller moet het gewoon doen op elk platform zonder gedoe.
Zal vast niet lang duren voordat dit met drivers is opgelost. Misschien onder Linux wat eerder dan onder Windows. Vind de reviews wat te summier om als waarheid voor de eeuwigheid aan te nemen. Het is nu een vers product, over een paar maandjes ziet het er wellicht anders uit.

• friketje1
Cid Highwind schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Ik snap dit soort commentaren nooit zo goed. Steam is het dominante platform op de PC en de de facto standaard. Misschien niet representatief voor de Fortnite generatie, maar iedereen die van het pre-EGS of zowaar pre-Steam tijdperk is, zal games op Steam hebben, of kunnen willen spelen, waar dit een zoveel betere oplossing voor is dan een reguliere controller. .
Ik gebruik niet altijd steam, denk dat dit voor de meeste geldt. Ik gebruik meestal ook geen controller dus dan wordt de user case wel erg mager. Terwijl het op zich veel potentie heeft. En dat is gewoon jammer. Je betaald 100 euro voor een controller en de fabrikant neemt niet eens de moeite voor degelijke PC support om je maar afhankelijk te maken van hun platform.

Dit is overigens een probleem van windows, de controller support is gewoon belachelijk. Dat je bijvoorbeeld weer een connector moet kopen om gewoon plug and play elke controller te gebruiken. En dat in 2026.

[ Voor 10% gewijzigd door friketje1 op 05-05-2026 10:21 ]

• Cid Highwind
https://www.game-develope...radox-2025-revenue-volume

Steam zou zo 75% van de markt opmaken. Nee, de user base van honderden miljoenen gebruikers is niet compleet de doelgroep, alleen al vanwege het feit van het beperkt aantal landen waar de controller überhaupt te koop was. Desondanks denk ik dat je zowel de absolute als de relatieve getallen onderschat. Op basis daarvan is er echt wel een markt groot genoeg voor deze release. Ik denk wel dat discussies als hier overigens de beeldvorming vertekenen, de generatie die op forums hangt is gemiddeld wat ouder en zal mogelijk ook juist wat meer tot de beoogde doelgroep behoren en dus in het algemeen een positiever geluid laten horen. Ben er zelf ook deel van :)

Casuals zul je er waarschijnlijk ook niet warm voor kunnen laten lopen. Maar onder die maandelijkse 130 miljoen actieve gebruikers heb je met 5% al een flinke afzetmarkt.

Tegelijkertijd vult Valve hier dus duidelijk een niche: een PC controller voor PC games, ipv een console controller voor de PC. Hun huiswerk qua vraag hebben ze wel gedaan in ieder geval.

Edit: wat support betreft zitten er bij de PS5 controller ook gewoon haken en ogen aan. De officiële site geeft al aan dat je enkel bekabeld de volledige functionaliteit ter beschikking hebt.
https://thecontrollerpeop...e-a-ps5-controller-on-pc/
En kijk je hier dan leun je voor meer ook gewoon op third party tools en platforms, waarbij ironisch genoeg aanbevolen wordt het via Steam te laten lopen. Lood om oud ijzer dus? Maar dan wel met de kans dat het voor de Steam controller nog wat beter wordt. Het apparaat is net, *kijkt op de klok*, een krappe 14 uurtjes uit, in plaats van een jaar of 5. Beloftes zijn een slecht excuus vaak, maar als er een bedrijf zich inzet voor een open PC markt is het Valve wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Cid Highwind op 05-05-2026 10:43 ]

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Cid Highwind schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Zal vast niet lang duren voordat dit met drivers is opgelost. Misschien onder Linux wat eerder dan onder Windows. Vind de reviews wat te summier om als waarheid voor de eeuwigheid aan te nemen. Het is nu een vers product, over een paar maandjes ziet het er wellicht anders uit.
Ik koop zelf een product voor wat het nu kan doen, niet wat het op papier misschien over een tijdje zou kunnen doen.

Ik ben nu eerder geneigd om een nog een Gamesir Cyclone 2 te kopen (of wat te besparen met een Novalight 2) in plaats van een Steam controller, juist vanwege de flexibiliteit. Want ik kan de 2.4ghz dongle nu ook simpel uit mijn Cyclone 2 dock halen (die aan mijn linux/windows game pc hangt) en in mijn HTPC (Windows), Retropie, laptop of Steamdeck dock stoppen*. En dan heb ik ook op elk platform 2 goede controllers. Zou mooi zijn als dat met een Steamcontroller ook zo naadloos zou kunnen. Ik heb nu ook een 8bitdo SN30pro welke ook prima is (zeker voor onderweg), maar de bluetooth op de Steamdeck vind ik zo matig (input delay en stabiliteit is niet goed).

Als de Steam controller meer universeel wordt, koop ik er wel een, want de bouwkwaliteit + onderhoudsvriendelijkheid en de trackpads zijn erg goed.
offtopic:
* Het enige jammere wat niet werkt is Playstation 3 ondersteuning voor de retro gamehoek. Zowel bluetooth als de dongle worden wel herkend, maar kan het niet als controller configureren.

[ Voor 7% gewijzigd door Gundogan op 05-05-2026 11:59 ]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Cid Highwind
Gundogan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Ik koop zelf een product voor wat het nu kan doen, niet wat het op papier misschien over een tijdje zou kunnen doen.

Ik ben nu eerder geneigd om een nog een Gamesir Cyclone 2 te kopen (of wat te besparen met een Novalight 2) in plaats van een Steam controller, juist vanwege de flexibiliteit. Want ik kan de 2.4ghz dongle nu ook simpel uit mijn Cyclone 2 dock halen (die aan mijn linux/windows game pc hangt) en in mijn HTPC (Windows), Retropie, laptop of Steamdeck dock stoppen*. En dan heb ik ook op elk platform 2 goede controllers. Zou mooi zijn als dat met een Steamcontroller ook zo naadloos zou kunnen. Ik heb nu ook een 8bitdo SN30pro welke ook prima is (zeker voor onderweg), maar de bluetooth op de Steamdeck vind ik zo matig (input delay en stabiliteit is niet goed).

Als de Steam controller meer universeel wordt, koop ik er wel een, want de bouwkwaliteit + onderhoudsvriendelijkheid en de trackpads zijn erg goed.
offtopic:
* Het enige jammere wat niet werkt is Playstation 3 ondersteuning voor de retro gamehoek. Zowel bluetooth als de dongle worden wel herkend, maar kan het niet als controller configureren.
Mee eens. Maar de door jou aangehaalde controller is geen alternatief wanneer je dual trackpads als USP zoekt. Dat is wat de Steam Controller nu juist zo interessant maakt.

Ik heb hier thuis al een Xbone en Switch Pro controller liggen. Voor een derde controller is geen behoefte, tenzij die derde dus een manier biedt om PC games beter te kunnen spelen. Voor zover ik weet is de Steam controller de enige die dat biedt. Als bijvoorbeeld 8bitdo een soortgelijke controller had, dan had ik die al in huis gehad.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Cid Highwind schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Mee eens. Maar de door jou aangehaalde controller is geen alternatief wanneer je dual trackpads als USP zoekt. Dat is wat de Steam Controller nu juist zo interessant maakt.

Ik heb hier thuis al een Xbone en Switch Pro controller liggen. Voor een derde controller is geen behoefte, tenzij die derde dus een manier biedt om PC games beter te kunnen spelen. Voor zover ik weet is de Steam controller de enige die dat biedt. Als bijvoorbeeld 8bitdo een soortgelijke controller had, dan had ik die al in huis gehad.
En dat maakt het inderdaad jammer dat compatibiliteit van de Steam controller nu zo beperkt is, terwijl de hardware juist zo flexibel is. Want de track pads maakt het een interessante controller over alle andere beschikbare controllers. Maar als die compatibiliteit er nooit komt, heb ik liever een extra "normale" controller die ik overal via een dongle kan aansluiten.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
friketje1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:13:
Ik gebruik niet altijd steam, denk dat dit voor de meeste geldt.
Als speler die voornamelijk op TV-schermen en op mijn Deck speelt gebruik ik eigenlijk altijd Steam. Via bijvoorbeeld Heroic komen spellen uit andere bronnen (zoals GOG) daar ook in uit. Compatibiliteit is voor mij daarmee prima.
Ik gebruik meestal ook geen controller dus dan wordt de user case wel erg mager.
Dat lijkt mij belangrijker als reden. Als je nauwelijks controllers gebruikt, dan ga je uberhaupt geen dure controller kopen. Koop dan een goede Xbox controller kloon, zoals de 8BitDo Ultimate 2c.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• DLSS
Chaoss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:13:
[...]

Titel aangepast.

Is het nog wenselijk om het topic te mergen met het Steam frame topic?
Hartelijk dank. Ik denk dat 't prima is zo

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-05 01:30
cctl01 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:38:
[...]

Je smacht naar nieuwe ontwikkelingen of volgt ze met smart. Hoewel als je van onder de grote rivieren komt de uitspraak nagenoeg het zelfde is.
Ik kom inderdaad uit Noord-Limburg maar toch bedankt voor de uitleg!

• bloobje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 11:23
Er komen er af en toe terug in stock. Ik heb gisterenmiddag nog één kunnen scoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzDDPtXyR92bDqxz8tmBc2u5RVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J1d7gFBZIb49AtvmhMiLpYio.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 134% gewijzigd door bloobje op 06-05-2026 08:37 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste