• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
prima prijs voor veel hardware wat mij betreft. moment dat er besteld kan worden neem ik er zeker 1.

en idd, de steam machine zal eerder richting de 1000 gaan dan de 600 maar wie weet. ook daarvoor geldt dat ik genoeg fangirl ben dat ik het heel graag wil hebben ongeacht de prijs :P

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 09:41

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die prijs van €100,00 voor de controller moet vinden. Als ik met een schuin oog naar de Switch 2 Pro-controller kijk, die een adviesprijs van €90,00 heeft, vind ik het behoorlijk stevig. Die aparte touchpads vind ik persoonlijk niet fijn werken, ik gebruik ze op de Steam Deck ook niet. Voor mij is de prijs dan te hoog in verhouding tot de functies die ik daadwerkelijk gebruik. Datzelfde heb ik bij de Switch 2 Pro-controller: die twee knoppen aan de achterkant gebruik ik momenteel nog helemaal niet.

Wat betreft de releaseprijs van de console, als je me dat bij de aankondiging had gevraagd, had ik die €1000,00 niet realistisch gevonden. Maar als ik kijk naar de huidige marktprijzen, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.

Als ik Steam was, zou ik hem persoonlijk met een klein verlies verkopen en de winst uit de verkoop van games halen. Maar omdat je er ook een ander OS op kunt zetten en misschien alleen games speelt die je gratis hebt geclaimd (zoals bij EPIC), snap ik de keuze om de prijs hoog te houden ook wel. Zelf denk ik eerder aan een prijskaartje van €800,00, maar gezien de prijs van de controller weet ik niet of mijn schatting wel klopt.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:29
luke22 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:43:
prima prijs voor veel hardware wat mij betreft. moment dat er besteld kan worden neem ik er zeker 1.

en idd, de steam machine zal eerder richting de 1000 gaan dan de 600 maar wie weet. ook daarvoor geldt dat ik genoeg fangirl ben dat ik het heel graag wil hebben ongeacht de prijs :P
Haha leuk die enthousiasme

€600 lijkt mij heel sterk. Dat was ongeveer de prijs van de Steam Deck Oled. Aan de andere kant als de controller €100 is dan zit je samen alweer op €700. Dus €899 vind ik dan ineens ook plausibel voor een instapmodel.

Ik ben echt heel benieuwd en ook naar The Frame.

• Pro-prutser
Linksquest schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:44:
Ik weet nog niet zo goed wat ik van die prijs van €100,00 voor de controller moet vinden. Als ik met een schuin oog naar de Switch 2 Pro-controller kijk, die een adviesprijs van €90,00 heeft, vind ik het behoorlijk stevig. Die aparte touchpads vind ik persoonlijk niet fijn werken, ik gebruik ze op de Steam Deck ook niet. Voor mij is de prijs dan te hoog in verhouding tot de functies die ik daadwerkelijk gebruik. Datzelfde heb ik bij de Switch 2 Pro-controller: die twee knoppen aan de achterkant gebruik ik momenteel nog helemaal niet.

Wat betreft de releaseprijs van de console, als je me dat bij de aankondiging had gevraagd, had ik die €1000,00 niet realistisch gevonden. Maar als ik kijk naar de huidige marktprijzen, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.

Als ik Steam was, zou ik hem persoonlijk met een klein verlies verkopen en de winst uit de verkoop van games halen. Maar omdat je er ook een ander OS op kunt zetten en misschien alleen games speelt die je gratis hebt geclaimd (zoals bij EPIC), snap ik de keuze om de prijs hoog te houden ook wel. Zelf denk ik eerder aan een prijskaartje van €800,00, maar gezien de prijs van de controller weet ik niet of mijn schatting wel klopt.
Ik heb precies hetzelfde. Al een tijdje probeer ik de prijs van de Switch Pro 2 te rechtvaardigen, maar als ik de Pro 1 controller weer in mijn handen heb denk ik nee waarom. Dit werkt gewoon prima. Dus kennelijk ben ik niet bereid om €90 te betalen voor een controller op een console die ik veel gebruik. Laat staan nog meer geld. Maar ik zeg nooit nooit.

Die touch pads gebruik ik ook zelden op de Steam Deck. Vind ze maar niets. Veel te wiebelig ook. Misschien dat ze op de Steam Controller fijner zijn..

Ja precies. Toen was €699 voor een instapmodel een aantrekkelijke prijs geweest. Met controller zit je dan op €799. Net iets onder de PS5 Pro.

Ik zou denk ik samen met de controller rond de prijs van de PS5 Pro gaan zitten. Het gevaar is wel dat ze worden opgekocht voor kantoordoeleinden. Dan hebben ze die voor niets gesubsidieerd en wij gamers zijn er niet mee geholpen. Te aantrekkelijk prijzen is op termijn ook niet in onze voordeel.

Het zal leuk zijn als het een groot succes wordt en games veel beter geoptimaliseerd worden en dat er een Steam Machine 2, 3, 4 en 5 komt. Wat mij betreft komt er dan zelfs een Steam Machine Pro. Mits Valve het lukt om ontwikkelaars te bewegen om games steeds beter te optimaliseren ipv te leunen op het grafische geweld van upscaling technieken. Het is welkom, maar als aanvulling, niet als vervanging.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:45
Alleen al als je je PS5 controller aanpast met TMR sticks zit je op deze prijs, dus lijkt me een prima prijs die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld die van Sony.

• Pro-prutser
Theetjuh schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:39:
Alleen al als je je PS5 controller aanpast met TMR sticks zit je op deze prijs, dus lijkt me een prima prijs die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld die van Sony.
Dat is wel zo

Als je de levensduur dan afzet tegen controllers zonder Hall effect en TMR dan ben je wel weer voordeliger uit

Met dat in je achterhoofd is het dan niet eens zo gek meer inderdaad

Ik vraag mij dan alleen wel altijd af of slijtage van de batterij dan niet de bottleneck vormt? Ik weet trouwens niet eens of er penlites in gaan of dat die een interne accu heeft. Wat dat betreft vind ik de Xbox series controller dan wel een verademing.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:58
@Linksquest

Toch denk ik dat wat de Steam Machine of controller ook gaat kosten, dat ze gewoon prima gaan verkopen. Prima apparaat voor naast mn Switch 2.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Pro controllers van Nintendo toch wel een van de fijnste controllers vind.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:44

XanderDrake

Build the future!

Ik was van plan om de nieuwe Steam controller te gaan halen, maar ik vind €100 toch echt veel. Ik speel niet vaak met controller, tenzij het op de Steam Deck is, en dan ben ik natuurlijk al voorzien.

Ik ben vooral benieuwd of reviewers de nieuwe controller veel beter vinden dan de oude controller.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 09:41

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
eenhoorntje schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:43:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Pro controllers van Nintendo toch wel een van de fijnste controllers vind.
Eens, zeker een hele goede controller, op de stick drift problemen die ze soms hebben na dan, maar dat heeft Xbox en Playstation ook last van, maar gelukkig niet zo erg als de Joy-Cons. Maar ik ben zelf ook wel een liefhebber van de Xbox controller, de laatste jaren wel weinig vernieuwing, maar over het algemeen een betrouwbare controller. Ik gebruik zelf de Xbox One Cyberpunk Edition controller op de Steam Deck, als deze in de dock staat, speelt heel goed.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:43
XanderDrake schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:07:
Ik was van plan om de nieuwe Steam controller te gaan halen, maar ik vind €100 toch echt veel. Ik speel niet vaak met controller, tenzij het op de Steam Deck is, en dan ben ik natuurlijk al voorzien.

Ik ben vooral benieuwd of reviewers de nieuwe controller veel beter vinden dan de oude controller.
Maar de andere controllers hebben niet echt een Mouse pad/tracking erin gebouwd die misschien zo nauwkeurig is als deze controller? Dat is natuurlijk wel interessant met building games en Indië games die nog geen controller functie hebben? Zal voor mij voor het eerst wezen als ik zoiets in mijn handen heb.

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:22

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

https://store.steampowered.com/sale/steamcontroller
Storepage is zojuist geupdate.
Zoals de leaks zeiden inderdaad 99 euro en komt op 4 mei uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Militia Pilot op 27-04-2026 19:23 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58
De eerste reviews over de Steam Controller staan inmiddels ook op YouTube:

The devil is in the details.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:18

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Deze controller word gezien als de pro controller voor de Steam machine begreep ik gisteren uit reacties op mijn reactie bij de Frontpage? Dus daaruit hoop ik dat de normale Steam machine controller wel gewoon voor de normale prijs van €50 verkocht gaat worden? :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Hahn
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:49:
Deze controller word gezien als de pro controller voor de Steam machine begreep ik gisteren uit reacties op mijn reactie bij de Frontpage? Dus daaruit hoop ik dat de normale Steam machine controller wel gewoon voor de normale prijs van €50 verkocht gaat worden? :)
Welke 'normale' Steam Machine controller? Er is geen andere aangekondigd.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:51:
[...]

Welke 'normale' Steam Machine controller? Er is geen andere aangekondigd.
Oh dat is raar.. want toen ik gisteren op de frontpage reageerde dat €90+ voor een normale controller veel te duur was, zeiden ze dat dit goedkoop was omdat hij vergeleken werd met de pro controllers voor de Xbox en Playstation. Waardoor ik de indruk kreeg dat dit niet de basis controller is

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Hahn
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:54:
[...]

Oh dat is raar.. want toen ik gisteren op de frontpage reageerde dat €90+ voor een normale controller veel te duur was, zeiden ze dat dit goedkoop was omdat hij vergeleken werd met de pro controllers voor de Xbox en Playstation. Waardoor ik de indruk kreeg dat dit niet de basis controller is
Je deed een aanname die niet klopte ;)

Je hebt 'normale' controllers, zoals de standaard Xbox-controller en PS5-controller, die kosten meestal zo'n €60. Daarnaast heb je pro-controllers, met meer en/of betere knoppen en features, die vaak rond de €120-150 zitten.

Deze nieuwe Steam Controller is qua functionaliteit meer te vergelijken met de pro-controllers, en dan is €100 dus niet heel gek. Maar dat betekent niet dat er óók een 'normale' controller zou zijn.

Maar gelukkig wordt de Steam Machine een normale Linux-PC, dus je kan er vrijwel elke controller op aansluiten die je maar wilt. En de Steam Machine zal vast met een Steam Controller komen.

• Pro-prutser
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:57:
[...]

Je hebt 'normale' controllers, zoals de standaard Xbox-controller en PS5-controller, die kosten meestal zo'n €60. Daarnaast heb je pro-controllers, met meer en/of betere knoppen en features, die vaak rond de €120-150 zitten.

Deze nieuwe Steam Controller is qua functionaliteit meer te vergelijken met de pro-controllers, en dan is €100 dus niet heel gek. Maar dat betekent niet dat er óók een 'normale' controller zou zijn.

Maar gelukkig wordt de Steam Machine een normale Linux-PC, dus je kan er vrijwel elke controller op aansluiten die je maar wilt. En de Steam Machine zal vast met een Steam Controller komen.
Dat laatste ben ik niet zo zeker van. Ik acht het onwaarschijnlijk.

• Hahn
Pro-prutser schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:58:
[...]

Dat laatste ben ik niet zo zeker van
Ik geef het 99% kans, want het hele idee van de Steam Machine is dat je een kant-en-klaar systeem hebt. En zonder controller is het niet kant-en-klaar.

Misschien dat je een keuze kan maken voor een bundel ofzo, mocht je al een controller hebben, maar dat zal dan op z'n minst met korting zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 27-04-2026 20:00 ]

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:57:
[...]

Ja dan is dat gewoon totaal verkeerd uitgelegd op de frontpage, had al z'n onderbuik gevoel dat er geen twee verschillende controllers waren. Maar het had zomaar gekund omdat Nintendo ook altijd met een pro controller launched.

Persoonlijk vind ik hem te duur ondanks dat hij meer functionaliteit heeft, maar dat mijn eigen mening. Hierdoor krijg ik ook gelijk het gevoel dat de Steam Machine veel te duur gaat zijn bij launch, maar dat gaan we vanzelf zien.

• Hahn
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:01:
[...]

Ja dan is dat gewoon totaal verkeerd uitgelegd op de frontpage, had al z'n onderbuik gevoel dat er geen twee verschillende controllers waren. Maar het had zomaar gekund omdat Nintendo ook altijd met een pro controller launched.
:? Je geeft net aan dat men het had over vergelijken met pro-controllers. Dat klinkt niet alsof er daadwerkelijk iemand heeft beweerd dat er 2 controllers zouden zijn. Dat maakte je er zelf van. Dus 'totaal verkeerd uitgelegd' is een beetje de blaam bij een ander leggen. Volgens mij heb jij het gewoon verkeerd begrepen.
Persoonlijk vind ik hem te duur ondanks dat hij meer functionaliteit heeft, maar dat mijn eigen mening. Hierdoor krijg ik ook gelijk het gevoel dat de Steam Machine veel te duur gaat zijn bij launch, maar dat gaan we vanzelf zien.
Wat noem jij 'veel te duur'? Met de huidige SSD- en geheugenprijzen zou het me verbazen als 'ie voor onder de €899-999 uit zou komen. Daarom gok ik ook dat 'ie het komende half jaar nog wel op zich zal laten wachten.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:06:
[...]

:? Je geeft net aan dat men het had over vergelijken met pro-controllers. Dat klinkt niet alsof er daadwerkelijk iemand heeft beweerd dat er 2 controllers zouden zijn. Dat maakte je er zelf van. Dus 'totaal verkeerd uitgelegd' is een beetje de blaam bij een ander leggen. Volgens mij heb jij het gewoon verkeerd begrepen.

[...]

Wat noem jij 'veel te duur'? Met de huidige SSD- en geheugenprijzen zou het me verbazen als 'ie voor onder de €899-999 uit zou komen. Daarom gok ik ook dat 'ie het komende half jaar nog wel op zich zal laten wachten.
Sinds de aankondiging roep ik al dat ze rond de €500 moeten gaan zitten als ze hem als een console willen gaan verkopen en concurentie willen met Xbox en Playstation, tja die zijn natuurlijk ook omhoog gegaan de afgelopen jaren wat echt absurd is en ongekend. Iets wat nog nooit eerder gebeurd is, want de consoles zijn zoveel duurder dan bij launch.

Persoonlijk denk ik dat wanneer ze dit rond de €700+ gaan aanbieden als console dat ze het kunnen vergeten bij veel mensen, maar ook dat is iets wat ik denk. Maar het zal mij ergens ook weer niet verbazen als ze dan alsnog als warme broodjes over de toonbank gaan, want ik viel al van me stoel toen de Nintendo Switch 2 voor die absurde prijs van €500 zo snel ging..

We gaan het vanzelf zien..

• Pro-prutser
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:59:
[...]

Ik geef het 99% kans, want het hele idee van de Steam Machine is dat je een kant-en-klaar systeem hebt. En zonder controller is het niet kant-en-klaar.

Misschien dat je een keuze kan maken voor een bundel ofzo, mocht je al een controller hebben, maar dat zal dan op z'n minst met korting zijn.
Een bundel al dan niet met korting vind ik nog wel een realistische scenario. Dan heb je in ieder geval een keuze. De meesten hebben al een controller in huis en/of toetsenbord en muis. Wil je liever een Steam controller dan kan je die “erbij” kopen.

Maar we gaan het vanzelf wel zien.

• Pro-prutser
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:14:
[...]

Sinds de aankondiging roep ik al dat ze rond de €500 moeten gaan zitten als ze hem als een console willen gaan verkopen en concurentie willen met Xbox en Playstation, tja die zijn natuurlijk ook omhoog gegaan de afgelopen jaren wat echt absurd is en ongekend. Iets wat nog nooit eerder gebeurd is, want de consoles zijn zoveel duurder dan bij launch.

Persoonlijk denk ik dat wanneer ze dit rond de €700+ gaan aanbieden als console dat ze het kunnen vergeten bij veel mensen, maar ook dat is iets wat ik denk. Maar het zal mij ergens ook weer niet verbazen als ze dan alsnog als warme broodjes over de toonbank gaan, want ik viel al van me stoel toen de Nintendo Switch 2 voor die absurde prijs van €500 zo snel ging..

Haha we eindigen toevallig met dezelfde zin

• Hahn
[...]

Aangezien de Playstation 5 Pro voor €850-900 verkocht wordt kan ik je verzekeren dat €700 'm niet gaat worden. En hij zal toch prima gaan verkopen.

€500 was nooit realistisch, wat mij betreft. €700 enigszins, voordat alle prijzen omhoog schoten. Maar nu durf ik je te wedden om een Steam Controller dat mocht 'ie in de komende 3 maanden uitkomen, dat het echt niet onder de €899 zal zijn.

• Pro-prutser
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:01:
[...]

Ik heb ook meegelezen en ik moet zeggen dat ik het niet geïnterpreteerd heb zoals jij.

• Pro-prutser
Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:18:
[...]

Aangezien de Playstation 5 Pro voor €850-900 verkocht wordt kan ik je verzekeren dat €700 'm never nooit gaat worden. En hij zal toch prima gaan verkopen.

€500 was nooit realistisch, wat mij betreft. €700 enigszins, voordat alle prijzen omhoog schoten. Maar nu durf ik je te wedden om een Steam Controller dat mocht 'ie in de komende 3 maanden uitkomen, dat het echt niet onder de €899 zal zijn.
Ik ging er sowieso vanuit dat die significant duurder gaat zijn dan de Steam Deck Oled

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Pro-prutser schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:19:
[...]

Ik heb ook meegelezen en ik moet zeggen dat ik het niet geïnterpreteerd heb zoals jij.
Dan was dat mijn fout :)

• Pro-prutser
Kan gebeuren joh

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:20
G_Dragon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:49:
Je kan praktisch elke controller aansluiten op de Steam machine. Bijvoorbeeld een xbox controller maar ook een 8BitDo van 25 euro. Dus dat komt wel goed.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:43
[...]

Valve heeft vanaf het begin gelijk aangegeven dat dit ding niet als console geprijsd gaat worden maar als een PC. Verder gaven ze aan dat als je zelf een soortgelijk systeem samen zou stellen dat je waarschijnlijk rond de prijs uitkomt waar zij hem voor wilden gaan verkopen. Dit was wel allemaal voor de rampocalypse, maar geeft wel nog steeds hun insteek aan van hoe ze hem in de markt willen zetten. Prijscompetitief zijn met consoles was nooit het doel.
Overigens verwacht ik zelf dat hij €799 wordt (zonder controller)... en vind ik dat persoonlijk nog steeds te duur. Het 'probleem' is een beetje dat ze voor zulke zwakke hardware gekozen hebben, vooral de GPU, dat je voor weinig meer een véél beter systeem samen kunt stellen (voornamelijk door die GPU te upgraden naar een 9060XT). Aan de andere kant is het wel nog steeds een kant en klaar systeem, met werkende HDMI-CEC en de verzorging van Valve (Steam OS op de Steam Deck is ook 'beter' dan Steam OS of Bazzite op een andere handheld, hoewel het verschil niet heel groot is).
Maar het hangt natuurlijk ook af van wanneer ze hem werkelijk uitbrengen en wat de markt ondertussen doet.

Gamertag: FinrazielNL

Pagina: 1 2 3 4 Laatste