• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

De Tweakers review staat ook online

review: Steam Machine - Consoleprestaties voor een pc-prijs

Ik heb zelf geen game PC, al jaren een Xbox Series X maar sommige games zijn echt niet voor de console te krijgen die ik wel zou willen spelen.

Is het echt zo matig als de reviewer zegt? Ik heb eigenlijk weinig verstand van de specs meer omdat ik met consoles game dus het zegt me allemaal niet zoveel.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:52
Slasher schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:45:
De Tweakers review staat ook online

review: Steam Machine - Consoleprestaties voor een pc-prijs

Ik heb zelf geen game PC, al jaren een Xbox Series X maar sommige games zijn echt niet voor de console te krijgen die ik wel zou willen spelen.

Is het echt zo matig als de reviewer zegt? Ik heb eigenlijk weinig verstand van de specs meer omdat ik met consoles game dus het zegt me allemaal niet zovee.
Ik vindt het een slechte, eenzijdige review: puur vanuit FPS neukers gedachte, wat volgens mij nooit de doelgroep was.

Als referentie PC een 36 liter bak er naast, tja. Dan ben je mij kwijt.

Als je 1080 genoegt vindt (wat op de banK voor mij prima is) dan haal je prima framerates om lekker te gamenZ

• TwekMek
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 05-09 21:47
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:49:
[...]

Ik vindt het een slechte, eenzijdige review: puur vanuit FPS neukers gedachte, wat volgens mij nooit de doelgroep was.

Als referentie PC een 36 liter bak er naast, tja. Dan ben je mij kwijt.

Als je 1080 genoegt vindt (wat op de banK voor mij prima is) dan haal je prima framerates om lekker te gamenZ
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jou. 1080p in 2026 is natuurlijk wel erg karig. Zelfs 1440p zou ik karig kunnen noemen. Erg toekomstbestendig is de Steam Machine niet, ook al werkt hij wel erg fijn en is er wel echt een markt voor.

Het is gewoon erg jammer dat alle hardware prijzen zo enorm gestegen zijn, waardoor je nu nog geen mid-end pc krijgt met de Steam Machine.

• overhyped
TwekMek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jou. 1080p in 2026 is natuurlijk wel erg karig. Zelfs 1440p zou ik karig kunnen noemen. Erg toekomstbestendig is de Steam Machine niet, ook al werkt hij wel erg fijn en is er wel echt een markt voor.

Het is gewoon erg jammer dat alle hardware prijzen zo enorm gestegen zijn, waardoor je nu nog geen mid-end pc krijgt met de Steam Machine.
Tuurlijk, ik verzet me ook niet tegen het narratief dat het bizar is hoeveel geld je kwijt bent, maar de hele markt is omhoog gegaan. En in dat licht, zonder gesubsidieerde lock-in, is de steam machine niet duur.

En niet toekomst bestendig? De komende 5 jaar blijft 1080 een prima resolutie voor een woonkamer, en als ik naar de FPS kijk in een cyberpunk oid zit er nog genoeg marge.

• overhyped
TwekMek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om jou.
fair point, al gaat mijn mening nu net wel alleen om mij :)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:56
[...]

De doelgroep is iig ook niet de consolegamer geweest. Dat blijkt al wel uit hoe je zo'n steam machine moet kopen. Dat kan alleen via steam en dan moet je ook nog eens onlangs wat op steam hebben gekocht. Puur consolegamers hebben geen steam. Wellicht is de doelgroep de consolegamer die meer PC tweaking wil kunnen toepassen in games? Dat wil je eigenlijk alleen maar voor de FPS. Of is de doelgroep de PC gamer die iets voor op de bank naast de TV wil hebben? Die zijn op PC beter gewend dan op consoles en gaan niet op 30 FPS zitten gamen of enorme concessies doen. Dus de review van tweakers vind ik zo gek nog niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 11:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Hulleman
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:20:
En niet toekomst bestendig? De komende 5 jaar blijft 1080 een prima resolutie voor een woonkamer, en als ik naar de FPS kijk in een cyberpunk oid zit er nog genoeg marge.
Cyberpunk is ondertussen geen zware game. Helemaal niet als je geen gebruik maakt van RT. 1080p op een grote tv op niet al te grote afstand is echt niet ideaal. De steam machine is voor dit geld niet wat het moet zijn. Zou een mooie bak zijn als de PS6 straks een 1080p machine wordt. Dat is voor de te verwachten prijs van € 1.000+ toch ook niet prima?

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 11:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:52
[...]

Hij werd ook uitvoerig naast een PS5 pro gezet. Heb je betere argumenten waarom de review slecht is?

Zowel op console als op PC zie ik betere deals dan dit apparaat.

• overhyped
RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Hij werd ook uitvoerig naast een PS5 pro gezet. Heb je betere argumenten waarom de review slecht is?

Zowel op console als op PC zie ik betere deals dan dit apparaat.
Ik ben die betere deals dus niet tegen gekomen. Iets sneller, tuurlijk, maar niet wanneer je de form factor een ding vindt.

• RomeoOscarBravo
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Ik ben die betere deals dus niet tegen gekomen. Iets sneller, tuurlijk, maar niet wanneer je de form factor een ding vindt.
De PS5 Pro en er zijn ITX kasten. Ik zou bijvoorbeeld liever een Fractal Era 2 naast mijn TV zetten dan een Steam Machine. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je die voor ongeveer het geld van een Steam Machine veel krachtiger kunt maken en daarna modulair kunt upgraden wanneer nodig.

• overhyped
RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

De PS5 Pro en er zijn ITX kasten. Ik zou bijvoorbeeld liever een Fractal Era 2 naast mijn TV zetten dan een Steam Machine. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je die voor ongeveer het geld van een Steam Machine veel krachtiger kunt maken en daarna modulair kunt upgraden wanneer nodig.
Voor jou is de vormfactor dus geen plus, en dan kan je inderdaad meer performance voor het geld krijgen als je zelf wilt bouwen. Precies wat ik vanaf dag 1 al zeg.

• RomeoOscarBravo
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Voor jou is de vormfactor dus geen plus, en dan kan je inderdaad meer performance voor het geld krijgen als je zelf wilt bouwen. Precies wat ik vanaf dag 1 al zeg.
Hoe kom je aan die conclusie over mij? Denk je dat de Fractal Era 2 een grote kast is? Weet je wellicht niet wat ITX doorgaans inhoudt?

• overhyped
Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Cyberpunk is ondertussen geen zware game. Helemaal niet als je geen gebruik maakt van RT. 1080p op een grote tv op niet al te grote afstand is echt niet ideaal. De steam machine is voor dit geld niet wat het moet zijn. Zou een mooie bak zijn als de PS6 straks een 1080p machine wordt. Dat is voor de te verwachten prijs van € 1.000+ toch ook niet prima?
Met het vergelijk met een PlayStation of Xbox kan ik zelf helemaal niets. Das een ander product in mijn boek.

• RomeoOscarBravo
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:51:
[...]

Met het vergelijk met een PlayStation of Xbox kan ik zelf helemaal niets. Das een ander product in mijn boek.
Daarom zette ik er ook een mooiere, snellere, upgradebare ITX PC naast...

De consoles zijn apparaten die primair gemaakt zijn om te gamen, waarbij vooral gemikt wordt op een TV, maar wat mogelijk is op een monitor. Bediening is geoptimaliseerd voor gebruik van een controller.

De Steam Machine daarentegen is primair gemaakt om te gamen, waarbij vooral gemikt wordt op een TV, maar wat mogelijk is op een monitor. Bediening is geoptimaliseerd voor gebruik van een controller.

Welk boek hanteer jij?

[ Voor 41% gewijzigd door RomeoOscarBravo op 25-08-2026 12:08 ]

• Hulleman
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:51:
[...]

Je mag de SM volgens jou niet bekijken vanuit de 'FPS neukers gedachte', want dat is niet de doelgroep. In mijn boek zijn dat PC gamers. Ik wil die geen FPS neukers noemen, maar wel mensen die meer performance zoeken dan in een console. Ik mag het niet vergelijken met een console, want dat is een ander product. Waar mag je het dan wel mee vergelijken volgens jou?

• overhyped
Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Je mag de SM volgens jou niet bekijken vanuit de 'FPS neukers gedachte', want dat is niet de doelgroep. In mijn boek zijn dat PC gamers. Ik wil die geen FPS neukers noemen, maar wel mensen die meer performance zoeken dan in een console. Ik mag het niet vergelijken met een console, want dat is een ander product. Waar mag je het dan wel mee vergelijken volgens jou?
Je mag doen wat je wil. Als jij het naast een PlayStation wil zetten: be my guests voor mij is het een ander Product.

Casual pc couch gaming lijkt mij een mooie nieuwe categorie.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:15
Jullie vergeten wel een beetje dat 1080p door moderne TV's (bijvoorbeeld LG C3 of C4) tegenwoordig erg goed upscaled naar 4K. Het is bijna knap om het verschil te zien. Echter vind ik wel dat FSR4 alleen nog toegankelijk is door Proton Experimental te gebruiken. Dit moet gewoon standaard aan staan.

Wat ik trouwens wel mooi vind dat als je ook iets mobiel wil hebben, dat je voor ongeveer 1300 euro ook een gaminglaptop kan hebben met een 5060. Die presteert ook stuk beter dan Steam Machine. Zeker met DLSS 4.5 en Frame Gen.

[ Voor 27% gewijzigd door hotymoty op 25-08-2026 12:06 ]

• Hulleman
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Je mag doen wat je wil. Als jij het naast een PlayStation wil zetten: be my guests voor mij is het een ander Product.

Casual pc couch gaming lijkt mij een mooie nieuwe categorie.
Je gaat elke discussie uit de weg. Je wil blijkbaar vanuit een review niet horen dat de SM een tegenvallend product is voor het geld, omdat alleen gefocust wordt op de performance van notabene primair een game apparaat. Als wordt aangeven dat de review van tweakers zo gek nog niet is, mag je het volgens jou niet vergelijken met een PC en niet met een console. Maar hoe moet er dan tegen aan gekeken worden? Het is een PC met een console feeling, terwijl je met een gelijkgeprijsde PC of een goedkopere console eigenlijk beter af bent.

De SM is een hartstikke leuk en mooi product, maar niet voor de prijs die wordt gevraagd.

[ Voor 25% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 12:27 ]

• Hulleman
hotymoty schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:03:
Jullie vergeten wel een beetje dat 1080p door moderne TV's (bijvoorbeeld LG C3 of C4) tegenwoordig erg goed upscaled naar 4K. Het is bijna knap om het verschil te zien.
Dat heeft eerder te maken met de grootte van de tv en afstand tot de tv. Het verschil tussen 1080P of 4K is qua scherpte best wel groot. Het is niet zo dat mijn C3 van 1080p een 4K achtig plaatje op het scherm tovert. Op een 55" tv op meer dan 3 meter zie je het verschil inderdaad amper tussen 1080p en 4K.

[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2026 12:25 ]

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:15
Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

Dat heeft eerder te maken met de grootte van de tv en afstand tot de tv. Het verschil tussen 1080P of 4K is qua scherpte best wel groot. Het is niet zo dat mijn C3 van 1080p een 4K achtig plaatje op het scherm tovert. Op een 55" tv op meer dan 3 meter zie je het verschil inderdaad amper tussen 1080p en 4K.
Dat is zeker waar, maar de C3 doet ook zeker wel aan upscaling. Ik merk het verschil wel echt wel.

• overhyped
Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Je gaat elke discussie uit de weg. Je wil blijkbaar vanuit een review niet horen dat de SM een tegenvallend product is voor het geld, omdat alleen gefocust wordt op de performance van notabene primair een game apparaat. Als wordt aangeven dat de review van tweakers zo gek nog niet is, mag je het volgens jou niet vergelijken met een PC en niet met een console. Maar hoe moet er dan tegen aan gekeken worden? Het is een PC met een console feeling, terwijl je met een gelijkgeprijsde PC of een goedkopere console eigenlijk beter af bent.

De SM is een hartstikke leuk en mooi product, maar niet voor de prijs die je wordt gevraagd.
Die conclusie ben ik dus niet met je eens.

Gezien de hardware markt vindt Ik de prijs redelijk. Ik heb gezocht, maar geen betere vormfactor / performance combo gevonden. Voor het zelfde geld had ik een wat snellere bak, die ik zelf in elkaar moet zetten en veel groter is. Of een gesloten eco systeem. Beide een ander product. Een product is meer dan fps. Het is de marketing, de verpakking, de vormfactor, de ervaring. Steam heeft in mijn ogen een nieuwe markt categorie geopend. Of die groot genoeg is gaat de toekomst uitwijzen, maar tot nu toe zijn er wachtlijsten.

De enige manier om de steam machine te duur te vinden is de vorm factor en de staat van de de hardware markt te negeren. Ben het direct met je eens dat het veel te veel geld is.

• overhyped
Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

En hoe ziet de gemiddelde huiskamer er uit? Ik ken niemand die dichter bij een 55 inch TV zit.

• overhyped
RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Hoe kom je aan die conclusie over mij? Denk je dat de Fractal Era 2 een grote kast is? Weet je wellicht niet wat ITX doorgaans inhoudt?
Ik heb die kast bekeken, en afgeserveerd als te groot. Het feit dat jij dat niet vindt betekend dus dat voor de vormfactor van de steam machine geen groot genoeg voordeel was.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:41

Gundogan

Rip and tear, until it is done

overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:59:
[...]

En hoe ziet de gemiddelde huiskamer er uit? Ik ken niemand die dichter bij een 55 inch TV zit.
Iets minder dan 2 meter hier (oud huis met 2 kleine huiskamers en zaken als een open haard die de afstanden weer kleiner maakt). En ik game prima op een docked Steamdeck op voornamelijk 720p en soms 1080p als ik de graphics op max kan zetten. Anders via Moonlight op 1080p (waar toevallig genoeg de host PC bijna gelijk is aan het alternatief uit de Tweakers Steammachine review).

4K (modern) gaming komt wel als het ongereguleerd rondschuiven van geld ten einde komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gundogan op 25-08-2026 13:11 ]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Hulleman
overhyped schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:58:
Steam heeft in mijn ogen een nieuwe markt categorie geopend.
Dat zou zo maar kunnen zijn. Ik juich het toe dat Steam dit doet en ik had er interesse in. Ik wil best een PC/Console hybrid naast de TV, maar dan wel met performance die ver voorbij de consoles reikt. Dat daar dan een fors hoger prijskaartje bij hoort is logisch. Helaas heeft de SM alleen het hogere prijskaartje.

De volgende Xbox moet net zoiets als de SM gaan worden. Ook dat volg ik met interesse.

• Hulleman
hotymoty schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Dat is zeker waar, maar de C3 doet ook zeker wel aan upscaling. Ik merk het verschil wel echt wel.
Uiteraard, anders had je met een 1080p input maar het kwart van het TV scherm gevuld. Ook weer zo klein :+

Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

De volgende Xbox moet net zoiets als de SM gaan worden. Ook dat volg ik met interesse.
De volgende Xbox zal vermoedelijk prijziger worden dan de Steam Machine. Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.

• overhyped
Hulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Dat zou zo maar kunnen zijn. Ik juich het toe dat Steam dit doet en ik had er interesse in. Ik wil best een PC/Console hybrid naast de TV, maar dan wel met performance die ver voorbij de consoles reikt. Dat daar dan een fors hoger prijskaartje bij hoort is logisch. Helaas heeft de SM alleen het hogere prijskaartje.

Ja, ben benieuwd! En hoop ook dat dit een aanjager gaat zijn voor vergelijkbare ervaring met verschillende performance niveaus.

• Hulleman
DLSS schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

De volgende Xbox zal vermoedelijk prijziger worden dan de Steam Machine. Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.
Ja, ik ga uit van wel € 1.499 gegeven de specs uit de geruchten. Klap geld en bizar veel duurder dan de huidige consoles, maar als de hardware er naar is. Zal nog wel even duren voordat we daar uitsluitsel over hebben.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01
Als ik naar de top 100 meeste gespeelde spellen op dit moment kijk op steam; https://store.steampowered.com/charts/mostplayed denk ik niet dat de SM snel verouderd is.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:29
Pendora schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:44:
Als ik naar de top 100 meeste gespeelde spellen op dit moment kijk op steam; https://store.steampowered.com/charts/mostplayed denk ik niet dat de SM snel verouderd is.
Precies dat is er aan de hand. Mijn kinderen zijn nu alle Lego spellen aan het spelen. Werkt heerlijk op de SM. En zo zijn er nog zat spellen te spelen hier de komende jaren.

Vind je het te duur dan moet je hem zeker niet kopen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit de prijs is waar je aan mag gaan wennen de komende jaren want ik zie het niet snel goedkoop worden. Voordeel van de SM is dat we nu al 3 spellen van <5 euro hebben gespeeld die erg leuk waren en er geen abonnement nodig is.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:12
Ik ben erachter gekomen dat als je in de Steam store naar een pagina van een game gaat, naar beneden scrollt, en bij Steam Deck compatibility op learn more klikt, je vervolgens Steam Machine compatibility kan aanklikken. Misschien voor de meeste mensen al een bekend feit, maar op een of andere manier was ik daar nog niet achter |:(

[ Voor 5% gewijzigd door M3llow op 26-08-2026 10:34 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

DLSS schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Goed punt, dus ik denk dat die "kritiek" op de Steam Machine dan pas gaat verstommen.

• JB43
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:55
Ik was even benieuwd wat momenteel de ervaringen zijn van de levering van een los bestelde Steam Controller. Worden deze momenteel nog uitgeleverd en lopen ze hierbij vóór op planning? Ik heb op 11 mei een reservering geplaatst en zie in Steam nog steeds dat de geschatte beschikbaarheid van mijn reservering op 2027 staat. Ik hoop natuurlijk eerder, zeker omdat de stickdrift op mijn Xbox controller (voor mijn game PC) steeds extremer aan het worden is en ik echt toe ben aan iets nieuws.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:09

Case_C

[Team Carrack]

JB43 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:50:
Ik was even benieuwd wat momenteel de ervaringen zijn van de levering van een los bestelde Steam Controller. Worden deze momenteel nog uitgeleverd en lopen ze hierbij vóór op planning? Ik heb op 11 mei een reservering geplaatst en zie in Steam nog steeds dat de geschatte beschikbaarheid van mijn reservering op 2027 staat. Ik hoop natuurlijk eerder, zeker omdat de stickdrift op mijn Xbox controller (voor mijn game PC) steeds extremer aan het worden is en ik echt toe ben aan iets nieuws.
Ik had tijdens mijn vakantie 2 weken terug de uitnodiging gehad om een controller te bestellen, gezien ik de steam-controller al bij de steam machine had toch niet besteld.
Die stond ook op in eerste instantie voor 2027 op, maar het kan dus vlugger ;)
M3llow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:32:
Ik ben erachter gekomen dat als je in de Steam store naar een pagina van een game gaat, naar beneden scrollt, en bij Steam Deck compatibility op learn more klikt, je vervolgens Steam Machine compatibility kan aanklikken. Misschien voor de meeste mensen al een bekend feit, maar op een of andere manier was ik daar nog niet achter |:(
Ja ik denk dat veel mensen dit over het hoofd zien. Wellicht dat ze het wat overzicthelijker zouden kunnen maken door het gewoon onder Steam Deck compatiblity te zetten met het eigen Steam Machine logotje ofzo.
Slasher schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Goed punt, dus ik denk dat die "kritiek" op de Steam Machine dan pas gaat verstommen.
Dat denk ik niet, tenzij de Xbox echt heel veel duurder gaat worden want de performance gaat ook heel veel beter zijn.

Verder prima als mensen er wel blij mee zijn natuurlijk hoor, en het hangt ook van veel meer factoren af zoals of die Xbox echt zo open wordt als een pc of toch gewoon weer een gesloten ecosysteem wordt. Maar als hij open wordt en hij is maar een paar honderd euro meer dan de Steam machine, en het is ook een lekker compact apparaat, dan is er juist nog minder reden om voor de steam machine te gaan.

Gamertag: FinrazielNL

Finraziel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Dat denk ik niet, tenzij de Xbox echt heel veel duurder gaat worden want de performance gaat ook heel veel beter zijn.

Verder prima als mensen er wel blij mee zijn natuurlijk hoor, en het hangt ook van veel meer factoren af zoals of die Xbox echt zo open wordt als een pc of toch gewoon weer een gesloten ecosysteem wordt. Maar als hij open wordt en hij is maar een paar honderd euro meer dan de Steam machine, en het is ook een lekker compact apparaat, dan is er juist nog minder reden om voor de steam machine te gaan.
Het originele punt was ook: ''Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.''

Het zal ervan afhangen of het nog mogelijk is om schaalvoordelen in de prijs te laten terugkomen, of dat zelfs Microsoft in de huidige AI bubble niet genoeg gewicht in de schaal kan leggen bij de inkoop van geheugen voor de consoledivisie. Daarnaast is de vraag of ze de hardware gaan subsidiëren.

Als dat allebei niet gebeurt, zou het zomaar kunnen dat je, net als bij de Steam Machine, zelf een goedkopere PC kunt bouwen met vergelijkbare specificaties.

Hopelijk wordt het inderdaad een open systeem, want dat is een heel belangrijke factor. Als de prijs hoog uitvalt, je vijf tot zeven jaar abonnementskosten moet betalen voor onlinefunctionaliteit én games duurder zijn dan op Steam, dan wordt een woonkamer PC al snel een aantrekkelijke optie.
DLSS schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Het originele punt was ook: ''Benieuwd of ze onder de prijs van een vergelijkbare PC duiken. Anders zal het met dezelfde kritiekpunten kampen.''

Het zal ervan afhangen of het nog mogelijk is om schaalvoordelen in de prijs te laten terugkomen, of dat zelfs Microsoft in de huidige AI bubble niet genoeg gewicht in de schaal kan leggen bij de inkoop van geheugen voor de consoledivisie. Daarnaast is de vraag of ze de hardware gaan subsidiëren.

Als dat allebei niet gebeurt, zou het zomaar kunnen dat je, net als bij de Steam Machine, zelf een goedkopere PC kunt bouwen met vergelijkbare specificaties.

Hopelijk wordt het inderdaad een open systeem, want dat is een heel belangrijke factor. Als de prijs hoog uitvalt, je vijf tot zeven jaar abonnementskosten moet betalen voor onlinefunctionaliteit én games duurder zijn dan op Steam, dan wordt een woonkamer PC al snel een aantrekkelijke optie.
True, misschien had ik niet ver genoeg terug gelezen :)

Het is hoe dan ook allemaal koffiedik kijken momenteel... Heel lastig te zeggen wat er over meer dan een jaar gebeurt. De meeste mensen die claimen te weten dat het nog heel lang alleen maar erger wordt hebben baat bij dat mensen dat denken (bv omdat ze niet willen dat mensen nu hun aankopen uitstellen in het geval van bijvoorbeeld een HP of Dell, of dat ze hun product nu nog zo duur mogelijk willen verkopen in het geval van de geheugen producenten)... We zullen zien wat er gaat gebeuren. Als de AI gekte aanhoudt dan zullen de nieuwe consoles ook bedroevend geprijsd gaan worden inderdaad (en waarschijnlijk minder geheugen bevatten dan anders het geval was geweest).

Finraziel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

True, misschien had ik niet ver genoeg terug gelezen :)

Het is hoe dan ook allemaal koffiedik kijken momenteel... Heel lastig te zeggen wat er over meer dan een jaar gebeurt. De meeste mensen die claimen te weten dat het nog heel lang alleen maar erger wordt hebben baat bij dat mensen dat denken (bv omdat ze niet willen dat mensen nu hun aankopen uitstellen in het geval van bijvoorbeeld een HP of Dell, of dat ze hun product nu nog zo duur mogelijk willen verkopen in het geval van de geheugen producenten)... We zullen zien wat er gaat gebeuren. Als de AI gekte aanhoudt dan zullen de nieuwe consoles ook bedroevend geprijsd gaan worden inderdaad (en waarschijnlijk minder geheugen bevatten dan anders het geval was geweest).
Ja klopt, het is inderdaad koffiedik kijken voor na 2027. Jammer genoeg zijn er wel al verschillende industry reports die laten zien dat 2027 een absoluut rampjaar kan gaan worden voor wat betreft geheugenprijzen.

Microsoft, AMD, Nvidia en Valve maken helaas zelf geen geheugenchips. We zijn allemaal afhankelijk van heel een klein setje bedrijven dat ze wel maakt. Geen gezonde situatie... erg deprimerend voor de hobbyist.

• M3llow
DLSS schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Ja ik denk dat veel mensen dit over het hoofd zien. Wellicht dat ze het wat overzicthelijker zouden kunnen maken door het gewoon onder Steam Deck compatiblity te zetten met het eigen Steam Machine logotje ofzo.
Precies, dat lijkt mij ook handig. En uberhaupt een losse categorie Steam Machine verified om op te kunnen zoeken in de store.

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:03
JB43 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:50:
Ik heb me 9 mei ingeschreven voor een losse Steam Controller en 21 augustus de bestel mail ontvangen. Uiteraard besteld en gisteren ontvangen. Dus er is zeker hoop ;)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Finraziel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Alle reviews "mekkeren" over de prijs, maar ja daar kan Valve ook niets aan doen natuurlijk dat is waar alle fabrikanten van tech tegenaan lopen. Apple released ook een Mac Mini die 400 euro duurder is dan zijn voorganger, dat zijn ook flinke bedragen.

De reden dat ik deze zou willen hebben is dat ik geen zin heb in om een grote pc te gaan bouwen/kopen, en ik op een makkelijke manier de grote Steam catalogus kan spelen op een device die ik makkelijk naast mijn Xbox kan zetten.

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:07

Nimrod

King in the land of Shinar

Ik duik de komende jaren onder met de steam machine, 50+ titels om uit te spelen, daarna is de AI waan hopelijk gaan liggen en zien we wel ...

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:46
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben over de snelheid van bestellen en leveren. Ik kreeg 24/8 de email, 25/8 na het bekijken van een halve review besloten te bestellen en vanmiddag wordt de dobbelsteen bezorgd.. het blijft GLS dus voor hetzelfde geld ben ik niet thuis terwijl ik in de voortuin bivakkeer, maar toch..

Aangezien er veel wordt gesproken over de usecase. Ik heb de afgelopen jaren altijd de maximale game PC gehad voor het simracen, met simracen gestopt maar game PC gehouden. Toch kwam ik er achter dat ik vaker aan het streamen was van game PC naar steam deck om lekker op de bank te kunnen hangen. Kijkend naar wat ik speelde waren het allemaal backlog games en op een uitzondering hier en daar na moet ik heel eerlijk zeggen dat er weinig nieuwe games zijn die mij echt aanspreken.. (zelfde trend die ik zie met films trouwens, misschien wordt ik oud??)

Kortom, game PC weg gedaan en voor de helft van het geld een steam machine gekocht (en een MacBook Pro, maar daar hebben we het niet over), waar ik waarschijnlijk net zoveel plezier uit haal als de game PC, alleen nu een stuk flexibeler en wat vaker "gezellig" in de woonkamer.

Ik ben mijn library al aan het sorteren op volgorde van wat er nog gespeeld moet worden..

Edit:

Ik ben mij aan het voorbereiden voor installatie en vroeg mij of of ik de USB-C poort ook kan gebruiken om de steam machine van stroom te voorzien, iemand die hier antwoord op heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door ourplayground op 27-08-2026 11:17 ]

Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Ook aangemeld voor de Steam machine ben benieuwd wanneer je hem kan bestellen .

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:20
Beaudog schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:00:
Ook aangemeld voor de Steam machine ben benieuwd wanneer je hem kan bestellen .
Had me eigen gelijk aangemeld nog niks gezien :+

• Beaudog
  • Nu online
Ok dank je wel

• bie100
Oh je hoeft me niet te bedanken hoor :) sta nog steeds op de wachtlijst volgens mij maar heb daar geen zicht op hoelang die lijst is?

• Beaudog
  • Nu online
Geen idee hoe lang de lijst is we gaan het zien .

Het is niet dat ik zonder een pc zit

Wel mooi voor in de woonkamer

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:46
ourplayground schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:40:

— knipje —

Edit:

Ik ben mij aan het voorbereiden voor installatie en vroeg mij of of ik de USB-C poort ook kan gebruiken om de steam machine van stroom te voorzien, iemand die hier antwoord op heeft?
Ik heb bijgeleverd netsnoer gebruikt. Voeding zit ingebouwd maar dat heb je waarschijnlijk al gezien met uitpakken. Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker maar het lijkt mij niet dat die poort daar ook voor gebruikt kan worden. Persoonlijk zou ik niet de gok nemen het te proberen.

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:07
V&A is hier niet de bedoeling.

[ Voor 84% gewijzigd door Bart ® op 28-08-2026 13:50 ]

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:46
Qapla1 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb bijgeleverd netsnoer gebruikt. Voeding zit ingebouwd maar dat heb je waarschijnlijk al gezien met uitpakken. Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker maar het lijkt mij niet dat die poort daar ook voor gebruikt kan worden. Persoonlijk zou ik niet de gok nemen het te proberen.
ik had mijzelf ook al bedacht dat ik het niet ga proberen :)

Heb een extra netsnoer besteld zodat ik makkelijk de machine van kantoor naar tv kan verplaatsen zonder alle kabels mee te hoeven trekken.

Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line

Lijkt me ook heel erg onwaarschijnlijk dat de steam machine via usb gevoed zou kunnen worden want hoewel technisch mogelijk volgens de specs zijn usb voedingen die meer dan 100 watt kunnen leveren (op 1 poort) technisch complex en dus zeldzaam. En de steam machine gaat volgens mij naar 160 watt of zo onder load.

Er zal verder niks kapot gaan als je het probeert, de steam machine zal gewoon niet aan gaan.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:38

Step

step@tweakers.net#

Persona 3 Reload volledig uitgespeeld op de Steam Machine en nu fanatiek begonnen met Yakuza, Like A Dragon. Wat oudere spellen maar draaien uitstekend. :)

Straks komen net als voor de Steam Deck wel allerlei tips & tricks op games optimaal te laten draaien. Daar kijk ik wel naar uit!

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:04
Step schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:17:

Straks komen net als voor de Steam Deck wel allerlei tips & tricks op games optimaal te laten draaien. Daar kijk ik wel naar uit!
Een poosje geleden postte iemand een link naar deze site:

https://steammachinelife.com/

Met de daar gevonden instellingen draait bijvoorbeeld Forza Horizon 6 stabiel op 60 fps

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:05

L0g0ff

omg

turambar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Een poosje geleden postte iemand een link naar deze site:

https://steammachinelife.com/

Met de daar gevonden instellingen draait bijvoorbeeld Forza Horizon 6 stabiel op 60 fps
Goeie link. Thanks voor het delen. En ik heb nu meteen last van FOMO. Want ik heb nu een uurtje of 50 in blackflag zitten. En had ik dan toch niet beter een half uurtje vooraf moeten tunen om betere beelden uit mijn steam machine te persen ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:07
Ik heb afgelopen nacht een bericht gehad dat ik de 512GB + Controller kan bestellen. Maar ik heb er al een aangeschaft via MP. Als ik er nog een mede-tweaker blij mee kan maken stuur me dan een berichtje.

Ik had een advertentie geplaatst maar die is verwijderd omdat ik daarmee blijkbaar regels overtreedt.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Pfff ik word nu alweer een week aan het lijntje gehouden door Steam Support nadat GLS mijn Steam Machine-bestelling kwijt is geraakt op het depot in Amsterdam één dag na verzending. Dat laatste is eventueel iets voor in een ander topic, maar nu deze week voorbij is, en er uiteraard nog steeds geen pakket is, wordt het opeens verdacht stil aan de overkant. :(

0.0

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Jungian schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:13:
Pfff ik word nu alweer een week aan het lijntje gehouden door Steam Support nadat GLS mijn Steam Machine-bestelling kwijt is geraakt op het depot in Amsterdam één dag na verzending. Dat laatste is eventueel iets voor in een ander topic, maar nu deze week voorbij is, en er uiteraard nog steeds geen pakket is, wordt het opeens verdacht stil aan de overkant. :(
Weinig aan toe te voegen maar heel triest om te horen, ik hoop dat het snel wordt opgelost voor je.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3mr-siprpngZfB7n4HCQEZFh1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhP7Jn56QMegpDJJRtJPZubL.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk voor alle mensen die klagen dat de SM niet 4k 60FPs doet en daarom DOA is. Zal wel slecht verkopen deze GTA dan. :)

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:50
alwind schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:43:
[Afbeelding]

Leuk voor alle mensen die klagen dat de SM niet 4k 60FPs doet en daarom DOA is. Zal wel slecht verkopen deze GTA dan. :)
Grappige is dat echt half internet op switch 2 loopt te haten want veel games “maar” 30 fps en dat in 2026 !!! En nu met gta 6 ineens helemaal content ermee zijn. Je hoort ze niet meer 🤡

Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Volgens mij heb ik al genoeg mensen gezien die GTA VI zeggen over te slaan als hij maar 30 fps draait hoor...

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:54
Finraziel schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:10:
Volgens mij heb ik al genoeg mensen gezien die GTA VI zeggen over te slaan als hij maar 30 fps draait hoor...
En dat doet vervolgens maar een klein deel. Maar de internet helden gaan weer los met gezeur en gezever.
giantgiantus schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

En dat doet vervolgens maar een klein deel. Maar de internet helden gaan weer los met gezeur en gezever.
Oh ja hij zal genoeg verkopen hoor... Ging mij over de opmerking dat niemand er nu over zou vallen.

Al moet ik zeggen dat ik ook niet zo op de plekken kom waar het meeste gezeurd wordt. Maar hier op Tweakers heb ik al wel wat mensen over de 30 fps zien vallen. Zelf 'wacht' ik sowieso wel op de PC versie (met aanhalingstekens want ik ervaar het niet zo als wachten, heb altijd veel te veel games te spelen en hoef niet zo nodig gelijk met de meute mee).

alwind schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:43:
[Afbeelding]

De lage framerate is vermoedelijk CPU gerelateerd (dit is onder meer besproken in de Digital Foundry video’s). De consoles hebben vrij zwakke CPU’s. Als CPU de bottleneck is zal het omlaag schroeven van de grafische settings in een performance mode dan ook weinig zin hebben…

Ironisch genoeg bestaat er een kans dat een eventuele PC versie van de game beter op Steam Machine zal draaien dan op PS5 pro omdat de CPU in de Steam Machine krachtiger is dan die in de PS5 pro (je zal dan alsnog de grafische settings omlaag moeten schroeven natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door DLSS op 30-08-2026 12:47 ]

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:50
DLSS schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

De lage framerate is vermoedelijk CPU gerelateerd (dit is onder meer besproken in de Digital Foundry video’s). De consoles hebben vrij zwakke CPU’s. Als CPU de bottleneck is zal het omlaag schroeven van de grafische settings in een performance mode dan ook weinig zin hebben…

Ironisch genoeg bestaat er een kans dat een eventuele PC versie van de game beter op Steam Machine zal draaien dan op PS5 pro omdat de CPU in de Steam Machine krachtiger is dan die in de PS5 pro (je zal dan alsnog de grafische settings omlaag moeten schroeven natuurlijk).
Verschil is dat die dan niet specifiek voor die machine is geoptimaliseerd zoals wel bij de ps5/xbox . Dus denk niet dat het beter gaat draaien daardoor maar wie weet

Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Cyberw00d schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:49:
[...]

Verschil is dat die dan niet specifiek voor die machine is geoptimaliseerd zoals wel bij de ps5/xbox . Dus denk niet dat het beter gaat draaien daardoor maar wie weet
Ja dat is waar, al is het niet uitgesloten dat CPU optimalisaties universeel doorwerken.

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:08
Grappige is dat de zwakkere Steam Machine vrijwel zeker de game wel op 60FPS zal draaien aangezien je de resolutie en settings kan scalen.
AMDLegion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:40:
Grappige is dat de zwakkere Steam Machine vrijwel zeker de game wel op 60FPS zal draaien aangezien je de resolutie en settings kan scalen.
Resolutie is niet of nauwelijks een factor als CPU de bottleneck is, dat is alleen het geval bij een GPU bottleneck.

(Je kan het een beetje zo zien: de CPU handelt zaken als NPC pathing en physics (nog véél meer natuurlijk), als die op zijn tenen loopt maakt het niet uit of je de resolutie verlaagt, de physics zijn hetzelfde in 1080p als in 4k..)

Als CPU daadwerkelijk de bottleneck is bijn GTA 6 (zoals Digital Foundry beweert) zou je de game zelfs in 480p kunnen draaien zonder dat je 60fps haalt op de consoles.

De CPU van de Steam Machine is iets sterker dan die in de consoles. Wellicht is er een stabiele 40fps mogelijk icm met wat lagere visuele settings. Dat scheelt al een hoop imho

[ Voor 16% gewijzigd door DLSS op 30-08-2026 13:54 ]

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:08
DLSS schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Resolutie is niet of nauwelijks een factor als CPU de bottleneck is, dat is alleen het geval bij een GPU bottleneck.

(Je kan het een beetje zo zien: de CPU handelt zaken als NPC pathing en physics (nog véél meer natuurlijk), als die op zijn tenen loopt maakt het niet uit of je de resolutie verlaagt, de physics zijn hetzelfde in 1080p als in 4k..)

Als CPU daadwerkelijk de bottleneck is bijn GTA 6 (zoals Digital Foundry beweert) zou je de game zelfs in 480p kunnen draaien zonder dat je 60fps haalt op de consoles.

De CPU van de Steam Machine is iets sterker dan die in de consoles. Wellicht is er een stabiele 40fps mogelijk icm met wat lagere visuele settings. Dat scheelt al een hoop imho
Voor alsnog maak ik mij geen zorgen over de Steam Machine CPU ( die inderdaad sneller is dan die van de consoles ). Ik blijf erbij dat met lagere settings je gewoon de 60 gaat aantikken op de Steam Machine. Ik acht de kans enorm klein dat het niet gaat lukken.

Er is gewoon gekozen voor graphics, en na release hebben ze al gezegd 60fps mode toe te voegen. Dit is net als vroeger gewoon zodat de game er mooi uitziet tijdens de eerste reviews, streaming en UGC.
AMDLegion schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Er is gewoon gekozen voor graphics, en na release hebben ze al gezegd 60fps mode toe te voegen. Dit is net als vroeger gewoon zodat de game er mooi uitziet tijdens de eerste reviews, streaming en UGC.
Dat is niet toegezegd, maar geopperd (zie ook de DF video hieronder, ze bespreken het).

De kans op 60 fps bij de consoles is zeer klein als de analyse van DF (en andere media) klopt. - Je zou echt iets als een 7800X3D of 9800X3D nodig hebben... dat is vele malen krachtiger dan wat je in de consoles vindt.

Gezien de Steam Machine CPU wat sneller is kan je natuurlijk ook ergens tussen 30 en 60 uitkomen. Probeer maar eens 40fps op je Steam Deck, dat voelt echt een stuk beter dan 30. Mooie potentiele upgrade.

Analysts say getting GTA 6 to run at 60fps is 'extremely unlikely on console hardware,' as Rockstar confirms 30fps limit

Primaire bron: YouTube: Grand Theft Auto 6 Extended Look: The Most Impressive Real-Time Game Graphics Yet?

Maar goed, we gaan 't zien natuurlijk.

[ Voor 53% gewijzigd door DLSS op 30-08-2026 15:14 ]

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

jacobras

Developer

Voor de GTA-fans: de Steam Machine draait GTA V zonder problemen. Gisteren even geprobeerd, zowel Legacy als Enhanced. Legacy zag er niet uit en performde voor geen meter. Rare aspect ratio ook, geen enkele aanpassing voor de Machine, lijkt het. Logisch ook, "legacy"...

Maar GTA V Enhanced draait perfect. Ik heb 2560x1440 als standaardresolutie ingesteld en de game haalt daar 60fps op. Instellingen niet aangepast, lijken voor het grootste deel op high te staan.

Merk op dat Steam aangeeft dat beide versies niet draaien door de gebrekkige anti-cheat instelling van Rockstar, maar dat gaat dus alleen over het online stuk.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• Kuzma Minin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:03
jacobras schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:53:
Voor de GTA-fans: de Steam Machine draait GTA V zonder problemen. Gisteren even geprobeerd, zowel Legacy als Enhanced. Legacy zag er niet uit en performde voor geen meter. Rare aspect ratio ook, geen enkele aanpassing voor de Machine, lijkt het. Logisch ook, "legacy"...

Maar GTA V Enhanced draait perfect. Ik heb 2560x1440 als standaardresolutie ingesteld en de game haalt daar 60fps op. Instellingen niet aangepast, lijken voor het grootste deel op high te staan.

Merk op dat Steam aangeeft dat beide versies niet draaien door de gebrekkige anti-cheat instelling van Rockstar, maar dat gaat dus alleen over het online stuk.
Let wel op dat als je FSR inschakelt, GTAV enhanced op de steam deck niet meer opstart. Hij loopt dan vast bij dat introfilmpje met de zwaailichten.

Tijdens het spelen werkt FSR wel fantastisch om op 1440p met alle instellingen op hoog (ray tracing _/-\o_ ) volledig stabiel 60fps te halen. Ziet er echt heel wat vetter uit dan bij mijn eerste playthrough 13 jaar geleden! Voor het afsluiten van de game zet ik telkens FSR weer uit in de settings, om vastloper bij opstarten te voorkomen.

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
Vanochtend de verlossende mail: mijn 512gb zonder controller was klaar om te bestellen! Stond sinds dag 1 op de reserveringslijst (die lijst dat er 1 voor je klaar ligt), dus ben benieuwd wat ie voor prestaties levert en hoe lang t duurt voordat hij verzonden wordt.
Eggthud schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:23:
Vanochtend de verlossende mail: mijn 512gb zonder controller was klaar om te bestellen! Stond sinds dag 1 op de reserveringslijst (die lijst dat er 1 voor je klaar ligt), dus ben benieuwd wat ie voor prestaties levert en hoe lang t duurt voordat hij verzonden wordt.
Nice 👍 - Wist niet dat ze nog steeds dag 2 orders aan het uitleveren waren 🤔.

ik vraag me af hoe lang het duurt als je er nu een zou bestellen.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Dus het duurt echt wel een maand of 2 voordat je er eentje kan bestellen?

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
Slasher schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:07:
[...]

Dus het duurt echt wel een maand of 2 voordat je er eentje kan bestellen?
Ja bij mij dus wel! Heb even teruggekeken: op 26 juni een mailtje gekregen dat ik in de reservation queue stond. Vanochtend kunnen bestellen.

Ik begreep wel dat de 512gb zonder controller minder beschikbaar was, en dat regio (eu/uk/usa etc) veel verschil maakte.

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-09 19:14
Iemand geprobeerd om een MKV video bestand af te spelen op Steam Machine vanaf een externe 5400 rpm schijf? Loopt dat een beetje?

Ik heb nu nog een 10 jaar oude Iconbit mediaspeler met vakantiefilms welke ik wel wil ruimen maar heb geen externe schijf nog. Heb zelf de 512Gb versie dus wil geen ruimte voor films inruimen.
vankleef schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:32:
Ik heb nu nog een 10 jaar oude Iconbit mediaspeler met vakantiefilms welke ik wel wil ruimen maar heb geen externe schijf nog. Heb zelf de 512Gb versie dus wil geen ruimte voor films inruimen.
Oei dat is wel erg oud. Pas op met oude opslagmedia... de betrouwbare levensduur van een harde schijf is meestal maar een jaar of 5 tot 7 blijkt uit zeer uitgebreid onderzoek van Blackblaze

Dus los van of het werkt op de Steam Machine zou ik serieus overwegen de schijf te vervangen of in elk geval een back-up van de content te maken.

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-09 19:14
DLSS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:55:
[...]

Oei dat is wel erg oud. Pas op met oude opslagmedia... de betrouwbare levensduur van een harde schijf is meestal maar een jaar of 5 tot 7 blijkt uit zeer uitgebreid onderzoek van Blackblaze

Dus los van of het werkt op de Steam Machine zou ik serieus overwegen de schijf te vervangen of in elk geval een back-up van de content te maken.
Daarom wil ik ook een externe schijf gaan kopen maar even geen idee welke. 5400 rpm kom je op 100 euro voor een 2 TB maar ik kan ook een SSD van 2 TB in de SM zetten maar dan zit ik op het 5 voudige. Dus ja waar kies je voor.

• bie100
Hier ook maar laat het aan me voorbij gaan voor nu hondje is ziek :'( gaat ook veel knaken kosten

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:59
DLSS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:58:
[...]

Nice 👍 - Wist niet dat ze nog steeds dag 2 orders aan het uitleveren waren 🤔.

ik vraag me af hoe lang het duurt als je er nu een zou bestellen.
Het ligt er denk ik ook aan op welke variant je hebt ingeschreven.

Ik had op 6 juli ingeschreven en heb hem sinds vorige week in huis. 512gb met controller.
vankleef schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:40:
[...]

Daarom wil ik ook een externe schijf gaan kopen maar even geen idee welke. 5400 rpm kom je op 100 euro voor een 2 TB maar ik kan ook een SSD van 2 TB in de SM zetten maar dan zit ik op het 5 voudige. Dus ja waar kies je voor.
Verstandig idd. Voor videostreaming heb je waarschijnlijk geen SSD nodig. Ik zou vooral even naar de gebruikersreviews op Tweakers kijken van de schijven die je met elkaar vergelijkt.

Als het om data gaat die je echt niet kwijt wilt, kan het slim zijn om een tweede schijf te kopen als back-up, bij voorkeur van een andere productiedatum of zelfs van een ander merk/model.

(Je kunt het natuurlijk ook back-uppen naar Google Drive of iets dergelijks, al zou je het dan in principe ook direct naar je Steam Machine kunnen streamen vanuit die cloud schijf wat een aparte schijf onnodig maakt.)

• Theetjuh
  • Laatst online: 11:55
Maar een 5400rpm disk is in ieder geval snel genoeg, enige waar je een beetje om moet denken dat USB-3 interfereert met de 2.4GHz band, dus gebruik een verlengkabel cq hub om afstand te creëren anders kun je last krijgen met bluetooth of de puck :)

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Hebben jullie dat ook wanneer je steam machine te warm is dat de steam controller wegvalt? Je krijgt dan controller disconnected in je scherm. Vaak heb je dan even een delay en pakt die verbinding meteen weer op.

Mijn steam machine staat in een kast waar die niet echt zijn warmte kwijt kan. Vaak draai ik hem dan een beetje zodat die met zijn achterkant naar voren staat en dan is het opgelost.

Mijn xbox staat in dezelfde kast en die heeft daar geen last van. Die fan gaat alleen harder draaien als die te warm wordt.

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:07

Nimrod

King in the land of Shinar

Heb er geen last van maar staat dan ook in open ruimte. SM heeft onderaan ook ventilatie, mss kan je daar wat meer luchtruimte maken ...

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• Theetjuh
L0g0ff schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 08:47:
Hebben jullie dat ook wanneer je steam machine te warm is dat de steam controller wegvalt? Je krijgt dan controller disconnected in je scherm. Vaak heb je dan even een delay en pakt die verbinding meteen weer op.

Mijn steam machine staat in een kast waar die niet echt zijn warmte kwijt kan. Vaak draai ik hem dan een beetje zodat die met zijn achterkant naar voren staat en dan is het opgelost.

Mijn xbox staat in dezelfde kast en die heeft daar geen last van. Die fan gaat alleen harder draaien als die te warm wordt.
Geen last van, ik maak alleen wel gebruik van de puck, ook staat de mijne in een gesloten kast die ik op een kiertje kan zetten wanneer de temperatuur te hoog wordt.

Enige waar ik nog wel eens last van heb is als ik bijvoorbeeld data aan het kopiëren ben van/naar externe ssd disk, hij nog wel eens wil vast lopen.
Ik heb wel op de temperatuur gelet, maar zie zeker geen temperaturen waar ik van schrik.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Theetjuh schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:45:
[...]

Geen last van, ik maak alleen wel gebruik van de puck, ook staat de mijne in een gesloten kast die ik op een kiertje kan zetten wanneer de temperatuur te hoog wordt.

Enige waar ik nog wel eens last van heb is als ik bijvoorbeeld data aan het kopiëren ben van/naar externe ssd disk, hij nog wel eens wil vast lopen.
Ik heb wel op de temperatuur gelet, maar zie zeker geen temperaturen waar ik van schrik.
Wat bedoel je met de puck?

• M3llow
L0g0ff schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:19:
[...]

Wat bedoel je met de puck?
Bij de steam controller krijg je een magnetische oplader en ontvanger, dat de puck wordt genoemd

• PeterPoit
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:49

Ja, ook last van, bij mij staat hij helemaal vrij. Zodra de SM moet gaan werken red het signaal net aan de 2,5 meter. Is behoorlijk irritant.

• M3llow
PeterPoit schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:10:
[...]

Ja, ook last van, bij mij staat hij helemaal vrij. Zodra de SM moet gaan werken red het signaal net aan de 2,5 meter. Is behoorlijk irritant.
Ik heb ook last van slechte verbinding met mijn steam controller. Ik heb niet perse het idee dat het komt door een opwarmende machine. Het helpt bij mij om de puck eraan te leggen en op een bijzettafeltje te zetten zo ver als het draad rijkt richting de bank. Daarmee wordt de afstand van mijn controller tot de ontvanger verkleind. En vreemd genoeg werkte het ook iets om de puck op een hogere plek te leggen. Ik zit op ongeveer 4 meter van de machine af, wat dus gek genoeg te ver is.

• M3llow

Het is ook de bedoeling dat je controller een directe zichtveld tot je machine heeft. Obstructie hiervan leidt tot een slechtere signaalsterkte. Check eens bij controller settings naar signaalsterkte, dan kun je het e.e.a. uitproberen.

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-09 23:45
Weet iemand of die verbindingsproblemen alleen tussen de Steam Machine en de Steam Controller bestaan? Of bestaan die problemen met de Steam Controller ook met andere apparaten? Zoals bijvoorbeeld een reguliere game pc.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ahhh thanks all voor de info. Ik heb altijd die puck op mijn controller zitten. Maar zonder kabel. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem loshaal en op tafel leg. Mijn afstand naar de TV is een meter of 3.

Ik dacht dat die puck ook een soort van accu was. Ik zal me eens inlezen ;)

• PeterPoit
Met puck heb ik ook geen problemen. Had de controller eerder gekocht dan de machine. Heb eerst op de steam deck met de steam controller gespeeld. Dat ging (met puck dus) vlekkeloos en dit werkte ook toen de puck samen met de SD in een kastje stonden (met gesloten deur).

Nu wil ik gebruik maken van de on board puck van de SM maar het bereik daarvan is gewoon erbarmelijk. Ik wil de puck namelijk hij de dockingstation van m'n SD houden zodat ik makkelijk de controller op beide apparaten kan gebruiken zonder met die puck te hoeven zeulen.

• M3llow
L0g0ff schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:42:
Ahhh thanks all voor de info. Ik heb altijd die puck op mijn controller zitten. Maar zonder kabel. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem loshaal en op tafel leg. Mijn afstand naar de TV is een meter of 3.

Ik dacht dat die puck ook een soort van accu was. Ik zal me eens inlezen ;)
Dan moet je wel eerst een kabeltje erin steken. De puck doet zelf niets zonder kabeltje eraan ;p

In de steam machine zelf zit ook een interne ontvanger, die werkt dus hetzelfdE als de puck, maar kan natuurlijk niet opladen.

• Theetjuh
Ik zit zo’n 4 a 5 meter bij m’n SM vandaan, de puck heb ik wel op zo’n 1,5m hoogte staan, maar de verbinding moet nog wel door een kalkstenen muurtje heen.
Maar zoals ik zei, hier geen controller issues.

• M3llow
Theetjuh schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:22:
Ik zit zo’n 4 a 5 meter bij m’n SM vandaan, de puck heb ik wel op zo’n 1,5m hoogte staan, maar de verbinding moet nog wel door een kalkstenen muurtje heen.
Maar zoals ik zei, hier geen controller issues.
Vreemd dat jij relatief zo veel betere verbinding hebt dan ik. Ik heb als het goed is ook geen storende apparaten in de buurt. Of zou een sonos soundbar kunnen storen?

• PeterPoit
M3llow schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:50:
[...]

Vreemd dat jij relatief zo veel betere verbinding hebt dan ik. Ik heb als het goed is ook geen storende apparaten in de buurt. Of zou een sonos soundbar kunnen storen?
Heb je met de puck dan ook een slechte verbinding? Die gaat bij mij gewoon goed. Enkel de verbinding direct met de machine is matig.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic

Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.

Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.

Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.

Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.