• Kuzma Minin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:57
eenhoorntje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:20:
Na gelezen te hebben dat oa waarschijnlijk F1 25 niet werkt vanwege anti cheat, zijn er nog tips voor wat sim race games ?
Persoonlijk vind ik project cars een fantastische race-sim, waar veel klasses in vertegenwoordigd zijn. Zeker tof als je van de meer realistische race-sims houdt.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:13
Kuzma Minin schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:44:
[...]

Persoonlijk vind ik project cars een fantastische race-sim, waar veel klasses in vertegenwoordigd zijn. Zeker tof als je van de meer realistische race-sims houdt.
Het geluid van project cars is ook wel een bonus ;)

Assetto corsa competizione is ook een aanrader

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Qapla1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Dat is balen. Hij komt toch met GLS of niet? Wat zeggen die als je met ze in gesprek gaat? Heb je al Valve op de hoogte gebracht? Of, als hij net als die van ons, bij Ceva Waalwijk vandaan komt hun op de hoogte brengen. Afzender is de eerste die met de vervoerder in contact moet komen als iets vertraging heeft of spoorloos is. Succes.

[...]

Dat laatste. Zolang je niet al te hoge eisen stelt zoals ptheborg in zijn reactie zegt is gamen op een 55” op iets van 3 á 4 meter heel goed te doen. Controller is nog steeds niet de verbinding verloren ondanks de ‘acceptabele’ verbindingskwaliteit. En wat betreft de hdmi cec probleempjes, die hebben wij hier ook, meeste staat uit en toch doet af en toe z’n eigen ding.
Ik vermoed dat die verbindingsproblemen met de controller ontstaan wanneer de SM achter een TV staat. Het zal vast iets interferentie zijn. Tenminste dat is wat ik denk.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.

• Pro-prutser
  • Nu online
jacobras schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Dat laatste; lekker aan het gamen!

jacobras in "[Steam Machine & Controller] Ervaringen & discussie"

Nieuw sinds ^ die update is Split Fiction. Heb de Steam Machine's standaard in-game resolutie ingesteld op 2560x1440 en ook SF draait daarop perfect. Speel op een 65" OLED. AC: Black Flag nog niet geprobeerd, eerst verder met Star Wars :9

Verder ook blij met de controller. Vind grotere controllers altijd prettig dus hoefde er niet aan te wennen. Eén keer gehad dat de verbinding verbrak tijdens een cutscene, verder stabiel en altijd snel gekoppeld.
Geweldig! 🤩

Heel veel plezier toegewenst man!

• Pro-prutser
  • Nu online
zakkenjongen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Hier sinds circa een week in gebruik, en loopt als een zonnetje. Het is een console ervaring met de spellen bibliotheek die ik reeds had, en met een online winkel die regelmatig goede kortingen biedt, dus helemaal top.

Wel belangrijk te vernoemen dat ik ook een Steam Deck heb, en daar al heel tevreden over, maar dat geeft alleen meer voordelen; lekker doorspelen waar ik was gebleven in indiegames zoals Ball X Pit en Rhythm Doctor.

Daarnaast nu dus eindelijk kunnen beginnen aan Clair Obscur: Expedition 33. Eerder in dit topic heb ik geschreven dat ik gekke frame drops had, maar dat is eigenlijk vooral in de cutscenes die op 30fps gelockt lijken te zijn; spel zelf loopt strak 60fps op 1080p medium/high en upscaling aan. Controller ligt goed in de hand, de trackpads heb ik nog geen toepassing voor gevonden maar je kunt erover wrijven en dan krijg je lekkere haptic feedback als je je even verveelt :+

De Machine is daarbij geruisloos en klein en niet een vreselijke doorn in je ogen en oren zoals de PlayStation 5 die ik heb gehad.
Interessant

Eigenlijk is het dus een soort Steam Deck met extra power op een groot scherm

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:53
Pro-prutser schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Ik vermoed dat die verbindingsproblemen met de controller ontstaan wanneer de SM achter een TV staat. Het zal vast iets interferentie zijn. Tenminste dat is wat ik denk.
Dat zou goed kunnen. De SteamMachine staat hier in een open houten kastje onder de tv. Daar boven staat de centerspeaker en daar weer boven hangt de tv aan de muur. Voorheen stond de Switch2 achter die centerspeaker, de SteamDeck stond daar ook en met die hadden we niet het idee dat de verbinding zo slecht was. Nu staat die naast de SteamMachine op dat zelfde plankje en is de verbinding tussen joycons en Switch wel iets beter. Dus het lijkt er inderdaad op dat als je er iets tussen zet een deurtje, tv, soundbar of centerspeaker het van invloed is op de verbinding van de controller.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
USB3 aansluiting zijn vaak de issue, toen ik overstapte van een PS5 naar PS5 Pro had ik echt veel last van controller issues, ik heb de externe disk met PS4 games verplaatst en gelijk waren de issues verholpen.

Ik zelf zit met de Steam Controller verbonden met de puck, deze heb ik iets hoger liggen in een kast in de gang, waar ik al mijn audio, mediaspelers en consoles heb liggen.
Ik zit zo'n 4m bij de TV vandaan, wat overeen komt met zo'n 5 à 6m van de gang kast af, door een gasbetonblokken muurtje en ik heb nog nergens problemen mee gehad.
Ik zal vanavond eens kijken hoe het bereik is, als ik het kan vinden in het menu ;)

• M3llow
Ik ben wel benieuwd hoe lang iedereen heeft moeten wachten op zijn of haar Steam Machine na bestelling. En komt dat overeen met de geschatte levertijd?

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Op zondag besteld, donderdag geleverd. Veel sneller dan de 6-10 dagen die ze opgaven.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Hier ook een Steam Machine en Controller, maar ik heb ook nog een Sony PlayStation 5 Pro (en een Nintendo Switch 2). Drie consoles wordt wel een beetje teveel van het goede met de (priori)tijd die ik heb. De Steam Machine lonkt wel, omdat ik een hele vocabulaire Steam games heb en online gamen geen geld kost. Daarbij speelt ook mee dat Sony gaat stoppen met fysieke games en ik dat juist altijd een voordeel vond, wat nu dus wegvalt.

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:19
M3llow schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:49:
Ik ben wel benieuwd hoe lang iedereen heeft moeten wachten op zijn of haar Steam Machine na bestelling. En komt dat overeen met de geschatte levertijd?
Hier op donderdag 30 juli besteld, maandag 3 augustus binnen. Geleverd door GLS
edit:
Net ook de 'security incident' mail ontvangen.

[ Voor 8% gewijzigd door turambar op 10-08-2026 13:36 . Reden: informatie over security mail toegevoegd ]

• Qapla1
Woensdag 29 juli vroeg in de ochtend de mail gehad en meteen betaald, GLS heeft op vrijdag 31 juli net na de middag de Machine hier afgeleverd. Dus binnen 3 dagen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:56

g0tanks

Moderator CSA
Ik kreeg een mail van Valve over dat hun logistieke partner is gehackt - neem aan omdat ik een paar weken geleden de Steam Machine heb besteld.

Discussie kan denk ik het beste hier verder: Datalek CEVA Logistics (Bol.Com / Bijenkorf?)
Hello ,
Between July 29 2026 and August 1, 2026, a cyberattack hit CEVA Logistics, the company that ships Steam hardware to customers in Europe. CEVA is still investigating this attack, but as Valve learned on August 7, certain information about Steam customers, including you, was likely compromised.

CEVA receives specific delivery-related information from Steam to be able to ship physical hardware to customers in Europe, and told us these are the details the attacker likely took. Because CEVA retains this information for up to 90 days after that order, we are sending this message to all customers we can assume were impacted.

For you, that means the following information related to your hardware purchase may have been compromised:
your name
your street address, postal code and city
your country
your phone number
your email address — the same one your Steam account uses
the type and price of the ordered product
Additional information related to your Steam account or other purchases was not impacted. CEVA does not have access to your payment information, passwords, Steam Guard codes or other information.

What this means for you

Expect fake messages - email, SMS or phone - that mention your hardware order and appear to come from Steam, Valve or a delivery company. They may quote your address back to you to prove they're genuine. They may ask you to confirm a delivery, pay a small customs or redelivery fee, or sign in somewhere to “verify” your order. Treat all of them as fake.

You do not need to change your Steam password, and you don't need to do anything to your account settings.

Three things that are always true
Steam Support only handles account issues at https://help.steampowered.com/. Never by email, Steam Chat or Discord. Anyone who contacts you elsewhere claiming to be Steam Support is not.
Every real Steam login page is on store.steampowered.com, www.steampowered.com, steamcommunity.com or help.steampowered.com. Type the address yourself rather than following a link someone sent you.
Steam Support will never ask you for your password or a Steam Guard code. Neither will a courier.

What we're doing

We're pressing CEVA for the full scope of what was taken and how, and we are in the process of notifying the data protection authorities in the countries affected, including yours. CEVA has isolated the affected systems, taken all offline and brought in outside investigators.

If you have questions about this incident, the quickest way to reach us is our support site at help.steampowered.com. You can also write to the contact point we have designated for further information about this incident: Artana Digital GmbH, Alstertwiete 3, 20099 Hamburg, Germany.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:37
De Steam Machine is hier ook geleverd.

Het was 1 doos, maar nu zie ik op de T&T pagina dat dit er 2 zouden moeten zijn, zoals iemand anders hier in het topic ook al had.

Dit was me eerder helemaal niet opgevallen en helaas is de bezorger natuurlijk al gevlogen.

Als ik de omdoos open zie ik gewoon een doos voor de console zelf en 1 voor de controller, mis ik nou nog iets of niet?

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:10
Dinsdagochtend 4 augustus besteld. Vandaag (10 augustus) rond het middaguur geleverd. De rest van de dag maar vrij genomen om er fijn mee te spelen :*)
Stunned Guy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:44:

Het was 1 doos, maar nu zie ik op de T&T pagina dat dit er 2 zouden moeten zijn, zoals iemand anders hier in het topic ook al had.

Dit was me eerder helemaal niet opgevallen en helaas is de bezorger natuurlijk al gevlogen.

Als ik de omdoos open zie ik gewoon een doos voor de console zelf en 1 voor de controller, mis ik nou nog iets of niet?
Nee volgens mij klopt het wel. Ik heb ook één doos ontvangen met daarin vier losse doosjes: de steam machine, steam controller en 2 faceplates.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen O op 10-08-2026 12:57 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• Stunned Guy
Nee volgens mij klopt het wel. Ik heb ook één doos ontvangen met daarin vier losse doosjes: de steam machine, steam controller en 2 faceplates.
Dank voor je reactie! Dan vrees ik dat ik die faceplates wellicht niet ontvangen heb. Ik ben aan het werk dus ik kan het helaas niet verder controleren nu.

• M3llow
Stunned Guy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

[...]

Dank voor je reactie! Dan vrees ik dat ik die faceplates wellicht niet ontvangen heb. Ik ben aan het werk dus ik kan het helaas niet verder controleren nu.
Let wel, de faceplates krijg je alleen bij het 2TB model

• s0kkie
  • Laatst online: 02-09 11:17

s0kkie

Cowabunga

Een gesealde versie met 512GB via Marktplaats kunnen regelen en ontvangen voor dezelfde prijs als bij Valve dus heb niks extra betaald 8)

Echt een top ding, ik speel vooral veel Source games weer voor de nostalgie, DoD Source en TF2 _/-\o_

Het zijn natuurlijk wat oudere games dus het loopt heel smooth, de nieuwste triple A games speel ik er naast op een PS5 Pro.

• Stunned Guy
M3llow schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Let wel, de faceplates krijg je alleen bij het 2TB model
Stom dat wist ik wel achteraf, in alle paniek vergeten 8)7

Ik heb de 512GB dus dan zal het wel goed zitten.

[ Voor 44% gewijzigd door Stunned Guy op 10-08-2026 13:54 ]

• Qapla1
Stunned Guy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:44:

Was al door anderen beantwoord. Dat krijg je als je niet op F5 drukt….. 🫣

Welke versie heb je gekocht? Als je die 2TB versie hebt dan moeten er nog 2 face plates in zitten. Die passen geloof ik tussen de doos van de controller en die van de machine in. Dus alles zit gewoon in 1 doos.

[ Voor 18% gewijzigd door Qapla1 op 10-08-2026 14:22 ]

• M3llow
s0kkie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:52:
Een gesealde versie met 512GB via Marktplaats kunnen regelen en ontvangen voor dezelfde prijs als bij Valve dus heb niks extra betaald 8)

Echt een top ding, ik speel vooral veel Source games weer voor de nostalgie, DoD Source en TF2 _/-\o_

Het zijn natuurlijk wat oudere games dus het loopt heel smooth, de nieuwste triple A games speel ik er naast op een PS5 Pro.
Zijn er nog mensen die DoD source spelen? Of struin je dan in je eentje door lege servers7(8)7 DoD:S is wel echt nostalgie inderdaad..

• Theetjuh
Voor een ieder een idee hoe (goed) de emulatie werkt op de Steam Machine:

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:55
Theetjuh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:52:
Voor een ieder een idee hoe (goed) de emulatie werkt op de Steam Machine:

[YouTube: Emulation on the Steam Machine]
Haha hele gave faceplate. Het is leuk om te zien hoe veel leuke ontwerpen we nu al tegenkomen...

• Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:41
Afgelopen vrijdag de 512GB met controller mogen bestellen. Vandaag bericht van GLS dat deze morgen word geleverd.

Ik had nog een samsung 980 pro 1TB drive in mijn (stofhappende) PS5 zitten. Deze er maar uit gehaald om in de steam machine te doen.

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:23
Joeri4Real schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:32:
Afgelopen vrijdag de 512GB met controller mogen bestellen. Vandaag bericht van GLS dat deze morgen word geleverd.

Ik had nog een samsung 980 pro 1TB drive in mijn (stofhappende) PS5 zitten. Deze er maar uit gehaald om in de steam machine te doen.
Wat ik mij afvraag is als je ps5 nu stofhapt wat maakt het dan wel dat je gaat gamen op de Steam machine ? Of game je wel op pc ?

Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

• Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:41
Cyberw00d schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Wat ik mij afvraag is als je ps5 nu stofhapt wat maakt het dan wel dat je gaat gamen op de Steam machine ? Of game je wel op pc ?
PS5 hapt nu stof omdat ik alle exclusives die ik daarop wou spelen ondertussen al gespeeld heb. Die zit nu nog te wachten op GTA 6.

Ik maak veel gebruik van mijn steam deck met dock aan de tv, en een game PC. Veel van de games die ik speel runnen niet heel lekker via de dock naar de tv op 1080p. De steam machine is hier, in mijn optiek, een goede oplossing voor.

Mijn vrouw word er niet gelukkig van als ik de hele dag op het kantoor zit, en met de steam machine kan ik toch de wat zwaardere steam games gewoon in de woonkamer spelen.

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:23
Joeri4Real schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

PS5 hapt nu stof omdat ik alle exclusives die ik daarop wou spelen ondertussen al gespeeld heb. Die zit nu nog te wachten op GTA 6.

Ik maak veel gebruik van mijn steam deck met dock aan de tv, en een game PC. Veel van de games die ik speel runnen niet heel lekker via de dock naar de tv op 1080p. De steam machine is hier, in mijn optiek, een goede oplossing voor.

Mijn vrouw word er niet gelukkig van als ik de hele dag op het kantoor zit, en met de steam machine kan ik toch de wat zwaardere steam games gewoon in de woonkamer spelen.
Duidelijk 😎👍🏻 veel plezier alvast ermee !

Nintendo Switch 2 | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

• Stunned Guy
Hier is hij gisterenavond ook in gebruik genomen en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben! Ik kreeg zelfs weer een beetje dat 'WOW' gevoel wat ik jaren geleden kreeg toen ik de LCD Deck in gebruik nam. Deze heeft er destijds voor gezorgd dat mijn passie voor gamen weer nieuw leven in geblazen werd.

Het begint eigenlijk al bij de verpakking (ja alles zat erin :P ), zoals andere hier ook al gezegd hebben, die Valve zeer netjes ontworpen heeft. De Steam Machine zelf is qua design echt een indrukwekkend apparaat.

De setup was zeer makkelijk en wat blijft SteamOS toch een verademing, zeker t.o.v. Windows. Maar ik zou graag verder willen gaan en vind het qua OS de fijnste die er is, ook in vergelijk met bijvoorbeeld Nintendo, Xbox en Playstation.

Dan de controller, waar ik vooraf wel wat twijfels over had. Ik vond hem een beetje lomp ogen op foto's en filmpjes, maar niets is minder waar ik vind hem heerlijk in de hand liggen en m'n eerste indruk is zeer goed. Ik gebruik hem samen de de puck en vind dit vooralsnog prima werken, signaalsterkte is goed en vind het ook handig dat ik gelijk m'n controller kan opladen, mooi simplistisch design van de puck.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? In mijn optiek maar 1 en dat is de 'tegenvallende' performance in 4K, maar dit wist ik natuurlijk al en daar heb ik hem dan ook niet voor gekocht, toch had ik dat uiteraard liever anders gezien.

Ik heb direct wat games gedownload en getest, oudere en nieuwere games, maar ik heb ze veel te kort gespeeld om daar een goed oordeel over te kunnen geven, dus deze mening houd ik nog even voor me.

Uiteindelijk is de eerste indruk boven verwachting goed en ga ik denk ik heel veel plezier aan de Steam Machine beleven. Met name om native wat oudere games uit m'n backlog te gaan spelen, streamen vanaf m'n RTX 4090 voor de zwaardere games en emulatie.

• M3llow
Ik heb de 512 gb met controller vrijdag om 06:30 besteld en vandaag wordt hij tussen 1300 en 1500 binnen. Ben erg benieuwd! Mooie snelle bezorging ook. Net zo snel als gehoopt na alle berichten hier, maar sneller dan verwacht! Toevallig heb ik net vakantie dus ik kan hem uitgebreid testen :Y)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-09 07:56
Vandaag Starvester uitgespeeld. Spel wat ik al een tijdje wilde spelen maar niet voor OSX gemaakt is. Via steamlink nu lekker op de MacBook kunnen spelen terwijl je niet eens merkt dat de steammachine aan staat.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:24
Die van mij is officieel gestolen (verloren tijdens bezorging). Nu hopen dat Valve meewerkt en dit ook bevestigt. Ik wacht nu al twee weken en sinds eind juli geen updates meer qua bezorging, de lokale bezorgdienst heeft aangegeven dat het daarom niet meer bezorgd zal worden omdat een pakket er niet 2 weken over kan doen vanaf het moment dat Denemarken verlaten wordt en Zweden binnenkomt (woon in Zweden).

Erg balen, hoop dat ze wel een nieuwe beschikbaar hebben!

• Jeroen O
Ja dat is balen. Hou ons maar op de hoogte van hoe het nu verder gaat.

Ik ben benieuwd hoe dit afgehandeld gaat worden

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:31
Orangelights23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:15:
Die van mij is officieel gestolen (verloren tijdens bezorging). Nu hopen dat Valve meewerkt en dit ook bevestigt. Ik wacht nu al twee weken en sinds eind juli geen updates meer qua bezorging, de lokale bezorgdienst heeft aangegeven dat het daarom niet meer bezorgd zal worden omdat een pakket er niet 2 weken over kan doen vanaf het moment dat Denemarken verlaten wordt en Zweden binnenkomt (woon in Zweden).

Erg balen, hoop dat ze wel een nieuwe beschikbaar hebben!
Woah dit is echt zuur. Hopelijk krijg je een vervangend apparaat of je geld terug.

PSN : Geraedus

• Qapla1
Orangelights23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:15:
Die van mij is officieel gestolen (verloren tijdens bezorging). Nu hopen dat Valve meewerkt en dit ook bevestigt. — knip —
Dat is echt f****d. Hoe heb je betaald? Met creditcard? Hopelijk reageren ze bij Valve.

• Orangelights23
Qapla1 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Dat is echt f****d. Hoe heb je betaald? Met creditcard? Hopelijk reageren ze bij Valve.
Bankoverschrijving. Lijkt mij dat Valve ook ziet dat het kwijtgeraakt is in hun systemen en dat er nooit een poging om te bezorgen is gedaan.

Wel balen! Of is dit een teken dat ik het toch niet had moeten kopen? :P

• Qapla1
Orangelights23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

Bankoverschrijving. Lijkt mij dat Valve ook ziet dat het kwijtgeraakt is in hun systemen en dat er nooit een poging om te bezorgen is gedaan.

Wel balen! Of is dit een teken dat ik het toch niet had moeten kopen? :P
Dat lijkt me wel alhoewel wij er niet voor hebben getekend dat ie afgeleverd werd. Enige wat ze doen is de barcode scannen op het moment dat ze hem afgeven. Geen idee hoe snel ze bij Valve zijn met dat soort zaken. Er zijn nu dus twee opties, of ze sturen je een nieuwe of je krijgt je geld terug.

Ergens in Denemarken (of Zweden) heeft een nieuwsgierige medewerker die doos voorbij zien komen, gedacht van heej wat een aparte vorm, laat ik eens kijken wat het is, labeltje bekeken, op internet gezocht, daar erachter gekomen wat het kan zijn en toen dacht van dat is een leuk kadootje voor mezelf…. Er staat niet met grote letters op dat het van Valve komt maar even wat verder kijken en dan zie je op dat ene labeltje wat er in zit. En wees eerlijk, console en controller zeggen wel genoeg toch? Als je maar lang genoeg in de logistieke keten werkt en vaak dezelfde soorten verpakkingen en labels voorbij ziet komen dan weet je op een gegeven moment wel wat je in je handen hebt. Plus als het echt een HVHR (HighValueHighRisk) zending is dan valt dat helemaal op vanwege de extra maatregelen hoe het verpakt is.

• DLSS
Qapla1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:49:
[...]

Dat lijkt me wel alhoewel wij er niet voor hebben getekend dat ie afgeleverd werd. Enige wat ze doen is de barcode scannen op het moment dat ze hem afgeven. Geen idee hoe snel ze bij Valve zijn met dat soort zaken. Er zijn nu dus twee opties, of ze sturen je een nieuwe of je krijgt je geld terug.

Ergens in Denemarken (of Zweden) heeft een nieuwsgierige medewerker die doos voorbij zien komen, gedacht van heej wat een aparte vorm, laat ik eens kijken wat het is, labeltje bekeken, op internet gezocht, daar erachter gekomen wat het kan zijn en toen dacht van dat is een leuk kadootje voor mezelf…. Er staat niet met grote letters op dat het van Valve komt maar even wat verder kijken en dan zie je op dat ene labeltje wat er in zit. En wees eerlijk, console en controller zeggen wel genoeg toch? Als je maar lang genoeg in de logistieke keten werkt en vaak dezelfde soorten verpakkingen en labels voorbij ziet komen dan weet je op een gegeven moment wel wat je in je handen hebt. Plus als het echt een HVHR (HighValueHighRisk) zending is dan valt dat helemaal op vanwege de extra maatregelen hoe het verpakt is.
Voor zover ik weet is het niet aankomen van een pakketje in Nederland voor rekening en risico van de verzender.

Vervelend voor Valve als dit vaak gebeurt (en bizar dat postbedrijven niet gewoon aansprakelijk zijn) maar als ontvanger zou dit niet jouw probleem moeten zijn.

• Qapla1
DLSS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:53:
[...]

Voor zover ik weet is het niet aankomen van een pakketje in Nederland voor rekening en risico van de verzender.

Vervelend voor Valve als dit vaak gebeurt (en bizar dat postbedrijven niet gewoon aansprakelijk zijn) maar als ontvanger zou dit niet jouw probleem moeten zijn.
Postbedrijven, transporteurs, vervoerders, afzenders etc. hebben daarover afspraken gemaakt. Een CEVA of DHL en in dit geval GLS en DBSchenker zijn tot een bepaalde hoogte aansprakelijk. Toevallig heb ik nu met DHL een soortgelijk geval, pakketje wat ik op Marktplaats gekocht heb is ergens van de band gevallen, is al sinds 25 juli niet meer gescand. Onderzoek gestart en ze kunnen het niet meer vinden dus als vermist opgegeven. Ik krijg nu van DHL €3,40 vergoed omdat het maar een kilo weegt.

Stukje uit de mail over hoe hoog de vergoeding is en hoe dat bepaalt is:

Zo bepalen we de vergoeding
Pakketten bij DHL eCommerce vergoeden we volgens de wettelijke afspraken in het Burgerlijk Wetboek 8:1105 en besluit ex artikel 1105 van hetzelfde wetboek artikel. De vergoeding is nooit hoger dan de waarde van de zending en vastgesteld op € 3,40 per kilo binnen Nederland. Buiten Nederland gaat het om € 10,75 per kilo (vastgesteld in het CMR-verdrag voor internationale zendingen).

Dus Valve zal wel een iets hogere vergoeding krijgen, die zullen vast wel andere afspraken gemaakt hebben. Maar als ze dat niet hebben gedaan dan krijgen ze als afzender maar iets van €55 vergoed….. GLS zal vergelijkbare afspraken hebben.

Vervelend blijft het wel. Je wacht en er komt niks, moet je gaan mailen, wachten en hopelijk krijg je een nieuwe of je geld terug.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-09 07:56
Ik denk dat we nu offtopic gaan maar in de mail van Valve met gelekte gegevens staat: type en prijs van het bestelde product.

Dus bij de verzender is dat bekend. Misschien hebben ze het wel verzekerd.

• Orangelights23
Heb zojuist bevestiging gekregen dat ze een nieuwe Steam Machine gaan verzenden, nice! Ben toch nog bezig met een game op de PS5 dus ergens komt het wel goed uit :P

• Stunned Guy
Netjes dat hebben ze dan best snel geregeld moet ik zeggen 👍

Hopelijk komt hij snel binnen en kan je er eindelijk van genieten!

• Qapla1
Wie van de gebruikers heeft ook moeite om hem met de controller via het menu in slaapstand te krijgen? Hier tot wel 6 keer geprobeerd en elke keer start ie meteen weer op. Meeste functies van dat hdmi cec staan uit hier. Enige wat hier helpt is via het menu hem maar helemaal uit zetten. Moet je daarna wel op het knopje drukken om hem aan te zetten.

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:40
Qapla1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:13:
Wie van de gebruikers heeft ook moeite om hem met de controller via het menu in slaapstand te krijgen? Hier tot wel 6 keer geprobeerd en elke keer start ie meteen weer op. Meeste functies van dat hdmi cec staan uit hier. Enige wat hier helpt is via het menu hem maar helemaal uit zetten. Moet je daarna wel op het knopje drukken om hem aan te zetten.
Is een bekende bug. Als het goed is is dat met de beta die je nu kan installeren gefixed. Als je geen beta wil draaien moet je even wachten tot hij naar stable release gaat

• Roytjuh99
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-08 11:41
Ik heb gisteravond na veel klassiek pakketbezorgergedoe met GLS eindelijk mijn Steam Machine in handen gekregen!

Gelijk aangesloten op mijn televisie en de eerste indruk na 2 uur spelen was erg goed. Ik had tijdens de Summer Sale al Spider-Man: Remastered gekocht met het idee deze op de bank te spelen. Om niet zo lang te hoeven wachten tot het gedownload was naar de Steam Machine, had ik het spel al gedownload op mijn pc. Een download over het lokale netwerk namelijk een stuk sneller dan over het internet! (https://help.steampowered.com/en/faqs/view/46BD-6BA8-B012-CE43 voor wie niet wist dat dit kon). Op 1440p High graphics met FSR aan zag het er top uit en werkte het mega soepel. Dus misschien dat ik de resolutie of graphics nog verder kan opkrikken?

Toch ben ik nog wel even herinnerd dat het product nog niet zo oud is. Bij het installeren van Spider-Man ben ik een beetje door de interface gaan snuffelen en heb ik het voor elkaar gekregen om de boel vast te laten lopen. De download boekte geen progressie meer en ik kon het menu niet meer openen. Alleen een hard-reset kon dit oplossen. Ook heb ik het (denk ik?) voor elkaar gekregen om mijn Steam Controller te unpairen. Vervolgens probeerde ik hem met de USB kabel weer te pairen: ik kreeg netjes een prompt of ik dit wilde doen na het inpluggen, maar ik kon met de controller niet op OK drukken. Hiervoor moest ik toch echt een toetsenbord pakken: nadat ik op Enter had gedrukte werkte de controller wél! Beetje flauw, maar vast iets wat te fixen is.

Ook ben ik er weer even mee geconfronteerd (als Switch-eigenaar) dat de Steam/Xbox controller net niet de Nintendo controller is. Je kunt in Steam wel de XY en AB knoppen omdraaien, maar in Spider-Man worden de labels vervolgens óók omgedraaid! Geen idee of hier een fix voor is? Ik heb al (voor mijn gevoel) te veel tijd verspild aan het proberen te remappen, maar zonder succes. Voor nu ga ik maar accepteren dat mijn muscle memory helemaal naar de knoppen is voor de eerste paar sessies (pun intended).

Gedurende de avond kreeg ik ook opeens last van een wegvallende verbinding tussen controller en Steam Machine. De reconnect was heel snel, maar wel een beetje irritant. Geen idee of dat nog beter wordt, maar ik wil de kleine Gabecube nog wel op een andere plek gaan zetten, dus hopelijk helpt dat.

Aan het eind van de avond ook nog even de HDMI CEC geprobeerd. Televisie uitzetten deed netjes de Steam Machine in sleep zetten. Op de Steam-knop drukken op de controller had vervolgens binnen enkele tellen zowel de Steam Machine als m'n televisie aan. Daar ben ik echt wel onder de indruk van, hoe snel je eigenlijk weer verder kunt spelen. Boot time was wel relatief lang voor mijn gevoel, vooral omdat het scherm heel lang zwart blijft.

Al met al ben ik heel gelukkig met m'n "investering". Veel succes en geluk aan iedereen die hem nog moet krijgen of bestellen! Aan de hoeveelheid mensen hier die een bestelmail krijgen, komt dat vast goed!

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 00:33

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Wes1987 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Is een bekende bug. Als het goed is is dat met de beta die je nu kan installeren gefixed. Als je geen beta wil draaien moet je even wachten tot hij naar stable release gaat
Ik geloof dat het zelfs een firmware bug is. Als je de beta installeert, dan wordt de firmware geüpdatet en de firmware wordt niet meer gedowngraded bij het terugschakelen naar stable. Het zou dus genoeg moeten zijn om de beta te installeren en daarna meteen weer stable te installeren.

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• M3llow
Ik ben blij verrast met de performance van de Steam Machine. Hij draait Cyberpunk echt wel goed op 1080p, wat een beetje de benchmark is voor mij. Op de dag van aankomst (afgelopen dinsdag) mooi human fall flat, stickfight the game en portal 2 kunnen splitscreenen met mijn broer (ja, ik heb de luxe van 2 steam controllers: de eerste direct bij release kunnen bestellen en de tweede bij de steam machine geleverd).

Daarna perfect arc raiders met twee tv’s naast elkaar crossplay (de ander op de ps5) kunnen spelen. Draait ook erg goed en heel mooi.

Ook split fiction lekker op de bank met vriendin gespeeld, en die is er ook enthousiast over. Wat werkt het allemaal top, de steam machine heeft mijn verwachtingen volledig waargemaakt en het is mijn geld dubbel en dwars waard. Het is precies de ervaring waar ik al jaren op wachtte.

• M3llow
En tot slot maakt het het wachten op de steam frame veeeel dragelijker, niet meer dwangmatig de steam frame reddit refreshen 8)7

• Pro-prutser
  • Nu online
M3llow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
Ik ben blij verrast met de performance van de Steam Machine. Hij draait Cyberpunk echt wel goed op 1080p, wat een beetje de benchmark is voor mij. Op de dag van aankomst (afgelopen dinsdag) mooi human fall flat, stickfight the game en portal 2 kunnen splitscreenen met mijn broer (ja, ik heb de luxe van 2 steam controllers: de eerste direct bij release kunnen bestellen en de tweede bij de steam machine geleverd).

Daarna perfect arc raiders met twee tv’s naast elkaar crossplay (de ander op de ps5) kunnen spelen. Draait ook erg goed en heel mooi.

Ook split fiction lekker op de bank met vriendin gespeeld, en die is er ook enthousiast over. Wat werkt het allemaal top, de steam machine heeft mijn verwachtingen volledig waargemaakt en het is mijn geld dubbel en dwars waard. Het is precies de ervaring waar ik al jaren op wachtte.
Klinkt goed 😃

Het is je van harte gegund!

• Wes1987

Mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent. Ik heb hem zelf via Marktplaats kunnen scoren voor een lichte meerprijs, maar ben ook onwijs blij er mee.

Toen ik de prijs zag wilde ik eigenlijk voor zelfbouw gaan, maar dat is qua formaat gewoon niet te doen. Ik heb een vrouw die niet heel enthousiast wordt van mijn enthousiasme voor tech. Dus een mini Atx pc in het tv meubel kastje is niet iets wat zij graag zou zien.

De Steam Machine is misschien minder krachtig en prijziger dan zelfbouw. Maar ik heb boven een krachtige game pc staan. Die mindere specs neem ik voor lief en de combinatie van games in 1080p/1440p werkt prima. Super blij met de aanschaf en vrouwlief vindt dit ook prima. Win win

• DLSS
Wat werkt het allemaal top, de steam machine heeft mijn verwachtingen volledig waargemaakt en het is mijn geld dubbel en dwars waard. Het is precies de ervaring waar ik al jaren op wachtte.
Wat heerlijk 👍 - mooi om te zien dat mensen nog lekker van de hobby kunnen genieten ondanks de barre tijden.

• Jeroen O
Ik ben er ook blij mee.

Natuurlijk ben ik mijn Steam Deck ook blij, maar je merkt dat deze voor een groot scherm toch wat kracht tekort komt.

Ik wil wel weer eens wat met een train simulator gaan doen, maar een dergelijk programma komt op een groot scherm veel beter tot zijn recht.

Derail Valley op Steam Deck: 30 FPS @ 720p

Derail Valley op Steam Machine: 60 FPS @ 1080p. Werkt als een zonnetje.

De nieuwe Steam Controller ligt ook lekker in de hand. Met de combi Steam Deck / Steam Machine heb ik helemaal geen game PC meer nodig. Sinds ik 1,5 jaar geleden van de buitendienst naar de binnendienst ben gegaan, zit ik al de hele dag achter een bureau op een PC te werken. Ik heb helemaal geen behoefte om dan ‘s-avonds ook nog eens achter een PC te zitten. De Steam Deck en Steam Machine is hier een ideale combinatie, want ik kan wel gewoon al mijn spellen blijven spelen, maar dan vanaf de bank.

• Orangelights23
Bedankt nog voor jullie steunbetuigingen gisteren, over dat mijn Steam Machine onderweg verloren is geraakt.

Ik heb hem net opgehaald… vanochtend bericht dat hij hier in Zweden aan is gekomen en in de middag al klaar om opgehaald te worden… :o Heb net al 10 games geïnstalleerd, dag vrije tijd!

• Qapla1
Orangelights23 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:52:
Bedankt nog voor jullie steunbetuigingen gisteren, over dat mijn Steam Machine onderweg verloren is geraakt.

Ik heb hem net opgehaald… vanochtend bericht dat hij hier in Zweden aan is gekomen en in de middag al klaar om opgehaald te worden… :o Heb net al 10 games geïnstalleerd, dag vrije tijd!
Dat is ook snel. 11 augustus krijg je te horen dat ie vermist is. 12 augustus krijg je van Valve de bevestiging dat ze een nieuwe gaan sturen en vandaag heb je hem al binnen…. Is het die als vermist was opgegeven of is deze met een koerier gekomen? Hoe dan ook, veel plezier er mee.

Ander onderwerp:

De beta heeft tot nu toe het probleem met dat hdmi cec opgelost hier. Dus heb je die nog niet toegepast, het is het overwegen waard.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:58
M3llow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:23:
En tot slot maakt het het wachten op de steam frame veeeel dragelijker, niet meer dwangmatig de steam frame reddit refreshen 8)7
Als ik het geld over had... Maar dat is allemaal gereserveerd voor de Frame, ik ga all-in :+

• Orangelights23
Qapla1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Dat is ook snel. 11 augustus krijg je te horen dat ie vermist is. 12 augustus krijg je van Valve de bevestiging dat ze een nieuwe gaan sturen en vandaag heb je hem al binnen…. Is het die als vermist was opgegeven of is deze met een koerier gekomen? Hoe dan ook, veel plezier er mee.
De SM die ik vandaag heb ontvangen is de originele, die dus opeens gevonden werd in Denemarken en met bloedspoed naar Zweden is gebracht. Erg apart haha

• Pro-prutser
  • Nu online
Redneckerz schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Zeker, al heb ik misschien een afwijkende impressie van de reviews online. Veel reviews gaan vooral in op het idee dat de Steam Machine alle AAA games mega goed moet kunnen draaien.

Ik kijk daar niet zo naar. Ik zie de SM als een machine waar ik indie titels (voornamelijk shooters) op kan spelen als het ware een console. De afgelopen tijd ben ik daar mee bezig geweest: Games die vooral PC exclusive zijn, en kijken hoe die zich vertalen naar een console-achtig ecosysteem.

Daarbij moet ik zeggen dat SteamOS echt fijn werkt. Het wakker maken van de TV is een subtiele finesse die vaker gaat gebruiken dan je denkt, iets wat je onder Bazzite (nog) niet zal kunnen. Daarnaast is de UI gebruiksvriendelijk. Valve levert al een aantal standaard sjablonen mee voor de Steam Controller bij iedere game, maar als die niet (goed) werken, dan is er een menu bij iedere game beschikbaar om een community-preset te downloaden.

Op deze manier kon ik de titel Hands Of Necromancy, een Hexen kloon op de GZDoom Engine, redelijk speelbaar krijgen. Ik zeg redelijk, omdat de controller support van GZDoom nogal finnicky is. Dat is met UZDoom, een andere poort, binnenkort een stuk beter.

Ook geeft Valve telkens een popup hoe een game zich zal gedragen als je deze installeert, gebruikmakend van hun Verified program. Het werkt erg intuitief.

Het enige echt grote minpunt wat ik vooralsnog heb gezien zijn:
- Sommige games vereisen een versie van Proton die niet in SteamOS ingebakken zit. Valve levert ook hier vele verschillende versies mee, maar sommige games vereisen een bleeding-edge build via GitHub - wat je noopt om naar de desktop UI te springen.
- Muis acceleratie wordt via de duimknoppen gedaan. Menig game zal deze acceleratie nogal laggy zijn, je zal dus daarin moeten experimenteren.

Kortom: Ja, het is te duur, maar de flexibiliteit maakt veel goed. En Valve is erin geslaagd een desktop OS neer te zetten met een console schil die zich kan meten met dedicated consoles.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Veel van wat je zegt komt mij heel bekend voor bij de Steam Deck en dat werkt inderdaad bijzonder goed!

Ik wil de Steam Deck wel eens middels een dock aansluiten op mijn TV, maar dan merk je toch echt wel een groot verschil met het interne scherm en het grote scherm. Op een klein scherm ziet het er allemaal nog leuk uit, maar op een groot scherm niet meer.

Daar komt de Steam Machine dan echt goed van pas. Sowieso komt die qua kracht veel beter uit de verf.

• Qapla1
Orangelights23 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

De SM die ik vandaag heb ontvangen is de originele, die dus opeens gevonden werd in Denemarken en met bloedspoed naar Zweden is gebracht. Erg apart haha
Heel apart weer. Maar je schreef ook dat Valve een nieuwe zou gaan sturen…. Zouden ze die nog kunnen annuleren of krijg je die ook nog? Twee voor de prijs van een…. Maar ik denk niet dat je er nog een krijgt. Ze zullen bij Valve toch wel iets van een bevestiging krijgen dat hij toch geleverd is?

• Pro-prutser
  • Nu online
Theetjuh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:26:
Hier net alles binnengekregen, ssd vervangen, steamos geinstalleerd en klaar is klara :)
SteamOS geïnstalleerd? Zat dat er niet standaard op?

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-09 22:18
Pro-prutser schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:58:
[...]

SteamOS geïnstalleerd? Zat dat er niet standaard op?
Ssd vervangen dus ik gok daarom steamos opnieuw geïnstalleerd

• Pro-prutser
  • Nu online
Qapla1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:20:
[...]

Dat zou goed kunnen. De SteamMachine staat hier in een open houten kastje onder de tv. Daar boven staat de centerspeaker en daar weer boven hangt de tv aan de muur. Voorheen stond de Switch2 achter die centerspeaker, de SteamDeck stond daar ook en met die hadden we niet het idee dat de verbinding zo slecht was. Nu staat die naast de SteamMachine op dat zelfde plankje en is de verbinding tussen joycons en Switch wel iets beter. Dus het lijkt er inderdaad op dat als je er iets tussen zet een deurtje, tv, soundbar of centerspeaker het van invloed is op de verbinding van de controller.
Je zou verwachten dat die niet zo gevoelig is, maar dat lijkt dus toch wel het geval te zijn. Ik hoop dat ze dit middels een software update kunnen en willen oplossen.

• Pro-prutser
  • Nu online
KraveN schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Ssd vervangen dus ik gok daarom steamos opnieuw geïnstalleerd
Ohja natuurlijk! Niet aangedacht.

• Orangelights23
Qapla1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Heel apart weer. Maar je schreef ook dat Valve een nieuwe zou gaan sturen…. Zouden ze die nog kunnen annuleren of krijg je die ook nog? Twee voor de prijs van een…. Maar ik denk niet dat je er nog een krijgt. Ze zullen bij Valve toch wel iets van een bevestiging krijgen dat hij toch geleverd is?
Ik heb ze gelijk een bericht gestuurd toen ik de mijne daadwerkelijk op kon halen.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:01
MarcelN schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:26:
Gisteren mijn Steam Machine 512GB ontvangen. Direct de SSD verwisseld met de 1TB uit mijn Steam Deck en SteamOS opnieuw geïnstalleerd. Enkele games geïnstalleerd en voornamelijk Spider-Man: Miles Morales gespeeld, die draait als een zonnetje!

Helaas ervaar ik ook wat issues met CEC, hopelijk kan dat opgelost worden met updates. Verder ben ik zeer tevreden 😊
Als ik je bericht goed lees, en je vorige, heb je geen verzend bevestiging gehad voor de levering. 1 dag voor levering postte je nog dat hij nog niet verzonden was. Is dit de ervaring die meer mensen hebben?

• MarcelN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58
cctl01 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

Als ik je bericht goed lees, en je vorige, heb je geen verzend bevestiging gehad voor de levering. 1 dag voor levering postte je nog dat hij nog niet verzonden was. Is dit de ervaring die meer mensen hebben?
Ja, dat klopt. Ik heb niet alle updates gedeeld. Toen ik eenmaal een verzendbevestiging ontvangen had was hij snel geleverd. Maar ik woon dan ook praktisch om de hoek van het magazijn in Waalwijk, misschien heeft dat meegeholpen.

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-08 12:56

Redneckerz

A place to be.

Pro-prutser schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Veel van wat je zegt komt mij heel bekend voor bij de Steam Deck en dat werkt inderdaad bijzonder goed!

Ik wil de Steam Deck wel eens middels een dock aansluiten op mijn TV, maar dan merk je toch echt wel een groot verschil met het interne scherm en het grote scherm. Op een klein scherm ziet het er allemaal nog leuk uit, maar op een groot scherm niet meer.

Daar komt de Steam Machine dan echt goed van pas. Sowieso komt die qua kracht veel beter uit de verf.
Dat kan ik alleen maar beamen. Nu ik wat tests verder ben is het ook fijn dat semi moderne games, zoals Amid Evil,, prima op ultra kunnen. Zolang je maar realistisch bent in wat je kan verwachten, is er heel veel mogelijk.

En ik ben er inmiddels ook achter niet-ondersteunde titels vaak al prima support hebben. Zoals Hell Denizen. Dit is op een Quake engine gebaseerd, niet ondersteund op Machine, maar werkt eigenlijk out-of-the-box :)

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• Pro-prutser
  • Nu online
Redneckerz schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Dat kan ik alleen maar beamen. Nu ik wat tests verder ben is het ook fijn dat semi moderne games, zoals Amid Evil,, prima op ultra kunnen. Zolang je maar realistisch bent in wat je kan verwachten, is er heel veel mogelijk.

En ik ben er inmiddels ook achter niet-ondersteunde titels vaak al prima support hebben. Zoals Hell Denizen. Dit is op een Quake engine gebaseerd, niet ondersteund op Machine, maar werkt eigenlijk out-of-the-box :)
Voor de Steam Deck gebruik ik altijd ProtonDB. Die vind ik veel nauwkeuriger dan die van Steam. Zou mooi zijn als de Steam Machine ook wordt opgenomen in de database. Werkt ideaal!

https://www.protondb.com/

Wat is ProtonDB?
Het doel van ProtonDB is om recensies te verzamelen van gamers die spellen testen met Proton op Linux. Op basis van deze recensies wordt de mate van ondersteuning van deze spellen beoordeeld. Ook kunnen gebruikers aanpassingen delen die ze gemaakt hebben om een spel met success te kunnen spelen. Je kunt ook de Steam spelcatalogus verkennen en een hoop spellen ontdekken die nooit op Linux uitgebracht zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Pro-prutser op 15-08-2026 15:28 ]

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:25
Kwam deze site ook tegen, naast protondb wellicht een leuke aanvulling: steam machine life
Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Voor de Steam Deck gebruik ik altijd ProtonDB. Die vind ik veel nauwkeuriger dan die van Steam. Zou mooi zijn als de Steam Machine ook wordt opgenomen in de database. Werkt ideaal!

https://www.protondb.com/

Wat is ProtonDB?
Het doel van ProtonDB is om recensies te verzamelen van gamers die spellen testen met Proton op Linux. Op basis van deze recensies wordt de mate van ondersteuning van deze spellen beoordeeld. Ook kunnen gebruikers aanpassingen delen die ze gemaakt hebben om een spel met success te kunnen spelen. Je kunt ook de Steam spelcatalogus verkennen en een hoop spellen ontdekken die nooit op Linux uitgebracht zijn.

• Pro-prutser
  • Nu online
ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:34:
Kwam deze site ook tegen, naast protondb wellicht een leuke aanvulling: steam machine life

[...]
Goede!

Ook lekker overzichtelijk. Daar hou ik wel van!

• Pro-prutser
  • Nu online

[...]
Ik kom er net achter dat Rust niet ondersteund wordt 😢

Dat was voor mij het meest gemiste spel op de Steam Deck. Daar wordt die ook niet ondersteund, maar dat komt vooral omdat Rust minimaal 10GB werkgeheugen vraagt en de Steam Deck er maar 8 heeft.

Nu blijkt dat die op de Steam Machine ook niet werkt ivm anti-cheat.

Uitgerekend het spel waar ik het meeste naar uit keek.

@ptheborg de website is in ieder geval wel doeltreffend geweest. Ik lees het liever nu, dan dat ik later voor een verassing kom te staan. Bedankt voor het delen. Ik heb de website opgeslagen.

Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Ik kom er net achter dat Rust niet ondersteund wordt 😢

Dat was voor mij het meest gemiste spel op de Steam Deck. Daar wordt die ook niet ondersteund, maar dat komt vooral omdat Rust minimaal 10GB werkgeheugen vraagt en de Steam Deck er maar 8 heeft.

Nu blijkt dat die op de Steam Machine ook niet werkt ivm anti-cheat.

Uitgerekend het spel waar ik het meeste naar uit keek.

@ptheborg de website is in ieder geval wel doeltreffend geweest. Ik lees het liever nu, dan dat ik later voor een verassing kom te staan. Bedankt voor het delen. Ik heb de website opgeslagen.
Steam Deck heeft ook gewoon 16 GB ram hoor, enige verschil is dat die gedeeld is door de CPU en GPU (maar dat hoeft meestal niet zoveel invloed te hebben als je de settings niet te hoog zet).

Gamertag: FinrazielNL

• Pro-prutser
  • Nu online
Finraziel schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

Steam Deck heeft ook gewoon 16 GB ram hoor, enige verschil is dat die gedeeld is door de CPU en GPU (maar dat hoeft meestal niet zoveel invloed te hebben als je de settings niet te hoog zet).
Sorry ik heb mij vergist, het is alweer een lange tijd geleden, Rust eist minimaal 12 GB en dat bleek te veel gevraagd voor de Steam Deck. Het spel wilde niet eens opstarten.

Edit:
De Steam Deck heeft 16 GB gedeeld (unified) LPDDR5-geheugen. Dat geheugen wordt dus gebruikt door zowel CPU als GPU. Valve geeft aan dat standaard 1 GB voor de GPU wordt gereserveerd, maar de GPU afhankelijk van de belasting tot 8 GB kan gebruiken.
Het kan ook zijn dat het destijds 10 GB was en inmiddels verhoogd is naar 12 GB. Ik kan mij ook niet herinneren dat er toen problemen waren met anti-cheat, want via een workaround kon je meer geheugen toewijzen en bleek het wel te werken. Dat heb ik zelf nooit geprobeerd, maar ik weet dat het kon.

[ Voor 37% gewijzigd door Pro-prutser op 15-08-2026 20:15 ]

• ptheborg
Ik vermoed dat hij vram bedoelt, en de steam machine heeft 8gb vram. Dat staat los van de normale 16gb ram.
Finraziel schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

• Pro-prutser
  • Nu online
ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:13:
Ik vermoed dat hij vram bedoelt, en de steam machine heeft 8gb vram. Dat staat los van de normale 16gb ram.

[...]
Blijkbaar heeft Valve een begrenzing ingebouwd dat de GPU niet meer dan 8 GB krijgt. Dit staat los van VRAM.

• ptheborg
Dat komt omdat er niet meer in zit. vram is dedicated ram voor de gpu, niet shared met het systeem.
Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:27:
[...]

Blijkbaar heeft Valve een begrenzing ingebouwd dat de GPU niet meer dan 8 GB krijgt. Dit staat los van VRAM.

• Pro-prutser
  • Nu online
ptheborg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:45:
Dat komt omdat er niet meer in zit. vram is dedicated ram voor de gpu, niet shared met het systeem.

[...]
Normaal gesproken wel, maar nu is het geheugen volgens mij dynamisch ipv dedicated.

Het totale geheugen wordt verdeeld tussen CPU en GPU. De situatie bepaald wat de verhouding is. 1 GB voor de GPU en 15 GB voor de CPU is ook mogelijk, maar andersom niet. Want de GPU kan nooit meer dan 8 GB krijgen. Tenminste niet bij een stock Steam Deck.

[ Voor 8% gewijzigd door Pro-prutser op 15-08-2026 23:15 ]

• ptheborg
En dat heb je dus mis.
Vram is dedicated 8gb gpu bound niet upgradable. En die 8gb komen ook niet van de 16gb system ram. Sterker nog, de vram is gddr6 en de system ram is ddr5…
16gb ram systeem memory, kun je wel upgraden.
Zoek de specs maar eens op.
Pro-prutser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:11:
[...]

Normaal gesproken wel, maar nu is het geheugen volgens mij dynamisch ipv dedicated.

Het totale geheugen wordt verdeeld tussen CPU en GPU. De situatie bepaald wat de verhouding is. 1 GB voor de GPU en 15 GB voor de CPU is ook mogelijk, maar andersom niet. Want de GPU kan nooit meer dan 8 GB krijgen. Tenminste niet bij een stock Steam Deck.
ptheborg schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:03:
En dat heb je dus mis.
Vram is dedicated 8gb gpu bound niet upgradable. En die 8gb komen ook niet van de 16gb system ram. Sterker nog, de vram is gddr6 en de system ram is ddr5…
16gb ram systeem memory, kun je wel upgraden.
Zoek de specs maar eens op.

[...]
Jullie hebben het gewoon over verschillende systemen... De steam machine heeft 16 GB ram voor de cpu en 8 GB vram voor de gpu. De steam deck heeft 16 GB gedeeld ram wat dynamisch toegewezen wordt.

Gamertag: FinrazielNL

• ptheborg
Haha ok, ik dacht dat we in het steam machine topic zaten. En dacht dat hij dacht dat de machine zelfde memory opzet heeft als het deck, en dat is dus niet zo.
Finraziel schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

Jullie hebben het gewoon over verschillende systemen... De steam machine heeft 16 GB ram voor de cpu en 8 GB vram voor de gpu. De steam deck heeft 16 GB gedeeld ram wat dynamisch toegewezen wordt.

• Pro-prutser
  • Nu online
Finraziel schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

Juist

• Pro-prutser
  • Nu online
ptheborg schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:22:
Haha ok, ik dacht dat we in het steam machine topic zaten. En dacht dat hij dacht dat de machine zelfde memory opzet heeft als het deck, en dat is dus niet zo.

[...]
Haha

Lees het maar eens terug als je zin hebt. Dan zie je waar ik vandaan kom en hoe we off-topic zijn geraakt.

• Jeroen O
De discussie ging oorspronkelijk over Rust en over het wel of niet draaien op de Steam Deck en Steam machine en toen ontstond de geheugen discussie.

Als ik het zo lees is de grootste bottleneck de anti-cheat software omdat deze niet op Linux draait.

Als ik op ProtonDB lijken sommige gebruikers het wel deels aan de praat gekregen te hebben door te spelen met de VRAM instellingen, maar je komt geen officiële server op.

Het lijkt me dat als je het op de Steam Deck (deels) werkend kan krijgt, dan zal dat om de Steam Machine ook moeten lukken.

De enige andere mogelijkheid is het installeren van Windows.

• Pro-prutser
  • Nu online
Jeroen O schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:45:
De discussie ging oorspronkelijk over Rust en over het wel of niet draaien op de Steam Deck en Steam machine en toen ontstond de geheugen discussie.

Als ik het zo lees is de grootste bottleneck de anti-cheat software omdat deze niet op Linux draait.

Als ik op ProtonDB lijken sommige gebruikers het wel deels aan de praat gekregen te hebben door te spelen met de VRAM instellingen, maar je komt geen officiële server op.

Het lijkt me dat als je het op de Steam Deck (deels) werkend kan krijgt, dan zal dat om de Steam Machine ook moeten lukken.

De enige andere mogelijkheid is het installeren van Windows.
Precies dat

Vier jaar geleden lukte het nog om op een server te komen, maar dan was het spel zoveel eisend voor de Steam Deck dat het hele spel crashte. Als je een hele kleine server had, dan lukte het wel om er in te blijven, maar het was niet te doen. Een dia-voorstelling is er niets bij.

Omdat de Steam Machine veel krachtiger is dan de Steam Deck had ik de aanname gedaan dat ik dan eindelijk Rust kan spelen op de bank. Maar dat blijkt dus niet te kunnen. Niet door één factor, maar zelfs door twee factoren. Geheugen én voornamelijk anti-cheat.

Dit vond ik even goed om te beseffen.

• KraveN
  • Laatst online: 02-09 22:18
Daarom heb ik er ook nog geen besteld. Het wordt steeds beter en meer en meer games worden ondersteund. Maar de spellen die ik het afgelopen jaar het meeste heb gespeeld worden (nog) niet ondersteund ivm anti cheat. Maar ik hou het in de gaten!

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:31
KraveN schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:18:
Daarom heb ik er ook nog geen besteld. Het wordt steeds beter en meer en meer games worden ondersteund. Maar de spellen die ik het afgelopen jaar het meeste heb gespeeld worden (nog) niet ondersteund ivm anti cheat. Maar ik hou het in de gaten!
Hetzelfde hier.

Heb mezelf wel ingeschreven om 1 te mogen aanschaffen, mocht ik de email krijgen om te bestellen dan geef ik hem weg aan iemand binnen dit forum.

PSN : Geraedus

• Pro-prutser
  • Nu online
Geraedus schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

Hetzelfde hier.

Heb mezelf wel ingeschreven om 1 te mogen aanschaffen, mocht ik de email krijgen om te bestellen dan geef ik hem weg aan iemand binnen dit forum.
Dat is wel heel attent van je!

• ronalnilson
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-08 11:23
Geraedus schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

Hetzelfde hier.

Leuk gratis dit geven . Zou ideaal zijn voor mijn zoon van 6 heb al flink wat games voor hem gekocht 😅

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:32
ronalnilson schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Leuk gratis dit geven . Zou ideaal zijn voor mijn zoon van 6 heb al flink wat games voor hem gekocht 😅
Gisteren de besteld bevestiging binnen gekregen voor de goedkoopste uitvoering. Kun je zonder extra kosten overnemen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kreeg eind vorige week een mail dat de Steam Machine kon gaan bestellen (voor maandagochtend 06.00u). Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, het schuurde voor mij te veel tegen FOMO aan. De vraag voor mijzelf die de doorslag gaf: als de SM volledig beschikbaar was zonder beperkingen had ik er dan één aangeschaft voor deze prijs?
Het antwoord daarop voor mij is nee, ik steun Valve met hun keuze om hun platform (en indirect games) richting Linux te ontwikkelen en juich dit van harte toe. Maar de prijs/kwaliteit ligt voor mijn gevoel uit verhouding niet dat ik zelf een vergelijkbare machine zou samenstellen voor naast de tv, dan is de meerprijs van de SM het mij ook wel waard.

NB heb ik wél een SteamDeck en ik weet ook hoe weinig ik die gebruik wat ook maakt dat ik verwacht dat ik eigenlijk ook weinig op de bank te vinden zal zijn om te gamen.

Voor mij als pc gamer is de SM het gewoon net niet, net te duur om er gewoon even bij te kopen. En (ik vul het in) voor consolegamers zal de stap naar het Steam platform een flinke zijn als je nog geen goed gevulde library hebt - naast dat je de AAA-games waar de meeste consolegamers prat op gaan niet allemaal vlekkeloos kunt spelen (of überhaupt) doordat de SM op Linux draait.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Wes1987
True schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:08:
Ik kreeg eind vorige week een mail dat de Steam Machine kon gaan bestellen (voor maandagochtend 06.00u). Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, het schuurde voor mij te veel tegen FOMO aan. De vraag voor mijzelf die de doorslag gaf: als de SM volledig beschikbaar was zonder beperkingen had ik er dan één aangeschaft voor deze prijs?
Het antwoord daarop voor mij is nee, ik steun Valve met hun keuze om hun platform (en indirect games) richting Linux te ontwikkelen en juich dit van harte toe. Maar de prijs/kwaliteit ligt voor mijn gevoel uit verhouding niet dat ik zelf een vergelijkbare machine zou samenstellen voor naast de tv, dan is de meerprijs van de SM het mij ook wel waard.

NB heb ik wél een SteamDeck en ik weet ook hoe weinig ik die gebruik wat ook maakt dat ik verwacht dat ik eigenlijk ook weinig op de bank te vinden zal zijn om te gamen.

Voor mij als pc gamer is de SM het gewoon net niet, net te duur om er gewoon even bij te kopen. En (ik vul het in) voor consolegamers zal de stap naar het Steam platform een flinke zijn als je nog geen goed gevulde library hebt - naast dat je de AAA-games waar de meeste consolegamers prat op gaan niet allemaal vlekkeloos kunt spelen (of überhaupt) doordat de SM op Linux draait.
Natuurlijk is de SM erg duur. En ergens vraag ik me ook wel af waarom deze zoveel duurder is dan de consoles. Ik snap dat de ram prijzen door het dak gaan en ook dat Valve geen grote hardware partij is. Maar het verschil is wel erg groot.

Aan de andere kant heeft steam vaak betere deals en prijzen voor (oudere) games, dan wat ik zie op bijvoorbeeld Playstation. Kun je op sites als g2play, g2a, fanatical vaak ook mooie deals scoren(al staan daar tegenwoordig ook games voor console op) En als je multiplayer games speelt heb je natuurlijk ook Playstation Plus of Xbox Live abonnementen nodig. Dus is het dan onder de streep nog steeds zoveel duurder? Het zal om het even zijn misschien op de lange termijn.

Al heb ik hem deze manier wel heel erg als console doelgroep ingestoken. En ik denk dat de doelgroep niet zozeer de console gamer is, meer de pc gamer die lekker op de bank pc games wil spelen

[ Voor 7% gewijzigd door Wes1987 op 17-08-2026 09:55 ]

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:01

Nimrod

King in the land of Shinar

Om dit topic verder te staven met voornamelijk positieve indrukken
  • Stond aanvankelijk op waiting list 2027 maar iets meer dan een maand later besteld en dag nadien ontvangen, veel te snel eigenlijk ;D
  • Financieel was een game-pc ongetwijfeld de betere deal geweest, maar zoals velen hier kies ik voor 't gemak van software support en het uitgekiende formaat.
  • Ik vermoed dat Valve een half jaar extra ramaggedon in hun prijs ingecalculeerd heeft en we daar ook voor betalen (dank u, Sam Altman).
    Mijn (royale, uiteindelijk theoretisch) Machine-alternatief kostte begin deze zomer 2020, momenteel (anderhalve maand later) 2240, grr & slik.
  • Als frequent Steam Deck-gebruiker was de ingebruikname easy peasy en zonder noemenswaardige problemen of onaangename verrassingen. Eigenlijk ook geen aangename verrassingen, in die zin.
  • De extra frontpaneeltjes zijn leuk, maar niets bijzonder. Ik ben geen fan van de 'stoffen' rode. Eigenlijk had ik gehoopt op meegeleverde stickervellen om een paneel met vol te kleven, waar Valve in zijn beeldmateriaal met uitpakte (o.a. hier)
  • In mijn set-up hangt de Machine aan een beamer, en beiden nog relatief elegant op de armleuning van de sofa (tot vreugde van m'n partner, aka de prijs die ze betaalt om geen zichtbaar tv-toestel in huis te hebben). Op termijn zou een UST-beamer en Machine op tv-meubel wel euh idealer zijn. Maar hoewel de Machine & puck nu zijwaarts-achter staan, hebben beide controllers uitstekende verbinding. De Machine hoor je ook niet (ook met dank aan de beamer, die je Wel hoort :D). Enige nadeel is dat de beamer zich niet laat opstarten via de Machine, er zijn ergere dingen in het leven.
  • Mijn hele cataloog laat zich vlotter spelen. Enige akkefieten: een crash bij Human Fall Flat 2 (toen controller 2 zich aanmeldde). De ontdekking dat EA It takes two niet laat family-sharen. Fps-haperingen bij Stray (gek genoeg). Cyberpunk loopt dan wel vlot (zonder echt te gaan benchmarken). Maar algemeen al enkele dagen speel- en avondjes familiepret.
  • Steam Link nog niet geprobeerd, wel benieuwd naar (als beamer-alternatief).
  • Mijn voornaamste zorg (ergste nachtmerrie) is dat er bij enkele games mijn saves overschreven gaan worden tgv family-sharing (zie dit topic).
En een tweede vrij irritant nadeel waar ik tegenaan bots is het feit dat ik mijn adult-account niet kan afschermen van de kid-accounts. Mijn kinderen kunnen bij opstarten zonder problemen mijn account kiezen en loos gaan. Valve biedt enkel beveiliging vooraf (om de Machine zelf te gebruiken), maar niet bij de accountkeuze. Ik had graag een pincode of zo na keuze van mijn account gezien. Iemand tips, bestaat hier een workaround voor ... ?

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• Yadas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:43
En een tweede vrij irritant nadeel waar ik tegenaan bots is het feit dat ik mijn adult-account niet kan afschermen van de kid-accounts. Mijn kinderen kunnen bij opstarten zonder problemen mijn account kiezen en loos gaan. Valve biedt enkel beveiliging vooraf (om de Machine zelf te gebruiken), maar niet bij de accountkeuze. Ik had graag een pincode of zo na keuze van mijn account gezien. Iemand tips, bestaat hier een workaround voor ... ?
Ik dacht dat het wel kan met een familie account . Je kan ook een een heel nieuw account toevoegen aan je familie. En daar kan je ook een pincode toevoegen.

• M3llow

[...]
Goede website, thanks. Is er uberhaupt al een Steam Machine verified pagina op Steam? Geloof het niet hè? Ik kan wel op mij steam machine Steam Machine verified games zien die in mijn library zitten, maar ik kan nergens een dergelijke store pagina vinden, wat ik wel vreemd vind. Iemand die hier wat meer over weet?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

M3llow schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Goede website, thanks. Is er uberhaupt al een Steam Machine verified pagina op Steam? Geloof het niet hè? Ik kan wel op mij steam machine Steam Machine verified games zien die in mijn library zitten, maar ik kan nergens een dergelijke store pagina vinden, wat ik wel vreemd vind. Iemand die hier wat meer over weet?
https://store.steampowered.com/greatondeck/ die is er wel. Dan draaien ze ook op de machine toch?

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 17-08-2026 11:46 ]

• Jeroen O
418O2 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

https://store.steampowered.com/greatondeck/ die is er wel. Dan draaien ze ook op de machine toch?
Ja dat klopt. Maar er zijn ook spellen die niet verified zijn op de Steam Deck maar wel op de Steam Machine

• M3llow
Jeroen O schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Ja dat klopt. Maar er zijn ook spellen die niet verified zijn op de Steam Deck maar wel op de Steam Machine
Ja precies dat dus

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:13
Wes1987 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

Natuurlijk is de SM erg duur. En ergens vraag ik me ook wel af waarom deze zoveel duurder is dan de consoles. Ik snap dat de ram prijzen door het dak gaan en ook dat Valve geen grote hardware partij is. Maar het verschil is wel erg groot.

Aan de andere kant heeft steam vaak betere deals en prijzen voor (oudere) games, dan wat ik zie op bijvoorbeeld Playstation. Kun je op sites als g2play, g2a, fanatical vaak ook mooie deals scoren(al staan daar tegenwoordig ook games voor console op) En als je multiplayer games speelt heb je natuurlijk ook Playstation Plus of Xbox Live abonnementen nodig. Dus is het dan onder de streep nog steeds zoveel duurder? Het zal om het even zijn misschien op de lange termijn.

Al heb ik hem deze manier wel heel erg als console doelgroep ingestoken. En ik denk dat de doelgroep niet zozeer de console gamer is, meer de pc gamer die lekker op de bank pc games wil spelen
De steam machine is niet duur. Hij kost alleen erg veel geld. De consensus is onderhand wel dat je, als je de vormfactor belangrijk vindt, geen betere deal kan krijgen. Laat je dat gaan kan je meer performance krijgen voor je euro, al is het nog steeds lastig om iets woonkamer ready te maken voor dit geld.

veel mensen zitten nog in oude prijzen met hun hoofd, die voorlopig niet meer terug komen.

Qua consoles: ze worden allemaal duurder, en ze worden gesubsidieerd door de verkoper ten koste van lock in. Ander business model.

hier erg tevreden, heb gekeken naar zelfbouw maar voordat je iets compact en stils in elkaar gezet hebt dat echt in dezelfde categorie valt ben je veel meer geld kwijt. Ja je krijgt wat extra performance maar boeiend. De steam machine speelt alles wat ik tot nu toe speelt op een prima kwaliteit af voor op de bank.

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:56
Afgelopen week een nog gesealde Steam Machine 2TB incl. Steam Controller van een aardige mede-tweaker gekocht. Iets boven de normale prijs(€75,- meer), maar vanwege de hoge vraag en het geringe aanbod kon ik hier mee leven. Ik stond sinds 2 weken op de lijst, en ik had niet het idee dat ik snel aan de beurt zou zijn. En ik heb heel veel reviews gelezen en gezien en wist wat ik ongeveer kon verwachten.

Aangesloten op mijn 4K LG Oled TV en de hele configuratie doorgelopen, dat ging makkelijk en zeer soepel. Ik heb een redelijk uitgebreide Steam library dus ik kon meteen losgaan.

Ik heb zeer veel reviews gelezen en gezien en vond de tendens over het algemeen erg negatief. (lees : te duur voor wat het kan). Te duur is het zeker, maar ook de consoles zijn enorm in prijs gestegen. Mijn eerste indruk is zeer positief, eigenlijk beter dan ik had verwacht. SteamOS loopt ongelooflijk soepel en is ook zeer eenvoudig te configureren. Ik heb jaren geleden een LCD Steam Deck gehad en kon mijn weg dus vrij makkelijk vinden.

Een aantal games even snel getest en deze lieten een prima indruk achter, 4K is voor AAA-games een stap te hoog maar o.a. Expedition 33 speelt zeer soepel op 2560x1440 op high settings en is prima te doen als je een stukje van de TV afzit, je merkt dan weinig verschil tussen de beide resoluties. De komende week maar wat tijd zoeken om wat andere games te spelen.

Eigenlijk wilde ik geen Steam Controller want ik heb de Gamesir G7 Pro. Maar die mening is nu helemaal anders, de Steam Controller is echt geweldig. Het ligt perfect in mijn hand en de iets hogere weerstand van de beide joysticks geeft meer precisie.

Ik had trouwens nog een 16GB RAM module liggen dat compatible met de Steam machine bleek te zijn. Even de zeer goede video van JayzTwoCents een paar keer bekeken en de knoop doorgehakt. De SM moet helemaal uit elkaar om bij de RAM te komen, het was een behoorlijk klus. Ik heb alle tijd ervoor genomen en de klus met succes geklaard. Ik heb nog geen tijd gehad om te testen of het daadwerkelijk iets aan de perfomance toevoegd, volgens de meeste reviews niet echt. Maar goed, het zit erin en 32GB staat wel leuk :)

Volgende stap is emulatie. Ik heb zeer veel Switch/N64/PS1 enz. roms en het lijkt me fijn om alles op 1 apparaat te hebben.

Ik zit nog in de 'honeymoon' weken dus misschien nog niet helemaal objectief, maar ik weet wel zeker dat de SM een blijvertje is. Ik vind het een fantastisch mooi apparaat(je) en voldoet volledig aan mijn wensen/eisen.

Wordt vervolgd........

• Theetjuh
Emulatie werkt erg goed moet ik zeggen, Emudeck zou binnenkort met een update moeten komen met profielen voor de steammachine, heb daar nog geen energie ingestoken moet ik zeggen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:43
Nou ik kan mij binnenkort ook bij dit topic melden. 29 juni aangemeld voor de 512GB met Steam Controller, 22 augustus kreeg ik de mail dat ik kon bestellen.

En waarom dan de Steam Machine? Hij zal de plaats innemen van mijn xbox series x, je weet wel dat dode paard van Microsoft. Ik heb al een game pc met Bazzite op mijn werkkamer staan dus ik kan daarvan eventueel ook streamen. Daarnaast heb ik al een grote library aan games op Steam terwijl ik op de xbox (vanwege de belachelijke prijzen) nooit veel gekocht heb (enkel een poosje game pass gehad toen de prijzen nog oke waren).

Ik ben dus al gewend aan gamen op Linux en als een spel niet werkt dan is dat jammer dan. Speel(koop) ik wel wat anders.

Nu alleen nog even een blu-ray speler scoren ergens 😉

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DLSS
Ramon schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:59:
Nou ik kan mij binnenkort ook bij dit topic melden. 29 juni aangemeld voor de 512GB met Steam Controller, 22 augustus kreeg ik de mail dat ik kon bestellen.

En waarom dan de Steam Machine? Hij zal de plaats innemen van mijn xbox series x, je weet wel dat dode paard van Microsoft. Ik heb al een game pc met Bazzite op mijn werkkamer staan dus ik kan daarvan eventueel ook streamen. Daarnaast heb ik al een grote library aan games op Steam terwijl ik op de xbox (vanwege de belachelijke prijzen) nooit veel gekocht heb (enkel een poosje game pass gehad toen de prijzen nog oke waren).

Ik ben dus al gewend aan gamen op Linux en als een spel niet werkt dan is dat jammer dan. Speel(koop) ik wel wat anders.

Nu alleen nog even een blu-ray speler scoren ergens 😉
Nice 👌- laat je ons weten hoe het apparaatje in de praktijk bevalt als je ‘m binnen hebt?
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic

Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.

Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.

Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.

Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.