Bedoel je de prijs die je zakelijk terugbetaald krijgt per kWh? Bij ons is het al lang niet meer mogelijk om die prijs zelf te zetten. Dit is gewoon de creg prijs.Knowbody schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:35:
Gewoon een goede kWh prijs erop zetten en het verder maar voor lief nemen is mijn advies.
Dan heb ik gelukInvictus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]
Bedoel je de prijs die je zakelijk terugbetaald krijgt per kWh? Bij ons is het al lang niet meer mogelijk om die prijs zelf te zetten. Dit is gewoon de creg prijs.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Staat vast op momenteel 31ct/kWh (herzien per kwartaal) terwijl je voor elke kW piek boven de 2,5kW 56€ betaalt op jaarbasis (op de gemiddelde maandpiek). Dit terwijl je met de 50five laadpaal totaal geen controle hebt over de laadsneldheid. Dit vertellen ze er allemaal niet bij als ze de thuislaadoplossing voorstellen.Invictus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]
Bedoel je de prijs die je zakelijk terugbetaald krijgt per kWh? Bij ons is het al lang niet meer mogelijk om die prijs zelf te zetten. Dit is gewoon de creg prijs.
Deze maand gaat Coolblue over naar 50five.
Ik ben benieuwd. Ik heb na alle verhalen het nummer van mijn rechtsbijstand al klaarliggen…..
Ik ben benieuwd. Ik heb na alle verhalen het nummer van mijn rechtsbijstand al klaarliggen…..
Vanuit andere topic, ik had hem verkeerd geplaatst.
Ik hoop dat ik het juiste topic te pakken heb, al een paar mooie tips gelezen.
Ik heb een Shell rebranded Peblar business, automatisch op 50five over gegaan en sindsdien alleen maar gezeik.
As we speak voor de zoveelste keer laadpunt offline. Niet kunnen laden. Ik heb wifi, bedraad en simkaart verbonden. Allemaal online. Iedereen blij.
Behalve backoffice die hem weer niet ziet.
:strip_exif()/f/image/MVv86eFFN5uNNbEAaH1Uhsva.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de Peblar zelf:
:strip_exif()/f/image/v7bsjrXS7LP9lkMiEk6IjdUs.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand of ik met deze Shell versie (1.7.0+1+SHELL-1 firmware) over kan stappen naar Tap?
Als het werkt, dan werkt het prima. Maar ik heb nu al zoveel keer issues gehad met een lege accu en weer de granny moeten pakken, haspel.... Anders moet er een vaste WCD komen voor de granny want dit is waardeloos.
Use case is:
Auto van de zaak, verrekenen met werkgever.
Eigen auto, gratis laden. Geautoriseerde pas of plug and charge, want achter gesloten hek.
Ik hoop dat ik het juiste topic te pakken heb, al een paar mooie tips gelezen.
Ik heb een Shell rebranded Peblar business, automatisch op 50five over gegaan en sindsdien alleen maar gezeik.
As we speak voor de zoveelste keer laadpunt offline. Niet kunnen laden. Ik heb wifi, bedraad en simkaart verbonden. Allemaal online. Iedereen blij.
Behalve backoffice die hem weer niet ziet.
:strip_exif()/f/image/MVv86eFFN5uNNbEAaH1Uhsva.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de Peblar zelf:
:strip_exif()/f/image/v7bsjrXS7LP9lkMiEk6IjdUs.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand of ik met deze Shell versie (1.7.0+1+SHELL-1 firmware) over kan stappen naar Tap?
Als het werkt, dan werkt het prima. Maar ik heb nu al zoveel keer issues gehad met een lege accu en weer de granny moeten pakken, haspel.... Anders moet er een vaste WCD komen voor de granny want dit is waardeloos.
Use case is:
Auto van de zaak, verrekenen met werkgever.
Eigen auto, gratis laden. Geautoriseerde pas of plug and charge, want achter gesloten hek.
[ Voor 4% gewijzigd door Gieliovd520 op 06-04-2026 16:39 ]
PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Na wat problemen en vastlopen op die AI agent en tickets die random werden afgesloten lekker naar de leasemaatschappij geëscaleerd en toen was het wel zo geregeld. Vanuit Athlon netjes nog gebeld of het probleem was verholpen.Knowbody schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:35:
[...]
Gewoon een goede kWh prijs erop zetten en het verder maar voor lief nemen is mijn advies.
+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517
Zojuist de login ontvangen, moet zeggen tickets zijn verdwenen (nog niet opgelost) en huidig contact gaat alleen via email. Wel e.e.a al geëscaleerd via leasemaatschapij.
Wachtwoord van Wifi en daarna portal login is wel van een dusdanig sterkte combo, dat een bruto-force er naar verwachting niet inzit.
Verder kan ik er nog niet heel veel mee, behalve dat het max vermogen 16A lijkt te zijn wat dus niet overeenkomt met een Peblar Business.
Wachtwoord van Wifi en daarna portal login is wel van een dusdanig sterkte combo, dat een bruto-force er naar verwachting niet inzit.
Verder kan ik er nog niet heel veel mee, behalve dat het max vermogen 16A lijkt te zijn wat dus niet overeenkomt met een Peblar Business.
10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).
Ik heb ondertussen weer een ander bericht ontvangen:MacRembrandt schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:34:
Deze maand gaat Coolblue over naar 50five.
De laadpalen van Coolblue via Athlon gaan over naar “groendus”. Ik heb nog nooit van deze partij gehoord; iemand hier wel ervaring?
Weet iemand of het mogelijk is om bij een voormalige Shell lader in te stellen dat je zonder laadpas kunt laden?
Dus stel mijn zus komt langs en de laders in de straat zijn bezet, dat ze dan bij mijn lader haar auto kan laden, zonder dat de rekening naar de leasemaatschappij gaat?
Ik had bij de leasemaatschappij nagevraagd en die gaven aan dat ze geen tweede dongle of pas ter beschikking stellen.
Dus stel mijn zus komt langs en de laders in de straat zijn bezet, dat ze dan bij mijn lader haar auto kan laden, zonder dat de rekening naar de leasemaatschappij gaat?
Ik had bij de leasemaatschappij nagevraagd en die gaven aan dat ze geen tweede dongle of pas ter beschikking stellen.
Dan moet je naar je CPO gaan en een pas met 0-tarief aanvragen. Heb ik ook gedaan. Ik heb een enkele pas die ook aan mijn laadpaal hangt maar 0 cent tarief heeft dus ook ook 0 cent naar de LM wordt afgerekend.Mk23 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:24:
Weet iemand of het mogelijk is om bij een voormalige Shell lader in te stellen dat je zonder laadpas kunt laden?
Ik krijg deze week een white label Peblar van 50Five met 7,5m vaste kabel. Weet iemand welk model dit is? Volgens mij is het niet 1-op-1 te vergelijken met de business variant van Peblar zelf, dat zei de verkoper aan de telefoon.
Als je de paal hebt zou je misschien de specs kunnen aflezen en vergelijken met het plaatje uit de openingspost. Bij ons is de white label geleverd met vrijwel alle opties die vermoedelijk overeenkomen met het retail plaatje.turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:43:
Ik krijg deze week een white label Peblar van 50Five met 7,5m vaste kabel. Weet iemand welk model dit is? Volgens mij is het niet 1-op-1 te vergelijken met de business variant van Peblar zelf, dat zei de verkoper aan de telefoon.
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Waar kan ik de specs aflezen? Hebben jullie verder nog tips?grimson schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:59:
[...]
Als je de paal hebt zou je misschien de specs kunnen aflezen en vergelijken met het plaatje uit de openingspost. Bij ons is de white label geleverd met vrijwel alle opties die vermoedelijk overeenkomen met het retail plaatje.
Ik las iets over het opvragen van de login gegevens bij de monteur?
In elk geval een tweede netwerkkabel laten trekken zodat je de paal via UTP kunt aansluiten. Wifi is vaak beroerd. UTP-stekkers moet je waarschijnlijk wel zelf knijpen maar dat de kabel er ligt is het belangrijkste. Na installatie krijg je die er lastig in.
Aan de zijkant van de Peblar staat er hier een 'modelnummer' wat overeenkomstig lijkt te zijn met dit tabel uit een retail handleiding van Peblar:turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:15:
[...]
Waar kan ik de specs aflezen? Hebben jullie verder nog tips?
Ik las iets over het opvragen van de login gegevens bij de monteur?
Bij ons is dit dan: WLAC1-S22RPWELECR00.
Tot dat deze retail tabel niet overeenkomt met een White label paal is het voor nu een indicatie waarmee de paal is uitgerust.
Indicatie bij ons is dus dat er een 'Einrecht compliant meter' inzit en geen MID certified meter maar er is een kans (via White Label provider) dat deze meter alsnog MID certified kan zijn gezien dit retail overzicht:
Peblar Business Socket Eichrecht -> WLAC1-S22RPWELEDR00
[ Voor 11% gewijzigd door grimson op 16-04-2026 09:01 ]
50Five gaf aan alleen een UTP kabel te trekken voor load balancing en niet voor data... de afstand met de router is 6 meter, maar ik zal vragen of ze morgen een tweede UTP zouden willen trekken, thanks!!rippiedoos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:56:
In elk geval een tweede netwerkkabel laten trekken zodat je de paal via UTP kunt aansluiten. Wifi is vaak beroerd. UTP-stekkers moet je waarschijnlijk wel zelf knijpen maar dat de kabel er ligt is het belangrijkste. Na installatie krijg je die er lastig in.
Keep you posted, thanks!grimson schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:52:
[...]
Aan de zijkant van de Peblar staat er hier een 'modelnummer' wat overeenkomstig lijkt te zijn met dit tabel uit een retail handleiding van Peblar:
[Afbeelding]
Tot dat deze retail tabel niet overeenkomt met een White label paal is het voor nu een indicatie waarmee de paal is uitgerust.
Indicatie bij ons is dus dat er een 'Einrecht compliant meter' inzit en geen MID certified meter.
Heeft iemand al achterhaald of de White Label Peblar die in gebruik is MID-Certified is? Met name dan benieuwd naar de ex Shell / 50five gebruikers?
Peblar zelf geeft aan (terecht ook maar jammer) dat de White Labelers hiervoor benaderd moeten worden en met 50five weet je dat al hoe dat kan verlopen
Peblar zelf geeft aan (terecht ook maar jammer) dat de White Labelers hiervoor benaderd moeten worden en met 50five weet je dat al hoe dat kan verlopen
[ Voor 42% gewijzigd door grimson op 16-04-2026 09:06 ]
Bij mijn weten kun je niet automatisch verrekenen met bijv. je werkgever als je geen ingebouwde MID hebt.grimson schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:03:
Heeft iemand al achterhaald of de White Label Peblar die in gebruik is MID-Certified is? Met name dan benieuwd naar de ex Shell / 50five gebruikers?
Ah ja, daar dacht ik ook al aan. 'Indicatief' lijkt mij geen goede metingturkeyhakan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:08:
[...]
Bij mijn weten kun je niet automatisch verrekenen met bijv. je werkgever als je geen ingebouwde MID hebt.
Is sterk afhankelijk van de monteur die dat doet. Als je hem een stroopwafel en een tweede bak koffie geeft, zegt 50Five daar niet zoveel over...turkeyhakan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:00:
[...]
50Five gaf aan alleen een UTP kabel te trekken voor load balancing en niet voor data... de afstand met de router is 6 meter, maar ik zal vragen of ze morgen een tweede UTP zouden willen trekken, thanks!!
Althans dat werkte bij mij wel zo met de BAM-monteur voor Eneco.
Ter referentie staat op mijn Eneco Connectric de volgende code:grimson schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:52:
[...]
Aan de zijkant van de Peblar staat er hier een 'modelnummer' wat overeenkomstig lijkt te zijn met dit tabel uit een retail handleiding van Peblar:
[Afbeelding]
Indicatie bij ons is dus dat er een 'Einrecht compliant meter' inzit en geen MID certified meter maar er is een kans (via White Label provider) dat deze meter alsnog MID certified kan zijn gezien dit retail overzicht:
WLAC2-Z22RPWELMCR00
Volgens die tabel heeft deze dus een MID-meter (
Die Z (6e karaketer) zal dan wel de white label-specifieke versie "type 2 fixed cable 6m" zijn wat bij white lables wordt geleverd.
@rippiedoos Er kan nog een verschil zijn dat ik niet direct zie in de lijst. (misschien Customer-specific Codes)
Namelijk of er 1 of 2 relais in zitten.
In de Peblar zitten er 2, dus die kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden. In de Eneco Connectric bijvoorbeeld zit er maar 1 relais, dus die kan niet wisselen tussen 1 of 3 fase laden.
Namelijk of er 1 of 2 relais in zitten.
In de Peblar zitten er 2, dus die kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden. In de Eneco Connectric bijvoorbeeld zit er maar 1 relais, dus die kan niet wisselen tussen 1 of 3 fase laden.
Zou kunnen dat dat in generatie 1 of 2 zit (WLAC1 vs WLAC2). Een kostenoptimalisatie voor een nieuwere generatie misschien? Want het 6e karakter is volgens de tabel EV Connection Type, lijkt mij sterk dat dat (ook) op het aantal relais slaat.
Heb de 22 kW variant met MID meter, RFID lezer, WLAN, Ethernet en 4G.grimson schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:52:
[...]
[Afbeelding]
Plug and Charge ready is ook onderdeel van het typenummer. Hoe kan ik dit laten instellen door 50Five?
Verder heb ik op aanraden van @rippiedoos gevraagd of ze een tweede UTP kabel wilden trekken. Dit was geen probleem. Is ook aangesloten in de laadpaal en op mijn router. Alleen heeft de paal nog geen internet volgens mij, want er brand maar 1 lampje op de routerpoort ipv 2.
Ook vraag ik mij af waar de MID meter zit. Ik heb deze niet in de paal gezien, maar toch is die MID gecertificeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 17-04-2026 15:00 ]
Bij 50-Five kun je dus alleen een 0-cent pas voor je eigen laadpaal aanvragen als je ook gelijk een abonnement neemt voor een volwaardige pas voor €3,30 per maand waarmee je ook binnen Europa zou moeten kunnen laden.rippiedoos schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:01:
[...]
Dan moet je naar je CPO gaan en een pas met 0-tarief aanvragen. Heb ik ook gedaan. Ik heb een enkele pas die ook aan mijn laadpaal hangt maar 0 cent tarief heeft dus ook ook 0 cent naar de LM wordt afgerekend.
We gaan binnenkort voor het eerste met onze auto naar het buitenland op vakantie, dus kunnen we het uitproberen.
Tzt wil mijn vrouw toch ook wel elektrisch gaan rijden, dus dan hebben we hem maar.
...
[ Voor 99% gewijzigd door Reboq op 20-04-2026 20:27 . Reden: verkeerde topic ]
Wat vervelend zeg zo'n White label laadpaal van Peblar. Helemaal dichtgetimmerd. Zelfs de LAN poort, die wel aanwezig is, werkt niet. Je kunt alleen maar laden met één specifieke pas. Ik kan iedereen aanbevelen om geen "labeled" variant te nemen en je niet vast te laten pinnen aan één partij!
Ik heb nu een laadpaal aan de muur hangen waar ik voorlopig niets mee kan.
[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 21-04-2026 09:39 ]
Welke white label heb je?turkeyhakan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:39:
Wat vervelend zeg zo'n White label laadpaal van Peblar. Helemaal dichtgetimmerd. Zelfs de LAN poort, die wel aanwezig is, werkt niet. Je kunt alleen maar laden met één specifieke pas. Ik kan iedereen aanbevelen om geen "labeled" variant te nemen en je niet vast te laten pinnen aan één partij!
Normaal gezien kan je de LAN poort wel aanzetten en als je de juiste software versie hebt kan je ook aan zonneladen doen.
Maar je hebt gelijk, als je de keuze hebt neem je best een echte Peblar.
Een van Shell/50five, een Advanced Flex 1.1KweNi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:50:
[...]
Welke white label heb je?
Normaal gezien kan je de LAN poort wel aanzetten en als je de juiste software versie hebt kan je ook aan zonneladen doen.
Maar je hebt gelijk, als je de keuze hebt neem je best een echte Peblar.
Zelfs in mijn netwerk popt de laadpaal niet op, dus of de kabel is niet goed aangelegd of de LAN poort werkt niet.
@turkeyhakan : de poort staat waarschijnlijk uit.
Heb je login gegevens?
Indien wel, kan je inloggen via WiFi en het aanzetten indien juiste sw versie.
Indien niet: hard gaan zagen voor de gegevens bij 50five.
Heb je login gegevens?
Helaas geen inlog gegevens... hoe activeer je Wi-Fi op de paal?KweNi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:06:
@turkeyhakan : de poort staat waarschijnlijk uit.
Heb je login gegevens?
Ik zal eens polshoogte nemen bij 50five..
@turkeyhakan: Door de paal van de stroom te halen voor 10 seconden en terug aan te zetten, zou de lokale wifi 15 minuten aan moeten gaan, maar als je geen login gegevens hebt, kan je er niets mee.
Ik zou niet alle white-label Peblar-palen over 1 kam willen scheren. Het is bekend dat 50Five het meest beroerde is, maar ik kan op mijn Eneco Connectric White Label Peblar alles doen. Heb de inloggegevens al vanaf installatie, heb ook al een keer de recommisioning gedaan. Dus de White Label 50Five is inderdaad bagger, een veredelde stekkerdoos wat betreft gebruikt, maar de overige White Labels zijn wel beter in gebruik.turkeyhakan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:39:
Klopt, en ik heb gezien dat het echt geen moeite is om zaken open te zetten.
Ze hebben een tool waarmee ze de SWU kunnen maken en het is gewoon een kwestie van aanzetten:
Mijn paal is m.u.v. branding weer een redelijk open paal
Ze hebben een tool waarmee ze de SWU kunnen maken en het is gewoon een kwestie van aanzetten:
code:
Ik heb van mijn White-Label een SWU ontvangen die redelijk open staat en op mijn verzoek ook alle tot nu toe bekende backoffices geactiveerd.1
2
3
4
5
6
| {
"CurrentCtrlBopEnable": true,
"SeccOcppActive": true,
"SessionManagerChargeWithoutAuth" : false,
"LocalSmartChargingAllowed": true
} |
Mijn paal is m.u.v. branding weer een redelijk open paal
Maar ook die paal kan niet switchen tussen 1 en 3 fases vermoedelijk?rippiedoos schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:34:
[...]
Ik zou niet alle white-label Peblar-palen over 1 kam willen scheren. Het is bekend dat 50Five het meest beroerde is, maar ik kan op mijn Eneco Connectric White Label Peblar alles doen. Heb de inloggegevens al vanaf installatie, heb ook al een keer de recommisioning gedaan. Dus de White Label 50Five is inderdaad bagger, een veredelde stekkerdoos wat betreft gebruikt, maar de overige White Labels zijn wel beter in gebruik.
Ik heb de mogelijkheden van mijn 50five laadpaal ondertussen even bekeken, het is of de aansluiting ombouwen (fysiek dus!) naar 1 fase en dan de paal ook zodanig configureren voor 1,38 kW tot 3,7 kW (16A) of 3 fase 4,1 kW tot 11 kW. Voor zonneladen wek ik met 12 panelen zuid de minimale spanning voor 3 fase laden niet op. Aangezien de paal niet kan schakelen maakt dat solar laden onbruikbaar, belachelijk ...
Effectief plan ik nu de auto maar op laden max 8A tussen 10:00 en 19:00.
Mijn oude Alfen laadpaal kon dit allemaal wel, die 50Five versie is een behoorlijk gehandicapte paal.
Gezien de hardware beperking gaat een software update dat niet oplossen.
"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"
Weet iemand of je de groene LED uit kan zetten of ver kan dimmen?
Mijn 50five laadpunt verlicht mijn complete carport 's nachts, voorheen met de Newmotion paal ging de LED uit indien niet aangesloten aan mijn voertuig.
Mijn 50five laadpunt verlicht mijn complete carport 's nachts, voorheen met de Newmotion paal ging de LED uit indien niet aangesloten aan mijn voertuig.
Je hebt inderdaad verschillende instellingen qua lichtsterkte. Dit kan 50five op afstand inregelen.KevinT schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:34:
Weet iemand of je de groene LED uit kan zetten of ver kan dimmen?
Mocht je zelf de inloggegegevens van de paal hebben dan kan je dit zelf instellen.
ik heb dus zoals eerder gezegd sinds 1 feb een laadpaal via coolblue. dus ook ik zou over moeten gaan naar 50five. Kan niet zeggen dat ik heel gelukkig word van de verhalen die ik hier lees.
anyway, er staat al een kleine twee weken dit in m'n coolblue overzicht: Vanwege de systeemmigratie kun je momenteel je accountgegevens niet aanpassen, zowel in het online portaal als via onze klantenservice.
maar tot nu toe vanuit de kant van 50five is het oorverdovend stil. Iemand al met succes overgezet?
anyway, er staat al een kleine twee weken dit in m'n coolblue overzicht: Vanwege de systeemmigratie kun je momenteel je accountgegevens niet aanpassen, zowel in het online portaal als via onze klantenservice.
maar tot nu toe vanuit de kant van 50five is het oorverdovend stil. Iemand al met succes overgezet?
PH-MRK request startup
Na lang wachten uiteindelijk het wifi wachtwoord en login gekregen van 50 five waardoor ik de Laadpaal aan het internet kon hangen. Echter ineens een update moeten aanvragen want ik geraakte niet op de user interface. Load balancing via homewizzard geprobeerd maar connectie viel regelmatig uit. Na veel zoek werk uiteindelijk een module gevonden die bedraad aangesloten kon worden P1 extender peblar TX van het merk iungo en heb tot nu toe geen problemen meer.
Die iungo P1-module wordt standaard ook door Eneco geplaatst. Nog geen problemen gehad afgelopen jaar op dat vlak, werkt heel stabiel. Kabel werkt altijdJoerivr schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:00:
Na lang wachten uiteindelijk het wifi wachtwoord en login gekregen van 50 five waardoor ik de Laadpaal aan het internet kon hangen. Echter ineens een update moeten aanvragen want ik geraakte niet op de user interface. Load balancing via homewizzard geprobeerd maar connectie viel regelmatig uit. Na veel zoek werk uiteindelijk een module gevonden die bedraad aangesloten kon worden P1 extender peblar TX van het merk iungo en heb tot nu toe geen problemen meer.
Inderdaad, en sinds kort mogen ze het onder hun naam verkopen
Wie kan mij helpen...
Ik heb een offerte (via werkgever) voor een Eneco Connectric laadpunt, ter vervanging van een oudere Alfen Eve. Er ligt al een 5x6mm2 kabel en ethernetkabel (welke nu wordt gebruikt voor loadbalancing op de P1 poort).
Ze zijn van plan om die bestaande kabels te laten liggen. Op zich logisch want het voldoet qua specs, en scheelt graafwerk.
Ik wil de Connectric liefst ook zelf kunnen gaan "bedienen" vanaf Home Assistant, in de toekomst ook in combinatie met PV, dynamisch contract, thuisbatterij etc. En daarom ook liefst gebruikmaken van 1-fase zonneladen, maar ik begrijp dat de whitelabel laadpunten gemankeerd zijn op dat vlak en niet kunnen terugschakelen van 3-fase naar 1-fase, helaas.
Maar wat is wijsheid, kom ik in de problemen als ik het moet doen met alleen die bestaande ethernetkabel. Die zal opnieuw gebruikt worden om met de P1 poort te verbinden, neem ik aan. Heb ik per se een tweede ethernetkabel nodig om een netwerkverbinding met de Connectric te maken, of kan dat ook prima via wifi?
Inloggegevens probeer ik tzt op te vragen bij de monteur.
Nog andere zaken die moet moet overwegen? Dank
Ik heb een offerte (via werkgever) voor een Eneco Connectric laadpunt, ter vervanging van een oudere Alfen Eve. Er ligt al een 5x6mm2 kabel en ethernetkabel (welke nu wordt gebruikt voor loadbalancing op de P1 poort).
Ze zijn van plan om die bestaande kabels te laten liggen. Op zich logisch want het voldoet qua specs, en scheelt graafwerk.
Ik wil de Connectric liefst ook zelf kunnen gaan "bedienen" vanaf Home Assistant, in de toekomst ook in combinatie met PV, dynamisch contract, thuisbatterij etc. En daarom ook liefst gebruikmaken van 1-fase zonneladen, maar ik begrijp dat de whitelabel laadpunten gemankeerd zijn op dat vlak en niet kunnen terugschakelen van 3-fase naar 1-fase, helaas.
Maar wat is wijsheid, kom ik in de problemen als ik het moet doen met alleen die bestaande ethernetkabel. Die zal opnieuw gebruikt worden om met de P1 poort te verbinden, neem ik aan. Heb ik per se een tweede ethernetkabel nodig om een netwerkverbinding met de Connectric te maken, of kan dat ook prima via wifi?
Inloggegevens probeer ik tzt op te vragen bij de monteur.
Nog andere zaken die moet moet overwegen? Dank
Beste zou zijn om toch 2 internetkabels te hebben hoor. Hier hebben ze maar 1 willen trekken en de 2e die ik voorzien had hebben ze niet binnen gebracht in de paal.... Thuis maar 1 fase dus de UTP kunnen misbruiken voor internet (2 paar), CT klem (1 paar) en zonneladen/ huislimiet (1 paar)
Wijsheid is die Alfen laten hangen 
Vermoedelijk gaan ze die ethernet kabel gebruiken om CT klemmen te installeren.
Je hebt een 2e kabel nodig wil je dat bedraad kunnen, ik zou minimaal die 2e kabel eisen, al steken ze m wellicht niet in (dan maar los in de laadpaal)
Mijn voorzichtige conclusie is dat met deze laadpaal het kunnen bedienen van de laadpaal maar beperkt nut is, je kunt het verbruik mooi bijhouden in home assistant. Zonneladen heb je een behoorlijk aantal panelen voor nodig.
Je hebt een 2e kabel nodig wil je dat bedraad kunnen, ik zou minimaal die 2e kabel eisen, al steken ze m wellicht niet in (dan maar los in de laadpaal)
Mijn voorzichtige conclusie is dat met deze laadpaal het kunnen bedienen van de laadpaal maar beperkt nut is, je kunt het verbruik mooi bijhouden in home assistant. Zonneladen heb je een behoorlijk aantal panelen voor nodig.
"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"
@Flail: In principe kan je die ene kabel gebruiken voor zowel Ethernet als P1. Je hebt voor beide maar 2 paar nodig.
Wij hebben 17 panelen die OZO en WZW zijn geplaats op een dag als gisteren met veel zon en redelijk koel, leveren die vanaf de middag maximaal 4kw in een uur. Dus als ik mijn 50Five terugzet op 6A laden, dan zie ik dat ik 2/3 van het laden van de panelen krijg en de rest wordt via de meter aangevuld. Ook met de HA integration voor de Peblar kun je niet automatisch de energie van de panelen voor het laden gebruiken.itsme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:29:
Dat maakt dit jaar nog niet veel uit, volgend jaar dus op de thuiswerkdag en in het weekeinde overdag laden, de rest van de dagen gedurende de nacht.
Dat kan idd, maar is dus niet zonladen, je paal laad dan ook als er weinig opwek is. Ik heb zelf een alfen laten vervangen door een peblar whitelabel en had dat nooit moeten doen.
Voor nu bereik ik ongeveer t zelfde als de paal maar 6A zetten door t in de auto in te stellen. Gepland laden op 8A.
Voor nu bereik ik ongeveer t zelfde als de paal maar 6A zetten door t in de auto in te stellen. Gepland laden op 8A.
Ik zou ook zeker de Alfen laten hangen!itsme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:29: