Dat klinkt als een oplossing voor het probleem! Kan je die 'terugbetaling uitschakelen' in de Shell app doen? Of zit die functionaliteit in de 50five app?S1985S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:06:
[...]
maar de automatische terugbetaling uitgeschakeld op die pas.
Dat gaat via de 50Five app. Ik heb daar de pas in toegevoegd en toen via 50Five een ticket aangemaakt om het terugbetalen uit te schakelen voor die pas.stiest schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Dat klinkt als een oplossing voor het probleem! Kan je die 'terugbetaling uitschakelen' in de Shell app doen? Of zit die functionaliteit in de 50five app?
Dank! Ik ga deze route bewandelen! Zou toch iets moeten zijn wat 50five zelf aan moet bieden, maar als deze workaround werkt ben ik blij!S1985S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:
[...]
Dat gaat via de 50Five app. Ik heb daar de pas in toegevoegd en toen via 50Five een ticket aangemaakt om het terugbetalen uit te schakelen voor die pas.
@S1985S Betaal je per laadsessie nog een tarief?
[ Voor 6% gewijzigd door stiest op 18-05-2026 09:43 ]
Ter info voor de mensen die problemen hebben met de Eneco laadpaal: https://www.eneco-emobility.com/be-nl/storing
Dat zou ondermijning van het eigen verdienmodel betekenen..stiest schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:39:
[...]
Dank! Ik ga deze route bewandelen! Zou toch iets moeten zijn wat 50five zelf aan moet bieden, maar als deze workaround werkt ben ik blij!
@S1985S Betaal je per laadsessie nog een tarief?
Nee met die pas word er niets betaald of in rekening gebracht. Dat is een prive auto en die gebruikt prive stroom.
[ Voor 13% gewijzigd door S1985S op 18-05-2026 13:53 ]
Eneco zegt dat er een offline modus is van twee weken. Bij de vorige storing werkte dit niet, nu weer niet. Het is dus niet mogelijk om te laden. Zijn mensen waarbij de offline modus wel werkt?
Bij mij werkt het.Avvd schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:08:
Eneco zegt dat er een offline modus is van twee weken. Bij de vorige storing werkte dit niet, nu weer niet. Het is dus niet mogelijk om te laden. Zijn mensen waarbij de offline modus wel werkt?
Misschien enkel als de laadpaal niet ge reboot werd?
De laadpaal is niet gereboot, het lijkt erop dat de authenticate misgaat.KweNi schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:16:
[...]
Bij mij werkt het.
Misschien enkel als de laadpaal niet ge reboot werd?
Wanneer had je de laatste keer met die kaart geladen op de Connectric?Avvd schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:17:
[...]
De laadpaal is niet gereboot, het lijkt erop dat de authenticate misgaat.
Misschien te lang geleden?
nieuws: Opnieuw storing met Eneco Connectric-laadpalen: mogelijk werkt thuislader niet
onze peblar ligt eruit, nog iemand?
Hier opgelost sinds 19u18.Sam_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:08:
nieuws: Opnieuw storing met Eneco Connectric-laadpalen: mogelijk werkt thuislader niet
Nou nou, ik heb ondertussen ook de inloggegevens van de paal ontvangen (50five).
Had een maand geleden daar een ticket voor aangemaakt. Kreeg vandaag een mailtje met excuses dat het antwoord zo lang had geduurd.
Nog niet met de inloggegevens, maar met de aankondiging dat ze slim zijpaden nog gaan toevoegen. Direct een mailtje teruggestuurd dat het mij om de koppeling met home assistant ging en daarna binnen een half uur en mailtje terug met de inloggegevens. Top!
Deze week maar eens gaan knutselen.
Had een maand geleden daar een ticket voor aangemaakt. Kreeg vandaag een mailtje met excuses dat het antwoord zo lang had geduurd.
Nog niet met de inloggegevens, maar met de aankondiging dat ze slim zijpaden nog gaan toevoegen. Direct een mailtje teruggestuurd dat het mij om de koppeling met home assistant ging en daarna binnen een half uur en mailtje terug met de inloggegevens. Top!
Deze week maar eens gaan knutselen.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Kreeg vandaag de melding in de Eneco Slimladen app dat Volkswagen niet meer wordt ondersteund ivm aanpassing aan voorwaarden van VW hun API. Gelukkig werkte het bij mij sowieso niet, dus denk dat ik via Tibber de laadpaal, maar slim aan ga sturen of dmv Home assistant. Andere ervaringen met slim laden van hun VW?
Vanochtend een SMS en mail gehad van 50five dat de laadpaal van Coolblue overgezet zou worden. Paar minuten later was 'ie actief in de 50five app, laadpas en tarief weer even ingesteld en alles werkt weer, dus tot nu toe een overgang zonder problemen.
Paal draait nog steeds 1.6.1+1+COOLBLUE-1 en ook aan de lokale toegang is niks gewijzigd, Peblar integratie in Home Assistant werkt ook nog als vanouds.
Ben wel benieuwd of 50five op den duur ook nog updates voor specifiek deze firmware gaat pushen, of hun eigen versie. Coolblue zei namelijk ("pinky promise") dat de paal in de toekomst V2G zou gaan ondersteunen na een update wanneer dit wettelijk mogelijk is. Iemand hier die daar al eens naar heeft geïnformeerd? Of kan je op een of andere manier zelf die paal updaten?
Paal draait nog steeds 1.6.1+1+COOLBLUE-1 en ook aan de lokale toegang is niks gewijzigd, Peblar integratie in Home Assistant werkt ook nog als vanouds.
Ben wel benieuwd of 50five op den duur ook nog updates voor specifiek deze firmware gaat pushen, of hun eigen versie. Coolblue zei namelijk ("pinky promise") dat de paal in de toekomst V2G zou gaan ondersteunen na een update wanneer dit wettelijk mogelijk is. Iemand hier die daar al eens naar heeft geïnformeerd? Of kan je op een of andere manier zelf die paal updaten?
Hier ook vandaag gemigreerd en voorlopig zonder enig probleem.
Accu is alweer opgeladen.
Accu is alweer opgeladen.
Vandaag mailtje van 50five met "hierbij de inlogcodes"
ze lijken in de mail alleen de inlogcodes vergeten
ze lijken in de mail alleen de inlogcodes vergeten
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik heb thuis een Peblar-business geïnstalleerd, maar ik vroeg me af of iemand weet of er een app voor dit apparaat bestaat.
Ik heb deze app gevonden: "Control my Peblar — iPhone companion for your Peblar EV charger", maar ik weet niet of iemand deze ooit heeft gebruikt.
Ik heb deze app gevonden: "Control my Peblar — iPhone companion for your Peblar EV charger", maar ik weet niet of iemand deze ooit heeft gebruikt.
Dan moet je kijken bij het bedrijf waar de Peblar Business van is of die een App aanbieden.zeren schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 02:59:
Ik heb thuis een Peblar-business geïnstalleerd, maar ik vroeg me af of iemand weet of er een app voor dit apparaat bestaat.
50five bied bijvoorbeeld een App aan die je vind door in de store te zoeken op 50five.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als je HomeAssistant hebt, dan kun je daar een Integration voor installeren waarmee je vrijwel alles kunt instellen wat nodig is, incl koppeling met zonneladen. Als je thuis bent kunt je natuurlijk ook gewoon direct inloggen op de lader.zeren schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 02:59:
Maar ik zou kiezen voor HA.
+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517
Gefeliciteerd met jullie wachtwoorden, ik kom er niet doorheen:
Beste klant,
Helaas is dit niet mogelijk. Deze wachtwoorden zijn en blijven oorspronkelijk van New Motion, wat wij hebben overgenomen. Hierdoor zijn we contractueel niet bevoegd om deze wachtwoorden vrij te geven.
Onze excuses voor het ongemak.
Lastig blijven doen, ga in op van wie de laadpaal isWouterG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:02:
[...]
"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"
Hoezo? Voor zover ik begrijp, is het mijn eigendom, aangezien ik het heb gekocht en door een extern bedrijf heb laten installeren; het is voor privégebruik. Ik heb de zakelijke versie gekozen omdat die met een MID-certificaat werd geleverd.DutchKel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Dan moet je kijken bij het bedrijf waar de Peblar Business van is of die een App aanbieden.
50five bied bijvoorbeeld een App aan die je vind door in de store te zoeken op 50five.
Dan zit je denk ik in het verkeerde topic. Deze topic is voor Peblar laadpalen die worden beheerd door bedrijven. Meestal om de laadpaal vergoeding van de werkgever te kunnen ontvangen icm een leasemaatschappij.zeren schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:45:
[...]
Hoezo? Voor zover ik begrijp, is het mijn eigendom, aangezien ik het heb gekocht en door een extern bedrijf heb laten installeren; het is voor privégebruik. Ik heb de zakelijke versie gekozen omdat die met een MID-certificaat werd geleverd.
De laadpalen in deze topic vallen dus onder beheer van een bedrijf. Bv Eneco of 50five.
Dus als jij zelf een Peblar laadpaal hebt gekocht en zelf een installateur hebt ingeschakeld dan moet je in de Peblar laadpalen topic zijn.
Ik heb ook maanden geprobeerd via tickets, maar werd aan het lijntje gehouden. Dan via leasing maatschappij (het email adres voor het team dat verantwoordelijk is voor charging) het probleem uitgelegd en een dag later kreeg ik de logingegevens van 50five. Is misschien een optie als je dit nog niet geprobeerd hebt.WouterG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Ik escaleer tegenwoordig ook vrij snel via de leasemaatschappij in plaats van aan het lijntje gehouden te worden. Helaas, maar is niet anderstasador schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:44:
[...]
Ik heb ook maanden geprobeerd via tickets, maar werd aan het lijntje gehouden. Dan via leasing maatschappij (het email adres voor het team dat verantwoordelijk is voor charging) het probleem uitgelegd en een dag later kreeg ik de logingegevens van 50five. Is misschien een optie als je dit nog niet geprobeerd hebt.
+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517
Beetje flauwe reactie, want juridisch ben je eigendom als het op jouw grond staat (natrekking). Ook is er vaak een verschil tussen beheer en eigendom. Dat je het beheer uitbesteedt betekent die dat je geen toegang hebt..DutchKel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:20:
[...]
Dan zit je denk ik in het verkeerde topic. Deze topic is voor Peblar laadpalen die worden beheerd door bedrijven. Meestal om de laadpaal vergoeding van de werkgever te kunnen ontvangen icm een leasemaatschappij.
De laadpalen in deze topic vallen dus onder beheer van een bedrijf. Bv Eneco of 50five.
Dus als jij zelf een Peblar laadpaal hebt gekocht en zelf een installateur hebt ingeschakeld dan moet je in de Peblar laadpalen topic zijn.
Overigens heb ik alsnog de login gehad (alleen nog geen tijd om te testen). Laatste verzoek (na lege mail) was binnen 2 dagen beantwoord
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Op Tweakers zijn er twee aparte topics: een voor de gewone Peblar laadpalen (gekocht en zelf geïnstalleerd) en een voor de white label Peblar laadpalen die worden beheerd door bedrijven zoals Eneco of 50five. We zitten nu in die laatste.pietje63 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:35:
[...]
Beetje flauwe reactie, want juridisch ben je eigendom als het op jouw grond staat (natrekking). Ook is er vaak een verschil tussen beheer en eigendom. Dat je het beheer uitbesteedt betekent die dat je geen toegang hebt..
Overigens heb ik alsnog de login gehad (alleen nog geen tijd om te testen). Laatste verzoek (na lege mail) was binnen 2 dagen beantwoord
Dat juridische argument over natrekking snap ik, maar dat is hier niet echt relevant. Het gaat niet om eigendom van het apparaat, maar om wie het beheer voert en welke toegang daarbij hoort. Als jij een Peblar via 50five hebt waarbij zij het beheer doen, dan is jouw toegang gewoon anders dan wanneer je er zelf eentje hebt aangeschaft.
En trouwens, volledig eigenaar zijn van een product is tegenwoordig sowieso een grijs gebied. Bij de meeste moderne apparaten, zeker als er software bij betrokken is, mag je het gebruiken zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Software aanpassen, custom firmware, of hardware modificaties zijn in de meeste gevallen contractueel of via de licentievoorwaarden verboden. Dus ook al staat het ding op jouw oprit, dan nog heb je niet per definitie het recht om er naar hartenlust in te rommelen.
Fijn dat je de login alsnog hebt ontvangen, succes met testen.
Niet met VW maar wel met een MEB platform auto. Ik zou via tibber de auto aansturen. Enkel de paal blijft onbetrouwbaar.. paar keer half geladen batterij gehad dus ik ben er mee gestopt.AartJW schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:35:
Kreeg vandaag de melding in de Eneco Slimladen app dat Volkswagen niet meer wordt ondersteund ivm aanpassing aan voorwaarden van VW hun API. Gelukkig werkte het bij mij sowieso niet, dus denk dat ik via Tibber de laadpaal, maar slim aan ga sturen of dmv Home assistant. Andere ervaringen met slim laden van hun VW?
De slimladen app via de paal is zeer beperkt omdat zonder koppeling auto het % batterij ontbreekt.
Niet meer relevant, mag genegeerd worden!
[ Voor 90% gewijzigd door Mooper op 25-05-2026 11:47 ]
/rant
ben ik me nu al klaar met 50five zeg!! vorige week appje gekregen van coolblue/50five dat ik overgezet ben en in kan loggen bij 50five. Nou ik kan dus wel op de website inloggen maar niet in de app. Klantenservice gebeld maar dat AI ding blijft zeiken dat het wel moet lukken.
Goed dus ik inloggen op de website, want ik wil de laadpas van de baas toevoegen want ik wil wel m'n vergoeding krijgen. Kan dus geen laadpas toevoegen omdat deze "niet bekend is in ons systeem". NEE sjaak, dat is nou net het hele idee van een nieuwe pas toevoegen.
Omdat ik dus nu laad met de pas van m'n baas, en deze niet bekend is bij 50five komen de transacties dus ook niet tevoorschijn bij 50five. Ook hier dus weer de klantenservice voor bellen, maar ik vrees het ergste.
Ondertussen ben ik wel aan het kijken of ik weg kan bij 50five en over kan naar een andere backoffice.
/rant
ben ik me nu al klaar met 50five zeg!! vorige week appje gekregen van coolblue/50five dat ik overgezet ben en in kan loggen bij 50five. Nou ik kan dus wel op de website inloggen maar niet in de app. Klantenservice gebeld maar dat AI ding blijft zeiken dat het wel moet lukken.
Goed dus ik inloggen op de website, want ik wil de laadpas van de baas toevoegen want ik wil wel m'n vergoeding krijgen. Kan dus geen laadpas toevoegen omdat deze "niet bekend is in ons systeem". NEE sjaak, dat is nou net het hele idee van een nieuwe pas toevoegen.
Omdat ik dus nu laad met de pas van m'n baas, en deze niet bekend is bij 50five komen de transacties dus ook niet tevoorschijn bij 50five. Ook hier dus weer de klantenservice voor bellen, maar ik vrees het ergste.
Ondertussen ben ik wel aan het kijken of ik weg kan bij 50five en over kan naar een andere backoffice.
/rant
PH-MRK request startup
Had je bij Coolblue die betreffende laadpas van de baas al wel opgevoerd? Coolblue had ook maar een beperkt aantal passen die gesupport werden voor automatische afrekening.
Voorlopig gaat bij mij alles goed. Er is zelfs een lichte verbetering, omdat de 50five app meer info geeft dan Coolblue, dus makkelijker bij te houden. En waar de verreking naar mijn baas bij Coolblue een grote black box was, waar iemand zich flink aan het verrijken was, is het nu weer inzichtelijk en kloppend.
Voorlopig gaat bij mij alles goed. Er is zelfs een lichte verbetering, omdat de 50five app meer info geeft dan Coolblue, dus makkelijker bij te houden. En waar de verreking naar mijn baas bij Coolblue een grote black box was, waar iemand zich flink aan het verrijken was, is het nu weer inzichtelijk en kloppend.
Ik heb iets vreemd voor met m'n 50Five white label.
Zaterdagavond heeft 50Five m'n laadpaal firmware geüpdatet van 1.8.0+1+SHELL-1 naar 1.9.0+1+SHELL-1 en sindsdien werkt geen enkele van de zonne laden modi meer. Ik kan ze wel nog selecteren maar de paal geeft geen stroom door aan de auto. Bij de standaard laad modus gaat er wel gewoon stroom naar de auto.
Ik dacht dat het lag aan de connectie met m'n HomeWizard P1 meter, maar die is goed want de paal geeft nog uitgelezen waardes weer op de diagnostics pagina in de webinterface voor zowel dynamic load balancing als huishoudlimiet (voor Belgisch capaciteitstarief). Het vreemde is dat de waarde voor zonne-laden vermogensmeting gewoon leeg blijft ondanks dat die op dezelfde P1 meter staat als die voor dynamic load balancing en huishoudlimiet.
Ik heb de paal al gerecomissioned, waarbij er tijdens de installatie wizard wel live waarden worden uitgelezen bij het stuk zonne-laden, maar zodra de paal opnieuw actief staat na recomissionen, is de waarde terug leeg...
Ook de P1 meter heb ik al herstart, maar tevergeefs.
Bij een collega van me, die ook naar firmware 1.9.0 geüpdatet werd, werkt dit wel nog en ziet hij ook een waarde voor zonne-laden op de diagnostics pagina.
Ik heb contact opgenomen met de Peblar support of ze weet hebben van dit probleem maar m'n vraag wimpelen ze vriendelijk af met het feit dat de verantwoordelijkheid van m'n white label paal volledig bij 50Five ligt... Die gaan op hun beurt zich er weer niks van aantrekken aangezien ze officieel nog geen zonne laden ondersteunen, maar met de login gegevens zou je het uiteraard wel moeten kunnen.
Is er nog iemand met hetzelfde probleem hier?
Zaterdagavond heeft 50Five m'n laadpaal firmware geüpdatet van 1.8.0+1+SHELL-1 naar 1.9.0+1+SHELL-1 en sindsdien werkt geen enkele van de zonne laden modi meer. Ik kan ze wel nog selecteren maar de paal geeft geen stroom door aan de auto. Bij de standaard laad modus gaat er wel gewoon stroom naar de auto.
Ik dacht dat het lag aan de connectie met m'n HomeWizard P1 meter, maar die is goed want de paal geeft nog uitgelezen waardes weer op de diagnostics pagina in de webinterface voor zowel dynamic load balancing als huishoudlimiet (voor Belgisch capaciteitstarief). Het vreemde is dat de waarde voor zonne-laden vermogensmeting gewoon leeg blijft ondanks dat die op dezelfde P1 meter staat als die voor dynamic load balancing en huishoudlimiet.
Ik heb de paal al gerecomissioned, waarbij er tijdens de installatie wizard wel live waarden worden uitgelezen bij het stuk zonne-laden, maar zodra de paal opnieuw actief staat na recomissionen, is de waarde terug leeg...
Ook de P1 meter heb ik al herstart, maar tevergeefs.
Bij een collega van me, die ook naar firmware 1.9.0 geüpdatet werd, werkt dit wel nog en ziet hij ook een waarde voor zonne-laden op de diagnostics pagina.
Ik heb contact opgenomen met de Peblar support of ze weet hebben van dit probleem maar m'n vraag wimpelen ze vriendelijk af met het feit dat de verantwoordelijkheid van m'n white label paal volledig bij 50Five ligt... Die gaan op hun beurt zich er weer niks van aantrekken aangezien ze officieel nog geen zonne laden ondersteunen, maar met de login gegevens zou je het uiteraard wel moeten kunnen.
Is er nog iemand met hetzelfde probleem hier?
[ Voor 8% gewijzigd door c0ldfux0r op 26-05-2026 19:50 ]
Ik snap niet helemaal waarom je de pas van je baas wilt toevoegen? Hier is de pas van mijn baas namelijk ook niet toegevoegd. Je moet volgens mij alleen passen toevoegen waarvan je wilt dat de laadkosten niet worden doorbelast, wat dus effectief gratis laden is. Ik neem aan dat je de laadkosten van je pas van je baas toch wel vergoed wil zien?Mrkoekie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:49:
/rant
/rant
Alle specifieke transacties kun je zien bij de firma waar de pas van is. In mijn geval is dat DLM. Ik krijg een keer per maand een lijst met alle vergoedingen dus wat mijn baas via DLM aan mij betaald.
Hallo,hdoedens schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:27:
[...]
Ik heb sinds een paar weken ook de Eneco Connectric paal. Ik ken de originele Peblar firmware niet, maar de standaard integratie voor Home Assistant werkt prima. De REST API van de paal staat nu aan en via die REST API kan bijvoorbeeld ook de laadsnelheid worden ingesteld.
Ik heb ook deze laadpaal van Eneco en wil die vanuit Home Assistant starten en stoppen. @hdoedens Zou je mij op weg kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen?
Ik ben begonnen om te proberen of ik de laadpaal op mijn Wifi netwerk kon krijgen. Maar het lukt mij niet om instellingen in de paal aan te passen.
De procedure van de installatiehandleiding:
- Automaat uit en weer aan, dan wordt er voor 15 minuten een Wifi accespoint actief.
- Met wifi accespoint van de paal verbinden
En dan zou je naar de webpagina van de paal moeten gaan, maar dat lukt niet.
[ Voor 27% gewijzigd door OmnikOmvormer op 27-05-2026 11:05 ]
MacRembrandt schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:40:
Had je bij Coolblue die betreffende laadpas van de baas al wel opgevoerd? Coolblue had ook maar een beperkt aantal passen die gesupport werden voor automatische afrekening.
Situatie ten tijde van Coolblue:DutchKel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:48:
[...]
Ik snap niet helemaal waarom je de pas van je baas wilt toevoegen? Hier is de pas van mijn baas namelijk ook niet toegevoegd. Je moet volgens mij alleen passen toevoegen waarvan je wilt dat de laadkosten niet worden doorbelast, wat dus effectief gratis laden is. Ik neem aan dat je de laadkosten van je pas van je baas toch wel vergoed wil zien?
Alle specifieke transacties kun je zien bij de firma waar de pas van is. In mijn geval is dat DLM. Ik krijg een keer per maand een lijst met alle vergoedingen dus wat mijn baas via DLM aan mij betaald.
Ik had m'n MTC kaart toegevoegd aan de portal van coolblue, daar een vergoeding per kwh ingesteld. Vervolgens was er een overzicht te downloaden (pdf,xlsx,csv) waarop ik kon zien wat er via welke pas werd geladen.
Nu bij 50five kan ik mijn laadpas niet toevoegen aan de backoffice en kan ik dus geen vergoeding instellen. omdat de laadpas niet toegevoegd is kan ik in de 50five website geen overzicht maken van de laadsessies.
In de 50five portal staat enkel de pas die ik via coolblue heb gekregen, maar die gebruik ik nooit.
Enige plek waar ik m'n laadsessies kan terugvinden is in de MTC app, maar ook daar valt niets te exporteren.
PH-MRK request startup
Hoezo kun je geen vergoeding instellen? Je stelt een vergoeding in op je laadpaal, niet op een pas. Daarnaast via de website van 50five kun je alle gegevens exporteren naar csv. Dus als je de statistieken van 1 pas wilt hebben kun je dat via Excel oid eruit halen. De site vind je hier: 50five laadpaal beheer.Mrkoekie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:51:
[...]
[...]
Situatie ten tijde van Coolblue:
Ik had m'n MTC kaart toegevoegd aan de portal van coolblue, daar een vergoeding per kwh ingesteld. Vervolgens was er een overzicht te downloaden (pdf,xlsx,csv) waarop ik kon zien wat er via welke pas werd geladen.
Nu bij 50five kan ik mijn laadpas niet toevoegen aan de backoffice en kan ik dus geen vergoeding instellen. omdat de laadpas niet toegevoegd is kan ik in de 50five website geen overzicht maken van de laadsessies.
In de 50five portal staat enkel de pas die ik via coolblue heb gekregen, maar die gebruik ik nooit.
Enige plek waar ik m'n laadsessies kan terugvinden is in de MTC app, maar ook daar valt niets te exporteren.
Misschien kun je beter hier vragen hoe je bepaalde dingen kunt doen ipv direct zeggen dit en dat kan niet.
in de coolblue situatie stelde je een tarief in per pas en niet per laadpaal. daarnaast kun je in de website van 50five enkel statistieken downloaden van de passen die bekend zijn bij 50five.DutchKel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Hoezo kun je geen vergoeding instellen? Je stelt een vergoeding in op je laadpaal, niet op een pas. Daarnaast via de website van 50five kun je alle gegevens exporteren naar csv. Dus als je de statistieken van 1 pas wilt hebben kun je dat via Excel oid eruit halen. De site vind je hier: 50five laadpaal beheer.
Misschien kun je beter hier vragen hoe je bepaalde dingen kunt doen ipv direct zeggen dit en dat kan niet.
[Afbeelding]
Vervolgens laat je een screenshot zien van de 50five app, daarvan was ik vergeten te vermelden dat ik daar vanaf het begin (heb de aanmeldingsmail begin april gekregen) al niet in kan loggen.
heb nu 4 tickets lopen maar er wordt nergens op gereageerd. dan mag ik toch wel even m'n ongenoegen uiten in een topic waar ongeveer iedereen z'n ongenoegen uit over de gang van zaken bij 50five?
PH-MRK request startup
Je mag zeker je ongenoegen uiten, als dat je verder helpt. Maar het heeft geen zin en het gevolg is wel dat mensen je dan minder snel willen helpen. Want alles wat je vraagt kan gewoon bij 50Five. Alleen jij weet blijkbaar nog niet hoe.Mrkoekie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:24:
[...]
in de coolblue situatie stelde je een tarief in per pas en niet per laadpaal. daarnaast kun je in de website van 50five enkel statistieken downloaden van de passen die bekend zijn bij 50five.
Vervolgens laat je een screenshot zien van de 50five app, daarvan was ik vergeten te vermelden dat ik daar vanaf het begin (heb de aanmeldingsmail begin april gekregen) al niet in kan loggen.
heb nu 4 tickets lopen maar er wordt nergens op gereageerd. dan mag ik toch wel even m'n ongenoegen uiten in een topic waar ongeveer iedereen z'n ongenoegen uit over de gang van zaken bij 50five?
Hier zit niemand van support van 50Five, dus als je klachten erover hebt dan kun je die beter via de website indienen. Als je hier gaat klagen dan frustreert dat waarschijnlijk alleen mede tweakers die een poging doen om je te helpen.
Een account in de app heb ik zelf kunnen aanmaken met de gegevens die op de laadpaal staan. Daar moet je dus zelf actie voor ondernemen.
En zoals ik al zei: mijn MTC is ook niet aangemeld bij 50Five, toch gaat het met de betaling en export (nodig voor de ERE certificaten) ook prima. Alle kaarten die ooit bij mij hebben geladen zitten in de export.
edit:
Aanvulling
Aanvulling
[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 27-05-2026 14:44 ]
In welke IP range zit je wanneer je bent verbonden met de hotspot?OmnikOmvormer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:36:
[...]
Hallo,
Ik heb ook deze laadpaal van Eneco en wil die vanuit Home Assistant starten en stoppen. @hdoedens Zou je mij op weg kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen?
Ik ben begonnen om te proberen of ik de laadpaal op mijn Wifi netwerk kon krijgen. Maar het lukt mij niet om instellingen in de paal aan te passen.
De procedure van de installatiehandleiding:
- Automaat uit en weer aan, dan wordt er voor 15 minuten een Wifi accespoint actief.
- Met wifi accespoint van de paal verbinden
En dan zou je naar de webpagina van de paal moeten gaan, maar dat lukt niet.
Kan mogelijk ook een firewall op je laptop zijn.
Volgens deze post van kaanmijo kan je ook het volgende adres gebruiken om te verbinden:
Ikzelf kon gewoon inloggen op het IP adres van de laadpaal zelf toen ik eenmaal op de hotspot zat.kaanmijo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Als je ergens nog de 'naam' van de paal (op de paal, gok ik) kunt vinden is die login-ui te vinden op http://pblr-[random_string].local. Als de naam bijvoorbeeld PBLR-0036641 is, ga je naar http://pblr-0036641.local.
Wel had ik problemen toen ik de laadpaal had verbonden met mijn domotica VLAN. Op mijn productie VLAN kon ik wel connectie maken. Dus hij lijkt gevoelig te zijn qua wifi verkeer.
Groter probleem dat ik nu ervaar, de laadpaal verliest zijn wifi connectie met mijn netwerk na ongeveer 24 uur. Dan moet ik hem opnieuw opstarten.
Ik had de wifi adapter op dhcp staan, maar ik kan het nog eens controleren.
Verder de url gebruikt die in de bijgeleverde instructie van Eneco zat.
Ik ga het vanavond nog eens proberen. Anders maar even een UTP kabel over de oprit leggen als test
Firewall zou ook kunnen, ik had de laptop van het werk en die wordt met de dag meer en meer dicht getimmerd door de IT afdeling
Maar in iedergeval fijn om te lezen dat het anderen gelukt is, dan weet ik dat ik niet op een dood spoor zit!
Verder de url gebruikt die in de bijgeleverde instructie van Eneco zat.
Ik ga het vanavond nog eens proberen. Anders maar even een UTP kabel over de oprit leggen als test
Firewall zou ook kunnen, ik had de laptop van het werk en die wordt met de dag meer en meer dicht getimmerd door de IT afdeling
Maar in iedergeval fijn om te lezen dat het anderen gelukt is, dan weet ik dat ik niet op een dood spoor zit!
[ Voor 32% gewijzigd door OmnikOmvormer op 27-05-2026 15:57 ]
Weet iemand wat de meerwaarde is van het koppelen van de Peblar Eneco laadpaal via de activeringscode met de Eneco Slim Laden app? Ik had de auto al gekoppeld en zie er nog niet echt iets qua functionaliteiten bij komen.
Het is gelukt!Ikzelf kon gewoon inloggen op het IP adres van de laadpaal zelf toen ik eenmaal op de hotspot zat.
Wel had ik problemen toen ik de laadpaal had verbonden met mijn domotica VLAN. Op mijn productie VLAN kon ik wel connectie maken. Dus hij lijkt gevoelig te zijn qua wifi verkeer.
Groter probleem dat ik nu ervaar, de laadpaal verliest zijn wifi connectie met mijn netwerk na ongeveer 24 uur. Dan moet ik hem opnieuw opstarten.
Via de Wifi hotspot van de paal kan ik op de webpagina van de paal komen.
Ik heb hem nu gekoppeld aan mijn wifinetwerk thuis en de REST API ingeschakeld.
Ik zie in mijn router dat hij verbinding met het wifinetwerk heeft en ik zie het IP-adres die hij gekregen heeft.
Alleen geen respons op pingen. Wegpagina opvragen lukt ook niet.
Hij reageerde wel op ping toen ik via zijn eigen hotspot verbonden was.
edit:
Na een power cycle werkt het nu wel. Ik kan bij de webpagina!
[ Voor 10% gewijzigd door OmnikOmvormer op 27-05-2026 18:11 ]
Ik kan niet lager dan 6A als laadstroom via Home Assistant als maximale laadstroom instellen.
Weet iemand of dat een instelling is? Ik zie wel onder Load Balancing een 6A ingesteld als terugvalstroom als load balancing niet functioneert (ik denk geen P1 berichten meer naar de laadpaal). Maar dat lijkt mij iets anders.
Weet iemand of dat een instelling is? Ik zie wel onder Load Balancing een 6A ingesteld als terugvalstroom als load balancing niet functioneert (ik denk geen P1 berichten meer naar de laadpaal). Maar dat lijkt mij iets anders.
6a (per fase) is minimaal vereiste om een auto op te laden heb ik mij laten vertellenOmnikOmvormer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:35:
Ik kan niet lager dan 6A als laadstroom via Home Assistant als maximale laadstroom instellen.
Jammer, dan valt er weinig te regelen met de laadstroom om mijn meter op 0 te houden, anders dan laden compleet starten en stoppen. Mijn PV installatie levert max 4.6kW, met die 6A laad de auto minimaal 4.1 kW.stiest schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:01:
[...]
6a (per fase) is minimaal vereiste om een auto op te laden heb ik mij laten vertellen
Ik heb hetzelfde probleem. Dit ligt volgens mij aan het feit dat deze paal niet kan schakelen tussen 1 en 3 fasen (heeft maar 1 relais ipv 2). Dat kan de (niet white label) Peblar wel. Met die paal kan je vanaf 1400watt beginnen met zonneladen. Mijn max is ook iets van 3600watt en loop tegen zelfde euvel aan.OmnikOmvormer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Jammer, dan valt er weinig te regelen met de laadstroom om mijn meter op 0 te houden, anders dan laden compleet starten en stoppen. Mijn PV installatie levert max 4.6kW, met die 6A laad de auto minimaal 4.1 kW.
Het is van de zotte dat ze hier op hebben bezuinigd kijkend naar congestie op het netwerk. Dit veroorzaakt veel meer spanning op het net.
Dit is al eerder besproken in dit forum. Volgens mij zoeken op 'relais', maar zoekfunctie kan ik even niet vinden
[ Voor 15% gewijzigd door stiest op 28-05-2026 09:11 ]
Exact om die reden heb ik mijn paal geherconfigureerd naar 1 fase. Het hogere vermogen heb ik nog nooit gemist, terwijl ik van het lagere minimum vermogen wel volop gebruik maak om de overtollige zonne-energie in de auto te pompen.stiest schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:02:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Dit ligt volgens mij aan het feit dat deze paal niet kan schakelen tussen 1 en 3 fasen (heeft maar 1 relais ipv 2). Dat kan de (niet white label) Peblar wel. Met die paal kan je vanaf 1400watt beginnen met zonneladen. Mijn max is ook iets van 3600watt en loop tegen zelfde euvel aan.
Heb je dat zelf gedaan of laten doen door bijvoorbeeld 50five?Invictus66 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Exact om die reden heb ik mijn paal geherconfigureerd naar 1 fase.
Ik heb een Eneco paal en ik heb dat zelf gedaan.stiest schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:53:
[...]
Heb je dat zelf gedaan of laten doen door bijvoorbeeld 50five?
Ik heb ook MTC en kon mijn pas gewoon weer toevoegen bij 50five......via de app.Mrkoekie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:51:
Situatie ten tijde van Coolblue:
Dus waarschijnlijk zit de crux bij jou bij toegang tot de app. Hoe je vervolgens het tarief kan instellen stond bij mij duidelijk uitgelegd in de mail die ik van 50five had gekregen en werkt ook gewoon. Ik kan nu ook duidelijk in de MTC app meteen mijn laadsessies thuis zien, tegen het juiste (zelf ingestelde) tarief. Dus in principe werkt het goed bij 50five.
Ik hoop dat ze je snel kunnen helpen met de toegang.
Zie ook mijn reactie: turkeyhakan in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie"OmnikOmvormer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:51:
[...]
Het is gelukt!
Via de Wifi hotspot van de paal kan ik op de webpagina van de paal komen.
Ik heb hem nu gekoppeld aan mijn wifinetwerk thuis en de REST API ingeschakeld.
Ik zie in mijn router dat hij verbinding met het wifinetwerk heeft en ik zie het IP-adres die hij gekregen heeft.
Alleen geen respons op pingen. Wegpagina opvragen lukt ook niet.
Hij reageerde wel op ping toen ik via zijn eigen hotspot verbonden was.edit:
Als ik herconfigureren start, loop ik dan nog het risico dat ik iets verkloot waardoor het verrekenen van de stroom via Eneco in gevaar komt?Invictus66 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Exact om die reden heb ik mijn paal geherconfigureerd naar 1 fase. Het hogere vermogen heb ik nog nooit gemist, terwijl ik van het lagere minimum vermogen wel volop gebruik maak om de overtollige zonne-energie in de auto te pompen.
Ik heb er geen problemen mee gehad. Ik had voor de zekerheid de configuratie even gekopieerd, maar dat bleek niet nodig. Verder ben ik ook maar een gebruiker en durf ik dus niet te beweren dat het risico om iets te verkloten nul is.OmnikOmvormer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Als ik herconfigureren start, loop ik dan nog het risico dat ik iets verkloot waardoor het verrekenen van de stroom via Eneco in gevaar komt?
Ik heb zelf ook 2 fasen fysiek ontkoppeld. 1fase configureren terwijl er toch 3 fasen aangesloten zijn werk niet goed.
Ik was er ook huiverig voor maar heb geen probleem gehad. Heb wel voor de zekerheid geherconfigureerd toen de auto niet aan de lader hing.OmnikOmvormer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Als ik herconfigureren start, loop ik dan nog het risico dat ik iets verkloot waardoor het verrekenen van de stroom via Eneco in gevaar komt?
Als je herconfigureert naar 1 fase, moet je de 2 overige fases nog steeds afkoppelen. Anders wordt er toch op 3 fasen geladen, aangezien er maar 1 relais in zit.
Nee, volgens kan je daar niks verkloten, want de OCPP-backend kun je niet aanpassen/verwijderen. Dat zit volgens mij hard in de firmware-uitbreiding van Eneco (dat gedeelte achter de peblar-firmware-versie). Ik kan mij niet herinneren dat dat kan in elk geval.OmnikOmvormer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Volgens mij had iemand hier in het topic die extra firmware al uit elkaar getrokken en daar een settings.json met backends in gevonden.
De laadpaal wordt mijn eigendom aan het einde van het leasecontract van de huidige auto.
Stel dat ik geen andere leaseauto meer neem. Zou ik dan de originele firmware van Peblar er in kunnen laden?
Zodat ik dan kan laden zonder een laadpas en zonder kosten van Eneco te hebben?
Stel dat ik geen andere leaseauto meer neem. Zou ik dan de originele firmware van Peblar er in kunnen laden?
Ik betwijfel het of de laadpaal echt jou eigendom wordt. Wellicht dat de leasemaatschappij dan niet meer betaald voor de abonnementskosten, maar de laadpaal blijft toch gekoppeld aan Eneco tenzij hun het anders beslissen.OmnikOmvormer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:34:
De laadpaal wordt mijn eigendom aan het einde van het leasecontract van de huidige auto.
Je "zodat" staat hier fout. Ik acht de kans klein dat je ooit originele Peblar firmware zal kunnen laden, maar dat verhindert je 2de zin niet. Of het veel waard is weet ik niet, maar ik heb deze usecase bij Eneco voorgelegd bij ingang van mijn lease en volgens hen kunnen zij dan een andere firmware laden waarbij de configuratie van het beheer wordt vrij gegeven, zodat je dan inderdaad of zonder laadpas kan laden of terugbetaling via een andere beheerder kan instellen.OmnikOmvormer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:34:
Zou ik dan de originele firmware van Peblar er in kunnen laden?
Ik heb dat ook begrepen van Eneco, dat die paal inmiddels al van jou is. Eneco kan die paal vrijgeven, dus alle settings zoals kaartbeheer, charge backend enzovoort gewoon vrijschakelen. Dan werkt uiteraard de greenflux-sim en greenflux-backend niet meer dan zou je wel alles zelf kunnen doen.
Zoals anderen ook al hebben genoemd kan het dan ook goed zijn dat je zelf de firmware moet updaten maar eventuele support alsnog via Eneco moet doen. Peblar zal je nog steeds niet helpen want het support van die palen is doorgeschoven naar Eneco. Bij die whitelabel-dingen is het dus ook meestal het geval dat de whitelabel-fabrikant de palen goedkoper levert aan bijvoorbeeld Eneco omdat zij geen support meer leveren aan de klant maar dat support moet dus door de whitelabel-inkoper (Eneco in dit geval) gedaan worden. En daar heb je de betere partijen (Eneco) en beroerde partijen (50Five) bij helaas.
Zoals anderen ook al hebben genoemd kan het dan ook goed zijn dat je zelf de firmware moet updaten maar eventuele support alsnog via Eneco moet doen. Peblar zal je nog steeds niet helpen want het support van die palen is doorgeschoven naar Eneco. Bij die whitelabel-dingen is het dus ook meestal het geval dat de whitelabel-fabrikant de palen goedkoper levert aan bijvoorbeeld Eneco omdat zij geen support meer leveren aan de klant maar dat support moet dus door de whitelabel-inkoper (Eneco in dit geval) gedaan worden. En daar heb je de betere partijen (Eneco) en beroerde partijen (50Five) bij helaas.
Bij mij is de constructie vergelijkbaar hoor. Als ik mijn baan binnen 4 jaar opzeg dan moet ik ook een "boete" betalen voor de laadpaal (inclusief voor 4 jaar afgekocht abonnement). Dit is anders dan de auto.DutchKel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:41:
[...]
Ik betwijfel het of de laadpaal echt jou eigendom wordt. Wellicht dat de leasemaatschappij dan niet meer betaald voor de abonnementskosten, maar de laadpaal blijft toch gekoppeld aan Eneco tenzij hun het anders beslissen.
Ik ga me er voorlopig niet druk om maken, er zijn vast genoeg anderen eerder met vergelijkbare ontwikkelingen / werkgevers die graag 50five betalen om mij te kunnen betalen
Hebben jullie de reactie van Eneco zwart op wit? Ik heb een wat pessimistische beeld van de whitelabels. Er staan toch inmiddels ook aardig wat onbruikbare Alfen palen?
Voor Eneco zijn jullie geen partij, meer het excuus dat zij hun palen aan jullie huidige werkgever kunnen verkopen.
Vorig jaar heb ik Peblar een mailtje gestuurd mbt een aanbod van een werkgever die alles via Van Mossel liet lopen. Ik vroeg mij af of de paal dezelfde functionaliteiten had als de normale Peblar tijdens en na de contractduur.
Hartelijk dank voor je interesse in Peblar.
Hoewel het Van Mossel-laadstation er hetzelfde uitziet als de Peblar Home Plus, gaat het hier om een white-label product. Dit betekent dat de configuratie en functionaliteiten volledig zijn bepaald en beheerd door Van Mossel. Peblar is enkel de fabrikant van de hardware, maar de laders worden geleverd onder een specifieke configuratie die vooraf door Van Mossel is vastgesteld. Zodra de lader onze fabriek verlaat, valt deze volledig onder hun beheer.
Dit geldt ook voor de koppeling met back-offices – het gebruik en de mogelijke integraties worden door Van Mossel bepaald. Daarom raden we aan om rechtstreeks contact op te nemen met Van Mossel voor vragen over de functionaliteiten en of de lader na afloop van je contract met andere back-offices gebruikt kan worden.
Het contact met Van Mossel verliep goed totdat ik gerichte vragen ging stellen. Toen viel het op dat ze zich opeens van de domme gingen houden over sommige zaken. Het is gewoon commercie. Eerst cashen met verkoop en installatie, vervolgens het beheer verkopen en afwentelen op een partij die op de centen let. Hebben jullie enig idee van de maandelijkse kosten voor het 'beheer'?
Voor Eneco zijn jullie geen partij, meer het excuus dat zij hun palen aan jullie huidige werkgever kunnen verkopen.
Vorig jaar heb ik Peblar een mailtje gestuurd mbt een aanbod van een werkgever die alles via Van Mossel liet lopen. Ik vroeg mij af of de paal dezelfde functionaliteiten had als de normale Peblar tijdens en na de contractduur.
Hoewel het Van Mossel-laadstation er hetzelfde uitziet als de Peblar Home Plus, gaat het hier om een white-label product. Dit betekent dat de configuratie en functionaliteiten volledig zijn bepaald en beheerd door Van Mossel. Peblar is enkel de fabrikant van de hardware, maar de laders worden geleverd onder een specifieke configuratie die vooraf door Van Mossel is vastgesteld. Zodra de lader onze fabriek verlaat, valt deze volledig onder hun beheer.
Dit geldt ook voor de koppeling met back-offices – het gebruik en de mogelijke integraties worden door Van Mossel bepaald. Daarom raden we aan om rechtstreeks contact op te nemen met Van Mossel voor vragen over de functionaliteiten en of de lader na afloop van je contract met andere back-offices gebruikt kan worden.
Het contact met Van Mossel verliep goed totdat ik gerichte vragen ging stellen. Toen viel het op dat ze zich opeens van de domme gingen houden over sommige zaken. Het is gewoon commercie. Eerst cashen met verkoop en installatie, vervolgens het beheer verkopen en afwentelen op een partij die op de centen let. Hebben jullie enig idee van de maandelijkse kosten voor het 'beheer'?
Hier eenzelfde soort ervaring, ik kon mijn oude newmotion laadpaal "zelf beheren", maar dan moest ik wel 75 euro betalen en alle functionaliteit werd uitgezet. De laadpaal stond erna permanent aan en er was niks meer op in te stellen. Dit was overigens bij 50Five.Kanoet schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:58:
Hebben jullie de reactie van Eneco zwart op wit? Ik heb een wat pessimistische beeld van de whitelabels. Er staan toch inmiddels ook aardig wat onbruikbare Alfen palen?
Na bijna 3 dagen probleemloos communiceren valt nu ineens de Wifi verbinding steeds weg. Ik zie de paal ook niet meer in de router.
Het enige dat helpt is de paal uit en weer aanschakelen. Dan werkt het weer voor een uurtje.
Herkent iemand dit probleem en nog mooier, weet iemand de oplossing?
Behalve een UTP kabel, dat wordt namelijk een hele klus om die bij de paal te krijgen vanuit de meterkast
De signaalsterkte lijkt goed. In de webinterface van de paal geeft hij -60dB aan.
Het enige dat helpt is de paal uit en weer aanschakelen. Dan werkt het weer voor een uurtje.
Behalve een UTP kabel, dat wordt namelijk een hele klus om die bij de paal te krijgen vanuit de meterkast
De signaalsterkte lijkt goed. In de webinterface van de paal geeft hij -60dB aan.
[ Voor 9% gewijzigd door OmnikOmvormer op 30-05-2026 19:42 ]
Wij hebben dit ook, helaas ook met de laatste firmware 1.9.0+1+SHELL-1 .. helaas geen ethernet kabel laten meetrekken.OmnikOmvormer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:13:
Na bijna 3 dagen probleemloos communiceren valt nu ineens de Wifi verbinding steeds weg. Ik zie de paal ook niet meer in de router.
Eerlijk gezegd nu 'Wi-Fi signal strength -> -70 dBm' dus ook niet echt goed maar het wegvallen gebeurt en dan eigenlijk is alleen het herstarten van de paal de enige oplossing. Opnieuw verbinden lijkt er niet in te zitten. Herstarten via de 50five app is gelukkig dan de makkelijkste manier ipv naar de meterkast te lopen
Ik gebruik vooral deze GUI voor de 'Dynamic load balancing measurements'. Bij 3x25A kan het soms zijn dat één van de fases geen 6A meer over heeft voor de laadpaal en het laden stopt door DLB. Voorheen 'huh, waarom dan' maar nu inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt. Ook dus waarom het laden soms langzamer gaat omdat DLB terugschroeft ivm potentiele overbelasting van de fases (gelukkig maar!).
[ Voor 16% gewijzigd door grimson op 31-05-2026 09:24 ]
Het is nu schering en inslag. 2 uurtjes max en dan valt hij weer uit
Ik heb dat 1 keer meegemaakt.OmnikOmvormer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:13:
Maar nu draait die alweer 4 dagen zonder problemen.
Heb dezelfde firmware.
Wel stuurt HA nu meerdere keren per dag amperage aanpassingen via de api, wellicht houdt dat de verbinding in stand.
Andere vraag,
Om het vermogen van de laadpaal aan te passen naar de beschikbare zonnestroom pas ik momenteel het amperage van de laadpaal automatisch via home assistant aan.
Maar daarmee kan ik de laadpaal alleen op 6ampere als minimum zetten. En daarmee verbruikt de laadpaal alsnog rond de 4kW.
Is er een andere manier om de laadpaal nog langzamer te laten laden?
@J-P Mogelijkheid is om in de zekeringkast 2 van de 3 fases af te sluiten en de paal te herconfigureren als 1 fase.
Dan kan je aan 6A op 1 fase laden.
De White labels hebben namelijk maar 1 relais die de 3 fases samen schakelt tov de echte Peblar die kan terugschakelen naar 1 fase.
Andere optie is om een 1 fase laadkabel te gebruiken, dan kan je ook aan 1,4kw laden.
De White labels hebben namelijk maar 1 relais die de 3 fases samen schakelt tov de echte Peblar die kan terugschakelen naar 1 fase.
Andere optie is om een 1 fase laadkabel te gebruiken, dan kan je ook aan 1,4kw laden.
Ja daar was ik al bang voor.KweNi schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:51:
@J-P Mogelijkheid is om in de zekeringkast 2 van de 3 fases af te sluiten en de paal te herconfigureren als 1 fase.
Ik wil namelijk wel makkelijk de mogelijkheid houden met met 11kW te laden.
Heb je dit gecontroleerd of is het een vermoeden? Het kan namelijk ook in de firmware mogelijk zijn uitgeschakeld.KweNi schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:51:
@DutchKel: er staan hier foto's van de binnenkant in dit topic of dat van de gewone Peblar waar het duidelijk te zien is.
Dus als ik de paal op 1 fase zet, dan kan ik maximaal met 4600W laden?
Mijn auto kan met maximaal 11kW laden. Zou dat dan 3,7kW per fase zijn? Of zou ik op 1 fase wel die 4600 halen die de paal dan maximaal kan doen?
Mijn auto kan met maximaal 11kW laden. Zou dat dan 3,7kW per fase zijn? Of zou ik op 1 fase wel die 4600 halen die de paal dan maximaal kan doen?
Ik zag in HA een melding dat de maximale tijd van de inlogsessie op de paal verlopen was. Die melding was ca 1 dag oud.OmnikOmvormer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:09:
Het is nu schering en inslag. 2 uurtjes max en dan valt hij weer uit
In die dag had ik steeds maximaal 1 uur verbinding met de paal.
Ik heb gisterenavond het wachtwoord opnieuw ingevuld (zit een link voor in de melding), en sinsdien draait hij weer probleemloos. Het lastige was dat hij op dat moment wel verbinding met de paal moet hebben.
Dus eerst weer een power cycle, toen er verbinding was via de link in de melding in HA het wachtwoord opnieuw opgegeven.
Toch vreemd dat hij dan helemaal van het wifi-netwerk verdwijnt,
Een boordlader van een auto moet minimaal 6A hebben per fase om goed zijn werk te kunnen doen. 6x230v is ongeveer 1400w. Dat is het minimum PER FASE waarmee je auto kan laden. Als je dat ding dus op 1 fase aansluit is je minimum dus 1400w en maximum 3680w (want 16A op 230v is 3680w). Als je op 3 fases laadt is dat dus minimaal 6x230x3=4100w en maximaal 16x230x3=11040w, dus 11kW. Per fase kun je dus ergens tussen de 1400w en 3680w laden, maar niet hoger of niet lager. Daartussen kan je laadpaal iets regelen, maar lager dan die 1400w PER FASE gaat dus niet.OmnikOmvormer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:31:
Dus als ik de paal op 1 fase zet, dan kan ik maximaal met 4600W laden?
Hier even uitgangspunt dat iemand een 3x25A aansluiting heeft dus ook geen 32A per fase kan doen maar maximaal 16A per fase.
Zie itsme in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie" voor plaatjes. Eerste plaatje is van de white label, tweede van een 'echte' peblar.DutchKel schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:39:
[...]
Heb je dit gecontroleerd of is het een vermoeden? Het kan namelijk ook in de firmware mogelijk zijn uitgeschakeld.
Op 1 fase kan tot 7,36kW als je aansluiting sterk genoeg is.
Hier in België heb je meestal 40A als je enkelfase aansluiting hebt.
Als je 3x25A hebt, kan je toch nog tot 20A op 1 fase, dus 4,6kW.
Hier in België heb je meestal 40A als je enkelfase aansluiting hebt.
Als je 3x25A hebt, kan je toch nog tot 20A op 1 fase, dus 4,6kW.
Klopt, op een 1x 40A hoofdaansluiting kun je inderdaad 7,2kW (32Ax230v) laden maximaal, als je auto dat al kan. Maar dan heb je het hele probleem met fase-switchen van de White Label paal niet want er is maar 1 fase.
[ Voor 8% gewijzigd door rippiedoos op 01-06-2026 12:19 ]
In mijn auto (Lynk & Co 02) kan ik ook een maximale laadstroom instellen. Die kan tot 5A.rippiedoos schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:38:
[...]
Een boordlader van een auto moet minimaal 6A hebben per fase om goed zijn werk te kunnen doen.
Er gaat dan ook daadwerkelijk 5A uit de laadpaal, terwijl de ondergrens in de laadpaal gewoon op 6A staat.
Technisch kan het dus blijkbaar wel lager, alleen niet in te stellen in de laadpaal.
De limiet van de auto is helaas niet via de API in te stellen.
Sinds ik EVCC heb draaien met mijn Easee lader zie ik soms laadstromen zo laag als 1.0~1.1 kW voorbij komen. Eigenlijk kan het niet, maar het kan wel.OmnikOmvormer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:31:
[...]
In mijn auto (Lynk & Co 02) kan ik ook een maximale laadstroom instellen. Die kan tot 5A.
Er gaat dan ook daadwerkelijk 5A uit de laadpaal, terwijl de ondergrens in de laadpaal gewoon op 6A staat.
Technisch kan het dus blijkbaar wel lager, alleen niet in te stellen in de laadpaal.
De limiet van de auto is helaas niet via de API in te stellen.
Meteen even getest. De Peblar integratie accepteert niets onder de 6A.ASW1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
[...]
Sinds ik EVCC heb draaien met mijn Easee lader zie ik soms laadstromen zo laag als 1.0~1.1 kW voorbij komen. Eigenlijk kan het niet, maar het kan wel.
ook niet als ik het met een actie er in schrijf.
Uit de peblar modus documentatie:
Andere laadpalen zouden dus prima minder dan 6A kunnen ondersteunen maar de Peblar (dus) niet. Even los van het feit of je auto dat dus slikt. In het geval van die Link & Co kan de auto dan dus naar 5A maar de laadpaal kan de boel niet beperken tot 5A. Als de auto niet meer vraagt dan 5A zal er dus ook niet meer dan 5A door die kabel en laadpaal gaan. Hier is het dus puur welk onderdeel in de keten het verst teruggeschakeld kan worden en bij die Link & Co is het dus de auto.The maximum current per phase indicated towards the EV in milliAmpere by this API.
Note that other factors can cause an even lower limit (e.g. thermal or dynamic load balancing), this information can be obtained from the ChargeCurrentLimitActual and ChargeCurrentLimitSource registers.
To start charging, this value should be between 6000mA and 16000mA (including) for 11kW Peblars, or 6000mA and 32000mA (including) for 22kWh Peblars.
To pause charging, set the value to 0mA.
Values between 0mA and 5999mA (including) are not supported by the charging standard (EN-IEC 61851-1) and will also pause charging.
To protect the on-board relays on both the charger and your electrical vehicle, pausing shall not occur more than 3 times per 10 minutes (rolling window).
[ Voor 12% gewijzigd door rippiedoos op 01-06-2026 15:16 ]
Mijn 50five Peblar staat zelfs op minimaal 8A. Met mijn Tesla Wall Connector kan ik volgens mij minimaal met 5 of 6A laden uit mijn hoofd.
Bedoelen ze met "shall not occur" dat de laadpaal de schakelfrequentie zelf beperkt, of dat je dit in zelf in je applicatie moet regelen?rippiedoos schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:15:
Uit de peblar modus documentatie:
[...]
To protect the on-board relays on both the charger and your electrical vehicle, pausing shall not occur more than 3 times per 10 minutes (rolling window).
@OmnikOmvormer de laadpaal beperkt dit zelf. Er komt dan ook een warning actief.
Heeft iemand al eens geprobeerd of de wifi problemen ook optreden als je Modbus ipv de RESTAPI gebruikt?
Ik gebruik beide niet en heb wifi problemen. Ik heb het idee dat het komt door de kleine antenne in combinatie met de hoeveelheid stroom die door het apparaat heen gaat.OmnikOmvormer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:41:
Heeft iemand al eens geprobeerd of de wifi problemen ook optreden als je Modbus ipv de RESTAPI gebruikt?
Bij mij wordt de mobiele verbinding ook regelmatig verbroken. Ik zie in de 50five app vaak dat de laadpaal niet bereikbaar is en ik heb de mobiele verbinding ook nog aan staan.
Wat een rotding.
Een melding doen bij Eneco zal dan ook wel verspilde moeite zijn ben ik bang.
Is er een externe antenne op aan te sluiten? Of is dit zo een in een PCB geïntegreerde antenne?
Een melding doen bij Eneco zal dan ook wel verspilde moeite zijn ben ik bang.
Is er een externe antenne op aan te sluiten? Of is dit zo een in een PCB geïntegreerde antenne?
[ Voor 85% gewijzigd door OmnikOmvormer op 03-06-2026 09:39 ]
WiFi zal hoe dan ook slecht gaan werken. Er waren ervaringen dat de laadpaal (letterlijk) aan de andere kant van de muur stond en dat WiFi nog steeds wegvalt. Vast bekabeld is de enige betrouwbare oplossing in dit geval.
Hij hangt bij mij nog geen 5 meter van de router in de meterkast. Wifi signaal -60dB, dus zeker niet slecht.
Kabel trekken wordt bestrating onder de paal weghalen. Waarschijnlijk 2e gat door de fundering de kruipruimte in en vandaar verder naar de meterkast.
Is te doen, maar wat een werk
.
Misschien dat ik voor nu even een utp-kabel over de grond leg en door een kier bij de garagedeur naar binnen de garage in. En daar op een wifi client AP aansluiten. Die heb ik hier nog wel liggen.
Kabel trekken wordt bestrating onder de paal weghalen. Waarschijnlijk 2e gat door de fundering de kruipruimte in en vandaar verder naar de meterkast.
Is te doen, maar wat een werk
Misschien dat ik voor nu even een utp-kabel over de grond leg en door een kier bij de garagedeur naar binnen de garage in. En daar op een wifi client AP aansluiten. Die heb ik hier nog wel liggen.
[ Voor 25% gewijzigd door OmnikOmvormer op 03-06-2026 12:32 ]
Helaas is het ook niet makkelijk. Wist iedereen van te voren maar dat je die extra bak koffie en stroopwafel aan de installateur moet geven voor die extra UTP-kabel om dit probleem te voorkomen...
De bestrating open, gaten boren en dat soort dingen is inderdaad veel werk. Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen!
De bestrating open, gaten boren en dat soort dingen is inderdaad veel werk. Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen!
Toch maar even Eneco gevraagd. Het antwoord is:
Bedankt voor uw bericht. U geeft aan dat u uw laadpunt graag wilt koppelen aan uw thuisnetwerk via wifi. Goed dat u hierover contact met ons opneemt.
Helaas is het niet mogelijk om uw laadpunt te verbinden met uw eigen wifi-netwerk. Het laadpunt maakt gebruik van een ingebouwde simkaart met een eigen internetverbinding voor de communicatie met onze systemen.
Bedankt voor uw bericht. U geeft aan dat u uw laadpunt graag wilt koppelen aan uw thuisnetwerk via wifi. Goed dat u hierover contact met ons opneemt.
Helaas is het niet mogelijk om uw laadpunt te verbinden met uw eigen wifi-netwerk. Het laadpunt maakt gebruik van een ingebouwde simkaart met een eigen internetverbinding voor de communicatie met onze systemen.
Standaard antwoord. JammerOmnikOmvormer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:43:
Toch maar even Eneco gevraagd. Het antwoord is:
Zou Ethernet over power een oplossing zijn?
Misschien kan je die wel kwijt in de behuizing van de laadpaal?
Of anders een klein kastje onder de paal met daarin een WCD, Fase en nul uit de laadpaal halen en utp terug naar de laadpaal?
Misschien kan je die wel kwijt in de behuizing van de laadpaal?
Of anders een klein kastje onder de paal met daarin een WCD, Fase en nul uit de laadpaal halen en utp terug naar de laadpaal?
[ Voor 36% gewijzigd door OmnikOmvormer op 04-06-2026 07:43 ]
Ik zat eraan te denken om de bestaande ethernet kabel te gebruiken waar nu de ct-klemmen op aangesloten zijn. Maar dan kan ik het niet makkelijk weer in de oorspronkelijke staat terug brengen.
De kabel naar het blokje in de meterkast voor de P1-poort van de meter?
Dan moet je in HA ook zelf de laadstroom beperken als de hoofdzekering overbelast dreigt te worden.
Nu komen daar eens per 2 a 3 seconde databerichten over. HA update de P1-data maar eens per 30 seconden. Als dat dan maar snel genoeg is om een doorgebrande hoofdzekering te voorkomen.
Dan moet je in HA ook zelf de laadstroom beperken als de hoofdzekering overbelast dreigt te worden.
Nu komen daar eens per 2 a 3 seconde databerichten over. HA update de P1-data maar eens per 30 seconden. Als dat dan maar snel genoeg is om een doorgebrande hoofdzekering te voorkomen.
Die kabel gebruikt volgens mij maar 2 van de 8 aders.
Voor een 100 Mb verbinding heb je maar 4 aders nodig.....
Misschien is dat een idee?
100Mb moet toch ruim genoeg zijn. Die laadpaal kijkt geen youtube, mag ik hopen.
Voor een 100 Mb verbinding heb je maar 4 aders nodig.....
Misschien is dat een idee?
100Mb moet toch ruim genoeg zijn. Die laadpaal kijkt geen youtube, mag ik hopen.
[ Voor 22% gewijzigd door OmnikOmvormer op 04-06-2026 09:48 ]
De CT klemmen gebruiken 3x2 aders (2 kabels voor elke fase).
Je sluit het natuurlijk wel aan met iets wat door Peblar wordt ondersteund. Ik heb daarvoor een HomeWizard P1 meter in het netwerk. De p1 meter zelf geeft elke seconden een telegram. Het is dan dat die maximaal 1 seconden iets overbelast kan zijn, dat valt ruim binnen de specs van de hoofdzekering.
Ik kan nu (wel via WiFi) met alleen de zonnepanelen opladen, daar is buiten de bovenstaande oplossing niet meer voor nodig.
Je sluit het natuurlijk wel aan met iets wat door Peblar wordt ondersteund. Ik heb daarvoor een HomeWizard P1 meter in het netwerk. De p1 meter zelf geeft elke seconden een telegram. Het is dan dat die maximaal 1 seconden iets overbelast kan zijn, dat valt ruim binnen de specs van de hoofdzekering.
Ik kan nu (wel via WiFi) met alleen de zonnepanelen opladen, daar is buiten de bovenstaande oplossing niet meer voor nodig.
De Peblar zal vast geen 100Base-T1 doen, dan zou je aan een enkele 8-aderige UTP voldoende hebben in dit geval.DutchKel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 02:25:
De CT klemmen gebruiken 3x2 aders (2 kabels voor elke fase).
Dan heb ik geen CT. Bij mij gaat er alleen een P1-sginaal naar de meter. Ik heb nog 3x2 aders vrij. Ik heb gisterenavond een netwerkkabel door midden geknipt en in de meterkast deze al aan aangesloten op de kabel naar de meter. Dit weekend nog in de paal en dan testen.
Helaas is de kabel naar de paal een UTP-kabel, dus geen shield. Ik hoop dat het gaat werken, we gaan het zien. Er mag best een brakke verbinding zijn, zoveel data gaat er nu ook weer niet overheen. Als hij maar niet steeds compleet uitvalt en niet meer zelf hersteld, zoals nu met de Wifi verbinding.
Helaas is de kabel naar de paal een UTP-kabel, dus geen shield. Ik hoop dat het gaat werken, we gaan het zien. Er mag best een brakke verbinding zijn, zoveel data gaat er nu ook weer niet overheen. Als hij maar niet steeds compleet uitvalt en niet meer zelf hersteld, zoals nu met de Wifi verbinding.