[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• OmnikOmvormer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-07 10:51
DutchKel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 02:25:

Ik kan nu (wel via WiFi) met alleen de zonnepanelen opladen, daar is buiten de bovenstaande oplossing niet meer voor nodig.
Ik heb het nu ook via Wifi, alleen heb ik last van het probleem dat deze regelmatig uitvalt en alleen te herstellen is door de paal uit en aan te zetten.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-07 14:21
@OmnikOmvormer Waarom plaats je niet een PoE accesspoint in de buurt van de lader? ;Dat lijkt me een betere oplossing van met je aders van de UTP te gaan knutselen?

Naar onze garage ligt een UTP kabal, daar heb ik nog een PoE switch hangen waar ik een Unify buiten AP op heb aangesloten. Die heeft een stabiele verbinding met de lader.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• OmnikOmvormer
Dat is een mooie oplossing, alleen in mijn situatie helaas niet te doen zonder kabels aan te leggen. En dan kan ik net zo goed een netwerkkabel naar de laadpaal leggen.
Knutselen met UTP is voor nu even de makkelijkste optie. Te makkelijk om het niet even te proberen.

De wifi-sterkte is denk ik bij mij het probleem niet, in de webinterface van de laadpaal zie ik goede signaalsterkte. Ondanks dat valt hij regelmatig uit. Er zijn al meerdere meldingen hiervan in het forum, dus het lijkt een "product eigenschap" te zijn

• Mk23
OmnikOmvormer schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:26:
Dat is een mooie oplossing, alleen in mijn situatie helaas niet te doen zonder kabels aan te leggen. En dan kan ik net zo goed een netwerkkabel naar de laadpaal leggen.
Knutselen met UTP is voor nu even de makkelijkste optie. Te makkelijk om het niet even te proberen.

De wifi-sterkte is denk ik bij mij het probleem niet, in de webinterface van de laadpaal zie ik goede signaalsterkte. Ondanks dat valt hij regelmatig uit. Er zijn al meerdere meldingen hiervan in het forum, dus het lijkt een "product eigenschap" te zijn
Mijn "Shell Peblar" zit in de garage op mijn Unify buiten AP en die verbinding is eigenlijk 100%.

• OmnikOmvormer
rippiedoos schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:30:
[...]

De Peblar zal vast geen 100Base-T1 doen, dan zou je aan een enkele 8-aderige UTP voldoende hebben in dit geval.
Het is gelukt met de 4 reservedraden .
Communicatie doet het voor nu, ook tijdens volvermogen laden. Nu een duurtest!

• OmnikOmvormer
Afgelopen weekend 2 dagen aan de lader gestaan en geen communicatiestoringen. Dus de onafgeschermde kabel is blijkbaar goed genoeg!

• OmnikOmvormer
Invictus66 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:44:

Eerste vaststelling: Zonneladen is niet beschikbaar in de gui. Via dit forum kwam ik er achter dat die optie wel beschikbaar is wanneer de paal als 1 fase geconfigureerd wordt. Ik heb de paal dus opnieuw geconfigureerd als 1 fase paal en zowel zonneladen en huishoudlimiet gekoppeld aan mijn homewizard P1 meter. Dit had echter niet het gewenste resultaat, aangezien de paal maar 1 relais heeft, krijgt hij nog steeds stroom op alle 3 de fasen, hoewel hij denkt 1 fase te laden is dit niet correct. Als volgende stap heb ik 2 fasen losgekoppeld (zowel in de kast als in de paal), zodat ik nu effectief een 1-fase paal heb.
Weet je of als je de paal als 1 fase configureert, maar toch alle drie de fases aansluit, hij wel de kWh registreert op alle fases?
Ik heb het plan om de paal als 1 fase te configureren en een 2-polige schakelaar of relais in de meterkast te zetten waarmee in fase 2 en 3 kan bijschakelen als ik sneller wil laden. Maar wil dan natuurlijk die kWh-tjes wel vergoed hebben van Eneco.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik neig n toch weer naar de Peblar, ondanks het hebben van een app.

Even een vraag, heeft deze laadpaal ook een soort van eco modus die je kan aanzetten, dat je auto op de goedkoopste momenten gaat laden. Zie dat de Zaptec dat wel heeft, maar dat dat daar weer niet samenwerkt met zonneladen.

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:17
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:51:

Even een vraag, heeft deze laadpaal ook een soort van eco modus die je kan aanzetten, dat je auto op de goedkoopste momenten gaat laden. Zie dat de Zaptec dat wel heeft, maar dat dat daar weer niet samenwerkt met zonneladen.
Nee, de Peblar heeft geen integratie met stroomprijzen. Dan zul je EVCC ertussen moeten zetten.

• OmnikOmvormer
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:51:

Je kan in de webinterface van de paal wel zelf een tijdvenster instellen.
Als je de paal op 1 fase aansluit schijn je ook zonneladen aan te kunnen zetten. Dat heb ik zelf niet geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door OmnikOmvormer op 08-06-2026 10:34 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Ik hoop dat dit hier thuishoort en/of dat mensen het herkennen:

Wanneer ik de Eneco slim laden app gebruik zonder de laadpaal te koppelen werkt slim laden a.d.h.v. dynamische uren naar behoren. Wanneer ik de Eneco Peblar koppel aan de app werkt het niet meer. De auto gaat standaard na 10 á 15 minuten laden, ongeacht hoe laat het is. De laadpaal weer ontkoppeld uit de app en nu werkt het weer.

Eneco gebeld maar daar krijg ik tweemaal iemand aan de lijn die er niet heel veel van snapt, neem ik hem ook niet kwalijk.

andere vraag: wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van het koppelen van de laadpaal (als het zou werken)? Gaat die bijv. ook mijn vermogen aanpassen om sneller of trager te laden?

Hoor graag jullie ervaringen!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:49

pietje63

RTFM

@Mooper als ik Bespaar laadkosten met slim laden in de Eneco app | Eneco goed begrip, dan werkt 'Eneco slim laden' door de auto te vertellen wanneer deze moet laden (want automerk afhankelijk), dan is dit niet afhankelijk van de laadpaal (en hoort het hier niet thuis).

That being said, de laadpaal zou niet zelf stroom moeten pushen als de auto het niet vraagt. De laadpaal kan wel zelf beperken. Dus er lijkt wat ruis op de lijn te zitten in de Eneco berichten naar de auto. Of vanuit de auto naar de laadpaal. Als je wifi toegang hebt zou je kunnen kijken waarom er geen stroom wordt geleverd als slim laden wel werkt (wsl iets van 'auto vraagt niet').

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
pietje63 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:09:
@Mooper als ik Bespaar laadkosten met slim laden in de Eneco app | Eneco goed begrip, dan werkt 'Eneco slim laden' door de auto te vertellen wanneer deze moet laden (want automerk afhankelijk), dan is dit niet afhankelijk van de laadpaal (en hoort het hier niet thuis).

That being said, de laadpaal zou niet zelf stroom moeten pushen als de auto het niet vraagt. De laadpaal kan wel zelf beperken. Dus er lijkt wat ruis op de lijn te zitten in de Eneco berichten naar de auto. Of vanuit de auto naar de laadpaal. Als je wifi toegang hebt zou je kunnen kijken waarom er geen stroom wordt geleverd als slim laden wel werkt (wsl iets van 'auto vraagt niet').
Ik weet dat het hier inderdaad niet thuis hoort, toch bedankt voor de info!

[ Voor 4% gewijzigd door Mooper op 09-06-2026 21:12 ]

• OmnikOmvormer
OmnikOmvormer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:56:
[...]

Weet je of als je de paal als 1 fase configureert, maar toch alle drie de fases aansluit, hij wel de kWh registreert op alle fases?
Ik heb het plan om de paal als 1 fase te configureren en een 2-polige schakelaar of relais in de meterkast te zetten waarmee in fase 2 en 3 kan bijschakelen als ik sneller wil laden. Maar wil dan natuurlijk die kWh-tjes wel vergoed hebben van Eneco.
Heeft iemand een idee of dit goed gaat?

• rippiedoos
Proberen en dan weet je het.

Ik denk dat nog niemand dit heeft getest, voornamelijk omdat het risico te hoog is dat de laadpaal van de baas of LM dan in rook kan opgaan? Ik ga het niet testen in elk geval om die reden 8)7

EVCC doet het momenteel al best aardig met inplannen en alles en terugschalen naar 6A per fase.

• OmnikOmvormer
Ik heb nog ouderwetse schroefzekeringen als hoofdzekering. Dus in "het echt" kunnen er ook 1 of 2 fases uitvallen toch?

Edit: Ik durf het toch niet zo goed. Heb wat zitten speuren op internet. De paal schijnt ook met de auto te communiceren op hoeveel fases geladen wordt. Dan heb je ineens 2 systemen die met verkeerde informatie werken. Helaas is het lastig om meerdere bronnen te vinden die hetzelfde zeggen. Vooral gebruikers op forums en dan ook nog eens niet heel veel posts.
Ik ga eens rondbellen om te kijken of ik iemand ken die iemand kent die beroepsmatig thuis is in deze materie.

[ Voor 102% gewijzigd door OmnikOmvormer op 11-06-2026 08:33 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:04

BehindCorner

Battlcruiser operational!

En dan doet 50five zijn naam op dit forum eer aan :)

Na overstap vanuit Coolblue leek alles goed te gaan. Net factuur van 50five ontvangen voor abbonementskosten, bij Coolblue kreeg ik deze nooit (als die er al was, ging dat rechtstreeks naar LM).

Kan weer in de pen klimmen om dit te laten corrigeren.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Mk23
OmnikOmvormer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:49:
Ik heb nog ouderwetse schroefzekeringen als hoofdzekering. Dus in "het echt" kunnen er ook 1 of 2 fases uitvallen toch?

Edit: Ik durf het toch niet zo goed. Heb wat zitten speuren op internet. De paal schijnt ook met de auto te communiceren op hoeveel fases geladen wordt. Dan heb je ineens 2 systemen die met verkeerde informatie werken. Helaas is het lastig om meerdere bronnen te vinden die hetzelfde zeggen. Vooral gebruikers op forums en dan ook nog eens niet heel veel posts.
Ik ga eens rondbellen om te kijken of ik iemand ken die iemand kent die beroepsmatig thuis is in deze materie.
Even off topic, maar hoe heeft de installateur het "aangedurfd" om op je groepenkast de lader aan te sluiten? Mijn ervaring is dat de zzp monteurs bij de minste twijfel weigeren iets aan te sluiten omdat ze niet aansprakelijk gesteld willen worden.

Ik heb een aantal collega's gehad die de groepenkast moesten laten aanpassen voordat een laadpaal geplaatst kon worden en die geweigerd hebben.

• OmnikOmvormer
Mk23 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Even off topic, maar hoe heeft de installateur het "aangedurfd" om op je groepenkast de lader aan te sluiten? Mijn ervaring is dat de zzp monteurs bij de minste twijfel weigeren iets aan te sluiten omdat ze niet aansprakelijk gesteld willen worden.

Ik heb een aantal collega's gehad die de groepenkast moesten laten aanpassen voordat een laadpaal geplaatst kon worden en die geweigerd hebben.
Alleen schroefzekeringen als hoofdzekering. De groepenkast heeft wel automaten.

• Mk23
@OmnikOmvormer Helder.

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-06 22:20
Peblar laadpaal
verbonden met de P1 meter via de Xemex Smart P1 Connect
auto: Renault Zoe 52kWh

Handmatig aansturen vanuit HA gaat prima, tot 16A drie fasen.
Maar sinds kort schakelt hij bij 'puur zonneladen' af en toe af, en zo mis ik het mooiste deel van de dag.
Het lijkt erop dat het laden geheel wordt beëindigd op het moment dat het schakelen van 1 naar 3 fasen aan de orde is. Zeker weten doe ik dat nog niet.

Iemand anders met soortgelijke ervaringen?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:55
vrije_vogel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:56:
Peblar laadpaal

Handmatig aansturen vanuit HA gaat prima, tot 16A drie fasen.
Maar sinds kort schakelt hij bij 'puur zonneladen' af en toe af, en zo mis ik het mooiste deel van de dag.
Het lijkt erop dat het laden geheel wordt beëindigd op het moment dat het schakelen van 1 naar 3 fasen aan de orde is. Zeker weten doe ik dat nog niet.

Iemand anders met soortgelijke ervaringen?
Dat zou bij mij ook verklaren waarom hij vandaag niet wil laden. Ik heb 7kW over. Voorheen toen die prima deed opladen had ik maar ongeveer 3kW over.
edit:
Ik dacht dat het aan de slechte wifi lag aangezien bij mij de p1 meter via de wifi loopt. Maar dat zou niet verklaren waarom die het nu ineens helemaal niet doet. Bij geen verbinding zou die met 3x6A moeten laden.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 22-06-2026 17:19 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-06 22:20
Peblar laadpaal

Testje:
  1. In HA: Standaard laden, 8A, 3 fasen, 4400 watt
  2. In HA: omschakelen naar puur solar
  3. Effect: gaat laden met 1628 watt (er is nog steeds 4500 watt solar beschikbaar)
Het lijkt erop dat puur solar laden toch slechts werkt op 1 fase en dat bij het pogen om te schakelen naar 3 fasen het laadproces eruit klapt.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
Ik denk dat je potentieel meer reactie krijgt in het [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie topic. Dit topic is specifiek voor de whitelabel en de meeste daarvan kunnen bij mijn weten niet schakelen tussen 1 en 3-fasen.

• DutchKel
Invictus66 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik denk dat je potentieel meer reactie krijgt in het [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie topic. Dit topic is specifiek voor de whitelabel en de meeste daarvan kunnen bij mijn weten niet schakelen tussen 1 en 3-fasen.
Dat is dus ook het hele punt... Dit gaat om whitelabel Peblar laadpalen.

Ik heb het idee dat het bij echte Peblar laadpalen wel goed werkt omdat die juist naar 3 fasen kunnen schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 22-06-2026 18:21 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DutchKel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is dus ook het hele punt... Dit gaat om whitelabel Peblar laadpalen.

Ik heb het idee dat het bij echte Peblar laadpalen wel goed werkt omdat die juist naar 3 fasen kunnen schakelen.
Maak m eens open en kijk hoeveel relais er in de peblar zitten. Zie ook: itsme in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie"

Zover ik weet is er geen Whitelabel paal met een relais om naar 1 fase terug te kunnen schakelen.
Wellicht doet de auto dit zelf? Ik zie daar wel wat aanleiding voor: https://www.speakev.com/threads/automatic-phase-switching-with-renault-zoe.175647/

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• DutchKel
itsme schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Maak m eens open en kijk hoeveel relais er in de peblar zitten. Zie ook: itsme in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie"

Zover ik weet is er geen Whitelabel paal met een relais om naar 1 fase terug te kunnen schakelen.
Wellicht doet de auto dit zelf? Ik zie daar wel wat aanleiding voor: https://www.speakev.com/threads/automatic-phase-switching-with-renault-zoe.175647/
Je snapt het probleem niet. De Peblar heeft uiteraard maar 1 relais alleen die met 3 fasen, daar hoef ik de laadpaal niet voor open te maken (de laadpaal is van 50five).

Alleen om zonneladen in te schakelen moet je de laadpaal configureren als een 1 fase laadpaal anders krijg je de extra opties niet om te kunnen zonneladen. De laadpaal laad verder gewoon met 3 fasen op maar als je zonneladen inschakelt en hij komt over de 3,6kW met de teruglevering dan stop die met laden. Daaronder gaat het prima, maar laad die met 3 fase (wel per fase afgeknepen) op ipv 1 fase.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:19
@DutchKel kan je een screenshot van je diagnostiek pagina van wanneer het probleem zich voordoet hier posten?

• DutchKel
Dan moet ik eerst een stabiele verbinding regelen voor de laadpaal. Misschien kan @vrije_vogel het sneller aanleveren.

Ik heb de laadpaal nog verbonden via Wifi en die verbinding is niet stabiel, vandaar dat ik die als eerste verdacht vond maar als die inderdaad het probleem zou zijn dan zou die in de fail safe gaan laden (6A per fase). Hij stopt nu helemaal met laden als ik veel terug lever.

• KweNi
@DutchKel Als je P1 meter niet goed verbindt met de Peblar, dan gaat hij volgens mij niet naar de failsafe current als hij op zonneladen staat, maar uit. Aangezien hij geen overschot meer meet.

• DutchKel
Ik zal binnenkort eens een netwerkkabel aansluiten. Nu is het te warm om het te doen.

Maar ik zie in de laad grafiek dat hij of strak 4,2-4,4kW laad of helemaal niks. Terwijl de opwekking vandaag meer dan 4,4kW is (oost/west opstelling). Dus ik heb het idee dat waar hij die 4,2kW oplaad dat die daar geen netwerkverbinding heeft (komt ook redelijk overeen met 3x6A).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yTkgbNnhjgsS09IeeQ4K7bYsoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZWeKoJmrMkNeIsAFaXQuWRxb.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDHVgD7VDq2ustmhGpS7_0xDdKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/37C0xQGVrauNKztLSeYtgDR6.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BemfpchOxnxackXHKRy8N-oNW_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NJjeplhziJ08fe9Zp0MThaC2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door DutchKel op 22-06-2026 19:43 ]

• KweNi
Heb je ook een grafiek van de opwek en P1 meter?
En eventueel voltage?

• DutchKel
KweNi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:39:
Heb je ook een grafiek van de opwek en P1 meter?
En eventueel voltage?
Ik heb alleen geen meting van alleen de zonnepanelen. Maar het vorige bericht is aangevuld.
edit:
Zojuist een start gemaakt om een netwerkkabel aan te sluiten op de laadpaal. Alleen verder kan ik voorlopig niet gaan, dan moet ik in de garage zijn en daar is het me nu te warm.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 22-06-2026 20:05 ]

• Mk23
DutchKel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Ik heb alleen geen meting van alleen de zonnepanelen. Maar het vorige bericht is aangevuld.
edit:
Zojuist een start gemaakt om een netwerkkabel aan te sluiten op de laadpaal. Alleen verder kan ik voorlopig niet gaan, dan moet ik in de garage zijn en daar is het me nu te warm.
Omdat hij bij mij ook niet werkt, heb ik de lader met dit weer maar naar 6A teruggeschroefd. De laadopties werken bij de 50Five software nog niet. En dat verrast me niets.

• itsme
  • Niet online
DutchKel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Je snapt het probleem niet. De Peblar heeft uiteraard maar 1 relais alleen die met 3 fasen, daar hoef ik de laadpaal niet voor open te maken (de laadpaal is van 50five).

Alleen om zonneladen in te schakelen moet je de laadpaal configureren als een 1 fase laadpaal anders krijg je de extra opties niet om te kunnen zonneladen. De laadpaal laad verder gewoon met 3 fasen op maar als je zonneladen inschakelt en hij komt over de 3,6kW met de teruglevering dan stop die met laden. Daaronder gaat het prima, maar laad die met 3 fase (wel per fase afgeknepen) op ipv 1 fase.
Dat kun je zeker doen maar je verteld de software dan dat er 1 fase is aangesloten maar dat is niet het geval. Je heb imo dan een ongeldige configuratie, mijn verwachting is dat de auto dan toch 3 fase is aangesloten. Je hebt het over de configuratie aanpassen maar wat je eigenlijk doet is in software vertellen dat de installatie anders is. Je moet dan wel de installatie ook aanpassen.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• DutchKel
itsme schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:19:
[...]

Dat kun je zeker doen maar je verteld de software dan dat er 1 fase is aangesloten maar dat is niet het geval. Je heb imo dan een ongeldige configuratie, mijn verwachting is dat de auto dan toch 3 fase is aangesloten. Je hebt het over de configuratie aanpassen maar wat je eigenlijk doet is in software vertellen dat de installatie anders is. Je moet dan wel de installatie ook aanpassen.
Dat klopt dat de software configuratie niet klopt met de werkelijke laadpaal aansluitingen. Maar met 1 fase in de configuratie is het als enige mogelijk om zonneladen in te schakelen. Voor meer details lees maar een paar pagina's terug in deze topic, daar zijn mensen begonnen met het testen van de functionaliteit. Alleen toen ik het instelde was het vaak bewolkt waardoor het nog niet zo opviel dat het niet goed werkte.

• OmnikOmvormer
DutchKel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Dat klopt dat de software configuratie niet klopt met de werkelijke laadpaal aansluitingen. Maar met 1 fase in de configuratie is het als enige mogelijk om zonneladen in te schakelen. Voor meer details lees maar een paar pagina's terug in deze topic, daar zijn mensen begonnen met het testen van de functionaliteit. Alleen toen ik het instelde was het vaak bewolkt waardoor het nog niet zo opviel dat het niet goed werkte.
Begrijp ik het goed dat je de paal op 3 fase hebt aangesloten, maar in de configuratie van de paal een 1 fase aansluiting geconfigureerd hebt?
Werkt dat goed? Geen vuur uit de auto en de verrekening van de kWh's gaan ook nog goed? Ik wil namelijk ook zoiets doen, maar durf het niet.

Ik heb de paal nu op 1 fase aangesloten, en ook zo geconfigureerd. Maar een enkele keer zou ik toch op 3 fases willen laden als ik haast heb.
Ik had het idee om een relais of schakelaar in de groepenkast te plaatsen zodat ik makkelijk de 2 extra fases bij kan schakelen. Maar kan niet echt ergens informatie vinden waaruit blijkt dat dit kan. En of het ook tijdens een laadsessie kan.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:20
OmnikOmvormer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de paal op 3 fase hebt aangesloten, maar in de configuratie van de paal een 1 fase aansluiting geconfigureerd hebt?
Werkt dat goed? Geen vuur uit de auto en de verrekening van de kWh's gaan ook nog goed? Ik wil namelijk ook zoiets doen, maar durf het niet.

Ik heb de paal nu op 1 fase aangesloten, en ook zo geconfigureerd. Maar een enkele keer zou ik toch op 3 fases willen laden als ik haast heb.
Ik had het idee om een relais of schakelaar in de groepenkast te plaatsen zodat ik makkelijk de 2 extra fases bij kan schakelen. Maar kan niet echt ergens informatie vinden waaruit blijkt dat dit kan. En of het ook tijdens een laadsessie kan.
Daarom gebruik ik een Granny charger voor het langzame laden op 1 fase en de peblar voor de 3 fasen sneller laden.

KISS!!
:)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• OmnikOmvormer
CvP_tweakers schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Daarom gebruik ik een Granny charger voor het langzame laden op 1 fase en de peblar voor de 3 fasen sneller laden.

KISS!!
:)
Helaas voor mij geen optie omdat het een zakelijke auto is, dan krijg ik geen vergoeding voor de kWh's die ik met de Granny Charger geladen heb.

• DutchKel
OmnikOmvormer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Of het met de facturering goed gaat weet ik niet, ik heb het pas 3 weken geleden ingesteld. Toch als ik in de logs kijk zie ik overal nog 3 fasen vermeld staan dus ik vermoed dat het wel goed werkt.

• itsme
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Ik heb je prima begrepen, ik ken het hele topic als TS ;)

Wat jij hebt gedaan zou ik heel erg afraden, moedig dat je het geprobeerd hebt, zou ik niet durven.
Ik kan me niet voorstellen dat je nu nog garantie hebt op die laadpaal.

• DutchKel
itsme schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Ik heb je prima begrepen, ik ken het hele topic als TS ;)

Wat jij hebt gedaan zou ik heel erg afraden, moedig dat je het geprobeerd hebt, zou ik niet durven.
Ik kan me niet voorstellen dat je nu nog garantie hebt op die laadpaal.
Als je het hele topic kent dan weet je dus ook dat ik niet de eerste ben die dit heeft uitgevoerd. Er is ook niets stuk oid.

• OmnikOmvormer
Heeft die instellen van 1, 2 of 3 fases dan nog een functie, anders dan de zonladen functionaliteit vrijgeven?

AI zegt:
Hoe het werkt:
  • De laadpaal communiceert via de Control Pilot (CP) volgens de IEC 61851-standaard.
  • Via dat signaal geeft de laadpaal vooral door:
    • dat laden is toegestaan;
    • de maximaal beschikbare stroom (bijvoorbeeld 16 A of 32 A).
  • De auto bepaalt zelf hoeveel fasen hij gebruikt, op basis van:
    • welke fasen daadwerkelijk spanning voeren (L1, L2, L3);
    • zijn eigen boordlader.
Waarom laadt jouw Peblar toch op 3 fasen?
Als je een Peblar "op 1 fase" instelt, zijn er een paar mogelijkheden:
  1. De instelling beperkt alleen de stroom, niet het aantal aangesloten fasen.
    • Als L1, L2 en L3 allemaal aanwezig zijn én het contactor schakelt alle drie de fasen door, dan ziet de auto drie fasen en zal hij die gebruiken.
  2. De instelling is bedoeld voor load balancing of netconfiguratie, maar verandert de hardware niet.
    • Sommige laadpalen hebben een softwareoptie "1-fase installatie", maar die opent niet fysiek L2 en L3.
Nu adviseerde AI mijn zoon ook de M10 moer van de vario van zijn scootertje met 160 Nm aan te draaien.....
Gelukkig ging de momentsleutel die hij voor zijn verjaardag heeft gekregen maar tot 25 Nm en kwam hij mij vragen of hij een grotere mocht lenen.

Dan zal de loadbalancing op fase 2 en 3 misschien niet meer bewaakt worden als je hem op 1 fase instelt?

Ik heb hem nu op 1 fase aangesloten en de paal ook op 1 fase geconfigureerd. Zolang ik niet al te vaak last heb dat de auto de volgende ochtend niet ver genoeg opgeladen is voor de afstand die ik moet rijden, laat ik het zo.

[ Voor 105% gewijzigd door OmnikOmvormer op 24-06-2026 15:14 ]

• itsme
  • Niet online
Kunnen we de discussie beperken tot bedoelde configuraties van deze laadpaal?
3 fase aansluiten en 1 fase configureren is af te raden, het is onduidelijk wat de gevolgen zijn voor laadpaal en auto. Ja het is vervelend dat er geen solar laden optie is maar buiten specificatie draaien van de laadpaal willen we niet aanmoedigen imo.

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
even een andere vraag, ik heb nu voor de 3e keer deze week "ER1102" in m'n schermpje staan. Ik heb de diagnostische gegevens door Chat gegooid omdat dit een PEDP bestand is dat ik niet ken.

Chat komt met de volgende conclusie:
De laadpaal geeft inmiddels voor de derdekeer deze week foutcode 1102 in het display. Alleen een volledige power-cycle, dus de stroom van de laadpaal halen, lost het soms tijdelijk op. In het diagnosticsbestand staat bij foutcode 1102: BoardControl detected process(es) crashed, gevolgd door foutcode 1104: BoardControl enters fatal error state. Dit is geregistreerd op 7 april 2026, 21 juni 2026 en 24 juni 2026 en nogmaals op 24 juni 2026.

Firmwareversie is 1.6.2+1+COOLBLUE-1. Elektrisch lijkt de laadpaal normaal te laden wanneer hij werkt: 3-fase, ongeveer 16A per fase, geen actieve aardlek-, stroom- of spanningsfout in de laatste snapshot, geen zonneladen geconfigureerd.

Ik heb dit bericht ook naar 50five gestuurd als storingsmelding. Maar ik hoop dat er hier ook al wat ervaring is met deze error icm deze paal.

PH-MRK request startup

• itsme
  • Niet online
Mrkoekie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:29:
even een andere vraag, ik heb nu voor de 3e keer deze week "ER1102" in m'n schermpje staan. Ik heb de diagnostische gegevens door Chat gegooid omdat dit een PEDP bestand is dat ik niet ken.

Chat komt met de volgende conclusie:
De laadpaal geeft inmiddels voor de derdekeer deze week foutcode 1102 in het display. Alleen een volledige power-cycle, dus de stroom van de laadpaal halen, lost het soms tijdelijk op. In het diagnosticsbestand staat bij foutcode 1102: BoardControl detected process(es) crashed, gevolgd door foutcode 1104: BoardControl enters fatal error state. Dit is geregistreerd op 7 april 2026, 21 juni 2026 en 24 juni 2026 en nogmaals op 24 juni 2026.

Firmwareversie is 1.6.2+1+COOLBLUE-1. Elektrisch lijkt de laadpaal normaal te laden wanneer hij werkt: 3-fase, ongeveer 16A per fase, geen actieve aardlek-, stroom- of spanningsfout in de laatste snapshot, geen zonneladen geconfigureerd.

Ik heb dit bericht ook naar 50five gestuurd als storingsmelding. Maar ik hoop dat er hier ook al wat ervaring is met deze error icm deze paal.
Met de foutmelding kan ik je niet helpen maar je zou specifiek om een firmware upgrade kunnen vragen, wellicht zitten daar ook beter foutmeldingen in.

• Mrkoekie
itsme schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Met de foutmelding kan ik je niet helpen maar je zou specifiek om een firmware upgrade kunnen vragen, wellicht zitten daar ook beter foutmeldingen in.
die firmware upgrade had ik 28 mei al aangevraagd, zonder daar reactie op gehad te hebben overigens. ik hoop dat ik met deze foutmeldingen dat wel voor elkaar krijg :)

PH-MRK request startup

• OmnikOmvormer
itsme schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:48:
Kunnen we de discussie beperken tot bedoelde configuraties van deze laadpaal?
3 fase aansluiten en 1 fase configureren is af te raden, het is onduidelijk wat de gevolgen zijn voor laadpaal en auto. Ja het is vervelend dat er geen solar laden optie is maar buiten specificatie draaien van de laadpaal willen we niet aanmoedigen imo.
Ik snap je punt, ik hou het ook bij de "bedoelde" configuraties.
Maar deze site heet niet voor niets Tweakers ;)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001

pietje63

RTFM

in het diagnostiek bestand staat toch ook wat de foutcodes betekenen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Mrkoekie
pietje63 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:32:
in het diagnostiek bestand staat toch ook wat de foutcodes betekenen?
klopt:
In het diagnosticsbestand staat bij foutcode 1102: BoardControl detected process(es) crashed, gevolgd door foutcode 1104: BoardControl enters fatal error state.

Klinkt niet alsof ik dit zelf kan oplossen. ;)

PH-MRK request startup

• itsme
  • Niet online
OmnikOmvormer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Ik snap je punt, ik hou het ook bij de "bedoelde" configuraties.
Maar deze site heet niet voor niets Tweakers ;)
Wat mij betreft is die discussie welkom als het verder gaat dan gokken dat t wel zal werken. Dus als iemand een echte analyse van de laadpaal in deze modus doet of concreet in dialoog gaat met peblar en daar informatie weet los te peuteren by-all-means, maar in dit geval configureren we de laadpaal gewoon foutief en kijken we maar wat er gebeurd. Prima maar leg dat dan wel uit als use-at-your-own-risk bij elke post.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:54
De loadbalancing van mijn Shell Peblar Business is ingesteld op 8A als minimale waarde en uiteraard 16A maximaal.

Kan ik die 8A ook eenvoudig aanpassen naar 6A? Zo ja, weten jullie hoe? Zonder de instellingen met de back office kwijt te raken :-)

• itsme
  • Niet online
Als je kunt inloggen in de laadpaal is dat vrij eenvoudig in te stellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk9Pf8fyutvKtUVFpZdtM8HKWHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuJsgs5CsVCm4Nm6eqL1fcAw.png?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
itsme schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:56:
Als je kunt inloggen in de laadpaal is dat vrij eenvoudig in te stellen:

[Afbeelding]
Hoi, dat zijn volgens mij niet de instellingen van de laadpaal voor load balancing, maar de reguliere instelling.

• itsme
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Hoi, dat zijn volgens mij niet de instellingen van de laadpaal voor load balancing, maar de reguliere instelling.
Ah check, je hebt helemaal gelijk.
Als dat al kan zal dat kunnen tijdens het recommissionen van de paal, dat kan vrij eenvoudig en de backoffice instellingen blijven bewaard. Ik heb mijn paal ook al enkele keren recommisioned ivm koppelen van de homewizard bijvoorbeeld.

• turkeyhakan
itsme schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Ah check, je hebt helemaal gelijk.
Als dat al kan zal dat kunnen tijdens het recommissionen van de paal, dat kan vrij eenvoudig en de backoffice instellingen blijven bewaard. Ik heb mijn paal ook al enkele keren recommisioned ivm koppelen van de homewizard bijvoorbeeld.
Ik heb de inloggegevens van de paal en de 1.9.0 software dus kan er zo in, in principe. Maar ik ben "bang" dat ik iets wijzig en dan straks met een niet-werkende paal zit.

Hoe moet ik het voor mij zien als ik recommission klik? Volgens mij heet dat herconfigureer, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 27-06-2026 12:02 ]

• rippiedoos
turkeyhakan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb de inloggegevens van de paal en de 1.9.0 software dus kan er zo in, in principe. Maar ik ben "bang" dat ik iets wijzig en dan straks met een niet-werkende paal zit.

Hoe moet ik het voor mij zien als ik recommission klik? Volgens mij heet dat herconfigureer, toch?
Dan ga je de basisinstellingen van de paal aanpassen. Bijvoorbeeld je gebouwlimiet (hoofdaansluiting) wanneer de paal moet terugschalen of de input van metingen zoals de P1-meter.

• turkeyhakan
rippiedoos schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Dan ga je de basisinstellingen van de paal aanpassen. Bijvoorbeeld je gebouwlimiet (hoofdaansluiting) wanneer de paal moet terugschalen of de input van metingen zoals de P1-meter.
Ik heb het toch geprobeerd en het is volgens mij gelukt! Maar wel via herconfigureer.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 27-06-2026 12:07 ]

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
Backoffice van Eneco ligt er weer uit. Ze zullen ondertussen hopelijk al weten hoe ze het snel terug in orde brengen.

• turkeyhakan
Weten jullie of de software versies voor bijv. een Shell paal tegelijk uitkomen met de officiële van Peblar zelf?

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-07 15:21
Hier een eigenaar van een Peblar Business/Coolblue Bluebuilt paal. (niet zakelijk) Heb deze vorig weekend gekocht van iemand via Marktplaats in de veronderstelling dat het in feite gewoon een Peblar Business is die via 50five vrijgegeven kan worden. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan gedacht, mede doordat de vorige eigenaar geen toegang heeft tot het 50five account wat voor hem aangemaakt zou moeten zijn met de overgang van Coolblue Energie naar 50five. 50five geeft daarnaast aan dat het vooralsnog niet mogelijk is om de laadpaal volledig vrij te geven los van welke CPO dan ook. Daarnaast heeft de vorige eigenaar ook geen Quick Start Guide gekregen, dus geen wachtwoorden etc. Daarom maar is dit topic gaan doorspitten.

Ik lees hier het eea over 1 of 2 relais. De mijne heeft er gelukkig wel 2, dus zou moeten kunnen wisselen van 1 naar 3 fase. White Label betekent dus niet per definitie 1 relais. Dit was de hele reden van de aankoop van deze laadpaal ter vervanging van een Wallbox, dus ik heb nog hoop. Maar eerst moet ik in de webinterface zien te komen. Heb via Coolblue vrij snel codes los kunnen peuteren, maar nu blijkt dat het ID wat op de sticker van de basis van mijn laadstation staat een ander ID heeft dan de Wifinaam die ie als hotspot uitzendt. 8)7 Erg bijzonder, alsof iemand een laadstation heeft samengesteld uit reserveonderdelen… Voor het ID wat in de Wifinaam staat zijn dan weer geen codes bekend bij Coolblue. :| Ik wil overigens de aansturing via Homey gaan doen uiteindelijk, hoop dat dat gaat lukken. Gezien veel mensen hier via HA aansturen heb ik hier ook goede hoop op. Het is wel een projectje… Wordt vervolgd…

• DutchKel
turkeyhakan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:06:
Weten jullie of de software versies voor bijv. een Shell paal tegelijk uitkomen met de officiële van Peblar zelf?
Nee die lopen heel ver achter helaas.

• rippiedoos
Volgens mij lopen die versies prima gelijk maar moet Shell (of nu 50Five) die dingen pushen, wat ze niet zomaar doen. Want tja, 50Five weten we allemaal hoe dat zit...

Mijn Eneco Connectric zit nu bijvoorbeeld op 1.9.0+1+WL-1, heb ik niet zelf gedaan.

• DutchKel
rippiedoos schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:
Volgens mij lopen die versies prima gelijk maar moet Shell (of nu 50Five) die dingen pushen, wat ze niet zomaar doen. Want tja, 50Five weten we allemaal hoe dat zit...

Mijn Eneco Connectric zit nu bijvoorbeeld op 1.9.0+1+WL-1, heb ik niet zelf gedaan.
Heb je hier bewijs van want ik ben pas sinds een paar weken (ik denk nu ongeveer 1 maand) op v1.9.0 terwijl ik ervoor op v1.6.0 zat. Dus ik heb veel versies overgeslagen maar dat betekend in mijn ogen dat ze juist heel laat zijn. Overigens is 1.9.0 van Februari 2026 dus ook al behoorlijk oud.

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:57
Ik ga binnenkort een leaseauto rijden van J&T Autolease wat weer onderdeel is Van Mossel.
Hierbij heb ik de optie om via Van Mossel Energie een laadpaal mee te leasen.
Uit hun website blijkt dat er een Peblar met een vaste kabel geleverd kan worden met MID-meter.
Hierbij ga ik er dan vanuit dat er een Business geleverd wordt, maar in hoe verre dit een white-label versie is blijkt daar niet uit.

Heeft iemand hier ervaring met een Peblar van Van Mossel en welke mogelijkheden er zijn om deze laadpaal zelf aan te sturen voor bijvoorbeeld zonne-overschot?

• rippiedoos
DutchKel schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Heb je hier bewijs van want ik ben pas sinds een paar weken (ik denk nu ongeveer 1 maand) op v1.9.0 terwijl ik ervoor op v1.6.0 zat. Dus ik heb veel versies overgeslagen maar dat betekend in mijn ogen dat ze juist heel laat zijn. Overigens is 1.9.0 van Februari 2026 dus ook al behoorlijk oud.
Ikzelf niet maar of in dit topic of in het algemene Peblar-topic waren gebruikers met een white-label-paal die gewoon de stock-firmware er zelf op hebben gezet.

Daarnaast zijn ook meerdere gebruikers geweest die weer eens aandrongen bij 50Five om de firmware van 1.<heel-oud> naar iets recents bijgewerkt te krijgen en 50Five gaf aan dat ze de update hadden klaargezet en werd dat ding geïnstalleerd ergens.

• OmnikOmvormer
mbuurman schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:33:
Ik ga binnenkort een leaseauto rijden van J&T Autolease wat weer onderdeel is Van Mossel.
Hierbij heb ik de optie om via Van Mossel Energie een laadpaal mee te leasen.
Uit hun website blijkt dat er een Peblar met een vaste kabel geleverd kan worden met MID-meter.
Hierbij ga ik er dan vanuit dat er een Business geleverd wordt, maar in hoe verre dit een white-label versie is blijkt daar niet uit.

Heeft iemand hier ervaring met een Peblar van Van Mossel en welke mogelijkheden er zijn om deze laadpaal zelf aan te sturen voor bijvoorbeeld zonne-overschot?
Bij ons hebben we ook de keuze om zelf een paal te laten installeren in plaats van in het leascontract mee te nemen. Zeker interessant als je (door de paal) boven het norm leasebedrag komt en maandelijks een eigenbijdrage moet gaan betalen.
De kosten voor de paal en installatie kan je ook nog eens van de bijtelling laten aftrekken.
Je bent moet zelf ook een abonnement met een partij die de verrekening doet afsluiten (COP heet dat geloof ik?). En regelen dat de factuur voor de laadsessies naar de leasemaatschappij gaat.

Ik heb het sommetje gemaakt, in mijn situatie leverde het niet genoeg voordeel op om het gezeur met die afstemming te hebben.
Ik dacht toen nog dat de wereld gewoon plat wat en een laadpaal gewoon een laadpaal is. Had ik geweten dat ik deze white label paal kreeg en wat de beperkingen zijn, dan had ik het anders gedaan. Ik heb een Eneco Connectric en de grootste beperking die ik ervaar is dat hij niet tussen 1 en 3 fases kan schakelen.

• mbuurman
Bij ons wordt dringend verzocht om de laadpaal mee te leasen in het contract met de auto.
Zelf installeren en laten betalen door de werkgever werken ze helaas niet aan mee.
Gelukkig past de laadpaal in mijn leasebedrag, dus ik kan zonder extra kosten de paal laten installeren. Voorwaarde was wel dat ik een laadpaal krijg waar ik zelf sturing op kan doen.

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met Van Mossel Energie, de partij die de laadpaal gaat leveren. Daar is aangegeven dat ik een enigszins aangepaste Peblar Business krijg waar ik best veel vrijheid op krijg. Belangrijkste is het kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen (2 relais in de lader) en dat is het geval.

• rippiedoos
De grote vraag hier natuurlijk is of van Van Mossel Energie een 50Five-beheerde paal levert of een Eneco-paal of daadwerkelijk zelf dingen doet. Zoveel Peblar White Label-beheerders zijn er volgens mij niet (meer). Ik hoop niet voor je de eerste...

[ Voor 16% gewijzigd door rippiedoos op 10-07-2026 09:43 ]

• mbuurman
rippiedoos schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:42:
De grote vraag hier natuurlijk is of van Van Mossel Energie een 50Five-beheerde paal levert of een Eneco-paal of daadwerkelijk zelf dingen doet. Zoveel Peblar White Label-beheerders zijn er volgens mij niet (meer). Ik hoop niet voor je de eerste...

Wellicht handig om een lijstje bij te houden welke White Label-beheerders er eigenlijk zijn?
Als ik het goed begrepen heb leveren ze een standaard Peblar Business met een custom package met de instellingen van Van Mossel Energie. De firmware lijkt dus de standaard van Peblar te zijn, maar dat weet ik pas zeker al ie hier aan de muur hangt.
Ze hebben me doen laten geloven dat ze zelf het beheer doen, maar wel de filosofie hebben dat ze niet de eigenaar van de laadpaal zijn. Je hebt dus vrij veel mogelijkheden om zaken aan te passen/te sturen, maar wat en hoeveel is voor mij nog niet duidelijk.

Ik ga de gok wagen, risico is alleen dat ik 4 jaar lang zit opgescheept met een laadpaal waar net niet mee kan wat ik zou willen. Gelukkig kost ie me geen extra geld.

• rippiedoos
mbuurman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Als ik het goed begrepen heb leveren ze een standaard Peblar Business met een custom package met de instellingen van Van Mossel Energie. De firmware lijkt dus de standaard van Peblar te zijn, maar dat weet ik pas zeker al ie hier aan de muur hangt.
Ze hebben me doen laten geloven dat ze zelf het beheer doen, maar wel de filosofie hebben dat ze niet de eigenaar van de laadpaal zijn. Je hebt dus vrij veel mogelijkheden om zaken aan te passen/te sturen, maar wat en hoeveel is voor mij nog niet duidelijk.

Ik ga de gok wagen, risico is alleen dat ik 4 jaar lang zit opgescheept met een laadpaal waar net niet mee kan wat ik zou willen. Gelukkig kost ie me geen extra geld.
Klinkt hetzelfde als een Eneco Connectric. Die hangt hier aan de muur en daar kan ik inderdaad alles mee doen, werkt prima! Of het dus een echte White Label is, is waarschijnlijk te zien aan de witte kappen 8)7 ipv de grijze.

Tip dus ook hier: geef de installateur een extra bak koffie en een stroopwafel en laat een extra netwerkkabel trekken, naast de UTP-kabel voor de P1-verbinding. UTP-stekkers moet je wellicht wel er zelf aan zetten maar dan ligt die extra UTP-kabel in elk geval voor bekabeld aansluiten. Of later de niet gebruikte aders van die liggende kabel gebruiken om 100mbit ethernet te regel. En maak een foto van de onboarding-kaart die in de doos ligt als je die man de stroopwafel geeft, zodat je het wachtwoord hebt.

• mbuurman
rippiedoos schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Klinkt hetzelfde als een Eneco Connectric. Die hangt hier aan de muur en daar kan ik inderdaad alles mee doen, werkt prima! Of het dus een echte White Label is, is waarschijnlijk te zien aan de witte kappen 8)7 ipv de grijze.

Tip dus ook hier: geef de installateur een extra bak koffie en een stroopwafel en laat een extra netwerkkabel trekken, naast de UTP-kabel voor de P1-verbinding. UTP-stekkers moet je wellicht wel er zelf aan zetten maar dan ligt die extra UTP-kabel in elk geval voor bekabeld aansluiten. Of later de niet gebruikte aders van die liggende kabel gebruiken om 100mbit ethernet te regel. En maak een foto van de onboarding-kaart die in de doos ligt als je die man de stroopwafel geeft, zodat je het wachtwoord hebt.
We gaan het vanzelf zien, de offerte is net getekend de deur uit :) .

Voor de loadbalancing gebruiken ze inderdaad een bekabelde (modbus) aansluiting richting de, door hun geleverde, P1. Ze gaven zelf al aan om de installateur lief aan te kijken om een tweede UTP te trekken voor de netwerkaansluiting, dus ze denken wel mee ;)

Tevens werd er aangegeven dat er bij de Business normaal gesproken een (dikke?) laadkabel zit om 22kW te kunnen laden, maar zij er voor kiezen om een 7.5m lange dunnere kabel te leveren voor maximaal 11kW. In de praktijk wordt er bij thuisladers namelijk (bijna?) nooit meer dan 11kW geladen en dan is een dunnere kabel makkelijker in gebruik.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het klonk plausibel.

[ Voor 0% gewijzigd door mbuurman op 10-07-2026 10:40 . Reden: typos ]

• OmnikOmvormer
Bij ons wordt de laadpaal je eigendom na afloop van de leasetermijn. Dus bij de volgende auto heb ik dan ook geen maandelijkse verhoging van het leasebedrag voor de paal meer (denk ik).

• OmnikOmvormer
mbuurman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:10:
In de praktijk wordt er bij thuisladers namelijk (bijna?) nooit meer dan 11kW geladen en dan is een dunnere kabel makkelijker in gebruik.
Waarschijnlijk heb je bij een 3 fase aansluiting een 3x25 aansluiting en gaan ze een 20A automaat plaatsen. Dan zou je met max 13,8 kW kunnen laden.
Als je 1 fase hebt, dan kom je niet aan de 11kWh.
En de auto heeft natuurlijk ook zijn limiet. Mijn auto kan max 11 kWh.

[ Voor 8% gewijzigd door OmnikOmvormer op 10-07-2026 10:50 ]

• mbuurman
OmnikOmvormer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Waarschijnlijk heb je bij een 3 fase aansluiting een 3x25 aansluiting en gaan ze een 20A automaat plaatsen. Dan zou je met max 13,8 kW kunnen laden.
Ik heb onlangs de aansluiting laten verzwaren naar 3x25A en heb de groepenkast zelf al vervangen met alvast een extra 20A alamat voor de toekomstige laadpaal.
De auto (Skoda Enyaq) kan niet harder dan 11kW, dus dat zit wel goed.

Laadpaal wordt na het contract mijn eigendom, dus ik wil wel graag een paal die aan mijn wensen voldoet.

• Bashy
  • Laatst online: 15-07 08:14
OmnikOmvormer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Is dat veilig, met 14 kW laden op een 20A automaat?

• Alxwin
Update van mijn kant. Er is een doorbraak, ik heb na wat aandringen de wachtwoorden mogen ontvangen van 50five en de laadpaal opnieuw inbedrijfgesteld. Dit was wel wat spannend moet ik bekennen, maar hij hangt nu in mijn Wifi, heb ook mijn HomeWizard P1 kunnen koppelen en hij is aan Homey gekoppeld. (local API) Heb tijdens het inbedrijfstellen ook de laadpaal van managed naar unmanaged omgezet zodat er geen laadpas meer nodig is. Wel kan ik eventueel zelf RFID laadpassen koppelen via het menu. Ik zit op 1.6.1+1+COOLBLUE-1, ga ze vragen dit te upgraden. Voorlopig ben ik blij! :*)

• c0ldfux0r
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:52
Alxwin schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:27:
Update van mijn kant. Er is een doorbraak, ik heb na wat aandringen de wachtwoorden mogen ontvangen van 50five en de laadpaal opnieuw inbedrijfgesteld. Dit was wel wat spannend moet ik bekennen, maar hij hangt nu in mijn Wifi, heb ook mijn HomeWizard P1 kunnen koppelen en hij is aan Homey gekoppeld. (local API) Heb tijdens het inbedrijfstellen ook de laadpaal van managed naar unmanaged omgezet zodat er geen laadpas meer nodig is. Wel kan ik eventueel zelf RFID laadpassen koppelen via het menu. Ik zit op 1.6.1+1+COOLBLUE-1, ga ze vragen dit te upgraden. Voorlopig ben ik blij! :*)
Upgraden vanop afstand gaan ze niet meer kunnen doen nu je de paal op unmanaged gezet hebt, die is namelijk niet meer verbonden met hun backoffice...

• Alxwin
Bedankt voor je reactie! Dat was me nog niet helemaal duidelijk. Dan zullen ze mij het firmware bestand moeten sturen en voer ik de upgrade zelf uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Alxwin op 13-07-2026 15:21 ]

• DutchKel
Alxwin schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:20:
Bedankt voor je reactie! Dat was me nog niet helemaal duidelijk. Dan zullen ze mij het firmware bestand moeten sturen en voer ik de upgrade zelf uit.
Ik denk eerder dat ze een monteur sturen om de laadpaal opnieuw in te stellen op jou kosten.

Dat is wat 50five doet heb ik van hun begrepen. Indien je de configuratie aanpast waardoor er geen verbinding meer gemaakt kan worden met de backoffice dan gaan hun dat fixen voor je, maar als blijkt dat je zelf hebt zitten rommelen aan de instellingen dan zijn de kosten voor jou.

Ik kreeg het wachtwoord ook met die waarschuwing erbij.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45
Alxwin schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:27:
Update van mijn kant. Er is een doorbraak, ik heb na wat aandringen de wachtwoorden mogen ontvangen van 50five en de laadpaal opnieuw inbedrijfgesteld. Dit was wel wat spannend moet ik bekennen, maar hij hangt nu in mijn Wifi, heb ook mijn HomeWizard P1 kunnen koppelen en hij is aan Homey gekoppeld. (local API) Heb tijdens het inbedrijfstellen ook de laadpaal van managed naar unmanaged omgezet zodat er geen laadpas meer nodig is. Wel kan ik eventueel zelf RFID laadpassen koppelen via het menu. Ik zit op 1.6.1+1+COOLBLUE-1, ga ze vragen dit te upgraden. Voorlopig ben ik blij!  :*)
Dat klinkt goed!

In hoeverre verschilt die Bluebuilt paal dan nog van een Peblar Business?
  • Koppelen aan Wifi werkt
  • Load balancing via Homewizard P1 werkt
  • Op unmanaged zetten werkt
Als je in de web interface kunt, kun je er ook een andere provider aan koppelen voor ERE certificaten?
Mis je alleen automatische firmware upgrades?

Ik ben namelijk ongeveer hetzelfde van plan: Bluebuilt paal (inclusief login gegevens) kopen op Marktplaats en aansturen via EVCC (wat weer draait op mijn Home Assistant). Ik heb nu een Peblar Home maar wil naar een Coolblue Bluebuilt (of Peblar Business equivalent) zodat ik op termijn ERE certificaten kan doen (hier op Belgisch grondgebied moet dat nog worden ingevoerd). Met de Peblar Home werkt de koppeling met de Homewizard P1 top voor load balancing (al kan dat ook via EVCC) en het schakelen tussen 1-fase en 3-fase werkt goed. Dat wil ik niet verliezen.

Zijn al die Bluebuilt palen voorzien van 2 relais? Zo te zien zijn de andere white label palen sowieso maar voorzien van 1 relais.
Als je de login gegevens hebt van je Bluebuilt (of andere white label) paal, hoe beperkt ben je dan nog? Welke opties heb je niet in de web interface ten opzichte van de Peblar Business?

En hoe weet je of je een Bluebuilt hebt of een Shell/50Five variant? Ik heb twee verkopers van een Bluebuilt paal gesproken en die sturen beide een fotootje van het label waar het ID begint met NLSHOE - duidt dat niet juist op een Shell/50Five laadpaal? Welk ID hebben Coolblue Bluebuilt palen?

[ Voor 8% gewijzigd door roel-online op 14-07-2026 16:54 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste