Een bijzonder goedemorgen allen.
Korte situatie schets.
Huis geautomatiseerd dmv Homey-Pro
Zonnepanelen en omvormer: Sunpower icm SolarEdge
Max piekvermogen zonnepanelen 7,4kWh.
Inline-meter? Ja.
P1: HomeWizard
Batterij: Nee (nog niet)
Via mijn werk ga ik mijn eerste electrische auto rijden.
Dat betekende ook dat ik een laadpaal mocht laten installeren.
Via Arval, de leasemaatschappij kwam ik zodoende op de bestelpagina van 50Five terecht.
Daar werd mij een Peblar aangeboden.
Mooi! Want na wat rondstruinen hier over de verschillende fora zag dat er uit als een mooie oplossing. Koppeling doormiddel van HomeWizard. Vaste aansluiting met een UTP kabel mogelijk.
Helemaal prima.
Bij de installatie ging het echter al mis.
Na 2 keer afzeggen en verzetten vanuit 50Five kwam uiteindelijk een zeer zwak Nederlands-sprekende man het systeem instaleren. Overleg over wat hij precies aan het doen was, was niet mogelijk.
Het typeplaatje aan de zijkant geeft de volgende info
WLAC1-G22RPWELMDR00
Kortom:
7,5m fixed
22kW
Met RF
Met PLC
Met WLAN
Met Ethernet
Met LTE
MID gecertificeerd
D --> Die begrijp ik niet. Want ik kan alleen een verklaring vinden voor 0 of C.
Met RS-485 bus interface
Standaard WLAC
De beste man heeft in mijn meterkast een extra groep aangelegd, loadbalancing spoelen om de kabels aangebracht en vertelde: Je hoeft niets te doen, bedrijf steld in werking.
Daar begon mijn probleem.
Ik kan niets met deze paal. Ik kan niet eens instellen dat hij op het overschot van zonne-energie moet laden. Het is plug en play, maar geen slimme instellingen.
Kortom: Ik ben niet blij. Het is een whitelabel paal van Shell, en niet de Peblar.
Ik ben aan het mailen gegaan met 50Five en Arval.
50Five gaf (zoals verwacht) geen antwoord.
Arval echter wel, en snel ook.
Zij vinden het bijzonder dat ik niet heb gekregen wat in de offerte stond.
Ook zijn zij er meteen achteraan gegaan om te kijken wat zij konden doen om toch op zonne-energie te kunnen laden.
In de tussentijd kreeg ik bericht van 50Five.
''
Goedemorgen heer H,
Ik zag een en ander voorbij komen betreft uw vragen omtrent laden met zonenergie, we hebben een oplossing welke we graag bij u willen gaan inzetten, namelijk met de P1-poort dongel/controller welke samenwerkt met de slimme meter. De bediening verloopt middels onze 50five applicatie om sturing te geven aan zonpanelen energie. De installateur gaat u daarmee helpen op locatie, ik wacht alleen nog even laatste afstemming met Arval hier over. Juist onze white label geleverde lader van Prodrive is hier geschikt voor omdat het de WLAC-1 uitvoering betreft, dat houdt in dat deze lader beschikt over 2 relais schakeling. Kan zowel op 1-fase als 3-fase schakelen, precies wat het nuttig maakt om het maximale uit de mogelijkheden met zonenergie te halen.
We houden even contact, zodra we definitief groen lichten gaan planning u even contacten om een afspraak te maken.
Met vriendelijke groet,
S A
''
Nog geen 10 minuten later, bericht van Arval:
''
Hi Stephan,
Vandaag contact gehad met 50five en de volgende oplossing wordt aangeboden.
Er zal een p1-poort controller gekoppeld worden aan jouw Prodrive, zodat jij met de 50five applicatie sturing kan geven aan zonenergie.
Dit kost €199,- ex BTW.
Het budget wat je werkgever heeft vrijgemaakt voor laadpalen is al besteed, dus dit zou jij dan zelf aan 50five moeten betalen.
Als jij een Peblar laadpaal geïnstalleerd had gekregen, dan was hier ook sprake van geweest. Want dit wordt altijd als meerkosten op de offerte meegenomen.
Het blijft een optionele toevoeging aan de laadpaalinstallatie.
Ik hoor graag of je hiermee akkoord gaat. Voor nu alvast een goed weekend gewenst.
Met vriendelijke groet,
K.
''
Mijn klomp is gebroken.
Zeker nu de offerte binnen is.
Als ik hier het forum goed lees, moet ik gewoon toegang kunnen krijgen om zelf deze slimme regeling via Homey in te kunnen stellen, maar zij willen mij perse in die eigen app houden.
Volgens mij is mijn setup al helemaal klaar om slim te laden en is het alleen de koppeling van de paal aan mijn eigen systeem instellen....
Wat denken jullie hier van? Ik ben wel benieuwd naar jullie input voor een vervolg.
Groeten!
[
Voor 4% gewijzigd door
TB_Demolisher op 22-08-2026 11:16
]