[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 17:02

J-P

Syntax erro....

Cross post van het originele peblar topic.
Voor geïnteresseerden die de (imo lelijke) witte platen willen vervangen door een kleur naar keuze.
Ik heb een 3d ontwerp die je gratis kan downloaden om alternatieve platen te printen, tevens heeft deze een plug houder voor de kabel zodat deze niet los hoeft te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vEJ3PI6DWyhHfTG-3dll0Ac7xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSl73P1I15T9qiTjVtukYOJ7.jpg?f=fotoalbum_large
https://makerworld.com/models/2175986

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:16
Ik heb sinds kort een probleem met mijn Eneco Connectric. Volgens mij had ik het in het begin niet, maar nu zie ik vaak de melding "beperkt door OCPP slim laden" en wordt de laadsnelheid effectief door iets beperk. Momenteel staat de lader op standaard en limiteert op ongeveer 3kW en ik heb geen idee waar die 3kW limiet vandaan komt. In de Eneco app staat slim laden uit, ik heb het nog nooit gebruikt. Om te testen heb ik het even aan gezet en daarna terug uit, maar dit lijkt niks te veranderen.
Iemand enig idee?
Heel vreemd, laadvermogen is net omhoog gegaan (om exact 15:00), nu beperkt door de stroomlimiet zoals verwacht. Het lijkt er sterk op dat Eneco dus effectief iets met mijn laadpaal doet, terwijl slim laden toch echt wel uitgeschakeld is.

[ Voor 18% gewijzigd door Invictus66 op 20-03-2026 15:06 ]

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-05 12:24
Sergej2509 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:13:
[...]

Nou dat zou een oplossing zijn voor een deel van de teruglevering, de paal is 3F aangesloten. Op een zonnige dag als vandaag zit ik daar tussen 9:45-16:00 boven.

Als ik recommision 'doe', gaat dan de verrekening via Eneco en lease nog goed? Of veranderd daar niets aan?

En is het handig om een vaste datakabel naar de paal te brengen, dat kan relatief eenvoudig...
Als je recommissioning doet, blijven alle instellingen voor verrekening bewaard. Zolang je bij die stap tijdens recomissioning dus niets zelf veranderd, is het geen probleem om recomissioning te doen. Althans zo ging het bij mij met mijn eneco paal.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:30
@Invictus66 Dan lijkt het me het beste om contact op te nemen met Eneco.
Misschien is jouw laadpaal met een andere gebruiker geconnecteerd?

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:21
@Invictus66 heb je loadbalancing via P1 en wifi?
Bij mij geeft ie die foutmelding volgens mij als de P1 meter en de laadpaal elkaar niet weten te vinden. Hij gaat dan terug naar 8A. Die ondergrens staat in de instellingen.

• Invictus66
Dit is niet echt een foutmelding lijkt me. Bij mij staat de terugvalstroom op 6A, 3kW is eerder zo'n 13A. Het zou me dus verbazen als het hier iets mee te maken heeft.

• KweNi
Deze nacht heeft Eneco de firmware versie 1.9.0+1+WL-1 gepushed naar mijn laadpaal.
Nu kan ik precies geen laadlimiet meer instellen. Ik krijg volgende error: "Actie number/set_value kon niet worden uitgevoerd. unknown_error".
Aanpassen van slimladen gaat nog wel (dus default naar Pure Solar, etc)
Nog iemand problemen ondervonden?

• --Mark--
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@KweNi sinds wanneer kan jij bij slim laden ook uit Solar kiezen? Of is de laadpaal via 1 fase aangesloten? Ik heb daar nog steeds geen Solar opties (3 fase aangesloten). En destijds met een oudere software versie al eens opnieuw door de installatie wizard gegaan.
Hier ook sinds gisteren deze nieuw software. Het verlagen van de laadlimiet (via de REST API, via Home Assistant) werkt nog steeds prima.

• KweNi
@--Mark-- inderdaad 1 fase laden.
Als je met je 3 fase toch wilt kunnen zonneladen, kan je de paal recommisionen en hem instellen als 1 fase.
Probleem is wel dat hij toch op 3 fasen blijft laden en je dus meer dan 4kw overschot moet hebben om puur op de zon te laden.
Je kan natuurlijk ook 2 fases afsluiten. Aan 7,2kw heb eigenlijk wel genoeg.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:33
KweNi schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:37:
@--Mark-- inderdaad 1 fase laden.
Als je met je 3 fase toch wilt kunnen zonneladen, kan je de paal recommisionen en hem instellen als 1 fase.
Probleem is wel dat hij toch op 3 fasen blijft laden en je dus meer dan 4kw overschot moet hebben om puur op de zon te laden.
Je kan natuurlijk ook 2 fases afsluiten. Aan 7,2kw heb eigenlijk wel genoeg.
Dat op de eigen zonnestroom laden vind ik in de praktijk een illusie. Niet nodig.

Je wilt het systeem helpen, en volop laden als praktisch alle installaties staan terug te leveren!

Tijdens de momenten dat de stroomprijs laag is wil je zo snel mogelijk laden, tenzij de accu nauwelijks gedaald is in capaciteit, dan volstaat druppelen. Met dynamische prijzen is het interessant om gewoon op 11 kW te gaan laden.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Sergej2509
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06-04 00:07
Eneco Connectric laadpaal recommissioned. Zonneladen stond bij recommissioning aangevinkt. Maar waar kun je nu een vinkje zetten zodat je ook een zonneladen strategie toepast?

• KweNi
@Sergej2509 : normaal gezien kan je Pure solar kiezen op de Smart Charging pagina.
Maar ik denk dat dit enkel mogelijk is als de paal als 1 fase staat ingesteld.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

pietje63

RTFM

Knowbody schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Dat op de eigen zonnestroom laden vind ik in de praktijk een illusie. Niet nodig.

Je wilt het systeem helpen, en volop laden als praktisch alle installaties staan terug te leveren!

Tijdens de momenten dat de stroomprijs laag is wil je zo snel mogelijk laden, tenzij de accu nauwelijks gedaald is in capaciteit, dan volstaat druppelen. Met dynamische prijzen is het interessant om gewoon op 11 kW te gaan laden.
Dat is ook hoe ik het nu aanpak, maar als het salderen er af gaat dat wil je zo min mogelijk stroom terugleveren aan het net. Dus liever van 9u tot 18u met 4KwH dan tussen 12 en 14u met 11 KwH.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Sergej2509
Eind 2027 komt er een tweede EV bij. Dan maar de Alfen of zelf laadpaal aanschaffen en verrekenen. Maar van een laadpaal die de functionaliteit wel heeft, echter de functionaliteit wordt door een beheerder geblokkeerd (puur voor eigen gewin) word ik zo gezegd erg moe van

• maikvitesse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:15
Heeft iemand toevallig al met succes een Eneco Connectric laadpaal aan Home Assistant gekoppeld?
Mijn laadpaal (van de leasemaatschappij) communiceert normaal gesproken met hun backoffice via een ingebouwde simkaart. Ik heb nu een vaste UTP-kabel getrokken om de paal lokaal te kunnen benaderen, maar ik loop tegen een probleem aan: ik krijg via de kabel alleen toegang tot de WebGUI als ik de simkaart uitschakel. Zolang de simkaart actief is, blokkeert de lokale toegang en kom ik er alleen nog in via de eigen wifi-hotspot van de paal. Als ik de simkaart echter uitzet om bij de WebGUI te komen, valt ?logischerwijs? de communicatie met de backoffice weg en krijg ik twee foutcodes. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, zodat ik via UTP bij de WebGUI kan zonder de backoffice-connectie via de simkaart te verbreken?

Just Play

• --Mark--
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@maikvitesse Hier werkt dat gewoon, echter is er één beperking: Het werkt enkel vanaf een IP adres in hetzelfde netwerk. Ik heb hier meerdere VLANs en en om vanuit mijn VLAN met Home Assistant met een andere IP range het VLAN waar de Eneco connectric in zit te kunnen benaderen maak ik nu gebruik ik een outbound NAT rule.

Ik weet niet hoe bij jou het netwerk er uit ziet?

• maikvitesse
--Mark-- schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:13:
@maikvitesse Hier werkt dat gewoon, echter is er één beperking: Het werkt enkel vanaf een IP adres in hetzelfde netwerk. Ik heb hier meerdere VLANs en en om vanuit mijn VLAN met Home Assistant met een andere IP range het VLAN waar de Eneco connectric in zit te kunnen benaderen maak ik nu gebruik ik een outbound NAT rule.

Ik weet niet hoe bij jou het netwerk er uit ziet?
Wauw, nu werkt het wel! Daar kan ik niets van begrijpen. Ik heb ook meerdere VLAN's, maar mijn Home Assistant heeft volledige toegang tot de VLAN waar ik mijn laadpaal in wilde hebben. Nu in hetzelfde VLAN geplaatst en het werkt direct! Dagen mee bezig geweest, haha. Thanks!

Just Play

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
maikvitesse schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Wauw, nu werkt het wel! Daar kan ik niets van begrijpen. Ik heb ook meerdere VLAN's, maar mijn Home Assistant heeft volledige toegang tot de VLAN waar ik mijn laadpaal in wilde hebben. Nu in hetzelfde VLAN geplaatst en het werkt direct! Dagen mee bezig geweest, haha. Thanks!
Met vermoedelijk als nadeel dat het vlan waar je laptop in zit er dan niet meer bij kan?
Heb ik opgelost door een VM (maar kan ook een raspberry pi zijn bijvoorbeeld) in het iOT VLAN te draaien met nginx reverse proxy. Via de reverse proxy kan ik vanaf mijn werkplek VLAN bij de laadpaal :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
proxy_pass http://[ip van de laadpaal];

# Make Peblar think the request is local
        proxy_set_header Host [ip van de laadpaal];
        proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
        proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;

# Strip headers that might trigger "local only"
        proxy_set_header Origin "";
        proxy_set_header Referer "";

# Websocket support
        proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
        proxy_set_header Connection "upgrade";
        # proxy_set_header Connection $connection_upgrade;

# Rewrite redirects so browser stays on proxy
        proxy_redirect http://[ip van de laadpaal]/ /;
    }
}

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• maikvitesse
itsme schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Met vermoedelijk als nadeel dat het vlan waar je laptop in zit er dan niet meer bij kan?
Heb ik opgelost door een VM (maar kan ook een raspberry pi zijn bijvoorbeeld) in het iOT VLAN te draaien met nginx reverse proxy. Via de reverse proxy kan ik vanaf mijn werkplek VLAN bij de laadpaal :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
proxy_pass http://[ip van de laadpaal];

# Make Peblar think the request is local
        proxy_set_header Host [ip van de laadpaal];
        proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
        proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;

# Strip headers that might trigger "local only"
        proxy_set_header Origin "";
        proxy_set_header Referer "";

# Websocket support
        proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
        proxy_set_header Connection "upgrade";
        # proxy_set_header Connection $connection_upgrade;

# Rewrite redirects so browser stays on proxy
        proxy_redirect http://[ip van de laadpaal]/ /;
    }
}
Handig thanks! Zal er eens mee spelen!

Just Play

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:58
maikvitesse schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Bij mij zie ik vergelijkbaar gedrag
Mijn inziens komt dit doordat er maar 1 default gateway wordt gebruikt en dat is die van de verbinding over de SIM.

Nadeel is dus dat je niet zomaar vanuit een ander subnet bij de paal komt. Voordeel (niet voor de eindgebruiker maar de operator) is dat je paal niet kan bedenken jou gateway te gebruiken. Als de paal dat doet kan hij namelijk niet bij de backoffice. Is dus iets wat mogelijke problemen helpt voorkomen.

• Sergej2509
Eneco connectric laadpaal met load balancing, Home Assistant draait op Raspberry PI, EVcc als app geïnstalleerd op HA.
Laadpaal is via LAN aangesloten op netwerk, rest API: aan
Modbus api: aan

HA ziet de laadpaal,
Home Wizard P1 meter geconfigureerd in HA
In EVcc kan ik solar modi kiezen

Maar: in EVcc staat: laadpaal niet verbonden

Wat gaat hier fout? Laadpaal is als Peblar Business aangemeld in EVcc (Eneco connectric staat niet in het overzicht van EVcc vermeld)

Zo dom: laadpaal niet verbonden betekend: er hangt geen voertuig aan.........

Het werkt!

[ Voor 21% gewijzigd door Sergej2509 op 30-03-2026 23:07 . Reden: Aanvulling en typo ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:35

grimson

domeingrommer

Via de web GUI te vinden onder System | diagnostics, tabel door AI gehaald om geen plaatjes te hoeven plaatsen.

[ Voor 255% gewijzigd door grimson op 05-04-2026 16:50 ]

• grimson

grimson

domeingrommer

Peblar werkt prima, maar DLB pas nu ontdekt

Soms meldde mijn EV3 dat de laadsessie “spontaan opnieuw gestart” was. Na wat speurwerk blijkt dat volledig verklaarbaar: DLB doet precies wat het moet doen.

Ik heb een 3×25A aansluiting en de Peblar meet per fase hoeveel er totaal wordt verbruikt. Zodra één fase richting de 25A gaat, grijpt DLB in en verlaagt het laadvermogen zodat de hoofdzekering niet overbelast raakt.
📊 Voorbeeld 1 — DLB actief
code:
1
2
3
4
Dynamic load balancing measurements: 12.78 A / 23.89 A / 14.48 A
Actual charge currents:               14.5 A / 14.5 A / 14.6 A
Charge limit:                         14.7 A
Current limiting source:              Dynamic load balancing
Hier stond o.a. de vaatwasser aan. Fase 2 tikte bijna de 25A aan → DLB verlaagt het laadvermogen zodat de totale fasebelasting onder de hoofdzekering blijft.
📊 Voorbeeld 2 — DLB niet nodig
code:
1
2
3
4
Dynamic load balancing measurements: 14.67 A / 16.44 A / 15.58 A
Actual charge currents:               15.6 A / 15.7 A / 15.7 A
Charge limit:                         16.0 A
Current limiting source:              Installation limit
Hier blijft elke fase ruim onder de 25A → DLB hoeft niet in te grijpen en de Peblar laadt weer op het ingestelde maximum.
Vragen en weetjes
  • DLB werkt stilletjes op de achtergrond en laat per fase de belasting zien, leuk!
  • Het verklaart waarom een laadsessie soms “opnieuw start”: de Peblar past het laadvermogen aan.
  • Fasebalancering in huis blijft belangrijk, ook met een 3‑fasen aansluiting van 3x25A.
    Maar 10A speling zegmaar voor overige apparaten.
  • De laagste beschikbare fase bepaalt uiteindelijk het laadvermogen.
    Dit is wel jammer maar begrijpbaar dat een EV (alle?) niet per fase kan laden.
  • Ik ben benieuwd naar installaties zonder DLB, dan zal het systeem eruit klappen? of gelimiteerd naar 10A uit voorzorg?
  • Ook zie ik dat DLB 'ziet' dat er zonne energie geleverd wordt, dus kan vermoedelijk zo ook laden op zonne energie regelen! tof .. alleen weet ik niet of dat mogelijk is om nu in te stellen op deze 50five / Shell Peblar.

[ Voor 15% gewijzigd door grimson op 05-04-2026 17:18 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Freakie1NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:36:
Hoe komen jullie allemaal achter de software versie. Hier is gisteren een Shell Advanced Flex geplaatst (verkocht als Peblar..) maar in die gare 50Five app kan je bijna niets instellen maar ik zie ook het versie nummer niet.

Heb 50Five maar gevraagd om login gegevens.
Heb je al een reactie gekregen? Ik kom er niet door, ze willen geen wachtwoord geven.

• tasador
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:47
Ik heb ook al enkele maanden een ticket open maar ze willen ook geen login gegevens delen van 50five. Frustrerend dat het zo ad-hoc gebeurt en wetende dat de paal veel meer kan maar dit afgeschermd wordt. Zeker in combinatie met het capaciteitstarief in België onbegrijpelijk hoe machteloos je bent als eindgebruiker. Sinds deze week kom je telefonisch nu enkel nog in contact met een AI agent, dus het gaat helemaal achteruit. Ik begrijp niet dat een firma als Arval hiermee wil samenwerken, het lijkt me ook geen goede reclame.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35

Freakie1NL

Grote Baas

WouterG schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:51:
[...]

Heb je al een reactie gekregen? Ik kom er niet door, ze willen geen wachtwoord geven.
Nee nog niet. Zie hier in het topic een aantal waarbij het wel gelukt is. Misschien dat die kunnen delen hoe ze dit hebben gedaan? Ik heb hem ook open gemaakt voor de code maar tref hem daar niet aan.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• grimson

grimson

domeingrommer

Freakie1NL schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:31:
[...] Misschien dat die kunnen delen hoe ze dit hebben gedaan? Ik heb hem ook open gemaakt voor de code maar tref hem daar niet aan.
Hier via de helpdesk verkregen, eerst een inlog van een willekeurige andere paal maar daarna de juiste. Tevens moesten we ook het verzoek doen voor een firmware upgrade naar 1.8.x i.v.m. web gui toegang via gekoppeld eigen netwerk.

Zoals mijn post over dlb is het mooi dat je de paaL kan inzien via een web gui.

[ Voor 0% gewijzigd door grimson op 06-04-2026 10:41 . Reden: excuses moest firmware > 1.8 zijn ]

• itsme
  • Niet online
In mijn geval na meerdere tickets de login gegeven gekregen.
Daarbij ook elke keer er op gehamerd dan de laadpaal van mij is (stellen ze niet ter discussie gelukkig ;) ) en ik de login gegevens wens te ontvangen van mijn laadpaal.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Knowbody
tasador schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:28:
Ik heb ook al enkele maanden een ticket open maar ze willen ook geen login gegevens delen van 50five. Frustrerend dat het zo ad-hoc gebeurt en wetende dat de paal veel meer kan maar dit afgeschermd wordt. Zeker in combinatie met het capaciteitstarief in België onbegrijpelijk hoe machteloos je bent als eindgebruiker. Sinds deze week kom je telefonisch nu enkel nog in contact met een AI agent, dus het gaat helemaal achteruit. Ik begrijp niet dat een firma als Arval hiermee wil samenwerken, het lijkt me ook geen goede reclame.
Gewoon een goede kWh prijs erop zetten en het verder maar voor lief nemen is mijn advies.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Invictus66
Knowbody schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:35:
Gewoon een goede kWh prijs erop zetten en het verder maar voor lief nemen is mijn advies.
Bedoel je de prijs die je zakelijk terugbetaald krijgt per kWh? Bij ons is het al lang niet meer mogelijk om die prijs zelf te zetten. Dit is gewoon de creg prijs.

• Knowbody
Invictus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]

Bedoel je de prijs die je zakelijk terugbetaald krijgt per kWh? Bij ons is het al lang niet meer mogelijk om die prijs zelf te zetten. Dit is gewoon de creg prijs.
Dan heb ik geluk

• tasador
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:47
Invictus66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]

Staat vast op momenteel 31ct/kWh (herzien per kwartaal) terwijl je voor elke kW piek boven de 2,5kW 56€ betaalt op jaarbasis (op de gemiddelde maandpiek). Dit terwijl je met de 50five laadpaal totaal geen controle hebt over de laadsneldheid. Dit vertellen ze er allemaal niet bij als ze de thuislaadoplossing voorstellen.

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:21
Deze maand gaat Coolblue over naar 50five.
Ik ben benieuwd. Ik heb na alle verhalen het nummer van mijn rechtsbijstand al klaarliggen….. :P

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:27
Vanuit andere topic, ik had hem verkeerd geplaatst.

Ik hoop dat ik het juiste topic te pakken heb, al een paar mooie tips gelezen.

Ik heb een Shell rebranded Peblar business, automatisch op 50five over gegaan en sindsdien alleen maar gezeik.

As we speak voor de zoveelste keer laadpunt offline. Niet kunnen laden. Ik heb wifi, bedraad en simkaart verbonden. Allemaal online. Iedereen blij.

Behalve backoffice die hem weer niet ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjiZJBvKA5yqRg67MTrOkqsbG5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVv86eFFN5uNNbEAaH1Uhsva.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Peblar zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28LP62fZUall6FuikRlax4-twp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7bsjrXS7LP9lkMiEk6IjdUs.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of ik met deze Shell versie (1.7.0+1+SHELL-1 firmware) over kan stappen naar Tap?

Als het werkt, dan werkt het prima. Maar ik heb nu al zoveel keer issues gehad met een lege accu en weer de granny moeten pakken, haspel.... Anders moet er een vaste WCD komen voor de granny want dit is waardeloos.

Use case is:
Auto van de zaak, verrekenen met werkgever.
Eigen auto, gratis laden. Geautoriseerde pas of plug and charge, want achter gesloten hek.

[ Voor 4% gewijzigd door Gieliovd520 op 06-04-2026 16:39 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 22:48
Knowbody schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:35:
[...]

Na wat problemen en vastlopen op die AI agent en tickets die random werden afgesloten lekker naar de leasemaatschappij geëscaleerd en toen was het wel zo geregeld. Vanuit Athlon netjes nog gebeld of het probleem was verholpen.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35

Freakie1NL

Grote Baas

Zojuist de login ontvangen, moet zeggen tickets zijn verdwenen (nog niet opgelost) en huidig contact gaat alleen via email. Wel e.e.a al geëscaleerd via leasemaatschapij.

Wachtwoord van Wifi en daarna portal login is wel van een dusdanig sterkte combo, dat een bruto-force er naar verwachting niet inzit.

Verder kan ik er nog niet heel veel mee, behalve dat het max vermogen 16A lijkt te zijn wat dus niet overeenkomt met een Peblar Business.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MacRembrandt schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:34:
Deze maand gaat Coolblue over naar 50five.
Ik ben benieuwd. Ik heb na alle verhalen het nummer van mijn rechtsbijstand al klaarliggen….. :P
Ik heb ondertussen weer een ander bericht ontvangen:

De laadpalen van Coolblue via Athlon gaan over naar “groendus”. Ik heb nog nooit van deze partij gehoord; iemand hier wel ervaring?

• Mk23
Weet iemand of het mogelijk is om bij een voormalige Shell lader in te stellen dat je zonder laadpas kunt laden?
Dus stel mijn zus komt langs en de laders in de straat zijn bezet, dat ze dan bij mijn lader haar auto kan laden, zonder dat de rekening naar de leasemaatschappij gaat?
Ik had bij de leasemaatschappij nagevraagd en die gaven aan dat ze geen tweede dongle of pas ter beschikking stellen.

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:07
Mk23 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:24:
Weet iemand of het mogelijk is om bij een voormalige Shell lader in te stellen dat je zonder laadpas kunt laden?
Dus stel mijn zus komt langs en de laders in de straat zijn bezet, dat ze dan bij mijn lader haar auto kan laden, zonder dat de rekening naar de leasemaatschappij gaat?
Ik had bij de leasemaatschappij nagevraagd en die gaven aan dat ze geen tweede dongle of pas ter beschikking stellen.
Dan moet je naar je CPO gaan en een pas met 0-tarief aanvragen. Heb ik ook gedaan. Ik heb een enkele pas die ook aan mijn laadpaal hangt maar 0 cent tarief heeft dus ook ook 0 cent naar de LM wordt afgerekend.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Ik krijg deze week een white label Peblar van 50Five met 7,5m vaste kabel. Weet iemand welk model dit is? Volgens mij is het niet 1-op-1 te vergelijken met de business variant van Peblar zelf, dat zei de verkoper aan de telefoon.

• grimson

grimson

domeingrommer

turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:43:
Ik krijg deze week een white label Peblar van 50Five met 7,5m vaste kabel. Weet iemand welk model dit is? Volgens mij is het niet 1-op-1 te vergelijken met de business variant van Peblar zelf, dat zei de verkoper aan de telefoon.
Als je de paal hebt zou je misschien de specs kunnen aflezen en vergelijken met het plaatje uit de openingspost. Bij ons is de white label geleverd met vrijwel alle opties die vermoedelijk overeenkomen met het retail plaatje.

• turkeyhakan
grimson schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:59:
[...]

Als je de paal hebt zou je misschien de specs kunnen aflezen en vergelijken met het plaatje uit de openingspost. Bij ons is de white label geleverd met vrijwel alle opties die vermoedelijk overeenkomen met het retail plaatje.
Waar kan ik de specs aflezen? Hebben jullie verder nog tips?

Ik las iets over het opvragen van de login gegevens bij de monteur?

• rippiedoos
In elk geval een tweede netwerkkabel laten trekken zodat je de paal via UTP kunt aansluiten. Wifi is vaak beroerd. UTP-stekkers moet je waarschijnlijk wel zelf knijpen maar dat de kabel er ligt is het belangrijkste. Na installatie krijg je die er lastig in.

• grimson

grimson

domeingrommer

turkeyhakan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:15:
[...]

Waar kan ik de specs aflezen? Hebben jullie verder nog tips?

Ik las iets over het opvragen van de login gegevens bij de monteur?
Aan de zijkant van de Peblar staat er hier een 'modelnummer' wat overeenkomstig lijkt te zijn met dit tabel uit een retail handleiding van Peblar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E6GQs1mj7luQQRr_S0JB5xlC7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rt3WdQ2RaNqQRtGow0uCDu8V.jpg?f=fotoalbum_large
Bij ons is dit dan: WLAC1-S22RPWELECR00.
Tot dat deze retail tabel niet overeenkomt met een White label paal is het voor nu een indicatie waarmee de paal is uitgerust.

Indicatie bij ons is dus dat er een 'Einrecht compliant meter' inzit en geen MID certified meter maar er is een kans (via White Label provider) dat deze meter alsnog MID certified kan zijn gezien dit retail overzicht:

Peblar Business Socket Eichrecht -> WLAC1-S22RPWELEDR00

[ Voor 11% gewijzigd door grimson op 16-04-2026 09:01 ]

• turkeyhakan
rippiedoos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:56:
In elk geval een tweede netwerkkabel laten trekken zodat je de paal via UTP kunt aansluiten. Wifi is vaak beroerd. UTP-stekkers moet je waarschijnlijk wel zelf knijpen maar dat de kabel er ligt is het belangrijkste. Na installatie krijg je die er lastig in.
50Five gaf aan alleen een UTP kabel te trekken voor load balancing en niet voor data... de afstand met de router is 6 meter, maar ik zal vragen of ze morgen een tweede UTP zouden willen trekken, thanks!!

• turkeyhakan
grimson schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:52:
[...]

Aan de zijkant van de Peblar staat er hier een 'modelnummer' wat overeenkomstig lijkt te zijn met dit tabel uit een retail handleiding van Peblar:
[Afbeelding]
Tot dat deze retail tabel niet overeenkomt met een White label paal is het voor nu een indicatie waarmee de paal is uitgerust.
Indicatie bij ons is dus dat er een 'Einrecht compliant meter' inzit en geen MID certified meter.
Keep you posted, thanks!

• grimson

grimson

domeingrommer

Heeft iemand al achterhaald of de White Label Peblar die in gebruik is MID-Certified is? Met name dan benieuwd naar de ex Shell / 50five gebruikers?
Peblar zelf geeft aan (terecht ook maar jammer) dat de White Labelers hiervoor benaderd moeten worden en met 50five weet je dat al hoe dat kan verlopen :o

[ Voor 42% gewijzigd door grimson op 16-04-2026 09:06 ]

• turkeyhakan
grimson schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:03:
Heeft iemand al achterhaald of de White Label Peblar die in gebruik is MID-Certified is? Met name dan benieuwd naar de ex Shell / 50five gebruikers?
Peblar zelf geeft aan (terecht ook maar jammer) dat de White Labelers hiervoor benaderd moeten worden en met 50five weet je dat al hoe dat kan verlopen :o
Bij mijn weten kun je niet automatisch verrekenen met bijv. je werkgever als je geen ingebouwde MID hebt.

• grimson

grimson

domeingrommer

turkeyhakan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:08:
[...]

Bij mijn weten kun je niet automatisch verrekenen met bijv. je werkgever als je geen ingebouwde MID hebt.
Ah ja, daar dacht ik ook al aan. 'Indicatief' lijkt mij geen goede meting :*). Ik probeer het sowieso na te vragen.

• rippiedoos
turkeyhakan schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:00:
[...]

50Five gaf aan alleen een UTP kabel te trekken voor load balancing en niet voor data... de afstand met de router is 6 meter, maar ik zal vragen of ze morgen een tweede UTP zouden willen trekken, thanks!!
Is sterk afhankelijk van de monteur die dat doet. Als je hem een stroopwafel en een tweede bak koffie geeft, zegt 50Five daar niet zoveel over...

Althans dat werkte bij mij wel zo met de BAM-monteur voor Eneco.

• rippiedoos
[...]

[Afbeelding]

Indicatie bij ons is dus dat er een 'Einrecht compliant meter' inzit en geen MID certified meter maar er is een kans (via White Label provider) dat deze meter alsnog MID certified kan zijn gezien dit retail overzicht:

Ter referentie staat op mijn Eneco Connectric de volgende code:
WLAC2-Z22RPWELMCR00
Volgens die tabel heeft deze dus een MID-meter (*O* ERE-registraties!!)
Die Z (6e karaketer) zal dan wel de white label-specifieke versie "type 2 fixed cable 6m" zijn wat bij white lables wordt geleverd.

• KweNi
@rippiedoos Er kan nog een verschil zijn dat ik niet direct zie in de lijst. (misschien Customer-specific Codes)
Namelijk of er 1 of 2 relais in zitten.
In de Peblar zitten er 2, dus die kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden. In de Eneco Connectric bijvoorbeeld zit er maar 1 relais, dus die kan niet wisselen tussen 1 of 3 fase laden.

• rippiedoos
Zou kunnen dat dat in generatie 1 of 2 zit (WLAC1 vs WLAC2). Een kostenoptimalisatie voor een nieuwere generatie misschien? Want het 6e karakter is volgens de tabel EV Connection Type, lijkt mij sterk dat dat (ook) op het aantal relais slaat.

• turkeyhakan
[...]

[Afbeelding]

Heb de 22 kW variant met MID meter, RFID lezer, WLAN, Ethernet en 4G.

Plug and Charge ready is ook onderdeel van het typenummer. Hoe kan ik dit laten instellen door 50Five?

Verder heb ik op aanraden van @rippiedoos gevraagd of ze een tweede UTP kabel wilden trekken. Dit was geen probleem. Is ook aangesloten in de laadpaal en op mijn router. Alleen heeft de paal nog geen internet volgens mij, want er brand maar 1 lampje op de routerpoort ipv 2.

Ook vraag ik mij af waar de MID meter zit. Ik heb deze niet in de paal gezien, maar toch is die MID gecertificeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 17-04-2026 15:00 ]

• Mk23
rippiedoos schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:01:
[...]

Dan moet je naar je CPO gaan en een pas met 0-tarief aanvragen. Heb ik ook gedaan. Ik heb een enkele pas die ook aan mijn laadpaal hangt maar 0 cent tarief heeft dus ook ook 0 cent naar de LM wordt afgerekend.
Bij 50-Five kun je dus alleen een 0-cent pas voor je eigen laadpaal aanvragen als je ook gelijk een abonnement neemt voor een volwaardige pas voor €3,30 per maand waarmee je ook binnen Europa zou moeten kunnen laden.
We gaan binnenkort voor het eerste met onze auto naar het buitenland op vakantie, dus kunnen we het uitproberen.
Tzt wil mijn vrouw toch ook wel elektrisch gaan rijden, dus dan hebben we hem maar.

• Reboq
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-05 08:36
...

[ Voor 99% gewijzigd door Reboq op 20-04-2026 20:27 . Reden: verkeerde topic ]

• turkeyhakan
Wat vervelend zeg zo'n White label laadpaal van Peblar. Helemaal dichtgetimmerd. Zelfs de LAN poort, die wel aanwezig is, werkt niet. Je kunt alleen maar laden met één specifieke pas. Ik kan iedereen aanbevelen om geen "labeled" variant te nemen en je niet vast te laten pinnen aan één partij!

Ik heb nu een laadpaal aan de muur hangen waar ik voorlopig niets mee kan.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 21-04-2026 09:39 ]

• KweNi
turkeyhakan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:39:
Wat vervelend zeg zo'n White label laadpaal van Peblar. Helemaal dichtgetimmerd. Zelfs de LAN poort, die wel aanwezig is, werkt niet. Je kunt alleen maar laden met één specifieke pas. Ik kan iedereen aanbevelen om geen "labeled" variant te nemen en je niet vast te laten pinnen aan één partij!

Welke white label heb je?
Normaal gezien kan je de LAN poort wel aanzetten en als je de juiste software versie hebt kan je ook aan zonneladen doen.
Maar je hebt gelijk, als je de keuze hebt neem je best een echte Peblar.

• turkeyhakan
KweNi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:50:
[...]

Welke white label heb je?
Normaal gezien kan je de LAN poort wel aanzetten en als je de juiste software versie hebt kan je ook aan zonneladen doen.
Maar je hebt gelijk, als je de keuze hebt neem je best een echte Peblar.
Een van Shell/50five, een Advanced Flex 1.1

Zelfs in mijn netwerk popt de laadpaal niet op, dus of de kabel is niet goed aangelegd of de LAN poort werkt niet.

• KweNi
@turkeyhakan : de poort staat waarschijnlijk uit.
Heb je login gegevens?
Indien wel, kan je inloggen via WiFi en het aanzetten indien juiste sw versie.
Indien niet: hard gaan zagen voor de gegevens bij 50five.

• turkeyhakan
KweNi schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:06:
@turkeyhakan : de poort staat waarschijnlijk uit.
Heb je login gegevens?
Indien wel, kan je inloggen via WiFi en het aanzetten indien juiste sw versie.
Indien niet: hard gaan zagen voor de gegevens bij 50five.
Helaas geen inlog gegevens... hoe activeer je Wi-Fi op de paal?

Ik zal eens polshoogte nemen bij 50five..

• KweNi
@turkeyhakan: Door de paal van de stroom te halen voor 10 seconden en terug aan te zetten, zou de lokale wifi 15 minuten aan moeten gaan, maar als je geen login gegevens hebt, kan je er niets mee.

• rippiedoos
turkeyhakan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:39:

Ik zou niet alle white-label Peblar-palen over 1 kam willen scheren. Het is bekend dat 50Five het meest beroerde is, maar ik kan op mijn Eneco Connectric White Label Peblar alles doen. Heb de inloggegevens al vanaf installatie, heb ook al een keer de recommisioning gedaan. Dus de White Label 50Five is inderdaad bagger, een veredelde stekkerdoos wat betreft gebruikt, maar de overige White Labels zijn wel beter in gebruik.

• Reboq
Klopt, en ik heb gezien dat het echt geen moeite is om zaken open te zetten.
Ze hebben een tool waarmee ze de SWU kunnen maken en het is gewoon een kwestie van aanzetten:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "CurrentCtrlBopEnable": true,
    "SeccOcppActive": true,
    "SessionManagerChargeWithoutAuth" : false,
    "LocalSmartChargingAllowed": true
}
Ik heb van mijn White-Label een SWU ontvangen die redelijk open staat en op mijn verzoek ook alle tot nu toe bekende backoffices geactiveerd.
Mijn paal is m.u.v. branding weer een redelijk open paal

• itsme
  • Niet online
rippiedoos schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:34:
[...]

Ik zou niet alle white-label Peblar-palen over 1 kam willen scheren. Het is bekend dat 50Five het meest beroerde is, maar ik kan op mijn Eneco Connectric White Label Peblar alles doen. Heb de inloggegevens al vanaf installatie, heb ook al een keer de recommisioning gedaan. Dus de White Label 50Five is inderdaad bagger, een veredelde stekkerdoos wat betreft gebruikt, maar de overige White Labels zijn wel beter in gebruik.
Maar ook die paal kan niet switchen tussen 1 en 3 fases vermoedelijk?

Ik heb de mogelijkheden van mijn 50five laadpaal ondertussen even bekeken, het is of de aansluiting ombouwen (fysiek dus!) naar 1 fase en dan de paal ook zodanig configureren voor 1,38 kW tot 3,7 kW (16A) of 3 fase 4,1 kW tot 11 kW. Voor zonneladen wek ik met 12 panelen zuid de minimale spanning voor 3 fase laden niet op. Aangezien de paal niet kan schakelen maakt dat solar laden onbruikbaar, belachelijk ...

Effectief plan ik nu de auto maar op laden max 8A tussen 10:00 en 19:00.
Mijn oude Alfen laadpaal kon dit allemaal wel, die 50Five versie is een behoorlijk gehandicapte paal.
Gezien de hardware beperking gaat een software update dat niet oplossen.

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:38
Weet iemand of je de groene LED uit kan zetten of ver kan dimmen?

Mijn 50five laadpunt verlicht mijn complete carport 's nachts, voorheen met de Newmotion paal ging de LED uit indien niet aangesloten aan mijn voertuig.

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 14:22
KevinT schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:34:
Weet iemand of je de groene LED uit kan zetten of ver kan dimmen?

Mijn 50five laadpunt verlicht mijn complete carport 's nachts, voorheen met de Newmotion paal ging de LED uit indien niet aangesloten aan mijn voertuig.
Je hebt inderdaad verschillende instellingen qua lichtsterkte. Dit kan 50five op afstand inregelen.
Mocht je zelf de inloggegegevens van de paal hebben dan kan je dit zelf instellen.

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:27
ik heb dus zoals eerder gezegd sinds 1 feb een laadpaal via coolblue. dus ook ik zou over moeten gaan naar 50five. Kan niet zeggen dat ik heel gelukkig word van de verhalen die ik hier lees.

anyway, er staat al een kleine twee weken dit in m'n coolblue overzicht: Vanwege de systeemmigratie kun je momenteel je accountgegevens niet aanpassen, zowel in het online portaal als via onze klantenservice.

maar tot nu toe vanuit de kant van 50five is het oorverdovend stil. Iemand al met succes overgezet?

PH-MRK request startup

• Joerivr
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-04 12:30
Na lang wachten uiteindelijk het wifi wachtwoord en login gekregen van 50 five waardoor ik de Laadpaal aan het internet kon hangen. Echter ineens een update moeten aanvragen want ik geraakte niet op de user interface. Load balancing via homewizzard geprobeerd maar connectie viel regelmatig uit. Na veel zoek werk uiteindelijk een module gevonden die bedraad aangesloten kon worden P1 extender peblar TX van het merk iungo en heb tot nu toe geen problemen meer.

• rippiedoos
Joerivr schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:00:
Na lang wachten uiteindelijk het wifi wachtwoord en login gekregen van 50 five waardoor ik de Laadpaal aan het internet kon hangen. Echter ineens een update moeten aanvragen want ik geraakte niet op de user interface. Load balancing via homewizzard geprobeerd maar connectie viel regelmatig uit. Na veel zoek werk uiteindelijk een module gevonden die bedraad aangesloten kon worden P1 extender peblar TX van het merk iungo en heb tot nu toe geen problemen meer.
Die iungo P1-module wordt standaard ook door Eneco geplaatst. Nog geen problemen gehad afgelopen jaar op dat vlak, werkt heel stabiel. Kabel werkt altijd :)

• Joerivr
Inderdaad, en sinds kort mogen ze het onder hun naam verkopen

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 13:52
Wie kan mij helpen...
Ik heb een offerte (via werkgever) voor een Eneco Connectric laadpunt, ter vervanging van een oudere Alfen Eve. Er ligt al een 5x6mm2 kabel en ethernetkabel (welke nu wordt gebruikt voor loadbalancing op de P1 poort).

Ze zijn van plan om die bestaande kabels te laten liggen. Op zich logisch want het voldoet qua specs, en scheelt graafwerk.

Ik wil de Connectric liefst ook zelf kunnen gaan "bedienen" vanaf Home Assistant, in de toekomst ook in combinatie met PV, dynamisch contract, thuisbatterij etc. En daarom ook liefst gebruikmaken van 1-fase zonneladen, maar ik begrijp dat de whitelabel laadpunten gemankeerd zijn op dat vlak en niet kunnen terugschakelen van 3-fase naar 1-fase, helaas.

Maar wat is wijsheid, kom ik in de problemen als ik het moet doen met alleen die bestaande ethernetkabel. Die zal opnieuw gebruikt worden om met de P1 poort te verbinden, neem ik aan. Heb ik per se een tweede ethernetkabel nodig om een netwerkverbinding met de Connectric te maken, of kan dat ook prima via wifi?

Inloggegevens probeer ik tzt op te vragen bij de monteur.

Nog andere zaken die moet moet overwegen? Dank :)

• Joerivr
Beste zou zijn om toch 2 internetkabels te hebben hoor. Hier hebben ze maar 1 willen trekken en de 2e die ik voorzien had hebben ze niet binnen gebracht in de paal.... Thuis maar 1 fase dus de UTP kunnen misbruiken voor internet (2 paar), CT klem (1 paar) en zonneladen/ huislimiet (1 paar)

• itsme
  • Niet online
Wijsheid is die Alfen laten hangen ;)

Vermoedelijk gaan ze die ethernet kabel gebruiken om CT klemmen te installeren.
Je hebt een 2e kabel nodig wil je dat bedraad kunnen, ik zou minimaal die 2e kabel eisen, al steken ze m wellicht niet in (dan maar los in de laadpaal)

Mijn voorzichtige conclusie is dat met deze laadpaal het kunnen bedienen van de laadpaal maar beperkt nut is, je kunt het verbruik mooi bijhouden in home assistant. Zonneladen heb je een behoorlijk aantal panelen voor nodig.

• KweNi
@Flail: In principe kan je die ene kabel gebruiken voor zowel Ethernet als P1. Je hebt voor beide maar 2 paar nodig.

• Mk23
itsme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:29:

Je hebt een 2e kabel nodig wil je dat bedraad kunnen, ik zou minimaal die 2e kabel eisen, al steken ze m wellicht niet in (dan maar los in de laadpaal)

Mijn voorzichtige conclusie is dat met deze laadpaal het kunnen bedienen van de laadpaal maar beperkt nut is, je kunt het verbruik mooi bijhouden in home assistant. Zonneladen heb je een behoorlijk aantal panelen voor nodig.
Wij hebben 17 panelen die OZO en WZW zijn geplaats op een dag als gisteren met veel zon en redelijk koel, leveren die vanaf de middag maximaal 4kw in een uur. Dus als ik mijn 50Five terugzet op 6A laden, dan zie ik dat ik 2/3 van het laden van de panelen krijg en de rest wordt via de meter aangevuld. Ook met de HA integration voor de Peblar kun je niet automatisch de energie van de panelen voor het laden gebruiken.

Dat maakt dit jaar nog niet veel uit, volgend jaar dus op de thuiswerkdag en in het weekeinde overdag laden, de rest van de dagen gedurende de nacht.

• itsme
  • Niet online
Dat kan idd, maar is dus niet zonladen, je paal laad dan ook als er weinig opwek is. Ik heb zelf een alfen laten vervangen door een peblar whitelabel en had dat nooit moeten doen.

Voor nu bereik ik ongeveer t zelfde als de paal maar 6A zetten door t in de auto in te stellen. Gepland laden op 8A.

• turkeyhakan

Ik zou ook zeker de Alfen laten hangen!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08

Steef

GoT's Most Eaten

Mrkoekie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:01:
ik heb dus zoals eerder gezegd sinds 1 feb een laadpaal via coolblue. dus ook ik zou over moeten gaan naar 50five. Kan niet zeggen dat ik heel gelukkig word van de verhalen die ik hier lees.

anyway, er staat al een kleine twee weken dit in m'n coolblue overzicht: Vanwege de systeemmigratie kun je momenteel je accountgegevens niet aanpassen, zowel in het online portaal als via onze klantenservice.

maar tot nu toe vanuit de kant van 50five is het oorverdovend stil. Iemand al met succes overgezet?
Ik heb nog niet eens bericht van ze (50five) gehad, er resteren nog 2 werkdagen in April... :X

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• turkeyhakan
Ik heb inmiddels de inloggegevens van de paal ontvangen, gelukkig.

Hoe kan ik de paal benaderen, via welk IP-adres?

• Invictus66
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:41:
Ik heb inmiddels de inloggegevens van de paal ontvangen, gelukkig.

Hoe kan ik de paal benaderen, via welk IP-adres?
Aangezien we niet weten of wifi en/of lan uberhaupt aan staat, best de paal even zonder stroom zetten en inloggen via de hotspot van de paal.

• turkeyhakan
Invictus66 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:30:
[...]

Aangezien we niet weten of wifi en/of lan uberhaupt aan staat, best de paal even zonder stroom zetten en inloggen via de hotspot van de paal.
Wifi en Lan staat uit. Mijn vraag is hoe ik in de interface van de laadpaal kom via de hotspot van de paal :-)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 17:40
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:32:
[...]

Wifi en Lan staat uit. Mijn vraag is hoe ik in de interface van de laadpaal kom via de hotspot van de paal :-)
Zoals al is gezegd, even de stroom van de paal af halen en er weer op zetten, dan heb je 15 minuten om met de WiFi te verbinden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

pietje63

RTFM

@turkeyhakan en daarna zou je bij je wifi settings het IP van de gateway moeten kunnen zien

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• turkeyhakan
pietje63 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:18:
@turkeyhakan en daarna zou je bij je wifi settings het IP van de gateway moeten kunnen zien
Thanks, het was mij vanmiddag gelukt. Heb een app gedownload om de gateway ip te achterhalen. Kan dit in het vervolg ook via wifi instellingen?

De ethernet instellingen staan aan, de laadpaal heeft zelfs een IP, maar ik kan de laadpaal niet benaderen via mijn lokale netwerk. Weet jij toevallig waarom?

Het valt mij trouwens op dat er erg weinig in te stellen is via de ip adres van de laadpaal. Heb het lampje op automatisch gezet. Ik draai nog een hele oude FW. Wordt een update automatisch gepushed?

• Reboq
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:24:
[...]

De ethernet instellingen staan aan, de laadpaal heeft zelfs een IP, maar ik kan de laadpaal niet benaderen via mijn lokale netwerk. Weet jij toevallig waarom?

Het valt mij trouwens op dat er erg weinig in te stellen is via de ip adres van de laadpaal. Heb het lampje op automatisch gezet. Ik draai nog een hele oude FW. Wordt een update automatisch gepushed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq2JoDtyM6MHmuwSzTrgZHi6YGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRzV4P0ygWIsbgG1WJkLr8D8.png?f=fotoalbum_large

Als je bij netwerk kijkt, en je Ethernet gegevens bekijkt dan zie je het IP adres. Klopt dit met jouw netwerk?
Want dan zou je dus via dit adres je paal gewoon moeten kunnen benaderen en een inlogpagina krijgen.
Wat ik wel heb is dat het mij via Google Chrome op mijn Mac niet lukt en via Safari wel

• Reboq
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:24:
[...]
Je firmware kun je trouwens gewoon updaten met de file van Peblar.
Althans, ik heb dit met mijn Van Mossel paal wel gewoon gedaan en mij is bevestigd dat dit gewoon kan (oud peblar medewerker)

• turkeyhakan
Reboq schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]

Als je bij netwerk kijkt, en je Ethernet gegevens bekijkt dan zie je het IP adres. Klopt dit met jouw netwerk?
Want dan zou je dus via dit adres je paal gewoon moeten kunnen benaderen en een inlogpagina krijgen.
Wat ik wel heb is dat het mij via Google Chrome op mijn Mac niet lukt en via Safari wel
Ik zie de paal wel terug in mijn router, maar kan het IP-adres niet benaderen. Schijnbaar is dit een bekend probleem met de oude 1.3.0 firmware, althans, dat las ik hier in dit topic. Zie: c0ldfux0r in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie"

• turkeyhakan
Reboq schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:17:
[...]

Althans, ik heb dit met mijn Van Mossel paal wel gewoon gedaan en mij is bevestigd dat dit gewoon kan (oud peblar medewerker)
Ik heb in dit topic gelezen dat er iemand z'n laadpaal had gebricked. Een white label variant is qua hardware en software anders dan een 'echte' Peblar.

• grimson

grimson

domeingrommer

Reboq schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:17:
[...]

Dat is wel weer interessant want de helpdesk had mij 'officieel' medegedeeld dat de officiële firmware niet 'past' op een whitelabel paal i.v.m. hardware verschillen, als bijna dat het een custom ontworpen paal zou zijn;

'Je kunt dergelijke vragen het beste stellen aan Shell, of inmiddels 50Five. Zij zijn verantwoordelijk voor hun product, en de service richting hun klanten.

Het product dat je hebt is namelijk geen Peblar, maar een Shell White-Label lader. Deze lader is naar de eisen en wensen van Shell Recharge Solutions ontworpen. Het product is hierdoor qua hardware en firmware anders dan de Peblar laders.

Een van de verschillen is dat deze laders op geen manier de ‘normale’ Peblar firmware zullen accepteren. Deze lader zal (naar eisen en wensen van Shell Recharge Solutions) enkel Shell firmware blijven accepteren.'

Om geen onverwachte problemen te veroorzaken met deze paal (niet in ons beheer) en een uitbrander van de leasemaatschappij te krijgen probeer ik het maar niet maar benieuwd of dit dus klopt. Het zou kunnen dat custom firmware's verstrekt worden aan whitelabelers maar eventueel dus ook al in de officiële firmware zitten.

Wie heeft nog meer de gok genomen om de officiële firmware te installeren vanaf de Peblar site?

Que firmware betreft ik zie dat onze paal nu van 1.8 naar 1.9 is geflashed:

Firmware version1.9.0+1+SHELL-1

Dit niet op aanvraag maar wel gewaardeerd, komt nu vermoedelijk overeen met de officiële Peblar firmware versie.

• grimson

grimson

domeingrommer

turkeyhakan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb in dit topic gelezen dat er iemand z'n laadpaal had gebricked. Een white label variant is qua hardware en software anders dan een 'echte' Peblar.
Verwarrend dus of het wel of niet kan. Ik begrijp dat officieel dit niet echt wordt toegejuigd maar het lijkt dan wel maar ook weer niet te kunnen :o .

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 14:22
Mijn filmware is nog de 1.8 versie. Firmware version 1.8.0+1+SHELL-1

• turkeyhakan
Ik heb de update inmiddels ontvangen via 50five, heel fijn. Ik heb 1.9.0+1+SHELL-1

Ik kan de laadpaal nu via mijn ethernet verbinding (bekabeld) benaderen! Super tof!! Rest API aangezet. Maar even mee spelen. Interface is ook veel moderner geworden.

De officiële Peblar integratie in Home Assistant werkt ook gewoon. Dus ik ga ervan uit dat ik een originele Peblar heb met een rebranding vanuit Shell/50five.

[ Voor 24% gewijzigd door turkeyhakan op 30-04-2026 19:20 ]

• KweNi
Ik heb mijn Eneco wel eens bijgewerkt zonder probleem, maar van de Shell/50five heb ik al gehoord dat het misloopt.

• Reboq
turkeyhakan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:54:
Ik heb de update inmiddels ontvangen via 50five, heel fijn. Ik heb 1.9.0+1+SHELL-1
Als je de Shell-1 uitpakt zie je gelijk wat je wel en niet mag.
in de settings.json staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
{
}
en in de ocpp_backoffices.json staat welke backoffices je mag gebruiken.
Dit ene bestandje maakt het softwarematige verschil in een peblar of white label

Dit is de inhoud van zo'n bestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDHxF7FqJ97LMblwJopN0bbQCpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1QeV41v8OM3rInDNrwUqnzlf.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Reboq op 01-05-2026 12:02 ]

• turkeyhakan
Reboq schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Als je de Shell-1 uitpakt zie je gelijk wat je wel en niet mag.
in de settings.json staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
{
}
en in de ocpp_backoffices.json staat welke backoffices je mag gebruiken.
Dit ene bestandje maakt het softwarematige verschil in een peblar of white label

Dit is de inhoud van zo'n bestand:
[Afbeelding]
Hoe moet ik het bestand uitpakken? De update is ota geïnstalleerd.

• Reboq
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Hoe moet ik het bestand uitpakken? De update is ota geïnstalleerd.
Oh excuses, dan kun je 'm niet zien... dacht dat je 'm toegestuurd had gekregen..

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 13:52

De huidige Alfen laten hangen is geen optie. Wel kan ik kiezen voor een nieuwe Alfen (Pro vermoedelijk).

De Connectric werd aangeprezen als de meer toekomstbestendige optie, o.a. vanwege mogelijkheid tot zonneladen en bidirectioneel laden (al zie ik voorlopig nog weinig nut in die functie, maar who knows). Maar al lezende hier heb ik toch wat twijfels, met name over het ontbreken van het besproken relais waardoor het minimum vermogen niet verder terug kan dan 3x6A = 4,1kW. (de auto kan ik evt nog begrenzen op 3x5A=3,5kW). Ja, er zijn dagen waarop ik dat vermogen wel enkele uren uit de PV kan halen, maar er zijn veel meer dagen waarop het wenselijk zou zijn (>2027) om verder omlaag te kunnen om puur zonneladen mogelijk te maken.

Met mijn huidige Alfen kan ik niks qua bediening/HA integratie. Mijn (enigszins ongetoetste) aanname was dat een nieuwe Alfen weinig zou veranderen.

Maar kan een nieuwe Alfen dan mogelijk toch een slimmere keuze zijn dan een Connectric?

• itsme
  • Niet online
Flail schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:31:
[...]

De huidige Alfen laten hangen is geen optie. Wel kan ik kiezen voor een nieuwe Alfen (Pro vermoedelijk).

De Connectric werd aangeprezen als de meer toekomstbestendige optie, o.a. vanwege mogelijkheid tot zonneladen en bidirectioneel laden (al zie ik voorlopig nog weinig nut in die functie, maar who knows). Maar al lezende hier heb ik toch wat twijfels, met name over het ontbreken van het besproken relais waardoor het minimum vermogen niet verder terug kan dan 3x6A = 4,1kW. (de auto kan ik evt nog begrenzen op 3x5A=3,5kW). Ja, er zijn dagen waarop ik dat vermogen wel enkele uren uit de PV kan halen, maar er zijn veel meer dagen waarop het wenselijk zou zijn (>2027) om verder omlaag te kunnen om puur zonneladen mogelijk te maken.

Met mijn huidige Alfen kan ik niks qua bediening/HA integratie. Mijn (enigszins ongetoetste) aanname was dat een nieuwe Alfen weinig zou veranderen.

Maar kan een nieuwe Alfen dan mogelijk toch een slimmere keuze zijn dan een Connectric?
Afhankelijk van de versie van de huidige Alfen laadpaal moet daar zeker iets mee kunnen in Home Assistant ,maar dat past beter hier: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Als een nieuwe Alfen laadpaal een optie is zou ik dat zeker overwegen.
Ga wel even na welke versie je dan krijgt en of je ook daar de login gegevens kunt krijgen.

Bidirectioneel laden is ingewikkeld, het kan maar dan moet wel echt alles kloppen. (De juiste combinatie van laadpaal en auto). En dan is ook de use-case nog even de vraag, V2G of V2H? Lastig om op basis van die feature nu een keuze te kunnen maken.

• GP_2009
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:58
itsme schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Afhankelijk van de versie van de huidige Alfen laadpaal moet daar zeker iets mee kunnen in Home Assistant ,maar dat past beter hier: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Als een nieuwe Alfen laadpaal een optie is zou ik dat zeker overwegen.
Ga wel even na welke versie je dan krijgt en of je ook daar de login gegevens kunt krijgen.

Bidirectioneel laden is ingewikkeld, het kan maar dan moet wel echt alles kloppen. (De juiste combinatie van laadpaal en auto). En dan is ook de use-case nog even de vraag, V2G of V2H? Lastig om op basis van die feature nu een keuze te kunnen maken.
Ik heb de Alfen Eve Single Pro-line via Eneco. Bij installatie heb ik direct een UTP kabel laten leggen waardoor ik, ondanks de Eneco backoffice, rechtstreeks kan inloggen op mijn laadpaal via zowel de Eve Connect app als de MyEve app. Die laatste gebruik ik eigenlijk niet. Via de Eve Connect app kun je opladen met zonne-energie aanzetten, incl. bijv. een minimaal vermogen dat je wil hebben of volledig op zonne-energie. In dat laatste geval krijg je steeds meldingen van je auto en duurt het laden natuurlijk nog langer.

Het is jammer dat Eneco nog niet de Alfen Eve Single Plus aanbiedt. Dan heb je Alfen en kun je in de toekomst (eventueel) bidirectioneel laden.

Login gegevens heb ik gevraagd aan de installateur. Deden ze bij mij niet moeilijk over. Zelf updates laten draaien is afgeschermd, dat kan ik niet. De installateur app (MyEve) kun je overigens alleen benaderen als je op hetzelfde netwerk zit.
Pagina: 1 2 3 Laatste