[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-05 22:16
itsme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:29:
Wijsheid is die Alfen laten hangen ;)

Vermoedelijk gaan ze die ethernet kabel gebruiken om CT klemmen te installeren.
Je hebt een 2e kabel nodig wil je dat bedraad kunnen, ik zou minimaal die 2e kabel eisen, al steken ze m wellicht niet in (dan maar los in de laadpaal)

Mijn voorzichtige conclusie is dat met deze laadpaal het kunnen bedienen van de laadpaal maar beperkt nut is, je kunt het verbruik mooi bijhouden in home assistant. Zonneladen heb je een behoorlijk aantal panelen voor nodig.
Wij hebben 17 panelen die OZO en WZW zijn geplaats op een dag als gisteren met veel zon en redelijk koel, leveren die vanaf de middag maximaal 4kw in een uur. Dus als ik mijn 50Five terugzet op 6A laden, dan zie ik dat ik 2/3 van het laden van de panelen krijg en de rest wordt via de meter aangevuld. Ook met de HA integration voor de Peblar kun je niet automatisch de energie van de panelen voor het laden gebruiken.

Dat maakt dit jaar nog niet veel uit, volgend jaar dus op de thuiswerkdag en in het weekeinde overdag laden, de rest van de dagen gedurende de nacht.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat kan idd, maar is dus niet zonladen, je paal laad dan ook als er weinig opwek is. Ik heb zelf een alfen laten vervangen door een peblar whitelabel en had dat nooit moeten doen.

Voor nu bereik ik ongeveer t zelfde als de paal maar 6A zetten door t in de auto in te stellen. Gepland laden op 8A.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 20:30

Je hebt een 2e kabel nodig wil je dat bedraad kunnen, ik zou minimaal die 2e kabel eisen, al steken ze m wellicht niet in (dan maar los in de laadpaal)

Mijn voorzichtige conclusie is dat met deze laadpaal het kunnen bedienen van de laadpaal maar beperkt nut is, je kunt het verbruik mooi bijhouden in home assistant. Zonneladen heb je een behoorlijk aantal panelen voor nodig.
Ik zou ook zeker de Alfen laten hangen!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:06

Steef

GoT's Most Eaten

Mrkoekie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:01:
ik heb dus zoals eerder gezegd sinds 1 feb een laadpaal via coolblue. dus ook ik zou over moeten gaan naar 50five. Kan niet zeggen dat ik heel gelukkig word van de verhalen die ik hier lees.

anyway, er staat al een kleine twee weken dit in m'n coolblue overzicht: Vanwege de systeemmigratie kun je momenteel je accountgegevens niet aanpassen, zowel in het online portaal als via onze klantenservice.

maar tot nu toe vanuit de kant van 50five is het oorverdovend stil. Iemand al met succes overgezet?
Ik heb nog niet eens bericht van ze (50five) gehad, er resteren nog 2 werkdagen in April... :X

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• turkeyhakan
Ik heb inmiddels de inloggegevens van de paal ontvangen, gelukkig.

Hoe kan ik de paal benaderen, via welk IP-adres?

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 19:17
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:41:
Ik heb inmiddels de inloggegevens van de paal ontvangen, gelukkig.

Hoe kan ik de paal benaderen, via welk IP-adres?
Aangezien we niet weten of wifi en/of lan uberhaupt aan staat, best de paal even zonder stroom zetten en inloggen via de hotspot van de paal.

• turkeyhakan
Invictus66 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:30:
[...]

Aangezien we niet weten of wifi en/of lan uberhaupt aan staat, best de paal even zonder stroom zetten en inloggen via de hotspot van de paal.
Wifi en Lan staat uit. Mijn vraag is hoe ik in de interface van de laadpaal kom via de hotspot van de paal :-)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 19:34
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:32:
[...]

Wifi en Lan staat uit. Mijn vraag is hoe ik in de interface van de laadpaal kom via de hotspot van de paal :-)
Zoals al is gezegd, even de stroom van de paal af halen en er weer op zetten, dan heb je 15 minuten om met de WiFi te verbinden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

pietje63

RTFM

@turkeyhakan en daarna zou je bij je wifi settings het IP van de gateway moeten kunnen zien

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• turkeyhakan
pietje63 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:18:
@turkeyhakan en daarna zou je bij je wifi settings het IP van de gateway moeten kunnen zien
Thanks, het was mij vanmiddag gelukt. Heb een app gedownload om de gateway ip te achterhalen. Kan dit in het vervolg ook via wifi instellingen?

De ethernet instellingen staan aan, de laadpaal heeft zelfs een IP, maar ik kan de laadpaal niet benaderen via mijn lokale netwerk. Weet jij toevallig waarom?

Het valt mij trouwens op dat er erg weinig in te stellen is via de ip adres van de laadpaal. Heb het lampje op automatisch gezet. Ik draai nog een hele oude FW. Wordt een update automatisch gepushed?

• Reboq
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-05 08:36
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:24:
[...]

De ethernet instellingen staan aan, de laadpaal heeft zelfs een IP, maar ik kan de laadpaal niet benaderen via mijn lokale netwerk. Weet jij toevallig waarom?

Het valt mij trouwens op dat er erg weinig in te stellen is via de ip adres van de laadpaal. Heb het lampje op automatisch gezet. Ik draai nog een hele oude FW. Wordt een update automatisch gepushed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq2JoDtyM6MHmuwSzTrgZHi6YGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRzV4P0ygWIsbgG1WJkLr8D8.png?f=fotoalbum_large

Als je bij netwerk kijkt, en je Ethernet gegevens bekijkt dan zie je het IP adres. Klopt dit met jouw netwerk?
Want dan zou je dus via dit adres je paal gewoon moeten kunnen benaderen en een inlogpagina krijgen.
Wat ik wel heb is dat het mij via Google Chrome op mijn Mac niet lukt en via Safari wel

• Reboq
turkeyhakan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:24:
[...]
Je firmware kun je trouwens gewoon updaten met de file van Peblar.
Althans, ik heb dit met mijn Van Mossel paal wel gewoon gedaan en mij is bevestigd dat dit gewoon kan (oud peblar medewerker)

• turkeyhakan
Reboq schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]

Als je bij netwerk kijkt, en je Ethernet gegevens bekijkt dan zie je het IP adres. Klopt dit met jouw netwerk?
Want dan zou je dus via dit adres je paal gewoon moeten kunnen benaderen en een inlogpagina krijgen.
Wat ik wel heb is dat het mij via Google Chrome op mijn Mac niet lukt en via Safari wel
Ik zie de paal wel terug in mijn router, maar kan het IP-adres niet benaderen. Schijnbaar is dit een bekend probleem met de oude 1.3.0 firmware, althans, dat las ik hier in dit topic. Zie: c0ldfux0r in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie"

• turkeyhakan
Reboq schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:17:
[...]

Althans, ik heb dit met mijn Van Mossel paal wel gewoon gedaan en mij is bevestigd dat dit gewoon kan (oud peblar medewerker)
Ik heb in dit topic gelezen dat er iemand z'n laadpaal had gebricked. Een white label variant is qua hardware en software anders dan een 'echte' Peblar.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 19:09

grimson

domeingrommer

Reboq schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:17:
[...]

Dat is wel weer interessant want de helpdesk had mij 'officieel' medegedeeld dat de officiële firmware niet 'past' op een whitelabel paal i.v.m. hardware verschillen, als bijna dat het een custom ontworpen paal zou zijn;

'Je kunt dergelijke vragen het beste stellen aan Shell, of inmiddels 50Five. Zij zijn verantwoordelijk voor hun product, en de service richting hun klanten.

Het product dat je hebt is namelijk geen Peblar, maar een Shell White-Label lader. Deze lader is naar de eisen en wensen van Shell Recharge Solutions ontworpen. Het product is hierdoor qua hardware en firmware anders dan de Peblar laders.

Een van de verschillen is dat deze laders op geen manier de ‘normale’ Peblar firmware zullen accepteren. Deze lader zal (naar eisen en wensen van Shell Recharge Solutions) enkel Shell firmware blijven accepteren.'

Om geen onverwachte problemen te veroorzaken met deze paal (niet in ons beheer) en een uitbrander van de leasemaatschappij te krijgen probeer ik het maar niet maar benieuwd of dit dus klopt. Het zou kunnen dat custom firmware's verstrekt worden aan whitelabelers maar eventueel dus ook al in de officiële firmware zitten.

Wie heeft nog meer de gok genomen om de officiële firmware te installeren vanaf de Peblar site?

Que firmware betreft ik zie dat onze paal nu van 1.8 naar 1.9 is geflashed:

Firmware version1.9.0+1+SHELL-1

Dit niet op aanvraag maar wel gewaardeerd, komt nu vermoedelijk overeen met de officiële Peblar firmware versie.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 19:09

grimson

domeingrommer

turkeyhakan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb in dit topic gelezen dat er iemand z'n laadpaal had gebricked. Een white label variant is qua hardware en software anders dan een 'echte' Peblar.
Verwarrend dus of het wel of niet kan. Ik begrijp dat officieel dit niet echt wordt toegejuigd maar het lijkt dan wel maar ook weer niet te kunnen :o .

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-05 14:27
Mijn filmware is nog de 1.8 versie. Firmware version 1.8.0+1+SHELL-1

• turkeyhakan
Ik heb de update inmiddels ontvangen via 50five, heel fijn. Ik heb 1.9.0+1+SHELL-1

Ik kan de laadpaal nu via mijn ethernet verbinding (bekabeld) benaderen! Super tof!! Rest API aangezet. Maar even mee spelen. Interface is ook veel moderner geworden.

De officiële Peblar integratie in Home Assistant werkt ook gewoon. Dus ik ga ervan uit dat ik een originele Peblar heb met een rebranding vanuit Shell/50five.

[ Voor 24% gewijzigd door turkeyhakan op 30-04-2026 19:20 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:00
Ik heb mijn Eneco wel eens bijgewerkt zonder probleem, maar van de Shell/50five heb ik al gehoord dat het misloopt.

• Reboq
turkeyhakan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:54:
Ik heb de update inmiddels ontvangen via 50five, heel fijn. Ik heb 1.9.0+1+SHELL-1
Als je de Shell-1 uitpakt zie je gelijk wat je wel en niet mag.
in de settings.json staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "CurrentCtrlBopEnable": true,
    "SeccOcppActive": true,
    "SessionManagerChargeWithoutAuth" : false,
    "LocalSmartChargingAllowed": true
}
en in de ocpp_backoffices.json staat welke backoffices je mag gebruiken.
Dit ene bestandje maakt het softwarematige verschil in een peblar of white label

Dit is de inhoud van zo'n bestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDHxF7FqJ97LMblwJopN0bbQCpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1QeV41v8OM3rInDNrwUqnzlf.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Reboq op 01-05-2026 12:02 ]

• turkeyhakan
Reboq schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Als je de Shell-1 uitpakt zie je gelijk wat je wel en niet mag.
in de settings.json staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "CurrentCtrlBopEnable": true,
    "SeccOcppActive": true,
    "SessionManagerChargeWithoutAuth" : false,
    "LocalSmartChargingAllowed": true
}
en in de ocpp_backoffices.json staat welke backoffices je mag gebruiken.
Dit ene bestandje maakt het softwarematige verschil in een peblar of white label

Dit is de inhoud van zo'n bestand:
[Afbeelding]
Hoe moet ik het bestand uitpakken? De update is ota geïnstalleerd.

• Reboq
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Hoe moet ik het bestand uitpakken? De update is ota geïnstalleerd.
Oh excuses, dan kun je 'm niet zien... dacht dat je 'm toegestuurd had gekregen..

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-05 09:48

De huidige Alfen laten hangen is geen optie. Wel kan ik kiezen voor een nieuwe Alfen (Pro vermoedelijk).

De Connectric werd aangeprezen als de meer toekomstbestendige optie, o.a. vanwege mogelijkheid tot zonneladen en bidirectioneel laden (al zie ik voorlopig nog weinig nut in die functie, maar who knows). Maar al lezende hier heb ik toch wat twijfels, met name over het ontbreken van het besproken relais waardoor het minimum vermogen niet verder terug kan dan 3x6A = 4,1kW. (de auto kan ik evt nog begrenzen op 3x5A=3,5kW). Ja, er zijn dagen waarop ik dat vermogen wel enkele uren uit de PV kan halen, maar er zijn veel meer dagen waarop het wenselijk zou zijn (>2027) om verder omlaag te kunnen om puur zonneladen mogelijk te maken.

Met mijn huidige Alfen kan ik niks qua bediening/HA integratie. Mijn (enigszins ongetoetste) aanname was dat een nieuwe Alfen weinig zou veranderen.

Maar kan een nieuwe Alfen dan mogelijk toch een slimmere keuze zijn dan een Connectric?

• itsme
  • Niet online
Flail schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:31:
[...]

De huidige Alfen laten hangen is geen optie. Wel kan ik kiezen voor een nieuwe Alfen (Pro vermoedelijk).

De Connectric werd aangeprezen als de meer toekomstbestendige optie, o.a. vanwege mogelijkheid tot zonneladen en bidirectioneel laden (al zie ik voorlopig nog weinig nut in die functie, maar who knows). Maar al lezende hier heb ik toch wat twijfels, met name over het ontbreken van het besproken relais waardoor het minimum vermogen niet verder terug kan dan 3x6A = 4,1kW. (de auto kan ik evt nog begrenzen op 3x5A=3,5kW). Ja, er zijn dagen waarop ik dat vermogen wel enkele uren uit de PV kan halen, maar er zijn veel meer dagen waarop het wenselijk zou zijn (>2027) om verder omlaag te kunnen om puur zonneladen mogelijk te maken.

Met mijn huidige Alfen kan ik niks qua bediening/HA integratie. Mijn (enigszins ongetoetste) aanname was dat een nieuwe Alfen weinig zou veranderen.

Maar kan een nieuwe Alfen dan mogelijk toch een slimmere keuze zijn dan een Connectric?
Afhankelijk van de versie van de huidige Alfen laadpaal moet daar zeker iets mee kunnen in Home Assistant ,maar dat past beter hier: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Als een nieuwe Alfen laadpaal een optie is zou ik dat zeker overwegen.
Ga wel even na welke versie je dan krijgt en of je ook daar de login gegevens kunt krijgen.

Bidirectioneel laden is ingewikkeld, het kan maar dan moet wel echt alles kloppen. (De juiste combinatie van laadpaal en auto). En dan is ook de use-case nog even de vraag, V2G of V2H? Lastig om op basis van die feature nu een keuze te kunnen maken.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• GP_2009
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12-05 13:13
itsme schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Afhankelijk van de versie van de huidige Alfen laadpaal moet daar zeker iets mee kunnen in Home Assistant ,maar dat past beter hier: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Als een nieuwe Alfen laadpaal een optie is zou ik dat zeker overwegen.
Ga wel even na welke versie je dan krijgt en of je ook daar de login gegevens kunt krijgen.

Bidirectioneel laden is ingewikkeld, het kan maar dan moet wel echt alles kloppen. (De juiste combinatie van laadpaal en auto). En dan is ook de use-case nog even de vraag, V2G of V2H? Lastig om op basis van die feature nu een keuze te kunnen maken.
Ik heb de Alfen Eve Single Pro-line via Eneco. Bij installatie heb ik direct een UTP kabel laten leggen waardoor ik, ondanks de Eneco backoffice, rechtstreeks kan inloggen op mijn laadpaal via zowel de Eve Connect app als de MyEve app. Die laatste gebruik ik eigenlijk niet. Via de Eve Connect app kun je opladen met zonne-energie aanzetten, incl. bijv. een minimaal vermogen dat je wil hebben of volledig op zonne-energie. In dat laatste geval krijg je steeds meldingen van je auto en duurt het laden natuurlijk nog langer.

Het is jammer dat Eneco nog niet de Alfen Eve Single Plus aanbiedt. Dan heb je Alfen en kun je in de toekomst (eventueel) bidirectioneel laden.

Login gegevens heb ik gevraagd aan de installateur. Deden ze bij mij niet moeilijk over. Zelf updates laten draaien is afgeschermd, dat kan ik niet. De installateur app (MyEve) kun je overigens alleen benaderen als je op hetzelfde netwerk zit.

• Mk23
Heeft iemand al de nieuwe laad mogelijkheden in de 50Five app geprobeerd? Lijkt het zonneladen te werken ? En waar komt de input vandaan? Direct via HomeWizard?

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:40
Ik heb Eneco slim laden geactiveerd maar zie weinig verschil met meteen starten want laadt gewoon op 10kW continue. Iemand goede ervaringen? Wil eigenlijk met de Tibber app aansturen maar dan weigert de auto (Volkswagen ID.7) met het weer starten met laden. Auto lijkt alleen te werken als laadbeurt wel meteen begint en niet uitgesteld laden.

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Nou, mijn "migratie" van Coolblue naar 50five is begonnen........

Daar kwam ik achter doordat ik niet meer kon laden. 8)7 Een uurtje later kreeg ik ook een mail....... Nu dus afwachten wanneer de lader weer werkt. Dat zou worden aangekondigd met een SMS van Coolblue, maar aangezien ik ook de SMS niet gehad heb die ze zouden sturen als de overdracht zou starten, is het even afwachten of dat vandaag nog lukt.

De app van 50Five ziet er op zich goed uit en bevat al de juiste gegevens van laadpunt en passen, dus dat zou toch goed moeten gaan..........

Gelukkig ben ik met een PHEV niet helemaal afhankelijk van het laadpunt. 8-)

• Geert1983
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 09:10
Hey,

Wij hebben thuis een eneco connectric laadpaal. Deze is door de werkgever van mijn vrouw geïnstalleerd en in beheer. Zij heeft hiervoor een laadpas om zo de kosten via de werkgever te laten verlopen.

Nu ga ik binnekort zelf een EV aanschaffen. Kan ik hiervoor ergens een "0" laadpas aanschaffen waardoor ik kostenloos zelf kan laden op onze laadpaal? Bij Eneco is een extra laadpas al tijd een kost.

Ik heb de login gegeven van mijn paal dus zou zelf een kaart kunnen toevoegen neem ik aan.

Of zijn er andere oplossingen hiervoor.

Bedankt!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:53
Geert1983 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:00:
Hey,

Wij hebben thuis een eneco connectric laadpaal. Deze is door de werkgever van mijn vrouw geïnstalleerd en in beheer. Zij heeft hiervoor een laadpas om zo de kosten via de werkgever te laten verlopen.

Nu ga ik binnekort zelf een EV aanschaffen. Kan ik hiervoor ergens een "0" laadpas aanschaffen waardoor ik kostenloos zelf kan laden op onze laadpaal? Bij Eneco is een extra laadpas al tijd een kost.

Ik heb de login gegeven van mijn paal dus zou zelf een kaart kunnen toevoegen neem ik aan.

Bedankt!
Ja, dat kan. Dan moet aan het account van je vrouw inderdaad een 0-pas gekoppeld worden.

Moet je wel eerst bellen met Eneco hoe zij dat gaan administreren. Mij is bij de eerste keer verteld dat dat automatisch gaat als je een pas op hetzelfde adres gaat aanvragen. Dat was dus niet waar want medewerker 2 zei later dat dat niet automatisch gaat maar dat die extra pas gekoppeld moet worden als 0-pas door de servicedesk. Het kan dus zeker!

• DutchKel
Geert1983 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:00:
Hey,

Bedankt!
Er zijn vaak 2 manieren hiervoor:
  • Via eneco een pas aanvragen waarvan de kosten niet worden doorberekend. Het zogenoemde gratis laden.
  • Als je zelf de hele laadpaal kunt beheren dan kun je de id van een bestaande laadpas opgeven als gratis pas.
De 2e is niet altijd mogelijk, de 1e wel. Je betaald voor de pas dan alleen eenmalig een bedrag.

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:03
DutchKel schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Er zijn vaak 2 manieren hiervoor:
  • Via eneco een pas aanvragen waarvan de kosten niet worden doorberekend. Het zogenoemde gratis laden.
Weet iemand of 0-pas ook mogelijk is bij 50five? Deze vraag staat nu al een maand uit bij de servicedesk en ik heb nog geen reactie ontvangen.

• DutchKel
stiest schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Weet iemand of 0-pas ook mogelijk is bij 50five? Deze vraag staat nu al een maand uit bij de servicedesk en ik heb nog geen reactie ontvangen.
Ja, ik heb 2 druppels gekocht bij de laadpaal. Die 2 druppels kan ik gebruiken om te laden zonder dat ik daar een rekening van krijg. Je kunt denk ik beter sales contacten daarvoor, bij mij is het ook via sales gegaan namelijk.

• Mk23
stiest schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Ik heb een EUR 0 tarief druppel van 50Five, kost €3,03 per:maand zodat ik bezoek kan laten laden bij ons achter. Maar ik heb daarmee ook al in buitenland geladen waar mijn laadpas het niet doet.

Als mijn vrouw ook elektrisch gaat rijden kan ze de druppel ook gebruiken onderweg als ze niet thuis laadt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mk23 op 15-05-2026 17:32 . Reden: type fouten gecorrigeerd ]

• stiest
Mk23 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Ik heb een 0 tarief druppel van 50Fivw, kost €3,30 per:maand
Zoiets wil ik dus, maar dan zonder de €3,30 per maand. Ik wil thuis gewoon gratis kunnen laden met mijn eigen laadpaal. Dit lijkt me ook een meer dan logische functie voor thuisgebruik

• DutchKel
stiest schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:19:
[...]

Zoiets wil ik dus, maar dan zonder de €3,30 per maand. Ik wil thuis gewoon gratis kunnen laden met mijn eigen laadpaal. Dit lijkt me ook een meer dan logische functie voor thuisgebruik
Wij maken die prijzen niet, zie: 50five laadpas
Let op: voor de 50five laaddruppel geldt een eenmalig bedrag van €7,95 incl. BTW (laadpas en verzending) en een maandelijks laadpasabonnement van €3,03 incl. BTW voor thuis- en publiek laden. Na verzending van de aanvraag wordt deze uitgevoerd en het bedrag meegenomen op de eerstvolgende abonnementsfactuur.

• rippiedoos
Wederom een reden om 50Five te vermijden. Jammer voor diegene waar het niet anders kan.

• MacRembrandt
  • Nu online
MacRembrandt schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:27:
Nou, mijn "migratie" van Coolblue naar 50five is begonnen........

Daar kwam ik achter doordat ik niet meer kon laden. 8)7 Een uurtje later kreeg ik ook een mail....... Nu dus afwachten wanneer de lader weer werkt. Dat zou worden aangekondigd met een SMS van Coolblue, maar aangezien ik ook de SMS niet gehad heb die ze zouden sturen als de overdracht zou starten, is het even afwachten of dat vandaag nog lukt.

De app van 50Five ziet er op zich goed uit en bevat al de juiste gegevens van laadpunt en passen, dus dat zou toch goed moeten gaan..........

Gelukkig ben ik met een PHEV niet helemaal afhankelijk van het laadpunt. 8-)
Nou, dat bleek loos alarm. Laadpaal doet het weer, maar volgens mij zit ik nog steeds bij Coolblue. Daar staat de lader online, terwijl hij in de 50five app offline staat.

Is er iemand hier die al wel volledig over is van Coolblue naar 50five?

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:56

BehindCorner

Battlcruiser operational!

MacRembrandt schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Is er iemand hier die al wel volledig over is van Coolblue naar 50five?
Nee, loopt ook bij mij nog via Coolblue. I

Is voor mij vooral vervelend dat ze niet aankondigen wanneer het is, zodat ik er rekening mee kan houden.. ik zit niet wachten op een afgebroken laadsessie en daardoor een lege auto op moment van vertrek.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• turkeyhakan
Altijd goed om even de automaat van de lader uit proberen te zetten (voor minimaal 1 uur) als de paal geen verbinding heeft. Deze week had ik daar ook last van is toen opgelost na een stroomonderbreking van 2 uur. Misschien zijn ze bij 50five het een en ander aan het aanpassen op de background, geen idee..

Als je wilt dat gasten thuis kunnen laden, kun je de paal ook op roaming actief laten zetten. Dan geldt voor alle externe laadsessies een 0-tarief en voor de gekoppelde laadpas/kaart het ingestelde tarief.

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BehindCorner schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Nee, loopt ook bij mij nog via Coolblue. I

Is voor mij vooral vervelend dat ze niet aankondigen wanneer het is, zodat ik er rekening mee kan houden.. ik zit niet wachten op een afgebroken laadsessie en daardoor een lege auto op moment van vertrek.
Ik ben wel over maar dan van Coolblue -> Groendus. Ik heb mijn paal via Athlon en (gelukkig) wou Athlon niet over naar 50five.

EDIT: Ik zie trouwens ook dat mijn paal een firmware upgrade heeft gekregen naar 1.9.0

[ Voor 8% gewijzigd door Tokolosh op 17-05-2026 10:51 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:34
Wat is er zo speciaal aan versie 1.9.0 als ik vragen mag?

• Tokolosh
  • Niet online
Mooper schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:49:
Wat is er zo speciaal aan versie 1.9.0 als ik vragen mag?
Niks bijzonders wat ik perse nodig heb/had (release notes staan op de peblar site) maar Coolblue heeft nooit iets ge-update. Volgens mij waren ze niet heel erg geïnteresseerd in het product of de ondersteuning er van.

• MacRembrandt
  • Nu online
Maareh…..het was toch Bluebuild-specifieke hardware en firmware?

• Tokolosh
  • Niet online
MacRembrandt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:33:
Maareh…..het was toch Bluebuild-specifieke hardware en firmware?
Ja, tuurlijk wink wink, nudge nudge…. Prodrive/Peblar gaat echt een compleet andere pcb en software ontwikkelen voor een klantje als coolblue…

De verschillen als ze er al zijn zijn waarschijnlijk een paar regels software en qua hardware is sommige bij white-label’s er geen extra relais voor 1 <-> 3 fase schakelen.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:20
rippiedoos schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:08:
Hier ook een niet werkende Connectric. Ik heb ook nog een UTP aangesloten en er zijn 2 foutmeldingen te zien:

[...]

Lijkt erop dat ocpp-ene.greenflux.com niet (meer) bereikbaar is of te resolven is (Instellingen -> Authorisatie). De SIM komt wel online maar de backend is dus weg...

Ik gok dat ze hard aan het werk zijn om te bedenken hoe ze niet alle laadpalen bij langs gaan om handmatig die backoffice-URL in te stellen. Ik denk namelijk niet dat er veel mensen zijn die meer dan alleen de SIM in die paal hebben maar ook een UTP hebben aangesloten.
De DNS query failure is er weer, meer gegadigden? *O*

• KweNi
Kameelstok schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Hier ook, maar laden werkt voorlopig nog.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb deze week ook mijn Peblar business laadpaal mogen ontvangen met vaste kabel. (Een echte Peblar, geen white label)

Nu zie ik op de sticker het volgende model staan: wlac1-g22rpwelmdr00. Nu lees ik dat er ook wlac2 versies bestaan. De 2 staat dan voor 2de generatie hardware. Bestaat die er ook voor de business versie met vaste kabel? Of is dit alleen het geval voor de home, home plus of white label modellen? Ik wil liever geen “achterhaalt” model gaan ophangen. Chatgpt beweert dat ze er zijn, maar hij kan geen bewijs leveren. Ik heb het idee dat chatgpt weer onzin aan het praten is.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 19:17
[...]

Hier van hetzelfde.

• rippiedoos
jhead22 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:44:
Ik heb deze week ook mijn Peblar business laadpaal mogen ontvangen met vaste kabel. (Een echte Peblar, geen white label)

Nu zie ik op de sticker het volgende model staan: wlac1-g22rpwelmdr00. Nu lees ik dat er ook wlac2 versies bestaan. De 2 staat dan voor 2de generatie hardware. Bestaat die er ook voor de business versie met vaste kabel? Of is dit alleen het geval voor de home, home plus of white label modellen? Ik wil liever geen “achterhaalt” model gaan ophangen. Chatgpt beweert dat ze er zijn, maar hij kan geen bewijs leveren. Ik heb het idee dat chatgpt weer onzin aan het praten is.
Op mijn Eneco Connectric staat (dus): WLAC2-Z22RPWELMCR00.

Het zou mij niks verbazen dat de WLAC1 de Peblar-palen zijn en dat WLAC2 de White Label-palen zijn. Die tweede gok ik dan de hardware-versie met maar 1 relais zijn, wat die White Label-palen dus zijn.

Zie deze post voor de betekenis van die letters: grimson in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie"

• rippiedoos
[...]

Hier ook. Ik ben benieuwd of ze er nu weer een week over doen om erachter te komen dat het publieke DNS-record (weer) mist...

• Moletrix
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:14
[...]

Ik ook bij de gelukkigen. Heel benieuwd hoelang het zal duren. In mijn geval zie ik ook geen laadsessies in mijn Eneco Emobility platform, zowel niet thuis als publiek.

[ Voor 18% gewijzigd door Moletrix op 17-05-2026 23:35 ]

• turkeyhakan
jhead22 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:44:

Je zit in het verkeerde topic :-) Er is er ook een voor de “echte” Peblars

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:51
stiest schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:19:
[...]

Hetzelfde wou ik. Dit heb ik alsvolgt opgelost: mijn vrouw heeft een shell laadpas (gratis) en die heb ik toegevoegd maar de automatische terugbetaling uitgeschakeld op die pas. Dit werkt voor ons en leid niet tot een factuur en wel stroom in de auto :)

• stiest
S1985S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:06:
[...]

maar de automatische terugbetaling uitgeschakeld op die pas.
Dat klinkt als een oplossing voor het probleem! Kan je die 'terugbetaling uitschakelen' in de Shell app doen? Of zit die functionaliteit in de 50five app?

• S1985S
stiest schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Dat klinkt als een oplossing voor het probleem! Kan je die 'terugbetaling uitschakelen' in de Shell app doen? Of zit die functionaliteit in de 50five app?
Dat gaat via de 50Five app. Ik heb daar de pas in toegevoegd en toen via 50Five een ticket aangemaakt om het terugbetalen uit te schakelen voor die pas.

• stiest
S1985S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Dat gaat via de 50Five app. Ik heb daar de pas in toegevoegd en toen via 50Five een ticket aangemaakt om het terugbetalen uit te schakelen voor die pas.
Dank! Ik ga deze route bewandelen! Zou toch iets moeten zijn wat 50five zelf aan moet bieden, maar als deze workaround werkt ben ik blij!

@S1985S Betaal je per laadsessie nog een tarief?

[ Voor 6% gewijzigd door stiest op 18-05-2026 09:43 ]

• Moletrix
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:14
Ter info voor de mensen die problemen hebben met de Eneco laadpaal: https://www.eneco-emobility.com/be-nl/storing

• S1985S
stiest schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Dank! Ik ga deze route bewandelen! Zou toch iets moeten zijn wat 50five zelf aan moet bieden, maar als deze workaround werkt ben ik blij!

@S1985S Betaal je per laadsessie nog een tarief?
Dat zou ondermijning van het eigen verdienmodel betekenen..

Nee met die pas word er niets betaald of in rekening gebracht. Dat is een prive auto en die gebruikt prive stroom.

[ Voor 13% gewijzigd door S1985S op 18-05-2026 13:53 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Eneco zegt dat er een offline modus is van twee weken. Bij de vorige storing werkte dit niet, nu weer niet. Het is dus niet mogelijk om te laden. Zijn mensen waarbij de offline modus wel werkt?

• KweNi
Avvd schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:08:
Eneco zegt dat er een offline modus is van twee weken. Bij de vorige storing werkte dit niet, nu weer niet. Het is dus niet mogelijk om te laden. Zijn mensen waarbij de offline modus wel werkt?
Bij mij werkt het.
Misschien enkel als de laadpaal niet ge reboot werd?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KweNi schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Bij mij werkt het.
Misschien enkel als de laadpaal niet ge reboot werd?
De laadpaal is niet gereboot, het lijkt erop dat de authenticate misgaat.

• KweNi
Avvd schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:17:
[...]

De laadpaal is niet gereboot, het lijkt erop dat de authenticate misgaat.
Wanneer had je de laatste keer met die kaart geladen op de Connectric?
Misschien te lang geleden?

• Sam_
  • Laatst online: 18-05 23:08

• KweNi

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 17:40

J-P

Syntax erro....

Nou nou, ik heb ondertussen ook de inloggegevens van de paal ontvangen (50five).

Had een maand geleden daar een ticket voor aangemaakt. Kreeg vandaag een mailtje met excuses dat het antwoord zo lang had geduurd.

Nog niet met de inloggegevens, maar met de aankondiging dat ze slim zijpaden nog gaan toevoegen. Direct een mailtje teruggestuurd dat het mij om de koppeling met home assistant ging en daarna binnen een half uur en mailtje terug met de inloggegevens. Top!

Deze week maar eens gaan knutselen.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:40
Kreeg vandaag de melding in de Eneco Slimladen app dat Volkswagen niet meer wordt ondersteund ivm aanpassing aan voorwaarden van VW hun API. Gelukkig werkte het bij mij sowieso niet, dus denk dat ik via Tibber de laadpaal, maar slim aan ga sturen of dmv Home assistant. Andere ervaringen met slim laden van hun VW?

• Jojojozeff
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:38
Vanochtend een SMS en mail gehad van 50five dat de laadpaal van Coolblue overgezet zou worden. Paar minuten later was 'ie actief in de 50five app, laadpas en tarief weer even ingesteld en alles werkt weer, dus tot nu toe een overgang zonder problemen.

Paal draait nog steeds 1.6.1+1+COOLBLUE-1 en ook aan de lokale toegang is niks gewijzigd, Peblar integratie in Home Assistant werkt ook nog als vanouds.

Ben wel benieuwd of 50five op den duur ook nog updates voor specifiek deze firmware gaat pushen, of hun eigen versie. Coolblue zei namelijk ("pinky promise") dat de paal in de toekomst V2G zou gaan ondersteunen na een update wanneer dit wettelijk mogelijk is. Iemand hier die daar al eens naar heeft geïnformeerd? Of kan je op een of andere manier zelf die paal updaten?

• MacRembrandt
  • Nu online
Hier ook vandaag gemigreerd en voorlopig zonder enig probleem.

Accu is alweer opgeladen. ;)

• pietje63

pietje63

RTFM

Vandaag mailtje van 50five met "hierbij de inlogcodes" *O*

ze lijken in de mail alleen de inlogcodes vergeten -O-

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• zeren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 17:17
Ik heb thuis een Peblar-business geïnstalleerd, maar ik vroeg me af of iemand weet of er een app voor dit apparaat bestaat.

Ik heb deze app gevonden: "Control my Peblar — iPhone companion for your Peblar EV charger", maar ik weet niet of iemand deze ooit heeft gebruikt.

• DutchKel
zeren schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 02:59:
Ik heb thuis een Peblar-business geïnstalleerd, maar ik vroeg me af of iemand weet of er een app voor dit apparaat bestaat.

Ik heb deze app gevonden: "Control my Peblar — iPhone companion for your Peblar EV charger", maar ik weet niet of iemand deze ooit heeft gebruikt.
Dan moet je kijken bij het bedrijf waar de Peblar Business van is of die een App aanbieden.

50five bied bijvoorbeeld een App aan die je vind door in de store te zoeken op 50five.

• Mk23
zeren schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 02:59:

Als je HomeAssistant hebt, dan kun je daar een Integration voor installeren waarmee je vrijwel alles kunt instellen wat nodig is, incl koppeling met zonneladen. Als je thuis bent kunt je natuurlijk ook gewoon direct inloggen op de lader.

Maar ik zou kiezen voor HA.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

WouterG

Dit is geen ondertitel

Gefeliciteerd met jullie wachtwoorden, ik kom er niet doorheen:
Beste klant,
Helaas is dit niet mogelijk. Deze wachtwoorden zijn en blijven oorspronkelijk van New Motion, wat wij hebben overgenomen. Hierdoor zijn we contractueel niet bevoegd om deze wachtwoorden vrij te geven.
Onze excuses voor het ongemak.
:(

• itsme
  • Niet online
WouterG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:02:

[...]

Lastig blijven doen, ga in op van wie de laadpaal is :)

• zeren
  • Laatst online: 22-05 17:17
DutchKel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:34:
[...]

Dan moet je kijken bij het bedrijf waar de Peblar Business van is of die een App aanbieden.

50five bied bijvoorbeeld een App aan die je vind door in de store te zoeken op 50five.
Hoezo? Voor zover ik begrijp, is het mijn eigendom, aangezien ik het heb gekocht en door een extern bedrijf heb laten installeren; het is voor privégebruik. Ik heb de zakelijke versie gekozen omdat die met een MID-certificaat werd geleverd.

• DutchKel
zeren schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:45:
[...]

Hoezo? Voor zover ik begrijp, is het mijn eigendom, aangezien ik het heb gekocht en door een extern bedrijf heb laten installeren; het is voor privégebruik. Ik heb de zakelijke versie gekozen omdat die met een MID-certificaat werd geleverd.
Dan zit je denk ik in het verkeerde topic. Deze topic is voor Peblar laadpalen die worden beheerd door bedrijven. Meestal om de laadpaal vergoeding van de werkgever te kunnen ontvangen icm een leasemaatschappij.

De laadpalen in deze topic vallen dus onder beheer van een bedrijf. Bv Eneco of 50five.

Dus als jij zelf een Peblar laadpaal hebt gekocht en zelf een installateur hebt ingeschakeld dan moet je in de Peblar laadpalen topic zijn.

• tasador
  • Laatst online: 23-05 14:44
WouterG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:02:

[...]

Ik heb ook maanden geprobeerd via tickets, maar werd aan het lijntje gehouden. Dan via leasing maatschappij (het email adres voor het team dat verantwoordelijk is voor charging) het probleem uitgelegd en een dag later kreeg ik de logingegevens van 50five. Is misschien een optie als je dit nog niet geprobeerd hebt.

• Mk23
tasador schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Ik heb ook maanden geprobeerd via tickets, maar werd aan het lijntje gehouden. Dan via leasing maatschappij (het email adres voor het team dat verantwoordelijk is voor charging) het probleem uitgelegd en een dag later kreeg ik de logingegevens van 50five. Is misschien een optie als je dit nog niet geprobeerd hebt.
Ik escaleer tegenwoordig ook vrij snel via de leasemaatschappij in plaats van aan het lijntje gehouden te worden. Helaas, maar is niet anders

• pietje63

pietje63

RTFM

DutchKel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:20:
[...]

Dan zit je denk ik in het verkeerde topic. Deze topic is voor Peblar laadpalen die worden beheerd door bedrijven. Meestal om de laadpaal vergoeding van de werkgever te kunnen ontvangen icm een leasemaatschappij.

De laadpalen in deze topic vallen dus onder beheer van een bedrijf. Bv Eneco of 50five.

Dus als jij zelf een Peblar laadpaal hebt gekocht en zelf een installateur hebt ingeschakeld dan moet je in de Peblar laadpalen topic zijn.
Beetje flauwe reactie, want juridisch ben je eigendom als het op jouw grond staat (natrekking). Ook is er vaak een verschil tussen beheer en eigendom. Dat je het beheer uitbesteedt betekent die dat je geen toegang hebt..

Overigens heb ik alsnog de login gehad (alleen nog geen tijd om te testen). Laatste verzoek (na lege mail) was binnen 2 dagen beantwoord

• DutchKel
pietje63 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Beetje flauwe reactie, want juridisch ben je eigendom als het op jouw grond staat (natrekking). Ook is er vaak een verschil tussen beheer en eigendom. Dat je het beheer uitbesteedt betekent die dat je geen toegang hebt..

Overigens heb ik alsnog de login gehad (alleen nog geen tijd om te testen). Laatste verzoek (na lege mail) was binnen 2 dagen beantwoord
Op Tweakers zijn er twee aparte topics: een voor de gewone Peblar laadpalen (gekocht en zelf geïnstalleerd) en een voor de white label Peblar laadpalen die worden beheerd door bedrijven zoals Eneco of 50five. We zitten nu in die laatste.

Dat juridische argument over natrekking snap ik, maar dat is hier niet echt relevant. Het gaat niet om eigendom van het apparaat, maar om wie het beheer voert en welke toegang daarbij hoort. Als jij een Peblar via 50five hebt waarbij zij het beheer doen, dan is jouw toegang gewoon anders dan wanneer je er zelf eentje hebt aangeschaft.

En trouwens, volledig eigenaar zijn van een product is tegenwoordig sowieso een grijs gebied. Bij de meeste moderne apparaten, zeker als er software bij betrokken is, mag je het gebruiken zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Software aanpassen, custom firmware, of hardware modificaties zijn in de meeste gevallen contractueel of via de licentievoorwaarden verboden. Dus ook al staat het ding op jouw oprit, dan nog heb je niet per definitie het recht om er naar hartenlust in te rommelen.

Fijn dat je de login alsnog hebt ontvangen, succes met testen.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:20
AartJW schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:35:
Kreeg vandaag de melding in de Eneco Slimladen app dat Volkswagen niet meer wordt ondersteund ivm aanpassing aan voorwaarden van VW hun API. Gelukkig werkte het bij mij sowieso niet, dus denk dat ik via Tibber de laadpaal, maar slim aan ga sturen of dmv Home assistant. Andere ervaringen met slim laden van hun VW?
Niet met VW maar wel met een MEB platform auto. Ik zou via tibber de auto aansturen. Enkel de paal blijft onbetrouwbaar.. paar keer half geladen batterij gehad dus ik ben er mee gestopt.

De slimladen app via de paal is zeer beperkt omdat zonder koppeling auto het % batterij ontbreekt.

• Mooper
Niet meer relevant, mag genegeerd worden!

[ Voor 90% gewijzigd door Mooper op 25-05-2026 11:47 ]

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:32
/rant

ben ik me nu al klaar met 50five zeg!! vorige week appje gekregen van coolblue/50five dat ik overgezet ben en in kan loggen bij 50five. Nou ik kan dus wel op de website inloggen maar niet in de app. Klantenservice gebeld maar dat AI ding blijft zeiken dat het wel moet lukken.

Goed dus ik inloggen op de website, want ik wil de laadpas van de baas toevoegen want ik wil wel m'n vergoeding krijgen. Kan dus geen laadpas toevoegen omdat deze "niet bekend is in ons systeem". NEE sjaak, dat is nou net het hele idee van een nieuwe pas toevoegen.

Omdat ik dus nu laad met de pas van m'n baas, en deze niet bekend is bij 50five komen de transacties dus ook niet tevoorschijn bij 50five. Ook hier dus weer de klantenservice voor bellen, maar ik vrees het ergste.

Ondertussen ben ik wel aan het kijken of ik weg kan bij 50five en over kan naar een andere backoffice.

/rant

PH-MRK request startup

• MacRembrandt
  • Nu online
Had je bij Coolblue die betreffende laadpas van de baas al wel opgevoerd? Coolblue had ook maar een beperkt aantal passen die gesupport werden voor automatische afrekening.

Voorlopig gaat bij mij alles goed. Er is zelfs een lichte verbetering, omdat de 50five app meer info geeft dan Coolblue, dus makkelijker bij te houden. En waar de verreking naar mijn baas bij Coolblue een grote black box was, waar iemand zich flink aan het verrijken was, is het nu weer inzichtelijk en kloppend.

• c0ldfux0r
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:52
Ik heb iets vreemd voor met m'n 50Five white label.

Zaterdagavond heeft 50Five m'n laadpaal firmware geüpdatet van 1.8.0+1+SHELL-1 naar 1.9.0+1+SHELL-1 en sindsdien werkt geen enkele van de zonne laden modi meer. Ik kan ze wel nog selecteren maar de paal geeft geen stroom door aan de auto. Bij de standaard laad modus gaat er wel gewoon stroom naar de auto.

Ik dacht dat het lag aan de connectie met m'n HomeWizard P1 meter, maar die is goed want de paal geeft nog uitgelezen waardes weer op de diagnostics pagina in de webinterface voor zowel dynamic load balancing als huishoudlimiet (voor Belgisch capaciteitstarief). Het vreemde is dat de waarde voor zonne-laden vermogensmeting gewoon leeg blijft ondanks dat die op dezelfde P1 meter staat als die voor dynamic load balancing en huishoudlimiet.

Ik heb de paal al gerecomissioned, waarbij er tijdens de installatie wizard wel live waarden worden uitgelezen bij het stuk zonne-laden, maar zodra de paal opnieuw actief staat na recomissionen, is de waarde terug leeg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE3UzwRmFafueVe2CGsmmLe_O9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ubhb65AU4S3kb0hsxKKjgHMI.png?f=fotoalbum_large

Ook de P1 meter heb ik al herstart, maar tevergeefs.

Bij een collega van me, die ook naar firmware 1.9.0 geüpdatet werd, werkt dit wel nog en ziet hij ook een waarde voor zonne-laden op de diagnostics pagina.

Ik heb contact opgenomen met de Peblar support of ze weet hebben van dit probleem maar m'n vraag wimpelen ze vriendelijk af met het feit dat de verantwoordelijkheid van m'n white label paal volledig bij 50Five ligt... Die gaan op hun beurt zich er weer niks van aantrekken aangezien ze officieel nog geen zonne laden ondersteunen, maar met de login gegevens zou je het uiteraard wel moeten kunnen.

Is er nog iemand met hetzelfde probleem hier?

[ Voor 8% gewijzigd door c0ldfux0r op 26-05-2026 19:50 ]

• DutchKel
Mrkoekie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:49:
/rant

ben ik me nu al klaar met 50five zeg!! vorige week appje gekregen van coolblue/50five dat ik overgezet ben en in kan loggen bij 50five. Nou ik kan dus wel op de website inloggen maar niet in de app. Klantenservice gebeld maar dat AI ding blijft zeiken dat het wel moet lukken.

Goed dus ik inloggen op de website, want ik wil de laadpas van de baas toevoegen want ik wil wel m'n vergoeding krijgen. Kan dus geen laadpas toevoegen omdat deze "niet bekend is in ons systeem". NEE sjaak, dat is nou net het hele idee van een nieuwe pas toevoegen.

Omdat ik dus nu laad met de pas van m'n baas, en deze niet bekend is bij 50five komen de transacties dus ook niet tevoorschijn bij 50five. Ook hier dus weer de klantenservice voor bellen, maar ik vrees het ergste.

Ondertussen ben ik wel aan het kijken of ik weg kan bij 50five en over kan naar een andere backoffice.

/rant
Ik snap niet helemaal waarom je de pas van je baas wilt toevoegen? Hier is de pas van mijn baas namelijk ook niet toegevoegd. Je moet volgens mij alleen passen toevoegen waarvan je wilt dat de laadkosten niet worden doorbelast, wat dus effectief gratis laden is. Ik neem aan dat je de laadkosten van je pas van je baas toch wel vergoed wil zien?

Alle specifieke transacties kun je zien bij de firma waar de pas van is. In mijn geval is dat DLM. Ik krijg een keer per maand een lijst met alle vergoedingen dus wat mijn baas via DLM aan mij betaald.

• OmnikOmvormer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07:35
hdoedens schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:27:
[...]

Ik heb sinds een paar weken ook de Eneco Connectric paal. Ik ken de originele Peblar firmware niet, maar de standaard integratie voor Home Assistant werkt prima. De REST API van de paal staat nu aan en via die REST API kan bijvoorbeeld ook de laadsnelheid worden ingesteld.
Hallo,
Ik heb ook deze laadpaal van Eneco en wil die vanuit Home Assistant starten en stoppen. @hdoedens Zou je mij op weg kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen?

Ik ben begonnen om te proberen of ik de laadpaal op mijn Wifi netwerk kon krijgen. Maar het lukt mij niet om instellingen in de paal aan te passen.

De procedure van de installatiehandleiding:
- Automaat uit en weer aan, dan wordt er voor 15 minuten een Wifi accespoint actief.
- Met wifi accespoint van de paal verbinden

En dan zou je naar de webpagina van de paal moeten gaan, maar dat lukt niet.

[ Voor 27% gewijzigd door OmnikOmvormer op 27-05-2026 11:05 ]

• Mrkoekie
MacRembrandt schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:40:
Had je bij Coolblue die betreffende laadpas van de baas al wel opgevoerd? Coolblue had ook maar een beperkt aantal passen die gesupport werden voor automatische afrekening.

Voorlopig gaat bij mij alles goed. Er is zelfs een lichte verbetering, omdat de 50five app meer info geeft dan Coolblue, dus makkelijker bij te houden. En waar de verreking naar mijn baas bij Coolblue een grote black box was, waar iemand zich flink aan het verrijken was, is het nu weer inzichtelijk en kloppend.
DutchKel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je de pas van je baas wilt toevoegen? Hier is de pas van mijn baas namelijk ook niet toegevoegd. Je moet volgens mij alleen passen toevoegen waarvan je wilt dat de laadkosten niet worden doorbelast, wat dus effectief gratis laden is. Ik neem aan dat je de laadkosten van je pas van je baas toch wel vergoed wil zien?

Alle specifieke transacties kun je zien bij de firma waar de pas van is. In mijn geval is dat DLM. Ik krijg een keer per maand een lijst met alle vergoedingen dus wat mijn baas via DLM aan mij betaald.
Situatie ten tijde van Coolblue:
Ik had m'n MTC kaart toegevoegd aan de portal van coolblue, daar een vergoeding per kwh ingesteld. Vervolgens was er een overzicht te downloaden (pdf,xlsx,csv) waarop ik kon zien wat er via welke pas werd geladen.

Nu bij 50five kan ik mijn laadpas niet toevoegen aan de backoffice en kan ik dus geen vergoeding instellen. omdat de laadpas niet toegevoegd is kan ik in de 50five website geen overzicht maken van de laadsessies.
In de 50five portal staat enkel de pas die ik via coolblue heb gekregen, maar die gebruik ik nooit.

Enige plek waar ik m'n laadsessies kan terugvinden is in de MTC app, maar ook daar valt niets te exporteren.

PH-MRK request startup

• DutchKel
Mrkoekie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:51:
[...]

[...]

Situatie ten tijde van Coolblue:
Ik had m'n MTC kaart toegevoegd aan de portal van coolblue, daar een vergoeding per kwh ingesteld. Vervolgens was er een overzicht te downloaden (pdf,xlsx,csv) waarop ik kon zien wat er via welke pas werd geladen.

Nu bij 50five kan ik mijn laadpas niet toevoegen aan de backoffice en kan ik dus geen vergoeding instellen. omdat de laadpas niet toegevoegd is kan ik in de 50five website geen overzicht maken van de laadsessies.
In de 50five portal staat enkel de pas die ik via coolblue heb gekregen, maar die gebruik ik nooit.

Enige plek waar ik m'n laadsessies kan terugvinden is in de MTC app, maar ook daar valt niets te exporteren.
Hoezo kun je geen vergoeding instellen? Je stelt een vergoeding in op je laadpaal, niet op een pas. Daarnaast via de website van 50five kun je alle gegevens exporteren naar csv. Dus als je de statistieken van 1 pas wilt hebben kun je dat via Excel oid eruit halen. De site vind je hier: 50five laadpaal beheer.

Misschien kun je beter hier vragen hoe je bepaalde dingen kunt doen ipv direct zeggen dit en dat kan niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dITmH91bibvUfXyzWgmSyzEAmpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ki5HmbADRohPqSZJHaPDMkbB.png?f=fotoalbum_large

• Mrkoekie
DutchKel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Hoezo kun je geen vergoeding instellen? Je stelt een vergoeding in op je laadpaal, niet op een pas. Daarnaast via de website van 50five kun je alle gegevens exporteren naar csv. Dus als je de statistieken van 1 pas wilt hebben kun je dat via Excel oid eruit halen. De site vind je hier: 50five laadpaal beheer.

Misschien kun je beter hier vragen hoe je bepaalde dingen kunt doen ipv direct zeggen dit en dat kan niet.

[Afbeelding]
in de coolblue situatie stelde je een tarief in per pas en niet per laadpaal. daarnaast kun je in de website van 50five enkel statistieken downloaden van de passen die bekend zijn bij 50five.

Vervolgens laat je een screenshot zien van de 50five app, daarvan was ik vergeten te vermelden dat ik daar vanaf het begin (heb de aanmeldingsmail begin april gekregen) al niet in kan loggen.

heb nu 4 tickets lopen maar er wordt nergens op gereageerd. dan mag ik toch wel even m'n ongenoegen uiten in een topic waar ongeveer iedereen z'n ongenoegen uit over de gang van zaken bij 50five?

PH-MRK request startup

• DutchKel
Mrkoekie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:24:
[...]

in de coolblue situatie stelde je een tarief in per pas en niet per laadpaal. daarnaast kun je in de website van 50five enkel statistieken downloaden van de passen die bekend zijn bij 50five.

Vervolgens laat je een screenshot zien van de 50five app, daarvan was ik vergeten te vermelden dat ik daar vanaf het begin (heb de aanmeldingsmail begin april gekregen) al niet in kan loggen.

heb nu 4 tickets lopen maar er wordt nergens op gereageerd. dan mag ik toch wel even m'n ongenoegen uiten in een topic waar ongeveer iedereen z'n ongenoegen uit over de gang van zaken bij 50five?
Je mag zeker je ongenoegen uiten, als dat je verder helpt. Maar het heeft geen zin en het gevolg is wel dat mensen je dan minder snel willen helpen. Want alles wat je vraagt kan gewoon bij 50Five. Alleen jij weet blijkbaar nog niet hoe.

Hier zit niemand van support van 50Five, dus als je klachten erover hebt dan kun je die beter via de website indienen. Als je hier gaat klagen dan frustreert dat waarschijnlijk alleen mede tweakers die een poging doen om je te helpen.

Een account in de app heb ik zelf kunnen aanmaken met de gegevens die op de laadpaal staan. Daar moet je dus zelf actie voor ondernemen.

En zoals ik al zei: mijn MTC is ook niet aangemeld bij 50Five, toch gaat het met de betaling en export (nodig voor de ERE certificaten) ook prima. Alle kaarten die ooit bij mij hebben geladen zitten in de export.
edit:
Aanvulling

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 27-05-2026 14:44 ]

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 17:40

J-P

Syntax erro....

OmnikOmvormer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Hallo,
Ik heb ook deze laadpaal van Eneco en wil die vanuit Home Assistant starten en stoppen. @hdoedens Zou je mij op weg kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen?

Ik ben begonnen om te proberen of ik de laadpaal op mijn Wifi netwerk kon krijgen. Maar het lukt mij niet om instellingen in de paal aan te passen.

De procedure van de installatiehandleiding:
- Automaat uit en weer aan, dan wordt er voor 15 minuten een Wifi accespoint actief.
- Met wifi accespoint van de paal verbinden

En dan zou je naar de webpagina van de paal moeten gaan, maar dat lukt niet.
In welke IP range zit je wanneer je bent verbonden met de hotspot?
Kan mogelijk ook een firewall op je laptop zijn.

Volgens deze post van kaanmijo kan je ook het volgende adres gebruiken om te verbinden:
kaanmijo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je ergens nog de 'naam' van de paal (op de paal, gok ik) kunt vinden is die login-ui te vinden op http://pblr-[random_string].local. Als de naam bijvoorbeeld PBLR-0036641 is, ga je naar http://pblr-0036641.local.
Ikzelf kon gewoon inloggen op het IP adres van de laadpaal zelf toen ik eenmaal op de hotspot zat.
Wel had ik problemen toen ik de laadpaal had verbonden met mijn domotica VLAN. Op mijn productie VLAN kon ik wel connectie maken. Dus hij lijkt gevoelig te zijn qua wifi verkeer.

Groter probleem dat ik nu ervaar, de laadpaal verliest zijn wifi connectie met mijn netwerk na ongeveer 24 uur. Dan moet ik hem opnieuw opstarten.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• OmnikOmvormer
Ik had de wifi adapter op dhcp staan, maar ik kan het nog eens controleren.
Verder de url gebruikt die in de bijgeleverde instructie van Eneco zat.
Ik ga het vanavond nog eens proberen. Anders maar even een UTP kabel over de oprit leggen als test

Firewall zou ook kunnen, ik had de laptop van het werk en die wordt met de dag meer en meer dicht getimmerd door de IT afdeling

Maar in iedergeval fijn om te lezen dat het anderen gelukt is, dan weet ik dat ik niet op een dood spoor zit!

[ Voor 32% gewijzigd door OmnikOmvormer op 27-05-2026 15:57 ]

• Mooper
Weet iemand wat de meerwaarde is van het koppelen van de Peblar Eneco laadpaal via de activeringscode met de Eneco Slim Laden app? Ik had de auto al gekoppeld en zie er nog niet echt iets qua functionaliteiten bij komen.

• OmnikOmvormer
Ikzelf kon gewoon inloggen op het IP adres van de laadpaal zelf toen ik eenmaal op de hotspot zat.
Wel had ik problemen toen ik de laadpaal had verbonden met mijn domotica VLAN. Op mijn productie VLAN kon ik wel connectie maken. Dus hij lijkt gevoelig te zijn qua wifi verkeer.

Groter probleem dat ik nu ervaar, de laadpaal verliest zijn wifi connectie met mijn netwerk na ongeveer 24 uur. Dan moet ik hem opnieuw opstarten.
Het is gelukt!
Via de Wifi hotspot van de paal kan ik op de webpagina van de paal komen.
Ik heb hem nu gekoppeld aan mijn wifinetwerk thuis en de REST API ingeschakeld.

Ik zie in mijn router dat hij verbinding met het wifinetwerk heeft en ik zie het IP-adres die hij gekregen heeft.
Alleen geen respons op pingen. Wegpagina opvragen lukt ook niet.

Hij reageerde wel op ping toen ik via zijn eigen hotspot verbonden was.
edit:
Na een power cycle werkt het nu wel. Ik kan bij de webpagina!

[ Voor 10% gewijzigd door OmnikOmvormer op 27-05-2026 18:11 ]

• OmnikOmvormer
Ik kan niet lager dan 6A als laadstroom via Home Assistant als maximale laadstroom instellen.
Weet iemand of dat een instelling is? Ik zie wel onder Load Balancing een 6A ingesteld als terugvalstroom als load balancing niet functioneert (ik denk geen P1 berichten meer naar de laadpaal). Maar dat lijkt mij iets anders.

• stiest
OmnikOmvormer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:35:
Ik kan niet lager dan 6A als laadstroom via Home Assistant als maximale laadstroom instellen.
Weet iemand of dat een instelling is? Ik zie wel onder Load Balancing een 6A ingesteld als terugvalstroom als load balancing niet functioneert (ik denk geen P1 berichten meer naar de laadpaal). Maar dat lijkt mij iets anders.
6a (per fase) is minimaal vereiste om een auto op te laden heb ik mij laten vertellen

• OmnikOmvormer
stiest schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:01:
[...]

6a (per fase) is minimaal vereiste om een auto op te laden heb ik mij laten vertellen
Jammer, dan valt er weinig te regelen met de laadstroom om mijn meter op 0 te houden, anders dan laden compleet starten en stoppen. Mijn PV installatie levert max 4.6kW, met die 6A laad de auto minimaal 4.1 kW.

• stiest
OmnikOmvormer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:34:
[...]

Jammer, dan valt er weinig te regelen met de laadstroom om mijn meter op 0 te houden, anders dan laden compleet starten en stoppen. Mijn PV installatie levert max 4.6kW, met die 6A laad de auto minimaal 4.1 kW.
Ik heb hetzelfde probleem. Dit ligt volgens mij aan het feit dat deze paal niet kan schakelen tussen 1 en 3 fasen (heeft maar 1 relais ipv 2). Dat kan de (niet white label) Peblar wel. Met die paal kan je vanaf 1400watt beginnen met zonneladen. Mijn max is ook iets van 3600watt en loop tegen zelfde euvel aan.

Het is van de zotte dat ze hier op hebben bezuinigd kijkend naar congestie op het netwerk. Dit veroorzaakt veel meer spanning op het net.

[ Voor 9% gewijzigd door stiest op 28-05-2026 08:03 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste