[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-03 22:13
grimson schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:52:
[...]

V1.7.something hier en exact dezelfde ervaring. Zowel als openen en een ethernet kabel aansluiten als op eigen wifi netwerk aan te sluiten alleen pingen maar geen poort verder open.

Vooralsnog kan ik de webinterface alleen benaderen binnen de 15minuten tijdslot na booten laadpaal als ik dan verbind met zijn eigen tijdelijke hotspot voor de configuratie doeleinden.

Zou mooi zijn om structureel de verbinding te maken. Ik dacht wel dat iemand met home automation de paal uit kon lezen maar zal even via via vragen hoe dat ging. Ik dacht i.i.g. iets met firmware 1.8 ofzo.
Zit je wel in hetzelfde subnet? Mjin ervaring is dat je eerst rechtstreeks op de wifi moet inloggen van de paal (binnen 15 min na spanning). Vervolgens kun je via die UI de paal in je wifi netwerk hangen. Vervolgens kan ik vanaf devices in hetzelfde subnet de UI gewoon benaderen.

Benaderen vanaf een ander subnet (mocht je dat hebben) lukt niet. Mijn conclusie is/was dat dat een asynchroon routeringsissue is waarbij de response dan via de interne mobiele verbinding de verkeerde kant op gaat.

Uiteindelijk heb ik een proxy severtje in dat subnet gezet om het mogelijk te maken.

Ik zit overigens wel op 1.8

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

grimson

domeingrommer

petermdevries schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:32:
[...]

Zit je wel in hetzelfde subnet? Mjin ervaring is dat je eerst rechtstreeks op de wifi moet inloggen van de paal (binnen 15 min na spanning). Vervolgens kun je via die UI de paal in je wifi netwerk hangen. Vervolgens kan ik vanaf devices in hetzelfde subnet de UI gewoon benaderen.
Dank voor de tips, dit lukte bij mijn eerdere pogingen inderdaad gedeeltelijk succesvol hier. Paal tijdelijke spanningsloos maken, dan krijg ik het SSID te zien van de paal zelf, verbinden en aanmelden op de webgui. Dan kan ik ~15 minuten rondkijken tot de verbinding verbreekt zoals beschreven (alleen voor config doeleinden) maar;
Benaderen vanaf een ander subnet (mocht je dat hebben) lukt niet. Mijn conclusie is/was dat dat een asynchroon routeringsissue is waarbij de response dan via de interne mobiele verbinding de verkeerde kant op gaat.
Ik zit overigens wel op 1.8
Ik benader de paal vanaf hetzelfde netwerksegment maar noch bedraad (kastje tijdelijk opengeschroefd) noch de wifi daarna geconfigureerde verbinding geeft mij de webgui. Ook een totale poort scan gedaan maar niets behalve ping replies.

Mijn 'conclusie' was dan ook dat alleen via het tijdelijke WiFi netje dat je krijgt met verbinden naar de paal binnen ~15 minuten na opstarten paal de gui kan benaderen en niet op de gekoppelde wifi noch bedraad netwerk behalve een ping. Of een 'on'bewuste keuze van Shell/50fice want de paal was misschien niet bedoeld zelf actief te monitoren.
Verder niet bewust rekening gehouden met eventuele subnetwerschil denk ik omdat ik al een soort van 1 op 1 verbinding probeer te maken.

Interessant dat, hier dus ogenschijnlijk alleen de versie het verschil zou kunnen maken dus. Hier 1.7x en jij 1.8x, maar een config verschil zou ook goed kunnen. Ik heb het verder laten rusten maar ik ben toch geneigd dit verder uit te zoeken.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Mark Tonnaer
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-03 13:51
Kom dit topic per toeval tegen. Ik ben al circa 4 maanden bezig met Arval/50Five voor het laten vervangen van een defect laadpaal. Ik kan momenteel alleen met 5kW opladen en niet op vol vermogen (vanwege een defect in load balancing).
Het idee was om de huidige laadpaal te vervangen voor een 50Five/Peblar business. Gelukkig had ik al iets gezien in de documentatie van Peblar wat mij triggerde.
Op dit moment is het heen en weer emailen en heb ik aangegeven dat ik alleen akkoord ga met het plaatsen van de laadpaal als er Home-Assistant toegang is waarmee ik de laadsnelheid (laadvermogen) kan instellen (of sturing met een relaiscontact - dat schijnt ook te kunnen met een Peblar versie die deze optie heeft).
Ben benieuwd waar het schip in mijn geval gaat stranden maar ik ben niet de enigste die hier vastloopt. De communicatie met 50Five verloopt heel erg moeizaam. Ik heb al aangegeven zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor eventuele problemen die ontstaan door het zelf verkeerd instellen van settings middels lokale toegang maar toch nog steeds geen akkoord. Ik ga het topic in ieder geval even volgen. Anders zelf maar een Peblar installeren en kijken hoe de kosten op een andere wijze verrekend kunnen worden (bijvoorbeeld met een opslag per kWh). En anders maar wat vaker aan de snellader ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mark Tonnaer op 12-02-2026 16:36 ]

• c0ldfux0r
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:01
@grimson

Ik heb vandaag aan 50Five gevraagd om m'n laadpaal te upgraden naar 1.8.0+1+SHELL-1 (omdat ik dus nog steeds op 1.3.4+1+SHELL-1 zat).
Wonderbaarlijk had ik binnen het uur een mail terug (dit zijn we zeker niet gewoon van 50Five support) met de melding dat ze de upgrade gestart hebben, en tot m'n grote verbazing had ik iets later een werkende web interface via m'n eigen WiFi 8)
Ook de mogelijkheid om de REST API aan te zetten is nu beschikbaar, en ik kan ook m'n HomeWizard P1 meter koppelen en dan verschillende modi instellen zoals zonne-laden.

Conclusie: de firmware versie doet er wel degelijk toe en ik kan je dus alleen maar aanbevelen om een upgrade aan te vragen.

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

c0ldfux0r schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:45:
@grimson

Ik heb vandaag aan 50Five gevraagd om m'n laadpaal te upgraden naar 1.8.0+1+SHELL-1 (omdat ik dus nog steeds op 1.3.4+1+SHELL-1 zat).
Wonderbaarlijk had ik binnen het uur een mail terug (dit zijn we zeker niet gewoon van 50Five support) met de melding dat ze de upgrade gestart hebben, en tot m'n grote verbazing had ik iets later een werkende web interface via m'n eigen WiFi 8)
Ook de mogelijkheid om de REST API aan te zetten is nu beschikbaar, en ik kan ook m'n HomeWizard P1 meter koppelen en dan verschillende modi instellen zoals zonne-laden.

Conclusie: de firmware versie doet er wel degelijk toe en ik kan je dus alleen maar aanbevelen om een upgrade aan te vragen.
Ha super! dank voor de feedback! .. dit had ik al eens eerder vernomen van een collega (van de daadwerkelijke berijder en laadpaal eigenaar) dat dit mogelijk was, rest api .. maar ook hier was 1.8 genoemd. Dank, ik zal opmerken dit aan te vragen.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-03 14:43
Mk23 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:26:
Mijn lader geeft sinds een paar weken de laadkabel niet vrij, als ik de RFID bij de lader houdt begint hij gelijk weer te laden ipv de laadsessie af te ronden. Op dat moment gaat de led van de stekker in de auto van groen op wit en is de stekker bij de auto niet meer vergrendelt.
Via de VW app krijg ik vervolgens een foutmelding en gaat de laders soms in storing met Er1000.

Ik laat dus de kabel maar aan de lader zitten en 's avonds lijkt alles weer te verbinden als ik thuis kom.
De AI helpdesk komt niet verder dan de tip dat ik via de 50Five app de kabel kan ontgrendelen en vooralsnog hoor ik niets over het ticket dat is aangemaakt.

Dus wie heeft een idee waar ik de fout zou kunnen zoeken en hoe dan op te lossen? Bepaalde volgorde van werken? Niet voorverwarmen voor vertrek?

bvd.
Nadat mijn ticket twee keer was gesloten, maar naar de lease maatschappij gebeld. Binnen twee dagen belletje van Fifty5 dat een monteur langs kan komen.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-03 14:54
Ja ja nu veel aandringen en aantal maanden geduld nu uiteindelijk de logingegevens ontvangen van 50five
Heb de WLANAppPassword & ConfigPagePassword ontvangen.
Ik heb de laadpaal even van het stroom afgehaald om vervolgens met de verbinding te kunnen maken, en dat lukt!
Vraag is nu naar welk web interface moet je gaan om in te kunnen loggen op de laadpaal?
Zie wel op de website van Peblar een url 172.16.0.1 maar kan mij voorstellen dat dit niet voor de Shell Recharge laadpaal werkt.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:08
Nul10 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:28:
Ja ja nu veel aandringen en aantal maanden geduld nu uiteindelijk de logingegevens ontvangen van 50five
Ik heb de laadpaal even van het stroom afgehaald om vervolgens met de verbinding te kunnen maken, en dat lukt!
Vraag is nu naar welk web interface moet je gaan om in te kunnen loggen op de laadpaal?
Zie wel op de website van Peblar een url 172.16.0.1 maar kan mij voorstellen dat dit niet voor de Shell Recharge laadpaal werkt.
Even het IP in je netwerk zoeken en daarheen browsen, krijg je je laadpaalinterface.

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Als je ergens nog de 'naam' van de paal (op de paal, gok ik) kunt vinden is die login-ui te vinden op http://pblr-[random_string].local. Als de naam bijvoorbeeld PBLR-0036641 is, ga je naar http://pblr-0036641.local.

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

Vooralsnog lukt het mij niet om op het gekoppelde netwerk de webinterface te benaderen. Alleen een ping werkt. Zowel bedraad als via Wifi. Het lukt alleen in de ~15 minuten na aanzetten via de eigen WiFi hotspot.
Het zou wel moeten werken met firmware v1.8 maar dat verzoek tot upgraden heb ik gisteren verstuurd.

Mocht het je lukken dan een vriendelijk verzoek om dit hier aan te geven met de firmware die je gebruikt. Dank :). Uit mijn hoofd was het adres voor de webinterface het adres van de DHCP server (dat is met de config in `15 minuten na reboot procedure)

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-03 14:54
Klopt zoals Grimson omschrijft.
Mijn Firmware versie 1.8.0+1+SHELL-1
Geprobeerd via mijn eigen wifi te connecten maar zonder resultaat.

Toch gelukt met juiste IP adres, kan hem gewoon benaderen via mijn eigen wifi.

[ Voor 24% gewijzigd door Nul10 op 18-02-2026 17:01 ]

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:12
BehindCorner schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:35:
Heeft er iemand ervaring met een recommision van een Coolblue BlueBuilt paal?
Beetje late reactie :P Maar begin deze maand via coolblue een bluebuilt/peblar laten plaatsen. naar aanleiding van een gesprek met een andere tweaker dit topic maar eens opgezocht.
Net de servicedesk van coolblue gebeld met de vraag of ik de paal in m'n HW of HA kon hangen, was het antwoord: Ja, maar verder geen idee. Daar werd ik dus ook niet wijzer van.
Toen bedacht ik me dat ik een opleverdocument heb gekregen met een berg foto's. En wat schept mijn verbazing: achterop het boekje dat je van coolblue gekregen hebt zit een sticker met onder andere het hotspot ssid, hotspot wachtwoord, hotspot url, device password en de device puk code staat.

van 't weekend maar eens proberen of het echt zo makkelijk is ;)

PH-MRK request startup

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:47

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Mrkoekie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Beetje late reactie :P Maar begin deze maand via coolblue een bluebuilt/peblar laten plaatsen. naar aanleiding van een gesprek met een andere tweaker dit topic maar eens opgezocht.
Net de servicedesk van coolblue gebeld met de vraag of ik de paal in m'n HW of HA kon hangen, was het antwoord: Ja, maar verder geen idee. Daar werd ik dus ook niet wijzer van.
Toen bedacht ik me dat ik een opleverdocument heb gekregen met een berg foto's. En wat schept mijn verbazing: achterop het boekje dat je van coolblue gekregen hebt zit een sticker met onder andere het hotspot ssid, hotspot wachtwoord, hotspot url, device password en de device puk code staat.

van 't weekend maar eens proberen of het echt zo makkelijk is ;)
Dat boekje heb ik ook :)

Ik begrijp van anderen dat na even stroomloos maken van de laadpaal er een 15 min window is dat de laadpaal zijn eigen hotspot aan zet. Ik heb er even een UTP kabel in gehad, daarna in web menu wifi aangezet.

Ik ga zondag aan de slag met EVCC om te kijken of dat zonder reset, met de modbus, te gebruiken is.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Mrkoekie
BehindCorner schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Dat boekje heb ik ook :)

Ik begrijp van anderen dat na even stroomloos maken van de laadpaal er een 15 min window is dat de laadpaal zijn eigen hotspot aan zet. Ik heb er even een UTP kabel in gehad, daarna in web menu wifi aangezet.

Ik ga zondag aan de slag met EVCC om te kijken of dat zonder reset, met de modbus, te gebruiken is.
ben benieuwd! hou me op de hoogte!

PH-MRK request startup

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:49
Na wat gesteggel wordt me nu een ander laadpunt aangeboden door 50five: eentje met 2 relais en een vaste kabel van 7 meter.

Bij mijn weten kan dat geen Pebblar Business zijn, klopt dat ?

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 22-02-2026 09:56 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:02
Knowbody schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:37:
Er wordt me nu een ander laadpunt aangeboden door 50five: eentje met 2 relais en een vaste kabel van 7 meter.

Bij mijn weten kan dat geen Pebblar Business zijn, klopt dat ?
Dat zou heel goed de echte Peblar Business kunnen zijn en niet de reguliere white label.
De white label heeft 1 relais en 6 meter vast laadsnoer. De ‘gewone’ Peblar is te krijgen met 5 of 7 meter laadkabel en die 2 relais.

Of het is een Alfen ofzo.

• Knowbody
rippiedoos schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Dat zou heel goed de echte Peblar Business kunnen zijn en niet de reguliere white label.
De white label heeft 1 relais en 6 meter vast laadsnoer. De ‘gewone’ Peblar is te krijgen met 5 of 7 meter laadkabel en die 2 relais.

Of het is een Alfen ofzo.
Volgens mij heeft de Business altijd een socket.

Op de website wordt de Business met kabel en met socket afgebeeld, de datasheet geeft echter een ander antwoord (edit op de website linkt het naar de oude datasheet, bij de downloads staat een nieuwere)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwH3RY7jLbBi0gouhp2sZp0N0u8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1FntMMu8jXyBPkdewtLtnUcM.png?f=fotoalbum_large

PS bovenstaand komt uit pdf sept 2024

Er is een nieuwere pdf uit mrt 2025:

Dat geeft verwarring en duidelijkheid tegelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oosjAwSupvR5tiz6aGvXG-Uxih8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRG1KoRPQaboNoe2VSZgOBUz.png?f=fotoalbum_large

Wie weet het zeker of heeft er eentje?

[ Voor 56% gewijzigd door Knowbody op 22-02-2026 09:54 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Mrkoekie
nou dat ging allemaal een stuk gemakkelijker dan ik verwacht had na alle berichten hier gelezen te hebben :)

m'n cooblue/bluebuilt/peblar hangt ondertussen in HA. daar moet ik nog even een beetje meer spelen zodat ik er ook echt iets aan heb, maar volgens mij wordt alles netjes doorgegeven.

Ik zag wel dat ik mogelijk een wat oudere fw versie draai: 1.6.2+1+COOLBLUE-1

PH-MRK request startup

• Mk23
@Knowbody Ik heb een white label Shell Peblar en die kon ik met losse laadkabel krijgen. Ik wilde namedelijk de mogelijkheid hebben om de auto iets verder van de de lader te kunnen parkeren dan 5 of 7m

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:24
Volg dit topic al een tijdje omdat ik binnenkort een Eneco Connectric laadpaal aan ga vragen via mijn werkgever. Zie dat deze redelijk ondersteund wordt tov de andere white label Peblars, maar helaas wel 1 relais heeft zodat hij niet kan schakelen van 1 naar 3 fase. Had nog wat vragen over deze laadpaal:
  • - Is het handig om loadbalancing aan te vragen (ivm hybride warmtepomp en elektrisch koken) of kan ik dit ook doen via mijn Homewizard P1 meter?
  • - Zou graag de laadpaal via UTP verbinden ipv met wifi, lees dat de meeste installateurs die niet doen. Wat is jullie ervaring en wat zijn de opties? (meterkast is 10m)
  • - Hoe sturen jullie de Eneco paal aan ivm slim laden door zonnepanelen en dynamische energietarieven? Via de Eneco SlimLaden app of via Home assistant bijv?

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:02
AartJW schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:08:
Volg dit topic al een tijdje omdat ik binnenkort een Eneco Connectric laadpaal aan ga vragen via mijn werkgever. Zie dat deze redelijk ondersteund wordt tov de andere white label Peblars, maar helaas wel 1 relais heeft zodat hij niet kan schakelen van 1 naar 3 fase. Had nog wat vragen over deze laadpaal:
  • - Is het handig om loadbalancing aan te vragen (ivm hybride warmtepomp en elektrisch koken) of kan ik dit ook doen via mijn Homewizard P1 meter?
  • - Zou graag de laadpaal via UTP verbinden ipv met wifi, lees dat de meeste installateurs die niet doen. Wat is jullie ervaring en wat zijn de opties? (meterkast is 10m)
  • - Hoe sturen jullie de Eneco paal aan ivm slim laden door zonnepanelen en dynamische energietarieven? Via de Eneco SlimLaden app of via Home assistant bijv?
Loadbalancing kun je zelf aanzetten nadien door de herconfiguratie te starten en dat dan aan te zetten. Loopt via Homewizard of via een P1-verbinding via een kabel (dat laatste is bij mij).

UTP-kabel sluiten ze niet aan maar als je de installateur een bak koffie en een stroopwafel geeft trekt hij er wel een extra kabel in. Kun je zelf dan UTP-connectors aanknijpen maar hij ligt er dan wel. Die UTP-kabel erin krijgen is het grootste gekloot. Die connectoren eraan is makkelijk zelf te doen.

Bij mij gaat het inderdaad via de app van mijn energieleverancier (in dit geval Essent). Maar met zowel EVCC + HA als via de laadpaal zelf (fw 1.8.0+ uit mijn hoofd) is dat mogelijk.

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:24
rippiedoos schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Loadbalancing kun je zelf aanzetten nadien door de herconfiguratie te starten en dat dan aan te zetten. Loopt via Homewizard of via een P1-verbinding via een kabel (dat laatste is bij mij).

UTP-kabel sluiten ze niet aan maar als je de installateur een bak koffie en een stroopwafel geeft trekt hij er wel een extra kabel in. Kun je zelf dan UTP-connectors aanknijpen maar hij ligt er dan wel. Die UTP-kabel erin krijgen is het grootste gekloot. Die connectoren eraan is makkelijk zelf te doen.

Bij mij gaat het inderdaad via de app van mijn energieleverancier (in dit geval Essent). Maar met zowel EVCC + HA als via de laadpaal zelf (fw 1.8.0+ uit mijn hoofd) is dat mogelijk.
_/-\o_
Super en duidelijk. Ik ga de stroopwafels en de koffie klaarzetten. UTP connectoren en knijptangding heb ik dus dat komt goed. Het aansturen ga ik proberen via Tibber en anders in HA+EVC.

• Kfa1980
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-03 19:10
Vooralsnog kan ik de webinterface alleen benaderen binnen de 15minuten tijdslot na booten laadpaal als ik dan verbind met zijn eigen tijdelijke hotspot voor de configuratie doeleinden.
Je moet in de netwerk instellingen een vinkje zetten bij Wifi Hotspot, dan blijft de paal bereikbaar via de geïntegreerde wifi van de paal.
Ik heb een paal van Eneco en kon die 15 minuten limiet zo omzeilen, ik heb mijn paal ook kunnen verbinden met mijn thuis wifi netwerk maar moet zeggen dat de verbinding niet stabiel is en na een tijdje is het niet meer mogelijk om in te loggen, zowel via het thuisnetwerk als de geïntegreerde wifi, en is een herstart weer nodig.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07

pietje63

RTFM

Via werk / lease / 50five een Peblar besteld (socket versie), afgelopen dinsdag geïnstalleerd. Blijtk het whitelabel te zijn met groot 50five logo -O- . Ergens begrijpelijk, want zo kunnen ze direct de info delen met mijn werkgever zodat ik mijn laad-stroom vergoed krijg.

Dus maar gaan smeken om de inloggegevens voor connectie met HA. Ik wil namelijk het laad-moment optimaliseren (dynamisch contract). De Frenck integratie lijkt hier meer opties voor te hebben dan de integratie die gebruik maakt van de 50five cloud.

Even ter dubbelcheck: als ik de inloggegevens heb en via wifi koppel, blijft de SIM verbinding dan ook live / blijft hij ook naar 50five rapporteren? En iemand wellicht een screenshot van de opties die ik in de webinterface krijg, dan weet ik waar ik naar kan verwijzen bij het contact met 50five (nu al gevraagd voor het dimmen van de groene schijnwerper, maar dat schijnen ze ook remote te kunnen).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Mk23
pietje63 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:36:
SNIP

Even ter dubbelcheck: als ik de inloggegevens heb en via wifi koppel, blijft de SIM verbinding dan ook live / blijft hij ook naar 50five rapporteren? En iemand wellicht een screenshot van de opties die ik in de webinterface krijg, dan weet ik waar ik naar kan verwijzen bij het contact met 50five (nu al gevraagd voor het dimmen van de groene schijnwerper, maar dat schijnen ze ook remote te kunnen).
Ja, zo werkt het bij mij in ieder geval. Heb in de garage een eigen UP hangen voor een stabiele WiFi verbinding met Homewizard en HA.
Wat je in mijn Shell / White label kunt instellen is heel beperkt, via HA al wat meer. Maar vooralsnog lijkt bij de shell firmware het solar charging nog niet lekker te werken, hij trekt namelijk nog steeds 11kW ipv te begrenzen op wat de PV panelen leveren.

• Kfa1980
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-03 19:10
ik heb in mijn eneco paal een paar opties voor zonne laden:

-Snel zonne-laden (als er een beetje zon is wordt dat aangevuld met stroom uit het net tot volle capaciteit)

-Slim zonne-laden (energie van de zonne panelen en als die onder de drempel om de auto te laden zit, wordt er energie van het net toegevoegd om aan de drempel te komen)

-puur zonne-laden (enkel zonne energie, als dat vermogen onder de drempel ligt om de auto te laden gebeurt er niets)

ik heb gisteren pas de omschakeling naar 1 fase gedaan en heb nog niet kunnen proberen of het effectief werkt zoals het moet.

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

c0ldfux0r schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:45:
@grimson

Bevestiging dat 1.8.0+1+SHELL-1 inderdaad de toegang tot de webinterface ontsluit;

Op firmware 1.7.x had ik een WiFi-configuratie waarbij alleen ICMP/PING verkeer werd toegestaan. In die situatie was de WebGUI niet bereikbaar via mijn eigen netwerk.

Na de update naar 1.8.0+1+SHELL-1 -> zonder de WiFi-verbinding opnieuw in te stellen -> is de WebGUI wel toegankelijk geworden. De enige wijziging was de firmware-update zelf zoals eerder gemeld hier.

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

pietje63 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:36:
Via werk / lease / 50five een Peblar besteld (socket versie), afgelopen dinsdag geïnstalleerd. Blijtk het whitelabel te zijn met groot 50five logo -O- . Ergens begrijpelijk, want zo kunnen ze direct de info delen met mijn werkgever zodat ik mijn laad-stroom vergoed krijg.

Dus maar gaan smeken om de inloggegevens voor connectie met HA. Ik wil namelijk het laad-moment optimaliseren (dynamisch contract). De Frenck integratie lijkt hier meer opties voor te hebben dan de integratie die gebruik maakt van de 50five cloud.

Nu we hier op firmware 1.8.x zitten zie ik inderdaad een optie voor de status led

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GXh8-T_TLn7-ssMG8R4t-WGmZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DP48NiAJwyKh746ldufuxz4u.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de verbinding verder actief blijft naar 50five, in de app is deze nog steeds zichtbaar :).

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 02-03-2026 13:14 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het ziet er naar uit dat ook de Coolblue palen over gaan naar 50five: https://www.hoppenbrouwerstechniek.nl/particulier/coolblue/
Wie is het aanspreekpunt en verantwoordelijk bij problemen met een installatie die oorspronkelijk via Coolblue is verkocht?
Voor de installatie zelf is Hoppenbrouwers vanaf 1 april het aanspreekpunt en verantwoordelijk voor service en garantie. Voor warmtepompen, airco’s, cv-ketels, thuisbatterijen en zonnepanelen kun je contact opnemen met onze klantenservice via 085-0004143.

Voor wat betreft de het service en beheer van bestaande laadpalen kunt u contact opnemen met 50five. Coolblue blijft zich inzetten als partij die klanten helpt energie te besparen, onder andere met energiecontracten, inzicht in verbruik en korting op energiezuinige producten.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• BehindCorner

BehindCorner

Coolblue laadpaal gaat inderdaad over naar 50five, vandaag deze mail ontvangen;
Je hebt een laadpaal van Coolblue Energie. Vanaf april kun je voor vragen over onderhoud, service of garantie bij 50five terecht. Zij staan voor je klaar met dezelfde aandacht en kwaliteit die je van Coolblue gewend bent. Behalve het aanspreekpunt verandert er voor jou niets. Je garantie, voorwaarden en eventuele servicecontracten blijven precies hetzelfde.
Ik hoop dat deze verandering soepel gaat verlopen. Met de ervaringen die hier gedeeld worden over 50five heb ik er echter weinig vertrouwen in..

Ik heb het nu overigens wel voor elkaar dat mijn laadpaal geintregeerd is in EVCC (als home assistant app). EVCC schakelt nu de laadpaal van/naar 1 fase 6A en 3 fase 6A, op basis van mijn teruglevering in het net. Mooiste was geweest als er ook nog wat niveau's tussen zouden zitten maar dat is mij niet gelukt.

Om het werkend te krijgen moest ik enkel even een template sensor maken om mijn productie (teruglevering) en consumptie in 1 sensor te zetten (negatief is teruglevering). onderstaand een voorbeeld van EVCC, zonder dat de auto aangekopeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDaRg6CN-zKGwIyzVgdA709ae6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GnXbpa8VSuLw78zkm6rPGwHB.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
Ik verwacht dat 50five op den duur heus een prima organisatie is.

Waar het wringt is het proces vanuit de LM en de uitleg omtrent white label die vaak ontbreekt.

De betalingen lopen eenmaal op gang prima. Maandelijks wordt de kWh vergoeding betaald.

Ik denk dat er weinig laadpalen zijn waarbij een externe club de automatische verrekeningen tussen alle partijen faciliteert, terwijl je dan zelf volledige zeggenschap over de laadpaal hebt.

Je hebt een eigen laadpaal, in beheer bij bv 50five, en krijgt de vergoedingen automatisch.

Bij mij is het enige dat wringt is dat ik zelf betaald heb voor een Peblar Business die uiteindelijk een white label blijkt te zijn.

Maar goed, over 5 jaar is die uit het contact en dan zien we wel weer wie de volgende partij wordt die voor mij als kwartjes kassa gaat functioneren.
Het is dan ook eigenlijk niet eens zo interessant of ik zelf bij die paal kan. Zolang de vergoedingen kloppen is het eigenlijk prima.

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BehindCorner schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:30:
Coolblue laadpaal gaat inderdaad over naar 50five, vandaag deze mail ontvangen;

[...]

Ik hoop dat deze verandering soepel gaat verlopen. Met de ervaringen die hier gedeeld worden over 50five heb ik er echter weinig vertrouwen in..

Ik heb het nu overigens wel voor elkaar dat mijn laadpaal geintregeerd is in EVCC (als home assistant app). EVCC schakelt nu de laadpaal van/naar 1 fase 6A en 3 fase 6A, op basis van mijn teruglevering in het net. Mooiste was geweest als er ook nog wat niveau's tussen zouden zitten maar dat is mij niet gelukt.

Om het werkend te krijgen moest ik enkel even een template sensor maken om mijn productie (teruglevering) en consumptie in 1 sensor te zetten (negatief is teruglevering). onderstaand een voorbeeld van EVCC, zonder dat de auto aangekopeld is.
Mijn Coolblue Peblar laad met EVCC ook prima op 1 fase 6A (~1400 watt). Ik denk dat we wel mogen concluderen dat de Coolblue versie wel het vereiste relais heeft om 1-fase <-> 3 fase te kunnen schakelen. Mogelijk ook handig om in TS een tabelletje te maken met "branded versies" en de hardware verschillen.

Ben wel benieuwd of/wat 50five gaat doen met firmware. Met de coolbue firmware & EVCC kan ik de boel redelijk aansturen maar als 50five eigen firmware gaat uploaden naar m'n coolblue paal :(

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E6GQs1mj7luQQRr_S0JB5xlC7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rt3WdQ2RaNqQRtGow0uCDu8V.jpg?f=fotoalbum_large Uit een oudere handleiding geknipt.

• grimson
  • Nu online

grimson

domeingrommer

Tokolosh schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:29:
wel benieuwd of/wat 50five gaat doen met firmware. Met de coolbue firmware & EVCC kan ik de boel redelijk aansturen maar als 50five eigen firmware gaat uploaden naar m'n coolblue paal :(
https://peblar.com/downloads#software-updates
Het lijkt mij dat de white label firmware de versienummering van de officiële firmware aanhoud. Zo te zien is hiervan dan onlangs v1.9 uitgebracht. Release notes geven denk ik dan ook aardig weer wat er veranderd is (ook voor white label firmware potentieel)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
_/-\o_ het deze toegevoegd aan de TS

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:43
Knowbody schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Ik denk dat er weinig laadpalen zijn waarbij een externe club de automatische verrekeningen tussen alle partijen faciliteert, terwijl je dan zelf volledige zeggenschap over de laadpaal hebt.
[..]
Tap Electric doet dat bijvoorbeeld. Daar kan je elke laadpaal de OCPP praat koppelen en vergoedingen krijgen voor de geladen kWh die met een RFID-pas zijn geauthentiseerd. Een eigen Peblar werkt daar prima mee samen en via de Tap website kan je alle OCPP parameters zelf configureren. Compleet open dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• zeco980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:41
ik heb mijn laadpaal gekoppeld aan Optimile, maar deze springt terug naar Eneco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lfTckrlwdAHywVoP7TuK-VQgZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OZsejJqGMUX3bVPeGPt0Gaby.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHlH85KprMctF2B5c_FfbV0KoQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/parzG0qHYZpzprp4KpnoYOe1.jpg?f=fotoalbum_large

kan iemand helpen?

[ Voor 23% gewijzigd door zeco980 op 05-03-2026 13:07 ]

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44
Ik zou er niet van verschieten dat dit actief geblokkeerd wordt in de software van Eneco.
Ik heb zelf een Eneco paal via mijn werkgever. Bij installatie heb ik gevraagd aan Eneco of ik de paal ook nog kon gebruiken als ik bv van werkgever veranderde. Volgens hun kon dit, maar moesten ze er daarvoor "speciale" software op zetten.

• zeco980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:41
@Invictus66 heb vorige week maandag al een mail verstuurd naar eneco mobility, maar tegen dat ik daar een reactie van zal krijgen... Hoe heb jij contact opgenomen met hen?

• BehindCorner

BehindCorner

ik zag in de laadpaal onder systeem, diagnostiek dat er op 1 fase max 8A werd geleverd, ondanks dat de laadlimiet op 1 fase 12A stond (te zien in zelfde pagina). Ik vraag me af waarom hij wel van 6A naar 8A schakelt maar daarna niet verder wil? Er is load balancing via spoelen meegeleverd. Zorgt Loadbalancing dat we op 1 fase niet boven de 8A uit komen?

Ik heb meestal een 3,5 kWh overschot op een zonige dag en en nu moet ik kiezen uit limiet zetten op 6A voor 3 fase (ongeveer 4.3 kWh en dus extra uit net halen) of 1 fase 8A (1.9 kWh, en dus terugleveren aan grid).

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:34
Knowbody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:36:
[...]

Volgens mij heeft de Business altijd een socket.

Op de website wordt de Business met kabel en met socket afgebeeld, de datasheet geeft echter een ander antwoord (edit op de website linkt het naar de oude datasheet, bij de downloads staat een nieuwere)

[Afbeelding]

PS bovenstaand komt uit pdf sept 2024

Er is een nieuwere pdf uit mrt 2025:

Dat geeft verwarring en duidelijkheid tegelijk.
[Afbeelding]

Wie weet het zeker of heeft er eentje?
Misschien een beetje laat, maar dit zou het moeten verduidelijken.
TL;DR, de Home Plus is hernoemd naar Business.
https://peblar.com/suppor...out-what-you-need-to-know

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44
zeco980 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:36:
@Invictus66 heb vorige week maandag al een mail verstuurd naar eneco mobility, maar tegen dat ik daar een reactie van zal krijgen... Hoe heb jij contact opgenomen met hen?
Ik heb het even opgezocht. ik heb contact opgenomen via het formulier op hun website. Ik heb toen na 2 dagen antwoord gekregen.
Pagina: 1 2 Laatste