• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Ik gebruik zelf een broodbakmachine om 2 a 3 keer per week een klein brood te bakken. In de broodtrommel blijft het geen 3 dagen goed. (Dus ik vries het teveel in. )
Ik neem even aan dat er geen of nauwelijks conserveer middelen in de brood mix zitten.

De bakker gebruikt conserveer middelen zodat klanten langer/lekker/"vers" brood hebben na aankoop. En de bakker kan misschien ook brood van gisteren als vers verkopen. Minder derving door minder teveel. Conserveermiddelen maken het voor de bakker volgens mij goedkoper.
Echt goede bakkers doen dat dan weer niet en daar is het brood ook meteen duurder. Waarschijnlijk omdat ze het risico van overgebleven brood enigszins in moeten calculeren. Al is de beste (en duurste) bakker bij mij in de buurt (die alles nog iedere dag vers bakt in het winkelpand), meestal voor 15.00 uitverkocht.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Not really..... Jeroen heeft een berekening gemaakt voor iets versus een zuurdesem brood van de bakker. Dat laatste vereist een compleet ander recept dan wat hij neergezet heeft. Onder andere een compleet ander meel (en zeker geen bloem) wat al snel 4-5 euro per kilo kost. Dan kom je al op hele andere getallen uit. En dan hebben we het nog helemaal niet over het conserveringsmiddel wat die bakker gebruikt.....

Ik heb nog geen serieuze vergelijking gezien. Nog geen berekening gebaseerd op de daadwerkelijke ingrediënten van het brood bij de bakker of de supermarkt. Dus nogmaals: Nope.
Nee hoor.

Ik maak gebruik van een zuurdesemrecept en daar kan je gewoon tarwebloem voor gebruiken. Het kan met andere meelsoorten, maar is geen vereiste. En ik vergelijk het qua prijs met het tarwe zuurdesembrood van mijn lokale bakker

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Wispe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:57:
[...]

Je stelt nu dat voor een vergelijkbaar zuurdesembrood ‘compleet ander meel’ van €4 à €5 per kilo nodig is. Waar baseer je dat op? Zelfs als ik voor de discussie jouw €5 per kilo overneem en uitga van 600 gram meel, kost dat €3. Tel daar zout, starter en stroom bij op en je zit nog steeds rond de €3,40, tegenover €4 à €5 bij de bakker. Dan is zelf bakken dus nog steeds goedkoper — alleen is het verschil kleiner.

Bovendien begrijp ik je opmerking over conserveringsmiddelen niet helemaal. Als de bakker die gebruikt en ik thuis niet, zijn dat juist extra kosten aan de kant van de bakker, niet aan de mijne.

Nogmaals: het is geen hogere wiskunde om tot de terechte aanname te komen dat zelf brood bakken goedkoper is dan een brood bij de bakker halen. Zoals ik hierboven al meerdere malen heb aangekaart: een bakker heeft commerciële overhead die je als consument die thuis brood bakt niet hebt. Dat geldt voor vrijwel alles wat je uitbesteedt versus zelf doet.
Dat laatste wordt vooral vervelend als je eigen klanten dingen zelf gaan doen om geld te besparen....

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
R_Zwart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Dat laatste wordt vooral vervelend als je eigen klanten dingen zelf gaan doen om geld te besparen....
Heel vervelend inderdaad. Ik zeg dan ook altijd tegen mijn cliënten dat ze niet zelf de statuten voor hun stichting/vereniging moeten opstellen, want dan kan ik er meer aan sleutelen dan wanneer ik simpelweg een model erbij pak en dat aan hun wensen aanpas.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wispe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:

Opportunity costs zijn alleen relevant als je de tijd die je eraan besteedt daadwerkelijk anders had kunnen inzetten om dat inkomen te verdienen. Als ik op zaterdagmiddag zelf brood bak, loop ik niet ineens een uurloon mis omdat ik dat brood zelf maak.
Niet echt. Opportunity cost is niet hetzelfde als gederfd loon. Volgens jouw redenering heeft vrije tijd geen waarde zolang je die niet in inkomen had kunnen omzetten.

Mijn vrije tijd heeft uiteraard wel waarde. Nu ik er zo over nadenk, een best wel hoge waarde, want ik werk 3,5 dag in de week in plaats van 5 dagen. Als ik ervoor kies om een uur zelf te klussen, is de relevante vergelijking niet alleen wat materieel plus materiaal en een vakman kosten, maar ook wat ik anders met dat uur had kunnen doen. Dat alternatief hoeft helemaal geen betaald werk te zijn.

Als ik mijn vrije tijd op bijvoorbeeld mijn uurloon waardeer, is dat dus een relevante opportunity cost. Over de hoogte van die waardering kun je discussiëren, maar zeggen dat opportunity cost niet relevant is omdat er geen daadwerkelijk inkomen wordt misgelopen, is simpelweg een verkeerde voorstelling van het begrip.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Niet echt. Opportunity cost is niet hetzelfde als gederfd loon. Volgens jouw redenering heeft vrije tijd geen waarde zolang je die niet in inkomen had kunnen omzetten.

Mijn vrije tijd heeft uiteraard wel waarde. Nu ik er zo over nadenk, een best wel hoge waarde, want ik werk 3,5 dag in de week in plaats van 5 dagen. Als ik ervoor kies om een uur zelf te klussen, is de relevante vergelijking niet alleen wat materieel plus materiaal en een vakman kosten, maar ook wat ik anders met dat uur had kunnen doen. Dat alternatief hoeft helemaal geen betaald werk te zijn.

Als ik mijn vrije tijd op bijvoorbeeld mijn uurloon waardeer, is dat dus een relevante opportunity cost. Over de hoogte van die waardering kun je discussiëren, maar zeggen dat opportunity cost niet relevant is omdat er geen daadwerkelijk inkomen wordt misgelopen, is simpelweg een verkeerde voorstelling van het begrip.
Ik ontken niet dat vrije tijd waarde heeft, maar jouw uurloon als prijskaartje aan ieder uur vrije tijd hangen is een persoonlijke keuze, geen daadwerkelijk gemaakte kostenpost. Als ik €50 bespaar door iets zelf te doen, heb ik financieel €50 bespaard. Of ik die besparing een uur van mijn vrije tijd waard vind, is een tweede vraag.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-08 21:28
Als je daarmee een bank en stoelen uitspaart is dat wel serieus geld ja. O nee laat maar, straks komt er weer 3 pagina's discussie over meubels uit de kringloop. 8)

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:41
ZO! Hoe gaat het met GEEN DISCUSSIES in het topic?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste