• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:56
W1ck1e schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Ik gebruik zelf een broodbakmachine om 2 a 3 keer per week een klein brood te bakken. In de broodtrommel blijft het geen 3 dagen goed. (Dus ik vries het teveel in. )
Ik neem even aan dat er geen of nauwelijks conserveer middelen in de brood mix zitten.

De bakker gebruikt conserveer middelen zodat klanten langer/lekker/"vers" brood hebben na aankoop. En de bakker kan misschien ook brood van gisteren als vers verkopen. Minder derving door minder teveel. Conserveermiddelen maken het voor de bakker volgens mij goedkoper.
Echt goede bakkers doen dat dan weer niet en daar is het brood ook meteen duurder. Waarschijnlijk omdat ze het risico van overgebleven brood enigszins in moeten calculeren. Al is de beste (en duurste) bakker bij mij in de buurt (die alles nog iedere dag vers bakt in het winkelpand), meestal voor 15.00 uitverkocht.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Not really..... Jeroen heeft een berekening gemaakt voor iets versus een zuurdesem brood van de bakker. Dat laatste vereist een compleet ander recept dan wat hij neergezet heeft. Onder andere een compleet ander meel (en zeker geen bloem) wat al snel 4-5 euro per kilo kost. Dan kom je al op hele andere getallen uit. En dan hebben we het nog helemaal niet over het conserveringsmiddel wat die bakker gebruikt.....

Ik heb nog geen serieuze vergelijking gezien. Nog geen berekening gebaseerd op de daadwerkelijke ingrediënten van het brood bij de bakker of de supermarkt. Dus nogmaals: Nope.
Nee hoor.

Ik maak gebruik van een zuurdesemrecept en daar kan je gewoon tarwebloem voor gebruiken. Het kan met andere meelsoorten, maar is geen vereiste. En ik vergelijk het qua prijs met het tarwe zuurdesembrood van mijn lokale bakker

• R_Zwart
Wispe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:57:
[...]

Je stelt nu dat voor een vergelijkbaar zuurdesembrood ‘compleet ander meel’ van €4 à €5 per kilo nodig is. Waar baseer je dat op? Zelfs als ik voor de discussie jouw €5 per kilo overneem en uitga van 600 gram meel, kost dat €3. Tel daar zout, starter en stroom bij op en je zit nog steeds rond de €3,40, tegenover €4 à €5 bij de bakker. Dan is zelf bakken dus nog steeds goedkoper — alleen is het verschil kleiner.

Bovendien begrijp ik je opmerking over conserveringsmiddelen niet helemaal. Als de bakker die gebruikt en ik thuis niet, zijn dat juist extra kosten aan de kant van de bakker, niet aan de mijne.

Nogmaals: het is geen hogere wiskunde om tot de terechte aanname te komen dat zelf brood bakken goedkoper is dan een brood bij de bakker halen. Zoals ik hierboven al meerdere malen heb aangekaart: een bakker heeft commerciële overhead die je als consument die thuis brood bakt niet hebt. Dat geldt voor vrijwel alles wat je uitbesteedt versus zelf doet.
Dat laatste wordt vooral vervelend als je eigen klanten dingen zelf gaan doen om geld te besparen....

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
R_Zwart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Dat laatste wordt vooral vervelend als je eigen klanten dingen zelf gaan doen om geld te besparen....
Heel vervelend inderdaad. Ik zeg dan ook altijd tegen mijn cliënten dat ze niet zelf de statuten voor hun stichting/vereniging moeten opstellen, want dan kan ik er meer aan sleutelen dan wanneer ik simpelweg een model erbij pak en dat aan hun wensen aanpas.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:20
Wispe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:

Opportunity costs zijn alleen relevant als je de tijd die je eraan besteedt daadwerkelijk anders had kunnen inzetten om dat inkomen te verdienen. Als ik op zaterdagmiddag zelf brood bak, loop ik niet ineens een uurloon mis omdat ik dat brood zelf maak.
Niet echt. Opportunity cost is niet hetzelfde als gederfd loon. Volgens jouw redenering heeft vrije tijd geen waarde zolang je die niet in inkomen had kunnen omzetten.

Mijn vrije tijd heeft uiteraard wel waarde. Nu ik er zo over nadenk, een best wel hoge waarde, want ik werk 3,5 dag in de week in plaats van 5 dagen. Als ik ervoor kies om een uur zelf te klussen, is de relevante vergelijking niet alleen wat materieel plus materiaal en een vakman kosten, maar ook wat ik anders met dat uur had kunnen doen. Dat alternatief hoeft helemaal geen betaald werk te zijn.

Als ik mijn vrije tijd op bijvoorbeeld mijn uurloon waardeer, is dat dus een relevante opportunity cost. Over de hoogte van die waardering kun je discussiëren, maar zeggen dat opportunity cost niet relevant is omdat er geen daadwerkelijk inkomen wordt misgelopen, is simpelweg een verkeerde voorstelling van het begrip.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Niet echt. Opportunity cost is niet hetzelfde als gederfd loon. Volgens jouw redenering heeft vrije tijd geen waarde zolang je die niet in inkomen had kunnen omzetten.

Mijn vrije tijd heeft uiteraard wel waarde. Nu ik er zo over nadenk, een best wel hoge waarde, want ik werk 3,5 dag in de week in plaats van 5 dagen. Als ik ervoor kies om een uur zelf te klussen, is de relevante vergelijking niet alleen wat materieel plus materiaal en een vakman kosten, maar ook wat ik anders met dat uur had kunnen doen. Dat alternatief hoeft helemaal geen betaald werk te zijn.

Als ik mijn vrije tijd op bijvoorbeeld mijn uurloon waardeer, is dat dus een relevante opportunity cost. Over de hoogte van die waardering kun je discussiëren, maar zeggen dat opportunity cost niet relevant is omdat er geen daadwerkelijk inkomen wordt misgelopen, is simpelweg een verkeerde voorstelling van het begrip.
Ik ontken niet dat vrije tijd waarde heeft, maar jouw uurloon als prijskaartje aan ieder uur vrije tijd hangen is een persoonlijke keuze, geen daadwerkelijk gemaakte kostenpost. Als ik €50 bespaar door iets zelf te doen, heb ik financieel €50 bespaard. Of ik die besparing een uur van mijn vrije tijd waard vind, is een tweede vraag.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Als je daarmee een bank en stoelen uitspaart is dat wel serieus geld ja. O nee laat maar, straks komt er weer 3 pagina's discussie over meubels uit de kringloop. 8)

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-09 18:34
snip: topicreport is beter

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 14-08-2026 13:56 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Het titel van dit topic: Hoe serieus geld besparen? Kortom, een discussie over brood en een kwartje (ja ja) besparen is niet ontopic. Dus graag vanaf hier weer ontopic én gezellig verder. Merk je dat een van die 2 niet gaat lukken: niet reageren kan ook soms beter zijn :)

• djordy_
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-09 09:31
*knip* Zie de modbreak hierboven

[ Voor 93% gewijzigd door Zr40 op 15-08-2026 12:32 ]

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 23:28
Dit topic heeft mij een beetje inspiratie gegeven en ik heb de bezem gehaald door mijn verzekeringen en abonnementen:
  • Internet: verlengd bij Youfone (6 maanden korting, totaal €117 bespaard)
  • Elektra: overgestapt naar Pure Energie (€185 cashback)
  • Amazon Prime: opgezegd (€4,99 x 12 = €60 besparing per jaar)
  • Netflix: verlaagd naar Basic (€6 x 12 = €72 besparing per jaar)
  • Inboedelverzekering: gecontroleerd en behouden
  • Reisverzekering: gecontroleerd en behouden
  • Scooterverzekering: kan pas gunstig per maart worden aangepast
Mooie score zo voor de zondagavond.

Er staat voor deze week nog meer op de planning:
  • 2 creditcards opzeggen
  • ORV tegen het licht houden
  • Autoverzekering optimaliseren (hoger eigen risico en per jaar betalen)
  • HBO Max tegen het licht houden (is gedeeld met vrienden, maar al maanden niet meer opgestart)
  • Apple TV tegen het licht houden (is nu 3 maanden proef)
  • Netflix nogmaals tegen het licht houden. Kwaliteit is de laatste jaren zo onderuit gegaan dat we bijna niet meer kijken

• tajigox
Overigens misschien niet helemaal een echte besparing, maar ik ben ook bezig om de berging uit te ruimen. Spullen gaan óf naar het grofvuil óf op Marktplaats. Van een mountainbike tot een slowcooker die al tijden stof staat te verzamelen: het gaat allemaal één voor één weg.

Dat levert uiteindelijk ook weer honderden euro’s op. Gelukkig niet alles nieuw gekocht dus de het verlies valt nog mee.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@tajigox Complimenten; een inspireerde lijst.
Hierbij een aanvullende tip ter overweging; ik had ontzettend veel spullen die nog goed waren, maar zeer arbeidsintensief bleken om via Marktplaats op een rendabele manier waren kwijt te raken; denk aan alle tijd met verschrikkelijke chats op MP etc.

De oplossing om die lijst met nog goede spullen niet naar de stort te brengen was erg simpel maar zeer bevredigend; naar een goede kringloopwinkel gebracht; ik werd daar met open armen ontvangen, samen met een vrijwilliger de dozen ingeleverd en dat ze voor het goede doel weer een nieuwe bestemming kregen, gaf meer voldoening dan de som die het misschien had opgeleverd. #Mand

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:38
tajigox schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:09:
Dit topic heeft mij een beetje inspiratie gegeven en ik heb de bezem gehaald door mijn verzekeringen en abonnementen:

• 2 creditcards opzeggen
  • HBO Max tegen het licht houden (is gedeeld met vrienden, maar al maanden niet meer opgestart)
  • Netflix nogmaals tegen het licht houden. Kwaliteit is de laatste jaren zo onderuit gegaan dat we bijna niet meer kijken
Ik ken natuurlijk niet de polis van je reisverzekering maar daar moet nog wel ruimte zitten. Het is mijn ervaring dat de aanbieders slechts een paar euro op jaarbasis van elkaar verschillen. Dus pak ik ieder jaar in ieder geval een cashback door te switchen.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:28
Ik ben nu aan het carpoolen. Doe dit nu een half jaartje, besparing is wat moeilijk uit te rekenen, denk ergens rond de 1500 euro op jaarbasis scheelt. Het scheelt bovendien slijtage van de auto, de olie hoeft minder vaak te worden vervangen, de banden gaan langer mee en de afschrijving van de auto gaat omlaag.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mocht je ooit terug willen naar Amazon Prime, er is ook een jaarabonnement dat € 49,90 kost.

March of the Eagles

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:38
aljooge schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:47:
Ik ben nu aan het carpoolen. Doe dit nu een half jaartje, besparing is wat moeilijk uit te rekenen, denk ergens rond de 1500 euro op jaarbasis scheelt. Het scheelt bovendien slijtage van de auto, de olie hoeft minder vaak te worden vervangen, de banden gaan langer mee en de afschrijving van de auto gaat omlaag.
ANWB heeft een calculator om die kosten beter in beeld te brengen. Je voert je kenteken en kilometer per jaar in en je krijgt een vrij nauwkeurig berekening van alle vaste en variabele kosten gebaseerd op jou auto en gebruik. Je kunt dan zelf nog wat sleutelen aan de bedragen maar de basis is er.

• aljooge
49euro schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

ANWB heeft een calculator om die kosten beter in beeld te brengen. Je voert je kenteken en kilometer per jaar in en je krijgt een vrij nauwkeurig berekening van alle vaste en variabele kosten gebaseerd op jou auto en gebruik. Je kunt dan zelf nog wat sleutelen aan de bedragen maar de basis is er.
Op basis daarvan was ik inderdaad uitgegaan van iets van 35 cent / km. Het lastige waarom de besparing niet goed uit te rekenen is, is de gemiddelde bezetting. Door verlof of andere verplichtingen wisselt het aantal passagiers per dag. Ik houd het daarom maar gezien met die ingewikkelde rekensom. Elke dag zelf niet rijden is een paar tientjes en dat is mooi meegenomen.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:15
aljooge schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:50:
[...]

Op basis daarvan was ik inderdaad uitgegaan van iets van 35 cent / km. Het lastige waarom de besparing niet goed uit te rekenen is, is de gemiddelde bezetting. Door verlof of andere verplichtingen wisselt het aantal passagiers per dag. Ik houd het daarom maar gezien met die ingewikkelde rekensom. Elke dag zelf niet rijden is een paar tientjes en dat is mooi meegenomen.
Wat ik me dan wel afvraag. Stel je voor dat je van je baas reiskostenvergoeding krijgt. Normaal is dat niet eens genoeg om je benzine van te betalen, maar als je met 3 of 4 mensen carpoolt dan wordt dat een stuk gunstiger. Maar wat zou de baas daarvan zeggen? Hij betaalt dan 3 of 4 mensen reiskostenvergoeding, terwijl maar 1 van die mensen daadwerkelijk kosten maakt...

• aljooge
PhilipsFan schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 03:14:
[...]

Wat ik me dan wel afvraag. Stel je voor dat je van je baas reiskostenvergoeding krijgt. Normaal is dat niet eens genoeg om je benzine van te betalen, maar als je met 3 of 4 mensen carpoolt dan wordt dat een stuk gunstiger. Maar wat zou de baas daarvan zeggen? Hij betaalt dan 3 of 4 mensen reiskostenvergoeding, terwijl maar 1 van die mensen daadwerkelijk kosten maakt...
Het bedrijf wil graag vergroenen, in verband met duurzaamheids certificering. de baas vindt dit soort initiatieven prima. Hij heeft dit veel liever dan dat werknemers ergens anders gaan werken vanwege de hoge benzineprijzen.

• jeroenkb
  • Niet online
XWB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Mocht je ooit terug willen naar Amazon Prime, er is ook een jaarabonnement dat € 49,90 kost.
-zie modbreak-

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2026 11:12 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:48
49euro schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Ik ken natuurlijk niet de polis van je reisverzekering maar daar moet nog wel ruimte zitten. Het is mijn ervaring dat de aanbieders slechts een paar euro op jaarbasis van elkaar verschillen. Dus pak ik ieder jaar in ieder geval een cashback door te switchen.
Een (relatief) grote besparing kan het zijn door te kiezen voor een reisverzekering met flexibele 'modules' die je alleen aan zet als dat nodig is. De standaard dekking, die maar een paar euro per maand kost, kun je het hele jaar door laten doorlopen (bv ook voor dagjes uit). Maar extra (dure) dekkingen voor bv. wintersport of annulering zet ik alleen aan op het moment dat dat nodig is. En weer uit als de vakantie voorbij is.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:00
Nog een tip van mij. Over gestapt op NLZIET 12,- .
Odidio TV opgezegd, 17,-
NPO plus opgezegd 4,-
Videoland opgezegd 7,-
En ik weet dat de diensten en series zijn niet helemaal hetzelfde. Maar voor mij prima.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

*knip* zie de eerdere modbreak

[ Voor 108% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2026 09:45 ]

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:35
[...]

Voor werkgever kost dit geen cent extra tov de situatie dat iedereen apart komt. Dan gun je de werknemers dit extraatje, anders komen ze alsnog apart. Vaak niet zichtbare voordelen voor werkgever als verlichting parkeerdruk en groen beleid. Om die reden betalen veel werkgevers ook km vergoeding als je op de fiets komt.

• DarkSEDA
  • Laatst online: 19:01
Sempy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:36:
[...]
Voor werkgever kost dit geen cent extra tov de situatie dat iedereen apart komt. Dan gun je de werknemers dit extraatje, anders komen ze alsnog apart. Vaak niet zichtbare voordelen voor werkgever als verlichting parkeerdruk en groen beleid. Om die reden betalen veel werkgevers ook km vergoeding als je op de fiets komt.
De belastingdienst vindt dat ook wel prima. Zie 23.8.1 uit het handboek loonheffingen.
Als uw werknemer zélf besluit om 1 of meer collega’s mee te nemen, mag u ook aan die collega(’s) een onbelaste vergoeding betalen van maximaal € 0,23 per kilometer. U mag dan aan uw werknemer die rijdt, geen onbelaste vergoeding betalen voor eventuele omrijkilometers, omdat deze kilometers een privékarakter hebben.
https://download.belastin...heffingen-lh0221t61fd.pdf

• tajigox
SonOfSam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:40:
Odidio TV opgezegd, 17,-
NPO plus opgezegd 4,-
Videoland opgezegd 7,-
En ik weet dat de diensten en series zijn niet helemaal hetzelfde. Maar voor mij prima.
Mooie tip. Het lijken kleine bedragen, maar het scheelt toch €192 per jaar.

Zelf heb ik al vijftien jaar helemaal geen Nederlandse tv meer. Incidenteel kijk ik iets via de NPO-app, bijvoorbeeld het Nederlands elftal of wielrennen. Naar de commerciële kanalen kijk ik eigenlijk toch nooit dus mis er niets aan.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Over tv gesproken, wij volgen best veel Nederlandse tv maar nooit integraal. Met NPO Plus en Videoland zijn we wat dat betreft volledig voorzien in onze behoeftes. Toch hebben we nog een tv-abonnement, omdat ik graag elk weekend Eredivisie kijk en dus ESPN Compleet wil hebben. Dat gaat niet zonder tv-abonnement. Nu betalen we denk ik rond de 30 euro per maand voor de combi tv-abonnement met ESPN Compleet, maar dat moet toch goedkoper kunnen? Ik zou best graag het tv-abonnement eruit schoppen, maar niet ten koste van geen voetbal meer kunnen kijken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

tajigox schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Mooie tip. Het lijken kleine bedragen, maar het scheelt toch €192 per jaar.

Zelf heb ik al vijftien jaar helemaal geen Nederlandse tv meer. Incidenteel kijk ik iets via de NPO-app, bijvoorbeeld het Nederlands elftal of wielrennen. Naar de commerciële kanalen kijk ik eigenlijk toch nooit dus mis er niets aan.
Misschien zit ik hier in het verkeerde topic (ik had deze eigenlijk nog nooit serieus geopend/gelezen), maar dit is toch geleuter in de marge? 200/jaar is 2000 euro over 10 jaar gezien... Misschien 2500 met inflatie.. Dat vind ik niet "serieus besparen".....

Ik ben trouwens wel echt zuinig verder, maar het leven moet ook leuk zijn...

Onze grootste besparingen zitten op:

- 1 kind ipv 2 (of meer)
- 1 auto ipv 2 (of meer)
- Langer doorrijden in de auto (ipv elke 4-6 jaar een nieuwe)
- 1 rijtjeshuis ipv een 2-onder-1 kap (of meer)
- Boodschappen bewust doen in bulk
- Budgetteren (we hebben bijvoorbeeld een aparte boodschappenrekening)
- Uitjes en etentjes via SocialDeal e.d.

Dat levert toch allemaal veel meer op dan die paar streaming-diensten... Overigens; Als je het echt niet gebruikt, ja dan snap ik het..

Wij betalen alleen voor Netflix, Prime en Spotify. Maar dat gebruiken we ook echt intensief.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 18-08-2026 11:39 ]

• tajigox
FreakNL schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Misschien zit ik hier in het verkeerde topic (ik had deze eigenlijk nog nooit serieus geopend/gelezen), maar dit is toch geleuter in de marge? 200/jaar is 2000 euro over 10 jaar gezien... Misschien 2500 met inflatie.. Dat vind ik niet "serieus besparen".....

- 1 kind ipv 2 (of meer)
- 1 auto ipv 2 (of meer)

Dat levert toch allemaal veel meer op dan die paar streaming-diensten... Overigens; Als je het echt niet gebruikt, ja dan snap ik het..

Wij betalen alleen voor Netflix, Prime en Spotify. Maar dat gebruiken we ook echt intensief.
Eerste zin uit de OP
  • Serieuze besparingen op vaste lasten en grote posten. Richtwaarden: ≥ €10 p.m. of ≥ €100 p.j., of een duidelijke tijdsbesparing die in euro’s opweegt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah, die had ik gemist.
100/jaar, dat vind ik niet "serieus".. Maargoed...

Zelf dingen doen en repareren helpt ook trouwens.

Ik heb in 2019 mijn TV gerepareerd ipv een nieuwe te kopen
Ik heb in 2024 mijn vaatwasser gerepareerd ipv een nieuwe te kopen

9/10 mensen hadden op dat moment een nieuwe gekocht want de reparatie was niet eenvoudig.

Allebei doen het nog. Ooit gaat het natuurlijk een keer kapot maar het scheelt misschien toch een aankoop of 3 a 4 over mijn gehele leven, alleen al voor deze producten.

Ohja, nog zo'n goeie; Kleding. Dat interesseert me dus geen fuck. Ik kwam erachter dat mijn Puma sneakers dus van 2015 waren.. Toch maar nieuwe besteld op Amazon (zelfde type dan wist ik zeker dat ze pasten). Heb ook nog 2 ander paar schoenen hoor (iets nieuwer).. Verder loop ik op werk 9/10 keer in werkkleding (behalve als ik op HQ moet zijn, dan iets netter).. En mijn andere kleding draag ik echt af.. Ik geef denk ik zo'n 100-200 euro per jaar uit aan kleding, max.

[ Voor 110% gewijzigd door FreakNL op 18-08-2026 12:01 ]

• tajigox
Daar kun je over discussiëren: want als je goed gaat kijken dan is het vaak 100 euro, 200 euro daar en voor je het weet is het een paar duizend euro per jaar.

Overigens ben ik het helemaal met je eens hoor met de punten die je noemt. Daar zitten grote besparingen in en aantal doe ik ook.

Ik ben zelf in de zomer altijd wat rustiger met werk dus dat is voor mij het moment om dit soort dingen weer eens aan te scherpen. Zo kwam ik een creditcard tegen die ik vroeger wel gebruikte maar al jaren niet meer. Blijkbaar betaal ik daar al zo’n tien jaar €2,50 per maand voor. Geen wereldbedrag natuurlijk maar toch fijn om zo’n onnodig lek te dichten.

[ Voor 38% gewijzigd door tajigox op 18-08-2026 11:44 ]

• tajigox
Vld1989 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:26:
Over tv gesproken, wij volgen best veel Nederlandse tv maar nooit integraal. Met NPO Plus en Videoland zijn we wat dat betreft volledig voorzien in onze behoeftes. Toch hebben we nog een tv-abonnement, omdat ik graag elk weekend Eredivisie kijk en dus ESPN Compleet wil hebben. Dat gaat niet zonder tv-abonnement. Nu betalen we denk ik rond de 30 euro per maand voor de combi tv-abonnement met ESPN Compleet, maar dat moet toch goedkoper kunnen? Ik zou best graag het tv-abonnement eruit schoppen, maar niet ten koste van geen voetbal meer kunnen kijken.
Gevoel zegt dat je eens bij Youfone moet gaan neuzen. Bij Youfone compleet krijg je ESPN gratis en ze zijn sowieso al één van de goedkoopste.

• SonOfSam
Van betering.nl
10.000x €10,- is €100.000 euro. En besparen werkt 2x tov meer verdienen.
Dus ja, ik zoek het ook in kleinere bedragen.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
@FreakNL dat heeft toch alles met je inkomen te maken? Voor iemand die 3x modaal ( bijv ) verdient is 200 p/j inderdaad een schijntje. Voor iemand die net aan de bijstand zit, is 200 p/j een godsvermogen..

Strava | AP | IP | AW | SM

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Odidio TV opgezegd, 17,-
NPO plus opgezegd 4,-
Videoland opgezegd 7,-
Als je coax hebt werkt die waarschijnlijk gewoon nog. Heb all jaren geen tv abonnement meer. En kijk soms via de coax tv en nieuws via de npo app. Het ergste wat kan gebeuren is dat coax afgesloten wordt maar die kans is klein. Je kan dan nog altijd nlziet aanvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door TheDudez op 18-08-2026 12:28 ]

Usenet handleidingen

• SonOfSam
Ja ik heb geen coax in huis meer. Alles is hier utp. Heb wel 4 kabels naar televisie hoek liggen. Dat wel

• Sempy
  • Registratie: April 2004
Vld1989 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:26:
Sinds vorige zomer mag Canal+ geen ESPN meer verkopen aan nieuwe klanten, daarmee is het onmogelijk om ESPN los te krijgen van je internetprovider. Enige besparingsoptie is dus overstappen naar een goedkopere provider.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Daar heeft de baas toch uberhaupt weinig van te vinden? Als in, als ik besluit die 10km met de fiets te gaan, dan krijg ik ook niet minder reiskostenvergoeding. Of als je een nieuwe elektrische auto hebt gekocht die je met je eigen zonnepanelen gedeeltelijk kan laden, zou nogal vreemd worden als de baas dan zegt dat de reiskostenvergoeding dus wel naarbeneden kan.

• jeroenkb
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:01:
@FreakNL dat heeft toch alles met je inkomen te maken? Voor iemand die 3x modaal ( bijv ) verdient is 200 p/j inderdaad een schijntje. Voor iemand die net aan de bijstand zit, is 200 p/j een godsvermogen..
En dan nog ben ik heel content als ik weer eens 200 p/j bespaard heb door een simpele handeling zoals wijzigen van een verzekering of abonnement

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

Maar daarmee wordt dit topic dus alsnog een verzameling van kleine besparinkjes en kunnen we weer een extra topic open met titel 'Echt serieus besparen' met de meer controversiele/extreme maatregelen

Ik vind het zelf bijvoorbeeld altijd erg inspirerend als iemand manieren verzint om zonder auto (in bezit) door het leven te gaan, gratis aan sport doet, geen tv heeft/kijkt, minimaal verzekerd is, op fietsvakantie/kamperen gaat en daardoor uiteindelijk duizenden euro's per maand overhoudt.
of andere trucs/constructies die niet gangbaar zijn, maar wel gewoon mogelijk met wat wilskracht.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 18-08-2026 15:05 ]

• SonOfSam
Ok. Ok. Ik dacht met het voorgaande over 99 cent broden dat dit ook wel kon. Vond het zelf wel een mooie besparing.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
tajigox schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Gevoel zegt dat je eens bij Youfone moet gaan neuzen. Bij Youfone compleet krijg je ESPN gratis en ze zijn sowieso al één van de goedkoopste.
Sempy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Sinds vorige zomer mag Canal+ geen ESPN meer verkopen aan nieuwe klanten, daarmee is het onmogelijk om ESPN los te krijgen van je internetprovider. Enige besparingsoptie is dus overstappen naar een goedkopere provider.
Dan zal ik me misschien eens gaan verdiepen in providers! Zit momenteel bij KPN, maar met mijn mobiel bij Odido. Binnenkort loopt mijn contract met Odido af en het staat op de lijst om daarmee dan naar KPN te gaan om extra klantvoordelen te krijgen, maar wie weet is rondshoppen wel gewoon het voordeligst.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
[...]

- 1 kind ipv 2 (of meer)
- 1 auto ipv 2 (of meer)

Lol, de grootste besparing zou hebben gezeten in geen kind ipv 1. 1 ipv 2(+) bespaart vele malen minder dan 0 ipv 1(+).
(Leuk ook voor je kind, dat ie op "waarom heb ik geen broertje of zusje?" niet als antwoord krijgt dat hij/zij alles is wat papa en mama wenste, maar dat papa en mama hem/haar wel duur genoeg vinden om in huis te hebben :+ :P )

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 18-08-2026 15:22 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is wel heel negatief ingestoken. Er waren tig meer redenen om maar 1 kind te hebben, zeker niet alleen financieel. Maar we wilden wel 1 kind, niet 0.

Dus ik bekijk het alleen op basis van het verschil tussen 1 en 2. Zo is ons huis bijvoorbeeld groot genoeg nu en de auto ook. En het scheelt op vakantie ook.

Maar puur alleen financieel voor 1 ipv 2 kiezen is natuurlijk wel erg cru.

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:59:
Dat is wel heel negatief ingestoken. Er waren tig meer redenen om maar 1 kind te hebben, zeker niet alleen financieel. Maar we wilden wel 1 kind, niet 0.

Dus ik bekijk het alleen op basis van het verschil tussen 1 en 2. Zo is ons huis bijvoorbeeld groot genoeg nu en de auto ook. En het scheelt op vakantie ook.

Toch is het wel iets om in het achterhoofd te houden als je twijfelt over bv. een derde kind. In veel leefsituaties past 1 of 2 kinderen goed, maar betekent een derde kind dat je toch wel aanpassingen moet doen aan woonruimte en aan de auto die je (mogelijk) bezit. Voor 1 of 2 kinderen is in veel woningen wel plek (eventueel ten koste van een werkkamer), maar wordt 3 kinderen krap. En in de meeste auto's kun je 2 kinderen prima kwijt en hoef je daarin niet extra te investeren (als je al een auto wil/had). Maar als je, naast twee ouders, ook drie kinderzitjes achter in de auto moet kunnen plaatsen, dan kom je toch uit op een flink prijziger categorie. Daarnaast heb je in vakantiehuisjes etc. vaak wel een stapelbed voor 2 kinderen, maar betekent een vijfpersoons verblijf toch een flinke meerprijs. Of kun je in een hotel 2 kinderen op de kamer wel hebben (soms gratis), maar heb je bij 3 kinderen flinke extra kosten.

• SonOfSam
Ik kan dit als vader van 3 bevestigen. Maar het gaat nog veel verder. Ook op kleine schaal. Koekjes bijvoorbeeld gaan meestal per 8 of 12. Worsten / hamburgers / etc ook per 4

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
SonOfSam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:53:
Ik kan dit als vader van 3 bevestigen. Maar het gaat nog veel verder. Ook op kleine schaal. Koekjes bijvoorbeeld gaan meestal per 8 of 12. Worsten / hamburgers / etc ook per 4
complot van t CDA :+

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Odidio TV opgezegd, 17,-
NPO plus opgezegd 4,-
Videoland opgezegd 7,-
Wij vergelijkbaar. Maar dan nog de glasvezel aanbieding waar discussie over was van €1,- per maand erbij. En een odido overgestapt naar sim only goedkoop abonnement.

Totaal bijna €500 per jaar. Ik persoonlijk vind het serieus.
+ Verzekering Figo van de hond opgezegd. Scheelt ook €80,-.

Voor velen op GoT is het wellicht wisselgeld waar ze niet eens voor bukken om op te rapen. Voor ons zijn het serieuze bedragen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn besparing ligt dit jaar op het uitstellen van kopen. En dan vooral met gadgets. Ik had er een handje van om in impuls dingen te kopen waarbij ze na een klein poosje niet meer gebruikt worden. Uitermate zonde natuurlijk.

Dingen die ik dit jaar nog niet gekocht heb:
  • Digitale notitieblok
  • Nieuwe monitor
  • iPad
  • Grasmaaier op accu
Het gaat hier om dingen die ik onder de streep alleen leuk vind om te hebben en geen noodzaak zijn. De stelregel is minimaal een maand wachten, vaak merk ik dat mijn behoeft of interesse al flink afgezwakt is.

Ik sluit niet uit dat ik deze items niet alsnog een keer koop maar soms komt van uitstel afstel of op z’n minst zakken prijzen of komen zaken een keer met korting beschikbaar.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vorige ipad heb ik 8 jaar mee gedaan. Nog zo’n bespaartip bij elektronica ; modelletje eerder kopen ipv de allernieuwste.

ik zag overigens een Oled topic hier op tweakers waar de TS aangaf toch wel 5 jaar met de TV te willen doen. Mijn TV is nu bijna 14 jaar oud…….. Daar kan geen 10tje her en der tegenop .

@Dennis1812 dat vind ik ook een fors bedrag hoor. Alleen of die Figo verzekering opzeggen verstandig is weet je pas achteraf… Nog zo’n bespaartip trouwens; neem geen huisdieren :+

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2026 18:26 ]

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:51:
Vorige ipad heb ik 8 jaar mee gedaan. Nog zo’n bespaartip bij elektronica ; modelletje eerder kopen ipv de allernieuwste.

ik zag overigens een Oled topic hier op tweakers waar de TS aangaf toch wel 5 jaar met de TV te willen doen. Mijn TV is nu bijna 14 jaar oud.. Daar kan geen 10tje her en der tegenop .

@Dennis1812 dat vind ik seleen fors bedrag hoor. Alleen of die Figo verzekering opzeggen verstandig is weet je pas achteraf… Nog zo’n bespaartip trouwens; neem geen huisdieren:+
Persoonlijk vind ik neem geen kinderen/huisdieren/partner/auto/huis echt dooddoeners. Maar dat zal aan mij liggen.

We hebben met onze vorige hond zeker de laatste jaren serieuze kosten gemaakt met ~120 euro medicatie per maand voor ruim 5 jaar.
En her en der een behandeling of extra consult.

Bij deze hond als puppy begonnen met premie van ongeveer 60 euro. Nu is hij net ,2 en is de premie al €80,-.
Dus stel dat als hij 10 is ook serieuze problemen krijgt heb ik al heel wat bespaard.

Een navelbreuk OK is al betaald door Figo net als immunotherapie voor allergie. Net als de rabiës die 3 jaar geldig is.
Meeste hebben we er wel uit. Tenzij hij morgen een serieus ongeluk krijgt. Dan is t stom idd.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vandaar ook de :+

Feit blijft wel; Als ik zie waar mensen geld aan uitgeven. Het kan niet en-en-en-en-en… Ja, het kan wel maar dan moet je daarna niet klagen dat je niet kunt sparen….

En IMO; Ik vind honden leuk maar 120 per maand voor 5 jaar? Dat zijn wel echt first world problems…. En doet al je andere besparingen ook meteen teniet.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2026 08:37 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Inderdaad mensen die ver boven hun stand leven (daar bedoel ik niemand specifiek mee) kunnen relatief makkelijk 'serieus besparen'.

Ik zie dit topic meer als : als je de basiszaken al redelijk op orde hebt, wat kun je dan nog doen?

• de Peer

de Peer

under peer review

Dennis1812 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:57:
[...]

Bij deze hond als puppy begonnen met premie van ongeveer 60 euro. Nu is hij net ,2 en is de premie al €80,-.
Dus stel dat als hij 10 is ook serieuze problemen krijgt heb ik al heel wat bespaard.
Kom nou, bespaard? :D :D

Ja als ik 5 jaar in een Ferrari ga rijden en daarna verkoop ik hem op marktplaats dan heb ik ook een megabeparing

• SonOfSam
Kinderen huisdieren en vergeet hobbies niet. En vakanties. Mag van mij allemaal geld kosten. Prachtig als je veel plezier haalt uit het bouwen van een modeltreinbaan. Of paardrijden. Of... Maar veel dingen zijn inwisselbaar en dan kan je gaan kijken naar besparingen. Dit kan per persoon wisselen. Dus laten we elkaar niet de maatnemen in de keuzes van wel of geen (extra) kinderen/huisdieren/hobbies. Maar tips geven als je ergens (serieus) geld op kan besparen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

The Third Man

The Third Jellyfish

de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

Ja als ik 5 jaar in een Ferrari ga rijden en daarna verkoop ik hem op marktplaats dan heb ik ook een mega besparing
Goeie tip ik ga die van mij ook verkopen :P

Maar verder eens met je strekking, de kracht van het topic zit in het ontdekken van besparingen die juist níét voor de hand liggen en/of al bij de standaardtips te vinden zijn. Vandaar “serieus” in de titel.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
Ik ben wel van mening dat alle kleine beetjes helpen.
Zelf ben ik vorig jaar pas echt gaan kijken naar (kleine) besparingen. Hier een greep:
  • TV pakket eruit en goedkoper internet (Klik en klaar) van ongeveer 60 euro per maand naar 21.
  • Voor het eerst overgestapt van energieleverancier. Samen met wat korter douchen, verwarming lager en welkomstbonus ruim 800 teruggekregen.
  • Zorgverzekering in 1x betaald. Twee tientjes.
  • Abonnementen eruit die ik niet gebruik (denk aan Twitch, Spotify). Ruim 15 euro per maand.
  • Sport materiaal gekocht en sportschool abonnement eruit. Eerste jaar nog geen besparing vanwege de eenmalige investering, maar daarna al gauw 20 euro in de maand.
Al met al zijn het (kleine) besparingen die jaarlijks toch flink meetellen (in mijn geval ruim 1700 op jaarbasis).
En zoals iemand al zei, ik denk nu ook na voordat ik (grote) uitgaven doe. Even een maandje in de winkelmand en daarna kijken of ik het nog nodig heb.

Misschien een tip die nog niet voorbij is gekomen. Vertel je omgeving vooral wat je nog zoekt.
Zo zocht ik nog een wasmachine. Toevallig was er een collega die ging samenwonen en er eentje overhad. Apparaat was 8 maanden oud, gekocht voor 500 en ik mocht het overnemen voor 100.

[ Voor 12% gewijzigd door champion16 op 19-08-2026 09:53 ]

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:47
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door wann0wfhc op 19-08-2026 09:55 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Als de korting op een heel jaar betalen van de zorgverzekering minder is dan de ECB rente, dan bespaar je juist geld als je het aan jezelf vooruit betaalt en in een (euro-)geldmarktfonds parkeert. Zelfde wat betreft spaarrekeningen, buitenlandse rekeningen zijn nu al boven de 3% aan het komen. Of, als het toch al op zoiets opgepot staat, daar dus laten.

• tajigox
The Third Man schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:08:
Als de korting op een heel jaar betalen van de zorgverzekering minder is dan de ECB rente, dan bespaar je juist geld als je het aan jezelf vooruit betaalt en in een (euro-)geldmarktfonds parkeert. Zelfde wat betreft spaarrekeningen, buitenlandse rekeningen zijn nu al boven de 3% aan het komen. Of, als het toch al op zoiets opgepot staat, daar dus laten.
De rente moet dan eigenlijk ongeveer twee keer zo hoog zijn. Het alternatief is namelijk om direct maandelijks te betalen. Gemiddeld heb je gedurende het jaar nog ongeveer de helft van het bedrag tot je beschikking. Je behaalt dus ook maar over ongeveer de helft van het bedrag rendement. Om dat te compenseren heb je grofweg een dubbele rente nodig.

Met andere woorden: vooruitbetalen is in mijn ogen bijna altijd de moeite waard als je daar een redelijke korting voor krijgt.

Aanvullende kun je ook nog alles voor het einde van het jaar betalen, dan bespaar je ook nog in box-3. Maar dat is helaas wel aan het veranderen.

• Wally2002
champion16 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:38:
Zelf ben ik vorig jaar pas echt gaan kijken naar (kleine) besparingen. Hier een greep:

Voor het eerst overgestapt van energieleverancier. Samen met wat korter douchen, verwarming lager en welkomstbonus ruim 800 teruggekregen.
Een enkele "kleine" besparing is wellicht niet veel (en in de scope van dit topic dan niet 'serieus' te noemen) maar meerdere kleinere besparingen bij elkaar is wel een grote inderdaad.

En het zal voor de een inderdaad kruimelwerk en gerommel in de marge zijn, voor de ander kan het echt aanzienlijk zijn. Persoonlijk zie ik liever meer (kleinere) tips in dit topic genoemd worden (en inderdaad ook de minder voor de hand liggende) dan een discussie over of een besparing nu wel of niet 'serieus' is.

Specifiek voor elektriciteit is er een apart topic:
Serieus elektriciteit besparen
@True lijkt me goed om die aan de TS toe te voegen.

Daar zie je overigens ook wel een discussie over of een bespaartip nu wel of niet in het topic hoort: de verwarming op 15 graden in de winter zetten is natuurlijk een flinke besparing, maar je verliest wel comfort. Vandaar dat daar ook het principe geldt dat er sprake moet zijn van behoud van comfort, als het over besparingen gaat.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

tajigox schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

De rente moet dan eigenlijk ongeveer twee keer zo hoog zijn. Het alternatief is namelijk om direct maandelijks te betalen. Gemiddeld heb je gedurende het jaar nog ongeveer de helft van het bedrag tot je beschikking. Je behaalt dus ook maar over ongeveer de helft van het bedrag rendement. Om dat te compenseren heb je grofweg een dubbele rente nodig.
Ik verwoorde dat misschien wat dubbelzinnig. Ik bedoelde met rente niet het percentage maar wat je betaalt of ontvangt. Net als dat men in de rechtspraak "vermeerderd met de wettelijke rente" zegt, dus de uitkomst van het percentage vermenigvulgd met de termijn. Omdat de insteek was dat men er "twee tientjes" mee bespaarde, dus ook het effectieve resultaat, niet het percentuele verschil.

Als je het geld ergens parkeert en er, inclusief er de maandbedragen weer vanaf halend meer dan twee tientjes aan rente mee ontvangt, bespaar je netto juist via die route en kost het meer om het in 1 keer voorruit te betalen.
Met andere woorden: vooruitbetalen is in mijn ogen bijna altijd de moeite waard als je daar een redelijke korting voor krijgt.
In mijn optiek is dat specifiek als de hierboven genoemde vergelijking daarop uitkomt. Ik reken bij besparingen liever het letterlijk uit dan er vanuit te gaan of het "bijna altijd" wel of niet de moeite waard is. En dus ook verder kijkend dan alleen of maandelijks vs jaarlijks bij de partij zelf twee tientjes scheelt bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 19-08-2026 13:08 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
  • TV pakket eruit en goedkoper internet (Klik en klaar) van ongeveer 60 euro per maand naar 21.
  • Voor het eerst overgestapt van energieleverancier. Samen met wat korter douchen, verwarming lager en welkomstbonus ruim 800 teruggekregen.
  • Zorgverzekering in 1x betaald. Twee tientjes.
  • Abonnementen eruit die ik niet gebruik (denk aan Twitch, Spotify). Ruim 15 euro per maand.
  • Sport materiaal gekocht en sportschool abonnement eruit. Eerste jaar nog geen besparing vanwege de eenmalige investering, maar daarna al gauw 20 euro in de maand.
Al met al zijn het (kleine) besparingen die jaarlijks toch flink meetellen (in mijn geval ruim 1700 op jaarbasis).
En zoals iemand al zei, ik denk nu ook na voordat ik (grote) uitgaven doe. Even een maandje in de winkelmand en daarna kijken of ik het nog nodig heb.

Misschien een tip die nog niet voorbij is gekomen. Vertel je omgeving vooral wat je nog zoekt.
Zo zocht ik nog een wasmachine. Toevallig was er een collega die ging samenwonen en er eentje overhad. Apparaat was 8 maanden oud, gekocht voor 500 en ik mocht het overnemen voor 100.
Sporten is wel een goede.
Ik heb begin 2023 geïnvesteerd in een flink sportrek, halterbank, lat pull station, olympische halterstang, gewichten en diverse accessoires naast een rubbervloer met matten. Het enige wat ik niet aangeschaft heb, zijn dumbbells welke met het lat pull station wat minder relevant zijn (bi/triceps kunnen met het lat pull station).
Kosten waren destijds op de kop af €3500. De huidige prijs van de sportschool waar ik trainde is net geen €40 per maand. Dat is een terugverdientijd van 7 jaar en 4 maand (nog zonder rentederving), met rentederving (en zonder inflatie op het lidmaatschap) is dat 8 jaar en 7 maand.
Voor mij is de investering meer dan geld omdat ik hierdoor ook vaker en consistenter sport, maar dat is niet in geld uit te drukken ;)
Daarnaast train ik samen met iemand anders waardoor we theoretisch (ik krijg geen €40/mnd van hem) de TVT tot de helft beperken.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
True schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Sporten is wel een goede.
Ik heb begin 2023 geïnvesteerd in een flink sportrek, halterbank, lat pull station, olympische halterstang, gewichten en diverse accessoires naast een rubbervloer met matten. Het enige wat ik niet aangeschaft heb, zijn dumbbells welke met het lat pull station wat minder relevant zijn (bi/triceps kunnen met het lat pull station).
Kosten waren destijds op de kop af €3500. De huidige prijs van de sportschool waar ik trainde is net geen €40 per maand. Dat is een terugverdientijd van 7 jaar en 4 maand (nog zonder rentederving), met rentederving (en zonder inflatie op het lidmaatschap) is dat 8 jaar en 7 maand.
Voor mij is de investering meer dan geld omdat ik hierdoor ook vaker en consistenter sport, maar dat is niet in geld uit te drukken ;)
Daarnaast train ik samen met iemand anders waardoor we theoretisch (ik krijg geen €40/mnd van hem) de TVT tot de helft beperken.
Je zou goede vrienden / buren voor een bedragje in de maand toegang kunnen geven tot jouw 'buurtsportschooltje' ;-)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

- 1 kind ipv 2 (of meer)
- 1 auto ipv 2 (of meer)

Daar betaal ik zelfs niet voor.
Prime gewoon gedeeld abo met een van de kinderen maar ik zou er mijn eigen geld niet aan kunnen spenderen.
Na lang aandringen eindelijk ingegaan op de 3-maanden gratis deal van Spotify (en onmiddellijk de datum van opzeg gemarkeerd in de digitale agenda. Na minder dan die drie maanden dacht ik al "wel veel geld voor weinig return". (En al helemaal na de recente verhoging van hun abo).
Verder ook al jaaaaren geen TV abo meer (alles via streaming) waardoor ik het kan doen met en internetabo van een 34 tot 40 €/maand en een smartphone abo van een 60 cent/maand.
En pas een jaar geleden van een "gewone" GSM overgeschakeld naar een smartphone (omdat ik het ding gratis kreeg aangeboden).

Maar ook dat is waarschijnlijk geneuzel in de marge.
Grootste "besparing" is - mijn mening - de totale afwezigheid van een lopende energierekening, woon- en autokosten.
Lijkt me duidelijk onder de regel te vallen van meer dan 10€ pm/100€ per jaar te besparen? (je kan er zelfs nog een nul achter plaatsen :) ).

Voor de meeste van mijn verplaatsing gebruik ik een ST2 Stomer Speedpedelec met de "blauwe" accu".
Uiteraard niet nieuw gekocht maar drie jaar oud (en zo goed als nieuw) voor 1100 € (en uiteraard laden op zonnestroom).

Toegegeven, aan het abo van het sporthonk gaf ik tot recent 15€/maand uit. Dat zou ik niet kunnen missen. Ieder zijn zwakheden. (Maar het bespaart wel één douche warm water per dag/om de twee dagen uit).

In de supermarkt komen we nauwelijks (toch niet voor basisvoeding). Groenten en fruit kweken we grotendeels zelf en af en toe eens iets meepikken op TGTG.

En het leven an sich lijkt me er niet minder leuk door.
Ik denk dat ik de meeste maanden er met 1000 € per maand wel ruim kom.
En neen, ik zit en zat nooit in de bijstand. :+

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 18:22 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:42:
Inderdaad mensen die ver boven hun stand leven (daar bedoel ik niemand specifiek mee) kunnen relatief makkelijk 'serieus besparen'.

Ik zie dit topic meer als : als je de basiszaken al redelijk op orde hebt, wat kun je dan nog doen?
Euh, is het in se dan nog nodig om verder te besparen?
Op basiszaken kan je moeilijk verder besparen.
Luxe is een eigen keuze.

De enige tip die ik kan meegeven is: geef nooit meer uit dan er eerst binnen kwam. Dat voorkomt op termijn al heel veel problemen. En investeer dat geld eenmalige in zaken die op termijn de lopende rekeningen fors doen dalen.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 18:18 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

Kom nou, bespaard? :D :D

Ja als ik 5 jaar in een Ferrari ga rijden en daarna verkoop ik hem op marktplaats dan heb ik ook een megabeparing
Ja ik kende vroeger iemand die 12 flessen jenever in de aanbieding kocht. Voorraadje voor een maand of 2… Die vond dat hij zichzelf rijk dronk :+

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:14
FreakNL schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:59:
Dat is wel heel negatief ingestoken.

Maar dan wel onderstaande schrijven…. Hoe is dit niet financieel dan, als je het over besparing hebt?

- 1 kind ipv 2 (of meer)

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:32:
Vandaar ook de :+

Feit blijft wel; Als ik zie waar mensen geld aan uitgeven. Het kan niet en-en-en-en-en… Ja, het kan wel maar dan moet je daarna niet klagen dat je niet kunt sparen….

En IMO; Ik vind honden leuk maar 120 per maand voor 5 jaar? Dat zijn wel echt first world problems…. En doet al je andere besparingen ook meteen teniet.
En toch was het echt een onderdeel van ons gezin.
De levensverwachting toen was max 2 jaar op medicatie die eerst iets lager gedoseerd was.
Maar uiteindelijk met wat dosis verhogingen 5 jaar volgehouden.
Toen was hij te ziek en niet meer comfortabele te krijgen en moeten laten inslapen helaas.

Ik heb geen seconde spijt van geen enkel pilletje wat ik hem gegeven heb.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dennis1812 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 02:58:
[...]

Logisch, dat was het punt ook niet. Het bewust (opnieuw) toevoegen van een hond aan het gezin terwijl dat dus heel erg duur kan worden, dat was het punt. Op dat moment heb je er nog geen band mee.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-08-2026 06:54 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:44
Zelf ben ik vorig jaar pas echt gaan kijken naar (kleine) besparingen.

[...]

Nee, alle kleine beetjes samen helpen niet. Je somt een aantal zaken op die daadwerkelijk kostenverlagend zijn en relatief weinig inspanning vergen (goedkopere energiecontract, goedkoper internet) en korter douchen wat verwaarloosbaar is maar wel meer inspanning vergt (korter douchen). Als je nuttige maatregelen combineert met bijna-niet-nuttige maatregelen en dan concludeert "het was tezamen nuttig", maakt niet dat bijna-niet-nuttige maatregelen alsnog nuttig zijn.

Heb je een slimme meter? Kijk hoeveel gas je verbruikt met douchen.

Heb je wel eens op een waternota gekeken? Verbruiks-afhankelijke deel is beperkt.

Korter en minder warm douchen is wel een advies die dermatologen vaak (terecht) meegeven, maar niet om kostenbesparende redenen.
Wally2002 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Een enkele "kleine" besparing is wellicht niet veel (en in de scope van dit topic dan niet 'serieus' te noemen) maar meerdere kleinere besparingen bij elkaar is wel een grote inderdaad.

En het zal voor de een inderdaad kruimelwerk en gerommel in de marge zijn, voor de ander kan het echt aanzienlijk zijn.

[...]
Niet dus. Zie bovenstaand. Het voelt misschien goed maar is niet rationeel onderbouwd.

• Wally2002
rr7r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Nee, alle kleine beetjes samen helpen niet. Je somt een aantal zaken op die daadwerkelijk kostenverlagend zijn en relatief weinig inspanning vergen (goedkopere energiecontract, goedkoper internet) en korter douchen wat verwaarloosbaar is maar wel meer inspanning vergt (korter douchen). Als je nuttige maatregelen combineert met bijna-niet-nuttige maatregelen en dan concludeert "het was tezamen nuttig", maakt niet dat bijna-niet-nuttige maatregelen alsnog nuttig zijn.

Heb je een slimme meter? Kijk hoeveel gas je verbruikt met douchen.

Heb je wel eens op een waternota gekeken? Verbruiks-afhankelijke deel is beperkt.

Korter en minder warm douchen is wel een advies die dermatologen vaak (terecht) meegeven, maar niet om kostenbesparende redenen.

[...]

Niet dus. Zie bovenstaand. Het voelt misschien goed maar is niet rationeel onderbouwd.
Besparen door iets niet te doen kun je extreem doortrekken, dat is neem ik aan wat je bedoelt?

De essentie is m.i. dan ook: besparen met behoud van comfort/kwaliteit.
Ik benoemde niet voor niets het elektriciteitstopic. Daar speelde eenzelfde discussie.

En prima als een beetje minder waterverbruik voor jou gerommel in de marge is, voor sommigen kan dit echt wel significant optellen met andere besparingen.

• Rubbergrover1
Dennis1812 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 02:58:
[...]

En toch was het echt een onderdeel van ons gezin.
De levensverwachting toen was max 2 jaar op medicatie die eerst iets lager gedoseerd was.
Maar uiteindelijk met wat dosis verhogingen 5 jaar volgehouden.
Toen was hij te ziek en niet meer comfortabele te krijgen en moeten laten inslapen helaas.

Vraag was volgens mij meer of je daar wel of geen verzekering voor zou moeten afsluiten. En of het opzeggen van die verzekering een goede serieuze besparing oplevert. Zelf ben ik van mening dat je vooral moet verzekeren wat je zelf niet kunt dragen. Grosso modo zal een verzekering gemiddeld meer kosten dan de vergoedingen die worden uitgekeerd. Anders zou de verzekeraar immers al failliet zijn. Als je toevallig een keer een "kneusje" als huisdier hebt, dan zal de verzekering voor dat dier wel uitkunnen. Maar voor alle andere "niet-kneusjes" die je in je leven hebt, zal de verzekering dan waarschijnlijk toch duurder zijn dan wat vergoed wordt. (Wij hebben overigens ook zo'n "kneusje" dat dagelijks medicijnen nodig heeft.)

Wat bij mij in het kader van deze verzekeringen dan vaak opkomt is, als je de zorg voor een huisdier niet zou kunnen dragen, zou je dan überhaupt wel dat huisdier moeten nemen? Maar dat is uiteraard een heel andere discussie.

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:18:
[...]

Besparen door iets niet te doen kun je extreem doortrekken, dat is neem ik aan wat je bedoelt?

Ik benoemde niet voor niets het elektriciteitstopic. Daar speelde eenzelfde discussie.

En prima als een beetje minder waterverbruik voor jou gerommel in de marge is, voor sommigen kan dit echt wel significant optellen met andere besparingen.
Ik denk dat een waterbesparende douchekop dan misschien meer zoden aan de dijk zet.

• rr7r
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat een waterbesparende douchekop dan misschien meer zoden aan de dijk zet.
28% volgens waternet

https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/gemiddeld-waterverbruik/

• de Peer

de Peer

under peer review

De daadwerkelijke besparing zit hem in het lagere energieverbruik, niet zozeer dat water zelf, want water is nog altijd zeer goedkoop, zelfs nu het duurder aan het worden is.

• rr7r
Wally2002 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:18:
[...]

Neem proef op de som. Je hebt slimme meter. Je hebt watermeter. Houd de tijd 1x bij en je verbruik. Margriet geeft aan dat 5 minuten douchen 43 eurocent kost, hoewel gemiddelde 7,7 minuten is terwijl ze van 5 minuten uitgaan. Zou heel goed kunnen. https://www.margriet.nl/actueel/zoveel-euro-5-minuten-douchen-2025~b65032b8/

0,43*365=156,95 per jaar

Douchen bij 7,7 minuten met waterbesparende kop zou 43 liter zijn volgens waternet. https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/gemiddeld-waterverbruik/

43*365*2,12=33,28 euro bij 2,12 euro per kuub water.

Meeste kosten zitten in gas. 0,3 kuub zegt margriet. Kuubprijs is 1,50 euro ongeveer?
0,3*365*1,5=164,25 per jaar.

Moet zeggen dat het nog meer is dan ik dacht. Maar je moet er inderdaad een hoop op inleveren als je de wekker gaat zetten. Koud douchen levert nog het meeste op. :+

Moet je echt van 5 minuten naar 3 minuten gaan. Tja. Dan bespaar je 80 euro per jaar.

• rr7r
de Peer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

De daadwerkelijke besparing zit hem in het lagere energieverbruik, niet zozeer dat water zelf, want water is nog altijd zeer goedkoop, zelfs nu het duurder aan het worden is.
Koud water is inderdaad heel goedkoop, maar minder water betekent ook minder warm water en dus minder gas. In het geval van douchen. ;)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42

DropjesLover

Dit dus ->

rr7r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Neem proef op de som. Je hebt slimme meter. Je hebt watermeter. Houd de tijd 1x bij en je verbruik. Margriet geeft aan dat 5 minuten douchen 43 eurocent kost, hoewel gemiddelde 7,7 minuten is terwijl ze van 5 minuten uitgaan. Zou heel goed kunnen. https://www.margriet.nl/actueel/zoveel-euro-5-minuten-douchen-2025~b65032b8/

0,43*365=156,95 per jaar

Douchen bij 7,7 minuten met waterbesparende kop zou 43 liter zijn volgens waternet. https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/gemiddeld-waterverbruik/

Meeste kosten zitten in gas. 0,3 kuub zegt margriet. Kuubprijs is 1,50 euro ongeveer?

Moet zeggen dat het nog meer is dan ik dacht. Maar je moet er inderdaad een hoop op inleveren als je de wekker gaat zetten. Koud douchen levert nog het meeste op. :+

Moet je echt van 5 minuten naar 3 minuten gaan. Tja. Dan bespaar je 80 euro per jaar.
Dat soort dingen worden hier teniet gedaan door de kinderen die in een onbewaakt ogenblik dat je even weg loopt en ze lekker laat spelen de badkraan nog eens voor 5 minuten openzetten. Gebeurt niet vaak en zeggen we wat van, maar is toch 5x per jaar...

Eigenlijk zodra je kinderen hebt zijn, hoe erg je je best ook doet, alle besparingen op het grote geheel heel klein bier. Ja, ook wij kopen schoenen en kleding bij de Scapino en Zeeman, maar hij speelt ook ijshockey (contributie €540/jaar, wat met 3x/w uitgedrukt in uurprijs nog erg goedkoop is). Of kinderopvang van netto €400/mnd (2 kinderen 3 a 4 dagen/w).
Vakanties houden we goedkoop omdat we naar familie in het buitenland gaan, maar wel dus 4 vliegtickets (rijden is 2 dagen, incl 1 overnachting en 2 dagen uit eten, dus duurder)...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
SirLenncelot schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 05:32:
Mijn besparing ligt dit jaar op het uitstellen van kopen.
Andersom kan juist ook een flinke besparing opleveren. Ik schaf veel zaken aan wanneer ik een goede aanbieding voorbij zie komen omdat ik weet dat ik het nodig ga hebben, zodat ik deze niet wanneer ik het nodig heb voor de volle prijs moet aanschaffen.
Bijv. onderhoudshevige onderdelen van racefiets/mountainbike, (sport)schoenen, maar bijv. ook (kleinere) huishoudelijke apparaten waarvan je merkt dat ze tegen het einde aan beginnen te lopen.

En als het enkel aan mij zou liggen zou er ook flink bespaart worden op de 'verplichte' verjaardagscadeaus. Als in "we weten op dit moment niets maar kopen maar iets om maar een cadeau te hebben". Als ik het voor het zeggen had wordt er dan gewoon gewacht totdat er wel iets leuks of nuttigs voorbij komt om te geven.
(Al is dit niet zozeer besparen voor jezelf an sich, maar besparen op onzinnige uitgaven, en helpt het wel een andere te besparen. ;). Maar het geldt ook andersom: geef mij liever een maand ofzo na m'n verjaardag iets dat ik kan gebruiken of leuk zou vinden om te hebben, dan op m'n verjaardag iets wat ik anders nooit zou kopen/vragen om maar een cadeau te hebben.)

Als ik om me heen kijk, is aankopen plannen iets dat mensen niet kunnen en is het "ik zie het nu, dus ik wil het nu hebben en koop het nu" en "ik heb het nu pas nodig, dus ik koop het nu pas".

[ Voor 28% gewijzigd door henri86 op 20-08-2026 10:07 ]

• SonOfSam
henri86 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:54:
[...]
En als het enkel aan mij zou liggen zou er ook flink bespaart worden op de 'verplichte' verjaardagscadeaus. Als in "we weten op dit moment niets maar kopen maar iets om maar een cadeau te hebben". Als ik het voor het zeggen had wordt er dan gewoon gewacht totdat er wel iets leuks of nuttigs voorbij komt om te geven.
(Al is dit niet zozeer besparen voor jezelf an sich, maar besparen op onzinnige uitgaven, en helpt het wel een andere te besparen. ;). Maar het geldt ook andersom: geef mij liever een maand ofzo na m'n verjaardag iets dat ik kan gebruiken of leuk zou vinden om te hebben, dan op m'n verjaardag iets wat ik anders nooit zou kopen/vragen om maar een cadeau te hebben.)
Wij hebben hier een afspraak gemaakt met de familie, geen cadeaus maar een afgesproken donatie op een gezamelijke rekening en daar dan elk jaar iets leuks van te doen met z'n alle.

• rr7r
DropjesLover schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Dat soort dingen worden hier teniet gedaan door de kinderen die in een onbewaakt ogenblik dat je even weg loopt en ze lekker laat spelen de badkraan nog eens voor 5 minuten openzetten. Gebeurt niet vaak en zeggen we wat van, maar is toch 5x per jaar...

Eigenlijk zodra je kinderen hebt zijn, hoe erg je je best ook doet, alle besparingen op het grote geheel heel klein bier. Ja, ook wij kopen schoenen en kleding bij de Scapino en Zeeman, maar hij speelt ook ijshockey (contributie €540/jaar, wat met 3x/w uitgedrukt in uurprijs nog erg goedkoop is). Of kinderopvang van netto €400/mnd (2 kinderen 3 a 4 dagen/w).
Vakanties houden we goedkoop omdat we naar familie in het buitenland gaan, maar wel dus 4 vliegtickets (rijden is 2 dagen, incl 1 overnachting en 2 dagen uit eten, dus duurder)...
Kinderloos blijven bespaart. Begrepen. 8)

• SonOfSam
-knip- geen HK

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 20-08-2026 15:52 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

DropjesLover schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Het wordt dus niet teniet gedaan. Die 5x komt er extra bij ja, maar dat zou zonder de waterbesparende douchekop ook het geval geweest zijn.

Bovendien bespaart de douchekop jaarrond véél meer dan die 5 x je bad aanvullen. En al helemaal over de volledige levensduur van die douchekop.
Eigenlijk zodra je kinderen hebt zijn, hoe erg je je best ook doet, alle besparingen op het grote geheel heel klein bier.
Nou nee juist niet, je hebt juist meer mogelijkheden om te besparen omdat je door het niet genoeg je best doen erg inefficient bezig bent.
Ja, ook wij kopen schoenen en kleding bij de Scapino en Zeeman, maar hij speelt ook ijshockey (contributie €540/jaar, wat met 3x/w uitgedrukt in uurprijs nog erg goedkoop is).
Dat is gewoon een keuze he. No way dat mijn ouders mij vroeger op ijshockey gezet hadden want dat was te duur voor ze geweest.
Ik vermoed dat wat jij goedkoop noemt, alsnog relatief duur is. Het komt allemaal aan op keuzes en je basisreferentie.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42

DropjesLover

Dit dus ->

rr7r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Kinderloos blijven bespaart. Begrepen. 8)
Ach, ik heb nu wel iemand om weer pokemon-kaartspel mee (60-card decks) te spelen, en later helemaal te ownen in Unreal (of andere shooter). M'n vrouw wil daar niet aan :/

En "en lieverd, heb je een leuke dag gehad?" Ja papa. Welterusten lieverd. Papa, ik hou van je"
Da's best onbetaalbaar.
Kost zo'n 3 ton tussen 0 en 18, maar dan heb je ook wat :P
de Peer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Het wordt dus niet teniet gedaan. Die 5x komt er extra bij ja, maar dat zou zonder de waterbesparende douchekop ook het geval geweest zijn.

Bovendien bespaart de douchekop jaarrond véél meer dan die 5 x je bad aanvullen. En al helemaal over de volledige levensduur van die douchekop.

[...]

Nou nee juist niet, je hebt juist meer mogelijkheden om te besparen omdat je door het niet genoeg je best doen erg inefficient bezig bent.

[...]

Dat is gewoon een keuze he. No way dat mijn ouders mij vroeger op ijshockey gezet hadden want dat was te duur voor ze geweest.

[...]

Ik vermoed dat wat jij goedkoop noemt, alsnog relatief duur is. Het komt allemaal aan op keuzes en je basisreferentie.
De lokale voetbal is goedkoop omdat de velden zwaar gesponsord worden door de gemeente.
Maar dansles, judo, lego-bouwclubje... €15/keer, ~€65/mnd . Dan valt die ijshockey best mee :P

[ Voor 49% gewijzigd door DropjesLover op 20-08-2026 11:25 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

We hadden thuis eerst ook de wekker, maar met name m'n zussen trokken zich daar geen fluit van aan en douchten ook met 40 graden want "lekker ontspannend".

M'n pa had toen een handigere truuk: die stelde de thermostaatkraan zo af dat de heet-beveiliging (of kinderslot, hoe je het noemt) al voor net-lekker-warm zat. Vervolgens blokkeerde hij dat knopje in de kraan waardoor je hem niet meer er voorbij kon draaien. De douche was dus altijd net-niet-lekker-warm, maar daar wen je snel aan en het maakte van douchen meer een 'even snel wassen en er weer uit'. Ik ben daar nog dankbaar voor want ik douche daardoor m'n hele leven al 'even snel', ook in hotels waar je zo lang en heet kan douchen als je wil.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

We hadden thuis eerst ook de wekker, maar met name m'n zussen trokken zich daar geen fluit van aan en douchten ook met 40 graden want "lekker ontspannend".

M'n pa had toen een handigere truuk: die stelde de thermostaatkraan zo af dat de heet-beveiliging (of kinderslot, hoe je het noemt) al voor net-lekker-warm zat. Vervolgens blokkeerde hij dat knopje in de kraan waardoor je hem niet meer er voorbij kon draaien. De douche was dus altijd net-niet-lekker-warm, maar daar wen je snel aan en het maakte van douchen meer een 'even snel wassen en er weer uit'. Ik ben daar nog dankbaar voor want ik douche daardoor m'n hele leven al 'even snel', ook in hotels waar je zo lang en heet kan douchen als je wil.
Klinkt een beetje als er voor zorgen dat de kamerthermostaat niet hoger dan 17 graden kan, daar word je hard van.

• Rubbergrover1
[...]

Neem proef op de som. Je hebt slimme meter. Je hebt watermeter. Houd de tijd 1x bij en je verbruik.
Werkt niet als je een boiler hebt waarbij de opwarmtijd niet synchroon loopt met de verbruikstijd. En als je elektrisch verwarmt heb je ook andere verbruikers die je dan meetelt.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Even een (laatste) reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Minimaal € 10,- per maand of € 100,- per jaar, zie ook de topicstart. De hele ‘kinderen/huisdieren/… kosten geld’ discussie past hier echt minder, dus die is nu ook klaar. Hier deel je gewoon concrete, serieuze bespaartips.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:05
Zoek een spaarrekening die meer rente geeft dan de spaarrekening bij de grootbank.
100 euro aan extra rente per jaar is al te behalen bij een rente verschil van 1,5% bij een saldo van 6667 euro. Kijk in het spaartopic voor tips.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Klinkt een beetje als er voor zorgen dat de kamerthermostaat niet hoger dan 17 graden kan, daar word je hard van.
Dat heeft natuurlijk een constant effect en slaat dan een beetje door, de douche-fix werkt puur op een momentje van een paar minuten per dag. Net als de douchewekker en soortgelijke maatregelen. En het stond ook weer niet ijskoud natuurlijk, maar net op de grens. Dat was ook wel leerzaam dat je een opvoedkundige maatregel op een kantelpunt kan uitvoeren zodat het niet oneerlijk hard wordt maar ook wel dringend een grens aangevend.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

0,43*365=156,95 per jaar

Minder douchen helpt ook. Alhoewel ik daarvoor hier wel een paar keer belachelijk ben gemaakt. Ik douche in de winter hooguit 2-3 keer per week, waarvan 2 keer kort.

Uiteraard was ik wel de “natte zones” twee keer per dag.

• IvoB2
  • Niet online
En hoeveel geld bespaar je daar nu serieus mee?
Ik betaal 20€ per maand aan water (dus 10 € pmpp) en we nemen (met twee) elk minstens twee korte douches per dag). Wat kan je besparen door dat terug te brengen naar 2-3 keer?

Drinkwater kost hier € 0,00232 per liter.
15 liter x 4 is 60 liter pp x2 = 120 liter per week.
Op jaarbasis bespaar je dus pp maximaal 3120 liter.
Dat is 7-8 € per jaar.
Neem je alle kosten mee (afvoer, zuivering,..) zit je op 6,2 € per m³.
Dat brengt de besparing pp nog maar op 19€ per jaar of 1,6 € per maand.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2026 17:28 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er stuurde net iemand dat het qua gas zo’n 43ct per douchebeurt is.

Als je 4 keer douched per week ipv 7 keer is dat (wij zijn met 3);

3x3x52x0,43=201,24 per jaar.

Zet niet echt zoden aan de dijk. Maar het is ook beter voor het milieu en je huid dus het is niet alleen financieel.

[ Voor 82% gewijzigd door FreakNL op 21-08-2026 18:50 ]

• dcl!
  • Laatst online: 21:52
Het is niet alleen beter voor het milieu, ook voor jezelf, vraag maar aan dermatologen.

• IvoB2
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:45:
Zet niet echt zoden aan de dijk. Maar het is ook beter voor het milieu en je huid dus het is niet alleen financieel.
Ja maar dat is weer een totaal ander uitgangspunt.

Wil je het voor je huid doen dan neem je kort een koude douche zonder commerciële zeep (of nog beter geen zeep).
Wil je het ook nog eens voor het milieu doen dan doe je het met koud regenwater en zonder zeep (of biologisch afbreekbare zeep maar dat gaat dan weer tegen de besparing in).

Wil je echt met alles rekening houden:
- Geen zeep (kost niets)
- Koud regenwater (kost niets en is voor het milieu een gesloten kringloop).
- Niet afvoeren in riool maar op eigen grond voor infiltratie in de bodem.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2026 19:11 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:52

• 2 creditcards opzeggen
Handige tip voor de verzekeringen: kijk via een cashback app of je cashbacks kunt stapelen als je meerdere verzekeringen afsluit. Wij zijn via CashbackXL met vier verzekeringen (opstal, inboedel, doorlopende reis en aansprakelijkheid) overgestapt naar Ohra. Door per verzekering door te klikken via CashbackXL konden we cashbacks stapelen. Dat levert in ons geval €125 aan cashback op wat zo'n 5 maanden aan premie is. De besparing in premie per maand is €3 bij gelijke voorwaarden.

• tajigox
Insert12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:09:
[...]

Handige tip voor de verzekeringen: kijk via een cashback app of je cashbacks kunt stapelen als je meerdere verzekeringen afsluit. Wij zijn via CashbackXL met vier verzekeringen (opstal, inboedel, doorlopende reis en aansprakelijkheid) overgestapt naar Ohra. Door per verzekering door te klikken via CashbackXL konden we cashbacks stapelen. Dat levert in ons geval €125 aan cashback op wat zo'n 5 maanden aan premie is. De besparing in premie per maand is €3 bij gelijke voorwaarden.
De tweede keer dat ik deze tip krijg. Zal hier ook toch even naar kijken aangezien premies bijna gelijk zijn overal. Thanks.

• R_Zwart
snip: serieuze besparing?

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 23-08-2026 19:19 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:
Even een reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Minimaal € 10,- per maand of € 100,- per jaar, zie ook de topicstart. De hele ‘kinderen/huisdieren/… kosten geld’ discussie past hier echt minder, dus die is nu ook klaar. Hier deel je gewoon concrete, serieuze bespaartips.