Kan aan mij liggen, maar kan je mij uitleggen waar hier precies de besparing zit?W1ck1e schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:09:
Zoek een spaarrekening die meer rente geeft dan de spaarrekening bij de grootbank.
100 euro aan extra rente per jaar is al te behalen bij een rente verschil van 1,5% bij een saldo van 6667 euro. Kijk in het spaartopic voor tips.
o.a. Maar doorgaans gebruik ik helemaal geen zeepproducten.R_Zwart schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:16:
[...]
Met niet-commerciële zeep bedoel je zeep die je zelf maakt?
Wonend in Vlaanderen (BE)
Mijn interpretatie is dat wanneer je zoveel mogelijk geld op de bank zet en daar niet aankomt het extra rente oplevert en je dat geld aan niets kan uitgeven.GioStyle schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:20:
Kan aan mij liggen, maar kan je mij uitleggen waar hier precies de besparing zit?
Dat is dan gelijktijdig een besparing (want je geeft het geld aan niets uit) en een verhoging van kapitaal.
Maar vroeg of laat zal je dat geld toch ook een keer aan iets willen uitgeven?
Maar verder mee eens, gaat in se de doelstelling van het topic voorbij (voor zover ik het kan volgen).
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2026 11:24 ]
Bij die huishoudelijke apparaten zie ik toch vaak goedkoop = duurkoop. En ben ik enige tijd geleden al overgegaan op het kopen van een slagje betere (en duurdere) producten. Die gaan niet alleen veel langer mee, maar hebben vaak tegelijk ook betere prestaties en/of zien er beter uit. Dan heb je dus niet meer de situatie dat ze na een tijdje tegen het einde aan beginnen te lopen.henri86 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:54:
[...]
Andersom kan juist ook een flinke besparing opleveren. Ik schaf veel zaken aan wanneer ik een goede aanbieding voorbij zie komen omdat ik weet dat ik het nodig ga hebben, zodat ik deze niet wanneer ik het nodig heb voor de volle prijs moet aanschaffen.
Bijv. onderhoudshevige onderdelen van racefiets/mountainbike, (sport)schoenen, maar bijv. ook (kleinere) huishoudelijke apparaten waarvan je merkt dat ze tegen het einde aan beginnen te lopen.
Een eenmaliger duurdere 'investering' levert zo op termijn vaak toch een besparing op.
[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-08-2026 11:32 ]
Je hebt gelijk dat het niet echt een besparing (door ergens minder aan uit te geven) is, maar wel meer geld verdienen met je spaargeld. Uiteindelijk houd je bij beide meer geld over. En dat lijkt mij het doel van besparen. Spaargeld ergens anders stallen heeft volgens mij minder rompslomp/impact dan bijvoorbeeld wisselen van internet provider, energieboer, verzekeraar. 1 euro rente van ING is evenveel waard als 1 euro rente van bijvoorbeeld YapiKredi.GioStyle schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:20:
Kan aan mij liggen, maar kan je mij uitleggen waar hier precies de besparing zit?
Ook @IvoB2. Ook al spaar je weinig, een hoger rentepercentage heeft mijn voorkeur.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 22-08-2026 12:13 ]
Zo zie ik de aanschaf van een diepvriezer. Dat je als een eenpersoons huishouden gebruik kan maken van de meerpersoons hoeveelheden etenswaren in de aanbieding. Investering in het apparaat verdient zich dan terug.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:31:
...
Een eenmaliger duurdere 'investering' levert zo op termijn vaak toch een besparing op.
Meerpersoons huishoudens kunnen gebruik maken van de 2 betalen 3 halen aanbiedingen.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 22-08-2026 12:21 ]
Mee eens.W1ck1e schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:47:
Ook @IvoB2. Ook al spaar je weinig, een hoger rentepercentage heeft mijn voorkeur.
Maar waarom zou je niet gelijktijdig kunnen besparen (op de zaken waar je zelf minder behoefte aan hebt) en gelijktijdig het uitgespaarde geld aan een zo hoog mogelijk rentepercentage uitzetten?
Het komt nu precies over of het een het ander uitsluit maar ze kunnen - mijn mening - beiden gewoon naast elkaar bestaan.
Uiteraard beide naast elkaar. Gezien dat in Nederland 90% van de spaarders/het spaargeld bij de grootbanken staat wordt het sparen gedeelte blijkbaar vaak over het hoofd gezien.IvoB2 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:39:
[...]
Mee eens.
Maar waarom zou je niet gelijktijdig kunnen besparen (op de zaken waar je zelf minder behoefte aan hebt) en gelijktijdig het uitgespaarde geld aan een zo hoog mogelijk rentepercentage uitzetten?
Het komt nu precies over of het een het ander uitsluit maar ze kunnen - mijn mening - beiden gewoon naast elkaar bestaan.
Dat is in België niet anders. Hier staat bv. meer dan drie miljard euro spaargeld gestald op bankrekeningen die minder rente uitkeren dan de inflatie welke dat kapitaal langzaam opeet.
Maar dat is een probleem van een totaal andere orde dan te moeten/willen besparen op bepaalde uitgaven.
Maar dat is een probleem van een totaal andere orde dan te moeten/willen besparen op bepaalde uitgaven.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2026 13:05 ]
Door te sparen met een hogere rente probeer ik te voorkomen dat ik straks meer moet besparen dan wat ik nu doe door niet alle luxe te nuttigen die ik mij nu kan veroorloven.IvoB2 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:04:
Dat is in België niet anders. Hier staat bv. meer dan drie miljard euro spaargeld gestald op bankrekeningen die minder rente uitkeren dan de inflatie welke dat kapitaal langzaam opeet.
Ik heb het niet over een goedkoper product kopen, maar een product kopen wanneer het goedkoper isRubbergrover1 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
Bij die huishoudelijke apparaten zie ik toch vaak goedkoop = duurkoop. En ben ik enige tijd geleden al overgegaan op het kopen van een slagje betere (en duurdere) producten. Die gaan niet alleen veel langer mee, maar hebben vaak tegelijk ook betere prestaties en/of zien er beter uit. Dan heb je dus niet meer de situatie dat ze na een tijdje tegen het einde aan beginnen te lopen.
Op huishoudelijk gebied zaken als een frituurpan, stofzuiger, etc. wanneer je weet dat je die op korte termijn wil of moet vervangen.
Sterker nog, zelfs nu al onze apparatuur nog gewoon goed is zijn we nu al een beetje aan het onderzoeken wat de beste koop is(samen met onze wensen) Door een shortlist te maken kunnen we als er een van de apparaten kapot gaat meteen kijken welk merk en waar we die moeten kopen. We hebben wel de afspraak als er 2 of meer apparaten tegelijkertijd kapot zijn dat we kijken naar zo'n 4 apparaten 10 jaar garantie actie. Gewoon heel kritisch kijken naar de apparatuur. Onze spullen zijn nu 12 jaar oud dus de vaatwasser is eol maar de rest eigenlijk ook maar kan nog lang mee. Als morgen de koelkast uitvalt dan weten we welke we willen kopen en waar.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
Bij die huishoudelijke apparaten zie ik toch vaak goedkoop = duurkoop. En ben ik enige tijd geleden al overgegaan op het kopen van een slagje betere (en duurdere) producten. Die gaan niet alleen veel langer mee, maar hebben vaak tegelijk ook betere prestaties en/of zien er beter uit. Dan heb je dus niet meer de situatie dat ze na een tijdje tegen het einde aan beginnen te lopen.
Vaatwasser/oven/afzuigkap is minder spannend want dan heb je zeeën van tijd om een nieuwe te kopen
koelkast/kookplaat/wasmaschine/ketel moet gewoon binnen een week er weer staan.
Verder denk ik dat er geen short cut is. Het is alle dubbeltjes tellen mee , soms is het sparen voor de meeste rente, soms is het aflossen om juist in een goedkopere rente te komen omdat je LTV beter wordt.
Ik denk gewoon dat ieder dubbeltje telt, maar als je ergens van geniet mag dat ook iets extra's kosten. Als budget beheerder zei ik altijd inzicht is het belangrijkste en als het te ingewikkeld is maak gewoon het budget zo simpel mogelijk. Dus huiskosten/verzekering/boodschappen/extra's
Mijn tip die ik hier heb gehoord is vaatwasserblokjes door de midden knippen, even schone vaat, geen halve blokjes meer in de vaatwasser en zelfs 2 keer zo lang doen met die tabletten(misschien 20 cent per week besparing maar toch)
Festina lente
niet alles gelezen maar doe je dan ook iederen 6 maanden al je geld overhevelen?W1ck1e schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:15:
[...]
Door te sparen met een hogere rente probeer ik te voorkomen dat ik straks meer moet besparen dan wat ik nu doe door niet alle luxe te nuttigen die ik mij nu kan veroorloven.
Festina lente
Mijn deel bij bunq sowieso. Andere soms eerder, later of niet.Honesty schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
niet alles gelezen maar doe je dan ook iederen 6 maanden al je geld overhevelen?
,
snap dat dat veel slimmer is moet er ook meer naar kijken nu staat alles vast voor 1,85% bij rabo maar 1,3% per jaar is ook bijna een maandsalaris, dus ga er ook eens naar kijken, Vind het wel eng. Maar waarschijnlijk na de eerste keer niet meer?W1ck1e schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:16:
[...]
Mijn deel bij bunq sowieso. Andere soms eerder, later of niet.
,
Festina lente
Lees je in (spaartopic). Stel daar je vragen. Rustig beginnen. En als je het uiteindelijk niet vertrouwt, niet doen.Honesty schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
snap dat dat veel slimmer is moet er ook meer naar kijken nu staat alles vast voor 1,85% bij rabo maar 1,3% per jaar is ook bijna een maandsalaris, dus ga er ook eens naar kijken, Vind het wel eng. Maar waarschijnlijk na de eerste keer niet meer?
Wat bedoel je met '1,3% per jaar is ook bijna een maandsalaris'? Een maandsalaris is ~8% van een jaarHonesty schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
snap dat dat veel slimmer is moet er ook meer naar kijken nu staat alles vast voor 1,85% bij rabo maar 1,3% per jaar is ook bijna een maandsalaris, dus ga er ook eens naar kijken, Vind het wel eng. Maar waarschijnlijk na de eerste keer niet meer?
En veel geld overhevelen blijft altijd beetje spannend, daarom doe ik het bijna altijd in een paar blokken, in plaats van alles tegelijk (bijvoorbeeld eerst €1000, als dat goed aankomt bij de nieuwe bankrekening, nog eens €4000 en daarna €5000, in plaats van in één keer €10.000).
[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 23-08-2026 10:19 ]
The devil is in the details.
Zo lees ik het ook. Dus dan zet het wel zoden aan de dijk.Hahn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Wat bedoel je met '1,3% per jaar is ook bijna een maandsalaris'? Een maandsalaris is ~8% van een jaar![]()
Of heb je zoveel spaargeld dat 1,3% extra een maandsalaris extra oplevert?
...
Een stofzuiger gaat bij ons zo rond de 20 jaar mee. Als ik op voorhand na X jaar al een reserve stofzuiger zou kopen, dan is de kans groot dat de wensen op het gebied van de (nieuwe) stofzuiger voor die tijd veranderen. Of dat er ook verbeteringen/veranderingen in de technologie optreden. (Waardoor dat 'oude' model ook goedkoper zou worden.)henri86 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
Ik heb het niet over een goedkoper product kopen, maar een product kopen wanneer het goedkoper is
Op huishoudelijk gebied zaken als een frituurpan, stofzuiger, etc. wanneer je weet dat je die op korte termijn wil of moet vervangen.
Als je een goedkope koopt, dan is die misschien na 5 of 10 jaar al op. Maar dan heb je vaak een apparaat dat meer herrie maakt, slechter zuigt en op andere manieren ook meer irritatie opwekt. Dat is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel met goedkoop is duurkoop bij huishoudelijke apparaten.
In dat geval is de kans groot dat je ofwel een laag maandsalaris hebt, ofwel een banksaldo dat boven de grens voor de garantie ligt. Lijkt mij dan sowieso wel iets om ook naar een andere bank om te kijken.Hahn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Wat bedoel je met '1,3% per jaar is ook bijna een maandsalaris'? Een maandsalaris is ~8% van een jaar![]()
Of heb je zoveel spaargeld dat 1,3% extra een maandsalaris extra oplevert?
Over welk "maandsalaris" heb je het dan?Honesty schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
Waarschijnlijk mis ik het een en ander maar wat ik er kan uit opmaken is dat wanneer je met 1,3% extra rendement een extra maandsalaris kan versieren dat maandsalaris ver onder modaal/mediaan ligt of dat je het hebt over een aanzienlijk kapitaal dat uit 1,3% rendement een maandsalaris puurt.
Is dat het geval begrijp ik weer niet dat je dit kapitaal nu vast zet aan 1,85%. Dat is lager dan de inflatie. Je kapitaal vermeerderd door de tijd dan niet in koopkracht maar wordt langzaam opgegeten door de inflatie allen al.
Je zal je dan toch moeten voorbereiden op nog meer besparingen want je koopt er later minder voor dan je nu verwacht.
Wanneer ik alles op een rijtje zet ben je daarmee nu niet serieus geld aan het besparen maar ben je het stilletjes aan gewoon aan het weggooien zonder er iets voor terug te krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2026 12:11 ]
Volgens mij levert bij elk spaarsaldo een hoger rentepercentage meer geld aan rente op dan een lager rentepercentage. Dat je door inflatie koopkracht verliest is hierbij niet van belang. Hogere rente geeft net als besparingen op uitgaven meer bestedingsruimte.IvoB2 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:09:
... Wanneer ik alles op een rijtje zet ben je daarmee nu niet serieus geld aan het besparen maar ben je het stilletjes aan gewoon aan het weggooien zonder er iets voor terug te krijgen.
Wel als je nu gaat besparen om het op een rekening te kunnen plaatsen die minder rente oplevert dan de inflatie.
Dat kapitaal incl. rente volstaat dan later niet meer om hetzelfde bestedingspatroon te kunnen aanhouden.
Soit, volgens mij is dit een onderwerp voor een ander topic.
Dat kapitaal incl. rente volstaat dan later niet meer om hetzelfde bestedingspatroon te kunnen aanhouden.
Soit, volgens mij is dit een onderwerp voor een ander topic.
Hangt ook af van waar je het aan zou willen besteden. Sommige dingen stijgen meer in prijs, andere minder of worden goedkoper.IvoB2 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:28:
Wel als je nu gaat besparen om het op een rekening te kunnen plaatsen die minder rente oplevert dan de inflatie.
Correct.
Maar gerelateerd aan dit topic zou ik dan van het standpunt uitgaan op de zaken waarop je nu bespaart en uitstelt om later aan te kopen?
Wanneer je het hebt over geld rente laten opbrengen omdat je die som nu niet echt nodig hebt is daar niets mis mee maar ben je niet meer aan het besparen maar gewoon aan het sparen.
Vandaar mijn opmerking dat dit dan valt onder een totaal ander topic.
Maar gerelateerd aan dit topic zou ik dan van het standpunt uitgaan op de zaken waarop je nu bespaart en uitstelt om later aan te kopen?
Wanneer je het hebt over geld rente laten opbrengen omdat je die som nu niet echt nodig hebt is daar niets mis mee maar ben je niet meer aan het besparen maar gewoon aan het sparen.
Vandaar mijn opmerking dat dit dan valt onder een totaal ander topic.
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2026 12:35 ]
Let op:
Even een reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Minimaal € 10,- per maand of € 100,- per jaar, zie ook de topicstart. De hele ‘kinderen/huisdieren/… kosten geld’ discussie past hier echt minder, dus die is nu ook klaar. Hier deel je gewoon concrete, serieuze bespaartips.
Even een reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Minimaal € 10,- per maand of € 100,- per jaar, zie ook de topicstart. De hele ‘kinderen/huisdieren/… kosten geld’ discussie past hier echt minder, dus die is nu ook klaar. Hier deel je gewoon concrete, serieuze bespaartips.