Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Benieuwd naar jullie bevindingen! Ten opzichte van de Venus D zouden ook de MPPTs anders gepositioneerd zitten?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Rvanlaak schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:04:
Benieuwd naar jullie bevindingen! Ten opzichte van de Venus D zouden ook de MPPTs anders gepositioneerd zitten?
Ja, Venus A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjNUJ6Bz3MIUgBRHVxE9r4cvlBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBmJxV3engCRsc3sKdmfjGbV.jpg?f=fotoalbum_large

Venus D:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhFGULa_frAomIpi6Q4ZPEQHcyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGENrBnJtzOHeRMYRXA8JOCe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 24-11-2025 17:07 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:37

j3r

MuisM4t schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:58:
[...]

Welke winkel in Duitsland heb je dit besteld ?
Bij myvoltaics.de

• j3r

j3r

Tommie12 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:17:
[...]

Fraude dus...
Ding mag dan de grens niet over.
Apparaat wordt gewoon geleverd volgens duitse regels, in duitsland. Ik neem het enkel over van die persoon, toevallig voor hetzelfde bedrag.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36
Ben aan het denken om enkele zonnepanelen bij te leggen op plat dak woning. Het makkelijkste zou zijn om de Venus A gewoon onder de panelen buiten te plaatsen, maar heb schrik dat dit niet echt goed voor de levensduur van de Venus A zal zijn. Weet iemand een alternatief om de Venus A buiten te plaatsen? Een soort behuizing die waterdicht is maar toch warmte kan afvoeren in de zomer wat ik op plat dak kan plaatsen?

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:45:
Ben aan het denken om enkele zonnepanelen bij te leggen op plat dak woning. Het makkelijkste zou zijn om de Venus A gewoon onder de panelen buiten te plaatsen, maar heb schrik dat dit niet echt goed voor de levensduur van de Venus A zal zijn. Weet iemand een alternatief om de Venus A buiten te plaatsen? Een soort behuizing die waterdicht is maar toch warmte kan afvoeren in de zomer wat ik op plat dak kan plaatsen?
De Venus A heeft een IP 65 rating, dus zou gewoon in de regen mogen staan. Maar op een plat dak kan het erg warm, maar ook erg koud worden. Ik zou een ander plekje proberen te zoeken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:52
j3r schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:26:
[...]

Apparaat wordt gewoon geleverd volgens duitse regels, in duitsland. Ik neem het enkel over van die persoon, toevallig voor hetzelfde bedrag.
https://www.aceflex.de/ma...Nhkr1M1vejtU0TGejq6Rp0rJv

Blijft fraude, maar ik denk dat het grootste risico ligt bij de duitse 'doorverkoper'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:15
Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:07:
[...]

https://www.aceflex.de/ma...Nhkr1M1vejtU0TGejq6Rp0rJv

Blijft fraude, maar ik denk dat het grootste risico ligt bij de duitse 'doorverkoper'.
Je hebt theoretisch gezien helemaal gelijk, als is de 'tweedehands' verkoop een grijs gebied. En ik denk niet dat de doorverkoper enig risico loopt: het zijn geen registergoederen. En gaat de Duitse overheid bij iedereen langs om te kijken of ze dat ding ook daadwerkelijk hebben staan?

Voor de NL koper is er juist een risico..maar met name op gebied van garantie. Marstek kan (en zal wss) erg moeilijk doen als er iets mee aan de hand is, dus dan moet de oorspronkelijke verkoper het afhandelen.

En in NL zijn de accu's ook mogelijk BTW vrij te krijgen - mits je een dynamisch energie contract hebt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:52
jelleeelco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:51:
[...]

Je hebt theoretisch gezien helemaal gelijk, als is de 'tweedehands' verkoop een grijs gebied. En ik denk niet dat de doorverkoper enig risico loopt: het zijn geen registergoederen. En gaat de Duitse overheid bij iedereen langs om te kijken of ze dat ding ook daadwerkelijk hebben staan?

Voor de NL koper is er juist een risico..maar met name op gebied van garantie. Marstek kan (en zal wss) erg moeilijk doen als er iets mee aan de hand is, dus dan moet de oorspronkelijke verkoper het afhandelen.

En in NL zijn de accu's ook mogelijk BTW vrij te krijgen - mits je een dynamisch energie contract hebt.
Het is niet omdat de pakkans heel laag is dat je geen fraude pleegt.
Garantie denk ik kan je vergeten, tenzij je terug gaat via de oorsponkelijke koper.

Laat ons in elk geval akkoord zijn dat het niet wenselijk en haalbaar is dat niet iedereen er BTW vrij in Duitsland gaat halen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:15
Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:09:
[...]

Garantie denk ik kan je vergeten, tenzij je terug gaat via de oorsponkelijke koper.

Laat ons in elk geval akkoord zijn dat het niet wenselijk en haalbaar is dat niet iedereen er BTW vrij in Duitsland gaat halen.
We zeggen hetzelfde :)

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:39
Wij hebben de volgende opstelling besteld
1× Marstek Venus A 4,24 kWh
2× Marstek Venus A 2,56 kWh

Wij hebben sinds kort ook een Zonneplan dynamisch contract
Ons doel is om te laden bij lage stroomprijs/veel zonne-overschot, ontladen bij hoge prijs, optimaal gebruik van mijn 3 batterijen en ook van de 20x 410wp zonnepanelen.

Vragen:
Welke modus gebruiken jullie: Zelfverbruik, AI-optimalisatie of Handmatig?
Hoe stellen jullie laad-/ontlaadprijzen in voor maximaal voordeel?
Tips voor meerdere batterijen synchroon laten werken?
Iemand ervaring met automatisering via Home Assistant / modbus?

Dank voor de ervaringen!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:36
lexen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:11:
Wij hebben de volgende opstelling besteld
1× Marstek Venus A 4,24 kWh
2× Marstek Venus A 2,56 kWh

Wij hebben sinds kort ook een Zonneplan dynamisch contract
Ons doel is om te laden bij lage stroomprijs/veel zonne-overschot, ontladen bij hoge prijs, optimaal gebruik van mijn 3 batterijen en ook van de 20x 410wp zonnepanelen.

Vragen:
Welke modus gebruiken jullie: Zelfverbruik, AI-optimalisatie of Handmatig?
Hoe stellen jullie laad-/ontlaadprijzen in voor maximaal voordeel?
Tips voor meerdere batterijen synchroon laten werken?
Iemand ervaring met automatisering via Home Assistant / modbus?

Dank voor de ervaringen!
2× Marstek Venus A 2,56 kWh ??? is toch echt 2,12 kWh of bedoel je 2× Marstek Venus D 2,56 kWh?? of wellicht 2x Venus C (die is enkel 2,56 kWh) ??

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:39
ArjoK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:
[...]

2× Marstek Venus A 2,56 kWh ??? is toch echt 2,12 kWh of bedoel je 2× Marstek Venus D 2,56 kWh?? of wellicht 2x Venus C (die is enkel 2,56 kWh) ??
Je hebt gelijk, het is de Marstek Venus A 2,12 kWh, 2x
En dan nog een Marstek Vanus A 2,12 kWh + 1 module

• j3r

j3r

Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:09:
[...]

Wat een onzin. In europa is gewoon vrij verkeer van goederen. Als ik iets in duitsland koop wordt daar de btw geheven. Ik hoef dan niet alsnog hier btw te betalen over een product waarvan de koop in duitsland al heeft plaatsgevonden en is afgerond.

Je zou eens net over de grens moeten winkelen op zaterdag. Parkeerplaatsen vol nederlanders die balen sigaretten, cola , drogistartikelen en drank inslaan, dat is ook allemaal niet verboden. Ook worden veel airco’s in spanje besteld en via transportconstructies hier geleverd.

En dat mag allemaal, want EU vrij verkeer van goederen…

Voor garantie zijn ook regels vastgesteld in europa, ik kan gewoon (eventueel via de shop waar het besteld is) garantie claimen bij marstek.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:07
j3r schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:28:
[...]

Wat een onzin. In europa is gewoon vrij verkeer van goederen. Als ik iets in duitsland koop wordt daar de btw geheven. Ik hoef dan niet alsnog hier btw te betalen over een product waarvan de koop in duitsland al heeft plaatsgevonden en is afgerond.

Je zou eens net over de grens moeten winkelen op zaterdag. Parkeerplaatsen vol nederlanders die balen sigaretten, cola , drogistartikelen en drank inslaan, dat is ook allemaal niet verboden. Ook worden veel airco’s in spanje besteld en via transportconstructies hier geleverd.

En dat mag allemaal, want EU vrij verkeer van goederen…
Maar de wetgever kan wel restricties opleggen wat betreft de 0% btw regeling. En dat heeft de Duitse wetgever in dit geval ook gedaan, om precies te zijn in artikel 12.18 van de BTW wetgeving.

https://www.bundesfinanzm...blob=publicationFile&v=38

Ik moet wel zeggen dat ik hier niets kan vinden over het (door)verkopen van een Duitse particulier aan een Nederlander. Wel zegt de Duitse wet dat de 0% regeling alleen kan worden toegepast als het vermogen minder is dan 30KW (zonnepanelen) / KWh (batterijen), dat het alleen voor particulieren geldt, en dat het geinstalleerd moet worden op een woonhuis (of iets wat in dit artikel wordt aangemerkt als een huis).

Tenzij ik het gemist heb in het artikel (mijn Duits is niet zo goed, en een PDF vertaalt wat minder makkelijk dan een webpagina) is doorverkoop naar andere landen dus niet expliciet genoemd in de wettekst.

Edit: o ja, en de batterij moet geregisteerd worden, wat natuurlijk ook wat lastiger is als de batterij niet in Duitsland blijft.

Edit2: problemen in de vertaalde tekst:
- Operators are natural persons, legal entities or partnerships who, at the time of supply, are required (or expected to be required) to register as operators in the MaStR.
- Proof Requirements (6) It is sufficient for proof if the purchaser declares that they are the operator of the PV system and that either

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 25-11-2025 21:07 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste