Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:18
Benieuwd naar jullie bevindingen! Ten opzichte van de Venus D zouden ook de MPPTs anders gepositioneerd zitten?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Rvanlaak schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:04:
Benieuwd naar jullie bevindingen! Ten opzichte van de Venus D zouden ook de MPPTs anders gepositioneerd zitten?
Ja, Venus A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjNUJ6Bz3MIUgBRHVxE9r4cvlBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBmJxV3engCRsc3sKdmfjGbV.jpg?f=fotoalbum_large

Venus D:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhFGULa_frAomIpi6Q4ZPEQHcyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGENrBnJtzOHeRMYRXA8JOCe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 24-11-2025 17:07 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-01 03:09

j3r

MuisM4t schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:58:
[...]

Welke winkel in Duitsland heb je dit besteld ?
Bij myvoltaics.de

• j3r

j3r

Tommie12 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:17:
[...]

Fraude dus...
Ding mag dan de grens niet over.
Apparaat wordt gewoon geleverd volgens duitse regels, in duitsland. Ik neem het enkel over van die persoon, toevallig voor hetzelfde bedrag.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Ben aan het denken om enkele zonnepanelen bij te leggen op plat dak woning. Het makkelijkste zou zijn om de Venus A gewoon onder de panelen buiten te plaatsen, maar heb schrik dat dit niet echt goed voor de levensduur van de Venus A zal zijn. Weet iemand een alternatief om de Venus A buiten te plaatsen? Een soort behuizing die waterdicht is maar toch warmte kan afvoeren in de zomer wat ik op plat dak kan plaatsen?

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:45:
Ben aan het denken om enkele zonnepanelen bij te leggen op plat dak woning. Het makkelijkste zou zijn om de Venus A gewoon onder de panelen buiten te plaatsen, maar heb schrik dat dit niet echt goed voor de levensduur van de Venus A zal zijn. Weet iemand een alternatief om de Venus A buiten te plaatsen? Een soort behuizing die waterdicht is maar toch warmte kan afvoeren in de zomer wat ik op plat dak kan plaatsen?
De Venus A heeft een IP 65 rating, dus zou gewoon in de regen mogen staan. Maar op een plat dak kan het erg warm, maar ook erg koud worden. Ik zou een ander plekje proberen te zoeken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:40
j3r schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:26:
[...]

Apparaat wordt gewoon geleverd volgens duitse regels, in duitsland. Ik neem het enkel over van die persoon, toevallig voor hetzelfde bedrag.
https://www.aceflex.de/ma...Nhkr1M1vejtU0TGejq6Rp0rJv

Blijft fraude, maar ik denk dat het grootste risico ligt bij de duitse 'doorverkoper'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:13
Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:07:
[...]

https://www.aceflex.de/ma...Nhkr1M1vejtU0TGejq6Rp0rJv

Blijft fraude, maar ik denk dat het grootste risico ligt bij de duitse 'doorverkoper'.
Je hebt theoretisch gezien helemaal gelijk, als is de 'tweedehands' verkoop een grijs gebied. En ik denk niet dat de doorverkoper enig risico loopt: het zijn geen registergoederen. En gaat de Duitse overheid bij iedereen langs om te kijken of ze dat ding ook daadwerkelijk hebben staan?

Voor de NL koper is er juist een risico..maar met name op gebied van garantie. Marstek kan (en zal wss) erg moeilijk doen als er iets mee aan de hand is, dus dan moet de oorspronkelijke verkoper het afhandelen.

En in NL zijn de accu's ook mogelijk BTW vrij te krijgen - mits je een dynamisch energie contract hebt.

• Tommie12
jelleeelco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:51:
[...]

Je hebt theoretisch gezien helemaal gelijk, als is de 'tweedehands' verkoop een grijs gebied. En ik denk niet dat de doorverkoper enig risico loopt: het zijn geen registergoederen. En gaat de Duitse overheid bij iedereen langs om te kijken of ze dat ding ook daadwerkelijk hebben staan?

Voor de NL koper is er juist een risico..maar met name op gebied van garantie. Marstek kan (en zal wss) erg moeilijk doen als er iets mee aan de hand is, dus dan moet de oorspronkelijke verkoper het afhandelen.

En in NL zijn de accu's ook mogelijk BTW vrij te krijgen - mits je een dynamisch energie contract hebt.
Het is niet omdat de pakkans heel laag is dat je geen fraude pleegt.
Garantie denk ik kan je vergeten, tenzij je terug gaat via de oorsponkelijke koper.

Laat ons in elk geval akkoord zijn dat het niet wenselijk en haalbaar is dat niet iedereen er BTW vrij in Duitsland gaat halen.

• jelleeelco
Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:09:
[...]

Garantie denk ik kan je vergeten, tenzij je terug gaat via de oorsponkelijke koper.

Laat ons in elk geval akkoord zijn dat het niet wenselijk en haalbaar is dat niet iedereen er BTW vrij in Duitsland gaat halen.
We zeggen hetzelfde :)

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:01
Wij hebben de volgende opstelling besteld
1× Marstek Venus A 4,24 kWh
2× Marstek Venus A 2,56 kWh

Wij hebben sinds kort ook een Zonneplan dynamisch contract
Ons doel is om te laden bij lage stroomprijs/veel zonne-overschot, ontladen bij hoge prijs, optimaal gebruik van mijn 3 batterijen en ook van de 20x 410wp zonnepanelen.

Vragen:
Welke modus gebruiken jullie: Zelfverbruik, AI-optimalisatie of Handmatig?
Hoe stellen jullie laad-/ontlaadprijzen in voor maximaal voordeel?
Tips voor meerdere batterijen synchroon laten werken?
Iemand ervaring met automatisering via Home Assistant / modbus?

Dank voor de ervaringen!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:00
lexen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:11:

Ons doel is om te laden bij lage stroomprijs/veel zonne-overschot, ontladen bij hoge prijs, optimaal gebruik van mijn 3 batterijen en ook van de 20x 410wp zonnepanelen.

Vragen:

Dank voor de ervaringen!
2× Marstek Venus A 2,56 kWh ??? is toch echt 2,12 kWh of bedoel je 2× Marstek Venus D 2,56 kWh?? of wellicht 2x Venus C (die is enkel 2,56 kWh) ??

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:01
ArjoK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:
[...]

2× Marstek Venus A 2,56 kWh ??? is toch echt 2,12 kWh of bedoel je 2× Marstek Venus D 2,56 kWh?? of wellicht 2x Venus C (die is enkel 2,56 kWh) ??
Je hebt gelijk, het is de Marstek Venus A 2,12 kWh, 2x
En dan nog een Marstek Vanus A 2,12 kWh + 1 module

• j3r

j3r

Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:09:
[...]

Wat een onzin. In europa is gewoon vrij verkeer van goederen. Als ik iets in duitsland koop wordt daar de btw geheven. Ik hoef dan niet alsnog hier btw te betalen over een product waarvan de koop in duitsland al heeft plaatsgevonden en is afgerond.

Je zou eens net over de grens moeten winkelen op zaterdag. Parkeerplaatsen vol nederlanders die balen sigaretten, cola , drogistartikelen en drank inslaan, dat is ook allemaal niet verboden. Ook worden veel airco’s in spanje besteld en via transportconstructies hier geleverd.

En dat mag allemaal, want EU vrij verkeer van goederen…

Voor garantie zijn ook regels vastgesteld in europa, ik kan gewoon (eventueel via de shop waar het besteld is) garantie claimen bij marstek.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
j3r schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:28:
[...]

Wat een onzin. In europa is gewoon vrij verkeer van goederen. Als ik iets in duitsland koop wordt daar de btw geheven. Ik hoef dan niet alsnog hier btw te betalen over een product waarvan de koop in duitsland al heeft plaatsgevonden en is afgerond.

Je zou eens net over de grens moeten winkelen op zaterdag. Parkeerplaatsen vol nederlanders die balen sigaretten, cola , drogistartikelen en drank inslaan, dat is ook allemaal niet verboden. Ook worden veel airco’s in spanje besteld en via transportconstructies hier geleverd.

Maar de wetgever kan wel restricties opleggen wat betreft de 0% btw regeling. En dat heeft de Duitse wetgever in dit geval ook gedaan, om precies te zijn in artikel 12.18 van de BTW wetgeving.

https://www.bundesfinanzm...blob=publicationFile&v=38

Ik moet wel zeggen dat ik hier niets kan vinden over het (door)verkopen van een Duitse particulier aan een Nederlander. Wel zegt de Duitse wet dat de 0% regeling alleen kan worden toegepast als het vermogen minder is dan 30KW (zonnepanelen) / KWh (batterijen), dat het alleen voor particulieren geldt, en dat het geinstalleerd moet worden op een woonhuis (of iets wat in dit artikel wordt aangemerkt als een huis).

Tenzij ik het gemist heb in het artikel (mijn Duits is niet zo goed, en een PDF vertaalt wat minder makkelijk dan een webpagina) is doorverkoop naar andere landen dus niet expliciet genoemd in de wettekst.

Edit: o ja, en de batterij moet geregisteerd worden, wat natuurlijk ook wat lastiger is als de batterij niet in Duitsland blijft.

Edit2: problemen in de vertaalde tekst:
- Operators are natural persons, legal entities or partnerships who, at the time of supply, are required (or expected to be required) to register as operators in the MaStR.
- Proof Requirements (6) It is sufficient for proof if the purchaser declares that they are the operator of the PV system and that either

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 25-11-2025 21:07 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Tommie12
j3r schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:28:
[...]

Voor garantie zijn ook regels vastgesteld in europa, ik kan gewoon (eventueel via de shop waar het besteld is) garantie claimen bij marstek.
Al wat je schrijft klopt voor consumenten, maar zodra de hoeveelheden te groot zijn voor particulieren val je onder een andere wetgeving, dat is geen onzin.

Kan best zijn dat je als koper geen fraude pleegt, dat doet de verkoper in dit geval wel want de batterij moet gekoppeld worden aan een PV…. op het adres van de koper.

Of dacht je dat de duitse overheid heel Nederland van btw vrije batterijen wil voorzien.

• j3r

j3r

Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:58:
[...]

Al wat je schrijft klopt voor consumenten, maar zodra de hoeveelheden te groot zijn voor particulieren val je onder een andere wetgeving, dat is geen onzin.

Kan best zijn dat je als koper geen fraude pleegt, dat doet de verkoper in dit geval wel want de batterij moet gekoppeld worden aan een PV…. op het adres van de koper.

Of dacht je dat de duitse overheid heel Nederland van btw vrije batterijen wil voorzien.
Voor die drank en sigaretten klopt dat. Het moet voor eigen gebruik zijn en is dan ook gemaximaliseerd op x aantallen / x aantal liters.

Voor de thuisaccus moet het onder de 30kwh zijn, factuur en leveringsadres in duitsland zijn en niet geplaatst in een commercieel gebouw. Het zegt nergens dat het geplaatst moet worden op het adres, danwel land van levering. De §12 Abs. 3 Umsatzsteuergesetz (UStG) die geldt voor deze kleine thuisaccus waarin wordt beschreven wanneer de 0%btw mag worden toegepast.

Volgens EU wet VAT 2006/112/EG, art. 31–33 wordt bepaald dat de btw wordt geheven in het land waar geleverd wordt. Aangezien de koop volledig in duitsland wordt afgehandeld mag er geen btw worden geheven in nederland.

En volgens Art. 28–37 VWEU:
“ Goederen die rechtmatig in een EU-lidstaat in het verkeer zijn gebracht, mogen vrij binnen de EU worden verplaatst, zonder invoerrechten of douaneformaliteiten.”

Volgens mij vaar ik enigszins in grijs gebied maar is er zeker geen sprake van fraude. Ik doe in ieder geval niks wat verboden is volgens een beschreven wet in duitsland, nederland of de EU. In mijn onderzoek voordat ik de bestelling plaatste ben ik in niks tegengekomen die mij er van zou weerhouden. Als dit bij wet verboden zou zijn, zou ik dit niet doen op deze manier.

• j3r

j3r

onlinaius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:59:
[...]

Maar de wetgever kan wel restricties opleggen wat betreft de 0% btw regeling. En dat heeft de Duitse wetgever in dit geval ook gedaan, om precies te zijn in artikel 12.18 van de BTW wetgeving.

https://www.bundesfinanzm...blob=publicationFile&v=38

Ik moet wel zeggen dat ik hier niets kan vinden over het (door)verkopen van een Duitse particulier aan een Nederlander. Wel zegt de Duitse wet dat de 0% regeling alleen kan worden toegepast als het vermogen minder is dan 30KW (zonnepanelen) / KWh (batterijen), dat het alleen voor particulieren geldt, en dat het geinstalleerd moet worden op een woonhuis (of iets wat in dit artikel wordt aangemerkt als een huis).

Tenzij ik het gemist heb in het artikel (mijn Duits is niet zo goed, en een PDF vertaalt wat minder makkelijk dan een webpagina) is doorverkoop naar andere landen dus niet expliciet genoemd in de wettekst.

Edit: o ja, en de batterij moet geregisteerd worden, wat natuurlijk ook wat lastiger is als de batterij niet in Duitsland blijft.

Edit2: problemen in de vertaalde tekst:
- Operators are natural persons, legal entities or partnerships who, at the time of supply, are required (or expected to be required) to register as operators in the MaStR.
- Proof Requirements (6) It is sufficient for proof if the purchaser declares that they are the operator of the PV system and that either
Voor zover ik heb kunnen vinden in de duitse wet moet de batterij aangemeld worden wanneer deze wordt aangesloten aan het duitse elektriciteitsnet.

Dit is dus niet van toepassing :)

Edit: dit staat inderdaad beschreven in het Marktstammdatenregisterverordnung (MaStRV) waar pv’s en thuisaccus aangemeld moeten worden wanneer ze aan het duitse net komen te hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door j3r op 25-11-2025 22:41 ]

• onlinaius
Tommie12 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:58:
Waarom niet? Ook daar winnen ze nog bij, in de vorm van winstbelasting die hun bedrijven dan maken. Maar het zal wel als een gunst naar Nederland zijn dat ze dat niet toestaan, met uiteraard als tegenprestatie dat Nederland ook geen Duitse BTW probeert te omzeilen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

lexen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:11:

Vragen:

Dank voor de ervaringen!
De Marstek software kan wel dynamisch inkopen in AI mode, maar naar mijn weten niet automatisch dynamisch verkopen. Je zult dan dus sowieso met Home Assistant/Modbus aan de slag moeten of iedere dag handmatige laad- en ontlaadtijden instellen.

Synchroon gaat dan wel weer via de CT meters, maar ik weet niet hoe en of dat goed werkt icm Home Assistant.

Laad- en ontlaadprijzen: Meeste mensen hanteren hiervoor de afschrijving per kWh over 6000 cycles (dan werkt het apparaat waarschijnlijk nog wel, maar is een goed uitgangspunt), dan de round trip efficiency en dan de marge die je minimaal per kWh wil maken. Hier komt uit erop uit dat ik pas boven de 7 ct/kWh verschil ga handelen, maar liever 10 of meer aanhoud. Je zult dit voor jezelf moeten berekenen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HandyLumberjack
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:04:
[...]
Laad- en ontlaadprijzen: Meeste mensen hanteren hiervoor de afschrijving per kWh over 6000 cycles (dan werkt het apparaat waarschijnlijk nog wel, maar is een goed uitgangspunt), dan de round trip efficiency en dan de marge die je minimaal per kWh wil maken. Hier komt uit erop uit dat ik pas boven de 7 ct/kWh verschil ga handelen, maar liever 10 of meer aanhoud. Je zult dit voor jezelf moeten berekenen.
De afschrijving op die manier meenemen is economisch gezien niet correct. Voor een dergelijke beslissing (wel of niet een cycle maken) is de investering in de batterij een sunk cost en voor de keuze irrelevant.

Het enige wat relevant is, is de herinvestering in de toekomst, die door de extra cycle mogelijk iets eerder komt. Maar omdat deze (als het goed is) pas over 10+ jaar plaats vindt en batterijen op dat moment waarschijnlijk veel goedkoper zijn, zijn de huidige kosten daarvan nihil.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:04:
[...]

De Marstek software kan wel dynamisch inkopen in AI mode, maar naar mijn weten niet automatisch dynamisch verkopen. Je zult dan dus sowieso met Home Assistant/Modbus aan de slag moeten of iedere dag handmatige laad- en ontlaadtijden instellen.

Synchroon gaat dan wel weer via de CT meters, maar ik weet niet hoe en of dat goed werkt icm Home Assistant.

Je moet niet naar verschil kijken van laad en ontlaad prijzen, je moet naar percentage verhouding kijken.
Als je voor 30 inkoopt, en voor 37 verkoopt maak je aardig verlies.
Koop je voor 4 in, en verkoop je voor 11 dan maak je winst.
Dit kan iedereen voor zichzelf na rekenen zodra je weet hoeveel er accu in en uit gaat.

Voor mij persoonlijk reken ik wat (70 rte)pessimistisch 50 procent (makkelijk getal)boven de inkoop prijs is pas quit spelen.
Dus bij 10 cent is 15 cent quit
En bij 20 cent is pas 30 cent quit

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marstek.nl heeft nu een leuke aanbieding. €100 korting op je bestelling, dus voor €500,- kun je een Venus A bemachtigen.

• Avenger 2.0
HandyLumberjack schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:27:
Marstek.nl heeft nu een leuke aanbieding. €100 korting op je bestelling, dus voor €500,- kun je een Venus A bemachtigen.
Top deal, bedankt 8) Dacht eerst te wachten tot lente volgend jaar ivm prijsdalingen, maar kan amper geloven dat die dan <€500 gaat zijn, dus heb er nu toch op gegokt :+

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01 16:28
Dat is wel heel goedkoop inderdaad. Jammer dat de korting maar voor 1 is en niet een vergelijkbaar percentage voor grotere sets. Met 1 stuks 2,12 KWh kun je nog niet zo veel.

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• jelleeelco
Knoflookpasta schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
Dat is wel heel goedkoop inderdaad. Jammer dat de korting maar voor 1 is en niet een vergelijkbaar percentage voor grotere sets. Met 1 stuks 2,12 KWh kun je nog niet zo veel.
Gewoon de A versie zelf bestellen, een extra accu voor levering bij je ouders, een andere accu bij zus/broer...

dan pak je op een setje 300,- korting. Of zouden zie hier over hebben nagedacht...

[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 26-11-2025 16:09 ]

• Switcht
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:10
Knoflookpasta schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
Gewoon 3 verschillende accounts maken en apart bestellen?

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Als je de Venus A + 1x extra batterij bestelt voor €1075, dan gaat er met de korting toch €100 af? Of gaat dat niet op?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• HandyLumberjack
  • Nu online
Vulcan750 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:51:
Als je de Venus A + 1x extra batterij bestelt voor €1075, dan gaat er met de korting toch €100 af? Of gaat dat niet op?
Yup, dus €975,-
Zet je twee losse bestellingen dan ben je voor €900,- klaar.

Dan zit je aan €212,-/kWh, lijkt me een scherpe prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-11-2025 16:54 ]

• jelleeelco
HandyLumberjack schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:53:
[...]

Yup, dus €975,-

Precies, je kunt best een leuke deal scoren. Al vermoed ik, gezien ook hoe snel de V3 naar dezelfde prijs ging als de V2 in de uitverkoop, dat het volgend jaar helemaal feest zal zijn. Tegen die tijd zitten we mss wel op 150e per kWh incl BTW.

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:53:
[...]

Yup, dus €975,-

We komen in de buurt.
Ik begin mijn vingers korter bij de koopknop te brengen.
Maar vermits een batterij toch amper iets doet de komende 2-3 maanden wacht ik nog even.
Prijs gaat niet stijgen verwacht ik.

• Avenger 2.0
Tommie12 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:05:
[...]

We komen in de buurt.
Ik begin mijn vingers korter bij de koopknop te brengen.
Maar vermits een batterij toch amper iets doet de komende 2-3 maanden wacht ik nog even.
Prijs gaat niet stijgen verwacht ik.
Die prijs zal inderdaad binnen paar weken/maanden wel de nieuwe prijs zijn. Dus mij gewoon een Venus A gehaald om te experimenteren nu en de extra batterijen zullen volgend jaar ook wel voldoende aan goede prijs te vinden zijn.

• Manupc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-01 22:36
Zou je met de Venus A of D de batterij ook via de backup aansluiting kunnen opladen zoals de Venus E?
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32
Actie alweer afgelopen of kijk ik niet goed? Is er ergens een kortingscode beschikbaar voor die 100 euro korting?

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01 16:28
Code is W3lkom-k0rt1ng. Zou zo kunnen dat die weer is verdwenen, want de vorige code venusbl4ckfr1day10 voor 10% korting die tot 1 december zou gelden deed het op 6 november al niet (meer).

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-01 22:44

HHF

[quote]PSspike schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:28:
Je ziet linksonder een geel rondje met 10% staan. Als je daarop klikt kun je de aanbieding krijgen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 12:25
PSspike schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:28:
[...]

Actie alweer afgelopen of kijk ik niet goed? Is er ergens een kortingscode beschikbaar voor die 100 euro korting?
verwijderd

[ Voor 50% gewijzigd door antoinevromen op 26-11-2025 19:38 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Avenger 2.0
Gewoon de browser geschiedenis wissen en dan krijg je pop-up om email in te vullen en dan krijg je de code.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:40:
Gewoon de browser geschiedenis wissen en dan krijg je pop-up om email in te vullen en dan krijg je de code.
Of even incognito tabblad gebruiken.

Heb hem zelf nog niet nodig (anders had ik hem wel gekocht) dus ik wacht toch nog even af tot volgend jaar, hopelijk krijgen @Tommie12 en @jelleeelco gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-11-2025 19:47 ]

• onlinaius
Ik zie op de site nog 600 staan? Is dat met kortingscode?

• HandyLumberjack
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:35:
[...]

Ik zie op de site nog 600 staan? Is dat met kortingscode?
Nee, er gaat nog €100,- af met de kortingscode.

• onlinaius
Net gezien inderdaad. Zou je de losse modules ook met 100 euro korting kunnen bestellen? Eventueel je buren even lief aankijken als je een ander adres moet invoeren.

• HandyLumberjack
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:39:
Net gezien inderdaad. Zou je de losse modules ook met 100 euro korting kunnen bestellen? Eventueel je buren even lief aankijken als je een ander adres moet invoeren.
Dan lijkt die het ook te doen....

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

De Venus A nu een aantal dagen in gebruik, bevalt goed. De MC4-aansluitingen zijn slimmer geplaatst en de meegeleverde tool maakt het ook makkelijker de PV-kabels los te koppelen, al doen een paar andere merken dat nog wel iets slimmer, maar dat zal je waarschijnlijk toch niet dagelijks doen :)

Verder was het even schakelen dat de omvormer aan de accu vast zit. Bij de Venus D heb je een losse omvormer en losse accu, bij de Venus A zit de eerste accu dus vast aan de omvormer. Dat betekent dat je maximaal 5 losse accu's kunt plaatsen vs 6 losse accu's bij de Venus D, al zijn het er in beide gevallen dus 6 in totaal.

Qua breedte en diepte valt het verschil mee tov de Venus D, de hoogte valt meer op. Had persoonlijk de breedte en diepte wat minder verwacht en wat meer hoogte. Nu lijkt die op het eerste gezicht wel heel erg veel op de Venus D, terwijl ik meer een Zendure SF800 Pro vs Zendure 2400AC formaat had verwacht.

Review inmiddels online, Marstek heeft het wederom goed gedaan vs een aantal andere merken/producten die de afgelopen periode op de markt zijn gekomen d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 27-11-2025 21:41 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Taro klinkt goed, kan niet wachten tot het hier binnenkomt!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Beekforel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:08:
@Taro klinkt goed, kan niet wachten tot het hier binnenkomt!
Wat is de verwachte bezorgdatum? Want heb het idee dat de Venus D reviewmodellen veel eerder werden uitgeleverd vs de datum waarom ze beschikbaar komen dan voor de Venus A het geval is.

• Avenger 2.0
Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:12:
[...]

Wat is de verwachte bezorgdatum? Want heb het idee dat de Venus D reviewmodellen veel eerder werden uitgeleverd vs de datum waarom ze beschikbaar komen dan voor de Venus A het geval is.
De Venus D staat mij marstek.nl op voorraad en de Venus A pas 8/12. Had gedacht dat de Venus D pas later leverbaar zou zijn dan de Venus A. Of is het een foutje op de website?

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-01 19:42
Ik heb vanochtend bericht gekregen dat mijn bestelling van gisteren (Venus A) ingepakt is en morgen geleverd wordt.

• Avenger 2.0
mrottjers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:59:
Ik heb vanochtend bericht gekregen dat mijn bestelling van gisteren (Venus A) ingepakt is en morgen geleverd wordt.
Hier ook >:) Dat is sneller dan verwacht 8)

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb nog niets gehoord verder. Eerste week december gaven ze aan dus verwacht eigenlijk deze week wel wat te horen.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:05
Ik heb de Venus A dinsdag besteld bij marstek.nl en volgende dag geleverd. Nu net aan gezet en gekoppeld met de app. Gister nog even gemaild over die black Friday korting en die 100 euro storten ze ook nog terug. Heel netjes en snel geleverd.

En een collega heeft gister besteld en die krijgt ze vandaag.

[ Voor 11% gewijzigd door Hilco op 27-11-2025 09:15 ]

• Avenger 2.0
Raar dat ze dan nog steeds 8/12 op hun website zetten en niet 'in voorraad'.

Anyway, je kan een Venus A toch combineren met Venus C/E met dezelfde P1 meter dacht ik?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:39
Ergens een " beslisboom" voor het kiezen tussen model A, D of E? :)

Het gaat om een installatie waar al panelen met Solaredge aanwezig is. Dus als het A of D zou worden, gaan de MPPT's niet aangesloten worden, is dat dan een issue?

[ Voor 55% gewijzigd door PCJR op 27-11-2025 10:11 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:04:
Ergens een " beslisboom" voor het kiezen tussen model A, D of E? :)
Heb er in mijn review al een stukje over geschreven en dat vergelijk gemaakt. Komt neer op:

Als 3x 5.12 kWh en 3x 2500 Watt vermogen (op termijn) voldoende is en je geen zonnepanelen direct wil aansluiten en evt. ophangen aan de muur: Venus E 3. Let wel op het gewicht.

Als je kleiner wil beginnen, wel relatief veel vermogen (2200) nodig hebt, wat meer panelen (max 4kW) direct wil aansluiten en later wil opschalen naar >5 kWh per fase, dan de Venus D. Voordeel: Makkelijker te tillen dan de E 3.

Als 1200 Watt per fase, +-12 kWh per fase voldoende is en je wel of minder panelen (max 2.4 kW) wil aansluiten, dan de Venus A. Ook makkelijker te tillen dan de E 3 en goedkoper per kWh.

• PCJR
Taro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:12:
[...]

Heb er in mijn review al een stukje over geschreven en dat vergelijk gemaakt. Komt neer op:

Als 3x 5.12 kWh en 3x 2500 Watt vermogen (op termijn) voldoende is en je geen zonnepanelen direct wil aansluiten en evt. ophangen aan de muur: Venus E 3. Let wel op het gewicht.

Als je kleiner wil beginnen, wel relatief veel vermogen (2200) nodig hebt, wat meer panelen (max 4kW) direct wil aansluiten en later wil opschalen naar >5 kWh per fase, dan de Venus D. Voordeel: Makkelijker te tillen dan de E 3.

Als 1200 Watt per fase, +-12 kWh per fase voldoende is en je wel of minder panelen (max 2.4 kW) wil aansluiten, dan de Venus A. Ook makkelijker te tillen dan de E 3 en goedkoper per kWh.
Ik moet even navragen of het 1f of 3f betreft. Het zou puur gaan om verschil in aanschafkosten. Er is ook een EV, zou handig zijn als de Marstek hiermee om kan gaan cq rekening mee kan houden. Vermogen zou fijn zijn als meeste van de pv opgeslagen kan worden in de zomer. Er ligt iets van 5-6kwp denk ik op het dak. Totale opslag (1f of 3f) zou om te beginnen rond 10kwh zijn, bij de E dus 2 stuks. Bij A en D dan meerderen. Maar MPPT niet aansluiten, gaat dat goedkomen of zijn er dan beperkingen... :?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Avenger 2.0
Vraag mij eigenlijk af of de Venus E verder ontwikkeld gaat blijven (met nieuwe revisies) of men gewoon alle energie naar de Venus D (en A) gaat verschuiven. Uiteindelijk geeft de Venus A/D er gratis mppt ingangen en mogelijkheid tot batterij uitbreiding erbij. Ook in geval van defect moet men niet meer alles vervangen en terug sturen, maar enkel de omvormer of één batterij. Ook het herstellen van de Venus A/D is veel eenvoudiger dan de Venus E die veel moeilijker te openen valt.

• PCJR
Knoflookpasta schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:33:
Code is W3lkom-k0rt1ng. Zou zo kunnen dat die weer is verdwenen, want de vorige code venusbl4ckfr1day10 voor 10% korting die tot 1 december zou gelden deed het op 6 november al niet (meer).
maar war vul je nu die kortingscode in ?! Ik zie nergens een invulveld bij de winkelmand ofzo :X

• D-Ed
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:54:
[...]

maar war vul je nu die kortingscode in ?! Ik zie nergens een invulveld bij de winkelmand ofzo :X
1 stapje verder klikken dan komt de optie in beeld.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:17:
[...]

Ik moet even navragen of het 1f of 3f betreft. Het zou puur gaan om verschil in aanschafkosten. Er is ook een EV, zou handig zijn als de Marstek hiermee om kan gaan cq rekening mee kan houden. Vermogen zou fijn zijn als meeste van de pv opgeslagen kan worden in de zomer. Er ligt iets van 5-6kwp denk ik op het dak. Totale opslag (1f of 3f) zou om te beginnen rond 10kwh zijn, bij de E dus 2 stuks. Bij A en D dan meerderen. Maar MPPT niet aansluiten, gaat dat goedkomen of zijn er dan beperkingen... :?
MPPT hoef je natuurlijk niet te gebruiken. En met een EV rekening houden kan alleen als je bijv. de aansturing via Home Assistant laat verlopen. Of met tijdsgestuurde taken ipv NOM gaat werken.

Ik vond de E 3 echt een enorm bakbeest, ben zelf meer fan van de Venus D. Je zou dan voor 2x Venus D met ieder 2-3 accumodules kunnen gaan. En als je die netjes op eigen groepen aansluit kunnen die ook bij een 1-fase netaansluiting tegelijkertijd worden gebruikt mits je natuurlijk voorkomt dat PV en accu's tegelijkertijd gaan terugleveren.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Taro hoe zit het eigenlijk met de backup-poort, geeft die ook stroom als er wel grid is maar de accu leeg?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Beekforel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:18:
@Taro hoe zit het eigenlijk met de backup-poort, geeft die ook stroom als er wel grid is maar de accu leeg?
Ja, je zet de uitgang aan en dan wordt die netgevoed. Als de stroom uitvalt neemt de accu het over totdat die de laagste SoC waarde heeft bereikt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Avenger 2.0 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:25:
Vraag mij eigenlijk af of de Venus E verder ontwikkeld gaat blijven (met nieuwe revisies) of men gewoon alle energie naar de Venus D (en A) gaat verschuiven. Uiteindelijk geeft de Venus A/D er gratis mppt ingangen en mogelijkheid tot batterij uitbreiding erbij. Ook in geval van defect moet men niet meer alles vervangen en terug sturen, maar enkel de omvormer of één batterij. Ook het herstellen van de Venus A/D is veel eenvoudiger dan de Venus E die veel moeilijker te openen valt.
Afgaande op wat ik zie trekt de E een groter publiek dan de D, en de A ook meer dan de D. Maar goed, de E heeft ook al 2 eerdere generaties en de A en D zijn nog onbekender. Vermoed dat er vrijwel zeker een E 4 uit gaat komen. Door alles in 1 behuizing te plaatsen kan je vaak iets ook goedkoper aanbieden.

• PCJR
Taro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:15:
[...]

MPPT hoef je natuurlijk niet te gebruiken. En met een EV rekening houden kan alleen als je bijv. de aansturing via Home Assistant laat verlopen. Of met tijdsgestuurde taken ipv NOM gaat werken.

Ik vond de E 3 echt een enorm bakbeest, ben zelf meer fan van de Venus D. Je zou dan voor 2x Venus D met ieder 2-3 accumodules kunnen gaan. En als je die netjes op eigen groepen aansluit kunnen die ook bij een 1-fase netaansluiting tegelijkertijd worden gebruikt mits je natuurlijk voorkomt dat PV en accu's tegelijkertijd gaan terugleveren.
Kwa ruimte komt het in de garage, er is gewoon plek tegen een muur, aan de andere kant van de muur is de meterkast. Ik kan prima 3x4mm2 aanleggen naar de accu dus. Het is 1fase, zal ook zo blijven denk ik. Wat is nu handig? Wil wel wat vermogen...

Venus A
10.6kwh
2475,00 euro
Vermogen 2x1200w= 2400w (? Of enkel 1200w)
Backupvermogen= 2400w (? Of enkel 1200w)

Venus D
10.24kwh
3525,00 euro
Vermogen 2200w?
Backup 2200w?

Venus E3.0
10.24kwh (2units)
2650,00 euro
Vermogen 5kw
Backupvwemogen 5kw

Wie corrigeert? :) ik denk bij de bovenste 2 gevallen dat er maar 1 omvormer dus zit (aangezien ik maar 1 fase nodig heb) en dus vermogen beperkt is tot 1200w cq 2200w...?

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:00
De Venus D heeft een UTP-poort, de Shelly pro 3EM heeft een UTP-poort.

Kan ik beiden rechtstreeks laten communiceren met elkaar, zonder gebruik te maken van een netwerk met internet-verbinding? Ik wil deze opstelling nl. gebruiken waar er géén (wifi-)netwerk aanwezig is.

NB: digitale teller staat in kelder, waar eveneens geen wifi is, vandaar de keuze voor de Shelly pro 3EM, ipv P1-lezer.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Bij max 1-fase zou ik altijd 1 omvormer boven 2 omvormers kiezen. Je hebt dan minder standby verliezen, hoeft de aansturing niet te syncen, etc. Dus zou dan voor 1x Venus D gaan als 2200 Watt toereikend is. Wil je het spreiden over 3-fases ivm 3-fase PV en is 3600 Watt toereikend, dan beginnen met 2x Venus A.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

stefaantje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:38:
De Venus D heeft een UTP-poort, de Shelly pro 3EM heeft een UTP-poort.

Kan ik beiden rechtstreeks laten communiceren met elkaar, zonder gebruik te maken van een netwerk met internet-verbinding? Ik wil deze opstelling nl. gebruiken waar er géén (wifi-)netwerk aanwezig is.

NB: digitale teller staat in kelder, waar eveneens geen wifi is, vandaar de keuze voor de Shelly pro 3EM, ipv P1-lezer.
Naar mijn weten kan dit niet met een directe kabel aangezien er dan bijv. geen DHCP server actief is. Wat je natuurlijk wel prima kunt doen is ze beide via een switch aansluiten? Dan communiceren ze lokaal zonder internet.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 27-11-2025 11:49 ]

• PCJR
Taro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:46:
Bij max 1-fase zou ik altijd 1 omvormer boven 2 omvormers kiezen. Je hebt dan minder standby verliezen, hoeft de aansturing niet te syncen, etc. Dus zou dan voor 1x Venus D gaan als 2200 Watt toereikend is. Wil je het spreiden over 3-fases ivm 3-fase PV en is 3600 Watt toereikend, dan beginnen met 2x Venus A.
Het is nu 1fase en dat blijft ook zo voorlopig. Thing is, met maar 2200w gaat alsnog een hoop PV het grid op in de zomer... Met 2x VenusE kun je 5kw van de PV opslaan, dat is een klap meer. of zie ik dit verkeerd :)

En klopt mijn info hierboven? VenusD is 2200w dus en VenusA maar 1200w? Dat is dus bij 5kwh, 10kwh, 15kwh steeds hetzelfde, mits je naar 3fase gaat maar dat ga ik niet :+

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:25
PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:07:
[...]

Het is nu 1fase en dat blijft ook zo voorlopig. Thing is, met maar 2200w gaat alsnog een hoop PV het grid op in de zomer... Met 2x VenusE kun je 5kw van de PV opslaan, dat is een klap meer. of zie ik dit verkeerd :)

En klopt mijn info hierboven? VenusD is 2200w dus en VenusA maar 1200w? Dat is dus bij 5kwh, 10kwh, 15kwh steeds hetzelfde, mits je naar 3fase gaat maar dat ga ik niet :+
Ik zou in uw situatie met al +8Kw aan PV vermogen gaan voor 2 x de Venus E anders ga je inderdaad in de zomer veel vermogen het net in zien gaan.
Ik merk dit ook, heb 10Kw piek PV vermogen en ben blij dat ik 3 Venus E op 2500W heb, zo gaat er niets verloren en vang ik alle pieken op, zowel bij laden als ontladen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• PCJR
DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:15:
[...]

Ik zou in uw situatie met al +8Kw aan PV vermogen gaan voor 2 x de Venus E anders ga je inderdaad in de zomer veel vermogen het net in zien gaan.
Ik merk dit ook, heb 10Kw piek PV vermogen en ben blij dat ik 3 Venus E op 2500W heb, zo gaat er niets verloren en vang ik alle pieken op, zowel bij laden als ontladen.
Werkt de AI modus nu ook al zo dat met Tibber dynamisch het ding zelf gaat opladen in goedkope uren en ontladen in dure uren (of load in het huis gebruiken in dure uren)?

Hoe koppel je 2x Venus E aan 1 stopcontact? Ik zie dat nergens beschreven... En kan ik ook een vaste 3x4mm2 kabel maken van de meterkast (1x20 of 25A alamat) naar de 2xVenusE? (continue 5kw over een simpele 230v shuko/stopcontact vind ik niet de lekkerste keuze :+

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

Laat die PV lekker het grid op gaan, na twee uurtjes is de accu toch vol.
In mijn ogen moet je het vermogen afstemmen op je verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Maar dan kan je toch 2x Venus D doen = 4400 Watt AC. Dat kan prima op 1-fase, wel netjes aansluiten uiteraard. Met 2x Venus E op 1-fase is je max 5000 Watt en 10,2 kWh. Met de Venus D max 4400 Watt en >30 kWh.

Venus D is 2200 Watt AC, Venus A inderdaad 1200 Watt AC.

• PCJR
Taro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:35:
[...]

Maar dan kan je toch 2x Venus D doen = 4400 Watt AC. Dat kan prima op 1-fase, wel netjes aansluiten uiteraard. Met 2x Venus E op 1-fase is je max 5000 Watt en 10,2 kWh. Met de Venus D max 4400 Watt en >30 kWh.

Venus D is 2200 Watt AC, Venus A inderdaad 1200 Watt AC.
2x VenusD met iets van 10kwh kom je op 4350,- euro, dat gaat m gewoon niet worden.

Overigens hoe koppel je VenusE dus aan elkaar als je er 2 hebt. Ik lees iets van een smartbox maar dat is voor 3fase? Of gewoon bruin en blauw aan elkaar? :+

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Iemand anders ervaringen met reichelt.de?
Heb in september de Marstek Venus A besteld met een extra module. Zou eind oktober geleverd worden, is helaas nog niet binnen....

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:18
Hoe aannemelijk zal het eigenlijk zijn dat Marstek over 1 a 2 jaar met een nieuwe serie compatibele uitbreidingsaccu's voor de A en/of D komt van een hoger aantal kWh? Gaat in mijn situatie om een woning met warmtepomp en elektrische auto, dus het vermogen en de capaciteit kan ik wel gebruiken.

Overweeg de mogelijkheid die Marstek zelf gedocumenteerd heeft staan om 2 zonnepanelen per MPPT met een Y-verbinding aan te sluiten. Klopt het dat daarbij de opstartspanning eerder bereikt wordt, en dat daarmee dus bij bewolkt weer de panelen eerder energie zullen opwekken?

Alleen door het prijsverschil tussen Venus A (500, 235/kWh) en D (1.350, 527/kWh) krijg ik mezelf niet overtuigd een keuze te kunnen maken....

• HandyLumberjack
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:34:
[...]

Inderdaad, wat je niet nodig hebt hoef je ook niet op te slaan.

Anders had ik 30x Venus E nodig, voor een zonnige dag, waar er de volgende ochtend nog 29 vol van zijn. :)

Terwijl alles meer dan 1 Venus A plus 1 extra batterij nauwelijks bijdraagt aan het verhogen van mijn eigen verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-11-2025 12:52 ]

• Avenger 2.0
Rvanlaak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:46:
Hoe aannemelijk zal het eigenlijk zijn dat Marstek over 1 a 2 jaar met een nieuwe serie compatibele uitbreidingsaccu's voor de A en/of D komt van een hoger aantal kWh?
Gezien de vrije ruimte nog in de behuizing verwacht ik wel dat grotere accu's mogelijk zijn (eventueel enkel wat hogere modules). Vraag mij alleen af of de Venus A die gaat krijgen gezien ze de Venus D als het hogere/performantere model wordt gesegmenteerd. Zou me dan niet verwonderen moesten hogere capaciteit accu's enkel voor de D uitkomen en niet de A. Maar aan de andere kant brengt Marstek zoveel nieuwe producten aan de lopende band uit, dat het niet zeker is of ze binnen 2 jaar niet een compleet andere (niet compatibele) productlijn hebben. Natuurlijk allemaal pure speculatie van mij.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:40:
[...]

Overigens hoe koppel je VenusE dus aan elkaar als je er 2 hebt. Ik lees iets van een smartbox maar dat is voor 3fase? Of gewoon bruin en blauw aan elkaar? :+
De smartbox is ook bedoeld als off-grid oplossing. Volgens mij kan je ze met een CT002/003 al parallel aansturen?

• PCJR
Ik lees dat handelen gewoon nog totaal niet goed werkt?! Dus laden op goedkope uren en ontladen in dure uren (en/of nog wat gebruiken voor huisload).

Dat is wel een bummer. Kan iemand dit bevestigen?

• onlinaius
[...]

Een 2e vraag is dan: ga je de opgeslagen elektriciteit gebruiken?

Mijn zonnepanelen wekken om en nabij de 5500KWh per jaar op. Ruim 4000 daarvan is in het voorjaar en de zomer en vroege najaar. Het verbruik is ongeveer omgekeerd (mede dankzij de warmtepomp).

Ik kan in de zomer makkelijk 15 KWh overdag opslaan, maar de nacht is dan kort, dus als ik er 5 van gebruik is het al veel.

Je zou daar ook eens in je statistieken kunnen kijken. Stel dat je in mei 600KWh opwekt, maar slechts 200 KWh afneemt van het net. Dan kun je dus 200 KWh afname voorkomen. Alleen met een dynamisch contract kun je er mogelijk nog wat meer uithalen door de elektriciteit actief in de avond en nacht te verkopen, maar dat zal (zeker als het salderen stopt) minder opleveren dan die 200KWh die je minder van het net afneemt.

• onlinaius
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:34:
[...]

Beide valt wat voor te zeggen. Zeker dynamisch zou je het terugleveren kunnen verplaatsen (wel rekening houden met de 15 - 25% verlies) om wat betere tarieven te krijgen.

En wat bijv ook aardig kan schelen is als je de EV alleen in de avond / nacht kan opladen (als je de mogelijkheid hebt om overdag te laden heeft dat uiteraard de voorkeur).

• reneeke1970
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:45:
[...]

Beide valt wat voor te zeggen. Zeker dynamisch zou je het terugleveren kunnen verplaatsen (wel rekening houden met de 15 - 25% verlies) om wat betere tarieven te krijgen.

En wat bijv ook aardig kan schelen is als je de EV alleen in de avond / nacht kan opladen (als je de mogelijkheid hebt om overdag te laden heeft dat uiteraard de voorkeur).
Ook al wil je later terug leveren, die 5 kWh is nog steeds in paar uurtjes vol, daar heb je geen hoog vermogen voor nodig,onnodige investering. En terwijl dat de zon schijnt maak je geen twee cyclus, dus zolang die accu met drie of vier uurtjes vol zit is het prima.
S'nachts goedkoop laden is voor handelen over jaartje ook afgelopen, dus ook daar geen hoog vermogen nodig

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Nu online
PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:27:
Ik lees dat handelen gewoon nog totaal niet goed werkt?! Dus laden op goedkope uren en ontladen in dure uren (en/of nog wat gebruiken voor huisload).

Dat is wel een bummer. Kan iemand dit bevestigen?
Hij doet alleen laden en niet ontladen.
Waarom kijk jij eigenlijk naar marstek als je al deye hebt?

1 PVoutput . Dongen NB

• PCJR
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:51:
[...]

Ook al wil je later terug leveren, die 5 kWh is nog steeds in paar uurtjes vol, daar heb je geen hoog vermogen voor nodig,onnodige investering. En terwijl dat de zon schijnt maak je geen twee cyclus, dus zolang die accu met drie of vier uurtjes vol zit is het prima.
S'nachts goedkoop laden is voor handelen over jaartje ook afgelopen, dus ook daar geen hoog vermogen nodig
Hoezo afgelopen?

• PCJR
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:54:
[...]

Hij doet alleen laden en niet ontladen.
Waarom kijk jij eigenlijk naar marstek als je al deye hebt?
Is voor bij mij ouders. Mag dat? :|

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:21
De spread moet wel extreem hoog zijn wil je na het betalen van energiebelasting (als salderen afgeschaft is) en rekeninghoudend met de RTE van de accu nog een positieve business case hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Oilman op 27-11-2025 14:28 ]

• jelleeelco
[...]

Let wel - in de zomer gaat dat "..gaat alsnog een hoop PV het grid op"... alleen op voor de eerste dag. Als je het vervolgens niet leeg krijgt, dan gaat de volgende dag wel alles het grid op.

Beter je accubehoefte afstemmen op het dagelijkse verbruik. Als je bv in de avond/nacht 8kWh verbruikt, dan dat x 1.25 of x 1.5 en als maximum aanhouden. En een meter in de meterkast zetten en de omvormer op zero-export zetten (kan met Solaredge, weet niet of andere merken dat ook zo eenvoudig kunnen).

• HandyLumberjack
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:29:
[...]

En een meter in de meterkast zetten en de omvormer op zero-export zetten (kan met Solaredge, weet niet of andere merken dat ook zo eenvoudig kunnen).
Of zorgen voor een energie contract waarbij dat (meestal) nog wel wat oplevert.

• PCJR
Oilman schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:28:
[...]

De spread moet wel extreem hoog zijn wil je na het betalen van energiebelasting (als salderen afgeschaft is) en rekeninghoudend met de RTE van de accu nog een positieve business case hebben.
Juist, het is dus niet afgelopen, maar het is lastiger. Goed punt, verkeerde benaming ;)
tzt heb ik de investering er wel uit dan, magoed, ander verhaal.

2x Marstek moet voor garantie op een stopcontact, mag de kabel niet verbouwen krijg ik te horen van Marstek zelf. 1x dubbel stopcontact maken in de garage dus, en dan van daaruit met 2 kabels 3x2.5mm2 of 1 kabel van 3x4mm2 naar de meterkast op een alamat...

• PCJR
[...]

Let wel - in de zomer gaat dat "..gaat alsnog een hoop PV het grid op"... alleen op voor de eerste dag. Als je het vervolgens niet leeg krijgt, dan gaat de volgende dag wel alles het grid op.

Beter je accubehoefte afstemmen op het dagelijkse verbruik. Als je bv in de avond/nacht 8kWh verbruikt, dan dat x 1.25 of x 1.5 en als maximum aanhouden. En een meter in de meterkast zetten en de omvormer op zero-export zetten (kan met Solaredge, weet niet of andere merken dat ook zo eenvoudig kunnen).
Daarom moet dat ontladen ook eens goed gaan werken in dure uren. PV opslag is dus gratis en dan krijg je alsnog de volle mep in de dure uren. Enkel in de zonnige maanden uiteraard. In de winter komt het aan op nulopdemeter. Moet gewoon goed gaan werken in de software :)

• PCJR
[...]

Ik heb Solaredge daar, maar met een Marstek accu moet die optie zero-export in Solaredge niet aanstaan lijkt me.

• reneeke1970
  • Nu online
PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:58:
[...]

Is voor bij mij ouders. Mag dat? :|
Vroeg het me gewoon af.
Maar waarom daar ook geen deye dan,je hebt er ervaring mee en je weet dat het veel goedkoper uitpakt dan met marstek

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Nu online
Hoef ik niet meer te beantwoorden

1 PVoutput . Dongen NB

• PCJR
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:05:
[...]

Vroeg het me gewoon af.
Maar waarom daar ook geen deye dan,je hebt er ervaring mee en je weet dat het veel goedkoper uitpakt dan met marstek
Geen zin en tijd om alles weer uit te zoeken en te bestellen op alibaba enzo. Ook instellen en monitoren ga ik niet ook nog bij een 2e locatie doen :) Maar, ja het had gekund hehe

• jelleeelco
PCJR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:44:
[...]

Ik heb Solaredge daar, maar met een Marstek accu moet die optie zero-export in Solaredge niet aanstaan lijkt me.
Tuurlijk wel. Voor Solaredge zijn de accu's gewoon verbruikers. Dus als ze laden, dan wekt de omvormer genoeg op om huis+ladende accus te voorzien van stroom. Alles daarboven wordt afgeknepen.

• onlinaius
jelleeelco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:16:
[...]

Tuurlijk wel. Voor Solaredge zijn de accu's gewoon verbruikers. Dus als ze laden, dan wekt de omvormer genoeg op om huis+ladende accus te voorzien van stroom. Alles daarboven wordt afgeknepen.
Maar in NOM stand laden de accu's zodra er overschot is, en er teruggeleverd wordt aan het net. Als die SolarEdge dan gaat knijpen zodat er geen teruglevering naar het net is gaan de accu's ook niet laden.

Mogelijk zou het te fixen zijn door de SolarEdge een vertraging te geven ten opzichte van de Marstek(s), maar dat moet dan uiteraard wel kunnen in de SolarEdge software. Een andere optie zou zijn om de teruglevering in SolarEdge te beperken tot bijv 100 watt. Dan gaat de Marstek in stapjes meer gebruiken, en de SolarEdge past zich daarop aan door 100 watt extra door te laten.

[ Voor 16% gewijzigd door onlinaius op 27-11-2025 16:40 ]

• jelleeelco
onlinaius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:38:
[...]

Maar in NOM stand laden de accu's zodra er overschot is, en er teruggeleverd wordt aan het net. Als die SolarEdge dan gaat knijpen zodat er geen teruglevering naar het net is gaan de accu's ook niet laden.

Mogelijk zou het te fixen zijn door de SolarEdge een vertraging te geven ten opzichte van de Marstek(s), maar dat moet dan uiteraard wel kunnen in de SolarEdge software. Een andere optie zou zijn om de teruglevering in SolarEdge te beperken tot bijv 100 watt. Dan gaat de Marstek in stapjes meer gebruiken, en de SolarEdge past zich daarop aan door 100 watt extra door te laten.
Precies, je moet solaredge een andere waarde geven. Ik dacht je kunt een - of + instellen met een waarde, daar moet je dan mee spelen en zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
We hebben inmiddels de Venus A ook een aantal dagen getest en de review afgerond en daarbij vielen de onderstaande zaken op:

- (voorlopige) hoge RTE van 84%. Hierbij hebben we 4x een cycle gedaan van 11% naar 100% en daarna weer naar 11% ontladen. Dit was met laden en ontladen op 1200 W. Dit gaan we nog een paar keer herhalen. Met maximaal vermogen laden en ontladen is natuurlijk wel ideale situatie. Met wisselende en lagere vermogens zal de RTE ook lager zijn (verwacht ca. 75%). Resultaten zaten steeds tussen 83 en 85%.

- warmte is vrij hoog, ook hoger dan die van de Venus D. Dit hebben we ook 2x herhaald omdat dit ons verbaasde, gezien de kleinere omvormer. Maar kwamen toch op een temperatuur van 48 graden in een ruimte die zelf 16 graden was. Dit hebben we gemeten nadat de Venus A een uur op 1200W aan het laden was. Op zich is deze temperatuur geen probleem, maar wel verrassend dat deze hoger is dan bij de Venus D. 

- geen enkel WiFi probleem ondervonden (terwijl bij de Venus E 3.0 was dat wel het geval met urenlang zoeken en proberen enz, met zelfde P1 meter van HW). Daarnaast zit er ook een netwerkaansluiting op, dus Marstek lijkt te leren van de eerdere Venus E problemen. Maar WiFi werkte feilloos.

- open api gaan we ook nog wat verder mee spelen, maar wel goed dat deze al beschikbaar is. Zagen wel ergens berichten dat deze maar om de 60sec messages door zou geven. Maar dat is nog te vroeg om conclusies over te trekken en zal wel snel gaan met ontwikkeling, gezien hoge verkoop van Marstek devices. 

- het is echt veel waarde wat je krijgt voor deze lage prijs. Marstek schudt de boel weer lekker op......

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:00
Taro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:49:
[...]

Naar mijn weten kan dit niet met een directe kabel aangezien er dan bijv. geen DHCP server actief is. Wat je natuurlijk wel prima kunt doen is ze beide via een switch aansluiten? Dan communiceren ze lokaal zonder internet.
Kan elke random switch van pakweg €20 DHCP-server spelen? Gewoon inpluggen op de switch & beide apparaten vinden elkaar?

• PCJR
jelleeelco schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:42:
[...]

Precies, je moet solaredge een andere waarde geven. Ik dacht je kunt een - of + instellen met een waarde, daar moet je dan mee spelen en zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten.
Ok komt de volgende vraag bij me op;
Wie heeft ervaring met Venus + Solaredge?
Bonusvraag: + EV :)

• jelleeelco
stefaantje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:59:
[...]

Kan elke random switch van pakweg €20 DHCP-server spelen? Gewoon inpluggen op de switch & beide apparaten vinden elkaar?
Switch niet. Router wel...maakt niet uit hoe duur die is.
Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste