Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:28:
Ik snap eerlijk niet het idee van zonnepanelen aan een Marstek Venus A koppelen. Want ik neem aan dat dat vermogen inderdaad verdeeld wordt, maar als de accu vol zit, dan gooi je de rest weg. Tenzij je hem echt in je schuur hebt staan en je wil nog een paar panelen naast je schuur neerzetten gezien je die toch hebt staan, oké. Maar anders is het toch zonde van de energie die je weg moet gooien? Alleen voor noodstroom dan?
Bekijk het eens van de andere kant: je wilt nog wat zonnepanelen er bij, en de plek waar je dit kunt doen is op je garage (dat is bij mij het geval).
Wat zijn je opties?
Je kunt voor een volledig systeem gaan, al dan niet neergelegd door een professionele partij. Dan moeten er weer kabels worden getrokken van mijn garage naar de meterkast (best een eind), en moet een elektricien in de meterkast de laatste plek volplakken met een Alamat (denk ik begrepen te hebben hier in het topic, maar pin me er niet op vast).
Laat ik zeggen dat ik ook hier voor die 2400 Wp ga. Beetje minder dan een euro per Wp (realistisch gok ik?) en ik betaal een ruime 2000 euro voor de hele installatie.
Alternatief is om voor 2 paneeltjes + microconverter te gaan. Dan heb ik slechts 800 Wp. Maar wel voor maar een euro of 450 (incl beugels om 4 panelen mee op het dak te zetten en van balast te voorzien).
Optie 3 is voor die Venus A te gaan. Daar kan ik vier 600 Wp panelen op aansluiten en ik kan deze direct op het stopcontact aansluiten met 800 Watt max. Ik betaal dan voor de hele set met 6KWh opslag, incl kabelmateriaal en bevestigingsbeugels zo'n 1850 euro. Dit systeem is ook nog eens laagdrempelig genoeg om zelf te installeren, en als ik ooit verhuis gaat het waarschijnlijk gewoon mee (of ik verkoop het).
Optie 1 is voor mij dan absoluut niet interessant, want voor hetzelfde geld kan ik er ook 6 KWh aan opslag bij krijgen. Optie 2 vind ik weinig toevoegen boven de 4800 Wp die ik al heb liggen.
Optie 3 is voor mij de sweet spot. Relatief aantrekkelijk geprijst, geen grote ingrepen op het huidige elektrisch systeem. En ja, af en toe ga ik wat verliezen, maar als je aanneemt dat overtollige zonnestroom in de zomer weinig gaat opleveren maakt dat ook niet zo heel veel uit. Het valt deels te beperken door slimme laad / ontlaadstrategieen (leuke hobby), maar uiteraard niet helemaal.
Verder is dit ook nog eens vrij modulair. Ik heb in de garage een krachtstroomgroep, dus als ik meer vermogen wil zou ik kunnen overwegen om een verdeelkastje te kopen (paar honderd euries) en er nog een basisunit op aan te sluiten, en de zonnepanelen te verdelen / meer bij te kopen (afhankelijk van wat ik tzt wil). Dan kan heb ik geen verlies meer, en een 2400 watt teruglevering naar de woning. Alle flexibiliteit dus nog, terwijl ik met opties 1 en 2 vast zou zitten aan die opties, zonder weinig kansen om aanpassingen te doen.
Edit: en vergeet ook niet dat zonnepanelen (DC) naar batterij (DC) efficienter is dan zonnepanelen (DC) naar 240V AC, naar batterij (DC). Dat zal vooral van pas komen in het voor en najaar, wanneer de warmtepomp nog draait, en de opbrengst van de normale panelen nog ongeveer opgebruikt wordt, en je dan in de avond wel de thuisbatterij vol hebt.
[
Voor 5% gewijzigd door
onlinaius op 01-12-2025 18:55
]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.