Maak je vrouw dit verhaal wijs, er ligt dus gewoon al een kabel naar de garage. Simpel onderverdelertje, PV-omvormer tegen de muur, panelen neerleggen en klaar. Meer PV levert veel meer besparing op dan meer kWh opslag.onlinaius schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
[...]
Bekijk het eens van de andere kant: je wilt nog wat zonnepanelen er bij, en de plek waar je dit kunt doen is op je garage (dat is bij mij het geval).
Wat zijn je opties?
Je kunt voor een volledig systeem gaan, al dan niet neergelegd door een professionele partij. Dan moeten er weer kabels worden getrokken van mijn garage naar de meterkast (best een eind), en moet een elektricien in de meterkast de laatste plek volplakken met een Alamat (denk ik begrepen te hebben hier in het topic, maar pin me er niet op vast).
Laat ik zeggen dat ik ook hier voor die 2400 Wp ga. Beetje minder dan een euro per Wp (realistisch gok ik?) en ik betaal een ruime 2000 euro voor de hele installatie.
...
Verder is dit ook nog eens vrij modulair. Ik heb in de garage een krachtstroomgroep, dus als ik meer vermogen wil zou ik kunnen overwegen om een verdeelkastje te kopen (paar honderd euries)
In principe valt die bij mij een beetje onder als je inderdaad toch naast je schuur nog wat neerzet, en het is alleen kabeltje eraan koppelen, sure why not. Dus ja, als je geen groep daar zomaar kan krijgen snap ik het wat. Al vraag ik me dan af of ik er 2400W aan zou hangen. Aftoppen is niet een probleem, maar een factor 3x is wel behoorlijk.onlinaius schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
[...]
Bekijk het eens van de andere kant: je wilt nog wat zonnepanelen er bij, en de plek waar je dit kunt doen is op je garage (dat is bij mij het geval).
Wat zijn je opties?
Je kunt voor een volledig systeem gaan, al dan niet neergelegd door een professionele partij. Dan moeten er weer kabels worden getrokken van mijn garage naar de meterkast (best een eind), en moet een elektricien in de meterkast de laatste plek volplakken met een Alamat (denk ik begrepen te hebben hier in het topic, maar pin me er niet op vast).
Laat ik zeggen dat ik ook hier voor die 2400 Wp ga. Beetje minder dan een euro per Wp (realistisch gok ik?) en ik betaal een ruime 2000 euro voor de hele installatie.
Alternatief is om voor 2 paneeltjes + microconverter te gaan. Dan heb ik slechts 800 Wp. Maar wel voor maar een euro of 450 (incl beugels om 4 panelen mee op het dak te zetten en van balast te voorzien).
Optie 3 is voor die Venus A te gaan. Daar kan ik vier 600 Wp panelen op aansluiten en ik kan deze direct op het stopcontact aansluiten met 800 Watt max. Ik betaal dan voor de hele set met 6KWh opslag, incl kabelmateriaal en bevestigingsbeugels zo'n 1850 euro. Dit systeem is ook nog eens laagdrempelig genoeg om zelf te installeren, en als ik ooit verhuis gaat het waarschijnlijk gewoon mee (of ik verkoop het).
Optie 1 is voor mij dan absoluut niet interessant, want voor hetzelfde geld kan ik er ook 6 KWh aan opslag bij krijgen. Optie 2 vind ik weinig toevoegen boven de 4800 Wp die ik al heb liggen.
Optie 3 is voor mij de sweet spot. Relatief aantrekkelijk geprijst, geen grote ingrepen op het huidige elektrisch systeem. En ja, af en toe ga ik wat verliezen, maar als je aanneemt dat overtollige zonnestroom in de zomer weinig gaat opleveren maakt dat ook niet zo heel veel uit. Het valt deels te beperken door slimme laad / ontlaadstrategieen (leuke hobby), maar uiteraard niet helemaal.
Verder is dit ook nog eens vrij modulair. Ik heb in de garage een krachtstroomgroep, dus als ik meer vermogen wil zou ik kunnen overwegen om een verdeelkastje te kopen (paar honderd euries) en er nog een basisunit op aan te sluiten, en de zonnepanelen te verdelen / meer bij te kopen (afhankelijk van wat ik tzt wil). Dan kan heb ik geen verlies meer, en een 2400 watt teruglevering naar de woning. Alle flexibiliteit dus nog, terwijl ik met opties 1 en 2 vast zou zitten aan die opties, zonder weinig kansen om aanpassingen te doen.
Edit: en vergeet ook niet dat zonnepanelen (DC) naar batterij (DC) efficienter is dan zonnepanelen (DC) naar 240V AC, naar batterij (DC). Dat zal vooral van pas komen in het voor en najaar, wanneer de warmtepomp nog draait, en de opbrengst van de normale panelen nog ongeveer opgebruikt wordt, en je dan in de avond wel de thuisbatterij vol hebt.
Tegelijk vind ik je prijsvergelijking niet eerlijk. Je vergelijkt nu zonnepanelen die je zelf installeert met dat een installateur alles doet. En laten we wel wezen, een 2kW omvormer voor zonnepanelen kost een paar honderd euro. En die kan de volledige opbrengst gebruiken. En als je de zonnepanelen zelf kan neerleggen en bekabelen, maakt het ook niet meer veel of je ze in een Venus A of een random andere omvormer steekt. (Waarbij nogmaals, ik snap dat je dan wel een eigen groep nodig hebt, maar als je die toch wil ook voor je Venus zodat hij 1200W kan leveren, tja, dan is het wel echt een kleine extra investering om een losse omvormer op te hangen).
Ja, bij vele andere merken kan je die instellen en dan reserveer je meer voor noodgevallen. Zie de Venus A hier iedere keer op de 11% ipv 10% al stranden, maar met 210 Wh kan je niet zo heel veel meerHenkS_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:13:
[...]
Gezien het foldertje "Bereid je voor op een noodsituatie" is er iets te zeggen voor een grotere 'minimum SOC' voor het geval de koelkast een nachtje moet overleven, of om de scootmobiel een top-up te geven, tot dat de zon weer opkomt.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Dat zou een optie zijn. Onderverdeler kost 213 euro. Goodwe 2 MPPT converter kost 340 euro. 375 voor vier 600 Wp panelen incl verzending. Daar zou ik er dan eventueel 5 van kunnen maken, want de converter is een 3000 Wp converter, maar dat 5e paneel pakt wel aardig wat schaduw. Dan zit ik op 928 voor 4 panelen of 1000 voor 5, en dan heb ik nog geen batterijopslag. Aan die omvormer zou ik wel een Venus E met 2500 Watt kunnen hangen, dan heb ik de vermogensbeperking niet meer. En dan ben je een euro of 1300 verder.Oilman schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:46:
[...]
Maak je vrouw dit verhaal wijs, er ligt dus gewoon al een kabel naar de garage. Simpel onderverdelertje, PV-omvormer tegen de muur, panelen neerleggen en klaar. Meer PV levert veel meer besparing op dan meer kWh opslag.
Voordelen hiervan:
- Geen vermogensbeperking van de batterij
- Meer doorvoer naar het elektriciteitsnet mogelijk
- Extra paneel (of zelfs 2 met een converter die een paar tientjes extra kost).
Nadelen hiervan:
- Met Venus E duurder dan een Venus A, met 2 batterijen en zonnepanelen er rechtstreeks aanvast.
- Minder plug en play, dan moet ik me toch eens gaan verdiepen in hoe ik een CEE verbind met een verdeler, en wat ik hierop mag aansluiten onder welke voorwaarden (EMAT / Alamat, selectiviteit, daar zit ik nog niet zo in).
- Lagere efficientie, de Venus E heeft al een wat lagere efficientie (lijkt het) en als je panelen rechtstreeks aansluit op de A wordt de efficientie nog een stuk hoger.
- Geen noodstroom voorziening. Met de A kan ik de vriezer draaiend houden igv stroomuitval. Met de E lukt dit tot de batterij leeg is.
Dat durf ik te betwijfelen. Op dit moment speel ik namelijk ongeveer even qua PV opwek en verbruik (+- een paar honderd KWh). Nu meer PV toevoegen levert me tot eind 2026 dus het teruglevertarief minus terugleverkosten per extra KWh op. Met een batterij hoef ik minder te salderen, en elke KWh minder gesaldeert bespaart de terugleverkosten. De opwek van (maximaal) 2400 WP komt er bij in de winter wanneer deze van pas komt, en in de zomer (wanneer deze waarschijnlijk vanaf 2027 niet veel waard meer gaat zijn) heeft dat extra terugleveren niet veel nut. In de winter gaat er met de batterijen ook niets / nauwelijk iets verloren, want 6KWh opwek op een dag met 2400Wp is vrij uniek in de winter (en de meeste dagen zal de accu in de morgen grotendeels leeg beginnen, als de warmtepomp nog wat uren heeft gemaakt).Oilman schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:46:
Meer PV levert veel meer besparing op dan meer kWh opslag.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Klopt, omdat ik de installatie van de GoodWe zonnepaneelconverter een jaar of 4 geleden een stuk ingewikkelder er uit vindt zien dan hoe de Venus A werkt. Zonnepanelen in serie aangesloten, dus een stuk gevoeliger qua kabelmateriaal en aansluitingen vanwege veel hogere voltages (gok ik), in de meterkast aangesloten met een Alamat (gok ik, de meterkast heb ik weinig verstand van, daar blijf ik zelf uit), via ook weer een vrij dikke kabel (vast en zeker ook met speciale vereisten, want het lijkt qua dikte meer op een krachtstroomkabel).Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
Tegelijk vind ik je prijsvergelijking niet eerlijk. Je vergelijkt nu zonnepanelen die je zelf installeert met dat een installateur alles doet.
En dan moet er als je de makkelijkste optie kiest ook nog een CEE aansluiting worden afgeknipt, en daarop een verdeler worden aangesloten, ook iets wat ik nog niet eerder gedaan heb. De Venus A is dan wel een heel stuk eenvoudiger, met als enige nadeel (voor mij) dat je in de zomer wat minder stroom op het net gooit die toch al niet veel / niets waard is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Voorlopig ga ik niet voor een eigen groep, en houd ik het bij ontladen op 800.Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
(Waarbij nogmaals, ik snap dat je dan wel een eigen groep nodig hebt, maar als je die toch wil ook voor je Venus zodat hij 1200W kan leveren, tja, dan is het wel echt een kleine extra investering om een losse omvormer op te hangen).
Ik heb al sinds begin augustus 2 batterijsimulaties draaien met een Venus E. 1 op 800 watt ontladen, 1 op 2400 watt ontladen. De 800 watt ontlader heeft op papier 298 KWh ontladen, de 2500 watt maar liefst 306 KWh. Totaal de moeite niet waard dus in mijn geval.
Bij de Venus A komt daar inderdaad wel de limitatie bij dat je bij volle batterij niet op volle snelheid kan terugleveren, maar die 400 Watt neem ik even voor lief.
Theoretisch zou ik dan inderdaad tzt het systeem kunnen uitbreiden met een verdeler en een extra Venus A. Dan zit er 1200 watt per paneel, en kan alles terug naar het net. Ik gok echter dat dit niet vaak nut gaat hebben, want als dat het geval is heeft de huidige PV installatie ook al een overschot, en is de stroom praktisch niets waard. Dan kan ik die 6KWh beter even vasthouden, en ontladen tussen 17:00 en 23:00 (inschatting, nu nog geen dynamisch contract, maar dat ben ik wel van plan als ik in het voorjaar moet oversluiten).