Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
onlinaius schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
[...]

Bekijk het eens van de andere kant: je wilt nog wat zonnepanelen er bij, en de plek waar je dit kunt doen is op je garage (dat is bij mij het geval).

Wat zijn je opties?

Je kunt voor een volledig systeem gaan, al dan niet neergelegd door een professionele partij. Dan moeten er weer kabels worden getrokken van mijn garage naar de meterkast (best een eind), en moet een elektricien in de meterkast de laatste plek volplakken met een Alamat (denk ik begrepen te hebben hier in het topic, maar pin me er niet op vast).
Laat ik zeggen dat ik ook hier voor die 2400 Wp ga. Beetje minder dan een euro per Wp (realistisch gok ik?) en ik betaal een ruime 2000 euro voor de hele installatie.

...

Verder is dit ook nog eens vrij modulair. Ik heb in de garage een krachtstroomgroep, dus als ik meer vermogen wil zou ik kunnen overwegen om een verdeelkastje te kopen (paar honderd euries)
Maak je vrouw dit verhaal wijs, er ligt dus gewoon al een kabel naar de garage. Simpel onderverdelertje, PV-omvormer tegen de muur, panelen neerleggen en klaar. Meer PV levert veel meer besparing op dan meer kWh opslag.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Bekijk het eens van de andere kant: je wilt nog wat zonnepanelen er bij, en de plek waar je dit kunt doen is op je garage (dat is bij mij het geval).

Wat zijn je opties?

Je kunt voor een volledig systeem gaan, al dan niet neergelegd door een professionele partij. Dan moeten er weer kabels worden getrokken van mijn garage naar de meterkast (best een eind), en moet een elektricien in de meterkast de laatste plek volplakken met een Alamat (denk ik begrepen te hebben hier in het topic, maar pin me er niet op vast).
Laat ik zeggen dat ik ook hier voor die 2400 Wp ga. Beetje minder dan een euro per Wp (realistisch gok ik?) en ik betaal een ruime 2000 euro voor de hele installatie.

Alternatief is om voor 2 paneeltjes + microconverter te gaan. Dan heb ik slechts 800 Wp. Maar wel voor maar een euro of 450 (incl beugels om 4 panelen mee op het dak te zetten en van balast te voorzien).

Optie 3 is voor die Venus A te gaan. Daar kan ik vier 600 Wp panelen op aansluiten en ik kan deze direct op het stopcontact aansluiten met 800 Watt max. Ik betaal dan voor de hele set met 6KWh opslag, incl kabelmateriaal en bevestigingsbeugels zo'n 1850 euro. Dit systeem is ook nog eens laagdrempelig genoeg om zelf te installeren, en als ik ooit verhuis gaat het waarschijnlijk gewoon mee (of ik verkoop het).

Optie 1 is voor mij dan absoluut niet interessant, want voor hetzelfde geld kan ik er ook 6 KWh aan opslag bij krijgen. Optie 2 vind ik weinig toevoegen boven de 4800 Wp die ik al heb liggen.

Optie 3 is voor mij de sweet spot. Relatief aantrekkelijk geprijst, geen grote ingrepen op het huidige elektrisch systeem. En ja, af en toe ga ik wat verliezen, maar als je aanneemt dat overtollige zonnestroom in de zomer weinig gaat opleveren maakt dat ook niet zo heel veel uit. Het valt deels te beperken door slimme laad / ontlaadstrategieen (leuke hobby), maar uiteraard niet helemaal.

Verder is dit ook nog eens vrij modulair. Ik heb in de garage een krachtstroomgroep, dus als ik meer vermogen wil zou ik kunnen overwegen om een verdeelkastje te kopen (paar honderd euries) en er nog een basisunit op aan te sluiten, en de zonnepanelen te verdelen / meer bij te kopen (afhankelijk van wat ik tzt wil). Dan kan heb ik geen verlies meer, en een 2400 watt teruglevering naar de woning. Alle flexibiliteit dus nog, terwijl ik met opties 1 en 2 vast zou zitten aan die opties, zonder weinig kansen om aanpassingen te doen.

Edit: en vergeet ook niet dat zonnepanelen (DC) naar batterij (DC) efficienter is dan zonnepanelen (DC) naar 240V AC, naar batterij (DC). Dat zal vooral van pas komen in het voor en najaar, wanneer de warmtepomp nog draait, en de opbrengst van de normale panelen nog ongeveer opgebruikt wordt, en je dan in de avond wel de thuisbatterij vol hebt.
In principe valt die bij mij een beetje onder als je inderdaad toch naast je schuur nog wat neerzet, en het is alleen kabeltje eraan koppelen, sure why not. Dus ja, als je geen groep daar zomaar kan krijgen snap ik het wat. Al vraag ik me dan af of ik er 2400W aan zou hangen. Aftoppen is niet een probleem, maar een factor 3x is wel behoorlijk.

Tegelijk vind ik je prijsvergelijking niet eerlijk. Je vergelijkt nu zonnepanelen die je zelf installeert met dat een installateur alles doet. En laten we wel wezen, een 2kW omvormer voor zonnepanelen kost een paar honderd euro. En die kan de volledige opbrengst gebruiken. En als je de zonnepanelen zelf kan neerleggen en bekabelen, maakt het ook niet meer veel of je ze in een Venus A of een random andere omvormer steekt. (Waarbij nogmaals, ik snap dat je dan wel een eigen groep nodig hebt, maar als je die toch wil ook voor je Venus zodat hij 1200W kan leveren, tja, dan is het wel echt een kleine extra investering om een losse omvormer op te hangen).

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

HenkS_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:13:
[...]

Gezien het foldertje "Bereid je voor op een noodsituatie" is er iets te zeggen voor een grotere 'minimum SOC' voor het geval de koelkast een nachtje moet overleven, of om de scootmobiel een top-up te geven, tot dat de zon weer opkomt.
Ja, bij vele andere merken kan je die instellen en dan reserveer je meer voor noodgevallen. Zie de Venus A hier iedere keer op de 11% ipv 10% al stranden, maar met 210 Wh kan je niet zo heel veel meer :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-01 19:59
Oilman schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:46:
[...]

Maak je vrouw dit verhaal wijs, er ligt dus gewoon al een kabel naar de garage. Simpel onderverdelertje, PV-omvormer tegen de muur, panelen neerleggen en klaar. Meer PV levert veel meer besparing op dan meer kWh opslag.
Dat zou een optie zijn. Onderverdeler kost 213 euro. Goodwe 2 MPPT converter kost 340 euro. 375 voor vier 600 Wp panelen incl verzending. Daar zou ik er dan eventueel 5 van kunnen maken, want de converter is een 3000 Wp converter, maar dat 5e paneel pakt wel aardig wat schaduw. Dan zit ik op 928 voor 4 panelen of 1000 voor 5, en dan heb ik nog geen batterijopslag. Aan die omvormer zou ik wel een Venus E met 2500 Watt kunnen hangen, dan heb ik de vermogensbeperking niet meer. En dan ben je een euro of 1300 verder.

Voordelen hiervan:
- Geen vermogensbeperking van de batterij
- Meer doorvoer naar het elektriciteitsnet mogelijk
- Extra paneel (of zelfs 2 met een converter die een paar tientjes extra kost).

Nadelen hiervan:
- Met Venus E duurder dan een Venus A, met 2 batterijen en zonnepanelen er rechtstreeks aanvast.
- Minder plug en play, dan moet ik me toch eens gaan verdiepen in hoe ik een CEE verbind met een verdeler, en wat ik hierop mag aansluiten onder welke voorwaarden (EMAT / Alamat, selectiviteit, daar zit ik nog niet zo in).
- Lagere efficientie, de Venus E heeft al een wat lagere efficientie (lijkt het) en als je panelen rechtstreeks aansluit op de A wordt de efficientie nog een stuk hoger.
- Geen noodstroom voorziening. Met de A kan ik de vriezer draaiend houden igv stroomuitval. Met de E lukt dit tot de batterij leeg is.
Oilman schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:46:
Meer PV levert veel meer besparing op dan meer kWh opslag.
Dat durf ik te betwijfelen. Op dit moment speel ik namelijk ongeveer even qua PV opwek en verbruik (+- een paar honderd KWh). Nu meer PV toevoegen levert me tot eind 2026 dus het teruglevertarief minus terugleverkosten per extra KWh op. Met een batterij hoef ik minder te salderen, en elke KWh minder gesaldeert bespaart de terugleverkosten. De opwek van (maximaal) 2400 WP komt er bij in de winter wanneer deze van pas komt, en in de zomer (wanneer deze waarschijnlijk vanaf 2027 niet veel waard meer gaat zijn) heeft dat extra terugleveren niet veel nut. In de winter gaat er met de batterijen ook niets / nauwelijk iets verloren, want 6KWh opwek op een dag met 2400Wp is vrij uniek in de winter (en de meeste dagen zal de accu in de morgen grotendeels leeg beginnen, als de warmtepomp nog wat uren heeft gemaakt).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
Tegelijk vind ik je prijsvergelijking niet eerlijk. Je vergelijkt nu zonnepanelen die je zelf installeert met dat een installateur alles doet.
Klopt, omdat ik de installatie van de GoodWe zonnepaneelconverter een jaar of 4 geleden een stuk ingewikkelder er uit vindt zien dan hoe de Venus A werkt. Zonnepanelen in serie aangesloten, dus een stuk gevoeliger qua kabelmateriaal en aansluitingen vanwege veel hogere voltages (gok ik), in de meterkast aangesloten met een Alamat (gok ik, de meterkast heb ik weinig verstand van, daar blijf ik zelf uit), via ook weer een vrij dikke kabel (vast en zeker ook met speciale vereisten, want het lijkt qua dikte meer op een krachtstroomkabel).
En dan moet er als je de makkelijkste optie kiest ook nog een CEE aansluiting worden afgeknipt, en daarop een verdeler worden aangesloten, ook iets wat ik nog niet eerder gedaan heb. De Venus A is dan wel een heel stuk eenvoudiger, met als enige nadeel (voor mij) dat je in de zomer wat minder stroom op het net gooit die toch al niet veel / niets waard is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
(Waarbij nogmaals, ik snap dat je dan wel een eigen groep nodig hebt, maar als je die toch wil ook voor je Venus zodat hij 1200W kan leveren, tja, dan is het wel echt een kleine extra investering om een losse omvormer op te hangen).
Voorlopig ga ik niet voor een eigen groep, en houd ik het bij ontladen op 800.

Ik heb al sinds begin augustus 2 batterijsimulaties draaien met een Venus E. 1 op 800 watt ontladen, 1 op 2400 watt ontladen. De 800 watt ontlader heeft op papier 298 KWh ontladen, de 2500 watt maar liefst 306 KWh. Totaal de moeite niet waard dus in mijn geval.

Bij de Venus A komt daar inderdaad wel de limitatie bij dat je bij volle batterij niet op volle snelheid kan terugleveren, maar die 400 Watt neem ik even voor lief.

Theoretisch zou ik dan inderdaad tzt het systeem kunnen uitbreiden met een verdeler en een extra Venus A. Dan zit er 1200 watt per paneel, en kan alles terug naar het net. Ik gok echter dat dit niet vaak nut gaat hebben, want als dat het geval is heeft de huidige PV installatie ook al een overschot, en is de stroom praktisch niets waard. Dan kan ik die 6KWh beter even vasthouden, en ontladen tussen 17:00 en 23:00 (inschatting, nu nog geen dynamisch contract, maar dat ben ik wel van plan als ik in het voorjaar moet oversluiten).

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:00
Taro schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:11:
[...]

Ja, bij vele andere merken kan je die instellen en dan reserveer je meer voor noodgevallen. Zie de Venus A hier iedere keer op de 11% ipv 10% al stranden, maar met 210 Wh kan je niet zo heel veel meer :)
De DoD lijkt me vooral handig als je op voorhand weet dat er een stoomuitval is en wat reserve wil overhouden. Want als je continue de DoD op bv 50% zet, gaat de SOC uiteindelijk dan niet sterk afwijken? Of je moet om de week eens tot 100% laden, dat doet misschien ook wel SOC kalibratie.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 14:06
[...]
Optie 3 is voor mij de sweet spot. Relatief aantrekkelijk geprijst, geen grote ingrepen op het huidige elektrisch systeem. En ja, af en toe ga ik wat verliezen, maar als je aanneemt dat overtollige zonnestroom in de zomer weinig gaat opleveren maakt dat ook niet zo heel veel uit. Het valt deels te beperken door slimme laad / ontlaadstrategieen (leuke hobby), maar uiteraard niet helemaal.

Verder is dit ook nog eens vrij modulair. Ik heb in de garage een krachtstroomgroep, dus als ik meer vermogen wil zou ik kunnen overwegen om een verdeelkastje te kopen (paar honderd euries) en er nog een basisunit op aan te sluiten, en de zonnepanelen te verdelen / meer bij te kopen (afhankelijk van wat ik tzt wil). Dan kan heb ik geen verlies meer, en een 2400 watt teruglevering naar de woning. Alle flexibiliteit dus nog, terwijl ik met opties 1 en 2 vast zou zitten aan die opties, zonder weinig kansen om aanpassingen te doen.

Edit: en vergeet ook niet dat zonnepanelen (DC) naar batterij (DC) efficienter is dan zonnepanelen (DC) naar 240V AC, naar batterij (DC). Dat zal vooral van pas komen in het voor en najaar, wanneer de warmtepomp nog draait, en de opbrengst van de normale panelen nog ongeveer opgebruikt wordt, en je dan in de avond wel de thuisbatterij vol hebt.
Exact de redenering die ik ook heb gehad, en een setje Venus A+1 extra batterij heb besteld.

Kan ik zelf een paar zonnepaneeltjes op het garagedak neerleggen. Die zit vol op het noorden, dus helemaal vol leggen heeft niet veel zin, dan liggen ze de halve dag in de schaduw van mijn eigen huis. Dus 2 op O en 2 op W is prima

[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 02-12-2025 07:28 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:28:
Ik snap eerlijk niet het idee van zonnepanelen aan een Marstek Venus A koppelen. Want ik neem aan dat dat vermogen inderdaad verdeeld wordt, maar als de accu vol zit, dan gooi je de rest weg. Tenzij je hem echt in je schuur hebt staan en je wil nog een paar panelen naast je schuur neerzetten gezien je die toch hebt staan, oké. Maar anders is het toch zonde van de energie die je weg moet gooien? Alleen voor noodstroom dan?
Ik snap het idee wel:

In Duitsland mag je zelf 1 "balkonkraftwerk" installeren (max 800W) , anders moet het officieel met allerlei regels. De enige manier om dan zowel accu als PV te kunnen aansluiten is door een batterij met PV ingangen te hebben.

En diezelfde systemen worden ook in Nederland geleverd.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• onlinaius
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:52:
[...]

Ik snap het idee wel:

In Duitsland mag je zelf 1 "balkonkraftwerk" installeren (max 800W) , anders moet het officieel met allerlei regels. De enige manier om dan zowel accu als PV te kunnen aansluiten is door een batterij met PV ingangen te hebben.

En diezelfde systemen worden ook in Nederland geleverd.
Zijn hier in NL vergelijkbare regels? Ik weet de max 800 watt via een stopcontact (per groep gok ik? Of per woning, of per fase?)

• HandyLumberjack
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:20:
[...]

Zijn hier in NL vergelijkbare regels? Ik weet de max 800 watt via een stopcontact (per groep gok ik? Of per woning, of per fase?)
Je mag per huisaansluiting zoveel terugleveren als je wilt, mits de hoofdzekering maar blijft zitten en je niet boven de 253V komt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:05:
[...]

Je mag per huisaansluiting zoveel terugleveren als je wilt, mits de hoofdzekering maar blijft zitten en je niet boven de 253V komt.
Zou me verwonderen dat NL geen regels heeft....
In BelgiË mag je op een gewone huisaansluiting niet meer dan 10 kVA omvormervermogen aan sluiten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Avenger 2.0
Tommie12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:25:
[...]
In BelgiË mag je op een gewone huisaansluiting niet meer dan 10 kVA omvormervermogen aan sluiten.
Inderdaad maar 10kVA bij driefase en 5kVA bij monofase. Al wordt hybride/PV omvormer in ander mandje gestoken dan retrofit batterij. Dus een (hybride) PV omvormer tot 5kVA en 2 Marstek Venus E 2500W kan je perfect doen op monofase.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand die bij Multi Solar heeft besteld en al iets heeft gehoord?

• onlinaius
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:05:
[...]

En die 800 watt zal ook wel wat meer over in de wet staan vermoed ik. Want 'max 800 watt via het stopcontact', heeft niet zoveel nut als je 5 stopcontacten op dezelfde groep 800 watt per stuk laat terugleveren.

• HandyLumberjack
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:47:
[...]

En die 800 watt zal ook wel wat meer over in de wet staan vermoed ik. Want 'max 800 watt via het stopcontact', heeft niet zoveel nut als je 5 stopcontacten op dezelfde groep 800 watt per stuk laat terugleveren.
Het staat nergens in een wet, er is enkel een norm (NEN-1010) waaraan de huisinstallatie hoort te voldoen. Maar die zegt dan weer niks over dit soort stekkeromvormers.

Om het veilig te houden moet je er inderdaad maximaal 1 aansluiten per groep met verbruikers.

Als er alleen maar stekkeromvormers op zitten kun je er wel meerdere aansluiten.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:25:
[...]

Toch is het vreemd genoeg wel zo, dus op mijn 3x25A aansluiting zit ca. 20kVA aan omvormer vermogen. (En dat is netjes geregistreerd bij de netbeheerder)

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-12-2025 14:09 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:48:
[...]

De DoD lijkt me vooral handig als je op voorhand weet dat er een stoomuitval is en wat reserve wil overhouden. Want als je continue de DoD op bv 50% zet, gaat de SOC uiteindelijk dan niet sterk afwijken? Of je moet om de week eens tot 100% laden, dat doet misschien ook wel SOC kalibratie.
Balanceren/kalibreren vindt op 100% plaats, dus dat je de accu dan minder leeg maakt heeft volgens mij geen nadelige effecten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-01 16:53
Taro schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:11:
[...]
... maar met 210 Wh kan je niet zo heel veel meer :)
Dat is wel zo, maar gelukkig heb ik 72-cell panelen met individuele micro-omvormers op een goed bereikbare plaats, met de PIB's mppt ingangen en hogere RTE (plus een paar snoertjes vervangen) blijf ik optimistisch :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

HenkS_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:26:
[...]

Dat is wel zo, maar gelukkig heb ik 72-cell panelen met individuele micro-omvormers op een goed bereikbare plaats, met de PIB's mppt ingangen en hogere RTE (plus een paar snoertjes vervangen) blijf ik optimistisch :)
Same here, 6 micro-omvormers met stekker in gebruik, indien nodig allemaal zo omgezet naar noodstroomuitgangen van de accu's. Ook PV-kabel en voldoende MC4-connectoren liggen om evt. panelen uit de SolarEdge set om te zetten naar nog 2 extra micro-omvormers of PV-aansluitingen als het echt nodig is.

Je weet maar nooit waar PV-ingangen of dergelijke maatregelen goed voor zijn. Zie ook steeds meer merken met EV-laders komen die je op de thuisaccu's aan kunt sluiten. Verwacht dat Marstek op termijn net als bijv. Anker ook de Smart Box wel geschikt gaat maken om EV laders op aan te kunnen sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg0zwYw0M7sArOxkLfDwL7KAr0Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wSPWCWv2CBwnGKtfUnH62Xjj.png?f=user_large

Dan kan je met bijv. 7.4 kW 3-fase laden uit je accu's. Natuurlijk niet enorm veel kWh's, maar als je bijv. iedere dag je PV overschot in 3x Venus E of 3 stapels Venus A/D's opslaat en iedere avond/nacht je EV ermee aanvult kan dat voor heel veel huishoudens toereikend zijn.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:42
Gisteren de knoop ook maar doorgehakt voor een Venus A met 2 extra batterijen. 1.300 euro door 3x de coupon van Marstek.nl te gebruiken.
Nog 10% cashback over van Nexo met de eindejaarsperiode. 1.170 euro voor 6,36 kWh lijkt me as good as it gets voor de eerstkomende tijd.
Heb sinds drie weken een digitale meter hier in België en merk dat we bij het minste zonnetje toch nog redelijk wat opwek hebben (3600 Wp oost en 3600 Wp west) die voor een groot stuk voor niets op het net gaat. Doel was om dat wat weg te nemen - ons avond- en nachtverbruik op te vangen en dan ook 1.200W peak shaving doen voor het capaciteitstarief.
Ik zet hem voorlopig in het tuinhuis waar we een zekering voor 28A hebben. Omdat ik totaal geen goed inzicht heb op mijn historisch verbruik, heb ik wat moeten gissen wat het beste zou aansluiten op onze situatie. Uitbreiden kan in de toekomst nog altijd, I guess. :)

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:20
Taro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:15:
[...]

Same here, 6 micro-omvormers met stekker in gebruik, indien nodig allemaal zo omgezet naar noodstroomuitgangen van de accu's. Ook PV-kabel en voldoende MC4-connectoren liggen om evt. panelen uit de SolarEdge set om te zetten naar nog 2 extra micro-omvormers of PV-aansluitingen als het echt nodig is.

Je weet maar nooit waar PV-ingangen of dergelijke maatregelen goed voor zijn. Zie ook steeds meer merken met EV-laders komen die je op de thuisaccu's aan kunt sluiten. Verwacht dat Marstek op termijn net als bijv. Anker ook de Smart Box wel geschikt gaat maken om EV laders op aan te kunnen sluiten:
[Afbeelding]

Dan kan je met bijv. 7.4 kW 3-fase laden uit je accu's. Natuurlijk niet enorm veel kWh's, maar als je bijv. iedere dag je PV overschot in 3x Venus E of 3 stapels Venus A/D's opslaat en iedere avond/nacht je EV ermee aanvult kan dat voor heel veel huishoudens toereikend zijn./
Wat is hier precies het voordeel van als je het vergelijkt met de batterijen leegtrekken met de granny charger op 230V?

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 14:34
Taro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:15:
[...]

Dan kan je met bijv. 7.4 kW 3-fase laden uit je accu's. Natuurlijk niet enorm veel kWh's, maar als je bijv. iedere dag je PV overschot in 3x Venus E of 3 stapels Venus A/D's opslaat en iedere avond/nacht je EV ermee aanvult kan dat voor heel veel huishoudens toereikend zijn.
Of een simpele 1-fase lader voor een paar tientjes aanschaffen zodat je altijd via de noodstroom-uitgangen van de accu's (of op de centrale Marstek Smart Box) de EV kan laden.

Kan me zelfs voorstellen dat er DC-DC laders beschikbaar zouden kunnen zijn die rechtstreeks op DC-uitgangen van omvormers aan te sluiten zijn?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Tasteless schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:50:
[...]

Wat is hier precies het voordeel van als je het vergelijkt met de batterijen leegtrekken met de granny charger op 230V?
Minder (ont)laadverliezen én minder wisselen van stekker én kortere tijdsduur voor dezelfde hoeveelheid kWh's. En een enkele Venus A komt niet aan de minimale 6A die je nodig hebt om een EV te laden.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 03-12-2025 12:45 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Rvanlaak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:01:
[...]

Of een simpele 1-fase lader voor een paar tientjes aanschaffen zodat je altijd via de noodstroom-uitgangen van de accu's (of op de centrale Marstek Smart Box) de EV kan laden.
Jazeker, altijd een optie, maar je zit wel met het minimum van 6A geloof ik dat de meeste EV's minimaal vereisen om te starten met laden. Dat is 1380/1400 Watt en daar komt een enkele Venus A niet aan. Dus dan heb je minimaal een Venus D nodig.
Kan me zelfs voorstellen dat er DC-DC laders beschikbaar zouden kunnen zijn die rechtstreeks op DC-uitgangen van omvormers aan te sluiten zijn?
Klopt, bijv. Sigenergy ondersteunt dat.

• onlinaius
Taro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:45:
Jazeker, altijd een optie, maar je zit wel met het minimum van 6A geloof ik dat de meeste EV's minimaal vereisen om te starten met laden. Dat is 1380/1400 Watt en daar komt een enkele Venus A niet aan. Dus dan heb je minimaal een Venus D nodig.
Venus A heeft een piekvermogen van 1440 watt (uit mijn hoofd) via de noodstroomaansluiting.

Natuurlijk wel de vraag wat er gebeurd als het vermogen daarna terugloopt naar 1200 watt.

• HandyLumberjack
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:06:
[...]

Venus A heeft een piekvermogen van 1440 watt (uit mijn hoofd) via de noodstroomaansluiting.

Natuurlijk wel de vraag wat er gebeurd als het vermogen daarna terugloopt naar 1200 watt.
Het vermogen loopt niet terug, hij gaat gewoon uit als je teveel vraagt.

• Oilman
Rvanlaak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:01:
[...]

Zodat je naar het eind van de straat kunt rijden als de accu in de auto helemaal leeg is? Een beetje auto heeft op z'n minst een 40 kWh accu, dat proberen op te laden met een thuisaccu van een paar kWh is een vrij kansloze missie. Ik zou de energie in de accu voor andere zaken in zetten als de stroom dusdanig lang uitvalt.

Wat voor beveiliging zit er eigenlijk op de noodstroom uitgang van deze apparaten? Zit er een aardlek ingebouwd? Installatie automaat zal niet het geval zijn, want dat werkt toch niet, omdat de omvormer niet voldoende stroom kan leveren om de korsluitstroom te halen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Oilman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:54:
[...]

Zodat je naar het eind van de straat kunt rijden als de accu in de auto helemaal leeg is? Een beetje auto heeft op z'n minst een 40 kWh accu, dat proberen op te laden met een thuisaccu van een paar kWh is een vrij kansloze missie. Ik zou de energie in de accu voor andere zaken in zetten als de stroom dusdanig lang uitvalt.
Een Venus D met 4000Wp PV kan ruim 100km range toevoegen aan mijn EV op een mooie zomerdag. Zo lang is de straat hier niet :+.

Ik verwacht het alleen nooit nodig te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 03-12-2025 15:06 ]

• onlinaius
HandyLumberjack schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:05:
[...]

Een Venus D met 4000Wp PV kan ruim 100km range toevoegen aan mijn EV op een mooie zomerdag. Zo lang is de straat hier niet :+.

Ik verwacht het alleen nooit nodig te hebben.
Nu nog even aan Poetin doorgeven dat hij ons elektriciteitsnet uitzet in de zomer ;)

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01 18:48
Th1x4nG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:08:
1.170 euro voor 6,36 kWh lijkt me as good as it gets voor de eerstkomende tijd.
Dat is echt wel netjes. Ik check regelmatig de prijzen voor de Venus D met 7,68kWh, maar dat nog niet interessant, zelfs niet met de BF-korting van afgelopen weekend.

• Manupc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:36
HA Marstek local API lijkt prima te werken met de Venus A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VGrddgVG4Ki_iyKjxdRAXI-sWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K27u3Yw3mA9z5U7qpYMhZ0fi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RiKcNqD1kOzNEK5Vw-YtoIF0G0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pz252Po2FSTYtPSpzD5ONzBm.jpg?f=fotoalbum_tile

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:44

HHF

Manupc schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:51:
[Afbeelding][Afbeelding]
Geen problemen met verbinden met de P1 (welke gebruik je)? Voor de Venus E worden er vaak issues gemeld met verbinden. Ik hoop dat de Venus A/D wat dat betreft stabieler zijn.
Maar mooi om te horen dat Local API werkt!!

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-01 09:53
Beetje off topic, maar vandaag zijn er 3 nieuwe versies gepresenteerd. De Venus D (ac) variant. De venus G en venus x. Nog mooiere specs

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:04
Manupc schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:51:
[Afbeelding][Afbeelding]
Is dit de orgineele intergration?

Zo ja mooi en wat kan je allemaal instellen?
Ben nig aan het twijfelen tussen marstek en zendure of toch anker zo veel keuzes 😇

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bensherman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:31:
Beetje off topic, maar vandaag zijn er 3 nieuwe versies gepresenteerd. De Venus D (ac) variant. De venus G en venus x. Nog mooiere specs
Van de Venus G zie ik tot 10 kW PV input. Dat wordt wel interessant zeg.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01 16:28
Helaas geen specs van de PV-ingang. Als hij bestaande hoogvoltage string omvormers kan vervangen (200-450v), wordt het interessant.

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Manupc
HHF schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:36:
[...]

Geen problemen met verbinden met de P1 (welke gebruik je)? Voor de Venus E worden er vaak issues gemeld met verbinden. Ik hoop dat de Venus A/D wat dat betreft stabieler zijn.
Maar mooi om te horen dat Local API werkt!!
Bij mij werken beide P1 meters van Homewizard en Marstek CT003 sinds vandaag goed. Ik zal de komende dagen kijken of er problemen zijn met verbinding.

• Manupc
Jessy007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:39:
[...]

Is dit de orgineele intergration?

Zo ja mooi en wat kan je allemaal instellen?
Ben nig aan het twijfelen tussen marstek en zendure of toch anker zo veel keuzes 😇
Nee dit is een HACS integration:
https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api
Ik heb met HA de mode kunnen aanpassen maar volgens de info bij de link kan je ook specifieke schedules of automatisaties maken om de tijden, hoeveel stroom laden/ontladen aan te passen en nog wat meer... Ik zal binnenkort kijken wat er met de Venus A werkt.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Knoflookpasta schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:13:
Helaas geen specs van de PV-ingang. Als hij bestaande hoogvoltage string omvormers kan vervangen (200-450v), wordt het interessant.
Het moet bijna wel hoog voltage zijn want anders gaat die 10kW nooit door die twee setjes MC4 stekkers.

Zou hier wel ontzettend veel werk schelen qua aansluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 03-12-2025 20:32 ]

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01 16:28
Ja, precies. Want bij een maximum van 30A op een MC4 plug kom je aan minimaal 167V.

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-01 16:55
Heeft er iemand de Venus A al kunnen integreren in HA via MQTT?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• onlinaius
Beekforel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:43:
[...]

Van de Venus G zie ik tot 10 kW PV input. Dat wordt wel interessant zeg.
7.5KW volgens:

https://www.prnewswire.co...ldorf-2025-302629077.html

Edit:
Onderstaande artikel heeft het over een 'AC PV koppeling' .

https://www.altenergymag....ns-dusseldorf-2025/46438/

Ik krijg toch een beetje het idee dat de Venus G (net als de X) geen mc4 aansluitingen heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door onlinaius op 03-12-2025 20:54 ]

• DSSW
Het is 7.5 kW AC, geen MPTT trackers. Dus is te vergelijken met 3 Venus D's op 1 fase.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Th1x4nG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:08:
Gisteren de knoop ook maar doorgehakt voor een Venus A met 2 extra batterijen. 1.300 euro door 3x de coupon van Marstek.nl te gebruiken.
Via een "omweg" besteld, of gewoon recht toe recht aan via je account?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• onlinaius
DSSW schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:54:
[...]

Het is 7.5 kW AC, geen MPTT trackers. Dus is te vergelijken met 3 Venus D's op 1 fase.
Inderdaad. 7.5KW AC met een 10KW piekvermogen. Geen rechtstreekse PV koppeling.

Beetje onduidelijk nog:

https://www.instagram.com/p/DRzjkmfDPsY/

Marstek Official account op instagram heeft het over 5KW met een 10KW piek (7.5 met 10KW lijkt me eerlijk gezegd ook een logischere verhouding.)

NEW DROP: MARSTEK VENUS G – 500V V-Boost 5kW AC-Coupled ESS
Solar Solutions Düsseldorf 2025 just got a POWER UPGRADE — meet VENUS G: the all-new stackable storage that cranks out 5kW (10kW PEAK) like it’s nothing 🔥

What makes it unmissable:
• 500V V-Boost: Individually control every battery pack, eliminating battery imbalance
• 5kW bidirectional + 10kW peak: For High Power Charging and Discharging
• Stackable design: Scale your power as your needs blow up

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 03-12-2025 21:07 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
DSSW schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:54:
[...]

Op https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-g staan er toch duidelijk 2 set mppt ingangen op de foto...

• DSSW
Blijkbaar tegenstrijdige info tussen verschillende sites...wat is juist? Weet het ook niet.

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-01 09:53
HandyLumberjack schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:15:
[...]

Staat er toch echt…

Op https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-g staan er toch duidelijk 2 set mppt ingangen op de foto...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evi4T0LFXngRZvC8LdStrY7BJLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LYXLrJ0Crawnel9D8gZqxZpa.png?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01 12:37
Op de site staat dat er 2 versies komen: een met PV en een zonder PV....

Ik neem aan dat dit een 3-fase systeem is? Staat nergens, en ik zie zelfs een 'stekker'-achtige oplossing, maar met 5kW kan dat toch haast geen stekker model zijn.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:04
jelleeelco schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:19:
[...]

Ik neem aan dat dit een 3-fase systeem is? Staat nergens, en ik zie zelfs een 'stekker'-achtige oplossing, maar met 5kW kan dat toch haast geen stekker model zijn.
Is wel logisch als ze een 3 fase oplossing hebben straks. Aleen ben ik bang dat je dit door een geserveerde monteur moet laten uitvoeren.

• Oilman
[...]

In veel andere landen werken ze altijd met dikke 1 fase aansluitingen, zoals bijv de UK, daar gaat dit prima. Voor Nederland en België zie ik er niet direct grote waarde in zolang het niet onverhoopt een 3-fase model is.

• jelleeelco
Oilman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:22:
[...]

In veel andere landen werken ze altijd met dikke 1 fase aansluitingen, zoals bijv de UK, daar gaat dit prima. Voor Nederland en België zie ik er niet direct grote waarde in zolang het niet onverhoopt een 3-fase model is.
Als het 3-fasen systeem wordt, wordt het voor mij eindelijk interessant..Die installatie laat ik wel aan bevriende elektricien over :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Heb het idee dat de G de grote broer van de A/D is, waar de X de grote broer van de E is. Zijn systemen waarmee je met 3 stuks op 3-fase volledig off-grid zou kunnen gaan en icm Smart Box het geheel mooi kunt integreren.

Alleen moet Marstek dan nog wel de software verbeteren, dat zo'n grote speler nog steeds geen native HA ondersteuning én dynamisch terugleveren ondersteunt begrijp ik niet.

• onlinaius
Iemand die een idee heeft hoe je deze informatie moet plaatsen?
5KW hybrid inverter, dus 5kW bidirectioneel vanaf de netstroom?
7.5kW AC PV Integration. Werkelijk geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen. 7.5kW via een extra poort kunnen laden, maar dan wel AC? Daar kun je een andere zonnepaneelconverter aan hangen? Maar wel via een speciale aansluiting neem ik aan, want 7.5 kW via een normale stekker lijkt me vrij gevaarlijk.
10kW PV input. Dat zijn die MPPT's neem ik aan. Maar waarom dan die AC PV er direct aan kunnen hangen? (als dat al het geval is).

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 04-12-2025 00:52 ]

• Avenger 2.0
Dat zal allemaal via vaste verbindingen moeten of speciale stekker. In BE mag je 2600W via reguliere stekker & stopcontact. Misschien dat via speciale (industriële) stekkers meer toegelaten is in NL?

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

Er zitten 3-pins connectoren aan voor de AC zijde, dus het is 1-fase.

• Avenger 2.0
Denk dat 3-fase ook niet zo eenvoudig is om te ontwerpen voor Marstek. Op sommige plaatsen heb je 3x230V, andere 3x400V, etc... Hebben ze andere batterijen die wel 3-fase zijn?

• jelleeelco
HandyLumberjack schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:19:
[...]

Er zitten 3-pins connectoren aan voor de AC zijde, dus het is 1-fase.
Thanks, ik zag het later ook. Dat is wel jammer. Ik ben geen electricien, maar kun je een dergelijk apparaat over meerdere groepen aansluiten? Anders heeft toch die 5kW geen enkel nut (voor ons)?

Hopelijk brengen ze nog een keer een 3 fasen model uit.

• jelleeelco
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:21:
Denk dat 3-fase ook niet zo eenvoudig is om te ontwerpen voor Marstek. Op sommige plaatsen heb je 3x230V, andere 3x400V, etc... Hebben ze andere batterijen die wel 3-fase zijn?
Volgens mij hebben ze dat nog niet. Maar zou niet weten waarom dat niet eenvoudig is voor ze.

• Avenger 2.0
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:25:
[...]

Volgens mij hebben ze dat nog niet. Maar zou niet weten waarom dat niet eenvoudig is voor ze.
Omdat daar verschillende netten in bestaan met/zonder neuter wat alles complexer maakt. In sommige landen vind je in huishoudelijke aansluitingen ook zowat enkel monofase (zoals UK). Hier bv bij mij thuis monofase 63A hoofdzekering. Netbeheerder maakt driefase hier bij bv nieuwbouw niet echt interessant door aansluitkost verschil tussen driefase en monofase.

[ Voor 12% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-12-2025 07:47 ]

• jelleeelco
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:44:
[...]

Omdat daar verschillende netten in bestaan met/zonder neuter wat alles complexer maakt. In sommige landen vind je in huishoudelijke aansluitingen ook zowat enkel monofase (zoals UK). Hier bv bij mij thuis monofase 63A hoofdzekering. Netbeheerder maakt driefase hier bij bv nieuwbouw niet echt interessant door aansluitkost verschil tussen driefase en monofase.
Snap ik. Maar technisch gezien is het niet heel moeilijk om een model 3 fasen te maken speciaal voor Nederland... alles hangt af van hun verwachtingen rondom verkoop en of het de moeite is om een aparte SKU te maken alleen voor NL (en mogelijk andere Europese landen met zelfde systeem).

• HandyLumberjack
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:48:
[...]

Snap ik. Maar technisch gezien is het niet heel moeilijk om een model 3 fasen te maken speciaal voor Nederland... alles hangt af van hun verwachtingen rondom verkoop en of het de moeite is om een aparte SKU te maken alleen voor NL (en mogelijk andere Europese landen met zelfde systeem).
Speciaal voor Nederland iets ontwikkelen wordt natuurlijk wel een duur grapje.

Maar een normale 3-fase solar omvormer kan ook in veel verschillende landen toegepast worden.

Waarschijnlijk is de markt toch te klein en vinden ze 3 losse omvormers een prima oplossing voor 3-fase situaties.

• jelleeelco
HandyLumberjack schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:56:
[...]

Speciaal voor Nederland iets ontwikkelen wordt natuurlijk wel een duur grapje.

Maar een normale 3-fase solar omvormer kan ook in veel verschillende landen toegepast worden.

Waarschijnlijk is de markt toch te klein en vinden ze 3 losse omvormers een prima oplossing voor 3-fase situaties.
Dat 'duur' grapje valt wel mee, al hebben we natuurlijk geen van beiden zicht op de kosten. Maar als je bedenkt dat zo'n beetje alles hetzelfde is (behuizing van de omvormer, internals etc
) en alleen het 3 fasen gedeelte anders is... plus ze daarmee kunnen concureren met veel en veel duurdere modellen zoals Sigenergy.

• HandyLumberjack
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:08:
[...]

Dat 'duur' grapje valt wel mee, al hebben we natuurlijk geen van beiden zicht op de kosten. Maar als je bedenkt dat zo'n beetje alles hetzelfde is (behuizing van de omvormer, internals etc
) en alleen het 3 fasen gedeelte anders is... plus ze daarmee kunnen concureren met veel en veel duurdere modellen zoals Sigenergy.
Het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens heeft geen 3-fase aansluiting.

En daarvan zal maar een deel een 3-fase accu systeem willen, en dan zijn er ook nog concurrenten. Je houdt weinig afzet over om je ontwikkelkosten over uit te smeren.

• DSSW
Ziet er mooi uit en veel mogelijhden.
Maar vrees dat met die vermogens het niet meer plug &play is en dat je ze zal moeten laten plaatsen door een installateur en laten keuren...

• jelleeelco
DSSW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:39:
[...]

Ziet er mooi uit en veel mogelijhden.
Maar vrees dat met die vermogens het niet meer plug &play is en dat je ze zal moeten laten plaatsen door een installateur en laten keuren...
België neem ik aan? Dat 'keuren' hebben we gelukkig in NL niet...

• DSSW
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:48:
[...]

België neem ik aan? Dat 'keuren' hebben we gelukkig in NL niet...
Inderdaad, ik lees vermogenswaarden van 5kW en 7.5kW, dat kan niet zomaar op een stekkertje en moet zeker ook door synergrid gehomologeerd worden alvorens je dit type toestel in BE mag plaatsen.

• DSSW
Door de lage prijzen van de Venus A (400€ voor de basisset en 400€ voor een extra batterij) heb ik ook een setje gekocht van 4.24kWh. De 4de Marstek in huis :9

800€ voor 4.24kWh opslag inclusief rechtstreekse PV aansluiting, das 188€/kwh enkel voor de opslag en dan spaar ik 2 stuks micro-omvormer van min 120€/stuk uit. Er worden 4 extra panelen van 500 Wp (65€/stuk) op een afdak pal zuid op aangesloten. Die leveren op een jaar ongeveer 2000 kWh zonnestroom op die we lekker in één van de EV's duwen. Op ongeveer 2 jaar is die investering terugverdiend en het is oh zo'n leuke hobby :+

• HandyLumberjack
  • Nu online
DSSW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:04:
Door de lage prijzen van de Venus A (400€ voor de basisset en 400€ voor een extra batterij) heb ik ook een setje gekocht van 4.24kWh. De 4de Marstek in huis :9

800€ voor 4.24kWh opslag inclusief rechtstreekse PV aansluiting, das 188€/kwh enkel voor de opslag en dan spaar ik 2 stuks micro-omvormer van min 120€/stuk uit. Er worden 4 extra panelen van 500 Wp (65€/stuk) op een afdak pal zuid op aangesloten. Die leveren op een jaar ongeveer 2000 kWh zonnestroom op die we lekker in één van de EV's duwen. Op ongeveer 2 jaar is die investering terugverdiend en het is oh zo'n leuke hobby :+
Waar heb je €400,- voor de basisset betaald?

• DSSW
HandyLumberjack schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:15:
[...]

Waar heb je €400,- voor de basisset betaald?
Zaakje gedaan bij privépersoon ;)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:28
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:23:
[...]

Thanks, ik zag het later ook. Dat is wel jammer. Ik ben geen electricien, maar kun je een dergelijk apparaat over meerdere groepen aansluiten? Anders heeft toch die 5kW geen enkel nut (voor ons)?

Hopelijk brengen ze nog een keer een 3 fasen model uit.
Ligt geheel aan je installatie. Maar op een standaard 1 fase huishouding kan je hem gewoon op 25A zekeren, geen enkel probleem. Bij een 3 fase aansluiting is het een ander verhaal wanneer je maar 3 x 25A hebt. Heb je 3 x 35A dan kan je er 3 kwijt.

Ik heb 2 x E en dat is samen ook 5KW (2 x 2500). Wel op 2 groepen, maar die twee groepen in de onderverdeler zijn ook weer op 25A gezekerd in de hoofd meterkast.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 16:02
Beekforel schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:55:
Iemand die bij Multi Solar heeft besteld en al iets heeft gehoord?
Net een mail gehad dat alle bestellingen vertraagd worden naar eind december, maar met een compensatie er bij van €25,-. Wat mij betreft een aardige geste voor een probleem waar ze weinig aan kunnen doen. Dus nog een maandje wachten.

• Tommie12
  • Nu online
Powergrim schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:36:
[...]

Net een mail gehad dat alle bestellingen vertraagd worden naar eind december, maar met een compensatie er bij van €25,-. Wat mij betreft een aardige geste voor een probleem waar ze weinig aan kunnen doen. Dus nog een maandje wachten.
Kans is groot dat hun leverancier ze 50€ goedkoper aan biedt vanaf December... en dus 25€ voor de klant, en 25€ voor de verkoper.
Is wel een goede indicatie dat de prijzen nog wat lager kunnen...

• DSSW
Tommie12 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:48:
[...]

Kans is groot dat hun leverancier ze 50€ goedkoper aan biedt vanaf December... en dus 25€ voor de klant, en 25€ voor de verkoper.
Is wel een goede indicatie dat de prijzen nog wat lager kunnen...
Ja binnenkort krijg jij geld bij als je een Marstek wil kopen :o

• Tommie12
  • Nu online
DSSW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:50:
[...]

Ja binnenkort krijg jij geld bij als je een Marstek wil kopen :o
Bel me maar als het zo ver is.

• onlinaius
Tommie12 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:51:
[...]

Bel me maar als het zo ver is.
Maar dan heb je de accu's toch al lang aangeschaft aangezien voor jou de grens waarop het interessant werd onder de 200 euro per KWh lag? (wat dus nu al het geval is).

• Th1x4nG
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:10:
[...]

Maar dan heb je de accu's toch al lang aangeschaft aangezien voor jou de grens waarop het interessant werd onder de 200 euro per KWh lag? (wat dus nu al het geval is).
Ja maar als hij geld toekrijgt zorgt hij in zijn garage ook voor opslag voor de ganse straat. ;)

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Tommie12
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:10:
[...]

Die aanbieding heb ik gemist...
Maar idd, mimjn grens ligt op 200€ per kWh.

• onlinaius
Zojuist een bericht van Marstek.nl dat de Venus A basisunit die ik 29 november heb besteld is ingepakt en vandaag of morgen wordt verzonden.

De 2 uitbreidingsbatterijen heb ik nog geen bevestiging van gehad. Het zou dus kunnen dat (zoals hier ook al gesuggereerd) de basisunit wat ruimer op voorraad is.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-01 20:27
Powergrim schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:36:
[...]

Deze heb ik ook gehad

• Vulcan750
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:48:
Zojuist een bericht van Marstek.nl dat de Venus A basisunit die ik 29 november heb besteld is ingepakt en vandaag of morgen wordt verzonden.

De 2 uitbreidingsbatterijen heb ik nog geen bevestiging van gehad. Het zou dus kunnen dat (zoals hier ook al gesuggereerd) de basisunit wat ruimer op voorraad is.
Ik heb ook dat bericht van Marstek.nl gehad. Hopelijk morgen de Venus A basisunit in huis! *O*

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• D-Ed
  • Niet online
Dat Marstek.nl blijft toch een vreemd bedrijf.. Hier op 27-11 besteld en nog geen bericht..

• onlinaius
D-Ed schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:05:
Dat Marstek.nl blijft toch een vreemd bedrijf.. Hier op 27-11 besteld en nog geen bericht..
Het heeft er mogelijk mee te maken dat het er op lijkt dat ze met een eigen bezorgdienst werken. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Partijen batterijen verzenden met de post is niet zo'n goed idee.

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-01 03:09

j3r

Zojuist de Marstek Venus A base binnengekregen, blijkbaar zijn er wat leverproblemen met de losse accu’s, die komen dus later nog.

Vanavond de accu volladen en dan zet ik ‘m op self consumption mode. Ben benieuwd, installatie was een fluitje van een cent.

• D-Ed
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:26:
[...]

Het heeft er mogelijk mee te maken dat het er op lijkt dat ze met een eigen bezorgdienst werken. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Partijen batterijen verzenden met de post is niet zo'n goed idee.
Snap ik ook volkomen en heb geen haast. Maar begint dan toch een beetje te kriebelen als je leest dat jongere bestellingen reeds verzonden worden ;)

• onlinaius
D-Ed schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:03:
[...]

Snap ik ook volkomen en heb geen haast. Maar begint dan toch een beetje te kriebelen als je leest dat jongere bestellingen reeds verzonden worden ;)
Om het iets dragelijker te maken, ik had een foutje gemaakt, en de 28ste al besteld. Slechts 1 dagje later dus ;)

(en het is ook nog maar de vraag wanneer er verzonden wordt, want ik heb de track and trace nog niet doorgekregen).

• D-Ed
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:20:
[...]

Om het iets dragelijker te maken, ik had een foutje gemaakt, en de 28ste al besteld. Slechts 1 dagje later dus ;)

(en het is ook nog maar de vraag wanneer er verzonden wordt, want ik heb de track and trace nog niet doorgekregen).
Dankjewel, dat lucht op d:)b

En ach, morgenvroeg toch op de padelbaan en dan twee F1 vrije trainingen in het verschiet dus had toch al geen tijd _O-

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:13
Mooie berichten
Hier 4 oktober besteld en nog geen bericht gehad

• Arjen34
Mooie berichten
Hier 4 oktober besteld bij Marstek.nl en nog geen bericht gehad

• Th1x4nG
Arjen34 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:47:
Mooie berichten
Hier 4 oktober besteld en nog geen bericht gehad
Wat heb je juist besteld?

• Arjen34
2 x Venus A en 2 extra accu’s

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:44

HHF

Marstek heeft ook de AC versie van de Venus D aangekondigd, dus (naar ik aanneem) een versie zonder MPPT's.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Vulcan750
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:26:
[...]
Dat lijkt niet zo, dat is zo! Marstek heeft een eigen bezorgdienst.

• Vulcan750
Arjen34 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:49:
Mooie berichten
Hier 4 oktober besteld bij Marstek.nl en nog geen bericht gehad
Dan is er echt iets mis, ik zou maar eens contact opnemen!
Ik heb 29 november besteld en ik kreeg vandaag bericht dat mijn Venus A ingepakt voor verzending is.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:11
Vulcan750 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:00:
[...]

Dan is er echt iets mis, ik zou maar eens contact opnemen!
Ik heb 29 november besteld en ik kreeg vandaag bericht dat mijn Venus A ingepakt voor verzending is.
Ik heb contact opgenomen nav mijn bestelling begin oktober. De reactie was dat ze 8 december een lading verwachten te ontvangen en er dan verzonden kan worden. Maar het lijk er toch sterk op dat Marstek.nl vooral recente bestellingen snel uit levert, en dat mensen die langer geleden besteld hebben nog maar wat langer mogen wachten. Bijzonder.

• Cubico
  • Laatst online: 06:44
Wekko306 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:13:
[...]

Ik heb contact opgenomen nav mijn bestelling begin oktober. De reactie was dat ze 8 december een lading verwachten te ontvangen en er dan verzonden kan worden. Maar het lijk er toch sterk op dat Marstek.nl vooral recente bestellingen snel uit levert, en dat mensen die langer geleden besteld hebben nog maar wat langer mogen wachten. Bijzonder.
Misschien dat afstand nog een punt is, hoop dat dat niet zo is, ik woon in het noorden van het land en heb 28 november besteld.
Nog niets gehoord.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

• onlinaius
Cubico schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:34:
[...]

Misschien dat afstand nog een punt is, hoop dat dat niet zo is, ik woon in het noorden van het land en heb 28 november besteld.
Nog niets gehoord.
Ik denk niet dat het noorden er mee te maken heeft, want Vulcan woont volgens zijn profiel in Hoogeveen.

Dan zal het misschien eerder wat logistieks zijn: met zo min mogelijk kilometers zoveel mogelijk Marsteks bij hun nieuwe baasjes bezorgen.

• Avenger 2.0
onlinaius schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 01:37:
[...]
Dan zal het misschien eerder wat logistieks zijn: met zo min mogelijk kilometers zoveel mogelijk Marsteks bij hun nieuwe baasjes bezorgen.
Hier in BE en 2 dagen na bestelling al geleverd (wat toch ook niet bij de deur is). Volgens mij hebben ze gewoon alle bestellingen verzameld en begonnen met de bovenste (recentste) van de stapel ipv oudste bestelling eerst |:( Dus tripple genaaid als je vroeg besteld had. Toen was het €700 ipv €600, de extra €100 korting gemist voor black friday en dan nog maand later geleverd dan de rest :+

• Tommie12
  • Nu online
HHF schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:10:
Marstek heeft ook de AC versie van de Venus D aangekondigd, dus (naar ik aanneem) een versie zonder MPPT's.
Die is interessant!
Ik heb nooit het plan om PV direct aan de batterij te koppelen. En mogelijk drukt dat de prijs en de complexiteit.

Wat ik nergens vind zijn de afmetingen. Van de basisunit met 1 en 2 uitbreidingen. Vooral de hoogte is voor mij nogal belangrijk.

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste