Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
Sissors schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:45:
[...]

1. Klopt, maar dat valt tegelijkertijd wel mee bij accu's, zo groot zijn die niet, ook niet op wijk niveau.
2. Een zeecontainer oid
3. Onderhoud van die zeecontainer ja
4. Gezien die ding het net ontlast, moet dat geen enkel probleem zijn. Je zet hem uiteraard neer in de eerste plaats waar het logisch is, een verdeelstation bijvoorbeeld dus
5. Ja vergunningen zijn een ramp, dat kan ik niet ontkennen
6. En die is gerelateerd aan 6, ik ben het ermee eens dat dit jaren in bezwaarprocedures, van mensen die bang zijn dat het ontploft tot aan milieu organisaties die erachter komen dat met de bouw ervan er 2mg stikstof ergens komt, dus moet het verboden zijn.

Maar om het nou een fabeltje te noemen? Het is gewoon veel logischer dit op wijkniveau aan te pakken. En ja dat is echt nog niet morgen er. Ook volgend jaar niet. Maar het gaat wel komen. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij je al die daken hebt met ruimte. Maar de ruimte die een accupakket kost is een stuk minder.
Ik denk dat slechts een zeecontainer optimistisch is gezien zelfs zonnepanelenvelden als bewakingscamera's en hekken hebben. Maar goed, het punt is dat er bij centrale oplossingen ook veel overhead zit, alleen anders.

En de overhead bij particuliere batterijen lijkt erg groot maar tegelijkertijd hebben we al een hele industrie die net klaar is met zonnepanelen op ongeveer 33% van onze daken leggen en dus veel ervaring hebben met het aanleggen van wat elektra + groep bij mensen thuis inclusief marketing en afspraak maken en zo...

Ik zeg BTW naar 0% meteen bij verkoop en €10 korting per maand op je vastrecht als je een batterij hebt, kun je gewoon periodiek checken met de slimme meter.

Binnen 4 jaar heeft 50% van Nederland een kleine batterij, ben je klaar.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ApexAlpha schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:49:
[...]

Ik denk dat slechts een zeecontainer optimistisch is gezien zelfs zonnepanelenvelden als bewakingscamera's en hekken hebben. Maar goed, het punt is dat er bij centrale oplossingen ook veel overhead zit, alleen anders.

En de overhead bij particuliere batterijen lijkt erg groot maar tegelijkertijd hebben we al een hele industrie die net klaar is met zonnepanelen op ongeveer 33% van onze daken leggen en dus veel ervaring hebben met het aanleggen van wat elektra + groep bij mensen thuis inclusief marketing en afspraak maken en zo...

Ik zeg BTW naar 0% meteen bij verkoop en €10 korting per maand op je vastrecht als je een batterij hebt, kun je gewoon periodiek checken met de slimme meter.

Binnen 4 jaar heeft 50% van Nederland een kleine batterij, ben je klaar.
Eens dat het optimistisch van mij is, en ja er moet onderhoud gebeuren. Tegelijk is dat centraal regelen waarschijnlijk wel een stuk efficienter. En de vraag is nog wel wat of de huidige en toekomstige accu's voldoende brandveilig zijn, want dat is toch wel een groot risico als 50% van Nederland zo'n ding heeft staan.

Ik verwacht ook geen subsidies of batterijen, juist omdat dat geld beter kan worden besteedt voor centrale oplossingen. Al een 0% BTW lijkt mij niet onredelijk (en ja dat is ook iets van subsidie, maar toch anders). En ik overweeg ook heel serieus volgend jaar er zelf één te nemen, als ik ruimte ervoor kan vinden, maar het veranderd niet dat voor het net ik grotere systemen op wijkniveau logischer vind.

Voor jezelf is het wat @Tommie12 schrijft, het scheelt iig de belasting die je moet dokken anders over inkopen van stroom terwijl je net nog aan het terugleveren bent geweest. Maar ik heb nu nog een jaar volledig salderen zonder terugleverboetes, dus ik lees gewoon een beetje mee hier :) .

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:37

Blokker_1999

Full steam ahead

HandyLumberjack schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:06:
[...]

Ecologisch gezien slaat het natuurlijk überhaupt nergens op dat iedereen een klein batterijtje gaat neerzetten en daarmee NOM probeert te zijn.

Dat zouden we veel beter collectief kunnen aanpakken.
Is dat zo? Waarom slaat dat nergens op? En kan je niet hetzelfde zeggen van decentrale opwek? Want 1 van de problemen die we vandaag hebben is net al die zonnepanelen die verspreid liggen over heel het land, in plaats van gecentraliseerd waarbij iedereen met zijn panelen dus ook voor energieleverancier aan het net aan het spelen is.

En dat is net 1 van de redenen waarom ik vind dat een centrale wijkbatterij een slecht idee is. Want die zit aan de andere kant van de meter dan mijn zonnepanelen. Dan moet ik alsnog betalen voor elke kWh die ik van het net af neem, zelfs al komt deze uit de wijkbatterij, en krijg ik amper iets voor elke kWh die ik het net op stuur en waarmee die wijkbatterij geladen kan worden.

Met een batterij aan mijn kant van de meter kan ik in de zomermaanden netjes 0 op de meter houden en in de wintermaanden mee helpen het net te balanceren terwijl dat voor mij zoveel mogelijk de kosten van mijn factuur zal drukken. Daarmee help ik niet alleen het klimaat of het net en de netbeheerder maar ook mijn eigen bankrekening.

Sowieso zal je nooit nul op de meter halen doorheen het jaar, daarvoor liggen wij te noordelijk. Allesdins niet met batterijen. Dan moet je een andere vorm van stroomvoorziening voor de winter hebben. En dat gaat dan meestal pas echt ten koste van milieu en klimaat, want dat zijn dan meestal net brandstofgestookte aggregaten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:05:
[...]

Is dat zo? Waarom slaat dat nergens op? En kan je niet hetzelfde zeggen van decentrale opwek?
Zoals ik al noemde, nee dat is een compleet andere situatie. 3 miljoen huishoudens in Nederland hebben zonnepanelen. Laten we zeggen gemiddeld 10m2 aan zonnepanelen (een paneel of 7, ik vind niet zo snel cijfers hiervan). Dat is dus 30 km2 aan zonnepanelen. Allemaal op anders ongebruikte ruimte. Waar ga je anders 30 km2 aan loze ruimte vinden om te vullen met zonnepanelen?

Accu's zijn een heel ander verhaal. Als heel idioot idee gaan we Venus D's in een warenhuis stapelen. Die zitten op 0.01m3 per kWh. Als we laten we zeggen een 5kWh per huishouden als gemiddeld zien wat je voor opslag wil, is dat dus 0.05m3. Een bol.com distributiecentrum in Waalwijk heeft 50000m2 vloeroppervlakte. Laten we ze 4m hoog gaan stapelen, en de helft van de ruimte gebruiken voor koeling, onderhoud, etc. Dan hebben we 100000 m3 aan ruimte, dan kan daar voor 2M huishoudens aan batterijen in. Je kan niet voor 2M huishoudens aan zonnepanelen op datzelfde gebouw leggen.
En dat is net 1 van de redenen waarom ik vind dat een centrale wijkbatterij een slecht idee is. Want die zit aan de andere kant van de meter dan mijn zonnepanelen. Dan moet ik alsnog betalen voor elke kWh die ik van het net af neem, zelfs al komt deze uit de wijkbatterij, en krijg ik amper iets voor elke kWh die ik het net op stuur en waarmee die wijkbatterij geladen kan worden.
Dat jij er niet aan verdient betekend niet dat het een slecht idee is...

Plus zou je natuurlijk verwachten als door een wijkbatterij consumptie en productie beter op elkaar kan worden afgestemd, dat ook de elektriciteitsprijs stabieler kan blijven, en dus je meer geld krijgt voor teruglevering.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Sissors schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:22:
[...]

Waar ga je anders 30 km2 aan loze ruimte vinden om te vullen met zonnepanelen?
Wie zegt dat het loze ruimte moet zijn. Als je rondkijkt zijn er vele plaatsen waar je die kunt neerzetten en waar ze zelfs netto positief kunnen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan akkerbouw of rivieren waarbij een positief effect kan gevonden worden door net minder zon door te laten, en merk op dat ik het dan niet heb over panelen die helemaal geen zon doorlaten.

Maar ook andere, verharde locaties kan je vrij snel vinden. Denk bijvoorbeeld aan grote, industriele gebouwen, denk aan grote parkings waarbij je als voordeel hebt dat wagens ineens beschermd zijn tegen zon, regen, ... .

Maar het is dan allemaal ook een stuk centraler in plaats van de enorm decentrale opwek die je vandaag hebt waarbij sommige energieleveranciers ondertussen hun klanten al wensen te betalen om op piekmomenten hun panelen te kunnen uitschakelen.
[...]

Dat jij er niet aan verdient betekend niet dat het een slecht idee is...

Plus zou je natuurlijk verwachten als door een wijkbatterij consumptie en productie beter op elkaar kan worden afgestemd, dat ook de elektriciteitsprijs stabieler kan blijven, en dus je meer geld krijgt voor teruglevering.
Het betekend ook niet dat het een goed idee is. Want jij gaat openbare ruimte gebruiken voor het plaatsen van batterijen, terwijl de meeste mensen in huis wel ergens een vierkante meter kunnen missen om zo een ding te zetten bijvoorbeeld.

En ja, ik kan misschien meer krijgen voor mijn teruglevering, maar daar een teruglevering altijd zonder belastingen zal zijn terwijl afname met belastingen zal gebeuren zal dat nooit in evenwicht zijn. Bijkomend zijn die batterijen nog altijd eigendom van een commerciele partij met winstbelang. Die gaan nooit de elektriciteit verkopen aan inkoopprijs. Op het einde bouw je dus weer maar eens een afhankelijkheid in van commerciele partijen. Waarom zou je dat willen?

Je kan niet zeggen dat het goed is dat we de productie decentraliseren omdat dat een efficient gebruik van de ruimte is, maar dat als we dan een optie hebben om ons eigen verbruik te verbeteren, dat we dat beter niet kunnen doen en dat we het teveel opgewekte beter het net op kunnen sturen en dat commerciele partijen dan maar voor de juiste stabilisatie moeten zorgen bijvoorbeeld met wijkbatterijen.

Ik zie nog altijd geen enkel voordeel benoemd worden van zo een wijkbatterij ten opzichte van een meer verdeelde batterijdistributie waarvan ik kan zeggen: en dat is echt een reden om voor de wijkbatterij te kiezen. Ja, beide hebben voor- en nadelen en houden elkaar in evenwicht. En als er een evenwicht is, waarom zou ik dan niet kiezen voor datgene wat mij het beste lijkt voor mijzelf? Je doet het uiteindelijk zelf ook.

En niet alleen dat, er is vandaag zo goed als niemand die zelfs maar bezig is met wijkbatterijen in Nederland of Belgie. De animo is er niet. Als het zo een goed idee is, waarom springen bedrijven dan niet op die kar?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste