Ik denk dat slechts een zeecontainer optimistisch is gezien zelfs zonnepanelenvelden als bewakingscamera's en hekken hebben. Maar goed, het punt is dat er bij centrale oplossingen ook veel overhead zit, alleen anders.Sissors schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:45:
[...]
1. Klopt, maar dat valt tegelijkertijd wel mee bij accu's, zo groot zijn die niet, ook niet op wijk niveau.
2. Een zeecontainer oid
3. Onderhoud van die zeecontainer ja
4. Gezien die ding het net ontlast, moet dat geen enkel probleem zijn. Je zet hem uiteraard neer in de eerste plaats waar het logisch is, een verdeelstation bijvoorbeeld dus
5. Ja vergunningen zijn een ramp, dat kan ik niet ontkennen
6. En die is gerelateerd aan 6, ik ben het ermee eens dat dit jaren in bezwaarprocedures, van mensen die bang zijn dat het ontploft tot aan milieu organisaties die erachter komen dat met de bouw ervan er 2mg stikstof ergens komt, dus moet het verboden zijn.
Maar om het nou een fabeltje te noemen? Het is gewoon veel logischer dit op wijkniveau aan te pakken. En ja dat is echt nog niet morgen er. Ook volgend jaar niet. Maar het gaat wel komen. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij je al die daken hebt met ruimte. Maar de ruimte die een accupakket kost is een stuk minder.
En de overhead bij particuliere batterijen lijkt erg groot maar tegelijkertijd hebben we al een hele industrie die net klaar is met zonnepanelen op ongeveer 33% van onze daken leggen en dus veel ervaring hebben met het aanleggen van wat elektra + groep bij mensen thuis inclusief marketing en afspraak maken en zo...
Ik zeg BTW naar 0% meteen bij verkoop en €10 korting per maand op je vastrecht als je een batterij hebt, kun je gewoon periodiek checken met de slimme meter.
Binnen 4 jaar heeft 50% van Nederland een kleine batterij, ben je klaar.