Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:30
HHF schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Volgens mij heb je dit zelf al uitgerekend :) . Gaat veranderen als salderen er af gaat en we mogelijk (wie weet wat een nieuw kabinet gaat doen als dat er eenmaal is) 4 tarieven krijgen in 2028?
Ik bedoelde hoeveel de zelfconsumptie er op vooruit gaat maar dit zijn veel variabelen dus is lastig. 4 tarieven?? Ik moet even kijken wat dit is vgm heb ik iets gemist 😂

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 15:09
Jessy007 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

4 tarieven?? Ik moet even kijken wat dit is vgm heb ik iets gemist 😂
Een beetje leesvoer: https://solarmagazine.nl/...niveaus-en-5-tijdsblokken

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-11 09:35
Maakt de batterij nog rendabeler want die dure net-uren zullen wel samenvallen met de dure dynamische tariefuren

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:47
antoinevromen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

Maakt de batterij nog rendabeler want die dure net-uren zullen wel samenvallen met de dure dynamische tariefuren
De vraag is dan wel wat het effect van die netbeheerderstarieven is op de dynamische prijzen, want veel consumenten zullen hun vraag deels verplaatsen naar andere momenten van de dag waardoor de kale stroomprijs op die momenten iets daalt.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

De vraag is dan wel wat het effect van die netbeheerderstarieven is op de dynamische prijzen, want veel consumenten zullen hun vraag deels verplaatsen naar andere momenten van de dag waardoor de kale stroomprijs op die momenten iets daalt.
De voorgestelde blokken van de tarieven komen overeen met de dure en goedkope tarieven in de dag. Dus dat zal grotendeels samenvallen. Als je NOM doet heb je sowieso geen last van netbeheer tarieven want je neemt nauwelijks wat af en in de andere periode zul je laden als tarieven laag zijn (en de nettarieven ook laag zijn) en dat gebruiken als de tarieven hoog zijn ( en de nettarieven ook hoog zijn). Dus win-win voor batterij eigenaren en verkorting terugverdientijd. En productie (zonnepanelen en windmolens) is nauwelijks te verschuiven en die zijn leidend in bepaling tarieven, en verschuiving heeft impact maar dat gaat jaren duren. Daarvoor is aandeel dynamisch nu nog te klein (ook al gaat dat zeker groeien komende jaren).

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• HandyLumberjack
mrme12345 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

De voorgestelde blokken van de tarieven komen overeen met de dure en goedkope tarieven in de dag. Dus dat zal grotendeels samenvallen. Als je NOM doet heb je sowieso geen last van netbeheer tarieven want je neemt nauwelijks wat af en in de andere periode zul je laden als tarieven laag zijn (en de nettarieven ook laag zijn) en dat gebruiken als de tarieven hoog zijn ( en de nettarieven ook hoog zijn). Dus win-win voor batterij eigenaren en verkorting terugverdientijd. En productie (zonnepanelen en windmolens) is nauwelijks te verschuiven en die zijn leidend in bepaling tarieven, en verschuiving heeft impact maar dat gaat jaren duren. Daarvoor is aandeel dynamisch nu nog te klein (ook al gaat dat zeker groeien komende jaren).
Vanaf 2027 loont het voor alle zonnepanelenbezitters om energievraag te verschuiven naar momenten met eigen opwek, en vanaf 2028 loont het voor iedereen om vraag te verschuiven van die dure netbeheerders uren naar een ander moment (ook als je een vast/variabel contract hebt). Dat gaat zeker een effect hebben op de energieprijzen.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Vanaf 2027 loont het voor alle zonnepanelenbezitters om energievraag te verschuiven naar momenten met eigen opwek, en vanaf 2028 loont het voor iedereen om vraag te verschuiven van die dure netbeheerders uren naar een ander moment (ook als je een vast/variabel contract hebt). Dat gaat zeker een effect hebben op de energieprijzen.
Ja qua netwerktarieven gaat het voor iedereen lonen, dat is waar. Maar impact is klein en veel huishoudens die op een vast contract zitten hebben niet zoveel mogelijkheden om te schuiven. Dus impact zeker, maar zal lang gaan duren verwacht ik.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• HandyLumberjack
mrme12345 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Ja qua netwerktarieven gaat het voor iedereen lonen, dat is waar. Maar impact is klein en veel huishoudens die op een vast contract zitten hebben niet zoveel mogelijkheden om te schuiven. Dus impact zeker, maar zal lang gaan duren verwacht ik.
Ik heb een vast contract en ik heb genoeg mogelijkheden om te schuiven (warmtepompboiler, EV, warmtepomp) en ik ken er genoeg die een vast contract hebben met serieuze opties om vraag te verschuiven.

Daarnaast verwacht ik eigenlijk een vrij snelle adoptie van thuisbatterijen (zeker die met een stekker), omdat mensen gewoon weigeren om hun stroom gratis weg te geven om het een paar uur later duur terug te moeten kopen.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:47

HHF

mrme12345 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Eerst maar eens zien wat de politiek gaat doen. ;)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik vind de Venus A erg interessant. Ik denk dat ik ruim voldoende heb aan de 1200 W, uiteraard piekt er wel eens wat boven maar het grootste deel van het verbruik is er mee af te vangen.

Ik zie het ook als multifunctionele set. Het grootste deel van het jaar staat de stapel (ik denk 10.6 kWh) in de schuur z'n ding te doen, maar zo nu en dan kan het basissysteem en evt 1 module mee op vakantie om de energiehuishouding in een camper op orde te houden. Plug er een paar panelen in, lus hem door tussen de walstroom aansluiting en iedereen is blij.

Gezien de modules parallel draaien is dit qua degradatie ook niet een groot issue denk ik?

Ik heb nog wat budget vanuit m'n werkgever wat ook aan een thuisbatterij besteed kan worden, moet het wel dit jaar uitgeven.

• HHF

HHF

Beekforel schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:06:
Ik vind de Venus A erg interessant. Ik denk dat ik ruim voldoende heb aan de 1200 W, uiteraard piekt er wel eens wat boven maar het grootste deel van het verbruik is er mee af te vangen.

Ik zie het ook als multifunctionele set. Het grootste deel van het jaar staat de stapel (ik denk 10.6 kWh) in de schuur z'n ding te doen, maar zo nu en dan kan het basissysteem en evt 1 module mee op vakantie om de energiehuishouding in een camper op orde te houden. Plug er een paar panelen in, lus hem door tussen de walstroom aansluiting en iedereen is blij.

Gezien de modules parallel draaien is dit qua degradatie ook niet een groot issue denk ik?

Ik heb nog wat budget vanuit m'n werkgever wat ook aan een thuisbatterij besteed kan worden, moet het wel dit jaar uitgeven.
Hier is hij te koop (10.6 kWh) voor 2375 Euro.
https://www.multi-solar.n...ij-10-6-kwh-incl-p1-meter

[ Voor 5% gewijzigd door HHF op 02-11-2025 22:37 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die eerste had ik gevonden inderdaad, lijkt mij een interessante prijs. Die tweede is bij mij veel duurder: 3130. De prijs die jij noemt is alleen voor 4 losse accu's.

Die prijs van Multi Solar is bijna "to good to be true" is mijn gevoel, veel scherper dan alle anderen?

• HHF

HHF

Beekforel schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:31:
[...]

Die eerste had ik gevonden inderdaad, lijkt mij een interessante prijs. Die tweede is bij mij veel duurder: 3130. De prijs die jij noemt is alleen voor 4 losse accu's.

Die prijs van Multi Solar is bijna "to good to be true" is mijn gevoel, veel scherper dan alle anderen?
Je hebt inderdaad gelijk de tweede is alleen de accus. (Ik heb het oorspronkelijke bericht aangepast)
Multi Solar is een officiele dealer, en deze prijzen liggen dicht bij de Duitse prijzen (499 voor Venus A met 2.12 kwH ex Btw) en 399 ex btw voor extra Accu per stuk. Denk dat de prijs wel klopt maar is inderdaad heel scherp geprijsd.

[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 02-11-2025 22:46 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste