Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:54:
Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.

Een Venus A met 2000Wp zonnepanelen zou mij volgend jaar €350-400 opleveren.
Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:54
Juup schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?
Ja, maar i.c.m. met 2000Wp erbij produceer ik ca. 1800kWh extra. En daar krijg ik 21ct./kWh voor.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

lexen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:42:
[...]

Bedankt voor uitleg, waarschijnlijk krijg ik dan ook zo'n setup. Wij hebben dan nu al wel een HomeWizard P1 meter, wat is het voordeel van zo'n '3-fase HomeWizard kWh meter' en werken die dan ook samen?
De P1-meter is voor monitoring van het hele huis en om bijv. te bepalen of er sprake is van teruglevering of netafname ->NOM.

De 3-fase kWh meter van HomeWizard kan dat ook doen als je die de hoofdaansluiting laat monitoren. Maar in mijn geval monitort die in- en uitgaande stroom van de onderverdeler. Ik kan dan heel makkelijk zien wat het resultaat van de accu's is icm dynamische tarieven, bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AmE3gYtD2N9ImexXMAnqSf1-k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVqRs6BmgGG26fmqY2taGWM1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge0yz3t0CFgGggg84slQqHJ5STs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgrEtBknHkjcd3l4chGtDSVa.png?f=fotoalbum_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22
HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.

Een Venus A met 2000Wp zonnepanelen zou mij volgend jaar €350-400 opleveren.
Luxe situatie! Ik heb het idee dat je oftewel niet in NL woont, of een dynamisch contract hebt. (want als het een vast contract is levert die batterij eigenlijk helemaal niets op als je geen terugleverboete hebt, dan kun je het best maximaal injecteren op het moment dat je het opwekt).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Juup schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ja, maar i.c.m. met 2000Wp erbij produceer ik ca. 1800kWh extra. En daar krijg ik 21ct./kWh voor.
Aaah, kijk, deels al beantwoord. Maar dan nog levert een micro-omvormer met extra panelen er aan meer op, aangezien je minder verliezen hebt, en in principe dus alleen je panelen wat opleveren op dit moment.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-10 20:13
Aaah, kijk, deels al beantwoord. Maar dan nog levert een micro-omvormer met extra panelen er aan meer op, aangezien je minder verliezen hebt, en in principe dus alleen je panelen wat opleveren op dit moment.
Maar die micro omvormer kun je niet zo in een WCD pluggen. De Venus A kan dan in WCD max 800W ontladen maar wel hele dag, ook als donker is.
Situaties verschillen voor iedereen. Daarom kun je wel adviseren maar niet zo stellig zeggen dat is waar of niet waar.
Kijk je bijvoorbeeld naar een HMS-2000-4T nice omvormer is de meerprijs voor de Venus A nog maar klein, waarbij je dan in de toekomst je afgifte kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
mrottjers schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Maar die micro omvormer kun je niet zo in een WCD pluggen. De Venus A kan dan in WCD max 800W ontladen maar wel hele dag, ook als donker is.
Situaties verschillen voor iedereen. Daarom kun je wel adviseren maar niet zo stellig zeggen dat is waar of niet waar.
Kijk je bijvoorbeeld naar een HMS-2000-4T nice omvormer is de meerprijs voor de Venus A nog maar klein, waarbij je dan in de toekomst je afgifte kunt sturen.
Scheelt per micro-omvormer + panelenset.

https://webshop.cedel.nl/...-Full-Black#specificaties

Deze is bijv. aardig goedkoop en kan gewoon in een stopcontact. Wel kun je op de accu natuurlijk meer panelen aansluiten. Aan de andere kant zou je met een dergelijke micro-omvormer er ook 2 (of meer) kunnen nemen en die op aparte groepen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-10 20:13
Zoals ik al zei, situaties verschillen per persoon. Zullen we het weer over Venus A of D hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:37
Bij de samenvatting hierboven wordt de communicatie via BT, Wi-Fi en wlan genoemd. Echter wordt er op de officiële site van Marstek ook een ethernet genoemd bij de A en D. Weet iemand hier iets over? Ik las elders ook dat de LAN aansluiting bij de E 3.0 nog niet (goed) werkt. Dit ivm met het wel/niet doortrekken van ethernet naar de ruimte waar hopelijk later dit jaar een batterij (of twee) komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Boris1986 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:40:
Bij de samenvatting hierboven wordt de communicatie via BT, Wi-Fi en wlan genoemd. Echter wordt er op de officiële site van Marstek ook een ethernet genoemd bij de A en D. Weet iemand hier iets over? Ik las elders ook dat de LAN aansluiting bij de E 3.0 nog niet (goed) werkt. Dit ivm met het wel/niet doortrekken van ethernet naar de ruimte waar hopelijk later dit jaar een batterij (of twee) komt te staan.
ik denk dat ze met Wlan en Ethernet hetzelfde bedoelen. Gezien de vele issues met Wifi bij Marstek zou ik altijd een LAN kabel trekken, je kunt hem maar beter hebben. Wifi in combinatie met schakelen van hoge vermogens met relais etc. en veel kabels kan soms een probleem zijn, dan heb ik persoonlijk liever een vaste lijn.
Heb zelf geen Marstek maar lees op diverse plekken dat LAN nu werkt en aan te sluiten is. Bij de introductie van A en D zou dat moeten werken. Maar tot ze uitgeleverd worden weet je dat niet zeker. @Taro ontvangt binnenkort de A en zal dan ook wel de LAN verbinding testen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:39
HHF schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

ik denk dat ze met Wlan en Ethernet hetzelfde bedoelen. Gezien de vele issues met Wifi bij Marstek zou ik altijd een LAN kabel trekken, je kunt hem maar beter hebben. Wifi in combinatie met schakelen van hoge vermogens met relais etc. en veel kabels kan soms een probleem zijn, dan heb ik persoonlijk liever een vaste lijn.
Heb zelf geen Marstek maar lees op diverse plekken dat LAN nu werkt en aan te sluiten is. Bij de introductie van A en D zou dat moeten werken. Maar tot ze uitgeleverd worden weet je dat niet zeker. @Taro ontvangt binnenkort de A en zal dan ook wel de LAN verbinding testen.
Als de wifi in orde is dan is er geen enkel probleem met de koppeling van de Marsteks. Ik heb zelf 3 Venus E's 5.12kWh staan, de eerste van in januari de 3 de van in mei. Heb geen enkel probleem met de wifi verbindingen en koppeling met de CT P meter. Alles van Marstek zit op een apart TPLink routertje en dat werkt perfect.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordytm03
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 22:35
Zijn er al tweakers welke de RS485 poort op de Venus D gebruiken in combinatie met een lilygo (in HA)? Voor de Venus E zijn er genoeg tutorials te vinden, maar voor de D dus niet (ik kon ze niet vinden). Aangezien de RS485 poort op de D in een RJ45 formaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jordytm03 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:35:
Zijn er al tweakers welke de RS485 poort op de Venus D gebruiken in combinatie met een lilygo (in HA)? Voor de Venus E zijn er genoeg tutorials te vinden, maar voor de D dus niet (ik kon ze niet vinden). Aangezien de RS485 poort op de D in een RJ45 formaat is.
Eeehm, misschien moet je even kijken vanaf wanneer de Venus D uitgeleverd gaat worden? ;)

Hint: er zijn een paar testers die de D nu (als het goed is) hebben draaien, that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:21
Taro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:42:
[...]

Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.
Vraagje - de slimme meter saldeert toch gewoon over de fasen? Dus als ik op 3 fasen 1000watt teruglever, en op 1 fase 2400 watt verbruik (laden van batterij), dan registreert de slimme meter dit toch als 600watt terugleveren?

Ik snap dat het voor de netcongestie beter is om netjes over 3 fasen te spreiden,maar omdat het in de slimme meter fase-neutraal is, waarom is het dan beter voor de nul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
jelleeelco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

Vraagje - de slimme meter saldeert toch gewoon over de fasen? Dus als ik op 3 fasen 1000watt teruglever, en op 1 fase 2400 watt verbruik (laden van batterij), dan registreert de slimme meter dit toch als 600watt terugleveren?

Ik snap dat het voor de netcongestie beter is om netjes over 3 fasen te spreiden,maar omdat het in de slimme meter fase-neutraal is, waarom is het dan beter voor de nul?
Als je dat uitmiddelt over een paar huizen of straten maakt het niks meer uit.
Kijken naar belasting per fase is niet echt spannend zo lang je de zekeringen niet doet springen. Verder maakt het niks uit voor je rekening of zo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Blijkbaar vertraging bij de levering van de Venus A. Ik lees op site thuisbatterij.nl : december/januari

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 21-10-2025 19:47 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30
DSSW schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:45:
Blijkbaar vertraging bij de levering van de Venus A. Ik lees op site thuisbatterij.nl : december/januari
Denk dat er ook zeer grote vraag is gezien de prijs. Maar om echt van te genieten is toch pas in de lente. Tegen dan hebben ze waarschijnlijk v2 al uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:14
Als de Venus D accu’s vol zijn, wat gebeurt er dan met de stroom welke geleverd wordt door de zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Denk dat er ook zeer grote vraag is gezien de prijs. Maar om echt van te genieten is toch pas in de lente. Tegen dan hebben ze waarschijnlijk v2 al uit :+
Hoop dat ze in BE en NL nog wat zakken in prijs en op niveau van DE komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

nico_09 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:07:
Als de Venus D accu’s vol zijn, wat gebeurt er dan met de stroom welke geleverd wordt door de zonnepanelen?
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.
Daar heb je geen keuze in? Ik kan me voorstellen dat je ook een optie 'niet terugleveren' zou kunnen hebben? (bijvoorbeeld als de terugleverkosten hoger zijn dan de inkomsten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

onlinaius schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Daar heb je geen keuze in? Ik kan me voorstellen dat je ook een optie 'niet terugleveren' zou kunnen hebben? (bijvoorbeeld als de terugleverkosten hoger zijn dan de inkomsten).
Ik heb bij andere merken wel een bypass on/off optie gezien, maar bij de Marstek alleen een netgekoppeld uitgaansvermogen: 800 of 2200 Watt keuze. Geen "Wat te doen met PV-overschot" keuze. Maar mogelijk ben ik blind en zit het ergens verstopt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw8FAk-beJoCusoeZ37aBFQItsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQrdLvWcr9kSJkBCkrbsL5zg.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste