Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Ja, maar i.c.m. met 2000Wp erbij produceer ik ca. 1800kWh extra. En daar krijg ik 21ct./kWh voor.Juup schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
De P1-meter is voor monitoring van het hele huis en om bijv. te bepalen of er sprake is van teruglevering of netafname ->NOM.lexen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:42:
[...]
Bedankt voor uitleg, waarschijnlijk krijg ik dan ook zo'n setup. Wij hebben dan nu al wel een HomeWizard P1 meter, wat is het voordeel van zo'n '3-fase HomeWizard kWh meter' en werken die dan ook samen?
De 3-fase kWh meter van HomeWizard kan dat ook doen als je die de hoofdaansluiting laat monitoren. Maar in mijn geval monitort die in- en uitgaande stroom van de onderverdeler. Ik kan dan heel makkelijk zien wat het resultaat van de accu's is icm dynamische tarieven, bijv:
/f/image/EVqRs6BmgGG26fmqY2taGWM1.png?f=fotoalbum_large)
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Luxe situatie! Ik heb het idee dat je oftewel niet in NL woont, of een dynamisch contract hebt. (want als het een vast contract is levert die batterij eigenlijk helemaal niets op als je geen terugleverboete hebt, dan kun je het best maximaal injecteren op het moment dat je het opwekt).HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:54:
[...]
Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.
Een Venus A met 2000Wp zonnepanelen zou mij volgend jaar €350-400 opleveren.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Juup schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Ehh... hoe dan? Als je geen terugleverboete hebt dan is het net toch een grote gratis accu voor je?
Aaah, kijk, deels al beantwoord. Maar dan nog levert een micro-omvormer met extra panelen er aan meer op, aangezien je minder verliezen hebt, en in principe dus alleen je panelen wat opleveren op dit moment.HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:15:
[...]
Ja, maar i.c.m. met 2000Wp erbij produceer ik ca. 1800kWh extra. En daar krijg ik 21ct./kWh voor.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Maar die micro omvormer kun je niet zo in een WCD pluggen. De Venus A kan dan in WCD max 800W ontladen maar wel hele dag, ook als donker is.Aaah, kijk, deels al beantwoord. Maar dan nog levert een micro-omvormer met extra panelen er aan meer op, aangezien je minder verliezen hebt, en in principe dus alleen je panelen wat opleveren op dit moment.
Situaties verschillen voor iedereen. Daarom kun je wel adviseren maar niet zo stellig zeggen dat is waar of niet waar.
Kijk je bijvoorbeeld naar een HMS-2000-4T nice omvormer is de meerprijs voor de Venus A nog maar klein, waarbij je dan in de toekomst je afgifte kunt sturen.
Scheelt per micro-omvormer + panelenset.mrottjers schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Maar die micro omvormer kun je niet zo in een WCD pluggen. De Venus A kan dan in WCD max 800W ontladen maar wel hele dag, ook als donker is.
Situaties verschillen voor iedereen. Daarom kun je wel adviseren maar niet zo stellig zeggen dat is waar of niet waar.
Kijk je bijvoorbeeld naar een HMS-2000-4T nice omvormer is de meerprijs voor de Venus A nog maar klein, waarbij je dan in de toekomst je afgifte kunt sturen.
https://webshop.cedel.nl/...-Full-Black#specificaties
Deze is bijv. aardig goedkoop en kan gewoon in een stopcontact. Wel kun je op de accu natuurlijk meer panelen aansluiten. Aan de andere kant zou je met een dergelijke micro-omvormer er ook 2 (of meer) kunnen nemen en die op aparte groepen aansluiten.
ik denk dat ze met Wlan en Ethernet hetzelfde bedoelen. Gezien de vele issues met Wifi bij Marstek zou ik altijd een LAN kabel trekken, je kunt hem maar beter hebben. Wifi in combinatie met schakelen van hoge vermogens met relais etc. en veel kabels kan soms een probleem zijn, dan heb ik persoonlijk liever een vaste lijn.Boris1986 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:40:
Bij de samenvatting hierboven wordt de communicatie via BT, Wi-Fi en wlan genoemd. Echter wordt er op de officiële site van Marstek ook een ethernet genoemd bij de A en D. Weet iemand hier iets over? Ik las elders ook dat de LAN aansluiting bij de E 3.0 nog niet (goed) werkt. Dit ivm met het wel/niet doortrekken van ethernet naar de ruimte waar hopelijk later dit jaar een batterij (of twee) komt te staan.
Heb zelf geen Marstek maar lees op diverse plekken dat LAN nu werkt en aan te sluiten is. Bij de introductie van A en D zou dat moeten werken. Maar tot ze uitgeleverd worden weet je dat niet zeker. @Taro ontvangt binnenkort de A en zal dan ook wel de LAN verbinding testen.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Als de wifi in orde is dan is er geen enkel probleem met de koppeling van de Marsteks. Ik heb zelf 3 Venus E's 5.12kWh staan, de eerste van in januari de 3 de van in mei. Heb geen enkel probleem met de wifi verbindingen en koppeling met de CT P meter. Alles van Marstek zit op een apart TPLink routertje en dat werkt perfect.HHF schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
ik denk dat ze met Wlan en Ethernet hetzelfde bedoelen. Gezien de vele issues met Wifi bij Marstek zou ik altijd een LAN kabel trekken, je kunt hem maar beter hebben. Wifi in combinatie met schakelen van hoge vermogens met relais etc. en veel kabels kan soms een probleem zijn, dan heb ik persoonlijk liever een vaste lijn.
Heb zelf geen Marstek maar lees op diverse plekken dat LAN nu werkt en aan te sluiten is. Bij de introductie van A en D zou dat moeten werken. Maar tot ze uitgeleverd worden weet je dat niet zeker. @Taro ontvangt binnenkort de A en zal dan ook wel de LAN verbinding testen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Eeehm, misschien moet je even kijken vanaf wanneer de Venus D uitgeleverd gaat worden?jordytm03 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:35:
Zijn er al tweakers welke de RS485 poort op de Venus D gebruiken in combinatie met een lilygo (in HA)? Voor de Venus E zijn er genoeg tutorials te vinden, maar voor de D dus niet (ik kon ze niet vinden). Aangezien de RS485 poort op de D in een RJ45 formaat is.
Hint: er zijn een paar testers die de D nu (als het goed is) hebben draaien, that's it.
Vraagje - de slimme meter saldeert toch gewoon over de fasen? Dus als ik op 3 fasen 1000watt teruglever, en op 1 fase 2400 watt verbruik (laden van batterij), dan registreert de slimme meter dit toch als 600watt terugleveren?Taro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:42:
[...]
Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.
Ik snap dat het voor de netcongestie beter is om netjes over 3 fasen te spreiden,maar omdat het in de slimme meter fase-neutraal is, waarom is het dan beter voor de nul?
Als je dat uitmiddelt over een paar huizen of straten maakt het niks meer uit.jelleeelco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
Vraagje - de slimme meter saldeert toch gewoon over de fasen? Dus als ik op 3 fasen 1000watt teruglever, en op 1 fase 2400 watt verbruik (laden van batterij), dan registreert de slimme meter dit toch als 600watt terugleveren?
Ik snap dat het voor de netcongestie beter is om netjes over 3 fasen te spreiden,maar omdat het in de slimme meter fase-neutraal is, waarom is het dan beter voor de nul?
Kijken naar belasting per fase is niet echt spannend zo lang je de zekeringen niet doet springen. Verder maakt het niks uit voor je rekening of zo.
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 21-10-2025 19:47 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Denk dat er ook zeer grote vraag is gezien de prijs. Maar om echt van te genieten is toch pas in de lente. Tegen dan hebben ze waarschijnlijk v2 al uitDSSW schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:45:
Blijkbaar vertraging bij de levering van de Venus A. Ik lees op site thuisbatterij.nl : december/januari
Hoop dat ze in BE en NL nog wat zakken in prijs en op niveau van DE komen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Denk dat er ook zeer grote vraag is gezien de prijs. Maar om echt van te genieten is toch pas in de lente. Tegen dan hebben ze waarschijnlijk v2 al uit
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.nico_09 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:07:
Als de Venus D accu’s vol zijn, wat gebeurt er dan met de stroom welke geleverd wordt door de zonnepanelen?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Daar heb je geen keuze in? Ik kan me voorstellen dat je ook een optie 'niet terugleveren' zou kunnen hebben? (bijvoorbeeld als de terugleverkosten hoger zijn dan de inkomsten).Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.
Ik heb bij andere merken wel een bypass on/off optie gezien, maar bij de Marstek alleen een netgekoppeld uitgaansvermogen: 800 of 2200 Watt keuze. Geen "Wat te doen met PV-overschot" keuze. Maar mogelijk ben ik blind en zit het ergens verstoptonlinaius schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Daar heb je geen keuze in? Ik kan me voorstellen dat je ook een optie 'niet terugleveren' zou kunnen hebben? (bijvoorbeeld als de terugleverkosten hoger zijn dan de inkomsten).
Dat is mijns inziens wel een klein nadeeltje van Marstek. Maar er is vast wel een manier om met HA de accu te pauzeren onder bepaalde omstandigheden.Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Ik heb bij andere merken wel een bypass on/off optie gezien, maar bij de Marstek alleen een netgekoppeld uitgaansvermogen: 800 of 2200 Watt keuze. Geen "Wat te doen met PV-overschot" keuze. Maar mogelijk ben ik blind en zit het ergens verstopt
[Afbeelding]
Ik dacht dat ik in 1 van de review filmpjes gezien had dat je kon instellen om al dan niet te bypassen. Maar kan mij vergissen.Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
Bypass naar het net, met een max van 2200 Watt.
Dit meen ik me ook te herinneren...DSSW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ik dacht dat ik in 1 van de review filmpjes gezien had dat je kon instellen om al dan niet te bypassen. Maar kan mij vergissen.
Met Modbus kun je er zoiso voor zorgen dat je geen stroom teruglevert. Bijvoorbeeld door de max discharge power op 0w te zetten.onlinaius schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:02:
[...]
Dat is mijns inziens wel een klein nadeeltje van Marstek. Maar er is vast wel een manier om met HA de accu te pauzeren onder bepaalde omstandigheden.
Dat weet ik inderdaad. Maar omdat de Venus E 3.0 al wat langer beschikbaar is had ik gehoopt dat iemand hier al mee geëxperimenteerd had en hier wat meer duidelijkheid over kon geven. Zo niet, wacht ik nog even af.onlinaius schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:51:
[...]
Eeehm, misschien moet je even kijken vanaf wanneer de Venus D uitgeleverd gaat worden?![]()
Hint: er zijn een paar testers die de D nu (als het goed is) hebben draaien, that's it.
Waarschijnlijk wel, en net dat is de reden waarom ik die niet als hoofdomvormer voor PV zou gebruiken.szijlstr schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:38:
Wat gebeurt er in geval van 800W teruglevering op het net, de batterij vol is, en de direct aangesloten zonnepanelen meer dan 800W leveren ? Normaal gesproken voorkom je met overdimensioneren van de omvormer dat er niet meer omgezet wordt dan het net aankan. Omvormer heeft dan een statisch maximaal vermogen. Maar in dit geval kan de omvormer van de Marstek D 4kW omvormen. "Schakelt" de omvormer dan dynamisch terug naar max 0.8kW?
Er zou simpelweg te veel verlies zijn.
Daarmee is de Marsetk Venus A eigenlijk veel logischer in NL. Max 1200W omvormer tegen 800W afgifte aan het net (indien niet op een separate groep). De Venus D zou tenminste op een eigen groep moeten zitten om dan ook op 2200W terug te leveren om zodra de batterij vol is te profiteren van teruglevering aan het net.Tommie12 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Waarschijnlijk wel, en net dat is de reden waarom ik die niet als hoofdomvormer voor PV zou gebruiken.
Er zou simpelweg te veel verlies zijn.
Interesssant om te weten wat er voor gaat als er al een overschot is op het net en er tevens een overschot binnenkomt via de ingebouwde omvormer. Neem aan dat in geval de batterij nog niet vol is het aanbod via de omvormer voor gaat. Maar ook of er een mix van net + ingebouwde omvormer gebruikt wordt voor het laden in geval de som van het overschot net+omvormer <= 2500W. Of dat er altijd maar 1 bron tegelijk (net of omvormer) gebruikt wordt voor het laden.
DSSW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ik dacht dat ik in 1 van de review filmpjes gezien had dat je kon instellen om al dan niet te bypassen. Maar kan mij vergissen.
/f/image/FULWUIYUWAr5cMQIiVM6J49M.png?f=fotoalbum_large)
Je kan kiezen bij de Overplus invoer
Apart, zo zag het er bij mij uit. En ook DoD is nieuw?Bensherman schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
[Afbeelding]
Je kan kiezen bij de Overplus invoer
[ Voor 128% gewijzigd door HHF op 24-10-2025 08:38 ]
Daar zit ik op te wachten, maar blijkbaar zijn ze er nog niet helemaal uit. Alle links op marstek.de naar de Venus D komen nu hier op uit:HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:12:
Op Marstek.de staan nu de prijzen van de Venus D gegeven
Dat is toch ook niet vreemd? De A wordt geplaatst als de budgetversie van de D.DeevieP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:22:
Die Venus D is dan toch nog steeds duurder dan de A? Bij de Venus A zit je aan 235 EUR per kW (prijzen marstek NL, inc BTW), terwijl dit bij de D 283 EUR per kW (prijzen marstek DE, BTW bijgeteld) bedraagt voor een capaciteit van rond de 5kW
Basis unit:DeevieP schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:22:
Die Venus D is dan toch nog steeds duurder dan de A? Bij de Venus A zit je aan 235 EUR per kW (prijzen marstek NL, inc BTW), terwijl dit bij de D 283 EUR per kW (prijzen marstek DE, BTW bijgeteld) bedraagt voor een capaciteit van rond de 5kW
A = 499 euro ex btw = 603 incl. = 285 euro/kWh
D = 599 euro ex btw = 725 incl. = 283 euro KWh
Zijn dus per kWh even duur met deze prijzen. Dan kun je met de D op 2200 wat ontladen en meer zonnepanelen aansluiten.
[ Voor 46% gewijzigd door Boris1986 op 23-10-2025 15:03 ]
Lijkt er inderdaad op dat ze deze pagina's off line gehaald hebben. Half uurtje geleden werkte het nog wel.TCMR schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Daar zit ik op te wachten, maar blijkbaar zijn ze er nog niet helemaal uit. Alle links op marstek.de naar de Venus D komen nu hier op uit:
[Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen komt de basis unit van de D exlusief een batterij en is de A unit inclusief. Met 1 batterij met de D zal je dan als het goed is rond de 1200 euro ex btw, 1.452 incl btw = 568 euro kWhHHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Basis unit:
Zijn dus per kWh even duur met deze prijzen. Dan kun je met de D op 2200 wat ontladen en meer zonnepanelen aansluiten.
Deze aanbieding was met batterij, dus 2.56 kWh. Zo stond het ook op de site, maar die is nu off line. Is zelfs gechecked door iemand in Dld.Jens85 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:35:
[...]
Als ik het goed heb begrepen komt de basis unit van de D exlusief een batterij en is de A unit inclusief. Met 1 batterij met de D zal je dan als het goed is rond de 1200 euro ex btw, 1.452 incl btw = 568 euro kWh
https://www.mydealz.de/de...ein-fur-56905-eur-2656219
(zie bij de reacties.)
Voor mensen met zonnepanelen ligt het gebruik van de PV-ingangen niet voor de hand.Boris1986 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:01:
Ik vraag me vooral af of de D wel interessant genoeg is voor de Nederlandse markt tov de E. Die vissen qua prijs/Wh in vrijwel dezelfde vijver. En hoeveel mensen gaan deze nou daadwerkelijk rechtstreeks aan de PV hangen? De mogelijkheid voor u uitbreiden is leuk maar welke garantie is er dat er, met het huidige tempo van Marstek, over 1 a 2 jaar nog modules te koop zijn?
Maar voor degenen die nog geen panelen hebben en/of een beetje willen bijleggen op een tuinhuisje of dakkapel oid. lijkt het mij een ideale oplossing. Voor micro omvormers ben je al snel €60,- per paneel kwijt, en het rendement is hoger als je ze direct op een D of A aansluit. Plus dat je PV dan ook gelijk werkt in het geval van stroomuitval/noodstroom.
Bovendien is de D een modulair systeem dat eenvoudig uit te breiden is. Heeft voor mij grote voordelen tov de E.HandyLumberjack schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:55:
[...]
Voor mensen met zonnepanelen ligt het gebruik van de PV-ingangen niet voor de hand.
Maar voor degenen die nog geen panelen hebben en/of een beetje willen bijleggen op een tuinhuisje of dakkapel oid. lijkt het mij een ideale oplossing. Voor micro omvormers ben je al snel €60,- per paneel kwijt, en het rendement is hoger als je ze direct op een D of A aansluit. Plus dat je PV dan ook gelijk werkt in het geval van stroomuitval/noodstroom.
TCMR schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:37:
[...]
Daar zit ik op te wachten, maar blijkbaar zijn ze er nog niet helemaal uit. Alle links op marstek.de naar de Venus D komen nu hier op uit:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door HHF op 23-10-2025 16:56 ]
Hoe kan je aan deze prijzen per kWh komen als de prijzen die je gebruikt zonder batterijen zijn?HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Basis unit:
[...]
[ Voor 71% gewijzigd door HHF op 24-10-2025 08:36 ]
Nee, hoor. Bij de kenmerken staat dat het uit te breiden is vanaf 2,56kWh. Dit is de prijs voor enkel de omvormer lijkt het.HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
Dit stond er op de pagina. De pagina werkt zo nu en dan wel en dan weer niet.
Duidelijk met batterij.
[Afbeelding]
Toen de site nog werkte (momenteel weer down) heb ik de juiste kWh's aangeklikt en kwamen de prijzen in mijn post eruit. Laten we wachten tot de Marstek site weer werkt. Anders blijft het een welles/nietes geval.Boris1986 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Nee, hoor. Bij de kenmerken staat dat het uit te breiden is vanaf 2,56kWh. Dit is de prijs voor enkel de omvormer helaas...
Ik geloof je zeker dat dit zo tijdelijk op de site stond. Hopelijk was dit niet gewoon een fout in de prijs of een (door Marstek zelf gesubsidieerde) stunt voor extra PR en gaan ze de D echt zo scherp in de markt zetten.HHF schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Toen de site nog werkte (momenteel weer down) heb ik de juiste kWh's aangeklikt en kwamen de prijzen in mijn post eruit. Laten we wachten tot de Marstek site weer werkt. Anders blijft het een welles/nietes geval.
De prijzen zijn nu (ex btw)
Kaal apparaat zonder accu 599,-
Met 1 accu = 2.56 kWh 1198
met 2 accus = 5.12 1797
met 4 accus = 10.24 2995
Bij de prijzen van gisteren die kort op de site stonden waren ze inderdaad vergeten de basisunit mee te tellen.
Dus gewoon nog veel te duur om echt rendabel te zijn.HHF schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:33:
Marstek.de heeft de prijzen van gisteren aangepast voor de Venus D.
De prijzen zijn nu (ex btw)
Kaal apparaat zonder accu 599,-
Met 1 accu = 2.56 kWh 1198
met 2 accus = 5.12 1797
met 4 accus = 10.24 2995
Bij de prijzen van gisteren die kort op de site stonden waren ze inderdaad vergeten de basisunit mee te tellen.
Ik blijf wachten op 5kWh voor 1000€ inc BTW.
Mijn hoop is nu gesteld op het voorjaar, maar importtarieven kunnen wel wat invloed hebben.
Of het rendabel is hangt af van je persoonlijke situatie. (Energiecontract, zonnepanelen, handelen ja/nee etc.). Ik wacht zelf af tot mid 2026, zolang ik kan salderen is een batterij voor mij niet rendabel.Tommie12 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:51:
[...]
Dus gewoon nog veel te duur om echt rendabel te zijn.
Ik blijf wachten op 5kWh voor 1000€ inc BTW.
Mijn hoop is nu gesteld op het voorjaar, maar importtarieven kunnen wel wat invloed hebben.
Prijzen van de Venus A (2400 euro incl. btw voor 10.6 kWh) komen redelijk in de buurt van jouw streefcijfer.
- EUR 1.438 voor Venus D (2.56 kWh)
- EUR 499 voor Venus A (2.12 kWh) (-66%)
Als extra het interessante contrast tussen de prijs / kWh op basis van de "volledige torens":
- Venus D + 6 accu's a 15.36 kWh voor EUR 5.033 = EUR 327 / kWh
- Venus A + 5 accu's a 12.72 kWh voor EUR 3.094 = EUR 243 / kWh (-25%)
Klopt helemaal. Je kunt beter 2x een A neerzetten, dan heb je zelfs meer in/out vermogen dan een D voor minder geld. De basisunit van een A is 150 euro, D is 600 euro. Zal wel marketing zijn want qua productiekosten zal het verschil tussen deze twee klein zijn.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:19:
Wanneer men focust op kWh-prijs op basis van de Marstek.de prijzen dan is het verschil zo significant, dat het me duidelijk lijkt dat dit technisch / qua featureset niet te verklaren lijkt.
- EUR 1.438 voor Venus D (2.56 kWh)
- EUR 499 voor Venus A (2.12 kWh) (-66%)
Als extra het interessante contrast tussen de prijs / kWh op basis van de "volledige torens":
Oh, en op Marstek.de zijn de prijzen voor de Venus A inmiddels ook weer verhoogd naar EUR 599 / st.
Edit: die prijswijziging is niet juist. Wat er aan de hand is, is dat het product in Nederlandse Euro's duurder is dan in Duitse Euros - terwijl de site in beide in Nederlandse taal wordt weergeven:
https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
- EUR 499 in Duitse Euro's
/f/image/LYBmmu2UKXOnJ1dsfnFRySqk.png?f=fotoalbum_large)
- EUR 599 in Nederlandse Euro's
/f/image/vbI6OvWHQb1u6TW9se6BUfeN.png?f=fotoalbum_large)
Bij beide kan levering in Nederland plaatsvinden in het bestelproces.
[ Voor 64% gewijzigd door Rvanlaak op 24-10-2025 12:01 . Reden: Prijswijziging update ]
Het zal op dit moment ook een kwestie van vraag en aanbod zijn. Voorraden van de A en D zullen nog erg beperkt/niet uitgeleverd zijn. Oftewel nu zeer goede marge pakken op de eerste voorraden en straks als er meer voorraad en concurrentie is zullen de prijzen pas weer echt zakken.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:57:
Wat is nog weinig voorbij heb zien komen is de interactie tussen beide in het geval van 2x Venus A. Over de Marstek Smart Box wordt nog weinig gezegd. Als de energievraag in de woning bijv. 1.000 W is, hoe kiezen de twee Venus A's samen wat de teruglevering wordt? En wordt dit ook over de fase slim verdeeld?
Oh, en op Marstek.de zijn de prijzen voor de Venus A inmiddels ook weer verhoogd naar EUR 599 / st.
Edit: die prijswijziging is niet juist. Wat er aan de hand is, is dat het product in Nederlandse Euro's duurder is dan in Duitse Euros - terwijl de site in beide in Nederlandse taal wordt weergeven:
- EUR 499 in Duitse Euro's https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
- EUR 599 in Nederlandse Euro's https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
Zijn de verschillen in "Duitse" en "Nederlandse" euro's niet te verklaren door de 0% btw voor accu's daar?
[ Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 24-10-2025 12:11 ]
Mijn vermoeden is dat ze de website nog niet op orde hebben. De bestellingen met Duitse prijs zullen ongetwijfeld geannuleerd worden. Het prijsverschil heeft te maken met verschil in btw.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:57:
Wat is nog weinig voorbij heb zien komen is de interactie tussen beide in het geval van 2x Venus A. Over de Marstek Smart Box wordt nog weinig gezegd. Als de energievraag in de woning bijv. 1.000 W is, hoe kiezen de twee Venus A's samen wat de teruglevering wordt? En wordt dit ook over de fase slim verdeeld?
https://marstek.de/nl/products/marstek-venus-a
- EUR 499 in Duitse Euro's
[Afbeelding]
- EUR 599 in Nederlandse Euro's
[Afbeelding]
De prijs verandert naar €599 wanneer je BE of NL als adres selecteert. Zullen er bij BF binnen enkele weken geen betere deals zijn? Je zou nu al kunnen bestellen uiteraard en dan annuleren als er niets beter is te vinden.Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:57:
Daar gok ik ook op😉Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
De prijs verandert naar €599 wanneer je BE of NL als adres selecteert. Zullen er bij BF binnen enkele weken geen betere deals zijn? Je zou nu al kunnen bestellen uiteraard en dan annuleren als er niets beter is te vinden.
Als iemand nog een voordeeltje wil nu snel bestellen...
(2145 incl. BTW voor een Venus A met 10.5 kWh
Zal morgen wel verbeterd worden.
[ Voor 7% gewijzigd door HHF op 24-10-2025 23:52 ]
10,5kWh met 1200W op/ontladen.... Good luck with that!HHF schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:45:
Niet alleen Marstek maakt fouten op zijn website. Als je bij Ematic kijkt kosten 3 extra accus bij de Venus A 1812 euro, maar 4 extra accus 1416 euro. Dus een accu extra voor 400 euro minder....(moet volgens mij 2416 euro zijn)
Als iemand nog een voordeeltje wil nu snel bestellen...
(2145 incl. BTW voor een Venus A met 10.5 kWh).
Zal morgen wel verbeterd worden.
Bestelling zullen ook ongetwijfeld geannuleerd worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 25-10-2025 11:04 ]
Dan koop je er toch nog een base units bij voor €600 bij Marstek.nl? Dan heb je 12,6kWh met 2400W op/ontladen voor €216,-/kWh.Boris1986 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
10,5kWh met 1200W op/ontladen.... Good luck with that!
Bestelling zullen ook ongetwijfeld geannuleerd worden.
Maar ik ben bang dat ze je bestelling inderdaad gaan annuleren.
Ze zullen de fout wel snel herstellen. Heb daarom ook maar niet besteld. Maar zelfs zonder dit foutje blijft de Marstek A interessant. Hoop dat ze de software en P1 verbinding een beetje in orde hebben als hij op de markt komt in december. De lage 1200 wat capaciteit is idd. eenvoudig op te lossen door meerdere A basis units te plaatsen. De basis unit is ongeveer 150 euro (als je de som maakt door van de basis unit met batterij de prijs van een losse batterij er vanaf te trekken).HandyLumberjack schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:17:
[...]
Dan koop je er toch nog een base units bij voor €600 bij Marstek.nl? Dan heb je 12,6kWh met 2400W op/ontladen voor €216,-/kWh.
Maar ik ben bang dat ze je bestelling inderdaad gaan annuleren.
Levering vanaf 1 december dus nog genoeg tijd om te wachten of er nog wat beweging in de prijzen gaat komen.(hopelijk naar beneden)
Nog bij lange na niet aantrekkelijk genoeg om een fatsoenlijke terugverdienttijd te halen. Daarvoor moet er echt nog wel ruim 1/3 van de prijs af. Hopelijk is dit nog de early adopters premium en zien we snel de prijzen richting de €200-220/kWh gaan.HHF schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:29:
Ook Marstek.nl heeft nu de Venus D op de website staan. 1450 base unit met batterij en 725 voor extra batterij. Ematic is 1439 /719. (alles incl. btw). Er zullen wel snel meer volgen.
Levering vanaf 1 december dus nog genoeg tijd om te wachten of er nog wat beweging in de prijzen gaat komen.(hopelijk naar beneden)
Officieel moet je inwoner van Dld. zijn. Maar de meeste webshops leveren tegen 0% als er maar een Duits adres is. Let wel dat Marstek soms moeilijk doet met garantie als iets in Dld gekocht is maar in Nederland gebruikt wordt. (Zie eerder discussies in dit forum of het ander Marstek forum)KiberHD schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:01:
Is het om in aanmerking te komen voor de 0% btw in Duitsland alleen nodig om daar een leverings adres te hebben of zijn er meer voorwaarden?
Tja, en je pleegt officieel fraude...KiberHD schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:01:
Is het om in aanmerking te komen voor de 0% btw in Duitsland alleen nodig om daar een leverings adres te hebben of zijn er meer voorwaarden?
Wel ja... dan is de voorwaarde dat je ook op dat leveringsadres woont, anders pleeg je fraude.KiberHD schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Ik pleeg helemaal niks ik vroeg enkel wat de voorwaarden daar zijn...
Nu goed?
Grijs gebied dus want degene die hem besteld voor mij woont op het leverings adres.Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Wel ja... dan is de voorwaarde dat je ook op dat leveringsadres woont, anders pleeg je fraude.
Nu goed?
Ik doelde eigenlijk of er registratie voorwaarden zijn o.i.d
En zou er geen voorwaarde staan in die regels dat je de batterij op dat adres in bedrijf moet nemen en gebruiken gedurende x tijd?KiberHD schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Grijs gebied dus want degene die hem besteld voor mij woont op het leverings adres.
Anders wil ik er ook een 2dehands gaan halen.
Is de 10 jarige garantie eigenlijk ook overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar (bij bv tweedehands aankoop)?Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:52:
[...]
Anders wil ik er ook een 2dehands gaan halen.
Entdecke die mehrwertsteuerfreie Bestellung von Solarmodulen gemäß §12 Abs. 3 Nr. 1 UStG! Profitiere von einer Nullsteuer bei der Lieferung von Solarmodulen und notwendigen Komponenten für Photovoltaikanlagen. Erfülle die Voraussetzungen für die Steuerbefreiung, indem du als Privatperson bestellst und die Anlage in Deutschland installiert wird. Wesentliche Komponenten wie Wechselrichter, Dachhalterung und Solarkabel sind ebenfalls von der Befreiung betroffen. Bestelle einfach im Onlineshop und erhalte automatisch die 0%-Steuerbefreiung. Bitte beachte, dass die Regelung nur für Anlagen gilt, die nach dem 1. Januar 2023 geliefert/installiert werden. Erweiterungen bestehender Anlagen profitieren ebenfalls von der Befreiung, sofern sie nach diesem Datum erfolgen. Keine Vorsteuererstattung mehr erforderlich – jetzt von der Nullsteuer profitieren und in eine nachhaltige Zukunft investieren!
Echt jammer dat de prijzen van de Venus D (nog) nergens op lijken. De Venus D is niet voor iedereen een goede optie, maar voor mij zou ie perfect zijn. De Zendure SolarFlow 800 Pro die ik heb staan beschouw ik als een miskoop. Ik was in de veronderstelling dat ie met 2100Wp aangesloten panelen bij volle accu meer naar het net kon duwen, maar helaas. De Venus D ticks all the boxes. Voor mij dan. Behalve die van de prijs...Rvanlaak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:19:
Tja 2x een Venus A nemen. Kun je per Venus A 1200 W terugleveren. Is voordeliger dan een Venus DTCMR schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:57:
[...]
Echt jammer dat de prijzen van de Venus D (nog) nergens op lijken. De Venus D is niet voor iedereen een goede optie, maar voor mij zou ie perfect zijn. De Zendure SolarFlow 800 Pro die ik heb staan beschouw ik als een miskoop. Ik was in de veronderstelling dat ie met 2100Wp aangesloten panelen bij volle accu meer naar het net kon duwen, maar helaas. De Venus D ticks all the boxes. Voor mij dan. Behalve die van de prijs...
Het is geen grijs gebied. Ik heb er zelf ook naar gekeken aangezien ik zelf nog een adres over de grens heb.KiberHD schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Grijs gebied dus want degene die hem besteld voor mij woont op het leverings adres.
Zoals @HHF hierboven zegt staat er in de 0% btw regels in Duitsland dat de installatie in Duitsland moet komen. (Niet specifiek op het aflever adres maar wel in DE)
Daarnaast staat er in de Marstek voorwaarden dat de aanvullende fabrieksgarantie alleen geldt als de installatie in het aankoopland staat. Je houdt uiteraard wel je 2 jaar garanie omdat we in de EU wonen maar de aanvullende 8 jaar kun je dan wel naar fluiten.
Voor mij reden genoeg om de batterijen in NL te bestellen, hopelijk voor een leuk prijsje.
Ik zit hier ook nog mee, het enige functionele nadelen die ik van 2xA vs 1xD kan bedenken zijn:HHF schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Tja 2x een Venus A nemen. Kun je per Venus A 1200 W terugleveren. Is voordeliger dan een Venus D
- Dat je geen waterkoker op de A kunt aansluiten en wel op de D.
- Ben nog onzeker hoe de loadbalancing met twee systemen werkt.
[ Voor 20% gewijzigd door Jens85 op 29-10-2025 13:05 ]
Een kleinere waterkoker kopen is dan een optie. (eentje met 1200w) Kan wel uit als je het prijsverschil neemt tussen A en D.Jens85 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:02:
Ik zit hier ook nog mee, het enige functionele nadelen die ik van 2xA vs 1xD kan bedenken zijn:
- Dat je geen waterkoker op de A kunt aansluiten en wel op de D.
- Ben nog onzeker hoe de loadbalancing met twee systemen werkt.
Hoe goed ze samenwerken moeten we afwachten tot de eerste geleverd worden (december). Daarom wacht ik liever nog even. Alle testers tot nog toe krijgen natuurlijk steeds maar 1 systeem dus dan kan dit niet getest worden. Aan de andere kant er zijn veel mensen met 2 of meer Venus E, en dat werkt redelijk goed. Dus Marstek heeft er wel ervaring mee. (al lijkt de software nog wel wat verbetering nodig te hebben).
Teveel gehannes. Als ik wil hannessen koop/bouw ik wel een losse accu en een Victron chargecontroller.HHF schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Tja 2x een Venus A nemen. Kun je per Venus A 1200 W terugleveren. Is voordeliger dan een Venus D
Exact dit dus!TCMR schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:57:
[...]
Echt jammer dat de prijzen van de Venus D (nog) nergens op lijken. De Venus D is niet voor iedereen een goede optie, maar voor mij zou ie perfect zijn. De Zendure SolarFlow 800 Pro die ik heb staan beschouw ik als een miskoop. Ik was in de veronderstelling dat ie met 2100Wp aangesloten panelen bij volle accu meer naar het net kon duwen, maar helaas. De Venus D ticks all the boxes. Voor mij dan. Behalve die van de prijs...
Ik heb hier thuis een >10 jaar oude omvormer hangen (vorige bewoner heeft dat ooit (laten?) installeren) met 3000w aan paneeltjes eraan. Later heb ik zelf nog op een 2e fase, met een nieuwere omvormer, 1500w aan paneeltjes erbij geplaatst.
Nu is er een Venus E (waar ik overigens best tevreden mee ben) die met 5kW aan energie kan spelen.
Het werkt prima, het levert centjes op, maar het is eigenlijk erg inefficient. En die oude omvormer is sowieso wel een keer aan vervanging toe.
Ik zou heel graag beide omvormers van de muur trekken en gewoon alles op zo'n Venus D aansluiten met z'n 4000w aan MPPT. Dat is iets minder dan de panelen op piekvermogen kunnen opwekken, maar dat kan ik wel accepteren (in tegenstelling tot de 2400w of 1800w MPPT batterijen). Dat 'ie dan als hij vol zou zitten, maar 2200w naar het net kwijt kan maakt niks uit, zeker vanaf 2027 is die energie grotendeels waardeloos, het hele systeem moet in zo'n geval zoveel mogelijk in de accu's pompen
Zou super tof zijn als het allemaal in 1 systeem kan, en ook gewoon op 1 fase, scheelt weer een kabel trekken als er ooit nog een warmtepomp thuis gaat komen
Maar financieel kan het gewoon niet uit. Een nieuwe omvormer en een extra Venus E voor de lol erbij is gewoon aanzienlijk goedkoper.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 29-10-2025 15:56 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Bedenk wel dat als je de 3000wp panelen op de Venus D wilt aansluiten dat je dan ook alle kabels moet vervangen. Als je toch zoveel werk gaat doen kun je overwegen ook de panelen te vervangen na >10 jaar. Op hetzelfde oppervlak kun je dan 2x zoveel wp kwijt. Maar in jouw geval zal mogelijk een nieuwe omvormer dan beter zijn. Kun je kijken naar een hybride waar je rechtstreeks een accu op kunt aansluiten, b.v. Growatt.Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Exact dit dus!
Ik heb hier thuis een >10 jaar oude omvormer hangen (vorige bewoner heeft dat ooit (laten?) installeren) met 3000w aan paneeltjes eraan. Later heb ik zelf nog op een 2e fase, met een nieuwere omvormer, 1500w aan paneeltjes erbij geplaatst.
Nu is er een Venus E (waar ik overigens best tevreden mee ben) die met 5kW aan energie kan spelen.
Het werkt prima, het levert centjes op, maar het is eigenlijk erg inefficiënt. En die oude omvormer is sowieso wel een keer aan vervanging toe.
Ik zou heel graag beide omvormers van de muur trekken en gewoon alles op zo'n Venus D aansluiten met z'n 4000w aan MPPT. Dat is iets minder dan de panelen op piekvermogen kunnen opwekken, maar dat kan ik wel accepteren (in tegenstelling tot de 2400w of 1800w MPPT batterijen). Dat 'ie dan als hij vol zou zitten, maar 2200w naar het net kwijt kan maakt niks uit, zeker vanaf 2027 is die energie grotendeels waardeloos, het hele systeem moet in zo'n geval zoveel mogelijk in de accu's pompen![]()
Zou super tof zijn als het allemaal in 1 systeem kan, en ook gewoon op 1 fase, scheelt weer een kabel trekken als er ooit nog een warmtepomp thuis gaat komen![]()
Maar financieel kan het gewoon niet uit. Een nieuwe omvormer en een extra Venus E voor de lol erbij is gewoon aanzienlijk goedkoper.
Mijn 23 jaar oude paneeltjes hebben een conversierendement van 15% (en geen merkbare degradatie) waar zijn (betaalbare) panelen met 30% te koop?HHF schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:30:
[...]
Bedenk wel dat als je de 3000wp panelen op de Venus D wilt aansluiten dat je dan ook alle kabels moet vervangen. Als je toch zoveel werk gaat doen kun je overwegen ook de panelen te vervangen na >10 jaar. Op hetzelfde oppervlak kun je dan 2x zoveel wp kwijt. Maar in jouw geval zal mogelijk een nieuwe omvormer dan beter zijn. Kun je kijken naar een hybride waar je rechtstreeks een accu op kunt aansluiten, b.v. Growatt.
Als je ruimte op het dak beperkt is en je hebt ondertussen een wp en ev kan het mogelijk uit om de panelen te vervangen. Op hetzelfde oppervlak kun je tegenwoordig meer dan het dubbele aan wp kwijt. En je hebt het ophangsysteem en bekabeling al. Panelen zijn ruwweg 50 euro voor 400+ wp. Jouw panelen van 23 jaar oud zullen < 200 wp zijn. Maar als je genoeg dakruimte hebt, is vervangen natuurlijk onzin.HandyLumberjack schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:41:
[...]
Mijn 23 jaar oude paneeltjes hebben een conversierendement van 15% (en geen merkbare degradatie) waar zijn (betaalbare) panelen met 30% te koop?
Hoezo moet ik dan kabels vervangen?HHF schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:30:
[...]
Bedenk wel dat als je de 3000wp panelen op de Venus D wilt aansluiten dat je dan ook alle kabels moet vervangen. Als je toch zoveel werk gaat doen kun je overwegen ook de panelen te vervangen na >10 jaar. Op hetzelfde oppervlak kun je dan 2x zoveel wp kwijt. Maar in jouw geval zal mogelijk een nieuwe omvormer dan beter zijn. Kun je kijken naar een hybride waar je rechtstreeks een accu op kunt aansluiten, b.v. Growatt.
En die hybride Growatt omvormers doen alleen maar Growatt accus toch? Die zijn ook weer duurder dan de Venus E per kilowatt.
Mijn oude paneeltjes zijn slechts 125 Wp, dus als ik net zoveel panelen op het dak leg heb ik drie tot vier keer zoveel vermogen.HHF schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:45:
[...]
Als je ruimte op het dak beperkt is en je hebt ondertussen een wp en ev kan het mogelijk uit om de panelen te vervangen. Op hetzelfde oppervlak kun je tegenwoordig meer dan het dubbele aan wp kwijt. En je hebt het ophangsysteem en bekabeling al. Panelen zijn ruwweg 50 euro voor 400+ wp. Jouw panelen van 23 jaar oud zullen < 200 wp zijn. Maar als je genoeg dakruimte hebt, is vervangen natuurlijk onzin.
Punt als alleen dat die nieuwe panelen echt veel groter zijn dan de oude. Dus er passen er veel minder op.
Ik neem aan dat je panelen nu in serie liggen. Op de 4 mppt's van de Venus D moet je de panelen parallel in paren van twee aansluiten. Dat zijn heel wat meer kabels.Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:53:
[...]
Hoezo moet ik dan kabels vervangen?
En die hybride Growatt omvormers doen alleen maar Growatt accus toch? Die zijn ook weer duurder dan de Venus E per kilowatt.
Growatt batterij is iets duurder van een Venus E maar je hebt minder verliezen (je mist een DC-AC conversie). Ik dacht dat je Growatt ook kon combineren met de batterijen van NKon.
Een Growatt 10kWh batterij is rond de 3000 euro, zit op dezelfde orde van grootte als een Venus. Ik geef je alleen maar opties om te overwegen.
Een Nkon 10kWh batterij is 1400 euro en zou volgens de website compatible zijn met Growatt. Dan zit je een stuk lager in euro/kWh. (Maar of het echt compatible is, is dan nog maar de vraag)
https://www.nkon.nl/nkon-...O9hYklD_NpH2wkCNLMdyrRTeP
[ Voor 14% gewijzigd door HHF op 29-10-2025 18:22 ]
Alsnog heb je per m2 meer opbrengst. Tegenwoordig zitten de cellen veel dichter op elkaar met minder loze ruimte ertussen en hoger rendement per cel. Maar of je de extra kWh kunt gebruiken weet ik niet.HandyLumberjack schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:10:
[...]
Mijn oude paneeltjes zijn slechts 125 Wp, dus als ik net zoveel panelen op het dak leg heb ik drie tot vier keer zoveel vermogen.
Punt als alleen dat die nieuwe panelen echt veel groter zijn dan de oude. Dus er passen er veel minder op.
Maar met de huidige paneelprijzen en als je de infrastructuur (die tegenwoordig vaak duurder is dan de panelen zelf) kunt laten zitten is vervanging soms rendabel. Altijd leuk om een sommetje aan te wagen. Zeker als je zelf in staat bent om de panelen te vervangen zijn de kosten behapbaar.
Je zal zeker niet zomaar kunnen aansluiten op de Marstek A of D. Je zit met een beperkte MPTT spanning van 60V op de Marsteks, je zal dus geen panelen in serie kunnen schakelen, je zal naar parallel moeten en dan moet je ook weer kijken naar de maximum stroom per MPTT. Voor de A is dat 16A en voor de D is dat 32A.Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:53:
[...]
Hoezo moet ik dan kabels vervangen?
Een Growatt omvormer zit rond de 300-400 euro. Of dat een scherpe deal is laat ik aan jou over.Richh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:48:
@HHF @DSSW nou, das duidelijk, dankjewel! Dan ga ik voorlopig niks veranderen. Tenzij er een hele scherpe deal komt voor een hybride omvormer.
Maar niet hybrideHHF schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
Een Growatt omvormer zit rond de 300-400 euro. Of dat een scherpe deal is laat ik aan jou over.
Nee sorry die zitten rond de 450 voor 4000 wp.
Die hebben het onbruikbare hoge voltage accu. Noem eens een prijs voor een 48 volt accu? Of een link....HHF schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
Nee sorry die zitten rond de 450 voor 4000 wp.
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.stralendgroen...HmefSEkYFi&v=1a13105b7e4ereneeke1970 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:47:
[...]
Die hebben het onbruikbare hoge voltage accu. Noem eens een prijs voor een 48 volt accu? Of een link....
Deze zou volgens mij laag voltage moeten zijn.
Ja dat klopt, leuke aanbieding prijs voor minder dan de helft....HHF schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
https://www.stralendgroen...HmefSEkYFi&v=1a13105b7e4e
Deze zou volgens mij laag voltage moeten zijn.
Alleen jammer dat die smart meter zo duur is pfff
1 PVoutput . Dongen NB
Idd. Is altijd weer puzzelen en rekenen wat de beste optie is.reneeke1970 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:18:
[...]
Ja dat klopt, leuke aanbieding prijs voor minder dan de helft....
Alleen jammer dat die smart meter zo duur is pfff
Is er een manier om dit te berekenen?
Volgens mij heb je dit zelf al uitgerekendJessy007 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:16:
Als je je zelf consumptie van 30 naar 40 % krijgt en 4500kw per jaar gebruikt en 4000kw per jaar oplevert dan bespaar je zoon 100 euro per jaar. Veel winst zit er dan niet in.
Is er een manier om dit te berekenen?