Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:48

HHF

antoinevromen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Nu de prijzen verhogen en met black-friday hebben ze opeens aanbiedingen (zoals de prijzen voorheen waren ;-)
Black Friday sale of Winter sale etc. Ik denk dat Marstek eerst voorraden moet opbouwen (de eerst shipments die geleverd worden zullen ondertussen wel weer uitverkocht zijn en dan is de volgende shipment ergens in december.
Ik wacht wel tot ergens volgend jaar, zolang ik nog kan salderen heb ik geen haast. Blijft wel leuk om de prijsontwikkelingen te blijven volgen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:40
Al nieuws over shipments en een MSRP van de Venus D? Wordt gepositioneerd als de grote broer vd Venus A, dus ben heel benieuwd hoeveel het prijsverschil zal zijn zodra deze beter beschikbaar wordt.

• HHF

HHF

Rvanlaak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:07:
Al nieuws over shipments en een MSRP van de Venus D? Wordt gepositioneerd als de grote broer vd Venus A, dus ben heel benieuwd hoeveel het prijsverschil zal zijn zodra deze beter beschikbaar wordt.
Ik zie hem hier voor
https://pluginenergy.de/p...em?variant=54311854080268
699 euro staan. Deze aanbieder zit met de Venus A op 499 wat gelijk is aan de MSRP. Mogelijk is dan de MSRP (ex btw) voor de Venus D 699 euro. Maar let wel dat is zonder batterij. Met batterij (2.56 kWh) staat hij voor 1398 Euro. Wel een heel fors prijsverschil met de A, als deze prijzen kloppen.

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:00
Taro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Wat mij betreft wel goed om hier een nuance in aan te brengen: "bij vorst de batterijen gewoon gebruikt kunnen worden". Bij <0 graden LFP nooit laden, wel ontladen. Dus bij vorst kan je ze niet gewoon gebruiken. Als de omvormer warm is en daardoor bij vorst de accu boven nul is, dan kan je wel laden. Maar is de accu zelf onder nul, dan niet laden om beschadiging te voorkomen.
Ik wil er geen welles nietes discussie van maken... maar toch, Marstek geeft aan dat het wel kan en een zeer beperkte test met de -15c batterijpack uit de vriezer geeft aan dat het technisch werkt.
Zou toch vreemd zijn met 10j garantie/15j livespan en dat je als fabrikant i nde specs aangeeft dat het kan maar in de werkelijkheid niet... dan gaan ze garantiegevallen krijgen. Maar goed ze zijn nog geen jaar hier in gebruik. Ben benieuwd wat het dan gaat brengen bij sommige gebruikers die ze buiten aan de muur hebben hangen...

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

SatScan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Ik wil er geen welles nietes discussie van maken... maar toch, Marstek geeft aan dat het wel kan en een zeer beperkte test met de -15c batterijpack uit de vriezer geeft aan dat het technisch werkt.
Zou toch vreemd zijn met 10j garantie/15j livespan en dat je als fabrikant i nde specs aangeeft dat het kan maar in de werkelijkheid niet... dan gaan ze garantiegevallen krijgen. Maar goed ze zijn nog geen jaar hier in gebruik. Ben benieuwd wat het dan gaat brengen bij sommige gebruikers die ze buiten aan de muur hebben hangen...

m2c
Welles nietes hoeft ook volgens mij helemaal niet. LFP laden onder nul werkt. Echter treedt er wel extra degradatie op, zie ook deze quote:
De afgenomen capaciteit en prestaties worden verklaard door het feit dat de ionische
geleidbaarheid van materialen afneemt als de temperatuur daalt. In batterijen wordt dit met
name waarneembaar bij temperaturen onder de 0°C. Lithiumionen worden dan minder
makkelijk doorgelaten, waardoor de batterij minder goed werkt. Bovendien leidt dit tot een
hogere interne weerstand van de batterij. Hierdoor nemen de prestaties en capaciteit zowel
tijdens opladen als ontladen af bij temperaturen onder het vriespunt (Ma et al., 2018). Hoewel
de batterij door een verhoogde interne weerstand ook enigszins opwarmt (ook te zien in figuur
1), is dit onvoldoende om hiervoor te compenseren. Voor wat betreft het ontladen wordt
geschreven dat de afgenomen capaciteit alleen van toepassing is bij lage temperaturen en
weer wordt hersteld bij kamertemperatuur rond de 20°C (Buchmann, 2022).
Het opladen van batterijen bij temperaturen onder het vriespunt kan echter wel permanente
degradatie van de batterijcel veroorzaken. Dit komt doordat de efficiëntie van de
elektrochemische reacties, welke plaatsvinden tijdens het opladen, lager zijn onder het
vriespunt. Hierdoor worden de lithiumionen tijdens het opladen bij lage temperaturen als het
ware geforceerd. Dit houdt in dat een aantal lithiumionen niet wordt opgenomen in de anode,
maar vast blijven kleven op het oppervlak ervan en een laagje lithiummetaal op de anode
vormen. Dit wordt plating genoemd
en is schematisch weergegeven in figuur 1.3. Het
afgezette lithiummetaal is hier in het donkerblauw weergegeven. In
Zie ook #1.3 en #2 op https://nipv.nl/wp-conten...bij-lage-temperaturen.pdf.

Ik had vorig jaar een ander merk thuisaccu buiten staan in de winter en die begon eerst met zichzelf verwarmen tot boven nul om pas daarna te gaan laden. De accu's die ik nu in de garage heb staan doen dat ook. Persoonlijk zou ik laden onder nul altijd voorkomen en niet eens proberen. De kans dat er permanente schade aan de accu optreedt is groot en dat risico neem je liever niet. Dat Marstek dat dan toch toestaat vind ik vreemd, maar aan de andere kant: Een accu is zo vervangen, veel mensen zullen niet eens merken dat er sprake is van minder capaciteit, maar het doet het wel lekker vanuit sales- en marketingoogpunt zonder er extra hardware voor toe te voegen en de kostprijs te verhogen. Maar het risico dat er iets verkeerd gaat met de accu neemt ook toe, en wie heeft daar last van? De koper meer dan Marstek, die verkopen door deze uitspraak meer extra accu's dan ze er waarschijnlijk door garantiegevallen moeten gaan omruilen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HHF

HHF

Ematic bied de Venus D nu aan op zijn website
Base unit + 1 batterij van 2.56 kWh = 1439 Euro
Extra batterij = 719 euro/stuk
Bij een capaciteit van ~10kWh (3 extra batterijen) is dat dan 351 euro/kWh, exact gelijk aan de prijs/kWh van de Venus E v3 (1799 euro voor 5.1 kWh of 3600 euro voor 10.2 kWh)
Dit voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar de prijsstelling van de Venus D in Nederland. Er zullen de komende tijd wel meer aanbieders bijkomen.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:15
HHF schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:01:
Bij een capaciteit van ~10kWh (3 extra batterijen) is dat dan 351 euro/kWh, exact gelijk aan de prijs/kWh van de Venus E v3 (1799 euro voor 5.1 kWh of 3600 euro voor 10.2 kWh)
Dit voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar de prijsstelling van de Venus D in Nederland. Er zullen de komende tijd wel meer aanbieders bijkomen.
Ik heb zelf gisteren nog een Venus E 2.0 gekocht, nadat ik bij 2 bedrijven na de bestelling een mail kreeg dat ze hem niet meer konden leveren. Het derde bedrijf levert nu wel (althans leverafspraak is gemaakt voor dinsdag). Dus de Venus E 2.0 zijn nu toch echt zeldzaam aan het worden.

P.s. de bedrijven die mij een V3 i.p.v. een V2 wilden leveren gingen al met prijzen van 1450 voor een V3 schermen, dus die 1799 is niet meer zo actueel denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door antoinevromen op 11-10-2025 16:14 ]

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.51;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:22
HHF schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:01:
Een vergelijkbaar setje Venus A (2×base+3×batterij) is wel €100/kWh goedkoper.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• antoinevromen
HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Ik kom op 3250 voor 2xbasis (725) en 3xbat (1800). Dat is toch 325 per kWh waar zit die 100 euro per kWh goedkoper dan? (of je hebt een heel goedkope leverancier gevonden :) )

Ik zie wel dat wanneer je 1 x basis met 4 x bat voor 2400 kunt krijgen (dat is dan > 10kWh (maar dan heb je natuurlijk "maar" 1200W laden/ontladen

[ Voor 15% gewijzigd door antoinevromen op 11-10-2025 17:19 ]

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.51;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• HandyLumberjack
antoinevromen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:57:
[...]

Ik kom op 3250 voor 2xbasis (725) en 3xbat (1800). Dat is toch 325 per kWh waar zit die 100 euro per kWh goedkoper dan? (of je hebt een heel goedkope leverancier gevonden :) )

Ik zie wel dat wanneer je 1 x basis met 4 x bat voor 2400 kunt krijgen (dat is dan > 10kWh (maar dan heb je natuurlijk "maar" 1200W laden/ontladen
Als je ze als 2 setjes koopt kun je voor 2550 klaar zijn op marstek.nl, slechts 1200W lijkt mij wat beperkt voor 10kWh opslag.

• HHF

HHF

HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Klopt, Venus A wordt door Marstek als "pricefighter" neergezet. Je bent met 2x een Venus A set goedkoper uit (en je kunt ook 2400 W terugleveren) dan met de Venus D. Maar goed ze zullen allemaal wel hun plek vinden in de markt. Denk dat Marstek volgend jaar wel wat gaat saneren in hun product aanbod (Venus A,C,D, E, Jupiter, ...) die allemaal wel overlap hebben.
Prijzen van Marstek.nl zijn inderdaad niet consistent. Basis unit is 725 en batterij 600, maar unit met batterij is 1050. (600 basis unit en 450 batterij).

• antoinevromen
HHF schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Klopt, Venus A wordt door Marstek als "pricefighter" neergezet. Je bent met 2x een Venus A set goedkoper uit (en je kunt ook 2400 W terugleveren) dan met de Venus D. Maar goed ze zullen allemaal wel hun plek vinden in de markt. Denk dat Marstek volgend jaar wel wat gaat saneren in hun product aanbod (Venus A,C,D, E, Jupiter, ...) die allemaal wel overlap hebben.
Prijzen van Marstek.nl zijn inderdaad niet consistent. Basis unit is 725 en batterij 600, maar unit met batterij is 1050. (600 basis unit en 450 batterij).
Ja ik zie nu wat je bedoelt. Heel merkwaardige pricing.

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-11 09:42
Ik zit ook te denken aan een Marstek Venus D icm uitbreiding van zonnepanelen.
Nu heb ik op een noord gelegen dak en op een oost gelegen dak nog plek om een aantal grote panelen kwijt te kunnen naast de daar al aanwezige panelen. Ik weet dus de opbrengstpercentages tov zuid en vind het de moeite, zeker aangezien ik ze daar zelf kan installeren en met de prijzen van panelen van tegenwoordig.
Ik heb naar de specificaties van de mppt-trackers van de Venus D gekeken en die geven aan dat er een max voltage van 60 volt ondersteund wordt en een max amperage van 32. Nu zit ik te kijken naar 600wp panelen van JA Solar die 53 volt en maximaal 14 ampere , maar normaal gesproken dus ongeveer 11 ampere (600wp / 53 volt = 11,3A) opleveren. Door meerdere panelen op het noorden gericht parallel te schakelen zou het voltage mooi onder de 60 volt moeten blijven en de amperages bij 2 panelen op ongeveer 23 uitkomen in ideale omstandigheden. Hiermee zou ik meer wattpiek aansluiten dan 1 enkele mppt tracker kan omzetten, maar doordat de panelen op het noorden liggen (dakhelling 15 graden) zullen ze toch nooit de maximale opwek halen. Oftewel, dat kan volgens mij prima, maar ik hoor het graag als ik dat verkeerd zie.

Maar wat gebeurt er als ik nog een 3e paneel aan dezelfde string toevoeg? Puur kijkend naar de specificaties van 3 panelen parallel aangesloten zou dat ~34 ampere worden en dus over het maximum van de mppt-tracker gaan, maar als ik er een factor overheen gooi omdat ze op het noorden gericht liggen en ook nog wat schaduw zullen pakken, komen ze naar mijn verwachting nooit in de buurt van de 32 ampere. Gaat de mppt-tracker dan aftoppen als er meer dan 18 ampere (1000 watt / 53 volt) opgewekt wordt door deze 3 panelen?

Ik wil de andere 3 mppt trackers ook nog gebruiken, dus het is puur een hersenspinsel of het mogelijk is om 1 mppt-tracker zodanig over te dimensioneren dat deze altijd maximaal zal opwekken of zoek ik nu teveel de grenzen op?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:07
Markman85 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:59:
Nu heb ik op een noord gelegen dak en op een oost gelegen dak nog plek om een aantal grote panelen kwijt te kunnen naast de daar al aanwezige panelen. Ik weet dus de opbrengstpercentages tov zuid en vind het de moeite, zeker aangezien ik ze daar zelf kan installeren en met de prijzen van panelen van tegenwoordig.
Ik heb naar de specificaties van de mppt-trackers van de Venus D gekeken en die geven aan dat er een max voltage van 60 volt ondersteund wordt en een max amperage van 32. Nu zit ik te kijken naar 600wp panelen van JA Solar die 53 volt en maximaal 14 ampere , maar normaal gesproken dus ongeveer 11 ampere (600wp / 53 volt = 11,3A) opleveren. Door meerdere panelen op het noorden gericht parallel te schakelen zou het voltage mooi onder de 60 volt moeten blijven en de amperages bij 2 panelen op ongeveer 23 uitkomen in ideale omstandigheden. Hiermee zou ik meer wattpiek aansluiten dan 1 enkele mppt tracker kan omzetten, maar doordat de panelen op het noorden liggen (dakhelling 15 graden) zullen ze toch nooit de maximale opwek halen. Oftewel, dat kan volgens mij prima, maar ik hoor het graag als ik dat verkeerd zie.

Maar wat gebeurt er als ik nog een 3e paneel aan dezelfde string toevoeg? Puur kijkend naar de specificaties van 3 panelen parallel aangesloten zou dat ~34 ampere worden en dus over het maximum van de mppt-tracker gaan, maar als ik er een factor overheen gooi omdat ze op het noorden gericht liggen en ook nog wat schaduw zullen pakken, komen ze naar mijn verwachting nooit in de buurt van de 32 ampere. Gaat de mppt-tracker dan aftoppen als er meer dan 18 ampere (1000 watt / 53 volt) opgewekt wordt door deze 3 panelen?

Ik wil de andere 3 mppt trackers ook nog gebruiken, dus het is puur een hersenspinsel of het mogelijk is om 1 mppt-tracker zodanig over te dimensioneren dat deze altijd maximaal zal opwekken of zoek ik nu teveel de grenzen op?
Wat is de voc? Denk niet dat deze panelen erop kunnen.
En jij vraagt nu naar praktijk dingen die nog niemand weet, hij is nog niet op de markt.

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
Markman85 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:59:

Het gaan waarschijnlijk wel goed, maar je bent wel de grenzen aan het opzoeken. Ook in de bekabeling omdat een MC4 stekker ook maar max. 30 ampère aan kan.

Waarom niet 2 van de 3 paneeltjes op een micro omvormer? (Bijv. Ecoflow powerstream)

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-11 09:42
reneeke1970 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Wat is de voc? Denk niet dat deze panelen erop kunnen.
En jij vraagt nu naar praktijk dingen die nog niemand weet, hij is nog niet op de markt.
De voc is 53.

Ik ben uiteraard niet op zoek naar praktijk ervaringen, maar of dit theoretisch kan voordat ik

Maar ook rekening houdend met het Max amperage van de MC4 connector lijkt 3 panelen me niet verstandig.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:55
Ik heb een setje gebouwd met 4 panelen Trinasolar 450Wpiek op één micro omvormer AP systems EZ1 van 800W.

Op oost kant 2 panelen parallel en op west kant 2 panelen parallel.
VOC panelen is bij 800W/m2 instraling 50.2V en ISC is 8.65A.
De max ingangsspanning van de omvormer is 60V en de max stroom is 20A per MPTT.
1 MPTT kan tot max 500W leveren maar totaal van de 2 is begrensd op 800W.
Zo hoop ik zoveel mogelijk uren tegen de 800W productie te zitten en kan ik het maximum rendement halen uit mijn oost/west opstelling.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-11 22:47
Ik ben geneigd om een combinatie van de A en D te nemen. 2x een A is 2400w ontladen en 2x2200w opladen is me net wat te weinig. Een combinatie is 3600w ontladen wat rond etenstijd best vaak voorkomt. Daarnaast heb ik best veel panelen met 13kw opwekking. Als de zon niet schijnt doet de opwekking ook niet veel, maar als de zon wel even schijnt gaat het hard, dan wil ik de accu’s zsm vol hebben. Met 4400w laden gaat dan mooi rap. Wil ongeveer 10kw opslag hebben en zou dan in ruim 2 uur heel ver komen.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:55
Bensherman schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:06:
Ik ben geneigd om een combinatie van de A en D te nemen. 2x een A is 2400w ontladen en 2x2200w opladen is me net wat te weinig. Een combinatie is 3600w ontladen wat rond etenstijd best vaak voorkomt. Daarnaast heb ik best veel panelen met 13kw opwekking. Als de zon niet schijnt doet de opwekking ook niet veel, maar als de zon wel even schijnt gaat het hard, dan wil ik de accu’s zsm vol hebben. Met 4400w laden gaat dan mooi rap. Wil ongeveer 10kw opslag hebben en zou dan in ruim 2 uur heel ver komen.
Je hebt al PV en omvormer. Waarom nog niet snel 2 stuks Venus E V2 scoren dan? Dan heb je 10kwh aan opslag en 5kVA aan omvormer vermogen voor laden en ontladen en dat aan een totaalprijs van 2600€ incl BTW.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• Bensherman
DSSW schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Je hebt al PV en omvormer. Waarom nog niet snel 2 stuks Venus E V2 scoren dan? Dan heb je 10kwh aan opslag en 5kVA aan omvormer vermogen voor laden en ontladen en dat aan een totaalprijs van 2600€ incl BTW.
Omdat een directe pv ingang efficiënter is.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mag ik hier een paar n00b-vragen stellen?
Ik heb 10x 300Wp (inmiddels 15 jaar oude) panelen op een SMA Sunny Boy SB3.0-1 AV-40 omvormer.
Zou graag een thuisaccu willen waar de zonnepanelen rechtstreeks op aangesloten worden (DC).
  • Is dit realistisch te doen met een combinatie van A of D systemen?
  • Alle panelen zitten nu in 1 serie, dat wordt dan 2 of 3 panelen parallel x 4 strings?
  • Is dit marsetek systeem zonder maandelijkse abonnementskosten verder? Gaat al je data naar chinese servers?
  • Moet er een draad tussen de P1-meter-sensor en de thuisaccu komen of zitten die apart op de WiFi?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• HHF

HHF

Juup schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:48:
Mag ik hier een paar n00b-vragen stellen?
Ik heb 10x 300Wp (inmiddels 15 jaar oude) panelen op een SMA Sunny Boy SB3.0-1 AV-40 omvormer.
Zou graag een thuisaccu willen waar de zonnepanelen rechtstreeks op aangesloten worden (DC).
  • Is dit realistisch te doen met een combinatie van A of D systemen?
  • Alle panelen zitten nu in 1 serie, dat wordt dan 2 of 3 panelen parallel x 4 strings?
  • Is dit marsetek systeem zonder maandelijkse abonnementskosten verder? Gaat al je data naar chinese servers?
  • Moet er een draad tussen de P1-meter-sensor en de thuisaccu komen of zitten die apart op de WiFi?
Ja dat kan met A of D systemen door per MPPT 2 panelen in parallel aan te sluiten. Je zult wel alle bedrading moeten aanpassen van de panelen. Dus 5 sets van 2 parralelle panelen. Dan heb je 2x een Marstek A of 2 x een D nodig. Met twee Marsteks heb je 8 MPPT's dus je kunt nog extra panelen aansluiten. (16 in totaal met 2 Marsteks) als je daar nog ruimte voor hebt. Overigens als je SMA nog werkt kun je die ook gewoon laten zitten en de Marsteks alleen als batterij gebruiken. Iets meer verliezen maar scheelt wel heel wat kabels trekken.
Nee communicatie Marstek met P1 meter is draadloos via Wifi. Je hebt echter wel als je meer dan 1 Marstek hebt de CT003 van Marstek nodig.
In principe loopt het via een Chinese server, maar Marstek is hard bezig met een API te maken en open te zetten. Via HA of een ander systeem zou je dan volledigt locaal kunnen draaien. Wel even afwachten tot de A en D verschenen zijn, dan zullen er ongetwijfeld tweakers zIjn die dat voor elkaar kunnen krijgen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Juup
Waarom zou je een goed werkende installatie willen vervangen?
Plaats gewoon een plug in batterij (marstek venus E) ergens in een schuurtje er bij en je bent al bijna klaar.
(op de p1 meter plaatsen na)

Je kan de batterij ook via modbus aansturen, dan gaat er niks naar chinese servers
(esphome + home assistant + eventueel nodered)
Zodra je de marstek app installeert gaat er wel 10 minuten data naar chinese servers (in EU geloof ik)
Maar die app heb je wel nodig voor de (fabrieks) garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2025 15:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Juup
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:42:
Waarom zou je een goed werkende installatie willen vervangen?
Ik zie (naast de nadelen) een paar voordelen:
- Dan hoeven er geen nieuwe kabels naar de schuur gelegd/getrokken te worden. Omvormer levert al 10A - 12A nu, daar kan geen thuisaccu naast omdat die in theorie ver over de 16A kunnen gaan, samen.
- Hoger rendement

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Juup
Ik wil gewoon geen grote batterij in huis hebben op dit moment.
Wellicht overdreven, maar ik slaap een stuk rustiger, zo wetend dat alleen het schuurtje in de hens gaat.
Dat rendement kan me daardoor gestolen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2025 16:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
Markman85 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

De voc is 53.

Ik ben uiteraard niet op zoek naar praktijk ervaringen, maar of dit theoretisch kan voordat ik

Maar ook rekening houdend met het Max amperage van de MC4 connector lijkt 3 panelen me niet verstandig.
Oke, je was aan het rekenen met 53 volt, maar de panelen zijn dan belast geen 53 meer. Maar voor de winter moet je er tien procent bij tellen, dus je zit wel heel erg op de grens hiermee

1 PVoutput . Dongen NB

• DeevieP
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:06
Ik ben geneigd om een combinatie van de A en D te nemen. 2x een A is 2400w ontladen en 2x2200w opladen is me net wat te weinig. Een combinatie is 3600w ontladen wat rond etenstijd best vaak voorkomt.
Ik heb momenteel al een Venus E V2 en heb nog een Venus A bijbesteld. Bij de Venus E haal ik een rendement van gemiddeld 78% (5kWh in geeft max 3.8kWh uit). Ik merk ook dat de batterij in veel gevallen minder dan 1000W ('s nachts slechts gemiddeld 400W) moet leveren wat ook niet zo ideaal is. Als het rendement van de venus A beter is bij deze vermogens zou ik die als primaire batterij instellen en de venus E pas bijschakelen als er veel vermogen nodig is.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Heb je de optie (HA + p1 meter) om een batterijsimulatie uit te voeren?

Ik draai deze nu zo'n 2 maanden.

Ik had hetzelfde idee als jij: ik gebruik heel regelmatig veel vermogen.

Dat viel mij dus heel erg mee (YMMV).

Ik simuleer de Marstek Venus E, met 75% efficientie, en dat doe ik 2x. De ene variant kan 800 watt terugleveren, de andere 2500 watt.

Het verschil? 222 KWh teruggeleverd voor de 800 watt instelling, 230 KWh voor de 2500 watt instelling.

Mij viel het verschil enorm mee / tegen. Maar dat kan uiteraard anders zijn voor jou.

Vandaar ook de: draai een simulatie als dat mogelijk is, meten is weten! ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• HHF

HHF

Hier een aardige review (duitstalig) van de Venus D
YouTube: Neuer Marstek Venus D im Test – Ein Energiespeicher, der mitwächst!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
Wel leuk dat we de binnenkant kunnen zien. Wel eigenaardig dat de omvormer ingegoten is voor IP65, maar bij de batterij zelf (en BMS PCB) dat dan blijkbaar niet gebeurt. De batterij zelf heeft ook nog wel veel lege ruimte, dus mogelijk krijgen we in de toekomst nog hogere capaciteits uitbreidingsmodules.

• HHF

HHF

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Wel leuk dat we de binnenkant kunnen zien. Wel eigenaardig dat de omvormer ingegoten is voor IP65, maar bij de batterij zelf (en BMS PCB) dat dan blijkbaar niet gebeurt. De batterij zelf heeft ook nog wel veel lege ruimte, dus mogelijk krijgen we in de toekomst nog hogere capaciteits uitbreidingsmodules.
Nee waarom de circuit boards van de batterij niet ingegoten worden weet ik niet. Misschien omdat er minder stekkerverbindingen zijn de behuizing zelf voldoende afgeschermd is. De regelunit heeft nogal wat aansluitingen.

• HHF

HHF

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Blijft overigens merkwaardig waarom Marstek twee soorten batterijen heeft, 2.2 en 2.56 kWh. Lijkt me logistiek eenvoudiger om alles te standaardiseren op 2.56 kWh en voor de Venus A, Venus D (en Jupiter) dezelfde batterij gebruiken. Geeft ook voor mensen die instappen en later willen verhogen naar hogere vermogens om de batterijen te houden en alleen de main unit te vervangen van A naar D.
Maar goed Marstek zal zijn redenen wel hebben.

• Avenger 2.0
HHF schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Blijft overigens merkwaardig waarom Marstek twee soorten batterijen heeft, 2.2 en 2.56 kWh. Lijkt me logistiek eenvoudiger om alles te standaardiseren op 2.56 kWh en voor de Venus A, Venus D (en Jupiter) dezelfde batterij gebruiken. Geeft ook voor mensen die instappen en later willen verhogen naar hogere vermogens om de batterijen te houden en alleen de main unit te vervangen van A naar D.
Maar goed Marstek zal zijn redenen wel hebben.
Inderdaad is merkwaardig. Heb wel de indruk dat vooral commercieel gedaan is zodat ze met de Venus A (en ook de uitbreidingsbatterijen) prijsbreker kunnen zijn en de Venus D een hoger segment kunnen aanspreken. Gezien Marstek graag snel nieuwe versies uit brengt vraag ik mij wel af of je binnen x aantal jaar nog wel een nieuwe batterij module kan vinden.

• HHF

HHF

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Inderdaad is merkwaardig. Heb wel de indruk dat vooral commercieel gedaan is zodat ze met de Venus A (en ook de uitbreidingsbatterijen) prijsbreker kunnen zijn en de Venus D een hoger segment kunnen aanspreken. Gezien Marstek graag snel nieuwe versies uit brengt vraag ik mij wel af of je binnen x aantal jaar nog wel een nieuwe batterij module kan vinden.
kale LFP batterijen zijn momenteel ongeveer 50$/kWH. Dus het prijsverschil tussen 2.2 en 2.5 kWh is dan 15$ (ervan uitgaande dat de BMS, omkasting etc. niet wezenlijk anders zijn) dus ongeveer 10 Euro. Op de totaalprijs is dat maar een erg klein verschil en het lijkt me veel logistieke voordelen te hebben om maar 1 soort uitbreidingsbatterij in voorraad te hebben. Marstek zal er wel beter over nagedacht hebben dan ik :) :)

• HandyLumberjack
HHF schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

kale LFP batterijen zijn momenteel ongeveer 50$/kWH. Dus het prijsverschil tussen 2.2 en 2.5 kWh is dan 15$ (ervan uitgaande dat de BMS, omkasting etc. niet wezenlijk anders zijn) dus ongeveer 10 Euro. Op de totaalprijs is dat maar een erg klein verschil en het lijkt me veel logistieke voordelen te hebben om maar 1 soort uitbreidingsbatterij in voorraad te hebben. Marstek zal er wel beter over nagedacht hebben dan ik :) :)
De ene LFP cel is de andere niet, het kan zijn dat er in de Venus A goedkopere cellen zitten met een lage C-rate. Daarnaast kan de BMS/bekabeling/BMS ook goedkoper zijn omdat er een lagere stroom loopt.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
De ene LFP cel is de andere niet, het kan zijn dat er in de Venus A goedkopere cellen zitten met een lage C-rate. Daarnaast kan de BMS/bekabeling/BMS ook goedkoper zijn omdat er een lagere stroom loopt.
Ik mag toch niet hopen dat de Venus A mindere kwaliteit cellen hebben!
Maar de accu's van de A en D zijn jammer genoeg ook niet uitwisselbaar aangezien de afmetingen niet gelijk zijn. (40 vs 48cm breed)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:39
Uitleverdatum van de Venus A is bij marstek.nl nu naar 8 december verschoven...

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35
Iemand al op de hoogte of je als Nederlandse consument een (plugin)thuisaccu zoals de Marstek Venus in Duitsland kan kopen met de daar geldende 0% BTW? Op basis van de wetgeving waarnaar wordt gerefereerd lees ik enkel dat het moet gaan op particuliere toepassing met zonnepanelen. Niet perse dat het moet gaan om een Duitse particulier. In die zin ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk er uit ziet.

• Avenger 2.0
jelleeelco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:53:
Beter wachten tot BF deals er zijn dan. Waarschijnlijk nog een (kleine) korting op huidige prijs mogelijk.

• Avenger 2.0
tinusa4 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:00:
Niet perse dat het moet gaan om een Duitse particulier. In die zin ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk er uit ziet.
Volgens mij moet je (lever) adres in Duitsland hebben.

• Avenger 2.0
Vulcan750 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:17:
[...]
Denk dat de kwaliteit van alle Marstek cellen even slecht goed is :+

• KingFox
  • Laatst online: 16:18
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Beter wachten tot BF deals er zijn dan. Waarschijnlijk nog een (kleine) korting op huidige prijs mogelijk.
Zolang er niet uitgeleverd is, staat het je vrij om te annuleren en vervolgens opnieuw te bestellen aan een betere prijs.

Ik hoop alleen maar dat Marstek.nl geen scam/oplichting is. Hun site heeft er heel veel weg naar.

• HHF

HHF

KingFox schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Zolang er niet uitgeleverd is, staat het je vrij om te annuleren en vervolgens opnieuw te bestellen aan een betere prijs.

Ik hoop alleen maar dat Marstek.nl geen scam/oplichting is. Hun site heeft er heel veel weg naar.
Marstek.nl is een officiële dealer van Marstek. Verwarrend blijft de naam die suggereert dat het Marstek zelf is, maar het is gewoon een wederverkoper.

• HHF

HHF

tinusa4 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:00:
Iemand al op de hoogte of je als Nederlandse consument een (plugin)thuisaccu zoals de Marstek Venus in Duitsland kan kopen met de daar geldende 0% BTW? Op basis van de wetgeving waarnaar wordt gerefereerd lees ik enkel dat het moet gaan op particuliere toepassing met zonnepanelen. Niet perse dat het moet gaan om een Duitse particulier. In die zin ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk er uit ziet.
Je moet officieel ook in DLD woonachtig zijn. Maar er zijn nogal wat dealers zie hem naar een willekeurig adres in Duitsland sturen zonder BTW, zelfs een DHL pick up punt is soms voldoende. In het Zendure forum is daar het eea. over verschenen. Zelf afhalen is soms ook mogelijk tegen 0 % BTW. Alleen kan Marstek moeilijk doen met hun garantie als de unit niet in het land zelf gekocht is.

[ Voor 8% gewijzigd door HHF op 14-10-2025 16:59 ]

• Avenger 2.0
[...]
Hier hebben de de Venus C correct geleverd en ook €100 terug gegeven omdat de prijs ondertussen gezakt was enkele dagen later. Ook altijd snel antwoord op email en correcte levering met eigen chauffeur, dus heb er geen klagen over. Mijn andere Venus E was bij Duravolt en is ook correct verlopen destijds.

• antoinevromen
[...]

Nee hoor heb daar al 2 x besteld en geleverd gekregen.

• HandyLumberjack
Vulcan750 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Maar de accu's van de A en D zijn jammer genoeg ook niet uitwisselbaar aangezien de afmetingen niet gelijk zijn. (40 vs 48cm breed)
Het hoeft geen mindere kwaliteit te zijn (Marstek geeft er ook net zo lang garantie op). Maar mogelijk batterijen die wat minder snel ge/ontladen kunnen worden, die zijn vaak wat goedkoper. Venus D is gewoon flink duurder per kWh, en ik kan me niet voorstellen dat dat alleen zou komen door een ander printplaatje.

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:40
Wat zijn de MSRP kWh-prijzen vd uitbreidingsaccus A vs D?

De A met 12.7 kWh komt rond 3.100
De D met 12.8 kWh rond 4.800

Dus het is niet zozeer dat ze met het goedkope basismodel a MSRP van 499 een lock-in proberen te verkopen, de hele stapels vd A zijn werkelijk stukken goedkoper per kWh. Is daar technisch naast lagere Wattage van max 1.200W een verklaring voor?

• DeevieP
jelleeelco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:53:
Is dit de leverdatum voor nieuwe bestellingen of bestaande bestelling die al in back-order staan?

• HHF

HHF

Rvanlaak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:11:
Wat zijn de MSRP kWh-prijzen vd uitbreidingsaccus A vs D?

De A met 12.7 kWh komt rond 3.100
De D met 12.8 kWh rond 4.800

Dus het is niet zozeer dat ze met het goedkope basismodel a MSRP van 499 een lock-in proberen te verkopen, de hele stapels vd A zijn werkelijk stukken goedkoper per kWh. Is daar technisch naast lagere Wattage van max 1.200W een verklaring voor?
Marstek wil de Venus A als pricefighter gebruiken. Venus D is het uitgebreidere model qua vermogen, en zal voor Marstek meer winst opleveren. Qua techniek zijn beiden volgens mij te vergelijken. Marstek maakt zijn eigen batterijen, ik verwacht niet dat ze andere batterijen produceren voor de A en de D.
Volgens mij zijn de prijzen van de Venus A batterij 450 euro incl. btw (2.12 kWh) en die van de D 785 Euro (2.56 KWh)

[ Voor 6% gewijzigd door HHF op 14-10-2025 20:47 ]

• jelleeelco
DeevieP schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Is dit de leverdatum voor nieuwe bestellingen of bestaande bestelling die al in back-order staan?
Geen idee, het staat er nu als "leverbaar vanaf". Zou best kunnen idd dat de eerste voorraad al is verkocht en eerder wordt uitgeleverd.

• Vulcan750
Ik ben geïnteresseerd in een kleine thuisbatterij. Het is de bedoeling meer profijt van mijn zonnepanelen te hebben en daarnaast (dyn.contract) de dure pieken te bestrijden.
De Venus A lijkt mij interessant, de prijs is scherp en het modulaire systeem spreekt mij zeer aan. Het laad/ontlaadvermogen is met maximaal 1200W lager dan andere batterijen, maar m.i. veiliger via een normaal stopcontact te doen dan 2200 of 2400W.
Reviews heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat die hier gemeld worden.
Helaas is de Venus A pas vanaf december leverbaar! Ik denk dat ik deze ga bestellen (met 1 of 2 extra batterijen).

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:42
Als het nog zo lang duurt om te leveren kan je beter wachten met bestellen.
Prijzen van batterijen gaan eerder dalen dan stijgen, Black Friday komt er aan en op dit moment leveren batterijen toch nog maar weinig op tenzij je PV installatie bovengemiddeld groot is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Bensherman
onlinaius schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 02:02:
[...]

Heb je de optie (HA + p1 meter) om een batterijsimulatie uit te voeren?

Ik draai deze nu zo'n 2 maanden.

Ik had hetzelfde idee als jij: ik gebruik heel regelmatig veel vermogen.

Dat viel mij dus heel erg mee (YMMV).

Ik simuleer de Marstek Venus E, met 75% efficientie, en dat doe ik 2x. De ene variant kan 800 watt terugleveren, de andere 2500 watt.

Het verschil? 222 KWh teruggeleverd voor de 800 watt instelling, 230 KWh voor de 2500 watt instelling.

Mij viel het verschil enorm mee / tegen. Maar dat kan uiteraard anders zijn voor jou.

Vandaar ook de: draai een simulatie als dat mogelijk is, meten is weten! ;)
Aha, nee ik heb (nog) geen HA. Moet alles nog goed gaan instellen omdat ik pas in maart een WP kreeg, en deze nog niet aanstaat 😃

• Vulcan750
Tommie12 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:09:
Als het nog zo lang duurt om te leveren kan je beter wachten met bestellen.
Prijzen van batterijen gaan eerder dalen dan stijgen, Black Friday komt er aan en op dit moment leveren batterijen toch nog maar weinig op tenzij je PV installatie bovengemiddeld groot is.
Dat is zeker waar, wellicht is het verstandig om in ieder geval BF af te wachten.
Marstek.nl heeft momenteel zover ik weet wel de beste prijzen. De configuratie die ik zou willen (Venus A basis + 2 extra accu's= 6,36 kWh) komt daar op €1500.
Als je nagaat dat ik aanvankelijk een HW batterij (€1395 voor 2,7 kWh!) op het oog had... 😜

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Vulcan750 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:09:
Reviews heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat die hier gemeld worden.
Helaas is de Venus A pas vanaf december leverbaar! Ik denk dat ik deze ga bestellen (met 1 of 2 extra batterijen).
De Venus A wordt eind oktober, begin november naar mij verzonden heb ik begrepen, dus vermoed dat je 2e week november de eerste reviews kunt verwachten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HHF

HHF

Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

De Venus A wordt eind oktober, begin november naar mij verzonden heb ik begrepen, dus vermoed dat je 2e week november de eerste reviews kunt verwachten.
We wachten in spanning af op de review. Lijkt volgens mij heel erg op de Venus D die je al gereviewed hebt maar met alleen wat lagere in/out wattages.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

HHF schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:18:
[...]

We wachten in spanning af op de review. Lijkt volgens mij heel erg op de Venus D die je al gereviewed hebt maar met alleen wat lagere in/out wattages.
Kleinere accu, minder DC/AC vermogen, kleinere omvang en verder als het goed is redelijk hetzelfde idd.

Heb overigens nog even bij Marstek geïnformeerd wat het zou kosten om de 3x Zendure 2400AC's te vervangen door 3x Marstek Venus D's, financieel gezien echt super interessant voorstel ontvangen. Enige waarom ik het niet doe: Ingebouwde verwarming (staat hier in een garage waar het kan vriezen), ingebouwde aerosol brandvertrager (positief gevoel) en de Home Assistant integratie die ik nu met de Zendure's heb en als een zonnetje draait, heb er gewoon helemaal geen omkijken meer naar en dat is ook echt heel veel waard als ik terugkijk op de pionieringsperiode en hoeveel tijd daar in is gaan zitten.

HA zal over enige tijd vast wel op een gelijk niveau zijn, maar de verwarming voor in de winter heb ik echt wel nodig. Maar oei, wat gaan andere merken het de komende tijd lastig krijgen met de prijsstelling en concurrentie. Als ik in de achtertuin een vrijstaande schuur had staan die evt. wel af mag branden, die niet onder nul kwam én de HA-integratie werkt ook native, dan had ik nu direct alles ingewisseld.

• HHF

HHF

Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Kleinere accu, minder DC/AC vermogen, kleinere omvang en verder als het goed is redelijk hetzelfde idd.

Heb overigens nog even bij Marstek geïnformeerd wat het zou kosten om de 3x Zendure 2400AC's te vervangen door 3x Marstek Venus D's, financieel gezien echt super interessant voorstel ontvangen. Enige waarom ik het niet doe: Ingebouwde verwarming (staat hier in een garage waar het kan vriezen), ingebouwde aerosol brandvertrager (positief gevoel) en de Home Assistant integratie die ik nu met de Zendure's heb en als een zonnetje draait, heb er gewoon helemaal geen omkijken meer naar en dat is ook echt heel veel waard als ik terugkijk op de pionieringsperiode en hoeveel tijd daar in is gaan zitten.

HA zal over enige tijd vast wel op een gelijk niveau zijn, maar de verwarming voor in de winter heb ik echt wel nodig. Maar oei, wat gaan andere merken het de komende tijd lastig krijgen met de prijsstelling en concurrentie. Als ik in de achtertuin een vrijstaande schuur had staan die evt. wel af mag branden, die niet onder nul kwam én de HA-integratie werkt ook native, dan had ik nu direct alles ingewisseld.
Ik heb voorlopig nog niet zoveel kWh's nodig als jij hebt staan, dus zit te denken om volgend jaar 3x een Venus A neer te zetten. Financieel nog aantrekkelijker dan de D voor lagere vermogens. Maar ik zie wel wat de markt aan het doen is mid volgend jaar. Er komen zoveel batterijen op de markt en de software van de bestaande ontwikkelt ook nog steeds verder door.

• Vulcan750
@Taro Hoe erg kan het zijn als het heel af en toe licht vriest voor de batterij?
Ik ben van plan de Marstek Venus A ook in de (halfsteens) garage te zetten. Deze garage is niet verwarmd, maar wel aan één kant vastgebouwd aan het huis.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Vulcan750 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:14:
@Taro Hoe erg kan het zijn als het heel af en toe licht vriest voor de batterij?
Ik ben van plan de Marstek Venus A ook in de (halfsteens) garage te zetten. Deze garage is niet verwarmd, maar wel aan één kant vastgebouwd aan het huis.
Laden onder nul moet je met LFP nooit doen, daarmee beschadig je de accu permanent. Als het vriest, maar de accu zelf boven nul is kan het natuurlijk wel. Ontladen kan in theorie tot min 20, maar zou ik persoonlijk ook niet doen.

Met accu's neem ik geen risico. En heb je er een keer 1 van 2.5 kWh tegen de buitenste muur van een garage staan dan kan je het overwegen. Maar ik heb 54 kWh tegen de garagemuur staan die aan het huis grenst en wil er gewoon geen enkel risico mee nemen. Als dat gaat dan gaat het hard en de 1e EV staat er 1,5 meter vanaf, de 2e EV direct daar achter, dan staat er 190 kWh in de fik, dus ik ben erg voorzichtig.

• HandyLumberjack
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Laden onder nul moet je met LFP nooit doen, daarmee beschadig je de accu permanent. Als het vriest, maar de accu zelf boven nul is kan het natuurlijk wel. Ontladen kan in theorie tot min 20, maar zou ik persoonlijk ook niet doen.

Met accu's neem ik geen risico. En heb je er een keer 1 van 2.5 kWh tegen de buitenste muur van een garage staan dan kan je het overwegen. Maar ik heb 54 kWh tegen de garagemuur staan die aan het huis grenst en wil er gewoon geen enkel risico mee nemen. Als dat gaat dan gaat het hard en de 1e EV staat er 1,5 meter vanaf, de 2e EV direct daar achter, dan staat er 190 kWh in de fik, dus ik ben erg voorzichtig.
Onderzoek wijst uit dat LFP kan veilig geladen worden onder het vriespunt, mits dat zeer langzaam gebeurt (minder dan 0,1C), op volle snelheid laden levert inderdaad schade op.

Los daarvan vraag ik me af of die batterijen ooit zover afkoelen, in een gemetseld schuurtje is het al warmer dan buiten in de winter, en die accu's genereren ook nog eens wat warmte, waardoor ze nog warmer zijn dan hun omgeving. Dus als het al gebeurt is het waarschijnlijk alleen bij langdurige strenge vorst (op die paar dagen per jaar kun je de stekker er ook uittrekken, als je dat gemoedsrust geeft).

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

HandyLumberjack schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Onderzoek wijst uit dat LFP kan veilig geladen worden onder het vriespunt, mits dat zeer langzaam gebeurt (minder dan 0,1C), op volle snelheid laden levert inderdaad schade op.

Los daarvan vraag ik me af of die batterijen ooit zover afkoelen, in een gemetseld schuurtje is het al warmer dan buiten in de winter, en die accu's genereren ook nog eens wat warmte, waardoor ze nog warmer zijn dan hun omgeving. Dus als het al gebeurt is het waarschijnlijk alleen bij langdurige strenge vorst (op die paar dagen per jaar kun je de stekker er ook uittrekken, als je dat gemoedsrust geeft).
0.1C is bij een Venus D max 220 Watt en bij een Venus A max 120 Watt. Daarboven zou je dus al permanente schade aan de accu genereren. Daarom kies ik ervoor dat gewoon helemaal niet te doen.

Maar idd, er zit een verschil tussen de accutemperatuur en buiten-/luchttemperatuur. Gebruik je de omvormer dan genereert die warmte en dat kan voldoende zijn om de accu's boven nul te krijgen/houden. Kwestie van opletten dus en niet klakkeloos maximaal laden.

• DeevieP
Mijn Venus E staat in het tuinhuis en de interne temperatuur ervan zakt nooit onder de 23 graden terwijl het in de ruimte zelf toch zeker 10 graden kouder is.

• HandyLumberjack
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:12:
[...]

0.1C is bij een Venus D max 220 Watt en bij een Venus A max 120 Watt. Daarboven zou je dus al permanente schade aan de accu genereren. Daarom kies ik ervoor dat gewoon helemaal niet te doen.

Maar idd, er zit een verschil tussen de accutemperatuur en buiten-/luchttemperatuur. Gebruik je de omvormer dan genereert die warmte en dat kan voldoende zijn om de accu's boven nul te krijgen/houden. Kwestie van opletten dus en niet klakkeloos maximaal laden.
0,1C is ca. 100W per kWh capaciteit. Ik denk dat de meeste dat überhaupt niet uit de zonnepanelen halen in de winter, laat staan als je je eigen verbruik eraf trekt (als je iets anders gaat doen als NOM kom je er mogelijk wel boven qua laadstroom).

Maar voor dat soort situaties is er nog het BMS dat ingrijpt.

• Avenger 2.0
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:27:
[...]
Inderdaad en anders is het garantie. Marstek claimt -20°C dus dan mag die bij -10°C zeker niet defect gaan.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

DeevieP schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:13:
Mijn Venus E staat in het tuinhuis en de interne temperatuur ervan zakt nooit onder de 23 graden terwijl het in de ruimte zelf toch zeker 10 graden kouder is.
Ook als het in de winter enkele weken rondom het vriespunt is en soms bijv. -5? Als de omvormer dan bijv. 10 uur niets doet én het -5 is, dan kan het er maar zo heel anders uit zien.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

HandyLumberjack schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

0,1C is ca. 100W per kWh capaciteit. Ik denk dat de meeste dat überhaupt niet uit de zonnepanelen halen in de winter, laat staan als je je eigen verbruik eraf trekt (als je iets anders gaat doen als NOM kom je er mogelijk wel boven qua laadstroom).

Niet iedereen laadt alleen met zonnepanelen :) Als je bijv. met de AI mode dynamisch inkoopt of met taken laadt en ontlaadt op 2200 Watt, dan moet je dus je plan wel aanpassen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Avenger 2.0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Inderdaad en anders is het garantie. Marstek claimt -20°C dus dan mag die bij -10°C zeker niet defect gaan.
Er zit ook nog een verschil tussen vermindering van de capaciteit vs schade die op termijn mogelijk andere gevolgen heeft die nadelig voor de omgeving van de accu kunnen zijn. Verlies je 0,1 kWh capaciteit zal je daar mogelijk van balen of garantie proberen te claimen. Is er afzetting van bepaalde materialen op kathode/anode waardoor er mogelijk interne schade ontstaat met op termijn kortsluiting tot gevolg dan kijk je hier heel anders naar.

• Mobiele Eenheid
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-11 07:43
Goedendag, ik ben mij aan het verdiepen in een thuisbatterij. Nu ben ik geïnteresseerd in de Marstek venus a.

Ik heb 8 panelen (enphase) en een warmtepomp.

Ik zie hier dat de venus a 800 of 1200 kan terugleveren.
Nu heb ik geen aparte groep meer (alleen 1 waar ook alleen de schuur op zit). Nu verbruik ik op die groep zo goed als niets (enkel verlichting).
Kan ik dan de marstek alsnog met 1200 laten terugleveren of is dat alleen als er verder helemaal niet op zit.
De groep van de schuur zou ik dan aftakken zodat die in huis kan komen te staan.

Ook graag advies of de venus a wel de juiste batterij zou zijn in mijn situatie. Ik ben een leek op dit gebied, dus ieder advies is welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Mobiele Eenheid op 15-10-2025 19:33 ]

• HandyLumberjack
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

Er zit ook nog een verschil tussen vermindering van de capaciteit vs schade die op termijn mogelijk andere gevolgen heeft die nadelig voor de omgeving van de accu kunnen zijn. Verlies je 0,1 kWh capaciteit zal je daar mogelijk van balen of garantie proberen te claimen. Is er afzetting van bepaalde materialen op kathode/anode waardoor er mogelijk interne schade ontstaat met op termijn kortsluiting tot gevolg dan kijk je hier heel anders naar.
Ik had twee plekken in gedachte om een thuisbatterij te plaatsen:
1: in huis (op een plek waar het altijd ca. 20°c is)
2: in de onverwarmde schuur

In huis zal die vast ook langer mee gaan. Toch heb ik besloten om hem in de schuur te zetten, om de reden dat als het mis gaat, de gevolgen in huis niet te overzien zijn en de schuur missen is alleen erg jammer (dat de kans iets groter is dat het mis gaat weegt daar echt niet tegenop).

• onlinaius
Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:30:
Kan ik dan de marstek alsnog met 1200 laten terugleveren of is dat alleen als er verder helemaal niet op zit.
Dat is inderdaad allleen als er echt helemaal niets op zit.

In normale omstandigheden gaat dit gewoon goed. De ellende is dat je er niet vanuit kunt gaan dat omstandigheden altijd 'normaal' zijn. Iemand sluit een friteuse of een elektrische onkruidbrander aan, en je hebt opeens een gevaarlijke situatie. Ook bij kortsluiting kunnen stromen gaan lopen die te hoog zijn voor de bedrading, omdat je de maximale stroom van de groep en de levering van de accu bij elkaar op moet tellen.

Op zich zijn de kansen klein dat het mis gaat als je er alleen een paar lampjes op hebt zitten, en geen stopcontacten, en 1200 is nu ook weer niet zo'n groot verschil met 800, maar het MAG niet.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:30:
Goedendag, ik ben mij aan het verdiepen in een thuisbatterij. Nu ben ik geïnteresseerd in de Marstek venus a.

Ik heb 8 panelen (enphase) en een warmtepomp.

Ik zie hier dat de venus a 800 of 1200 kan terugleveren.
Nu heb ik geen aparte groep meer (alleen 1 waar ook alleen de schuur op zit). Nu verbruik ik op die groep zo goed als niets (enkel verlichting).
De groep van de schuur zou ik dan aftakken zodat die in huis kan komen te staan.

Ook graag advies of de venus a wel de juiste batterij zou zijn in mijn situatie. Ik ben een leek op dit gebied, dus ieder advies is welkom.
Er zijn verschillende risico's bij het gebruiken van een gedeelde groep. 1 ervan is overbelasting van bijv. kabels, dat zal met alleen 1-2 doorsnee lampjes op een B16/3680 Watt wel meevallen als je max 1200 afneemt en teruglevert en de bekabeling en overig materiaal in orde is. Of het vanuit wet- en regelgeving mag en bijv. je verzekering er moeilijk over doet is een ander verhaal.

• Mobiele Eenheid
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Er zijn verschillende risico's bij het gebruiken van een gedeelde groep. 1 ervan is overbelasting van bijv. kabels, dat zal met alleen 1-2 doorsnee lampjes op een B16/3680 Watt wel meevallen als je max 1200 afneemt en teruglevert en de bekabeling en overig materiaal in orde is. Of het vanuit wet- en regelgeving mag en bijv. je verzekering er moeilijk over doet is een ander verhaal.
Ok duidelijk, dan gaat dat hem niet worden. Nog andere tips wat in mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn? (Buiten een extra groep aan laten leggen)

• onlinaius
Mobiele Eenheid schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

Ok duidelijk, dan gaat dat hem niet worden. Nog andere tips wat in mijn situatie een goede oplossing zou kunnen zijn? (Buiten een extra groep aan laten leggen)
Op 800 laten terugleveren? Dat is wel gewoon toegestaan. Ik heb ook een vermoeden dat 1200 of 800 niet zo bar veel uitmaakt, maar wettelijk gezien mag die 800 wel, en die 1200 niet.

Als ik bij mijzelf kijk maakt het ook bar weinig uit (YMMV). Ik heb 2 Marstek Venus E batterijen gesimuleerd in mijn Home Assistant. De gesimuleerde batterij die tot 800 watt mag terugleveren heeft tot nu toe 224 KWh kunnen terugleveren, de 2500 watt batterij zit op 232 KWh. Voor mij de moeite dus niet waard om extra investeringen te doen in mijn elektrisch systeem, tegen de tijd dat er hier een accu komt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Of wel. Als je zeker weet dat er alleen 1-2 lampjes op zitten, verder niets én stopcontact en bekabeling etc. in orde zijn dan zou ik er persoonlijk niet zo'n probleem mee hebben die aansluiting met 1200 Watt te gebruiken. Is bijv. wel een issue als er kortsluiting richting 1 van de 2 lampjes kan optreden omdat ze buiten hangen en niet IP65 rated zijn.

Verder moet iedereen natuurlijk wel voorzichtig zijn met advies geven. "Ja, joh, geen enkel probleem, gewoon doen!" is immers ook geen goed antwoord :)

• Mobiele Eenheid
onlinaius schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

Op 800 laten terugleveren? Dat is wel gewoon toegestaan. Ik heb ook een vermoeden dat 1200 of 800 niet zo bar veel uitmaakt, maar wettelijk gezien mag die 800 wel, en die 1200 niet.

Als ik bij mijzelf kijk maakt het ook bar weinig uit (YMMV). Ik heb 2 Marstek Venus E batterijen gesimuleerd in mijn Home Assistant. De gesimuleerde batterij die tot 800 watt mag terugleveren heeft tot nu toe 224 KWh kunnen terugleveren, de 2500 watt batterij zit op 232 KWh. Voor mij de moeite dus niet waard om extra investeringen te doen in mijn elektrisch systeem, tegen de tijd dat er hier een accu komt.
Bedankt voor het advies.

• HHF

HHF

[...]

Extra groep hoeft niet zo duur te zijn als je het graafwerk en kabels trekken zelf doet en alleen in de meterkast laat aansluiten door de elektricien. Maar ik weet niet op welke afstand van je huis je schuur zit. Meestal kun je een kabel los door de kruipruimte leggen naar de meterkast.
Een andere optie is (ik ben niet helemaal zeker of dat werkt) is om de verlichting van de schuur aan te sluiten op de noodstroomvoorziening van de Venus A. Ik dacht dat daar altijd spanning op stond.

[ Voor 14% gewijzigd door HHF op 15-10-2025 20:03 ]

• Vulcan750
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Officieel mag de 1200 stand niet op een gedeelde groep, maar in alle eerlijkheid.... We vinden het wel heel normaal dat je als het koud is een elektrisch kacheltje aan doet op je studeerkamer of in de garage als je aan het klussen bent. Ik denk dat ik gewoon de 800W stand zal aanhouden, maar als die extra 400W echt al een gevaar zou vormen op een nauwelijks gebruikte groep... Dan kunnen we beter een andere hobby gaan zoeken. 😉

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Vulcan750 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Officieel mag de 1200 stand niet op een gedeelde groep, maar in alle eerlijkheid.... We vinden het wel heel normaal dat je als het koud is een elektrisch kacheltje aan doet op je studeerkamer of in de garage als je aan het klussen bent. Ik denk dat ik gewoon de 800W stand zal aanhouden, maar als die extra 400W echt al een gevaar zou vormen op een nauwelijks gebruikte groep... Dan kunnen we beter een andere hobby gaan zoeken. 😉
Er zit een heel groot verschil tussen 1200 Watt afnemen en 1200 Watt leveren. Dat zit hem in 2 dingen:

Bekabeling. Stel dat je 4 apparaten van 1250 Watt aanzet, dan knalt normaal gesproken de groep eruit. Zet je daarnaast een Marstek A op 1200 Watt terugleveren, dan gaat er 5000 Watt door de bekabeling die misschien max 4000 Watt kan hebben en de B16 automaat ziet +-4000 Watt en zal nog net niet afschakelen, terwijl er 5000 Watt door de kabels gaat. Resultaat kan dan bijv. brand zijn.

Kortsluiting: Stel dat er kortsluiting binnen een groep optreedt. Normaal gesproken knalt de groep eruit. Maar nu kan het in theorie zo zijn dat een accu binnen die groep zijn gang blijft gaan.

Stroom afnemen wordt beschermd door bijv. een B16 automaat. Stroom terugleveren op een groep kan problemen maskeren en moet je daarom anders behandelen.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:09
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Er zit een heel groot verschil tussen 1200 Watt afnemen en 1200 Watt leveren. Dat zit hem in 2 dingen:

Bekabeling. Stel dat je 4 apparaten van 1250 Watt aanzet, dan knalt normaal gesproken de groep eruit. Zet je daarnaast een Marstek A op 1200 Watt terugleveren, dan gaat er 5000 Watt door de bekabeling die misschien max 4000 Watt kan hebben en de B16 automaat ziet +-4000 Watt en zal nog net niet afschakelen, terwijl er 5000 Watt door de kabels gaat. Resultaat kan dan bijv. brand zijn.

Kortsluiting: Stel dat er kortsluiting binnen een groep optreedt. Normaal gesproken knalt de groep eruit. Maar nu kan het in theorie zo zijn dat een accu binnen die groep zijn gang blijft gaan.

Stroom afnemen wordt beschermd door bijv. een B16 automaat. Stroom terugleveren op een groep kan problemen maskeren en moet je daarom anders behandelen.
Maar blijkbaar is 800W dan wel toegestaan. Waar ligt dan de kritische grens van wel/niet te risicovol? 2500W terugleveren op een gedeelde groep lijkt me duidelijk een no-go maar is 1200W dan al zoveel risicovoller dan 800W? Of moet je 800W op een gedeelde groep eigenlijk ook al niet willen en is er dus eigenlijk geen use-case voor een plug-in batterij als je dan defacto toch de batterij direct op de groepenkast aan het aansluiten bent (met een stekker+wcd "voor de sier" ertussen)?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Boris1986 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Maar blijkbaar is 800W dan wel toegestaan. Waar ligt dan de kritische grens van wel/niet te risicovol? 2500W terugleveren op een gedeelde groep lijkt me duidelijk een no-go maar is 1200W dan al zoveel risicovoller dan 800W? Of moet je 800W op een gedeelde groep eigenlijk ook al niet willen en is er dus eigenlijk geen use-case voor een plug-in batterij als je dan defacto toch de batterij direct op de groepenkast aan het aansluiten bent (met een stekker+wcd "voor de sier" ertussen)?
Je hebt de volgende stappen:
  1. Terugleveren via een eigen groep (Altijd de voorkeur)
  2. Terugleveren via een gedeelde groep met beperkt vermogen (Dan moet je ergens de grens trekken, dat is blijkbaar bij 800 Watt gedaan)
  3. Terugleveren via een gedeelde groep met meer dan 800 Watt vermogen (Risico wordt groter dan bij 800, maar voornamelijk bij groepen die zwaar(der) worden belast). Hier kom je ook op het punt waarvoor je zelf de inschatting goed moet kunnen maken of je dit wil en aandurft. Fabrikanten trekken hier hun verantwoordelijkheid van af, verzekeraars zullen hier vast ook iets van vinden en dus is het echt aan jezelf om hierin een weloverwogen afweging te maken.
Bij sommige set-ups waar je bijv. al een aantal zware gebruikers hebt kan 801 Watt al gevaarlijker zijn dan 800 Watt, bij anderen kan je er mogelijk prima 2000 Watt doorheen jagen. Ergens moet er een grens worden getrokken. Ik vermoed dat 800 nog in de range zit waarbij 16A -> 3680 Watt -> +800 Watt -> 4500 Watt nog wel door bijv. de standaard bekabeling wordt geaccepteerd, maar is een aanname. In Duitsland is dit naar mijn weten een tijdje lang max 600 Watt geweest en is dat iets opgeschroefd.

Heeft iemand hier mogelijk kennis/ervaring met waar dit exact is bepaald en vastgelegd als grens?

• onlinaius
HHF schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Extra groep hoeft niet zo duur te zijn als je het graafwerk en kabels trekken zelf doet en alleen in de meterkast laat aansluiten door de elektricien. Maar ik weet niet op welke afstand van je huis je schuur zit. Meestal kun je een kabel los door de kruipruimte leggen naar de meterkast.
Een andere optie is (ik ben niet helemaal zeker of dat werkt) is om de verlichting van de schuur aan te sluiten op de noodstroomvoorziening van de Venus A. Ik dacht dat daar altijd spanning op stond.
Dit vind ik ook wel een mooie optie. Dan kun je mogelijk zelfs 2 Venussen A op de lege groep aansluiten, mits je dus die lampjes aansluit op de noodstroompoort.

• HHF

HHF

onlinaius schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Dit vind ik ook wel een mooie optie. Dan kun je mogelijk zelfs 2 Venussen A op de lege groep aansluiten, mits je dus die lampjes aansluit op de noodstroompoort.
Volgens mij moet dat kunnen. Heb je 2400 W ontladen.

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Even een cross post uit een ander topic waar ik op het bestaan van deze werd gewezen.
Ik heb een vrij specifieke vraag over de Venus A. Die komt met 4 MPPT aansluitingen totaal 2400W. Nu zie ik soms 600W en soms 1000W (10A) per stuk. Ik heb een groot schaduw probleem met mijn panelen op het oosten (4x440Wp, MP Current 13.4 Imp/A, MP Volt 32.9 Vom/V), een schoorsteen is de oorzaak.
In plaats van optimizers te plaatsen zou ik deze dus ook direct aan de Venus A kunnen koppelen. Het paneel in de schaduw wekt dan minder op maar de andere 3 gaan volle bak.(?)

Is het mogelijk om 2 van deze panelen parallel aan te sluiten op 1 MPPT of worden ze dan geknepen bij volle zon?
Of moet ik dan kabel van elk paneel naar de Venus A leggen?

Ik lees ook dat de A maximaal 1.2kW kan ontladen (eigen groep).
Als ik er bij volle zon (na 12 uur is de schaduw weg) 1.75kW in stop moet ik dus zorgen dat hij 's ochtends redelijk leeg begint?

Wat zou de optimale situatie zijn?

• HandyLumberjack
mrottjers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:11:
Even een cross post uit een ander topic waar ik op het bestaan van deze werd gewezen.
Ik heb een vrij specifieke vraag over de Venus A. Die komt met 4 MPPT aansluitingen totaal 2400W. Nu zie ik soms 600W en soms 1000W (10A) per stuk. Ik heb een groot schaduw probleem met mijn panelen op het oosten (4x440Wp, MP Current 13.4 Imp/A, MP Volt 32.9 Vom/V), een schoorsteen is de oorzaak.
In plaats van optimizers te plaatsen zou ik deze dus ook direct aan de Venus A kunnen koppelen. Het paneel in de schaduw wekt dan minder op maar de andere 3 gaan volle bak.(?)

Is het mogelijk om 2 van deze panelen parallel aan te sluiten op 1 MPPT of worden ze dan geknepen bij volle zon?

Als ik er bij volle zon (na 12 uur is de schaduw weg) 1.75kW in stop moet ik dus zorgen dat hij 's ochtends redelijk leeg begint?

Als je last hebt van schaduw zou ik geen panelen parallel aansluiten, maar ieder paneel op 1 MPPT, je komt ook boven het maximale input qua ampère (20) met 2 parallel.

De hoeveelheid energie die je weg gooit bij 1750Wp op een Venus A is verwaarloosbaar (ook als de batterij vol is).

• reneeke1970
mrottjers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:11:

Juist bij schaduw word vaak parallel gebruikt, dus ja twee bij elkaar kan wel, maar beter rendement is apart aansluiten, je hebt er tenslotte toch vier.
Als je de a neemt zonder extra accu uitbreiding, is je accu met anderhalf uur vol, daarna gaat alles boven 1200 watt verloren van je panelen, kan op een lange zomerdag aardig aantikken.
Ik persoonlijk zou slechts twee op de a aansluiten, en voor de andere twee een micro omvormer op marktplaats scoren. In de winter hang je ze er alle vier aan, dan is productie toch zeer laag

1 PVoutput . Dongen NB

• mrottjers
  • Nu online
Dank voor de informatie. Als ik alle vier aansluit en 1 of 2 extra accus koppel kom ik een heel eind. Momenteel nog salderen dus alleen als meer dan 1200 opwek gaat nivo omhoog. Kan een slim algoritme maken in HA dat hij toch regelmatig vol komt en optimaal laadt/ontlaadt.
Vraag voor parallel is om extra panelen bij te leggen. Heb ik nu niet gedaan omdat hele string tot 12 uur zomers bijna niets doet.
Maar als ik dat op kan vangen kan ik er 4 bij leggen. Moet dan ook nieuwe omvormer dus maakt de investering in Venus aantrekkelijk.
Venus D helaas maar 2 MPPT. Misschien toch maar 2 Venus A plaatsen met ieder 1 extra accu. Dan heb ik 8 MPPT. 2400 Watt ontladen kan nog steeds op 1 schone groep.

[ Voor 13% gewijzigd door mrottjers op 17-10-2025 13:24 ]

• basset
  • Laatst online: 19:15
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Nu heb ik op zolder een aansluiting waar mijn zonnepanelen op een extra apart kastje gemonteerd gekregen bij de zonnepanelen(soort van extra subgroep?) aangesloten is, met een extra stopcontact voor de wasmachine of droger, weet ik niet uit mn hoofd (Dit was ooit alleen de wasmachinegroep) en heb ik nog een losse groep voor de droger. Kan ik die Marstek niet daarmee combineren op max 1200W? Volgens mij gebruiken onze wasmachine(aansluitwaarde 2200W) en (warmtepomp) droger (700W) tegenwoordig ook niet zo heel veel stroom meer. Ik ze de accu denk ik bij voorkeur op zolder neer, want niet onder 0 en bij brand heb ik het naïeve vermoeden, dat het alarm ons dermate snel waarschuwt dat we nog in gillende looppas naar beneden kunnen, aangezien de vloer naar zolder beton is.

Hop,hop,hop!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:27
We willen in onze schuur een nieuwe onderverdeler plaatsen voor onze elektrische installatie. Hierbij hebben we het volgende scenario:

Huidige situatie:
  • Schuur met 3-fase aansluiting (3×230 V).
  • Onderverdeelkast wordt hier geplaatst om verschillende verbruikers (20 zonnepanelen, toekomstige airco, thuisaccu(s)) te verdelen.
  • De onderverdeler is verbonden met de meterkast in het huis via een B20 automaat.
  • Voor de zonnepanelen is een aparte B16 groep aanwezig in de onderverdeler; op het dak liggen 20×405 Wp zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.
  • In de toekomst willen we een airco in de schuur plaatsen om deze als thuiskantoor te gebruiken.
  • Ons idee is om 3×B16 groepen aan te leggen in de onderverdeler voor de toekomstige Marstek Venus A thuisaccu(s).
Onze vraag:
We overwegen een Marstek Venus A thuisbatterij, en we twijfelen tussen:

1 grote accu van 6 kWh

3 losse accu’s van 2 kWh

Omdat de aansluiting in de schuur 3-fase is, willen we graag weten:

Hoe kunnen we de accu(s) het beste aansluiten op de nieuwe onderverdeler?

Is het slim om de 3 kleine accu’s per fase te verdelen om de belasting beter te spreiden, of werkt 1 grote accu juist handiger?

Zijn er praktische tips voor bekabeling, fasebalans en maximale laadsnelheid bij een 3-fase aansluiting?

Eventuele aandachtspunten voor veiligheid of BMS (Battery Management System) instellingen.

Eventuele interactie met de Enphase micro-omvormers bij het opslaan van zonnestroom.

We horen graag ervaringen of tips van anderen die een Marstek Venus A of meerdere kleine accu’s op een 3-fase systeem hebben aangesloten, vooral in combinatie met een onderverdeler, aparte groepen en zonnepanelen.

Alvast bedankt voor jullie advies!

• HHF

HHF

lexen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:46:
We willen in onze schuur een nieuwe onderverdeler plaatsen voor onze elektrische installatie. Hierbij hebben we het volgende scenario:

Huidige situatie:
  • Onderverdeelkast wordt hier geplaatst om verschillende verbruikers (20 zonnepanelen, toekomstige airco, thuisaccu(s)) te verdelen.
  • De onderverdeler is verbonden met de meterkast in het huis via een B20 automaat.
  • Voor de zonnepanelen is een aparte B16 groep aanwezig in de onderverdeler; op het dak liggen 20×405 Wp zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.
  • In de toekomst willen we een airco in de schuur plaatsen om deze als thuiskantoor te gebruiken.
  • Ons idee is om 3×B16 groepen aan te leggen in de onderverdeler voor de toekomstige Marstek Venus A thuisaccu(s).
Onze vraag:

1 grote accu van 6 kWh

3 losse accu’s van 2 kWh

Is het slim om de 3 kleine accu’s per fase te verdelen om de belasting beter te spreiden, of werkt 1 grote accu juist handiger?

Zijn er praktische tips voor bekabeling, fasebalans en maximale laadsnelheid bij een 3-fase aansluiting?

Eventuele aandachtspunten voor veiligheid of BMS (Battery Management System) instellingen.

Eventuele interactie met de Enphase micro-omvormers bij het opslaan van zonnestroom.

We horen graag ervaringen of tips van anderen die een Marstek Venus A of meerdere kleine accu’s op een 3-fase systeem hebben aangesloten, vooral in combinatie met een onderverdeler, aparte groepen en zonnepanelen.

Ik neem aan dat je omvormer ook 3 fase is?. Andere vraag is wat je met de batterij wilt doen. Als je hem wilt gebruiken om de airco te voeden zou ik 1 grote accu nemen en die op dezelfde fase aansluiten als de airco. Als het voor algemeen gebruik is kun je per fase een accu plaatsen maar met 6 kWh ben je dan wel relatief veel extra geld kwijt. Ook in dit geval is het ws. voordeliger om 1 systeem van 6 kWh te nemen. 3 x een Venus A = (nu) 3 x 725 = 2175, 1 x Venus A + 2 batterijen is 1500 euro voor dezelfde kWh's.
Dus mijn advies zou zijn 1 batterij, maar laat wel alvast het onderstation uitleggen met meerdere groepen per fase zodat je in de toekomst naar grotere systemen kunt (hoef je de elektricien maar 1 keer te laten komen, en een paar extra automaten zijn niet zo kostbaar).

• lexen
We hebben inderdaad een 3 fase.
Het doel is voornamelijk om zodra de saldering is afgelopen zoveel mogelijk eigen zonnestroom te kunnen gebruiken.
De airco zal waarschijnlijk maar een 2.5 of 3.5 model worden dus die is niet zo groot.
We gaan dan ook wel meerdere (3?) groepen laten aanleggen in de onderverdeler zodat we met de thuisaccu of thuisaccu's in de toekomste alle kanten op kunnen.
Bedankt voor de tips.

• jelleeelco
basset schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Nu heb ik op zolder een aansluiting waar mijn zonnepanelen op een extra apart kastje gemonteerd gekregen bij de zonnepanelen(soort van extra subgroep?) aangesloten is, met een extra stopcontact voor de wasmachine of droger, weet ik niet uit mn hoofd (Dit was ooit alleen de wasmachinegroep) en heb ik nog een losse groep voor de droger. Kan ik die Marstek niet daarmee combineren op max 1200W? Volgens mij gebruiken onze wasmachine(aansluitwaarde 2200W) en (warmtepomp) droger (700W) tegenwoordig ook niet zo heel veel stroom meer. Ik ze de accu denk ik bij voorkeur op zolder neer, want niet onder 0 en bij brand heb ik het naïeve vermoeden, dat het alarm ons dermate snel waarschuwt dat we nog in gillende looppas naar beneden kunnen, aangezien de vloer naar zolder beton is.
Probleem met brand is vaak niet het vuur zelf, maar de rookontwikkeling en (in het geval van de accu's) giftige gassen die vrij komen.

Ik weet dat die dingen veilig zijn, en toch zou ik ze van mijn leven niet in huis plaatsen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

lexen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:46:

Huidige situatie:
Onze vraag:

1 grote accu van 6 kWh

3 losse accu’s van 2 kWh

Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.

Heb dit hier zelf als volgt opgelost:
  • 3x20A in meterkast
  • 5 aderige kabel naar garage
  • 3x 40A hoofdschakelaar
  • 3-fase HomeWizard kWh meter
  • 3x B16
  • 3x ABB 4x WCD
Ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVuK3QiRZfSWJQhBX2jnbYYksFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GphPCy8IizwjABS1WTSiwN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f5NbaRASfjn7kr2ARo_V_jC8xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6av2EgmUKm1EhTp7eAfd9IKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH9FQhDYCWqRwaAZId3ixYUC-h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TF9lvCCfK0CqsDeJQ8mvlA0.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn situatie een 1-fase SolarEdge PV systeem, daarom aanvullend nog via de micro-omvormers en stopcontacten mogelijk de teruglevering per fase te sturen om de fases zoveel mogelijk gelijk te belasten.

• mrottjers
  • Nu online
mrottjers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:21:....
Venus D helaas maar 2 MPPT.....
Quote op mezelf. Inmiddels gezien dat Venus D ook 4 MPPT heeft met 40A belasting per stuk. Daar staat in de handleiding ook expliciet parallel aansluiting benoemd.
Kan dus 8 panelen op Venus D aansluiten.
2x Venus A met 4.2kWh (8.4 totaal) kost op dit moment 2100 euro. Venus D met 7.6 kWh ongeveer 3000 euro. Verschil zit vooral in prijs extra accu.
2 x Venus A kan ik samen op 1 schone groep en 2400 kW ontladen. Keuzestress!

• HHF

HHF

mrottjers schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Quote op mezelf. Inmiddels gezien dat Venus D ook 4 MPPT heeft met 40A belasting per stuk. Daar staat in de handleiding ook expliciet parallel aansluiting benoemd.
Kan dus 8 panelen op Venus D aansluiten.
2x Venus A met 4.2kWh (8.4 totaal) kost op dit moment 2100 euro. Venus D met 7.6 kWh ongeveer 3000 euro. Verschil zit vooral in prijs extra accu.
2 x Venus A kan ik samen op 1 schone groep en 2400 kW ontladen. Keuzestress!
Even wachten tot het voorjaar. In de winter heb je toch weinig aan de panelen en tegen die tijd zullen de prijzen nog wel weer lager zijn. Maar voor je keuzestress heb je dan nog meer systemen om uit te kiezen. (Lunergy, Sunpure, Anker Solix, ......) :) :)

• onlinaius
HHF schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Even wachten tot het voorjaar. In de winter heb je toch weinig aan de panelen en tegen die tijd zullen de prijzen nog wel weer lager zijn. Maar voor je keuzestress heb je dan nog meer systemen om uit te kiezen. (Lunergy, Sunpure, Anker Solix, ......) :) :)
Scheelt heel erg per persoon. Als je terugleverkosten hebt, heb je in de winter het meest aan je opgewekte KWh'en, zeker als je een warmtepomp hebt, en dus alle energie zelf kunt gebruiken (liefst rechtstreeks, maar eventueel via de accu). Wel is de opwek uiteraard een stuk lager.

Verder maakt het nog eventjes uit wat je teruglevering is ten opzichte van je afname. Als je meer afneemt van het net dan je injecteert kun je nog eventjes salderen, en dan kan het nog wel eens zijn dat je die panelen zo snel mogelijk moet hebben liggen om ze nog (deels) terug te verdienen. Die KWh'en in de winter zijn dan mooi meegenomen.

• mrottjers
  • Nu online
Verder maakt het nog eventjes uit wat je teruglevering is ten opzichte van je afname. Als je meer afneemt van het net dan je injecteert kun je nog eventjes salderen, en dan kan het nog wel eens zijn dat je die panelen zo snel mogelijk moet hebben liggen om ze nog (deels) terug te verdienen. Die KWh'en in de winter zijn dan mooi meegenomen.
Precies mijn situatie. En met name voldoende MPPT aansluitingen belangrijk.
Eigenlijk is accu niet belangrijk omdat ik nog vast contract heb met voldoende teruglever ruimte, maar als ik toch wat moet wil (schaduw probleem) kan ik beter meteen ook PIB plaatsen en daar jaartje mee oefenen om aansturing te optimaliseren voor mijn situatie.

• HandyLumberjack
onlinaius schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Scheelt heel erg per persoon. Als je terugleverkosten hebt, heb je in de winter het meest aan je opgewekte KWh'en, zeker als je een warmtepomp hebt, en dus alle energie zelf kunt gebruiken (liefst rechtstreeks, maar eventueel via de accu). Wel is de opwek uiteraard een stuk lager.

Wat natuurlijk ook kan is dat je meer injecteert dan afneemt, geen terugleverboete en een goede terugleververgoeding hebt, dat is nu mijn situatie.

Een Venus A met 2000Wp zonnepanelen zou mij volgend jaar €350-400 opleveren.

• lexen
Taro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:42:
[...]

Zou je altijd aanraden om bij een 3-fase PV systeem ook de accu's netjes over 3-fases te verdelen. Dat is beter voor de nul én je laadt je PV opwek beter per fase ipv een groot deel naar het net te sturen en via een andere fase weer andermans stroom af te nemen. Let wel op de C-waarde, de Venus A accu's van 2.1 kWh kan je beter niet met 1200 Watt per stuk laden, 0.25-0.33C is een betere waarde, dus zou je dan minimaal 2 accu's per omvormer aanraden, dan zit je in de optimale range.

Heb dit hier zelf als volgt opgelost:
  • 3x20A in meterkast
  • 5 aderige kabel naar garage
  • 3x 40A hoofdschakelaar
  • 3-fase HomeWizard kWh meter
  • 3x B16
  • 3x ABB 4x WCD
Ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In mijn situatie een 1-fase SolarEdge PV systeem, daarom aanvullend nog via de micro-omvormers en stopcontacten mogelijk de teruglevering per fase te sturen om de fases zoveel mogelijk gelijk te belasten.
Bedankt voor uitleg, waarschijnlijk krijg ik dan ook zo'n setup. Wij hebben dan nu al wel een HomeWizard P1 meter, wat is het voordeel van zo'n '3-fase HomeWizard kWh meter' en werken die dan ook samen?
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste