NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ze zijn nu uiitverkocht geeft de site aan.
Inderdaad...ik heb te lang getwijfeld...had er 3 in mandje zitten, en toch maar weer weggeklikt.Henk1983! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:29:
heb ook een A besteld en ben denk ik 1 van de laatste geweest die hiervan gebruik heeft kunnen maken.
Ach, dan ga ik wel voor versie 5.0 in 2027 voor 199,-
@Henk1983! Inderdaad uitverkocht; Die actie met 100 Euro korting is al voorbij. Hoe zeggen ze nog "the early bird catches the worm"Henk1983! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:29:
heb ook een A besteld en ben denk ik 1 van de laatste geweest die hiervan gebruik heeft kunnen maken.
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
haha idd, hoe snel ze tot nu toe verschillende versies uitpoepen is verbazingwekkend.jelleeelco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:38:
[...]
Inderdaad...ik heb te lang getwijfeld...had er 3 in mandje zitten, en toch maar weer weggeklikt.
Ach, dan ga ik wel voor versie 5.0 in 2027 voor 199,-
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
ja ik vind het prachtig. Het straks toch echt een product wat iedereen die een beetje met energie bezig is in huis zal hebben (zeker iedereen met zonnepanelen).Kees_frl schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
haha idd, hoe snel ze tot nu toe verschillende versies uitpoepen is verbazingwekkend.
Ik zit er toch aan te denken om zo'n setje een keer bij mijn moeder neer te zetten: 4 paneeltjes op de schuur, accutje erbij en die draait in de zomer gewoon nul stroomkosten. (verbruikt 1000kWh per jaar of zo). Als dat voor een paar honderd euro kan is dat toch prachtig.
Dit zijn zeker mooie ontwikkelingen, als ik voor €399 twee van die Venus A units hier neer had gezet, was de terugverdientijd waarschijnlijk ca. 3 jaar zodra salderen afgelopen is. Dat biedt in ieder geval een interessant perspectief voor de toekomst.jelleeelco schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:45:
[...]
ja ik vind het prachtig. Het straks toch echt een product wat iedereen die een beetje met energie bezig is in huis zal hebben (zeker iedereen met zonnepanelen).
Ik zit er toch aan te denken om zo'n setje een keer bij mijn moeder neer te zetten: 4 paneeltjes op de schuur, accutje erbij en die draait in de zomer gewoon nul stroomkosten. (verbruikt 1000kWh per jaar of zo). Als dat voor een paar honderd euro kan is dat toch prachtig.
Inderdaad. Ik heb nog een vast contract zonder terugleveringkosten en wek meer op dan ik gebruik. Dus batterij is pas zinvol vanaf 1-1-2027. Ben alvast 3 extra groepen naar de schuur aan het leggen voor de batterij die er vast wel gaat komen in 2027. Prijzen dalen lekker, en dat zal zich in 2026 nog wel doorzetten. Ook alle software kan nog wel wat beter als ik de diverse forums hier volg, dus nog meer redenen om even te wachten. Maar blijft interessant om de discussies hier te blijven volgen om straks goed voorbereid tot een aanschaf over te gaan.HandyLumberjack schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:06:
[...]
Dit zijn zeker mooie ontwikkelingen, als ik voor €399 twee van die Venus A units hier neer had gezet, was de terugverdientijd waarschijnlijk ca. 3 jaar zodra salderen afgelopen is. Dat biedt in ieder geval een interessant perspectief voor de toekomst.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
BESTELLUNG #6340
Deine Bestellung wurde storniert
Helaas….
Hier ook, misschien hebben ze foutje ontdekt, krijgt iedereen geld terug hahaBensherman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:30:
Marstek
BESTELLUNG #6340
Helaas….
1 PVoutput . Dongen NB
@Bensherman Hier ook:Bensherman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:30:
Marstek
BESTELLUNG #6340
Helaas….
Marstek
BESTELLUNG #6421
Kan dit zo maar !!!!!!!!!
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Is nog niet leverbaar:lexen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:39:
Waarom staat de 'Marstek Venus A & D – Plug & Charge Thuisbatterij 2.12 kWh' niet in de Tweakers Pricewatch?
Marstek A pas begin november
Marstek D daarna ergens
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
waarschijnlijk hebben ze de fout met de btw ontdekt. 499 is de MSRP, met 100 euro korting en nog 138 euro btw bijbetalen wordt dat wel erg duur. ws zijn de Duitse orders wel geaccepteerd.....antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:53:
[...]
@Bensherman Hier ook:
Marstek
BESTELLUNG #6421
Kan dit zo maar !!!!!!!!!
@HHF Ik heb het eens opgezocht, maar volgens het duitse recht mag dit helemaal niet (ook niet als ze een foutje hebben gemaakt). Een bedrijf kan een aangegane (online)verkoop niet meer ongedaan maken, maar dat is natuurlijk als eenling niet te doen juridisch (en dat weten zij ook).HHF schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:51:
[...]
waarschijnlijk hebben ze de fout met de btw ontdekt. 499 is de MSRP, met 100 euro korting en nog 138 euro btw bijbetalen wordt dat wel erg duur. ws zijn de Duitse orders wel geaccepteerd.....
tja weinig aan te doen.Goede nieuws dat je in DLD steeds meer aanbieders ziet met 499 euro ex btw voor de A en nu in Nederland thuisbatterij.nl de A op 589 incl. BTW heeft staan. Bij Marstek.nl op 600 euro. Solar Bouwmarkt met al hun afgeven op de concurrentie blijft dan wel een heel stuk duurder met 649.antoinevromen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:58:
[...]
@HHF Ik heb het eens opgezocht, maar volgens het duitse recht mag dit helemaal niet (ook niet als ze een foutje hebben gemaakt). Een bedrijf kan een aangegane (online)verkoop niet meer ongedaan maken, maar dat is natuurlijk als eenling niet te doen juridisch (en dat weten zij ook).
Net gecheckt, maar zie geen prijs meer van 589 euro. Is ondertussen 699 geworden en losse batterijen een meerprijs van 600 euro. Dan is Marstek een stuk voordeliger. Ik blijf het lekker volgen. Voor de 399 euro heb ik net te lang getwijfeld. Stom.HHF schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
tja weinig aan te doen.Goede nieuws dat je in DLD steeds meer aanbieders ziet met 499 euro ex btw voor de A en nu in Nederland thuisbatterij.nl de A op 589 incl. BTW heeft staan. Bij Marstek.nl op 600 euro. Solar Bouwmarkt met al hun afgeven op de concurrentie blijft dan wel een heel stuk duurder met 649.
Als je naar hun site gaat zie je hem op 589 staat. Klik je vervolgens op het plaatje van de Venus A is het inderdaad ineens 699. Als je echt interesse hebt zou ik even een mailtje sturen wat de echte prijs is. Anders bij Martek.nl bestellen of nog even wachten tot de batterij leverbaar is (begin Nov.)meesje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Net gecheckt, maar zie geen prijs meer van 589 euro. Is ondertussen 699 geworden en losse batterijen een meerprijs van 600 euro. Dan is Marstek een stuk voordeliger. Ik blijf het lekker volgen. Voor de 399 euro heb ik net te lang getwijfeld. Stom.
Mijn contract loopt een maandje eerder af, maar zonder terugleverboete en een hoge terugleververgoeding kost die batterij aansluiten nu alleen maar geld. En met een flink PV overschot hoef ik nauwelijks meer energie in te kopen met een vrij kleine batterij (zoals 2x Venus A). Ik stel de voorbereidingen nog even uit, eerst maar eens kijken wat het gaat worden qua batterij en wat daar dan voor nodig is.HHF schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:27:
[...]
Inderdaad. Ik heb nog een vast contract zonder terugleveringkosten en wek meer op dan ik gebruik. Dus batterij is pas zinvol vanaf 1-1-2027. Ben alvast 3 extra groepen naar de schuur aan het leggen voor de batterij die er vast wel gaat komen in 2027. Prijzen dalen lekker, en dat zal zich in 2026 nog wel doorzetten. Ook alle software kan nog wel wat beter als ik de diverse forums hier volg, dus nog meer redenen om even te wachten. Maar blijft interessant om de discussies hier te blijven volgen om straks goed voorbereid tot een aanschaf over te gaan.
Ik hou het de komende tijd lekker in de gaten. Mooie ontwikkelingen om te volgen. Pas per 2027 wordt het echt interessant. Ik neem de tijd.HHF schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
Als je naar hun site gaat zie je hem op 589 staat. Klik je vervolgens op het plaatje van de Venus A is het inderdaad ineens 699. Als je echt interesse hebt zou ik even een mailtje sturen wat de echte prijs is. Anders bij Martek.nl bestellen of nog even wachten tot de batterij leverbaar is (begin Nov.)
Heel verstandig. Ik leg een 5 aderige kabel naar de schuur, kan ik altijd nog alle kanten op (3 fasen systeem of 3 aparte groepen met stekkerbatterijen. Ook eens zien wat de Smart Box gaat worden of zelfs het X systeem. Dat zullen we allemaal in 2026 wel zien.HandyLumberjack schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:41:
[...]
Mijn contract loopt een maandje eerder af, maar zonder terugleverboete en een hoge terugleververgoeding kost die batterij aansluiten nu alleen maar geld. En met een flink PV overschot hoef ik nauwelijks meer energie in te kopen met een vrij kleine batterij (zoals 2x Venus A). Ik stel de voorbereidingen nog even uit, eerst maar eens kijken wat het gaat worden qua batterij en wat daar dan voor nodig is.
Is al een tijdje geweten dat die bestellingen vanuit BE en NL niet lukken. Heb het ook al een paar keer geprobeerd. Die 0% BTW in DE is het probleem...Bensherman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:30:
Marstek
BESTELLUNG #6340
Helaas….
Zelfs als je wil bestellen en afhalen lukt niet.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
2 panelen per poort, parallel aangesloten. Dus op iedere poort twee panelen met splitter. Dus niet in serie. Je kan er dus 8 panelen op kwijt.antoinevromen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:06:
[...]
Dank je @daveon . Ik heb onderstaand nog van mijn panelen (uit 2012) de specs gevonden.
Het zijn 250W panelen elk, maar als ik dat zo bekijk heeft 1 paneel al bijna 60V, dan wordt het hele idee een no-go want dan zou je aan zo'n Venus A slechts 4 PV-panelen van 250W kunnen hangen?
Volgens mij is het voltage aan de ingaande kant van de huidige inverter ook eerder in de orde van grootte van 250/300V. Dus die panelen staan in serie op het dak.
[Afbeelding]
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
De aanbieding was gewoon 399 INCL 21% Nederlandse BTW. Daar zullen ze in hun backend wel een foutje in hebben gemaakt (normale prijs 499 ex BTW in Duitsland aanbieding 399 ex BTW).DSSW schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:14:
[...]
Is al een tijdje geweten dat die bestellingen vanuit BE en NL niet lukken. Heb het ook al een paar keer geprobeerd. Die 0% BTW in DE is het probleem...
Zelfs als je wil bestellen en afhalen lukt niet.
Als ze 399 + de 21% BTW hadden gedaan hadden ze alsnog veel verkocht.
Maar ach...over 6 maanden toch weer veel goedkoper.
Heb ik al eerder geschreven in dit ttopic.. .ex btw... prijs is gepresenteerd tijdens event B2B en dan is het gebruikelijk ex BTWjelleeelco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
De aanbieding was gewoon 399 INCL 21% Nederlandse BTW. Daar zullen ze in hun backend wel een foutje in hebben gemaakt (normale prijs 499 ex BTW in Duitsland aanbieding 399 ex BTW).
Als ze 399 + de 21% BTW hadden gedaan hadden ze alsnog veel verkocht.
Maar ach...over 6 maanden toch weer veel goedkoper.
case closed!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Jammer dat die NL bedrijven niet dat doen waar ze goed in zijn: de software specifiek ontwikkelen voor de NL en BE markt. Dat vervolgens met iedere accu samen kan werken .
Ik heb dat filmpje van 'die gladde jongens' nog eens even gekeken. Ze beweren dat de ACM een 'onderzoek is gestart' naar de Marstek.nl.HHF schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
tja weinig aan te doen.Goede nieuws dat je in DLD steeds meer aanbieders ziet met 499 euro ex btw voor de A en nu in Nederland thuisbatterij.nl de A op 589 incl. BTW heeft staan. Bij Marstek.nl op 600 euro. Solar Bouwmarkt met al hun afgeven op de concurrentie blijft dan wel een heel stuk duurder met 649.
Wat een onzin. Ze hebben zelf (of thuisbatterij.nl want die wordt ook genoemd als "legitieme concurrent") een handhavingsverzoek ingediend bij de ACM. Dat is een beetje als aangifte doen bij de politie en vervolgens zeggen dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt. Iedereen kan een handhavingsverzoek of aangifte doen.
Grappig of eigenlijk erg om te zien dat ze proberen marstek.nl op verschillende manieren proberen in een kwaad😒 licht te zetten, daarmee geven ze de bevestiging dat marstek.nl het gewoon goed doet.🤣jelleeelco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:19:
[...]
Ik heb dat filmpje van 'die gladde jongens' nog eens even gekeken. Ze beweren dat de ACM een 'onderzoek is gestart' naar de Marstek.nl.
Wat een onzin. Ze hebben zelf (of thuisbatterij.nl want die wordt ook genoemd als "legitieme concurrent") een handhavingsverzoek ingediend bij de ACM. Dat is een beetje als aangifte doen bij de politie en vervolgens zeggen dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt. Iedereen kan een handhavingsverzoek of aangifte doen.
Inderdaad. Al moet ik zeggen...Marstek. nl heeft nu 'vergelijkingen' met SolarBouwmarkt en Thuisbatterij.nl op hun site staan. Waarbij ze idd de indruk wekken dat ze de enige officiële distributeur zijn. En zeggen zelfs letterlijk dat ze mee hebben gewerkt aan product ontwikkeling! Snap wel dat de concurrentie dat valse reclame vindt, maar zo openlijk aanvallen is ook niet sjiek.bvansteenselen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Grappig of eigenlijk erg om te zien dat ze proberen marstek.nl op verschillende manieren proberen in een kwaad😒 licht te zetten, daarmee geven ze de bevestiging dat marstek.nl het gewoon goed doet.🤣
Zou beter zijn als al deze bedrijven hun aandacht en energie richten op klantenservice, etc. i.p.v. het afgeven op elkaar. Iedere verkoper of distributeur geeft klachten, garantie issues door aan de leverancier en helpen op die manier mee met de ontwikkeling.jelleeelco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
Inderdaad. Al moet ik zeggen...Marstek. nl heeft nu 'vergelijkingen' met SolarBouwmarkt en Thuisbatterij.nl op hun site staan. Waarbij ze idd de indruk wekken dat ze de enige officiële distributeur zijn. En zeggen zelfs letterlijk dat ze mee hebben gewerkt aan product ontwikkeling! Snap wel dat de concurrentie dat valse reclame vindt, maar zo openlijk aanvallen is ook niet sjiek.
Goed punt!HHF schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Zou beter zijn als al deze bedrijven hun aandacht en energie richten op klantenservice, etc. i.p.v. het afgeven op elkaar. Iedere verkoper of distributeur geeft klachten, garantie issues door aan de leverancier en helpen op die manier mee met de ontwikkeling.En zo geven ook veel tweakers informatie door die ook helpt bij de ontwikkeling.
Er is ook een aanzienlijk deel van de markt met consumenten die niet op basis van ratio kopen, maar emotie. En daar is toch ruimte voor een paar van dit soort partijen.jelleeelco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:12:
Beetje offtopic, maar lees nu een artikel over Planetpod. Nederlandse thuisbatterij, de eerste AI batterij zoals ze zelf zeggen. Als je goed leest doet het volgens mij niets meer dan ieder andere slimme software. Maar is er iemand die gelooft dat dit soort bedrijven toekomst hebben? Sessie, Planetpod, HW (de thuis accu)? Uiteindelijk wil een consument snelle terugverdientijd. En de hardware komt toch uit China. Waarom zou je bijna 700e (ex installatie, ex BTW, geen noodstroom) per kWh gaan betalen als je hetzelfde kan realiseren voor pak&beet 200e per kWh?
Jammer dat die NL bedrijven niet dat doen waar ze goed in zijn: de software specifiek ontwikkelen voor de NL en BE markt. Dat vervolgens met iedere accu samen kan werken .
Klopt, er zijn zelfs fabrikanten die aangeven dat een off-grid stopcontact onnodig is, kostprijsverhogend werkt en ondertussen een product aanbieden van 516 Euro per kWh, terwijl Marstek richting de 200 Euro per kWh zit incl. off-grid stopcontact. Men gunt de energiemaatschappij geen cent mbt terugleverkosten, maar gunt een accufabrikant wel 316 Euro per kWh extra voor minder functionaliteit en lagere RTE. Emoties en principes kosten veel geld, terwijl men het juist doet om geld te besparen.HandyLumberjack schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Er is ook een aanzienlijk deel van de markt met consumenten die niet op basis van ratio kopen, maar emotie. En daar is toch ruimte voor een paar van dit soort partijen.
Als de Venus D een aerosol brandvertrager had ingebouwd én de Home Assistant integratie al native beschikbaar was, dan had ik nu serieus overwogen om alle Zendure's te verkopen en er Marstek voor terug te halen.
De aerosol brandvertrager heb ik niet de illusie van dat die brand voorkomt, maar het geeft wel een beter gevoel
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
@Taro waarom zou je de Zendure verkopen en Marstek ervoor in de plaats zetten?Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:27:
[...]
Klopt, er zijn zelfs fabrikanten die aangeven dat een off-grid stopcontact onnodig is, kostprijsverhogend werkt en ondertussen een product aanbieden van 516 Euro per kWh, terwijl Marstek richting de 200 Euro per kWh zit incl. off-grid stopcontact. Men gunt de energiemaatschappij geen cent mbt terugleverkosten, maar gunt een accufabrikant wel 316 Euro per kWh extra voor minder functionaliteit en lagere RTE. Emoties en principes kosten veel geld, terwijl men het juist doet om geld te besparen.
Als de Venus D een aerosol brandvertrager had ingebouwd én de Home Assistant integratie al native beschikbaar was, dan had ik nu serieus overwogen om alle Zendure's te verkopen en er Marstek voor terug te halen.
De aerosol brandvertrager heb ik niet de illusie van dat die brand voorkomt, maar het geeft wel een beter gevoelBlijft over de API-aansturing die ik nog steeds niet zie in de App. Ben wel benieuwd hoe dit er over een paar maanden voor staat.
Aan 700€ per kWh zijn ze kansloos.jelleeelco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:12:
Beetje offtopic, maar lees nu een artikel over Planetpod. Nederlandse thuisbatterij, de eerste AI batterij zoals ze zelf zeggen. Als je goed leest doet het volgens mij niets meer dan ieder andere slimme software. Maar is er iemand die gelooft dat dit soort bedrijven toekomst hebben? Sessie, Planetpod, HW (de thuis accu)? Uiteindelijk wil een consument snelle terugverdientijd. En de hardware komt toch uit China. Waarom zou je bijna 700e (ex installatie, ex BTW, geen noodstroom) per kWh gaan betalen als je hetzelfde kan realiseren voor pak&beet 200e per kWh?
En ja, software ontwikkelen is een goed idee, maar wie gaat daar extra voor betalen en hoe veel… tot het in China gecopieerd wordt en gewoon geïntegreerd wordt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
En dat is ex BTW, ex installatie. Ik snap echt niet dat dit enige toegevoegde waarde heeft in het thuisbatterij verhaal. Incl BTW en installatie kosten zit je op ruim 950e per kWh!Tommie12 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:09:
[...]
Aan 700€ per kWh zijn ze kansloos.
En ja, software ontwikkelen is een goed idee, maar wie gaat daar extra voor betalen en hoe veel… tot het in China gecopieerd wordt en gewoon geïntegreerd wordt.
Tja, dat is nog hoger dan wat ik al aangeboden kreeg voor een hybride omvormer met batterij, en die claimen dan dat je met 5kWh zowat 900€ per jaar bespaart…. tot je details vraagt obpver de berekening, dan lopen ze weg.jelleeelco schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
En dat is ex BTW, ex installatie. Ik snap echt niet dat dit enige toegevoegde waarde heeft in het thuisbatterij verhaal. Incl BTW en installatie kosten zit je op ruim 950e per kWh!
Ik kan er natuurlijk een prachtig verhaal van maken over unicorns, geweldige ontwikkelingen, etc. maar uiteindelijk is het ook een centenkwestie.MGZ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:31:
[...]
@Taro waarom zou je de Zendure verkopen en Marstek ervoor in de plaats zetten?
Factoren die meespelen zijn techniek, RTE, afschrijving, etc. maar wat ik ook mee laat wegen is restwaarde. Ik heb niet de illusie dat ik de huidige thuisaccu's >15 jaar hier heb staan. Zo had ik hiervoor o.a. 5x Zendure Hyper 2000 staan. Toen de Zendure SF800Pro en 2400 AC verschenen kon je er natuurlijk van uitgaan dat de Hyper 2000 "het oude model" zou zijn/worden en men vooral naar de nieuwe producten zou kijken. Toen ik 2400AC's opschaalde ben ik de Hypers en bijbehorende accu's gaan verkopen. Volgens mij heb ik de eerste Hyper voor 400+ Euro verkocht, de volgende zat in de 3xx range, de volgende in de 2xx Euro range en de laatste 2 heb ik nog maar 200/stuk voor gekregen. Je kunt er van uitgaan dat de prijzen van kWh's nog verder dalen. Dus terwijl je druk bezig bent met Euro's te verdienen door dynamisch te handelen kan het soms voor de ROI beter zijn om je product tijdig te verkopen en tijdig een goedkoper/beter product aan te schaffen waarmee je grotere stappen mbt ROI zet dan je kunt maken door te handelen of minder terug te leveren.
De Marstek kWh prijs is op dit moment interessanter dan de Zendure kWh prijs. Alleen wegen voor mij op dit moment dus nog 2 dingen zwaarder dan kWh prijs en dat zijn iets extra veiligheid (aerosol brandvertrager) en de zeer goede native Home Assistant integratie van Zendure. Ik zou op dit moment voor Marstek teveel moeten ombouwen om dat op hetzelfde niveau te krijgen. Niets is voor de eeuwigheid en ik evalueer constant of ik nog het juiste product heb, of beter een overstap kan maken. Voor mij dus Zendure nog #1, maar misschien is dat over 6 maanden niet meer zo.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ah oké, ik dacht eerst dat je Marstek qua werking,techniek,software beter vindt dan Zendure, en dat je ze daarom weg zou doen,maar het is dus niks technisch.Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:49:
[...]
Ik kan er natuurlijk een prachtig verhaal van maken over unicorns, geweldige ontwikkelingen, etc. maar uiteindelijk is het ook een centenkwestie.
Factoren die meespelen zijn techniek, RTE, afschrijving, etc. maar wat ik ook mee laat wegen is restwaarde. Ik heb niet de illusie dat ik de huidige thuisaccu's >15 jaar hier heb staan. Zo had ik hiervoor o.a. 5x Zendure Hyper 2000 staan. Toen de Zendure SF800Pro en 2400 AC verschenen kon je er natuurlijk van uitgaan dat de Hyper 2000 "het oude model" zou zijn/worden en men vooral naar de nieuwe producten zou kijken. Toen ik 2400AC's opschaalde ben ik de Hypers en bijbehorende accu's gaan verkopen. Volgens mij heb ik de eerste Hyper voor 400+ Euro verkocht, de volgende zat in de 3xx range, de volgende in de 2xx Euro range en de laatste 2 heb ik nog maar 200/stuk voor gekregen. Je kunt er van uitgaan dat de prijzen van kWh's nog verder dalen. Dus terwijl je druk bezig bent met Euro's te verdienen door dynamisch te handelen kan het soms voor de ROI beter zijn om je product tijdig te verkopen en tijdig een goedkoper/beter product aan te schaffen waarmee je grotere stappen mbt ROI zet dan je kunt maken door te handelen of minder terug te leveren.
De Marstek kWh prijs is op dit moment interessanter dan de Zendure kWh prijs. Alleen wegen voor mij op dit moment dus nog 2 dingen zwaarder dan kWh prijs en dat zijn iets extra veiligheid (aerosol brandvertrager) en de zeer goede native Home Assistant integratie van Zendure. Ik zou op dit moment voor Marstek teveel moeten ombouwen om dat op hetzelfde niveau te krijgen. Niets is voor de eeuwigheid en ik evalueer constant of ik nog het juiste product heb, of beter een overstap kan maken. Voor mij dus Zendure nog #1, maar misschien is dat over 6 maanden niet meer zo.
Nee, technisch gezien vind ik Zendure op dit moment nog beter, denk ook aan bijv. stabielere Wifi, optionele ventilator aansturing, ingebouwde verwarming (staan hier in de garage waar het kan vriezen), etc.. Marstek wint het vooral op prijs en een vleugje uitstraling. Van de week kwam iemand hier een andere accu ophalen en die gaf aan dat hij de Zendures er goedkoop uit vond zien. Mijn vrouw vindt de Marsteks ook mooier. Maar goed, ik vind zonnepanelen ook lelijk, heb ze niet omdat ze mooi zijn, maar omdat ze functioneel zijn. Looks van een thuisaccu vind ik niet belangrijk, tenzij je hem natuurlijk als PiB in de huiskamer zet.MGZ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Ah oké, ik dacht eerst dat je Marstek qua werking,techniek,software beter vindt dan Zendure, en dat je ze daarom weg zou doen,maar het is dus niks technisch.
Ik neem aan dat Marstek over een paar maanden zijn API in orde heeft, dan wordt het verschil tussen Marstek en Zendure wel heel klein. We gaan wel zien wat de prijzen gaan doen. Als de Marstek A en D op de markt komen zal Zendure ook wel (moeten) volgen met zijn prijs. Bovendien komt er bijna iedere maand wel een nieuwe aanbieder op de markt (Lungergy, Sunpura, Indevolt, .....) dus de keuzes zullen in 2026 alleen maar moeilijker worden. Alle aanbieders houden elkaar ook goed in de gaten dus als de een een off grid aansluiting standaard levert, volgt de rest heel snel (Zendure) of Marstek die Zendure volgt met de modulaire systemen.MGZ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Ah oké, ik dacht eerst dat je Marstek qua werking,techniek,software beter vindt dan Zendure, en dat je ze daarom weg zou doen,maar het is dus niks technisch.
Maar als de markt straks tot rust komt zullen er ook weer een aantal aanbieders gaan afvallen.
Ik sta er toch wat anders in. Zolang systemen nog geld genereren mogen ze blijven, (mijn 23 jaar oude zonnepaneeltjes liggen ook nog steeds op het dak, en leveren nog steeds €2500,- per jaar op ). Dan zet ik er liever nog een nieuw systeem naast.Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:49:
[...]
Ik kan er natuurlijk een prachtig verhaal van maken over unicorns, geweldige ontwikkelingen, etc. maar uiteindelijk is het ook een centenkwestie.
Dus restwaarde vindt ik niet relevant, enkel een korte terugverdientijd.
Begrijp wat je bedoelt, maar stel nou dat je je huidige 20x 250 Wp zonnepanelen voor 10.000 Euro kunt verkopen en er 20x 350 Wp zonnepanelen incl. plaatsing voor terug kunt kopen en dan 1.000 Euro extra op de bankrekening hebt staan? Dan zou je dat wel doen toch? Er dus even van uitgaande dat ze een gelukkige nieuwe eigenaar vinden ipv op de vuilnisbelt belanden.HandyLumberjack schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
Ik sta er toch wat anders in. Zolang systemen nog geld genereren mogen ze blijven, (mijn 23jaar oude zonnepaneeltjes liggen ook nog steeds op het dak, en leveren nog steeds €2500,- per jaar op ). Dan zet ik er liever nog een nieuw systeem naast.
Dus restwaarde vindt ik niet relevant, enkel een korte terugverdientijd.
Klinkt niet realistisch, is een voorbeeld, maar hier bijv. de Zendure Hyper omvormers en AB2000S accu's verkocht en kon voor de opbrengst daarvan meer kWh's aan AB3000X accu's terugkopen. Ik heb zonder bij te betalen meer vermogen, meer opslag én een hogere restwaarde weten te realiseren door tijdig te verkopen. Dus het is niet alleen de restwaarde, maar ook meer vermogen en opslagcapaciteit met gesloten beurs.
Stel nou dat je 1x HW PiB verkoopt voor 1300 Euro en daar 2-2,5x Marstek Venus A voor haalt. Dan ruil je 800 Watt en 2,7 kWh om voor 2400-3000 Watt en 4,24-5,30 kWh. Of 1200 Watt met misschien wel 6+ kWh als je voor 1x omvormer gaat. Of je ruilt 1x HW PiB om voor 1x Marstek Venus A en steekt het verschil in je zak (zie voorbeeld zonnepanelen). Dat is toch gewoon een slimme deal? Daarom zou ik niet per se als uitgangspunt hebben dat je een thuisaccu helemaal op moet maken voor de beste ROI, maar tussendoor vernieuwen kan ook bijdragen aan een kortere terugverdientijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 04-10-2025 13:16 ]
De slimme deal was natuurlijk geweest dat je die HW PiB überhaupt niet had besteldTaro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Stel nou dat je 1x HW PiB verkoopt voor 1300 Euro en daar 2-2,5x Marstek Venus A voor haalt. Dan ruil je 800 Watt en 2,7 kWh om voor 2400-3000 Watt en 4,24-5,30 kWh. Of 1200 Watt met misschien wel 6+ kWh als je voor 1x omvormer gaat. Of je ruilt 1x HW PiB om voor 1x Marstek Venus A en steekt het verschil in je zak (zie voorbeeld zonnepanelen). Dat is toch gewoon een slimme deal? Daarom zou ik niet per se als uitgangspunt hebben dat je een thuisaccu helemaal op moet maken voor de beste ROI, maar tussendoor vernieuwen kan ook bijdragen aan een kortere terugverdientijd.
Maar ik snap je punt, maar verwacht dat dit soort tussentijdse wisselingen minder lonen zodra de markt een beetje volwassenen wordt en de prijzen wat stabieler worden.
Die panelen mag je niet aansluiten op een MPTT tracker ingang van max 60V, in de winter gaat die spanning nog een aantal volt hoger bij zonopkomst -> resultaat omvormer om zeepWargamingPlayer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 01:20:
[...]
2 panelen per poort, parallel aangesloten. Dus op iedere poort twee panelen met splitter. Dus niet in serie. Je kan er dus 8 panelen op kwijt.
2x eensHandyLumberjack schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
De slimme deal was natuurlijk geweest dat je die HW PiB überhaupt niet had besteld. Hij voldoet ook niet aan mijn criterium qua korte terugverdientijd.
En wederom eens, in deze tijd gaan de ontwikkelingen snel, komen er veel nieuwe producten en merken bij en is de concurrentie hoog. Op een gegeven moment zijn alle merken en producten volwassen, zal de kWh prijs stabiliseren en dan loont het niet meer, dan kan je ze beter zo lang mogelijk benutten. Wat op een gegeven moment nog wel gaat spelen is andere en goedkopere accu varianten, maar LFP kan nog prima even mee. Vind bijv. "semi solid state" een soort HD Ready, en leuk al die aankondigingen van andere type accu's, maar ga ze eerst maar eens massaal produceren, laboratoriumtests en proefopstellingen genoeg, nu nog de praktijk.Maar ik snap je punt, maar verwacht dat dit soort tussentijdse wisselingen minder lonen zodra de markt een beetje volwassenen wordt en de prijzen wat stabieler worden.
Belachelijk hoge prijs, maar toch zullen er weer brave mensen zijn die er zich laten inlullenTommie12 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:09:
[...]
Aan 700€ per kWh zijn ze kansloos.
@Nikso1230 Ik weet niet waar jij wilt gaan pre-orderen, maar ik heb al sets in NL gezien voor 1050 om te pre-orderen (1 basisunit en 1 extra batterij)Nikso1230 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:14:
Ik twijfel toch echt om voor 1200euro de marstek A te pre-orderen. Lekker op zolder neerzetten en via deco systeem lekker de ct003 laten renderen. Zijn er al mensen die hem besteld hebben!
Als je zoekt op:Nikso1230 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:40:
@antoinevromen waar dan? Marstek.nl zag ik maar die zijn geen erkende dealer toch?
Marstek "venus a"
in Google
zie je hem bij Thuisbatterij.nl staan voor 589,- (Merkwaardige is als je op de website gaat daar een andere prijs staat. Loont de moeite even contact op te nemen.
Marstek.nl heeft hem voor 600 en die zijn volgens eigen zeggen ook authorized dealer. Op de Marstek-Energy.nl website staan ze echter niet (meer).
Misschien is die 60 volt die genoemd wordt inclusief die piek?DSSW schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Die panelen mag je niet aansluiten op een MPTT tracker ingang van max 60V, in de winter gaat die spanning nog een aantal volt hoger bij zonopkomst -> resultaat omvormer om zeep
Als ik in het datablad van een bepaald type paneel kijk wat ik overweeg om samen met de Venus A aan te schaffen kijk zie ik 2 voltages staan:
MPP Voltage(Vmp)(V) 33.68
Open Circuit Voltage(Voc)(V) 39.23
Is dat Open Circuit Voltage dan die piek die je bedoeld?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
@Nikso1230 Jawel die zijn ook erkende dealer; Stonden op lijsten op webpage van Marstek en in de app van Marstek. Ze zijn alleen geen importeur of onderdeel van de fabrikant zoals de naam van de website suggereert. Een tijdje terug heeft hier nog iemand de lijst van NL dealers die op de website van Marstek stond gepubliceerd. Zie hieronderNikso1230 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:40:
@antoinevromen waar dan? Marstek.nl zag ik maar die zijn geen erkende dealer toch?
Alsjeblieft
Acculife NL
BM
Duramotion
Duravolt
EcoSense
Elektramat
FDB
Green3
Groene Vrienden
Initium Holding B.V.
Marstek Power.eu
MARSTEK.nl
Multi Solar
Natec
Offgrid power station
Poweroak/Off grid supply b.v.
Recharged
Rebor
Solarkopen
Solar NRG
Solar Outlet
Solar Bouwmarkt
Stralend groen
Zonnepaneel Kampioen B. V.
Zonnepanelen/thuisbatterij.io
thuisbatterij.nl
Stap Naar Duurzaam
Energievanthuis
@HHF Als je die op thuisbatterij.nl probeert te bestellen, komt er een van 699 !!!! in je winkelwagenHHF schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:49:
[...]
Als je zoekt op:
Marstek "venus a"
in Google
zie je hem bij Thuisbatterij.nl staan voor 589,- (Merkwaardige is als je op de website gaat daar een andere prijs staat. Loont de moeite even contact op te nemen.
Marstek.nl heeft hem voor 600 en die zijn volgens eigen zeggen ook authorized dealer. Op de Marstek-Energy.nl website staan ze echter niet (meer).
Wanneer de Vmax onder de 60 ligt dan mag je er van uit gaan dat deze er onder blijft.DSSW schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Die panelen mag je niet aansluiten op een MPTT tracker ingang van max 60V, in de winter gaat die spanning nog een aantal volt hoger bij zonopkomst -> resultaat omvormer om zeep
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
De VOConlinaius schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Misschien is die 60 volt die genoemd wordt inclusief die piek?
Als ik in het datablad van een bepaald type paneel kijk wat ik overweeg om samen met de Venus A aan te schaffen kijk zie ik 2 voltages staan:
MPP Voltage(Vmp)(V) 33.68
Open Circuit Voltage(Voc)(V) 39.23
Is dat Open Circuit Voltage dan die piek die je bedoeld?
Panelen waarvan in de technische fiche de VOC 59,6V is zou ik nooit op een MPTT aansluiten waarvan de Vmax 60V is...maar ieder doet wat hij wil natuurlijk.WargamingPlayer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
Wanneer de Vmax onder de 60 ligt dan mag je er van uit gaan dat deze er onder blijft.
Meestal zo'n -0.25%/K.
De opgegeven Voc is bij 25°C.
Bij 22 graden verwacht je dus al meer dan 60V.
Bij -5°C komt daar 7.5% bij.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://marstek.de/products/marstek-venus-a
[ Voor 20% gewijzigd door Lief Adje op 05-10-2025 13:12 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Ze hebben het foutje met de BTW ontdekt. In Nederland kun je we ook wel voor deze prijs vinden (~600 euro incl. btw, Marstek.nl en anderen)Lief Adje schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:12:
De aanbieding is weer beschikbaar, nu alleen 499 en alleen leverbaar in Duitsland, helaas..
https://marstek.de/products/marstek-venus-a
[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 05-10-2025 13:39 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Ik verbruik zelf maar 150w per uur in de nacht. Is dit dan slecht voor de omvormer van de venus A of kan dat geen kwaad? Hoor het graag
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Een Venus A met 2 uitbreidbatterijen (totaal 6.36 kWh) kost €1500 en een Venus E 3.0 €1800 (5.12 kWh). En bij die Venus A krijg je dus ook nog 'gratis' een omvormer voor je zonnecellen ipv een losse omvormer te moeten kopen. Waarom zou je dan uberhaupt nog voor een Venus E gaan? Zelfs als je die zonnepaneel-aansluitingen niet gebruikt ben je goedkoper uit met een Venus A setje?
Wel inderdaad ook nog een verschil in max vermogen (1200W vs 2500W), maar dat kan je goedmaken met 2x Venus A (eentje met een uitbreidingsbatterij, en eentje zonder om alsnog de 6.36 kWH te hebben): nog meer zonnepaneel-aansluitingen beschikbaar dan, en nog steeds goedkoper uit dan een enkele Venus E 3.0
Wat mis ik, is er een nadeel aan zo'n combi batterij-zonnepaneel omvormer? Lijkt me eerder dat je nog wat minder omvormingsverliezen hebt, ik kan niet echt een nadeel bedenken?
[ Voor 10% gewijzigd door Capt Waffles op 05-10-2025 17:43 ]
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Ik zie twee kleine nadelen:Capt Waffles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:42:
Ik snap denk ik de (uitbreidbare) batterijen met ingebouwde zonnepaneel/MPPT aansluitingen niet helemaal..
Een Venus A met 2 uitbreidbatterijen (totaal 6.36 kWh) kost €1500 en een Venus E 3.0 €1800 (5.12 kWh). En bij die Venus A krijg je dus ook nog 'gratis' een omvormer voor je zonnecellen ipv een losse omvormer te moeten kopen. Waarom zou je dan uberhaupt nog voor een Venus E gaan? Zelfs als je die zonnepaneel-aansluitingen niet gebruikt ben je goedkoper uit met een Venus A setje?
Wel inderdaad ook nog een verschil in max vermogen (1200W vs 2500W), maar dat kan je goedmaken met 2x Venus A (eentje met een uitbreidingsbatterij, en eentje zonder om alsnog de 6.36 kWH te hebben): nog meer zonnepaneel-aansluitingen beschikbaar dan, en nog steeds goedkoper uit dan een enkele Venus E 3.0
Wat mis ik, is er een nadeel aan zo'n combi batterij-zonnepaneel omvormer? Lijkt me eerder dat je nog wat minder omvormingsverliezen hebt, ik kan niet echt een nadeel bedenken?
1: Bij de Venus E heb je een noodstroomvoorziening van 2500W i.p.v. 1 of 2 keer 1200W. Daar heb ik wel wat use cases voor.
2: ik vindt de vorm van een Venus E wat handiger.
Maar de Venus A heeft ook een ander groot voordeel, als je die PV aansluitingen gebruikt heb je waarschijnlijk een veel hogere RTE.
Maar wat mij betreft heb je eigenlijk wel een goed punt, en moet de prijs van de Venus E nu naar beneden
[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-10-2025 18:03 ]
Als je 2x een Venus A neer zet heb je ook twee maal een noodstroom. Wel wat ingewikkelder. Als je in de toekomst wilt uitbreiden is de Venus A ws. de betere keus. Ook als je b.v. alleen maar een PC en koelkast op noodstroom wilt zetten heb je aan 1 Venus A voldoende en ben je goedkoper uit. Wil je echt meer kun je ook nog kijken naar de Venus D. (waarvan de prijzen tov. de E nog niet duidelijk zijn). Kortom keuzes worden lastiger, maar de Venus A is gezien zijn prijs wel een geduchte tegenhanger van de E.HandyLumberjack schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Ik zie twee kleine nadelen:
1: Bij de Venus E heb je een noodstroomvoorziening van 2500W i.p.v. 1 of 2 keer 1200W. Daar heb ik wel wat use cases voor.
2: ik vindt de vorm van een Venus E wat handiger.
Maar de Venus A heeft ook een ander groot voordeel, als je die PV aansluitingen gebruikt heb je waarschijnlijk een veel hogere RTE.
Maar wat mij betreft heb je eigenlijk wel een goed punt, en moet de prijs van de Venus E nu naar beneden.
[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-10-2025 18:53 ]
Normaliter mag je offgrid omvormers niet parallel zetten, dus alle apparaten die 1200W plus vragen kun je niet bedienen met de Venus A. En vooral aanloop stromen zijn dan al redelijk snel een beperking.HHF schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:06:
[...]
Als je 2x een Venus A neer zet heb je ook twee maal een noodstroom. Wel wat ingewikkelder. Als je in de toekomst wilt uitbreiden is de Venus A ws. de betere keus. Ook als je b.v. alleen maar een PC en koelkast op noodstroom wilt zetten heb je aan 1 Venus A voldoende en ben je goedkoper uit. Wil je echt meer kun je ook nog kijken naar de Venus D. (waarvan de prijzen tov. de E nog niet duidelijk zijn). Kortom keuzes worden lastiger, maar de Venus A is gezien zijn prijs wel een geduchte tegenhanger van de E.
Klopt. Maar je kunt op de ene je PC's etc zetten en op de andere je koelkast. Je zult toch al met verlengsnoeren etc moeten werken om (voor de meesten) van je batterij naar de woonkamer / keuken te komen.HandyLumberjack schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:03:
[...]
Normaliter mag je offgrid omvormers niet parallel zetten, dus alle apparaten die 1200W plus vragen kun je niet bedienen met de Venus A. En vooral aanloop stromen zijn dan al redelijk snel een beperking.
Ik begrijp wel niet goed waarom je ze niet parallel zou mogen zetten en waarom die wel naar 1200 mogen gaan (tenzij de nederlandse wetgeving anders is dacht ik dat het maximum op 800w stond).
Niet parallel zetten had betrekking ook offgrid/noodstroom bedrijf.davidder schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:34:
Ik was me net hetzelfde aan het bedenken, waarom zou je een marstek E kopen ipv 2 x een venus A. Als ik het goed begrepen heb, in een plug in situatie) heb je met de E een (dis)charge maximum van 800w en met de A in die situatie 2400w... of ik zie het volledig verkeerd (wat volledig kan).
Ik begrijp wel niet goed waarom je ze niet parallel zou mogen zetten en waarom die wel naar 1200 mogen gaan (tenzij de nederlandse wetgeving anders is dacht ik dat het maximum op 800w stond).
Officieel mogen zowel de A als de E maximaal 800 watt leveren op een groep met andere afnemers (en mag je er maar een aansluiten per groep).
De E kan 2500W terugleveren op een (eigen) groep, dus dat is vergelijkbaar met 2 keer A.
Zelf heb ik minder een probleem met de 800w afgifte, maar mijn zonnepanelen produceren vaak meer dan 800w.
Ter info, Ik heb niet direct de mogelijkheid een eigen groep te creeren.
Zet je ze toch in serieHandyLumberjack schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:03:
[...]
Normaliter mag je offgrid omvormers niet parallel zetten, dus alle apparaten die 1200W plus vragen kun je niet bedienen met de Venus A. En vooral aanloop stromen zijn dan al redelijk snel een beperking.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, dat werkt niet.
Zit zo'n teller wel ergens verstopt?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialc...
De meeste onverwarmde ruimtes worden echt niet zomaar -15, laat staan dat de batterij ook helemaal afkoelt tot die temperatuur, denk dat de batterij niet snel onder het vriespunt zit. Dus ik verwacht weinig beperkingen.SatScan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:56:
Voor de komende winter en alle Marstek bezitters die de batterijen in een niet verwarmde ruimte hebben geplaatst. Een laadtest met -15c ... brrr
YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialc...
Als ik hem in de schuur zou zetten zou ik me meer zorgen maken over hoge temperaturen in de zomer (i.c.m. wat stof/spinnenwebben wat de warmteafgifte beperkt) daar wordt de electronica en batterij niet beter van.
Warmte ontwikkelt zich uiteraard als de omvormer zijn werk doet... in de zomer is dat al vroeg in de ochtend en pas later op dag/avond... eigenlijk die periodes dat de buitentemperatuur doorgaans behaaglijk is.HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
De meeste onverwarmde ruimtes worden echt niet zomaar -15, laat staan dat de batterij ook helemaal afkoelt tot die temperatuur, denk dat de batterij niet snel onder het vriespunt zit. Dus ik verwacht weinig beperkingen.
Als ik hem in de schuur zou zetten zou ik me meer zorgen maken over hoge temperaturen in de zomer (i.c.m. wat stof/spinnenwebben wat de warmteafgifte beperkt) daar wordt de electronica en batterij niet beter van.
In de winter zijn er dagen aan met weinig zon opbrengst en bij een strenge winter kan het toch aardig afkoelen. Het is goed om te weten dat bij vorst de batterijen gewoon gebruikt kunnen worden zoals in de specs aangegeven!
m2c
Als je gebruikt maakt van de PV ingangen staat dat ding op vol vermogen te werken in de zomer, mijn huidige omvormers worden dan ook flink heet in de warme schuur...SatScan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:45:
[...]
Warmte ontwikkelt zich uiteraard als de omvormer zijn werk doet... in de zomer is dat al vroeg in de ochtend en pas later op dag/avond... eigenlijk die periodes dat de buitentemperatuur doorgaans behaaglijk is.
In de winter zijn er dagen aan met weinig zon opbrengst en bij een strenge winter kan het toch aardig afkoelen. Het is goed om te weten dat bij vorst de batterijen gewoon gebruikt kunnen worden zoals in de specs aangegeven!
m2c
Een echte mppt lader blijft gewoon koud. Mijn victron met 4500 watt tenminste wel. Zodra de AC omvormer begint met 1500 watt of hoger voel je pas warmte ontstaanHandyLumberjack schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:17:
[...]
Als je gebruikt maakt van de PV ingangen staat dat ding op vol vermogen te werken in de zomer, mijn huidige omvormers worden dan ook flink heet in de warme schuur...
1 PVoutput . Dongen NB
Wat niet geheel onlogisch is, aangezien DC naar DC een heel stuk efficienter is dan DC naar AC.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:55:
[...]
Een echte mppt lader blijft gewoon koud.
Helft van het efficientieverlies (of minder) betekend ook de helft van de gegenereerde warmte (of minder).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Maar die batterij zit dan (afhankelijk van hoeveel batterijuitbreidingen/nachtelijk verbruik/zonnepanelen je hebt) vrij snel vol, den dan gaat die werken als normale PV omvormer.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:55:
[...]
Een echte mppt lader blijft gewoon koud. Mijn victron met 4500 watt tenminste wel. Zodra de AC omvormer begint met 1500 watt of hoger voel je pas warmte ontstaan
Na een uurtje of vier vijf wel ja, maar in ieder geval geen continu verwarming voor de omgevingHandyLumberjack schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:20:
[...]
Maar die batterij zit dan (afhankelijk van hoeveel batterijuitbreidingen/nachtelijk verbruik/zonnepanelen je hebt) vrij snel vol, den dan gaat die werken als normale PV omvormer.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat mij betreft wel goed om hier een nuance in aan te brengen: "bij vorst de batterijen gewoon gebruikt kunnen worden". Bij <0 graden LFP nooit laden, wel ontladen. Dus bij vorst kan je ze niet gewoon gebruiken. Als de omvormer warm is en daardoor bij vorst de accu boven nul is, dan kan je wel laden. Maar is de accu zelf onder nul, dan niet laden om beschadiging te voorkomen.SatScan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:45:
[...]
Warmte ontwikkelt zich uiteraard als de omvormer zijn werk doet... in de zomer is dat al vroeg in de ochtend en pas later op dag/avond... eigenlijk die periodes dat de buitentemperatuur doorgaans behaaglijk is.
m2c
Maar dan wordt de batterij ook warm.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:01:
[...]
Na een uurtje of vier vijf wel ja, maar in ieder geval geen continu verwarming voor de omgeving
In een plek waar het zomers echt warm kan worden zal de degradatie (van met name de bovenste batterij) aanzienlijk sneller gaan dan wanneer die ergens binnen staat waar het altijd rond de 20°C is.
Hoe zit dit dan bij lfp batterijen in auto's? Het thermisch management is natuurlijk niet altijd in bedrijf om de temperatuur boven nul te houden.Taro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Wat mij betreft wel goed om hier een nuance in aan te brengen: "bij vorst de batterijen gewoon gebruikt kunnen worden". Bij <0 graden LFP nooit laden, wel ontladen. Dus bij vorst kan je ze niet gewoon gebruiken. Als de omvormer warm is en daardoor bij vorst de accu boven nul is, dan kan je wel laden. Maar is de accu zelf onder nul, dan niet laden om beschadiging te voorkomen.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Maar als je die laat af koelen tot -15 en dan wil laden, dan gaat het eerst een tijdje duren eer de batterij warm is, en dan pas zal het laadproces starten.Jan Workum schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Hoe zit dit dan bij lfp batterijen in auto's? Het thermisch management is natuurlijk niet altijd in bedrijf om de temperatuur boven nul te houden.
Dus 's morgens van thuis met 5% naar de snellader om de hoek werkt niet goed bij extreme kou. Beter kan je dan laden vlak voor je thuis aan komt.
@jelleeelco Misschien een typo, maar volgens mij is de prijs nog steeds dezelfde en bedoel je misschien marstek.de ?jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:54:
De venus a is behoorlijk in prijs gestegen bij Marstek.nl.... niet echt meer aantrekkelijk (prijs per kWh)
Nog steeds 600 euro toch? Dat is de MSRP van 499 + 21% BTW.jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:54:
De venus a is behoorlijk in prijs gestegen bij Marstek.nl.... niet echt meer aantrekkelijk (prijs per kWh)
Het was 600 incl BTW, nu 725 incl BTW voor de initiele set met omvormer.HHF schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:59:
[...]
Nog steeds 600 euro toch? Dat is de MSRP van 499 + 21% BTW.
Losse accu is van 450 incl BTW naar 600 incl BTW gegaan.
Denk dat ze een belletje van Marstek hebben gehad....
rare is dat hun 'sets' nog op de oude prijzen zijn gebaseerd.
[ Voor 39% gewijzigd door jelleeelco op 08-10-2025 17:07 ]
@jelleeelco Foutje van mij; Is toch 725 en 600 (heb de cache ververst)jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:01:
[...]
Het was 600 incl BTW, nu 725 incl BTW voor de initiele set met omvormer.
Losse accu is van 450 incl BTW naar 600 incl BTW gegaan.
Denk dat ze een belletje van Marstek hebben gehad....
rare is dat hun 'sets' nog op de oude prijzen zijn gebaseerd.
[ Voor 36% gewijzigd door antoinevromen op 08-10-2025 17:25 ]
Bij mij ook 725 euro. Had je deze al in je winkelwagen zitten o.i.d.?antoinevromen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
@jelleeelco Snap ik niks van; Zie onderstaande "dummybestelling" bij marstek.nl
[Afbeelding]
Mocht je overigens gelijk gaan voor 4,24kwh (of meer) dan is de prijs weer 600 en 450 voor losse batterij(en).
Ze zullen de prijzen wel aan het verhogen zijn, maar nog niet goed doorgevoerd op de site. Bij thuisbattterij hetzelfde.. In de google adds op 589, op de site andere prijs.meesje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Bij mij ook 725 euro. Had je deze al in je winkelwagen zitten o.i.d.?
Mocht je overigens gelijk gaan voor 4,24kwh (of meer) dan is de prijs weer 600 en 450 voor losse batterij(en).
Gewoon geduldig wachten tot begin november
Nu de prijzen verhogen en met black-friday hebben ze opeens aanbiedingen (zoals de prijzen voorheen waren ;-)HHF schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:10:
[...]
Ze zullen de prijzen wel aan het verhogen zijn, maar nog niet goed doorgevoerd op de site. Bij thuisbattterij hetzelfde.. In de google adds op 589, op de site andere prijs.
Gewoon geduldig wachten tot begin november. Dan is de Venus A echt beschikbaar en zullen we meer duidelijkheid krijgen over de prijs in Nederland.