• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Welk tastbaar effect heeft deze aanpak gehad wat als valsspelen bestempeld kan worden? Zij zijn inderdaad hun eigen ding gaan doen maar niet perse ten koste van anderen in een oneerlijke vorm o.i.d. Als je diep genoeg inzoomt op alle wereldmachten en continenten stinkt die hele zooi, alleen China is lastig te peilen omdat ze inderdaad een eigen koers varen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Om een voorbeeld te noemen, er was laatste veel te doen over dat onderdeeltje in de slimme meter dat van Chinese komaf zou zijn, welke door halve staatsbedrijven in Nederland massaal toegepast zal worden, waarbij de Europese industrie aan de bel trok dat het oneerlijk zou zijn omdat het bedrijf dat de aanbesteding won staatssteun krijgt van China. Mijn reactie is: ja, en? Wat let EU om iets vergelijkbaars te doen? Wat let VS iets vergelijkbaars te doen? Als Europa hardop uitspreekt te willen divesten van Amerikaanse diensten zal Trump weer dreigen met invoerheffingen en sancties. Dat is toch ook een vorm van staatssteun?

Er valt ook genoeg te leren van de aanpak van de Chinezen zonder te roepen dat ze vals spelen. We hebben hier onze eigen prioriteiten niet op orde.
Europa moet inderdaad een eigen koers varen.

En niet in de val trappen van: in de VS is het erger want zie: ... dus we zijn goed bezig.

Het feit dat we zo aangevallen worden door de VS is net een goed teken. Ik hoop dat iedereen er nu wel van overtuigd is dat Europa zeker niet Amerikaanser moet worden.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:58
_Bailey_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:58:
https://www.cbsnews.com/n...drawing-invite-to-canada/

President Trump said Thursday that Canada is no longer invited to join his international Board of Peace, following days of tension between the president and the United States' northern neighbor.

The president announced the move in a message to Canadian Prime Minister Mark Carney on Truth Social, saying the Board of Peace "is withdrawing its invitation to you regarding Canada's joining, what will be, the most prestigious Board of Leaders ever assembled, at any time."

Geloof niet dat Carney rouwig is dat Trump 'm van de lijst schrapt van de International Board of Warlords.
sterker nog, wie wil nu echt bij deze loesche club horen, en ja, mooie alteratieve en meer accurate titel.
weer een stap dichter bij tot WW III.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:52
kazuka schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Fetterman? Dat is een Republikein in disguise. Ontzettend impopulair bij de democratische kiezers en kiest bij stemmen bijna altijd voor het rode kamp. De keuze pool is gewoon heel klein en het zal altijd iemand zijn die al vrij centrum georiënteerd is en AIPAC gesponsord is.

Daarom is AOC ook kansloos want dat is 1 van de weinigen die tegen de gevestigde orde en de dinosaurussen van de DNC in gaat. Die krijgt nooit genoeg steun helaas.
Damn, ik wist dat hij vroeger progressief was en dat mensen teleurgesteld in hem waren toen hij eenmaal verkozen was, maar dat hij zo ver opgeschoven was inmiddels...
Bijna als Robert Kennedy, die ook van centre Democrat naar kamp Trump geschoven is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

G83 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:43:
[...]

1.De groei in welvaart loopt de afgelopen 30 jaar fors achter bij de VS (en veel andere landen).

2.'gelijke normen voor producten', Joepie, dat telefoonkabeltjes universeel zijn en doppen vast zitten aan flessen? Echt fijn! De hele wereld schiet ons aan alle kanten voorbij, maar we hebben wel heel veel prachtige regeltjes.

3. Een stem op het wereldtoneel. Waar dan? Wanneer dan? De EU wordt niet eens serieus genomen rondom de oorlog in Oekraïene, laat staan bij alle andere conflicten in de wereld.

Schrijf eens pagina's vol over de geneugten van de EU, ik zie er niet zoveel... Meer soereiniteitsoverdracht zou erin kunnen resulteren dat de EU slagvaardiger en effectiever wordt, maar ik vrees vooral dat het nog slechter wordt dan het nu al is.
Als we nou eens wat minder saboteurs in de EU hadden, dan hadden we er nog véél beter voor gestaan.

Vaak bu'j te bang!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Welk tastbaar effect heeft deze aanpak gehad wat als valsspelen bestempeld kan worden? Zij zijn inderdaad hun eigen ding gaan doen maar niet perse ten koste van anderen in een oneerlijke vorm o.i.d. Als je diep genoeg inzoomt op alle wereldmachten en continenten stinkt die hele zooi, alleen China is lastig te peilen omdat ze inderdaad een eigen koers varen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Om een voorbeeld te noemen, er was laatste veel te doen over dat onderdeeltje in de slimme meter dat van Chinese komaf zou zijn, welke door halve staatsbedrijven in Nederland massaal toegepast zal worden, waarbij de Europese industrie aan de bel trok dat het oneerlijk zou zijn omdat het bedrijf dat de aanbesteding won staatssteun krijgt van China. Mijn reactie is: ja, en? Wat let EU om iets vergelijkbaars te doen? Wat let VS iets vergelijkbaars te doen? Als Europa hardop uitspreekt te willen divesten van Amerikaanse diensten zal Trump weer dreigen met invoerheffingen en sancties. Dat is toch ook een vorm van staatssteun?

Er valt ook genoeg te leren van de aanpak van de Chinezen zonder te roepen dat ze vals spelen. We hebben hier onze eigen prioriteiten niet op orde.
Europa heeft een te hoge levenstandaard om überhaupt met China te concurreren. Wat weerhoudt Europa ervan om ook een 80 urige werkweek in te voeren, het minimum loon te schrappen en de arbeidsomstandigheden wet op te zeggen? Met een beetje staatssteun red je het niet.

Ik vind valsspelen niet de juiste term, maar zou toch niet zoveel van de Chinese aanpak willen leren hier in Europa. De productiviteit in Europa is omgerekend naar Amerikaanse werkweken niet heel verschillend, als we in productiviteit willen groeien moeten we knetterharde concessies doen op onze levenstandaard. (Dat in een land waarin het uitermate gefaseerd afbouwen van de hypotheekrente aftrek al geblokkeerd wordt) Laten we vooral weg blijven bij dat soort ideeën. En vooral de Chinese en Amerikaanse levensstandaard niet nastreven.

• Wozmro
  • Nu online
[...]

1.De groei in welvaart loopt de afgelopen 30 jaar fors achter bij de VS (en veel andere landen).

2.'gelijke normen voor producten', Joepie, dat telefoonkabeltjes universeel zijn en doppen vast zitten aan flessen? Echt fijn! De hele wereld schiet ons aan alle kanten voorbij, maar we hebben wel heel veel prachtige regeltjes.

3. Een stem op het wereldtoneel. Waar dan? Wanneer dan? De EU wordt niet eens serieus genomen rondom de oorlog in Oekraïene, laat staan bij alle andere conflicten in de wereld.

Schrijf eens pagina's vol over de geneugten van de EU, ik zie er niet zoveel... Meer soereiniteitsoverdracht zou erin kunnen resulteren dat de EU slagvaardiger en effectiever wordt, maar ik vrees vooral dat het nog slechter wordt dan het nu al is.
Technische gelijkvormigheid zorgt net voor een enorme boost qua efficiëntie en dus lagere prijzen.

En die regels moeten inderdaad van bovenaf opgelegd worden.

Er zijn oneindig veel voorbeelden waar jij ook elke dag van profiteert. Niet enkel rechtstreeks als eindconsument maar ook onrechtstreeks in de totale economische productieketen.

Stel bijvoorbeeld dat iedere autofabrikant zijn eigen soort autobanden zou hebben en dat je dus verplicht bent om telkens nieuwe banden te kopen bij de fabrikant van je auto. Zou de prijs dan hoger of lager zijn?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Welvaart in de VS? Ik weet niet of je er weleens geweest bent, maar de kloof is daar echt gigantisch. Als je ook maar een beetje buiten de (goede delen van) de grote steden komt, waan je je in 1970.

GDP is inderdaad harder gegroeid.

De reden dat de EU niet serieus genomen wordt, komt ook vooral door dit soort anti-EU reacties. We zullen echt samen moeten optrekken, en veel meer een eigen blok moeten vormen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-01-2026 12:02 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
renegrunn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:41:
En als je dacht dat de bodem wel was bereikt qua… nouja ik weet het ook niet meer, geen woorden bestaan hier voor.

Witte Huis deelt bewerkte foto van advocate na arrestatie tijdens ICE-protest en laat haar hysterisch huilen
de bodem is nog lang niet in zicht. Trump is pas een jaartje onderweg... en Miller heeft nog een heel project af te werken, samen met oa zn vriendje Thiel.

Letterlijk iedereen in zijn team liegt alsof het de Olympics zijn; van een Hegseth tot Vance tot Noem, van Trump tot Rubio tot Bessent. En Patel (FBI) als een soort bonus.
Het is simpelweg dagelijkse kost voor deze lui ; liegen / zaken verdraaien / ontkennen.

Davos mag voorbij zijn, de gemoederen ietwat gaan liggen wat betreft Groenland.
Maar dat er nog veel, veel meer ellende aankomt vanuit Trump (en zijn team) nationaal en internationaal dat staat inmiddels wel vast, daar hoef je geen zwemdiploma A voor te hebben, hooguit een veterstrikdiploma.

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 23-01-2026 12:14 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
[...]

Wat dacht je van :
Vrij reizen
Werken waar je maar wil binnen de EU
Spaarrekeningen openen in heel Europa
Bellen 'roaming' in heel Europa zonder torenhoge kosten
Goedkope vliegtickets
Recht om vergeten te worden
Makkelijk afmelden voor spam/reclame
Voedselveiligheid
En dit bedenk ik in twee minuten er zal vast nog wel meer voordeel aan de EU te bedenken zijn.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:24

G83

MikeyMan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Welvaart in de VS? Ik weet niet of je er weleens geweest bent, maar de kloof is daar echt gigantisch. Als je ook maar een beetje buiten de (goede delen van) de grote steden komt, waan je je in 1970.

De reden dat de EU niet serieus genomen wordt, komt ook vooral door dit soort anti-EU reacties. We zullen echt samen moeten optrekken, en veel meer een eigen blok moeten vormen.
Ja, wel eens geweest. Grote welvaart verschillen inderdaad, naar.
*knip* offtopic en geen enkele bron voor gigantische claims die je maakt

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 23-01-2026 12:42 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

G83 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Ja, wel eens geweest. Grote welvaart verschillen inderdaad, naar.
*knip*
*knip* don't feed the troll

[ Voor 58% gewijzigd door polthemol op 23-01-2026 12:43 ]

Vaak bu'j te bang!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:26

ericplan

5180 Wp PV

Mooie vergelijking tussen welvaart EU en US.
https://esb.nu/europa-sco...lvaart-beter-dan-amerika/
De welvaart is hier beter verdeeld en we belasten het milieu minder. Tegelijkertijd de constatering dat de definitie van welvaart nodig herzien moet worden. Zaken als levensverwachting of milieubelasting tellen nu niet mee.

A'dam PVOutput

• G83

G83

*knip* offtopic, dit topic gaat over de VS, niet over de EU

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 23-01-2026 12:44 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

MikeyMan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:01:

Ik blijf erbij dat het een lening op de toekomst is. Harde groei en explosie van de staatsschuld ziet er nu mooi uit maar de rekening moet betaald worden. Ik weet dat ze in de VS daar altijd op een volgende termijn van democraten gokken, maar Trump heeft inmiddels Griekse toestanden behaald en de rest van de wereld is al het verkopen gegaan.

Dus ja, op papier een duur huis, in praktijk een onbetaalbare tophypotheek. Je hoopt eigenlijk dat Trump nog in leven is als de boel ontploft en iedereen naar de schuldige kijkt.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:07
Ondertussen in Minnesota:
‘Enough Is Enough’: Hundreds of Minnesota Businesses Take Stand Against ICE
As tensions mount and a sense of fear of detention by immigration agents permeates the state, vendors, labor unions and residents are set to participate in an economic blackout and gather at prayers and protests on what organizers called a “Day of Truth and Freedom.”
Een staking tegen het geweld van een fascistische organisatie 🤔 .. daar had ik eerder iets over geleerd.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:29:
[...]
Mja, dat is wel een beetje het ding. In de VS kijkt men graag naar keiharde cash. Zodra je begint over de sociale voordelen die men hier heeft wordt dat vaak onder de tafel geschoven. Maar het feit dat wij snel naar de dokter kunnen, meer vrije tijd hebben en geen doodwerk cultuur zijn zaken die effectief wel in zekere zin onze rijkdom omhoog duwen.

Ik heb in die zin vooral het idee dat men over het algemeen in de VS vrij beperkt kijkt omdat het anders pijnlijk wordt. Als je video's kijkt van Amerikaanse expats in de EU of mensen die vanuit de VS naar de EU zijn gemigreerd dan pas hoor je echt de verschillen. Een veel gehoorde is het eerste bezoek aan de dokter of het ziekenhuis hier en hoe ze bijna omvallen van het verschil in kosten.
Wat ik in discussies met Amerikanen nu vooral hoor is het bekende Trump fabeltje dat wij een soort 'vakantie' hebben op kosten van de VS. Doordat zij onze bescherming hebben geregeld en we voordeel hadden van de handelsbalans enzo.

Het kan er bij hen maar niet in dat ze gewoon niet het beste systeem hebben ter wereld. Dat wordt er bij ze op school zo hard ingehamerd. "Wij zijn de beste natie ter wereld en alle andere zijn luie slappe wijven"

En ja ze geven veel te veel om geld geld geld. Terwijl ze niet kijken naar kosten van levensonderhoud. Of levenskwaliteit. (Work/Life balans enzo). Amerikanen denken vaak dat ze een tijdelijk aan lagerwal zijnde miljardair zijn :)

Ze lopen ook altijd te zeuren over onze geboortecijfers. Terwijl ik vind (en ik denk veel europeanen) dat we ook niet moeten proberen de planeet vol te proppen met mensen want daar komen alle conflicten over bronnen en milieuproblemen juist vandaan.

Maar wat me het meest verontrust: De amerikanen waar ik mee discussieer op fora enzo zijn verstokte democraten (want met de MAGA amerikanen ga ik sowieso niet in een forum zitten natuurlijk). Maar die lopen dus toch allerlei Trump dooddoeners te spuwen. Er verandert wel degelijk wat daar in de mindset aan beide kanten.

PS: Nu het weer wat rustiger is met de patstelling tegenover Trump, zou het nu niet een heel goed moment zijn om wat van ons goud terug te halen? Want er komt vroeg of laat wel een nieuwe crisis en dan heeft hij dat een stuk minder om ons mee voor het blok te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Llopigat op 23-01-2026 12:43 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:23
becopol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:45:
[...]

En om de stabiliteit te waarborgen krijgt elk land één keer deze keuze, erin of eruit en dat is het dan. Het is onbestaanbaar dat landen als Noorwegen en Zwitserland wel de lusten hebben van de EU, maar niet de lasten.
Dat klopt niet helemaal, ze moeten ook aan de voorwaarden voldoen voor handel en kwaliteit. Kijk eens wat er met het VK gebeurd is na de Brexit, nee zonder regels etc zijn we beter af.....

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:26

ericplan

5180 Wp PV

Wozmro schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Technische gelijkvormigheid zorgt net voor een enorme boost qua efficiëntie en dus lagere prijzen.

En die regels moeten inderdaad van bovenaf opgelegd worden.

Er zijn oneindig veel voorbeelden waar jij ook elke dag van profiteert. Niet enkel rechtstreeks als eindconsument maar ook onrechtstreeks in de totale economische productieketen.

Stel bijvoorbeeld dat iedere autofabrikant zijn eigen soort autobanden zou hebben en dat je dus verplicht bent om telkens nieuwe banden te kopen bij de fabrikant van je auto. Zou de prijs dan hoger of lager zijn?
Zo is de US een van de weinige landen waar het metrieke stelsel nauwelijks gebruikt wordt. Als Trump echt vooruitgang zou willen tekent hij met z’n sharpie even een decreet om over te gaan naar metrisch. Beter voor de concurrentiepositie.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/18300.jpeg

A'dam PVOutput

• G83

G83

*knip* commentaar op moderatie kan per DM met de desbetreffende moderator

[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 23-01-2026 12:48 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:52

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Diverse posts over ongelijkheid in de EU verwijderd: dit topic gaat nog altijd over de Amerikaanse politiek. Als men de diepte in wil duiken over ongelijkheid in andere landen, staat het je vrij daar een topic voor te openen, maar hier is niet de plek

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:29
G83 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:56:
@becopol @Wolfp4ck En waarom zouden we dat willen? Welke grootse successen zou deze nieuwe Europese superstaat kunnenen bereiken die we in de huidige vorm niet kunnen bereiken?

En welke prestaties heeft de EU de afgelopen 30 jaar geleverd om deze denkrichting te rechtvaardigen?
ik weet niet of je me gelooft of niet, maar in de laatste 30 jaar is de kloof tussen de USA en de Eurozone een pak kleiner geworden en is de economische groei sterker in de Eurozone dan in de USA en Rusland (China laat ik uit de vergelijking)
Sinds de EU er is, hoeveel oorlogen heeft het continent nog gezien van de lidstaten ?
Ik ken je leeftijd niet, maar ik hoop dat je niet denkt dat de stabiliteit die onze streek de laatste 30-40 jaar gekend heeft zomaar vanzelf gekomen is :)

Successen ?
Een vuist maken tegen despoten zoals een Trump die telkens hij Europa afvalt mijn bloed doet koken ;)
Dat mag gerust economisch zijn.
Ik zou het toejuichen moest EU wat meer toenadering zou zoeken met Aziatische landen.
Maarja, nu is er een oranje gek die tarieven roept en alle lokale politiekers hier in de EU beginnen te beven.
En dan heb je nog Rutte, de grootste verrader die onze streken ooit heeft meegemaakt die die gek Daddy zit te noemen.

Ik begin zelf nu kwaad te worden als ik zie hoe erg Rutte de defensie uitgaven van NL heeft beknot om achteraf als NAVO baas te roepen dat het beter moet.
ik ga nu stoppen alvorens ik volledig het roer verlies :(

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Llopigat schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Wat ik in discussies met Amerikanen nu vooral hoor is het bekende Trump fabeltje dat wij een soort 'vakantie' hebben op kosten van de VS. Doordat zij onze bescherming hebben geregeld en we voordeel hadden van de handelsbalans enzo.

Het kan er bij hen maar niet in dat ze gewoon niet het beste systeem hebben ter wereld. Dat wordt er bij ze op school zo hard ingehamerd. "Wij zijn de beste natie ter wereld en alle andere zijn luie slappe wijven"

En ja ze geven veel te veel om geld geld geld. Terwijl ze niet kijken naar kosten van levensonderhoud. Of levenskwaliteit. (Work/Life balans enzo). Amerikanen denken vaak dat ze een tijdelijk aan lagerwal zijnde miljardair zijn :)

Ze lopen ook altijd te zeuren over onze geboortecijfers. Terwijl ik vind (en ik denk veel europeanen) dat we ook niet moeten proberen de planeet vol te proppen met mensen want daar komen alle conflicten over bronnen en milieuproblemen juist vandaan.

Maar wat me het meest verontrust: De amerikanen waar ik mee discussieer op fora enzo zijn verstokte democraten (want met de MAGA amerikanen ga ik sowieso niet in een forum zitten natuurlijk). Maar die lopen dus toch allerlei Trump dooddoeners te spuwen. Er verandert wel degelijk wat daar in de mindset aan beide kanten.

PS: Nu het weer wat rustiger is met de patstelling tegenover Trump, zou het nu niet een heel goed moment zijn om wat van ons goud terug te halen? Want er komt vroeg of laat wel een nieuwe crisis en dan heeft hij dat een stuk minder om ons mee voor het blok te zetten.
De geboortecijfers van de VS zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Bovendien zijn de geboortecijfers van de EU hun zaak niet maar de onze. Het Trump fabeltje houdt ook geen rekening met zaken zoals belasting afdracht.

Ze externaliseren hun problemen waarschijnlijk omdat een deel dom klapvee is en een deel inherent weet dat ze niet de macht hebben om de corrutpie in eigen land op te lossen middels stemmen.

De oorsprong van dat probleem ligt waarschijnlijk in de koude oorlog. Socialisme werd toen de boeman en is dat decennia lang geweest. De komst en winst van Mamdani in New York komt daarom ook aan als een schok in de VS. Socialisme is een ondenkbaar iets.

Europa heeft altijd tussen twee vuren gezeten. Wij hebben altijd een hybride vorm gekozen uit de eenvoudige reden dat ons sociaal politieke klimaat altijd al een moeilijke zaak was. In de VS hebben ze als gevolg van de koude oorlog stelselmatig enige vorm van socialisme ontmanteld. Ik zie dat als een sociaal trauma. In Rusland is dat sociale trauma vooral een vorm van angst gemengd met een vals superioriteitsgevoel. Men wantrouwt daar Europa en dat wordt geëxploiteerd door mensen zoals Poetin die effectief een echo zijn van de Sovjet Unie.
In de VS is dat trauma meer dat enige vorm van socialistisch slag wordt gezien als kwaadaardig. Men moet sterk zijn en op eigen benen staan, vrij van de staat. Maar vervolgens slurpen de superrijken bergen met geld van de burgers op die net zo goed effectief in werkende sociale vangnetten kon worden gestopt.

In die zin in de opkomst van Socialisten in de rangen van de Democraten niet heel vreemd. Liberalisme heeft gefaald en heeft geen antwoord op het fascisme van MAGA. Dat antwoord lijkt dus socialisme te worden. Maar het gaat heel langzaam en de tijd die verloren gaat in een mogelijke transitie geeft openingen voor Trump en de mensen die hem aansturen. Bovendien zijn de liberalen bij de Democraten de andere kant van de munt - ze worden ook aangestuurd door een kliek superrijken die niet veel geven om de burger.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Llopigat schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Hier zit ergens ook nog wel een kern van waarheid in ook. Het geld dat wij niet aan defensie hebben uitgegeven, hebben we aan andere zaken uitgegeven. Het zogenaamde vredesdividend waar we gretig gebruik van hebben gemaakt. En nu de zure vruchten plukken.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Hier zit ergens ook nog wel een kern van waarheid in ook. Het geld dat wij niet aan defensie hebben uitgegeven, hebben we aan andere zaken uitgegeven. Het zogenaamde vredesdividend waar we gretig gebruik van hebben gemaakt. En nu de zure vruchten plukken.
Zo zie ik dat niet. Defensieproductie levert ook geldstromen op die terug gaan naar de burger. Ik ben van mening dat er vast geld zal gaan naar defensie maar ik verwacht ook dat wij in staat zijn om veel van onze sociale stelsels gewoon in tact te laten ondanks dat.

Zolang die uitgaven in de EU blijven is het gewoon een nieuwe manier van interne geldstroom. Het kan zelfs positief uitpakken als men buiten de EU wapens gaat aanschaffen bij ons. Afwachten dus.

In die zin dnek ik dat de VS meer lijdt door zijn eigen keuzes dan de EU. Sterker nog, ik wil dat fabeltje uit de lucht schieten. De EU legers zijn op veel manieren sterker en beter bevoorraad dan de VS. Ja. De VS heeft een enorme luchtvloot en veel diepzee schepen. Maar de EU hoeft niet globaal te kunnen toeslaan. De Eu heeft bijvoorbeeld qua landmacht en zaken zoals near shore veel meer dan de VS heeft.

Het is een fabeltje dat de EU geen groot leger heeft. Verzonnen door Trump omdat wij niet destroyers en vliegdekschepen kunnen sturen als zij aan de andere kant van de wereld actie ondernemen. De reden waarom wij dat niet kunnen is niet budgettaire soberheid op het leger maar omdat de Eu een andere modus operandi voor zijn defensie heeft.

Compleet Trumperiaans fabeltje dus.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Ik begin zelf nu kwaad te worden als ik zie hoe erg Rutte de defensie uitgaven van NL heeft beknot om achteraf als NAVO baas te roepen dat het beter moet.
ik ga nu stoppen alvorens ik volledig het roer verlies :(
Ik zie regelmatig in dit en andere topics langskomen dat het aan Rutte ligt dat er te veel is bezuinigd op defensie. Dit klopt niet, en het is onjuist om Rutte als de hoofdschuldige aan te wijzen voor de bezuinigingen op defensie.

Direct na de val van de Sovjetunie zijn alle Navo landen fors gaan bezuinigen op defensie. Ook bijvoorbeeld de VS en de UK hebben fors bezuinigd op defensie in Europa en bijvoorbeeld tientallen bases in Duitsland gesloten. De bezuinigingen in Nederland maakten dus deel uit van een bredere trend in Europa. In Nederland is de opkomstplicht sinds 1997 opgeschort en is het leger veranderd van een dienstplichtig leger in een veel kleiner beroepsleger, waar dus ook minder geld voor nodig was. Ook de doelstelling veranderde, van hoofdtaak 1 (beschermen van eigen grondgebied en dat van bondgenoten) naar hoofdtaak 2 (beschermen van de internationale rechtsorde). Die 2e hoofdtaak vereist het stellen van andere prioriteiten in de organisatie dan het uitvoeren van de 1e hoofdtaak. Maar die veranderingen, en de daarbij behorende bezuinigingen, zijn dus lang voor het 1e kabinet Rutte in gang gezet. Ook dat defensie decennialang ondergefinancierd is speelt al lang voor Rutte-1.

Na de Russische invallen in de Krim en de Donbas is in heel Europa de waarschuwing die daarvan uit had moeten gaan genegeerd. Ook hierin waren de Nederlandse kabinetten dus trendvolgend en sloot dit aan bij de stemming in de rest van Europa. Maar ook de Nederlandse kiezer liep destijds niet warm voor extra investeringen in onze defensie.

Dat Nederland de afgelopen dennia onvoldoende heeft geïnvesteerd in defensie klopt inderdaad, maar het is teveel eer om Rutte te verwijten dat de afbraak van de Nederlandse krijgsmacht aan hem ligt. Dat was een proces dat al lang voor hem in gang was gezet, en waaraan alle gevestigde partijen in Nederland medeschuldig zijn.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

HEY_DUDE schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Europa heeft een te hoge levenstandaard om überhaupt met China te concurreren. Wat weerhoudt Europa ervan om ook een 80 urige werkweek in te voeren, het minimum loon te schrappen en de arbeidsomstandigheden wet op te zeggen? Met een beetje staatssteun red je het niet.

Ik vind valsspelen niet de juiste term, maar zou toch niet zoveel van de Chinese aanpak willen leren hier in Europa. De productiviteit in Europa is omgerekend naar Amerikaanse werkweken niet heel verschillend, als we in productiviteit willen groeien moeten we knetterharde concessies doen op onze levenstandaard. (Dat in een land waarin het uitermate gefaseerd afbouwen van de hypotheekrente aftrek al geblokkeerd wordt) Laten we vooral weg blijven bij dat soort ideeën. En vooral de Chinese en Amerikaanse levensstandaard niet nastreven.
Mijn ervaring is dat het weinig te maken heeft met levensstandaard en veel meer te maken heeft met de allocatie van je middelen en focus. Kijk eens naar Nederland. Denk je nou werkelijk dat er in China een industrie die verantwoordelijk is voor een verwaarloosbaar aandeel in je BNP en beslag legt op je bouwplannen zo'n dominante rol zou geven in beleidsvorming en vertraging van vooruitgang? Natuurlijk niet. We moeten kappen met industrieën waar in beperkte mate brood in zit en uitnutten waar wij goed in zijn. Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van levensstandaard.
Bovendien hebben wij in NL en in Europa een ongekend dominante 'consultant cultuur'. Er wrodt met onzettend veel geld en overheidssubsidies gesmeten om allerlei onderzoeksrapporten, programma's en visies op te stellen waar geen reet mee gedaan wordt en in het ergste geval nog contraproductief is. De EU is helemaal doorgeslagen is het maken van regelgeving. De compliance afdelingen van maakbedrijven zijn groter dan de R&D afdeling, terwijl wij het verschil moeten maken met R&D, productie en innovatie.

Nee, niet wijzen naar China. We maken er zelf een gigantisch potje van omdat wij totaal stuurloos en focusloos zijn waarbij wij de maakindustrie beschouwen als boeven die beteugeld moeten worden met regels in plaats van kansenindustrie om in te investeren. Dat is ook de essentie van het rapport Draghi en rapport Wennink.

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 23-01-2026 13:31 ]

• autje
  • Nu online
Delerium schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik blijf erbij dat het een lening op de toekomst is. Harde groei en explosie van de staatsschuld ziet er nu mooi uit maar de rekening moet betaald worden. Ik weet dat ze in de VS daar altijd op een volgende termijn van democraten gokken, maar Trump heeft inmiddels Griekse toestanden behaald en de rest van de wereld is al het verkopen gegaan.

Dus ja, op papier een duur huis, in praktijk een onbetaalbare tophypotheek. Je hoopt eigenlijk dat Trump nog in leven is als de boel ontploft en iedereen naar de schuldige kijkt.
Trump is daar niet de enige schuldige in natuurlijk, dit is al een aantal decennia beleid van beide kampen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Auredium schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Zo zie ik dat niet. Defensieproductie levert ook geldstromen op die terug gaan naar de burger. Ik ben van mening dat er vast geld zal gaan naar defensie maar ik verwacht ook dat wij in staat zijn om veel van onze sociale stelsels gewoon in tact te laten ondanks dat.

Zolang die uitgaven in de EU blijven is het gewoon een nieuwe manier van interne geldstroom. Het kan zelfs positief uitpakken als men buiten de EU wapens gaat aanschaffen bij ons. Afwachten dus.
[...]
In die zin dnek ik dat de VS meer lijdt door zijn eigen keuzes dan de EU. Sterker nog, ik wil dat fabeltje uit de lucht schieten. De EU legers zijn op veel manieren sterker en beter bevoorraad dan de VS. Ja. De VS heeft een enorme luchtvloot en veel diepzee schepen. Maar de EU hoeft niet globaal te kunnen toeslaan. De Eu heeft bijvoorbeeld qua landmacht en zaken zoals near shore veel meer dan de VS heeft.

Het is een fabeltje dat de EU geen groot leger heeft. Verzonnen door Trump omdat wij niet destroyers en vliegdekschepen kunnen sturen als zij aan de andere kant van de wereld actie ondernemen. De reden waarom wij dat niet kunnen is niet budgettaire soberheid op het leger maar omdat de Eu een andere modus operandi voor zijn defensie heeft.

Compleet Trumperiaans fabeltje dus.
We hebben op papier met alle EU landen bij elkaar best aardige cijfers.
Maar helaas zijn dat allemaal losse legers met de bijbehorende overhead. De meeste landen hebben een personeelsprobleem. En als we tegen de VS aan de slag zouden moeten hebben we ook nog een probleem met de voorraad en productiecapaciteit.

Ja we zouden Europa redelijk simpel moeten kunnen verdedigen tegen Rusland. Maar ook dat gaat ons pijn doen. We hebben ergens tussen de 5 en 10% van de benodigde luchafweer beschikbaar. En bij lange na niet de hoeveelheid 'rommel' die Rusland wel af kan schieten.

Maar dat is dan wel bij de gratie van aanvoerlijnen vanuit de VS en gebruik kunnen maken van grotendeels amerikaanse inlichtingen en command & control.

Moeten we buiten de Europese grenzen aan de slag hebben we ook nog eens een enorme logistieke uitdaging.

Het valt helaas nog steeds niet echt mee. Hell, we krijgen het nieteens voor elkaar om een miljoen 155mm granaten te leveren aan Oekraïne. Zelfs met onze lege schappen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 23-01-2026 13:53 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:49:
[...]

We hebben op papier met alle EU landen bij elkaar best aardige cijfers.
Maar helaas zijn dat allemaal losse legers met de bijbehorende overhead. De meeste landen hebben een personeelsprobleem. En als we tegen de VS aan de slag zouden moeten hebben we ook nog een probleem met de voorraad.

Ja we zouden Europa redelijk simpel moeten kunnen verdedigen tegen Rusland. Maar ook dat gaat ons pijn doen. We hebben ergens tussen de 5 en 10% van de benodigde luchafweer beschikbaar. En bij lange na niet de hoeveelheid 'rommel' die Rusland wel af kan schieten.

Maar dat is dan wel bij de gratie van aanvoerlijnen vanuit de VS en gebruik kunnen maken van grotendeels amerikaanse inlichtingen en command & control.

Moeten we buiten de Europese grenzen aan de slag hebben we ook nog eens een enorme logistieke uitdaging.
Unificatie van de EU legermacht is een ding en daar wordt inderdaad aan gewerkt. Het probleem is wat dat betreft ook meerpolig maar om kort wat zaken op te sommen:
1) Er is nog een gebrek aan vereenvoudiging van arsenaal. Alle landen hebben hun eigen leger met eigen usecase en eigen apparatuur.
2) Er is onder bepaalde landen marktbescherming van hun industrie.
3) Munitie, munitie, munitie. Dat bleek wel toen het Oekraïne conflict op gang kwam. We hebben het materiaal. We hebben het geschut, de tanks etc. maar we hebben geen diepe stockpiles van munitie. Waarschijnlijk omdat men ervan uit ging het nooit echt nodig te hebben.

Maar voor de rest. Qua materiaal en mankracht doen we het goed. De VS irriteert zich er alleen aan dat wij niet het vermogen hebben hun globaal met kracht bij te staan en dat is gewoon use case. Het Europese leger bestaat voor Europa. Wij hoeven geen dictators af te zetten met militaire macht in Irak of Venezuela. We kunnen daarin ondersteunen maar het is niet het doel van ons leger.

Dat gezegd wordende moet ik overigens ook zeggen dat als de economie van de VS onvermijdelijk begint te krimpen het een stuk lastiger wordt om die te kunnen onderhouden.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Ik zie het meer als schulden. We geven het geld alsnog uit (waarschijnlijk nog meer dan anders) omdat afbreken en opnieuw opbouwen nu eenmaal duurder is dan onderhouden.

We hebben dus eigenlijk geleend van toekomstige begrotingen.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:14

Metro2002

Memento mori

BB-One schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Wat dacht je van :
Vrij reizen
Werken waar je maar wil binnen de EU
Spaarrekeningen openen in heel Europa
Bellen 'roaming' in heel Europa zonder torenhoge kosten
Goedkope vliegtickets
Recht om vergeten te worden
Makkelijk afmelden voor spam/reclame
Voedselveiligheid
En dit bedenk ik in twee minuten er zal vast nog wel meer voordeel aan de EU te bedenken zijn.
Nagenoeg ál deze dingen hadden we in enige vorm ook al vóór de EU er was.
Sinds 2008 is het GDP van de eurozone zo ongeveer gehalveerd ten opzichte van de VS.
Ik ben absoluut geen Trump fan (die vent mag van mij morgen onder de groene zoden verdwijnen) maar op economisch vlak en over migratie heeft ie gewoon 100% gelijk. Europa is keihard zijn eigen graf aan het graven met zijn gigantische regeldruk, hoge belastingdruk en wagenwijd openstaande grenzen.

Hoe goed je het economisch doet bepaalt ook wat je te zeggen hebt in de wereld, dat lijken we hier nog wel eens te vergeten, we hebben al veel minder invloed dan een paar jaar geleden en het wordt hoog tijd dat we daar eens actie op ondernemen. De energietransitie is leuk maar als je aan het einde geen industrie en economie meer overhebt heb je er ook weinig aan. De massamigratie kan goed voelen maar als je daarmee je sociale stelsel opblaast is iedereen slechter af en je kunt wel leuk regels bedenken maar daar krijgen alleen een paar ambtenaren salaris door.

Positief aan het gedoe met Trump is dat de EU dat inzicht nu ook eindelijk eens lijkt te krijgen. Hopelijk gaan we weer eens serieus werk maken van onze eigen industrie en economie ipv alleen maar telkens weer regeltjes bedenken.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 23-01-2026 14:11 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Metro2002 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Nagenoeg ál deze dingen hadden we in enige vorm ook al vóór de EU er was.
Sinds 2008 is het GDP van de eurozone zo ongeveer gehalveerd ten opzichte van de VS.
Ik ben absoluut geen Trump fan (die vent mag van mij morgen onder de groene zoden verdwijnen) maar op economisch vlak en over migratie heeft ie gewoon 100% gelijk. Europa is keihard zijn eigen graf aan het graven met zijn gigantische regeldruk, hoge belastingdruk en wagenwijd openstaande grenzen.

Hoe goed je het economisch doet bepaalt ook wat je te zeggen hebt in de wereld, dat lijken we hier nog wel eens te vergeten, we hebben al veel minder invloed dan een paar jaar geleden en het wordt hoog tijd dat we daar eens actie op ondernemen. De energietransitie is leuk maar als je aan het einde geen industrie en economie meer overhebt heb je er ook weinig aan. De massamigratie kan goed voelen maar als je daarmee je sociale stelsel opblaast is iedereen slechter af en je kunt wel leuk regels bedenken maar daar krijgen alleen een paar ambtenaren salaris door.

Positief aan het gedoe met Trump is dat de EU dat inzicht nu ook eindelijk eens lijkt te krijgen. Hopelijk gaan we weer eens serieus werk maken van onze eigen industrie en economie ipv alleen maar telkens weer regeltjes bedenken.
Ik hoor dat GDP fabeltje ook vaker. Die cijfers worden dan op manieren geïnterpreteerd zoals het uit komt. Als ik kijk naar het EU GDP enkel gestegen. Sterker nog we hadden in 2023 een erg sterke GDP groei.
https://www.macrotrends.n...dp-gross-domestic-product

Ook weer het woordje migratie wat een extreem rechts stokpaardje is zonder echt harde kern van waarheid in realiteit. Ja het kost geld maar migratie kost netto vergeleken met totale onkosten relatief weinig. De bestrijding ervan op een extreme manier kost meer dan de migratie daadwerkelijk zelf kost als je het gematigd bestrijd.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:35
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:36:
Sowieso is de partijtop verrot tot op de bodem want ook een Bernie Sanders had het veel beter gedaan tegen Trump dan H. Clinton, maar ook Bernie was zwaar tegengewerkt door de partijtop. Helaas is Bernie nu te oud om weer een serieuze kanditaat te zijn.
Sanders is dan ook onafhankelijk en geen Democraat, had zich alleen aangesloten voor de verkiezingen. Ik snap ook wel dat de Democraten liever iemand hadden uit eigen huis. Dat het mogelijk een kapitale fout is geweest, dat is wel duidelijk.

Al om al, ook Sanders was toen al ongelooflijk oud. Ze moeten daar echt eens verjongen, zonder dat ze al die woke onzin doorvoeren. Daarmee trekken ze namelijk nauwelijks nieuwe stemmers, maar jagen ze wel veel twijfelaars weg omdat die daar totaal niet op zitten te wachten.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
[...]

Grote delen van het geld wat wij aan defensie hebben uitgegeven hebben we aan de US gegeven.
Second, Europe is wasting its common resources. We have large collective spending power, but we dilute it across multiple different national and EU instruments.

For instance, we are still not joining forces in the defence industry to help our companies to integrate and reach
scale. European collaborative procurement accounted for less than a fifth of spending on defence equipment
procurement in 2022. We also do not favour competitive European defence companies. Between mid-2022 and
mid-2023, 78% of total procurement spending went to non-EU suppliers, out of which 63% went to the US.
Klik

Daarnaast maakt de US ook gretig gebruik van basissen hier om invloed "verder van huis" te projecteren. Anders moeten ze elke keer een carrier group de oceaan over sturen ofzo.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• autje
  • Nu online
Auredium schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Ik hoor dat GDP fabeltje ook vaker. Die cijfers worden dan op manieren geïnterpreteerd zoals het uit komt. Als ik kijk naar het EU GDP enkel gestegen. Sterker nog we hadden in 2023 een erg sterke GDP groei.
https://www.macrotrends.n...dp-gross-domestic-product

Ook weer het woordje migratie wat een extreem rechts stokpaardje is zonder echt harde kern van waarheid in realiteit. Ja het kost geld maar migratie kost netto vergeleken met totale onkosten relatief weinig. De bestrijding ervan op een extreme manier kost meer dan de migratie daadwerkelijk zelf kost als je het gematigd bestrijd.
Mensen moeten eens stoppen met het gebruiken van GDP als bewijs van welvaart en welzijn. Het meet alleen productie, maar niet van alle productie wordt de wereld beter.

Hier één artikel waarin beschreven wordt waarom, maar het internet staat er vol mee.

De strekking (en Google AI heeft zowaar redelijk netjes op een rijtje gezet):
  • Ignores inequality: A rising GDP doesn't show if wealth concentrates at the top, leaving the majority poorer, only reflecting average income.
  • Excludes non-market activities: It misses valuable contributions like volunteer work, housework, and caregiving, which aren't paid transactions.
  • Doesn't measure well-being: It counts harmful activities (like cleaning up oil spills) and spending on things that don't improve life (like war) as positive, while ignoring happiness, health, and leisure.
  • Fails on sustainability: GDP doesn't account for depleting natural resources or environmental damage, treating resource destruction as economic gain.
  • Doesn't adjust for population: A growing population can inflate GDP while per-person income falls, making the economy seem healthier than it is.
Maar ja, het is een makkelijk te berekenen getal, dus laten we daar maar vanuit gaan.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
[...]

Ja en nee. Ja we hebben minder geld uitgegeven, maar laten we wel wezen, dat hebben we ook niet nodig gehad. Tevens, zonder de bedreigingen van Trump zouden we het nog steeds niet nodig hebben.

In de VS is het leger zoiets als een laatste sociaal vangnet voor wie niet goed in de samenleving mee komt. Gecombineerd met een enorme nationale trots op iedereen die gediend heeft, is dat best een aardig alternatief wanneer je faalt in het leven. Maar ook mede daardoor kunnen ze het leger ook niet inkrimpen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

autje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Mensen moeten eens stoppen met het gebruiken van GDP als bewijs van welvaart en welzijn. Het meet alleen productie, maar niet van alle productie wordt de wereld beter.

Hier één artikel waarin beschreven wordt waarom, maar het internet staat er vol mee.

De strekking (en Google AI heeft zowaar redelijk netjes op een rijtje gezet):
  • Ignores inequality: A rising GDP doesn't show if wealth concentrates at the top, leaving the majority poorer, only reflecting average income.
  • Excludes non-market activities: It misses valuable contributions like volunteer work, housework, and caregiving, which aren't paid transactions.
  • Doesn't measure well-being: It counts harmful activities (like cleaning up oil spills) and spending on things that don't improve life (like war) as positive, while ignoring happiness, health, and leisure.
  • Fails on sustainability: GDP doesn't account for depleting natural resources or environmental damage, treating resource destruction as economic gain.
  • Doesn't adjust for population: A growing population can inflate GDP while per-person income falls, making the economy seem healthier than it is.
Maar ja, het is een makkelijk te berekenen getal, dus laten we daar maar vanuit gaan.
Hier sluit ik mij sowieso aan. maar dat cirkelt ook terug naar een eerder onderwerp hier. Veel mensen gebruiken GDP om te vergelijken maar vergeten dat er meer is dan geld. Zoals eerder hier genoemd heb je in de EU bijvoorbeeld sociale vangnetten.

Mijn betoog was meer over het fabeltje dat het EU GDP gekrompen is terwijl dit in de cijfers helemaal niet is. Dient te worden gezegd dat de stijging van het GDP in de VS vooral gestoeld is op het verhogen van schuldplafonds. Iets in de trend van 'We gaan veel lenen en geld bijdrukken' en dan vervolgens met het vingertje wijzen naar de stijgende GDP. Leuk, maar onhoudtbaar natuurlijk.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DropjesLover Ik gok zomaar dat we ook vanuit Rusland over niet al te lange tijd wel e.e.a. kunnen verwachten. Geen grond oorlog wellicht, maar gerichte drone/raketaanvallen op EU grondgebied lijkt me helemaal niet vergezocht. Naast de nodige Cyber en/of sabotage acties.

Luchtafweer is het minste dat we nodig hebben, in de breedste zin van het woord.

Het leger als sociaal vangnet was hier ook helemaal geen slecht idee geweest. Afschaffen van de dienstplicht heeft m.i. ook weinig goeds gedaan.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:30:

Het leger als sociaal vangnet was hier ook helemaal geen slecht idee geweest. Afschaffen van de dienstplicht heeft m.i. ook weinig goeds gedaan.
De dienstplicht is niet afgeschaft, die bestaat gewoon nog. Sterker nog die is nog niet zolang geleden (2020) nog uitgebreid zodat ook vrouwen onder de dienstplicht vallen. Zie https://www.rijksoverheid...siepersoneel/dienstplicht

Dus niet afgeschaft, enkel de opkomstplicht is opgeschort (sinds 1 mei 1997) waardoor er niemand meer opgeroepen wordt.

Maar mocht Trump de tegenwoordig vriendschappelijke banden van de VS met Rusland verder aanhalen, en/of zijn Board of War and Agression die hij deze week lanceerde verder uitbreiden, en daarmee de NAVO ontkrachten of zelfs geheel opblazen, kan de Nederlandse regering de opkomstplicht gewoon invoeren waardoor iedereen (man én vrouw) van 18 jaar opgeroepen kan worden (mits goed gekeurd etc).

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@wildhagen Ik heb de brief ook ooit ontvangen. En inderdaad correct. Maargoed, effect is niet anders natuurlijk. We hadden een mooie nationale reserve kunnen hebben á la Finland. En wat fatsoenlijke opvoeding er bovenop ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
@wildhagen Ik heb de brief ook ooit ontvangen. En inderdaad correct. Maargoed, effect is niet anders natuurlijk. We hadden een mooie nationale reserve kunnen hebben á la Finland. En wat fatsoenlijke opvoeding er bovenop ;)
Klopt. Ik ben in 1995 goedgekeurd voor dientplicht maar had vanwege studie uitstel aangevraagd waardoor ik pas in juli 1997 zou hoeven op te komen. Maar een paar maanden daarvoor verviel de opkomstplicht dus, dus ik heb het net gemist :)

Maar ik zou wel voorstander zijn van herinvoering ervan idd. Met name om een tegenwicht te bieden tegen agressief-vijandige landen als Rusland, de VS etc maar ook om het vormen van een Europese legermacht als counterpoint tegen de agressie van Rusland en de VS te vergemakkelijken.

Hoe eerder we van de afhankelijkheid van de VS met hun agressie af zijn hoe beter het me is. Wat mij betreft voeren we dit jaar nog een overkoepelend Europees leger in, ipv dat elk land zijn eigen leger heeft. Samenwerken is imho key hier.

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
[...]

Die zie ik graag uitgelegd, de Amerikanen die ik ken klagen net als wij steen en been dat alles duurder wordt en er steeds minder kan en mag. Twee banen nodig om een huur / deel appartementje te kunnen hebben is eerder regel dan uitzondering in de steden. Scheiding rijk en arm wordt ook daar steeds groter, hulpsystemen steeds slechter bereikbaar. Wat zou er dan 30 jaar beter gaan ?

• Wozmro
  • Nu online
Met 'we hadden kunnen' en 'we hadden beter...' zijn we niet veel.

Concreet: wie van jullie heeft nu een job waarbij je zonder veel gedoe een bijdrage kan leveren aan militaire opbouw?

In mijn geval kunnen ze mij nu bellen en ik zal in mijn vakgebied (industriële elektriciteit) een concrete bijdrage kunnen leveren.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).