• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

saikol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:28:
hooggerechtshof vs wijst verzoek Trump af, nationale garde niet naar Chicago

[...]

Support van SCOTUS ook al aan het afbrokkelen voor Trump?
Zou dit iets significants zijn of is was terugdraaien van het rechtbank vonnis echt met geen mogelijkheid te rechtvaardigen door SCOTUS?
Niet helemaal, het punt is dat de tegenpartij aannemelijk heeft kunnen maken (met cijfers) dat de reden (toename van misdaad) niet klopte; ze hebben ruimte gegeven om alsnog Trump toestemming te geven als ze de dreiging aannemelijk kunnen maken:
Daarentegen stemden andere conservatieve rechters zoals Kavanaugh en Coney Barrett - beiden eerder benoemd door Trump - tegen het plan. Zij maken in hun vonnis echter wel duidelijk dat ze misschien in een later stadium toch Trump zijn zin zullen geven, als die beter aannnemelijk kan maken dat de inzet van de Garde nodig is.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:37
nwagenaar schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:59:
[...]

Niet helemaal, het punt is dat de tegenpartij aannemelijk heeft kunnen maken (met cijfers) dat de reden (toename van misdaad) niet klopte; ze hebben ruimte gegeven om alsnog Trump toestemming te geven als ze de dreiging aannemelijk kunnen maken:

[...]
Wat de Epstein files (en Trump zelf) doen is het ondergraven en verzwakken van de positie van Trump. Mijn inschatting is dat Scotus voortdurend beslissingen uitstelt of ononderbouwd via het shadow docket publiceert in de hoop nog een relevant instituut te blijven. Bij een zwakkere Trump hebben ze meer handelingsvrijheid. En is er hoop dat Trump zich er aan houdt en niet de zoveelste constitutionele crisis te creeeren.

Ik denk niet dat Scotus het had aangedurfd om deze uitspraak ergens voor afgelopen zomer te doen. Trump begint nu al vleugel lam te worden.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

inXs schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:55:
[...]

Toch ironisch dat de beste mensen inmiddels individuelen straffen die gewoon de wet uitvoeren, maar ook ‘flink tegen censuur zijn’, bijna 90% hebben zwartgelakt in de Epstein files…. Maar dat is geen censuur?
Doet mij denken aan iemand zei "conservatives/extreemrechts is voor freedom of speech" en de reactie was "conservatives/extreemrechts is voor alles kunnen zeggen dat ze willen en jij (en de rest) moet zwijgen".

Rules for thee, not for me.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:46

inXs

known as inXs

rapture schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:24:
[...]

Doet mij denken aan iemand zei "conservatives/extreemrechts is voor freedom of speech" en de reactie was "conservatives/extreemrechts is voor alles kunnen zeggen dat ze willen en jij (en de rest) moet zwijgen".

Rules for thee, not for me.
Het bijzondere is dat dit inmiddels ook feitelijk aantoonbaar is, net als dat wanneer je ‘kwaad spreekt’ over Trump op social media of in het nieuws je een ‘law suit’ aan je broek krijgt. Dus aantoonbaar ‘rules for thee, not for me’.

Idem op het vlak van het ‘politiek maken van’. De EU wordt door de VS ervan beschuldigd de strijd tegen social media politiek te maken, nu bestraft de VS zelf personen die gewoon handelen naar de wet. Idem voor het strafhof geneuzel.

Blijf het vreemd vinden dat een groot deel van de aanhangers dit compleet normaal vinden. Als je kijkt wat voor een reacties er soms onder nieuwsberichten staan (helemaal op facebook), waarin ze het compleet normaal vinden dat de VS een aantal mensen en partijen hard aanpakt, maar als het andersom is dan is de EU ineens een ‘dictatuur’ en ‘inperken van de vrijheid van meningsuiting’ en ‘voor het grote geld’ en ‘corrupt’. Terwijl andersom gewoon open en aantoonbaar wel zo is.

Hoe groot moet die plaat voor je hoofd dan wel niet zijn?

superB

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:49
wildhagen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:48:
nieuws: VS verbiedt nieuwe buitenlandse drones wegens 'onacceptabel veilighei...

Het zal ongetwijfeld geheel "toevallig" zijn dat zoonlief recent toegetreden is tot de directie van een een Amerikaanse drone-proucent: https://www.forbes.com/si...defense-contracts-drones/

Net als het ook geheel "toevallig" zal zijn dat Defensie nét na het toetreden van Trump tot de directie een grote deal van vele miljoenen met dit bedrijf afsluit.

Er hangt verder geen enkele zweem van belangenverstrengeling met een vies luchtje omheen. Welnee, hoe kom je erbij?
Goed afgekeken van Erdogans familie die de productie van Turkse Bayraktar drones in handen heeft

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:49
inXs schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:55:
[...]

Het bijzondere is dat dit inmiddels ook feitelijk aantoonbaar is, net als dat wanneer je ‘kwaad spreekt’ over Trump op social media of in het nieuws je een ‘law suit’ aan je broek krijgt. Dus aantoonbaar ‘rules for thee, not for me’.

Idem op het vlak van het ‘politiek maken van’. De EU wordt door de VS ervan beschuldigd de strijd tegen social media politiek te maken, nu bestraft de VS zelf personen die gewoon handelen naar de wet. Idem voor het strafhof geneuzel.

Blijf het vreemd vinden dat een groot deel van de aanhangers dit compleet normaal vinden. Als je kijkt wat voor een reacties er soms onder nieuwsberichten staan (helemaal op facebook), waarin ze het compleet normaal vinden dat de VS een aantal mensen en partijen hard aanpakt, maar als het andersom is dan is de EU ineens een ‘dictatuur’ en ‘inperken van de vrijheid van meningsuiting’ en ‘voor het grote geld’ en ‘corrupt’. Terwijl andersom gewoon open en aantoonbaar wel zo is.

Hoe groot moet die plaat voor je hoofd dan wel niet zijn?
Simpel, gewoon nieuws op radio en tv niet volgen, want mainstream en dus niet waar. Zelf gaan zoeken op social media en door het algoritme steeds verder in een echokamer belanden die steeds dezelfde meningen opdissen. De Niet Geinteresseerd knop is een goed wapen, maar die weet niet iedereen te vinden.

• Requiem19
  • Nu online
Het valt mij trouwens op dat nog niemand een ironisch ‘lek’ heeft laten plaatsvinden van een Europese of nationale veiligheidsstrategie waarin we ons ‘zorgen maken over de democratie in de VS’ en het ‘nodig is dat de Staten in de VS weer hun onafhankelijkheid terugkrijgen’, omdat dit ‘beter is voor het Amerikaanse volk en hun vrijheid’.

Gewoon zoiets laten lekken, publicaties in de NYT, WP etc en de chips pakken om te kijken hoe de huidige overheid in de VS dan reageert.

Wij zijn veel te lief en netjes. We zullen moeten leren om ook beetje te stoken.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:36

Freak187

geen

saikol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:28:
hooggerechtshof vs wijst verzoek Trump af, nationale garde niet naar Chicago

[...]

Support van SCOTUS ook al aan het afbrokkelen voor Trump?
Zou dit iets significants zijn of is was terugdraaien van het rechtbank vonnis echt met geen mogelijkheid te rechtvaardigen door SCOTUS?
Ik zou niet te vroeg juichen. Het inzetten van de Nationale Garde is een pesterij vergeleken met de zaken die de SCOTUS nog moet gaan beslissen.
De SCOTUS zal bij dit soort minder impactvolle zaken, objectief uitspraak doen.
Dan kunnen ze straks bij de meer flagrante zaken alsnog hun rechtse stempel drukken.

Kia Niro-EV 2024

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Het lakken van documenten is ook lastig lijkt het. Jemig.

Less alienation, more cooperation.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

hamsteg

Species 5618

Ik blijf het land 'fascinerend' vinden:

VS geeft vijf Europeanen die strijden tegen desinformatie een inreisverbod: ‘Zullen censuur niet langer tolereren’

Het is nagenoeg peuter gedrag, maar gewoon censuur in maximale vorm om na het niet weghalen van desinformatie, de boodschapbrenger volledig monddood te maken:

Europe fines X, Musk removes Commission account and attacks: 'The EU is the Fourth Reich'

Ik probeer dit vanuit Ametikaanse ogen en geschiedenis van vechtlust te bekijken en te rechtvaardigen maar kom uiteindelijk niet verder dan het recht van de grootste bully en dollartekens. Het blijft een bijzonder en daarmee gevaarlijk land.

[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 24-12-2025 11:11 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
hamsteg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:08:
Europe fines X, Musk removes Commission account and attacks: 'The EU is the Fourth Reich'

Ik probeer dit vanuit Ametikaanse ogen en geschiedenis van vechtlust te bekijken en te rechtvaardigen maar kom uiteindelijk niet verder dan het recht van de grootste bully en dollartekens.
Als je als eigenaar van een platform zegt dat het Vierde Rijk er is (zie tweede artikel) in de vorm van de EU en tegelijkertijd letterlijke Nazi's en fascisten toejuicht of financiert (AfD, Le Pen) dan lijkt dat inderdaad een van de weinige logische conclusies te zijn.

Dat zit wel Schnorr.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21

ManiacsHouse

Scheisse!

hamsteg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:08:
Ik blijf het land 'fascinerend' vinden:

VS geeft vijf Europeanen die strijden tegen desinformatie een inreisverbod: ‘Zullen censuur niet langer tolereren’

Het is nagenoeg peuter gedrag, maar gewoon censuur in maximale vorm om na het niet weghalen van desinformatie, de boodschapbrenger volledig monddood te maken:

Ik probeer dit vanuit Ametikaanse ogen en geschiedenis van vechtlust te bekijken en te rechtvaardigen maar kom uiteindelijk niet verder dan het recht van de grootste bully en dollartekens. Het blijft een bijzonder en daarmee gevaarlijk land.
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af of ze gewoon dom zijn of het dondersgoed weten dat het complete bullshit is en dit gewoon flikken om alles en iedereen te naaien.
Tijd dat we dit soort nare types als Rubio, Musk etc ook maar op een lijst gaan zetten.

• Zwelgje
  • Laatst online: 16:15
ManiacsHouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:34:
[...]

Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af of ze gewoon dom zijn of het dondersgoed weten dat het complete bullshit is en dit gewoon flikken om alles en iedereen te naaien.
Tijd dat we dit soort nare types als Rubio, Musk etc ook maar op een lijst gaan zetten.
Yes en tijd om een Eurocommissaris aan te stellen die verantwoordelijk gaat worden van het uit de Amerikaans unie halen van California..

Wij zijn zwaar afhankelijk van de tech uit die staat dus voor onze nationale veiligheid is het noodzakelijk om deze staat in te lijven bij de EU.

goed alle gekheid op een stokje, gelukkig zijn wij niet zo kinderachtig als aan de andere kant van de Ocean. lekker van ons af laten glijden en alvast de (Europese) popcorn an champagne klaarzetten om het totale ineenstorten van het Amerikaanse imperium firsthand mee te maken.

A wise man's life is based around fuck you

• Stukfruit
  • Niet online
Zwelgje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:39:
[...]

Yes en tijd om een Eurocommissaris aan te stellen die verantwoordelijk gaat worden van het uit de Amerikaans unie halen van California..

Wij zijn zwaar afhankelijk van de tech uit die staat dus voor onze nationale veiligheid is het noodzakelijk om deze staat in te lijven bij de EU.
Niet eens zo'n vreemd idee als je bedenkt dat daar nogal wat overgekocht is van o.a. Europeanen :X

Zo zat er bij de drie founders van YouTube maar één Amerikaan.

Dat zit wel Schnorr.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-12 17:43
Sandor_Clegane schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:51:
Het lakken van documenten is ook lastig lijkt het. Jemig.
De meeste documenten zijn geprint naar .pdf.... en sommige documenten zijn opgeslagen als .pdf
Subtiel verschil ;). Het gerucht gaat is dat het iemand binnen de DOJ/FBI is die dit expres heeft gedaan, of dat dit in de haast erdoor heen geglipt is.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Alex_79 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:04:
[...]

Simpel, gewoon nieuws op radio en tv niet volgen, want mainstream en dus niet waar. Zelf gaan zoeken op social media en door het algoritme steeds verder in een echokamer belanden die steeds dezelfde meningen opdissen. De Niet Geinteresseerd knop is een goed wapen, maar die weet niet iedereen te vinden.
Veel Amerikanen weten niet eens meer wat ze wel of niet moeten geloven. Deze conditionering van de Amerikaanse bevolking is al langer aan de gang.
De dagelijkse rariteiten van Trump en cult kunnen ze niet duiden.
Wij hier in Europa zijn verbaasd, we begrijpen niet waarom de Amerikanen niet in opstand komen etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Trishul op 26-12-2025 03:28 ]

• Standeman
  • Laatst online: 17:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Grunwold schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:02:
[...]

De meeste documenten zijn geprint naar .pdf.... en sommige documenten zijn opgeslagen als .pdf
Subtiel verschil ;). Het gerucht gaat is dat het iemand binnen de DOJ/FBI is die dit expres heeft gedaan, of dat dit in de haast erdoor heen geglipt is.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Gezien de hele administratie van Trump, gok ik het laatste.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grunwold schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:02:
[...]

Als dat expres zo is gedaan, dan is het iemand die zichzelf op heeft geofferd. Want het is waarschijnlijk dat is te achterhalen wie dat heeft gedaan, en zo ja of het opzettelijk plaats heeft gevonden. In de eerste plaats moet je zoals @Standeman uitgaan van incompetentie, maar je kunt onderzoeken of het daarbij blijft. Trump kennende gaat er iemand hoe dan ook hangen.

Als het zo is, dan is het een voorbeeld van malicious compliance en een vorm van activisme. Die ongetwijfeld door de tegenpartij aangemerkt zal worden als terrorisme:

One man’s terrorist, another man’s freedom fighter.

Wikipedia: Definition of terrorism

Die van Alex P. Schmid is het meest gangbare.

Kijken we naar de meest recente: "Terrorism is the deliberate use of violence against civilian targets by a non-state actor to achieve political aims."

Dit is niet een civilian target, maar een state target (namelijk de president) en het doel is waarheidsvinding. Dat kun je in beginsel niet met droge ogen terrorisme noemen.

Hetzelfde werd ook geprobeerd bij Edward Snowden. Men probeerde hem te framen als een foreign agent (alsof hij expres in Rusland wilde landen; wat niet zo is), terwijl hij in beginsel het Amerikaanse publiek wilde informeren (niet de gehele wereld).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
VN-experts veroordelen de militaire opbouw rond Venezuela en zeggen dat de VS hiermee het internationaal recht schendt. Het geweld 'brengt het mensenrecht op leven en andere rechten in Venezuela en de regio ernstig in gevaar', zeggen zij in een verklaring.

De VS voert al langere tijd luchtaanvallen uit op bootjes bij Venezuela. Die zouden door een kartel genaamd Cartel de los Soles worden gebruikt om drugs naar de VS te smokkelen. De experts benadrukken dat die organisatie helemaal niet lijkt te bestaan. De luchtaanvallen moeten worden onderzocht en de verantwoordelijken moeten aansprakelijk worden gesteld, oordelen zij.

De VS zei recent ook dat alle olietankers die onder sancties staan van de VS zullen worden geblokkeerd. Volgens de experts is dat niet rechtmatig en komt het neer op agressie tegen het land, waardoor Venezuela in principe het recht heeft om zich te verdedigen. Andere staten zouden moeten ingrijpen om de aanvallen en de blokkade te stoppen, zeggen zij.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...digen~aee50bd8/?slug_rd=1)

Vraag me af wat de reactie van Trump gaat zijn: de VN tot terroristische instelling benoemen, of hoge functionarissen aanpakken/sanctioneren zoals ze met het ICC en de EU gedaan hebben?

Virussen? Scan ze hier!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Jerie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

Als dat expres zo is gedaan, dan is het iemand die zichzelf op heeft geofferd. Want het is waarschijnlijk dat is te achterhalen wie dat heeft gedaan, en zo ja of het opzettelijk plaats heeft gevonden. In de eerste plaats moet je zoals @Standeman uitgaan van incompetentie, maar je kunt onderzoeken of het daarbij blijft. Trump kennende gaat er iemand hoe dan ook hangen.

Als het zo is, dan is het een voorbeeld van malicious compliance en een vorm van activisme. Die ongetwijfeld door de tegenpartij aangemerkt zal worden als terrorisme:

One man’s terrorist, another man’s freedom fighter.

Wikipedia: Definition of terrorism

Die van Alex P. Schmid is het meest gangbare.

Kijken we naar de meest recente: "Terrorism is the deliberate use of violence against civilian targets by a non-state actor to achieve political aims."

Dit is niet een civilian target, maar een state target (namelijk de president) en het doel is waarheidsvinding. Dat kun je in beginsel niet met droge ogen terrorisme noemen.

Hetzelfde werd ook geprobeerd bij Edward Snowden. Men probeerde hem te framen als een foreign agent (alsof hij expres in Rusland wilde landen; wat niet zo is), terwijl hij in beginsel het Amerikaanse publiek wilde informeren (niet de gehele wereld).
Het is waarschijnlijk ook gewoon een zooitje daar en onkundige types op ict gebied.
Ik had het formulier op de site van www.whitehouse.gov ingevuld. Check de automatische reply
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjKRnlB9KjawLwjz_eOoQ2hCkRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdZzpUThWi7AMjjX2dzYn8yS.jpg?f=fotoalbum_large
Luiheid? Nog steeds de democraten willen schoppen? Of gewoon onkunde en amateurisme en dit soort achterhaalde zooi laten staan? Dit is toch bizar voor zo'n organisatie.

[ Voor 18% gewijzigd door ManiacsHouse op 24-12-2025 14:17 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:50:
[...]

Het is waarschijnlijk ook gewoon een zooitje daar en onkundige types op ict gebied.
Ik had het formulier op de site van www.whitehouse.gov ingevuld. Check de automatische reply
[Afbeelding]
Luiheid? Nog steeds de democraten willen schoppen? Of gewoon onkunde en amateurisme en dit soort achterhaalde zooi laten staan? Dit is toch bizar voor zo'n organisatie.
Als ik jou was zou ik hierover nog een nieuwe melding van maken met dat zelfde formulier })

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Standeman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:16:

Ik gok op allebei. Malice, hindered by stupidity :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Grunwold
Standeman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:16:
[...]

Maar het wordt beter. De DOJ is druk bezig op Twitter aan te geven dat Trump onschuldig is 😂.
Onder ieder nieuwsartikel of populaire post.

https://www.reddit.com/r/EducatedInvesting/s/O8TW7cbW9l

[ Voor 5% gewijzigd door Grunwold op 24-12-2025 15:34 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Denk dat het tweeledig is. De figuren achter Trump (Vought, Vance, e.a.) zijn zeker niet dom en weten heel goed wat ze willen en hoe dat te bereiken. Men heeft simpelweg onderschat dat Trump niet goed te sturen is, hij is enigszins een ongeleid projectiel. Maar ik denk niet dat ze echt respect voor Trump hebben.

Dat hebben velen niet. Althans, dat geslijm en gekruip vind ik een teken dat mensen Trump juist niet respecteren. Hij ziet het zelf alleen niet want hij is nogal een narcist, die enkel aan zichzelf denkt. Zodra Trump uit beeld is worden de VS nog veel gevaarlijker vermoed ik.

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 24-12-2025 16:10 ]

It’s the economy, stupid!

• duvekot
  • Nu online
Ondertussen in de Oval Office:
He’s a Maximalist’: Inside Trump’s Gilded Oval Office
The New York Times recreated the president’s office in 3-D, using hundreds of photos taken in October.
Of zoals ik dit artikel zou beschrijven .. :
Everything you always wanted to know about Trumps Oval Office but were afraid to ask.

Het is niet echt mijn smaak .. en als dit de Oval Office is ..ben ik benieuwd naar de overige ruimtes in het Witte Huis .. we weten al van die mooie galerij met de fotos van de voorgaande presidenten oa .. en dit geeft ook wel een voorproefje van hoe die "ballzaal" er straks uit gaat zien.

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:23:
Ondertussen in de Oval Office:
He’s a Maximalist’: Inside Trump’s Gilded Oval Office

[...]

Of zoals ik dit artikel zou beschrijven .. :
Everything you always wanted to know about Trumps Oval Office but were afraid to ask.

Het is niet echt mijn smaak .. en als dit de Oval Office is ..ben ik benieuwd naar de overige ruimtes in het Witte Huis .. we weten al van die mooie galerij met de fotos van de voorgaande presidenten oa .. en dit geeft ook wel een voorproefje van hoe die "ballzaal" er straks uit gaat zien.
De betrouwbaarheid van Donald in een enkele quote:
Mr. Trump also added ornately framed mirrors on two doors leading to other parts of the West Wing. One of them, shown below, covers a peephole where the president’s aides have, in the past, looked through to monitor the progress of meetings.

Now, if the door is closed, they can no longer see what is happening inside the Oval.

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:09:
Denk dat het tweeledig is. De figuren achter Trump (Vought, Vance, e.a.) zijn zeker niet dom en weten heel goed wat ze willen en hoe dat te bereiken. Men heeft simpelweg onderschat dat Trump niet goed te sturen is, hij is enigszins een ongeleid projectiel. Maar ik denk niet dat ze echt respect voor Trump hebben.

Dat hebben velen niet. Althans, dat geslijm en gekruip vind ik een teken dat mensen Trump juist niet respecteren. Hij ziet het zelf alleen niet want hij is nogal een narcist, die enkel aan zichzelf denkt. Zodra Trump uit beeld is worden de VS nog veel gevaarlijker vermoed ik.
Stroking the ego is een tactiek die uitstekend werkt bij mensen (meestal mannen) met een groot ego, of mensen die proberen over te komen alsof ze een groot ego hebben maar eigenlijk onzeker zijn (narcisme in a nutshell).

Het is een tactiek die je kunt toepassen binnen politieel kader (zoals verhoor of infiltratie), maar ook binnen diplomatieke kader (zoals hier het geval: tijdens onderhandelingen). Niet zelden werkt het bij dictators ook goed want die scoren hoog in het dark triad (spectrum van drie), al denk ik dat Xi er niet zo gevoelig voor is. Die kijkt daar zo doorheen. Ook adviseurs van politici zie ik hier doorheen kijken, en.... om die reden moet je een Musk of een Trump niet 1 op 1 in dezelfde kamer met Poetin zetten. Maar met mensen eromheen.

*knip*, onbewezen claim.

Helaas heeft DT een behoorlijk aantal voordelen:

1) Dat de FBI niets met het Epstein dossier deed jegens hem, spreekt in zijn voordeel.

2) Hij heeft zich beter voorbereid met Trump-II en meer loyale vazallen om zich heen verzameld die zijn vuile werk opknappen. Die hij dan weer zou beschermen met gratie. Want dat heeft hij in begin van zijn termijn al bewezen.

3) Een voorbeeld van die vazallen is SCOTUS. Maar er zijn er natuurlijk veel en veel meer. Voor een goede over schijnprocessen, Bloodlands van Timothy Snyder heeft uitgebreide voorbeelden, en in de fantastische serie Babylon Berlin gaat het ook een aflevering over hoe corrupt de rechtsstaat werd tijdens en in het einde van de Weimar republiek.

4) Als er vrije verkiezingen gaan zijn (en die beginnen al bij de mid-terms), dan zal DT nog steeds middels decreten regeren. We zitten dus nog drie jaar met dit figuur, tenzij voldoende leden van GOP ineens iets van ethisch besef zou ontwikkelen om een afzettingsprocedure mogelijk te maken. Sorry, ik heb daar weinig vertrouwen in, want #2.

5) Na #4 ligt een herhaling van een scenario zoals 6 Jan. m.i. dan ook voor de hand. Al kan het de volgende keer wel uitlopen op grootschalig bloedvergieten. Dat houdt trouwens niet in dat je dan maar toe moet geven.

Wij moeten z.s.m. zo min mogelijk afhankelijk zijn van dit idiote land. De kans dat het fout gaat, is gigantisch. Onze diensten moeten dit ook doorhebben. En ik blijf erbij dat Schoof een backstop was om Wilders' macht binnen een kabinet (als MP) in te perken. Je wilt zo'n mafkees immers ook niet binnen Binnenlandse Zaken, Defensie, of Justitie. Eigenlijk het liefst nergens, maar dat is een kwestie van compromissen sluiten en de schade minimaliseren.

(Moge punt #2 ook een wijze raad zijn voor de PVV-stemmer. De parallel is er.)

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 28-12-2025 20:05 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• duvekot
  • Nu online
Ondertussen vanuit het Élysée: Hier de volledige tekst:
France condemns the visa restriction measures taken by the United States against Thierry Breton and four other European figures.

These measures amount to intimidation and coercion aimed at undermining European digital sovereignty.

The European Union’s digital regulations were adopted following a democratic and sovereign process by the European Parliament and the Council.
They apply within Europe to ensure fair competition among platforms, without targeting any third country, and to ensure that what is illegal offline is also illegal online.

The rules governing the European Union’s digital space are not meant to be determined outside Europe.

Together with the European Commission and our European partners, we will continue to defend our digital sovereignty and our regulatory autonomy.
Wat ik ook wel bijzonder vond waren de replies onder de post .. lijkt wel een gecoördineerde actie om allemaal de zelfde soort post er onder te zetten. En ook van de nummer 2 op het ministerie van Buitenlandse Zaken van de US.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

duvekot schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:53:
Ondertussen vanuit het Élysée:

[Embed]

Hier de volledige tekst:

[...]

[...]

Wat ik ook wel bijzonder vond waren de replies onder de post .. lijkt wel een gecoördineerde actie om allemaal de zelfde soort post er onder te zetten. En ook van de nummer 2 op het ministerie van Buitenlandse Zaken van de US.
Bizar die replies. EU zijn de fascisten. Wij zouden de VS censureren. En nog meer poep. De propaganda werkt daar goed blijkbaar. Het argument in de replies dat ze in onze regio gewoon onze regels dienen te volgen negeren ze voor het gemak maar even. Mijn god wat een sneu volk. En dat een gast van BuZa ook nog even Macron soort van gaat afzeiken online. Ach hebben we er al 1 die we op de lijst van niet gewenst kunnen zetten. Wat een shitzooi dit. Ziek volk.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:49:
[...]

Bizar die replies. EU zijn de fascisten. Wij zouden de VS censureren. En nog meer poep. De propaganda werkt daar goed blijkbaar. Het argument in de replies dat ze in onze regio gewoon onze regels dienen te volgen negeren ze voor het gemak maar even. Mijn god wat een sneu volk. En dat een gast van BuZa ook nog even Macron soort van gaat afzeiken online. Ach hebben we er al 1 die we op de lijst van niet gewenst kunnen zetten. Wat een shitzooi dit. Ziek volk.
Ik vrees dat ze dit niet eens bewust doen, ze vinden/denken dit oprecht.
Net zoals dat je Trump ook niet op een leugen kan betrappen, hij gelooft oprecht dat hij gelijk heeft.

In zekere zin het succes van Russische tactieken, de waarheid is maar één van vele waarheden/mogelijkheden.
En daardoor ook totaal ongevoelig voor aantoonbare feitelijkheden of onjuistheden.

Verzuiling cq religie cq cult 2.0.

In zekere zin behandelen zoals het andere totalitaire regimes. Muur er omheen en wachten tot ze zelf in elkaar ploffen.
Immers, de enige uitkomst is een oligarchie, geen middenklasse en een arme, dom gehouden lage klasse.
Dat kan wel even duren.
Of het wordt voor altijd instabiel (zie bananenrepublieken), of het vestigt zich wel, maar dan is er ook echt niet meer van af te komen (Rusland, Noord Korea, China, etc) omdat het letterlijk generationeel institutioneel is.

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 24-12-2025 22:02 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• duvekot
  • Nu online
De New York Times heeft een stuk geschreven over de achtergrond achter het besluit van het Hooggerechtshof over de inzet van de Nationale Garde in Chicago.
How a Scholar Nudged the Supreme Court Toward Its Troop Deployment Ruling
Professor Lederman’s brief said that the government had misunderstood a key phrase in the law it had relied on, which allows deployment of the National Guard if “the president is unable with the regular forces to execute the laws of the United States.”

The administration said “the regular forces” referred to civilian law enforcement like Immigration and Customs Enforcement. Professor Lederman argued that the great weight of historical evidence was to the contrary.
Dat deze Professor juiste heeft gekeken naar de oorspronkelijke betekenis van dat stukje tekst rondom "the regular forces" is van belang. Een aantal conservatieve rechters zijn nml groot voorstander van Wikipedia: Originalism. Dat heeft iig een aantal conservatieve rechters weten te overtuigen.

Als je de daadwerkelijke uitspraak leest en OOK de onderbouwing van de rechters die er tegen waren dan wordt duidelijk dat het argument van deze Professor echt uitgemaakt heeft.

De rechtbank zegt dus dat Trump alleen maar de Nationale Garde kan inzetten als het niet lukt om het daadwerkelijke leger in te zetten.

Nu klinkt dit als een overwinning, maar dit zet naar mijn mening de deur weer verder open naar het inzetten van de Insurrection Act (want daarmee kan hij WEL het leger inzetten op Amerikaanse bodem.

En de onderbouwing van de rechters die tegen waren (dus de inzet wel hadden toegestaan) zeggen dus ook dat deze conclusie er voor kan zorgen dat de president eerder en vaker het leger kan gaan inzetten.

Daarnaast vonden ze dat het niet correct was dat de rechtbank een vraag ging beantwoorden ("wat wordt bedoeld met Regular Forces?) terwijl die vraag niet gesteld was door de partijen in deze zaak. Wat opzich ook wel bijzonder is als je er wat dieper over nadenkt.

• Grunwold
Soms kun je je eigen ogen niet geloven xD.

https://x.com/TheJusticeDept/status/2003832108377370945

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Er zijn door de FBI nogal wat nieuwe documenten gevonden die een link hebben met de zaak Epstein.
Die documenten zullen, na controle, worden toegevoegd aan de lijst met documenten die reeds vrij gegeven worden voor publiciteit.
Succes, het zijn er meer als een miljoen. (Bron: NOS.nl)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Yaksa schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:27:
Er zijn door de FBI nogal wat nieuwe documenten gevonden die een link hebben met de zaak Epstein.
Die documenten zullen, na controle, worden toegevoegd aan de lijst met documenten die reeds vrij gegeven worden voor publiciteit.
Succes, het zijn er meer als een miljoen. (Bron: NOS.nl)
Volgens mij zit dat vol met drek. Niet-geverifieerde tips en verhalen die binnenkwamen op hotlines enzo.
Trump die getuige is van babymoord is nu ineens hot. Volgens mij doen ze het er om. Zoveel mogelijk ongefundeerde shit, waar die dossiers vol mee zitten de ether in smijten. Paar debunken en hard roepen 'zie je wel! een hoax!'.

Interessant om te zien hoe makkelijk vele mensen zo makkelijk mee gaan in die ongefundeerde beschuldigingen. Maar wel kritiek hadden op pizzagate.

Dit dus.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:07:
[...]

Volgens mij zit dat vol met drek. Niet-geverifieerde tips en verhalen die binnenkwamen op hotlines enzo.
Trump die getuige is van babymoord is nu ineens hot. Volgens mij doen ze het er om. Zoveel mogelijk ongefundeerde shit, waar die dossiers vol mee zitten de ether in smijten. Paar debunken en hard roepen 'zie je wel! een hoax!'.

Interessant om te zien hoe makkelijk vele mensen zo makkelijk mee gaan in die ongefundeerde beschuldigingen. Maar wel kritiek hadden op pizzagate.
Precies dit. De tactiek is overspoelen en geen context erbij geven, zodat ze een stok in handen krijgen waarmee ze de beschuldigingen eenvoudig kunnen neerslaan.

Ook die miljoen gevonden documenten dragen hieraan bij. Ik vermoed zelfs dat de link met Epstein zo klein is bij een groot aantal, dat het er niet eens toe doet. Maar het zorgt wel voor ongelooflijk veel review werk en het leggen van verbindingen in deze complexe zaak.

Het feit dat ze los gaan op een verklaring van een man die claimt dat 'Trump opeens reptielen ogen kreeg en hem met een gouden wapen bedreigde', zegt ook wel iets over het kritisch vermogen van de gemiddelde Amerikaan.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En plots zijn Europese kernwapens een potentieel probleem, waar halen ze dit soort ideeën toch vandaan?
De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft in een interview met de conservatieve Britse nieuwssite ‘UnHerd’ gezegd dat de kernwapens die Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bezitten, een potentieel veiligheidsrisico zijn voor de Verenigde Staten.

“Als ze (Frankrijk en het VK, red.) zich laten overrompelen door zeer schadelijke morele ideeën, dan laat je toe dat kernwapens in handen komen van mensen die de VS echt heel ernstig kunnen schaden”, aldus Vance.

Volgens Vance bekleden mensen met een dergelijke ideologie nu al openbare ambten in Europese landen. Wie en waar zegt hij niet.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 25-12-2025 12:45 ]

March of the Eagles

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:45:
En plots zijn Europese kernwapens een potentieel probleem, waar halen ze dit soort ideeën toch vandaan?

[...]
Dit soort narratieven passen precies in datgene wat ze willen: Europa van binnenuit verdelen. Je zult zien dat er ook Europeanen zijn die dit beamen en op die manier onrust gaan stoken.

Ik hoop dat de VS over 4 jaar reflecteert en dan een sterker verenigd Europa ziet die zijn eerdere beschermheer op een nette manier te kakken zet.

• DropjesLover
  • Nu online

[...]
Het begint er meer en meer op te lijken dat de Amerikaanse kernwapens een veiligheidsrisico voor ons zijn :X
Aan de andere kant, Amerikaanse social media zijn dat al.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]
Lekker het anti islam sentiment opstoken. Wat een gore vent is dit. Maar we hebben er weer 1 op de lijst om toegang te weigeren.
Ze winnen burgemeesters- of gemeenteraadsverkiezingen.
Tja ach we hadden een Aboutaleb (die het gewoon goed deed). En hebben Marcouch in Arnhem die het ook gewoon heel goed doet. We moeten dit soort types als Vance maar gewoon negeren zolang hij het bij woorden laat. Ziek figuur.

[ Voor 29% gewijzigd door ManiacsHouse op 25-12-2025 13:17 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat volgt direct de ideologische boedel scheiding tussen de VS/EU en het afscheid nemen van de liberale wereldorde. Het idee was eerst dat kernwapens een strategisch wapen was ter bescherming van de liberale wereldorde, eerst uiteraard de Sovjets. Vandaar dat we in de NAVO ook nuclear weapons sharing hebben, Nederland heeft Amerikaanse kernwapens op Volkel.

Want het het idee achter non-proliferatie was dat er geen kernwapens meer nodig zouden zijn als Amerika optreedt als garantie gevende partijen tegen oorlog en invasies. Indirect is de boodschap ook nu weer dat de VS niet van plan meer is die rol op zich te nemen.

Maar eigenlijk was het niet eens Trump/Maga die dit in gang hebben gezet, de liberale wereldorde was al in verval met de Russische invasie van buurlanden. De grote mate van afzijdigheid van Amerika daarin, ook onder democratische presidenten, was al een indicatie dat Amerika het beschermen van de liberale wereldorde steeds minder serieus nam.

Historisch gezien is dit denk ik een van de grootste fouten geweest denk ik persoonlijk van Amerika, Rusland blijkt op vlak van ondermijning en invloed een grotere vijand te zijn tegen de liberale wereldorde dan men eerst dacht.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Jerie
  • Niet online
Propaganda, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Zorgwekkend. En nee, dat onze kinderen op school leren over klimaatproblematiek is geen 'propaganda' of 'ook maar een mening' maar wetenschappelijk onderbouwd onderwijs.

• Zwelgje
  • Laatst online: 16:15
Martinez- schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:55:
[...]

Dit soort narratieven passen precies in datgene wat ze willen: Europa van binnenuit verdelen. Je zult zien dat er ook Europeanen zijn die dit beamen en op die manier onrust gaan stoken.

Ik hoop dat de VS over 4 jaar reflecteert en dan een sterker verenigd Europa ziet die zijn eerdere beschermheer op een nette manier te kakken zet.
Exact, dat is het mooie ervan, al die policies die de amerikanen hebben ontwikkeld om china 'in te dammen' hebben tot niks geleid. ja dat china zichzelf kan onderhouden en minder afhankelijk is van Amerika en de rest.

dat is wat hier ook gaat gebeuren, in plaats van ons uit elkaar te drijven zien we nu de mechanismen 'in elkaar klikken' zodat wij meer integeren, sterker worden, autonomer.

...en dan komen ze over een aantal jaren tot de conclusie dat ze er alleen voorstaan en dat niemand (lig niemand uit europa) ze nog komt helpen.

wij sluiten die dealtjes wel met de rest van de wereld en ook met de chinezen, win win

A wise man's life is based around fuck you

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:35
Mag de term "Oranje gek" of 'fascistesche dictator" ondertussen gebruikt worden op dit forum als het om T gaat?'

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:15

marapuru

db.

R_Zwart schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:06:
Mag de term "Oranje gek" of 'fascistesche dictator" ondertussen gebruikt worden op dit forum als het om T gaat?'
Met welk doel? Iets feitelijk onderbouwen en benoemen lijkt mij prima.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jerie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:46:
[...]

Propaganda, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Zorgwekkend. En nee, dat onze kinderen op school leren over klimaatproblematiek is geen 'propaganda' of 'ook maar een mening' maar wetenschappelijk onderbouwd onderwijs.
offtopic:
Op een bepaalde manier zien we dit ook in Nederland steeds meer. De laatste verkiezingscampagne is daar een voorbeeld van. Maar ook sommige debatten van afgelopen jaren, bijvoorbeeld de algemene politieke beschouwingen. Het is zorgwekkend omdat niet iedereen, inclusief in de talkshows, daar doorheen kan (of wil) prikken.

Mooi artikel dat dat contrast goed schetst is dit interview (cadeaulink): https://www.volkskrant.nl/cs-bc10a43c/

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 25-12-2025 16:38 ]

It’s the economy, stupid!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:38

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

ManiacsHouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:49:
[...]

Nou ja, het is op X. Had je iets anders verwacht? Eén van de vele asociale media, waar clubjes gelijkgestemden (of bots) elkaar napraten. Ik denk dat je er weinig fatsoenlijke mensen kunt vinden die zich ook nog eens in de discussies mengen. Heel goed dat de EU big tech aanpakt. Nu nog anonieme accounts op dit soort platforms verbieden. Echt een wereld van rust als je niet meer op die platforms zit overigens.

• duvekot
  • Nu online
Ondertussen rondom de Kennedy Center in Washington:
Kennedy Center’s Christmas Eve jazz concert canceled after Trump renaming
Chuck Redd, who’s hosted the holiday “Jazz Jams” since 2006, said he made the decision after seeing President Trump’s name added to the building, which was named after former President Kennedy and serves as a living tribute to the assassinated president.

“When I saw the name change on the Kennedy Center website and then hours later on the building, I chose to cancel our concert,” Redd told The Associated Press in an email on Christmas Eve.
Iemand die een statement durft te maken 👍

En wat ook ondergesneeuwd was in alle verschillende verhalen:
The ‘TrumpKennedyCenter.org’ website is taken. This comedian owns it.
"As soon as Trump began gutting the Kennedy Center board earlier this year, I thought, ‘Yep, that name’s going on the building,’” explains Toby Morton, a comedy writer with “South Park” and “Mad TV” credits who buys political domains and turns them into satirical websites as a form of activism. All year, Morton followed news of Trump’s takeover of the institution — how the president purged many of its existing board members, replaced them with loyalists, then announced plans to personally host the Kennedy Center Honors — and in August he snapped up the rights to both trumpkennedycenter.org and trumpkennedycenter.com.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste rechtzaak over die namen gaat beginnen .. en ik hoop dat er een goede advocaat gevonden kan worden om hem bij te staan.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:43
duvekot schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:28:

Ik ben benieuwd wanneer de eerste rechtzaak over die namen gaat beginnen .. en ik hoop dat er een goede advocaat gevonden kan worden om hem bij te staan.
Merkenrecht-technisch heeft ie geen poot om op te staan en raakt ie de domeinen snel kwijt.

Liege, liege, liegebeest!

• duvekot
  • Nu online
Liegebeest schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 00:41:
[...]
Merkenrecht-technisch heeft ie geen poot om op te staan en raakt ie de domeinen snel kwijt.
Wat hij als "voordeel" heeft is dat dit niet zijn enige satirische websites zijn, maar dat hij dit soort sites al veel langer maakt. Zie ook de link met alle site tot nu toe op zijn eigen website: https://www.tobymorton.com/

• wildhagen
  • Niet online
Nu de VS Groenland wil inlijven, wil Denermarken nu enkele Amerikaanse staten gaan kopen:
De Deense politicus Rasmus Jarlov heeft de Amerikaanse president Donald Trump op sociale media lik op stuk gegeven. Trump heeft al meermaals zijn wens geuit om Groenland – dat deel uitmaakt van Denemarken – te annexeren. Maar volgens Jarlov is Denemarken binnenkort klaar om 'Amerikaanse staten te kopen'.

Sanningen over de kwestie eerder deze week weer aan door in een interview te zeggen dat de Verenigde Staten Groenland 'moeten hebben'. De president benoemde eerder ook de gouverneur van de staat Louisiana Jeff Landry tot 'speciaal gezant voor Groenland' Die laatste schreef op sociale media dat hij ernaar uitkijkt om Groenland in te lijven.
Zowel Denemarken als Groenland zijn de Amerikaanse bedreigingen grondig beu. Ook de Deense politicus Rasmus Jarlov, het hoofd van de Defensiecommissie van het Deense parlement, mengt zich nu in de discussie.

,,We zijn niet helemaal tevreden, maar de huidige economische groei in Denemarken is behoorlijk goed. We zullen binnenkort Amerikaanse staten beginnen te kopen”, schreef Jarlov eerder vandaag op X.
En Trump wenst in de ware Christelijke traditie van de Kerst-gedachte nu mensen met een andere mening dan die van hem de dood toe:
De Amerikaanse president Donald Trump zit ook tijdens de feestdagen niet stil op de sociale media. Naast kerstwensen aan iedereen, 'inclusief het radicaal links tuig', riep hij nieuwszender CBS op om presentator Stephen Colbert te laten 'inslapen'.

,,Zalig kerstfeest aan iedereen, inclusief het radicaal links tuig dat er alles aan doet om ons land kapot te maken, maar daar niet in slaagt", begon Trump woensdag zijn kerstwensen op zijn platform Truth Social. Daarop volgde een opsomming van zijn grootste verwezenlijkingen, waaronder 'geen open grenzen, geen mannen in vrouwensporten en geen transgender voor iedereen meer'. De president sloot af met de boodschap dat de Verenigde Staten 'opnieuw gerespecteerd worden, misschien meer dan ooit tevoren'.
Enkele uren voordien hadTrump ook al uitgehaald naar de talkshowhost Stephen Colbert, blijkbaar getriggerd door de herhaling van The Late Show with Stephen Colbert van 8 december. Colbert staat bekend voor zijn scherpe kritiek op Trump, die hij nog heeft opgevoerd nadat in juli bekend raakte dat The Late Show in mei volgend jaar stopt na meer dan 30 jaar. Dat nieuws kwam er kort nadat moederbedrijf Paramount een schikking had getrofffen in een rechtszaak die president Trump begonnen was tegen CBS News.

,,Stephen Colbert is een zielig wrak, zonder talent of iets anders dat nodig is om succesvol te zijn in de showbusiness. Nadat hij werd ontslagen door CBS en aan zijn lot is overgelaten, is hij nog slechter geworden, net als zijn onbestaande kijkcijfers. Stephen draait op haat en woede, een wandelende dode (dead man walking, red.)! CBS zou hem moeten laten inslapen, en wel nu, dat is het meest humane dat ze kunnen doen", schreef Trump.
Beiden van het AD Liveblog (https://www.ad.nl/buitenl...merika-te-kopen~aee50bd8/)

Het is toch ook een zielig mannetje als je mensen wil laten ombrengen ("inslapen") omdat ze een andere mening dan jou hebben...

Virussen? Scan ze hier!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:04

DirtyBird

Praktiserend denker

*knip* Dit topic is niet de plek om te speculeren over oorzaken van hypothetische geweldscenario's

[ Voor 70% gewijzigd door NMH op 28-12-2025 20:05 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• DropjesLover
  • Nu online
*knip* laten we de situatie analyseren als die zich voor zou doen

[ Voor 62% gewijzigd door begintmeta op 26-12-2025 10:03 ]

BThGvNeOA

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:28:
[...]

Polletje maken:
  • Venezuela
  • Oekraïne/Rusland
  • NAVO
  • Groenland
  • Tariffs
  • ICE / National Guard naar democratische stad X
  • Iets nieuws
  • All of the above
voeg Nigeria maar toe aan je lijstje...

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

_Bailey_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:33:
[...]

voeg Nigeria maar toe aan je lijstje...
En hij zou zich niet bemoeien met buitenlandse conflicten, maar volgens mij is hij alleen maar daar mee bezig.

Elect a clown, expect a circus.

• wildhagen
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:09:
[...]

En hij zou zich niet bemoeien met buitenlandse conflicten, maar volgens mij is hij alleen maar daar mee bezig.
Klopt. Hij ziet zichzelf als "President of Peace" (zie ook zijn eis dat hij de Nobelprijs voor de Vrede moest krijgen), maar in werkelijkheid is Trump tot nu toe (en we zijn pas een klein jaar bezig...) één van de meest agressieve, haat-zaaiende, gewelddadigste en pro-oorlogspresidenten van de VS sinds WO2.

Hij richt behoorlijk wat ellende aan in de wereld (Venezuela, Afghanistan, nu ook Nigeria). En dat zal nog heel lang blijven nawerken met allerlei effecten vandien.

In de MAGA-sekte begint het ook steeds meer te rommelen:
Donald Trump was afwezig tijdens het recente America Fest, het jaarlijkse treffen van zijn trouwste Maga-aanhangers. De oud-president stuurde liever een videoboodschap vanuit Florida. Begrijpelijk, want de Maga-beweging van de Amerikaanse president wordt verscheurd door persoonlijke ambities en openlijk racisme en antisemitisme.

Alle segmenten van Maga onderschrijven nog altijd Trumps succesvolle motto ‘Make America Great Again’ (een slogan die ooit uit de koker van president Reagan kwam). Ook heerst nog het gedeelde wantrouwen jegens de ‘elite’, de CIA en de FBI. Maar daar blijft het onderhand wel bij. Want steeds grotere barsten kenmerken Trumps rechts-populistische coalitie. Precies een jaar geleden werden de eerste haarscheurtjes al zichtbaar.
Het ging er toen om hoe het Maga-grootheidsideaal snel bereikt moest worden. Elon Musk en andere techbazen uit Silicon Valley wilden daarvoor meer visa voor hoogopgeleide migranten. De fanatieke America First-achterban, die geen enkele buitenlander op de arbeidsmarkt tolereert, reageerde echter ziedend. Techbazen die pleitten voor het binnenlaten van mondiaal talent werden online aangevallen. Ook hun verzet tegen vakbonden binnen de bedrijven viel slecht bij de arbeidersbeweging binnen Maga.

Deze zomer was er opnieuw opschudding toen Trump samen met Israël nucleaire faciliteiten in Iran bombardeerde. Pro-Israëlische Maga-aanhangers juichten het machtsvertoon toe, maar isolationisten veroordeelden de aanvallen en herinnerden Trump aan zijn beloften geen buitenlandse oorlogen meer te voeren.
De spanningen binnen de beweging waren dus al langer aanwezig. Charlie Kirk, oprichter van Turning Point USA en leider van de invloedrijkste jongerenorganisatie binnen Maga, wist de gemoederen altijd redelijk te kalmeren door klassieke conservatieven en radicale populisten met elkaar in gesprek te brengen.

Maar toen Kirk, overigens zelf ook niet onomstreden, in september van dit jaar op 32-jarige leeftijd werd vermoord, leidde dat niet alleen tot heftige emoties maar brak er ook een interne oorlog uit over zijn spirituele nalatenschap. In plaats van de klassieke aanvallen op radicaal links en de ‘woke’-beweging, hadden de sprekers op het recente America Fest daardoor vooral ruzie met elkaar.
Candace Owens, oud-medewerker van Kirk bij Turning Point en nu een van de luidste stemmen in extreemrechts Amerika, verspreidde onmiddellijk complottheorieën. Zonder enig bewijs beschuldigde ze Frankrijk en Israël van betrokkenheid bij de moord op Kirk. Ze beweerde zelfs dat de Franse president Emmanuel Macron haar nu ook zou willen laten vermoorden.

Oud-bondgenoten namen afstand van Owens’ bizarre theorieën, maar via haar podcast bereikt zij miljoenen volgers. Velen van hen geloven haar.

Naast militair ingrijpen elders in de wereld en migratie zijn er nog twee kwesties die Maga de kast opjagen: het gehannes van Trump met het Epstein-dossier (wat Maga-kopstuk Marjorie Taylor Greene deed vertrekken) en de opkomst van Nick Fuentes. Maga-kopstuk Tucker Carlson bood deze openlijke Hitler-bewonderaar en Holocaustontkenner een podium, waardoor het Maga-debat over antisemitisme en extremisme explodeerde.
Bron en nog veel meer info: Trumps Maga-beweging kraakt in zijn voegen: kopstukken vechten elkaar met grove beledigingen de tent uit

Virussen? Scan ze hier!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:16
wildhagen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:17:
[...]

Klopt. Hij ziet zichzelf als "President of Peace" (zie ook zijn eis dat hij de Nobelprijs voor de Vrede moest krijgen), maar in werkelijkheid is Trump tot nu toe (en we zijn pas een klein jaar bezig...) één van de meest agressieve, haat-zaaiende, gewelddadigste en pro-oorlogspresidenten van de VS sinds WO2.

Hij richt behoorlijk wat ellende aan in de wereld (Venezuela, Afghanistan, nu ook Nigeria). En dat zal nog heel lang blijven nawerken met allerlei effecten vandien.

In de MAGA-sekte begint het ook steeds meer te rommelen:

[...]

[...]

[...]

[...]

Bron en nog veel meer info: Trumps Maga-beweging kraakt in zijn voegen: kopstukken vechten elkaar met grove beledigingen de tent uit
Die titel zegt al alles, allemaal haantjes. Kunnen totaal niet samenwerken want ze denken alleen uit henzelf. Binnenkort is het echt een bananenrepubliek.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
wildhagen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:17:
Ze hadden het Department of Defence ook kunnen hernoemen naar Department of Peace. Maar neen.
Het is allemaal BS en dog whistles.
offtopic:
Ik had me nog zo voorgenomen tijdens de kerstdagen / tot in het nieuwe jaar trump en zijn hele clan daar verderop in hun eigen stinkende sop te laten garen. Ze willen maar al te graag het wereldnieuws domineren en daar wil ik niet aan meedoen. Volgende poging...

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
https://www.demorgen.be/m...byvoeding-kopen~bd34ea50/
(Ik kan dit artikel lezen zonder paywall, ik hoop jullie ook)

Samenvatting: voor Amerikanen wordt 'Europa' steeds meer een kwaliteitslabel. Net omwille van de strenge richtlijnen en wetgeving. En dat ze hun huidige overheid steeds minder vertrouwen.

Mijn conclusie: Europa moet vooral zichzelf blijven. Ja, traag en ingewikkeld maar ook met veel uithoudingsvermogen.

• duvekot
  • Nu online
Jerie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:49:
Sancties voor:
  • Thierry Breton
    • Imran Ahmed
  • Clare Melford
  • Anna-Lena von Hodenberg
  • Josephine Ballon
Hier is Marco Rubio's aankondiging

https://www.state.gov/rel...rship-industrial-complex/
Van deze 5 blijkt Imran Ahmed momenteel in Amerika te wonen en werken. Hij heeft een Green Card en vrouw en kind die beide Amerikaans staatsburger zijn. Maar hij heeft al preventief een rechtzaak aangespannen en de eerste stap iig in zijn voordeel beslecht.
Judge Blocks Detention of British Researcher Who Scrutinizes Online Hate
The judge, Vernon S. Broderick, issued a temporary restraining order shortly after midnight on Christmas Day, blocking the government from “arresting or detaining” Mr. Ahmed and scheduling a hearing on the case for Monday.
Zijn advocaat was ook vrij duidelijk en stellig:
Roberta A. Kaplan, a lawyer for Mr. Ahmed, said the speed of the judge’s response was telling. “The federal government can’t deport a green card holder like Imran Ahmed, with a wife and young child who are American, simply because it doesn’t like what he has to say,” Ms. Kaplan said.
Imran Ahmed is een Brits staatsburger maar zijn achtergrond is Afgaans, dus die kaart gaat vast ook nog wel gespeeld worden.

Hij werkt voor "Center for Countering Digital Hate" en heeft regelmatig critische rapportages gemaakt over oa X/Twitter
Elon Musk’s social media company had unsuccessfully sued Mr. Ahmed’s group, the Center for Countering Digital Hate, in 2023 after the group documented a rise in hate speech on the platform since Mr. Musk’s acquisition of the company, now called X. The case was dismissed, but an appeal is pending.
En zo zijn er nog een aantal reportages over oa anti-vaccine informatie rondom RFK Jr.

En die was natuurlijk helemaal blij met het sancties die ingesteld waren:.
Mr. Kennedy also celebrated the travel ban on social media, hailing the United States as “the mecca for freedom of speech!”
Blijft vreemd om dat te lezen als er net iemand gestraft wordt omdat hij zijn vrijheid van meningsuiting gebruikt.

Wordt ook vervolgd ... Maandag het eerste vervolg.
case nummer : Ahmed v. Rubio (1:25-cv-10705)

[ Voor 3% gewijzigd door duvekot op 26-12-2025 21:47 . Reden: Case nummer er bij met link ]

defiant schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:52:
[...]

Dat volgt direct de ideologische boedel scheiding tussen de VS/EU en het afscheid nemen van de liberale wereldorde. Het idee was eerst dat kernwapens een strategisch wapen was ter bescherming van de liberale wereldorde, eerst uiteraard de Sovjets. Vandaar dat we in de NAVO ook nuclear weapons sharing hebben, Nederland heeft Amerikaanse kernwapens op Volkel.

Want het het idee achter non-proliferatie was dat er geen kernwapens meer nodig zouden zijn als Amerika optreedt als garantie gevende partijen tegen oorlog en invasies. Indirect is de boodschap ook nu weer dat de VS niet van plan meer is die rol op zich te nemen.

Maar eigenlijk was het niet eens Trump/Maga die dit in gang hebben gezet, de liberale wereldorde was al in verval met de Russische invasie van buurlanden. De grote mate van afzijdigheid van Amerika daarin, ook onder democratische presidenten, was al een indicatie dat Amerika het beschermen van de liberale wereldorde steeds minder serieus nam.

Historisch gezien is dit denk ik een van de grootste fouten geweest denk ik persoonlijk van Amerika, Rusland blijkt op vlak van ondermijning en invloed een grotere vijand te zijn tegen de liberale wereldorde dan men eerst dacht.
Rule of Law /= liberale orde.

Liberale orde = kernel for authoritarianism.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• duvekot
  • Nu online

[...]

De "president" van het Kennedy Center heeft een brief geschreven aan de muzikant.
Your decision to withdraw at the last moment—explicitly in response to the Center’s recent renaming, which honors President Trump’s extraordinary efforts to save this national treasure—is classic intolerance and very costly to a non-profit Arts institution.
En later in de brief
Your dismal ticket sales and lack of donor support, combined with your last-minute cancellation has cost us considerably. This is your official notice that we will seek $1 million in damages from you for this political stunt.
Blijkbaar is de miljard gereserveerd voor Trump zijn schadevergoeding en moeten zij het met slechts een miljoen doen.

De hele brief is ook interessant om te lezen als een voorbeeld van hoe onderdanig er gedaan wordt richting Trump.

Hier het oorspronkelijke artikel door AP:
Kennedy Center criticizes musician who canceled performance after Trump name added to building
Wat ook wel goed is, is om de daadwerkelijke Wet rondom het Kennedy Center te lezen, en specifiek over de Board van het Center:
20 U.S. Code § 76j - Duties of Board
(b)Restriction on additional memorials
(1)Except as provided in paragraph (2) of this subsection, the Board shall assure that after December 2, 1983, no additional memorials or plaques in the nature of memorials shall be designated or installed in the public areas of the John F. Kennedy Center for the Performing Arts.
Ik denk dat die rechtzaak tegen het Center door Rep. Joyce Beatty (D-Ohio) ook boeiend gaat worden: BEATTY v. TRUMP (1:25-cv-04480)

• duvekot
  • Nu online
Ondertussen in het boeiende leven van Kilmar Abrego Garcia:
Federal judge to hold hearing on whether Kilmar Abrego Garcia is being vindictively prosecuted
Facing mounting public pressure and a court order, the Trump administration brought him back to the U.S. in June, but only after issuing an arrest warrant on human smuggling charges in Tennessee.

Abrego Garcia has denied the allegations, and argued that prosecutors are vindictively and selectively targeting him. Judge Waverly D. Crenshaw, Jr. wrote in Tuesday’s order that Abrego Garcia had enough evidence to hold a hearing on the topic, which Crenshaw scheduled for Jan. 28.
Voor diegenen die het spoor een beetje kwijt zijn, dit gaat dus over de strafzaak die tegen hem was aangespannen voor het smokkelen van personen in de VS in 2019. Om hem daarvoor te kunnen vervolgen was hij dus terug gehaald uit El Salvador. Maar de rechter heeft de eerste zittings dag nu geschrapt en gaat eerst maar eens kijken of deze rechtzaak überhaupt wel door moet gaan.
At that hearing, prosecutors will have to explain their reasoning for charging Abrego Garcia, Crenshaw wrote, and if they fail in that, the charges could be dismissed.

A Department of Homeland Security agent previously testified that he did not begin investigating the traffic stop until after the U.S. Supreme Court said in April that the Trump administration had to work to bring Abrego Garcia from El Salvador, where he was deported.
Voor veel meer details dan je lief is:
United States v. Abrego Garcia (3:25-cr-00115) District Court, M.D. Tennessee

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

duvekot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:01:
[...]

Van deze 5 blijkt Imran Ahmed momenteel in Amerika te wonen en werken.

[Embed]

Hij heeft een Green Card en vrouw en kind die beide Amerikaans staatsburger zijn. Maar hij heeft al preventief een rechtzaak aangespannen en de eerste stap iig in zijn voordeel beslecht.
Judge Blocks Detention of British Researcher Who Scrutinizes Online Hate

[...]

Zijn advocaat was ook vrij duidelijk en stellig:

[...]

Imran Ahmed is een Brits staatsburger maar zijn achtergrond is Afgaans, dus die kaart gaat vast ook nog wel gespeeld worden.

Hij werkt voor "Center for Countering Digital Hate" en heeft regelmatig critische rapportages gemaakt over oa X/Twitter

[...]

En zo zijn er nog een aantal reportages over oa anti-vaccine informatie rondom RFK Jr.

En die was natuurlijk helemaal blij met het sancties die ingesteld waren:.

[...]

Blijft vreemd om dat te lezen als er net iemand gestraft wordt omdat hij zijn vrijheid van meningsuiting gebruikt.

Wordt ook vervolgd ... Maandag het eerste vervolg.
case nummer : Ahmed v. Rubio (1:25-cv-10705)
Het Mecca van freedom of speech? Hij weet dat Mecca voor de islam ontzettend belangrijk is? Of wacht, waarom vraag ik me dit af...

(Ja ik weet dat het een gebruikelijke uitdrukking is ;) )

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

[...]
Klassieke accusation in a mirror. Vance legt uit dat de VS is overrompeld door zeer schadelijke morele ideeën die in combinatie met het nucleaire arsenaal van de VS een groot gevaar zijn voor de menselijkheid en projecteert dat op een ander.

Een manier van communiceren die de Russen voortdurend gebruiken, die het op hun beurt weer hebben overgenomen van de nazi's.
Accusation in a mirror (AiM)[a] is a technique often used to incite hate speech, where someone falsely attributes their own motives or intentions onto their adversaries.[3][4][5] Along with dehumanization, accusation in a mirror is one of the indirect or cloaked forms of incitement to genocide, which has contributed to the commission of genocides such as the Holocaust, the Rwandan genocide, and the Armenian genocide. By invoking collective self-defense, accusation in a mirror is used to justify genocide, similar to using the right of self-defense to justify individual homicide.[5][6][7]

The United Nations Office on Genocide Prevention (OSAPG) defines mirror politics as a "common strategy to create divisions by fabricating events whereby a person accuses others of what he or she does or wants to do", and includes it as a factor in their Analysis Framework on Genocide, which is used to assess whether a given situation poses a risk of genocide.[8] Scholars such as Kenneth L. Marcus and Gregory S. Gordon have investigated ways in which accusation in a mirror is used to incite hatred and how to mitigate its impacts.
bron

Hier serieus op in gaan heeft geen zin, maar herken het als een verklaring van Vance wat hij en kornuiten van plan is/zijn en waarom. Je kunt in dit soort statements de EU/Engeland/Frankrijk etc. Altijd vervangen door de VS en dan klopt het bijna altijd volledig wat ze zeggen.

Als voorbeeld;
De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft in een interview met de conservatieve Britse nieuwssite ‘UnHerd’ gezegd dat de kernwapens die de VS bezitten, een potentieel veiligheidsrisico zijn voor Frankrijk en het VK.

“Als de VS zich laten overrompelen door zeer schadelijke morele ideeën, dan laat je toe dat kernwapens in handen komen van mensen die Frankrijk en het VK echt heel ernstig kunnen schaden”, aldus Vance.

Volgens Vance bekleden mensen met een dergelijke ideologie nu al openbare ambten in de VS. Wie en waar zegt hij niet.
En dan zijn we weer in de realiteit beland.

[ Voor 13% gewijzigd door Brazos op 28-12-2025 11:22 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Brazos schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:11:
[...]

Een manier van communiceren die de Russen voortdurend gebruiken, die het op hun beurt weer hebben overgenomen van de nazi's.
En niet onbelangrijk: beide partijen hebben laten zien dat ze niet te vertrouwen zijn en moorden met aantallen tot in de miljoenen op hun naam hebben staan, maar alsnog zijn "zij het" (met wijsvingertje richting de partijen die beschuldigd worden) die slecht zijn.

Als je zo naar de wereldkaart kijkt dan lijkt het er met de uitspraken van Vance steeds meer op dat MAGA-VS zich klaarmaakt om deel te gaan uitmaken van de nieuwe asmogendheden met Rusland en wellicht China (inclusief Noord-Korea) erbij :X

Deze uitspraken van Vance en de rode loper voor Poetin eerder dit jaar spreken boekdelen...

Totaal gestoord.

Dat zit wel Schnorr.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stukfruit alleen van een totaal andere ordegrootte dan de originelen :X

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

duvekot schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:21:
Ondertussen in het bijzondere leven van Trump:

[...]

vanuit de New York Times

Als de ontwikkeling van de Trump Class battleships net zo gaat als de "Ballroom" .. dan zullen dit soort onderzoeken meer de nieuwe normaal worden

U.S. Navy Shipbuilding Is Consistently Over Budget and Delayed Despite Billions Invested in Industry

[...]

En ja ...dat komt dus van overheids website.
A future administration will cancel the program before the first ship hits the water.
bron: https://www.csis.org/anal...attleship-will-never-sail

Goed artikel trouwens, ik mag hopen dat het eerder gecancelled gaat worden. Te bizar voor woorden dat hij een scheepsklasse naar zichzelf wil vernoemen, dat doen ze toch alleen met niet meer in leven zijnde personen?

Elect a clown, expect a circus.

• duvekot
  • Nu online
Slasher schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:10:
Goed artikel trouwens, ik mag hopen dat het eerder gecancelled gaat worden. Te bizar voor woorden dat hij een scheepsklasse naar zichzelf wil vernoemen, dat doen ze toch alleen met niet meer in leven zijnde personen?
Tegen de tijd dat het schip ooit toch gebouwd wordt zal hij vast niet meer in leven zijn.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:52
Slasher schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:10:
Goed artikel trouwens, ik mag hopen dat het eerder gecancelled gaat worden.
Als ik Perun mag geloven, is er eigenlijk geen ruimte meer om nog marineprogramma's te annuleren. DDG(X) was door hem kort daarvoor al aanwezen als een programma dat niet mocht falen - en dat dat dus eigenlijk al een gigantisch risico was. In een veronderstelde wapenwedloop ter zee raakt de VS keihard achterop met het Defiant-class programma.
Nog los van het feit dat dit schip het verkeerde antwoord is op de uitdagingen van vandaag en de voorziene toekomst, is lijkt het weinig meer dan een oefening is meten wie de grootste heeft. Moderne AShM hebben schijt aan dimensies - hoe groter hoe beter, zelfs. Maar, dit programma geeft vrij accuraat weer wat er mis is met het huidige Witte Huis. Het ontwerp lijkt meer op dat van een kind, met beperkte filosofie als groter=beter. Het is een fantasie van grootsheid en projectie van kracht, zonder de vraag te stellen of dat een effectieve en efficiënte besteding is van tijd en resources. En niemand is in staat daar iets tegen in te brengen, want de Grote Baas beslist.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:16:
[...]

Als ik Perun mag geloven, is er eigenlijk geen ruimte meer om nog marineprogramma's te annuleren. DDG(X) was door hem kort daarvoor al aanwezen als een programma dat niet mocht falen - en dat dat dus eigenlijk al een gigantisch risico was. In een veronderstelde wapenwedloop ter zee raakt de VS keihard achterop met het Defiant-class programma.

[YouTube: Bringing Back the Battleship? - Railguns, US Shipbuilding and a 35,000 ton bad idea?]

Nog los van het feit dat dit schip het verkeerde antwoord is op de uitdagingen van vandaag en de voorziene toekomst, is lijkt het weinig meer dan een oefening is meten wie de grootste heeft. Moderne AShM hebben schijt aan dimensies - hoe groter hoe beter, zelfs. Maar, dit programma geeft vrij accuraat weer wat er mis is met het huidige Witte Huis. Het ontwerp lijkt meer op dat van een kind, met beperkte filosofie als groter=beter. Het is een fantasie van grootsheid en projectie van kracht, zonder de vraag te stellen of dat een effectieve en efficiënte besteding is van tijd en resources. En niemand is in staat daar iets tegen in te brengen, want de Grote Baas beslist.
Iedereen heeft universeel gereageerd met een reactie die eigenlijk enkel kan worden opgesomd als :F

Ik verwacht dat dit project uiteindelijk wordt afgeblazen wat vrij veel voor komt bij militaire projecten. Neemt niet weg dat hier wel enige tijd en moeite plus investeringen in zullen gaan. Dus tja...jammer voor de Amerikaanse belastingbetaler?

Het zou een belangrijk onderdeel van de gouden vloot moeten worden. Wat heeft Trump trouwens met goud? Het is niet de meest waardevolle legering op aarde in monetaire valuta en zeldzaamheid en het heeft ook geen geweldige kleur. Of zit die man nog vast in de illusie dat goud de wereld draaiende houdt? :?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Helixes
Auredium schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:18:
Het zou een belangrijk onderdeel van de gouden vloot moeten worden. Wat heeft Trump trouwens met goud? Het is niet de meest waardevolle legering op aarde in monetaire valuta en zeldzaamheid en het heeft ook geen geweldige kleur. Of zit die man nog vast in de illusie dat goud de wereld draaiende houdt? :?
Ah, generalissimo mag niet worden tegengesproken. Het is allemaal symboolpolitiek. Mensen die beter weten houden hun mond, of zijn allang ontslagen.

Is er iemand bekend met Elbonia? Al deze plannen lijken meer op een poging tot zelf-sabotage dan een serieus plan de sterkste marine ter wereld te bouwen, of te behouden. Dat stokje wordt op deze manier deftig overgedragen aan China, als dat niet nu al het geval is.

Daar mag je dan het vernis van een edelmetaal op smeren, maar dat doet er niet toe bij het eerste contact met de vijand.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• duvekot
  • Nu online
Ondertussen in het leven van Marjorie Taylor Greene
‘I Was Just So Naïve’: Inside Marjorie Taylor Greene’s Break With Trump
Eleven days after Charlie Kirk was killed in September, Marjorie Taylor Greene, the third-term Georgia congresswoman, was watching his memorial service on TV as the luminaries of the conservative movement and the Trump administration gathered to pay tribute to the young activist.
What stayed with Greene long afterward were the last two speakers who took the stage. First there was Kirk’s widow, Erika, who stood in white before the crowd filling the Arizona stadium, lifted her tear-filled eyes and said that she forgave her husband’s killer. And then there was President Trump. “He was a missionary with a noble spirit and a great, great purpose,” he said of Kirk. “He did not hate his opponents. He wanted the best for them. That’s where I disagreed with Charlie. I hate my opponent, and I don’t want the best for them.”
Marjorie Taylor Greene heeft een groot interview gegeven aan de New York Times (!) over oa haar beslissing om op te stappen.

Ik heb er maar een share artikel link van gemaakt zodat iedereen het kan lezen.

• Helixes
duvekot schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:39:
Ondertussen in het leven van Marjorie Taylor Greene
‘I Was Just So Naïve’: Inside Marjorie Taylor Greene’s Break With Trump

Marjorie Taylor Greene heeft een groot interview gegeven aan de New York Times (!) over oa haar beslissing om op te stappen.

Ik heb er maar een share artikel link van gemaakt zodat iedereen het kan lezen.
Met alle respect.... Deze klinken mij ook wel als gelegenheidsargumenten in de oor. Het lijkt me dat ze op zoek is naar manieren om relevant te blijven, en deze boetedoening of sorts hoort daar wel bij. Het inzicht vergaard te hebben dat ze naïef was, en onderdeel van het probleem, zou er toe moeten leiden dat ze zich ziet vertrekken uit het publieke leven. Echter, gevlogen hebben op de hoogtes waarop ze opereerde, verwacht ik dat ze zonder slag of stoot plots weer neerstrijkt in het normale leven.

Nu ben ik wel met NYT eens dat ze de ruimte moet hebben om haar kant van het verhaal te doen, en op zich is dat ook goed. Maar dat is voor mij in ieder geval géén rehabilitatie.

• Standeman
  • Laatst online: 17:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:46:
[...]

Met alle respect.... Deze klinken mij ook wel als gelegenheidsargumenten in de oor. Het lijkt me dat ze op zoek is naar manieren om relevant te blijven, en deze boetedoening of sorts hoort daar wel bij. Het inzicht vergaard te hebben dat ze naïef was, en onderdeel van het probleem, zou er toe moeten leiden dat ze zich ziet vertrekken uit het publieke leven. Echter, gevlogen hebben op de hoogtes waarop ze opereerde, verwacht ik dat ze zonder slag of stoot plots weer neerstrijkt in het normale leven.

Nu ben ik wel met NYT eens dat ze de ruimte moet hebben om haar kant van het verhaal te doen, en op zich is dat ook goed. Maar dat is voor mij in ieder geval géén rehabilitatie.
Ik ben benieuwd wanneer ze weer over "Jewish space lasers" begint wanneer er weer een brand uitbreekt in Californië.
In mijn ogen is ze niet te rehabilitateren. Volledig koekwaus zijn is helaas het nieuwe normaal. Iedereen met meer dan twee hersencellen wordt afgeserveerd als "woke extreme leftist".

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Helixes
@Standeman Dat ben ik volledig met je eens. Er is véél te veel gebeurd om MTG te rehabiliteren.

Maar, laten we niet vergeten dat ze, naar onze beste oordeel, vertrokken is omdat Trump verzuimde haar een mooie positie in diens Kabinet te gunnen. Hoewel hij er een hand van heeft gehad zeer incapabele mensen te hebben gekozen was voor hem zelfs MTG een stationnetje te ver. Sindsdien drijven ze van elkaar af, uitlopend in de clash die we hebben gezien rond de vrijgave van de Epstein-files. Je krijgt zelfs een beetje het gevoel dat ze zelfs daar wellicht heeft geprobeerd om haar stem duur te verkopen, bijvoorbeeld in ruil voor een mooi plekkie elders. Maar zelfs al is Epstein de primaire reden van haar aftreden, dan doet ze met dit interview alsnog de waarheid geweld aan.

En nu is ze ineens spijtoptant met nieuwe inzichten - een zin die er om vraagt bestrooid te worden met aanhalingstekens. Gezien al het voorgaande lijkt mij dat op zijn minst een anachronisme. Het lijkt mij dat ze met voorlichters en spindoctores om tafel is gegaan om te kijken wat er nog te halen valt voor haar. De breuk met MAGA lijkt definitief. Misschien ziet ze een plekje voor zichzelf weggelegd als talking head en duider met het perspectief van uittredend hoge priesteres van de cultus op rechts. Maar - als dat niet lukt, ga ik er vanuit dat ze het gewoon elders gaat proberen.

Dus neen. Van mij mag ze weer CrossFit coach worden.

• andru123
  • Laatst online: 15:20
duvekot schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:37:
Federal judge to hold hearing on whether Kilmar Abrego Garcia is being vindictively prosecuted
Leuk systeem, hoor. Kan je voorstellen dat zoiets in NL gebeurt?

• wildhagen
  • Niet online
Trump probeert, als nogal oorlogszuchtige en agressieve president, de boel in Venezuela nog wat verder te laten escaleren:
De Amerikaanse president Donald Trump zegt dat de Amerikaanse krijgsmacht een aanval landinwaarts in Venezuela heeft uitgevoerd. Het gaat volgens Trump om een ‘grote faciliteit’ die zou zijn vernietigd. Als de beweringen kloppen, gaat het om de eerste aanval op land in de Amerikaanse ‘oorlog’ tegen Venezolaanse drugsbendes. De VS voeren een zelfverklaarde oorlog tegen wat Trump ziet als een drugskartel geleid door de linkse autoritaire president Nicolás Maduro.

Trump deed zijn uitspraken vrijdag in een radio-interview met John Catsimatidis, een Republikeinse miljardair, Trump-aanhanger en eigenaar van het New Yorkse radiostation WABC. Volgens de president ging het om een „grote fabriek of faciliteit waar de schepen vandaan komen”, die woensdag uitgeschakeld zou zijn. Hij trad niet verder in detail. Amerikaanse functionarissen laten zondag aan The New York Times weten dat Trump daarmee een drugsfaciliteit in Venezuela bedoelde, maar verschaffen evenmin verdere details.

Trump zinspeelt al enkele weken op aanvallen op land in Venezuela. Hij erkende in oktober dat hij de buitenlandse inlichtendienst CIA geheime opdrachten had gegeven om aanvallen in het land te plannen.
Bron en meer info: https://www.nrc.nl/nieuws...len-in-venezuela-a4916374

Virussen? Scan ze hier!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:46:
[...]

Volgens mij is ze gewoon al aan het voorsorteren op deelname aan de volgende presidentsverkiezingen.

Een gok, maar op zich heeft ze weinig te verliezen en veel upside.

Dat we blij moeten zijn met iemand die zo koekerond is dat is weer een heel andere kwestie. Maar niet relevant om potentieel president van de VS te kunnen worden.

• Grunwold
Nu de FBI & DOJ druk bezig is om de sporen van Trump's misdaden uit te wissen besluit het Trump-regime om een Venezolaanse haven te bombarderen, waarom? Geen idee lol, maar misschien werkt het. Ook zijn aanval op Isis, een ongelofelijk statement tegen Isis. Wie het had ook kunnen denken.

*knip* noem mensen bij naam, ongeacht je mening over hun. Op de huidige wijze is er geen inhoudelijke discussie mogelijk

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 30-12-2025 08:56 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:35
wildhagen schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:09:
Trump probeert, als nogal oorlogszuchtige en agressieve president, de boel in Venezuela nog wat verder te laten escaleren:

[...]

Bron en meer info: https://www.nrc.nl/nieuws...len-in-venezuela-a4916374
Nu hij een nobelprijs niet heeft gehad kan hij helemaal los gaan....

• Helixes
R_Zwart schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:42:
Nu hij een nobelprijs niet heeft gehad kan hij helemaal los gaan....
... anders dan dat Trump in 2025 zo goed als geen kans maakte op de Prijs. Als ik alles goed begrijp worden daden in het jaar van uitreiking niet meegenomen namelijk. Als hij al een Nobelprijs wil zijn inzet voor de Vrede wapenstilstand in Gaza zal hij moeten wachten tot volgend jaar.

Ik denk dat Trump de conclusie heeft getrokken dat hij het geduld niet heeft. De binnenlandse situatie is dusdanig dat hij gedwongen wordt zijn macht elders te laten gelden om nog íéts te maken van zijn Presidentschap.

Bovendien tikt de klok voor deze 79-jarige man natuurlijk maar één kant uit. Of 2026 te laat komt voor hem is een inschatting die wij niet kunnen maken.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:03
Helixes schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:55:
[...]

Bovendien tikt de klok voor deze 79-jarige man natuurlijk maar één kant uit. Of 2026 te laat komt voor hem is een inschatting die wij niet kunnen maken.[/small]
79 is zo oud nog niet:

Leeftijd waarop VS Presidenten het leven lieten:

Ronald Reagan 93
Gerald R. Ford 93
George H. W. Bush 94
Jimmy Carter 100

• DropjesLover
  • Nu online
Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:52:
@Standeman Dat ben ik volledig met je eens. Er is véél te veel gebeurd om MTG te rehabiliteren.

Maar, laten we niet vergeten dat ze, naar onze beste oordeel, vertrokken is omdat Trump verzuimde haar een mooie positie in diens Kabinet te gunnen. Hoewel hij er een hand van heeft gehad zeer incapabele mensen te hebben gekozen was voor hem zelfs MTG een stationnetje te ver. Sindsdien drijven ze van elkaar af, uitlopend in de clash die we hebben gezien rond de vrijgave van de Epstein-files. Je krijgt zelfs een beetje het gevoel dat ze zelfs daar wellicht heeft geprobeerd om haar stem duur te verkopen, bijvoorbeeld in ruil voor een mooi plekkie elders. Maar zelfs al is Epstein de primaire reden van haar aftreden, dan doet ze met dit interview alsnog de waarheid geweld aan.

En nu is ze ineens spijtoptant met nieuwe inzichten - een zin die er om vraagt bestrooid te worden met aanhalingstekens. Gezien al het voorgaande lijkt mij dat op zijn minst een anachronisme. Het lijkt mij dat ze met voorlichters en spindoctores om tafel is gegaan om te kijken wat er nog te halen valt voor haar. De breuk met MAGA lijkt definitief. Misschien ziet ze een plekje voor zichzelf weggelegd als talking head en duider met het perspectief van uittredend hoge priesteres van de cultus op rechts. Maar - als dat niet lukt, ga ik er vanuit dat ze het gewoon elders gaat proberen.

Dus neen. Van mij mag ze weer CrossFit coach worden.
Nouja, ze ziet wel in hoe dat de Trump regering niet voor de gewone Amerikaan is, en durft ook haar ongelijk toe te geven, dat ze bijgedragen heeft aan de toxische cultuur, de "eerst kwamen ze voor... En nu voor mij" en ze zoek ook zelf de andere media buiten haar Fox bubble op (ook omdat ze gewoon aandachtsgeil is en de eigen bubble haar negeert).

Dat maakt zeker niet alles goed, maar als zelfs zo'n sterke gelovige van haar geloof af kan vallen, uit de cult kan treden... Er is hoop voor het land en de bevolking.
jaapstobbe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:17:
[...]

79 is zo oud nog niet:

Ronald Reagan 93
Gerald R. Ford 93
George H. W. Bush 94
Jimmy Carter 100
Maar Trump is bij lange na niet de gezondste.
Gezwollen enkels/benen, regelmatig een infuus, zijn dieet... Dat zagen we bij andere presidenten toch allemaal niet. Al is hij ook wel domweg de oudste president natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 30-12-2025 12:23 ]

BThGvNeOA

• duvekot
  • Nu online
na de FIFA kon Israël natuurlijk niet achter blijven:
Trump to be awarded Israel Prize next year, the country’s top honor
“It is my great and distinct honor to inform you that the Israel Prize committee… has reached a historical decision to award you the Israel Prize, in the category ‘special contribution to the Jewish people,'” [Israel Education Minister] Kisch told Trump as Netanyahu held up a phone toward the US president at the table.

Kisch claimed that the honor marks the first time since the founding of the state that the prize is being awarded to a non-Israeli citizen, in a “category created to recognize individuals whose actions have left an exceptional and enduring impact on the Jewish people in Israel and throughout the world.”
Ik ben benieuwd wat de volgende belanghebbende nu gaat verzinnen om dit weer te overtreffen :X

• Helixes
Soms krijg ik het gevoel dat Trump zich gedraagt als iemand voor wie de klok anders flink doortikt. Hij heeft haast - niet alleen met zijn beleid, maar ook zaken die gerekend kunnen worden tot de bredere nalatenschap. Verzin je eigen slagschip zodat je de hele klasse naar jezelf kan vernoemen. En cancel, bij voorkeur, het geplande alternatief die in maat te klein zou zijn uitgevallen om die naam te mogen dragen. Plak je eigen naam op de gevel van het Kennedy Center, het liefst natuurlijk vóór de originele naamgever. Ik bezie de balzaal in dezelfde trend - geheid dat het de bedoeling is die te kerstenen met de achternaam van de huidige President.

Dat soort zaken. Het lijkt Trump veel meer bezig te houden dan in zijn eerste periode. Noch lijkt hij te willen wachten tot de nadagen van zijn aanstelling. Hij heeft haast, en dat geeft mij te denken.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:16:
[...]

[YouTube: Bringing Back the Battleship? - Railguns, US Shipbuilding and a 35,000 ton bad idea?]

Kan nog wel toevoegen dat de slagschepen van vroeger afgevoerd werden niet omdat te traag varen, niet omdat ze te weinig bepantsering hebben,... Wel omdat ze 20 mijlen schietbereik hebben en een vliegdekschip stuurt vliegtuigen om doelen op 300, 400, 500,... mijlen afstand aan te grijpen. De slagschepen hebben niets meer te bieden tegenover een ander platform dat vele keren groter bereik heeft.

Vliegtuigen, antischeepsraketten, (Chinese) ballistische raketten,... kunnen schepen zinken en je wilt niet alle eieren in 1 grote mand leggen. Iedereen vermijdt het creëren van grote juicy targets tenzij als het echt niet anders kan zoals de toegevoegde waarde van een vliegdekschip.

Voor het lanceren van antischeepsraketten, kruisraketten,... heb je geen hele grote schepen nodig. Het kan met een frigate, destroyer of cruiser. Als je verwacht dat de vijand met grote hoeveelheden antischeepsraketten gaat spammen, kan je beter 100 schepen met 32 VLS cellen per schip hebben dan hele grote schepen met 128 of meer VLS cellen per schip.

Er zijn in de VS geen vrije plekken in een scheepswerf voor het bouwen van hele grote schepen tenzij als ze een productieslot van een vliegdekschip afpakken. 10 jaren geleden hadden ze met de bouw van nieuwe scheepswerven moeten beginnen.

Wat aannemelijk is, is dat een scheepswerf een concept aan Trump verkocht heeft zodat de ontwerpafdeling paar jaren uren kan declareren en ze weten dat de kiellegging niet gaat gebeuren.

Naval strategy is a built strategy. Het werkt niet als je een vloot bouwt, tientallen jaren laat verrotten, dan weer wat bouwt,... Er moet continue doorgebouwd worden.

Je kan aan de Royal Navy geschiedenis zien dat ze de hele samenleving rond de noden van de vloot herconfigureren. Daar hebben ze een panische angst voor vreemde talen zoals het Spaans, Frans, Duits,... kan binnenstormen. Als de vloot verloederd is en de mensen worden bang voor de invasie van een vreemde taal, dan overriden ze de overheid, koning,... Een argument voor Brexit was Poolse winkels in het straatbeeld, kijk naar al die vreemde talen in je straat!

Dit is iets unieks in Britain net zoals waterbeheer is in Nederland dermate belangrijk dat het in de waterschappen buiten de gewone politiek gehouden wordt.

Sea empires waren in het slagschiptijdperk ook niet op de grootste zwaarste slagschepen gebouwd, want een first-rate was dermate duur dat je het niet de verpakking haalde en tientallen jaren in mottenballen bewaarde. Wel op third-rates die een cruiser rol hadden en fifth-rates die de frigates waren.

Arleigh Burke-class destroyer is een jaren 70 concept, ontwerpen in de jaren 80 en gebouwd in de jaren 90. Dat is generatie Karel Doormanklasse dat 20 jaren geleden aan België, Chili en Portugal verkocht werd. Nu is het zelfs voor de tweedehandsmarkt oude meuk. Bij een verkoop wordt een schip gereviseerd en krijgt upgrades.

US Navy heeft 50 nieuwe frigates nodig om de handelsroutes open te houden en als escorts voor de vliegdekschepen. Moet lichter, goedkoper,... zijn voor de taken waarvoor je geen 10k ton cruiser size marineschip nodig hebt.

• wildhagen
  • Niet online
Volgens Trump zelf wel. Kijk hoe hij tekeer ging over Biden die hij een "old broken down pile of crap" noemde. Die was (ten tijde van die uitspraak) maar één jaar ouder (80) dan Trump nu zelf is.

Maargoed, Trump zal wel zeggen dat dat alleen voor anderen geld. Hijzelf, als zelfbenoemde Great Stable Genius en Best Dealmaker Ever, valt natuurlijk niet onder diezelfde definities...

Virussen? Scan ze hier!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:52:
Het probleem is ook dat dit een vast patroon is met autocratische leiders, tot aan de top aan toe wordt iedereen beschouwd als vervangbaar zonder enige loyaliteit. Mensen komen in een functie bij een autocraat en verdedigen de autocraat onvoorwaardelijk. Na een X periode worden ze opzij geschoven en hebben ze geen macht en invloed meer, daarna worden ze opeens kritisch over de autocraat, maar het heeft geen enkel effect meer. Je zag hetzelfde met John Bolton, als minister stond hij als een blok achter Trump, nadat hij opzij was geschoven en hij geen macht meer had kwam de kritiek.

Dit alles heeft een functie om te zorgen dat de macht bij de autocraat kan blijven, zonder gevaar dat mensen buitenom macht en invloed kunnen opbouwen. De circulatie snelheid moet ook hoog blijven. Hoe meer potentiële mensen dit door hebben, des te meer trekken zulke functies alleen mensen aan die useful idiots zijn of alleen maar hun zakken willen vullen. Je ziet het aan de huidige ministersploeg, veelal incompetent, maar anderszins hondsloyaal aan Trump.

Er is altijd 1 uitzondering, net zoals bij de adel wordt familie vaak uitgezonderd hiervan. Bloedverbanden worden beschermt en die mogen zelf macht en invloed vergaren, het dient immers de nagestreefde familie dynastie. Hetzelfde zie je in andere dictaturen zoals Noord-Korea en het voormalige regime van de familie Assad in Syrië.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:52:
[...]

Kan nog wel toevoegen dat de slagschepen van vroeger afgevoerd werden niet omdat te traag varen, niet omdat ze te weinig bepantsering hebben,... Wel omdat ze 20 zeemijlen schietbereik hebben en een vliegdekschip stuurt vliegtuigen om doelen op 300, 400, 500,... zeemijlen afstand aan te grijpen. De slagschepen hebben niets meer te bieden tegenover een ander platform dat 20 keren groter bereik heeft.

Vliegtuigen, antischeepsraketten, (Chinese) ballistische raketten,... kunnen schepen zinken en je wilt niet alle eieren in 1 grote mand leggen. Iedereen vermijdt het creëren van grote juicy targets tenzij als het echt niet anders kan zoals de toegevoegde waarde van een vliegdekschip.

Voor het lanceren van antischeepsraketten, kruisraketten,... heb je geen hele grote schepen nodig. Het kan met een frigate, destroyer of cruiser. Als je verwacht dat de vijand met grote hoeveelheden antischeepsraketten gaat spammen, kan je beter 100 schepen met 32 VLS cellen per schip hebben dan hele grote schepen met 128 of meer VLS cellen per schip.

Er zijn in de VS geen vrije plekken in een scheepswerf voor het bouwen van hele grote schepen tenzij als ze een productieslot van een vliegdekschip afpakken. 10 jaren geleden hadden ze met de bouw van nieuwe scheepswerven moeten beginnen.

Wat aannemelijk is, is dat een scheepswerf een concept aan Trump verkocht heeft zodat de ontwerpafdeling paar jaren uren kan declareren en ze weten dat de kiellegging niet gaat gebeuren.

Naval strategy is a built strategy. Het werkt niet als je een vloot bouwt, tientallen jaren laat verrotten, dan weer wat bouwt,... Er moet continue doorgebouwd worden.

Je kan aan de Royal Navy geschiedenis zien dat ze de hele samenleving rond de noden van de vloot herconfigureren. Daar hebben ze een panische angst voor vreemde talen zoals het Spaans, Frans, Duits,... kan binnenstormen. Als de vloot verloederd is en de mensen worden bang voor de invasie van een vreemde taal, dan overriden ze de overheid, koning,... Een argument voor Brexit was Poolse winkels in het straatbeeld, kijk naar al die vreemde talen in je straat!

Dit is iets unieks in Britain net zoals waterbeheer is in Nederland dermate belangrijk dat het in de waterschappen buiten de gewone politiek gehouden wordt.

Sea empires waren in het slagschiptijdperk ook niet op de grootste zwaarste slagschepen gebouwd, want een first-rate was dermate duur dat je het niet de verpakking haalde en tientallen jaren in mottenballen bewaarde. Wel op third-rates die een cruiser rol hadden en fifth-rates die de frigates waren.

Arleigh Burke-class destroyer is een jaren 70 concept, ontwerpen in de jaren 80 en gebouwd in de jaren 90. Dat is generatie Karel Doormanklasse dat 20 jaren geleden aan België, Chili en Portugal verkocht werd. Nu is het zelfs voor de tweedehandsmarkt oude meuk. Bij een verkoop wordt een schip gereviseerd en krijgt upgrades.

US Navy heeft 50 nieuwe frigates nodig om de handelsroutes open te houden en als escorts voor de vliegdekschepen. Moet lichter, goedkoper,... zijn voor de taken waarvoor je geen 10k ton cruiser size marineschip nodig hebt.
Toevoeging van mijn kant: de vele grote vliegdekschepen die de VS wist uit te poepen tijdens WOII waren eigenlijk schepen die als origineel doel hadden het slagschip. Of die vliegtuigen 500 zeemijl heen en terug konden bereiken betwijfel ik; wel hoeven ze niet per definitie te landen vanaf dezelfde bron. Ten eerste omdat het vliegdekschip niet stationair ligt (doorgaans...), ten tweede omdat er andere luchtmachtbasis in de buurt kan liggen. Niet zelden werden vliegtuigen gevolgd, daarmee gaf men dan positie vliegdekschip weg.

Ook de vele Japanse vliegdekschepen zaten zo in elkaar. De Zuiho bijvoorbeeld was een licht vliegdekschip, omgebouwde olietanker. Vaak waren het vooral kruisers die om waren gebouwd tot vliegdekschip omdat die wat meer vliegtuigen kunnen dragen (ze zijn nooit allemaal tegelijk operationeel).

Gelukkig waren de Duitsers te laat met opschalen van hun wolfpacks, en hadden we toen al betere begeleiding plus sonar. Vliegdekschepen hebben ze nooit in enige hoeveelheid gehad. Ik meen een kleintje.

Bij 39C3 zag ik tijdens een lightning talk (5 min) een interessant project om drones vanaf een maritiem object in te zetten voor verkenning. Maar dat was puur voor ecologische inzet.

Aangezien de huidige oorlog (Rusland versus Oekraïne) geen zeeslagen kent, en enkel sitting ducks in een haven, is het lastig te zeggen wat de exacte impact van lucht- en zeedrones zou zijn. Toch zou ik wel investeren om bijvoorbeeld destroyers uit te rusten met luchtdrones, en die zullen andere eigenschappen moeten hebben dan huidige drones (de lightning talk geeft enig inzicht). Ook de zeedrones zijn interessant maar hebben we relatief gezien nog weinig in actie gezien. Onderwaterzeedrone nog slechts één maal.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:54
jaapstobbe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:17:
[...]

79 is zo oud nog niet:

Ronald Reagan 93
Gerald R. Ford 93
George H. W. Bush 94
Jimmy Carter 100
die 4 waren allemaal enigzins bij zinnen, deze man is behoorlijk begonnen met zijn instorting, het kan niet snel genoeg zijn. Liefst dit jaar nog

• duvekot
  • Nu online

[...]

Er beginnen nu meer partijen zich terug trekken van het Kennedy Center:
New Year’s Eve Concerts at Kennedy Center Are Canceled
A veteran jazz ensemble and a New York dance company have canceled events at the John F. Kennedy Center for the Performing Arts, intensifying the fallout at one of the nation’s pre-eminent arts centers after it was renamed to include President Trump.
En direct of indirect geven ze aan dat het komt door de naamswijziging.
The Cookers did not give a reason for the decision in a statement on Monday that said, “Jazz was born from struggle and from a relentless insistence on freedom: freedom of thought, of expression, and of the full human voice.”

But the band’s drummer, Billy Hart, told The New York Times that the center’s name change had “evidently” played a role. He acknowledged that the group was concerned about possible reprisals.
En het dansgezelschap geeft aan dat het ze 40K kost om te annuleren:
Doug Varone and Dancers, a New York dance company, also said on Monday that it was canceling two performances in April that had been intended to celebrate its 40th anniversary. Mr. Varone, the head of the company, said it would lose $40,000 by pulling out.

“It is financially devastating but morally exhilarating,” he said in an email.
En de door Trump aangestelde "president" heeft zijn antwoord blijkbaar goed door de "TrumpGPT" bot heen gehaald zo te lezen
Richard Grenell, the Kennedy Center’s chairman, said in a statement on Monday night that the artists canceling shows were “far-left political activists” and that they had been booked by previous leadership. “Boycotting the arts to show you support the arts is a form of derangement syndrome,” he said.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

duvekot schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:40:

En de door Trump aangestelde "president" heeft zijn antwoord blijkbaar goed door de "TrumpGPT" bot heen gehaald zo te lezen
Het is wel duidelijk waar die communicatie-orders vandaan komen :X

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:08
Bvanham schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:39:
[...]
die 4 waren allemaal enigzins bij zinnen, deze man is behoorlijk begonnen met zijn instorting, het kan niet snel genoeg zijn. Liefst dit jaar nog
Nee. Ik wil dat hij zelf meemaakt hoe het land zich tegen hem keert — omdat hij een incompetente narcist is.

*knip*, hou het een beetje stijlvol graag.

Ik wil dat hij moet aanzien hoe de midterms uitmonden in een blauwe tsunami, en hoe niet alleen zijn macht, maar ook zijn zelfbeeld instort — terwijl de wereld hem uitlacht.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 31-12-2025 09:46 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• wildhagen
  • Niet online
Zelfs MAGA is niet bij. De Heritage Foundation eist veel meer razzia's en deportaties dan er tot nu toe plaatsvinden:
Het antimigratiebeleid van de regering van Donald Trump krijgt kritiek vanuit onverwachte hoek. Volgens Mike Howell, academicus bij de oerconservatieve denktank de Heritage Foundation, schermt de Trump-regering met cijfers over deportaties van migranten die niet kloppen. ‘Ik ben niet blij met de deportatiecijfers en ik ben niet blij met wat ik beschouw als valse deportatiestatistieken.’

De denktank waartoe Howell behoort hielp veel van het beleid van de Amerikaanse president te bedenken. Onder de naam Project 2025 bereidde de denktank jarenlang zeer conservatief beleid voor waar een toekomstige Trump-regering mee aan de slag kon. Tijdens de verkiezingscampagne nam Trump eerst nog afstand van de plannen aangezien ze gevoelig lagen onder de Amerikaanse bevolking. Maar vrijwel direct aan het begin van zijn tweede termijn werden veel van de ideeën alsnog overgenomen. Inmiddels zou de helft van alle voorgestelde plannen van Project 2025 zijn doorgevoerd, zo blijkt uit een site die de voortgang ervan bijhoudt.
Ondanks dat Project 2025 al binnen een jaar voor de helft is uitgevoerd, is Howell niet tevreden over de gang van zaken rond het antimigratiebeleid. De Trump-regering zet vol in op deportaties, waarbij mensen soms lukraak van straat worden geplukt door immigratie- en douanedienst ICE.

In totaal zouden er al 605.000 mensen zijn gedeporteerd uit de Verenigde Staten sinds het aantreden van Trump, zo claimt het ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Daarbij zouden er nog eens 1,9 miljoen mensen vrijwillig het land hebben verlaten. Om het aantal vertrekken te stimuleren bood de VS rond de kerstperiode migranten een gratis – enkele – vlucht aan en een vertrekbonus van 1.000 dollar.

Maar volgens Howell zijn de cijfers waarmee de Trump-regering schermt grotendeels verzonnen. 'Ik ben niet blij met de deportatiecijfers en ik ben niet blij met wat ik beschouw als valse deportatiestatistieken.' Hij eist dat de Trump-regering alsnog massaal migranten gaat oppakken op werkvloeren en ze vervolgens uitzet.
Het is niet voor het eerst dat er vanuit de Heritage Foundation kritiek komt op het antimigratiebeleid van Trump. Al eerder deelde Howell zijn onvrede over hoe er vooral veel cijfers worden verspreid, maar dat er in zijn ogen weinig actie is. 'Het Amerikaanse volk heeft gestemd voor massale deportaties. In plaats daarvan krijgen ze massale communicatie.'

De claim van ruim 600.000 deportaties gelooft Howell ook niet. 'Zonder toegang tot de gegevens is het onmogelijk om vast te stellen hoe het ministerie zijn uiteenlopende beweringen over deportatie- en zelfdeportatiecijfers onderbouwt.'

Vanuit de Trump-regering wordt de kritiek terzijde geschoven. Die benadrukt dat dit nog maar het begin is van het antimigratiebeleid. 'In recordtijd hebben we de grens beveiligd, de strijd met de kartels aangebonden en duizenden criminele illegalen gearresteerd', zegt het verantwoordelijke ministerie. Het Witte Huis doet daar nog een schepje bovenop: 'we blijven vol gas geven op weg naar 2026'.
Bron: Trump krijgt kritiek op antimigratiebeleid vanuit MAGA-achterban: ‘Nepcijfers’

HIj kan natuurlijk altijd een wet invoeren per decreet die gewoon 'at randpm' per dag tig mensen aanwijst die dan door de Amerikaanse Geheime Staatspolitie (ICE) middels razzias opgepakt moeten worden en worden gedeporteerd.

Dan bereikt hij de gewenst razzia-targets misschien wel.

Virussen? Scan ze hier!

• Helixes
@wildhagen Vergeet niet dat de razzia's een heel sterk raciaal component hebben. Het is niet dat ze Wall Street afzetten, om dáár iedereen te vragen om de ausweis. Nee, het zijn altijd plekken, buurten, gebieden waar mensen van etniciteiten zich verzamelen waar de Heritage Foundation zich aan stoort. Door op het gaspedaal te willen drukken vermoed ik dat ze ook bedoelen steeds minder nauwkeurig te werk te willen gaan. Geen ID bij je? Voeg je bij The Great Cornholio, met een enkeltje Nicaragua in je hand. Al zou je staatsburger zijn. Er is nu eenmaal geen tijd voor subtiliteiten - we hebben haast!

Naarmate het lastiger wordt ongedocumenteerde migranten uit te filteren, zal het denk ik steeds meer de kant uitgaan van etnische zuivering. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van deze walgelijke club mensen, en ze zullen hier op blijven drukken zolang de hele VS niet is verander in een wit bastion of, meer waarschijnlijk, een oprecht gesegregeerde maatschappij.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het is een wisselwerking. Alles zit meer druk achter om de eenvoudige reden dat het er niet goed uit ziet voor Trump in 2026. Vermoedelijk is met erg bang dat het raam dicht is eind 2026 op vele vlakken. Dus men duwt extra hard om het er toch doorheen te krijgen. Toch blijkt dat ondanks er heel veel wetten en regels er worden genegeerd het schijnbaar toch niet super makkelijk is om zomaar iedereen ruit te stampen. Wat overigens ook niet als verassing moet komen.

In dat licht is het ook wel handig om sceptisch te kijken naar plannen van sommige politieke partijen in EU landen die hetzelfde beloven. Die zullen tegen dezelfde hordes of zelfs nog meer aan lopen wat effectief betekend dat hun plannen uit fantasieland komen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• DropjesLover
  • Nu online
Auredium schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:04:
Het is een wisselwerking. Alles zit meer druk achter om de eenvoudige reden dat het er niet goed uit ziet voor Trump in 2026. Vermoedelijk is met erg bang dat het raam dicht is eind 2026 op vele vlakken. Dus men duwt extra hard om het er toch doorheen te krijgen. Toch blijkt dat ondanks er heel veel wetten en regels er worden genegeerd het schijnbaar toch niet super makkelijk is om zomaar iedereen ruit te stampen. Wat overigens ook niet als verassing moet komen.

In dat licht is het ook wel handig om sceptisch te kijken naar plannen van sommige politieke partijen in EU landen die hetzelfde beloven. Die zullen tegen dezelfde hordes of zelfs nog meer aan lopen wat effectief betekend dat hun plannen uit fantasieland komen.
Het probleem met fantasieland is dat ook al faalt het in de VS, hier zal het heus wel werken hoor!
We maken betere afspraken met landen, bereiden het beter voor, het gaat echt niet racistisch worden, wij gaan het wel succesvol doen!!

Fantasieland is een andere planeet dan de werkelijke, met geen enkele onderlinge gelijkenissen.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 31-12-2025 10:27 ]

BThGvNeOA

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:16
Ach, Trump gaat er toch niets doorheen krijgen. Hoeveel echte wijzigingen zijn er inmiddels al geweest? Al die decreten worden aangevochten tot hij vertrekt en alles wat dan nog ligt wordt zo de prullenbak in geschoven, indien er een Democratische president kom dan.

Ondanks dat ze nog niemand naar voren positioneren, wat toch wel tijd begint te worden, komen er al wel wat geluiden uit het Republikeinse kamp om volgende verkiezingen op de Democraat te stemmen. Onderbouwing/motivatie is dat de Republikeinen dan 4 jaar kunnen herbouwen en dat mensen dan zien hoe Amerika ten onder gaat met een Democraat aan de macht.

• DropjesLover
  • Nu online
C00P schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:26:
[...]

Nee. Ik wil dat hij zelf meemaakt hoe het land zich tegen hem keert — omdat hij een incompetente narcist is.

[mbr]*knip*, hou het een beetje stijlvol graag.[/mbr]

Ik wil dat hij moet aanzien hoe de midterms uitmonden in een blauwe tsunami, en hoe niet alleen zijn macht, maar ook zijn zelfbeeld instort — terwijl de wereld hem uitlacht.
De enige manier om dit gedachtegoed weer 3 generaties uit de wereld te krijgen is een zo hard mogelijke crash of implosie er van.
Bij een softe overgang of een Blue Wave vrees ik dat het divergerende effect van de verschillen en het ongedaan maken van vorig beleid en eigen beleid invoeren elke 2 tot 4 jaar het land steeds meer uit elkaar zal drijven, steeds extremer (ja, dat kan echt wel).
Maar ook steeds onbetrouwbaarder voor partners en verlies van invloed in de wereld.
Dan rest alleen maar meer geweld als afleiding. En dat andere mogendheden in dat gat willen springen. Dat gaat de veel te voorzichtige EU niet zijn, dat worden China en India (Rusland zal nog nagenoeg failliet zijn).
Daar gaan "wij" wel enorme last van krijgen.

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II