Tja de IT/tech en financiële werelden zijn zo verbonden, dat kun je niet even loskoppelen. We hebben het vooral over defensie, want dat is makkelijk scoren en qua kosten nog te overzien. Tech en financieel ontkoppelen gaat een veelvoud kosten.
Overigens wordt er binnen overheden wel kritischee gekeken naar de public cloud en zelfs naar open source. Maar we zijn weinig goede alternatieven en op midden management niveau krijg je het simpelweg niet verkocht.
Men gelooft / hoopt ook nog steeds dat de VS zullen bijdraaien denk ik, vooral rond de mid terms. Persoonlijk geloof ik daar niet meer in als je kijkt naar de snelheid waarmee de fascisten nu de macht grijpen. De blauwe steden zullen worden bezet door het leger, de uitslag wordt iet te vertrouwen en iedereen die protesteert wordt opgepakt.
Maar laten we ook eerlijk zijn; ook hier zullen de fascisten eerder aan de macht komen dan dat we ons kunnen loskoppelen van de VS. PVV / BBB / Ja21 in NL, ADF in DL, Le Pen in FR, Orban in HU; het is niet meer te stoppen. Voor de benodigde investeringen ga je gewoon geen draagkracht vinden.
P.S. Meest waarschijnlijke scenario naar mijn idee is dat VS tech bedrijven op een gegeven moment een zoveel mogelijk onafhankelijke EU tak zullen afsplitsen die niet onder VS wetgeving valt. Vooral MS heeft miljarden in overheidscontracten die nu al fors onder druk staan (ondanks het "geruststellende" statement over code in de EU). Verder zijn hoog opgeleide (AI) developers meestal niet gediend van fascisme en een brain drain naar de EU kan dingen hier in een stroomversnelling brengen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Morrar op 05-10-2025 12:20
]