[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 62 Laatste
Acties:
  • 636.128 views

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Er moet vooral gestopt worden met pseudo-intellectueel, genuanceerd enerzijds anderzijds gedoe.

Als je niet tegen bent dan ben je voor. Iedereen moet kleur bekennen. In de eerste plaats de Europese politieke partijen en media.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
P-Rock schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Reken maar dat Order 66 Regulation 2023/2675 wordt geactiveerd bij annexatie van Groenland of verregaande heffingen, wat een financiële en economische doodsteek is voor de VS. Trump heeft nu ook door dat de EU een geheim wapen heeft, aangezien hij zijn keutel alweer aan het intrekken is.
Gewoon dit en dan te bedenken dat alleen de “bazooka” aankondigen al voldoende is gebleken. Zo machtig is Amerika dus, achter de schermen teruggefloten worden door je corporate overlords :)

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:37
phantom09 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Als het echt moet zit er nog genoeg voor circa 20 jaar gas voor heel Nederland in Gronigen.
En van dat gas gaan we heel mooi af blijven

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:52
Miki schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Gewoon dit en dan te bedenken dat alleen de “bazooka” aankondigen al voldoende is gebleken. Zo machtig is Amerika dus, achter de schermen teruggefloten worden door je corporate overlords :)
Zag vandaag al memes zoals deze: <knip> Geen memes/grappige plaatjes aub.

Jij doet nu precies de EU versie :+
Aannames dat hij nu direct teruggefloten is vanwege die bazooka.

Voor mij een social media break in ieder geval, wat een shtshow :9

[ Voor 29% gewijzigd door darkrain op 19-01-2026 20:57 ]

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-03 08:42
squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Na vijf lange jaren strijd om het door de staat opgelegde sloop-nieuwbouwtraject af te ronden met burnout tot gevolg zeg ik als Groninger: Ja. Afblijven.

Of betaal ons genoeg geld om een gelijkwaardige woning + grond elders te kopen. Mag Nederland dat in de kosten/baten overweging opnemen.

edit: En dan laat ik natuurlijk een hoop buiten beschouwing (werk, familie, je thuis) dat je achter moet laten, dus kort door de bocht.

[ Voor 12% gewijzigd door nehal3m op 19-01-2026 21:01 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
nehal3m schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:53:
[...]

Na vijf lange jaren strijd om het door de staat opgelegde sloop-nieuwbouwtraject af te ronden met burnout tot gevolg zeg ik als Groninger: Ja. Afblijven.

Of betaal ons genoeg geld om een gelijkwaardige woning + grond elders te kopen. Mag Nederland dat in de kosten/baten overweging opnemen.
Pas maar op dat Trump niet te horen krijgt dat ExxonMobil door de Nederlandse overheid bestolen is van de opbrengsten van Gronings gas door het stoppen van de gaswinning. Voor je het weet zit Schoof geblinddoekt in een vliegtuig naar New York en worden de gasvelden per steekpenning opbod verkocht :X

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:51

Dennis1812

Amateur prutser

Ach, Limburgers wachten al iets langer op compensatie.

Liever dat het gas door Nederlanders gebruikt gaat worden dan dat Trump het komt halen in een nieuwe vredesmissie. Herstel gelden volgen echt wel. Het duurt alleen soms.
Het duurt alleen soms 50 jaar.

Uiteindelijk komt Trump het gewoon opeisen. Die man stopt echt niet voor Rob Jetten of demissionair minister Schoof.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
martwoutnl schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Misschien kan Europa beter even alle schulden van Amerika per direct opeisen. Ik zag een tweet https://x.com/TheFl0orIsLaVa/status/2012928893578010961 langskomen met de bedragen die Amerika aan Europese landen schuldig is:

[...]
China is zijn schulden al aan afbouwen omdat ze de Amerikanen niet meer vertrouwen. En de Amerikanen willen niet dat de dollar teveel minder waard wordt, dus nemen europese landen deze leningen over. We spreken dan van bonds.

• phantom09
  • Nu online
grimselman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:17:
[...]

De obsessie van Trump met de Nobelprijs voor de vrede neemt grootse vormen aan. Het zou mij niet verbazen als Trump binnenkort heffingen en sancties gaat instellen tegen Noorwegen.
En waarom zou Trump Noorwegen niet overnemen? Beschermt ook de VS....

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:07
XWB schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:21:
Die 747 van Qatar zouden we normaliter een bribe noemen, maar Trump komt ermee weg 8)7
Volgens mij wil niemand nog een 747 kopen, te duur in onderhoud en gebruik. Boeing maakt ze niet meer sinds 2023. Je kunt ook zeggen dat Qatar ermee weg is gekomen :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
phantom09 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:18:
China is zijn schulden al aan afbouwen omdat ze de Amerikanen niet meer vertrouwen. En de Amerikanen willen niet dat de dollar teveel minder waard wordt, dus nemen europese landen deze leningen over. We spreken dan van bonds.
Was iedereen maar zo slim. China heeft in een jaar tijd inderdaad 86 miljard securities afgebouwd, België daarentegen heeft 120 miljard opgebouwd.

• phantom09
  • Nu online
xzaz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:07:
Wat zijn de manieren waarop Trump afgezet kan worden? Welke democratische en institutionele manieren zijn er?
https://www.senate.gov/ab...rocedures/impeachment.htm

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:44
TheBrut3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Was iedereen maar zo slim. China heeft in een jaar tijd inderdaad 86 miljard securities afgebouwd, België daarentegen heeft 120 miljard opgebouwd.
Nouja, niemand keek ooit naar België voor een slim voorbeeld :p Hoe zit dit in de rest van de EU? Ik gok in NL niet beter, niemand keek ooit naar NL voor een voorbeeld in vooruitzien :/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28

BeaM-R

Powerrrrr

Auredium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
Let's face it - De naam 'Board of Peace' is een farce. Het is vergelijkbaar als de 'Special Military Operation' van Rusland. Een naam bedoeld om te verhullen waarvoor het echt dient.

Wat we hieruit kunnen afleiden is het volgende. China en Europa ontbreken grotendeels. Italië en Hongarije uitgezonderd. Hongarije in verband met Orban en Italië in verband met Meloni en de strategische ligging aan de Middellandse zee. Hetzelfde geld voor Albanië, Turkije en Griekenland.
Er hebben in totaal 60 landen een uitnodiging ontvangen, waaronder ook Nederland.
https://www.trouw.nl/buit...ca-4800-99d5-669ce015cacb

Edit: En je kan Albanië wel vragen om 1 miljard in te leggen, maar dat is ongeveer 3,5% van hun BNP :+

[ Voor 6% gewijzigd door BeaM-R op 19-01-2026 22:48 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• phantom09
  • Nu online
squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:46:
[...]

En als er niks meer is ergens anders? Dan moeten we wel.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Miki schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:39:
[...]

RdW gaat vandaag in zijn podcast uitgebreid in op alle opties die wij als EU hebben om terug te slaan. Hij refereert daarbij ook aan zijn column in Trouw van zaterdag: ericplan in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"

Vandaag in de Volkskrant een column van Peter de Waard: Hoe ver gaat Europa met het pesten van Trump?. Ik vind deze titel overigens zeer verwarrend. Ik heb een abonnement, maar met specifiek mijn huidige browser niet ingelogd. Met 'reader view' kan ik het echter wel lezen.

Ik heb deze lijst zelf van punten voorzien van cijfers (van origine zitten die er niet bij):
  1. Op alle Amerikaanse importen wordt een heffing gelegd van minimaal 15 procent. Vorig jaar heeft de EU zich laten ringeloren door de Amerikaanse heffing te accepteren en zelf niets te doen.
  2. - Nederland moet al zijn goud bij de Fed in New York weghalen. De 200 duizend kilo goud kunnen worden verdeeld over kluizen in Ottawa, Londen en Zeist. Dat kan Den Haag doen zonder te wachten op Brussel.
  3. - Mark Rutte moet onmiddellijk aftreden als secretaris-generaal van de Navo. Hij is wat de Amerikanen een lame duck noemen, een functionaris zonder enige autoriteit. Alleen Rutte kan besluiten op te stappen. Hij heeft erg veel zitvlees, maar misschien kan Jetten hem verleiden met een ministerspost.
  4. - Europese beleggers dumpen hun drie biljoen dollar aan Amerikaans staatspapier (treasuries), waardoor de markt instort.
  5. - Europa doorbreekt het internetmonopolie van de VS en stopt de transfer van data naar de VS. Tegelijkertijd wordt een hoge heffing op alle Amerikaanse tech gelegd.
  6. - De VS moeten al hun militaire basis in Europa opgeven.
  7. - Een verbod op Amerikaanse streamingdiensten als Netflix, Apple, HBO Max en Amazon. Er zijn ook niet-Amerikaanse streamingdiensten zoals Canal+, NLZiet en Videoland. Europa wordt gestimuleerd meer eigen content te maken, zoals dat tegenwoordig heet.
  8. - Ook Google gaat in de ban. Er zijn genoeg alternatieven zoals Qwant (Frankrijk), Ecosia (Duitsland), Mojeek (VK) en Startpage (Nederland).
  9. - De landingsrechten voor Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen als Delta Airlines en American Airlines worden ingeperkt.
  10. - Een boycot van het WK voetbal van komende zomer en de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles. Amerikaanse atleten mogen net als Russische niet meedoen aan de Winterspelen. Zonder schaatser Jordan Stolz, de Amerikaanse topfavoriet, wint Nederland en passant ook meer eremetaal.
  11. - Nieuwe wapenaankopen worden gedaan bij Europese bedrijven, zoals BAE Systems (VK), Airbus (Europa), Rheinmetall (Duitsland), Leonardo (Italië) en Thales (Frankrijk).
  12. - De VS profiteren van de olie- en gasboycot tegen Rusland. Maar Canada, Noorwegen en Qatar, en ook opkomende gasproducenten als Mozambique en Senegal, kunnen het gat vullen als Europa een boycot tegen de VS gelast. ‘Canada staat klaar om te voorzien in de gas-, waterstof- en mineralenbehoeften van Europa’, aldus de Canadese premier Mark Carney tijdens een bezoek aan Berlijn.
Wat betreft punt 1. Die heffingen betalen wij, dat is zo klaar als een klontje. Maar dat is het doel niet. Het doel is om dat geld in onze eigen alternatieven te pompen. We zorgen hierdoor dat onze eigen markt interessanter wordt.

Dan punt 2. Dat hadden we allang moeten doen. De reden is simpel: een fascistische leider zoals Trump is met ons goud niet te vertrouwen. Toch moeten we dit wel alsnog doen. Want dat maakt ons minder chantabel. Maar dat gaat dan specifiek over Nederland. Who cares about us? Ik bedoel, er zijn zoveel meer landen. Dit gaat over een Europese reactie. Hoe zit het met de rest van Europa? Die kunnen soortgelijke zaken overwegen.

Wat punt 3 betreft, voelt als een dode mus. Rutte kan prima een taak krijgen in de EU. Dan is hij nog steeds bezig met op ongeveer een soortgelijk niveau hetzelfde. Voor de opvolger van de NAVO (= NAVO - VS) is iemand anders dan Rutte denk ik meer geschikt.

Wat betreft punt 4, dat kwam ik tegen in de podcast van RdW. Die zei dat de fed die klap op zou vangen, waardoor die klap minder pijn doet. Daarnaast krijg je dat geld er (als je dumpt) niet 1:1 uit omdat de waarde ondertussen daalt. Wat je in ieder geval moet doen, is wegwezen. Dat had allang in gang gezet moeten worden. Begin daar mee.

Dan punt 5, dat komt nog eens boven punt 1. De eerste zin 'Europa doorbreekt het internetmonopolie van de VS' klinkt te vaag. Gaan wij dan ICANN overnemen? Wat we moeten doen is hetzelfde als Rusland deed: zorgen dat we onafhankelijk zijn van de VS qua internet. Ga maar eens oefenen met de boel afsluiten, zowel aangekondigd als onaangekondigd. Want dat moet je simuleren, dat had Poetin wel helder door.

Komen we bij punt 6. Dat hebben we hier al besproken. Die kosten zijn voor de VS. Weg ermee, zelfde met hun kernwapens hier. We kunnen hier niet op vertrouwen; sterker nog, als het zover komt kunnen deze troepen ons zelfs verraden. En ja, daarmee geef je de facto ook Oekraïne op. Maar dat is uiteindelijk het gevolg van Trump's handelen. Niet dat van ons. Hij zal het zo wel willen framen, samen met IRA die nu natuurlijk ook vol op het orkest rammen.

Punt 7, jazeker, doen. Dat raakt de VS harder dan omgekeerd. We hebben zat goede streaming diensten en content. Sommige van onze content die nu op Amerikaanse diensten staat, kun je op Europese zetten. De Europese cinema wordt m.i. ook zeer onderschat. *knip* geen oproepen tot piraterij hier

Komen we bij punt 8. Ik zoek niet met Google; althans nooit direct, ik gebruik Kagi en Mistral. Ik denk niet dat de Waard zich realiseert dat wij geen Europese index hebben (note to self: misschien een leerpuntje om dat in het Alternatieven topic heel duidelijk te gaan vermelden?). Zoekmachines, en dus ook de Europese varianten, gebruiken momenteel deels Google als proxy. Rusland heeft dit beter geregeld; Yandex heeft wel een eigen index.

Punt 9 heb ik geen commentaar op, ik heb er niets op toe te voegen.

Dan punt 10. Ik zou als sporter eigenlijk niet willen winnen als de op papier beste van de wereld niet op komt dagen vanwege een boycot. Ben je dan immers nog beste van de wereld? Toch moeten we dit wel doen. Aankondiging van deze maatregel tijdens de OS in Milan :Y)

Punt 11, onze eigen wapensystemen moeten voorrang krijgen. Dat is autoritair en protectionistisch, maar wel verstandig. Want je kunt er niet van op aan dat Amerikaanse in een conflict blijven werken, dat getuige de recente F-35 kwestie. Ik vind het trouwens oneerlijk dat de bewering is dat daar destijds (toen de JSF speelde) niet over gesproken werd; dat is wel zo! Alleen dat argument werd niet serieus genomen. De VS zou ons nooit verraden, nooit.

En dan tenslotte punt 12. Onze afhankelijkheid van Amerikaanse LNG. Dat hadden we al veel eerder moeten doen.

Wat ik nog mis is CPU's versus ASML. Kun je ASML export reactioneel inzetten? Je moet immers ook stokken achter de hand houden als onderdeel van een reactie op Trump's tegenreactie.

Ik mis ook nog andere factoren (RdW noemde nog eentje die de VS effectief veel meer kostte dan ons, ik ben even vergeten welke. Het is nogal van belang dat onze maatregelen de VS primair raken, i.p.v. ons, al zal dit alles ons ook pijn gaan doen). Wat ik nog mis is de troefkaart Maersk. Maersk kan door de Denen gedwongen worden om alle import/export van/naar VS te stoppen. Wat ik ook mis is de ACA (anti coercion insurrance). Ook daar ging RdW op in. In ieder geval was de aflevering van B&dW een aanrader want RdW reageerde ook op diverse van de bovengenoemde punten, plus de eigen punten in zijn column van Trouw van zaterdag 17 jan.

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 20-01-2026 06:40 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:43

Nox

Noxiuz

Jerie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:01:
[...]

RdW gaat vandaag in zijn podcast uitgebreid in op alle opties die wij als EU hebben om terug te slaan. Hij refereert daarbij ook aan zijn column in Trouw van zaterdag: ericplan in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"

Vandaag in de Volkskrant een column van Peter de Waard: Hoe ver gaat Europa met het pesten van Trump?. Ik vind deze titel overigens zeer verwarrend. Ik heb een abonnement, maar met specifiek mijn huidige browser niet ingelogd. Met 'reader view' kan ik het echter wel lezen.

Ik heb deze lijst zelf van punten voorzien van cijfers (van origine zitten die er niet bij):

[...]
Wat betreft punt 1. Die heffingen betalen wij, dat is zo klaar als een klontje. Maar dat is het doel niet. Het doel is om dat geld in onze eigen alternatieven te pompen. We zorgen hierdoor dat onze eigen markt interessanter wordt.

Dan punt 2. Dat hadden we allang moeten doen. De reden is simpel: een fascistische leider zoals Trump is met ons goud niet te vertrouwen. Toch moeten we dit wel alsnog doen. Want dat maakt ons minder chantabel. Maar dat gaat dan specifiek over Nederland. Who cares about us? Ik bedoel, er zijn zoveel meer landen. Dit gaat over een Europese reactie. Hoe zit het met de rest van Europa? Die kunnen soortgelijke zaken overwegen.

Wat punt 3 betreft, voelt als een dode mus. Rutte kan prima een taak krijgen in de EU. Dan is hij nog steeds bezig met op ongeveer een soortgelijk niveau hetzelfde. Voor de opvolger van de NAVO (= NAVO - VS) is iemand anders dan Rutte denk ik meer geschikt.

Wat betreft punt 4, dat kwam ik tegen in de podcast van RdW. Die zei dat de fed die klap op zou vangen, waardoor die klap minder pijn doet. Daarnaast krijg je dat geld er (als je dumpt) niet 1:1 uit omdat de waarde ondertussen daalt. Wat je in ieder geval moet doen, is wegwezen. Dat had allang in gang gezet moeten worden. Begin daar mee.

Dan punt 5, dat komt nog eens boven punt 1. De eerste zin 'Europa doorbreekt het internetmonopolie van de VS' klinkt te vaag. Gaan wij dan ICANN overnemen? Wat we moeten doen is hetzelfde als Rusland deed: zorgen dat we onafhankelijk zijn van de VS qua internet. Ga maar eens oefenen met de boel afsluiten, zowel aangekondigd als onaangekondigd. Want dat moet je simuleren, dat had Poetin wel helder door.

Komen we bij punt 6. Dat hebben we hier al besproken. Die kosten zijn voor de VS. Weg ermee, zelfde met hun kernwapens hier. We kunnen hier niet op vertrouwen; sterker nog, als het zover komt kunnen deze troepen ons zelfs verraden. En ja, daarmee geef je de facto ook Oekraïne op. Maar dat is uiteindelijk het gevolg van Trump's handelen. Niet dat van ons. Hij zal het zo wel willen framen, samen met IRA die nu natuurlijk ook vol op het orkest rammen.

Punt 7, jazeker, doen. Dat raakt de VS harder dan omgekeerd. We hebben zat goede streaming diensten en content. Sommige van onze content die nu op Amerikaanse diensten staat, kun je op Europese zetten. De Europese cinema wordt m.i. ook zeer onderschat. *knip*

Komen we bij punt 8. Ik zoek niet met Google; althans nooit direct, ik gebruik Kagi en Mistral. Ik denk niet dat de Waard zich realiseert dat wij geen Europese index hebben (note to self: misschien een leerpuntje om dat in het Alternatieven topic heel duidelijk te gaan vermelden?). Zoekmachines, en dus ook de Europese varianten, gebruiken momenteel deels Google als proxy. Rusland heeft dit beter geregeld; Yandex heeft wel een eigen index.

Punt 9 heb ik geen commentaar op, ik heb er niets op toe te voegen.

Dan punt 10. Ik zou als sporter eigenlijk niet willen winnen als de op papier beste van de wereld niet op komt dagen vanwege een boycot. Ben je dan immers nog beste van de wereld? Toch moeten we dit wel doen. Aankondiging van deze maatregel tijdens de OS in Milan :Y)

Punt 11, onze eigen wapensystemen moeten voorrang krijgen. Dat is autoritair en protectionistisch, maar wel verstandig. Want je kunt er niet van op aan dat Amerikaanse in een conflict blijven werken, dat getuige de recente F-35 kwestie. Ik vind het trouwens oneerlijk dat de bewering is dat daar destijds (toen de JSF speelde) niet over gesproken werd; dat is wel zo! Alleen dat argument werd niet serieus genomen. De VS zou ons nooit verraden, nooit.

En dan tenslotte punt 12. Onze afhankelijkheid van Amerikaanse LNG. Dat hadden we al veel eerder moeten doen.

Wat ik nog mis is CPU's versus ASML. Kun je ASML export reactioneel inzetten? Je moet immers ook stokken achter de hand houden als onderdeel van een reactie op Trump's tegenreactie.

Ik mis ook nog andere factoren (RdW noemde nog eentje die de VS effectief veel meer kostte dan ons, ik ben even vergeten welke. Het is nogal van belang dat onze maatregelen de VS primair raken, i.p.v. ons, al zal dit alles ons ook pijn gaan doen). Wat ik nog mis is de troefkaart Maersk. Maersk kan door de Denen gedwongen worden om alle import/export van/naar VS te stoppen. Wat ik ook mis is de ACA (anti coercion insurrance). Ook daar ging RdW op in. In ieder geval was de aflevering van B&dW een aanrader want RdW reageerde ook op diverse van de bovengenoemde punten, plus de eigen punten in zijn column van Trouw van zaterdag 17 jan.
Zo ver hoeft het niet te gaan, ver genoeg om te zorgen dat door impeachments Trump c.s. pleite gaat en er een normale president komt die wél normaal doet en maatregelen neemt om dit soort figuren weer aan de macht te laten krijgen is genoeg.

Een crash van de dollar met flinke inflatie zodat de bevolking het voelt zal ook al een hoop te weeg brengen. Niet alles hoeft, gewoon degenen die de vs het meest pijn doen en ons het minst, begin daar maar mee. Op gebied van defensie een stop op amerikaanse wapenaanschaf zal al een forse stap vooruit zijn om te laten zien dat het menens is en kenbaar maken dat het Trump c.s. aangerekend mag worden en niemand anders.

Als de benzine opeens 3x zo duur is, is het signaal wel duidelijk. Verder hoef je niet te gaan :+

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 20-01-2026 06:42 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:17
Een militaire coup lijkt me beter dan weer een impeachment. Dan wordt gelijk die hele corrupte adminstratie vervangen, inclusief engnekken zoals Miller, Thiel, Vance, Noem, Bondi, Leavitt etc.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:37
phantom09 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:43:
[...]

En als er niks meer is ergens anders? Dan moeten we wel.
Hebben we een hele goede incentive om geen gas meer te gebruiken. Maar dit gaat wel beetje off-topic zo

• Milo85
  • Laatst online: 18:04
Trumps laatste tweet op TruthSocial
I had a very good telephone call with Mark Rutte, the Secretary General of NATO, concerning Greenland. I agreed to a meeting of the various parties in Davos, Switzerland. As I expressed to everyone, very plainly, Greenland is imperative for National and World Security. There can be no going back — On that, everyone agrees! The United States of America is the most powerful Country anywhere on the Globe, by far. Much of the reason for this is a rebuilding of our Military during my First Term, which rebuilding continues at even more expedited pace. We are the only POWER that can ensure PEACE throughout the World — And it is done, quite simply, through STRENGTH! PRESIDENT DONALD J. TRUMP
Hij heeft het nu niet meer over het bezit van Groenland. Lijkt er voor nu op dat hij zijn keutel heeft ingetrokken...

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:59
Auredium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
Let's face it - De naam 'Board of Peace' is een farce. Het is vergelijkbaar als de 'Special Military Operation' van Rusland. Een naam bedoeld om te verhullen waarvoor het echt dient.

De lijst genodigde spreekt boekdelen:
* Albanië
* Argentinië
* Australië
* Brazilië
* Canada
* Cyprus
* Griekenland
* Hongarije
* India
* Italië
* Jordanië
* Nieuw Zeeland
* Pakistan
* Paraguay
* Rusland
* Turkije
* Vietnam

Wat we hieruit kunnen afleiden is het volgende. China en Europa ontbreken grotendeels. Italië en Hongarije uitgezonderd. Hongarije in verband met Orban en Italië in verband met Meloni en de strategische ligging aan de Middellandse zee. Hetzelfde geld voor Albanië, Turkije en Griekenland.

Dan hebben we de parelketting die om China ligt - Vietnam, Australië, Nieuw Zeeland en Pakistan.

Deze 'Board of Peace' is niets anders dan een nieuw instrument van Trump in een poging Amerikaanse belangen te controleren. Er zijn wel wat dingen die hieruit zijn af te leiden namelijk een verdeel en heers strategie.

Trump is heel hard bezig de olie van Rusland af te knijpen, maar nodigt ze wel uit voor de BoP. De afwezigheid van de belangrijkste EU landen en China is ook sprekend en komt overeen met de handelsoorlog en Groenland.

Effectief gesproken geeft Trump duidelijk het volgende aan China en de EU zijn legitieme dreigingen voor de Amerikaanse wereldmacht en dienen te worden bestreden. En alles wat Trump tot nu toe doet, alles, is bedoeld om de EU en China als dreiging voor de Amerikaanse macht uit te schakelen. Bij Rusland hoeft die dat niet te doen. Poetin is inmiddels op zijn knieën en heeft enkel nog te kiezen wie zijn nieuwe meester wordt; China of de VS (en Rusland kennende kiezen ze voor beide en proberen ze die tegen elkaar uit te spelen)
Frankrijk heeft ook een uitnodiging gehad en geweigerd. Het schijnt dat Trump nu dreigt met 200% importheffingen op Franse wijnen als vergelding. Oftewel, het is "betaal Trump (niet de VS) een Miljard of krijg nog meer importheffingen".

Kennelijk moeten we ons volledig ontkoppelen van de VS, want alles gaat worden ingezet om de zakken van Trump en zijn vrienden nog verder te vullen.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Milo85 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:49:

[...]

Hij heeft het nu niet meer over het bezit van Groenland. Lijkt er voor nu op dat hij zijn keutel heeft ingetrokken...
Van Oekraïne en China weten we alleen dat de man geen geheugen of leervermogen heeft, dus die waanideeën komen in exact dezelfde vorm en presentatie gewoon weer bovendrijven na een tijdje.

Dus het levert wellicht wat ademruimte op voor de korte termijn, maar zou voor niemand reden zijn om ontspannen te gaan worden.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:58

[...]

Oh boy, als zo'n tekst al de keutel intrekken is... Ik lees het niet direct zo (dan had hij immmers de heffingen wel ingetrokken). Met deze maniak weet je het nooit...

Wie weet stapt hij straks weer met het verkeerde been uit bed en geeft hij zichzelf Groenland cadeau voor zijn geweldige leiderschap. Want ja, vandaag is zijn inauguratie pas een jaar geleden...

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 20-01-2026 07:06 ]

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-03 06:32

[...]

Kijk de laatste plaatjes nog eens (15min geleden)

_O-

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:28
Alpina schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:18:
[...]

_O-
Misschien handig als je het dan zelf post of een link plaatst?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:58
Ik gok deze Afbeelding die Trump ca 30 min geleden heeft gepost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsOByWSsKz1adDLNqY9PHHx7CLU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KS2nBFBxFQPdWsALX426DiiR.jpg?f=fotoalbum_medium
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/115925888562624963

Dus nee, Trump trekt helemaal niet de keutel in.

Edit: eerste keer dat ik ooit op dat platform kijk. Holy cow! Het is nog veel veel veel treuriger dat ik mocht hopen.... :')

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 20-01-2026 07:36 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

kun je uitleggen hoe jij dat dan interpreteert?

ik vind de zinsnede "Greenland is imperative for National and World Security. There can be no going back — On that, everyone agrees! " en dan vooral het stukje "no going back" nou niet bepaald getuigen van het niet meer willen innemen van Groenland.

Hij benoemt niet expliciet dat hij nog steeds van plan is om Groenland in te nemen en dus niet op andere gedachten is gebracht maar ik lees daar niet dat hij zegt af te zien van dat hele idee.
Alpina schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:18:
[...]

_O-
welke? die meme die is verwijderd en een aantal niet hebben kunnen zien?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Milo85
  • Laatst online: 18:04
Laat maar... ik dacht iets positiefs te zien omdat hij het normaal gezien in elk bericht over 'owning Greenland' heeft en dit keer niet. Maar die man is niet bij te houden....

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mocht je nog twijfelen, deze werd een uurtje geleden door Trump gepost.
https://truthsocial.com/@.../posts/115925897257210763
Afbeeldingslocatie: https://static-assets-1.truthsocial.com/tmtg:prime-ts-assets/media_attachments/files/115/925/896/404/842/229/original/b71687716647c6ad.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door ericplan op 20-01-2026 07:59 ]

A'dam PVOutput

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:33:
[...]
Wat ik nog een heel stuk schokkender vind daar is dat Canada ook maar even ingekleurd is. Nog een reden om bij Groenland een lijn te trekken, want het is duidelijk dat Trump niet van plan is om het daar bij te laten.

En @ericplan: Echt :F :X |:( Het is echt te gek voor woorden.

@Jerie: Dat zijn allemaal goede punten. Maar zie je er ook maar een gebeuren in het huidige politieke klimaat in Europa? We durven ons al niet eens uit te spreken tegen invasies.

[ Voor 85% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2026 08:14 ]

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Llopigat schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:09:
[...]

Wat ik nog een heel stuk schokkender vind daar is dat Canada ook maar even ingekleurd is.
Poging tot normalisatie/opschuiven van het kader... Als in: geef hem maar Groenland, anders "pakt" die ook Canada...

Het een moet niet schokkender ervaren worden dan het ander. Een ander soeverein land binnenvallen is niet ok...

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Alpina
rube schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:23:
[...]

Misschien handig als je het dan zelf post of een link plaatst?
Mag geen grappige plaatjes posten.

Maar zie dat het al gepost is.

• Alpina
Fraggert schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:33:
[...]

kun je uitleggen hoe jij dat dan interpreteert?

ik vind de zinsnede "Greenland is imperative for National and World Security. There can be no going back — On that, everyone agrees! " en dan vooral het stukje "no going back" nou niet bepaald getuigen van het niet meer willen innemen van Groenland.

Hij benoemt niet expliciet dat hij nog steeds van plan is om Groenland in te nemen en dus niet op andere gedachten is gebracht maar ik lees daar niet dat hij zegt af te zien van dat hele idee.

[...]

welke? die meme die is verwijderd en een aantal niet hebben kunnen zien?
Ja de laatste posts op zijn truth social.

Dus na het zogezegde ‘keutel intrekken’

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:31

Auredium

Informaticus Chaoticus

BeaM-R schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:43:
[...]

Er hebben in totaal 60 landen een uitnodiging ontvangen, waaronder ook Nederland.
https://www.trouw.nl/buit...ca-4800-99d5-669ce015cacb

Edit: En je kan Albanië wel vragen om 1 miljard in te leggen, maar dat is ongeveer 3,5% van hun BNP :+
Hmm, ik werkte vanuit een andere lijst. Ik zal het nog wat dieper moeten bekijken maar mijn punt blijft. De naam is een farce die wat anders verhult.

Dient overigens te worden gezet dat de counter genaamd VN ook een grap is die wat ik als vrij zinloos zie. De VN is op zijn best een welwillend orgaan wat constant wordt afgetroefd met veto's en op zijn slechts een orgaan wat wilt dat de rijkste landen meer geven aan de armste landen. Maar de BoP zou ik niet vertrouwen, zeker niet omdat het uit de hoge hoed komt van Trump.

We gaan het horen. Ik verwacht niet dat het een groot succes gaat worden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Llopigat
  • Niet online
cleef schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:14:
[...]
Het een moet niet schokkender ervaren worden dan het ander. Een ander soeverein land binnenvallen is niet ok...
Nee maar het ene land heeft 60.000 inwoners en het andere 37 miljoen. 600x zo veel.

Natuurlijk is het niet okee maar ik zie eerlijk gezegd de EU uiteindelijk nog wel akkoord gaan met Groenland onder alle druk van sancties of militair (denk aan Oekraine en bescherming van Europa). En dat is precies de richting waarin Trump nu al op speelt. Canada daarentegen...

Zie ook de parallel met de discussie over Chagos nu (diego garcia), dit verscheen ook net toevallig in het nieuws:
https://www.theguardian.c...agos-islands-uk-stupidity

Het VK wil die eilanden teruggeven aan Mauritius (al blijft de basis van Amerika wel behouden) en Trump gaat daar weer over los natuurlijk. Niemand heeft het over de bevolking die tegen hun zin weggeschopt is. Ik zie erg veel parallel met Groenland hierin. En dit hebben we ook laten gebeuren. Ik vind dat we dat niet met Groenland moeten doen maar ik vraag me af of Europa het zo hoog opspeelt.

[ Voor 38% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2026 08:25 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Alpina schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Zat een beetje te twijfelen of dit mag. Maar dit is geen plaatje over Trump, maar van Trump zelf.

A'dam PVOutput

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Alpina schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:15:
[...]

offtopic:
Mag wel als er inhoudelijke context rondom is en dat ook duidelijk is... (zie ook het beleid)

[ Voor 9% gewijzigd door darkrain op 20-01-2026 08:22 ]

Tweakers Discord

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Llopigat schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Nee maar het ene land heeft 60.000 inwoners en het andere 37 miljoen. 600x zo veel.

Natuurlijk is het niet okee maar ik zie eerlijk gezegd de EU uiteindelijk nog wel akkoord gaan met Groenland onder alle druk van sancties of militair (denk aan Oekraine en bescherming van Europa). En dat is precies de richting waarin Trump nu al op speelt. Canada daarentegen...
Het is niet geheel verassend dat het nu gebeurd. Ik maakt in mijn nieuwjaar voorspelling al op dat Groenland de druk hoog ing krijgen. Dit alles heeft te maken met de midterms waar Trump nog steeds bang voor is. Ik vermoed dat de midterms ongedaan gaan worden gemaakt op een manier. ICE die op papieren controleerd bij ieder stembureau bijvoorbeeld. Of Trump die fraude claims en het dan niet wil rectificeren ofzo. Maar als de Democraten de midterms winnen is de kans groot dat ze Trump zijn handen gaan binden en zaken zoals Groenland gaan dan gewoon niet door. Impeachment wordt gestart en Trump zal vervolgens al zijn tijd moeten spenderen aan zichzelf te verdedigen.

Dus moet hij zijn belangrijkste punten er nu voor de zekerheid door duwen. Dus Groenland gaat nog voor het einde van het jaar op de spits worden gedreven.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-03 22:01
Llopigat schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:17:
Vrij naar Benjamin Franklin, een Amerikaan die wél een knip voor de neus waard was: zij die de essentiële vrijheid van Groenland op zouden geven voor de tijdelijke zekerheid van Europa verdienen noch Groenland noch Europa. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
cleef schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:14:
[...]

Poging tot normalisatie/opschuiven van het kader... Als in: geef hem maar Groenland, anders "pakt" die ook Canada...

Trump cs hebben er geen geheim van gemaakt uiteindelijk het hele Amerikaanse continent te willen, inclusief Zuid-Amerika en Canada…

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alpina schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:16:
[...]

Ja de laatste posts op zijn truth social.

Dus na het zogezegde ‘keutel intrekken’
Dan lees jij daar meer dan ik ook doe, maar goed, we gaan het zien :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ErikT738 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:03:
[...]

Frankrijk heeft ook een uitnodiging gehad en geweigerd. Het schijnt dat Trump nu dreigt met 200% importheffingen op Franse wijnen als vergelding. Oftewel, het is "betaal Trump (niet de VS) een Miljard of krijg nog meer importheffingen".

Kennelijk moeten we ons volledig ontkoppelen van de VS, want alles gaat worden ingezet om de zakken van Trump en zijn vrienden nog verder te vullen.
Trump antwoord op een reporter over deelname Macron aan de Gaza Board letterlijk; ''Nobody wants him (Macron dus) , I'll put a 200% tariff on his wines and he'll join''

Om het voor de ongeveer 300ste keer duidelijk te maken, Trump heeft een totale minachting voor elke EU leider.
Hij is de Koning van de wereld, de wereld zal naar hem luisteren en doen wat hij zegt. Groenland is voor hem, period.

screenshot sms Mark Rutte aan Trump, welke Trump op zijn eigen social media kanaal heeft gedeeld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yF0oAP7np6q4xavmZpZR6VVVGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OD9aywYkiks0UUJIXCR1GRT2.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door _Bailey_ op 20-01-2026 08:36 ]

• Llopigat
  • Niet online
Auredium schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:26:
[...]
ICE die op papieren controleerd bij ieder stembureau bijvoorbeeld.
Wat heeft dat nou voor zin? Ongedocumenteerde vreemdelingen kunnen toch niet stemmen.

• Miki
  • Nu online
GENETX schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:33:
[Afbeelding]
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/115925888562624963

Dus nee, Trump trekt helemaal niet de keutel in.

Edit: eerste keer dat ik ooit op dat platform kijk. Holy cow! Het is nog veel veel veel treuriger dat ik mocht hopen.... :')
Het kersverse handelsverdrag tussen Canada en China was nog geen teken aan de wand blijkbaar. De gevolgen op de lange termijn voor Amerika zullen desastreus zijn.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:27
_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:33:
[...]

Trump antwoord op een reporter over deelname Macron aan de Gaza Board letterlijk; ''Nobody wants him (Macron dus) , I'll put a 200% tariff on his wines and he'll join''

Om het voor de ongeveer 300ste keer duidelijk te maken, Trump heeft een totale minachting voor elke EU leider.
Hij is de Koning van de wereld, de wereld zal naar hem luisteren en doen wat hij zegt. Groenland is voor hem, period.
De tekst aangepast. Uiteindelijk is er maar 1 leider. Dat is wel duidelijk

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Llopigat schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Wat heeft dat nou voor zin? Ongedocumenteerde vreemdelingen kunnen toch neit stemmen.
Een claim van Trump was dat er gefraudeerd werd in democratische staten door ongedocumenteerde die deden stemmen. Een onzin claim natuurlijk maar hij roept het al heel lang. Door ICE bij stembureaus neer te zetten kan hij het stemmen frustreren, verlangzamen en mensen bang maken dat er wellicht toch wat gebeurd als ze op komen dagen. Ze kunnen wellicht ingrijpen in het stemmen tellen en de boel verlangzamen.

Ik zie ook wel een scenario dat een potentieel ongedocumenteerde stemmer opgepakt door ICE een reden is voor Trump om alle stemmen in die staat ongeldig te verklaren en een nieuwe stemronde te verlangen. Dat zou de boel weer vertragen en geeft hem meer tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Auredium op 20-01-2026 08:42 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:57
Auredium schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Een claim van Trump was dat er gefraudeerd werd in democratische staten door ongedocumenteerde die deden stemmen. Een onzin claim natuurlijk maar hij roept het al heel lang. Door ICE bij stembureaus neer te zetten kan hij het stemmen frustreren, verlangzamen en mensen bang maken dat er wellicht toch wat gebeurd als ze op komen dagen. Ze kunnen wellicht ingrijpen in het stemmen tellen en de boel verlangzamen.
En sowieso mensen uit de rij plukken die er illegaal (lees Democraat) uit zien en afvoeren tot na sluiting stembureaus...

Politici moeten politiek bedrijven, keuzes maken.
Bedrijven moeten gewoon bedrijven-dingen doen.
Bedrijvigheid is belangrijk voor de welvaart, maar we hebben nu te maken met leiders (Putin en Trump) die keuzes maken die tegen bedrijven (op een paar na) in gaan.
Ergo, aan onze kant vasthouden aan politieke keuzes voor 90% van de bedrijven zijn domweg niet houdbaar, omdat de ander dat ook niet doet.

Er is geen logica of goede onderbouwing om de dingen te doen die Trump doet.

Onze politici moeten ook harde keuzes maken en zich realiseren dat ze daar mee niet iedereen tevreden kunnen houden

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 20-01-2026 08:46 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:24

3raser

⚜️ Premium member

Trump heeft ook niets meer met de NAVO lijkt het. Hoorde net op de radio dat Trump gezegd zou hebben dat de VS het enige land is wat Groenland kan beschermen en dat de NAVO dit niet kan. Dit in reactie op de plannen van Europa om in NAVO verband missies op Groenland te plannen. Daarin zegt hij dus impliciet dat hij de VS niet ziet meewerken in NAVO verband.

Het lijkt me duidelijk dat Trump vooral geen NAVO militairen op Groenland wil omdat er bij een eventueel conflict dan meer (en betere) verdediging is op Groenland. En omdat hij in dat geval ook direct de oorlog verklaard aan ieder land dat daar militairen heeft lopen. Ik zou daarom dus ook zonder NAVO gewoon missies plannen en daar vooral ook Canada bij betrekken aangezien die volgens Trump ook geannexeerd moeten worden (zie zijn afbeelding op Truth Social).

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

3raser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:43:
Trump heeft ook niets meer met de NAVO lijkt het. Hoorde net op de radio dat Trump gezegd zou hebben dat de VS het enige land is wat Groenland kan beschermen en dat de NAVO dit niet kan. Dit in reactie op de plannen van Europa om in NAVO verband missies op Groenland te plannen. Daarin zegt hij dus impliciet dat hij de VS niet ziet meewerken in NAVO verband.

Het lijkt me duidelijk dat Trump vooral geen NAVO militairen op Groenland wil omdat er bij een eventueel conflict dan meer (en betere) verdediging is op Groenland. En omdat hij in dat geval ook direct de oorlog verklaard aan ieder land dat daar militairen heeft lopen. Ik zou daarom dus ook zonder NAVO gewoon missies plannen en daar vooral ook Canada bij betrekken aangezien die volgens Trump ook geannexeerd moeten worden (zie zijn afbeelding op Truth Social).
trump is mijns inzien vrij duidelijk geweest - Hij wilt dat Groenland bij de VS komt. Het hele NATO verhaal is op gang gekomen vanwege de drogredenen die hij opgeeft en dat was de veiligheid van Groenland. Dat gaf een opening voor NATO landen om hem erop te wijzen dat het een NATO land was.

Het toont ook aan dat Trump enigszins onzeker was over hoe hij het zou framen. Hij kwam vrijwel direct daarna met de mineralen op Groenland en dat zit al dichter bij de buurt. De redenen voor Trumps annexatie van Groenland zijn zelfzuchtig maar hij was wat bang dat hij door dat direct te zeggen er niet mee zou wegkomen. In realiteit is het Trump maar ook de mensen achter hem te doen om in hoofdlijnen drie zaken:
1) Groot VS - Een VS wat het hele Noord Amerikaanse continent omspant.
2) Grondstoffen in Groenland
3) Grondstoffen op de Noordpool

Het NATO verhaal is gebeurd als gevolg van Trumps eigen gestuntel en angst. Maar zelfs zonder dat zou het tot stand zijn gekomen vanwege artikel 5. Ik verwacht dat de EU het gaat proberen te rekken tot na Trump in de hoop dat er een Democratisch president aan de macht is in 2028. Maar ik verwacht ook dat als Trump de macht nog ertoe heeft hij aanstuurt op gewapend conflict in 2027. (Niet alleen woorden, maar ook direct militaire macht en extreme druk en een daadwerkelijke invasie voor zijn termijn erop zit)

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
[...]

Wat heeft dat nou voor zin? Ongedocumenteerde vreemdelingen kunnen toch niet stemmen.
Sinds wanneer valt ice alleen ongedocumenteerden lastig. Het lijkt me vrij waarschijnlijk dat ICE in democratische centra de verkiezingen gaat “bewaken”. Willekeurig wat mensen oppakken met een kleurtje voor wat afschrikking.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:01
[...]
Een groot deel van de stemgerechtigde Amerikaanse staatsburgers hebben ook geen officieel identiteitsbewijs.
bron: Who Lacks ID in America Today? An Exploration of Voter ID Access, Barriers, and Knowledge
Nearly 21 million voting-age U.S. citizens do not have a current (non-expired) driver’s license. Just under 9%, or 20.76 million people, who are U.S. citizens aged 18 or older do not have a non-expired driver’s license. Another 12% (28.6 million) have a non-expired license, but it does not have both their current address and current name.
Voor een goed startpunt om zelf verder te zoeken:

Wikipedia: Voter identification laws in the United States

Wikipedia: Voter suppression in the United States

• MneoreJ
_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:33:
screenshot sms Mark Rutte aan Trump, welke Trump op zijn eigen social media kanaal heeft gedeeld;
[...]
Je kunt veel zeggen over "onze" Mark, maar Trump zonder enige gêne stroop om de mond smeren en tegelijk zachtjes een kant op te leiden, dat doen maar weinigen buiten Trump's eigen MAGA-kliek hem na.

En ondanks alle mensen die hiervan gruwen en zeggen dat het uiteindelijk toch niets uithaalt denk ik nog steeds dat dit de betere manier is dan stoere taal spreken en Trump proberen af te bluffen, want dat werkt alleen maar als een lap op een dommige stier. Rutte heeft geen feitelijke (harde) macht als NATO-voorzitter en Trump aan de voorkant opzichtig verbaal paaien (op zo'n manier dat alleen Trump het serieus kan nemen) en aan de achterkant diplomatiek naaien is waarschijnlijk de beste inzet van zijn capaciteiten.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:33
Die tekstmelding van Rutte. Dat kan toch niet als je DE voorzitter van de NAVO (in crisis) bent.

Gaan verkondigen dat je Trump de hemel in gaat prijzen voor zaken die niks met de NAVO van doen hebben.

Als dit echt is hoop ik dat de overige lidstaten eens aan de bel trekken en deze man snel vervangen voor iemand die vecht voor de gezamenlijke belangen. Er is vast een plekje in de MAGA organisatie voor Rutte.

Ik hoop trouwens dat de regeringsleiders van de EU een rode lijn trekken na het topoverleg. Hier een voorzet voor een stappenplan:

1. Gezamelijk uit de NATO stappen en een nieuw Europees verband oprichten. (Wellicht kunnen ze de statuten van de NAVO 1 op 1 overnemen.
2. Per direct alle US basissen in Europa sluiten. Alles moet per 01.02.2026 weg zijn.
3. Per direct alle militaire bewegingen (vliegtuigen/boten/transport) boven EU grondgebied tot 0 inperken.
4. «Handelbazooka» per 01.02.2026 afvuren.
5. Alle big tech per 01.06.2026 met 25% heffing belasten.

Eisen aan Trump/VS:
1. Groenland erkennen in de huidige vorm en alle ambities tot overname laten varen
2. De huidige 15% tariff per direct intrekken
3. meedoen aan een joint plan voor arctische beveiliging. Basissen op Groenland mogen max 35% US militairen vertegenwoordigen.

Wat mij betreft mag de bom barsten. Liever gisteren dan vandaag. Ik weet zeker dat als de figuurlijke pleuris uitbreekt we een stuk sneller kunnen omschakelen dan nu het geval is. Een waar gehakt wordt vallen spaanders, het zij zo…

Edit: ik vermoed overigens dat Trump zijn keutel gedwongen zal intrekken (al dan niet tijdelijk). Hij is alleen geïnteresseerd in geld, komt er een rood getal onder de streep is het dus niet van interesse voor hem en zijn oligarchen in de achterban.

[ Voor 7% gewijzigd door Rene op 20-01-2026 09:16 ]

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• _Bailey_
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Je kunt veel zeggen over "onze" Mark, maar Trump zonder enige gêne stroop om de mond smeren en tegelijk zachtjes een kant op te leiden, dat doen maar weinigen buiten Trump's eigen MAGA-kliek hem na.

En ondanks alle mensen die hiervan gruwen en zeggen dat het uiteindelijk toch niets uithaalt denk ik nog steeds dat dit de betere manier is dan stoere taal spreken en Trump proberen af te bluffen, want dat werkt alleen maar als een lap op een dommige stier. Rutte heeft geen feitelijke (harde) macht als NATO-voorzitter en Trump aan de voorkant opzichtig verbaal paaien (op zo'n manier dat alleen Trump het serieus kan nemen) en aan de achterkant diplomatiek naaien is waarschijnlijk de beste inzet van zijn capaciteiten.
ik snap je visie hier op. Maar uit wat blijkt in dit geval dat Rutte aan de achterkant diplomatiek aan het naaien is?
Hoe denk je dat Rutte Trump diplomatiek kan naaien?

• MneoreJ
_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:13:
ik snap je visie hier op. Maar uit wat blijkt in dit geval dat Rutte aan de achterkant diplomatiek aan het naaien is?
Hoe denk je dat Rutte Trump diplomatiek kan naaien?
Nou ja, niet zozeer Rutte persoonlijk maar laten we zeggen dat ik denk dat hij in zijn verbindende rol als voorzitter in gesprekken met de overige regeringsleiders een hele andere toon over Trump aanslaat, en dat daar andere zaken besproken worden dan hoe we Trump het beste kunnen prijzen. Ondertussen moet hij natuurlijk wel in de markt blijven als iemand die Trump als een toffe peer ziet waarmee te praten valt.

Point in case: als je de reacties van sommige mensen hier leest moeten we onmiddellijk Trump de oorlog verklaren, gisteren liefst nog. Pijnlijk maar noodzakelijk! ...dan heb ik toch liever wat pragmatischere politiek, hoe vies die politiek gevoelsmatig ook is. Tijd is een hele belangrijke en noodzakelijke resource voor ons in dezen voor we het enorme schip gekeerd hebben, en daar moeten we zoveel mogelijk van zien te gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door MneoreJ op 20-01-2026 09:19 ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:02

Player1S

Probably out in the dark

Rene schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:10:
Die tekstmelding van Rutte. Dat kan toch niet als je DE voorzitter van de NAVO (in crisis) bent.

Gaan verkondigen dat je Trump de hemel in gaat prijzen voor zaken die niks met de NAVO van doen hebben.

Als dit echt is hoop ik dat de overige lidstaten eens aan de bel trekken en deze man snel vervangen voor iemand die vecht voor de gezamenlijke belangen. Er is vast een plekje in de MAGA organisatie voor Rutte.

Ik hoop trouwens dat de regeringsleiders van de EU een rode lijn trekken na het topoverleg. Hier een voorzet voor een stappenplan:

1. Gezamelijk uit de NATO stappen en een nieuw Europees verband oprichten. (Wellicht kunnen ze de statuten van de NAVO 1 op 1 overnemen.
2. Per direct alle US basissen in Europa sluiten. Alles moet per 01.02.2026 weg zijn.
3. Per direct alle militaire bewegingen (vliegtuigen/boten/transport) boven EU grondgebied tot 0 inperken.

Eisen aan Trump/VS:
1. Groenland erkennen in de huidige vorm en alle ambities tot overname laten varen
3. meedoen aan een joint plan voor arctische beveiliging. Basissen op Groenland mogen max 35% US militairen vertegenwoordigen.

Wat mij betreft mag de bom barsten. Liever gisteren dan vandaag. Ik weet zeker dat als de figuurlijke pleuris uitbreekt we een stuk sneller kunnen omschakelen dan nu het geval is. Een waar gehakt wordt vallen spaanders, het zij zo…
Ik zou de eisen aan de VS aanpassen
1: Lever Trump en zijn gehele kabinet af in Den Haag
2: verscheur de wet waarmee je Den Haag zou kunnen invallen om Amerikaanse staatsburgers te "bevrijden"
3: Verbied de GOP en ideologie. In dezelfde strekking als Duitsland na 1945 het nazi gedachtengoed verboden heeft.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:33
Player1S schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Ik zou de eisen aan de VS aanpassen
1: Lever Trump en zijn gehele kabinet af in Den Haag
2: verscheur de wet waarmee je Den Haag zou kunnen invallen om Amerikaanse staatsburgers te "bevrijden"
3: Verbied de GOP en ideologie. In dezelfde strekking als Duitsland na 1945 het nazi gedachtengoed verboden heeft.
Voor de lange termijn zou dat inderdaad een prima toevoeging zijn ;)

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009

Eisen aan Trump/VS:

Ik denk dat de NAVO al hersendood is. Enige die nog belang heeft om NAVO aan life support te houden is Zselensky. Nu uit de NAVO stappen maakt het heel lastig om nog serieus iets voor Oekraïne te betekenen. Zeker nu Trump een tweede front heeft geopend in Groenland.

Uit de NAVO stappen betekent wel duidelijkheid voor de Europese militaire strategie. Namelijk Europees en Europese makelij. En het zou mogelijk toch een schok geven in de Amerikaanse binnenlandse politiek. Het zal toch het Amerikaanse volk moeten zijn die met Trump moet afrekenen. Als dat je doel is dan moet je het opblazen van de NAVO vlak voor de midterms doen. Maar vraag me af Europa realiseert dat ze zich ook niet meer afzijdig kunnen houden van de binnenlandse Amerikaanse politiek.

• _Bailey_
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Nou ja, niet zozeer Rutte persoonlijk maar laten we zeggen dat ik denk dat hij in zijn verbindende rol als voorzitter in gesprekken met de overige regeringsleiders een hele andere toon over Trump aanslaat, en dat daar andere zaken besproken worden dan hoe we Trump het beste kunnen prijzen. Ondertussen moet hij natuurlijk wel in de markt blijven als iemand die Trump als een toffe peer ziet waarmee te praten valt.
Rutte zal toch wel doorhebben dat zowel Putin maar ook zeer zeker Trump het meer dan prima vinden als de NAVO uit elkaar spat. Begin onderhand te geloven dat al deze acties (van Trump en ook Putin) juist daar het doel van zijn; de NAVO geheel slopen.

NAVO slopen, welkom Gaza Board

• MneoreJ
_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:20:
Rutte zal toch wel doorhebben dat zowel Putin maar ook zeer zeker Trump het meer dan prima vinden als de NAVO uit elkaar spat. Begin onderhand te geloven dat al deze acties (van Trump en ook Putin) juist daar het doel van zijn; de NAVO geheel slopen.

NAVO slopen, welkom Gaza Board
De NAVO is feitelijk al stuk, laten we ons daar geen illusies over maken -- in ieder geval de NAVO plus Amerika. Amerika onder Trump is 100% eigenbelang en gaat zijn "bondgenoten" alleen te hulp komen volgens het "what's in it for us" principe, niet het "een voor allen, allen voor een" principe.

Maar het idee van de NAVO zo lang mogelijk aanhouden is nog altijd een kleine barrière tegenover de bom laten barsten. Het is pas voorbij als het echt voorbij is.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:24:
[...]

De NAVO is feitelijk al stuk, laten we ons daar geen illusies over maken -- in ieder geval de NAVO plus Amerika. Amerika onder Trump is 100% eigenbelang en gaat zijn "bondgenoten" alleen te hulp komen volgens het "what's in it for us" principe, niet het "een voor allen, allen voor een" principe.

Maar het idee van de NAVO zo lang mogelijk aanhouden is nog altijd een kleine barrière tegenover de bom laten barsten. Het is pas voorbij als het echt voorbij is.
Precies, het is de hoogste tijd om zelf te starten met het spelen van ons eigen spel ipv alleen maar weer te reageren op externe prikkels. Dat maakt je een speelbal.

Ik denk 9/10 keer als ik weer een EU leider overhaast zie reageren op een Trump-uitspatting - had gewoon niets gedaan. Het is de reactie waar het hem om te doen is.

Overigens is Groenland een lakmoes proef, Trump zit daar zover in nu dat hij er voor zorgt dat de VS alleen maar kan winnen of verliezen. Er is voor hem geen weg meer terug, omdat hij het zo expliciet landjepik blijft noemen. Is de EU bereid erom te gaan vechten, ook al zijn we daar nu niet toe in staat?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Precies, het is de hoogste tijd om zelf te starten met het spelen van ons eigen spel ipv alleen maar weer te reageren op externe prikkels. Dat maakt je een speelbal.

Ik denk 9/10 keer als ik weer een EU leider overhaast zie reageren op een Trump-uitspatting - had gewoon niets gedaan. Het is de reactie waar het hem om te doen is.

Overigens is Groenland een lakmoes proef, Trump zit daar zover in nu dat hij er voor zorgt dat de VS alleen maar kan winnen of verliezen. Er is voor hem geen weg meer terug, omdat hij het zo expliciet landjepik blijft noemen. Is de EU bereid erom te gaan vechten, ook al zijn we daar nu niet toe in staat?
Groenland is wat dat betreft ook een makkelijk doelwit. Weinig mensen in het land zelf die wat verzet kunnen bieden.
Daarom ook no niet Canada want dat heeft veel meer mensen en een groter eigen leger. Met Groenland erbij is het echter aan drie kanten door de VS omsingelt en is een blokkade van de havens heel makkelijk. Iets in de trend van 'Wij vermoeden dat er grootschalig drugs naar Canada wordt gesmokkeld via boten en dan naar de VS gaat dus gaan wij het scheepvaartverkeer controleren want dat Canada faalt daarin.'
Ze hebben ook al een proefballonnetje voor IJsland los gelaten dus die staat ook op de kaart. IJsland heeft inmiddels aangekondigd als reactie om in 2027 te onderhandelen met de EU voor toelating.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:29

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:24:
[...]

De NAVO is verre van stuk, ook een Canada is deel van de NAVO en een aanval op 1 is een aanval op allen. Maw. als Trump Groenland militair binnenvalt, heeft hij een grote bondgenoot van de resterende NATOleden recht naast zijn deur liggen. (je krijgt dan meteen nog een stukje van het handmaids tail verhaal for that matter).

Bedenk ook dat wanneer je als VS zijnde de NATO opblaast, je een gigantisch afzetgebied van je militaire industrie doorstreept.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Auredium schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Groenland is wat dat betreft ook een makkelijk doelwit. Weinig mensen in het land zelf die wat verzet kunnen bieden.
Daarom ook no niet Canada want dat heeft veel meer mensen en een groter eigen leger. Met Groenland erbij is het echter aan drie kanten door de VS omsingelt en is een blokkade van de havens heel makkelijk. Iets in de trend van 'Wij vermoeden dat er grootschalig drugs naar Canada wordt gesmokkeld via boten en dan naar de VS gaat dus gaan wij het scheepvaartverkeer controleren want dat Canada faalt daarin.'
Ze hebben ook al een proefballonnetje voor IJsland los gelaten dus die staat ook op de kaart. IJsland heeft inmiddels aangekondigd als reactie om in 2027 te onderhandelen met de EU voor toelating.
@polthemol maakt een goed punt - een gehaaid EU zou meer werken met leverage dan zich bedreigd te voelen. Ik denk dat het wel tijd is om Trump te kunnen confronteren op zijn eigen terrein: wil je de EU als afzetmarkt houden, dan blijf je van onze gezamenlijke partners af. Heb je een veiligheidszorg, dan kunnen we die voor je wegnemen, maar willen we wel wat terug.

Probleem is natuurlijk dat hij in zijn maniakale 'project 2025' strategie past stopt met expansie drift als hij gestopt wordt, intern of extern. Maar blijkbaar vinden ze het intern allemaal wel prima - tis al bijna te laat voor iemand om er politiek nog wat aan te doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• MneoreJ
polthemol schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:39:
De NAVO is verre van stuk, ook een Canada is deel van de NAVO en een aanval op 1 is een aanval op allen. Maw. als Trump Groenland militair binnenvalt, heeft hij een grote bondgenoot van de resterende NATOleden recht naast zijn deur liggen. (je krijgt dan meteen nog een stukje van het handmaids tail verhaal for that matter).
Vandaar "NAVO plus Amerika". Het klopt wel dat de NAVO nog niet daadwerkelijke fysiek stuk is vanwege de gigantische impact die dat zou hebben, maar het idee, het fundament van de NAVO, dat we in de Westerse wereld met z'n allen optrekken om de vrede te bewaren, dat durf ik wel stuk te noemen. Niet onherroepelijk stuk, het kan weer gelijmd worden met voldoende inspanning en aandacht (en al dan niet door "de Westerse wereld" opnieuw in te delen) maar de glans van de Pax Americana is er wel van af.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 20-01-2026 09:44 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:32
Bedenk ook dat wanneer je als VS zijnde de NATO opblaast, je een gigantisch afzetgebied van je militaire industrie doorstreept.
Moet je dan juist niet nog meer wapens hebben als land aangezien niemand anders meer verplicht is je te helpen. Het wegvallen van de NAVO kan dus beide kanten opgaan.

• DropjesLover
MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Maar tegelijkertijd sust het "ons" ook in slaap, de hoge noodzaak valt weg. En dat is ook goedkoper, dus doener dat zo lang mogelijk.

Hierboven al enkele posten dat de urgentie in de overheid en bij het leger nog steeds niet gevoeld wordt. Nog steeds :X

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:22
martwoutnl schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Moet je dan juist niet nog meer wapens hebben als land aangezien niemand anders meer verplicht is je te helpen. Het wegvallen van de NAVO kan dus beide kanten opgaan.
De NAVO heeft er ook voor gezorgd dat veel van de deelnemers bij de VS inkochten, met het huidige regime daar gaan die andere landen eerder bij Europese partijen inkopen of zelf een wapenindustrie opbouwen. Niemand gaat de VS meer vertrouwen na Trump.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:29

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

je gaat geen wapens aanschaffen bij je de facto vijand. Die zou ook gigantisch aan invloedssfeer kwijt raken: denk aan militaire basissen in Europa, kernwapens die gestald zijn hier, enz.

@MneoreJ je zult een andere invulling krijgen, maar de facto gaat de NATO dan nog altijd doen waarvoor het is opgericht: elkaar beschermen en zo zorgen voor stabiliteit. Het is zuur dat de vijand dan van intern komt, maar het is nog altijd binnen het doel.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

DropjesLover schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Maar tegelijkertijd sust het "ons" ook in slaap, de hoge noodzaak valt weg. En dat is ook goedkoper, dus doener dat zo lang mogelijk.

Hierboven al enkele posten dat de urgentie in de overheid en bij het leger nog steeds niet gevoeld wordt. Nog steeds :X
Hmm, Rutte is nu NATO, waar de VS de grootste netto bijdrager van is volgens mij. Dus of dit werkt weet ik niet, maar dat Rutte Trump probeert te bespelen verbaast mij niets.. of zich laat bespelen. De tijd zal het leren.

Een Rutte die hard van leer trekt tegen Trump is direct exit, formeel of informeel. En wat krijg je dan? Nog een Trump marionet?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47

Eisen aan Trump/VS:

Edit: ik vermoed overigens dat Trump zijn keutel gedwongen zal intrekken (al dan niet tijdelijk). Hij is alleen geïnteresseerd in geld, komt er een rood getal onder de streep is het dus niet van interesse voor hem en zijn oligarchen in de achterban.
Ik denk dat Rutte een slimmere diplomaat is dan iedereen in dit topic bij elkaar. Wat hij zegt heeft een functie, namelijk in gesprek blijven en Trump gunstig stemmen. Ik denk dat dat best een goede strategie is om zaken voor elkaar te krijgen. Dat Trump bijzonder gevoelig is voor vleierij heeft de geschiedenis al meermaals laten zien. Dat betekent niet dat je het dan ook eens bent met Trump, maar het is wel een manier om weerstand te verminderen bij het nastreven van je eigen agenda. Het alternatief, (al dan niet militaire) oorlog, is een stuk minder aantrekkelijk en zal uiteindelijk alleen verliezers kennen.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Eisen aan Trump/VS:

Gevoelsmatig heb je gelijk, maar zolang de VS nog niet uit de NAVO is gestapt / getrapt zijn ze nog van waarde. Trumps grilligheid maakt dat niemand kan inschatten wat er gebeurt als bijvoorbeeld Rusland de Baltische Staten aanvalt. De kans dat hij niets doet is heel groot, maar als hij zich gekrenkt voelt (en dat is met zijn ego heel makkelijk) omdat Poetin durft een verbond aan te vallen waar het "grootste en machtigste leger ter wereld" deel van uit maakt dan kan hij ook opeens pal achter de NAVO gaan staan. Daarnaast kunnen wij de Amerikaanse productiecapaciteit van wapens en munitie nog te goed gebruiken om onze legers te versterken en Oekraïne te helpen. Dat is naar mij mening ook wat Rutte probeert te doen, de VS zolang mogelijk binnen boord houden door Trump te blijven ophemelen. En aangezien Trump met de appjes van Rutte loopt te pronken lukt hem dat nog aardig ook.

Dat Europa heel hard aan een plan B moet werken ben ik verder met je eens.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:59
[...]Bedenk ook dat wanneer je als VS zijnde de NATO opblaast, je een gigantisch afzetgebied van je militaire industrie doorstreept.
En tegelijkertijd een enorm stuk van je supply chain. De VS maakt bijvoorbeeld ook best veel gebruik van regelsystemen van Thales, motoren van Rolls-Royce, of wapentuig van Heckler & Koch.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MneoreJ
DropjesLover schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:46:

Dat is natuurlijk ook een groot deel onmacht en onzekerheid en niet zozeer "we zien het niet". Je kunt wel willen dat we morgen de Verenigde Staten van Europa hebben met een samengesteld leger en wapens van inheemse bodem dat Amerika eens even een poepje gaat laten ruiken als het voet zet op Groenland, maar daarmee wordt het niet plotseling binnen een maandje een feit als we ons maar even kwaad gaan maken. "Voor je eigen belang opkomen" is gewoon een verdraaid lastig verhaal in dezen omdat er zoveel te doen is.

En ja, de status quo blijft een lastige vijand, misschien wel de grootste. Ik sta zelf nou ook niet echt te springen om al mijn computers het raam uit te gooien omdat er Amerikaanse chips in zitten. :P

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Inderdaad.

Het feit dat de VS zoveel militair invloed heeft is omdat anderen NATO landen hun daar in faciliteren. Als de VS de toegang geweigerd wordt van het grondgebied van andere NATO landen dan krimpt hun invloedsfeer enorm. Dan is plotseling het midden-oosten een stuk complexer geworden.

Dat de amerikanen militair zo sterk zijn is ook dankzij de rest van de NATO. De anderen landen zorgen vaak voor de infrastructuur en voorzieningen. En de NATO zonder de Amerikanen is zwakker dan met de Amerikanen, maar verhoudingsgewijs sterker dan de Amerikanen zonder de NATO.

Gaat de VS de oorlog aan met de andere NATO landen dan zal Amerika meteen oorlog op alle fronten meemaken waarbij sowieso Canada betrokken zal worden. Tel daarbij op dat Mexico en Zuid-Amerika waarschijnlijk ook betrokken zullen worden. China zou ik niet al te veel op rekenen, die hebben waarschijnlijk andere interesses.

En dan hebben we nog de interne werking van Amerika. Ik durf daar geen harde uitspraken over te doen, maar er zijn gebieden waarbij de ingrediënten voor een burgeroorlog al lang klaar liggen.

Dat Trump zo "succesvol" is, komt vooral vanwege de ruimte die hem gegund werd, maar het lijkt er op dat de wereld daar klaar mee is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DropjesLover
MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Dat is natuurlijk ook een groot deel onmacht en onzekerheid en niet zozeer "we zien het niet". Je kunt wel willen dat we morgen de Verenigde Staten van Europa hebben met een samengesteld leger en wapens van inheemse bodem dat Amerika eens even een poepje gaat laten ruiken als het voet zet op Groenland, maar daarmee wordt het niet plotseling binnen een maandje een feit als we ons maar even kwaad gaan maken. "Voor je eigen belang opkomen" is gewoon een verdraaid lastig verhaal in dezen omdat er zoveel te doen is.

En ja, de status quo blijft een lastige vijand, misschien wel de grootste. Ik sta zelf nou ook niet echt te springen om al mijn computers het raam uit te gooien omdat er Amerikaanse chips in zitten. :P
Dat hoeft niet morgen, maar wel over een half jaar tot jaar.
En dus tekenen waren er al een jaar geleden.
Dus we hadden morgen al (meer) voorbereid kunnen zijn, als we tijdig die urgentie op hoger niveau gevoeld zou zijn.

En daar heb ik moeite mee.

Aan de andere kant verbaasd het ook niks. DigiD even laten verkopen aan de Amerikanen, ministeries naar de Amerikaanse cloud verplaatsen, en meer van dat afgelopen jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 20-01-2026 10:05 ]

BThGvNeOA

• MneoreJ
DropjesLover schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:03:
Dat hoeft niet morgen, maar wel over een half jaar tot jaar.
En dus tekenen waren er al een jaar geleden.
Dus we hadden nu (meer) voorbereid kunnen zijn, als we tijdig die urgentie op hoger niveau gevoeld zou zijn.
Tja, op die fiets hadden we sowieso al vele jaren voor Trump aan kunnen zien komen dat er een enge fascistisch-oligarchische kliek wortel zat te vatten die een loopje ging nemen met wat we tot dan toe als goed bestuur beschouwden. De mensen die dat aan hadden zien komen kunnen nu minzaam achterover leunen, die hebben gelijk gehad. Nadat we Trump I gehad hadden dachten veel mensen aan normalisatie, en zelfs bij Trump II dachten we nog "nou ja, het kan in ieder geval niet Trump III worden, dus hoeveel kan er nou echt fout gaan?"

Maar ga je maar eens afzetten tegen het systeem dat je tot nu toe al die welvarendheid gebracht heeft, in plaats van tegen beter weten in te blijven hopen. We moeten nu inderdaad van de "Trumpontkenning" af. :P

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Om nog niet te spreken van de militaire structuren die volledig NATO gebaseerd zijn. Doctrines, standaarden. Lekker in stand houden.

Amerika eruit. Australië, Nieuw-Zeeland, japan, zuid-korea erbij halen. Delta systeem van Oekraïne en Galileo gaan gebruiken en zsm ook Oekraïne zelf erbij. En dan nog even een andere naam bedenken.

Misschien in de tussentijd nog iets van een overloop regeling voor de militairen die nu in Europa gestationeerd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2026 10:13 ]

• ArcticWolf
  • Niet online

Eisen aan Trump/VS:

Dit lijkt wel een oplossing om Trump te "bespelen", hij lijkt enkel vatbaar voor paai-acties ongeacht de relevantie. Erg triest maar mensen met grootheidswaanzin/narcisme zijn vaak zo...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:43
MikeyMan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Om nog niet te spreken van de militaire structuren die volledig NATO gebaseerd zijn. Doctrines, standaarden. Lekker in stand houden.

Amerika eruit. Australië, Nieuw-Zeeland, japan, zuid-korea erbij halen. Delta systeem van Oekraïne en Galileo gaan gebruiken en zsm ook Oekraïne zelf erbij. En dan nog even een andere naam bedenken.

Misschien in de tussentijd nog iets van een overloop regeling voor de militairen die nu in Europa gestationeerd zijn.
De nieuwe MP van Japan is Trump gezind, en zowel Zuid Korea als Japan gaan echt niet hun belangrijkste handelspartner laten vallen.

Probleem is dat binnen de NAVO alleen Frankrijk, Spanje, Canada en nu ook Denemarken, Noorwegen en Zweden zich openlijk uitspreken tegen de acties van Trump. Engeland en Duitsland twijfelen en landen als Nederland, Belgie, Australie, Oostenrijk, Polen zullen zich niet gauw tegen hun 'grootste bondgenoot' uitspreken, zeker niet met opkomend (extreem) rechts in Europa.
Turkije houdt zich verdacht stil en heeft binnenlandse politiek om zich druk om te maken. Van Hongarije, Italie en Tsjechie hoeven we ook weinig te verwachten gezien de regering daar.

Het is verdomd lastig allemaal en de grote baby blijft zijn zin krijgen door hard te zeuren.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32
https://truthsocial.com/@.../posts/115925888562624963

Trump zet hoog in: Groenland, Canada, Venezuela en Cuba.

Het lijkt wel net als met de tarieven en dan mogen we straks blij zijn met alleen Groenland dat hij neemt?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:27:
Hoe zit dit in de rest van de EU? Ik gok in NL niet beter, niemand keek ooit naar NL voor een voorbeeld in vooruitzien :/
Dan gok je grandioos verkeerd, Nederland wordt niet apart genoemd op de lijst en zit dus onder de 100 miljard totaal.
https://ticdata.treasury....Documents/slt_table5.html

Als het op landelijke financiën aan komt, dan heb ik juist wel een relatief hoge pet op als het om Nederland gaat. Tuurlijk is niet alles perfect, maar Nederland heeft het best goed voor elkaar.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tegenwoordig vraag ik me eerst af of dat wel echt is, zo'n plaatje. Trump genereert graag wat vanuit AI.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 20-01-2026 10:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Jumpman
Gunner schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:32:
Tegenwoordig vraag ik me eerst af of dat wel echt is, zo'n plaatje. Trump genereert graag wat vanuit AI.
Sowieso met AI gemaakt, maar hij of zijn handlangers posten het wel.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gunner schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:32:
Kijk eens op truth zou ik zeggen...

Of het plaatje echt is maakt niet uit. Hij post het. Elke keer de doelpalen een beetje verder.

@AequitasII amerika heeft geen cent te makken. Voor beide landen is Europa economisch veel belangrijker. En Zuid Korea heeft een florerende wapenindustrie. Waar ze een hoop mee kunnen verdienen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 16:32
Jumpman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:30:

Het lijkt wel net als met de tarieven en dan mogen we straks blij zijn met alleen Groenland dat hij neemt?
Dat heet "anchoring" wat hij doet.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 16:32
Jumpman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Sowieso met AI gemaakt, maar hij of zijn handlangers posten het wel.
En wij hier zijn zo dom om het te bekijken en te re-posten. Negeren is het beste wat je kunt doen bij zo'n aandachtsgeil iemand. Elke scheet van Trump ea wordt hier ook compleet doorgeanalyseerd, precies wat ze daar willen.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:51

watercoolertje

Untertitel

[...]

We hebben ook een EU clausule die vergelijkbaar is als NATO's artikel 5, dus de EU zal elkaar nog steeds moeten helpen.

En alles omtrent Groenland staat ook nergens vastgelegd als verplichting en toch helpen we elkaar vrijwillig.

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 20-01-2026 10:37 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Jumpman
Hij wil gewoon voor eeuwig als een 'bekende/(beruchte)' president de geschiedenis boeken in gaan. Macht en geld maakt mensen gek, wat kunnen ze nog meer maken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

watercoolertje schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:36:
[...]

We hebben ook een EU clausule die vergelijkbaar is als NATO's artikel 5, dus de EU zal elkaar nog steeds moeten helpen.

En alles omtrent Groenland staat ook nergens vastgelegd als verplichting en toch helpen we elkaar vrijwillig.
Ja daar zou ik alleen ook niet blind op vertrouwen. Zeker niet in geval van Groenland, duizenden kilometers verderop.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Jumpman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:30:

Hij neemt tot hij gestopt wordt. De vraag is dus, als we dit niet willen, hoe gaan we hem stoppen. C.q. met welk middel. Militair lijkt immers onverstandig.

• Jumpman
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Hij neemt tot hij gestopt wordt. De vraag is dus, als we dit niet willen, hoe gaan we hem stoppen. C.q. met welk middel. Militair lijkt immers onverstandig.
Het enige wat je straks kan doen is niets meer kopen van de VS, maar wie neemt dat besluit? En kunnen we/hebben we genoeg (alternatieven) voor alle grondstoffen/producten en kennis om dingen te maken. Als ze niets meer verkopen, dan komt het volk veel harder in opstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 20-01-2026 10:50 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Jumpman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Het enige wat je straks kan doen is niets meer kopen van de VS, maar wie neemt dat besluit? En kunnen we/hebben we genoeg (alternatieven) voor alle grondstoffen/producten en kennis om dingen te maken. Als ze niets meer verkopen, dan komt het volk veel harder in opstand.
We kunnen veel meer doen - nu en later. Van ASML export verbod tot afkeren van US techbedrijven (nu de motor van de volledige GDP groei in de VS!) en het sluiten van alle US-basissen in EU-gebied.

Dat Groenland er dan aan gaat betekent niet dat het de VS daarna beter vergaat. En je ziet aan Canada dat handel drijven met China prima kan, maar ook Afrika is enorm en opkomend of India met een enorme interne markt. Uit principe deden we dingen niet die we uit principe niet meer met de VS kunnen of willen doen dus dan kunnen we ze in principe net zo goed met iedereen wel doen.

Maargoed, dit doet pijn, dus gaan we zo lang mogelijk uitstellen en rekken en hopen dat onze eigen Trump-fluisteraar hem op andere gedachten brengt. Dat is evident.

• ArcticWolf
  • Niet online
Jumpman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Het enige wat je straks kan doen is niets meer kopen van de VS, maar wie neemt dat besluit? En kunnen we/hebben we genoeg (alternatieven) voor alle producten. Als ze niets meer verkopen, dan komt het volk veel harder in opstand.
Export tarieven opleggen, dan verdienen we er nog wat aan :+

Misschien moeten we hem doodzwijgen, gewoon helemaal niet meer met hem communiceren.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• MneoreJ
MikeyMan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:40:
Ja daar zou ik alleen ook niet blind op vertrouwen. Zeker niet in geval van Groenland, duizenden kilometers verderop.
Het maakt niet echt uit of het duizenden kilometers verderop is of in de achtertuin -- nou ja, wel voor de praktische invulling van een en ander natuurlijk, maar niet voor de geloofwaardigheid en noodzakelijkheid van je unie. Men beseft zich (hopelijk) goed dat het erop of eronder is voor wat we "de EU" noemen in zo'n geval -- militair moeten reageren kan heel pijnlijk zijn, maar niet reageren is nog veel erger, want dan geef je een luid en duidelijk signaal af dat al die gezamenlijke afspraken als het erop aankomt niks waard zijn en dat het weer ieder voor zich is. Iets waar veel radicale elementen nog van denken dat het een briljant idee is ook, in plaats van dat het ons een eeuw of wat terug in de tijd gooit naar de tijd van continue oorlog tussen machtsblokken die geen betere manier wisten om vooruit te komen.

"Join, or die". Die komt uit de tijd van de losse Amerikaanse staten. Kunnen we ironisch genoeg nog wat van leren. :P

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@ArcticWolf ik denk dat elke ouder weet wat er gebeurt als je de dreinende peuter negeert. Alleen deze heeft kernwapens en het sterkste leger om z'n driftbij mee te bekoelen.

Wat in ieder geval niet werkt is appeasement - net als dat dit niet werkt met Putin, Xi en alle andere dictators die onze manier van leven willen zien verdwijnen omdat het die van hen zo beroerd laat ogen.

• Denman
  • Laatst online: 20:01
Over afnemen van producten gesproken, is er al iets bekend wat het beleid (kuch :X ) van Trump voor effect heeft op bijvoorbeeld de tech industrie? Is er bijvoorbeeld al iets van een afname zichtbaar in omzet van software e.d.? Of is dat nog te vroeg om te zeggen / meten na een jaar?

Het topic Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten is al vrij populair, maar als bedrijf / organisatie lijkt het me ook wel moeilijk om jezelf los te weken van Office en Windows.

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Denman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:59:
Over afnemen van producten gesproken, is er al iets bekend wat het beleid (kuch :X ) van Trump voor effect heeft op bijvoorbeeld de tech industrie? Is er bijvoorbeeld al iets van een afname zichtbaar in omzet van software e.d.? Of is dat nog te vroeg om te zeggen / meten na een jaar?

Het topic Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten is al vrij populair, maar als bedrijf / organisatie lijkt het me ook wel moeilijk om jezelf los te weken van Office en Windows.
Dit gaat lang duren en vergt pioniers die bewijzen dat het kan en zelfs die zie ik sporadisch.

De overheid heeft net de SVB-diensten naar Azure beloofd, DigiD-hosting is net aan de VS verkocht, de meeste nieuwe bussen zijn van BYD et al, ergo: we hebben ook wat beleidssteun nodig om te kiezen voor EU, EU-producten en de eigen markt eerst.

Maargoed, het is nu van een opwelling een strategischer verhaal aan het worden. Dat is alvast een verschil.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:48

bloody

0.000 KB!!

Per 1.2.2027 bedoel je ;) (minus ms 2 maanden)

Zojuist een artikel in de volkskrant gelezen waarin uitgelegd wordt dat het besluit over deze bazooka sowieso 4 maanden op zich laat wachten, en daarna krijgen de lidstaten 6 maanden de tijd om (enkele) maatregelen uit dat pakket te selecteren.
Pas DAN is die bazooka actief.
Typisch europa wmb.

nope

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@bloody we zijn immers niet de Verenigde Staten van Europa.

Wordt wellicht tijd voor.. maargoed.

Pagina: 1 ... 43 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).