Das precies het punt. We hebben überhaupt niet de capaciteit en logistiek om in grote aantallen naar Groenland te gaan. Nog los van het feit dat we ook niet zomaar even duizenden militairen uit Europa gaan weghalen.MneoreJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Het maakt niet echt uit of het duizenden kilometers verderop is of in de achtertuin -- nou ja, wel voor de praktische invulling van een en ander natuurlijk, maar niet voor de geloofwaardigheid en noodzakelijkheid van je unie. Men beseft zich (hopelijk) goed dat het erop of eronder is voor wat we "de EU" noemen in zo'n geval -- militair moeten reageren kan heel pijnlijk zijn, maar niet reageren is nog veel erger, want dan geef je een luid en duidelijk signaal af dat al die gezamenlijke afspraken als het erop aankomt niks waard zijn en dat het weer ieder voor zich is. Iets waar veel radicale elementen nog van denken dat het een briljant idee is ook, in plaats van dat het ons een eeuw of wat terug in de tijd gooit naar de tijd van continue oorlog tussen machtsblokken die geen betere manier wisten om vooruit te komen.
"Join, or die". Die komt uit de tijd van de losse Amerikaanse staten. Kunnen we ironisch genoeg nog wat van leren.
Het is natuurlijk krankzinnig dat er zoveel tijd voor nodig is. Dat kan prima sneller, alleen moet de wil er wel zijn.NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:15:
@bloody we zijn immers niet de Verenigde Staten van Europa.
Wordt wellicht tijd voor.. maargoed.
nope
Ik denk dat je ze veel te hoog hebt zitten als je denkt dat ze een drol geven om "onze manier van leven" of hun eigen imago, dat zijn Westerse ideeën. Het enige waar het om gaat is dat zij zoveel mogelijk macht moeten hebben, en wij zo weinig mogelijk. Of wij hier de horlepiep dansen of de prisiadki zal Putin op zich roesten, als we het Groot-Russische Rijk maar gehoorzaam zijn. Culturele tegenstellingen zijn natuurlijk wel mooi om het "wij tegen zij" gevoel te onderhouden, maar ook niet meer dan dat. Het is niet meer als met de Sovjetunie, waar er nog wel mensen met iets van idealen rondliepen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:58:
Wat in ieder geval niet werkt is appeasement - net als dat dit niet werkt met Putin, Xi en alle andere dictators die onze manier van leven willen zien verdwijnen omdat het die van hen zo beroerd laat ogen.
[ Voor 13% gewijzigd door MneoreJ op 20-01-2026 11:37 ]
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ja, maar dat rot niet. Al zeggen we dat de anderhalf man en een paardenkop die we ernaartoe hebben gestuurd voor overleg ook gelijk het leger is dat de boel moet verdedigen, het gaat erom dat we wel zo'n gezamenlijke operatie opzetten in naam van saamhorigheid. Zelfs als we dik verliezen is het beter dan gelijk inbinden, want in dat laatste geval weet je in ieder geval zeker dat er verder niks meer gewonnen gaat worden ook.MikeyMan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:25:
Das precies het punt. We hebben überhaupt niet de capaciteit en logistiek om in grote aantallen naar Groenland te gaan. Nog los van het feit dat we ook niet zomaar even duizenden militairen uit Europa gaan weghalen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Knap dat hij 2 'berichtjes' kort na elkaar de wereld in slingert, een met een timestamp in het tekstballonnetje en 1 zonder, tussen door even de instellingen veranderd zeker?Gunner schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:32:
Tegenwoordig vraag ik me eerst af of dat wel echt is, zo'n plaatje. Trump genereert graag wat vanuit AI.
Dat weten ze in de VS ook heus wel, dat die Europese bazooka een maandenlange beslissing zal worden als ie überhaupt ingezet gaat worden.bloody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Het is natuurlijk krankzinnig dat er zoveel tijd voor nodig is. Dat kan prima sneller, alleen moet de wil er wel zijn.
Vooralsnog dus eerst maandenlang overleg tussen de EU lidstaten over hoe en wat.
Macron heeft zes vingers op dat plaatje.GENETX schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:33:
Ik gok deze Afbeelding die Trump ca 30 min geleden heeft gepost:
[Afbeelding]
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/115925888562624963
Dus nee, Trump trekt helemaal niet de keutel in.
Edit: eerste keer dat ik ooit op dat platform kijk. Holy cow! Het is nog veel veel veel treuriger dat ik mocht hopen....
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit. Publiekelijk slijmen en roepen hoe geweldig Trump is, betekent niet dat er achter de schermen verder niets gebeurt. Er zijn meer belangrijke mensen in de VS: als Congress eindelijk een keer hun positie innemen volgens 'checks and balances' en om te beginnen de 'No Funds for NATO Invasion Act' aannemen, dan zijn we alweer een stuk verder. Hetzelfde voor de legertop. Er zijn ja-knikkers benoemd, Hegseth komt zo uit de Handmaid's Tale, maar uiteindelijk zijn er ook daar nog genoeg beroepsmilitairen die het strategische belang van de NATO onderschrijven. De kans dat intern tegengas wordt gegeven is een stuk groter wanneer de EU/NATO de redelijke partij in het conflict zijn.bszz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Ik denk dat Rutte een slimmere diplomaat is dan iedereen in dit topic bij elkaar. Wat hij zegt heeft een functie, namelijk in gesprek blijven en Trump gunstig stemmen. Ik denk dat dat best een goede strategie is om zaken voor elkaar te krijgen. Dat Trump bijzonder gevoelig is voor vleierij heeft de geschiedenis al meermaals laten zien. Dat betekent niet dat je het dan ook eens bent met Trump, maar het is wel een manier om weerstand te verminderen bij het nastreven van je eigen agenda. Het alternatief, (al dan niet militaire) oorlog, is een stuk minder aantrekkelijk en zal uiteindelijk alleen verliezers kennen.
In diplomatie moet je te allen tijde in gesprek blijven, indien niet voor de camera, dan zeker achter de schermen. Nu "EU-Trump" spelen met allerhande strafmaatregelen geeft een excuus om het narratief "vijandig Europa" verder te promoten en kan een drieste stap van Trump in de hand werken. Daar zijn zowel Groenland als Oekraine simpelweg niet mee geholpen.
Tegelijkertijd moeten we niet in dezelfde val trappen als Chaimberlain en achterover leunen, maar ook daar gebeurt ongetwijfeld achter de schermen meer dan wij via de media vernemen. Er moeten absoluut voorbereidingen getroffen worden en snel en proportioneel gereageerd kunnen worden door een verenigd blok wanneer Trump escaleert.
Er zijn een aantal enorme complicaties:
- De EU is verdeeld. Er zijn een aantal rechts-radicale regeringen / leiders die direct belang hebben bij een verdeeld Europa en een Trumpistische regering in de VS. Die zullen niet staan te springen om hard op te treden zonder concessies elders en zullen zaken vertragen.
- De EU heeft geen militaire commandostructuur en geen mandaat om dat op te zetten. Er is wel de MPCC maar geen EU-brede vooraf ingerichte structuur voor operationeel commando van een multinationaal onderdeel. Ook niet voor een trainingsmissie. Dat is lang als niet nodig gezien, omdat de EU de structuur/middelen van de NATO zou mogen gebruiken voor EU-missies, maar dan moet natuurlijk wel ieder NATO lid instemmen. Nu dus geen optie meer. Ik ben geen expert, maar JEF lijkt de meeste georganiseerde multinationale groep die er is. Onder de NATO vlag opereren is de meest wenselijke optie. Een gewapend conflict tegen de VS verliezen we overigens, dus dat kan geen doelstelling zijn. Nog een reden om onder NATO vlag te willen blijven opereren zolang het kan.
- De EU is een politiek vehikel met beperkt mandaat en middelen. Lidstaten hebben doorgaans het laatste woord en soldaten onder commando van een andere lidstaat plaatsen is vaak 'een dingetje' want soevereiniteit en beeldvorming in eigen land. Kijk naar het anti-EU sentiment dat door vele partijen in Europa is gebezigd: soevereiniteit niet opgeven, opvreters in Brussel en hun dictaten. En dan nu verbaasd zijn dat processen maanden duren. Dat is dan logisch, toch?
Dus ja, ook ik gruwel als ik het geslijm van Rutte lees. Ook mijn eerste reactie is "tot hoever kruip je er precies in?!", maar het zal een doel dienen. Rutte is geen idioot en hij is niet in zijn eentje politieke tak van de NATO.
[ Voor 7% gewijzigd door Bundin op 20-01-2026 11:47 ]
ook de eu houdt natuurlijk het nieuws in de gaten. na die halve terugtrekkende beweging gisteren die toch weer geen terugtrekkende beweging was, vraag me zich waarschijnlijk af of Trump zijn tarieven dreiging doorgaat. gebeurt dat niet duurt het inderdaad langer om overeenstemming te krijgen. gebeurt het wel dan zouden de zaken wel eens in een stroomversnelling kunnen komen. want dan weten ze dat 1 juni ook gewoon gaat gebeuren. en dan weten ze ook dat Trump helemaal geen terugtrekkende beweging maakt.bloody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Het is natuurlijk krankzinnig dat er zoveel tijd voor nodig is. Dat kan prima sneller, alleen moet de wil er wel zijn.
maar ik heb al eerder gezegd de EU blaft niet. ik heb eens een boek gelezen van James Cobb over de verschillende oorlogen in Sierra Leone. daarin werd een commandant omschreven als een leeuw of een luipaard. een leeuw staat 's ochtends op, rekt zich uit en brult naar de hele wereld dat hij op jacht gaat. precies wat Trump ook doet. een luipaard wordt 's ochtends wakker, rekt zich uit en verstopt zich of in het hoge gras of in een boomkruin. daar blijft hij net zo lang liggen tot er een prooi langskomt en dan slaat hij pas toe, zonder enige ruchtbaarheid. het klopt dat de EU niet zo snel naar de wapens grijpt, maar we zijn wel achterbaks genoeg om in het geniep te werken als het echt moet.
[ Voor 4% gewijzigd door Alex_79 op 20-01-2026 11:47 ]
Rutte kruipt weer eens diep in de rectum van Trump. Geen idee wat er geniaal is aan dat gepaai, maar zal wel aan mij liggen. Imo is Rutte gewoon enorm bang dat hij straks op zoek moet naar een nieuwe baan.
[ Voor 34% gewijzigd door P-Rock op 20-01-2026 11:57 ]
Hij dient die enorme slijmjurk Rutte gewoon van repliek._Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:51:
Gelukkig heeft PvdAGL met Jesse Klaver de oplossing gevonden...man man man wat een niveau
[Afbeelding]
Waarom kunnen die teksten van Rutte wel, en die van Klaver niet? Double standards hier.
Jesse snapt het ook niet zo goed volgens mij. Rutte doet zijn best om de boel bij elkaar te houden en daar hoort wat geslijm bij. Trump en zijn handlers vinden het leuk om Rutte te pesten door zijn SMSjes openbaar te maken._Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:51:
Gelukkig heeft PvdAGL met Jesse Klaver de oplossing gevonden...man man man wat een niveau
[Afbeelding]
Dit dus.
Klaver doet alsof ie het tegen groep 8 van de basisschool heeft alsof het om een potje knikkeren gaat. Ik vind het van een peuterachtig niveau... En dat is dan een politiek leider van een grote Nederlandse partij.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Hij dient die enorme slijmjurk Rutte gewoon van repliek.
Waarom kunnen die teksten van Rutte wel, en die van Klaver niet? Double standards hier.
Wat je ook van Rutte's bericht vindt, die van Macron is iig een stuk meer rechttoe-rechtaan:
Snippet uit een berichtje, zie ook https://edition.cnn.com/p...cmkm6u2j400053b6qtkm0sokx“My friend,
We are totally in line on Syria
We can do great things on Iran
I do not understand what you are doing on Greenland”
nope
Ik heb een beetje het idee dat Rutte dit vooral voor het toneel doet om te zorgen dat Trump weer even in zijn hok gaat, en dan als het er op aan komt 180 graden draait en solidair staat met de rest van Europa. En Trump is waarschijnlijk zo dom om daar in plain sight in te trappen.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:56:
Rutte kruipt weer eens diep in de rectum van Trump. Geen idee wat er geniaal is aan dat gepaai, maar zal wel aan mij liggen. Imo is Rutte gewoon enorm bang dat hij straks op zoek moet naar een nieuwe baan.
Je kan veel van Rutte zeggen, maar 1 ding is al lang bekend en dat is dat ie geslepen is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Juist, en dus moet je beide reacties ook samen voegen. Carrot en Stick. Klaver heeft niet door dat als je alleen stick gebruikt Trump NOG valser wordt. Zo vals dat hij misschien écht de navo opblaast en we het over de EVO hebben over een jaar. Dat trump daarmee ook zichzelf in de voet schiet en nog maar twee luchtmacht bases voor bijtanken van zijn vliegtuigen overhoudt in de hele zone van Tromsö tot aan Kaapstad deert hem niet, hij snapt dat namelijk niet eens. Dus veel succes als hij nog eens in Iran in wil grijpen.bloody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:01:
Wat je ook van Rutte's bericht vindt, die van Macron is iig een stuk meer rechttoe-rechtaan:
[...]
Snippet uit een berichtje, zie ook https://edition.cnn.com/p...cmkm6u2j400053b6qtkm0sokx
De Russen vinden het in ieder geval erg fijn dat Donald voor ze werkt:
https://www.cnn.com/polit...cmkmf7iml001y3b6qmec4hc6t
https://www.cnn.com/polit...cmkmf7iml001y3b6qmec4hc6t
Het betalen van influencers trollen lijkt te werken.“Crisis trends are building within Western society itself,” Lavrov said. “Greenland is a clear example on everyone’s lips and around which such discussions are developing that it was difficult to imagine such a thing happening before, including the prospects for NATO’s continued existence as a unified Western military-political bloc.”
Dat zit wel Schnorr.
Bron nu.nl liveblog
Hij heeft iets met eilanden...Trump komt terug op steun aan VK over afstaan eiland aan Mauritius
Naast Groenland heeft Trump ondertussen ook zijn aandacht gevestigd op een ander eiland, namelijk Diego Garcia. De president haalt op Truth Social uit naar het Verenigd Koninkrijk over de teruggave van het afgelegen eiland aan Mauritius. "Schokkend genoeg is onze "briljante" NAVO-bondgenoot, het Verenigd Koninkrijk, momenteel van plan om het eiland Diego Garcia, de locatie van een belangrijke Amerikaanse militaire basis, weg te geven aan Mauritius, en dat zonder enige reden", schrijft Trump.
Diego Garcia behoort tot de Chagoseilanden en ligt op enkele duizenden kilometers van de oostkust van Afrika. De VS en het VK gebruiken er een militaire installatie. De Britten hebben met oud-kolonie Mauritius een deal gesloten over teruggave van de eilanden en het leasen van de vliegbasis. Daar kregen ze destijds ook steun voor van de regering-Trump. De president noemt de deal nu "erg dom".
Mike Johnson, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden die momenteel op bezoek is in Londen, probeert de boel te sussen door te stellen dat de VS en het VK een "bijzondere relatie" hebben en dat deze "onenigheid" uitgepraat zal worden.
Klaver is juist kritisch op Rutte die precies doet wat je hierboven beschrijft jegens Trump._Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Klaver doet alsof ie het tegen groep 8 van de basisschool heeft alsof het om een potje knikkeren gaat. Ik vind het van een peuterachtig niveau... En dat is dan een politiek leider van een grote Nederlandse partij.
Ik vraag me ook af hoe effectief dat geslijm is; volgens mij sterk je Trump daarmee alleen maar meer in zijn waanideeën. Het wordt eerder tijd dat we met z'n allen gaan roepen dat de keizer geen kleren aan heeft.
Intentionally left blank
Het is een beïnvloedingstactiek: good cop, bad cop. Vance heeft die rol ook met regelmaat. Hij speelt dan de nog veel fanatiekere tegenpool van Trump.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:56:
En nee, het werkt niet. Hoogstens op een zeer korte termijn. Trump verschuift constant het overton window.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Naast dat is er op Groenland ook niet echt veel plek waar je makkelijk zo een paar 1000 militairen kan laten kamperen.MikeyMan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Das precies het punt. We hebben überhaupt niet de capaciteit en logistiek om in grote aantallen naar Groenland te gaan. Nog los van het feit dat we ook niet zomaar even duizenden militairen uit Europa gaan weghalen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het zou me niet verbazen als de Antillen ook in zijn vizier zitten.Milo85 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:08:
Bron nu.nl liveblog
[...]
Hij heeft iets met eilanden...
@MneoreJ sinds Russische soldaten ‘wie heeft je toestemming gegeven zo te leven’ op huizen van Oekrainers spoten met verf (iets met werkende wc’s) ben ik daar in gedoken en kwaliteit van leven is een probleem voor dictaturen: als het er bij de buren beter uit ziet is jouw argument om het lekker top down te regelen minder sterk.
En aangezien de desinformatie ongeveer 100% van de tijd gaat over kwaliteit van leven slecht afschilderen is mijn conclusie dat dit wel degelijk van belang is.
Trump zijn ‘EU is een migranten shithole’ retoriek gaat exact hier over. En velen geloven dit.
En aangezien de desinformatie ongeveer 100% van de tijd gaat over kwaliteit van leven slecht afschilderen is mijn conclusie dat dit wel degelijk van belang is.
Trump zijn ‘EU is een migranten shithole’ retoriek gaat exact hier over. En velen geloven dit.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
een ultra mega korte termijn, eerst is Trump vol lof over het gesprek dat ie eerder had met Trump en kort daarna de bekende foto van hem (Trump) , Rubio en Hegseth die de vlag in Groenland prikken.Jerie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:13:
[...]
En nee, het werkt niet. Hoogstens op een zeer korte termijn. Trump verschuift constant het overton window.
Velen denken dat Trump gevoelig is voor de lieve woordjes van Rutte, het pamperen. Heb sterk het idee dat Trump en zijn kabinet al lang door de zalvende woorden van Rutte heen prikken
Ja goed, dat geldt voor de amerikanen net zo goed...YakuzA schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Naast dat is er op Groenland ook niet echt veel plek waar je makkelijk zo een paar 1000 militairen kan laten kamperen.
Vraag me overigens wel af hoeveel militairen een dergelijk bevel zouden weigeren... Maar vrees dat het tegenvalt...
Yep, omdat die handlers graag NAVO kapot zien gaan. Nu, en in de toekomst (mocht Trump zonder geweld aftaaien; iets dat ik sterk betwijfel). Dat speelt Poetin in de kaart.FunkyTrip schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Jesse snapt het ook niet zo goed volgens mij. Rutte doet zijn best om de boel bij elkaar te houden en daar hoort wat geslijm bij. Trump en zijn handlers vinden het leuk om Rutte te pesten door zijn SMSjes openbaar te maken.
In de vooravond van WOII werd Europa opgedeeld door nazi-Duitsland en Sovjetunie. Het Molotov-Ribbentroppact was hierbij een zekerheidje tussen twee autoritaire mogendheden. Dat Hitler zich op den duur niet aan dat pact zou houden, wist Stalin, maar hij leek verrast in de timing. In de tussentijd werd Midden en Oost-Europa verdeeld, waaronder het destijds machtige Polen. Maar Polen moest op twee fronten vechten. Voor de armchair generals: de RTS Iron Harvest speelt zich overigens af in een alternatieve tijd (begin interbellum) waarin Polen wel een machtige mogendheid was gebleken. Duitsland kon dat ook niet, op twee fronten vechten. En, wij kunnen dat ook niet. Al helemaal niet met een tegenstander die ons zou verraden.
Of erger, Rutte is een tak die groeit vanuit hetzelfde netwerk als Trump.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:56:
Het zou zijn nalatenschap, de afbraak van defensie, de publieke sector en de rechtsstaat wel verklaren uit niet zozeer incompetentie of gebrek aan visie maar meer uit kwaadaardige wil.
Ik snap best dat je wat hebt tegen Rutte maar om hem nou in hetzelfde kamp als Trump te plaatsen gaat toch echt wel een paar bruggen te ver
Vooral dit. Dat constante kontkruipen brengt ons nergens. Het is allemaal korte termijn, totdat Trump weer eens wat hoort op FOX of iets wordt ingefluisterd door trumpfluisteraar Miller.crisp schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Klaver is juist kritisch op Rutte die precies doet wat je hierboven beschrijft jegens Trump.
Ik vraag me ook af hoe effectief dat geslijm is; volgens mij sterk je Trump daarmee alleen maar meer in zijn waanideeën. Het wordt eerder tijd dat we met z'n allen gaan roepen dat de keizer geen kleren aan heeft.
Een krachtig statement dat we hier niet van gediend zijn en dat we Trump met gelijke munt zullen terugbetalen zou mijns inziens een veel betere reactie zijn. Maarten van Rossem zei het gisteren ook bij (in dergelijke bewoordingen) Pauw en De Wit: We laten ons al jaren gijzelen en leiden door een gestoorde.
En ook dat we onze zelfvertrouwen wel eens wat mogen opkrikken. Tijd om, hoe erg we het ook vinden eens wat spierballen te laten zien.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Vooral dit. Dat constante kontkruipen brengt ons nergens. Het is allemaal korte termijn, totdat Trump weer eens wat hoort op FOX of iets wordt ingefluisterd door trumpfluisteraar Miller.
Een krachtig statement dat we hier niet van gediend zijn en dat we Trump met gelijke munt zullen terugbetalen zou mijns inziens een veel betere reactie zijn. Maarten van Rossem zei het gisteren ook bij (in dergelijke bewoordingen) Pauw en De Wit: We laten ons al jaren gijzelen en leiden door een gestoorde.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Vraagje, hoe zat het voorheen nou met SMSjes naar Trump. Ik bedoel, SMSjes zijn nooit privé (behalve blijkbaar voor Teflon Mark
). Maar wat me opvalt is dat hij ze nu direct deelt. Dat is niet hoe diplomatie graag te werk gaat. Tel daarbij op dat gelekte gesprek tussen Rutte en diverse Europese leiders (waar uit de mouw kwam 'hoe men (inclusief Rutte) echt over Trump zou denken') en het lijkt er op dat de mensen achter Trump hem erop wijzen dat ze hem veren in zijn reet stoppen. Door dat te ontwapenen, decimeren ze de diplomatieke softpower van Europa. Hij deelt het ook direct zonder blikken of blozen. Wie weet nog dat Trump een foto in een warroom maakte van een installatie in Iran, waardoor OSINT gemeenschap naast geolocatie kon achterhalen hoe goed de camera van de satelliet was? Het is zo onverstandig. Hierdoor staat ook de verzender zoals in dit geval Rutte en Macron te kakken.
Nog even over of het verstandig is dat slijmen. Ik hou er niet van, maar het gebeurd nou eenmaal. Ik ga er niets aan kunnen veranderen. Mijn stijl is het niet, maar ik ben dan ook gelukkig geen diplomaat.
Nog even over of het verstandig is dat slijmen. Ik hou er niet van, maar het gebeurd nou eenmaal. Ik ga er niets aan kunnen veranderen. Mijn stijl is het niet, maar ik ben dan ook gelukkig geen diplomaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 20-01-2026 13:05 ]
Valt me nog mee dat Macron's telefoonnummer niet zichtbaar is.Jerie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:03:
Vraagje, hoe zat het voorheen nou met SMSjes naar Trump. Ik bedoel, SMSjes zijn nooit privé (behalve blijkbaar voor Teflon Mark). Maar wat me opvalt is dat hij ze nu direct deelt. Dat is niet hoe diplomatie graag te werk gaat. Tel daarbij op dat gelekte gesprek tussen Rutte en diverse Europese leiders (waar uit de mouw kwam 'hoe men (inclusief Rutte) echt over Trump zou denken') en het lijkt er op dat de mensen achter Trump hem erop wijzen dat ze hem veren in zijn reet stoppen. Door dat te ontwapenen, decimeren ze de diplomatieke softpower van Europa. Hij deelt het ook direct zonder blikken of blozen. Wie weet nog dat Trump een foto in een warroom maakte van een installatie in Iran, waardoor OSINT gemeenschap naast geolocatie kon achterhalen hoe goed de camera van de satelliet was? Het is zo onverstandig. Hierdoor staat ook de verzender zoals in dit geval Rutte en Macron te kakken.
een stuk uit het transcript van de toespraak van Von Der Leyen in Davos
"So I would like to conclude with Greenland. (...) The proposed additional tariffs are a mistake, especially between long-standing allies.
The EU and US have agreed to a trade deal last July. And in politics as in business – a deal is a deal.
And when friends shake hands, it must mean something.
We consider the people of the United States not just our allies, but our friends.
And plunging us into a dangerous downward spiral would only aid the very adversaries we are both so committed to keeping out of the strategic landscape. So our response will be unflinching, united and proportional. But beyond this, we have to be strategic about how we approach this issue.
This is why we are working on a package to support Arctic security. First principle: full solidarity with Greenland and the Kingdom of Denmark.
The sovereignty and integrity of their territory is non-negotiable. Second, we are working on a massive European investment surge in Greenland. We will work with Greenland and Denmark hand in hand to see how we can further support the local economy and infrastructure.
Third, we will work with the US and all partners on wider Arctic security."
--------------------------
ik denk dat ze daar al de mist in gaat ''a deal is a deal'' / ''when friends shake hands, it must means something''
Het is toch al maandenlang bekend dat een deal bij Trump precies 0 betekenis heeft.
Vandaag vindt Trump je een topper, morgen steekt ie met gemak een dolk in je rug.
Verder toch wel een oke toespraak vind ik
"So I would like to conclude with Greenland. (...) The proposed additional tariffs are a mistake, especially between long-standing allies.
The EU and US have agreed to a trade deal last July. And in politics as in business – a deal is a deal.
And when friends shake hands, it must mean something.
We consider the people of the United States not just our allies, but our friends.
And plunging us into a dangerous downward spiral would only aid the very adversaries we are both so committed to keeping out of the strategic landscape. So our response will be unflinching, united and proportional. But beyond this, we have to be strategic about how we approach this issue.
This is why we are working on a package to support Arctic security. First principle: full solidarity with Greenland and the Kingdom of Denmark.
The sovereignty and integrity of their territory is non-negotiable. Second, we are working on a massive European investment surge in Greenland. We will work with Greenland and Denmark hand in hand to see how we can further support the local economy and infrastructure.
Third, we will work with the US and all partners on wider Arctic security."
--------------------------
ik denk dat ze daar al de mist in gaat ''a deal is a deal'' / ''when friends shake hands, it must means something''
Het is toch al maandenlang bekend dat een deal bij Trump precies 0 betekenis heeft.
Vandaag vindt Trump je een topper, morgen steekt ie met gemak een dolk in je rug.
Verder toch wel een oke toespraak vind ik
[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 20-01-2026 13:21 ]
Klinkt niet alsof daar een deal gaat worden besloten tussen Trump en de EU.
Trump: Groenland zal van mij worden, ''one way or the other''. Dat heeft ie ook vannacht (voor de zoveelste keer) weer haarfijn duidelijk gemaaktP-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:20:
Klinkt niet alsof daar een deal gaat worden besloten tussen Trump en de EU.
Von Der Leyen: Je krijgt Groenland niet. Gevolgd door een heel verhaal
Kom hier maar eens uit.
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 20-01-2026 13:23 ]
Ik hoop dat de EU voet bij stuk houdt en zo nodig het Anti-Coercion Instrument inzet. Laat die Amerikanen maar eens echt pijn lijden.
De VS is niet committed aan UA; die laten het door ons opknappen.And plunging us into a dangerous downward spiral would only aid the very adversaries we are both so committed to keeping out of the strategic landscape.
Von der Leyen denkt tijd te kunnen kopen, net als die andere twee. Maar dit soort statements hebben intern ook het nodige chilling effect. We moeten achter de schermen aan de bak met:
1) Minder afhankelijk worden van. We moeten op meerdere paarden wedden.
2) Alle mogelijkheden om druk uit te voeren in kaart te brengen en daar uiteindelijk ook gehoor aan geven.
Daddy is in for a rough ride. Wij ook, dat kan niet anders.
Ze gaan hier ook niet uitkomen. De vraag is of USA bereid is Groenland met geweld in te nemen. EU lijkt onverzettelijk, maar netjes. USA is niet netjes en volatiel._Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:23:
[...]
Trump: Groenland zal van mij worden, ''one way or the other''. Dat heeft ie ook vannacht (voor de zoveelste keer) weer haarfijn duidelijk gemaakt
Von Der Leyen: Je krijgt Groenland niet. Gevolgd door een heel verhaal
Kom hier maar eens uit.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Gaat ons ook pijn doen héP-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:26:
Ik hoop dat de EU voet bij stuk houdt en zo nodig het Anti-Coercion Instrument inzet. Laat die Amerikanen maar eens echt pijn lijden.
Ik verwacht dat de keutel weer ingetrokken gaat worden deze week, Amerika gaat echt geen handelsrelatie/militair pact (alle basis in Europa dicht, geen Amerikaanse bedrijvigheid in de EU, geen wapens meer kunnen verkopen, ASML, etc, etc) op het spel zetten.
het gaat hier om honderden miljarden per jaar en machtige industrie en aandeelhouders die 'de sjaak' gaan zijn. die accepteren dit echt niet
[ Voor 42% gewijzigd door Zwelgje op 20-01-2026 13:31 ]
A wise man's life is based around fuck you
Ik heb gisteren een rondje Amerikaanse nieuwszenders gedaan en daar is de opinie over Groenland exact hetzelfde als hier, zonder uitzondering.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Vooral dit. Dat constante kontkruipen brengt ons nergens. Het is allemaal korte termijn, totdat Trump weer eens wat hoort op FOX of iets wordt ingefluisterd door trumpfluisteraar Miller.
Fox News had een item met een oud generaal welke ook zei: Er is geen enkele reden om Groenland in te moeten nemen om onze doelen te bereiken, we hebben in de jaren 80 onze aanwezigheid verkleind maar niets houdt ons tegen dat weer te vergroten. Daarna werd nog duiding gegeven over het mogelijke flight path van russische ICBM's en die liepen allemaal over/vlak langs Groenland en was dus als duiding waarom Groenland zo van belang is voor Amerika, maar dus niet dat inname de enige optie was voor de veiligheid.
Zoals ik hier las duurt de eerste stap 4 maanden aan voorbereiding voor we het daadwerkelijk in kunnen zetten. Wellicht een goed signaal om het alvast op te starten.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:26:
[ Voor 13% gewijzigd door saikol op 20-01-2026 13:30 ]
Eer dat in effect is zijn we vier maanden verder. We moeten het hoe dan ook in gang zetten.P-Rock schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:26:
is Groenland dan wellicht een rookgordijn voor iets heel anders (elders) dat Trump van plan is? ''Kijk eens wat ik in mijn linkerhand (Groenland) heb...focus je eens op mijn linkerhand''saikol schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:29:
[...]
Ik heb gisteren een rondje Amerikaanse nieuwszenders gedaan en daar is de opinie over Groenland exact hetzelfde als hier, zonder uitzondering.
Fox News had een item met een oud generaal welke ook zei: Er is geen enkele reden om Groenland in te moeten nemen om onze doelen te bereiken, we hebben in de jaren 80 onze aanwezigheid verkleind maar niets houdt ons tegen dat weer te vergroten. Daarna werd nog duiding gegeven over het mogelijke flight path van russische ICBM's en die liepen allemaal over/vlak langs Groenland en was dus als duiding waarom Groenland zo van belang is voor Amerika, maar dus niet dat inname de enige optie was voor de veiligheid.
Exact, hier speelt meer waar wij geen weet van hebben_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:31:
[...]
is Groenland dan wellicht een rookgordijn voor iets heel anders (elders) dat Trump van plan is? ''Kijk eens wat ik in mijn linkerhand (Groenland) heb...focus je eens op mijn linkerhand''
Waarom zou hij afleiding nodig hebben voor het hele Epstein verhaal als het rechtssysteem in de VS toch al rot is en hij er nooit voor vervolgd gaat worden?HvdBent schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:33:
Is allemaal nog steeds afleiding voor het Epstein verhaal
Flood the zone.....
ook ja, maar zoals hierboven al vermeld is...er komt toch geen vervolging. Dat weet Trump ook welHvdBent schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:33:
Is allemaal nog steeds afleiding voor het Epstein verhaal
Flood the zone.....
De Midterms.Stoney3K schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Waarom zou hij afleiding nodig hebben voor het hele Epstein verhaal als het rechtssysteem in de VS toch al rot is en hij er nooit voor vervolgd gaat worden?
Daar kan zijn geheime politie (de ICE) vast wel iets betekenen om tegenkandidaten onder druk te zetten, waardoor ze zich geheel vrijwilllig terugtrekken. Of anderszins kansloos zijn.
Maak er een Russian- of North Korean-style verkiezing van, met alleen een reële kans op winst voor zijn voorkeurs-kandidaten en die midterms zijn ook geen probleem meer.
Remember: hij heeft tegen zijn volgelingen gezegd dat men "nooit meer hoef te stemmen, I will fix it".
Virussen? Scan ze hier!
Daar acht ik Trump niet intelligent genoeg voor. Hij kan maar op één ding focussen, tot er iets anders is dat zijn aandacht opeist zal hij blijven wroeten in Groenland. Hij post op dit moment ook amper over ICE, Venezuela, Iran, Oekraïne of Gaza, tenzij in de marge van een verhaal over Groenland. Daarom was het de afgelopen maanden ook rustig over Groenland, toen was hij te druk bezig andere zaken kapot te maken._Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:31:
[...]
is Groenland dan wellicht een rookgordijn voor iets heel anders (elders) dat Trump van plan is? ''Kijk eens wat ik in mijn linkerhand (Groenland) heb...focus je eens op mijn linkerhand''
In Minnesota was ICE hard op weg, al is het nogal lang om die Insurrection act 10 maanden van kracht te houden. Wellicht daarom dat roeptoeteren over Groenland? Aandacht weghouden van wat er in Minnesota aan de gang is?_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:42:
[...]
gooit Trump de Insurrection Act op tafel, Midterms (voor the time being) van tafel
Is het niet zo dat wanneer hij de Insurrection Act zou afroepen, dat het formeel een oorlogssituatie wordt en dat ICE direct schuldig is aan oorlogsmisdaden? Want wat ze nu doen is al geklassificeerd als oorlogmisdaad, alleen kunnen ze daarvoor niet worden berecht als het geen oorlog is.saikol schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:28:
[...]
In Minnesota was ICE hard op weg, al is het nogal lang om die Insurrection act 10 maanden van kracht te houden. Wellicht daarom dat roeptoeteren over Groenland? Aandacht weghouden van wat er in Minnesota aan de gang is?
Ik vermoed dat Trump 150% van de stemmen krijgt. Hij is al nooit zo goed geweest met procenten dus zo'n uitkomst zou me niks verbazenwildhagen schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Maak er een Russian- of North Korean-style verkiezing van, met alleen een reële kans op winst voor zijn voorkeurs-kandidaten en die midterms zijn ook geen probleem meer.
Remember: hij heeft tegen zijn volgelingen gezegd dat men "nooit meer hoef te stemmen, I will fix it".
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Insurrection Act of niet: de midterms en-of presidentsverkiezingen kunnen niet worden uitgesteld/gecanceled omdat de data en momenten wettelijk zijn vastgesteld.Stoney3K schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:34:
[...]
Is het niet zo dat wanneer hij de Insurrection Act zou afroepen, dat het formeel een oorlogssituatie wordt en dat ICE direct schuldig is aan oorlogsmisdaden? Want wat ze nu doen is al geklassificeerd als oorlogmisdaad, alleen kunnen ze daarvoor niet worden berecht als het geen oorlog is.
Ten tijde van eerdere oorlogen (incl. de Amerikaanse burgeroorlog en-of WOII) is dit nooit gebeurd en ik zie ook niet gebeuren dat dit gaat gebeuren; er is geen wettelijke basis en-of mogelijkheid om dit te kunnen doen.
Geen (grond)wetteklijke basis is het afgelopen jaar niet relevant geweest om dingen toch te doen. De grondwet is al een hele tijd irrelevant.nwagenaar schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Insurrection Act of niet: de midterms en-of presidentsverkiezingen kunnen niet worden uitgesteld/gecanceled omdat de data en momenten wettelijk zijn vastgesteld.
Ten tijde van eerdere oorlogen (incl. de Amerikaanse burgeroorlog en-of WOII) is dit nooit gebeurd en ik zie ook niet gebeuren dat dit gaat gebeuren; er is geen wettelijke basis en-of mogelijkheid om dit te kunnen doen.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
De context dat erachter zit, is dat het voetvolk (niet-hoogopgeleide) heeft in de VS 10 "vakantiedagen". Op z'n Amerikaans bedoelen ze met "vakantiedagen" een dag dat je niet werkt zoals je wilt een vakantiedag voor Kerstmis of Nieuwjaarsdag gebruiken. Als je naar familie of je ouders voor Thanksgiving gaat vliegen, dat kost je meerdere "vakantiedagen". Op deze manier zijn de 10 "vakantiedagen" dat ze aan feestdagen kunnen spenderen al snel op. Een "vakantiedag" aan het aanschuiven bij de DMV spenderen, is veel gevraagd.duvekot schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:01:
[...]
Een groot deel van de stemgerechtigde Amerikaanse staatsburgers hebben ook geen officieel identiteitsbewijs.
bron: Who Lacks ID in America Today? An Exploration of Voter ID Access, Barriers, and Knowledge
[...]
Voor een goed startpunt om zelf verder te zoeken:
Wikipedia: Voter identification laws in the United States
Wikipedia: Voter suppression in the United States
De reden voor ergens anders wonen dan het adres op het rijbewijs is omdat Amerikanen gewend zijn om naar alle staten in het land voor werk verhuizen. Wij zijn dit niet gewoon en gaan niet zomaar voor werk paar jaren in Zuid-Europa wonen, paar jaren in Polen wonen, paar jaren in Finland,... wonen,... De Amerikanen zijn wel zo mobiel en dan is het ook niet raar dat ze even gemakkelijk naar Europa migreren om aan de levensduurte te ontsnappen. Als je 4k dollar per maand aan huur of hypotheek en 1k dollar per maand voor een auto betaalt, dan is het leven in Spanje veel goedkoper.
In de VS kijken ze neer op de jobs in horeca, retail,... Het zijn voor hen geen echte jobs, wel iets tijdelijks dat je onderweg doet totdat je een echte job vindt. Als je geen paard hebt, dan rij je tijdelijk op een ezel of een koe. In Europa zijn het echte jobs waarin je tot aan je pensioen kan werken. De mensen die geen echte jobs kunnen doen en niet de onderhandelingspositie hebben om meer rechten, vakantiedagen,... te krijgen, houden ze van de stembus weg.
klopt, maar Trump is slechts een puppet voor lieden als Miller en Thiel.Waaj schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Daar acht ik Trump niet intelligent genoeg voor. Hij kan maar op één ding focussen,
Miller en Thiel gaan fullspeed verder met uitvoering van Project2025, met of zonder Trump
Men heeft weer een extra stok gevonden om mee te slaan. Heb je een vliegtuig dat een registratie heeft in de VS maar is het geen eigendom van een bedrijf uit de VS of een inwoner, dan is een toestel volgens de FAA ineens niet meer luchtwaardig.
Logo telPrivévliegtuig van Riks Noorman staat aan de grond op last van de Amerikanen: ’Botte actie’
Amsterdam - Piloot en luchtvaartbemiddelaar Riks Noorman heeft zijn privévliegtuig, waarmee hij klanten vervoert door Europa aan de grond moeten zetten op last van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.
Riks Noorman heeft een Amerikaans geregistreerd toestel, waarin vier passagiers kunnen zitten. Deze is juridisch ondergebracht in een Britse trust.
De FAA heeft de vliegtuigen in deze trust specifiek aangewezen als niet meer luchtwaardig, zo blijkt uit een mededeling op hun website.
„Het toestel mag pas weer in de lucht als het een Amerikaanse eigenaar heeft of van iemand is die in de Verenigde Staten woont.”
America First
„We werken over de hele wereld. De motivatie om de privéjets aan de grond te zetten is volledig onduidelijk, het lijkt op een actie America First”, zegt de luchtvaartbemiddelaar uit Baarn, met een verwijzing naar het beleid van de Amerikaanse president Trump om de eigen bedrijfseconomische belangen voorop te stellen.
De afgelopen dagen is de spanning rond de VS en Europa hoog opgelopen in de kwestie rond Groenland.
Sterk beveiligd
In totaal zijn zo’n achthonderd privéjets aan de grond gezet door de gewijzigde regels van de FAA. Dat is ongeveer 10 procent van het totale aantal dat in gebruik is in de wereld.
„Het World Economic Forum in Davos is nu gaande, waar een deel van deze vliegtuigen voor zou worden ingezet. De deelnemers zullen dit niet aan de grote klok hangen, maar een probleem is het wel”, meent hij.
,,Een aantal deelnemers zal het WEF nu mogelijk niet kunnen bijwonen, want je komt er niet zomaar met een lijnvlucht. Het is sterk beveiligd in een soort van James Bond-achtige sfeer”, zegt Noorman, die ook bemiddelt in aan- en verkoop van civiele en militaire vliegtuigen.
Daarnaast voert hij taxaties uit; grote banken en een aantal bedrijven zoals Mammoet en Hes Beheer maken gebruik van zijn diensten.
De stilstand van zijn vliegtuig kost Noorman deze week zo’n 15.000 euro. Maar hij wijst erop dat de schade voor de sector in de miljoenen loopt.
De Cirrus SR22 van Noorman staat op vliegbasis Twente. Van daaruit maakt het voor opdrachtgevers als bedrijven normaliter vluchten in Europa van een paar honderd kilometer.
„Het toestel is met één mededeling de luchtwaardigheid ontnomen. We moeten het vliegtuig nu binnen drie weken onderbrengen in een Amerikaans bedrijf of bij een Amerikaanse eigenaar Er wordt nu gedaan alsof dat makkelijk kan. Het zullen de kosten niet zijn, maar dit betekent onzekerheid en willekeur. Commerciële en medische vluchten kunnen ook niet doorgaan”, zegt Noorman, die al decennialang vliegt en ook zijn papieren voor boordwerktuigkundige heeft.
De ondernemer-piloot kocht zijn toestel tien jaar geleden. Toen was het vliegtuig al in de VS geregistreerd. Noorman besloot deze Amerikaanse registratie te houden, want bij een eventuele verkoop zou dat mogelijk weer van pas komen. De Amerikaanse markt is de grootste voor privéjets.
Val van de muur
„Je zult maar in de lucht gehangen hebben toen de mededeling kwam, want de missive van de FAA ging vorige week meteen in. Je bent dan niet meer verzekerd. Het is een botte actie”, aldus Noorman, die de huidige ontwikkelingen in de wereld met enige zorg bekijkt.
„Na de val van de Muur in november 1989 waren wij de eersten die op 2 januari naar Praag konden vliegen. De verkeersleider verwelkomde ons met „Happy new year!” Voor vrede en veiligheid ligt de sleutel wat mij betreft sinds die tijd in goede buren van elkaar zijn én blijven.”
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
https://www.theguardian.c...-696f8bfe8f08a1632cb01f99
A crisis meeting of EU ambassadors on Sunday in response to Trump’s tariff threats showed there was no majority for triggering the ACI.
We may find out later this week at Thursday’s EU leaders summit where Belgium and the rest of the EU stand on this question.
That European Council will not be a moment for taking decisions, but should give clues on how far countries are willing to go in defence of European values.
kortom die Anti-Cohersion Instrument is geen meerderheid voor (goede lobby van de autoindustrie denk ik) dus dat gaat hem niet worden.
jammer dit, Groenland wordt vol voor de bus geworpen om geld geld geld. want oe we willen geen geld verliezen aan de handel met Amerika en zoveel zijn principes niet waard
A crisis meeting of EU ambassadors on Sunday in response to Trump’s tariff threats showed there was no majority for triggering the ACI.
We may find out later this week at Thursday’s EU leaders summit where Belgium and the rest of the EU stand on this question.
That European Council will not be a moment for taking decisions, but should give clues on how far countries are willing to go in defence of European values.
kortom die Anti-Cohersion Instrument is geen meerderheid voor (goede lobby van de autoindustrie denk ik) dus dat gaat hem niet worden.
jammer dit, Groenland wordt vol voor de bus geworpen om geld geld geld. want oe we willen geen geld verliezen aan de handel met Amerika en zoveel zijn principes niet waard
Voor welke positie dan? Ze stemmen niet voor een president tijdens de midterms.BeaM-R schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Ik vermoed dat Trump 150% van de stemmen krijgt. Hij is al nooit zo goed geweest met procenten dus zo'n uitkomst zou me niks verbazen
Vind ik niet eens zo erg eigenlijk. De FAA is veeel makkelijker met dingen dan de Europese luchtvaartregulators en daardoor wordt het vaak gebruikt als een goedkope manier om de Europese standaarden te ontwijken.Glashelder schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:34:
Men heeft weer een extra stok gevonden om mee te slaan. Heb je een vliegtuig dat een registratie heeft in de VS maar is het geen eigendom van een bedrijf uit de VS of een inwoner, dan is een toestel volgens de FAA ineens niet meer luchtwaardig.
Als je hier jarenlang met een Amerikaans kenteken rond gaat rijden wordt daar ook tegen opgetreden. Voor zakenjets die elke week aan de andere kant van de oceaan zitten kan ik me er nog wat bij voorstellen maar bij zo'n Cirrus SR22 genoemd in het artikel (ongeveer de grootte van een Cessna 172 alleen een stuk luxer en absoluut geen 'privéjet') slaat het nergens op dat ze hem niet gewoon hier registreren.
Het is ongetwijfeld als pesterij bedoeld hoor, maar onze Europese luchtveiligheid zal er wel op vooruitgaan (en de inkomsten aan belasting e.d. ook).
[ Voor 32% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2026 16:16 ]
voor Trump maakt zelfs dat niets uit.TheBrut3 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:43:
[...]
Voor welke positie dan? Ze stemmen niet voor een president tijdens de midterms.
je ziet toch wel steeds duidelijker scheurtjes in de NAVO en EU; Bart de Wever (België) die zojuist zegt "Als iemand zegt 'ik wil NAVO-grondgebied van u afpakken en anders start ik een handelsoorlog', dan zullen we een handelsoorlog starten"
Vervolgens een Ruben Brekelmans met "de boel weer enigszins tot bedaren te brengen en weer op een constructief pad te komen" met de VS.
en Macron zegt verder dat de NAVO vandaag de dag "een verzwakt instituut" is.
De enige 2 die enorm profiteren van een (verdeelde) Europa / NAVO in deze staat nu, zijn Trump en (vooral) Putin...
Vervolgens een Ruben Brekelmans met "de boel weer enigszins tot bedaren te brengen en weer op een constructief pad te komen" met de VS.
De enige 2 die enorm profiteren van een (verdeelde) Europa / NAVO in deze staat nu, zijn Trump en (vooral) Putin...
@_Bailey_ Dat laatste is natuurlijk maar de vraag. De EU wordt gedwongen zich zelfstandiger en vooral daadkrachtiger op te stellen. Het heeft natuurlijk even tijd nodig, maar de EU gaat daar wel komen. En iedereen die roept dat de militaire kracht van de EU alleen niet zoveel voorstelt kan niet tellen. Rusland weet dat en houdt daar rekening mee. Finland alleen heeft een groter en moderner en beter voorbereid leger dan Oekraïne. Tel daar de rest van de EU bij op en Rusland maakt zich echt geen illusies.
het mag duidelijk zijn wat trump destijds bedoelde met 'the enemy within'_Bailey_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:50:
je ziet toch wel steeds duidelijker scheurtjes in de NAVO en EU; Bart de Wever (België) die zojuist zegt "Als iemand zegt 'ik wil NAVO-grondgebied van u afpakken en anders start ik een handelsoorlog', dan zullen we een handelsoorlog starten"
dat is hij dus zelf
ICE kan natuurlijk ook Amerikaanse staatsburgers helpen om betere keuzes te maken in het stemhokje, zodat we ook in de VS verkiezingsuitslagen van >90% gaan zien.Llopigat schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Wat heeft dat nou voor zin? Ongedocumenteerde vreemdelingen kunnen toch niet stemmen.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
:strip_exif()/f/image/ExValnD7miladNU7WGc0WgAu.jpg?f=fotoalbum_large)