• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Bij ons op het werk draait alles op Microsoft (planning, opslag, mail, ...)

Stel dat de Europese politiek een wet zou aannemen om bedrijven te verplichten om voor een bepaalde datum de boel te migreren. Hoe zou dit kunnen aangepakt worden?

Ik hoop eigenlijk dat alle betrokken partijen op de achtergrond al lang bezig zijn met het opmaken van risicoanalyses en dergelijke. Maar ik ben zelf helemaal niet thuis in de it-wereld.
Vroeg laatst ook op het werk of we ons niet beter konden richten op onafhankelijk(er) worden van Microsoft ipv. een Copilot training geven :')

Europa zou een vijandige overname kunnen doen van Microsoft / Amazon EU mocht het nijpend worden als de Amerikanen daarmee gaan dreigen (of uitvoeren)... de datacenters staan hier toch en er is weldegelijk een US en EU tak en dan gewoon een virtuele hakbijl door de verbinding met de US, maar goed dan moet het wel heel heftig lopen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Marc H

- - Is wakker - -

Gavin Newsom zegt dat de EU maar een slappe hap is:
Gavin Newsom hekelt Europese meegaandheid tegenover Trump: “Ronduit beschamend”
De Californische gouverneur Gavin Newsom heeft in Davos scherp uitgehaald naar Europese leiders die volgens hem te weinig weerstand bieden aan president Donald Trump. Door hun afwachtende houding ten aanzien van Trumps ambities met Groenland maken zij zich "medeplichtig", aldus de Democraat.

Op het World Economic Forum beschuldigde Newsom, een van de voornaamste Democratische kanshebbers voor de presidentsverkiezingen van 2028, dinsdag Europa ervan zich door Trump te laten manipuleren. De pogingen van Europese leiders om de dialoog met de president gaande te houden noemde hij naïef. "Dat is geen diplomatie, dat is domheid", zei hij.

Volgens Newsom is het moment gekomen waarop Europa eindelijk kleur moet bekennen. “Het is tijd om de rug te rechten en een einde te maken aan die meegaandheid”, zei hij. “Ik kan niet langer aanzien hoe mensen zich zonder enig verzet bij alles neerleggen. Voor al die wereldleiders had ik eigenlijk kniebeschermers moeten meebrengen. Het is ronduit beschamend.”

Newsom staat bekend om zijn scherpe kritiek op politici die zich volgens hem gewillig naar Trump voegen. Die kritiek heeft hij zelfs omgezet in een commercieel statement: via zijn website zijn kniebeschermers te koop als satirische knipoog naar die houding. In de advertentie staat te lezen: "Kruiperige Trump-aanbidding, nu in Republikeins rood", voorzien van Trumps handtekening en de slogan: "Voor de spotprijs van je ziel."
(https://www.hln.be/buiten...zeker~a79c6d94/?slug_rd=1)

Ik geef gelijk toe dat hij liever met een botte bijl op Trump en consorten los gaat, maar ik ben het hier met hem eens. Europa moet een fuist maken en flink uithalen. De periode van fluwelen handschoenen is voorbij. Lanceer die bazooka maar. Tussen invoering en executie is toch een periode, kunnen ze mooi onderhandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc H op 20-01-2026 20:44 . Reden: bronvermelding ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:18
wat zij hij? Insane Asylums voor?

[ Voor 8% gewijzigd door Grunwold op 20-01-2026 20:42 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Marc H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:41:

[...]

Ik geef gelijk toe dat hij liever met een botte bijl op Trump en consorten los gaat, maar ik ben het hier met hem eens. Europa moet een fuist maken en flink uithalen. De periode van fluwelen handschoenen is voorbij. Lanceer die bazooka maar. Tussen invoering en executie is toch een periode, kunnen ze mooi onderhandelen.
Tsjah, als je 1 vinger naar iemand anders wijst, wijzen er 3 naar jezelf. Wat doet hij om tegenstand aan Trump te bieden?

Elect a clown, expect a circus.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12

ManiacsHouse

Scheisse!

bloody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:29:
Oef, Trump gaat nog een stapje verder en laat zien waar hij werkelijk voor staat.
Zonet een post geretweet (re-truth??) op truth social, waardoor hij het er mee eens lijkt te zijn dat Rusland en China wel meevallen, en de echte vijand instanties als de VN en de NAVO zijn 8)7

Dat appje van Rutte was dus volkomen overbodig.

[Afbeelding]

manman wat ontspoort die gast..
Een of andere christelijke wappie complotdenker zo te zien. Inderdaad Donald T. is aan het ontsporen. Wat een shitzooi dit. Met een dwaas die dit soort dingen presenteert als waarheid is overleg gewoon niet mogelijk. Maar alles en iedereen wat dwars zit/ligt is de enemy!!! ;(

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-01-2026 20:49 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Vroeg laatst ook op het werk of we ons niet beter konden richten op onafhankelijk(er) worden van Microsoft ipv. een Copilot training geven :')

Europa zou een vijandige overname kunnen doen van Microsoft / Amazon EU mocht het nijpend worden als de Amerikanen daarmee gaan dreigen (of uitvoeren)... de datacenters staan hier toch en er is weldegelijk een US en EU tak en dan gewoon een virtuele hakbijl door de verbinding met de US, maar goed dan moet het wel heel heftig lopen.
Weg met SharePoint en terug naar de netwerkschijven die 15 jaar geleden al uitgefaseerd zouden worden en er nog steeds zijn :')

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ArcticWolf
  • Niet online
Marc H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:41:

[...]

(https://www.hln.be/buiten...zeker~a79c6d94/?slug_rd=1)

Grootste issue op dit moment is dat de EU nog 2 a 3 jaar nodig heeft om militair onafhankelijk te worden van de US, het is echt niet de onwil harder op te treden tegen Trump maar er wordt ook met een oog naar Poetin gekeken en de veiligheid van de EU zelf.
Op dit moment zijn meerdere legereenheden binnen de EU zwaar afhankelijk van de US qua bewapening, munitie en missiles. Je kan dus niet zomaar zeggen: FU Trump we hebben je niet meer nodig...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Slasher schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Tsjah, als je 1 vinger naar iemand anders wijst, wijzen er 3 naar jezelf. Wat doet hij om tegenstand aan Trump te bieden?
Nou, hij heeft een paar grappige tweets de lucht in gestuurd?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• bloody
  • Laatst online: 17:07

bloody

0.000 KB!!

pistole schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:33:
[...]

QFT. Na 5 minuten luisteren naar die livestream: dit gaat nergens over. Die gast is alleen maar aan het egotrippen.
Zit nu weer te luisteren naar die stream; hij is echt de weg VOLKOMEN kwijt.

even bijgehouden in 5 minuten, er komen zeker 20 onderwerpen voorbij, greepje:
- ging vaag praten over een of andere hoge toren
- "President Putin called me and said he could not believe that Trump settled the war"..
- "norway does not call the shots"
- peace price die hij gewonnen had moeten hebben
- hostages gered, zonder geld te betalen
- I rebuilt the military

Er is vast wel iemand out there die nu al zijn uitspraken aan het bijhouden is :)

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 20-01-2026 20:53 ]

nope

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De man is medisch niet in orde, dat kan bijna niet anders. Blijkbaar zat Leavitt ernaast met een constant zorgelijke blik over de onsamenhangende onzin die er maar uit bleef komen. Ik ben er meer en meer van overtuigd dat het zijn naaste adviseurs (met name Miller) zijn die hem een richting opsturen en instrueren. Trump volgt dat zolang hij zichzelf maar kan blijven ophemelen.

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:43
Ik schrik mij dood elke keer als Trump zijn mond open doet,

Het is allang niet meer of je Trump nou mag of niet, deze man is mentaal gewoon zeer instabiel, en totaal ongeschikt om de belangen van het eigenland te verdedigen, laat staan die van de NAVO.
Trump heeft geen enkel besef wat een handelsrelatie betekend, laat staan een vertrouwensrelatie, hij zit gevangen in kortzichtige gedachtes die het niveau van een twitterende boze tiener nog niet haalt.

Man, man, man dat men nogsteeds geen impeachment voor elkaar heeft gekregen zegt genoeg over hoe de politici van zijn eigen partij door angst worden geregeerd.

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:00
bloody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:51:
[...]

- "President Putin called me and said he could not believe that Trump settled the war"..
- I rebuilt the military

Er is vast wel iemand out there die nu al zijn uitspraken aan het bijhouden is :)
Je vraagt jezelf bijna af of die man in een continue delirium zit. Wat tenenkrommend die live speech, die man is echt de weg volledig kwijt.

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:02
Tijdens deze persco mijn Paypal opgeheven en Amazon Prime opgezegd. Je hebt wel tijd wat gedaan te krijgen 🥳

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

- I rebuilt the military

Zelfs CNN houdt het niet meer bij:
https://edition.cnn.com/2...ults-european-allies-intl
“I should have brought a bunch of knee pads for all the world leaders. I mean, handing out crowns, the Nobel prizes that are being given away. It’s just pathetic,” he said.

Europe’s elite gathering in Switzerland ahead of Trump’s arrival on Wednesday might envy such cockiness.

As the stakes for Europe appear to get ever higher, the challenge of how to deal with the US president just appears to get madder by the moment.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 20-01-2026 20:59 ]

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kijk even Een Vandaag terug. Kom je wat meer te weten over de psychische gesteldheid van Trump.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Grootste issue op dit moment is dat de EU nog 2 a 3 jaar nodig heeft om militair onafhankelijk te worden van de US, het is echt niet de onwil harder op te treden tegen Trump maar er wordt ook met een oog naar Poetin gekeken en de veiligheid van de EU zelf.
Op dit moment zijn meerdere legereenheden binnen de EU zwaar afhankelijk van de US qua bewapening, munitie en missiles. Je kan dus niet zomaar zeggen: FU Trump we hebben je niet meer nodig...
Je kan eens beginnen om alle "Digital services" te gaan belasten met 100 procent. Dat tref je de tech bro's achter Trump. Google, Apple, Microsoft, Amazon (AWS) en Meta. Donder ook gelijk 100 procent op die Tesla's en je treft ook Musk. Creer je gelijk ruimte op de Europese markt voor Europese spelers.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:58

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

- I rebuilt the military

Als ik het Amerikaanse leger was dan zou ik in het geheim toch maar alvast de kernwapens op slot gooien. 8)7

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ArcticWolf
  • Niet online
Marc H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Je kan eens beginnen om alle "Digital services" te gaan belasten met 100 procent. Dat tref je de tech bro's achter Trump. Google, Apple, Microsoft, Amazon (AWS) en Meta. Donder ook gelijk 100 procent op die Tesla's en je treft ook Musk. Creer je gelijk ruimte op de Europese markt voor Europese spelers.
Dat kan... maar dan kan Putin euh Trump zeggen dat de EU geen wapenleveranties meer krijgt en dat doet de EU meer pijn op dit moment dan die tarrifs. Over 2 a 3 jaar is de wapenindustrie in Europa voldoende opgeschaald dat we de US industrie niet meer nodig hebben dan kunnen we idd dat soort grapje uit gaan halen. Op dit moment heeft Trump gewoon op veel zaken nog de overhand.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
pistole schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:33:
[...]

QFT. Na 5 minuten luisteren naar die livestream: dit gaat nergens over. Die gast is alleen maar aan het egotrippen.
Hoe moet Europa dat nog drie jaar uithouden?

March of the Eagles

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Ongelofelijk waar we in terecht zijn gekomen. En nog zijn er ook in hier in Nederland en in Europa mensen die op de banken staan voor Trump. Iedereen die dit niet afkeurt is medeplichtig aan de geopolitieke staat waar de wereld nu in verkeerd.

Trump is een losgeslagen gek, die niet tegen wordt gehouden door de psychopaten achter MAGA en Project2025.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Marc H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Donder ook gelijk 100 procent op die Tesla's en je treft ook Musk. Creer je gelijk ruimte op de Europese markt voor Europese spelers.
100% op alle Amerikaanse auto's, zijn we gelijk van die Yank tanks af.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:18
Kun jij je het voorstellen xD zei hij dat nou?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De grootste zorg in Moskou zal sinds 2026 niet Oekraine zijn maar of er nog wel genoeg popcorn is… man man man.

Dat betekent, stam + t .

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:55
Misschien is het voor de iets langere termijn beter dat Trump nu in no-time totaal ontspoort. Dan schrikt men in de USA hopelijk wakker en komt er echt een tegenbeweging.
Met slijmballen komt dat niet echt op gang denk ik.
Dus riemen vast en wees bewust van de historische dagen. (en hopelijk zetten ze mogen niet alle IT diensten voor de EU uit )

• ArcticWolf
  • Niet online
Kunnen ze hem meteen opnemen.

Deze video ook :') kwam deze tegen op Tiktok en dacht eigenlijk dat het AI was... tot ik las dat het geen AI was :F
YouTube: Trump mocks transgender athletes in women's sports | REUTERS

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Als ik het Amerikaanse leger was dan zou ik in het geheim toch maar alvast de kernwapens op slot gooien. 8)7
Dit zou werken, alleen heeft hij bij de staven (hoog in de boom) z'n eigen mensen neergezet.
Degene die weerstand bieden liggen per direct buiten.

En dit is het gedeelte waar ik me het meeste zorgen over maak :
Stel dat Trump iets doms doet (pune intended) zaten er in ieder geval nog mensen met enigszins verstand op stoelen die het konden blokkeren :
...Die zijn weg...

Mijn vertrouwen op de laag onder de staven, dat die nadenken bij een "bijzonder" order (vult zelf wat in) om dat tegen te houden is er niet.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Dat kan... maar dan kan Putin euh Trump zeggen dat de EU geen wapenleveranties meer krijgt en dat doet de EU meer pijn op dit moment dan die tarrifs. Over 2 a 3 jaar is de wapenindustrie in Europa voldoende opgeschaald dat we de US industrie niet meer nodig hebben dan kunnen we idd dat soort grapje uit gaan halen. Op dit moment heeft Trump gewoon op veel zaken nog de overhand.
Waar ligt dan, volgens jou, het punt dat ingrijpen onvermijdelijk maakt?
Want als we hier niet krachtig tegenop treden zal Trump verdergaan. Vaticaanstad moet US grondgebied worden? Heel Europa eigendom van de Tech bro's?

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Zeer treffende graffiti van Topsy, in Seattle, op een pilaar van het gebouw van een immigratie advocatenkantoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mRUAcnumROzrNg8xlKjm6pJ_Z8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oan1P5u7A2K3fzffZfPnZDf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44tOOtmhGVYPADrj0TReSyttEDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8nyZrD7QX7zCxlgMznXkcb6B.png?f=fotoalbum_large

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Handig om politieke tegenstanders in op te bergen. Waar hebben we dat eerder gezien?

• ArcticWolf
  • Niet online
Marc H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:20:
[...]

Waar ligt dan, volgens jou, het punt dat ingrijpen onvermijdelijk maakt?
Want als we hier niet krachtig tegenop treden zal Trump verdergaan. Vaticaanstad moet US grondgebied worden? Heel Europa eigendom van de Tech bro's?

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ik zei niet dat we geen maatregelen moeten nemen, maar om Big Tech zwaar aan te vallen kan de hele boel nog veel sneller en erger verslechteren. Daarom eerst maar 200% op wijn ofzo :+ Ik heb het antwoord ook niet, maar Rusland kijk ook mee, we zitten dus tussen 2 vuren in, kunnen we ons dat veroorloven? Op dit moment niet...
Kans is best aanwezig dat we Groenland opgeven om de oostflank van de EU veilig te houden, hoe pijnlijk dat ook is.
We (de EU) kan nu niet zowel de VS als Rusland als vijand hebben... tis bizar dat de wereld in deze situatie terecht is gekomen maar goed, net voor WWII waren de Britten en Fransen ook zo naïef, tot de pleuris uitbrak.
Dit keer wordt er wel onderkent dat we zsm. volledig onafhankelijk moeten worden van de VS, maar zolang de bevolking niet meegaand is (en ik merk binnen NL dat er nog genoeg weerstand is) dan kan de transitie naar een militaire macht (te) lang duren.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:15
Grunwold schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:42:
wat zij hij? Insane Asylums voor?
Hij denkt dat asielzoekers (asylum seekers) uit een gesticht (mental asylum) komen. Geen grap.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-01 23:07
GENETX schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:33:
Ik gok deze Afbeelding die Trump ca 30 min geleden heeft gepost:
[Afbeelding]
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/115925888562624963

Dus nee, Trump trekt helemaal niet de keutel in.

Edit: eerste keer dat ik ooit op dat platform kijk. Holy cow! Het is nog veel veel veel treuriger dat ik mocht hopen.... :')
Canada wordt ook US gebied? Waarom niet tegelijk Europa erbij nemen? 8)7

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Ik zei niet dat we geen maatregelen moeten nemen, maar om Big Tech zwaar aan te vallen kan de hele boel nog veel sneller en erger verslechteren. Daarom eerst maar 200% op wijn ofzo :+ Ik heb het antwoord ook niet, maar Rusland kijk ook mee, we zitten dus tussen 2 vuren in, kunnen we ons dat veroorloven? Op dit moment niet...
Kans is best aanwezig dat we Groenland opgeven om de oostflank van de EU veilig te houden, hoe pijnlijk dat ook is.
We (de EU) kan nu niet zowel de VS als Rusland als vijand hebben... tis bizar dat de wereld in deze situatie terecht is gekomen maar goed, net voor WWII waren de Britten en Fransen ook zo naïef, tot de pleuris uitbrak.
Dit keer wordt er wel onderkent dat we zsm. volledig onafhankelijk moeten worden van de VS, maar zolang de bevolking niet meegaand is (en ik merk binnen NL dat er nog genoeg weerstand is) dan kan de transitie naar een militaire macht (te) lang duren.
Je moet niet Trump raken, maar het land. De wil om deze puinhoop te herstellen moet vanuit het land zelf komen. De Amerikaanse politiek moet opstaan tegen Trump. Het moet volledig duidelijk worden dat het landsbestuur weer bij de politici ligt, niet bij de president. Dat bereik je alleen als je het land zo hard raakt dat het wakker schrikt.

Of dat nog steeds mogelijk is, ik weet het ook niet.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

phantom09 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Past wel in het patroon van Trump. Hij wil iets, krijgt het niet, iemand geeft hem kritiek, en wat doet hij? Double down.

Goh, hoe krijg je tot 4 keer toe het voor elkaar om een casino failliet te krijgen. 8)7

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:21

crisp

Devver

Pixelated

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Ik heb het antwoord ook niet, maar Rusland kijk ook mee, we zitten dus tussen 2 vuren in, kunnen we ons dat veroorloven? Op dit moment niet...
Een dergelijke strategie is niet zonder risico. De algemene ervaring met afpersers is dat deze nooit genoegen nemen met de eerste 'betaling', en dus altijd terugkomen voor meer. Terwijl je de bevolking het valse gevoel geeft dat verdere consequenties af te kopen zijn verval je dan steeds meer in een sunk cost fallacy, en geef je uiteindelijk meer op - ook moreel - dan je lief is.

Intentionally left blank

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58
Marc H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Je moet niet Trump raken, maar het land. De wil om deze puinhoop te herstellen moet vanuit het land zelf komen. De Amerikaanse politiek moet opstaan tegen Trump. Het moet volledig duidelijk worden dat het landsbestuur weer bij de politici ligt, niet bij de president. Dat bereik je alleen als je het land zo hard raakt dat het wakker schrikt.

Of dat nog steeds mogelijk is, ik weet het ook niet.
Of de poppetjes die aan de touwtjes trekken, aka big tech en big oil.

• FrambozenTaart
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat hij dat niet zou schromen als hij de kans kreeg.

"Europe as a whole is very important for the national security, including of the United States.” Trump told reporters in the Oval Office. “You see, we need the Netherlands. They have ASML and we need to secure the chip production. And the problem is there’s not a thing that Europe can do about it, if Russia or China wants to occupy their country because of ASML. But there’s everything we can do. You found that out last month when we took Greenland,” he added.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:44
Nu.nl liveblog
Trump: 'Komen wel met oplossing waar wij én de NAVO blij mee zijn'
Volgens Donald Trump is er geen weg terug in zijn doel om Groenland onder controle te krijgen, maar ziet hij wel een weg om een oplossing te vinden waar hijzelf én de NAVO 'heel blij' van worden. De Amerikaanse president herhaalde tegelijkertijd zijn stokpaardje dat de NAVO zonder de Amerikanen weinig voor zou stellen.

Trump stelde deze week bij de WEF-top in het Zwitserse Davos veel gesprekken te gaan voeren over Groenland. Hij zei te twijfelen of Europese landen daadwerkelijk investeringen in de Verenigde Staten willen terugdraaien. Hij voegde toe goed nog altijd goed overweg te kunnen met president Emmanuel Macron van Frankrijk en premier Keir Starmer van het Verenigd Koninkrijk.

• ArcticWolf
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Een dergelijke strategie is niet zonder risico. De algemene ervaring met afpersers is dat deze nooit genoegen nemen met de eerste 'betaling', en dus altijd terugkomen voor meer. Terwijl je de bevolking het valse gevoel geeft dat verdere consequenties af te kopen zijn verval je dan steeds meer in een sunk cost fallacy, en geef je uiteindelijk meer op - ook moreel - dan je lief is.
Weet ik, maar ik weet alleen waar de EU & defensie nu mee worstelt, het is geen positief iets helaas. Tot een paar weken geleden was de urgentie nog steeds niet duidelijk bij de NL legerleiding.

Ja er worden nieuwe anti duikbootschepen gebouwd in NL (tegen nucleaire Russische duikboten) en Frankrijk bouwt nieuwe strategische aanval onderzeeboten... dat duurt nog 3 jaar voordat die af zijn.

Er zijn letterlijk duizenden vacatures bij de defensie binnen NL en de EU, maar niemand (weinig mensen..) lijkt het serieus te nemen. Ik ken persoonlijk een commandant binnen defensie in NL en werk zelf voor een overheidsbedrijf die ook over prio. defensie transporten gaat... We zijn echt niet klaar voor oorlog, je hoeft mij niet te geloven maar ik hoop dat de urgentie binnen NL (en de EU) toch wel begint toe te nemen. Het hoeft niet tot oorlog te leiden maar we hebben weinig tot geen weerbaarheid hier. Sinds deze week heeft mijn bedrijf aangegeven dat het bedrijf je 100% steunt als reservist (in uren en afwezigheid)... dat is echt niet als liefdadigheid gedaan.

Trump kan in principe ieder EU land invallen als die wilt op dit moment.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Deense pensioenfondsen (nouja, 2) hebben bekend gemaakt~$200M aan staatsobligaties verkocht te hebben. 1 al pre-Groenland, de ander wel er na.
https://www.bnr.nl/nieuws...oopt-amerikaanse-schulden
Deuk in een pakje boter, maar hopelijk een eerste schaap.
Persoonlijk vind ik het (al zeker een half jaar) uitermate zorgwekkend dat onze pensioenen nog zo zwaar in de VS zitten, zowel obligaties als in de BigTech.
Met Trump en een bijna barstende "AI" bubbel...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:15
Rene schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:23:
Is het nu wel of niet? Of mis ik iets omtrent de ACI? Via nu:

[...]
Prima hoor maar als ze dit gaan activeren... Zorg er dan wel voor dat er 5000 militairen op Groenland staan en je mobilisaties binnen 1 dag voor de oostgrens regelt waar nodig als Europa zijnde.

• dierkx36
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Weet ik, maar ik weet alleen waar de EU & defensie nu mee worstelt, het is geen positief iets helaas. Tot een paar weken geleden was de urgentie nog steeds niet duidelijk bij de NL legerleiding.

Ja er worden nieuwe anti duikbootschepen gebouwd in NL (tegen nucleaire Russische duikboten) en Frankrijk bouwt nieuwe strategische aanval onderzeeboten... dat duurt nog 3 jaar voordat die af zijn.

Er zijn letterlijk duizenden vacatures bij de defensie binnen NL en de EU, maar niemand (weinig mensen..) lijkt het serieus te nemen. Ik ken persoonlijk een commandant binnen defensie in NL en werk zelf voor een overheidsbedrijf die ook over prio. defensie transporten gaat... We zijn echt niet klaar voor oorlog, je hoeft mij niet te geloven maar ik hoop dat de urgentie binnen NL (en de EU) toch wel begint toe te nemen. Het hoeft niet tot oorlog te leiden maar we hebben weinig tot geen weerbaarheid hier. Sinds deze week heeft mijn bedrijf aangegeven dat het bedrijf je 100% steunt als reservist (in uren en afwezigheid)... dat is echt niet als liefdadigheid gedaan.

Oud militair en momenteel burger medewerker defensie hier.
Die urgentie is al een tijdje bij de legerleiding ingedaald, die waren zelfs al aan het voorwerken voordat den haag & consorten een keer wakker werden.
Er word ook aan alle kanten gezocht naar oplossingen die asap geïmplementeerd kunnen worden.
Alleen iets met politiek en decennia van afbraak die nu behoorlijk iedereen bij de strot hebben.

Waar "we" momenteel mee bezig zijn is 20 jaar afbraak, kennis verlies, en materiaal verlies in een paar jaar proberen op niveau te brengen : dat ... gaat ... niet

• ArcticWolf
  • Niet online
dierkx36 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Oud militair en momenteel burger medewerker defensie hier.
Die urgentie is al een tijdje bij de legerleiding ingedaald, die waren zelfs al aan het voorwerken voordat den haag & consorten een keer wakker werden.
Er word ook aan alle kanten oplossingen gezocht naar oplossingen die asap geïmplementeerd kunnen worden.
Alleen iets met politiek en decennia van afbraak die nu behoorlijk iedereen bij de strot hebben.

Waar "we" momenteel mee bezig zijn is 20 jaar afbraak, kennis verlies, en materiaal verlies in een paar jaar proberen op niveau te brengen : dat ... gaat ... niet
Ik begreep vanuit de battalion commandanten dat de urgentie er nog niet zover in zat, maar goed om te horen dat die er dus wel is. Bij ons zit die er nog niet, alhoewel sinds deze week reservisten volledig worden gesteund wel een flinke keerzijde is.
Den Haag loopt idd altijd enkele maanden achter ;)

En het laatste is precies wat ik bedoel en waarom de EU zo "laf" overkomt op dit moment. Het is zoveel mogelijk afstellen tot we wel een niveau hebben om hard terug te slaan...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Duizenden vacatures, maar toch is er voor mij (hbo techniek, 15 jaar ervaring in machinebouw en projecten) niks enigszins passends in mijn regio tot een 45minuten rijden.
Ook niets al reservist. Nouja, bewaker of brandweer oid zag ik eens langskomen.
En ik woon zeker niet in een uithoek van het land.
(Beiden enkele keren gekeken 2 - 4 maanden geleden).

Maar goed, dat is een andere discussie.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• dierkx36
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Ik begreep vanuit de battalion commandanten dat de urgentie er nog niet zover in zat, maar goed om te horen dat die er dus wel is. Bij ons zit die er nog niet, alhoewel sinds deze week reservisten volledig worden gesteund wel een flinke keerzijde is.
Den Haag loopt idd altijd enkele maanden achter ;)

En het laatste is precies wat ik bedoel en waarom de EU zo "laf" overkomt op dit moment. Het is zoveel mogelijk afstellen tot we wel een niveau hebben om hard terug te slaan...
Die clubs waar jij mee te maken heb ken ik.

Om je even een beeld te geven van hoe het er nu bijstaat (zonder m'n baan in gevaar te brengen) :
NATRES heeft geen opleidingsplekken meer, en de meeste NATRES bataljons zijn bijna volledig gevuld.

AMO (BOKEL zoals het tegenwoordig heet) zit bom vol.
Er kan niks bij omdat er gewoon echt geen instructeurs meer zijn, of plaats.
Legering : momenteel godzijdank dat iedereen dicht bij zijn woonplaats gelegerd wilt worden en niet zoals vroeger her en der verspreid over den landen, want er is gewoon geen legering meer.

VTO's (Vaktechnische Opleidingen) : alles word er door gestampt.
En ook hier weer : te weinig instructeurs, te weinig plekken

Om meteen een antwoord te geven op een vraag die toch wel gesteld gaat worden :
Nee, ja kan paraat geen extra mensen wegtrekken om instructeur te maken omdat dat dus weer een cruciale functie vrijlaat waar nog niemand voor opgeleid is. (virtuele cirkel iemand ?)

Ik moet er wel bijzeggen :
Trump & consorten had denk ik niemand zien aankomen, of niet op deze manier.
Dat gezegd :
De conses was de laatste jaren al om meer EU geproduceerde systemen te kopen, in plaats van afhankelijk te blijven van de VS, dus iemand had wel het licht gezien.

Zijn we klaar voor een grootschalig conflict, RF vs EU of nog beter VS vs EU : nope, nog niet misschien.
Komen we er wel ?
Ja, maar het gaat even duren.

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 20-01-2026 22:43 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
dierkx36 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:36:
[...]

Die clubs waar jij mee te maken heb ken ik.

Om je even een beeld te geven van hoe het er nu bijstaat (zonder m'n baan in gevaar te brengen) :
NATRES heeft geen opleidingsplekken meer, en de meeste NATRES bataljons zijn bijna volledig gevuld.

AMO (BOKEL zoals het tegenwoordig heet) zit bom vol.
Er kan niks bij omdat er gewoon echt geen instructeurs meer zijn, of plaats.
Legering : momenteel godzijdank dat iedereen dicht bij zijn woonplaats gelegerd wilt worden en niet zoals vroeger her en der verspreid over den landen, want er is gewoon geen legering meer.

VTO's (Vaktechnische Opleidingen) : alles word er doodgestampt.
En ook hier weer : te weinig instructeurs, te weinig plekken

Om meteen een antwoord te geven op een vraag die toch wel gesteld gaat worden :
Nee, ja kan paraat geen extra mensen wegtrekken om instructeur te maken omdat dat dus weer een cruciale functie vrijlaat waar nog niemand voor opgeleid is. (virtuele cirkel iemand ?)
Deze info gaat dan idd weer volledig langs mij heen, ik hou mij voornamelijk bezig met infrastructuur maar bij ons wordt er bijvoorbeeld nog steeds schijnheilig gedaan over natura 2000 gebied :') (gelukkig bij defensie al lang niet meer).
Ik moet er wel bijzeggen :
Trump & consorten had denk ik niemand zien aankomen, of niet op deze manier.
Dat gezegd :
De conses was de laatste jaren al om meer EU geproduceerde systemen te kopen, in plaats van afhankelijk te blijven van de VS, dus iemand had wel het licht gezien.

Zijn we klaar voor een grootschalig conflict, RF vs EU of nog beter VS vs EU : nope, nog niet misschien.
Komen we er wel ?
Ja, maar het gaat even duren.
Ik denk dat niemand dit aan heeft zien (kunnen) komen, de VS stuurt al wel sinds Bush/Obama aan dat de EU onafhankelijker moet worden van de VS maar niemand had zien aankomen dat de VS binnen een jaar een "vijand" van de EU zou worden (wat overigens stapel gek is...)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:12
Op psychologisch vlak zullen er waarschijnlijk wel parallellen zijn met bijvoorbeeld covid.

Niets aan de hand, tot er plots wel iets aan de hand is.

Als de mensen het echt beginnen te voelen (geld, beperking vrijheid,...) dan mogen we ons ook weer aan een gelijkaardig traject van (pseudo)-experten voor/tegen, complotten, verzet,... verwachten.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tsja, niks nieuws wat mij betreft. NAVO != EU/Europa... In Trump zijn werelbeeld hoort Groenland bij de VS. Daardoor kan de NAVO, die volgens Trump toch bijna geheel wordt voorzien door de VS, daar worden voorzien van een sterke basis voor de verdediging van het arctisch gebied. Dat is uiteraard iets waar de NAVO natuurlijk, en Rutte in het bijzonder, alleen maar gelukkig mee kunnen zijn.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:16
Q: Do you want your Board of Peace to replace the UN?
TRUMP: Well, it might. The UN should have settled every one of the wars I settled.

Trump valt Zelensky openlijk aan in het Witte Huis, terwijl hij ondertussen de rode loper uitrolt voor Poetin.
We hoeven geen Sherlock Holmes te zijn om te zien wat hier gebeurt: Trump gedraagt zich als een vazal van het Kremlin.

Zelensky gaat morgen niet naar Davos, maar Russische afgevaardigden wel.
De richting is duidelijk.

Morgen volgt vermoedelijk de “grand finale”:
de EU moet stoppen met immigratie,
stoppen met groene initiatieven,
en opnieuw energie afnemen van Rusland.

En alsof dat nog niet genoeg is, dreigt Trump met het innemen van Groenland, zaait hij twijfel over het voortbestaan van de NAVO, en hint hij erop dat hij liever een alternatief bondgenootschap bouwt — samen met een club autoritaire leiders.

Dit is geen chaos.
Dit is een patroon.

https://x.com/atrupar/status/2013705977799876759?s=20

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:19
C00P schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:43:
TRUMP: Well, it might. The UN should have settled every one of the wars I settled.
Volgens mij wil hij geen Boared of Peace, maar is hij Bored of Peace…

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat hij dat niet zou schromen als hij de kans kreeg.
Trump heeft het al een tijdje over het annexeren van Canada, hij noemt de Canadese MP ook 'gouverneur' en heeft al meermaals naar Canada gerefereerd als de 51e staat.

Canada staat alleen even op de 2e plek, maar is vast de volgende na Groenland.

• Brent

Dit is geen chaos.
Dit is een patroon.
Het is exact, maar dan ook exact hoe Trump zijn privé business runt, met de Mar a Lago club waar je toegang koopt. De VN is een club die niet van hem is, waar hij niets te zeggen heeft, waar niet naar hem opgekeken wordt en waar hij niets aan verdient. Dit "board of peace" is Mar a Lago XL.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zorgwekkend is ook die blijvende leugens over alle beeindigde oorlogen. Als ie nou eens gedaan had wat ie altijd had beloofd; de oorlog in Oekraine stoppen binnen 24 uur.... zelfs dat is een leugen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12

Garyu

WW

Llopigat schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Vind ik niet eens zo erg eigenlijk. De FAA is veeel makkelijker met dingen dan de Europese luchtvaartregulators en daardoor wordt het vaak gebruikt als een goedkope manier om de Europese standaarden te ontwijken.
Say what? Pre-737-Max misschien. Dat is in de afgelopen jaren sterk veranderd...
Als je hier jarenlang met een Amerikaans kenteken rond gaat rijden wordt daar ook tegen opgetreden. Voor zakenjets die elke week aan de andere kant van de oceaan zitten kan ik me er nog wat bij voorstellen maar bij zo'n Cirrus SR22 genoemd in het artikel (ongeveer de grootte van een Cessna 172 alleen een stuk luxer en absoluut geen 'privéjet') slaat het nergens op dat ze hem niet gewoon hier registreren.

Het is ongetwijfeld als pesterij bedoeld hoor, maar onze Europese luchtveiligheid zal er wel op vooruitgaan (en de inkomsten aan belasting e.d. ook).
Dit soort vliegtuigen zijn geen gevaar voor de Europese luchtveiligheid. Dit is gewoon pesten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:43:

Ik denk dat niemand dit aan heeft zien (kunnen) komen, de VS stuurt al wel sinds Bush/Obama aan dat de EU onafhankelijker moet worden van de VS maar niemand had zien aankomen dat de VS binnen een jaar een "vijand" van de EU zou worden (wat overigens stapel gek is...)
De VS zit al sinds eind jaren negentig een beetje in een spagaat; Ze hebben ook door dat andere landen veel meer bespaard hebben op Defensie wat betreft 'grote' vaste legers en grootschalige capaciteiten, en zijn altijd bang geweest de "big bad bully" van de NATO te zijn terwijl alle andere landen kleinschalige mobiele militaire capaciteiten aanhouden...

Daarom bestaat er al lang een interne discussie rondom 'normen' voor Defensie bestedingen (bv de 2% norm, die op de 2014 Wales Summit bepaald werd ... overigens, deze was geen vaste normn, hooguit een losse 'commitment' die in de officiele slotverklaring niet eens vermeld is en dus toen ook niet ondertekend werd)...
De exacte bepaling is 2% van het GDP gegarandeerd besteden aan Defensie en minimaal 20% van de Defensiebestedingen die moeten gaan naar groot materiaal (overigens meestal ook van amerikaanse leveranciers).

Anderszijds is Amerika echter óók doodsbang altijd ervoor geweest dat Europa, als men ze zou dwingen om onafhankelijker te worden, dat ook daadwerkelijk zou gaan doen en dan een zelfstandige militaire unie zou gan oprichten...
Die mogelijkheid is door de amerikanen altijd hardnekkig gedwarsboomt, en zelfs openlijk en pro-actief tegengewerkt. (bv rond het Lissabon verdrag dat ook een Veiligheids- en Defensie-component zou hebben en waarbij de VS zich heel direkt ingemengd hebben in wat de EU volgens hen wél of niet op Defensie-gebied mocht gaan doen.)

Er zijn wat redenen om te stellen (bv een aantal speeches van veiligheidsadviseur generaal Brent Snowcroft, een uitgesproken tegenhanger van een al te onafhankelijk en eigenzinnig handelend europa en iemand die voortdurend waarschuwde dat in europa anti-amerikaanse sentimenten konden opkomen; ook te zien als de Henri Kissinger van de periode 1990-2000s) dat al rond 1991 de keuze NATO open te stellen voor oost-europese ex-Warschau-pact staten (en specifiek óók Rusland, dat toen ook uitgenodigd werd om te denken aan toetreding tot de NATO) door Amerikaanse veiligeidspolitici bewust ook ondersteunt werd om West-europa te hinderen al te onafhankelijk te worden, de inschatting was dat juist oost-europese staten beter beinvloedbaar waren voor de USA, met goed egrond en iets dat ook gebleken is.

De reden daarvoor is dat Amerika ook weet dat eigenlijk europa ook een grote concurrent zou kunnen zijn, als ze als eenheid optreden op het wereldtoneel.
Of bv het kan uitnutten om zélfstandig deals te gaan sluiten met andere grote spelers.... bv Europa zou kunnen aanschurken tegen China, Brazilie, Indie en Zuid-Afrika en dan plots de USA in de isolatie gedreven zou kunnen worden... dan is het snel voorbij met het idee dat Amerika de Grootste Supermacht is en de wereld haar dictaten kan opleggen...

Het vreemde is dat de kleuterschool-strategie van Trump vooral dat lijkt te doen... Europa krijgt nu een snelstoomcursus zelfstandig worden en is nu wel gedwongen een eenheid te vormen, en deze druk lijkt ook relatief veel en snel dingen mogelijk te maken.
Het is zeker niet ondenkbaar dat de huidige hals-over-kop olifant-in-de-porseleinkast-politiek van trump op de lange termijn vooral de VS zelf schade aandoet ... Dat ze juist invloedsmogelijkheden snel verliezen, als hun huidige partners zich afwenden en bv zich openstellen voor het maken van deals met andere globale spelers.

Bv is het voor Europa bv helemaal geen al te gek idee de verstandhouding met China sterk te verbeteren... er zijn weinig direkte serieuze conflict-gebieden, buiten misschien 'morele' issues (die zacht gezegd toch vaak makkelijker door politici terzijde geschoven kunnen worden, als er economische of militaire voordelen bij te behalen vallen)
https://www.brookings.edu...agining-europes-security/

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 21-01-2026 09:45 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:41
RM-rf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:11:
[...]
<prima betoog>

Bv is het voor Europa bv helemaal geen al te gek idee de verstandhouding met China sterk te verbeteren... er zijn weinig direkte serieuze conflict-gebieden, buiten misschien 'morele' issues (die zacht gezegd toch vaak makkelijker door politici terzijde geschoven kunnen worden, als er economische of militaire voordelen bij te behalen vallen)
https://www.brookings.edu...agining-europes-security/
Het punt is dat we niet kunnen kiezen welke handelspartners welke moraal overeind houden en het is teven ook wel erg selectief: onze olie komt al decennia van landen waar ze zo nu en dan nog mensen onthoofden of vrouwen onderdrukken.

Dat maakt niet dat je je handelsrelatie niet als softpower kunt gebruiken, maar ook dat je ergens de koloniale gedachte dat je jouw wereldbeeld kunt opdringen aan de rest los moet laten. Zeker als het gaat om je prioriteit: het beschermen van dat wereldbeeld in je eigen omgeving. Want die staat onder druk door invloeden van andere partijen, met ladingen desinformatie die vervolgens immigratie daar de schuld van geven (wat ook een aandeel heeft in verandering, maar toch).

Dus ja: China is een partij om beter mee te leren 'dealen', maar ook te realiseren wat hun doelen zijn. De disintegratie van Europese productiecapaciteit. Er zal dus een gelijkwaardigere insteek moeten komen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Mja China zit volgens mij ook niet echt te wachten op samenwerking met Europa, het zijn eerder vijanden van ons als je ziet wat er afgelopen jaren allemaal gebeurt is kan je moeilijk ineens vrienden worden met China lijkt mij.

Ik heb er weinig verstand van hoor vergeleken met sommige mensen hier, maar Europa lijkt het vooral zelf te moeten doen. Maar ik begrijp toch dat we nog veel te afhankelijk zijn van VS voor militair materiaal etc voorlopig dus eigenlijk komt het er gewoon op neer dat we alleen maar kunnen toekijken voorlopig als VS besluit Groenland in te lijven toch? Trump zal echt niet onder de indruk zal zijn van onze handels bazooka en daar natuurlijk weer ergere tegenmaatregelen tegenover stellen waar wij dan weer van gaan bibberen in Europa? of heb ik het compleet mis en kunnen we wel degelijk al een vuist vormen tegen VS op dit moment?

Bizarre tijden. Ook pijnlijk dat je veel Amerikanen ziet op instagram van witte huis etc die het gewoon eens zijn met het inlijven van Groenland. Zullen wel vooral MAGA cult zijn maar het wekt toch wel hopeloosheid bij mij op, wat gaat er in die mensen om dat ze zo erg op zichzelf gericht zijn in dat land en schijt hebben aan de wereld.

[ Voor 16% gewijzigd door Stylze op 21-01-2026 09:55 ]

Playstation 5

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brazos schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 06:52:
[...]

Trump heeft het al een tijdje over het annexeren van Canada, hij noemt de Canadese MP ook 'gouverneur' en heeft al meermaals naar Canada gerefereerd als de 51e staat.

Canada staat alleen even op de 2e plek, maar is vast de volgende na Groenland.
Grappig genoeg heeft ie Carney -voor zover ik terug kan vinden- nog nooit Governor genoemd.
Zelfs een keer per ongeluk Mr. President.

Lijkt er toch op dat ie een beetje anders om gaat met stevige persoonlijkheden.

@Stylze China kan niet zonder Europa als afzetmarkt. En dat weten ze. We zullen alleen als Europa eensgezind een eigen plek moeten vinden in deze wereld.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2026 09:52 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Grappig genoeg heeft ie Carney -voor zover ik terug kan vinden- nog nooit Governor genoemd.
Zelfs een keer per ongeluk Mr. President.

Lijkt er toch op dat ie een beetje anders om gaat met stevige persoonlijkheden.

@Stylze China kan niet zonder Europa als afzetmarkt. En dat weten ze. We zullen alleen als Europa eensgezind een eigen plek moeten vinden in deze wereld.
Ik denk (vind) dat China en Europa momenteel meer met elkaar gemeen hebben dan we denken. We willen beiden een stabiele economische lange-termijn visue uitrollen. Amerika daarentegen gedraagt zich momenteel als het kleine kind dat vol de pubertijd in geschoten is.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:28
Stylze schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:50:
Mja China zit volgens mij ook niet echt te wachten op samenwerking met Europa, het zijn eerder vijanden van ons als je ziet wat er afgelopen jaren allemaal gebeurt is kan je moeilijk ineens vrienden worden met China lijkt mij.
Het ligt eraan wat voor samenwerking denk ik. Handel is belangrijk voor China, dus samenwerking op dat gebied zien ze best wel zitten zou ik zeggen. Wat er de afgelopen jaren precies gebeurd zou zijn is me niet helemaal duidelijk, wellicht kan je dat toelichten? Ik heb het idee dat ze minder sterk (en openlijk) anti-EU zijn dan Rusland en de VS, hoewel ze natuurlijk wel makkelijker handel kunnen drijven als we uiteenvallen en kleine landjes zijn, maar dat zal gelden voor alle niet-EU-landen.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:08
Ook pijnlijk dat je veel Amerikanen ziet op instagram van witte huis etc die het gewoon eens zijn met het inlijven van Groenland
Sinds er in een onderzoekje heeft gestaan dat op X de meeste Maga accounts uit Bangladesh, Nigeria of Oost Europa komen, neem ik het gehalte Amerikanen op Socials met die mening met een korreltje zout

• olafmol
Alex_79 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Sinds er in een onderzoekje heeft gestaan dat op X de meeste Maga accounts uit Bangladesh, Nigeria of Oost Europa komen, neem ik het gehalte Amerikanen op Socials met die mening met een korreltje zout
Je kunt gewoon alle socials, inclusief nu.nl reacties, het beste negeren. Daar zit echt zoveel "farm shit" en geautomatiseerde accounts achter, dat is niet meer normaal. Het geeft echt geen enkele indicatie, sterker nog, creeert alleen maar heel veel ruis en leidt de aandacht af van wat er daadwerkelijk relevant is.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:34
Stylze schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:50:
De EU en China zijn samen goed voor bijna 30% van de wereldwijde handel in goederen en diensten en voor meer dan een derde van het mondiale bbp.

China is de op twee na grootste handelspartner van de EU op het gebied van zowel goederen als diensten, en de EU is de belangrijkste handelspartner van China.

Belangrijkste goederen die de EU uit China importeert:
- Telecommunicatie- en audioapparatuur
- Kantoormachines, computers en overige
- Elektrische machines en apparatuur

Belangrijkste goederen die de EU naar China exporteert:
- Personenauto's en motorvoertuigen
- Onderdelen van motorvoertuigen
- Machines

Bron: https://www.consilium.eur...ographics/eu-china-trade/

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

NiGeLaToR schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Dus ja: China is een partij om beter mee te leren 'dealen', maar ook te realiseren wat hun doelen zijn. De disintegratie van Europese productiecapaciteit.
kun je dit uitleggen? waarom zou het China's doel zijn de europese productiecapaciteit te 'desintegereren" ?

Ieder machtsblok zal zelf haar economische positie willen versterken, en voor China is europa vooral een afzetgebied van haar eigen productie, waarbij ze een zeker concurrentievoordeel hebben van relatief lage productiekosten.
Het is voor China helemaal niet van belang andere te desintegreren, maar ze zullen wel zeker willen garanderen dat europa een voor hen gunstig afzetgebied blijft en deze haar producten blijft afnemen.

Hooguit lijkt China wel een grote controle te willen hebben over de gehele leverketens, zowel de compete transportroutes alsook controle of zelfs eigendom van havens en luchthavens in europa zelf.
daarin ben ik het wel eens dat dat ook gezien moet worden als een handels-strategisch risico, en men daarover zeker niet de controle moet willen verliezen (en het gevaarlijk is bv vanuit neo-liberale sentimenten bv oost- en zuid-europese landen gaat dwingen dat soort controle door hun overheden op te geven, zoals bv de verkoop van de Port of Piraeus aan COSTCO en uitbreiding vand e belangen in de haven van Hamburg door chinese investeerders)

Dat is verder echter ook niks meer of minder wat ook Amerika doet in haar omgang qua handel met andere machtsblokken... De vraag is vooral of China dit aggressiever zou doen dan de VS... recentelijk heeft Trump tweemaal nu tijdens zijn regeerperiodes zich op een stuk aggressievere en dicterende manier opgesteld jegens partners dan dat China ooit zelf tegen partners gedaan lijkt te hebben in de internationale politiek (ik kan me recentelijk hooguit een voorbeeld herinneren waarbij tussen China en Australie het hard toeging toen China vond dat Australie te openlijk kritiek jegens hen had rondom de opstelling rondom hun COVID-politiek in begin 2020 ... verder is China veelal veel diplomatieker en valt er economisch goed met hen te praten, maar ze reageren wel heel scherp als ze het gevoel hebben dat buitenlandse machten hun binnenlandse politiek kritiseren)

Europa heeft wel natuurlijk een aloud probleem met de afhankelijkheid van resources en energie, waarbij ze grotendeels van import afhankelijk zijn (overigens, China heeft dat op Energie-gebied even goed).
Disruptie van logistieke ketens zijn voor europa relatief risicovol en zijn zeker iets waarvoor Europa zich moet indekken (maar dat betreft evengoed ).

An sich moet, los van Defensie en Veiligheid Europa dat punt zeker ook goed in de gaten houden, in hoeverre men kwetsbaar is bij een potentiele ineenstorting of zware hindering van logistieke leverketens en energieverzorging ... en in welke zin men 'tezeer' afhankelijk is van andere machtsblokken ..., echter dat is niet China-specifiek, op dat punt is het evengoed goed te stellen dat Amerika op dat punt evenzeer een concurent en potentiele bedreiging kan zijn, als dat China dat is .... (om van Rusland al helemaal niet te spreken als militaire bedreiging met terrirotriale claims, maar ik voorlopig zal het zeker niet zijn dat men van gas, olie en zelfs kolen geheel los van rusland _kan_ komen)...
De truc hierbij is vooral ook te kijken naar de mate van afhankelijkheid en hoeveel speelruimte en andere potentiele aanbieders er zijn, niet alle kaarten op één handelspartner/handelsblok te zetten.

Overigens, om enigszins terug te komen naar het oorspronkelijke onderwerp van Militaire onafhankelijkheid...
Een zelfstandig sterk leger is natuurlijk esssentieel ook voor handelsbelangen en het controleren van handelsroutes; De opbouw van een europees leger zou daarop ook gericht moeten zijn, om via die militaire capaciteiten ook een betere mogelijkheid te hebben de eigen handelsbelangen en handelsroutes te beschermen en controleren.

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 21-01-2026 10:21 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het Trump effect is vooral dat iedereen wegrent van de VS. Ik had daar een soort van gesprekje over met iemand op YT en die deed het wat betreft de VS en China eigenlijk best goed verwoorden.

China is georganiseerd kwaad
VS is chaotisch kwaad

Alhoewel we als EU weten dat China ook niet geweldig is volgen ze structuur en orde en kun je ermee praten en zaken afspreken die ze nakomen. Met de VS kan dat gewoon niet.

Als ik kijk naar wat er op Davos wordt gezegd door EU leiders dan is heel duidelijk dat men weet hoe laat het is en wat men moet doen. Ik hoop alleen dat het klapvee wat moet stemmen ook inziet dat een anti-EU stem een stem is tegen eigen beurs.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:59
Auredium schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:15:
Het Trump effect is vooral dat iedereen wegrent van de VS. Ik had daar een soort van gesprekje over met iemand op YT en die deed het wat betreft de VS en China eigenlijk best goed verwoorden.

China is georganiseerd kwaad
VS is chaotisch kwaad

Alhoewel we als EU weten dat China ook niet geweldig is volgen ze structuur en orde en kun je ermee praten en zaken afspreken die ze nakomen. Met de VS kan dat gewoon niet.

Als ik kijk naar wat er op Davos wordt gezegd door EU leiders dan is heel duidelijk dat men weet hoe laat het is en wat men moet doen. Ik hoop alleen dat het klapvee wat moet stemmen ook inziet dat een anti-EU stem een stem is tegen eigen beurs.
Ik ben voor een verenigd europa maar volgensmij is het fundament ook aardig rot.
Europa kan heel machtig en sterk zijn maar wij hebben zwakke leiders, teveel (doorgeschoten) regels en durven niet hard in te grijpen. En decennialang geleund op de amerikanen.

Ik hoop echt dat dit gedoe nu met rusland en de VS ervoor zorgt dat europa ontwakkt uit haar slaap en nu eens ballen toont.

• P-Rock
Trump is geen man van zijn woord en kan elk moment van mening veranderen. Daar is geen goede handelsrelatie mee aan te gaan als meneer weer eens dreigt met handelstarieven omdat hij zijn zin niet krijgt of met het verkeerde been uit bed is gestapt. Aangezien we nog minstens 3 jaar last hebben van die malloot en zijn kliekje ja-knikkers kunnen we maar beter handelsakkoorden met de rest van de wereld sluiten die het stokje kunnen overnemen en de handel met de VS tot een minimum beperken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
nafofella schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Ik ben voor een verenigd europa maar volgensmij is het fundament ook aardig rot.
Europa kan heel machtig en sterk zijn maar wij hebben zwakke leiders, teveel (doorgeschoten) regels en durven niet hard in te grijpen. En decennialang geleund op de amerikanen.

Ik hoop echt dat dit gedoe nu met rusland en de VS ervoor zorgt dat europa ontwakkt uit haar slaap en nu eens ballen toont.
We hebben geen zwakke leiders. We hebben teveel radicaalrechtse populisten die al jaren proberen landsbesturen en de EU te verzwakken. De huidige situatie bevestigt dat "Nooit Meer" betekent dat radicaalrechts uitgebannen moet worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wozmro schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:51:
Op psychologisch vlak zullen er waarschijnlijk wel parallellen zijn met bijvoorbeeld covid.

Niets aan de hand, tot er plots wel iets aan de hand is.

Als de mensen het echt beginnen te voelen (geld, beperking vrijheid,...) dan mogen we ons ook weer aan een gelijkaardig traject van (pseudo)-experten voor/tegen, complotten, verzet,... verwachten.
"onder druk wordt alles vloeibaar"
MIsschien moet de EU van deze crisis dan weer gebruik maken om Orban gewoon te kicken uit de EU en landen alleen nog toe te laten als EU gunstig gezind zijn. Gewoon er doorheen rammen. Wat gaat men er tegen doen? Een beetje miepen dat dit niet hoort.

Dit dus.

• P-Rock
Het is sowieso zaak om dwarsligger Hongarije uit de EU te knikkeren, of totaal te negeren bij stemmingen.

• NiGeLaToR
@RM-rf staatssteun om structureel industrie te ondermijnen.

Her simpele feit dat ik halve warenhuizen voor 0€ kan laten bezorgen maar een pakje terugsturen > 25€ kost is economisch gezien onmogelijk. Onder kostprijs inkopen heeft tóch een prijs.

Idem met productie van feitelijk alles. De PV industrie was een van de eersten waarvan we ontdekten niet te concurreren met andere producenten, maar met een heel land.

Auto’s bussen treinen electronica - het is met alles zo. Dus vrije handel met Chinese bedrijven bestaat niet, alleen handel met China bestaat.

Tot we dit accepteren zal er elke keer een industrie sneuvelen. Auto industrie is de volgende.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

nafofella schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat het tweedelig is waarom de EU zich vrij zwak opstelt.
Ik deel de mening dat de EU nog wat te week is omdat ze moeten wennen aan de nieuwe status quo van de wereldorde. Maar ik vermoed ook dat we qua militair niveau we nog niet goed op dreef zijn. Dit komt wel maar slechts geleidelijk. Renault heeft bijvoorbeeld aangekondigd 600 nieuwe drones per maand te gaan bouwen (20 per dag, is niet super veel maar toch).

Anderzijds probeert de Eu nog steeds van de magere walletjes te eten die ze hebben wat betreft Oekraine. Alhoewel daar wel vorderingen in lijken te komen. Het feit dat er een troepenmacht internationaal wordt opgebouwd voor als er een bestand is betekend effectief ook dat Rusland zelf al heeft aangegeven akkoord te gaan met buitenlandse troepen die orde handhaven in Oekraïne. Iets wat ze voorheen nooit zouden accepteren. Ik zie dat echter niet een verdienste van Trump maar eerder een natuurlijk gevolg van de slechte situatie in Rusland zelf. De VS heeft enkel beleid doorgevoerd wat al door Biden was ingezet grotendeels.

Dat de EU ook een nieuwe vergadering na Davos heeft ingepland is omdat ze vermoeden dat Trump zijn Groenland eis gaat handhaven. Ik kijk niet uit naar die speech omdat ik weet dat het een speech is bedoeld voor het promoten van Amerikaans imperialisme en het losweken van woede.
Dat gezegd hebbende gaat de VS qua rente op hun schuld over een magische barriere binnenkort van wat ik begrepen heb. Ik meen een triljoen aan rente per jaar op de schuld wat ze hebben. Dat is geld wat ze moeten betalen ongeacht of ze de schuld zelf gaan terug betalen of niet. Stel jij je voor dat de rente op jouw schuld een triljoen per jaar doet aantikken. Dat is dodelijk, zelfs voor de VS en de tarrffs niet te redden want de tarrifs hebben tussen de 2 en 3 miljard weten op te brengen die wat beloofd is an iedereen schijnbaar door Trump.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• olafmol
Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:26:
[...]

We hebben geen zwakke leiders. We hebben teveel radicaalrechtse populisten die al jaren proberen landsbesturen en de EU te verzwakken. De huidige situatie bevestigt dat "Nooit Meer" betekent dat radicaalrechts uitgebannen moet worden.
Exact dit. Types als Wilders en Orban die, net als Trump, schreeuwen dat alles kapot is en we een probleem hebben dat door links/woke/buitenlanders is gecreeerd, puur op het onderbuikgevoel van de massa acteren, en hopen daarmee aan de macht te komen, zodat ze vervolgens zelf hun vieze bruine agendas kunnen gaan uitvoeren en hun zakken kunnen vullen. Oppassen voor dat soort ratten. Luister niet naar hun praatjes maar kijk naar hun daadwerkelijk gedrag, dan zie je genoeg.

Europa doet het best goed, juist rustig blijven en samen blijven werken, is het devies. Alles beter dan paniekvoetbal en Trump-achtige spierballentaal. TACO anyone? Kijk ook maar eens naar hoe de Chinezen en Canadezen zich gedragen, dat is een beter voorbeeld voor lange termijn stabiliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 21-01-2026 10:34 ]

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:26
@FunkyTrip @P-Rock Ze hebben letterlijk verkiezingen waarbij ze misschien van Orban af kunnen komen over een paar maanden. We kunnen beter tijdelijk hun vetorecht afpakken in plaats van ze uit de EU te schoppen (als we daadwerkelijk op het punt komen dat we regels opzij gaan zetten).

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ErikT738 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:37:
@FunkyTrip @P-Rock Ze hebben letterlijk verkiezingen waarbij ze misschien van Orban af kunnen komen over een paar maanden. We kunnen beter tijdelijk hun vetorecht afpakken in plaats van ze uit de EU te schoppen (als we daadwerkelijk op het punt komen dat we regels opzij gaan zetten).
Mits die verkiezingen eerlijk verlopen inderdaad, ik weet niet of het daar intussen net zo erg is als in Rusland. Het probleem is wel dat Tsjechië nu ook een extreem rechtse Trump adept aan de macht heeft, dus we ruilen dan het ene voor het andere dwarsliggende land in.

Ik zou graag zien dat er serieus meer werk wordt gemaakt van die Coalition of the Willing als een eventuele spirituele opvolger van de NATO, mocht de US definitief afhaken. Die organisatie is toch al in gang gezet ten gunste van Oekraïne. Laat daar dan ook landen als Canada en Australië bij aansluiten als ze dat willen, dat hoeft wat mij betreft niet beperkt te blijven tot Europese landen.

• NiGeLaToR
Wellicht iets doen aan de reden dat mensen tegen hun eigen belang op extremisten stemmen?

Uiteindelijk zijn we allemaal overgeleverd aan wat social media mensen doet laten geloven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

olafmol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Exact dit. Types als Wilders en Orban die, net als Trump, schreeuwen dat alles kapot is en we een probleem hebben dat door links/woke/buitenlanders is gecreeerd, puur op het onderbuikgevoel van de massa acteren, en hopen daarmee aan de macht te komen, zodat ze vervolgens zelf hun vieze bruine agendas kunnen gaan uitvoeren en hun zakken kunnen vullen. Oppassen voor dat soort ratten. Luister niet naar hun praatjes maar kijk naar hun daadwerkelijk gedrag, dan zie je genoeg.

Europa doet het best goed, juist rustig blijven en samen blijven werken, is het devies. Alles beter dan paniekvoetbal en Trump-achtige spierballentaal. TACO anyone? Kijk ook maar eens naar hoe de Chinezen en Canadezen zich gedragen, dat is een beter voorbeeld voor lange termijn stabiliteit.
Dit verhaal houdt stand tot de volgende verkiezingen.

Polen, Duitsland, Frankrijk, UK, Italie... De populisten winnen overal...

Om nog maar te zwijgen over Oekraine over een paar jaar... Zelfs als de Special Military Operation tot een einde komt, hebben we een tot de tanden bewapend land, waarvan je ook maar moet hopen dat de verkiezingen de goede kant op vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2026 10:54 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03

FunkyTrip

Funky vidi vici!

ErikT738 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:37:
Dat is eigenlijk een betere oplossing inderdaad. weet waar je voor stemt wordt er dan wellicht ingeramd bij de stemmers ook. Als je op een anti-EU partij stemt, dan heeft dat direct gevolgen voor de samenwerking met de EU.

Dit dus.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:08
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Om nog maar te zwijgen over Oekraine over een paar jaar... Zelfs als de Special Military Operation tot een einde komt, hebben we een tot de tanden bewapend land, waarvan je ook maar moet hopen dat de verkiezingen de goede kant op vallen.
daarom des te opvallender dat ik gisteren Bardella een speech over een Sterk Europa hoorde geven. Populisme ja, maar euro sceptisch begint af te breken

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:26
NiGeLaToR schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:48:
Wellicht iets doen aan de reden dat mensen tegen hun eigen belang op extremisten stemmen?

Uiteindelijk zijn we allemaal overgeleverd aan wat social media mensen doet laten geloven.
Ik mag hopen dat Twitter en Facebook en dergelijke per direct op zwart gaan als we daadwerkelijk in oorlog komen met de VS. Het is idioot dat we ons op deze manier laten manipuleren door een land wat zich vijandig opstelt. We hebben eigenlijk vandaag nog Europese varianten zonder winstoogmerk van alle typen social media nodig.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

FunkyTrip schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Dat is eigenlijk een betere oplossing inderdaad. weet waar je voor stemt wordt er dan wellicht ingeramd bij de stemmers ook. Als je op een anti-EU partij stemt, dan heeft dat direct gevolgen voor de samenwerking met de EU.
Dat is een beetje alsof je aan een vegetariër gaat uitleggen dat je als je geen vlees meer wil eten dat er dan geen dieren meer voor jouw consumptie geslacht gaan worden.

Eu critici willen minder van de Europese samenwerking zoals die zich de afgelopen plusminus 30 jaar gemanifesteerd heeft. Daar kan je ze inhoudelijk gelijk in geven of niet, maar ze debiel verklaren draagt niet bij.

Jesse Frederik heeft deze week in zijn podcast een interessant gesprek met Mark Bovens, waar de tegenstelling tussen globalistisch/universalistisch en nationalistisch/particularistisch wordt uitgewerkt (sterk gecorreleerd met hoog opgeleid vs laag opgeleid), waarbij de nationalistische groep in de beleidsprioriteiten altijd het onderspit delft. Dan kan je die groep uitmaken voor fascisten/dombo's/racisten maar daarmee vergroot je het probleem wel.

• P-Rock
ErikT738 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik mag hopen dat Twitter en Facebook en dergelijke per direct op zwart gaan als we daadwerkelijk in oorlog komen met de VS. Het is idioot dat we ons op deze manier laten manipuleren door een land wat zich vijandig opstelt. We hebben eigenlijk vandaag nog Europese varianten zonder winstoogmerk van alle typen social media nodig.
Terug naar Hyves!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Afwachten. Er zijn verschillende zaken die spelen.
1) De wereldsituatie is veranderd. Veel Rechtse partijen nemen afstand van de VS. Die afstand nemen van dat politieke machtsblok is zoeken naar een nieuw machtsbok. Ze zullen Rusland niet snel kiezen want dat zouden ze al hebben gekozen ipv de VS initieel.
2) Er is een echte push voor een sterker Europa. Niet alleen politiek maar ook sociaal. Alhoewel er mensen zijn die hopeloos anti-establishment zijn zullen veel mensen inzien dat Europa sterker moet worden. Niet iedereen is zo dom om nu voor isolationisme te stemmen.
3) Het is geen enkele vloeiende beweging. Orban staat er slecht voor en het VK wilt weer terug bij de EU.

Ik deel de mening dat rechts nationalisme de Eu verzwakt en vooral slecht is voor de mensen in die landen zelf. Ik deel ook de mening dat wij dit nu niet kunnen gebruiken. Maar de tekenen zouden ook voor de bevolking duidelijk moeten zijn aangezien zowel de VS als Rusland het proberen aan te wakkeren mag duidelijk zijn dat het voor de EU en de landen individueel niet goed is. De EU moet dus ook weerbaar worden tegen dit soort nationalisme. Maar dat komt overeen met federalistisch. Federalistisch betekend dat landen rechten moeten inleveren en we moeten ervoor zorgen dat het extremistische versplintering doet voorkomen. Dan maar wat mensen in de uiterste hoekjes politiek isoleren.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05
Auredium schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Afwachten. Er zijn verschillende zaken die spelen.
1) De wereldsituatie is veranderd. Veel Rechtse partijen nemen afstand van de VS. Die afstand nemen van dat politieke machtsblok is zoeken naar een nieuw machtsbok. Ze zullen Rusland niet snel kiezen want dat zouden ze al hebben gekozen ipv de VS initieel.
2) Er is een echte push voor een sterker Europa. Niet alleen politiek maar ook sociaal. Alhoewel er mensen zijn die hopeloos anti-establishment zijn zullen veel mensen inzien dat Europa sterker moet worden. Niet iedereen is zo dom om nu voor isolationisme te stemmen.
3) Het is geen enkele vloeiende beweging. Orban staat er slecht voor en het VK wilt weer terug bij de EU.

Ik deel de mening dat rechts nationalisme de Eu verzwakt en vooral slecht is voor de mensen in die landen zelf. Ik deel ook de mening dat wij dit nu niet kunnen gebruiken. Maar de tekenen zouden ook voor de bevolking duidelijk moeten zijn aangezien zowel de VS als Rusland het proberen aan te wakkeren mag duidelijk zijn dat het voor de EU en de landen individueel niet goed is. De EU moet dus ook weerbaar worden tegen dit soort nationalisme. Maar dat komt overeen met federalistisch. Federalistisch betekend dat landen rechten moeten inleveren en we moeten ervoor zorgen dat het extremistische versplintering doet voorkomen. Dan maar wat mensen in de uiterste hoekjes politiek isoleren.
Het wordt tijd voor wat linkse / progressieve populisten.

Het wordt ze op een schoteltje aangegeven: een gemeenschappelijke vijand is zichzelf aan het creëeren. Hoe makkelijk is het om dat beeld te gebruiken om ouderwets 'rally around the flag' op te bouwen in je politieke narratief?

De bestaande non-populistische politici zijn goed door hun gematigdheid, respect voor wet- en regelgeving, maar in hun discours zouden ze veel meer gebruik moeten maken van de trucs waarvan populisten zich ook bedienen.

Will the real next leader please stand up?

XMCS Netherlands

• Requiem19
In ander nieuws, de Treasury State Secretary (Scott Bessent), noemt Denemarken simpelweg 'irrelevant'.

https://www.theguardian.c...nd-denmark-latest-updates

Ik vind het verbazingwekkend dat we hem en gelijkgestemden überhaupt nog uitnodigen in Europa.

XMCS Netherlands

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Het wordt tijd voor wat linkse / progressieve populisten.

Het wordt ze op een schoteltje aangegeven: een gemeenschappelijke vijand is zichzelf aan het creëeren. Hoe makkelijk is het om dat beeld te gebruiken om ouderwets 'rally around the flag' op te bouwen in je politieke narratief?

De bestaande non-populistische politici zijn goed door hun gematigdheid, respect voor wet- en regelgeving, maar in hun discours zouden ze veel meer gebruik moeten maken van de trucs waarvan populisten zich ook bedienen.

Will the real next leader please stand up?
Ik weet niet zeker of we daar populisten voor moeten hebben maar we hebben in ieder geval mensen nodig die charismatisch zijn. (ik ben overigens geen linkse stemmer maar centrum maar dat even terzijde).

Voor links is het even een schok en een draaiing. Klimaat moet naar de achtergrond en op een lager pitje. Effectief daar waar we klimaat kunnen meenemen in de regelgeving kan dat natuurlijk. Maar de focus moet echt liggen op unificatie van de EU. Een enkel EU machtsblok, een EU leger en goed geregelde standaardisatie over de gehele EU.

Centraal aan deze veranderingen moet er worden afgestapt van unaniem moeten stemmen om iets er doorheen te krijgen. Dit werd door de stromannen van Poetin gebruikt om de Eu te laten stagneren in een veranderende wereld. Als dat als eerste permanent ongedaan kan worden gemaakt kan daarna de rest gemakkelijker worden doorgevoerd en kan er dus een weerbaarder EU worden gemaak.
Anyways - dat is mijn visie op de zaak.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:09:
In ander nieuws, de Treasury State Secretary (Scott Bessent), noemt Denemarken simpelweg 'irrelevant'.

https://www.theguardian.c...nd-denmark-latest-updates

Ik vind het verbazingwekkend dat we hem en gelijkgestemden überhaupt nog uitnodigen in Europa.
Dat is dezelfde die zei dat de EU nit zijn trade bazooka moet gebruiken. Die man is bang, heel bang. Vooral voor de EU en hoe Trump mogelijk met spullen gaat gooien in zijn kantoortje als die zijn zin niet krijgt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Populisten wordt niemand beter van. Als iets helder is, is het dat de kiezer zijn verantwoordelijkheid niet aan kan... Pragmatische leiders hebben we nodig, die oorzaak en gevolg helder neer kunnen zetten...

Populistische sprookjes hebben genoeg kapot gemaakt.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

NiGeLaToR schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:28:
@RM-rf staatssteun om structureel industrie te ondermijnen.
ehm, dat is geen bewijs voor de stelling dat China aanstreeft op desintegratie van europese industrie ....
Staatsteun óndermijnt'niks, het ondersteunt juist industrie in china zelf.
Het bewijst hooguit dat China zélf ook een protectionistische politiek voert... waarin ze overigens niet uniek zijn, omdat de VS exact hetzelfde doet.

Europa moet hierin hooguit eens in naar zichzelf kijken.... de aversie tegen protectionisme hangt voor bv de EU vooral samen omdat ze wilden voorkomen dat de Lidstaten hun eigen binnenlandse industrie bevoordeelden tegenover de concurrentie van andere lidstaten... maar dat is dus hooguit dan een ÉU interne' issue....
zodra ze als economische Grootmacht op het wereldtoneel ageren verliest de EU een enorm machtsmiddel als ze per definitie de mogelijkheid om de eigen industrie ook te bevoordelen door protectionisme uit enkel een 'morele' keuze .... hooguit moet de EU dan wel ook een antwoord hebben op de vraag waarom men EU-intern protectionisme bestrijd, maar het op het wereldtoneel juist zou kunnen uitdragen.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 21-01-2026 11:18 ]

• Requiem19
Auredium schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Voor links is het even een schok en een draaiing. Klimaat moet naar de achtergrond en op een lager pitje. Effectief daar waar we klimaat kunnen meenemen in de regelgeving kan dat natuurlijk. Maar de focus moet echt liggen op unificatie van de EU. Een enkel EU machtsblok, een EU leger en goed geregelde standaardisatie over de gehele EU.
Ik zie het anders: klimaat moet strategisch worden.

IPV aan het infuus van het Russisch gas liggen we zonder dat we het doorhebben aan het infuus van Amerikaans gas. Wij zijn binnen 3 jaar volledig afhankelijk geworden van de VS voor onze energievoorziening.

Hoe DOM is dit?

Strategie: focus op renewables / andere oplossingen om energie-onafhankelijk(er) te worden.

Het verhaal van klimaat moet niet worden 'de wereld vergaat, we need to do something'. Maar 'onze vijanden gaan ons pakken als we niet zelf stappen maken op energie-onafhankelijkheid'.

Het narratief moet gewoon veel veel slimmer.

XMCS Netherlands

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:
[...]

IPV aan het infuus van het Russisch gas liggen we zonder dat we het doorhebben aan het infuus van Amerikaans gas. Wij zijn binnen 3 jaar volledig afhankelijk geworden van de VS voor onze energievoorziening.

Hoe DOM is dit?

Strategie: focus op renewables / andere oplossingen om energie-onafhankelijk(er) te worden.

Het verhaal van klimaat moet niet worden 'de wereld vergaat, we need to do something'. Maar 'onze vijanden gaan ons pakken als we niet zelf stappen maken op energie-onafhankelijkheid'.

Het is inderdaad vervelend dat we qua gas momenteel kiezen tussen Rusland en de VS wat niet ideaal is. Maar transitie is vrij lastig op technisch gebied. Warmtepompen, zonnepanelen, EV's en accu's zijn vaak nog niet adequaat. Bovendien maakt dat ons juist weer afhankelijk van een netwerk aan resources zoals aardmetalen en complexe productieprocessen. Moeilijke infra.

Effectief heeft de EU best wel wat gas in de grond maar dat eruit halen is vaak klimatologisch een issue en dus schuiven we het af naar de VS en Rusland.

Het is ook een discussie wat vooral iedere winter weer doet opwaaien om logische redenen.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:13
Requiem19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Hoe DOM is dit?

Maar dat is dan helemaal niet dat het klimaat strategisch moet. De energievoorziening moet strategisch zijn. En dat bereik je toevallig met meer klimaatvriendelijke opties. Maar ook met kernenergie.

We zijn nu nog afhankelijk van twee partijen die je niet meer kan vertrouwen. De VS en Rusland.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33

Het is genuanceerd, Meloni is de kwaadste niet. Vergeleken met bijvoorbeeld Orban.
offtopic:
of Markuszower :X

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• P-Rock
Mark Rutte wordt door de Engelse pers (terecht) belachelijk gemaakt:
Trump assured reporters that he would instead hold conversations with “people directly involved” in the Greenland issue, perhaps a reference to Nato Secretary General Mark Rutte, who has previously referred to Trump approvingly as “Daddy”.

Bron: https://inews.co.uk/news/...ll-find-out-davos-4183364

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58
jaspermeul schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Maar dat is dan helemaal niet dat het klimaat strategisch moet. De energievoorziening moet strategisch zijn. En dat bereik je toevallig met meer klimaatvriendelijke opties. Maar ook met kernenergie.

We zijn nu nog afhankelijk van twee partijen die je niet meer kan vertrouwen. De VS en Rusland.
Aan de taal van verschillende leiders te horen is er ook een grens bereikt, een von der Leyen die aangeeft dat we niet over eigen territorie gaan onderhandelen, een Macron die kritischer wordt. Het EU parlement wat welwillend staat tegenover gebruik van de handelsbazooka. VK wat weer meer EU minded wordt, hebben we alleen die slappe hap uit NL die probeert te deescaleren.

'We' moeten leren onze eigen broek op te houden om minder chantabel te zijn. Ik ben het zeker eens dat renewable energy momenteel niet 'vermarkt' moet worden als groen of het klimaat maar als bittere noodzaak om niet afhankelijk te zijn van anderen. We waren het van Rusland, daar moesten we van terugkomen. We zijn het van Amerika, dat bleek ook een verkeerde zet. Wat is dan het volgende? De Sjeiks en Emirati in het Midden-Oosten? We zien nu al hoe het daar gaat als er toernooien georganiseerd worden of hoe het daar gaat wanneer zij een president leveren voor een sport organisatie.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Een sterke speech van de Canadese minister-president Mark Carney op Davos:
De strekking is als volgt:

In zijn recente toespraak in Davos (januari 2026) drong Mark Carney er bij "middelgrote mogendheden" zoals Canada op aan zich te verenigen tegen de dwang van de grote mogendheden. Hij verklaarde dat "de oude orde niet terugkomt" en benadrukte de noodzaak van een eerlijke confrontatie met een wereld van "breuk, niet van transitie", waarin economische integratie als wapen wordt ingezet. Hij riep op tot samenwerking tussen kleinere landen om een ​​rechtvaardiger systeem op te bouwen, met de beroemde uitspraak: "Als we niet aan tafel zitten, staan ​​we op het menu".

Maar raad het iedereen aan de volledige speech te lezen of te bekijken.

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
[...]

Zoals je de zin opstelt lijkt het alsof je impliceert dat kernenergie niet klimaatvriendelijk zou zijn. In vergelijking met de fossiele voorzieningen is het dat echter wel.

• Requiem19
[...]

In je strategische doelstellingen kun je dus klimaatverbeteringen onderbrengen, zonder dat je dit naar het grote publiek als uitgangspunt verkoopt. Win-win.

In je algemene strategie zul je ook moeten opnemen dat vandaag betrouwbare partijen morgen onbetrouwbaar kunnen zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor energie, maar ook militair. Neem iets simpels als de UK - als reform daar aan de macht komt krijg je als EU wellicht ineens geen/minder EU militaire producten.

Er zijn volgens mij twee manieren om dit te ondervangen:

- Volledige onafhankelijkheid door iedere natiestaat op elk gebied zelfvoorzienend te maken. Dit is praktisch onmogelijk. Kleinere landen zullen nooit volledig in hun eigen behoefte kunnen voorzien qua technologie en militaire capaciteiten.
- Diversifying / de-risking supply chains: versnipper de supply chains (/afhankelijkheden) in heel veel kleine stukjes, waarbij er nooit een 1 land / partij mag zijn die meer dan X % van de behoefte levert (zeg 15%).

De laatste optie is het meest realistisch op de meeste gebieden, maar gaat enorm inefficient worden. En dus duur voor ons. En dus inflatie.

In de wereld waarin marktwerking nog steeds boven politieke strategie staat, ben ik bang dat we nooit die keuze durven te maken.

XMCS Netherlands

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:50:
Mark Rutte wordt door de Engelse pers (terecht) belachelijk gemaakt:

[...]
Tsjah... Wat schiet je ermee op?

Ik gok zomaar dat Rutte hier ook helemaal niet blij mee is. Maar als ie er direct tegenin gaat, vliegt ie er binnen vijf minuten uit. Komt er een Hongaars alternatief voor in de plaats ofzo. Zijn we dan wat opgeschoten?

het is trouwens dat Canada ook in de vuurlinie ligt, anders zou ik nog serieus een verhuizing overwegen ook :P

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2026 12:09 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 49 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).