• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

FrambozenTaart schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:57:
Een sterke speech van de Canadese minister-president Mark Carney op Davos:

[YouTube: Carney's full speech on middle powers navigating a rapidly changing world]

De strekking is als volgt:

In zijn recente toespraak in Davos (januari 2026) drong Mark Carney er bij "middelgrote mogendheden" zoals Canada op aan zich te verenigen tegen de dwang van de grote mogendheden. Hij verklaarde dat "de oude orde niet terugkomt" en benadrukte de noodzaak van een eerlijke confrontatie met een wereld van "breuk, niet van transitie", waarin economische integratie als wapen wordt ingezet. Hij riep op tot samenwerking tussen kleinere landen om een ​​rechtvaardiger systeem op te bouwen, met de beroemde uitspraak: "Als we niet aan tafel zitten, staan ​​we op het menu".

Maar raad het iedereen aan de volledige speech te lezen of te bekijken.
Ja, hij krijgt wereldwijd veel lof voor die speech. En mooi hoe hij Trump of Amerika niet bij naam noemt maar iedereen weet waar hij het over heeft.

Daaropvolgend, zojuist was er een panel met o.a. Rutte, Stubb en Nawrocki over de Europese veiligheid. Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen dat we Finland (en Zweden) recent toe hebben gevoegd aan de NATO. Stubb komt ook altijd erg sterk over, zo ook hier:

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:34
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Tsjah... Wat schiet je ermee op?

Ik gok zomaar dat Rutte hier ook helemaal niet blij mee is. Maar als ie er direct tegenin gaat, vliegt ie er binnen vijf minuten uit. Komt er een Hongaars alternatief voor in de plaats ofzo. Zijn we dan wat opgeschoten?

het is trouwens dat Canada ook in de vuurlinie ligt, anders zou ik nog serieus een verhuizing overwegen ook :P
Waarom zou Rutte eruit vliegen als hij tegen Trump in gaat?

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:05
Rutte zegt dat de NAVO niet kan zonder de grootste macht van de wereld. Zegt daarna dat we moeten kijken naar de echte problemen en dat is Oekraine. Probleem is Rutte dan de grootste macht van de wereld Oekraine niet interesseert.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Ik denk (vind) dat China en Europa momenteel meer met elkaar gemeen hebben dan we denken. We willen beiden een stabiele economische lange-termijn visue uitrollen. Amerika daarentegen gedraagt zich momenteel als het kleine kind dat vol de pubertijd in geschoten is.
Dit sentiment doet mij zeer denken aan onze eigen geschiedenis, we zetten de tiran/Spaanse koning af en zitten vervolgens met een lege troon. Rennen door heel Europa met een kroon op zoek naar een hoofd om het op te deponeren. Dan toch maar de republiek, ook voor Europa nu.

Laten we niet op zoek gaan naar een nieuwe koning maar weer geloven in ons zelf. Internationale relaties zouden onder de categorie los-vast moeten zitten. Je bent leuk zolang je lief bent, en anders voor jou 3 anderen. China is gevaarlijk, afhankelijkheid is gevaarlijk.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:41
@RM-rf het onder de marktprijs verkopen van producten heeft imho niets met her beschermen van een nog niet bestaande interne markt te maken. De afslag in redeneren die je maakt kan ik in ieder geval niet volgen. Ben niet de enige gezien de lange historie aan onderzoeken en maatregelen tegen de reeds bekende en bewezen dump-praktijken vanuit China.

Maargoed, laat onverlet dat we aan de ene kant een ‘weaponized production dependency’ hebben en aan de andere kant een ‘weaponized technology dependency’. Beide zijn onwenselijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
De NAVO is gewoon een hol verdrag met het huidige Amerika als garantsteller van veiligheid van de lidstaten middels harde kracht.

Rutte klampt die strohalm nog vast (en dat is zijn onmogelijke taak), maar eerlijk; wie gelooft er nog dat Amerika te hulp schiet middels artikel 5, wanneer er lidstaat wordt aangevallen?

Ik niet meer in ieder geval.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12

ManiacsHouse

Scheisse!

https://www.nu.nl/buitenl...aat-poetin-ontmoeten.html
Dat zegt de Amerikaanse Financiënminister Scott Bessent tegen journalisten in Zwitserland. "Haal diep adem, laat die reflexmatige woede en bitterheid die we hebben gezien achterwege."
Hoor wie het zegt mbt bitterheid, woede. Als er 1 iemand/land is die loopt te zeiken dat iedereen ze genaaid heeft en dat ze dat wel eens even recht gaan zetten... Gatver wat een arrogante kwal. Ze voelen zich daar helemaal het haantje blijkbaar. :r

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
ManiacsHouse schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:40:

[...]

Hoor wie het zegt mbt bitterheid, woede. Als er 1 iemand/land is die loopt te zeiken dat iedereen ze genaaid heeft en dat ze dat wel eens even recht gaan zetten... Gatver wat een arrogante kwal. Ze voelen zich daar helemaal het haantje blijkbaar. :r
Ze zijn ons gewoon succesvol aan het "rage baiten".

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Die man is een vrij zwak iemand. Zijn doel is om geduld te kweken bij de EU landen en te hopen dat de schade die de EU doet aanrichten bij de VS middels countersancties zo klein mogelijk te houden. Dus effectief doet hij zijn werk. Maar hij werkt voor de VS, niet voor de EU. Dat weet de EU ook donders goed.

We zien inmiddels meer en meer landen in de EU zeggen niet te gaan deelnemen aan de BoP en ik vermoed dat een deel van Trumps speech daarover gaat. Hij zal wel een sneer gaan geven naar landen die niet lid willen worden en dat deze landen niet voor wereldvrede zijn (drogrede, je kunt voor wereldvrede zijn zonder lid van BoP te zijn). Hij zal wss ook door alten schemeren maatregels te nemen tegen mensen die lidmaatschap weigeren (lees sancties). het probleem is dat de BoP een wassen neus is als een groot deel van landen nee zegt. Trump weet dat goed.

Het vervangt een toch al slecht functionerend iets (De VN) voor een nog slechter systeem waar de VS veto recht heeft en verder niemand. Dat is nog steeds niet een systeem waarbij iedereen gelijkwaardig is. Mocht Rusland ja zeggen dan ben ik verbaasd en weet ik dat er onder de tafel een afspraak is gemaakt tussen de VS en Rusland.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Waarom zou Rutte eruit vliegen als hij tegen Trump in gaat?
Je kent Trump inmiddels een beetje neem ik aan?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:09
Requiem19 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Ik zie het anders: klimaat moet strategisch worden.

IPV aan het infuus van het Russisch gas liggen we zonder dat we het doorhebben aan het infuus van Amerikaans gas. Wij zijn binnen 3 jaar volledig afhankelijk geworden van de VS voor onze energievoorziening.

Hoe DOM is dit?

Strategie: focus op renewables / andere oplossingen om energie-onafhankelijk(er) te worden.

Het verhaal van klimaat moet niet worden 'de wereld vergaat, we need to do something'. Maar 'onze vijanden gaan ons pakken als we niet zelf stappen maken op energie-onafhankelijkheid'.

Het narratief moet gewoon veel veel slimmer.
We hangen gelukkig niet aan het infuus bij Amerika. Ja we kopen daar veel in omdat het goedkoper is als andere landen. Maar het moment dat wij ruzie met de VS krijgen en er een verbod op komt of wij mogen daar niet meer aanmeren dan halen we het gewoon voor iets duurder uit Qatar. Die LNG stations blijven gewoon werken. Schip maakt alleen een andere route. Maar zo erg als met Rusland zal het niet lopen.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Auredium schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Die man is een vrij zwak iemand. Zijn doel is om geduld te kweken bij de EU landen en te hopen dat de schade die de EU doet aanrichten bij de VS middels countersancties zo klein mogelijk te houden. Dus effectief doet hij zijn werk. Maar hij werkt voor de VS, niet voor de EU. Dat weet de EU ook donders goed.

We zien inmiddels meer en meer landen in de EU zeggen niet te gaan deelnemen aan de BoP en ik vermoed dat een deel van Trumps speech daarover gaat. Hij zal wel een sneer gaan geven naar landen die niet lid willen worden en dat deze landen niet voor wereldvrede zijn (drogrede, je kunt voor wereldvrede zijn zonder lid van BoP te zijn). Hij zal wss ook door alten schemeren maatregels te nemen tegen mensen die lidmaatschap weigeren (lees sancties). het probleem is dat de BoP een wassen neus is als een groot deel van landen nee zegt. Trump weet dat goed.

Het vervangt een toch al slecht functionerend iets (De VN) voor een nog slechter systeem waar de VS veto recht heeft en verder niemand. Dat is nog steeds niet een systeem waarbij iedereen gelijkwaardig is. Mocht Rusland ja zeggen dan ben ik verbaasd en weet ik dat er onder de tafel een afspraak is gemaakt tussen de VS en Rusland.
Als je het idee achter BoP leest, en daar die 1 miljard per hoofd voor vaste deelname bij optelt : protection racket, niks meer, niks minder.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

[...]

De toon lijkt wel te veranderen van passief-agressief naar agressief. Er is wel veel toneel rond deze zogenaamde speech. Ben benieuwd of ze vanavond in Groenland staan, of een TACO doen.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:01:
[...]

De toon lijkt wel te veranderen van passief-agressief naar agressief. Er is wel veel toneel rond deze zogenaamde speech. Ben benieuwd of ze vanavond in Groenland staan, of een TACO doen.
Ik verwacht dat deze speech vol met desinfo gaat zitten en veel hefboom retoriek (dreigen met NAVO deelname, etc.) Daarnaast natuurlijk behoorlijk wat zelfophemeling.

Ik vrees vooral dat wanneer bijvoorbeeld Rusland zich inkoopt op Board of Peace, Trump dit ook zal inzetten om druk op te voeren als een snelkookpan. (Rusland is onze bondgenoot hierin, Oekraïne niet en wij bieden steun aan onze bondgenoten, van dat slag retoriek.)

Maar hopelijk zit ik daar gruwelijk naast.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Ik verwacht dat deze speech vol met desinfo gaat zitten en veel hefboom retoriek (dreigen met NAVO deelname, etc.) Daarnaast natuurlijk behoorlijk wat zelfophemeling.

[...]
Zoals een journalist van The Guardian het verwoordt:
[T]oday is the day, as Donald Trump is set to address the World Economic Forum in Davos, talking about his latest thinking on the emerging new global order, business, trade, the US role in the world, and, erm, whatever else he will come up with on the spot.

• P-Rock
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Je kent Trump inmiddels een beetje neem ik aan?
Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Trump kan zoveel willen.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:59
Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:26:
[...]

We hebben geen zwakke leiders. We hebben teveel radicaalrechtse populisten die al jaren proberen landsbesturen en de EU te verzwakken. De huidige situatie bevestigt dat "Nooit Meer" betekent dat radicaalrechts uitgebannen moet worden.
De EU heeft zich te snel met een te hoog percentage neergelegd bij trumps tarieven.
Als 4 jaar is er een oorlog gaande in onze achtertuin waar wij veel harder en sneller hadden moeten optreden.
Zonder een goed back-up plan of vervanging zijn er kerncentrales gesloten waarvoor wij nu een hoge prijs betalen.
Besluitvorming is extreem traag en veel waardoor wij altijd erachteraan lopen.
Al jaren het land op slot door een stikstofcrisis terwijl de normen Europees ontzettend verschillen.
Totaal ongecontroleerde asielmigratie waar nooit geen streng en doortastend beleid op komt.

Gevolg is idd dat foute extreem rechtse partijen snel terrein winnen maar ik denk dat veel mensen al behoorlijk "rechts" zijn of rechtse standpunten hebben zonder dat ze meteen extreemrechts zijn.

De fout die echter steeds word gemaakt en waardoor extreem rechts nog sneller en harder terrein wint is om mensen die andere standpunten hebben meteen weg te zetten als extreem rechts of nazi.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Trump kan zoveel willen.
Ik snap niet waarom je denkt dat dat niet voldoende is...
De Navo bestaat momenteel de facto bij gratie van de VS. In principe is Mark Rutte ook gewoon de onderknuppel van Trump. In de praktijk bepaalt de President van de VS wie er op de SecGen en SACCEUR posities terecht komen. Als Rutte de support van Trump klaar is, is ie weg.

• P-Rock
Waaj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Zoals een journalist van The Guardian het verwoordt:

[...]
Dit wordt een memorabele, bizarre en waarschijnlijk ook hilarisch onstabiele speech.

Hier zal jaren na dato nog over worden gesproken door geschiedkundigen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
nafofella schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:19:
[...]

De EU heeft zich te snel met een te hoog percentage neergelegd bij trumps tarieven.
De EU heeft zich nog nergens bij neergelegd, er moet nog gestemd worden over tegenmaatregelen.
Als 4 jaar is er een oorlog gaande in onze achtertuin waar wij veel harder en sneller hadden moeten optreden.
Wat hadden we moeten doen buiten leveren van wapens, isoleren van Rusland en bevriezen van Russische tegoeden?
Zonder een goed back-up plan of vervanging zijn er kerncentrales gesloten waarvoor wij nu een hoge prijs betalen.
Er is ook flink geinvesteerd in hernieuwbare energie. Of dat voldoende is weet ik niet.
Besluitvorming is extreem traag en veel waardoor wij altijd erachteraan lopen.
Al jaren het land op slot door een stikstofcrisis terwijl de normen Europees ontzettend verschillen.
Totaal ongecontroleerde asielmigratie waar nooit geen streng en doortastend beleid op komt.
Rechts(radicale) talkingpoints.
Gevolg is idd dat foute extreem rechtse partijen snel terrein winnen maar ik denk dat veel mensen al behoorlijk "rechts" zijn of rechtse standpunten hebben zonder dat ze meteen extreemrechts zijn.
Als je in de rechtsradicale talkingpoints bent gaan geloven, dan word je idd behoorlijk rechts. Vergeet niet dat veel mensen dit al ruim 20 jaar te horen krijgen van populisten.
De fout die echter steeds word gemaakt en waardoor extreem rechts nog sneller en harder terrein wint is om mensen die andere standpunten hebben meteen weg te zetten als extreem rechts of nazi.
Cirkelredenering. If it walks like a duck, quacks like a duck, and looks like a duck, then it probably is a duck Hopelijk vallen nu bij veel mensen de schellen van de ogen, zodat ze inzien dat de huidige geopolitieke shitzooi veroorzaakt is door radicaalrechts.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05
Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:40:
[...]

De EU heeft zich nog nergens bij neergelegd, er moet nog gestemd worden over tegenmaatregelen.
Jawel - wij hebben ons vorig jaar neergelegd bij een 15% tarief voor praktisch al onze producten die we exporteren naar de VS en een 0% tarief voor de US die exporteert naar de EU.

Dat was al op onze rug gaan liggen op 27 juli vorig jaar:

https://ec.europa.eu/comm...tail/de/statement_25_1915

(en yes - de ratificatie van deze deal door de EU is nu on hold gezet).

XMCS Netherlands

• Rene
  • Registratie: September 2007
P-Rock schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Dit wordt een memorabele, bizarre en waarschijnlijk ook hilarisch onstabiele speech.

Hier zal jaren na dato nog over worden gesproken door geschiedkundigen.
Ik zat gisteren even 10 minuten naar zijn persco te kijken... Als zijn speech in Davos hetzelfde niveau is zal er inderdaad lang over gepraat worden....

Hier en stukje van zijn speech over 'Somalia' 8)7 Even later ging hij allemaal foto's van de criminelen laten zien :X

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:22:
[...]
De Navo bestaat momenteel de facto bij gratie van de VS.
Maar waarom eigenlijk? Als ik het goed begrijp, betaalt de VS 16% van het NAVO budget. Veel geld maar toch ook niet overdreven? De enige reden dat ik zo direct kan bedenken is dat de VS graag overal militairen naar toe stuurt en ze dus de facto de meeste militaire aanwezigheid in naam van NATO hebben.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Duitse bondkanselier Merz is niet bij ondertekeningsceremonie Vredesraad
Ook Duitsland heeft bedankt voor de ondertekeningsceremonie voor Trumps initiatief in Davos. Een woordvoerder van Friedrich Merz liet weten dat de bondskanselier vroeg uit Zwitserland vertrekt en daarom verstek laat gaan.

De woordvoerder benadrukte daarbij dat Duitsland dankbaar is voor de uitnodiging. "We zijn dit voorstel aan het onderzoeken en zullen er op termijn zeker op reageren."
Van nu.nl

Het ziet er steeds meer naar uit dat BoP niet heel gemakkelijk een succes gaat worden omdat iig vanuit Europa een hoop mensen 'laat maar' zeggen. Grappig is ook dat de VS toch bij de VN raad zal blijven want als ze eruit stappen verliezen ze hun zetel en veto recht en hebben ze defacto geen mogelijk om de VN belissingen te vormen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Joris748
Horla schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Maar waarom eigenlijk? Als ik het goed begrijp, betaalt de VS 16% van het NAVO budget. Veel geld maar toch ook niet overdreven? De enige reden dat ik zo direct kan bedenken is dat de VS graag overal militairen naar toe stuurt en ze dus de facto de meeste militaire aanwezigheid in naam van NATO hebben.
Dat betekent dat 84% betaald wordt door Europese landen en Canada. Kan me niet voorstellen dat Canada meer bijdraagt dan de VS, dus een voorzichtige schatting is dat minstens 65% betaald wordt door Europese landen. Vind ik best substantieel ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ondertussen sorteert Rutte alvast even voor, hij geeft liever Groenland aan "Daddy" dan Oekraine aan Putin. Dat zegt hij niet zo direct maar de ondertoon is wat mij betreft helder.

Omdat dit onderdeel is van een lopende blog over Davos van The Guardian kan ik niet direct linken vandaar hier even de tekst:

Rutte: Ukraine must be number one priority

European leaders are in danger of losing focus on the war in Ukraine as Donald Trump’s demand to annex Greenland distracts them, the secretary general of Nato warns.

Mark Rutte says the “main issue is not Greenland - the main issue is Ukraine”.

“I’m a little bit worried that we might drop the ball focusing on these other issues,” he tells a panel at the World Economic Forum discussing on European defence.

“This focus on Ukraine should be our number one priority. It should be Ukraine first because it is crucial for our European and US security.”

Rutte also says he has no doubt that the US would come to Europe’s protection if needed. We need each other for our mutual protection, he adds.

Rutte also credits Trump with pushing European NATO members to increase their military spending, saying it wouldn’t have happened otherwise.

Rutte says:

“If we Europeans here in Nato are thinking that because of the €90bn [loan] the commission has been able to bring together or because the peace process is moving in the right direction, we can forget about the defence of Ukraine, don’t.

“They need our support now, tomorrow and the day after.

“I need European allies to keep focused on this issue. “

[ Voor 3% gewijzigd door Llopigat op 21-01-2026 14:25 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
nafofella schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:19:
Ehhh. Voor de mensen die zich zo sterk verzetten tegen de woke sneeuwvlokjes gedragen ze zich toch wel heel erg veel als sneeuwvlokjes hoor. Als je extreem rechtse standpunten aanhangt, moet je denk ik niet bang zijn een spiegel voorgehouden te worden. En, ook, het niet voorhouden van een spiegel leidt denk ik niet tot betere uitkomsten.

Specifiek, het probleem is ook dat er ogenschijnlijk geen begrenzing is aan het al maar rechtser wordende sentiment. Mensen gaan er gewoon in mee. Ik weet dat we het over Europeanen hebben, maar ik denk niet dat er fundamenteel veel verschil zit tussen rechtse Amerikanen en rechtse Europeanen.

Dit artikel van CNN waarin mensen in Iowa worden geïnterviewd na een jaar onder Trump is een goed voorbeeld. De meeste mensen zijn aardig tot dik tevreden. Een quote:
“I’m happy” is Sarcone’s take on Trump’s first year back in power. “I got what I voted for. And I think Trump has proved himself. There’s that saying, ‘Trump is always right. Trump was right about everything.’ That’s kind of how I am feeling right now.”
Hebben deze mensen door precies hoever de VS de fascistische fuik is ingezwommen in het afgelopen jaar? Alle seinen staan op donkerrood. Er wordt actief gestreefd naar raciale en culturele homogeniteit. Er worden actieve pogingen ondernomen de historie te herschrijven. Er is inmiddels een paramilitaire geheime politie ingericht, en het leger wordt gebruikt voor ordehandhaving. Verschillende leiders en gebieden over de grens worden actief bedreigd. De eerste militaire interventie is een feit. Het rechtssysteem is op verschillende manieren gecorrumpeerd. Politieke tegenstanders worden actief bedreigd en aangepakt. Ik kan zo even doorgaan.

En mensen zijn daar dus blij mee. Ik ben met je eens dat nazi's fascisten zijn, maar niet alle fascisten nazi's. Maar de mensen die Trump blijven steunen zijn dus objectief en aantoonbaar extreem rechts.

Dat geldt niet niet anders voor die mensen in Europa die achter Trump blijven aanlopen. En, ook niet voor die mensen die achter de leiders aan blijven lopen die achter Trump blijven aanlopen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Von der Leyen al weer vertrokken uit Davos. Strategisch (volgens haar eigen mensen), maar ook wel logisch. Trump heeft een bloedhekel aan haar.
En zij heeft geen zin om zich in haar ''mond te laten spugen'' door Trump.

• P-Rock
Auredium schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Van nu.nl

Het ziet er steeds meer naar uit dat BoP niet heel gemakkelijk een succes gaat worden omdat iig vanuit Europa een hoop mensen 'laat maar' zeggen. Grappig is ook dat de VS toch bij de VN raad zal blijven want als ze eruit stappen verliezen ze hun zetel en veto recht en hebben ze defacto geen mogelijk om de VN belissingen te vormen.
Dit is gewoon Trump die probeert om de NAVO en de VN te ondermijnen. Hij heeft het te hoog in zijn oranje bol gekregen na het hele Venezuela gebeuren. Economist Ron Keller denkt dat het een kwestie van weken is voordat Trump Groenland annexeert, waardoor de NAVO geschiedenis is.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:16
Llopigat schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:22:
Ondertussen sorteert Rutte alvast even voor, hij geeft liever Groenland aan "Daddy" dan Oekraine aan Putin. Dat zegt hij niet zo direct maar de ondertoon is wat mij betreft helder.

Omdat dit onderdeel is van een lopende blog over Davos van The Guardian kan ik niet direct linken vandaar hier even de tekst:

[...]
Dat is wel heel zwart wit gedacht ... Hij zegt dat hij de focus op Ukraine wil houden en OOK bezig is met Groenland .. maar daar niet iets over kan zeggen.
En effectief kan de US al doen wat ze willen doen op Groenland .. alleen of in NAVO verband .. dus daarvoor is de "eigendom" helemaal niet nodig.

• P-Rock
Llopigat schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:22:

[...]
Ik begin het idee te krijgen dat Rutte een 'American asset' is. :X

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:44
Klap voor Von der Leyen: uitstel dreigt voor Mercosur-verdrag - https://nos.nl/l/2599115

Niet bepaald een goed idee om dit uit te stellen...

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je zal toch Rutte maar zijn he op het ogenblik.

Je MOET in conclaaf met de grootste, meest gevaarlijke en tot op het bot narcistische clown die ooit het machtigste land op deze aardkloot heeft geregeerd. Maar je MOET. Alleen omdat we op dit moment nog zo verdomde afhankelijk zijn van die Yanks.

Ga er maar aan staan.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58
_Bailey_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:26:
Von der Leyen al weer vertrokken uit Davos. Strategisch (volgens haar eigen mensen), maar ook wel logisch. Trump heeft een bloedhekel aan haar.
En zij heeft geen zin om zich in haar ''mond te laten spugen'' door Trump.
Hoop dat de rest van de kopstukken daar volgt zodra die speecht weer uitdraait op de gewoonlijke desinformatie en zelfvleierei

• Rene
offtopic:
Is de speech van Trump ergens live te volgen?

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:58
Rene schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:31:
offtopic:
Volgens mij hier:

https://nos.nl/livestream...-president-trump-in-davos

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
duvekot schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Dat is wel heel zwart wit gedacht ... Hij zegt dat hij de focus op Ukraine wil houden en OOK bezig is met Groenland .. maar daar niet iets over kan zeggen.
En effectief kan de US al doen wat ze willen doen op Groenland .. alleen of in NAVO verband .. dus daarvoor is de "eigendom" helemaal niet nodig.
Ik zie het meer als een herinnering dat er meer dingen op het spel staan en dat er een keuze gemaakt moet worden. Natuurlijk zegt hij dat niet zo direct want hij is een diplomaat maar het is wel duidelijk wat voor hem de voorkeur heeft als hij daar niet onderuit komt.

En nee dat eigendom is niet nodig, dat is duidelijk en dat weet iedereen behalve Trump. Het punt is dat Trump dit hard opspeelt en gewoon ons voor het blok kan zetten, Groenland of Oekraine. Dat is ook al vaker ter sprake gekomen en ook door Trump naar gehint.

Ik vind zowel beide een rode lijn overigens. Maar Rutte is hier heel helder qua prioriteiten: Oekraine belangrijker dan Groenland. Dat zegt hij wel letterlijk. De consequenties van die uitspraak laat hij vooralsnog even in de lucht hangen maar ik vind het nogal stellig voor een politicus als hij.

Ik vond Mark Carney zijn toespraak wel dapper. Maar hij staat dan ook regelrecht in conflict natuurlijk. Na Groenland is hij aan de beurt. Nog een reden dat we voor Groenland al de streep in het zand moeten trekken wat mij betreft.

Edit: En ja het vertragen van Mercosur vind ik ook zorgelijk. Niet alleen voor onze toekomst post-VS maar ook omdat de landen daar het hard nodig hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Llopigat op 21-01-2026 14:42 ]

• Milo85
Rene schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:31:
offtopic:
NOS app sowieso

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
Zonder ondertitels is er toch niets van te maken O-)

• _Bailey_
  • Niet online
wie is die man, de huidige spreker?

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

marapuru

db.

Wie is deze man die de introduction verzorgd?

Bizar overigens dat ik hier nu naar zit te kijken. Alsof de opmars van de NSDAP in livestream te volgen is en de wereld toekijkt maar niet in staat is te handelen. Machteloos.

[ Voor 66% gewijzigd door marapuru op 21-01-2026 14:39 ]

• _Bailey_
  • Niet online
marapuru schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:37:
Wie is deze man die de introduction verzorgd?
haha, sowieso iemand die een heel bosje tulpen in het achterste van Trump duwt. Lijkt wel alsof ie Trump met God vergelijkt...

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:32
het begint in ieder geval al weer met een flinke schouderklop aan zichzelf en een hele hoop onzin

• _Bailey_
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:40:
het begint in ieder geval al weer met een flinke schouderklop aan zichzelf en een hele hoop onzin
en zo'n beetje 80% van wat ie tot nu zegt (over de staat van zijn land) is simpelweg onjuist

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 21-01-2026 14:41 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52

Deathchant

Don't intend. Do!

squashedraven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:40:
Zoveel bullshit achter elkaar dat het net lijkt alsof hij buiten adem is van alle lof :D

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
Echt beschamend... en toch kijk je ernaar.
Helaas zitten er kennelijk geen fact-checker in de zaal. Dat doet de media ongetwijfeld later vandaag. Maar dat kijkt zijn achterban toch niet naar.

En het is niet genoeg om jezelf op een podium te plaatsen. Je moet ook je voorganger(s) neersabelen. Waarom steeds kritiek uiten op je voorgangers en andere landen. Zo plat. Zo publiekelijk. Dat is echt ongekend.

[ Voor 35% gewijzigd door Woodsy op 21-01-2026 14:44 ]

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
Haha wat een bak met ongelofelijke larie is hij weer aan het verkondigen zeg..

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Deze toespraak is echt genant. On-ge-loof-lijk hoeveel onzin die man kan uitkramen. Geen inflatie? Grootste groei voor de VS die nog nooit gezien is?

Niet om verder te speculeren over zijn gezondheid, maar zijn stem klinkt zwak, hij ziet er ook aardig vermoeid/slecht uit.

En nu zelfs een grote mond opentrekken over Europa - hou je aub bezig met je eigen land.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Horla schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Betaalt 16% van het budget... Zo werkt dat niet...

De landen hebben allemaal een eigen defensiebegroting. Die wordt op de grote hoop gegooid. En dan blijkt 16% van het totale budget op het conto van de VS te landen.

Het is niet dat er een eigen Nato begroting is waar landen aan betalen, behalve wat overhead.

En daarnaast kom je op het punt dat de hele technische en logistieke backbone in handen is van de VS. Satellieten, logistieke capaciteit, command & control systemen.

Vandaar dat we voor onszelf moeten zorgen.

@Joris748 Ja, in centen hebben we op papier wat in de melk te brokkelen. Maar als je bedenkt dat die overige landen ook 32 keer een centrale organisatie hebben is dat wenig efficient. De meeste landen kunnen nieteens een divisie vullen als ze hun best doen.

• squashedraven
Martinez- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:44:
Deze toespraak is echt genant. On-ge-loof-lijk hoeveel onzin die man kan uitkramen. Geen inflatie? Grootste groei voor de VS die nog nooit gezien is?

Niet om verder te speculeren over zijn gezondheid, maar zijn stem klinkt zwak, hij ziet er ook aardig vermoeid/slecht uit.

En nu zelfs een grote mond opentrekken over Europa - hou je aub bezig met je eigen land.
Dan wil je niet zien hoe ik er uit zie na een trans atlantische vlucht.

Voor de rest totaal met je eens

• xzaz
Tja, over dit punt heeft die wel een punt. Sommige steden van Belgie, Frankrijk en Zweden zijn zo veranderd en niemand deed er wat aan.

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:12
Dit is werkelijk misselijkmakend. Sjeesh!

• Milo85
Ik wil niks negatiefs over Europe zeggen, maar hier is wat er allemaal fout is....

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:43
Wat een gebral, onvoorstelbaar🫣. Ik vraag mij überhaupt af of hij zo niet flauwvalt want echt energiek ziet het er allemaal niet uit.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik weet dat hij niet drinkt, maar hij lijkt wel dronken? Het is altijd al een warrige spreker, maar dit is echt het dieptepunt van wat ik hem heb gezien?

• xzaz
PWM schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:45:
Ik weet dat hij niet drinkt, maar hij lijkt wel dronken? Het is altijd al een warrige spreker, maar dit is echt het dieptepunt van wat ik hem heb gezien?
Hij is letterlijk net wakker denk ik.

• Martinez-
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Voor de rest totaal met je eens
Ik denk niet dat jij met een hypermoderne jet vliegt waar je maximaal in de watten gelegd word.

Indien wel: mag ik eens mee vliegen?

• squashedraven
Ook bizar hoe vaak hij terug blijft gaan naar Biden

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Tis wel een grote zelfpijperij zeg, maar ja had ook niets anders verwacht.

Elect a clown, expect a circus.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58
Abnormaal zeg! Voor iedere nieuwe regeling wilt hij er 10 schrappen maar tot nu toe is het gemiddelde 129 geschrapte regelingen. Wow niet normaal.

manman wat een droevigheid..

[ Voor 6% gewijzigd door saikol op 21-01-2026 14:48 ]

• Martinez-
  • Niet online
Kan iemand aub de microfoon afpakken van de bejaarde die ontsnapt is uit de gesloten afdeling daar in Davos? Dit is zo onsamenhangend (ik weet het, dat is het altijd bij Trump), maar slaat toch wel alles.

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:58
Beschamend dit.

• Milo85
Pffff ik zou nu niet graag een factchecker willen zijn...

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:21
Wat klinkt hij slecht zeg. Beetje nummers verzinnen voor de microfoon.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Joris748
xzaz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:45:
Tja, over dit punt heeft die wel een punt. Sommige steden van Belgie, Frankrijk en Zweden zijn zo veranderd en niemand deed er wat aan.
Ja, wat wil je daarmee zeggen? Een klok die stilstaat geeft twee keer per dag de juiste tijd aan. Concentreer je liever op de rest van speech en vind daar wat van.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Martinez- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:47:
Ik denk niet dat jij met een hypermoderne jet vliegt waar je maximaal in de watten gelegd word.

Indien wel: mag ik eens mee vliegen?
De man is 79 he.

De Amerikanen moesten en zouden na het echec van de vorige keer nog eens een President hebben die te oud is om effectief te regeren. Dan krijg je af en toe, nu ja, dit. Ik stel me zo voor dat ik op mijn 80e wat rust zou kunnen gebruiken na een trans-Atlantische vlucht, of ik nu privé vlieg of niet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• AreVeeDee
  • Nu online
Het blijft schokkend om te beseffen dat de US President een psychopaat is.

• xzaz
Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Ja, wat wil je daarmee zeggen? Een klok die stilstaat geeft twee keer per dag de juiste tijd aan. Concentreer je liever op de rest van speech en vind daar wat van.
Mag toch ook wel genoemd worden wat wel klopt? De rest interesseert me niet; allemaal VS dingen die vast niet kloppen.

• carpebios
Hij is nog zo bezig met Biden hahaha.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
check net pas in op e stream heeft hij al wat gemeld over groenland? of alleen nog maar bezig met wat hij zelf allemaal zogenaam bereikt heeft?:)

Playstation 5

• Rene
Sleepy Joe Biden..... Het zit hem diep :D

• carpebios
AreVeeDee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:51:
Het blijft schokkend om te beseffen dat de US President een psychopaat is.
Meer een dementerende man.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

Peetman

Tjah....

"The amount of bullshit in each speech is doubling, tripling"

• Martinez-
  • Niet online
Ik heb het afgezet. Het is bizar dat deze man uberhaupt een podium krijgt, alsof je in een slechte droom rondloopt. Later vandaag ga ik het wel eens nalezen en ga ik de analyses na.

Weet je wat mooi zou zijn? Directe, integrale factchecker via AI op het scherm. Om direct dit soort onzin eruit te halen en te kunnen labelen als 'misinformatie' of 'desinformatie'. Eindelijk een nuttige usecase voor AI.

• carpebios
Ik ben zeer slim hahahaha hij zei het echt!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ik heb nog nooit zo veel last gehad van plaatsvervangende schaamte.

• Joris748
xzaz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Mag toch ook wel genoemd worden wat wel klopt? De rest interesseert me niet; allemaal VS dingen die vast niet kloppen.
Net zo effectief als zeggen dat Hitler ook goede dingen heeft gedaan (de Autobahnen).

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:58
Martinez- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb het afgezet. Het is bizar dat deze man uberhaupt een podium krijgt, alsof je in een slechte droom rondloopt. Later vandaag ga ik het wel eens nalezen en ga ik de analyses na.

Weet je wat mooi zou zijn? Directe, integrale factchecker via AI op het scherm. Om direct dit soort onzin eruit te halen en te kunnen labelen als 'misinformatie' of 'desinformatie'. Eindelijk een nuttige usecase voor AI.
Ik denk dat 80-90% onzin is 8)7

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52

Deathchant

Don't intend. Do!

Hij gaat steeds vermoeider praten, alsof hij zo in slaap gaat vallen :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• xzaz
Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Net zo effectief als zeggen dat Hitler ook goede dingen heeft gedaan (de Autobahnen).
Wat is je punt?

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:43
squashedraven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Ik neem aan dat jij niet een privé bed tot je beschikking hebt waar je goed kan slapen, zo een toestel is er op ingesteld dat het gemak voor de President optimaal is.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
Nou, al die presidenten, hoogwaardigheidsbekleders, Nobelprijswinnaars, economen weten nu allemaal dat ze in de US goedkoper kunnen tanken...

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

"Fuel prices below $2.50 in many state and below $2.30 in most states"

_O-

• D-e-n
  • Laatst online: 18:14
Nu onderschat je hem Dat hij een psychopaat is het echte probleem. Die leugens zijn gewoon bewust he, geen kwestie van een gebrekkige staat van de hersenpan. Vance doet exact hetzelfde en die is niet oud. Maar dat is ook een psychopaat.

• xzaz
Heel dit topic: Europa moet meer zelf gaan doen -> Goed
Heel dit topic: De VS gaat meer zelf doen -> Boooeeee

• carpebios
Wat is precies het doel van deze zelfpijperij. Wat is normaal de bedoeling van deze speech? Een evaluatie, een stip aan de horizon?

• Martinez-
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:50:
[...]

De man is 79 he.

De Amerikanen moesten en zouden na het echec van de vorige keer nog eens een President hebben die te oud is om effectief te regeren. Dan krijg je af en toe, nu ja, dit. Ik stel me zo voor dat ik op mijn 80e wat rust zou kunnen gebruiken na een trans-Atlantische vlucht, of ik nu privé vlieg of niet.
Ik blijf het sowieso bijzonder vinden dat dat land keer op keer (in het afgelopen decennium) geregeerd wordt door iemand die aan het einde van zijn leven zit en sowieso hele andere belangen heeft dan mogelijkerwijs een jonger persoon.

'Ervaring' gebaseerd op leeftijd was misschien belangrijk in de 17e en 18e eeuw, omdat je eenvoudigweg niet zo oud werd zoals nu. Tegenwoordig is die ervaring een stuk minder van belang.

• D-e-n
Dat je de rode draad in dit verhaal kwijt bent

• squashedraven
hij begint nu wel te klinken alsof de batterij op 1% zit. Staat er al iemand klaar met een kist?

• _Bailey_
  • Niet online
batterij loopt al aardig leeg bij 'm

• xzaz
D-e-n schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Dat je de rode draad in dit verhaal kwijt bent
Trump heeft een Rode draad? Ik heb hem nog nooit gevonden.

• orf
  • Laatst online: 18:23

orf

PWM schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:53:
"Fuel prices below $2.50 in many state and below $2.30 in most states"

_O-
And many many places even $ 1.99. Can you believe it? It hasn't been this low in many many many years. During my last administratrion it was this low.

• xzaz
orf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:55:
[...]

And many many places even $ 1.99. Can you believe it? It hasn't been this low in many many many years. During my last administratrion it was this low.
En ondertussen is de prijs in Nederland meer dan 2 euro per Liter. :X

• Slasher
  • Niet online

Slasher

orf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Ik heb dus geen idee ik woon niet in de US, maar wat zijn de "echte" prijzen dan?

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:54

Pinjataaa

Hit me!

Normaal neem ik dit soort biased kanalen met een korreltje zout, maar na dit gezien te hebben, lijkt het wel echt te kloppen.

YouTube: DOCTOR: Trump has 2 to 4 months to live

• P-Rock
Vroeger sloten ze mensen met waanbeelden op in instellingen.

• D-e-n
xzaz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:54:
Heel dit topic: Europa moet meer zelf gaan doen -> Goed
Heel dit topic: De VS gaat meer zelf doen -> Boooeeee
Het gaat niet om "zelf doen". Het gaat hier om acties van een president die zich gedraagt als een autocraat en alle rechten van collega naties, burgers en staten aan zij laars lapt. Het gaat hier om iemand die in niks verschilt van een Poetin, om een brute fascistische leider van een land dat democratisch afglijdt.

• carpebios
Heeft hij al iets gezegd over zijn regeringsvliegtuig, wat kennelijk niet de beste van de wereld is, want hij had problemen?

• P-Rock
Pinjataaa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:56:
Normaal neem ik dit soort biased kanalen met een korreltje zout, maar na dit gezien te hebben, lijkt het wel echt te kloppen.

YouTube: DOCTOR: Trump has 2 to 4 months to live
Please, let it be true :X
Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).