• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10
Helixes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Als Trump heel dom is - en ik wil zijn domheid zeker niet onderschatten - dan is er een mogelijkheid dat Trump hoopt dat men in Noorwegen in Denemarken (en Zweden) een voormalig kolonisator ziet. Tot 1814 was Noorwegen namelijk van de Denen (of, meer specifiek, ze waren onderdeel van hetzelfde koninkrijk, met Kopenhagen als hoofdstad). Als ik me niet vergis was Groenland ook van de Noren toen de koninkrijken zich hebben verenigd. Misschien hoopt hij op een anti-Deens sentiment, of een verongelijktheid over de loop van de geschiedenis.

Alleen is dat sentiment er in zijn geheel niet.
Trump weet niet eens wie de huidige premier van Groenland is. Dus de gedachte dat hij iets zou weten van de geschiedenis van deze landen lijkt me geheel uitgesloten.

Trump is gewoon boos omdat hij de Nobel prijs niet heeft gekregen. Het comitee kan hij niet onder druk zetten met heffingen, dus gaat hij naar het volgende loket; de Noorse premier. Want in zijn visie bepaalt de president of premier alles; hij denkt gewoon dat iedereen zoals hij een alleenheerser is of tenminste wil zijn.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:53
@Helixes tis niet dom, gewoon selectief. Ik bedoel, wie heeft er nu claim op de VS, nadat er een bootje met een Portugees aan land kwam? En nu afgeven op Spaanstaligen, terwijl ze het terug moeten geven aan de native Americans (die onterecht Indianen zijn gedoopt). Ffs.

Het grote probleem is dat van de tien dingen die hij roept er eigenlijk geen een relevant is, tenzij het genoeg ophef veroorzaakt of wordt opgepikt. Tis een firehose of falsehood, live vanuit het oval office. Oh zelfs dat niet, want liever op de golfbaan.

Ik blijf maar herhalen dat proberen te ontcijferen wat hij zegt niet zo relevant is, maar we vooral moeten kijken naar wat hij doet (of laat doen).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:01
Woy schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:33:
Als je denkt dat het niet gekker meer kan...
Je moet toch de creativiteit bewonderen dat Trump steeds iets absurders kan vinden. Als het niet over de VS ging zou het bijzonder grappig zijn.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10
Trump denkt vooral in nieuwsberichten; korte acties, spectaculaire beelden, vette koppen. Zelf heeft hij geen plan; it's all talk. De mensen die hij aanstelt zijn ook allemaal Fox-news types die het leuk doen voor de camera, maar nul bestuurlijke ervaring hebben.

Kijk ook naar de actie in Venezuela; puur spektakel. Beelden van boten die worden opgeblazen, een president die in de boeien wordt afgevoerd. Zijn achterban vindt dat prachtig; actie, de man doet wat hij belooft!

Maar in werkelijkheid ligt er geen enkel plan hoe het verder moet met Venezuela; de olie maatschappijen hebben er alvast geen zin in (uninvestable) en het leger heeft geen zin in een invasie om echte regime change af te dwingen.

Het enige wat hij bereikt is dat andere landen ook lastig kunnen inschatten waartoe Trump wel of niet in staat is en wellicht eerder zullen meebuigen om erger te voorkomen. Het andere is dat de aandacht weer is afgeleid van de Epstein files; zo'n beetje het enige waar zijn cult-achterban hem niet in steunt.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Helixes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Als Trump heel dom is - en ik wil zijn domheid zeker niet onderschatten - dan is er een mogelijkheid dat Trump hoopt dat men in Noorwegen in Denemarken (en Zweden) een voormalig kolonisator ziet. Tot 1814 was Noorwegen namelijk van de Denen (of, meer specifiek, ze waren onderdeel van hetzelfde koninkrijk, met Kopenhagen als hoofdstad). Als ik me niet vergis was Groenland ook van de Noren toen de koninkrijken zich hebben verenigd. Misschien hoopt hij op een anti-Deens sentiment, of een verongelijktheid over de loop van de geschiedenis.

Alleen is dat sentiment er in zijn geheel niet.
Dan lust ik er nog wel een paar: Amerika was vóórdat Columbus aan land ging ook bezocht door Leif Erikssson, dus eigenlijk moet de VS het hele land terug geven aan de Noren. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:34:
...
Als ik de brief/tweet lees vraag ik me toch af waar zijn adviseurs zijn?
Dat deze communicatie uit het witte huis komt zegt toch genoeg (en is ook niet van de laatste tijd). Vergeleken met vorige periode Trump is er een zuivering geweest en is alles wat daar rond loopt besmet.

Niet direct dat de ja-knikkers zijn gebleven, want het komt meer over dat wat gebleven is eigen belangen heeft. Een deel is de oerconservatief die project2025 wil bewerkstelligen. En een deel lijkt de techbro cult die nu toch haast lijkt te maken hun libertarische/accelerationistische dystopische agenda uit te voeren. Geen idee hoe je de VS nu met kwalificeren, het lijkt een amalgaam van elke foute stroming die bestaan heeft, maar met democratie heeft het weinig meer te maken.

De enige die dit tij kan keren is de VS (bevolking) zelf, maar daar moet wel een heel erg grote bezem door de kast. Voor de rest van de wereld lijkt er weinig anders op te zitten zo goed mogelijk om te gaan met de idioterie die uit de VS komt (en een keer te realiseren dat de VS niet een toevallige perfecte storm is, maar een gemaakte situatie, die alleen voorkomen kan worden en eigenlijk niet te genezen is)

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:18
Wat zijn de manieren waarop Trump afgezet kan worden? Welke democratische en institutionele manieren zijn er?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik vind één specifiek punt communicatietechnisch trouwens wel heel erg opvallend.

De EU reageert alleen maar op Trump. Trump laat weer een luchtballonnetje los en we gaan allemaal rennen, vliegen, vallen opstaan en weer doorgaan.

Drie dagen later laat hij een totaal nieuw proefballonnetje op en hebben we hetzelfde riedeltje opnieuw.

Het is nadelig om constant in de reactie-modus te staan. Dat is defensief. Het nadeel is dat jij als verdediger niet weet wat er gaat gebeuren. Dus je hebt een informatie- en tijdsnadeel.

Er ontstaat tijdsdruk, verwarring en er worden fouten gemaakt.

Allemaal begrijpelijk.

Waar ik aan zou denken: dring Trump eens in de verdediging. Laat hem eens reageren op een plan van onze kant. Wees eens wat creatiever en kom onaangekondigd met een plan om institutionele beleggers onze US bonds te gaan laten verkopen bijv 'om onze riskante exposure aan de US economy te verlagen'.

En dan graag 3 dagen later een nieuw plannetje, proefbalonnetje. Denk na over strategiën die zorgen voor onrust bij Trump / zijn elektroraat.

Het is niet heel ingewikkeld. Het vereist alleen een andere manier van denken.

XMCS Netherlands

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:11
xzaz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:07:
Wat zijn de manieren waarop Trump afgezet kan worden? Welke democratische en institutionele manieren zijn er?
Wikipedia: Twenty-fifth Amendment to the United States Constitution

En

Wikipedia: Federal impeachment in the United States

• Brent
  • Laatst online: 17:05
Requiem19 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:10:
Ik vind één specifiek punt communicatietechnisch trouwens wel heel erg opvallend.

De EU reageert alleen maar op Trump. Trump laat weer een luchtballonnetje los en we gaan allemaal rennen, vliegen, vallen opstaan en weer doorgaan.

Drie dagen later laat hij een totaal nieuw proefballonnetje op en hebben we hetzelfde riedeltje opnieuw.

Het is nadelig om constant in de reactie-modus te staan. Dat is defensief. Het nadeel is dat jij als verdediger niet weet wat er gaat gebeuren. Dus je hebt een informatie- en tijdsnadeel.

Allemaal begrijpelijk.

Waar ik aan zou denken: dring Trump eens in de verdediging. Laat hem eens reageren op een plan van onze kant. Wees eens wat creatiever en kom onaangekondigd met een plan om institutionele beleggers onze US bonds te gaan laten verkopen bijv 'om onze riskante exposure aan de US economy te verlagen'.

En dan graag 3 dagen later een nieuw plannetje, proefbalonnetje. Denk na over strategiën die zorgen voor onrust bij Trump / zijn elektroraat.

Je hebt geen ongelijk, maar je vraagt nu aan een organisatie die specifiek is bedoeld en ontworpen om elkaar in Europa niet meer te verassen met ballonetjes maar elkaar vroeg bij zorgen en veranderingen te betrekken iets te doen wat het eigenlijk kwa basisontwerpkeuze niet kan ;) Het valt je misschien op dat Macron meestal de ballonnetjes richting de VS laat opgaan, en dat is geen toeval. Het vergt wel afstemming en soms achteraf (en dat vinden we in Europa lastig, historisch gezien de oorzaak van nogal wat conflicten).

Het is ook niet productief, waar de EU (itt wat sommigen denken) eigenlijk heel erg gefocust is. Immers, dit soort communicatie heeft geen doel anders dan de communicatie met een zekere partner te verzadigen. Geen gek idee om toch zo'n structuur op te richten, want het lijkt inderdaad alsof we zo'n 'wapen' nodig hebben, maar je vraagt nu wel wat.

Misschien is in de tussentijd het handig dat staatshoofden dienst blijven doen als bliksemafleiders. Macron moet minstens 1 gekke tweet de wereld in sturen elke week, etc.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:18
Er is er dus maar één en dat is een impeachment? Een twee derde meerderheid wordt toch nooit gehaald in een twee partijen systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door xzaz op 19-01-2026 15:19 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• duvekot
xzaz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Er is er dus maar één en dat is een impeachment?
Nee. Zijn regering kan hem ook "ongeschikt" verklaren . Dat is volgens mij in de 25ste gedefinieerd.

• Requiem19
  • Nu online
@Brent Nieuwe tijden vragen nieuwe strategieën zou ik zeggen :).

Het doel lijkt me niet om de communicatie verzadigen; maar om hem een (binnenlands) probleem te geven wat hij moet oplossen zodat hij minder tijd heeft voor Groenland proefballonnetjes.

Al die EU ministers die stante pede alles laten vallen waar ze mee bezig zijn en naar spoedvergaderingen komen over Groenland is enorm contra productief. Dat is kostbare tijd terwijl er duizend serieuze problemen in Europa zijn die we eerst moeten oplossen.

Laat de andere partij maar eens wat problemen oplossen zodat ze ons niet meer van het kastje naar de muur laten lopen.

XMCS Netherlands

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
xzaz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Er is er dus maar één en dat is een impeachment? Een twee derde meerderheid wordt toch nooit gehaald in een twee partijen systeem?
Dat kan zeker wel als de president het te bont maakt (zoals het militair binnenvallen van een mede NAVO land).

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Requiem19 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:10:

Allemaal begrijpelijk.

Dat kan toch niet anders met zo'n clown? Je kunt toch niet proactief dingen gaan doen om dingen die Trump zou kunnen doen? Het is allemaal zo onvoorspelbaar als iets.

Wat mij betreft sluiten we hun militaire basissen in Europa of beginnen we gesprekken daarover. Je hebt toch niks aan zo'n vijandige bondgenoot en dan zijn ze al militair aanwezig op ons continent. Met kernwapens zelfs. Ik zou ze minstens zo voorzichtig gaan behandelens als hoe we China behandelen, die hebben ook geen basissen in Europa en steken ons niet continu in de rug.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 19-01-2026 15:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:34:
Over die brief aan Noorwegen: dat lijkt een dreigement. Het kan te maken hebben met Spitsbergen. Dat is immers van Noorwegen.
Inmiddels zijn afschriften van die brief ook in andere landen aangekomen waaronder Nederland. He tis echt zo'n stompzinnig document.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
En nog, als die impeachment van Trump zou slagen komt Vance in de stoel.

Ja, dat zal een opluchting zijn voor de wereld. /s

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Requiem19
  • Nu online
Marzman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Dat kan toch niet anders met zo'n clown? Je kunt toch niet proactief dingen gaan doen om dingen die Trump zou kunnen doen? Het is allemaal zo onvoorspelbaar als iets.
Volgens mij hebben veel mensen nog niet door dat het spel dat de andere kant speelt alle spelregels overboord gooit.

Om met Maxima te spreken: we zijn een beetje 'dom' dat wij nog wel het spel volgens de spelregels spelen. Als je afspreekt om een boksgevecht te gaan doen met iemand en de andere partij neemt een mes mee, blijf je zelf dan nog gewoon met je bokshandschoenen in de ring staan?

Dat doen we nu.

Of: als iemand constant steentjes over de muur gooit. Blijven we ze dan oprapen en zeggen 'niet meer doen! hadden we niet afgesproken!'. Ook al worden de steentjes die hij gooit steeds groter.

Of gooien we eens een keer een emmer met water terug zodat hij uitglijdt en even geen steentjes kan gooien?

Maakt me ook niet zoveel uit wát voor strategie er gekozen wordt om om te gaan met Trump, maar er moet een doordachte strategie komen waardoor Europa uit de reactiestand komt.

Stuur het gesprek. Stuur het onderwerp. Stuur het narratief.

XMCS Netherlands

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Requiem19 snap het gevoel, maar "Eén gek kan meer vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden". Steentjes teruggooien maakt het er naar ik vrees niet beter op. Voelt misschien goed, maar tis contraproductief. Tenzij we echt een all-out boycot van de VS gaan doen. Maar ik vrees dat daar de handen niet voor op elkaar gaan.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Je hebt geen ongelijk, maar je vraagt nu aan een organisatie die specifiek is bedoeld en ontworpen om elkaar in Europa niet meer te verassen met ballonetjes maar elkaar vroeg bij zorgen en veranderingen te betrekken iets te doen wat het eigenlijk kwa basisontwerpkeuze niet kan ;) Het valt je misschien op dat Macron meestal de ballonnetjes richting de VS laat opgaan, en dat is geen toeval. Het vergt wel afstemming en soms achteraf (en dat vinden we in Europa lastig, historisch gezien de oorzaak van nogal wat conflicten).

Het is ook niet productief, waar de EU (itt wat sommigen denken) eigenlijk heel erg gefocust is. Immers, dit soort communicatie heeft geen doel anders dan de communicatie met een zekere partner te verzadigen. Geen gek idee om toch zo'n structuur op te richten, want het lijkt inderdaad alsof we zo'n 'wapen' nodig hebben, maar je vraagt nu wel wat.

Misschien is in de tussentijd het handig dat staatshoofden dienst blijven doen als bliksemafleiders. Macron moet minstens 1 gekke tweet de wereld in sturen elke week, etc.
op het gebied van handel nemen ze nu wel tegelijk actie in de EU. men denkt alleen compleet anders als Trump. Geen vette koppen, geen ruchtbaarheid en geen geschreeuw. wel stille diplomatie.
- de overeenkomst met mercosur is nu getekend ondanks flinke protesten van boeren in Europa. en dat was in alle stilte gegaan als de boeren niet een paar snelwegen hadden geblokkeerd
- nadat Trump ruzie kreeg met Modi over een van de oorlogen die hij niet beëindigd heeft, is de EU ook neer gaan praten met India over handelsovereenkomsten. en toen ze er toch waren hebben ze ook Indonesië en Australië hier warm voor gemaakt
- en herinnert zich iemand dat er een aantal versoepelingen zijn gekomen in de handelspositie tegenover China?

er wordt misschien niet met geweld gedreigd tegen Amerika maar er wordt wel degelijk iets gedaan om Amerika te raken waar het pijn doet: in hun portemonnee. en het is even afwachten of al die dreig tarieven straks weer een negatieve reactie van trumps beurs vriendjes oproept.

datzelfde heeft Amerika zelf ooit gedaan tegen de sovjetunie. er werd toen regelmatig geroepen dat oorlog heel dichtbij was. maar wat Amerika echt heeft gedaan in de jaren 80 de kop gek maken met een wapenwedloop die ze niet konden winnen en waarop ze failliet gingen.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
grimselman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:17:
De obsessie van Trump met de Nobelprijs voor de vrede neemt grootse vormen aan. Het zou mij niet verbazen als Trump binnenkort heffingen en sancties gaat instellen tegen Noorwegen.
Vermoedelijk is hij eerder geobsedeerd met de Nobelprijs voor de Vrede voor Obama, die hij kreeg bij zijn aanstelling als president. Dus dat het eerder gaat om de waarde van die Nobelprijs onderuit te halen.

Maar het is lastig het gedrag te duiden van een onberekenbaar persoon als trump. Je vraagt je steeds vaker af in welke mate hij er nog wel helemaal bij is, mentaal.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Requiem19
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:42:
@Requiem19 snap het gevoel, maar "Eén gek kan meer vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden". Steentjes teruggooien maakt het er naar ik vrees niet beter op. Voelt misschien goed, maar tis contraproductief. Tenzij we echt een all-out boycot van de VS gaan doen. Maar ik vrees dat daar de handen niet voor op elkaar gaan.
Het gaat niet om een goed gevoel, maar om een strategie.

Die is nu missend.

Een andere strategie zou kunnen zijn: we negeren Trumps proefballonnetjes en voeren unilateraal tegenmaatregelen in.

Er zijn nog wel meer strategieën te bedenken. Als er maar een plan komt. Op dit moment is het gewoon als een gek rennen zodra iemand weer een kruimeltje in het kippenhok gooit.

XMCS Netherlands

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:16

Auredium

Informaticus Chaoticus

Alex_79 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:47:
[...]

op het gebied van handel nemen ze nu wel tegelijk actie in de EU. men denkt alleen compleet anders als Trump. Geen vette koppen, geen ruchtbaarheid en geen geschreeuw. wel stille diplomatie.
- de overeenkomst met mercosur is nu getekend ondanks flinke protesten van boeren in Europa. en dat was in alle stilte gegaan als de boeren niet een paar snelwegen hadden geblokkeerd
- nadat Trump ruzie kreeg met Modi over een van de oorlogen die hij niet beëindigd heeft, is de EU ook neer gaan praten met India over handelsovereenkomsten. en toen ze er toch waren hebben ze ook Indonesië en Australië hier warm voor gemaakt
- en herinnert zich iemand dat er een aantal versoepelingen zijn gekomen in de handelspositie tegenover China?

er wordt misschien niet met geweld gedreigd tegen Amerika maar er wordt wel degelijk iets gedaan om Amerika te raken waar het pijn doet: in hun portemonnee. en het is even afwachten of al die dreig tarieven straks weer een negatieve reactie van trumps beurs vriendjes oproept.

datzelfde heeft Amerika zelf ooit gedaan tegen de sovjetunie. er werd toen regelmatig geroepen dat oorlog heel dichtbij was. maar wat Amerika echt heeft gedaan in de jaren 80 de kop gek maken met een wapenwedloop die ze niet konden winnen en waarop ze failliet gingen.
Dit. Hoe meer handel wij kunnen drijven met andere landen buiten de VS hoe sterker onze positie wordt ten opzichte van de VS. Dat op zijn beurt zorgt ervoor dat wij minder afhankelijk zijn van handel met de VS en doet de tariff oorlog van Trump verzwakken.

Effectief zien we hier ook hoe schadelijk dit voor de VS zelf is. Trump heeft nooit echt goed geleerd wat het verschil tussen honing en azijn is en zelfs zijn beste honing heeft azijn er doorheen omdat hij gewoon altijd de foute manier van handel drijven heeft geleerd. Die manier was altijd voor iedereen tien proces wat iemand eraan verdient moet ik er twintig of meer aan verdienen. Hij gunt niemand een voordeel tenzij het voordeel voor hem nog groter is. Tja; als niemand met jouw knikkers mag spelen op het knikkerveld dan doen ze al gauw niet meer met je knikkeren.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:45
Requiem19 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Er zijn nog wel meer strategieën te bedenken. Als er maar een plan komt. Op dit moment is het gewoon als een gek rennen zodra iemand weer een kruimeltje in het kippenhok gooit.
We rennen omdat we weten dat de andere kant gek genoeg is om z'n bizarre dreigementen uit te voeren. En dat is precies de reden waarom een soortgelijke tactiek de andere kant op niet zal werken.

Hij wil.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:09
@DevWouter @Helixes
Naast de "Board of Peace" (BoP zijn er nog twee raden:

De "Executive Board" die de visie van de BoP ten uitvoer moet brengen.

De "Gaza Executive Board" ter ondersteuning van de "High Representative for Gaza" en NCAG (National Committee for the Administration of Gaza), hier zit Kaag in.

Voor details: https://www.whitehouse.go...to-end-the-gaza-conflict/

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Denemarken lijkt weer meer militairen te sturen naar Groenland, en Denemarken stuurt geen vertegenwoordigers naar Davos. Dat laatste is vooral interessant, schijnbaar zien ze geen heil meer in luisteren naar Trumps waanbeelden.

Wat er nog mist is serieuze bewegingen vanuit andere landen. De VS is het sterkste leger in de wereld, maar tegen de Scandinavische landen (met name Finland ook dat geen neutraal land meer is) is een overwinning in het Arctisch gebied zeker geen vanzelfsprekendheid. Bron

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Requiem19 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Volgens mij hebben veel mensen nog niet door dat het spel dat de andere kant speelt alle spelregels overboord gooit.

Om met Maxima te spreken: we zijn een beetje 'dom' dat wij nog wel het spel volgens de spelregels spelen. Als je afspreekt om een boksgevecht te gaan doen met iemand en de andere partij neemt een mes mee, blijf je zelf dan nog gewoon met je bokshandschoenen in de ring staan?

Dat doen we nu.

Of: als iemand constant steentjes over de muur gooit. Blijven we ze dan oprapen en zeggen 'niet meer doen! hadden we niet afgesproken!'. Ook al worden de steentjes die hij gooit steeds groter.

Of gooien we eens een keer een emmer met water terug zodat hij uitglijdt en even geen steentjes kan gooien?

Maakt me ook niet zoveel uit wát voor strategie er gekozen wordt om om te gaan met Trump, maar er moet een doordachte strategie komen waardoor Europa uit de reactiestand komt.

Stuur het gesprek. Stuur het onderwerp. Stuur het narratief.
We moeten gewoon meer onafhankelijk worden van de VS. Het is niet handig dat we daar al onze dure wapens kopen, dat daar onze data staat, ons goud ligt, het gas tegenwoordig vandaan komt, dat ze militaire basissen hebben in Europa. Dat ze visumvrij Europa in mogen.

Als ze zich niet langer opstellen als bondgenoot dan zijn ze geen bondgenoot.

/▌

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:16

Auredium

Informaticus Chaoticus

Brazos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:11:
Denemarken lijkt weer meer militairen te sturen naar Groenland, en Denemarken stuurt geen vertegenwoordigers naar Davos. Dat laatste is vooral interessant, schijnbaar zien ze geen heil meer in luisteren naar Trumps waanbeelden.

Wat er nog mist is serieuze bewegingen vanuit andere landen. De VS is het sterkste leger in de wereld, maar tegen de Scandinavische landen (met name Finland ook dat geen neutraal land meer is) is een overwinning in het Arctisch gebied zeker geen vanzelfsprekendheid. Bron
Davos wordt een aanfluiting. Donald Trump gaat daar zijn en hij zal ranten over Groenland en wat een verraad het is en dat ze het echt nodig hebben. Etc. etc. etc. Laten we hopen dat er los van Trump zijn maffiaparktijken (waarbij niemand weet wat het precies zal zijn, alleen dat het er zal zijn en dat hij angst en schok zal willen veroorzaken) er dingen gebeuren die wellicht nog positief zijn te noemen. Zwitserland mag dan wel neutraal zijn maar het ligt wel in Europa zelf dus wie weet.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:24
Requiem19 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Het gaat niet om een goed gevoel, maar om een strategie.

Die is nu missend.

Een andere strategie zou kunnen zijn: we negeren Trumps proefballonnetjes en voeren unilateraal tegenmaatregelen in.

We zouden als EU nu een drastische strategie moeten bedenken om op het vlak van IT en het vlak van energie los te komen van de VS.
Wanneer die 2 sectoren geraakt dreigen te worden verwacht ik dat er wel een lobby komt om de koers wat te temperen in de VS.
Mijn insziens:
- Vergroening en verzwaring van het net moeten high prio zijn en opties voor afname van LNG vanuit het midden oosten moeten verkend worden. Zo kunnen we ook van het Amerikaanse gas af en zullen daar veel inkomsten uit derven
- Duidelijke strategie ter bescherming van IT startups in de EU, bevordering van software ontwikkeling. Cloud ontkoppelbaar maken van de VS, mechanisme dat datacenters van big tech in beslag genomen kunnen worden of iets dergelijks bij noodsituaties. Maar bovenal ook, Europese AI bevorderen. Zet bijvoorbeeld die Nederlandse gast met die AI data goudmijn eens om tafel met europese AI modellen, kunnen we daar niets in voorzien om EU AI een vogelvlucht te laten nemen?

• Requiem19
  • Nu online
Relatief recent onderzoek(je) dat de impact van de tarieven laat zien op de inflatie in de US.

Trump's tarievenbeleid op zichzelf zorgt voor een bijdrage aan de inflatie van ongeveer 0.7%. Op een inflatie van 2.7% gemiddeld over de afgelopen 12 maanden, is Trump dus zelf debet aan ongeveer 25% daarvan.

Dit onderzoekje heeft uiteraard de nieuwste tarieven nog niet meegenomen.

https://www.nber.org/syst..._papers/w34496/w34496.pdf
Our estimated retail tariff pass through is 20 percent, with a cumulative contribution of about 0.7 percentage points to the all-items Consumer Price Index by September 2025.

Our results show that tariff costs were gradually but steadily transmitted to U.S. consumers, with additional spillovers to domestic goods

XMCS Netherlands

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik hoorde onlangs ook van een Europees bedrijf (n=1) dat veel levert aan Amerikaanse klanten dat er afgesproken werd om een aantal maanden de kosten van de tarieven te delen als overgangsperiode maar dat nadien de Amerikaanse klanten er volledig zelf voor opdraaien.

Een vorm van goodwill naar de klanten om tijdelijk de klap op te vangen (cashflow?) en breder uit te smeren in de tijd.

• duvekot
onderstaande quote is alleen ter illustratie en nooit echt gezegd
“Russia absolutely needs Ukraine—it’s a matter of national security, not just resources. Ukraine is a very special place, and we would treat its people well. But make no mistake: we are going to do something on Ukraine, whether Ukraine likes it or not. I would prefer to make a deal the easy way, but if we have to, we’ll do it the hard way. The region is not secure unless we have complete and total control of Ukraine. NATO and the West want Ukraine, and there’s nothing Ukraine can do about it. If we don’t act, they will take over, and we cannot allow that. We’ll get Ukraine—100 percent. It’s vital for our security and for regional peace.”
Als je de uitspraken van Trump over Groenland zou "spiegelen" naar Ukraine .. dan krijg je bovenstaande tekst .. en dat zit eigenlijk best wel "eng" in de buurt van wat Putin daadwerkelijk gezegd heeft.

En Rusland hebben we in de ban gedaan, uit de FIFA gegooid, geweerd van de Olympische Spelen etc etc ..

🤔

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
duvekot schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:31:

[...]

Als je de uitspraken van Trump over Groenland zou "spiegelen" naar Ukraine .. dan krijg je bovenstaande tekst .. en dat zit eigenlijk best wel "eng" in de buurt van wat Putin daadwerkelijk gezegd heeft.

En Rusland hebben we in de ban gedaan, uit de FIFA gegooid, geweerd van de Olympische Spelen etc etc ..

🤔
Maar niet op het moment dat de uitspraken gedaan zijn, pas toen de woorden omgezet waren naar daden.

Home Assistant configuratie

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

[...]

🤔
Dat inderdaad, en ik denk dat Trump wat dat betreft hetzelfde is als Putin. Terugkrabbelen is gezichtsverlies dus dat gaat niet gebeuren. M.a.w. Groenland wordt van Trump.. en dan heb je de poppen echt aan het dansen qua geopolitiek en economie , denk ik. Ik heb iig al mijn aandelen verkocht en blijf even stil zitten tot er iets gaat gebeuren.

Dat betekent, stam + t .

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

🤔
En ook in het geval van Rusland is het alleen maar gebleven bij economische sancties. Heeft tot nu toe nog weinig echt resultaat gehad.

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Dat inderdaad, en ik denk dat Trump wat dat betreft hetzelfde is als Putin. Terugkrabbelen is gezichtsverlies dus dat gaat niet gebeuren. M.a.w. Groenland wordt van Trump.. en dan heb je de poppen echt aan het dansen qua geopolitiek en economie , denk ik.
Ik ben ook bang dat wanneer Groenland van de VS zou worden, dat Rusland zoiets heeft van "Maar dat kunnen wij dus ook" en de Baltische Staten het volgende doelwit worden.

Dan heb je een NATO die op twee fronten een oorlog moet gaan voeren tegen twee kernmachten, en dat gaat een heel erg vervelende situatie opleveren.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Ik ben ook bang dat wanneer Groenland van de VS zou worden, dat Rusland zoiets heeft van "Maar dat kunnen wij dus ook" en de Baltische Staten het volgende doelwit worden.

Dan heb je een NATO die op twee fronten een oorlog moet gaan voeren tegen twee kernmachten, en dat gaat een heel erg vervelende situatie opleveren.
Ik denk dat NATO na de inname van Groenland effectief niet meer bestaat. Misschien op papier nog wel maar de VS zal het volledig laten afweten.

Dat betekent, stam + t .

• andru123
  • Nu online
Brazos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:11:
Denemarken lijkt weer meer militairen te sturen naar Groenland
Waar verblijven die soldaten? In een hotel? Dat is belachelijk. In plaats van een constructieve oplossing te zoeken, doet het land “stoer”. Dat is niet de juiste aanpak.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:42:
All out boycot weet ik niet, maar we kunnen stoppen ze als bondgenoot te behandelen. Weg met de amerikaanse basissen in europa, visumplicht of in ieder geval online registratie (moeten wij ook), goud terughalen (of poging tot want ik denk dat ze dat niet eens toestaan) etc. Trump zal beledigd zijn en het zal pijn doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 19-01-2026 16:50 ]

/▌

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:01
Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:39:
Ik denk dat NATO na de inname van Groenland effectief niet meer bestaat. Misschien op papier nog wel maar de VS zal het volledig laten afweten.
Ik denk vooral dat de reciprociteit definitief stuk is als Trump besluit tot militaire inzet. Verreweg de meeste landen zullen niet langer geneigd zijn de VS te hulp te schieten wanneer zij weer eens ergens in de problemen komen. Omdat dat zo is, zal dat andersom niet anders zijn. Dat is nu eenmaal hoe een art. 5 werkt.

Omdat de inval van de VS in Groenland de geloofwaardigheid van art. 5 ondermijnt, zal de dreiging die uitgaat van de hoeksteen van het verbond ook verdampen. Uiteindelijk denk ik dat die geloofwaardigheid de belangrijkste bestaansreden van de NAVO is.

Uiteindelijk heb je natuurlijk wel gelijk, maar er zitten daar nog wel wat nuances in.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55
andru123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Waar verblijven die soldaten? In een hotel? Dat is belachelijk. In plaats van een constructieve oplossing te zoeken, doet het land “stoer”. Dat is niet de juiste aanpak.
Waar bestaat volgens jou een constructieve oplossing uit?
Met de US is niets constructiefs meer te doen. De US zit volledig op een destructief pad, wat heel bewust is.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Als de VS en China onder elkaar verder blijven ruzie maken dan zullen we misschien nog blij zijn dat we niet meer verplicht zijn de VS onder NAVO te moeten gaan helpen?

Ieder voordeel heb zijn nadeel.

• Requiem19
  • Nu online
Helixes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Ik denk vooral dat de reciprociteit definitief stuk is als Trump besluit tot militaire inzet. Verreweg de meeste landen zullen niet langer geneigd zijn de VS te hulp te schieten wanneer zij weer eens ergens in de problemen komen. Omdat dat zo is, zal dat andersom niet anders zijn. Dat is nu eenmaal hoe een art. 5 werkt.

Omdat de inval van de VS in Groenland de geloofwaardigheid van art. 5 ondermijnt, zal de dreiging die uitgaat van de hoeksteen van het verbond ook verdampen. Uiteindelijk denk ik dat die geloofwaardigheid de belangrijkste bestaansreden van de NAVO is.

Uiteindelijk heb je natuurlijk wel gelijk, maar er zitten daar nog wel wat nuances in.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Inderdaad - in 1 klap al het vertrouwen dat over decennia is opgebouwd gelijk weggevaagd. En wie er ook na Trump komt, dat vertrouwen zal niet gelijk weer terug zijn.

Want iedere 4 jaar wordt het in de VS weer spannend of daar iemand gaat winnen die denkt als Trump (of erger). De huidige situatie bewijst dat de VS 2x een dergelijk persoon democratisch kan kiezen.

De enige oplossing is ontkoppeling van de VS op de kritische sectoren zoals defensie, IT en energie.

XMCS Netherlands

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
TheFes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Maar niet op het moment dat de uitspraken gedaan zijn, pas toen de woorden omgezet waren naar daden.
Er is een land wat uit songfestival is geweerd en een land wat op zijn minst hetzelfde deed welke gewoon lekker door mocht gaan. Dubbele standaarden zijn er al.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
Zo'n 40% van de VS staat nog steeds achter de president in de laatste peilingen.

Verder is het punt wat hierboven gemaakt wordt wel een goede, tijd om te stoppen met reageren als EU en te beginnen met acteren

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:07
Oplossing is vrij simpel, totale blokkade van TESLA, Meta, Amazon etc. Dan gaan de tech bro's hun mafffia praktijken van stal halen om Trump terug in zijn hok te duwen. Ik zou het tenminste wel ok vinden als iig Meta geblokt wordt.. Zijn we ook meteen af van de rechts radicale fuik op "social"media.. In Trumps woorden: een goede deal.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:09

DevWouter

Creator of Todo2d.com

skimine schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:09:
@DevWouter @Helixes
Naast de "Board of Peace" (BoP zijn er nog twee raden:

De "Executive Board" die de visie van de BoP ten uitvoer moet brengen.

De "Gaza Executive Board" ter ondersteuning van de "High Representative for Gaza" en NCAG (National Committee for the Administration of Gaza), hier zit Kaag in.

Voor details: https://www.whitehouse.go...to-end-the-gaza-conflict/
Klopt, maar ik was overtuigd van twee organisaties die formeel/informeel dezelfde naam hadden. En dat bleek niet correct te zijn.

Zo dacht ik ook feiten te weten over de niet bestaande organisatie, maar daar kon ik ook geen bronnen voor vinden. Uiteindelijk kon ik niks anders concluderen dat ik er naast zat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:47:
[...]
De terreur (bezetting/annexatie) waar de VS mee dreigt is nog veel minder constructief.

Logisch dat Denemarken hun grondgebied verdedigd tegen dit soort agressieve en vijandige landen.

Virussen? Scan ze hier!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

wowly schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:07:
Oplossing is vrij simpel, totale blokkade van TESLA, Meta, Amazon etc. Dan gaan de tech bro's hun mafffia praktijken van stal halen om Trump terug in zijn hok te duwen. Ik zou het tenminste wel ok vinden als iig Meta geblokt wordt.. Zijn we ook meteen af van de rechts radicale fuik op "social"media.. In Trumps woorden: een goede deal.
En nog een stapje rigoreuzer: Importverbod op Intel, AMD, Boeing. En tegelijkertijd geen Airbus of Thales meer de andere kant uit exporteren.

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:14:
[...]

En nog een stapje rigoreuzer: Importverbod op Intel, AMD, Boeing. En tegelijkertijd geen Airbus of Thales meer de andere kant uit exporteren.
Dan kunnen meerdere ondernemers gaan vertrekken naar de VS want dit is een doodvonnis voor veel ondernemers hier.

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Lynix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Dan kunnen meerdere ondernemers gaan vertrekken naar de VS want dit is een doodvonnis voor veel ondernemers hier.
Ja, waar gehakt wordt vallen nu eenmaal ook spaanders.

Als je Meta gaat verbieden dan gaat ineens ook heel Facebook op zwart, samen met Whatsapp (dus ook voor de zakelijke markt) en Instagram. Dat raakt ook genoeg Nederlandse bedrijven.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Als je Meta gaat verbieden dan gaat ineens ook heel Facebook op zwart, samen met Whatsapp (dus ook voor de zakelijke markt) en Instagram. Dat raakt ook genoeg Nederlandse bedrijven.
Er bestaat ook nog zoiets als bellen, dus een shutdown van WhatsApp is echt niet onoverkomelijk voor het bedrijfsleven

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
FrambozenTaart schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:31:
En nog, als die impeachment van Trump zou slagen komt Vance in de stoel.

Ja, dat zal een opluchting zijn voor de wereld. /s
Met vance in de stoel zal er een ander sentiment bij de amerikaanse bevolking leven. De grootste praatjesmaker die daar de boel op straat dicteren zijn fervente 'Trumpiots'. Ook in de republiekeinse senaat wordt Vance een stuk minder gedragen. De kans is groot dat e.e.a. een stuk minder agressief wordt op dat moment.

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Er bestaat ook nog zoiets als bellen, dus een shutdown van WhatsApp is echt niet onoverkomelijk voor het bedrijfsleven
Je realiseert je wel dat veel ondernemers tegenwoordig afhankelijk zijn van Meta (met name FB en Insta) voor hun marketing? Het is niet alleen het "elkaar kunnen appen" wat door Meta wordt verzorgd.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kiel Institut heeft een zeer uitgebreide analyse over wie de tarrifs betaald:

De conclusie is als volgt:
  • • The 2025 US tariffs are an own goal: American importers and consumers bear nearly the entire cost. Foreign exporters absorb only about 4% of the tariff burden—the remaining 96% is passed through to US buyers.
  • • Using shipment-level data covering over 25 million transactions valued at nearly $4 trillion, we find near-complete pass-through of tariffs to US import prices.
  • US customs revenue surged by approximately $200 billion in 2025—a tax paid almost entirely by Americans.

• • Event studies around discrete tariff shocks on Brazil (50%) and India (25–50%) confirm: export prices did not decline. Trade volumes collapsed instead.

• • Indian export customs data validates our findings: when facing US tariffs, Indian exporters maintained their prices and reduced shipments. They did not “eat” the tariff.
(Dikgedrukt door mij.)

https://www.kielinstitut....o-pays-the-tariffs-19398/

We hadden al zo'n vermoeden (wisten het eigenlijk al), maar nu staat het nog eens zwart op wit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Whatsapp op zwart doet geen pijn. Binnen een week zit iedereen en zijn moeder op Signal.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
squashedraven schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Hij had het o.a. over een importverbod van chips a la Intel en AMD. Dan neem ik aan dat hij ook de apple silicon chips wilt weren, dan houd het wel een beetje op he :+

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Eerst kan er een heleboel niet, is het niet verstandig, onzakelijk, etc.

Dan klapt het bankenstelsel of krijg je corona en dan kan er een heleboel wél.

Welke offers kunnen we maken als het echt moet... De rare politiek van Trump en enablers / Rasputins zet ons wel aan het denken...

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Je realiseert je wel dat veel ondernemers tegenwoordig afhankelijk zijn van Meta (met name FB en Insta) voor hun marketing? Het is niet alleen het "elkaar kunnen appen" wat door Meta wordt verzorgd.
Die bedrijven zal je dan wel kunnen missen dan?
Ik heb beiden niet dus geen idee wat voor bedrijven het zijn.

• andru123
  • Nu online
wildhagen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:12:
De terreur (bezetting/annexatie) waar de VS mee dreigt is nog veel minder constructief.

Logisch dat Denemarken hun grondgebied verdedigd tegen dit soort agressieve en vijandige landen.
Er is nog geen “bezetting”, allen maar stoere praatjes. En die “verdediging” ik vind belachelijk. Je weet dat er al VS militair bases op die eiland zijn?
Laten wij terug op aarde komen, van al die politiek geladen gejammer. Groenland is (blijkbaar) belangrijk voor de Arctica. Denemark deed helemaal niks met die eiland, het kan ook niks doen, want te klein, te ver. Het beste manier is om een constructieve oplossing te zoeken, in plaats van confrontatie.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Whatsapp op zwart doet geen pijn. Binnen een week zit iedereen en zijn moeder op Signal.
Dat is ook Amerikaans.

Maar die toko's hebben altijd een presence in Europa. Want je gaat zoiets nooit willen routen via de VS. Dat is gewoon te hoge latency voor real-time comms, terwijl de comms met regelmaat vanuit beide punten binnen EU liggen. Dat wil je lokaal afhandelen.

Wil je specifiek goede voorbeelden, zou je eens naar Australië kunnen kijken, Zuid-Afrika, of mensen die gamen vanuit VS in EU en vice versa.

In ander nieuws (Meta gerelateerd):

nieuws: 'Threads heeft wereldwijd meer actieve appgebruikers op mobiel dan X'...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in1j_oUTAFbWXroszBvgN-KtceA=/656x/filters:strip_exif()/i/2007985964.webp?f=imagenormal

Dit suggereert dat de ene overlord wordt vervangen met de andere. Van de ene techbro (Musk) naar de andere (Zuckerberg), die nog onder noemen big tech valt, ook.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:32:
[...]
Er is nog geen “bezetting”, allen maar stoere praatjes. En die “verdediging” ik vind belachelijk. Je weet dat er al VS militair bases op die eiland zijn?
Laten wij terug op aarde komen, van al die politiek geladen gejammer. Groenland is (blijkbaar) belangrijk voor de Arctica. Denemark deed helemaal niks met die eiland, het kan ook niks doen, want te klein, te ver. Het beste manier is om een constructieve oplossing te zoeken, in plaats van confrontatie.
De enige constructieve oplossing is als Trump zijn keutel inslikt, aftreedt en excuses aan Denemarken en Groenland aanbied.

Pas als dat gebeurd, en de VS dus blijk geeft van het wensen van een constructieve oplossing aan hun eigen agressie en vijandigheid, kunnen we daarna kijken wat er mogelijk is.

Virussen? Scan ze hier!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
andru123 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:32:
[...]
Die constructieve oplossing is al lang genoemd. Maar dat heeft als reactie tot 10% heffingen geleid.

Er is helemaal geen constructieve oplossing bij de VS. Alleen maar destructief.

Wat probeer je eigenlijk te zeggen met je reactie?

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).