@Jan-tweak het punt is dat we in Europa de productie ook niet van de grond gaan krijgen voorlopig. Dus dan zitten we zelf net zo goed in de shit.
Ik vind het wel bijzonder hoe er op de Conservative sub-Reddit gereageerd wordt over Groenland en de tarieven.
Daar zijn ze heel erg anti:
https://www.reddit.com/r/...g_tariffs_on_denmark_and/
Daar zijn ze heel erg anti:
https://www.reddit.com/r/...g_tariffs_on_denmark_and/
Ben benieuwd of de beruchte 'handelsbazooka' wordt gebruikt. Het is blijkbaar wel een optie die nadrukkelijk op tafel ligt en die Macron maar wat graag wil gebruiken.
Is Macron helemaal klaar met Trump dat juist hij die handelsbazooka in wil zetten? Of speelt er nog iets anders? Mijn zegen heeft hij trouwens. Ik ben ook van mening dat we niet over ons heen moeten laten lopen en even duidelijk aan moeten geven dat er grenzen zijn aan wat wij tolereren.Milo85 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:08:
Ben benieuwd of de beruchte 'handelsbazooka' wordt gebruikt. Het is blijkbaar wel een optie die nadrukkelijk op tafel ligt en die Macron maar wat graag wil gebruiken.
Macron weet dat een pestkop af een doe een optater nodig heeft om weer enigszins in het gareel te komen (TACO). Het vervelende is dat soms de optater flink en lang moet zijn, je weet nooit zeker wat precies genoeg is. En uiteraard heeft Europa niet de beste kaarten op dit moment.3raser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Is Macron helemaal klaar met Trump dat juist hij die handelsbazooka in wil zetten? Of speelt er nog iets anders? Mijn zegen heeft hij trouwens. Ik ben ook van mening dat we niet over ons heen moeten laten lopen en even duidelijk aan moeten geven dat er grenzen zijn aan wat wij tolereren.
Persoonlijk lijkt me een algehele ban op Amerikaanse Big-Tech diensten een uitstekende klap. Gaan we heel veel dingen tegelijk mee oplossen. Och, en dan kunnen Word maar even niet openen...
[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 19-01-2026 09:19 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ook weer een mooie:
https://x.com/nickschifri...n%3Avg%3Aarticle%3Aq6AdB0
Tijd om die handelsbazooka maar eens uit de kast te halen. Wellicht dat we gewoon per 01.02.2025 eens 25% op alle diensten en goederen moeten gooien. Keer het initiatief nemen in deze poppenkast.
Dus omdat een comité hem de prijs niet heeft gegeven neemt hij vrede met een korrel zout en kan hij doen wat hij wilt?Dear Jonas: Considering your Country decided not to give me the Nobel Peace Prize for having stopped 8 Wars PLUS, I no longer feel an obligation to think purely of Peace, although it will always be predominant, but can now think about what is good and proper for the United States of America. Denmark cannot protect that land from Russia or China, and why do they have a “right of ownership” anyway? There are no written documents, it’s only that a boat landed there hundreds of years ago, but we had boats landing there, also. I have done more for NATO than any other person since its founding, and now, NATO should do something for the United States. The World is not secure unless we have Complete and Total Control of Greenland. Thank you! President DJT
Tijd om die handelsbazooka maar eens uit de kast te halen. Wellicht dat we gewoon per 01.02.2025 eens 25% op alle diensten en goederen moeten gooien. Keer het initiatief nemen in deze poppenkast.
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Volkomen gelijk natuurlijk -- dat je gewoon met een bootje ergens op een landmassa aankomt wil nog niet zeggen dat je zomaar eigenaar bent van de boel, natuurlijk.
...daarvoor moet je eerst de inheemse bevolking naar reservaten jagen en je afscheiden van het moederland.
...daarvoor moet je eerst de inheemse bevolking naar reservaten jagen en je afscheiden van het moederland.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Dan kunnen we gelijk wennen aan een alternatief. Beetje geforceerd werkt vaak het beste.Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:18:
Och, en dan kunnen Word maar even niet openen...
Altijd weer die 8 oorlogen, dat is echt een spinsel van zijn fantasie zeg.Rene schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:26:
Ook weer een mooie:
[...]
Dus omdat een comité hem de prijs niet heeft gegeven neemt hij vrede met een korrel zout en kan hij doen wat hij wilt?![]()
![]()
Het is een kleuter wat dat betreft, volgens mij moet zo'n Nobelprijs nooit een doel op zich zijn. Bij hem uiteraard wel, want dat zal dan zijn legacy zijn.
Elect a clown, expect a circus.
En vervolgens ligt de overheid, schiphol, defensie, jouw salarisuitbetaling, en jouw favoriete webshop plat. Nee, geen oplossing lijkt mij.Brent schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:18:
[...]
Persoonlijk lijkt me een algehele ban op Amerikaanse Big-Tech diensten een uitstekende klap. Gaan we heel veel dingen tegelijk mee oplossen. Och, en dan kunnen Word maar even niet openen...
Het alternatief is dat wij de komende decennia steeds weer afgeperst worden door de VS totdat wij helemaal geen enkele autonomie meer hebben.DiscoNootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:41:
[...]
En vervolgens ligt de overheid, schiphol, defensie, jouw salarisuitbetaling, en jouw favoriete webshop plat. Nee, geen oplossing lijkt mij.
Harde tegenmaatregelen gaan inderdaad op de korte en middellange termijn pijn doen, maar geven op de lange termijn wel ademruimte en autonomie.
We moeten de-risken van de US cloud, maar big-bang, zonder plan is dit waarschijnlijk geen goed idee.DiscoNootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:41:
[...]
En vervolgens ligt de overheid, schiphol, defensie, jouw salarisuitbetaling, en jouw favoriete webshop plat. Nee, geen oplossing lijkt mij.
Fyi https://berthub.eu/articl...ikaanse-afhankelijkheden/
Misschien kan Europa beter even alle schulden van Amerika per direct opeisen. Ik zag een tweet https://x.com/TheFl0orIsLaVa/status/2012928893578010961 langskomen met de bedragen die Amerika aan Europese landen schuldig is:Rene schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:26:
USA debt held by:
United Kingdom: $888.5 billion
Belgium: $481.0 billion
Canada: $472.2 billion
Luxembourg: $425.6 billion
France: $376.1 billion
Germany: $109.8 billion
Denmark: $12 billion
Dit is ook wel interessant artikel daarover: https://www.politico.eu/a...-us-trade-war-data-cyber/
Dat is een mooie voor:Xanthorax schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:48:
[...]
We moeten de-risken van de US cloud, maar big-bang, zonder plan is dit waarschijnlijk geen goed idee.
Fyi https://berthub.eu/articl...ikaanse-afhankelijkheden/
Overheid en onafhankelijkheid van Amerikaanse leveranciers
Dat kan niet. Schuldpapieren hebben een vaste uitbetaaldatum, 1 jaar, 2, 5, 10 of 20 jaar etc. na uitgifte.martwoutnl schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Misschien kan Europa beter even alle schulden van Amerika per direct opeisen. Ik zag een tweet https://x.com/TheFl0orIsLaVa/status/2012928893578010961 langskomen met de bedragen die Amerika aan Europese landen schuldig is:
[...]
Je kunt schuldpapieren doorverkopen, waarbij de nieuwe houder dan de uiteindelijke uitbetaling krijgt.
De staat financiert deze uitbetalingen over het algemeen door de uitgifte van nieuw schuldpapier. Je kunt de markt verstoren door je schuldpapieren massaal te dumpen (of geen nieuwe meer op te kopen), maar je verstoort door je eigen eigendommen te verkopen onder marktwaarde, en de VS heeft het voordeel dat bijna alle schulden gedenomineerd zijn in dollars. Dus de centrale bank kan altijd bijspringen.
Dit hoeft niet vandaag natuurlijk, maar het moet wel in gang gezet worden.DiscoNootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:41:
[...]
De EU moet een tienjarenplan opstellen met als doel weer in controle te komen over defensie, betalingsverkeer, de cloud, AI en de energievoorziening. Het hoeft allemaal niet vandaag, maar we moeten volledig los kunnen funcitioneren van zowel de VS, Rusland en China en bij voorkeur ook het Midden-Oosten.
Dit betekent effectief dus wel dat we gedeeltelijk afstappen van de 'vrije markt', want dit betekent overheidsinvesteringen omdat dit niet altijd de goedkoopste oplossing is.
Somethings gotta give...Brazos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Dat kan niet. Schuldpapieren hebben een vaste uitbetaaldatum, 1 jaar, 2, 5, 10 of 20 jaar etc. na uitgifte.
Je kunt schuldpapieren doorverkopen, waarbij de nieuwe houder dan de uiteindelijke uitbetaling krijgt.
De staat financiert deze uitbetalingen over het algemeen door de uitgifte van nieuw schuldpapier. Je kunt de markt verstoren door je schuldpapieren massaal te dumpen (of geen nieuwe meer op te kopen), maar je verstoort door je eigen eigendommen te verkopen onder marktwaarde, en de VS heeft het voordeel dat bijna alle schulden gedenomineerd zijn in dollars. Dus de centrale bank kan altijd bijspringen.
Er moet toch bereidheid zijn tot offers lijkt me. Dit kan er daar een van zijn.
Daarbij overigens in het midden latend of dit het juiste middel is overigens.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2026 10:12 ]
Wat een klein kind zeg. "Ik heb geen koekje gekregen terwijl ik na eten wel mijn handen heb gewassen. Ik ga nu nooit meer mijn handen wassen!"Rene schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:26:
Ook weer een mooie:
[...]
Dus omdat een comité hem de prijs niet heeft gegeven neemt hij vrede met een korrel zout en kan hij doen wat hij wilt?![]()
![]()
Misschien was Rutte zo gek nog niet toen die tijdens NAVO top deze narcist zo behandelde.
Maar er zullen ook regelmatig nieuwe bijkomen, misschien zelfs wel dagelijks. Misschien even op de pauzeknop drukken, en geen nieuwe staatsobligaties kopen, of de helft minder dan normaal... Dat doet vast ook iets met de rente.Brazos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Dat kan niet. Schuldpapieren hebben een vaste uitbetaaldatum, 1 jaar, 2, 5, 10 of 20 jaar etc. na uitgifte.
Jetten en Bontebal met een uitermate krachtige reactie op Trump
Partijleiders Jetten (D66) en Bontenbal (CDA) vinden dat de Europese Unie een "grens moet trekken" tegen Trump. Zo noemt Jetten de importheffingen "onacceptabel" en wil hij dat de EU "stevig laat zien" dat handelstarieven onverstandig zijn. "Wat niet heeft geholpen, is 'softe' taal tegen Trump." De Amerikanen moeten volgens hem weer tot "normalisatie" komen.
Bontenbal noemt de houding van de Amerikaanse president "tamelijk belachelijk". Hij vindt het goed dat er "forse economische tegenmaatregelen" klaarliggen, mocht Trump op dezelfde voet doorgaan. Voor nu denkt hij dat handelsmaatregelen voldoende zijn. "Je moet ook niet overreageren.
https://www.nu.nl/buitenl...-aan-vrede-te-denken.html
weer ongenoegen uitgesproken en hop, op naar de volgende.
Partijleiders Jetten (D66) en Bontenbal (CDA) vinden dat de Europese Unie een "grens moet trekken" tegen Trump. Zo noemt Jetten de importheffingen "onacceptabel" en wil hij dat de EU "stevig laat zien" dat handelstarieven onverstandig zijn. "Wat niet heeft geholpen, is 'softe' taal tegen Trump." De Amerikanen moeten volgens hem weer tot "normalisatie" komen.
Bontenbal noemt de houding van de Amerikaanse president "tamelijk belachelijk". Hij vindt het goed dat er "forse economische tegenmaatregelen" klaarliggen, mocht Trump op dezelfde voet doorgaan. Voor nu denkt hij dat handelsmaatregelen voldoende zijn. "Je moet ook niet overreageren.
Grappig om dit soort dingen nu terug te lezen:
https://www.vrt.be/vrtnws...erugtrekking-uit-afghani/
https://www.vrt.be/vrtnws...erugtrekking-uit-afghani/
https://www.tweedekamer.n...n-navo-missie-afghanistanVoor alle duidelijkheid: het was president Donald Trump die vorig jaar in een akkoord met de taliban beloofde om de Amerikaanse troepen snel terug te trekken. Het was echter diens Democratische opvolger Joe Biden die begin dit jaar het bevel gaf om die terugtrekking eind augustus rond te hebben.
Staan ze in de VS wel stil dat al die NAVO landen hebben geholpen tijdens al die kansloze oorlogen?Trump
Zal het optreden en beleid van NAVO-partner Amerika in Afghanistan veranderen onder invloed van Trump? Van Ojik maakt zich daar zorgen over. Hij vraagt de minister om de Kamer ervan op de hoogte te houden als zij dat bespeurt. Bijleveld zegt dat toe.
De Kamer stemt 19 december over de ingediende motie.
[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 19-01-2026 10:27 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Niet meer opkopen zou in theorie betekenen dat de rentes stijgen, en de VS meer geld kwijt is om hun verplichtingen te onderhouden. Dan is het de vraag hoe groot het deel is dat Europa opkoopt, en in hoeverre we dat publiekelijk zouden kunnen pauzeren. Veel kopers zullen private partijen zijn (misschien zelfs pensioenfondsen).Wild Chocolate schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Maar er zullen ook regelmatig nieuwe bijkomen, misschien zelfs wel dagelijks. Misschien even op de pauzeknop drukken, en geen nieuwe staatsobligaties kopen, of de helft minder dan normaal... Dat doet vast ook iets met de rente.
Eens hoor, al zullen er vast ook alternatieven zijn. Die zijn vorig jaar ook al eens besproken, bijvoorbeeld een verbod voor Amerikaanse bedrijven om mee te dingen in aanbestedingen. Een belasting op Amerikaanse diensten etc. (De focus op alleen goederen blijft nadelig voor Europa)MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Somethings gotta give...
Er moet toch bereidheid zijn tot offers lijkt me. Dit kan er daar een van zijn.
Daarbij overigens in het midden latend of dit het juiste middel is overigens.
Trump ziet dat anders; die ziet Groenland als een soort herstelbetaling van de afgelopen 80 jaar. Hij heeft daar simpelweg recht op; desnoods zet ie daarvoor z'n (Playmobil) cowboytjes en soldaatjes voor in.xzaz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:26:
Staan ze in de VS wel stil dat al die NAVO landen hebben geholpen tijdens al die kansloze oorlogen?
Probeer in het brein van een 4 jarige baby (Trump) te kruipen om enigzins zijn geschifte denkwijze te begrijpen.
[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 19-01-2026 10:34 ]
Wat kunnen ze nog meer doen dan? Dit is een EU-kwestie. Natuurlijk kan Nederland daar ook invloed op hebben, maar Nederland kan niet zelf maatregelen nemen. En voorlopig is de nieuwe regering nog niet beëdigd, dus ze kunnen sowieso niet op eigen houtje iets doen._Bailey_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:17:
Gelukkig is de overheid al aan het schakelen en gaan ze over op alternatieven. Nu bedrijven nog, hoe eerder hoe beter.DiscoNootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:41:
[...]
Ik zie dat nog weer anders: Trump c.s. wil Groenland en heel andere landen vanwege geld en macht. De gegeven motivatie is het verkoopverhaal. Ik geloof dat Trump voor zichzelf geen andere motivatie heeft dan zijn ego._Bailey_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Trump ziet dat anders; die ziet Groenland als een soort herstelbetaling van de afgelopen 80 jaar.
Probeer in het brein van een 4 jarige baby (Trump) te kruipen om enigzins zijn geschifte denkwijze te begrijpen.
Of je doet gewoon niks. Kijkt een keer op, haalt je schouders op en weer door. Daar heb je Trump het hardste mee, geen aandacht geven.3raser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Is Macron helemaal klaar met Trump dat juist hij die handelsbazooka in wil zetten? Of speelt er nog iets anders? Mijn zegen heeft hij trouwens. Ik ben ook van mening dat we niet over ons heen moeten laten lopen en even duidelijk aan moeten geven dat er grenzen zijn aan wat wij tolereren.
dat klopt, daarom gaf ik ook aan de hele wereld zelfs incl China zelf, want het gaat hun mn om de daar aanwezige fabrieken en kennis, beide zullen vermoedelijk dan daar niet meer aanwezig zijn. oef, foutje.MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:05:
@Jan-tweak het punt is dat we in Europa de productie ook niet van de grond gaan krijgen voorlopig. Dus dan zitten we zelf net zo goed in de shit.
Hoe is dit andersom? Hoeveel schulden hebben deze Europeze landen bij VS?martwoutnl schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Misschien kan Europa beter even alle schulden van Amerika per direct opeisen. Ik zag een tweet https://x.com/TheFl0orIsLaVa/status/2012928893578010961 langskomen met de bedragen die Amerika aan Europese landen schuldig is:
[...]
*knip*, die stelling verdient onderbouwing.
[ Voor 83% gewijzigd door NMH op 19-01-2026 18:17 ]
We moeten echt afstappen van het idee dat 'Trump iets wil'. De VS wil dit en achter gesloten deuren willen ze dit waarschijnlijk al sinds 1945. Trump is alleen zo lomp dat wat er sinds 1945 plaatsvind achter gesloten deuren nu in de openbaarheid gebeurd. We moeten dus ook stoppen met de denken dat als we de rit uitzitten dat het over drie jaar wel weer goedkomt.Cranberry schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
[...]
Ik zie dat nog weer anders: Trump c.s. wil Groenland en heel andere landen vanwege geld en macht. De gegeven motivatie is het verkoopverhaal. Ik geloof dat Trump voor zichzelf geen andere motivatie heeft dan zijn ego.
Ik denk dat we 20 januari 2025 moeten zien als een harde breuk met het verleden voor de VS. Er kunnen maar weinig rechten worden ontleent aan al hetgeen is vooraf gegaan aan die datum. Dat geldt zelfs, voor zover ik kan inzien, voor de periode 2016-2020.xzaz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:26:
Staan ze in de VS wel stil dat al die NAVO landen hebben geholpen tijdens al die kansloze oorlogen?
In 2024 heeft de VS gekozen voor het fascisme. Of, meer specifiek, hebben ze gekozen voor een leider waarbij er een aanzienlijk risico hebben gelopen dat het daar op uit zou draaien. Alle voortekenen daartoe waren in ieder geval aanwezig.
De rest van de Wereld heeft niet gekozen voor Donald Trump - maar we hebben het er maar een beetje mee te doen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
niet in de ogen van Trump, voor hem is het al voldoende om alleen maar aan te geven groenland is nu van de VS, punt. je plaatst ergens een US vlag in de grond en dat is het.MneoreJ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:30:
Volkomen gelijk natuurlijk -- dat je gewoon met een bootje ergens op een landmassa aankomt wil nog niet zeggen dat je zomaar eigenaar bent van de boel, natuurlijk.
Dat hij geen boodschap meer heeft van de internationale orde is al heel duidelijk, dat heeft hij al vaker aangegeven.
Die e-mail naar de Noorse minister-president... Trump is dus in staat om een wereldoorlog te ontketenen omdat hij zijn gewenste Nobelprijs niet heeft gekregen? Lijkt me toch wel afzettingswaardig dit???
[ Voor 9% gewijzigd door P-Rock op 19-01-2026 10:50 ]
daar is simpelweg (nog) veel te weinig steun voor. Senator Kelly is ook al bezig bijvoorbeeld met plannen/voorstellen om Kristi Noem af te zetten.P-Rock schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:49:
Lijkt me toch wel afzettingswaardig dit???
Onder aan de streep gewoon te weinig steun voor, voor Trump idemdito.
Vooralsnog zijn ze slechts de leiders van 2 oppositiepartijen. Formeel kunnen ze helemaal niets zeggen namens Nederland._Bailey_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:17:
Sorry, ik vrees dat dit een onjuiste weergave is, en ja, er zijn al eerder ideen geweest om Groenland te kopen, gewoon op de legale manier, dat wil zeggen dat één land het wil verkopen en één land het dan wil kopen. Het probleem en nog steeds is dat Groenland gewoon niet te koop was en is, en dat snapt Trump gewoon niet, hij kent geen NEE.becopol schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:40:
[...]
We moeten echt afstappen van het idee dat 'Trump iets wil'. De VS wil dit en achter gesloten deuren willen ze dit waarschijnlijk al sinds 1945. Trump is alleen zo lomp dat wat er sinds 1945 plaatsvind achter gesloten deuren nu in de openbaarheid gebeurd. We moeten dus ook stoppen met de denken dat als we de rit uitzitten dat het over drie jaar wel weer goedkomt.
en laten we duidelijk zijn dat er maar één echte reden is dat Trump groenland wil hebben, echt hebben, en dat is zijn drang om de geschiedenisboeken in te gaan als grootste president ooit, dus zijn Ego. Dat hij de geschiedensboeken ingaan zal zeker kloppen, echter juist het omgedraaide dan wat hij in gedachten heeft.
Zijn slogan zou ook niet MAGA moeten zijn, maar MTGA, wat Amerika gebeurt interessert hem werkelijk helemaal niets.
En hij geeft daar iemand de schuld van (de MP van Noorwegen) die helemaal geen enkele invloed heeft daarop.P-Rock schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:49:
Die e-mail naar de Noorse minister-president... Trump is dus in staat om een wereldoorlog te ontketenen omdat hij zijn gewenste Nobelprijs niet heeft gekregen? Lijkt me toch wel afzettingswaardig dit???
Trump geeft zich echt enorm te kennen zo.
Hij is ook weer aan het geschiedenis herschrijven:
Terwijl er in die jaren helemaal geen russische dreiging is geweest in Groenland. In de koude oorlog was die een stuk groter (en daarom had Amerika ook zoveel bases daar natuurlijk).“Nato has been telling Denmark, for 20 years, that “you have to get the Russian threat away from Greenland.” Unfortunately, Denmark has been unable to do anything about it. Now it is time, and it will be done!!! President Donald J. Trump”
[ Voor 35% gewijzigd door Llopigat op 19-01-2026 11:02 ]
Doet me direct hier aan denken: *knip*, linkdrop.Jan-tweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:46:
[...]
niet in de ogen van Trump, voor hem is het al voldoende om alleen maar aan te geven groenland is nu van de VS, punt. je plaatst ergens een US vlag in de grond en dat is het.
Dat hij geen boodschap meer heeft van de internationale orde is al heel duidelijk, dat heeft hij al vaker aangegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 19-01-2026 18:22 ]
Even een zijsprong;
Dmitri Peskov, de perschef van het Kremlin, heeft naar buiten gebracht dat Trump een uitnodiging aan Putin heeft gestuurd om deel te nemen aan de vredesraad die bedacht is "voor" Gaza.
Volgens Peskov is Rusland bezig met het “bestuderen van de details van het aanbod”.
Dmitri Peskov, de perschef van het Kremlin, heeft naar buiten gebracht dat Trump een uitnodiging aan Putin heeft gestuurd om deel te nemen aan de vredesraad die bedacht is "voor" Gaza.
Volgens Peskov is Rusland bezig met het “bestuderen van de details van het aanbod”.
Dat zal maar het is goed om te zien dat ze verantwoordelijkheid willen nemen en zich achter een harde reactie van de EU scharen. Dus ja je hebt gelijk maar ik ben blij dat ze dit zeggen.R_Zwart schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:52:
[...]
Vooralsnog zijn ze slechts de leiders van 2 oppositiepartijen. Formeel kunnen ze helemaal niets zeggen namens Nederland.
Denk je nu echt dat Putin dat ook maar denk te doen? Dacht het niet. Putin zal zeker geen tweede viool spelen in de Trump raad die uiteindelijk zelf alles beslist en anderen daarvoor laat betalen.Malandro schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Even een zijsprong;
Het begint een soort van James Bond/Austin Powers verhaal te worden. Ik zie schurken als Putin, Xi, en Jong-un al aan een grote ronde tafel zitten, terwijl Trump staat te wauwelen over Groenland...
De VS voert al bijna een eeuw lang de druk achter de schermen flink op. Het enige verschil is dat die druk nu op het wereldtoneel, voor iedereen te zien, opgevoerd wordt. De stijl verschilt, maar de boodschap is nog steeds hetzelfde. Het enige dat Trump gedaan heeft, is het masker van de VS afnemen. Iedereen kan nu open en bloot zien waar ze voor staan.Jan-tweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:53:
[...]
Sorry, ik vrees dat dit een onjuiste weergave is, en ja, er zijn al eerder ideen geweest om Groenland te kopen, gewoon op de legale manier, dat wil zeggen dat één land het wil verkopen en één land het dan wil kopen. Het probleem en nog steeds is dat Groenland gewoon niet te koop was en is, en dat snapt Trump gewoon niet, hij kent geen NEE.
en laten we duidelijk zijn dat er maar één echte reden is dat Trump groenland wil hebben, echt hebben, en dat is zijn drang om de geschiedenisboeken in te gaan als grootste president ooit, dus zijn Ego. Dat hij de geschiedensboeken ingaan zal zeker kloppen, echter juist het omgedraaide dan wat hij in gedachten heeft.
Zijn slogan zou ook niet MAGA moeten zijn, maar MTGA, wat Amerika gebeurt interessert hem werkelijk helemaal niets.
Ik vermoed dat dit verband houdt met de 'Board of Peace', die Trump aan het opzetten is - onder zijn bezielende leiderschap. Tijdelijk lidmaatschap is gratis; permanente lidmaatschap kost $ 1 mrd.Malandro schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Even een zijsprong;
https://www.cnbc.com/2026/01/18/trump-board-of-peace.html
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maga betekend gewoon Make America Go AwayJan-tweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:53:
[...]
Sorry, ik vrees dat dit een onjuiste weergave is, en ja, er zijn al eerder ideen geweest om Groenland te kopen, gewoon op de legale manier, dat wil zeggen dat één land het wil verkopen en één land het dan wil kopen. Het probleem en nog steeds is dat Groenland gewoon niet te koop was en is, en dat snapt Trump gewoon niet, hij kent geen NEE.
Lees dit maar eens door ....Helixes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Ik vermoed dat dit verband houdt met de 'Board of Peace', die Trump aan het opzetten is - onder zijn bezielende leiderschap. Tijdelijk lidmaatschap is gratis; permanente lidmaatschap kost $ 1 mrd.
https://www.cnbc.com/2026/01/18/trump-board-of-peace.html
Full text: Charter of Trump’s Board of Peace
Elk normaal denkend land zou daar eigenlijk nooit in moeten stappen.
Het "Grappige" is dat je vanuit Alaska gewoon Russisch grondgebied kunt zien waar Groenland niet eens in de buurt ligt van Rusland.Llopigat schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:56:
[...]
Terwijl er in die jaren helemaal geen russische dreiging is geweest in Groenland. In de koude oorlog was die een stuk groter (en daarom had Amerika ook zoveel bases daar natuurlijk).
Hoop ondertussen wel dat de GOP eindelijk eens hun ruggengraat terug vind en actie onderneemt.
Onder aan de streep loopt dit niet goed af voor de gewone burger als trump zijn gang mag blijven gaan.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Juist wel toch, beetje de schijn ophouden hoe een grote vijand Amerika/Trump is voor Rusland, maar ervoor blijven zorgen dat de Republikeinen/Trump aan de macht blijven, zodat ze het land nog zwakker kunnen maken. Daarnaast mag je meespelen in de politiek van je buurlanden, heb je ook nog kans om (vijandige) landen als Israel, Turkije en Egypte te verzwakken en kan je de wereld laten zien dat Rusland zo vrede behoevend is. Ik zie alleen maar wins voor Putin om juist wel deel te nemen.Jan-tweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Denk je nu echt dat Putin dat ook maar denk te doen? Dacht het niet. Putin zal zeker geen tweede viool spelen in de Trump raad die uiteindelijk zelf alles beslist en anderen daarvoor laat betalen.
duvekot schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:34:
[...]
Lees dit maar eens door ....
Vertaald: De voorzitter wordt vervangen door de iemand die hij heeft aangewezen wanneer die vrijwillig opstapt of wanneer de volledige uitvoerende raad unaniem daarvoor stemt. En de uitvoerende raad worden door de voorzitter aangewezen.Article 3.3: Succession and Replacement
The Chairman shall at all times designate a successor for the role of Chairman. Replacement of the Chairman may occur only following voluntary resignation or as a result of incapacity, as determined by a unanimous vote of the Executive Board, at which time the Chairman’s designated successor shall immediately assume the position of the Chairman and all associated duties and authorities of the Chairman.
Dit is gewoon koning van de wereld zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het is allemaal toneel, een illusie. Het is een vredesraad die met vrede of een raad niets van doen heeft. Een verzameling oplichters en uitbuiters die iedereen een poot uittrekken en daar een mooi verhaal bij verzinnen die de ogen bij hun zakken weghouden, terwijl de psychopaten onder hun mantel de boel in brand steken. (al zal er in de (massa)begraafplaats genaamd Gaza weinig meer branden)Jan-tweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Denk je nu echt dat Putin dat ook maar denk te doen? Dacht het niet. Putin zal zeker geen tweede viool spelen in de Trump raad die uiteindelijk zelf alles beslist en anderen daarvoor laat betalen.
Dat is een rol die (ook) uitstekend is weggelegd voor Poetin.
Hahaha, dit is belachelijk. Artikel 3 omschrijft Trump bij naam (en dus niet bij functie zoals gebruikelijk) als diens eerste voorzitter. Alleen de voorzitter kan een volgende voorzitter aanwijzen. Dus, wanneer hij in 2029 het Presidentschap verliest, dan blijft hij gewoon voorzitter. De volgende President kan daar niets aan doen. Vervolgens kan Trump, indien nodig, Putin aanwijzen als zijn opvolger, of Netanyahu, Of Eric - of wie dan ook. Er lijkt ook geen maximumtermijn voor het voorzitterschap. Allemaal zeer problematisch.duvekot schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:34:
Bovendien lijkt het er op dat de voorzitter een vetorecht krijgt (oa art 7 en 8 ).
Het probleem is alleen dat dit een uitwerking lijkt van een VN-resolutie (2803).
@Helixes fiks ff die laatste link ;-)
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
De 2 militairen die naar Groenland waren gestuurd zijn weer terug.
Dit heeft niks te maken met de dreiging over importheffingen.
We zien al genoeg capslock bij Trump.
We zien al genoeg capslock bij Trump.
[ Voor 51% gewijzigd door NMH op 19-01-2026 14:56 ]
Het is lang weekend op de Amerikaanse beurs. Vandaag is het Martin Luther King day en morgen gaat de beurs open.
Vorige week eindigen we met "they are cooking the books". Er is normaal gezien een kalender die zegt wanneer economische data zoals de inflatiecijfers gepubliceerd worden.
Als ze publicaties om politieke redenen uitstellen, dan is het een behoorlijk kans dat ze extra tijd voor het knoeien/frauderen met cijfers nodig hebben. Boekhoudfraude in een beursgenoteerd bedrijf is 1 ding. Als een hele land aan boekhoudfraude gaat doen, is wat anders.
Vorige week eindigen we met "they are cooking the books". Er is normaal gezien een kalender die zegt wanneer economische data zoals de inflatiecijfers gepubliceerd worden.
Als ze publicaties om politieke redenen uitstellen, dan is het een behoorlijk kans dat ze extra tijd voor het knoeien/frauderen met cijfers nodig hebben. Boekhoudfraude in een beursgenoteerd bedrijf is 1 ding. Als een hele land aan boekhoudfraude gaat doen, is wat anders.
Ik snap dat het Board of Peace sowieso niet. Je betaald een miljard en je zit aan tafel voor de toekomst van Gaza. Dat klinkt goed, maar als Poetin die miljard betaald zodat Gaza ook een russische militaire haven krijgt, dan vermoed ik dat Israel daar ook iets over gaat vinden.
Dus was het is weet ik niet, maar volgens mij bestaat het alleen in Trumps hoofd.
Dus was het is weet ik niet, maar volgens mij bestaat het alleen in Trumps hoofd.
helemaal mee eens, alleen zie ik Putin gewoon niet de tweede viool spelen, dat zit gewoon niet in hem.Brazos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Het is allemaal toneel, een illusie. Het is een vredesraad die met vrede of een raad niets van doen heeft. Een verzameling oplichters en uitbuiters die iedereen een poot uittrekken en daar een mooi verhaal bij verzinnen die de ogen bij hun zakken weghouden, terwijl de psychopaten onder hun mantel de boel in brand steken. (al zal er in de (massa)begraafplaats genaamd Gaza weinig meer branden)
Dat is een rol die (ook) uitstekend is weggelegd voor Poetin.
nog sterker, maak gaza Rusisch. zijn direct diverse zaken opgelost.Delerium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:10:
Ik snap dat het Board of Peace sowieso niet. Je betaald een miljard en je zit aan tafel voor de toekomst van Gaza. Dat klinkt goed, maar als Poetin die miljard betaald zodat Gaza ook een russische militaire haven krijgt, dan vermoed ik dat Israel daar ook iets over gaat vinden.
Nergens maar dan ook helemaal nergens staat dat de "Board of Peace" alleen maar over Gaza gaat. De VN resolutie zegt dat de Board of Peace iig tot 31 December 2027 Gaza mag gaan beheren . Maar in de statuten van die BoP staat nergens dat het alleen om Gaza gaatDelerium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:10:
Waarom niet, die raad wordt een groep van boeven en oplichters dus daar past Rusland prima bij in. Onder de bezielende leiding van de grootste geest der geesten, dhr Trump zelf moet dat toch goed komen.Malandro schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Even een zijsprong;
zie het als een 'pay to play'-variant van de VN waarbij de facto Trump het voor het zeggen heeft.Delerium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:10:
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
En weer een taco die vooral machtswinst- en misbruik mogelijk moet maken, want waarom zou je de VN buiten spel zetten "omdat er slechte partijen" in zitten (wat ook bewezen kan worden door het gedrag) en dan in een nieuwe organisatie exact die partijen een aandeel geven...Bvanham schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Waarom niet, die raad wordt een groep van boeven en oplichters dus daar past Rusland prima bij in. Onder de bezielende leiding van de grootste geest der geesten, dhr Trump zelf moet dat toch goed komen.
Koning Donald lijkt zo inderdaad ambities buiten de grenzen te hebben.
Dat zit wel Schnorr.
https://www.nu.nl/buitenland/6383083/trump-in-brief-aan-noorse-premier-hoef-niet-meer-puur-aan-vrede-te-denken.html
Als je de prijs niet krijgt, gewoon dreigen dat je niet meer alleen aan vrede denkt.
Als je denkt dat het niet gekker meer kan...
Als je de prijs niet krijgt, gewoon dreigen dat je niet meer alleen aan vrede denkt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Let's face it - De naam 'Board of Peace' is een farce. Het is vergelijkbaar als de 'Special Military Operation' van Rusland. Een naam bedoeld om te verhullen waarvoor het echt dient.
De lijst genodigde spreekt boekdelen:
* Albanië
* Argentinië
* Australië
* Brazilië
* Canada
* Cyprus
* Griekenland
* Hongarije
* India
* Italië
* Jordanië
* Nieuw Zeeland
* Pakistan
* Paraguay
* Rusland
* Turkije
* Vietnam
Wat we hieruit kunnen afleiden is het volgende. China en Europa ontbreken grotendeels. Italië en Hongarije uitgezonderd. Hongarije in verband met Orban en Italië in verband met Meloni en de strategische ligging aan de Middellandse zee. Hetzelfde geld voor Albanië, Turkije en Griekenland.
Dan hebben we de parelketting die om China ligt - Vietnam, Australië, Nieuw Zeeland en Pakistan.
Deze 'Board of Peace' is niets anders dan een nieuw instrument van Trump in een poging Amerikaanse belangen te controleren. Er zijn wel wat dingen die hieruit zijn af te leiden namelijk een verdeel en heers strategie.
Trump is heel hard bezig de olie van Rusland af te knijpen, maar nodigt ze wel uit voor de BoP. De afwezigheid van de belangrijkste EU landen en China is ook sprekend en komt overeen met de handelsoorlog en Groenland.
Effectief gesproken geeft Trump duidelijk het volgende aan China en de EU zijn legitieme dreigingen voor de Amerikaanse wereldmacht en dienen te worden bestreden. En alles wat Trump tot nu toe doet, alles, is bedoeld om de EU en China als dreiging voor de Amerikaanse macht uit te schakelen. Bij Rusland hoeft die dat niet te doen. Poetin is inmiddels op zijn knieën en heeft enkel nog te kiezen wie zijn nieuwe meester wordt; China of de VS (en Rusland kennende kiezen ze voor beide en proberen ze die tegen elkaar uit te spelen)
* Albanië
* Argentinië
* Australië
* Brazilië
* Canada
* Cyprus
* Griekenland
* Hongarije
* India
* Italië
* Jordanië
* Nieuw Zeeland
* Pakistan
* Paraguay
* Rusland
* Turkije
* Vietnam
Wat we hieruit kunnen afleiden is het volgende. China en Europa ontbreken grotendeels. Italië en Hongarije uitgezonderd. Hongarije in verband met Orban en Italië in verband met Meloni en de strategische ligging aan de Middellandse zee. Hetzelfde geld voor Albanië, Turkije en Griekenland.
Dan hebben we de parelketting die om China ligt - Vietnam, Australië, Nieuw Zeeland en Pakistan.
Deze 'Board of Peace' is niets anders dan een nieuw instrument van Trump in een poging Amerikaanse belangen te controleren. Er zijn wel wat dingen die hieruit zijn af te leiden namelijk een verdeel en heers strategie.
Trump is heel hard bezig de olie van Rusland af te knijpen, maar nodigt ze wel uit voor de BoP. De afwezigheid van de belangrijkste EU landen en China is ook sprekend en komt overeen met de handelsoorlog en Groenland.
Effectief gesproken geeft Trump duidelijk het volgende aan China en de EU zijn legitieme dreigingen voor de Amerikaanse wereldmacht en dienen te worden bestreden. En alles wat Trump tot nu toe doet, alles, is bedoeld om de EU en China als dreiging voor de Amerikaanse macht uit te schakelen. Bij Rusland hoeft die dat niet te doen. Poetin is inmiddels op zijn knieën en heeft enkel nog te kiezen wie zijn nieuwe meester wordt; China of de VS (en Rusland kennende kiezen ze voor beide en proberen ze die tegen elkaar uit te spelen)
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
We wisten natuurlijk al lang dat hij gewoon knetter gek is, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.Woy schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:33:
https://www.nu.nl/buitenland/6383083/trump-in-brief-aan-noorse-premier-hoef-niet-meer-puur-aan-vrede-te-denken.html
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Trump is in staat een kernoorlog te starten om zijn zin door te drijven. We moeten echt asap ophouden verbaasd te zijn over de nieuwe dieptepunten van zijn pathologie. Deze man is extreem gevaarlijk.Pierre schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:35:
[...]
We wisten natuurlijk al lang dat hij gewoon knetter gek is, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
We moeten asap ophouden met het laten lijken alsof er "een gek aan de macht is, die zijn zin doordrijft". Dit is gewoon US beleid waarbij Trump het uithangbord is voor nu. De volgende gaat dezelfde lijn doorzetten.boesOne schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:46:
[...]
Trump is in staat een kernoorlog te starten om zijn zin door te drijven. We moeten echt asap ophouden verbaasd te zijn over de nieuwe dieptepunten van zijn pathologie. Deze man is extreem gevaarlijk.
Er zijn twee “boards of peace”. Een van de VN en een van Trump. Die van de VN gaat alleen over Gaza als ik me goed herinner.Delerium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:10:
Ik trek mijn eigen opmerking in twijfel. Ik kan geen bron vinden die het bevestigd, dus mogelijk heb ik iets verkeerd gelezen.
[ Voor 10% gewijzigd door DevWouter op 19-01-2026 14:12 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Voor zover ik begrijp zijn ze één en dezelfde.DevWouter schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:02:
Er zijn twee “boards of peace”. Een van de VN en een van Trump. Die van de VN gaat alleen over Gaza als ik me goed herinner.
Heb je een bron voor deze differentiatie?
Dit dus, dit is geen incident meer maar dit is beleid. Als het een incidentele gek was geweest had het hele congres nu in de fik moeten staan door alle commotie. Kennelijk is het annexeren van territoria van bondgenoten heel normaal volgens de mensen daar.shoombak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:57:
[...]
We moeten asap ophouden met het laten lijken alsof er "een gek aan de macht is, die zijn zin doordrijft". Dit is gewoon US beleid waarbij Trump het uithangbord is voor nu. De volgende gaat dezelfde lijn doorzetten.
Alleen zal die volgende subtieler te werk gaan waardoor weer voldoende mensen (politici/beleidsmakers) in slaap worden gesust...shoombak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:57:
[...]
We moeten asap ophouden met het laten lijken alsof er "een gek aan de macht is, die zijn zin doordrijft". Dit is gewoon US beleid waarbij Trump het uithangbord is voor nu. De volgende gaat dezelfde lijn doorzetten.
Vervolg van wat potentiele leden van die Peace Councilduvekot schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:34:
[...]
De Russische president Vladimir Poetin is uitgenodigd om toe te treden tot de vredesraad voor Gaza van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat maakte het Kremlin bekend. Rusland zou het voorstel nog bestuderen.
Naast Poetin zijn ook tal van andere leiders gevraagd. Het gaat onder meer om de Hongaarse premier Viktor Orbán, de Jordaanse koning Abdullah, de Argentijnse president Javier Milei en de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.
Zie https://www.bndestem.nl/b...-gaza-van-trump~ae6aec96/De raad moet gaan toezien op de reconstructie en het bestuur van de Gazastrook. Gaza zou overigens niet worden genoemd in een conceptversie van het handvest van het Board of Peace, dat is ingezien door de Amerikaanse krant The New York Times.
Dat handvest wekt de indruk dat Trump ambitieuze plannen heeft voor zijn raad die verder gaan dan de wederopbouw van Gaza. De president sprak zelf op sociale media over de 'grootste en meest prestigieuze raad die ooit is samengesteld, op welk moment en welke plaats dan ook'.
Landen krijgen naar verluidt de mogelijkheid om te betalen voor permanent lidmaatschap. Dat zou volgens sommige berichten 1 miljard dollar kosten.
De lijst met uitgenodigden zegt veel over de intenties van Trump.
Ik gok dat ook Kim Jon-Un, Xi Jinping en de Iraanse ayatollahs nog wel een uitnodiging zullen ontvangen?
Virussen? Scan ze hier!
Onno Eichelsheim geeft bij Sven op 1 wat toelichting:P-Rock schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:02:
De 2 militairen die naar Groenland waren gestuurd zijn weer terug.
https://www.nporadio1.nl/...merikanen-19-januari-2026
Ook hier is het verhaal dat het een reeds geplande korte verkenningmissie was.
Wat dan weer niet helemaal strookt met de uitleg van Brekelmans van vorige week.
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 19-01-2026 14:56 ]
Niemand wordt in slaap gesust. Bijna iedereen die op Capitol Hill rondloopt weet hoe kwaadaardig Trump/MAGA/Project2025 zijn.Waaj schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Alleen zal die volgende subtieler te werk gaan waardoor weer voldoende mensen (politici/beleidsmakers) in slaap worden gesust...
Degenen die dat ontkennen zijn medeplichtig. Iedereen met een beetje historisch besef ziet een totalitair regime ontstaan.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Je hoort alleen de congresleden die niet meer verkiesbaar zijn na de midterms (als die er komen), de rest houdt wijselijk zijn mondsaikol schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:07:
[...]
Dit dus, dit is geen incident meer maar dit is beleid. Als het een incidentele gek was geweest had het hele congres nu in de fik moeten staan door alle commotie. Kennelijk is het annexeren van territoria van bondgenoten heel normaal volgens de mensen daar.
Starmer heeft geroepen dat ie niet verwacht dat Trump een militaire actie gaat uitvoeren tegen Groenland.
Op dit moment is het slimst om er vanuit te gaan dat Trump het juist wel gaat doen, en dat ie ook met de NAVO breekt (en stiekem hopen dat het niet gebeurt). Ik vind z'n houding totaal niet slim op dit moment.
Over x tijd is Starmer verrast dat Trump Groenland heeft ingenomen.
Bron: LIVE VS | Starmer denkt niet dat Trump militaire actie Groenland overweegt, Nederlandse militairen keren terug
Op dit moment is het slimst om er vanuit te gaan dat Trump het juist wel gaat doen, en dat ie ook met de NAVO breekt (en stiekem hopen dat het niet gebeurt). Ik vind z'n houding totaal niet slim op dit moment.
Over x tijd is Starmer verrast dat Trump Groenland heeft ingenomen.
Bron: LIVE VS | Starmer denkt niet dat Trump militaire actie Groenland overweegt, Nederlandse militairen keren terug
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Zou Sigrid Kaag zich nog prettig voelen in haar nieuwe rol? Haar functie samen met Blair, Trump en Kushner en andere lieverds in een vredesraad voor Gaza zou toch direct onder dit Board for Peace vallen??[b]wildhagen in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"wildhagen schreef op maandag 19 januari 2026
De lijst met uitgenodigden zegt veel over de intenties van Trump.
Ik gok dat ook Kim Jon-Un, Xi Jinping en de Iraanse ayatollahs nog wel een uitnodiging zullen ontvangen?
Die is al een half jaartje niet meer in functie toch?G83 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Zou Sigrid Kaag zich nog prettig voelen in haar nieuwe rol? Haar functie samen met Blair, Trump en Kushner en andere lieverds in een vredesraad voor Gaza zou toch direct onder dit Board for Peace vallen??
MikeyMan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Die is al een half jaartje niet meer in functie toch?
https://nos.nl/artikel/25...e-raad-voor-vrede-in-gazaKaag lid van nieuwe ondersteunende raad voor vrede in Gaza
Sigrid Kaag zit in een nieuw op te richten ondersteunende raad voor "vrede, stabiliteit en welvaart" in Gaza. Dat meldt het Witte Huis in een verklaring op de website. Die raad moet het Palestijnse overgangsbestuur en een door president Trump voorgezeten vredesraad voor Gaza gaan ondersteunen.
[ Voor 41% gewijzigd door Slasher op 19-01-2026 13:30 ]
Als de helft toehapt heeft ie toch 8/9 miljard binnen. Ik heb zo'n vermoeden dat niet al dat geld richting Amerikaanse schatkist vloeit.Auredium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
Let's face it - De naam 'Board of Peace' is een farce. Het is vergelijkbaar als de 'Special Military Operation' van Rusland. Een naam bedoeld om te verhullen waarvoor het echt dient.
* Albanië
* Argentinië
* Australië
* Brazilië
* Canada
* Cyprus
* Griekenland
* Hongarije
* India
* Italië
* Jordanië
* Nieuw Zeeland
* Pakistan
* Paraguay
* Rusland
* Turkije
* Vietnam
Dat betekent, stam + t .
Ah check... Zou ze het zelf weten ook?
Want Obama en Biden wilden dit ook?becopol schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:40:
[...]
We moeten echt afstappen van het idee dat 'Trump iets wil'. De VS wil dit en achter gesloten deuren willen ze dit waarschijnlijk al sinds 1945. Trump is alleen zo lomp dat wat er sinds 1945 plaatsvind achter gesloten deuren nu in de openbaarheid gebeurd. We moeten dus ook stoppen met de denken dat als we de rit uitzitten dat het over drie jaar wel weer goedkomt.
álles wat Trump doet is vooral en vrijwel alleen voor eigen gewin, familie (en dat van zijn miljardairsvriendjes zoals Thiel en co)Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Als de helft toehapt heeft ie toch 8/9 miljard binnen. Ik heb zo'n vermoeden dat niet al dat geld richting Amerikaanse schatkist vloeit.
alles is simpelweg een transactie / deal voor Trump, ook die maffe Gaza Board.
Lijkt me sterk dat Kaag hierin stapt, onder deze totaal geschifte condities van Trump
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 19-01-2026 13:42 ]
Ik doelde meer op Europeanen. Het verbaasd mij hoeveel mensen in mijn omgeving zich er nog totaal niet bewust zijn dat achter Trump een uitgebreid netwerk staat dat deze ontwikkelingen stuurt en steunt. En ook bij Europese / Nederlandse politici mis ik nog teveel een gevoel van urgentie en wordt er naar mijn mening teveel gereageerd op incidenten in plaats van dat er pro-actief zoveel mogelijk afstand en stappen worden genomen om onze afhankelijkheid van de VS af te bouwen.Joris748 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Niemand wordt in slaap gesust. Bijna iedereen die op Capitol Hill rondloopt weet hoe kwaadaardig Trump/MAGA/Project2025 zijn.
Degenen die dat ontkennen zijn medeplichtig. Iedereen met een beetje historisch besef ziet een totalitair regime ontstaan.
Ik hoop oprecht dat ik er naast zit en dat op de achtergrond meer gebeurd dan nu zichtbaar is.
Trump is weer succesvol iedereen aan het firehosen want we hebben het allang niet meer over de Epstein files. Elke dag weer een nieuwe rel schoppen, works like a charm.
Het is waarschijnlijk meer een maffiadeal. Dat geld wat hij ermee krijgt is leuk maar slechts een habbekrats. Ik vermoed dat hij de BoP gaat gebruiken voor geopolitieke projecten (zoals bouwprojecten voor Gaza) waarbij de VS dan 50% van de opbrengsten krijgt en de rest van de partners mogen de overige 50% verdelen afhankelijk van hun defacto bijdragen. Non-partners worden buitengesloten en lopen dus inkomsten mis.Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Als de helft toehapt heeft ie toch 8/9 miljard binnen. Ik heb zo'n vermoeden dat niet al dat geld richting Amerikaanse schatkist vloeit.
Soort kartel waarbij de VS als eindbaas het meeste geld binnen harkt en zegt tegen de medeleden 'Je had ook geen lid kunnen zijn en niets kunnen verdienen.'
Dit systeem werkt als landen toegeven aan het systeem. Als de VS de enige is die in deze raad zit dan werkt het niet want dan hebben ze alleenrecht maar ook alle kosten en minder internationale goedkeuring en steun. Maar FOMO zal ervoor zorgen dat landen happen. Immers zal Rusland echt wel wat torenflats aan de kust op Gaza willen hebben. Of iedere andere locatie op de wereld waar de BoP zijn aandacht op doet vestigen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Die Epstein files zijn heel erg leuk en aardig, maar wie gaat er ook maar iemand voor aanklagen zelfs als de files met alle namen en rugnummers bekend geworden zijn? Want het hele gerechtshof in de VS is zo rot en corrupt als wat. Daar moet je dus nog maar weinig van verwachten.olafmol schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:46:
Trump is weer succesvol iedereen aan het firehosen want we hebben het allang niet meer over de Epstein files. Elke dag weer een nieuwe rel schoppen, works like a charm.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zou dit niet eens de VS durven noemen. De VS als land heeft er weinig aan. Bij de andere scams is het geld voor zover ik weet ook in eigen zakken verdwenen.Auredium schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Soort kartel waarbij de VS als eindbaas het meeste geld binnen harkt en zegt tegen de medeleden 'Je had ook geen lid kunnen zijn en niets kunnen verdienen.'
Waar we hier naar kijken is het ontstaan van een nieuwe koning / tsaar / enz.
Dat zit wel Schnorr.
Ik zou toch ook verwachten dat Trumps houding ri de EU en Groenland de rest van de wereld ook wel duidelijk maakt dat je hem niet als partner wil. Als hij zich zo gedraagt naar bondgenoten kun je m.i. beter neutraal blijven. Dit drijft toch de hele wereld naar een enkel blok tégen de VS?
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Van wat ik heb mee gekregen daarvan, zitten er niet alleen maar personen uit de VS in dat dossier. Ook vele mensen van andere landen, dus zo'n openbaarmaking is eigenlijk relevant voor de gehele wereld.Stoney3K schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:59:
[...]
Die Epstein files zijn heel erg leuk en aardig, maar wie gaat er ook maar iemand voor aanklagen zelfs als de files met alle namen en rugnummers bekend geworden zijn? Want het hele gerechtshof in de VS is zo rot en corrupt als wat. Daar moet je dus nog maar weinig van verwachten.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Dat geld komt op rekeningen te staan van de BoP ..en omdat de voorzitter daar ongeveer alleen heerser is kan die vrij eenvoudig het besteden. En als het geld binnen is ..dan gooit hij die landen er weer uit die lastig doen. Alleen als 2/3 van de aanwezige deelnemers in een vergadering het daar niet mee eens zijn zou dat tegengehouden kunnen worden. Dus snel een vergadering plannen en weg zijn ze.Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Ik vermoed dat ik iets verkeerd gelezen heb en onjuiste conclusies heb getrokken. Ik heb mijn eerdere post ook aangepast.Helixes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:04:
[...]
Voor zover ik begrijp zijn ze één en dezelfde.
Heb je een bron voor deze differentiatie?
De obsessie van Trump met de Nobelprijs voor de vrede neemt grootse vormen aan. Het zou mij niet verbazen als Trump binnenkort heffingen en sancties gaat instellen tegen Noorwegen.De Amerikaanse president Trump koppelt zijn dreigementen richting Groenland aan het mislopen van de Nobelprijs voor de Vrede. In een bericht aan de Noorse premier Støre schrijft hij dat hij zich "niet langer verplicht voelt om zich alleen maar in te zetten voor vrede" omdat hij de prijs niet kreeg.
De Nobelprijs voor de Vrede wordt jaarlijks uitgereikt door het Nobelcomité, een onafhankelijke commissie die gekozen wordt door het Noorse parlement. Premier Støre zegt dat hij herhaaldelijk tegen Trump heeft gezegd dat de Noorse politiek niet over de prijs gaat. Hij heeft dat ook nu weer herhaald naar Trump.
Trump vindt dat hij recht heeft op de prijs vanwege zijn inzet tegen oorlog. In het bericht claimt hij opnieuw hij "acht of zelfs meer oorlogen" te hebben beëindigd. Die uitspraak wordt betwist omdat het vaak gaat om bemiddeling bij wapenstilstanden en geen structurele oplossingen. Trump negeert bovendien dat al zijn inspanningen plaatsvonden na de deadline voor Nobelnominaties. Daarnaast liet hij wereldwijd ook zijn militaire macht gelden, zoals in Iran. Nigeria en Venezuela.
Ik durf wel te zeggen dat 100 procent niet naar de schatkist gaat.Apache4u schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Een eis van Trump voor wat betreft die 1 miljard betalingen was dat het "in contanten" betaald moet worden. Lees, dus zwart geld wat buiten de belastingen etc gehouden wordt.
Virussen? Scan ze hier!
Noorwegen zit al bij de landen waartegen hij wil gaan heffen inzake Groenland.grimselman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:17:
[...]
De obsessie van Trump met de Nobelprijs voor de vrede neemt grootse vormen aan. Het zou mij niet verbazen als Trump binnenkort heffingen en sancties gaat instellen tegen Noorwegen.
Het is grappig. Feitelijk heeft Støre geen zeggenschap over het comité dat de Nobelprijzen uitreikt. Wel geloof ik dat het parlement de leden van het comité kiest, maar die zijn verder onafhankelijk.grimselman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:17:
De obsessie van Trump met de Nobelprijs voor de vrede neemt grootse vormen aan. Het zou mij niet verbazen als Trump binnenkort heffingen en sancties gaat instellen tegen Noorwegen.
Maar. Als je de brief zo leest, dan lijkt het alsof hij afstand doet van zijn kandidatuur? Heel sec zegt hij dat het hem niet gelukt is die prijs te bemachtigen - en dus een andere route kiest, andere ambities nastreeft. Als hij in 2026 de prijs ook niet krijgt, kan Støre gewoon naar deze brief wijzen lijkt me zo.
Onder Quisling is er trouwens een situatie ontstaan waarin het Nobelprijscomité zijn onafhankelijkheid dreigde te verliezen. Daarop heeft de Nobelstichting Zweden verzocht die verantwoordelijkheid over te nemen - iets wat Stockholm ook heeft gedaan. Dus mocht Oslo plannen krijgen en ingrijpen in het comité, dan zou in theorie Zweden de zaak nog over kunnen nemen ook.
Niet snappen dat er een onafhankelijk committee bestaat is iets waar wel meer staatshoofden moeite mee hebben.
Als ik de brief/tweet lees vraag ik me toch af waar zijn adviseurs zijn?
Als ik de brief/tweet lees vraag ik me toch af waar zijn adviseurs zijn?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Als Trump heel dom is - en ik wil zijn domheid zeker niet onderschatten - dan is er een mogelijkheid dat Trump hoopt dat men in Noorwegen in Denemarken (en Zweden) een voormalig kolonisator ziet. Tot 1814 was Noorwegen namelijk van de Denen (of, meer specifiek, ze waren onderdeel van hetzelfde koninkrijk, met Kopenhagen als hoofdstad). Als ik me niet vergis was Groenland ook van de Noren toen de koninkrijken zich hebben verenigd. Misschien hoopt hij op een anti-Deens sentiment, of een verongelijktheid over de loop van de geschiedenis.martwoutnl schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:24:
Noorwegen zit al bij de landen waartegen hij wil gaan heffen inzake Groenland.
Alleen is dat sentiment er in zijn geheel niet.
Domme mensen doen per ongeluk wel eens de juiste dingen. Ik heb Trump daar nog nooit op betrapt. De beste man komt misschien dom over, maar is in essentie kwaadaardig met een gebrek aan empathie.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II