Volgens de Duitse krant Bild is een groep van vijftien Duitse militairen na minder dan 48 uur alweer vertrokken uit Groenland. De Duitsers zouden deel uitmaken van een verkenningsmissie van Europese landen om te kijken hoe Groenland beter kan worden verdedigd.
Volgens Bild kregen de militairen vanochtend vanuit Berlijn het plotselinge bevel te vertrekken. Gisteren was nog gemeld dat hun verblijf op Groenland langer dan gepland zou zijn.
Het vertrek volgt zonder aankondiging, mededeling of iets anders. Alle geplande afspraken moesten haastig worden afgezegd.
bron: artikel Bild https://www.bild.de/polit...-696cc1784bea5ecfebee9d64
Dat lijkt me een makkelijke: "do what I say and nobody gets hurt".Milo85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:45:
"Woensdag zal Trump een toespraak geven over het thema van dit jaar: Hoe kunnen we samenwerken in een wereld die steeds meer in conflict is? De Europese leiders zullen met veel interesse luisteren naar wat Trump daarover te zeggen heeft."
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Dabei hieß es gestern noch, die Soldaten würden länger als geplant bleiben. Nun der heimliche Abflug der Bundeswehr – ohne Ankündigung, Mitteilung oder Sonstiges. Der Sprecher der Mission vor Ort reagierte zunächst nicht auf Anfragen oder Anrufe. Auch aus Berlin war zunächst keine Erklärung zu bekommen.Milo85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:29:
@_Bailey_ zag ik inderdaad ook. Ben benieuwd wat de achterliggende reden is en of andere landen dit ook gaan doen.
allemaal vliegensvlug / abrupt , zo klinkt het in ieder geval
En betaal even 1 miljard dollar om in de Board of Peace te komen als permanent lid.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Dat lijkt me een makkelijke: "do what I say and nobody gets hurt".
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Vandaar ook dat ik de mensen achter Trump zeg. Dit soort plannen zijn denk ik wat langer termijn denken, ook vanuit Rusland. De vragen die je stelt heb ik geen antwoord op, maar kan me zo voorstellen dat Rusland geen weg terug zag. Maar goed, dit is puur speculatie, dus wellicht niet teveel over nadenken. We zullen het hopelijk ooit allemaal weten.Marrtijn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:42:
[...]
Dat zou totaal nergens op slaan qua tijdlijn. Invasie van de Krim was in 2014, onder Obama en toen was Trump nog die gekke kerel van Home Alone. De troepenopbouw bij de Oekraïense grens begon rond maart 2021 4 maanden nadat Trump de verkiezingen had verloren en de daadwerkelijke invasie was pas 21 februari 2022, 13 maanden nadat Biden was geïnstalleerd.
Als het daadwerkelijk onder Trump moest gebeuren, waarom het uitstel? en als Trump niet nodig was (zoals we hebben gezien) zouden de Russen nooit Trump informeren, iedereen weet dat hij onberekenbaar is.
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Lobby van de autoindustrie vermoedelijk, geen soldaten en dus geen tarieven voor de Duitsers.Milo85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:29:
@_Bailey_ zag ik inderdaad ook. Ben benieuwd wat de achterliggende reden is en of andere landen dit ook gaan doen.
Groenland wordt gewoon onder de bus gegooid zodat wij lekker zaken kunnen blijven doen met de Amerikanen. het gaat om miljarden aan handel en die 59.000 groenlanders zal ons (als het er echt op aankomt en het om geld gaat) een worst wezen.
(niet mijn mening hoor, maar zo werkt de wereld)
[ Voor 31% gewijzigd door Zwelgje op 18-01-2026 13:39 ]
A wise man's life is based around fuck you
Lijkt me sterk, de tarieven zouden volgens mij pas in gaan na 1 februari. Duitsland geeft continue aan niet te buigen voor de tarieven. Dus dan zouden ze niet per direct hoeven te vertrekken.Zwelgje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:36:
[...]
Lobby van de autoindustrie vermoedelijk, geen soldaten en dus geen tarieven voor de Duitsers.
'Als Karoline Leavitt krijgt wat ze verdient, hoop ik dat het op tv komt.' lijkt mij niet opruiend omdat het niet concreet genoeg is. Het is nogal open voor interpretatie. Wat je dan kunt doen politie zijnde, is vragen om uitleg, en de uitspraak afraden. Dat heet een stopgesprek. Het subject wordt dan gevraagd om uitleg te geven over de uitspraak. Specifiek kun je dan denken aan 'krijgt wat ze verdient' en 'dat het op tv komt'. 'Wat' en 'het' zijn immers vaag. Heeft het subject concrete plannen? Dat wil je helder krijgen. Een wijkagent is lokaal heeft hier een heel andere insteek dan een Secret Service. Immers, die wijkagent is zoals veel steden een blauwe stad en wil de zaak de-escaleren i.p.v. (wat Trump steeds doet) olie op het vuur gooien.P-Rock schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:21:
[...]
In dit geval was het niet eens een persoonlijk dreigement:
"When Karoline Leavitt gets what she deserves, I hope it's televised."
Dus om dan gelijk een paar staatsmaffioso langs de deur te sturen voor een algemene opmerking..?
Weet je waar je dit ook zag, dit verschil? Driehoek Amsterdam casus Maccabi-rellen versus de reactie vanuit internationale en nationale (in die volgorde) politiek.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ja, ook zo'n mooie. Het wordt dus "do what I say, pay me $1B, and nobody gets hurt".RobinNL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:35:
En betaal even 1 miljard dollar om in de Board of Peace te komen als permanent lid.
Alsof Trump niet heel snel "bored of peace" wordt.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Toch kan het wel degelijk te maken hebben met de autoindustie. Vergeet niet dat die in Duitsland zéér machtig is en veel invloed heeft.Milo85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Lijkt me sterk, de tarieven zouden volgens mij pas in gaan na 1 februari. Duitsland geeft continue aan niet te buigen voor de tarieven. Dus dan zouden ze niet per direct hoeven te vertrekken.
Koppel dat aan dit artikel:
Zie https://autobahn.eu/artik...-autoindustrie-crisis-vdaDuitse auto-industrie in paniek
Voor de auto-industrie is dit code rood. De Verenigde Staten is de belangrijkste exportmarkt voor merken als BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen. Een heffing van 25% maakt Europese auto's in één klap onverkoopbaar in Amerika. De VDA (de Duitse vereniging van autofabrikanten) waarschuwt voor "enorme kosten" en een "spiraal die alleen maar verliezers oplevert".
Als deze handelsoorlog echt losbarst, gaan er klappen vallen in Stuttgart, München en Wolfsburg. En dat voelt ook de Nederlandse toeleveranciersindustrie direct in de portemonnee.
Zou me absoluut niet verbazen als de Duitse regering teruggefloten is door de autoindustrie-lobby.
Virussen? Scan ze hier!
Hoewel de gedachte verleidelijk is kan ik het me haast niet voorstellen dat dit de beweegreden is. Immers, op het moment dat Europese landen elkaars gebiedsdelen gaan verhandelen is dat het begin van het einde van het naoorlogs Europa. Dan verkopen we dus ook de Baltische staten, Cyprus, de Griekse eilanden, Oekraïne etc. Dan is het hek van de dam.Zwelgje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:36:
[...]
Lobby van de autoindustrie vermoedelijk, geen soldaten en dus geen tarieven voor de Duitsers.
Groenland wordt gewoon onder de bus gegooid zodat wij lekker zaken kunnen blijven doen met de Amerikanen. het gaat om miljarden aan handel en die 59.000 groenlanders zal ons (als het er echt op aankomt en het om geld gaat) een worst wezen.
(niet mijn mening hoor, maar zo werkt de wereld)
ik vind het persoonlijk wel wat ver gezocht, maar mocht je gelijk hebben; dan is het de zoveelste deuk voor de NAVO en/of EU (en dus nu ook met hun gezamelijk nieuwe oefening/missie in Groenland)wildhagen schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Toch kan het wel degelijk te maken hebben met de autoindustie. Vergeet niet dat die in Duitsland zéér machtig is en veel invloed heeft.
[...]
Zie https://autobahn.eu/artik...-autoindustrie-crisis-vda
Zou me absoluut niet verbazen als de Duitse regering teruggefloten is door de autoindustrie-lobby.
Stop dan maar echt met de NAVO en gelijk ook maar de EU, als de autoindustrie die macht heeft in 1 EU land.
Dan gaat Europa never nooit verenigd worden, hoe graag ze dat ook willen laten blijken in oeverloze overleggen en vergaderingen
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 18-01-2026 13:56 ]
dat zou je kunnen doen, maar ik vrees dat dit maar heel kort zal duren, want dan krijgen ook die landen de tarrifs opgelegd. AAn de andere kant, als wij niets meer de de US leveren merken ze dat daar direct. de tarriefs worden overigens helemaal niet door ons betaald maar worden door de US zelf betaald, iets wat ze daar nog steeds niet echt snappen.Llopigat schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:47:
Volgens NOS zijn de heffingen van 10/25 % zelfs tot het moment dat Trump groenland kan kopen:
[...]
Dat is iets waar Nederland sowieso niet over gaat (al hebben we daar wel een mening over natuurlijk). Dus het niet sturen van militairen had nauwelijks geholpen. Die heffingen komen er toch wel.
En zoals gezegd kunnen heffingen niet worden opgelegd aan individuele lidstaten dus hoe ze dat dan willen doenWant we sturen het dan gewoon via een ander EU land.
Als je nederlandse kaas 10% duurder worden ( en andere kaaslanden dat dus ook is (Duitsland, Belgie, Frankrijk) en er in de rest van de wereld eigenlijk geen kaasmaker is die dit soort kaas kan maken, en dus ook niet det US klanten kunnen uitwijken naar andere producenten is het enige effect dat in de US de kaas gewoon 10% duurder gaat worden.
mee eens, Trump heeft geen grens, als hij ergens mee in zijn ogen succes heeft ( en dat hoeft werkelijk niet eens een echt succes zijn, zo lang het maar in zijn straatje past) gaat hij zijn grenzen verleggen. Ondertussen hebben we gezien dat binnen de US tot de mid-term verkiezingen hij gewoon zijn gang kan gaan, er is niemand met voldoende power om hem te stoppen (terwijl dat eigenlijk wel zou moeten, daar voor gijzelt hij zijn eigen mensen gewoon tot op het bot. zijn bloedhonden van DOJ en FBI gaan direct tot attact over.Ik snap dat niet iedereen Groenland belangrijk genoeg vindt. Maargoed vroeg of laat komt deze chantage op een punt dat voor iedereen een rode lijn is. Want een chanteur heeft nooit genoeg. Beter vroeg dan laat een streep in het zand trekken.
vergeet het, eens weggegeven krijg je het echt niet meer terug, zelfs niet met de demokraten aan de macht.[...]
Hier ben ik het niet mee eens. De VS is Trump nu. Er zijn nog wel goede Amerikanen maar de regering is waar we zaken mee doen. Daar zitten geen goede kanten meer aan. De VS heeft nog wel potentiele goede kanten maar die worden alleen echt als de democraten ooit weer in het zadel komen. Dat zijn de enigen waar we aan moeten denken. En zouden de democraten het ons kwalijk nemen als we tegen Trump zijn belangen in gaan? Dat denk ik niet. Dingen die Trump niet in kan voeren is geen puin dat zij straks weer op hoeven te ruimen.
Bovendien, Groenland maar even weggeven om de boel te sussen en voor Oekraine is ook een gevaarlijke optie. Ja het zijn maar 60.000 mensen, maar dat gaat tot enorme reparatiebetalingen leiden later. Zie hoe bijvoorbeeld de Chagos Archipel (BIOT/Diego Garcia) bevolking nog steeds bezig is met rechtszaken Wikipedia: Chagos Archipelago sovereignty dispute . Het was ontzettend fout wat hen is aangedaan, en als dat nu in deze eeuw waarin we echt beter moeten weten nog eens gebeurt, zal dat nog veel grotere consequenties hebben.
En op emotie reageren? Dat vind ik ook niet zo'n slecht idee. Immers, dat is de enige onderbouwing van Trump's handelen dus blijkbaar is dat ook het enige waar hij gevoelig voor is.
Meer dan een deuk, dat is een volledige verwoesting. Landsgrenzen zouden onwrikbaar moeten zijn binnen Europa, op het moment dat die te koop zijn gaan wij met zijn allen een hele vervelende tijd in._Bailey_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:54:
[...]
ik vind het persoonlijk wel wat ver gezocht, maar mocht je gelijk hebben; dan is het de zoveelste deuk voor de NAVO en/of EU (en hun gezamelijk nieuwe oefening/missie in Groenland)
Stop dan maar echt met de NAVO, als de autoindustrie die macht heeft in 1 EU land.
daarom maar even afwachten wat de daadwerkelijk reden is van het zeer abrupte, ongeplande vertrek van de (groep) Duitsers uit Groenland.Brazos schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:01:
[...]
Meer dan een deuk, dat is een volledige verwoesting. Landsgrenzen zouden onwrikbaar moeten zijn binnen Europa, op het moment dat die te koop zijn gaan wij met zijn allen een hele vervelende tijd in.
Als Duitsland uberhaupt de reden ervan met de buitenwereld zal delen
Het is wel vreemd dat het alleen de Duitsers zijn. Of wellicht loopt de berichtgeving nog wat achter._Bailey_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:05:
[...]
daarom maar even afwachten wat de daadwerkelijk reden is van het zeer abrupte, ongeplande vertrek van de (groep) Duitsers uit Groenland.
Als Duitsland uberhaupt de reden ervan met de buitenwereld zal delen
Maar als er wel een aanval ophanden is gaat Duitsland het wel het zwaarste krijgen in eigen land, daar zitten nu eenmaal de meeste Amerikaanse soldaten en die zullen onmiddellijk gevangen gezet moeten worden in hun bases zo nodig met geweld.
Die soldaten kunnen daar niet blijven, dan staan ze in Berlijn en krijg je een hele andere overheid in Duitsland.
Volgens mij ben jij al 20 stappen verder dan waar werkelijk mee gerekend wordt.Brazos schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:12:
Het is wel vreemd dat het alleen de Duitsers zijn. Of wellicht loopt de berichtgeving nog wat achter.
Maar als er wel een aanval ophanden is gaat Duitsland het wel het zwaarste krijgen in eigen land, daar zitten nu eenmaal de meeste Amerikaanse soldaten en die zullen onmiddellijk gevangen gezet moeten worden in hun bases zo nodig met geweld.
Die soldaten kunnen daar niet blijven, dan staan ze in Berlijn en krijg je een hele andere overheid in Duitsland.
Niemand wil daadwerkelijk oorlogje gaan spelen met Amerika, want dat verliezen we dik. En Amerika zelf wil het ook niet, want dat wordt mateloos impopulair onder de bevolking, MAGA of niet. Trump kan wel van alles willen, maar in dit geval zal de kliek achter hem toch echt alles op alles zetten om te zorgen dat een en ander zonder militair inzetten bereikt kan worden. Er zit gewoon teveel in die doos van Pandora om open te doen.
Als Amerika toch voet zet op Groenland (of nou ja, nog meer voet zet, want ze hebben gewoon al een basis natuurlijk) wordt het een moeilijk verhaal om ons geloofwaardig terug te trekken, maar dat we ons gaan terugtrekken (en geen ruzie gaan zoeken met Amerikaanse soldaten) staat bijna vast.
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 18-01-2026 14:19 ]
en er is al een heffing van 15% op die auto's als er nog 25% bijkomt gaat het om 40% totaal, dan is er geen Amerikaan die nog een Duitse auto gaat kopen.wildhagen schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Toch kan het wel degelijk te maken hebben met de autoindustie. Vergeet niet dat die in Duitsland zéér machtig is en veel invloed heeft.
[...]
Zie https://autobahn.eu/artik...-autoindustrie-crisis-vda
geld geld geld, jammer maar helaas. Merz was toch een tijdje terug bij Trump en die zei toen 'Als je geen vrienden met Europa kunt zijn kunt u dan wel vrienden worden met Duitsland?'
dat zegt genoeg, die man verkoopt zijn moeder nog voor de een voordeeltje voor de industrie
ik vermoed dat er achter de schermen zelfs nog wel druk op Denemarken wordt uitgeoefend om groenland te verkopen om de vrede te bewaren.
Sudetenland kon immers ook wel 'weg'
[ Voor 8% gewijzigd door Zwelgje op 18-01-2026 14:22 ]
Waar komt toch dat beeld vandaan dat Europa dik verliest. Ja, Groenland is niet te verdedigen maar Europa zelf… dat lukt de Amerikanen echt niet hoor. Daarbij gaan ze zelf hard richting een burgeroorlog dus grote kans dat het leger ook in twee kampen splitst.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Volgens mij ben jij al 20 stappen verder dan waar werkelijk mee gerekend wordt.
Niemand wil daadwerkelijk oorlogje gaan spelen met Amerika, want dat verliezen we dik. En Amerika zelf wil het ook niet, want dat wordt mateloos impopulair onder de bevolking, MAGA of niet. Trump kan wel van alles willen, maar in dit geval zal de kliek achter hem toch echt alles op alles zetten om te zorgen dat een en ander zonder militair inzetten bereikt kan worden. Er zit gewoon teveel in die doos van Pandora om open te doen.
Als Amerika toch voet zet op Groenland (of nou ja, nog meer voet zet, want ze hebben gewoon al een basis natuurlijk) wordt het een moeilijk verhaal om ons geloofwaardig terug te trekken, maar dat we ons gaan terugtrekken (en geen ruzie gaan zoeken met Amerikaanse soldaten) staat bijna vast.
Kortom, Europa heeft nog wel even tijd om zijn defensie op orde te krijgen en de Amerikanen te verzoeken te vertrekken.
Ik heb het uiteraard over Groenland zelf, ja. Een open oorlog met het Europese continent zelf is wat mij betreft een belachelijk scenario. Het soort scenario dat militaire planners natuurlijk wel uitwerken, want ze werken alles uit, maar dat is echt in het belang van helemaal niemand. Nou ja, Rusland en China, maar zo hard aan de touwtjes kunnen ze nog net niet trekken.becopol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:23:
Waar komt toch dat beeld vandaan dat Europa dik verliest. Ja, Groenland is niet te verdedigen maar Europa zelf… dat lukt de Amerikanen echt niet hoor. Daarbij gaan ze zelf hard richting een burgeroorlog dus grote kans dat het leger ook in twee kampen splitst.
Beelden van persbureau AFP bevestigen dat Duitse troepen Groenland verlaten. Volgens Bild gebeurde dat sneller dan de bedoeling was, maar het Duitse ministerie van Defensie zegt tegen de Frankfurter Allgemeine dat het vertrek volgens plan verloopt. Het Duitse verkenningsteam zou zijn opdracht hebben volbracht. De resultaten worden de komende dagen geëvalueerd.
Nou hopelijk schrikt dit Trump af en begint hij zich wat normaler te gedragen (zover bij iemand van zijn niveau mogelijk, uiteraard).Zie hieronder de verklaring van Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland naar aanleiding van de aangekondigde Amerikaanse tariefverhoging:
— Dick Schoof (@MinPres) 18 januari 2026
Als lidstaten van de NAVO zetten wij ons in voor het versterken van de veiligheid…
Virussen? Scan ze hier!
Het scenario is helemaal niet zover gezocht. Alles gaat over de petrodollar en elk land dat van de petrodollar afstapt wordt binnen een decennium binnengevallen. De EU wordt te machtig met de Euro en dus is de EU nu aan de beurt. Dit gaat natuurlijk niet zo makkelijk als een gefaalde staat in het Midden-Oosten, maar is wel in lijn met het beleid.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Ik heb het uiteraard over Groenland zelf, ja. Een open oorlog met het Europese continent zelf is wat mij betreft een belachelijk scenario. Het soort scenario dat militaire planners natuurlijk wel uitwerken, want ze werken alles uit, maar dat is echt in het belang van helemaal niemand. Nou ja, Rusland en China, maar zo hard aan de touwtjes kunnen ze nog net niet trekken.
Dit is trouwens niet eens beleid van Trump maar beleid van de VS. Dus ook als Trump wegvalt dan gaat dit gewoon door. Het buitenlandbeleid van Trump volgt globaal de lijn van de VS. Alleen nu zo openlijk en zo agressief dat de bondgenoten zien dat ze nooit bondgenoten waren.
Wat we willen speelt geen rol meer, we zijn de grip op ons eigen lot al lang geleden verloren. Wat we gaan krijgen daar draait het om, en dat is hetgeen Trump wilt. Of we daar rekening mee houden of niet dat is een keuze, maar verandert verder weinig aan wat we krijgen, behalve aan de mate van voorbereiding en tegenreactie natuurlijk. Dat kan voorbereid en gestructureerd zijn, of onvoorbereid en chaotisch.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Verder denk ik dat jij met een te roze bril kijkt naar de mensen achter Trump. Ik denk dat ze die oorlog wel graag willen, en in de 21e eeuw draait alles om het verhaal. En dat verhaal, dat verkoopt goed. Amerika pakt Groenland, op dat moment heeft Europa 2 keuzes, vechten of overgeven. Overgeven betekent waarschijnlijk een staatsgreep in Duitsland en mogelijk andere landen en een Vichy overheid, vechten betekent dat je 97.000 Amerikanen gevangen neemt.
En dan heb je je oorlog, Amerikanen die staan te wenen om hun broeders die 'onschuldig zijn gegrepen terwijl ze Europa beschermden', en een bezet gebiedsdeel van een EU-staat.
Oef, dit vind ik heftig. Het is precies hoe Trump de EU uit wil spelen. Door druk te zetten op individuele staten. Dat is ook waarom Poetin en Trump ons als zwak beschouwen. Je hoeft alleen maar na te denken over hoe chantabel specifiek Duitsland is. Op welke vlakken (voorbeeld: LNG, en het is winter, dus...). Vergeet hierbij ook niet dat Duitsland na WOII de facto een vazalstaat van de VS was, met hoge autonomie, maar desondanks wel afhankelijk van._Bailey_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:28:
nou, een groep Duitse militairen vertrekken in allerijl weer uit Groenland.
Volgens de Duitse krant Bild is een groep van vijftien Duitse militairen na minder dan 48 uur alweer vertrokken uit Groenland. De Duitsers zouden deel uitmaken van een verkenningsmissie van Europese landen om te kijken hoe Groenland beter kan worden verdedigd.
Volgens Bild kregen de militairen vanochtend vanuit Berlijn het plotselinge bevel te vertrekken. Gisteren was nog gemeld dat hun verblijf op Groenland langer dan gepland zou zijn.
Het vertrek volgt zonder aankondiging, mededeling of iets anders. Alle geplande afspraken moesten haastig worden afgezegd.
bron: artikel Bild https://www.bild.de/polit...-696cc1784bea5ecfebee9d64
Het blijft koffiedik kijken. Mogelijk heeft Duitsland inlichtingen, maar die zouden ze dan met hun Europese partners delen (die dan mogelijk tot een ander besluit zijn gekomen?). Dat die dan tot een ander besluit komen, lijkt me onrealistisch. Duitsland geeft hiermee het signaal af dat zij alle partners die wel achter Groenland staan laat vallen, en dat vind ik zoals ik al zei heftig. Specifiek het gevoel verdrietig.
Waar ik op hoop, is dat er intern (tussen de diverse partners) wel duidelijkheid is, maar radiostilte.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Zeer krachtige statement/reactie. /swildhagen schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:33:
[X]
Nou hopelijk schrikt dit Trump af en begint hij zich wat normaler te gedragen (zover bij iemand van zijn niveau mogelijk, uiteraard).
En afschrikken, zoals jij 't omschrijft, doet het Trump 0,0
Hij wil en zal Groenland 'kopen', "one way or the other" (dit heeft ie al in meerdere TV optredens/ interviews kenbaar gemaakt afgelopen weken)
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 18-01-2026 15:02 ]
Dat lijkt me het understatement van de eeuw.becopol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:35:
Dit gaat natuurlijk niet zo makkelijk als een gefaalde staat in het Midden-Oosten
De VS is nu een openlijke maffiastaat geworden, waar dat eerst nog met de schijn van morele verhevenheid een beetje hoog werd gehouden. Maar zoals je zelf al zegt, de dollar regeert, en er moet nog heel wat gebeuren voor een oorlog met Europa niet vooral gewoon een enorm kostbare affaire zou zijn met een veel te onzekere uitkomst. Men is in Amerika niet vies van ergens in een uithoek van de wereld een slaatje proberen te slaan uit een instabiele situatie als het niet teveel kost, maar een "eerlijke" open veldslag met Europa? Alleen als het echt niet anders kan en Amerika feitelijk al wanhopig is. Het is niet uit te sluiten dat het ooit zover komt, maar daar zijn we echt nog lang niet. Alle gekte van Trump ten spijt -- met die man aan het roer lijkt het soms wel of een eeuw ontwikkelingen in een jaar gecomprimeerd worden, maar Amerika zelf beweegt wat langzamer.Dit is trouwens niet eens beleid van Trump maar beleid van de VS. Dus ook als Trump wegvalt dan gaat dit gewoon door. Het buitenlandbeleid van Trump volgt globaal de lijn van de VS. Alleen nu zo openlijk en zo agressief dat de bondgenoten zien dat ze nooit bondgenoten waren.
Hier is een serie van die op de huidige situatie lijkt maar dan anders: Occupied.Brazos schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Het heeft dus niets met veiligheid te maken.
Het is hier al eens vaker langsgekomen, maar Groenland heeft binnen het miljardairsclubje een mythische status, het zou de thuisbasis worden van een 'vrije stad/staat'. Een economisch vrije ruimte. Een gebied zonder overheid, waar bedrijven vrijelijk zaken kunnen doen, specifiek een vorm van surveillance kapitalisme/netwerkstaat, maar de strekking zal in grote lijnen duidelijk zijn.
Veiligheid heeft er niets mee te maken, dat is ruis. Rusland en China vormen ook geen dreiging voor Groenland.
Voor China is oorlog hier ook niet goed. Die zijn dan hun grootste afzetmarkt kwijt.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Ik heb het uiteraard over Groenland zelf, ja. Een open oorlog met het Europese continent zelf is wat mij betreft een belachelijk scenario. Het soort scenario dat militaire planners natuurlijk wel uitwerken, want ze werken alles uit, maar dat is echt in het belang van helemaal niemand. Nou ja, Rusland en China, maar zo hard aan de touwtjes kunnen ze nog net niet trekken.
Voor de toekomst is het argument van 'belangrijkste verkiezingen ooit' niet meer relevant inderdaad. Die waren in het verleden ('16, '20 of '24).Sjah schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:49:
Zo gaat alles over Donald, nou precies wat die 3-jarige wil. Krijgen degenen die in Oktober 24 zeiden dat de presidentverkiezing de belangrijkste in 80 jaar zou zijn, gelijk.
Dat is niet helemaal hoe het werkt (en dat is iets anders dan helemaal nietJan-tweak schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Als je nederlandse kaas 10% duurder worden ( en andere kaaslanden dat dus ook is (Duitsland, Belgie, Frankrijk) en er in de rest van de wereld eigenlijk geen kaasmaker is die dit soort kaas kan maken, en dus ook niet det US klanten kunnen uitwijken naar andere producenten is het enige effect dat in de US de kaas gewoon 10% duurder gaat worden.
[...]
Ik weet niet hoe specifiek de VS met kaas om gaat. Ik weet wel dat ze ook daar een eigen zuivelindustrie hebben. Ik weet ook dat de amandelen in onze schappen veelal uit Californië komen. Ze gebruiken ontzettend veel water, zijn slecht voor het grondwater, en dus de bodem (uitdroging). Ook heeft Californië gigantische wijnindustrie waardoor ze prima locale alternatieven hebben voor Franse en Spaanse wijnen.
En dat is precies wat Trump wil met zijn importheffingen: de eigen markt stimuleren (liefst die van de rode staten) d.m.v. verkapte staatssteun. Ingewikkelder is het niet, en het kan werken. Want het omgekeerde (via subsidies) is een hefboom die ook werkt. Kijk maar naar onze eigen agrarische sector.
Voor ons ligt hier een stukje zelfreflectie. Wij wilden pertitent niet afhankelijk zijn van externen voor onze voedselveiligheid en voedselzekerheid. Maar amandelen groeien hier niet, en avocados en kaki's ook niet. De vraag is dan of je die producten echt nodig hebt, of dat je alternatieven hebt (hier verbouwen gaat niet lukken), en een andere vraag is of we echt met een gigantisch overschot moeten willen werken voor onze eigen voedselveiligheid en voedselzekerheid. Willen we dat niet, dan kunnen we onze landbouw afschalen. Dat is iets anders dan geen landbouw en geen voedselveiligheid of voedselzekerheid. Het is slechts een meer schaalbare landbouw, die onze natuur niet vernietigd. Hierbij moeten we op Europees niveau samenwerken (dat zijn logischerwijs onze partners en het meest praktische om mee samen te werken). Zo moeten we ook samenwerken m.b.t. energie, cloud, software, leger, en allerlei andere factoren. We kunnen het niet alleen. Dat gaat niet, dan worden we opgegeten door een van de andere machtsblokken.
Hij mag het niet kunnen kopen, hij moet het innemen. Daar schroomt hij niet voor (zegt hij; hij zegt zoveel), laat hem dat dan maar waarmaken. Het is nodig dat het Europese volk wakker wordt, ontwaakt uit hun droom dat de VS hun bondgenoot is. Das war einmahl._Bailey_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Zeer krachtige statement/reactie. /s
Hij wil en zal Groenland 'kopen', "one way or the other" (dit heeft ie al in meerdere TV optredens/ interviews kenbaar gemaakt afgelopen weken)
Door het te verkopen geef je toe, en geef je het Europese volk de spiegel dat ze zonder geweld hun territoria op zouden geven. Dat mag niet zo zijn.
Bovendien kun je nadat je het hebt verloren, sabotageacties plegen. Om te beginnen zou ik J.D. Vance vanwege zijn speech in Munchen begin vorig jaar op een terrorisme lijst zetten. Hij is staatsgevaarlijk, en ondermijnt onze democratische integriteit.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 18-01-2026 15:22 ]
Wij bieden de Amerikanen een 'lease constructie aan' voor 99 jaar is Amerika eigenaar en dan zien we wel verder._Bailey_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Zeer krachtige statement/reactie. /s
iedereen blij, wij blij Amerika blij en de groenlanders hebben geen zorgverzekering meer.
zoiets zal het denk ik wel worden
Irak viel kuweit aan in het verleden om deze olie te bemachtigen.champion16 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Het gaat de VS natuurlijk alleen om macht en grondstoffen. Die willen op hun halfrond alles te zeggen hebben en Groenland heeft veel grondstoffen. Meer is het niet.
Waarom denk je dat meneer nu boos is op de EU nu die een handjevol militairen stuurt tegen Rusland en China?
niet vanwege Rusland of China. wij (onze troepen) komen in zijn hemisphere en dát willen ze niet.champion16 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Het gaat de VS natuurlijk alleen om macht en grondstoffen. Die willen op hun halfrond alles te zeggen hebben en Groenland heeft veel grondstoffen. Meer is het niet.
Waarom denk je dat meneer nu boos is op de EU nu die een handjevol militairen stuurt tegen Rusland en China?
Monroe doctrine (of de Donroe doctrine zo u wilt)
Bedankt, ik heb er van genoten, heb jij toevallig een link naar de discussie tussen die 2 dominees ? het lijkt me een boeiend gesprek.Teijgetje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:15:
[...]
Ik begreep uit diverse kringen dat een deel van MAGA zich tegen Trumps beleid keert inmiddels.
En dan niet omdat ze het onmenselijk en fout vinden maar omdat het hen in de portemonnee treft.
Maar velen zitten vast in hun denken en de hypocrisie om alles van Trump te rechtvaardigen en hetzelfde van een ander te veroordelen.
Ik zag de reistrip van Rachel, Dit is de kwestie (EO), die vriendjes van vroeger ontmoette, die toen expatkinderen waren en inmiddels terug in Amerika zijn.
Waaruit blijkt hoezeer men daar vastzit in een eigen realiteit en gaslichting, bv door te kiezen voor Trump omdat hij 5000 dollar beloofd aan jonge ouders, en de rest van zijn beleid als "the lesser evil" wordt gezien t.o.v democraten.
Overigens zaten er ook normaal nadenkende mensen tussen haar vrienden.
Van beide kanten krijg je inzicht. De badinerende dominee slaat imo echter alles.
Maar een informatief stukje tv.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
In het begin van WOII werd Polen van twee kanten aangevallen (voor die tijd hebben we nazi-Duitsland hun gang laten gaan!). Oost-Europa was al verdeeld, leeuwendeel ging naar de USSR. Ondertussen werd er ethnisch gezuiverd. Hitler deed dat met de Joden, maar Stalin was daar veel efficienter en gerafineerder in, inclusief verplaatsing van complete volksstammen (NB: dit is ook waarom 'een Rus' zo'n vaag begrip is, het gaat er om waar iemand's roots liggen en misschien nog wel belangrijker: hoe diegene zichzelf ziet). Die heeft meer doden op zijn geweten dan Hitler (en nee, dat doet niets af aan de gruwelijkheden van Hitler).Zwelgje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Wij bieden de Amerikanen een 'lease constructie aan' voor 99 jaar is Amerika eigenaar en dan zien we wel verder.
iedereen blij, wij blij Amerika blij en de groenlanders hebben geen zorgverzekering meer.![]()
zoiets zal het denk ik wel worden
Trump heeft aangegeven dat het bezit een ander gevoel geeft dan het huren. Dus lease kun je vergeten, hij wil het kopen of innemen. Laat het hem dan maar innemen. Dat geeft de Europeanen een sterker signaal dat de VS niet meer hun bondgenoot is. Want het lijkt er op dat men dat nog steeds niet voldoende in wil zien. Als hij het wil kopen, moet je hem laten bieden. Proberen kan, toch? Maar hij wil het niet kopen.
Ja, wij hebben alt right wappies in onze samenleving (die n.a.v. MH17 m.i. weinig invloed hadden op de korte termijn, zeker op nationaal niveau). Zij hebben fatsoenlijke burgers die wel bijvoorbeeld de wetenschappelijke methode volgen die niets van Trump's autoritaire trekjes moeten hebben. Het is een kwestie van verzet plegen. Niet inbinden voor dreigementen, maar zeggen dat je daar ook weer op zult reageren (en daar op plannen in veilige omgevingen).
Verder moet je ze aanbieden om hun rommel terug te nemen. Hun soldaten kunnen oprotten, en hun kernbommen mogen ze ook terug hebben. Dat zijn dode mussen die als puntje bij paaltje komt niet aan de goede kant (de onze) zullen staan. Dus niet smeken: 'doe het alsjeblieft niet!' maar laat het ze maatregelen nemen in hun escalatieladder die voor ons ook positief uitpakken.
Dan komt er misschien een special Dutch operation ....GENETX schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Eens, erg scary. Ik vraag me oprecht af, ondanks alle schade die het zal doen, of het niet beter is maar gelijk de ASML kaart, waar ook Dick Berlijn op doelt in het NRC artikel te spelen. Althans, heel erg serieus dreigen door het als optie op tafel te gooien. Ik zie momenteel eigenlijk alleen nog als allerlaatste kans waarbij we de big tech voor het blok zetten om Trump vanuit binnen te stoppen via dialoog. Het dwingt iedereen om kleur te bekennen, want zonder ASML is de Amerikaanse Big Tech en Big AI Dream gewoon failliet.
Ik zie het eigenlijk als de technische evenknie voor MAD (Mutual Assured Desrruction). Naast natuurlojk het dunpen van schuldpapier.
In other news: waaron staat de VS nog niet minstens op geel qua reisadvies bij onze BuZa?
“I didn’t want to do it. Nobody wanted to do it. But the EU left us no choice. They’ve been ripping us off for years — trade, NATO, everything. Very unfair.PWM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:42:
Volgens mij is er maar 1 actie die nu nodig is (en al was): Het goud uit NY halen. We zijn echt maanden weg van een confiscatie.
So we confiscated it. Totally justified. Very smart. Frankly, they should thank us.
A big guy came up to me — European guy, tears in his eyes — and he said: ‘Sir, is this really happening?’ I said: ‘Yes. And it’s your fault.’”
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Vergeet ook niet dat het leger het recht heeft om onwettige bevelen niet op te volgen (en een invasie van Groenland zonder goedkeuring van de Senaat en het Huis is sowieso al onwettig, naast NATO verdragen) en in principe heeft het leger zelfs de plicht om de Amerikaanse grondwet te beschermen, ook als de bedreiging daarvan de president is.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ahja, het bekende smoesje van een narcistische man die zijn vrouw slaat. "Je liet me geen keuze!"C00P schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:49:
[...]
“I didn’t want to do it. Nobody wanted to do it. But the EU left us no choice. They’ve been ripping us off for years — trade, NATO, everything. Very unfair.
Schoothondjes doen dat niet, wij zitten niet in die positieSponz schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:55:
Moet de Amerikaanse ambassadeur niet es ter verantwoording verschijnen, lijkt mij een normale diplomatieke handeling?
Tja, van de dingen die jij noemt denk ik dan weer dat geen enkele echt relevant is. In het land van Trump is het recht van de sterkste weer het enige recht. Wat er precies in al die saaie wetten staat interesseert Trump niet, en als puntje bij paaltje komt de mensen die naar de sterke leider smachten eigenlijk ook niet.Stoney3K schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:59:
Vergeet ook niet dat het leger het recht heeft om onwettige bevelen niet op te volgen (en een invasie van Groenland zonder goedkeuring van de Senaat en het Huis is sowieso al onwettig, naast NATO verdragen) en in principe heeft het leger zelfs de plicht om de Amerikaanse grondwet te beschermen, ook als de bedreiging daarvan de president is.
Wanneer de legertop het echt oneens is met Trump (en dat is volgens mij al half zo) zal er vooral veel soft power gebruikt worden om de boel te ontzenuwen. Blijven inpraten en overtuigen of hij toch niet liever iets met Cuba wil doen, of nog wat hogere heffingen, of misschien een zeeblokkade zelfs, maar alsjeblieft geen boots on the ground. Een echte fatsoenlijke machtsgreep waarbij de President buitenspel gezet wordt gaat heel erg tegen de Amerikaanse geest in, al het geklop op de borst over de grondwet en de natie ("all threats, foreign or domestic") ten spijt. Als het de keuze wordt tussen dat of toch iets met Groenland doen, dan ben ik bang dat Groenland het haasje is. Zou hij nou heel Europa de oorlog willen verkondigen, dan misschien nog net.
Op het moment dat de de Constitution en de functie van het leger erbij haalt, dan is Trump niet meer relevant, want hij is nu bevelen aan het geven die tegen de grondwet en tegen internationale verdragen in gaan. In principe staat het leger in dienst van die grondwet en hebben ze dus de (morele en juridische) plicht om die bevelen niet op te volgen.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Tja, van de dingen die jij noemt denk ik dan weer dat geen enkele echt relevant is. In het land van Trump is het recht van de sterkste weer het enige recht. Wat er precies in al die saaie wetten staat interesseert Trump niet, en als puntje bij paaltje komt de mensen die naar de sterke leider smachten eigenlijk ook niet.
Natuurlijk kun je dat best verpakken in een stukje plausible deniability zodat Trump in de waan kan blijven dat iedereen naar hem luistert maar er uiteindelijk geen trekker wordt overgehaald. Als het om kernwapens zou gaan dan krijg je hetzelfde vraagstuk, en de legertop laat hem echt niet eigenhandig eventjes het bevel geven om de halve wereld te vernietigen. Daar zitten behoorlijke safeguards op, ook voor het scenario "de president is knettergek geworden".
Je spreekt over grondwetten en verdragen alsof die dingen natuurwetten zijn en fysieke macht hebben. Ze zijn precies zoveel waard als mensen bereid zijn ze te respecteren en implementeren en de gevolgen van schendingen te verdragen, en onder de regering-Trump is al gebleken dat die zaken uiterst rekbaar zijn geworden. Een staatshoofd ontvoeren kan ook niet zomaar volgens al die internationale verdragen, maar Trump doet het toch maar gewoon door te roepen dat het gewoon een drugscrimineel was. En het oordeel is "naja, vooruit dan maar".Stoney3K schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:23:
Op het moment dat de de Constitution en de functie van het leger erbij haalt, dan is Trump niet meer relevant, want hij is nu bevelen aan het geven die tegen de grondwet en tegen internationale verdragen in gaan. In principe staat het leger in dienst van die grondwet en hebben ze dus de (morele en juridische) plicht om die bevelen niet op te volgen.
Ja, maar nou spring je ook gelijk naar het uiterste. Kernwapens zijn niet aan de orde, het compleet vernietigen van de wereldorde ook niet. Sterker nog er hoeft in principe geen gewonde te vallen bij een Speciale Militaire Operatie rondom Groenland, afhankelijk van hoe het gespeeld wordt, al zou de impact hoe dan ook enorm zijn.Natuurlijk kun je dat best verpakken in een stukje plausible deniability zodat Trump in de waan kan blijven dat iedereen naar hem luistert maar er uiteindelijk geen trekker wordt overgehaald. Als het om kernwapens zou gaan dan krijg je hetzelfde vraagstuk, en de legertop laat hem echt niet eigenhandig eventjes het bevel geven om de halve wereld te vernietigen. Daar zitten behoorlijke safeguards op, ook voor het scenario "de president is knettergek geworden".
Maar dat hadden de Amerikanen niet door, waardoor ze geen tarieven willen invoeren tegen België.
De verklaring is naar buiten gebracht door Nederland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden en Groot-Brittannië. Dat zijn de landen waaraan Trump de heffing van 10 procent oplegde. België stuurt ook een militair naar Groenland, maar werd om onduidelijke redenen niet genoemd door Trump. Het statement is ook niet ondertekend door België.
https://nos.nl/artikel/2598703-europees-statement-tegen-heffingenplan-trump-ondermijnt-relatie-met-vs
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het Dr. Strangelove scenario.Stoney3K schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:23:
[...]
Op het moment dat de de Constitution en de functie van het leger erbij haalt, dan is Trump niet meer relevant, want hij is nu bevelen aan het geven die tegen de grondwet en tegen internationale verdragen in gaan. In principe staat het leger in dienst van die grondwet en hebben ze dus de (morele en juridische) plicht om die bevelen niet op te volgen.
Natuurlijk kun je dat best verpakken in een stukje plausible deniability zodat Trump in de waan kan blijven dat iedereen naar hem luistert maar er uiteindelijk geen trekker wordt overgehaald. Als het om kernwapens zou gaan dan krijg je hetzelfde vraagstuk, en de legertop laat hem echt niet eigenhandig eventjes het bevel geven om de halve wereld te vernietigen. Daar zitten behoorlijke safeguards op, ook voor het scenario "de president is knettergek geworden".
Maar denk je niet dat we deze stap al voorbij zijn? Als je kijkt dat hele departementen zijn ontbonden door DOGE? Hoe ICE huishoudt?
Trump heeft SCOTUS 6/3 (3/6 direct aangesteld door), en is een enabler voor de plannen van Heritage Foundation. Zolang de GOP hem niet tegenhoudt, gaat hij door.
Dit is trouwens ook waarom je je poot stijf moet houden. Dat verhoogd de interne druk, en zorgt dat de VS moet escaleren om hun zin te krijgen.
Ik snap niet dat niet alle landen een statement maken (ja ik snap het wel vanuit hun standpunt, niemand wil de toorn van Trump over zich uitgestrooid krijgen)DaniëlWW2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:32:
België wou blijkbaar ook een officier sturen of had dit al gedaan.
Maar dat hadden de Amerikanen niet door, waardoor ze geen tarieven willen invoeren tegen België.
[...]
en dus bereikt hij wat hij wil, verdeeldheid. de Duitsers zitten thuis alweer aan het bier en gaan morgen zeggen 'Dhr Trump, wij zijn terug kunt u ons van dat lijstje halen' en dat zegt Donald: "Jawohl" en klikt met de hakken
Om het recht vd sterkste te hebben is Trump wel afhankelijk van anderen, als die niet meewerken dan is Trump niet meer de sterkste.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Tja, van de dingen die jij noemt denk ik dan weer dat geen enkele echt relevant is. In het land van Trump is het recht van de sterkste weer het enige recht. Wat er precies in al die saaie wetten staat interesseert Trump niet, en als puntje bij paaltje komt de mensen die naar de sterke leider smachten eigenlijk ook niet.
Zou de eerste keer niet zijn dat een 'recht vd sterkste - regime' valt omdat het leger niet meer meewerkt.
Maar wel de eerste keer in Amerika -- ik laat de burgeroorlog dan even buiten beschouwing, dat waren bijzondere omstandigheden. Er is erg veel interne weerstand tegen zoiets, ook al is de president een gevaarlijke gek die niet meer het beste met het land voorheeft. En daar moet men dan ook nog van overtuigd zijn -- op dit moment is het nog lang niet zo, en is men het wellicht niet 100% eens met alles wat Trump doet, maar is men ook weer niet mordicus tegen. Als de president wat in Venezuela rond wil rommelen, ach, wie zijn wij dan om daar heel hard tegengas op te geven. En als de president een eilandje wil kapen in onze invloedssfeer, hmm, tja, wel opletten dat we niet al te veel bonje maken met Europa, maar als we een goed verhaal kunnen verkopen aan het volk en er gaan geen Amerikanen bij sneuvelen, OK dan.BadRespawn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:35:
Om het recht vd sterkste te hebben is Trump wel afhankelijk van anderen, als die niet meewerken dan is Trump niet meer de sterkste.
Zou de eerste keer niet zijn dat een 'recht vd sterkste - regime' valt omdat het leger niet meer meewerkt.
Het zit er nog veel te hard in bij de Amerikanen dat het allemaal netjes democratisch gaat en dat er in het uiterste geval toch wel iemand naar de president kan gaan om te zeggen "nou nou mr. President, dit gaat toch echt te ver, zegt u eens even dat u zich bedacht heeft". Een greep door het leger, dat is nog veel on-Amerikaanser dan openlijk een fascist steunen, en dan moet het al echt goed hommeles zijn in Amerika zelf -- niet een of ander eilandje elders.
Denk dat de US legerleiding toch wel achter z'n oren krabt als die te horen krijgen om Groenland in te nemen. In principe is dat gewoon een oorlogsverklaring aan de EU en de EU heeft militairen in de US zitten en andersom... wat een chaos wordt dat dan, gijzelen we die militairen dan?MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Maar wel de eerste keer in Amerika -- ik laat de burgeroorlog dan even buiten beschouwing, dat waren bijzondere omstandigheden. Er is erg veel interne weerstand tegen zoiets, ook al is de president een gevaarlijke gek die niet meer het beste met het land voorheeft. En daar moet men dan ook nog van overtuigd zijn -- op dit moment is het nog lang niet zo, en is men het wellicht niet 100% eens met alles wat Trump doet, maar is men ook weer niet mordicus tegen. Als de president wat in Venezuela rond wil rommelen, ach, wie zijn wij dan om daar heel hard tegengas op te geven. En als de president een eilandje wil kapen in onze invloedssfeer, hmm, tja, wel opletten dat we niet al te veel bonje maken met Europa, maar als we een goed verhaal kunnen verkopen aan het volk en er gaan geen Amerikanen bij sneuvelen, OK dan.
Het zit er nog veel te hard in bij de Amerikanen dat het allemaal netjes democratisch gaat en dat er in het uiterste geval toch wel iemand naar de president kan gaan om te zeggen "nou nou mr. President, dit gaat toch echt te ver, zegt u eens even dat u zich bedacht heeft". Een greep door het leger, dat is nog veel on-Amerikaanser dan openlijk een fascist steunen, en dan moet het al echt goed hommeles zijn in Amerika zelf -- niet een of ander eilandje elders.
Er zijn zelfs republikeinen die Trump met Putin vergelijken als hij z'n zinnen wilt doorzetten mbt. Groenland.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Om te beginnen heeft slecht iets meer dan 1/3 van kiesgerechtigden op Trump gestemd. Ca 1/3 heeft niet gestemd, en redelijkerwijs de meerderheid daarvan niet omdat ze vinden dat Trump niet extreem genoeg is.MneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:43:
[...]
op dit moment is het nog lang niet zo, en is men het wellicht niet 100% eens met alles wat Trump doet, maar is men ook weer niet mordicus tegen.
Volgens de polls heeft Trump nu nog slechts 42% steun. BadRespawn in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"
Ook heeft een aanzienlijk deel vd 1/3 die wel op hen heeft gestemd, dat gedaan omdat ze zijn gevallen voor voor het deel vd verkiezingscampagne gericht op gematigde kiezers. Steeds meer daarvan gaan inzien dat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt:
Trump’s Newest Voters Are Abandoning Ship
Independents, Latinos, and young people have turned against the president in staggering numbers.
https://newrepublic.com/a...st-voters-abandoning-ship
I thought Trump wouldn't be that bad. I was wrong.
https://eu.usatoday.com/s...-ice-funding/88159673007/
Prominent voorbeeld daarvan is politiek influencer kanaal The Young Turks: altijd progressief/links geweest totdat ze zich achter Trump schaarden, inmiddels zijn die tot inzicht gekomen;
ANA KASPARIAN ADMITS SHE WAS WRONG: "I'm Sorry I Didn't See This Coming. I'm Such an Idiot."
YouTube: ANA KASPARIAN ADMITS SHE WAS WRONG: "I'm Sorry I Didn't See This Com...
Ja, maar dat "in principe", dat is natuurlijk waar het om draait. Beide kanten willen het eigenlijk niet op de spits drijven, maar als er een of ander geitenpaadje is waarbij Amerika de boel kan overnemen zonder dat het als oorlog gespind moet worden, dan soit. Men heeft gekkere dingen weten goed te praten, het gaat 100% om het verhaal. Vooropgesteld, ik zie het ook nog niet zo snel gebeuren, de interne weerstand is te groot en dit is te veel een Trump-only idee. Maar het blijft Trump en Amerika, dus zeg nooit nooit.ArcticWolf schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:04:
Denk dat de US legerleiding toch wel achter z'n oren krabt als die te horen krijgen om Groenland in te nemen. In principe is dat gewoon een oorlogsverklaring aan de EU en de EU heeft militairen in de US zitten en andersom... wat een chaos wordt dat dan, gijzelen we die militairen dan?
Er zijn zelfs republikeinen die Trump met Putin vergelijken als hij z'n zinnen wilt doorzetten mbt. Groenland.
Op allerlei strategische posities zijn stromannen benoemd, stemmen is moeilijker gemaakt.
The Trump administration has installed election deniers and other conspiracists in key positions throughout the FBI, the Justice Department, the Department of Homeland Security and other parts of the government. In short, the wolves are watching the chicken coop.
A'dam PVOutput
Het is wel uitgesprokener dan de laatste keer. Maar vergeet niet dat de Bidens overwinning (hoewel duidelijk), geen landslide was. Trump zijn Approval Rating was rond de 30%. Biden was, relatief gezien, een redelijk sterke tegenstander. En nog was het ondanks al het negatieve sentiment, geen landslide.
Er van uitgaande (twijfel) dat er eerlijke verkiezingen komen, mogen de democraten wel met een dreamteam de verkiezingen in gaan, bij midterms en over 3 jaar. Zelfs met alle tegenstand van nu, weet ik niet of een Harris genoeg mensen op de been zou krijgen. Helaas, de wereld was een stuk mooier geweest.
Stond idd ook al een stuk op CNN hierover:ericplan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:12:
Mocht er iemand op rekenen dat de Midterms de oplossing gaan worden moet dit artikel lezen. https://www.salon.com/202...rd&utm_content=user/Salon
Op allerlei strategische posities zijn stromannen benoemd, stemmen is moeilijker gemaakt.
The Trump administration has installed election deniers and other conspiracists in key positions throughout the FBI, the Justice Department, the Department of Homeland Security and other parts of the government. In short, the wolves are watching the chicken coop.
https://edition.cnn.com/2...tions-trump-2026-analysisNo, Trump can’t cancel the midterms. He’s doing this instead
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 18-01-2026 17:16 ]
Ja, en...?BadRespawn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:05:
Om te beginnen heeft slecht iets meer dan 1/3 van kiesgerechtigden op Trump gestemd. Ca 1/3 heeft niet gestemd, en redelijkerwijs de meerderheid daarvan niet omdat ze vinden dat Trump niet extreem genoeg is.
De man is gekozen en zit er nu. Lage approval ratings zijn bepaald geen unicum. Hij heeft nog niet eens de historische bodem bereikt qua lage approval. Verbazingwekkend als je ziet wat hij al allemaal gedaan heeft, maar een feit.
Was het maar zo dat een president geen recht van regeren meer had zodra de meerderheid het niet meer met hem eens was, maar vooralsnog denkt men in Amerika nog dat dat opgelost dient te worden met nieuwe verkiezingen. Of die er ooit nog gaan komen is een vraag, en of die iemand anders op de troon gaan zetten dan weer een nieuwe spreekpop uit dezelfde stal van Trump een nog grotere vraag.
Hoe dan ook heeft dat alles bijna geen relatie met of het leger de president af gaat zetten (al dan niet uit naam van het volk), dat is voor zover ik weet echt nog nooit aan de orde geweest, zelfs niet bij presidenten die ontzettend impopulaire oorlogen aan het voeren waren. Ik zeg niet dat dat dus nooit gaat gebeuren, maar het gaat in ieder geval bijna zeker niet over Groenland gebeuren (naar mijn ongetwijfeld slecht geïnformeerde leunstoelmening, dat dan weer wel).
[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 18-01-2026 17:18 ]
Ik hoop in ieder geval dat dit een wake-up call is voor de NL legerleiding want die zaten nog met waanbeelden in hun hoofd dat de VS wel zou komen helpen mocht Rusland de EU aanvallen... nou nopeMneoreJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Ja, maar dat "in principe", dat is natuurlijk waar het om draait. Beide kanten willen het eigenlijk niet op de spits drijven, maar als er een of ander geitenpaadje is waarbij Amerika de boel kan overnemen zonder dat het als oorlog gespind moet worden, dan soit. Men heeft gekkere dingen weten goed te praten, het gaat 100% om het verhaal. Vooropgesteld, ik zie het ook nog niet zo snel gebeuren, de interne weerstand is te groot en dit is te veel een Trump-only idee. Maar het blijft Trump en Amerika, dus zeg nooit nooit.
Scheelt in ieder geval dat Europa de banden met China heeft aangehaald afgelopen jaar vanwege gezeik met tarrifs.
Kan inderdaad zo zijn dat de EU Groenland opgeeft omdat we de means niet hebben, maar daarna wordt het toch hoogtijd om een grens te trekken en grotendeels de economische banden te breken en maar wat US bases te sluiten, opzouten als ze toch niet te vertrouwen zijn.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II