• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Voor slechts € 3,99 kun je er zelf 1 maken met je huidige iPhone

https://www.ikea.com/nl/n...e_shopping_clicks_Cooking

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-12 18:32
_Bailey_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:19:
[...]

Voor slechts € 3,99 kun je er zelf 1 maken met je huidige iPhone

https://www.ikea.com/nl/n...e_shopping_clicks_Cooking
Ik heb al een Air..... een Ultra Air hoeft nog niet }:O

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
Of-Aaargh schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:48:
[...]

Ik heb nooit anders dan uren moeten wachten om mijn Iphone over te zetten. Het is bijna net zo erg als een nieuwe Mac restoren vanaf een TimeMachine-backup (mijn nieuwe Macbook Air heb ik maar een nachtje laten doorwerken en kon ik pas de volgende dag pas gebruiken).
Heb je dan misschien veel primaire opslag en dus ook veel apps? Ik werk volledig cloudbased met de meeste dingen. Anders zou ik het niet weten. De overgang van 16 Pro naar 17 Pro heeft hier max halfuur geduurd.

I don't have dreams, I have goals!!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:49:
[...]

Waarom moet een Pro een ‘luxe uitstraling’ hebben? Omdat Apple dat ooit zo gebracht heeft bij de introductie van iPhone X/11 Pro.

Maar ze kiezen nu een andere richting, als jij een luxe uitstraling wilt, dan kies je een Air. Wil je high end specs, dan kies je de Pro. Luxe en pro gaan dus niet meer samen. En dat is prima.
Zo zou je dat kunnen stellen, maar ik vind mijn 17 Pro er best luxe uitzien. Voor zover dat kan voor een foon, dat doe ik liever met andere dingen zoals mannen-gadgets (auto’s, horloges etc) >:)

• Redondo1982
_Bailey_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:54:
[...]

iPhone 17 Pro (Max) -----> Range Rover SUV uit het jaar 2003
iPhone Air -----> Porsche 911

:*)
Zoveel problemen zijn er niet met de Pro’s, toch? ;)

De Air is meer een Tesla hoor btw :+

[ Voor 6% gewijzigd door Redondo1982 op 25-09-2025 10:34 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:04
Redondo1982 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:33:
[...]

De Air is meer een Tesla hoor btw :+
Dank je wel, nu wil ik hem niet meer :-(

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 21:07
Redondo1982 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:30:
[...]

Heb je dan misschien veel primaire opslag en dus ook veel apps? Ik werk volledig cloudbased met de meeste dingen. Anders zou ik het niet weten. De overgang van 16 Pro naar 17 Pro heeft hier max halfuur geduurd.
Ja, ik heb als ik even kijk wel zo'n honderd apps op m'n Iphone, met veel lokale opslag.
Ik draai wel de publieke beta's, dat kan ook invloed hebben. Een nieuwe Iphone moet dan altijd eerst updaten.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Redondo1982
Cardwizard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:15:
[...]

Dat is helemaal niet oke, maar voor mij voldoende en iets waar je zelf voor kiest. Daarnaast wil ik wel een "premium" toestel, de 17P(M) doet daar totaal niet aan, zelfs de normale 17 is meer premium in mijn ogen.

Ik wil een 17PM Air }:O
Dat is dan ook het probleem voor Apple, voor mij is de 17 Pro meer dan premium. Het is maar waar je focus ligt in het leven vermoed ik. De Pro ziet er goed uit en doet wat ik nodig heb. Als ik hem beet pak tov andere merken dan voelt het nog steeds stukken beter.

• Redondo1982
Of-Aaargh schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:36:
[...]

Ja, ik heb als ik even kijk wel zo'n honderd apps op m'n Iphone, met veel lokale opslag.
Ik draai wel de publieke beta's, dat kan ook invloed hebben. Een nieuwe Iphone moet dan altijd eerst updaten.
Ja, dat zou het kunnen verklaren. Volgens mij duurde het bij mij toen ook een keer lang met het draaien van beta’s.

• Redondo1982
Dennisdn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:35:
[...]

Dank je wel, nu wil ik hem niet meer :-(
_O-

Begrijp ik! Excuus :+

• Dorryflorry
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:18
_Bailey_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:08:
[...]

doen we zelluf ook in het Air topic hè ; ''mono speaker is oke'' / ''1 camera is oke'' :P
Exact! De kritiek op de 16E met zijn enige sensor ben ik niet vergeten.
6-tal maanden komt er een luxe en premiumtoestel op de markt dat nog eens duurder is.

Guess what? 1 camera. Nog nergens iets gelezen hoe schandalig is dat Apple ermee blijft wegkomen. Bovendien vind ik al die returns van de Air toestellen zo bizar.
De redenen die worden aangegeven zijn immers redenen die reeds bekend waren voor de uitrol. Batterij, camera, mono speaker, USB 2 snelheden. Een andere veelvoorkomende reden is de breedte van het toestel maar dat lijkt me een kwestie van gewenning te zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe we over 7 jaar (want zo lang is het geleden dat de X werd gelanceerd) zullen kijken naar de Air die dit jaar werd gelanceerd. Een nieuw icoon? Een nieuwe stijl? Het begin van iets nieuws of net iets dat nooit zal hebben aangeslagen? Hoe staan we de dag vandaag trouwens tegenover het idee van het uitbrengen van de 12 Mini en 13 Mini? Ik vraag me oprecht hetzelfde af over de 14-16 Plus reeks. Verkochten deze überhaupt goed?

Spannend allemaal :+

• Redondo1982
Dorryflorry schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:15:
[...]

Exact! De kritiek op de 16E met zijn enige sensor ben ik niet vergeten.
6-tal maanden komt er een luxe en premiumtoestel op de markt dat nog eens duurder is.

Guess what? 1 camera. Nog nergens iets gelezen hoe schandalig is dat Apple ermee blijft wegkomen. Bovendien vind ik al die returns van de Air toestellen zo bizar.
De redenen die worden aangegeven zijn immers redenen die reeds bekend waren voor de uitrol. Batterij, camera, mono speaker, USB 2 snelheden. Een andere veelvoorkomende reden is de breedte van het toestel maar dat lijkt me een kwestie van gewenning te zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe we over 7 jaar (want zo lang is het geleden dat de X werd gelanceerd) zullen kijken naar de Air die dit jaar werd gelanceerd. Een nieuw icoon? Een nieuwe stijl? Het begin van iets nieuws of net iets dat nooit zal hebben aangeslagen? Hoe staan we de dag vandaag trouwens tegenover het idee van het uitbrengen van de 12 Mini en 13 Mini? Ik vraag me oprecht hetzelfde af over de 14-16 Plus reeks. Verkochten deze überhaupt goed?

Spannend allemaal :+
Ik vind dat er nog steeds een Mini moet zijn, het is een verbreding van je productassortiment en veel beter dan zo'n stomme Air die alleen maar op de markt is als testproduct voor de Fold oid. Het is allemaal lulkoek dat de Mini niet goed werd verkocht, het werd immers afgezet t.o. de verkopen van de Pro ed. Ja, dan ga je het niet van winnen. Dat is gewoon zo gebruikt om van de Mini af te komen. Breng morgen maar een Mini Pro uit en je zal zien hoe goed die verkocht wordt. Maarja, dan kannibaliseert Apple de Pro ed. Héél veel mensen zijn locked-in en blijven bij Apple, ik ook, ondanks de grillen van hen.

• Dennisdn
Dorryflorry schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:15:
[...]
Guess what? 1 camera. Nog nergens iets gelezen hoe schandalig is dat Apple ermee blijft wegkomen.
Wat is er zo schandalig aan dan? Als je de prijs er niet voor over hebt kun je toch nog steeds de normale iPhone of een Pro bestellen?

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:57
THE_BASE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:49:
[...]

Waarom moet een Pro een ‘luxe uitstraling’ hebben? Omdat Apple dat ooit zo gebracht heeft bij de introductie van iPhone X/11 Pro.

Maar ze kiezen nu een andere richting, als jij een luxe uitstraling wilt, dan kies je een Air. Wil je high end specs, dan kies je de Pro. Luxe en pro gaan dus niet meer samen. En dat is prima.
Omdat mensen dat gewend zijn geraakt de afgelopen jaren? Als je dat dan ineens niet meer doet, dan vinden mensen daar wat van, dat lijkt me vrij logisch. Zo werkt het toch gewoon?

Luxe en Pro gaan prima samen, dat hebben we de afgelopen jaren toch gezien? Dat ze een andere weg kiezen dit jaar neemt natuurlijk niet weg dat mensen daar niet blij mee zijn. Persoonlijk heb ik er niet veel problemen mee, maar ik begrijp goed dat anderen dat wel hebben.

• Cyrax0508
Cardwizard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:04:
[...]

Goedpraten van achteruitgang door Apple fanaten is van alle tijden, dat Apple nog geen roze brillen verkoopt is mij dan ook een raadsel.
Het moeilijk kunnen accepteren dat niet iedereen alles even erg vindt is ook van alle tijden. Doen ook veel mensen. Dat wordt dan gelijk onder "fanboy" gedrag geplaatst. Die willen dan bepalen wat jij wel of niet moet vinden en als jij iets wel mooi vindt of er blij mee bent dan komen anderen je even vertellen dat je troep hebt gekocht. Dat vind ik altijd een beetje kinderachtig.

Zoveel mensen, zoveel wensen, zo simpel is het. De een vindt het belangrijk hoe de telefoon aanvoelt, de ander wil dat hij de beste specs heeft. De arrogantie van mensen die een ander komen vertellen dat ze fanboy zijn omdat ze wel blij zijn met iets of het uiterlijk van de iPhone wel prima vinden vind ik juist echt vervelend.

• Dennisdn
Redondo1982 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:54:
[...]
Het is allemaal lulkoek dat de Mini niet goed werd verkocht, het werd immers afgezet t.o. de verkopen van de Pro ed. Ja, dan ga je het niet van winnen. Dat is gewoon zo gebruikt om van de Mini af te komen.
Ik vond de mini ook erg fijn, maar amper 5% van de iPhone kopers kozen er voor dus populair was ie niet.

• Cyrax0508
Dennisdn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:19:
[...]

Ik vond de mini ook erg fijn, maar amper 5% van de iPhone kopers kozen er voor dus populair was ie niet.
Klopt hoor. Als de mini goed verkocht dan zou Apple hem ook niet laten vallen. Ik kende weinig tot geen mensen met een mini.

• Cardwizard
Cyrax0508 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:19:
[...]

Klopt hoor. Als de mini goed verkocht dan zou Apple hem ook niet laten vallen. Ik kende weinig tot geen mensen met een mini.
Zo ken ik er juist meerdere, ook meerdere van hun hebben nog een 12 of 13 mini in gebruik en kopen geen nieuwe iPhone omdat ze deze te groot vinden

[ Voor 3% gewijzigd door Cardwizard op 25-09-2025 12:28 ]

• Cyrax0508
Cardwizard schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:26:
[...]

Zo ken ik er juist meerdere, ook meerdere van hun hebben nog een 12 of 13 mini in gebruik en kopen geen nieuwe iPhone omdat ze deze te groot vinden
Grappig dat iedereen dan een andere ervaring heeft in zijn eigen omgeving. Uiteindelijk is mijn idee dat als er echt een rendabele markt was voor de Mini dat Apple hem wel in het assortiment had gehouden.

• Redondo1982
Dennisdn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:19:
[...]

5% is nog steeds wel aardig wat van alle kopers. En mensen kopen ook niet elk jaar een nieuwe. Als er een 14 Mini had geweest dan had dit zomaar 8% kunnen zijn. Ik zeg maar wat. Percentages geven best een vertekend beeld. Het gaat om de data van nieuwe bezitters, bestaande bezitters, bezitters die elk jaar wisselen en bezitters die jaren wachten totdat de foon uitelkaar valt, budget er is óf ze weer mogen verlengen. Ik hoor best veel mensen die teleurgesteld zijn in het verdwijnen van de Mini. Misschien lost de Fold wat op, al verwacht ik die niet kleiner dan de Air nu.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10
Ik ben even benieuwd, ik overweg een Air te kopen. Hoe zijn de ervaringen tot op heden met batterijverbruik?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• Redondo1982
Erik1805 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:39:
Ik ben even benieuwd, ik overweg een Air te kopen. Hoe zijn de ervaringen tot op heden met batterijverbruik?
Dit is het Pro topic en wegens polarisatie zwijgen we in alle toonaarden :+

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:37
Erik1805 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:39:
Beter hier in het Air topic plaatsen: [iPhone Air] Ervaringen & Discussie
Persoonlijke ervaring sinds release: ik haal prima het einde v.d. dag, vergelijkbaar met mijn 16 Pro. Zeg zo'n 20% nog over als ik ga slapen. Maargoed te persoonlijk: ieders gebruik van apps etc. is anders.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

• _Bailey_
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:43:
[...]

Dit is het Pro topic en wegens polarisatie zwijgen we in alle toonaarden :+
Lijkt onderhand de Tweede Kamer hier…

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:38

JB

Cédric roelt!

MazeWing schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:09:
[...]

Het blijft qua materiaal en "luxe uitstraling" gewoon een downgrade van bijna 8 jaar (sinds de iPhone X) "pro" telefoons! RVS en titanium hadden toch aardig wat voordelen.

Benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Apple weer vol trots overstapt op een ander materiaal of met een "full ceramic shield 3 back" gaat komen...
Ja eens. Nog steeds de vraag; kostenbesparing of noodzaak (koeling)?

Als de materiaalsamenstelling idem is zoals de iPhones tot de X, ga ik er normaliter geen hinder van ondervinden, maar als het echt zichtbaar aftakelt bij de oplettende/voorzichtige gebruiker, dan vind ik daar wat van! AppleCare+ zal heel zeker een nieuwe dimensie gaan krijgen, ben ik bang.

Mijn boefje is liev!

• Redondo1982
_Bailey_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:54:
[...]

Lijkt onderhand de Tweede Kamer hier…
Haha, was ook mooi bruggetje. Zoals ik al eerder zei: de discussie omtrent de nieuwe iPhones is de maatschappij in een notendop :+

• Tweaker2020
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-11 16:43
Ik heb de iPhone 17 retour gestuurd. Ik verwachte een enorm verschil met m'n 12 mini, maar buiten de batterijduur viel het me eerlijk gezegd tegen en merkte ik nauwelijks een verschil. Ja, het scherm was wat feller. Ja, de foto's zijn ietsjes scherper en de kleuren daarop mooier. Het grootste verschil dat ik echter merkte, was dat ik 'm niet met één hand kon bedienen en dat ik er kramp van kreeg in m'n onderarm. Qua snelheid merkte ik geen verschil, maar ik ben geen poweruser. Voor mij dus effectief een downgrade en zeker geen 1000 euro waard. Ik heb volgende week een afspraak om m'n batterij in de 12 mini voor de tweede keer te vervangen, kost me in totaal 100 euro en ik kan er weer twee jaar tegen. Nooit gedacht dat de grootte voor mij zo belangrijk zou zijn maar toch blijkt dat zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker2020 op 25-09-2025 14:38 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:43

rammes

koekebakker 1e klas

12 geen verschil met 17? 8)7

Ik zou het doen!

• Tweaker2020
Ik meen het. Nogmaals, ik ben geen poweruser dus ik kan niet iets zeggen over apps die veel van een telefoon vragen en ik ben ook niet professioneel bezig met foto's of zo. Ik twijfel niet aan de benchmarks maar mijn ervaring is wat dat betreft heel anders dan toen ik de mini 5 jaar geleden aanschafte, dat was echt een groot verschil met mijn vorige Xperia XZ1 compact. Ik wacht nog wel een generatie of 1-2, goed voor m'n portemonnee en de afvalstapel.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaker2020 op 25-09-2025 14:52 ]

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-11 15:22
Tweaker2020 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:31:
Ik heb de iPhone 17 retour gestuurd. Ik verwachte een enorm verschil met m'n 12 mini, maar buiten de batterijduur viel het me eerlijk gezegd tegen en merkte ik nauwelijks een verschil. Ja, het scherm was wat feller. Ja, de foto's zijn ietsjes scherper en de kleuren daarop mooier. Het grootste verschil dat ik echter merkte, was dat ik 'm niet met één hand kon bedienen en dat ik er kramp van kreeg in m'n onderarm. Qua snelheid merkte ik geen verschil, maar ik ben geen poweruser. Voor mij dus effectief een downgrade en zeker geen 1000 euro waard. Ik heb volgende week een afspraak om m'n batterij in de 12 mini voor de tweede keer te vervangen, kost me in totaal 100 euro en ik kan er weer twee jaar tegen. Nooit gedacht dat de grootte voor mij zo belangrijk zou zijn maar toch blijkt dat zo te zijn.
Kijk eens naar de 16e!

• Suntoro
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-11 10:23
Tweaker2020 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:34:
[...]

Ik meen het. Nogmaals, ik ben geen poweruser dus ik kan niet iets zeggen over apps die veel van een telefoon vragen en ik ben ook niet professioneel bezig met foto's of zo. Ik twijfel niet aan de benchmarks maar mijn ervaring is wat dat betreft heel anders dan toen ik de mini 5 jaar geleden aanschafte, dat was echt een groot verschil met mijn vorige Xperia XZ1 compact. Ik wacht nog wel een generatie of 1-2, goed voor m'n portemonnee en de afvalstapel.
Ik heb mijn 13 Mini ingeruild om te refurbishen. Dus hoop niet dat die op de afvalstapel terechtkomt. KPN had de actie dat je bij inruil nog 150,- euro extra kreeg bovenop de standaard inruil. Dus zonder twijfel gewoon gedaan en naar een 17 overgestapt.

Tot nu toe merk ik weinig verschil met mijn 13 mini, dus van jouw 12 mini begrijp ik wel. Ik had op mijn mini ook iOS26 gezet. Voordat ik mijn 13 mini opstuurde nog even naast elkaar gelegd en merkte weinig snelheidverschil met hoe ik mij telefoon gebruik. Mini werd wel iets warmer en die accu daarvan was echt slecht geworden. Maar die had idd met een nieuwe accu nog lang mee kunnen gaan. Maar na ruim 4 jaar wilde ik toch wel eens wat anders. Maar de merkbare update voor mij is tot nu toe alleen nog de accu en het grotere scherm. En de betere camera. Maar was al meer dan tevreden met de foto's van de 13 mini. En het handzame voormaat was echt fijn ja.... :)

• Redondo1982
Suntoro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:50:
[...]
Ik heb mijn 13 Mini ingeruild om te refurbishen. Dus hoop niet dat die op de afvalstapel terechtkomt. KPN had de actie dat je bij inruil nog 150,- euro extra kreeg bovenop de standaard inruil. Dus zonder twijfel gewoon gedaan en naar een 17 overgestapt.

Tot nu toe merk ik weinig verschil met mijn 13 mini, dus van jouw 12 mini begrijp ik wel. Ik had op mijn mini ook iOS26 gezet. Voordat ik mijn 13 mini opstuurde nog even naast elkaar gelegd en merkte weinig snelheidverschil met hoe ik mij telefoon gebruik. Mini werd wel iets warmer en die accu daarvan was echt slecht geworden. Maar die had idd met een nieuwe accu nog lang mee kunnen gaan. Maar na ruim 4 jaar wilde ik toch wel eens wat anders. Maar de merkbare update voor mij is tot nu toe alleen nog de accu en het grotere scherm. En de betere camera. Maar was al meer dan tevreden met de foto's van de 13 mini. En het handzame voormaat was echt fijn ja.... :)
Nu was de 13 Mini ook wel een stuk beter dan de 12 Mini. Dat was qua uiterlijk niks veranderd, maar onder de kap een héél stuk beter. Scherm kon feller, dat was al een stuk vooruitgang zeg. De 12 Mini bleef best donker op de helderste stand. Heb ze allebei gehad en ook naastelkaar gebruikt. Uiteindelijk de zoon des huizes nog flink wat jaren blij mee gemaakt. Die loopt nu met een 16 Pro, heeft kleinere handen en zegt dat wij zeuren :D

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:41

Eix

Tweaker2020 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:34:
[...]

[…] maar mijn ervaring is wat dat betreft heel anders dan toen ik de mini 5 jaar geleden aanschafte, dat was echt een groot verschil met mijn vorige Xperia XZ1 compact. […]
Hier een soortgelijke ervaring. Althans, nu een overstap van een reguliere iPhone 13 naar de 17. De nieuwe batterij maakt een enorm verschil, maar verder zit het verschil in de kleine dingen. Sterker nog, ik heb nu niet echt het wow-gevoel van een nieuwe telefoon. Mijn overstap een paar jaar terug naar de iPhone 13 vanaf een Samsung Galaxy S7-edge die op z’n laatste benen liep was in dat opzicht heel anders. :P

Neemt niet weg dat ik wel blij ben met de keuze voor een nieuwe iPhone 17. :Y

• Suntoro
Eix schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:02:
[...]

Hier een soortgelijke ervaring. Althans, nu een overstap van een reguliere iPhone 13 naar de 17. De nieuwe batterij maakt een enorm verschil, maar verder zit het verschil in de kleine dingen. Sterker nog, ik heb nu niet echt het wow-gevoel van een nieuwe telefoon. Mijn overstap een paar jaar terug naar de iPhone 13 vanaf een Samsung Galaxy S7-edge die op z’n laatste benen liep was in dat opzicht heel anders. :P

Neemt niet weg dat ik wel blij ben met de keuze voor een nieuwe iPhone 17. :Y
Ha ja de beleving is gelijk. Heb alles 1:1 over gezet van mijn 13 mini naar de 17. Dus alles apps kwamen op dezelfde plek terecht. Sommige moest ik wel opnieuw aanmelden. Maar er is geen wow, want de beleving is gewoon hetzelfde wanneer je van een iPhone komt die nog niet oud genoeg is om echt een groot verschil te maken. Neemt idd niet weg dat het scherm echt wel mooier is dan van mijn 13 mini. Filmpjes, video's en tv kijken daardoor toch wel prettiger. Het is dat de 17 goedkoper voor mij was dan een 15 of 16, want die waren waarschijnlijk net zo'n stap vooruit geweest vanaf de 13 mini.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:41

NSG

Je weet niks!

Ik ben zelf ook overgestapt van een 13 Mini naar een 17. Op de batterijduur en USB-C na vind ik het eigenlijk niet echt een upgrade. Het 'wow-gevoel' dat ik had toen ik van een 5 naar een 12 Mini ging en daarna van de 12 Mini naar een 13 Mini, dat ontbreekt nu.

Maar goed, blijkbaar horen we bij een klein groepje mensen dat hard schreeuwt..

• mksoftware
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 20:53
NSG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:27:
Ik ben zelf ook overgestapt van een 13 Mini naar een 17. Op de batterijduur en USB-C na vind ik het eigenlijk niet echt een upgrade. Het 'wow-gevoel' dat ik had toen ik van een 5 naar een 12 Mini ging en daarna van de 12 Mini naar een 13 Mini, dat ontbreekt nu.

Eerlijk gezegd valt er weinig nieuws te ontdekken. Waar de meeste mensen echt op wachten is Apple Intelligence en een verdere integratie van AI. Wie Apple Intelligence in het Nederlands wil proberen, kan dat voorlopig alleen via de nieuwste iOS-beta. Deze iPhone koop je niet voor wat hij nú biedt, want buiten een paar kleine camera-upgrades is er weinig veranderd.

Het draait vooral om wat er nog gaat komen. Alle iPhones onder de 15 krijgen deze functies sowieso niet. Apple loopt momenteel flink achter op het gebied van AI, en als ze dat de komende jaren niet weten waar te maken, verwacht ik dat veel gebruikers uiteindelijk de overstap naar Android zullen maken.

Gereserveerd voor een nog te verzinnen Signature

• Tweaker2020
Top om te lezen dat ik niet de enige ben, want ik begon al te twijfelen naar aanleiding van de reviews :P Inderdaad, de 13 mini was superieur - altijd wat jammer gevonden dat ik niet nog een jaartje gewacht heb, maar anderzijds ben ik de voorbije 5 jaar prima doorgekomen met de 12 mini.

Ik heb zelf ook even naar de foldables gekeken in het kader van het kleiner formaat, maar dat is uiteindelijk toch een oplossing voor een probleem dat er niet hoort te zijn (waarmee ik eigenlijk bedoel dat het voordeel van foldables niet primair in het kleine formaat zit, want anders is het heel duur voor wat je zoekt). Trouwens, veel apps werken niet eens vlekkeloos op het vouwscherm van de Galaxy Flip 7.

Ook de 16e bekeken, maar die is toch weer een maatje groter dan de 12 mini en als ik kijk naar het bereik van mijn duim is dat toch het maximum qua lengte. Ik heb niet direct hoop dat de telefoonwereld er over 2 jaar anders zal uitzien maar dat zien we dan wel...

Over AI gesproken: dat moet zich nog bewijzen op een telefoon, dus in dat opzicht zou ik daar de telefoon nog niet voor kopen. Wat ik tot nu toe zie bij de concurrenten, wordt ik niet enthousiast van. De app van chatgpt is voor mij voorlopig voldoende en anders kan ik altijd alsnog het nieuw model halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tweaker2020 op 25-09-2025 15:48 ]

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:18

ik had de 17 pro besteld maar blijf toch nog een jaartje bij de 15pro

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:24
De wow factor van de nieuwe modellen is er al jaren af. Ik had exact dezelfde ervaring toen ik van een X naar een 15Pro ging, leuk... iets sneller en wat groter. Verder functioneel amper verschil. En als ik een Xr die ik als reis/backup telefoon gebruik nu aanzet met IOS18 dan denk ik ook gewoon, nog een prima telefoon.

Vandaar dat de schreeuwers nu vooral met de kleur bezig zijn :-). Maar als je daar blij van wordt, helemaal prima natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 25-09-2025 15:55 ]

• Redondo1982
mksoftware schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:41:
[...]

Eerlijk gezegd valt er weinig nieuws te ontdekken. Waar de meeste mensen echt op wachten is Apple Intelligence en een verdere integratie van AI. Wie Apple Intelligence in het Nederlands wil proberen, kan dat voorlopig alleen via de nieuwste iOS-beta. Deze iPhone koop je niet voor wat hij nú biedt, want buiten een paar kleine camera-upgrades is er weinig veranderd.

Het draait vooral om wat er nog gaat komen. Alle iPhones onder de 15 krijgen deze functies sowieso niet. Apple loopt momenteel flink achter op het gebied van AI, en als ze dat de komende jaren niet weten waar te maken, verwacht ik dat veel gebruikers uiteindelijk de overstap naar Android zullen maken.
Ik ken maar weinig mensen die wachten op Apple Intelligence. Het zal vast eea voor 'de leuk' zijn, maar dat gaat er na twee dagen af. De meesten wachten op iets spectaculairs nieuw, zoals een foldable etc. Het liefst zouden ze een totaal nieuw product zien, zoals een ring, bril etc. De honger wordt niet gestild met AI.

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 13:55
Hier ook een overstapper van een 12, in mijn geval een 12 pro naar een 17 pro. Doordat Apple die overstap zo eenvoudig heeft gemaakt, apps worden overgezet, alles staat op dezelfde plek, is de overstap heel makkelijk. Je zit dan met een telefoon die precies hetzelfde doet en kan en de overstap is dus niet bepaald revolutionair (voor mij, bij mijn gebruik)
Inmiddels een klein weekje in gebruik beginnen dingen toch wel op te vallen: de camera is vanaf de 12 pro een sprong vooruit en de batterijduur ook. Het 120Hz scherm viel me bij de overstap niet op, maar als ik nu mijn oude telefoon pak zie ik toch echt wel een groot verschil.
Ben er blij mee, maar ga zeker niet weer terug naar vroeger, toen ik elke 2 jaar een nieuwe telefoon kocht. 5 jaar is voor mij prima.

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-11 19:57

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Sterker nog, mijn laatste Apple toestel was de 3G en ik vond nog steeds heel veel hetzelfde aanvoelen als bij dat aloude ding. Zal best dat het een enorm capabele processor is, maar vond het de UI heel stropering aanvoelen tov bijvoorbeeld een Pixel 9 pro die een veel minder sterker processor heeft. Leuk voor gamen (dat doe ik niet op een mobiel) maar voor de rest is IOS echt niet een lekker vloeiend systeem. Ook is er veel unpolished vind ik qua gestures die ontbreken of steeds op een andere plek zitten, kan je niet logisch zoeken naar dingen zonder ze precies te benomen en vond ik de kleuren ook tegenvallen op scherm. Daarnaast ook zaken als veel betalen voor zaken die elders gewoon te downloaden zijn bij de andere partij en mensen je doodleuk vertellen dat je youtube maar in je browser moet kijken ipv dat je iets als revanced kan draaien... Toen ik dat jaaaaren geleden bij windows phone suggereerde was de wereld te klein...

Nu ik het artikel vandaag las over Apple die als een maffiabaas europa wilt chanteren door producten maar niet meer te leveren als ze zich moeten aanpassen aan regels ben ik blij dat ik de iphone weer de deur uit heb gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakriez op 25-09-2025 17:15 ]

• JB
  • Laatst online: 19:38

JB

Cédric roelt!

deurklinkje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:47:
[...]

ik had de 17 pro besteld maar blijf toch nog een jaartje bij de 15pro
Ik heb toch al een paar keer jaloers naar mijn vrouw haar 15Pro gekeken :+

Mijn boefje is liev!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:59
De stagiair van de Metro waarschuwt: de iPhone 17 is de laatste iPhone die in de EU uit komt.

https://www.metronieuws.n...apple-levering-eu-regels/

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:10

Hoe kun je een wow gevoel hebben gehad, van een 12 mini naar een 13 mini?.
Precies dezelfde telefoon(1 generatie hardware dan nieuwer), maar eigenlijk alleen maar een telefoon die iets beter op de batterij deed vergeleken met de 12 mini :P.

Maar ja elk jaar of 2 jaar upgraden, zie je geen wow factor meer. Van de 5 naar de 12/13 kan ik nog snappen.
Je had dingen ineens als dat camera Notch bovenin, faceId etc.
Nu is alleen camera eiland echt vernieuwend/ anders, Buiten een iets betere camera / batterij enzo.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dennisweb schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:01:
De stagiair van de Metro waarschuwt: de iPhone 17 is de laatste iPhone die in de EU uit komt.

https://www.metronieuws.n...apple-levering-eu-regels/
Laatste met fysieke sim bedoelen ze zeker 😜

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:59
Roy Tollenaar schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:09:
[...]

Laatste met fysieke sim bedoelen ze zeker 😜
Zij zijn ervan overtuigd dat Apple geen iPhone en Apple Watch meer gaat verkopen. Een bizar gerucht dat me ook niet logisch lijkt.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zullen we dit topic houden voor discussie over en ervaringen met de iPhone 17/Pro/Max zelf? Discussies over politieke kwesties passen beter in Actualiteit, wetenschap en maatschappij :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• mksoftware
Tweakriez schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:14:
[...]

Sterker nog, mijn laatste Apple toestel was de 3G en ik vond nog steeds heel veel hetzelfde aanvoelen als bij dat aloude ding. Zal best dat het een enorm capabele processor is, maar vond het de UI heel stropering aanvoelen tov bijvoorbeeld een Pixel 9 pro die een veel minder sterker processor heeft. Leuk voor gamen (dat doe ik niet op een mobiel) maar voor de rest is IOS echt niet een lekker vloeiend systeem. Ook is er veel unpolished vind ik qua gestures die ontbreken of steeds op een andere plek zitten, kan je niet logisch zoeken naar dingen zonder ze precies te benomen en vond ik de kleuren ook tegenvallen op scherm. Daarnaast ook zaken als veel betalen voor zaken die elders gewoon te downloaden zijn bij de andere partij en mensen je doodleuk vertellen dat je youtube maar in je browser moet kijken ipv dat je iets als revanced kan draaien... Toen ik dat jaaaaren geleden bij windows phone suggereerde was de wereld te klein...

Nu ik het artikel vandaag las over Apple die als een maffiabaas europa wilt chanteren door producten maar niet meer te leveren als ze zich moeten aanpassen aan regels ben ik blij dat ik de iphone weer de deur uit heb gedaan.
Jij gaat je sowieso niet thuis voelen op iOS, dus dan is een Android voor jou gewoon de betere keuze. Geniet daar lekker van. 🙂

Dat iOS niet vloeiend zou lopen is echt onzin. Het is wel waar dat Apple een meer gesloten ecosysteem heeft, dat weet iedereen. Daar staat tegenover dat je een uitstekende integratie met andere Apple-apparaten, zoals een Mac of een Apple Watch krijgt.

• mksoftware
Redondo1982 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:54:
[...]

Ik ken maar weinig mensen die wachten op Apple Intelligence. Het zal vast eea voor 'de leuk' zijn, maar dat gaat er na twee dagen af. De meesten wachten op iets spectaculairs nieuw, zoals een foldable etc. Het liefst zouden ze een totaal nieuw product zien, zoals een ring, bril etc. De honger wordt niet gestild met AI.
Gelukkig is jouw kennissenkring waarschijnlijk niet representatief voor wat er in de techwereld speelt. Vrijwel alle grote tech bedrijven zetten momenteel vol in op AI, en dat is niet zonder reden. Het is de grootste ontwikkeling in de tech van dit moment, met mogelijkheden die veel verder gaan dan “voor de leuk.”

• Redondo1982
mksoftware schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:55:
[...]

Gelukkig is jouw kennissenkring waarschijnlijk niet representatief voor wat er in de techwereld speelt. Vrijwel alle grote tech bedrijven zetten momenteel vol in op AI, en dat is niet zonder reden. Het is de grootste ontwikkeling in de tech van dit moment, met mogelijkheden die veel verder gaan dan “voor de leuk.”
Dat is een behoorlijke aanname!

Ik zei overigens niks over AI in het algemeen, wel Apple Intelligence.

Voor jouw info: ik heb een bizar groot zakelijk netwerk en al het personeel op kantoor heeft AI abonnementen |:(.

Privé hou ik wel mijn bubbel klein, zeker voor mensen die snel oordelen zonder achtergrondinformatie ;)

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45

MazeWing

The plot thickens...

mksoftware schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:55:
[...]

Het is het "nieuwste speeltje" waar op het moment de investeerders over elkaar heen struikelen om maar hun geld te mogen investeren in de zoveelste "AI-startup". Het is DE grote vervanger van een substantieel percentage van je personeelsbestand. Geen wonder dat men hier maximaal in investeert. Maar dit is een discussie voor een ander topic...

Kijk ik naar Apple Intelligence zelf dan is het eerder Apple "dumbness" want hij slaat aardig de plank volledig mis of loopt ver achter met de concurrentie. Een goed maar pijnlijk voorbeeld is bijvoorbeeld de verwijder tool voor foto's. Zelfs 10 jaar geleden, zonder AI, wist Photoshop er al wat mooiers van te maken.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• NSG
  • Laatst online: 11:41

NSG

Je weet niks!

Carlos0_0 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:08:
[...]

Hoe kun je een wow gevoel hebben gehad, van een 12 mini naar een 13 mini?.
Precies dezelfde telefoon(1 generatie hardware dan nieuwer), maar eigenlijk alleen maar een telefoon die iets beter op de batterij deed vergeleken met de 12 mini :P.

Maar ja elk jaar of 2 jaar upgraden, zie je geen wow factor meer. Van de 5 naar de 12/13 kan ik nog snappen.
Je had dingen ineens als dat camera Notch bovenin, faceId etc.
Nu is alleen camera eiland echt vernieuwend/ anders, Buiten een iets betere camera / batterij enzo.
Paar dingen die me even te binnen schieten (12 Mini vs 13 Mini):
-Voelt lichter in de hand door beter algehele gewichtsverdeling.
-Langere batterijduur (grootste minpunt van de 12 Mini)
-Optische beeldstabilisatie.
-Twee eSIMS tegelijk actief, de 12 Mini kon dat niet.

Al met al meer ‘wow’ dan ik nu heb met de overgang naar de 17. De mute-knop vond ik fijner, dan het klik ding van nu. De camera knop is onhandig geplaatst, diagonaal van de mute knop vandaan was handiger geweest. Gebruik nu nog steeds de volume knop om foto’s te nemen.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:20
Remy!!!! schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:33:
Hier ook tijd voor een ‘verplichte’ upgrade :+
Ik had in februari 2024 de 15 pro gekozen samen met een Odido recycle deal. Dan heb je aan het eind van je contract de keuze, of de telefoon houden en in mijn geval €372 betalen, of de telefoon inleveren en niets betalen.
En bij het aangaan van het contract hoefde je dus €372 minder te betalen.
Toen had ik het idee om iedere 2 jaar op die manier een recycle deal te doen, en op die manier steeds ‘goedkoop’ een telefoon te regelen.

Ondertussen heeft Odido die optie niet meer (en andere providers naar mijn idee ook niet), en ik vind het zonde om nu nog €372 te betalen om m’n 15 pro te behouden.

Dus laatst besloten om voor de 17 te gaan, maar nog geen flauw idee welke… of de normale 17 in het zwart, of de 17 pro in oranje (eindelijk eens een gedurfde kleur van Apple!) of de air. Ik wacht eerst nog even de reviews af, en ik wil ze even in het echt bewonderen voordat ik de knoop doorhak, gelukkig heb ik nog tot en met februari om de keuze te maken.
Ik kan de 15 ook houden/betalen en dan alsnog voor meer verkopen… keuzes keuzes…
Vanavond even bij de MM langs geweest om de toestellen te bekijken.
- De air vind ik te groot/lomp om vast te houden, desondanks dat ie wel echt dun/licht is.
- De 17 Pro, het oranje valt toch een beetje tegen in het echt, maar dat kan komen door de felle lichten in de MM.
- De 17 ziet er uit als een erg degelijk toestel, en aangezien die ook een 120hz display heeft, zie ik op dit moment weinig reden om nog voor de pro te gaan...

Nog even een paar maanden denken/peinzen, maar ik vermoed dat het de normale 17 gaat worden.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:37
Remy!!!! schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:56:
[...]
Nog even een paar maanden denken/peinzen, maar ik vermoed dat het de normale 17 gaat worden.
Wacht nog even wat langer en de 18 ligt alweer in de MM. :+

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 19:46

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Je consumed zoveel content op je telefoon en je zit. er uren per dag op alleen al de betere speakers in de 17 pro max is de reden op de pro max te nemen klinken ook echt stuk beter an de 16 pro max een stuk meer base.. en die 48 MP 4X zoom is ook schitterend.

en kjk de teardowns maar ff hoeveel ruimte er nog vrij is in de pro telefoons voor een grotere ultra wide sensor en nog grotere speakers om te trickle feeding dit komt dus in de 18 Pro mark my words.

[ Voor 42% gewijzigd door BruceLee op 26-09-2025 05:17 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-12 13:47
BruceLee schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 05:14:
Je consumed zoveel content op je telefoon en je zit. er uren per dag op alleen al de betere speakers in de 17 pro max is de reden op de pro max te nemen klinken ook echt stuk beter an de 16 pro max een stuk meer base.. en die 48 MP 4X zoom is ook schitterend.

en kjk de teardowns maar ff hoeveel ruimte er nog vrij is in de pro telefoons voor een grotere ultra wide sensor en nog grotere speakers om te trickle feeding dit komt dus in de 18 Pro mark my words.
Voor mij persoonlijk zijn de speakers juist 1 van de minst belangrijke zaken op mijn phone. Videos kijk ik veelal op andere devices (iPad, laptop, TV) of met Airpods in. Het komt echt bijna niet voor dat ik videos zit te kijken of muziek zit te luisteren door de speakers van mn phone. Ik vind het over het algemeen ook vrij storend als anderen om mij heen dat wel doen.

• retlaw
  • Laatst online: 17:35

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Interessant om te zien hoeveel de speakers eigenlijk verbruiken. YouTube: iPhone 17 Battery Test

Battle.net || Strava

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:01

Toppe

Oké ✅

retlaw schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:52:
Interessant om te zien hoeveel de speakers eigenlijk verbruiken. YouTube: iPhone 17 Battery Test
Daarom heb ik mijn geluid altijd uit staan als ik natuurfilms Discovery kijk

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• mksoftware
Hebben jullie de zaklamp al geprobeerd? Daar komt een partij licht uit ten opzichte van mijn oude 13 Pro Max.

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:57
De makers van Halide hebben een review van de 17 Pro camera's online gezet: klik

• Carlos0_0
BruceLee schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 05:14:

Ik consumeer amper content via de telefoon, en ik zit er geen uren per dag op.
Ik zit de hele dag op het werk achter de laptop, ik bekijk die telefoon amper. als ik vrij ben hoef ik ook niet de hele tijd de telefoon te bekijken(Gisteren maar 1 uur en 15 min actief scherm verbruik gehad)
.
Zoals @bob-nwk ook al zegt, filmpjes / etc bekijk ik op de tv/pc etc, youtube kijk ik zowat nooit op de mobiel. Netflix etc al helemaal nooit.
Als ik het wel doe is het eens thuis misschien, maar buiten kijk ik amper tot nooit media content(En anders heb ik airpods).

De speaker is leuk en doet het goed ja, maar gebruiken doe ik hem amper.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:57

Steeffoon

Smartphone-nerd

Van de week bij de Apple Store in München geweest. Het was niet normaal druk. Toch even de iPhones bekeken. De veel besproken krassen zitten er in overvloed al op. Toch knap voor een ding dat aan een alarm vast zit. Kreeg bij de 15PM veel meer wauw-gevoel dan bij de 17P/17PM. Doe er je voordeel mee :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GllHiJ3UlTJY1M91JWeoMtX-sRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Dak01NakJQqM0jjeWsS8AGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RpTrO7MFysDrSRwlTqk2P_OZTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4L5xe8pzjhioTp8Zbb2TBcl.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Als we straks 1 of 2 maanden verder zijn, denk ik dat het allemaal reuze meevalt met alle krasjes en deukjes etc. Op Reddit enzo lees je alleen maar opmerkingen over de zogenaamde 'scratch-gate'. Blijkbaar is er niets anders op aan te merken?!

Ik had overigens gisteren een kleine freeze van mijn 17 Pro. Ik wilde de camerabutton testen, dus ik drukte die knop in, terwijl het scherm uit stond. Dat vond het toestel even niet zo leuk. Na een seconde of 10 reageerde die wel weer, maar zoiets heeft de oude 14 nooit gehad. Ik hou het maar op nieuwigheid...

Battle.net || Strava

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Steeffoon schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:29:
Van de week bij de Apple Store in München geweest. Het was niet normaal druk. Toch even de iPhones bekeken. De veel besproken krassen zitten er in overvloed al op. Toch knap voor een ding dat aan een alarm vast zit. Kreeg bij de 15PM veel meer wauw-gevoel dan bij de 17P/17PM. Doe er je voordeel mee :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De krassen op die glazen achterplaat veeg je er zo af, genoeg filmpjes die dat laten zien.

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-10 22:19
Ik heb geupgrade van 14 pro max naar de 17 pro max. Specs zijn uiteraard veel beter, maar design is de 14 toch echt veel mooier. Misschien had ik toch nog maar een jaartje moeten uitstellen.

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:58
cliors schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:03:
Ik heb geupgrade van 14 pro max naar de 17 pro max. Specs zijn uiteraard veel beter, maar design is de 14 toch echt veel mooier. Misschien had ik toch nog maar een jaartje moeten uitstellen.
Volgend naar hanteren ze vast deze design nog.

• Cardwizard
retlaw schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:51:
Op Reddit enzo lees je alleen maar opmerkingen over de zogenaamde 'scratch-gate'. Blijkbaar is er niets anders op aan te merken?!
Jawel, af en toe schijnen ze ook te “freezen” :+

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-11 16:34
Ik vraag me altijd wel af hoe je een 14 Pro kan upgraden naar een 17 Pro :?
Haal je de 14 uit elkaar en doe je daarin de nieuwe chips van de 17?
Anders is het mijn optiek vervangen maar niet upgraden :X

Ontopic:
iPhone 17 air blauw vind ik echt O+
Maar de iPhone 11 Pro doet het nog goed dus hoop dat nog een paar jaar mee te kunnen O-)

• Cardwizard
Starscreamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:40:
[...]

Ik vraag me altijd wel af hoe je een 14 Pro kan upgraden naar een 17 Pro :?
Plak dit op een eerder Pro toestel en hoppa 17 Pro :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHhILxIvD4ExC10EItY68402L7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jk2qSBqgaA6j6uPrS1GjNazj.png?f=user_large

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:54
Grote kans dat je volgend jaar hetzelfde design krijgt als de huidige 17-serie. Hier zitten we nog wel een tijdje aan vast. :X

Have you tried turning it off and on again?

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:56:
[...]

Grote kans dat je volgend jaar hetzelfde design krijgt als de huidige 17-serie. Hier zitten we nog wel een tijdje aan vast. :X
Al is het uiteraard heel persoonlijk, ik vind het design echt top. Het toestel ligt echt goed in de hand (17 Pro). Ik was een beetje bang voor het gewicht, maar daar wen je snel aan. Het enige wat ze mogen veranderen is dat de cameraknop wat meer naar rechts/onder zou zitten.

Foto's maken is trouwens best leuk. Wellicht voel ik een nieuwe hobby opkomen. Ik heb me er nooit echt in verdiept en ga de komende donkere maanden eens wat inlezen en uitproberen. Iemand nog tips?

Battle.net || Strava

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:54
retlaw schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:01:
[...]

Al is het uiteraard heel persoonlijk, ik vind het design echt top. Het toestel ligt echt goed in de hand (17 Pro). Ik was een beetje bang voor het gewicht, maar daar wen je snel aan. Het enige wat ze mogen veranderen is dat de cameraknop wat meer naar rechts/onder zou zitten.
Oh zeker, het design went in bepaalde opzichten ook wel weer. Het ging mij er meer om dat we niet hoeven te verwachten dat er volgend jaar weer een redesign is. Al moet ik zeggen dat ik het ieder jaar weer spannender vindt worden wat ze nu weer verzinnen. De rek lijkt er wel een beetje uit, maar dat is ook niet nieuw.

Have you tried turning it off and on again?

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Tweaker2020 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:31:
Ik heb de iPhone 17 retour gestuurd. Ik verwachte een enorm verschil met m'n 12 mini, maar buiten de batterijduur viel het me eerlijk gezegd tegen en merkte ik nauwelijks een verschil. Ja, het scherm was wat feller. Ja, de foto's zijn ietsjes scherper en de kleuren daarop mooier. Het grootste verschil dat ik echter merkte, was dat ik 'm niet met één hand kon bedienen en dat ik er kramp van kreeg in m'n onderarm. Qua snelheid merkte ik geen verschil, maar ik ben geen poweruser. Voor mij dus effectief een downgrade en zeker geen 1000 euro waard. Ik heb volgende week een afspraak om m'n batterij in de 12 mini voor de tweede keer te vervangen, kost me in totaal 100 euro en ik kan er weer twee jaar tegen. Nooit gedacht dat de grootte voor mij zo belangrijk zou zijn maar toch blijkt dat zo.
Ik ben van een 13 naar een 17 gegaan en vind het verschil aanzienlijk, ik beschouw mijzelf ook niet als een power user maar vind de stap significant genoeg om de 17 wel te houden.

Het zijn voor mij vooral de verschillen in hardware die het een fijner toestel maken, de switch aan de zijkant om het toestel op stil te zetten die vervangen is voor een knop die te remappen is, de extra knop aan de andere zijde voor de camera, het 120hz scherm, de notch die vervangen is voor het dynamic island en misschien wel het meest belangrijke... usb C, eindelijk kunnen die lightning kabels het huis uit.

Voor mij was de accu die op zijn eind liep op de 13 ook de reden om de 17 te bestellen, mag op zich ook wel na 4 jaar.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Skitso
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-11 20:17
plakken er tegenwoordig nog veel mensen een screenprotector ? überhaupt een case? tx ben ff benieuwd

• Carlos0_0
Skitso schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:20:
plakken er tegenwoordig nog veel mensen een screenprotector ? überhaupt een case? tx ben ff benieuwd
Ja hoor altijd een screenprotector en hoesje.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik doe het zonder screenprotector!

Battle.net || Strava

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 17:19

guReMcO

Praat mar frysk

Wel een case maar geen screenprotector (iPhone 17).

Croissant in hand, I was alone.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:14
Ook al is dit geen iPhone, als techliefhebber kan ik dit soort concurrentie zeker waarderen. De Xiaomi 17 Pro is echt indrukwekkend; geweldig hoe ze de camerabult volledig functioneel hebben weten te maken.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

renegrunn schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:29:
[...]

Gebruik je een screenprotector?
Nee, en ook geen case.

Ben ondertussen langs de Genius-bar geweest en ze hebben het scherm en de touch-mechanisme getest. Ze gaven ook aan dat er een aantal mensen hebben geklaagd, maar niet substantieel.

Ik verwacht dat dit ook beter zal worden met de volgende software-update.ej

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Redondo1982
NSG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:40:
[...]

Paar dingen die me even te binnen schieten (12 Mini vs 13 Mini):
-Voelt lichter in de hand door beter algehele gewichtsverdeling.
-Langere batterijduur (grootste minpunt van de 12 Mini)
-Optische beeldstabilisatie.
-Twee eSIMS tegelijk actief, de 12 Mini kon dat niet.

Al met al meer ‘wow’ dan ik nu heb met de overgang naar de 17. De mute-knop vond ik fijner, dan het klik ding van nu. De camera knop is onhandig geplaatst, diagonaal van de mute knop vandaan was handiger geweest. Gebruik nu nog steeds de volume knop om foto’s te nemen.
Helderder scherm niet te vergeten, was voor mij grootste pluspunt. Tevens elke iteratie tov al een goed product is voor mij instant buy

• Skitso
guReMcO schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:50:
[...]

Wel een case maar geen screenprotector (iPhone 17).
Ja idd. Ga ik dit jaar ook doen. Voorheen liet ik altijd bij de amac Belkin protector plakken voor (ik dacht) 35euro. eigenlijk zonde geld. Ben altijd extreem zuinig op mijn telefoons. na een jaar gebruik zit er nooit iets van gebruikerssporen op de protector. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Skitso op 26-09-2025 14:38 ]

• Suntoro
R2D2 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:35:
[...]

Ik ben van een 13 naar een 17 gegaan en vind het verschil aanzienlijk, ik beschouw mijzelf ook niet als een power user maar vind de stap significant genoeg om de 17 wel te houden.

Het zijn voor mij vooral de verschillen in hardware die het een fijner toestel maken, de switch aan de zijkant om het toestel op stil te zetten die vervangen is voor een knop die te remappen is, de extra knop aan de andere zijde voor de camera, het 120hz scherm, de notch die vervangen is voor het dynamic island en misschien wel het meest belangrijke... usb C, eindelijk kunnen die lightning kabels het huis uit.

Voor mij was de accu die op zijn eind liep op de 13 ook de reden om de 17 te bestellen, mag op zich ook wel na 4 jaar.
Ja, precies dat. Die accu was voor mij ook de grootste reden om over stappen. De andere positieve punten trokken mij nog verder over de streep naar een 17 over te stappen. Ook al is de upgrade niet WOW, vooruitgang is er zeker. USB-C, scherm, extra knoppen, camera en accuduur. Denk dat als ik nu terug zou gaan naar mijn 13 mini, de stap groter zal zijn. Gelukkig is die ingeruild en voel ik me al een bijna een week helemaal thuis met mijn 17. En zolang ie heel blijft, wil er toch weer minimaal 4 jaar mee doen.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:31
Screenprotector: ✅
Case: ❌
AC+: ✅

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 26-09-2025 15:56 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-12 17:30

mv1

Geen screenprotector, geen case.

Heb wel AC+.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Even naast de oude 6s van mijn vrouw :). Als ik die eens goed bekijk, zitten er ook wel wat schades op het aluminium. Maar geen enkele zo erg dat het er echt niet meer uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRlsukO6EsUnawrLO0mC2KhQv4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMShtP4ClSJQnCIttQRI6CJD.jpg?f=fotoalbum_large

Battle.net || Strava

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Had een DC jack nodig voor deze adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugxi7rP5IYNLTAZNHgT3OA73WsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8o7q45OP7MCOiZwOE3wwrT2.jpg?f=fotoalbum_large

Niet te lezen of + binnen of buiten is, gelukkig heb ik de nieuwe iPhone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXqnH15u_ibJsH8DD_u7giWVFGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdLgbYZjhGKuGaoC80B8mlIo.jpg?f=fotoalbum_large

8x zoom, zelfde afstand genomen 8)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

retlaw schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:59:
Even naast de oude 6s van mijn vrouw :). Als ik die eens goed bekijk, zitten er ook wel wat schades op het aluminium. Maar geen enkele zo erg dat het er echt niet meer uit ziet.

[Afbeelding]
Zo dat is een museum stuk! Nog steeds actief in gebruik? Nee toch?

• Dennisdn
Toppe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:00:

8x zoom, zelfde afstand genomen 8)
Ik zocht nog een boomer-phone voor m’n vader, gevonden 👍

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Nee die oude 6s is niet meer in gebruik. Het werk wel nog allemaal. Als ik zo door de oude doos scharrel ligt er best nog wel wat oude meuk in. Toch maar een keertje opruimen binnenkort. Foto is genomen met de 14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxqWvgBa7JYO5dbfj2xTYHx7I4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOubwesixLdnJu8tjGH3asF5.jpg?f=fotoalbum_large

Battle.net || Strava

• _Bailey_
  • Niet online
retlaw schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:11:
Nee die oude 6s is niet meer in gebruik. Het werk wel nog allemaal. Als ik zo door de oude doos scharrel ligt er best nog wel wat oude meuk in. Toch maar een keertje opruimen binnenkort. Foto is genomen met de 14

[Afbeelding]
De meest linkse iPhone is de oma van de huidige iPhone Air

• Toppe

Toppe

Oké ✅

_Bailey_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:13:
[...]

De meest linkse iPhone is de oma van de huidige iPhone Air
On eens, de X is de Oma :9

• _Bailey_
  • Niet online
Ja je hebt gelijk. Nou, dan de aangetrouwde bedovergrootmoeder

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:14
retlaw schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:11:

[Afbeelding]
De achterkant van de iPhone 4(s) is echt tijdloos, zou graag willen dat ze dat terugbrengen.

• Koen.
  • Laatst online: 27-11 07:07
Hebben meer mensen bij de 17 PM last dat de kleuren geel en groen heel flets ogen met Night Shift aan op zijn warmst (schuifje helemaal naar rechts)? Als ik het vergelijk met mijn 15 Pro Max is het echt een verschil. Kleuren op de 15 PM zijn intenser.

Kwam dit topic (https://www.reddit.com/r/..._id=pRl8WtX54geO0Sq5NFcUa) op Reddit tegen waar mensen hetzelfde probleem lijken te hebben. Vraag mij alleen af of het softwarematig is zoals zij suggereren. Heb mijn display gecheckt en het is een LG GVC.

• Skitso
mv1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:51:
[...]

Geen screenprotector, geen case.

Heb wel AC+.
Nee precies eigenlijk zonde. best mooie toestellen en dan direct wegstoppen in een case. mwhahah

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-11 13:56
Alleen een privacy screenprotector zodat andere niet mee kunnen gluren :)

• Skitso
ja dat is wel ideaal inderdaad. maar word je scherm daar niet donker van?

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:58
Heeft iemand hier al de nieuwe pwm setting getest? Zie https://www.appletips.nl/...likkering-uitgeschakelen/
Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste

Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets

Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.