• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Juancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:16:
Daarom had ik wat minder felle reacties verwacht. Gaat ook een beetje om de toon die ik gewoon jammer vind. Er zijn ook mensen zoals mij met amper tot geen Apple ervaring, logisch dat er dan wat vergelijkingen zijn toch. Heb je geen zin om te helpen/adviseren doe je het lekker niet.

Maargoed, het is me duidelijk, ik open zelf wel een topic. Want ik ben wel degelijk zeer geïnteresseerd in een iPhone 17 of 18 (normale of Pro). Even goede vrienden.
Voor je aankoopadvies vragen kun je beter een topic openen in Koopadvies en leveringen smartphones en tablets Daar past deze discussie beter. Dit topic is enkel bedoeld om over de iPhone 17 te discussiëren, en dit is ook iets wat de deelnemers aan dit topic verwachten. Discussies over andere telefoons, iOS, of de verschillen, overeenkomsten, en gebreken t.o.v. Android horen elk in een eigen topic. Op die manier houden we de discussies ontopic en waardevol, en versplintert een topic niet in duizend verschillende (en soms ongerelateerde) onderwerpen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:03

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Overweeg een 17 pro max. Gezien de launch van de 18 pro series zo dichtbij is zou ik normaal gesproken wachten. Aan de ene kant denk ik: die geruchten van variabele lenzen, betere efficiëntie door 2nm, kleinere faceid sensor. Maar aan de andere kant als de geruchten kloppen wordt de nieuwe serie echt flink duurder en kunnen de huidige 17 modellen ook nog eens mee gaan stijgen net zoals met de MacBooks is gebeurd...

Tech Zonder Ruis — eerlijke techuitleg zonder ruis. Tibber €50 | Odido €50

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-08 19:27
iPhones koop je ook een beetje (niet primair, don't shoot!) voor de style / design natuurlijk. Over smaak valt niet te twisten maar geen smartphone is mooier dan een iPhone in mijn optiek. En dat weegt voor mij echt wel mee.

Dat ik balls deep in het ecosysteem van Apple zit (Lees: Macbook, iPads, Apple TV kastje, Apple watches, Airpods en een iCloud familie abonnement) speelt zeker mee ondertussen.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:48
Furrr schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:48:
iPhones koop je ook een beetje (niet primair, don't shoot!) voor de style / design natuurlijk. Over smaak valt niet te twisten maar geen smartphone is mooier dan een iPhone in mijn optiek. En dat weegt voor mij echt wel mee.

Dat ik balls deep in het ecosysteem van Apple zit (Lees: Macbook, iPads, Apple TV kastje, Apple watches, Airpods en een iCloud familie abonnement) speelt zeker mee ondertussen.
Ik zie geen verschil meer tussen iPhones en andere telefoons; alles ziet er hetzelfde uit. Ik denk dat de meeste mensen een iPhone kopen omdat ze dat al doen sinds de iPhone 3GS. Zo iemand ben ik.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:09
Tweakriez schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:37:
Overweeg een 17 pro max. Gezien de launch van de 18 pro series zo dichtbij is zou ik normaal gesproken wachten.
Het gaat al jaren om hele kleine verbeteringen….. zo spannend gaat het dit jaar vast ook niet worden.

De geruchten zijn er dat de bestaande modellen ook (fors) duurder gaan worden, was zelfs de verwachting nog voor de aankondiging van de 18pro’s. Nu duidelijk is dat er niet gelijk een reguliere 18 gaat komen zal het wel meevallen schat ik. Nog voldoende voorraad van de 17pro overal en bij Apple gaat de 17pro er dan gelijk uit

Maar de reguliere 17 zal vast ook duurder worden, minimaal €100 schat ik maar meer zou me ook niet verbazen.

[ Voor 4% gewijzigd door Minimalist1 op 16-08-2026 15:09 ]

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Minimalist1 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Het gaat al jaren om hele kleine verbeteringen….. zo spannend gaat het dit jaar vast ook niet worden.

De geruchten zijn er dat de bestaande modellen ook (fors) duurder gaan worden, was zelfs de verwachting nog voor de aankondiging van de 18pro’s. Nu duidelijk is dat er niet gelijk een reguliere 18 gaat komen zal het wel meevallen schat ik. Nog voldoende voorraad van de 17pro overal en bij Apple gaat de 17pro er dan gelijk uit

Maar de reguliere 17 zal vast ook duurder worden, minimaal €100 schat ik maar meer zou me ook niet verbazen.
Ik hecht wel waarde aan accuduur (nu een S26U ultra) dus de Pro Max lijkt mij sowieso de enige optie.

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-08 19:27
giantgiantus schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Ik zie geen verschil meer tussen iPhones en andere telefoons; alles ziet er hetzelfde uit. Ik denk dat de meeste mensen een iPhone kopen omdat ze dat al doen sinds de iPhone 3GS. Zo iemand ben ik.
En ik zie veel verschil! 👍

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:14
Overweeg een 17 pro max. Gezien de launch van de 18 pro series zo dichtbij is zou ik normaal gesproken wachten. Aan de ene kant denk ik: die geruchten van variabele lenzen, betere efficiëntie door 2nm, kleinere faceid sensor. Maar aan de andere kant als de geruchten kloppen wordt de nieuwe serie echt flink duurder en kunnen de huidige 17 modellen ook nog eens mee gaan stijgen net zoals met de MacBooks is gebeurd...
Iphone 17 series is een meer dan prima keuze, en die geruchten zijn er allemaal al jaren.
Zoals kleinre faceId sensor, en ja betere efficiëntie / lezen is elk jaar weer zelfde riedeltje.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:25
Furrr schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:48:
Style? Ik heb een iPhone vanwege de software. Ik heb zakelijk 1 maand een Samsung gehad, mooi apparaat maar verschrikkelijke software. IOS zit gewoon duidelijk en simpel in elkaar (zoals alles van Apple).

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 16:31
Ik twijfel om nu een 17 pro Max te kopen of wachten op de 18

Ik heb nu de 16 pro Max

Twijfel twijfel ook omdat ze zeggen dat de 18 flink duurder wordt

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

MarioMark1541 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:48:

Ik heb nu de 16 pro Max

Doe het niet. Wacht minimaal 3 jaar. Het is de update/upgrade gewoon niet waard.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• Carlos0_0

Ik heb nu de 16 pro Max

Gewoon niet doen, dat is enorm zonde van je geld.
Je gaat letterlijk amper tot niks merken van vernieuwing, helemaal met 1 jaar maar met 2 jaar merk je ook amper wat.

Of je moet kunnen zwemmen in het geld, en het niet uitmaken wat je uitgeeft.
Je kan meer dan makkelijk 3 jaar met een smartphone doen, eventueel langer kan zelfs ook.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

Je gaat letterlijk amper tot niks merken van vernieuwing, helemaal met 1 jaar maar met 2 jaar merk je ook amper wat.

Je kan meer dan makkelijk 3 jaar met een smartphone doen, eventueel langer kan zelfs ook.
Maar saai is het wel!

Have you tried turning it off and on again?

• Carlos0_0
Ach die 5 min dat je er plezier aan heb, en vervolgens weer doorgaat met de standaard dingen.
Je Backup etc staat er weer op, en je gebruikt hem weer als je oude telefoon :+ .

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 16:09
iMode schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Bij die partijen fluctueren de prijzen ieder uur zowat.
Inmiddels 5,5% gedaald, ruim 80 euro.

Ik vraag mij dan ook echt af of ze de prijzen wel gaan verhogen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Minimalist1
  • Laatst online: 23:09
Geen enkele twijfel toch dat de 18 modellen duurder gaan worden, de enige vraag is of volgende maand de standaard 17 ook duurder wordt.

• iMode
Morpheusk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Inmiddels 5,5% gedaald, ruim 80 euro.

Ik vraag mij dan ook echt af of ze de prijzen wel gaan verhogen.
De prijzen wisselen bij Amazon som per uur, Amazon DE vaak nog goedkoper.

Dat gaan ze zeker.

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 13:01
vraagje: wij gaan regelmatig op vakantie en komen dan in hotela die geen chrome cast of iets hebben. Nu vroeg ik mij af. Kan je met de iphone 17 pro max via usb c naar hdmi in full screens je series kijken via bijv plex of netflix etc? Of gaat dat niet werken

• iMode
Jboy1991 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:41:
vraagje: wij gaan regelmatig op vakantie en komen dan in hotela die geen chrome cast of iets hebben. Nu vroeg ik mij af. Kan je met de iphone 17 pro max via usb c naar hdmi in full screens je series kijken via bijv plex of netflix etc? Of gaat dat niet werken
Ja dat kan, alleen mijn ervaring is dat je niet bij elke tv bij de HDMI poort kan komen.. Gebruik daarom altijd mijn MacBook Air voor op vakantie.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Donstil

Live, Laugh, Toaster bath.

(jarig!)

Ik heb nu de 16 pro Max

Ik zit in kamp upgraden elk jaar, heb ze allemaal gehad dus ga ook dit jaar weer lekker upgraden (Naar de fold/ultra/duo). Maar nu nog een 17 pro kopen is wel hele slechte timing, als je het dan doet doe het op launch.

Oftewel wacht tot de 18 Pro komt en upgrade dan lekker.

I wake up in the morning and I piss excellence

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Donstil

Live, Laugh, Toaster bath.

(jarig!)
Juancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:47:
Dat is toch veelste zwart/wit? Want wie bepaald dat het niet gemist wordt onder de gebruikers van een Iphone? Jij? Een ander hier? 5 mensen hier?
Ik, ik krijg hier DM's over en neem het dan in overweging :+ .

I wake up in the morning and I piss excellence

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:28
Nog een paar weken tot de nieuwe presentatie,kijk er naar uit.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:06
De enige echt grote sprong die de 18 Pro gaat maken tov de 17 Pro is de prijs.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Hulleman
Carlos0_0 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

Eens, vind ik ook. Mijn vorige iphone heb ik 5 jaar gehad. Mijn 17 hoop ik minstens zo lang te gebruiken. De grootste merkbare wijziging van 12 naar 17 was het 120hz display en meer opslag. Daar gaat dus 5 jaar overheen. Zo weinig verandert er eigenlijk.

Er zijn ook mensen die jaarlijks upgraden. Ook prima natuurlijk, maar ik geef mn geld liever aan andere dingen uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 20-08-2026 14:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

Er zijn ook mensen die jaarlijks upgraden. Ook prima natuurlijk, maar ik geef mn geld liever aan andere dingen uit :)
Het is een dure hobby, maar doe het al sinds 2007 en beviel me prima.

Inmiddels is de verandering zo subtiel en de prijs gaat flink stijgen, dus dit jaar kan het zomaar zijn dat ik voor het eerst m’n iPhone 17 Pro houdt of direct naar een iPhone Ultra ga.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:56
Als je beetje zuinig bent op toestel en een goede opkoper zoekt valt dat nog heel erg mee ook, of zelfs goedkoper dan er 5 jaar mee doen.

Ik heb alles bij elkaar de afgelopen 5 jaar nog geen 1000 euro bijbetaald voor elk jaar een nieuwe. Iemand anders doet er 5 jaar mee en dan is ie geen drol meer waard.

• Hulleman
DNN!S schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Als je beetje zuinig bent op toestel en een goede opkoper zoekt valt dat nog heel erg mee ook, of zelfs goedkoper dan er 5 jaar mee doen.

Ik heb alles bij elkaar de afgelopen 5 jaar nog geen 1000 euro bijbetaald voor elk jaar een nieuwe. Iemand anders doet er 5 jaar mee en dan is ie geen drol meer waard.
Ik kocht mijn iphone 12 voor € 650 of iets dergelijks. Incl abonnement en het toestel direct aflossen kreeg ik behoorlijke korting. Die verkocht ik eind vorig jaar voor € 200. Hij zag er echt nog piekfijn uit. Prima prijs voor 5 jaar gebruik. Al heb je dan niet de lol van elk jaar een nieuwe telefoon. De 17 was een stuk duurder. Daar heb ik eind vorig jaar incl abo iets van € 870 voor betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 20-08-2026 16:20 ]

• iMode
Hulleman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Ik kocht mijn iphone 12 voor € 650 of iets dergelijks. Incl abonnement en het toestel direct aflossen kreeg ik behoorlijke korting. Die verkocht ik eind vorig jaar voor € 200. Hij zag er echt nog piekfijn uit. Prima prijs voor 5 jaar gebruik. Al heb je dan niet de lol van elk jaar een nieuwe telefoon. De 17 was een stuk duurder. Daar heb ik eind vorig jaar incl abo iets van € 870 voor betaald.
Precies, wat een waanzin om elk jaar een nieuwe te willen / moeten kopen… Je merkt om de 2 jaar al minimaal verschil..

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Zo veel jaar met een toestel doen is qua software volgens mij wel goed te doen met een iPhone maar qua batterij toch niet echt lijkt mij begreep dat een iPhone gemaakt is om tot 80% mee te gaan met 500 cycles. Dat is bij sommige andere merken rond de 1200. Dat wordt lastig met 5 jaar gebruik lijkt mij.

• THE_BASE
  • Niet online
iMode schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:07:
[...]

Precies, wat een waanzin om elk jaar een nieuwe te willen / moeten kopen… Je merkt om de 2 jaar al minimaal verschil..
Laat iedereen zelf maar beoordelen of het waanzin is of niet. ;)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Carlos0_0
Tweakriez schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:33:
Zo veel jaar met een toestel doen is qua software volgens mij wel goed te doen met een iPhone maar qua batterij toch niet echt lijkt mij begreep dat een iPhone gemaakt is om tot 80% mee te gaan met 500 cycles. Dat is bij sommige andere merken rond de 1200. Dat wordt lastig met 5 jaar gebruik lijkt mij.
Die zullen waarschijnlijk tussendoor nog wel een nieuwe batterij erin zetten, wat toch wel weer een beetje helpt.
Zal het helemaal helpen, nee wellicht niet. aangezien alles groter / zwaarder wordt.

Dus ja uiteindelijk zal het voor de batterij moeilijker zijn, aangezien hij harder moet werken.
Maar het zal allicht wel een beetje helpen voor een tijd weer.

• Hulleman
Tweakriez schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:33:
Ligt er aan hoe je laadt. Een li-on batterij kan slecht tegen 100% lading. Mijn 17 heb ik 8 maand en heeft nu 157 laadcycli gehad en zit nog op 100% gezondheid voor de batterij. Ik laad de batterij tot 85% op. In jouw redenatie zou mijn batterij al minimaal ca 6% gedegradeerd moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 20-08-2026 21:15 ]

• Carlos0_0
Hulleman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Ligt er aan hoe je laadt. Een li-on batterij kan slecht tegen 100% lading. Mijn 17 heb ik 8 maand en heeft nu 157 laadcycli gehad en zit nog op 100% gezondheid voor de batterij. Ik laad de batterij tot 85% op. In jouw redenatie zou mijn batterij al minimaal ca 6% gedegradeerd moeten zijn.
Dat valt ook allemaal wel weer mee, ik heb mijn 17pm sinds September en nu 91 laadcycle.
Ik laad altijd tot 100% op, goed misschien 1 of 2% soms minder. Ga niet echt wachten tot 100.
Maar ik heb niks ingesteld laden tot tot 80% ofzo, heb dat uit staan.

Maar ik heb ook nog steeds 100% batterij capaciteit.

• iMode
THE_BASE schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:26:
[...]

Laat iedereen zelf maar beoordelen of het waanzin is of niet. ;)
Ik maak zelf wel uit wat ik wel of niet waanzin vindt denk je ook niet. ;)

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Hulleman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Ik ga uit van wat wat er aangegeven wordt, het is bij de huidige modellen gelukkig al wel beter als 500 cycles zie ik nu: Batteries of iPhone 14 models and earlier are designed to retain 80 percent of their original capacity at 500 complete charge cycles under ideal conditions.1 Batteries of iPhone 15 models are designed to retain 80 percent of their original capacity at 1000 complete charge cycles under ideal conditions. -bron:Apple Zelf laad ik tot nu toe ook tot 80% op de S26 ultra en laad wanneer nodig. Ik ben nog erg zoekende voor mijzelf of ik de overstap ga maken. Mijn vrouw heeft sinds kort een base 17 en kan er dus een beetje mee spelen. Mooi toestel hoor. Ik vind de universal clipboard erg fijn, al hoop ik wel dat Apple in de nabije toekomst meer als 1 onderdeel gaat ondersteunen in het clipboard, ik gebruik dat nu best vaak. Dat en de vermeende accu slijtage houden mij een beetje tegen naast het ontbreken van universal back gestures al zal dat iets zijn waar ik uiteindelijk wel aan zou gaan wennen, mer mensen hebben hier uiteindelijk mee om kunnen gaan begrijp ik.

Voor nu gebruik ik sinds kort KDE connect en dit werkt best wel goed als brug tussen anroid en macbook air. clipboard gaat automatisch van macbook naar android, alleen andersom moet ik wel eerst op het knopje drukken ivm beveiliging. Ik denk dat als ik besluit over te gaan een 17 pro max voor nu de meest handige keuze is ivm accuduur die ik gewend ben van de 26 ultra. de 28 serie zal ongetwijfeld rete duur worden. Andere optie is een keer duurzaam bezig te zijn en gewoon nog een tijd door te gaan met de 26U en kijken of ik met de 20th anniversary de switch maak. Ik ben sinds kort bezig met een website projectje met daarin het proberen uitleggen van technologie naar wat begrijpbare taal en het is voor mijzelf ook fijn om meer van beide kanten goed te kunnen belichten... aan de andere kant heb ik het ook over duurzaamheid en het langer houden van je telefoon daar :) Keuzes...

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakriez op 20-08-2026 21:32 ]

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:30
Nou, ja. Het ligt een beetje aan de prijs van de iPhone 18 Pro Max of de iPhone 17 Pro Max vervangen wordt. Probleem is dat, zoals het nu lijkt, de iPhone 18 Pro Max niet superspannend wordt. Als de prijs dan 300 euro omhooggaat, dan weet ik nog niet of ik het wel ga doen. De iPhone 20 is een jubileummodel en daar zitten vaak de echt leuke upgrades. Voor Apple is de timing dan slecht: een forse prijsverhoging terwijl de echte vernieuwing volgend jaar komt en dit jaar een kleine iteratie is. Tenzij je heel graag een iPhone 18 Pro wilt omdat je nu een iPhone 13 Pro hebt, denk ik niet dat veel mensen de stap wagen om te upgraden.

Voor het eerst in jaren twijfel ik er zelf ook een beetje over. Als ik nu 1729 euro voor 256GB moet betalen en voor dit model nog 800-900 euro terugkrijg via Marktplaats, is dat wel fors bijleggen op een marginaal betere telefoon. Je betaalt niet voor nieuwigheden, maar vooral voor de AI-crisis en dat vertik ik een beetje. Ja, alles wordt duurder. Maar dat betekent niet dat ik eindeloos geld uitgeef aan dingen die niet beter zijn.

Als het hooguit 150 euro extra wordt, wil ik er wel over nadenken. ;)

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:44:
Nou, ja. Het ligt een beetje aan de prijs van de iPhone 18 Pro Max of de iPhone 17 Pro Max vervangen wordt. Probleem is dat, zoals het nu lijkt, de iPhone 18 Pro Max niet superspannend wordt. Als de prijs dan 300 euro omhooggaat, dan weet ik nog niet of ik het wel ga doen. De iPhone 20 is een jubileummodel en daar zitten vaak de echt leuke upgrades. Voor Apple is de timing dan slecht: een forse prijsverhoging terwijl de echte vernieuwing volgend jaar komt en dit jaar een kleine iteratie is. Tenzij je heel graag een iPhone 18 Pro wilt omdat je nu een iPhone 13 Pro hebt, denk ik niet dat veel mensen de stap wagen om te upgraden.

Voor het eerst in jaren twijfel ik er zelf ook een beetje over. Als ik nu 1729 euro voor 256GB moet betalen en voor dit model nog 800-900 euro terugkrijg via Marktplaats, is dat wel fors bijleggen op een marginaal betere telefoon. Je betaalt niet voor nieuwigheden, maar vooral voor de AI-crisis en dat vertik ik een beetje. Ja, alles wordt duurder. Maar dat betekent niet dat ik eindeloos geld uitgeef aan dingen die niet beter zijn.

Als het hooguit 150 euro extra wordt, wil ik er wel over nadenken. ;)
Exact hoe ik er in sta. Jarenlang jaarlijkse upgrade en ik hoor hiernaast op de bank alweer 'dat zeg je altijd, maar je doet het toch wel'. Maar die upgrade lijkt dit jaar (net als veel jaren) marginaal. Alleen de verkoopwaarde is laag, de aanschafwaarde veel hoger. Ik ga geen 500+ euro betalen voor eenzelfde iPhone met een betere processor en een kleine Dynamic Island.

Voor een iPhone Fold heb ik wél een hoger bedrag over, dus tja. We wachten rustig af. Maar een jaartje langer met een iPhone 17 Pro is echt geen straf.

• Dennisweb
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Exact hoe ik er in sta. Jarenlang jaarlijkse upgrade en ik hoor hiernaast op de bank alweer 'dat zeg je altijd, maar je doet het toch wel'. Maar die upgrade lijkt dit jaar (net als veel jaren) marginaal. Alleen de verkoopwaarde is laag, de aanschafwaarde veel hoger. Ik ga geen 500+ euro betalen voor eenzelfde iPhone met een betere processor en een kleine Dynamic Island.

Voor een iPhone Fold heb ik wél een hoger bedrag over, dus tja. We wachten rustig af. Maar een jaartje langer met een iPhone 17 Pro is echt geen straf.
De iPhone Fold sla ik sowieso over, ik heb wel een heel oude iPad die al jaren in de kast ligt. Er is wel een Z Fold 8 naar me onderweg. Ik heb ook altijd een Android-telefoon voor het ontwikkelen van apps en voor het eerst een Samsung foldable lijkt me wel wat. Ik vind iPadOS wat te gelimiteerd, dus een soort iOS in het groot vind ik persoonlijk niet zo interessant. Ieder zijn voorkeuren, ik vind het leuk om zowel iOS als Andoid in huis te hebben. ;)

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:07:
[...]

De iPhone Fold sla ik sowieso over, ik heb wel een heel oude iPad die al jaren in de kast ligt. Er is wel een Z Fold 8 naar me onderweg. Ik heb ook altijd een Android-telefoon voor het ontwikkelen van apps en voor het eerst een Samsung foldable lijkt me wel wat. Ik vind iPadOS wat te gelimiteerd, dus een soort iOS in het groot vind ik persoonlijk niet zo interessant. Ieder zijn voorkeuren, ik vind het leuk om zowel iOS als Andoid in huis te hebben. ;)
Goede keuze hoor, ik vind de Z Fold8 ook wel een geweldig apparaatje. Goede vormfactor en Android OS zal ondertussen ook wel volwassen zijn. Maar ach, ik ben en blijf Apple fanboy.

• Dennisweb
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:44:
[...]

Goede keuze hoor, ik vind de Z Fold8 ook wel een geweldig apparaatje. Goede vormfactor en Android OS zal ondertussen ook wel volwassen zijn. Maar ach, ik ben en blijf Apple fanboy.
Exactly. En ik ben ook best een Apple fanboy, net weer een nieuwe MBP gehaald, Mac Studio vervangen etc. Maar als je dan toch voor je werk beide platforms nodig hebt, dan kun je maar beter van de nood een deugd maken. 😄

Ik denk dat de aankomende iPhone Fold vooral leuk zal zijn voor de mensen die per se iOS / iPadOS willen en absoluut geen Android. Mensen die muurvast zitten in het ecosysteem. Dus er zal zeker markt voor zijn. Maar ook hier geldt weer dat Apple op de prijzen moet letten. Een Fold van 2500 euro zal toch erg aan de prijs zijn. De Fold 8 kost immers 1999 EUR (zonder korting) en dat scheelt wel gewoon 500 euro. Ben heel benieuwd hoe dit zal uitpakken. Hopelijk beter dan de Vision Pro, want dat is zo niche geworden dat je je af kunt vragen wanneer Apple daar de stekker uittrekt.

Verwijderd

iMode schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Ik maak zelf wel uit wat ik wel of niet waanzin vindt denk je ook niet. ;)
Maar dat willen wij helemaal niet weten. Niet, Nooit niet.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zullen we weer ontopic gaan over de iPhone 17 zelf? Of iets waanzin is, of twijfelen aan andermans mentale gesteldheid is niet echt een geschikt onderwerp voor dit topic. Daarnaast is het misschien een goed dat er een Next iPhone/18/Pro Fold discussie topic wordt gestart, zodat we dit topic kunnen houden voor de iPhone 17.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Dennisweb
Ah ja, Dennisweb is er weer. Zucht.

@Daedalus Mag ik je een DM sturen om eens uit te zoeken wat er toch mis is met mijn bijdragen? Kritiek op moderatie hoort in een DM en die kritiek heb ik over de jaren inmiddels wel verzameld. En aangezien het altijd dezelfde moderator is die me wegmodereert, lijkt het me tijd dat ik eens van jou ga leren wat je van mij verwacht. Mind you, in de andere subfora word ik amper weggemodereerd, dus ik heb zo mijn opvattingen over wat er aan de hand kan zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Dennisweb op 21-08-2026 22:20 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:14:
Ah ja, Dennisweb is er weer. Zucht.

@Daedalus Mag ik je een DM sturen om eens uit te zoeken wat er toch mis is met mijn bijdragen? Kritiek op moderatie hoort in een DM en die kritiek heb ik over de jaren inmiddels wel verzameld. En aangezien het altijd dezelfde moderator is die me wegmodereert, lijkt het me tijd dat ik eens van jou ga leren wat je van mij verwacht. Mind you, in de andere subfora word ik amper weggemodereerd, dus ik heb zo mijn opvattingen over wat er aan de hand kan zijn.
Gewoon welkom hier, Dennis! :)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 14:03

Tylen

Neem mij niet te serieus

Altijd weer die Dennis 🤣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Stoeptegeltje
  • Laatst online: 28-08 12:54
Accu health bij m’n 17 pro:

301 cycli en nog 93% capaciteit over

Gaat wel erg snel. Ik hoop dat hij dan binnen een jaar onder de 80% zakt en niet op 81% blijft hangen. Dan kan ik hem nog via Apple Care laten vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoeptegeltje op 22-08-2026 07:36 ]

• DNN!S
Daedalus schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:06:
Daarnaast is het misschien een goed dat er een Next iPhone/18/Pro Fold discussie topic wordt gestart, zodat we dit topic kunnen houden voor de iPhone 17. [/mbr]
Komende week zullen de uitnodigingen voor de Keynote wel de deur uit gaan en dan komt er altijd wel een topic over.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dennisweb schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:14:@Daedalus Mag ik je een DM sturen om eens uit te zoeken wat er toch mis is met mijn bijdragen? Kritiek op moderatie hoort in een DM en die kritiek heb ik over de jaren inmiddels wel verzameld. En aangezien het altijd dezelfde moderator is die me wegmodereert, lijkt het me tijd dat ik eens van jou ga leren wat je van mij verwacht. Mind you, in de andere subfora word ik amper weggemodereerd, dus ik heb zo mijn opvattingen over wat er aan de hand kan zijn.
Voor vragen, opmerkingen, en kritiek mag men altijd een DM sturen :)
DNN!S schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:54:
[...]

Komende week zullen de uitnodigingen voor de Keynote wel de deur uit gaan en dan komt er altijd wel een topic over.
Dat is altijd een goed moment, maar als mensen de behoefte hebben om hierover te discussiëren dan is het beter alvast een topic hiervoor aan te maken, in plaats van offtopic in andere topics :)

[ Voor 24% gewijzigd door Daedalus op 22-08-2026 08:06 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Uniciteit schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:04:
Maar kwam toevallig gister een 'inruilkans' tegen: een helemaal niet gebruikte, geretourneerde 17 Pro (waardoor dus korting) mét een verhoogde inruilbonus voor mijn iPhone 17... waardoor de totale upgrade 115 euro kostte.
Uiteindelijk is de inruil nog naar boven bijgesteld en heeft de upgrade me uiteindelijk in totaal €69 gekost :) Uiteindelijk dusdanig laag dat ik over een paar weken zelfs zonder schuldgevoel de 18 Pro of de 'Fold' kan gaan overwegen :o

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36
Stoeptegeltje schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:36:

Gaat wel erg snel. Ik hoop dat hij dan binnen een jaar onder de 80% zakt en niet op 81% blijft hangen. Dan kan ik hem nog via Apple Care laten vervangen.
Mijn 14 Pro zakte in het begin ook vrij snel, maar die staat nu al zeker de laatste 2 stabiel op 84% capaciteit…. Ik ga in elk geval dit jaar weer eens upgraden. Liefst naar de 18 Pro, maar wellicht overweeg ik de 17 Pro nog afhankelijk van wat ik van de prijs ga vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 22-08-2026 20:57 ]

• Stoeptegeltje
Southern Sun schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Mijn 14 Pro zakte in het begin ook vrij snel, maar die staat nu al zeker de laatste 2 stabiel op 84% capaciteit…. Ik ga in elk geval dit jaar weer eens upgraden. Liefst naar de 18 Pro, maar wellicht overweeg ik de 17 Pro nog afhankelijk van wat ik van de prijs ga vinden.
Dan is het bijna jammer dat hij niet 4% meer zakte en je de apple care replacement kon krijgen…

• svenn15
Ga dit jaar voor de eerste x rechtstreeks via apple bestellen. Als je besteld vanaf de pre orders open gaan is de kans dan groot dat je hem op de release dag hebt ?

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:39

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

svenn15 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:48:
Ga dit jaar voor de eerste x rechtstreeks via apple bestellen. Als je besteld vanaf de pre orders open gaan is de kans dan groot dat je hem op de release dag hebt ?
Ik was vorig jaar gewoon naar de Apple Store gegaan zonder pre order. Toen mocht ik in de rij aansluiten en kon ik een 17 pro gewoon kopen. Maar geen idee of dit altijd zo is.

Battle.net || Strava

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:10
Dit is waarschijnlijk al 100x gevraagd maar :

ik heb een iPhone 15 pro. Zit momenteel aan 82% batterij dus ik moet het doorheen de dag 3x opladen. Eveneens oververhitting. Geheugen is ook een dingetje maar op zich moet ik eens m’n foto’s overzetten…

ik twijfel nu of ik moet een batterij vervanging doen of gewoon upgraden naar iPhone 17 Pro.

belangrijkste voor mij is batterij en camera.

Batterij vervanging is 100eur in Apple Lille.

Nieuwe iPhone zou mij ongeveer 490eur kosten (deze verkopen aan 500eur, bol staat nu aan 1080 euro en met werkkorting kan ik het kopen aan 990eur).

Wat denken jullie?

• THE_BASE
  • Niet online
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:16:

ik heb een iPhone 15 pro. Zit momenteel aan 82% batterij dus ik moet het doorheen de dag 3x opladen. Eveneens oververhitting. Geheugen is ook een dingetje maar op zich moet ik eens m’n foto’s overzetten…

ik twijfel nu of ik moet een batterij vervanging doen of gewoon upgraden naar iPhone 17 Pro.

Nieuwe iPhone zou mij ongeveer 490eur kosten (deze verkopen aan 500eur, bol staat nu aan 1080 euro en met werkkorting kan ik het kopen aan 990eur).

Wat denken jullie?
In mijn optiek zou ik voor een iPhone 17 Pro gaan als je die nu voor 500 euro kunt kopen. iPhone 15 Pro kan prima een jaar mee, maar alle iPhone worden alleen maar duurder. Tenzij je daar zin in hebt natuurlijk. ;)

• Carlos0_0
svenn15 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:48:
Over algemeen wel ja, maar als je het einde van de avond doet misschien al niet meer.
Je ziet bij het bestellen sowieso een verwachte leverings datums.

• DNN!S
Dit is waarschijnlijk al 100x gevraagd
klopt :)

• svenn15
Carlos0_0 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Over algemeen wel ja, maar als je het einde van de avond doet misschien al niet meer.
Je ziet bij het bestellen sowieso een verwachte leverings datums.
Oke ik probeer zowiezo rond 14 uur te bestellen.

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 11:48

Wat denken jullie?
Zit met precies dezelfde situatie! Telefoongeheugen zit regelmatig vol en kan laatste iOS-update niet eens meer installeren. Batterij is inderdaad ook niet top meer.
Bij KPN kan ik mijn abonnement verlengen waarbij ik de 17Pro 256 variant voor 1100 Euro kan kopen. Maar mijn nieuwsgierigheid naar de 18Pro is er ook... Wat is wijsheid...

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:20
Vic83 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Zit met precies dezelfde situatie! Telefoongeheugen zit regelmatig vol en kan laatste iOS-update niet eens meer installeren. Batterij is inderdaad ook niet top meer.
Bij KPN kan ik mijn abonnement verlengen waarbij ik de 17Pro 256 variant voor 1100 Euro kan kopen. Maar mijn nieuwsgierigheid naar de 18Pro is er ook... Wat is wijsheid...
De 18 Pro komt (waarschijnlijk) binnen 3 weken uit, als je toch benieuwd bent zou ik het even afwachten.

Ik kan bij Odido voor € 1.000,- de 17 Pro nemen maar wacht ook om dezelfde reden als jij. :)

• Vic83
TNSN schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

De 18 Pro komt (waarschijnlijk) binnen 3 weken uit, als je toch benieuwd bent zou ik het even afwachten.

Ik kan bij Odido voor € 1.000,- de 17 Pro nemen maar wacht ook om dezelfde reden als jij. :)
Haha, grappig te lezen dat ik de niet de enige ben :-) Maar ik houd mijn hart vast voor de prijs, gezien de gestegen geheugenprijzen. Een van de redenen dat ik ook wil wachten is dat de 18Pro wellicht beter geschikt is voor alle (toekomstige)AI-ontwikkelingen.

• TNSN
Vic83 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

Haha, grappig te lezen dat ik de niet de enige ben :-) Maar ik houd mijn hart vast voor de prijs, gezien de gestegen geheugenprijzen. Een van de redenen dat ik ook wil wachten is dat de 18Pro wellicht beter geschikt is voor alle (toekomstige)AI-ontwikkelingen.
Ja same, maar ik denk dat de prijs met 100 dollar omhoog gaat, nieuwe prijs voor base model 18 Pro rond de € 1.450,-. Dat vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd ;)

• THE_BASE
  • Niet online
TNSN schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ja same, maar ik denk dat de prijs met 100 dollar omhoog gaat, nieuwe prijs voor base model 18 Pro rond de € 1.450,-. Dat vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd ;)
Ik denk dat je met $ 100 te optimistisch is en met $ 200 (en dus in Nederland een vanafprijs van € 1.529 niet ondenkbaar is.

Er zijn eerder tijden geweest dat de iPhone in Europa schrikbarend geprijsd werd, al kwam dat door de zwakke Euro t.o.v. de sterkere Dollar. Nu raakt het geheugenprobleem de hele wereld.

• Fluffybeast
Vic83 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Yes mijne kan ook niet meer updaten... door geheugentekort. Ik heb nu alle foto's overgezet naar een externe HDD maar goed... blijft jammerlijk om foto's te moeten verwijderen. Al kijk ik er ook niet zo veel naar...

Mijn plan was om nu nog mijn iphone 15 pro te verkopen (dit kan aan 500eur - heb reeds enkele kopers). Een iphone 17 pro te kopen. Indien de iphone 18 pro het waard is retourneer ik mijn 17 pro en koop ik de 18 pro. Is het de moeite niet, retourneer ik de 17 pro eveneens en koop ik de 17 pro opnieuw maar dan (vermoedelijk) aan een lager tarief gezien de 18 pro dan reeds te koop/pre orderen zal zijn. (en dan zal iemand blij zijn met een gereviseerd toestel voor een mindere prijs haha).

• TNSN
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat je met $ 100 te optimistisch is en met $ 200 (en dus in Nederland een vanafprijs van € 1.529 niet ondenkbaar is.

Er zijn eerder tijden geweest dat de iPhone in Europa schrikbarend geprijsd werd, al kwam dat door de zwakke Euro t.o.v. de sterkere Dollar. Nu raakt het geheugenprobleem de hele wereld.
Mbt de geheugenproblemen klopt het wel wat je zegt maar ik denk dat ze andere apparaten laatst zo veel hebben verhoogd om de kosten van de iPhone te drukken en dat ze zelf een deel voor hun rekening nemen. Die 100 dollar baseer op de prijzen van de concurrentie (1199 dollar), zo blijven ze in het zelfde vaarwater als Google en Samsung.

• Vic83
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Yes mijne kan ook niet meer updaten... door geheugentekort. Ik heb nu alle foto's overgezet naar een externe HDD maar goed... blijft jammerlijk om foto's te moeten verwijderen. Al kijk ik er ook niet zo veel naar...

Mijn plan was om nu nog mijn iphone 15 pro te verkopen (dit kan aan 500eur - heb reeds enkele kopers). Een iphone 17 pro te kopen. Indien de iphone 18 pro het waard is retourneer ik mijn 17 pro en koop ik de 18 pro. Is het de moeite niet, retourneer ik de 17 pro eveneens en koop ik de 17 pro opnieuw maar dan (vermoedelijk) aan een lager tarief gezien de 18 pro dan reeds te koop/pre orderen zal zijn. (en dan zal iemand blij zijn met een gereviseerd toestel voor een mindere prijs haha).
Dat is ook een mooie constructie! Heb je een idee of je dan voor de 256 of 512 GB gaat?

• Fluffybeast
Vic83 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Dat is ook een mooie constructie! Heb je een idee of je dan voor de 256 of 512 GB gaat?
256 GB

• DNN!S
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Volgens de wandelgangen zou het mee kunnen gaan vallen. https://9to5mac.com/2026/08/24/iphone-18-pros-new-price-might-be-better-than-expected/

• THE_BASE
  • Niet online
Ah, dat is recentere info, dat zou ook psychologisch voor veel mensen nog te slikken zijn.

• DNN!S
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

Ah, dat is recentere info, dat zou ook psychologisch voor veel mensen nog te slikken zijn.
Ik kan mij voorstellen dat, zoals het artikel ook suggereert, Apple strategisch een deeltje zelf gaat slikken. Want toevallig komt nu dan ook de klaptelefoon met vast een baseprijs van 2500+. Als dan óók de Pro lineup heel duur gaat worden dan kunnen we de krantenkoppen van de dag na de Keynote nu al wel uit gaan schrijven….

• Stoeptegeltje
Stoeptegeltje schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:36:

Nu 306 cycli en nog 92%. Gaat rap zo.

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 11:56
Stoeptegeltje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Nu 306 cycli en nog 92%. Gaat rap zo.
Je post voedde mijn nieuwsgierigheid. Tot mijn verbazing 261 cycli en 100% op mijn 17 Pro Max...

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 15:14
gisteren nog even snel op Marktplaats gekeken (wilde het event nog even afwachten), maar heb een iPhone 17 Pro kunnen kopen voor 900,- (geseald met factuur).

Ik zit het nog een jaartje uit :)

Hoe verhoudt de accu van de 17 Pro tegenover de 17? Is het merkbaar beter of vergelijkbaar?

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:39

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Knamix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:06:
gisteren nog even snel op Marktplaats gekeken (wilde het event nog even afwachten), maar heb een iPhone 17 Pro kunnen kopen voor 900,- (geseald met factuur).

Ik zit het nog een jaartje uit :)

Hoe verhoudt de accu van de 17 Pro tegenover de 17? Is het merkbaar beter of vergelijkbaar?
Ik heb vanaf launch tot april een iphone 17 gehad en daarna een 17 Pro. Met beide toestellen sluit ik de dag meestal af met een accupercentage van 50-60%. Met mijn gebruik heb ik geen verschil gemerkt. Wel in gewicht :). De 17 Pro is merkbaar zwaarder.

Battle.net || Strava

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
retlaw schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Ik heb vanaf launch tot april een iphone 17 gehad en daarna een 17 Pro. Met beide toestellen sluit ik de dag meestal af met een accupercentage van 50-60%. Met mijn gebruik heb ik geen verschil gemerkt. Wel in gewicht :). De 17 Pro is merkbaar zwaarder.
idd, ik heb ook altijd zo'n 40-50% batterij over met de 17 pro. En dan gebruik ik de telefoon best veel.
En het is idd best een baksteen qua gewicht (ik kwam van een samsung s22). Dat was wel een dingetje, omdat ik met hardlopen de telefoon altijd in mijn broekzak heb en was bang dat dat heel erg ging 'bungelen' in mijn broekzak ;). Maar dat ging uiteindelijk prima. Zo zwaar is die dus ook weer niet. Verder nooit last van het gewicht. Het voelt juist wel degelijk/solide aan.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
basmq schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Je post voedde mijn nieuwsgierigheid. Tot mijn verbazing 261 cycli en 100% op mijn 17 Pro Max...
Vaak is dat niet lineair. Het kan dus zo zijn dat je gedurende de komende 45 cycli een paar procent verliest. ;)

• Knamix
retlaw schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Ja dat merkte ik ook inderdaad! Aan de ene kant heeft het ook wel iets dat het wat zwaarder is :)

Ben benieuwd! Toestel heb ik nog niet gebruikt omdat ik op mijn glazen anti glare protector en hoesje wacht die vanavond binnenkomt, maar ik gok dat dit de eerste telefoon wordt die ik langer dan een half jaar ga gebruiken :p

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ah, de batterijdiscussie is er weer!

Have you tried turning it off and on again?

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Ik zag een Pro Max aangeboden op V&A van 2 maanden oud en daar waren flinke chunks uit de behuizing op diverse plekken. Ik zie dat wel vaak voorbij komen. Is het aluminium van de 17 serie zo zacht en kwetsbaar? Ik heb dit niet ervaren met andere aluminium toestellen namenlijk van het A-segment.

• giantgiantus
Tweakriez schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:43:
Ik zag een Pro Max aangeboden op V&A van 2 maanden oud en daar waren flinke chunks uit de behuizing op diverse plekken. Ik zie dat wel vaak voorbij komen. Is het aluminium van de 17 serie zo zacht en kwetsbaar? Ik heb dit niet ervaren met andere aluminium toestellen namenlijk van het A-segment.
Ik vind de behuizing echt prut. Niet vergelijkbaar met voorgaande qua krasbestendigheid en butsen.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:58
giantgiantus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Ik vind de behuizing echt prut. Niet vergelijkbaar met voorgaande qua krasbestendigheid en butsen.
Mijn blauwe 17 pro heeft ook altijd in een Apple siliconen hoesje gezeten maar door speling en wat zand tussen het hoesje en de telefoon heb ik toch ook al lelijke plekken in de blauwe coating.

Zit vooral langs het camera eiland en aan boven en onderkant. Vind dat toch wel teleurstellend. Heb hem vrijwel vanaf launch

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:42
Ik vind de behuizing ook teleurstellend. Laatst de telefoon laten vallen uit mijn broekzak op straat. De telefoon zat in een hoes maar er zit een hele deuk in de hoek waarmee het frame niet meer netjes aansluit bij het scherm. Verder ook veel plekjes als gevolg van wat vuiligheid in de hoes.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat er schade ontstaat als je hem laat vallen lijkt me niet zo gek, tenzij het ding helemaal ingepakt zit. Verder is het altijd uitkijken met zand: afhankelijk van het soort krast dat ook op veel hardere materialen.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:40

McLambo

MTB Junky

Tja, eerste PRO sinds lange tijd waarbij Apple geen titanium meer toepast in de behuizing.
Blij met mijn 16 Pro, die inmiddels al heel wat valpartijen zonder een zichtbare schade heeft overleefd 🤞

• giantgiantus
McLambo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:59:
Tja, eerste PRO sinds lange tijd waarbij Apple geen titanium meer toepast in de behuizing.
Blij met mijn 16 Pro, die inmiddels al heel wat valpartijen zonder een zichtbare schade heeft overleefd 🤞
Titanium van 16 pro was echt heel erg veel beter dan de 17 pro.

• Knamix
Ik denk dat dat standaard is met de blauwe en oranje variant (zilver ook wel, maar gok dat je daar een stuk minder op ziet).

Ik zelf heb nu een blauwe in gebruik, maar ik ga toch AppleCare erbij nemen en dat ik het toestel dan zonder hoesje ga gebruiken... Met mijn oude Air (zwart) kreeg ik ook allemaal witte puntjes i.v.m. zandkorrels.

Enige manier om dit goed op te lossen is een gesloten case, maar dat vind ik persoonlijk heel lelijk.

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Het valt mijn vooral op, ook bij mensen om mij heen met een 17 pro dat het gebruikte aluminium echt heel zacht is. Ik heb hier in huis een S26 Ultra en een iPhone 17P en de S26U lijkt een sterkere aluminium behuizing te hebben die beter bestand is tegen schade. Ik hoop dat Apple met de 18 hier wel verbetering in heeft gebracht. Ik vind het visueel echt wel mooi spul maar vind de afwerking echt wel hit or miss qua durability de laatste jaren. Met de MacBook Air heeft men met het huidige design overigene wel een go de neergezet.

• AtFuji
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 15:35
Ik heb zelf een iPhone Pro 17 blauw en kan mij niet herkennen in deze verhalen.

Heb vanaf het begin een My Case doorzichtige hoes erom en af en toe als ik de hoes eraf haal om wat extra schoon te maken kan ik geen krassen of andere eigenaardigheden opmerken.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:58
Knamix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:22:
Ik zelf heb nu een blauwe in gebruik, maar ik ga toch AppleCare erbij nemen en dat ik het toestel dan zonder hoesje ga gebruiken... Met mijn oude Air (zwart) kreeg ik ook allemaal witte puntjes i.v.m. zandkorrels.

Enige manier om dit goed op te lossen is een gesloten case, maar dat vind ik persoonlijk heel lelijk.
Ik heb de 17 pro ook zonder hoesje geprobeerd maar ik vind hem dan toch wat te glad.

• THE_BASE
  • Niet online
Hier een iPhone 17 Pro Silver en heb geen ervaringen zoals hierboven. Het is natuurlijk wel eerder zichtbaar op dit materiaal, maar heb nauwelijks krasjes. Met en zonder case gebruikt.

En ik ben altijd superzuinig, maar het blijft een gebruiksvoorwerp.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:49
AtFuji schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:12:
Ik heb zelf een iPhone Pro 17 blauw en kan mij niet herkennen in deze verhalen.

Heb vanaf het begin een My Case doorzichtige hoes erom en af en toe als ik de hoes eraf haal om wat extra schoon te maken kan ik geen krassen of andere eigenaardigheden opmerken.
Idem. Vrijwel sinds launch in gebruik icm caudabe sheath en screenprotector, niet van nieuw te onderscheiden.

• giantgiantus
Ik heb het natuurlijk over de iPhone zonder hoesjes en plakplaatjes. De 17 pro ziet er na een jaar significant meer gebruikt uit dan een 16 pro en eerdere modellen. Ik denk gewoon slechter materiaal eigenlijk.

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:08

mv1

Heb altijd een iPhone zonder hoesje gebruikt. De titanium behuizingen waren naar mijn idee het best. 17 Pro is van al mijn iPhones het zwaarst beschadigd.

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Ik heb wel vaker de indruk dat er sinds bepaalde personele wisselingen bij Apple bepaalde minimale eisen, QC en het echt polishen van een product er wat minder hoge standaarden zijn ontstaan. Maar ik hoop dat het straks weer wat de andere kant op gaat. Ik bedoel er circuleren ook aardig wat posts ondertussen over loslatende glazen achterkanten van de 17P serie en iOS heeft ook wat optimalisatie nodig, hardware is bloedsnel maar de software blijft trage animaties hebben. Er zijn daarnaast ook zeker wel mooie positieve ontwikkelingen zoals de Square camera sensor. Benieuwd naar komende tijd!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb de 17 pro met het originele Apple siliconen hoesje en een screenprotector. Kan vooralsnog geen beschadigingen op de 17 pro ontdekken als ik hem uit het hoesje haal (ook niet door zand, wat mijn vorige samsung s22 wel heel erg had). De kwaliteit van het dure Apple hoesje vind ik wel bedenkelijk. Zaten na een paar maanden al veel slijtageplekken op van het in/uit de broekzak halen.

Zonder hoesje gebruiken vind ik wel spannend. Ook al ben je er zuinig op, kan toch eens gebeuren dat ie op de grond valt. Had laatst een keer met hardlopen dat ie op de grond viel. Alleen een klein butsje in het hoesje. Zonder hoesje wat dat zeker een beschadiging van de telefoon zelf geweest. En daar doet je Apple Care niks aan.

• iMode
Uit ervaring kan ik zeggen dat die beschadigingen komen bij alle hoesjes behalve bij de clear case.

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

Palomar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:40:

En daar doet je Apple Care niks aan.
Ik snap sowieso niet dat mensen Apple care afsluiten. Als je telefoon stuk gaat door vallen heb je daar vaak een inboedel verzekering voor oid. Ik ga apple niet elke maand extra spekken.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:19
Tweakriez schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:46:
[...]

Ik snap sowieso niet dat mensen Apple care afsluiten. Als je telefoon stuk gaat door vallen heb je daar vaak een inboedel verzekering voor oid. Ik ga apple niet elke maand extra spekken.
Is er al een topic met een discussie over dit onderwerp? Ik kan alleen algemeen topic vinden over Apple Care

• DNN!S
Tweakriez schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:46:
[...]

Als jij even door geeft welke inboedelverzekering na een valpartij direct een nieuwe iPhone met een koerier meegeeft, kunnen een hoop mensen hier AppleCare opzeggen :)

• Tweakriez

Tweakriez

Techzonderruis.nl

DNN!S schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 06:01:
[...]

Als jij even door geeft welke inboedelverzekering na een valpartij direct een nieuwe iPhone met een koerier meegeeft, kunnen een hoop mensen hier AppleCare opzeggen :)
Kost je "slechts" €330,- inclusief de service kosten. Ik vind het vooral een geniale manier om geld binnen te harken van Apple. Als ik kijk hoe vaak ik mijn telefoon kapot heb laten vallen de afgelopen 10 jaar: 0 x

Natuurlijk is dat met een goed hoesje en screen protector er om heen. Ik weet dat er ook mensen zijn die graag hun telefoon zonder hoesje gebruiken, dan kan dit een extra gevoel van zekerheid geven voor hen.

Maar goed de optie is er en als mensen graag dit wel afgedekt hebben en bereid zijn daar dit, naar mijn mening veel te hoge bedrag voor te betalen naar verhouding dan is dat prima uiteraard.

Er zijn ook genoeg mensen die geld betalen voor een extra garantie periode op hun witgoed/bruingoed.

Ik weet nog uit mijn tijd in die branche dat men het liefste zo veel mogelijk van die polissen verkocht, daar zit dikke marge op.

Maar ik keur het niet af, het is voor mensen die blij zijn met deze vorm van gemoedsrust en daar een dergelijk bedrag voor over hebben fijn dat de optie er is. Zelf sla ik over.

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets

Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.