Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:37
Heb nu ook een activatie met een prijs minimaal onder 0. Met een soc van 55% en de hele middag zon, dan denk ik, laat die maar zitten..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
Wolly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Don heeft eerder gezegd dat over de balanceringsdiensten geen 2ct/kWh wordt berekend.

[...]
Maar volgens mij zijn de huidige laadacties geen balanceingsdiensten. Er is immers nog geen aFRR.

• ecn1985
scoobs schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Maak een condition + restart in home assistant (wat de meeste hier vast hebben) waarbij je ie eigen price condition doet: huidig of volgend uur prijs <1ct and huidig soc >70%? Pv power = 0 watt. Vergeet niet nog een condition te maken die de waardes weer terugzet.

Indien je de controle hebt om de productie af te snijden - en dat heb je als je ha hebt - dan is het objectief voordeliger om balans te laten laden dan je PV te gebruiken.
Waarom zou dat voordeliger zijn? Daar komt de EB toch ook nog overheen? Of wat mis ik dan?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
ecn1985 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:55:
Heb nu ook een activatie met een prijs minimaal onder 0. Met een soc van 55% en de hele middag zon, dan denk ik, laat die maar zitten..
Hier zelfs bij een OC van 70%. IK heb bewust nu het laden van de auto onderbroken om het vermogen dat geimporteerd wordt te beperken. De 8kW van de zon gaat dan ook de batterij in en komt er nog maar 4kW uit het net.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Maar volgens mij zijn de huidige laadacties geen balanceingsdiensten. Er is immers nog geen aFRR.
Wat ze nu doen is toch sturen op de passieve onbalans? Waarom zouden we anders twee dagen moeten wachten op de verrekenprijzen?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:21:
En dit jaar verbruiken we allemaal sowieso ca 1MWh meer :) :? :| :'(
Die 1MWh betreft het verbruik van de Deye neem ik aan? De befaamde 100W continu zeg maar?

Maar daarbij zit nog niet het verlies van laden en ontladen toch? Hoe werkt dat eigenlijk met de 2ct die Balans rekent.

Ik laad in een maand 100kWh voor onbalansactivaties. Effectief kan ik daarvan 85kWh voor ontlaadactivaties gebruiken. Don heeft gezegd dat over activaties geen 2ct wordt berekend.

Betaal ik dan alsnog (100-85) x 2ct = 30 cent voor die activaties?

Ben ook wel benieuwd hoe ze de stromen uit elkaar gaan houden. Wordt mijn zonnepaneelstroom die de accu ingaat op dezelfde manier gemeten als de Tennet stroom? En wordt dit ook op hetzelfde punt gemeten, dus niet bijvoorbeeld de Tennet stroom helemaal aan het begin vóór omzetting en mijn zonnepaneelstroom pas na omzetting. Voor mij als gebruiker lijkt dit vooralsnog oncontroleerbaar.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:55

Ersus

Zuid-Limburg

ibak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 02:22:
[...]

Bedankt voor de tip waar in 1 zin qua onderhoud veel ervaring uit blijkt.
Zou je het wat uitgebreider willen toelichten svp?
Bv de tip mbt de contacten, ik heb 67 graden op het hoofdcontact bij 12 kw ontladen.
Is dat ok? Of waar ligt de grens?
Hij zit goed vast, wat kan je dan verbeteren?
Is koperpasta te proberen?[Afbeelding]
Maar de overige onderhouds ervaringen zijn ook erg welkom!
Wat is de grens zou je kunnen interpreteren als: Zodra de temperatuur de grens bereikt van het materiaal waarmee het omgeven is, bijvoorbeeld de isolatie van de kabels (lees de specs van de kabel), of houders waarmee contactpunten zijn bevestigd.

Die 67c is wel erg warm aan het contactpunt bij 15c omgevingstemperatuur. Vast betekent niet dat perse een goed contactvlak. Hier zou ik zeker naar kijken.

Vanmorgen heb ik de eigen installatie bekeken met de Flir nadat deze al enkele uren ca 420A en stijgend verwerkt. Het heetste punt is de ‘Victron Smart Shunt 1000A’ met ca 44c en de opslagruimte zelf is 16c.

Zelf heb ik geen pasta gebruikt maar wel de contacten ontvet vóór aansluiten van de kabels. Een momentsleutel heb ik wel in huis maar niet gebruikt tijdens de eigen installatie.

koperpasta weet ik niet of dat geschikt is voor deze applicatie. Penetrox A-13 als geleide pasta en ook Wago contactpasta zag ik wel eens voorbijkomen.

Je zou kunnen beginnen met afschakelen loshalen en ontvetten en weer aansluiten en goed aandraaien met beleid.

Verder onderhoud heeft ook met bewegende delen te maken zoals de FANS stofvrij houden. En verder geen brandbare materialen dicht bij de installatie zetten. Soms kan een smeulende kabel beperkte schade veroorzaken en door contact met externe materialen wel verplaatst en versterkt worden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:47
ecn1985 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Waarom zou dat voordeliger zijn? Daar komt de EB toch ook nog overheen? Of wat mis ik dan?
Ahja fair enough. Ik gebruik 5MWh/y, en wek 17-18MWh/y op. Ik kan de EB momenteel dus gewoon volledig negeren, ik saldeer toch wel.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:56
Ersus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:15:
[...]

Wat is de grens zou je kunnen interpreteren als: Zodra de temperatuur de grens bereikt van het materiaal waarmee het omgeven is, bijvoorbeeld de isolatie van de kabels (lees de specs van de kabel), of houders waarmee contactpunten zijn bevestigd.

Die 67c is wel erg warm aan het contactpunt bij 15c omgevingstemperatuur. Vast betekent niet dat perse een goed contactvlak. Hier zou ik zeker naar kijken.

Vanmorgen heb ik de eigen installatie bekeken met de Flir nadat deze al enkele uren ca 420A en stijgend verwerkt. Het heetste punt is de ‘Victron Smart Shunt 1000A’ met ca 44c en de opslagruimte zelf is 16c.

Zelf heb ik geen pasta gebruikt maar wel de contacten ontvet vóór aansluiten van de kabels. Een momentsleutel heb ik wel in huis maar niet gebruikt tijdens de eigen installatie.

koperpasta weet ik niet of dat geschikt is voor deze applicatie. Penetrox A-13 als geleide pasta en ook Wago contactpasta zag ik wel eens voorbijkomen.

Je zou kunnen beginnen met afschakelen loshalen en ontvetten en weer aansluiten en goed aandraaien met beleid.

Verder onderhoud heeft ook met bewegende delen te maken zoals de FANS stofvrij houden. En verder geen brandbare materialen dicht bij de installatie zetten. Soms kan een smeulende kabel beperkte schade veroorzaken en door contact met externe materialen wel verplaatst en versterkt worden.
Je zal vast wel een andere kabeldikte gebruiken bij dergelijke stromen?
We zitten bij BE systemen op 50mm2

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb wel home assistant, maar mijn oude Enphase omvormers ondersteunen geen afschakelen. Op wat voor manier zou ik dit toch kunnen bewerkstelligen?

Ik kwam een Shelley pro 3 tegen waarmee ik de hele 3 fase groep zou kunnen uitzetten, zijn er nog andere mogelijkheden? Bij voorkeur zo goedkoop mogelijk ;)

Van klussen krijg je grijze haren

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:55

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Je zal vast wel een andere kabeldikte gebruiken bij dergelijke stromen?
We zitten bij BE systemen op 50mm2
250A en 50mm2 is wel wat krap.
Maar ook dan moet de temperatuur aan de contactpunten niet extreem hoger zijn dan de kabels zelf.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat observaties hier sinds installatie vorige week:

Installatie ging vlot (9 uur aankomst, 16u klaar), netjes gewerkt, genoeg uitleg en meedenken.
Mijn extra's: verplaatsen van WP naar een fase verderop (van fase 1 en 2, naar fase 2 en 3), offgrid, HomeWizard-3fase meter op de LOAD kant. Werd zondermeer gedaan. Boren van gaten ging vlot, oude gasleiding werd hergebruikt in meterkast. Gat naar garage van warmtepomp kon niet hergebruikt worden, en daar werd vlot een nieuw gat gemaakt.

Systeem draait meteen mee. EMS en batterijen moesten geupdate worden, dat duurde even. Mede omdat wat UTP kabels niet helemaal lekker leken te werken. Uiteindelijk is de Solarman Loggerstick nog niet voorzien van goede UTP vanuit balans. Aan installatieteam laten weten.

PoE switch hangt in meterkast. Verder zijn in de meterkast minimale zaken toegevoegd: 1 Hager kast met de automaat voor GRID --> kast in garage en 1 Hagerkast voor de LOAD --> HUIS waarin mijn HomeWizard meter is beland.

Extra kast in garage met de bekende zaken die nodig zijn voor Modbusmeter, Offgrid en de automaten.

De Deye maakt helaas wel meer lawaai dan vooraf ingeschat. En in de zomer zal ik de deuren van de garage dicht moeten houden om op het terras er geen last van te hebben. a) hoge piep (continue), b) ventilator geluid bij normale belasting, c) harde ventilator geluid bij volle belasting. b is langer en minder hard dan c). C is op dit moment hoorbaar op de Oprit/Voordeur (door roldeur heen) en heel licht ook op de verdieping in huis (slaapkamer en kantoor). Ik ga nog eens nazoeken of de type ventilatoren in de Deye zijn te vervangen door stillere. Of dat ik een omkasting maak in de garage.

Digitaal aansluiten op alles van HomeAssistant en EVCC ging vlot daarna.
Solarman was een eitje. Behalve dan dat hij ook meteen naar de Cloud rapporteert (is dat uit te zetten? met modbus lukt dat niet).
Waardes in Solarman die relevant zijn, is wel wat op aan te merken. Batterij percentage hapert verschrikkelijk. De battery LOSS, zowel Power als Energy zijn niet direct te gebruiken. De Power moet gefilterd worden (zie PaQ post daarover) ivm pieken. De Total Loss Energy en Today Loss Energy doen helemaal niks en zijn onbruikbaar. Daarom de gefilterde Power helper aangemaakt in HomeAssistant en daarover een integral (riemann sum left) en daarover een Nutsmeter gemaakt. Kan ik tenminste goed zien wat de verliezen zijn.

Gerapporteerde verliezen (via dus die power) zijn minimaal 25% te laag. Als ik de sommetjes zelf maak, zijn de verliezen hoger.. Gevolg is dat de default Energy dashboards van HomeAssistant ook onbruikbaar worden voor je eigen huisverbruik als je die baseert op de P1 + Solar + Batterij waardes.

Door de aparte HomeWizard meter op de Load, kan ik precies zien wat mijn import en export op de LOAD is, en ook de productie van mijn PV. Daarmee kan ik helderder bepalen wat mijn echte huisverbruik is. Daarmee kan ik straks dus ook beter een rapportage maken over efficiency afgezet tegen P1 import/export en Batterij charge/discharge in relatie tot huisverbruik.
Het lijkt erop dat de SolarEdge PV AC --> minus direct huisverbruik --> export to Load --> Battery Charge het meest inefficient is, en dat de verliezen daarvan niet goed worden meegenomen in de Power Loss.

EVCC aansluiting en ook de bijbehorende Peblar laadpaal ging ook helemaal goed. Omdat ik EVCC al aan de SolarEdge Inline had hangen, bleef die mooi doorwerken met PV-laden (dus laden op de overschotten die anders op de "export to Load" zouden komen). Door de extra HomeWizard-3fase meter kon ik ook de Peblar herconfigureren (die stond op p1 meter). Daardoor kan de Peblar zelfstandig ook PV laden en loadbalancen.

EVCC doet het t best als ie ook voorspelde tarieven kent. Maar onbalans is natuurlijk niet te voorspellen en alleen een actuele prijs is beschikbaar. Maar er is wel een (zwakke) relatie met de Onbalans en de Epex. Dus ik heb EVCC voorzien van Epex tarieven en ingesteld dat hij mag SolarLaden en naar FAST laden mag gaan als Epex tarief <3cent is. Dat zal echt wel een keer misgaan, maar tot nog toe (dit weekend) pakte dat zowel overdag als snachts goed uit. Je zag ook dat de Balans EMS diezelfde momenten aanpakte om te activeren op onbalans tarief en ging laden. Tot nog toe dus veel momenten gehad dat er 16kW door de P1 het huis in stroomde.

Tenslotte nog de visualisaties regelen. Dat is me ondertussen gelukt, maar de grafiek heeft nog wat werk nodig om wat sprekender te worden. Maar voor 2x een half uurtje werk met kinderen op de achtergrond, niet ontevreden. De Sankey heeft me 3x 1 kwartier gekost, met de puzzel die daarbij hoorde. Die had ik al eerder gepost.

De energie flows heb ik uitgesplitst in 2 blokken met de Energy Flow Plus card, zodat ik helderder heb waar de waardes op slaan. Als ik het in 1 visualisatie maakte, gingen de berekeningen mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgqo4DHrKnjEPj571UWLL-yvypA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ld5JXgIpLP7HLGnlgt8Uei08.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raXe-DUSHc0QdRBRtoNmSlvQLkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPrJQnkKC7D4kuo09ZpAHAU4.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Ersus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:26:
[...]

250A en 50mm2 is wel wat krap.
Maar ook dan moet de temperatuur aan de contactpunten niet extreem hoger zijn dan de kabels zelf.
70 was net mooier geweest ja. Althans de hoofd aanvoerkabels.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:35
Kabels hier gevoeld. Van batterij naar omvormer en de shit daaromheen lichtjes handwarm bij een aantal malen volledige belasting, AC naar meterkast 15 meter koud.

• Nick_v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:58
Get!em schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:46:
Wat observaties hier sinds installatie vorige week:

Installatie ging vlot (9 uur aankomst, 16u klaar), netjes gewerkt, genoeg uitleg en meedenken.
Mijn extra's: verplaatsen van WP naar een fase verderop (van fase 1 en 2, naar fase 2 en 3), offgrid, HomeWizard-3fase meter op de LOAD kant. Werd zondermeer gedaan. Boren van gaten ging vlot, oude gasleiding werd hergebruikt in meterkast. Gat naar garage van warmtepomp kon niet hergebruikt worden, en daar werd vlot een nieuw gat gemaakt.

Systeem draait meteen mee. EMS en batterijen moesten geupdate worden, dat duurde even. Mede omdat wat UTP kabels niet helemaal lekker leken te werken. Uiteindelijk is de Solarman Loggerstick nog niet voorzien van goede UTP vanuit balans. Aan installatieteam laten weten.

PoE switch hangt in meterkast. Verder zijn in de meterkast minimale zaken toegevoegd: 1 Hager kast met de automaat voor GRID --> kast in garage en 1 Hagerkast voor de LOAD --> HUIS waarin mijn HomeWizard meter is beland.

Extra kast in garage met de bekende zaken die nodig zijn voor Modbusmeter, Offgrid en de automaten.

De Deye maakt helaas wel meer lawaai dan vooraf ingeschat. En in de zomer zal ik de deuren van de garage dicht moeten houden om op het terras er geen last van te hebben. a) hoge piep (continue), b) ventilator geluid bij normale belasting, c) harde ventilator geluid bij volle belasting. b is langer en minder hard dan c). C is op dit moment hoorbaar op de Oprit/Voordeur (door roldeur heen) en heel licht ook op de verdieping in huis (slaapkamer en kantoor). Ik ga nog eens nazoeken of de type ventilatoren in de Deye zijn te vervangen door stillere. Of dat ik een omkasting maak in de garage.

Digitaal aansluiten op alles van HomeAssistant en EVCC ging vlot daarna.
Solarman was een eitje. Behalve dan dat hij ook meteen naar de Cloud rapporteert (is dat uit te zetten? met modbus lukt dat niet).
Waardes in Solarman die relevant zijn, is wel wat op aan te merken. Batterij percentage hapert verschrikkelijk. De battery LOSS, zowel Power als Energy zijn niet direct te gebruiken. De Power moet gefilterd worden (zie PaQ post daarover) ivm pieken. De Total Loss Energy en Today Loss Energy doen helemaal niks en zijn onbruikbaar. Daarom de gefilterde Power helper aangemaakt in HomeAssistant en daarover een integral (riemann sum left) en daarover een Nutsmeter gemaakt. Kan ik tenminste goed zien wat de verliezen zijn.

Gerapporteerde verliezen (via dus die power) zijn minimaal 25% te laag. Als ik de sommetjes zelf maak, zijn de verliezen hoger.. Gevolg is dat de default Energy dashboards van HomeAssistant ook onbruikbaar worden voor je eigen huisverbruik als je die baseert op de P1 + Solar + Batterij waardes.

Door de aparte HomeWizard meter op de Load, kan ik precies zien wat mijn import en export op de LOAD is, en ook de productie van mijn PV. Daarmee kan ik helderder bepalen wat mijn echte huisverbruik is. Daarmee kan ik straks dus ook beter een rapportage maken over efficiency afgezet tegen P1 import/export en Batterij charge/discharge in relatie tot huisverbruik.
Het lijkt erop dat de SolarEdge PV AC --> minus direct huisverbruik --> export to Load --> Battery Charge het meest inefficient is, en dat de verliezen daarvan niet goed worden meegenomen in de Power Loss.

EVCC aansluiting en ook de bijbehorende Peblar laadpaal ging ook helemaal goed. Omdat ik EVCC al aan de SolarEdge Inline had hangen, bleef die mooi doorwerken met PV-laden (dus laden op de overschotten die anders op de "export to Load" zouden komen). Door de extra HomeWizard-3fase meter kon ik ook de Peblar herconfigureren (die stond op p1 meter). Daardoor kan de Peblar zelfstandig ook PV laden en loadbalancen.

EVCC doet het t best als ie ook voorspelde tarieven kent. Maar onbalans is natuurlijk niet te voorspellen en alleen een actuele prijs is beschikbaar. Maar er is wel een (zwakke) relatie met de Onbalans en de Epex. Dus ik heb EVCC voorzien van Epex tarieven en ingesteld dat hij mag SolarLaden en naar FAST laden mag gaan als Epex tarief <3cent is. Dat zal echt wel een keer misgaan, maar tot nog toe (dit weekend) pakte dat zowel overdag als snachts goed uit. Je zag ook dat de Balans EMS diezelfde momenten aanpakte om te activeren op onbalans tarief en ging laden. Tot nog toe dus veel momenten gehad dat er 16kW door de P1 het huis in stroomde.

Tenslotte nog de visualisaties regelen. Dat is me ondertussen gelukt, maar de grafiek heeft nog wat werk nodig om wat sprekender te worden. Maar voor 2x een half uurtje werk met kinderen op de achtergrond, niet ontevreden. De Sankey heeft me 3x 1 kwartier gekost, met de puzzel die daarbij hoorde. Die had ik al eerder gepost.

De energie flows heb ik uitgesplitst in 2 blokken met de Energy Flow Plus card, zodat ik helderder heb waar de waardes op slaan. Als ik het in 1 visualisatie maakte, gingen de berekeningen mis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je een foto willen plaatsen hoe de Homewizard 3fase meter is aangesloten? Wil dat hier ook gaan doen namelijk.

• paQ
Nick_v schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:05:
[...]

Zou je een foto willen plaatsen hoe de Homewizard 3fase meter is aangesloten? Wil dat hier ook gaan doen namelijk.
:? Gewoon aan of de GRID (bij geen off grid) of aan de load (bij off grid)
De teller meet twee richtingen op. Daar valt weinig foto van te maken toch?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nick_v schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:05:
[...]

Eh, ja. Foto zegt niet zoveel met alle afdekplaatjes erop.

Bij mij is het bij Offgrid dus alles over de Load.

Dus het is GRID --> Balans/Deye --> Load --> HomeWizard3fase --> hoofdautomaat huis --> alle groepenkasten huis (incl SolarEdge PV).

En in Bypass gaat het dus GRID --> Bypass --> HomeWizard3fase.

Door het wat lompe formaat is hij in een aparte kast gestop in zijn 1tje.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 13:17 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:08
paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:14:
[...]

:? Gewoon aan of de GRID (bij geen off grid) of aan de load (bij off grid)
De teller meet twee richtingen op. Daar valt weinig foto van te maken toch?
Voor of na de meter van BE zelf?

Ik zie evidente verschillen tusen beide meters die groter zijn dan de standaard afwijking; ik moet dit nog navragen bij de monteur als hij hier weer komt.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• paQ
blue eyes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Voor of na de meter van BE zelf?

Ik zie evidente verschillen tusen beide meters die groter zijn dan de standaard afwijking; ik moet dit nog navragen bij de monteur als hij hier weer komt.
Als je de exacte (van die meter dan :+ ) in en uit wil weten dan tussen MID en Deye.

Maar het zou me verbazen als de Eastron BE en eastron HW precies dezelfde waarde laten zien. (Zou wel moeten natuurlijk)

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:29
boekhour schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:55:
Kabels hier gevoeld. Van batterij naar omvormer en de shit daaromheen lichtjes handwarm bij een aantal malen volledige belasting, AC naar meterkast 15 meter koud.
Wanneer heb je gevoeld? Ook specifiek direct bij de aansluiting op de accu gevoeld? Daar merken mensen hier dat ie warmer wordt tijdens een activatie.

• blue eyes
paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Als je de exacte (van die meter dan :+ ) in en uit wil weten dan tussen MID en Deye.

Maar het zou me verbazen als de Eastron BE en eastron HW precies dezelfde waarde laten zien. (Zou wel moeten natuurlijk)
Zie de eerdere foto, zal 'm nog een keer uploaden, of een nieuwe ;)

• paQ
blue eyes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Zie de eerdere foto, zal 'm nog een keer uploaden, of een nieuwe ;)
1kWh verschil?

• blue eyes
Paar honderd watt

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik zit vol... Hier inmiddels de auto aan het laden, SoC varieert tussen 90-95%. Activatie om te verkopen gehad voor een prijs van 5 cent bij een SoC van 94%... Straks hopelijk nog een activatie om te verkopen, kan ik kijken wat de max export is.

Helaas.... hij gaat maar naar -12000 watt terugleveren, en neemt niet het extra vermogen wat de SolarEdge kan leveren mee... er is nog genoeg ruimte vanuit de batterij is om meer te leveren....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7WJ5y2YHvv7zRgG1D2FYDBQdKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50iNvOEM0kTfOsyMLsLorS7g.png?f=fotoalbum_large
Settings van Deye

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KKWzfLcepM4CNksIn0N0ROzZ30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7NHRuDV0Tdf6cD1IjJMchdlx.png?f=user_large

Iemand een idee of dit zelf aan te passen is? Oftewel dat de Deye maximaal gaat terugleveren?

[ Voor 73% gewijzigd door jeeedeee op 02-03-2026 14:46 ]

• paQ
watt? of watt uur?

• blue eyes
Vermogen, dus watt. Ik heb nooit gekeken, gemeten hoeveel dit totaal is.

[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 02-03-2026 14:42 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Hier een verschil van 5-12W tussen de DSMR-P1 (HW-P1) en de direct daar achter hangende Eastron BE (Obv Deye Grid Power) (5 meter kabel ertussen). En bij snelle veranderingen in verbruik kan dat oplopen tot 150W. Maar dat kan ook update frequentie zijn (10s voor DSMR).
Bij activaties export a 12kW of import a 12kW loopt dit verschil op tot 500-800W gedurende de hele activatie.

En een verschil van 10-150W tussen de waarden zoals gemeld door de Deye Load Consumption en de HomeWizard-3fase meter daar direct (5 meter kabel) achter.

De deye uitlezen levert op de diverse power sensoren echter enorm veel spikes op in de data. Redelijk onhandig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPylZSZA87u9yROvb6w1daZ53eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOIZIbOGSkI6lml1ovwbHJSC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmPbrztrSQNUTTpt2OPp8gGw3HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esJO5U4iIIWj9tAnGFObJUOq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 16:00 ]

• paQ
Ik bedoelde meer tussen de Eastron MID en de HW Eastron MID.

Maar hoe ziet GRID power vs P1 er uit bij hogere vermogens?

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 02-03-2026 16:19 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:14:
Ik bedoelde meer tussen de Eastron MID en de HW Eastron MID.

Maar hoe ziet GRID power vs P1 er uit bij hogere vermogens?
Die is heel netjes bij import. Bij export wordt het wat hoger. Jammer van de spikes voor het beeld, maar je leest er wel doorheen. En de zijkanten van de activaties zie je het timing verschil tussen DMSR en de modbus van de Deye GRID / Eastron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1ZkgCBS-pAyzNfVN-HPZhHniqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nnbrFT9jjjsGrJkFgFIX5Vi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoL20_vlqcfIYatn_IXFbmYoi1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyLfKTneAGPPVE3lSZaWGfTG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 16:27 ]

• paQ
OK de afwijking zit dus puur aan de LOAD zijde?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:29:
OK de afwijking zit dus puur aan de LOAD zijde?
De grootste verschillen zie je tussen Load Power en de corresponderende HomeWizard3fase meter Power. Waartussen dus de 10mm2 kabel loopt a 5meter.

En uiteraard het grote verschil tussen Battery Power en de corresponderende actie richting GRID Power of Load Power. Dat is de daadwerkelijke Loss Power die door Deye wordt gerapporteerd.

• paQ
Get!em schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:36:
[...]

De grootste verschillen zie je tussen Load Power en de corresponderende HomeWizard3fase meter Power. Waartussen dus de 10mm2 kabel loopt a 5meter.

En uiteraard het grote verschil tussen Battery Power en de corresponderende actie richting GRID Power of Load Power. Dat is de daadwerkelijke Loss Power die door Deye wordt gerapporteerd.
Apart

Ik zie dergelijke afwijking helemaal niet. Althans niet op de P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnnnY2uUAEkUGeK8u7U9Puxoegg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05WimjxszXQ3WNcVfYuwkmZb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUDtzNwFRnH6OaqBDF4X3Kd44QE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NEwCsHtFd6QaGcOC19Y8hT5.png?f=fotoalbum_large

Sterker nog: ze liggen akelig dicht bijeen. Laat staan 100W (!)
Traject is ca 3m 6mm2 naar Deye toe, en 4m 10mm2 van Load naar groepenkast terug.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dus kort samengevat de verschillen per stap bij offgrid:

GRID P1 --> 5-10W --> Eastron BE /GRID Power --> 80-150W (neutraal gebruik) / 500-900W (activatie) (Deye) --> Charge Battery Power.
Discharge battery Power --> 80-150W --> Deye Load consumption --> 10-150W --> HW3fase --> Huis (met oa EV charging)

En dan nog

Discharge battery --> 500-900W (activatie export) --> DeyeGrid Power --> 20-80W --> P1 GRID

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 16:45 ]

• blue eyes
Ik ga kijken of ik dit kan reproduceren ...

Welke sensoren gebruik jij van de Deye, via Solarman neem ik aan?

14 cent - dumpen die hap , nu 18 cent, helaas korte activaties,

Iets met schaal :D lol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl9Gj0xxAJGxHrNCVh-wMnpEPf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fyjPaf8qgMUdhuKFbL47ibD0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door blue eyes op 02-03-2026 17:40 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:10:
Ik ga kijken of ik dit kan reproduceren ...

Welke sensoren gebruik jij van de Deye, via Solarman neem ik aan?

14 cent - dumpen die hap , nu 18 cent, helaas korte activaties,

Iets met schaal :D lol

[Afbeelding]
Voor de Deye gebruik ik alles van Solarman.

Bij de Offgrid zit je natuurlijk dat het strikt gescheiden is dus:

Deye inverter GRID power = alles tussen je p1 meter en je deye = MID meter BE

Deye inverter LOAD Consumption power = alles tussen je Deye en je Huis

Deye inverter Battery power is alles tussen je batterij en de deye.

Als je Offgrid niet hebt, weet ik niet wat je LOAD aangeeft, maar volgens mij is die dan altijd nul omdat je huisverbruik dan op de GRID uitgang van de Deye zit. Ik weet dan niet hoe je onderscheid maakt tussen huisverbruik en je GRID power en je huis power. Volgens mij kan dat dan niet.

En helaas jammer van al die spikes. Misschien binnenkort maar een filtered variant van elke maken. Maar blij te zien dat jij ze ook hebt en dat ik niet een uitzondering erin ben.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 17:46 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lekker, tarief kortstondig €1,10 (incl eb en btw) Terugleveren!

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 18:25 ]

• blue eyes
Toen zat ik net in de 7 minuten pauze :D

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:37:
Hier de helft erin.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5PD6eY4TKLatk4Ou0Gf4bxQIfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRWm2rEhKaMB0omUYuOX0t4s.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Nu nog even nalezen - ik weet het, eventjes terug in het topic al benoemd, maar niet opgelet....

Maximaal 12kW teruglevering, even teruglezen hoe en wat.

• zunrob
Met al deze ontlaad acties loopt de temperatuur van de accu snel op, nu 28 graden.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

zunrob schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:59:
Met al deze ontlaad acties loopt de temperatuur van de accu snel op, nu 28 graden.
Ja, vandaag wel een top aan export activaties. Begint een warm hok te worden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5FdEYKrHSP9nnhZB3WzQ8sO2zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4GV76XhMNYp5ADcThGHTgpn.png?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Nu online
blue eyes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:52:
Nu nog even nalezen - ik weet het, eventjes terug in het topic al benoemd, maar niet opgelet....

Maximaal 12kW teruglevering, even teruglezen hoe en wat.
Ik heb BE vandaag gemaild om te kijken of er meer teruggeleverd kan worden. Ik laat het weten als ik terugkoppeling heb. Hoop dat het wel kan want volgens Chat GPT kon het alleen als je de export controle uitzet. Dit plaatje en uitleg heb ik erbij gedaan…
Beste Don, Balans energie,

In navolging van de onderstaande verbeteringen voor import, heb ik vandaag geconstateerd dat er ook op de export een limiet van 12 kW zit. Zie de grafiek hier beneden. Wat er gebeurd is het volgende:

- Er is een verkoopactivatie vanuit het EMS
- Overige niet Deye zonnepanelen leveren vermogen
- Deye beperkt de grid output naar 12 kW
- Daarom wordt uit de batterij maar 4505 watt ontladen

Het zou beter zijn, om indien er een verkoopactivatie is, ook de limiet van het GRID tot de max 17 kW te benutten. Dan kan er meer stroom worden verkocht in de toch al beperkte momenten dat de stroom prijs positief is overdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcMcZTW36-VDgDhr2CAzdCai0-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcTngLafnBPlngXByWy9UcZI.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:37:
Maakt niet uit, verrekenprijzen worden per kwartier vastgelegd. Je hebt ook kans dat het betalen wordt :X

• zunrob
dof schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:11:
[...]

Ja, vandaag wel een top aan export activaties. Begint een warm hok te worden :+

[Afbeelding]
Hoe warm worden jullie accu's nu?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien kan ik een kabel voor een rits 1-wire sensors erbij leggen, ik ga niets steeds naar de schuur :)

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-03-2026 19:51 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• blue eyes
zunrob schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:25:
[...]

5 Graden gestegen tov deze ochtend, van 20 naar 25 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP_3RFSdSIvDR9H6RCyjfpMQ5nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2ht5s6JR6xMOBVCFi4QruEg.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Volgens de Deye rapportage beperkt opgelopen.

Maar weet niet hoenikndenmoey vertrouwen. SOH is vandaag al van 100% naar 99% gesprongen. :X Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4NmpuuOt23YYqQqTYxaK5vECcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNRQZAPICQoNv1kumzj7auNw.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Maakt niet uit, verrekenprijzen worden per kwartier vastgelegd. Je hebt ook kans dat het betalen wordt :X
Ja, lastige van onbalans. Dat achteraf gezeik. Mocht de minuutprijs conform tennet gehanteerd worden, zit het dagtotaal tot nu toe op €-1,37 hier, incl belastingen /btw en verbruik

• zunrob
Dank @blue eyes en @Get!em! Jullie hebben allebei 5 modules?

Ik heb er 4, en bij mij ziet het zo uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYQCd64ZNNcZoROkjumUPVspbzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AFFxu0mj02o4S7BRlFmb3UIs.png?f=fotoalbum_large

Staat bij mij in een tuinhuisje. Waar hebben jullie ze staan?

Ik zou verwachten dat als je meer modules hebt de totale batterij minder warm wordt, omdat er door de cellen minder stroom loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 02-03-2026 20:04 ]

• dof
  • Nu online

dof

[...]

Bij die activaties zien de Solarman plaatjes er zo uit ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elZzzqawH0AgHlbielWJZWtdpUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykwDqDBdXdUX8JoGaN2KB2vA.png?f=fotoalbum_large

Dus de Deye op 48-55 C en Accu rond 27,5 C.

Maar met warmtecamera zie ik wel duidelijk verschil tussen bovenste accu en daaronder. Hoewel het voelbaar weinig verschil geeft. Maar goed, dit verwacht ik ook op basis van de verschillen in laad en ontlaadstroom.
(ook nog niet diagonaal aangesloten, wacht nog op langere kabel).

• zunrob
dof schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:03:
[...]

Bij die activaties zien de Solarman plaatjes er zo uit ...

[Afbeelding]

Dus de Deye op 48-55 C en Accu rond 27,5 C.

Maar met warmtecamera zie ik wel duidelijk verschil tussen bovenste accu en daaronder. Hoewel het voelbaar weinig verschil geeft. Maar goed, dit verwacht ik ook op basis van de verschillen in laad en ontlaadstroom.
(ook nog niet diagonaal aangesloten, wacht nog op langere kabel).
Je kunt middels het display op elke module de temperaturen van die betreffende module zien. :)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De plaatjes uit de Solarman integratie is een gemiddelde volgens mij. Ik heb 3 modules. Onderste is 18 graden ongeveer, bovenste 28 graden ongeveer

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• dof
  • Nu online

dof

zunrob schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:05:
[...]

Je kunt middels het display op elke module de temperaturen van die betreffende module zien. :)
Ja dat klopt, alleen die heb ik niet in HA, dus dan ook geen statje.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:21
Wolly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Kun je toelichten hoe dat zit? Ik was in de veronderstelling dat Balans altijd op de 2e helft van een kwartier reageert omdat er dan geen omslag meer plaats kan vinden. Pas in het volgende blok weer.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• wolffman
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

wolffman

....

Tsuranim schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:22:
Afgelopen week alhier batterij , inclusief off-grid geïnstalleerd.
Off-grid blijft de Growatt MOD doorleveren. Dus wat dat betreft geen reden om perse de zonnepanelen over te zetten op de Deye. Dit vooral ter info voor mensen die zich afvroegen of de Growatt op deze manier compatibel was

Nu het hele btw verhaal opstarten.
Is het zetten van de zonnepanelen op de Deye niet vooral om te voorkomen dat je teruglevert bij negatieve energieprijzen?

Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.

• paQ
En je een conversieslag wegneemt.

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28

Tsuranim

There is only one

paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:54:
En je een conversieslag wegneemt.
Voordeel zou inderdaad zijn: 1- minder conversieverliezen 2- (in theorie) betere afstemming zonne opbrengst met BE model 3- 1 apparaat minder in huis.

Nadeel voor mij: Een complex verloop voor DC kabels. Vooralsnog de dealbreaker.

• jeeedeee
  • Nu online
Nette teruglevering gehad vanavond, mooi ruimte voor opwek morgen! Inmiddels ook de SolarEdge via modbus in de aansturing opgenomen om te stoppen bij negatieve prijzen en een SoC van 95%. Ben benieuwd morgen of dat gaat werken, want de auto is weg, dus volle bak naar de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/678pSoDv5cs7sTrt6G1QgY3V3-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HEVHGRk7zoy2GG5Z5GIQwGSu.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Kun je toelichten hoe dat zit? Ik was in de veronderstelling dat Balans altijd op de 2e helft van een kwartier reageert omdat er dan geen omslag meer plaats kan vinden. Pas in het volgende blok weer.
De regeltoestand wordt pas achteraf vastgesteld, dat weet je niet in de 2e helft van een kwartier.
Kijk maar eens in je resultaten op kwartiernivo. Dikke kans dat een negatief bedrag bij een kwartier waar flink werd geexporteerd (dus > 1kWh) er regeltoestand 2 was.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 02-03-2026 22:15 ]

• paQ
Ik wil hier een Radar uitleg filmpje bij aub.

• zunrob
jeeedeee schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:07:
Nette teruglevering gehad vanavond, mooi ruimte voor opwek morgen! Inmiddels ook de SolarEdge via modbus in de aansturing opgenomen om te stoppen bij negatieve prijzen en een SoC van 95%. Ben benieuwd morgen of dat gaat werken, want de auto is weg, dus volle bak naar de accu.

[Afbeelding]
Ik heb vandaag de 95 procent niet gehaald, er werd steeds verkocht vanaf 85 procent. Toeval of aangepaste limiet?

• paQ
toeval

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik heb vorige week in HA de Tennet imbalance price API geactiveerd: Releases · aritmeester/tennet_balance

Zou me erg leuk lijken om deze data te gebruiken om te simuleren wat aFFR zou doen als dit al live zou zijn op basis van de beschikbare gegevens in HA.
Ik krijg hier echter wel de opregel en afregel prijzen te zien, maar die lijken gelijk aan de reguliere onbalansprijzen zoals we bijv. op onbalansmarkt en tennergy zien.

Iemand hier al wel eens een poging gedaan om op basis van de tennet api dit beter te begrijpen?
Ik krijg helaas nog niet goed scherp wat nu precies het bedrag is dat de BSP betaald krijgt voor geactiveerd vermogen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:04

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:18:
Enigzins behulpzaam, al dan niet in video-vorm, @Sportmind found it first ;)
Hoe wordt de prijs op de onbalansmarkt precies bepaald?

• Sportmind
paQ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:18:
Ja graag! Met zo'n info gram erbij en de stem van Antoinette Hertsenberg d:)b

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
Wolly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:09:
[...]

De regeltoestand wordt pas achteraf vastgesteld, dat weet je niet in de 2e helft van een kwartier.
Kijk maar eens in je resultaten op kwartiernivo. Dikke kans dat een negatief bedrag bij een kwartier waar flink werd geexporteerd (dus > 1kWh) er regeltoestand 2 was.
Dank voor je toelichting, en waarom is iedereen dan enthousiast over welk prijsniveau van terugleveren dan ook? Een blok van 800 of 1000 per MWh invoeden, wiehoooo!!! Realteit: maakt toch niet uit want het kan compleet anders uitpakken? Of gaat het om een kans dat het wat meer kan opleveren omdat je op een hoog prijsniveau zit?

• zunrob
Het zit me toch niet echt lekker dat sommigen hier tijdens activaties behoorlijk hoge temperaturen meten bij de aansluitpunten van de DC kabels. Danwel bij de DC schakelaar, danwel bij de aansluiting op de batterij zelf. Voor wie er zin in heeft: zouden jullie een dezer dagen tijdens activaties eens willen voelen of bij jullie de aansluitingen ook een stuk warmer worden dan de rest van de kabel?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
zunrob schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 01:44:
Het zit me toch niet echt lekker dat sommigen hier tijdens activaties behoorlijk hoge temperaturen meten bij de aansluitpunten van de DC kabels. Danwel bij de DC schakelaar, danwel bij de aansluiting op de batterij zelf. Voor wie er zin in heeft: zouden jullie een dezer dagen tijdens activaties eens willen voelen of bij jullie de aansluitingen ook een stuk warmer worden dan de rest van de kabel?
Voelen aan de aansluitingen? Is dat wel een goed idee?

Meten zou ik wel willen maar ik heb geen warmtebeeldcamera. Iemand tips daarvoor toevallig?

• zunrob
Tieske88 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:42:
[...]

Voelen aan de aansluitingen? Is dat wel een goed idee?

Meten zou ik wel willen maar ik heb geen warmtebeeldcamera. Iemand tips daarvoor toevallig?
Het systeem zit rond de 50V, dus zelfs de pool zou je kunnen aanraken, als je maar niet de plus en min pool tegelijkertijd aanraakt.
Maar ik bedoelde inderdaad de kabel (de mantel dus) vlakbij de aansluiting! Je merkt (ik iig) duidelijk dat ie daar heter is dan bijvoorbeeld in het midden van de kabel. Zie ook voorbeelden eerder in het topic. Bij aansluiting op de accu of bijv. bij de DC schakelaar.

• ecn1985
zunrob schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 01:44:
Ik heb een warmtebeeld camera als ik in de buurt bent tijdens een activatie zal ik eens meten. Meet je alle modules? Denk dat ik moeilijk bij de onderste kom?

• Wolly
  • Niet online
Het systeem lijkt een beetje in de war, vannacht om 02:07 kopen voor 5-6ct om het voor 6ct weer om 02:22 te verkopen.

• ecn1985
Weinig laadmomenten vannacht / relatief hoge prijzen, start met een zo goed als lege battery de dag, laat die zon maar schijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeCIgYi8D3aCea9dPOrGyEaeK5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M5hIyseY2nXYYlyuLNO3vzD2.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
Wolly schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:00:
Het systeem lijkt een beetje in de war, vannacht om 02:07 kopen voor 5-6ct om het voor 6ct weer om 02:22 te verkopen.
Ja dat zie ik hier ook terug.

• zunrob
ecn1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:55:
[...]

Ik heb een warmtebeeld camera als ik in de buurt bent tijdens een activatie zal ik eens meten. Meet je alle modules? Denk dat ik moeilijk bij de onderste kom?
Het gaat me vooral om aansluitingen van de DC kabels.
- Aansluiting van DC kabel op de DC switch
- Aansluiting van dezelfde DC kabel op de accu (dus niet de intralinks)

Idem voor stukje kabel tussen DC schakelaar en Deye.

Dus nee, alleen bij de aangesloten module.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 03-03-2026 08:04 ]

• Boswachter
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:42
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje vol interesse mee en heb al veel geleerd van al jullie gesprekken! Ga zo door!

Ik heb gisteren ook even gevoeld aan de kabels en polen van de accu. De polen/aansluitingen zijn te warm om vast te houden (dus meer dan 40 graden) en alle kabels worden zo warm dat deze wel heel soepel worden, bijna zacht. ben wel heel benieuwd naar een meting ik heb zelf geen infrarood temperatuurmeter.

De accu staat nu bijna 2,5 maand bij ons het valt mij vooral op dat we ongeveer 200 kWh per maand extra zijn gaan verbruiken. Financieel valt het mij nog niet mee, maar ga er nog vanuit dat dat beter gaat worden.

Groet,

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Boswachter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:32:
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje vol interesse mee en heb al veel geleerd van al jullie gesprekken! Ga zo door!

Ik heb gisteren ook even gevoeld aan de kabels en polen van de accu. De polen/aansluitingen zijn te warm om vast te houden (dus meer dan 40 graden) en alle kabels worden zo warm dat deze wel heel soepel worden, bijna zacht. ben wel heel benieuwd naar een meting ik heb zelf geen infrarood temperatuurmeter.

De accu staat nu bijna 2,5 maand bij ons het valt mij vooral op dat we ongeveer 200 kWh per maand extra zijn gaan verbruiken. Financieel valt het mij nog niet mee, maar ga er nog vanuit dat dat beter gaat worden.

Groet,
Die 200kWh per maand is voor mij de reden om dat exacter te meten met de Homewizard aan de load. (Hoofdreden 2 is de EV charger die daardoor netjes kan solarladen).

De 2 dagen van deze maand is het bij mij al 15kWh (zoals gerapporteerd door Deye/solarman) op een echt huis verbruik van 107kWh. In percentage eigenlijk nog best netjes als je bedenkt dat er hiervoor ook nog 80 en 100kWh in en uit de batterij is gepompt.

Batterij vanochtend goed leeg gemaakt, 18% over ;)

• swissone
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:23
wolffman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Is het zetten van de zonnepanelen op de Deye niet vooral om te voorkomen dat je teruglevert bij negatieve energieprijzen?
Als je offgrid bent je batterij is vol. Wat gebeurt er dan? De deye zal waarschijnlijk de ac frequentie verhogen tot een punt dat de MOD in een keer uitgaat. MOD heeft geen frequentie afhankelijke vermogensregeling zoals een Solis.
Het lijkt me goed om dat wel een keer te testen als je er bij bent ipv dat het om een onverwacht moment plaatsvindt.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Die 200kWh per maand is voor mij de reden om dat exacter te meten met de Homewizard aan de load. (Hoofdreden 2 is de EV charger die daardoor netjes kan solarladen).

De 2 dagen van deze maand is het bij mij al 15kWh (zoals gerapporteerd door Deye/solarman) op een echt huis verbruik van 107kWh. In percentage eigenlijk nog best netjes als je bedenkt dat er hiervoor ook nog 80 en 100kWh in en uit de batterij is gepompt.

Batterij vanochtend goed leeg gemaakt, 18% over ;)
200kWh per maand zonder de aFFR activiteiten....

Was het niet 10MWh per jaar wat Don dacht dat aFFR ging verstoken?

Dan zit je op 12x200 + 1500 = 4MWh aan verlies die je zelf mag betalen. Dat kan niet kloppen...toch :?

Edit)
Ronald schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:33:
Don heeft aan mij eerder aangegeven in de simulaties richting de 30.000kWh te verpompen... dan gaat je eigen verbruik natuurlijk naar hele kleine percentages ;-)?
Ik durf niet eens te berekenen wat het verlies dan is bij die hoeveelheden :X

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 03-03-2026 09:32 ]

• ecn1985
Wolly schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:29:
[...]

200kWh per maand zonder de aFFR activiteiten....

Was het niet 10MWh per jaar wat Don dacht dat aFFR ging verstoken?

Dan zit je op 12x200 + 1500 = 4MWh aan verlies die je zelf mag betalen. Dat kan niet kloppen...toch :?

Edit)

[...]

Ik durf niet eens te berekenen wat het verlies dan is bij die hoeveelheden :X
Dan zal het maar moeten onder het motto een hobby mag geld kosten 8)7 :'(

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Dan zal het maar moeten onder het motto een hobby mag geld kosten 8)7 :'(
Dat is ook weer zo.

Maar ik hoop ook wel dat ik ergens een rekenfout maak of dat Balans een deel van de verliezen compenseert.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:06
Wolly schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Dat is ook weer zo.

Maar ik hoop ook wel dat ik ergens een rekenfout maak of dat Balans een deel van de verliezen compenseert.
Dat is natuurlijk de affr vergoeding die je zo krijgt. Als dat niet opweegt tegen de verliezen stopt het business model snel.

• blue eyes
Deel van onze business model is de aanschaf tegen kostprijs........

Niet perse de operationele kosten, opbrengsten. Beiden.

Het is veel speculeren. Wij zijn ongeduldig, ik zeker, maar we zijn net begonnen, de zon begint nu te schijnen, systemen zijn aan het leren.
Don is bezig, is mensen aan het werven en AFFR - is er nog niet wat wel de basis is voor onze business case.

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste