Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:41
Het is een aanname van me dat het zo zal lopen. We'll see.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:39:
Hmmzz. Goed opletten, van de 2 dagen in Februari (batterij sinds 26e) staat in Mijn balansstroom de volledige maand voor Overheidsheffingen en transportkosten aangerekend. Gaat niet helemaal goed...

Ook de Energieverbruik dag en maand kloppen niet in op diezelfde website van mijn balansstroom. Bij maandtotaal staan de getallen voor de hele maand (waarvan dus grootste gedeelte bij mijn oude leverancier) en bij de dagcijfers staat het wel netjes vanaf de 26e.
De eerste maand wordt bij mij ook voor veel meer dagen meegenomen onder maandelijkse kosten dan dat ik bij Balans Stroom ben aangesloten.

@Jeedebee Je mist ook nog steeds de dagresultaten voor 16 februari.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 03-03-2026 13:16 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:43
Scherp, ik zal het beschouwen als twee verschillende entiteiten.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

paQ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:32:
[Afbeelding]
(zonder EV in principe, althans, heel weinig van dit bedrag is EV)
[Afbeelding]

114-26=88
Ik heb vrijwel hetzelfde verbruik, alleen geen stroom voordeel. Vrijwel geheel februari wel een contract maar geen accu namelijk. Als ik daardoor zo'n 30 euro ben misgelopen is dat prima.

Maart ziet er gunstiger uit

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Begrijp ik het goed dat je het voorgestelde termijnbedrag betaalt en na een jaar de afrekening?
Zo gaat het hier bij Budget dynamisch en dat hou ik graag zo :)
Ik ga van €1/maand naar €6/maand zoals het er nu uitziet.
Het is de vraag hoe goed m'n pv het straks doet met de Deye vergeleken met 2x SMA (elk op andere fase), hopelijk goed genoeg om de extra verliezen (verbruik) te compenseren.
M'n contract gaat uit van een matige 5000kWh opbrengst wat met 2x SMA 6000kWh is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Moby schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb vrijwel hetzelfde verbruik, alleen geen stroom voordeel. Vrijwel geheel februari wel een contract maar geen accu namelijk. Als ik daardoor zo'n 30 euro ben misgelopen is dat prima.

Maart ziet er gunstiger uit
in dat 'voordeel' zit ook:
- (veel) meer verbruik
- afschrijving

Ik denk als ik dat er af haal, dan blijft er niets over ;)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:49

Jerra

Beunhaas in wording

Ook in balansstroom wordt er pas na 2 maanden de daadwerkelijke kosten bekend toch?
Tenminste wat me verbaasd is dat er bij @ecn1985 voor januari wel een groot rood deel te zien is (dus de beursprijzen zijn daar ingevuld voor die maand). en voor februari en maart nog niet.

Bij mij zelf, als ik op het hele kleine rode streepje klik staat er nog 0.00 voor de beursprijs van elektra.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h87JKU-vevujNLuHs2b_GNDeaJg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9odSYcbCt0cre5wp67ZRPdPX.png?f=user_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02
dof schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:17:
Voelen ongeveer als 35 C aan. Dikkere kabels zullen wat minder warm worden, maar net als @Ronald stelde is dit niet echt zorgelijk. (en het wordt dan snel stukken duurder qua kabels).
De eerste de beste accu kabel uit de zoekmachine mag 70 graden hebben. Dat is een gebruikelijke waarde.

Op 35 heb je een delta van maar 15 graden met kamertemperatuur.
Op 70 heb je een delta van 50... Dan gaat de kabel ook 3x zoveel warmte af voeren...

De kans dat je de kabel te warm maakt met langdurige belasting op 240A acht ik ernstig dicht bij 0.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Ronald schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:21:
[...]

De kans dat je de kabel te warm maakt met langdurige belasting op 240A acht ik ernstig dicht bij 0.
Ik houd mijn warmtebeeld fotootje van gister dan maar even voor me :X

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat de 'kamertemperatuur' in de schuurtjes die ik hier zie straks wel flink hoger zal zijn :)
De fans van de Deye laten de lucht circuleren en ik vraag me af wat 1 exhaust fan voor verschil gaat maken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:32:
Ik denk dat de 'kamertemperatuur' in de schuurtjes die ik hier zie straks wel flink hoger zal zijn :)
De fans van de Deye laten de lucht circuleren en ik vraag me af wat 1 exhaust fan voor verschil gaat maken.
Heel erg veel (in de winter zelfs)
Afvoer fan boven de Deye, en passieve aanzuig onder de Deye.
De fans van de Deye (twee stuks) duwen de aangevoerde lucht van beneden naar boven langs de koelvinnen.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-03 17:46

dof

Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:32:
Nuttig gebruik maken van de warmte kan wel een extra winstpuntje zijn. Bij mij zit de WP unit op 1,5 mtr afstand, maar wel buiten. Iets met die overtollige warmte doen kriebelt. 🙂

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Nuttig gebruik maken van de warmte kan wel een extra winstpuntje zijn. Bij mij zit de WP unit op 1,5 mtr afstand, maar wel buiten. Iets met die overtollige warmte doen kriebelt. 🙂
Ik ga kijken of ik via een omkasting de warme lucht naar de omkasting van mijn tapwatervat kan sturen. Dan kan ik de omgevingstemperatuur van het tapwatervat verhogen van 0-5C in de winter, naar 10-15C vermoed ik.

(net even leuk onbalans dipje, die naar -€0,54 incl belasting/btw ging conform tennet minuutprijs)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:41
Jerra schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:15:
Ook in balansstroom wordt er pas na 2 maanden de daadwerkelijke kosten bekend toch?
Tenminste wat me verbaasd is dat er bij @ecn1985 voor januari wel een groot rood deel te zien is (dus de beursprijzen zijn daar ingevuld voor die maand). en voor februari en maart nog niet.

Bij mij zelf, als ik op het hele kleine rode streepje klik staat er nog 0.00 voor de beursprijs van elektra.
[Afbeelding]
Ik heb geen idee waarom dat bij mij wel wordt weergegeven bij januari. Ik zie inderdaad de beursprijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MzgQpmU0JFM-CevvHBncnQhM_k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/POnIb43nnzdPv7ds4KCjD9XZ.png?f=user_large

Daarbij komt nog de EB, dat is niet een bijzonder scherp tarief om het zo maar te zeggen. Dat is wel een verschil met wat Balans heeft behaald in nov/dec:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I9Zzt-8d0chmlVYDHhJybuHU6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hFIRcNb9Bv242DxkiOV9wGYk.png?f=user_large

Geen idee of de beursprijs voor januari bij anderen ook al zichtbaar is?

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 03-03-2026 14:27 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

*Warning - Experimental*

Er is een setting op de Deye die de veelgehoorde klacht over de hoge pieptoon weghaalt.

Er is een hoge pieptoon van rond de 15kHz a 70dB hoorbaar (voor degene met een jonger gehoor of weinig gehoorschade). Vrij irritant als je er gevoelig voor bent.

Er is in de menu's van de Deye een setting, die heet "Low Noise". Die verplaatst de piek van de pieptoon van 15kHz naar 20-21kHz. Nog steeds 70dB, maar veelal alleen hoorbaar als je echt jong bent.

*Extra warning - lees eerst door voordat je naar je Deye rent om het aan te passen*

Hieronder de screenshots. Je kunt de setting vinden onder het Menu Advanced, en dan een paar pagina's naar beneden. Het zit er een beetje vreemd in de layout rechtsonder.

Je kunt de setting dus zelf aanpassen. Vinkje aan, en dan op goedkeuren klikken.

LET OP: zodra je deze setting aanpast en goedkeurt gaat ALLES meteen uit en herstart na 1 minuut de Deye.
GRID en LOAD worden meteen stroomloos, batterij gaat uit en alles wat er aan vast hangt, dus je HUIS, je batterij en ook je PV.
Mocht je dit dus willen doen: Schakel dan eerst veilig alle zaken uit die uitgeschakeld kunnen worden, incl PV.

Ik heb dit zojuist gedaan. Resultaat bij mij is met de iPhone gemeten dat de frequentie inderdaad naar 20kHz gaat. En voor mij daardoor minder hoorbaar is geworden. App: FFTWave

Ik ken de neveneffecten nog niet. Het gaat om een verschuiving van de AC-DC conversie frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFM_mTLovQQYV1xFJ7452rP-rLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXwJp0c9xTY885siESg3fdNS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StEm1CJbfEIbpFhF5r4DET4HLAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUbzhI7RxTxlsq9umVGETGGG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 03-03-2026 14:41 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Interessant, ik denk dat er geen 'hangjongeren' in de buurt van mijn schuur zullen zijn met die 20khz piep :+
Met 15kHz bereik ik een breder publiek, mogelijk hoor ik daar zelf bij :?
Toen ik laatst bij Jaco z'n Deye in de garage was viel me geen piep op, ook geen ventilators.
Eerst maar checken hoe ver de piep buiten de houten schuur te horen is, het is toch 3 meter tot het achterpad.
Hergebruik van de warmte zit er hier niet direct in, de warmtepomp staat 6 meter verder.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:15:
Interessant, ik denk dat er geen 'hangjongeren' in de buurt van mijn schuur zullen zijn met die 20khz piep :+
Met 15kHz bereik ik een breder publiek, mogelijk hoor ik daar zelf bij :?
Toen ik laatst bij Jaco z'n Deye in de garage was viel me geen piep op, ook geen ventilators.
Eerst maar checken hoe ver de piep buiten de houten schuur te horen is, het is toch 3 meter tot het achterpad.
Hergebruik van de warmte zit er hier niet direct in, de warmtepomp staat 6 meter verder.
Geen ventilator is ook grootste deel van de tijd als de BatteryPower < 3kW. Bij activaties of EV laden ga je hem echt wel horen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waar ik wel over denk is een soort kast rond de batterijen, dan eens kijken hoe ik de warme lucht van de Deye daar krijg en kan houden want ik heb deze winter temperaturen onder 0 gemeten.

• paQ
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:28:
Waar ik wel over denk is een soort kast rond de batterijen, dan eens kijken hoe ik de warme lucht van de Deye daar krijg en kan houden want ik heb deze winter temperaturen onder 0 gemeten.
Dat zal niet nodig zijn hoor.
Ik heb de accu temp niet onder de 9 graden gezien, en toen had het stevig gevroren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Dat zal niet nodig zijn hoor.
Ik heb de accu temp niet onder de 9 graden gezien, en toen had het stevig gevroren.
Mijn schuur is 1,8x3x2,5m, iets meer volume :)

• paQ
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Mijn schuur is 1,8x3x2,5m, iets meer volume :)
En 4kWh warmte elke dag :+
Kan je eventuele fan ook uitblijven.

Er zijn zat garages waar het ding net achter de garagepoort staat. Daar zal het niet bijster veel warmer zijn?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIrcIzM_4OEvKrGypAj-hYVCMDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4B8LjRzeiDdlQM3UwzL91H6.jpg?f=fotoalbum_large hebben jullie dit ook, dat PV naar 0 gaat als BE besluut stroom uit de accu terug te leveren?

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-03 16:12
Nee, hier de loopt de PV gewoon door.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUv7i42phk7lZJPDQWbR3Z-NBqM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/7hGJhHLd1XMhCewLGDi7z3GI.gif?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:05:
[Afbeelding] hebben jullie dit ook, dat PV naar 0 gaat als BE besluut stroom uit de accu terug te leveren?
Heb je Deye/DC gekoppelde PV? Heb je Offgrid?

Hier AC gekoppelde PV en Offgrid (dus PV op LOAD) en die gaat in de grafiek van Balans gewoon door. In feite pakt hij gewoon de LOAD Power als parameter daar bij Offgrid. Als die LOAD power van huis naar deye gaat, dan wordt er Solar in de grafiek van Balans getoond.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:52:
[...]

En 4kWh warmte elke dag :+
Kan je eventuele fan ook uitblijven.

Er zijn zat garages waar het ding net achter de garagepoort staat. Daar zal het niet bijster veel warmer zijn?
Met zoveel vermogen de verwarming aan in de garage gaat wel wat opleveren ja...... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUkWEsVJa9-w-uFhveTFgKwzTJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHoEOEFIA43WhpWjejzGk7o7.png?f=fotoalbum_large

Snachts structureel 130W, Overdag met PV via AC op de LOAD 250W. En bij activaties 800W.

• scoobs
Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Heb je Deye/DC gekoppelde PV? Heb je Offgrid?

Hier AC gekoppelde PV en Offgrid (dus PV op LOAD) en die gaat in de grafiek van Balans gewoon door. In feite pakt hij gewoon de LOAD Power als parameter daar bij Offgrid. Als die LOAD power van huis naar deye gaat, dan wordt er Solar in de grafiek van Balans getoond.
Ik heb beiden: AC geschakeld op wat nu de micro inverter poort is (die is onzichtbaar volgens mij) en dc gekoppelde PV. De Deye hangt in de typische offgrid opstelling.

Situatie is opgelost voor nu door een automation te zetten op het max aantal amps van de accu: 240 -(pv power/55). En deze waarde elke 5 minuten te updaten. PV zakt nog altijd wel een beetje, en het is net ietsjes minder stabiel dan de default activatie, maar het werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 03-03-2026 16:40 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Iets heel anders, ik probeer onder de fundering door te komen en ik stuit op iets hards.
Is er iets algemeens te zeggen over de afstand tussen de palen onder een fundering?
Het gaat om laagbouw in Almere (1990) en de woning is 6,5m breed.
Ik heb geen bouwtekeningen maar mogelijk is er iets in het stadsarchief te vinden (enkel op papier).

Nu heb ik ongeveer 2m van de erfgrens (schutting) gegraven en ik vraag me af of ik tegen een paal zit en zo ja hoe breed het deel is.
Op het 1e plaatje zit ik links van de paal en de airco, onderste plaatje rechtsboven is dezelfde kant.
Het lastige is dat ik vanuit de kruipruimte daar niet kan komen omdat het zand te hoog ligt.
Dat zand verplaatsen is haast niet te doen en het moet ergens heen (9m van het luik vandaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXt2LjKCmBwi21wdqDTtjT1gO2o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAME7tBfWPhSQzjkd5JIwctF.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxxDsHLMEcaqXykvGb_rRSMISr8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLoy6e8dnPoMcAaFvKAgEmrK.jpg?f=fotoalbum_medium

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Ik heb beiden: AC geschakeld op wat nu de micro inverter poort is (die is onzichtbaar volgens mij) en dc gekoppelde PV. De Deye hangt in de typische offgrid opstelling.
Gezien de opbouw van je PV grafiek: gaat de PV AC-omvormer daadwerkelijk stoppen met productie?

Kan het zijn dat je voltages oplopen bij de activaties (wat zijn je voltages volgens solarman op de GRID poort?).

Je PV-AC omvormer zal bij 251V de boel afschakelen.
Mijn situatie met voltage op het net:

Ik zie hier dat de voltages tijdens activaties 2 tot 3 volt oplopen bij Export en 2 tot 3 volt omlaag gaan bij Import bij 12kW. Hoogste piek bij export midden op de dag 247V vandaag. Met buren die teveel PV op zuid hebben liggen (30 panelen) voor hun eigen gebruik (bejaard echtpaar, traditioneel met gasketel en openhaard en geen EV, en terugdraai meter), verwacht ik dat de pieken hier in de late lente en vroege zomer ook te hoog gaan worden.

Bovendien zie ik dat de trafohuis hier ook aan het opregelen en afregelen is met 2 tot 4 volt, of dat er ergens anders in de wijk een grootverbruiker of PV systeem aan en uitschakelt op verschillende tijden op de dag. Zowel de Middenspanning als de Laagspanning kabel van de wijk loopt bij mij letterlijk onder de batterij door (en dus onder mijn huis) , trafohuis staat 5 percelen verderop achter de huizen. Huisaansluiting van de buren op Laagspanning zit ook onder mijn voordeur op mijn perceel....

Bij import gaat voltage omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OBuQWmhOJwicsrNtQ_84CnhMJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RaVKp1Nn0QpR2wE51lLULCMz.png?f=fotoalbum_large

Bij Export gaat voltage omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCJUv_8-2ikxR0G2UkxrGW55qAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnRxomIAOkoYrzsVpsnFbKy8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Get!em op 03-03-2026 17:06 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:37:
Iets heel anders, ik probeer onder de fundering door te komen en ik stuit op iets hards.
Is er iets algemeens te zeggen over de afstand tussen de palen onder een fundering?
Ik heb geen bouwtekeningen maar mogelijk is er iets in het stadsarchief te vinden (enkel op papier).

Nu heb ik ongeveer 2m van de erfgrens (schutting) gegraven en ik vraag me af of ik tegen een paal zit en zo ja hoe breed het deel is.
Op het 1e plaatje zit ik links van de paal en de airco, onderste plaatje rechtsboven is dezelfde kant.
Het lastige is dat ik vanuit de kruipruimte daar niet kan komen omdat het zand te hoog ligt.
Dat zand verplaatsen is haast niet te doen en het moet ergens heen (9m van het luik vandaan).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Almere, zeebodem, dus meest klei, dus heipalen.

Waarom wil je perse onder de fundering door en waarom niet gewoon een gat boren in de muur van de fundering. Gezien de gaten die ze hier vrij vlot schuin naar de kruipruimte als ook door de vloerplaat hadden in de meterkast zou ik niet heel moeilijk doen, tenzij je andere afspraken hebt. Er zitten sowieso 2 boorgaten (meterkast en locatie omvormer) in de standaard installatie en je krijgt de prijs toch niet omlaag ermee.

• scoobs
Nee, de PV AC is het probleem niet, die blijft doorpruttelen, maar lijkt onzichtbaar op de grafiek volgens mij. (In HA blijft deze nml online.) Het is de DC op de deye die het issue is: bij activatie wordt eerst 12kw uit de accu gehaald, en dan is er ineens geen ruimte meer voor de PV, die gaat gekijk op zwart.

Voltages zijn binnen spec: dat blijft allemaal rond de 230v.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 03-03-2026 17:05 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Almere, zeebodem, dus meest klei, dus heipalen.

Waarom wil je perse onder de fundering door en waarom niet gewoon een gat boren in de muur van de fundering. Gezien de gaten die ze hier vrij vlot schuin naar de kruipruimte als ook door de vloerplaat hadden in de meterkast zou ik niet heel moeilijk doen, tenzij je andere afspraken hebt. Er zitten sowieso 2 boorgaten (meterkast en locatie omvormer) in de standaard installatie en je krijgt de prijs toch niet omlaag ermee.
Ik kon afspreken dat het minder ging kosten omdat wat ik wil (2 pv strings verlengen) meerwerk is, als ik het kan voorkomen dan is dat meegenomen want €50 ex per gat is voor mij een week boodschappen (bijstand).
Kijk ik in de tuin naar de diepte waar de fundering stopt dan is dat 75cm vanaf de vloer, vanuit de kruipruimte is dat nog minder maar dan moet ik er wel bij kunnen komen :)
Ik bekijk van alles om het zand te kunnen verplaatsen, zo heb ik een bladblazer die ik wel ter plekke kan krijgen (veel herrie dus geen pretje) maar er ligt ook puin tussen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Ik kon afspreken dat het minder ging kosten omdat wat ik wil (2 pv strings verlengen) meerwerk is, als ik het kan voorkomen dan is dat meegenomen want €50 ex per gat is voor mij een week boodschappen (bijstand).
Kijk ik in de tuin naar de diepte waar de fundering stopt dan is dat 75cm vanaf de vloer, vanuit de kruipruimte is dat nog minder maar dan moet ik er wel bij kunnen komen :)
Ik bekijk van alles om het zand te kunnen verplaatsen, zo heb ik een bladblazer die ik wel ter plekke kan krijgen (veel herrie dus geen pretje) maar er ligt ook puin tussen.
Prima, budget is dus hier even een leidende in voor jou.
Bij het graven, en je komt een heipaal tegen, merk je het wel aan type materiaal (bepaald type hard beton). Meeste palen zijn niet breder dan 30-40cm, dus je zou minimaal zoveel opzij moeten gaan om te bepalen of het een heipaal is. Verder kan ik je erin weinig adviseren, want onder de grond kom je echt van alles tegen.
Schachtmaat (mm)Max. Lengte (mm)Max. draagvermogen (kN)
180 x 18016000972
220 x 220200001448
250 x 250220001850
290 x 290250002447
320 x 320290002850
350 x 350315003430
400 x 400360004480
Bladblazer en zand zou ik niet willen combineren terwijl ik in de kruipruimte lig. En 75cm graven in de kruipruimte, zeker klei, begin ik ook niet aan. Heb dat al eens gedaan in een tuin met klei, staand, en dat was al geen pretje. Zelfs met jouw budget leidend, zou ik nog steeds gewoon boren op niveau van de kruipruimte. Komt nog bij dat je in Almere ook grondwater tegen gaat komen op 75cm, en je gat dus continue volloopt. Met complicaties voor zowel graven als ook het inbrengen van mantelbuis/leidingen.

Ik had hier alle voorwerk al gedaan 2 jaar terug: alle puin eruit, alle drek eruit. Zand egaliseren (en deels afvoeren om te gebruiken in een stuk straatwerk in de tuin) en daarna Tonzon erin. Monteurs konden hier op de sokken de kruipruimte in, terwijl ik het 2 jaar terug aantrof als een vuil zwembad van 30cm diep met boobytraps. Enige geluk hier was dat de kruipruimte gemiddeld 70-90cm diep is.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 03-03-2026 17:43 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Kan je niet aan de buitenkant een groot gat graven en vanuit de binnenkant proberen een doorgang in te spoelen met een tuinslang? Aan de binnenkant een smal gat maken, zo diep als dat het lukt en dan van daaruit verder proberen te spoelen?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-03 17:46

dof

Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:37:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je op iets hards stuit kan dat ook restpuin zijn; stenen, stukken beton, uitgekiepte beton uit betonmolen. Op bouwplaatsen wordt allerlei rotzooi in de grond achtergelaten.
Zou dus proberen te achterhalen waar je op stuit. Een heipaal is niet zo breed en knoeperhard. Dat moet je herkennen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iPKjKtdjdOJefYmoU1RUuwsFck=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUFyciZuJZru5flnaRnz7wWM.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFjmq39WKwK0T28u1CsTW-c5uZE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl7WXZcIiVnJiuExK324iUOv.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78idLgdeRezcZVqj4jLb1HYdDGg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EVWcPJJknLV7HQmi14CWbwT.jpg?f=fotoalbum_medium

Ter illustratie waarom een groot gat geen optie is, dan stort de warmtepomp of de airco erin :o
Om dezelfde reden wil ik niet gaan spoelen en de kruipruimte is prettig droog.
Met de breedte waar de palen zitten kan ik wel wat, Ik moest ergens beginnen met graven en vlak lang de gevel durf ik het wel aan.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:23

E-Transitie

Pijnacker

Vandaag een aparte situatie gehad. Stedin had aangekondigd dat vanochtend van 8.00 uur tot 16.00 uur de stroom zou worden afgeschakeld vanwege werkzaamheden bij een transformator. 8.15 ging alles uit. Na een uur hoor ik ineens de ventilator van de Deye. Bleek dat de zonnepanelen gewoon doorgingen met het vullen van de accu. Daar had ik niet op gerekend. Om 15.00 uur ging alles weer aan, stond de accu op 99%. Meteen werd er gestart met terugleveren. Ik had er op gerekend dat de Deye ook niets meer zou doen.

15600 Wp Canadian Solar, 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie, Deye 12kW omvormer

• blue eyes
Meevaller dus :D

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-03 22:00

The Legend

*Plop*

E-Transitie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:04:
Vandaag een aparte situatie gehad. Stedin had aangekondigd dat vanochtend van 8.00 uur tot 16.00 uur de stroom zou worden afgeschakeld vanwege werkzaamheden bij een transformator. 8.15 ging alles uit. Na een uur hoor ik ineens de ventilator van de Deye. Bleek dat de zonnepanelen gewoon doorgingen met het vullen van de accu. Daar had ik niet op gerekend. Om 15.00 uur ging alles weer aan, stond de accu op 99%. Meteen werd er gestart met terugleveren. Ik had er op gerekend dat de Deye ook niets meer zou doen.
Panelen rechtstreeks op de Deye neem ik aan dan? De Deye staat standaard in mini-island modus, dus die blijft idd rustig draaien. De off-grid functie zit in de Deye, en niet in het pakketje dat BE als off-grid aanbiedt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
scoobs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Situatie is opgelost voor nu door een automation te zetten op het max aantal amps van de accu: 240 -(pv power/55). En deze waarde elke 5 minuten te updaten. PV zakt nog altijd wel een beetje, en het is net ietsjes minder stabiel dan de default activatie, maar het werkt.
De mi inv productie zit niet in die groene curve.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:30
Wat is jullie ervaring nu met EV laden in de nacht? Omdat je rond etenstijd thuis bent en volgende dag weer een flinke rit moet maken.

Nu laad de thuisaccu rond 12 uur in de middag met negatief geprijsde energie + solar. S’avonds rond etenstijd werd gisteren alle energie gedumpt naar het net.

Vandaag is het er bij mij ongeveer 25 kWh over. Wat als je meer moet laden in de nacht? Ben je dan weer hoog geprijsde energie aan weer aan het importeren?

Ik snap dat de EMS niet kan ruiken wat je van plan ben om te doen. Maar je zou dan toch moeten kiezen om ‘s avonds voor etenstijd alsnog de EV te laden ipv te laten dumpen op het net. Ipv in de nacht weer voor een medium prijs lopen + extra slijtage.

Je weet alleen niet hoe hoog die piek zal zijn rond etenstijd. En met aFRR zal het wel weer veranderen. Nu met regeltoestand 2 zou ik zeggen gewoon rond etenstijd laden?

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-03 22:11
Personalisatie in de portal lijkt me wenselijk rekening houdend met de aFFR vereisten. Niet elke situatie is gelijk,en enige vorm van finetuning / configuren zou mooi zijn. Ik wil bijvoorbeeld overdag als ik thuis werk hier de zonnestroom rechtstreeks vanuit de Solar Edge naar de auto sturen. Wat overblijft gaat de batterij in en hij mag dan ook geforceerd maximaal opladen vanuit het net bij "lage" prijzen, om SOC op te krikken.

Een andere dag wil ik juist de volledige zonnestroom in de accu kwijt kunnen met minimale laad activaties vanuit het net. Dit om te voorkomen dat te snel vol loopt en de zonnestroom het net op. Als de prijs zwaar negatief is dan natuurlijk wel vanuit het net laden, prijs-waarde instelbaar via threshold.

Zit zomaar wat te filosoferen maar dergelijke functionaliteit lijken me reeele opties voor de toekomst.

[ Voor 34% gewijzigd door boekhour op 03-03-2026 21:25 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@KoningSlakkie ben het wel met je eens dat het opladen direct uit de accu dan wel handig is. Enige nadeel is dat de onbalansprijs dan soms ook op 14-15 cent zit. Dat mis je dan bij het direct laden van de auto. Je kan natuurlijk een automation maken, dat hij bij hoge onbalansprijzen het auto laden even pauzeert, zodat je die activaties mee kan pakken.

Zelf zorg ik zoals vanochtend als ik weg ga, dat ik nog wat extra bij laad. In een uur laden, kan je de SoC van de BE accu toch 20% verlagen, en dat komt er overdag wel weer bij... Verder als de auto thuis is, tot 100% laden op eigen zonneenergie en eventueel activaties meepakken.

Wat mij trouwens opviel vanmiddag rond 16:00 dat voor prijzen van 4,3 cent werd verkocht (toen SoC > 80% was)... en nu werd de activatie op 14,9 cent al vroegtijdig gestopt omdat ik onder de SoC van 50% kwam.... ik snap de logica van het EMS nog niet altijd even goed... Ook geen sell op 9 cent nu :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWuIAYz656rP99n7H348dDfMH7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9Wgr2220RdAQIt3BM2hhIXm.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:58:
Wat is jullie ervaring nu met EV laden in de nacht? Omdat je rond etenstijd thuis bent en volgende dag weer een flinke rit moet maken.

Nu laad de thuisaccu rond 12 uur in de middag met negatief geprijsde energie + solar. S’avonds rond etenstijd werd gisteren alle energie gedumpt naar het net.

Vandaag is het er bij mij ongeveer 25 kWh over. Wat als je meer moet laden in de nacht? Ben je dan weer hoog geprijsde energie aan weer aan het importeren?

Ik snap dat de EMS niet kan ruiken wat je van plan ben om te doen. Maar je zou dan toch moeten kiezen om ‘s avonds voor etenstijd alsnog de EV te laden ipv te laten dumpen op het net. Ipv in de nacht weer voor een medium prijs lopen + extra slijtage.

Je weet alleen niet hoe hoog die piek zal zijn rond etenstijd. En met aFRR zal het wel weer veranderen. Nu met regeltoestand 2 zou ik zeggen gewoon rond etenstijd laden?
Vooralsnog met EVCC op basis van de epex. Daarop alleen de goedkoopste kwartieren laden.

Nu meerdere keren gehad dat dan ook de activatie starten obv lage onbalans, en tussendoor blijft ie uit accu halen.

Zal vast een keer een hogere piek tussen zitten, maar dat is snacht minder vaak. Dan is ie stabieler en onbalans volgt ook meer epex.

• KoningSlakkie
jeeedeee schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:23:
@KoningSlakkie ben het wel met je eens dat het opladen direct uit de accu dan wel handig is. Enige nadeel is dat de onbalansprijs dan soms ook op 14-15 cent zit. Dat mis je dan bij het direct laden van de auto. Je kan natuurlijk een automation maken, dat hij bij hoge onbalansprijzen het auto laden even pauzeert, zodat je die activaties mee kan pakken.

Zelf zorg ik zoals vanochtend als ik weg ga, dat ik nog wat extra bij laad. In een uur laden, kan je de SoC van de BE accu toch 20% verlagen, en dat komt er overdag wel weer bij... Verder als de auto thuis is, tot 100% laden op eigen zonneenergie en eventueel activaties meepakken.

Wat mij trouwens opviel vanmiddag rond 16:00 dat voor prijzen van 4,3 cent werd verkocht (toen SoC > 80% was)... en nu werd de activatie op 14,9 cent al vroegtijdig gestopt omdat ik onder de SoC van 50% kwam.... ik snap de logica van het EMS nog niet altijd even goed... Ook geen sell op 9 cent nu :-(

[Afbeelding]
Ja dan mis ik inderdaad de 14-15 cent of hoger pieken. Dan is het wel weer beter om in de nacht iets goedkoper weer terug in te kopen. Ik moet nog steeds even de onbalans prijzen in Hass krijgen merk ik weer.

@Get!em nu stuur ik dus idd op EPEX in EVCC

• KoningSlakkie
Ik kreeg gisteren al de eerste discussie over energiecontracten vanwege de oorlog.

“Jij hebt toch een dynamisch contract? Ben je dan niet de sjaak?”

Nou dat is precies waarom ik een thuisaccu heb gehaald. Ik denk als deze geopolitieke onzin weer flinke volatiliteit gaat veroorzaken is dat we flink kunnen gaan besparen met onze thuisaccu. Behalve in de winter, dan wordt het extra duur.

Maar we gaan het zien of we aan het juiste eind hebben getrokken.

• ecn1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qQFNDdr_dRyx12BUMtL0PxSH38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXm8L1OM5FGnLH6ypWm5kawM.png?f=fotoalbum_large

Met een minimale hoeveelheid rest soc de dag in. Autoladen uitgesteld vanaf donderdagmiddag staat de auto thuis met veel zon voorspeld richting het weekend dus kan ik dan wat extra kwijt.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
KoningSlakkie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 04:51:
Ik kreeg gisteren al de eerste discussie over energiecontracten vanwege de oorlog.

Nou dat is precies waarom ik een thuisaccu heb gehaald. Ik denk als deze geopolitieke onzin weer flinke volatiliteit gaat veroorzaken is dat we flink kunnen gaan besparen met onze thuisaccu. Behalve in de winter, dan wordt het extra duur.

De prijzen in de nacht zijn nu ook continu 'hoog' zou dat ook met de onrusten te maken hebben? Of gewoon toeval? Met deze dagen komt het in elk geval niet slecht uit.

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:00:
[...]

De prijzen in de nacht zijn nu ook continu 'hoog' zou dat ook met de onrusten te maken hebben? Of gewoon toeval? Met deze dagen komt het in elk geval niet slecht uit.
Zal wel weinig wind op de Noordzee zijn?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:36
ecn1985 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:54:
[Afbeelding]

Met een minimale hoeveelheid rest soc de dag in. Autoladen uitgesteld vanaf donderdagmiddag staat de auto thuis met veel zon voorspeld richting het weekend dus kan ik dan wat extra kwijt.
Ik zie dat jij een aantal exports hebt gehad deze ochtend, bij mij alleen op 5:25. Mijn SOC is nog 46%. Ik heb moeite het algoritme van BE te doorzien. Onbalansprijs van 0.14 maar geen export.

Edit: Nu bij 216,79€/MWh wel een export.

[ Voor 3% gewijzigd door deejeebv op 04-03-2026 08:08 ]

• scoobs
paQ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:46:
[...]

De mi inv productie zit niet in die groene curve.
Mooi, dan heeft probleem slechts betrekking op 80% van de pv, niet 100%.

• blue eyes
deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Ik zie dat jij een aantal exports hebt gehad deze ochtend, bij mij alleen op 5:25. Mijn SOC is nog 46%. Ik heb moeite het algoritme van BE te doorzien. Onbalansprijs van 0.14 maar geen export.

Hier helemaal geen activaties; er zit toch nog 20 kWh in de accu's ;) (26% soc) .
Met onze bevindingen, en de antwoorden van BE - nog steeds zoekende naar de logica.

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 04-03-2026 08:43 ]

• jeeedeee
  • Nu online
[...]

Hier met een SoC van 33% heb ik ook al deze exports gemist... Had toch graag de accu nog wat lager gezien op zo'n mooie zonnige dag als vandaag... Het algoritme is inderdaad niet te doorzien, gisteren middag voor 4 cent verkocht, en nu wordt er op 21 cent niet geactiveerd |:( misschien halen ze de dag door elkaar en denken ze dat je 's middags nog veel opwek krijgt en dat in de ochtend er niet meer zoveel opwek wordt verwacht zodat er meer in de accu blijft 8)7

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 04:41:
[...]

Ja dan mis ik inderdaad de 14-15 cent of hoger pieken. Dan is het wel weer beter om in de nacht iets goedkoper weer terug in te kopen. Ik moet nog steeds even de onbalans prijzen in Hass krijgen merk ik weer.

@Get!em nu stuur ik dus idd op EPEX in EVCC
offtopic, je leeft ‘s nachts? Echte Tweaker!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 04:51:

Mee eens, als er straks volatiliteit is tussen de goedkope Zonne en Windstroom en de dure gasgestookte stroom is er meer te handelen.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het plaatje van @ecn1985 toont geen exports in de ochtend?

Zojuist de resultaten bekeken voor deze 'handelsdagen'.

Op 1 maart 13 kWh geëxporteerd, € 0,56 stroomvoordeel.
Met 13 kWh handelen en 56 cent overhouden is wat mij betreft te mager.

Op 2 maart 28 kWh geëxporteerd, € 3,75 stroomvoordeel.Dit was de dag dat er een spike was.
Het hangt dus puur af van die spaarzame momenten dat er een keer 2,95 per kWh wordt gevraagd of er iets verdiend wordt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Hier met een SoC van 33% heb ik ook al deze exports gemist... Had toch graag de accu nog wat lager gezien op zo'n mooie zonnige dag als vandaag... Het algoritme is inderdaad niet te doorzien, gisteren middag voor 4 cent verkocht, en nu wordt er op 21 cent niet geactiveerd |:( misschien halen ze de dag door elkaar en denken ze dat je 's middags nog veel opwek krijgt en dat in de ochtend er niet meer zoveel opwek wordt verwacht zodat er meer in de accu blijft 8)7
Hier is de accu naar 26% gegaan vannacht. Logisch dat er dan niet meteen weer verkoop acties zijn.

Ook dure nachtstroom (ook Epex) door te weinig wind.

Vandaag zou de minst zonnige dag worden aldus de pluim van gisteren, dus hogere SOC start dan gister en eergisteren ook logischer. Wordt wel zonnig, maar paar wolkenvelden. Morgen en overmorgen weer overvloed en volgens huidige verwachting zaterdag weer wolken. Denk dat we het echt van de volatiliteit op zonnige werkdagen rondom de ochtend en avondspits moeten hebben momenteel. En straks met aFFR zullen dat ook de momenten zijn dat we moeten bijspringen of klaarstaan.

Interessante weersituatie die niet goed in de verwachting liggen of moeilijk precies te duiden zijn, worden ook leuk. Bijv veel wind op noordelijke deel Noordzee, en weinig wind thv Zeeland, en een scherpe grens daartussen. Of veel zon op zuid-Nederland met scherpe grens ergens half over Nederland en noorden bewolking. Waarbij de bewolking grens moeilijk te duiden is op 50km of 100km op moment dat Epex tot stand komt. Of een plotseling opkomend onweer die ergens tussen eind middag en begin avond ligt, terwijl de zon veel schijnt.

Tot nog toe is het prima hier na 1 week. De logica zit niet direct in absolute getallen van prijs, maar in relatieve getallen (en dus de volatiliteit daarin) en eventueel zonneoverschotten. Ga er maar eens over nadenken of je zelf de logica incl de blinde voorspelling beter zou doen voor de hele groep batterijen. Ik zie in iedergeval een redelijke logische beweging die meebeweegt op je huisverbruik en PV productie en de dynamische prijzen.

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 04-03-2026 09:03 ]

• jeeedeee
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Hier is de accu naar 26% gegaan vannacht. Logisch dat er dan niet meteen weer verkoop acties zijn.

Ook dure nachtstroom (ook Epex) door te weinig wind.

Vandaag zou de minst zonnige dag worden aldus de pluim van gisteren, dus hogere SOC start dan gister en eergisteren ook logischer. Wordt wel zonnig, maar paar wolkenvelden. Morgen en overmorgen weer overvloed en volgens huidige verwachting zaterdag weer wolken. Denk dat we het echt van de volatiliteit op zonnige werkdagen rondom de ochtend en avondspits moeten hebben momenteel. En straks met aFFR zullen dat ook de momenten zijn dat we moeten bijspringen of klaarstaan.

Tot nog toe is het prima hier na 1 week. De logica zit niet direct in absolute getallen van prijs, maar in relatieve getallen (en dus de volatiliteit daarin) en eventueel zonneoverschotten. Ga er maar eens over nadenken of je zelf de logica incl de blinde voorspelling beter zou doen voor de hele groep batterijen. Ik zie in iedergeval een redelijke logische beweging die meebeweegt op je huisverbruik en PV productie en de dynamische prijzen.
Dat is ook waar, maar 21 cent vind ik toch wel heel aantrekkelijk om te verkopen. Gok dat over 4 uur de buyprijs weer rond de 2-3 cent zit en dan maak je toch een verschil mee van 15 cent... Maar snap ook wel dat er nog veel logica niet in het EMS zit, zoals de opwek van de zonnepanelen en b.v. het laden van auto's.

Gezien de voorspelde hoge prijzen van vanavond is het natuurlijk ook wel fijn om deze dag te eindigen met een behoorlijk volle accu. Ik ga de auto hier alleen laden als het EMS terug gaat leveren tegen lage prijzen vandaag en hoop met een volle BE accu de avond in te gaan. Achteraf gezien had ik gisteravond de auto ook niet moeten bijladen, en dan had ik waarschijnlijk de activaties wel mee kunnen pakken...

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:36
Wolly schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Het plaatje van @ecn1985 toont geen exports in de ochtend?
Indedaad niet goed gekeken, het zijn imports.

[ Voor 4% gewijzigd door deejeebv op 04-03-2026 09:06 ]

• ecn1985
deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:06:
[...]

Indedaad niet goed gekeken, het zijn imports.
Zijn inderdaad een paar import activaties geweest, waarschijnlijk omdat de soc richting de 5% ging. Door de lage soc wel de export van zojuist gemist helaas.
Ben benieuwd wat de opwek is vandaag, is wat lager voorspeld we gaan het zien, zolang ik de auto niet laad kom ik ook wel weg als ik met een 50% accu de nacht in ga. Het huisverbruik is op zulke dagen relatief laag.

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste