Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
ecn1985 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Geen Quooker hier, maar wij zien hier ook af en toe een flikkering in de spots. Ik heb nog geen relatie kunnen leggen tot een bepaalde verbruiker.
Ik zie het met PID regeling aan een COP1 verwarmer van 900W.
Er is dan constant 'ruis' op de import/export van +/- 400W.
Maar geen geflikker van verlichting :)

[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 05-03-2026 12:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is dat gedoe met de Quooker met of zonder off-grid?
ik heb zulke verbruikers niet (in gebruik), nog een erfenis van de 1 fase aansluiting :)
Het spul is er nog wel in de vorm van een boiler (2500W) en een Grohe Red duo.
De wp heeft een 3kW element dat ik heb uitgeschakeld, defrost doet ie prima zonder dat ding (radiatoren).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Ik zie geen verschil in dat gedrag aan GRID of aan LOAD.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:52

The Legend

*Plop*

KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:32:
Ik weet niet of iemand anders ook een Quooker heeft. Maar thuisaccu (en EVCC) vinden de bijverwarming puls van 2kW niet zo prettig. Telkens een overshoot omdat de thuisaccu moet switchen van laden naar ontladen. Dus dan pakt de Quooker van het net. Tegen die tijd dat de thuisaccu is geschakeld naar ontladen is de Quooker al weer uit en wordt er terug geleverd naar het net.

Quooker zou in de toekomstige modellen hun vermogen in een paar seconden omhoog en omlaag moeten moduleren. Is wat beter voor dit soort opstellingen. Ik merk ook dat de frequentie van de koelkast dipt/lager wordt als de quooker aan gaat sinds dat we de thuisaccu hebben. Ook de GU10 spotjes (dim to warm) dippen milisecondes. Of zeg ik iets raars en was dit altijd al?

[Afbeelding]
Ik heb sinds kort een Combi+ ter vervangen van een regulier 3L kokend water boiler, en sindsdien heb ik die 2kW piekjes ook, maar ik heb geen overshoot. Ik zie dus geen afname van het net op die momenten.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:32:
Ik weet niet of iemand anders ook een Quooker heeft. Maar thuisaccu (en EVCC) vinden de bijverwarming puls van 2kW niet zo prettig. Telkens een overshoot omdat de thuisaccu moet switchen van laden naar ontladen. Dus dan pakt de Quooker van het net. Tegen die tijd dat de thuisaccu is geschakeld naar ontladen is de Quooker al weer uit en wordt er terug geleverd naar het net.

Quooker zou in de toekomstige modellen hun vermogen in een paar seconden omhoog en omlaag moeten moduleren. Is wat beter voor dit soort opstellingen. Ik merk ook dat de frequentie van de koelkast dipt/lager wordt als de quooker aan gaat sinds dat we de thuisaccu hebben. Ook de GU10 spotjes (dim to warm) dippen milisecondes. Of zeg ik iets raars en was dit altijd al?

[Afbeelding]
Dim to warm LED bulbs knipperen hier ook meer sinds de accu.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:11
Ik heb hier ook een Quooker, maar herken niet 123 dit gedrag.

Is ook identiek aan WP toch, die piekt ook continue met nog wel hogere pieken.

Ik heb de Quooker continue aan staan, afgelopen nacht geen laadsessies van het grid.
Mijn continue load is 400-500 watt..... (ICT, camera's, WP, WTW enz enz). Misschien dat het daarin dan wegvalt.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04
blue eyes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:25:

Ik heb de Quooker continue aan staan, afgelopen nacht geen laadsessies van het grid.
Mijn continue load is 400-500 watt..... (ICT, camera's, WP, WTW enz enz). Misschien dat het daarin dan wegvalt.
Mijn Quooker pakt 2500 watt op 1 fase. Dat trekt m’n warmtepomp nooit.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mijn oven, gaat na voorverwarmen op 2500W over in warmhouden. En doet dat met moduleren in tijd met 2000W piekjes.

Je ziet dat de eerste seconden daags de import iets omhoog schiet en dat dan de batterij bijspringt (offgrid dus op de load)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qujViNC5c7Vg-hkZ0vLVRDmMCh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZU50UNMQN9IKFxNhHmkOH4dS.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met inductie zou dat nog duidelijker moeten zijn, dat is constant aan/uit als hij niet voluit staat.
Inductie telt wel mee omdat je die vaak tijdens dure uren gebruikt, dan heb ik nog een zuinige 1 fase plaat met een stekker (3560W).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:50:
Met inductie zou dat nog duidelijker moeten zijn, dat is constant aan/uit als hij niet voluit staat.
Inductie telt wel mee omdat je die vaak tijdens dure uren gebruikt, dan heb ik nog een zuinige 1 fase plaat met een stekker (3560W).
Inductie is zwaar ja. 7,4kW op 1 fase hier. En die moduleert ook in tijd met piekjes.

• paQ
Dat is toch niet moduleren?
Dat is aan/uit.

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:40
Volgens mij aan/uit inderdaad. Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B7elulAo6UYc51497gJoGgB7wM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/TZXXwek1BRB3OVXJGc8ynAVz.gif?f=user_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Export over je hoofdmeter ongeacht de oorsprong of reden telt mee voor je salderingsruimte. Dus het wordt inderdaad in mindering gebracht.
Klopt.

Het is wel zo dat als je in een jaar 1000kWh hebt geïmporteerd en opgeslagen in de accu, uiteindelijk die energie via de accu weer hebt geëxporteerd waardoor er bijvoorbeeld van die 1000kWh een netto export van 850kWh was.

Dan is er voor die 150kWh verlies wel energiebelasting verschuldigd.

In dat opzicht klopt het huidig gerapporteerde “Stroom voordeel” dus ook niet want die houdt geen rekening met omzettingsverlies.

Dit speelt overigens alleen dit jaar nog, volgend jaar is er geen saldering meer.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:20
Speedy-Andre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:18:
Is dat gedoe met de Quooker met of zonder off-grid?
Met off-grid inderdaad
blue eyes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:25:

Mijn warmtepomp moduleert wel dusdanig dat de thuisaccu bij kan benen.

Het kan natuurlijk liggen aan de dim to warm lampen omdat die express gevoeliger zijn gemaakt by design. Die heb ik ook een maand later na de thuis accu geplaatst. Maar ik merk het dus ook aan de koelkast compressor.

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Klopt.

Het is wel zo dat als je in een jaar 1000kWh hebt geïmporteerd en opgeslagen in de accu, uiteindelijk die energie via de accu weer hebt geëxporteerd waardoor er bijvoorbeeld van die 1000kWh een netto export van 850kWh was.

Dan is er voor die 150kWh verlies wel energiebelasting verschuldigd.

In dat opzicht klopt het huidig gerapporteerde “Stroom voordeel” dus ook niet want die houdt geen rekening met omzettingsverlies.

Dit speelt overigens alleen dit jaar nog, volgend jaar is er geen saldering meer.
Ja als je het zo bekijkt zal dat 20-30 euro extra kosten zijn per jaar.

• KoningSlakkie
The Legend schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb sinds kort een Combi+ ter vervangen van een regulier 3L kokend water boiler, en sindsdien heb ik die 2kW piekjes ook, maar ik heb geen overshoot. Ik zie dus geen afname van het net op die momenten.
Dus jij hebt meer gladde lijnen op je BE dashboard?

De thuisaccu reageert bij mij sneller als deze al aan het ontladen is. Vervolgens iets meer ontladen is snel geregeld. Als de accu aan het laden is uit solar en moet vervolgens ontladen omdat de Quooker aanspringt dan krijg ik een overshoot.

Opzich niet erg maar het is niet perfect O-)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:18
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Export over je hoofdmeter ongeacht de oorsprong of reden telt mee voor je salderingsruimte. Dus het wordt inderdaad in mindering gebracht.
Jazeker, dat is inderdaad zo. Zelf verwacht ik wel dat ik in de zomermaanden minder kan salderen als voorheen. Dit omdat ik en geen extra accu modules heb genomen, en de prijzen dan lager of negatief zijn en het voordeliger is om de boel uit te zetten. Dus nu al mooi beginnen met terugleveren waar kan en een beetje salderingsruimte opbouwen kan geen kwaad denk ik...

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:38:
[...]

De thuisaccu reageert bij mij sneller als deze al aan het ontladen is. Vervolgens iets meer ontladen is snel geregeld. Als de accu aan het laden is uit solar en moet vervolgens ontladen omdat de Quooker aanspringt dan krijg ik een overshoot.

Simpele oplossing.... meer panelen leggen zodat hij niet meer hoeft te switchen...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:56:
Dat is toch niet moduleren?
Dat is aan/uit.
Klopt, aan/uit. (Moduleren in tijd noem ik dat, want doel is 50% warmte, dan dus 50% aan en 50% uit

• paQ
Get!em schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Klopt, aan/uit. (Moduleren in tijd noem ik dat, want doel is 50% warmte, dan dus 50% aan en 50% uit
dan heet het 'pendelen' :+

• KoningSlakkie
jeeedeee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Simpele oplossing.... meer panelen leggen zodat hij niet meer hoeft te switchen...
Ik weet dat je een grap maakt maar ik ga er toch serieus op reageren :twk B)

Het probleem merk ik nu dus op met zonnenladen.

De oplossing is voor nu EVCC zo instellen dat de EV iets meer op NOM+100 watt moduleert. Dus dat de thuisaccu langzaam mogelijk maar steady ontlaadt met ~100 watt ipv laden. Zodat de thuisaccu sneller bijspringt als de Quooker explosief aanspringt. Nog steeds overshoot maar iets minder lang.

Betreft de panelen
Ik heb dus nu maximaal aantal panelen, geen dakpannen meer te zien. Zelfs tegen advies van iedereen heb ik twee weken voor de thuisaccu installatie op 12 panelen laten plaatsen op 320 graden noord-west. Op dit moment een clear-sky opbrengst van 4.3 kWh per dag :+ :+ :+
De thuisaccu vangt vooral mijn zuidkant op. De noordkant verbuik ik wat directer.

Zodra ik een overkapping neem zal ik zeker een aantal panelen bijleggen en DC koppelen met de Deye. Ik merk met een gasloze woning + EV dat je nooit genoeg panelen en vermogen kan hebben (herfst/winter).

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:52

The Legend

*Plop*

KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:38:
[...]

In het BE dashboard zie ik wel de pieken, maar mijn P1 data via HW laat die pieken niet zien.

Ik ben toch malle pietje niet!

• KoningSlakkie
The Legend schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:19:
[...]

In het BE dashboard zie ik wel de pieken, maar mijn P1 data via HW laat die pieken niet zien.
HW laat het gemiddelde zien over een periode van 5 minuten. In HW is bij mij de lijn ook vlak inderdaad.

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:14:

Zodra ik een overkapping neem zal ik zeker een aantal panelen bijleggen en DC koppelen met de Deye. Ik merk met een gasloze woning + EV dat je nooit genoeg panelen en vermogen kan hebben (herfst/winter).
idd - in zomer kan je ze uitzetten, en in de winter heb je er nooit genoeg!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:00
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Ik weet dat je een grap maakt maar ik ga er toch serieus op reageren :twk B)

Het probleem merk ik nu dus op met zonnenladen.

De oplossing is voor nu EVCC zo instellen dat de EV iets meer op NOM+100 watt moduleert. Dus dat de thuisaccu langzaam mogelijk maar steady ontlaadt met ~100 watt ipv laden. Zodat de thuisaccu sneller bijspringt als de Quooker explosief aanspringt. Nog steeds overshoot maar iets minder lang.

Betreft de panelen
Ik heb dus nu maximaal aantal panelen, geen dakpannen meer te zien. Zelfs tegen advies van iedereen heb ik twee weken voor de thuisaccu installatie op 12 panelen laten plaatsen op 320 graden noord-west. Op dit moment een clear-sky opbrengst van 4.3 kWh per dag :+ :+ :+
De thuisaccu vangt vooral mijn zuidkant op. De noordkant verbuik ik wat directer.

Ik heb dat ook gedaan, maximale aantal van 20 panelen op het dak laten leggen (9500wp), en ik merk de laatste dagen en in de winter helemaal dat ik er nog wel een paar kan gebruiken. Zeker als ik in de toekomst van de stadsverwarming af ga en verder ga elektrificeren.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:59

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:12:
[...]

dan heet het 'pendelen' :+
Alleen bij warmtepompen ;)

Moduleren is volledig correct hier, er zijn meerdere technische manieren om vermogen te begrenzen natuurlijk

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:05
Hier ook een Quooker en af en toe korte dim in de lichten. Tevens frequente spikes op de lijn, waarschijnlijk door de Quooker?
Bij ons zit die op een normale WCD aangesloten zie ik, in de meterkast samen met andere verbruikers van de keuken en woonkamer op een groep lijkt het.
Is het een idee om er een slimme stekker tussen te zetten om bv een timer te activeren zodat die niet 24u/dag activaties geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCkgNRi5pMheEVLVrSNjJ1UM5XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OokvAxWQcHJ8HRJNlVnPncW.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is precies het probleem dan met die 'Quooker spikes'?
En is dat alleen als je een offgrid setup hebt?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:50
TheEye schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:51:
Is het een idee om er een slimme stekker tussen te zetten om bv een timer te activeren zodat die niet 24u/dag activaties geeft?
Dan werkt je kokend water optie niet meer.

Volgens mij heeft de Quooker een aansluitwaarde van 2200W en kan je deze verder op eigen groep zetten.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:57
Ik vind het maar vreemd. Resistieve loads hebben geen inrushcurrent, zoals een electromotor dat wel heeft. Weten jullie zeker dat je niet gewoon een algemeen lichte voltageval ziet omdat ze op dezelfde groep hangen als de keuken? Eg zie je het ook in bypass mode?

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:05
Source90 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:58:
[...]

Dan werkt je kokend water optie niet meer.

Volgens mij heeft de Quooker een aansluitwaarde van 2200W en kan je deze verder op eigen groep zetten.
Zodra die uit staat geen koken water kan ik mij voorstellen, maar tussen 22:30-06:00 hoeft dat ook niet, scheelt weer sluimer verbruik. Vanaf het moment dat de stroom er weer op gaat door de timer gaat hij wel weer opwarmen lijkt mij toch? Of heeft de Quooker bepaalde eigenschappen dat die 24u/dag aan de stroom moet hangen?

@scoobs , die dips had ik voor de accu ook al, dus is niet nieuw, wel iets merkbaarder nu mogelijk maar hou mn handen er niet voor in het vuur

• blue eyes
Een Quooker is niet een extreme verbruiker.....

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 05-03-2026 20:11 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:50
blue eyes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:10:
Een Quooker is niet een extreme verbruiker.....
Hier gemiddeld 300kWh op jaarbasis :Y)
Iets minder dan een 1/dag

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 05-03-2026 20:14 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Hier gemiddeld 300kWh op jaarbasis :Y)
Iets minder dan een 1/dag
Voor de hoeveelheid warm water is dat relatief best veel ja. Hier 900kWh tapwatervat (via warmtepomp), incl afwaswater en douchen en voor volledigheid waterkoker en koffie erbij opgeteld.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier gaat 300kWh de wpb in waar ik alles mee doe (douche, bad, vaat afspoelen), echter ben ik zuinig.
Ik heb Philips 'warm glow' lampen en die flikkeren eerder dan andere, Hue flikkert totaal niet.
Hopelijk blijft dat straks zo, eerst zonder off-grid en later met middels wat beter materiaal.

Vandaag dan toch maar de kruipruimte in gegaan, ik kon zowaar achterin komen door een pad te graven waarna ik een strook tot onder de fundering vrij maakte.
In een iets andere richting kon ik een lange steel vanuit de tuin verder krijgen zonder iets hards te raken.
Lastig om te bepalen waar ik uit kwam, maar het was net meer dan 2m van de muur bij het gat in de tuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i64KybAQzx1jfVSflgTutrfilU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRL1c7rv4xv25Qh4qB3FcNlk.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwIEUrclsc_O9xccTZTY2yyEI5Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vgMxQwuCHSO4t3d9Y2KdnxS.jpg?f=fotoalbum_medium

Best onhandig om klem tussen de balken foto's te maken maar het is gelukt :)
Morgen nog maar een keer de steel van buiten naar binnen brengen en hopen dat ik hem in de kruipruimte zie.
De aanhouder wint, er zijn straks toch minder (extra) gaten nodig.
Ik denk dat we kabels invoeren het beste van buiten naar binnen kunnen doen, de lengte tot in de schuur is voor alle kabels gelijk.
De 2 pv strings is wat lastiger, daar zijn 2 gaten in de vloer voor nodig en ze gaan door een koof, allemaal best krap en bij de wpb kan ik er waarschijnlijk alleen zelf bij komen (smal hok en je moet je er langs wurmen).

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
Speedy-Andre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:33:
Hier gaat 300kWh de wpb in waar ik alles mee doe (douche, bad, vaat afspoelen), echter ben ik zuinig.
Ik heb Philips 'warm glow' lampen en die flikkeren eerder dan andere, Hue flikkert totaal niet.
Hopelijk blijft dat straks zo, eerst zonder off-grid en later met middels wat beter materiaal.

Vandaag dan toch maar de kruipruimte in gegaan, ik kon zowaar achterin komen door een pad te graven waarna ik een strook tot onder de fundering vrij maakte.
In een iets andere richting kon ik een lange steel vanuit de tuin verder krijgen zonder iets hards te raken.
Lastig om te bepalen waar ik uit kwam, maar het was net meer dan 2m van de muur bij het gat in de tuin.
[Afbeelding][Afbeelding]

Best onhandig om klem tussen de balken foto's te maken maar het is gelukt :)
Morgen nog maar een keer de steel van buiten naar binnen brengen en hopen dat ik hem in de kruipruimte zie.
De aanhouder wint, er zijn straks toch minder (extra) gaten nodig.
Ik denk dat we kabels invoeren het beste van buiten naar binnen kunnen doen, de lengte tot in de schuur is voor alle kabels gelijk.
De 2 pv strings is wat lastiger, daar zijn 2 gaten in de vloer voor nodig en ze gaan door een koof, allemaal best krap en bij de wpb kan ik er waarschijnlijk alleen zelf bij komen (smal hok en je moet je er langs wurmen).
Succes! Gaat vast lukken!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:53:
Wat is precies het probleem dan met die 'Quooker spikes'?
En is dat alleen als je een offgrid setup hebt?
Geen einde van de wereld, ik wou even mijn ervaring delen.

Het kleine probleem dat 2.2kW die abrupt ingeschakeld wordt, zorgt voor een dip op de fase. Wat dus zichtbaar is bij een dimbare lamp en wat hoorbaar is bij een koelkastcompressor. Althans bij mij zit de Quooker als het goed is op een eigen groep.

Voor de rest wijs ik gewoon op een apparaat waar de thuisaccu niet goed mee om kan gaan. Dat is de Quooker, maar eigenlijk ook mijn koffiemachine en de strijkijzer/stoom machine. Waarbij de reactiesnelheid te traag is van het accusysteem waardoor er een overshoot ontstaat. Vooral als dat betekent dat er van laadmodus geswitcht moet worden naar een ontlaadmodus of vice versa.
Overigens ook een bekend probleem bij andere accus zoals de marstek vebus die ik ooit in gedachte had.

Bij de wasmachines en vaatwasser is de verwarmingselement veel langer aan waardoor het geen probleem is.

In de praktijk geen ramp. Het viel mij op, ik wil het niet groter maken dan dat het is.

Ik heb geprobeerd met een tijdschakelaar de Quooker uit te zetten in de nacht. Maar dat heeft die ene keer toch een negatief effect gehad op de WAF-score. Het verbruik wat ik bespaar is eigenlijk laag genoeg dat ik me daar niet druk om maak. In totaal 375 kWh per jaar. Achja :7
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste