Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:58
Hier gaat het deze week ook mooi 🤩 veel eigen gebruik uit de accu en zonnepanelen. Wel regelmatig in de ochtend bijgeladen zodat de accu wat leger is voordat ik vertrek met de auto. Veel teruglevering, voornamelijk in de middag en avond als de prijzen wat hoger zijn. Uiteindelijk levert een teruggeleverde kWh naast de saldering ook nog wat extra op, omdat het nu tegen een wat hogere prijs wordt teruggeleverd dan destijds in december gekocht. Zal wel een beetje wegvallen tegen de vergoeding voor BE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74DUhfTkz4JdGXY4vWrCGQ49xVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qvx7O0sPibTVkFblsXvxmtJz.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:47
Wolly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Ik heb geen uitschieters van de Deye op mijn dashboard gezien, waar zitten die dan?
Don had het erover dat die er net een bug inzaten

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:20
We hebben het "wel eens" over wel of geen activaties, etc.
Daar wordt aan gewerkt. Prima.

Ik begreep dat Don ook nog aan de administratie werkt. In een van de feedbacks te lezen.

Ik heb veel geëxporteerd de 4e maart, iets van 20 kWh, 3 kWh geïmporteerd (tegen lage prijs) en toch geven de websites van BE aan dat ik 71 cent moet bij betalen voor 4 maart, negatieve dag. Verbaasd :D :D
Ik zie zelfs dat er negatief is geleverd....... Huh? Ik ben nog nooit in de buurt van 100% SOC gekomen. Geen reden voor verkoop dan.
Bijzonder - maar de tabellen zullen wel niet kloppen. Of er zit iets anders goed fout :D

Komt wel in orde, daar heb ik alle vertrouwen in. Kost alleen tijd.

Mijn boodschap - je kan eigenlijk nog nergens vanuit gaan - ik heb eigenlijk geen idee waar ik sta ..... financieel dan.

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 07-03-2026 11:02 ]

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

E-Transitie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:42:
Voordat ik een Balans accu had, heb ik overwogen om een warmtepomp boiler aan te schaffen om zonnestroom op te maken als salderen afloopt. Nu ik zie dat ik best leuk geld krijg voor mijn export, komt dat niet meer uit. 10 kWh stroom = ongeveer 1m3 gas. Zelfs met de huidige gasprijzen is dat niet rendabel meer. En dan moet aFRR nog beginnen.
(N.B. Soc nu 15%)
Je moet wel heel veel tapwater gebruiken om daar in dat verband iets aan te hebben, al scheelt het meer als je daardoor van het gas en de vaste lasten af kan komen.
Het mag een best ding zijn als je verbruik overeenkomt met de hoeveelheid pv (ruimtebeslag en behoefte).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Don had het erover dat die er net een bug inzaten
Dat was een Export Net piek. Die worden toch gemeten door de MID meter en niet door de Deye?

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:51:
We hebben het "wel eens" over wel of geen activaties, etc.
Daar wordt aan gewerkt. Prima.

Ik begreep dat Don ook nog aan de administratie werkt. In een van de feedbacks te lezen.

Ik heb veel geëxporteerd de 4e maart, iets van 20 kWh, 3 kWh geïmporteerd (tegen lage prijs) en toch geven de websites van BE aan dat ik 80 cent moet bij betalen voor 4 maart, negatieve dag. Verbaasd :D :D

Komt wel in orde, daar heb ik alle vertrouwen in. Kost alleen tijd.

Mijn boodschap - je kan eigenlijk nog nergens vanuit gaan - ik heb eigenlijk geen idee waar ik sta ..... financieel dan.
We zitten allemaal in die modus. De website helpt ook niet bepaald met missende cijfers, verkeerde formules, niet kloppende totalen en tegenstrijdige uitleg.

Voorbeeld: De definitie van Stroom voordeel is op twee plekken verschillend, bij de ene moet je het negatieve bedrag betalen en bij de andere ontvang je het negatieve bedrag.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/X7LWkZL5/screenshot-520.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GhLwtLR0/screenshot-521.png

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

E-Transitie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:42:
Voordat ik een Balans accu had, heb ik overwogen om een warmtepomp boiler aan te schaffen om zonnestroom op te maken als salderen afloopt. Nu ik zie dat ik best leuk geld krijg voor mijn export, komt dat niet meer uit. 10 kWh stroom = ongeveer 1m3 gas. Zelfs met de huidige gasprijzen is dat niet rendabel meer. En dan moet aFRR nog beginnen.
(N.B. Soc nu 15%)
Meest efficiënte is een tapwatervat op je warmtepomp. Dan maak je optimaal gebruik van de COP die de warmtepomp heeft.

De Warmtepompboiler (als zelfstandig systeem ) is als warmtebatterij minder kosten efficiënt nu. Al issue met subsidie nog steeds flink kosten efficiënt. En je zou de warme lucht van de Deye misschien kunne voeren aan de WPB.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:57
ecn1985 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:28:
Prijs blijft 'hoog' gedurende de nacht. Geen activaties gehad alleen vanmorgen 1x op het moment dat de soc onder de 20% kwam. Nu soc op 26% maar die schiet nog wel omhoog vandaag. Met een soc% van rond de 40% aan het einde van de dag kom ik makkelijk de avond / nacht door. Tot op heden gaat het opwekken / laden van de auto en verkopen goed en kom ik zonder dat ik de battery leegtrek de week door.
Helaas ben ik nu sinds 11u de EV aan het laden uit het net omdat de thuusaccu naar 15% is gezakt. Tussen de 15 en de 8 cent kaal tarief, it is what it is.

• blue eyes
Op de Balans Portal lijkt dit meer in lijn te zijn met wat het zou moeten zijn - daarom denk ik zeker wel dat het goedkomt.

Alleen moeten de (functioneel) ontwerper en de bouwer nog even goed aan het werk :D lol ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcb7M3akQV6ORtMaXrrts_WwM0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixKqh8QypRR46JPOIInqkEsV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 07-03-2026 11:47 ]

• blue eyes
Zijn er mensen hier die de BE accu / plugin testen voor mijnbatterij.nl / onbalansmarkt.nl?

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 07-03-2026 11:54 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:46:
Zijn er mensen hier die de BE accu / plugin testen voor mijnbatterij.nl / onbalansmarkt.nl?
Ik heb me opgegeven, maar er is nog niks vziw.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Helaas ben ik nu sinds 11u de EV aan het laden uit het net omdat de thuusaccu naar 15% is gezakt. Tussen de 15 en de 8 cent kaal tarief, it is what it is.
En dat terwijl de epex rond 0 zit. Ik denk dat de mist wat hardnekkiger is dan voorspeld (althans hier).

Mijn batterij zakt overigens wel lager, zat vanmorgen op 8%, ondertussen weer iets hoger door PV opbrengst. Zou volgens mij tot 5% moeten kunnen zakken voordat je uit het net gaat gebruiken.

• KoningSlakkie
Yaay schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:17:
[...]

En dat terwijl de epex rond 0 zit. Ik denk dat de mist wat hardnekkiger is dan voorspeld (althans hier).

Mijn batterij zakt overigens wel lager, zat vanmorgen op 8%, ondertussen weer iets hoger door PV opbrengst. Zou volgens mij tot 5% moeten kunnen zakken voordat je uit het net gaat gebruiken.
Op dit soort momenten wou ik dat ik een SAP had :'(
Ik had inderdaad aan de hand van EPEX geanticipeerd op 0 cent of zelfs negatief.

In december zakte de thuisaccu tot wel 5%. Nu is de thuisaccu geladen met Solar tot 25%. Ik heb het laden van de EV hervat, nu de laatste 3% aan het laden.
En alles wordt nog steeds uit het net getrokken met 25% SOC van de thuisaccu. Ik denk dat de instellingen of zijn gewijzigd of dat de SOC niet correct is.

En dit is het moment dat de loadbalancing wel moet werken op 25A. En stiekem is deze dus verkeerd afgesteld op 28A. Even handmatig op lager vermogen laden dus. Gelukkig heb ik Solar vermogen waardoor ik toch wat vermogensruimte heb.

[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 07-03-2026 14:15 ]

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:33
Bij mij komt de stroom sinds 5 uur vanmorgen rechtstreeks uit het net zo lijkt het. SOC staat continue op 21%. Mn EMS geeft aan geen contact te hebben met mn Eastron meter. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

• Wolly
  • Niet online
sensitizer schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:28:
Bij mij komt de stroom sinds 5 uur vanmorgen rechtstreeks uit het net zo lijkt het. SOC staat continue op 21%. Mn EMS geeft aan geen contact te hebben met mn Eastron meter. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Wat zegt het EMS precies?

Al geprobeerd om alles even spanningsloos te maken? Anders denk ik dat een signaalkabeltje niet lekker zit.

• sensitizer
Hij staat overwegend gewoon op actief, maar elke minuut ofzo geeft hij aan 'server offline, retrying' en direct er na 're-established'. Er lijkt dus wel een soort connectieprobleem te zijn maar dus niet permanent

• jeeedeee
Alweer teruglevering, terwijl de auto nog vol moet 🥲. Snel een switch naar fast op de Zappi. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iklrt7_p9x65LO9r9apZIzJBDns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nlf3o9cGNNtxAY6cFmFHqytB.jpg?f=fotoalbum_large

• sensitizer
Sinds vanmorgen zie ik dus ook niet meer dat de batterij oplaadt, behalve nu via mn zonnepanelen. Maar die zijn niet aangesloten op de omvormer. Dus het lijkt eerder een soort connectieprobleem te zijn die voorkomt dat de batterij wordt goed wordt uitgelezen en vervolgens geladen dan dat er iets met de batterij of het EMS zelf is. Spanningsloos maken hielp trouwens niet.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:14
jeeedeee schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:39:
Alweer teruglevering, terwijl de auto nog vol moet 🥲. Snel een switch naar fast op de Zappi. [Afbeelding]
Die heb ik hier nog niet te pakken, kan zijn omdat de soc nog onder de 50% zit?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
sensitizer schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:48:
Sinds vanmorgen zie ik dus ook niet meer dat de batterij oplaadt, behalve nu via mn zonnepanelen. Maar die zijn niet aangesloten op de omvormer. Dus het lijkt eerder een soort connectieprobleem te zijn die voorkomt dat de batterij wordt goed wordt uitgelezen en vervolgens geladen dan dat er iets met de batterij of het EMS zelf is. Spanningsloos maken hielp trouwens niet.
Onbalanstarief is heel hoog, dat zal de reden zijn dat er niet of geladen wordt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Onbalanstarief is heel hoog, dat zal de reden zijn dat er niet of geladen wordt.
Onbalans tarief is in zijn geheel niet laag geweest, vannacht niet en nu overdag ook dik hoger dan de EPEX.

Hier kwam ik een paar keer aan 4-5% batterij. Dan wordt er toch wel uit Net gehaald.

Zon nu ook weer weg, dus batterij wordt geheel niet bijgevuld. Duur dagje zo.

• blue eyes
Je wint wat, je verliest wat. Niet per dag kijken ;)

Zonder accu (en met 6000 - 8000 euro op de bank :P ) had je ook fors moeten inkopen. Laat staan zonder PV :P

• Gerard Schade
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:50
De aanbieding van Balansenergie accu (Tennet) is heel scherp. Is er al iemand die een van hen een systeem heeft draaien? Wat zijn uw ervaringen.?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Gerard Schade schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:50:
De aanbieding van Balansenergie accu (Tennet) is heel scherp. Is er al iemand die een van hen een systeem heeft draaien? Wat zijn uw ervaringen.?
ja, en goed. Maar misschien even teruglezen? Het topic zit vol met mensen die er 1 hebben?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
????? Dit hele topic staat vol met mensen die dit systeem hebben.

Als je de 300 pagina's doorleest - ben je volledig op de hoogte.

In het kort: systeem in ontwikkeling, Tennet vergunning is nog niet binnen. Erg goedkoop in aanschaf.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:47
blue eyes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:46:
Is er een plugin voor?

• blue eyes
Er is / wordt gezocht naar testers
Koppeling met Balans Energie
We zijn op zoek naar gebruikers die interesse hebben aan een integratie met Balans Energie om deze koppeling willen testen zodra hij gereed is. Ben jij klant bij Balans Energie en wil je meedoen? Laat het ons weten via info@mijnbatterij.com, dan houden we je op de hoogte.

[ Voor 82% gewijzigd door blue eyes op 07-03-2026 17:51 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:47

E-Transitie

Pijnacker

Zou wel lachen zijn als wij ook vermeld kunnen worden bij "mijn batterij". Staan we straks met aFRR, met onze balans batterij elke dag allemaal in de top 20. Ha Ha, wat zullen ze op hun neus kijken met hun dure SigEnergy systemen :)

15600 Wp Canadian Solar, 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie, Deye 12kW omvormer

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

E-Transitie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Zou wel lachen zijn als wij ook vermeld kunnen worden bij "mijn batterij". Staan we straks met aFRR, met onze balans batterij elke dag allemaal in de top 20. Ha Ha, wat zullen ze op hun neus kijken met hun dure SigEnergy systemen :)
Niet lachen voordat je resultaat ziet. Komt nooit wat goeds van.

• blue eyes
Wat is de onderkant van SOC voor activities? Ik zit nog op 24% , weinig bijgeladen vandaag. Zon viel wat "tegen".

Is nu wel aangesprongen op 50 cent export ;)

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:15

dof

sensitizer schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:48:
Bij mij is de accu ook heel inactief al 1,5 dag of zo. Maar ik zie nu ook vandaag ineens zo'n melding op het kleine Balans display voorbij schieten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax7HFvDePrVTSCjfKGkuAyi9274=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiebAwv31LXDa9x6lM1sDMt8.png?f=fotoalbum_large

Expiriment uit de hand gelopen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:25:
Wat is de onderkant van SOC voor activities? Ik zit nog op 24% , weinig bijgeladen vandaag. Zon viel wat "tegen".

Is nu wel aangesprongen op 50 cent export ;)
20% SoC leverde nog wel een export actie op hier zojuist.

• jeeedeee
Get!em schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:46:
[...]

7% hier, geen activatie, de auto iets te lang door laten laden 🥲gelukkig nog geen import voor 2,5 euro de kWh 😃

• ecn1985
Get!em schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:46:
[...]

van 18:00 tot 18:50 continu export activaties gehad, soc nu 33% ben benieuwd of dit nog doorgaat anders moet er wel wat geimporteerd worden om morgenochtend niet leeg te staan..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
jeeedeee schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:51:
[...]

7% hier, geen activatie, de auto iets te lang door laten laden 🥲gelukkig nog geen import voor 2,5 euro de kWh 😃
Dan heb je 8 min EUR3.25 gemist

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
ecn1985 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:13:
[...]

van 18:00 tot 18:50 continu export activaties gehad, soc nu 33% ben benieuwd of dit nog doorgaat anders moet er wel wat geimporteerd worden om morgenochtend niet leeg te staan..
Als de verkoop hoger is dan de inkoop is het financieel per kWh nog steeds voordelig ;)

Technisch gezien, accu ontladen en laden voor een paar cent is ook weer zo wat :D

• ecn1985
blue eyes schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Als de verkoop hoger is dan de inkoop is het financieel per kWh nog steeds voordelig ;)

Technisch gezien, accu ontladen en laden voor een paar cent is ook weer zo wat :D
We gaan zien hoe het uitpakt, tot nu toe nog niet onaardig deze week..

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

dof schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:45:
[...]

Bij mij is de accu ook heel inactief al 1,5 dag of zo. Maar ik zie nu ook vandaag ineens zo'n melding op het kleine Balans display voorbij schieten...

[Afbeelding]

Expiriment uit de hand gelopen?
Da's gissen, internet ergens weg?
Ik kan me wel voorstellen dat ze met een server bezig zijn, al was het maar voor correcte metingen aan alle kanten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Zon hier ook gemist vandaag, dus batterij laveerde vandaag sinds middernacht tussen 5 en 20% SoC. Er is zelfs 6kWh direct geïmporteerd het huis in, omdat batterij op 5% stond te niksen.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Op dit soort momenten wou ik dat ik een SAP had :'(
Ik had inderdaad aan de hand van EPEX geanticipeerd op 0 cent of zelfs negatief.

In december zakte de thuisaccu tot wel 5%. Nu is de thuisaccu geladen met Solar tot 25%. Ik heb het laden van de EV hervat, nu de laatste 3% aan het laden.
En alles wordt nog steeds uit het net getrokken met 25% SOC van de thuisaccu. Ik denk dat de instellingen of zijn gewijzigd of dat de SOC niet correct is.

En dit is het moment dat de loadbalancing wel moet werken op 25A. En stiekem is deze dus verkeerd afgesteld op 28A. Even handmatig op lager vermogen laden dus. Gelukkig heb ik Solar vermogen waardoor ik toch wat vermogensruimte heb.
Toch vreemd, ik raakte vanmiddag de 5% wel aan, zonder (behoudens 1 activatie tussendoor) van het net af te nemen (zie screenshot hieronder, waar ik het laden van de auto net had gestopt). Wat wel opviel is dat de soc van 10 > 5% heel rap omlaag ging, blijkbaar zat er minder in de batterij dan het EMS vermoedde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_ADl56tji6of7Z4kGsPupHUp-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n83ndTz2DuQLjxlXwNK6WDgc.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
Zijn ze hun systemen aan het aanpassen voor aFRR? :$ :o

Helaas deze keer de piek gemist van 2,578 EUR/kWh met een SoC van 31%

Vandaag 15 kWh van het net getrokken omdat er niet was bijgeladen.
Yaay schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:17:
[...]

In het noorden van het land was het net flink mistig idd, dat verklaart een hoop. De thuis was niet verder gezakt dan 15% en we gingen direct uit het net gebruiken. Waarom weet ik niet. Bij andere systemen was het 5% vandaag lees ik nu.

• Wolly
  • Niet online
Hier op 29% wel een activatie gehad op die 2,50.

• ecn1985
Wolly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:02:
Hier op 29% wel een activatie gehad op die 2,50.
Zit op 30% en ook de activatie mee kunnen pakken, heb de auto wat bijgeladen vandaag en 22kWh opgewekt, denk wel dat ik morgen rond de ochtend aardig leeg ben mocht er vannacht weinig bijgeladen worden. Opzich niet erg er wordt morgen weer zon verwacht.

• jeeedeee
paQ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Ja dat was pech, had deze week de automation om te stoppen met laden bij 25 procent uitgezet omdat ik de accu leeg wou hebben als ik weg ging. Die maar eens aanpassen, zodat ik in de middag en avond wat meer over houd en in de ochtend wel onbeperkt de accu leeg kan trekken.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste