Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:42
paQ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:29:
Onder SOC 50% is de verkoop bij mij gestopt. Niet erg ook, want ik weet nieteens of ik het hier mee haal.
[Afbeelding]

edit
Nee toch verkoop @ 0,37 :/
[Afbeelding]
Ik heb 48% soc, maar weet nu al als ik de auto nog wil opladen dat ik morgenochtend leeg sta.. wat mij betreft iets minder agressief terugleveren, levert overall toch niet gek veel op..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:16
ecn1985 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Eens, blijft lastig, en we weten dat de focus er ook niet op ligt. Maar de 50% grens waar het nu op ligt is met de lage temperaturen in de nacht en het laden van een EV te krap. Ik kan me haast niet voorstellen dat er op het moment systemen tussenzitten waar de soc >80% is zelfs met deze zonnige dagen, als je weinig inkoopt moet je denk ik ook weinig verkopen anders kom je niet uit..
Ik denk ook dat deze te “simpele” algoritme nu niet geschikt is voor de huidige prijzen die vermoedelijk komen door de oorlog. We hebben eigenlijk wel voldoende spread maar de inkoop drempel is te goedkoop ingesteld waardoor er te weinig inkoop activaties zijn. Deze algoritme is nog niet automatisch in staat om te gaan met de verhoogde prijzen. Ik denk als de prijzen “normaal” waren geweest, dat we dan wel voldoende inkoop activaties zouden hebben gehad.

De verkoop activaties zoals ze nu zijn hadden wel gewerkt als we de goedkopere inkoop prijzen hadden. Dus ik denk dat ze handmatig weer moeten aanpassen aan de verhoogde energie tarieven ofwel zoals ze dat deden in de winter.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Ik denk ook dat deze te “simpele” algoritme nu niet geschikt is voor de huidige prijzen die vermoedelijk komen door de oorlog.
Er is gewoon te weinig wind. De oorlog heeft er denk ik weinig mee te maken momenteel.
We hebben eigenlijk wel voldoende spread maar de inkoop drempel is te goedkoop ingesteld waardoor er te weinig inkoop activaties zijn. Deze algoritme is nog niet automatisch in staat om te gaan met de verhoogde prijzen. Ik denk als de prijzen “normaal” waren geweest, dat we dan wel voldoende inkoop activaties zouden hebben gehad.

De verkoop activaties zoals ze nu zijn hadden wel gewerkt als we de goedkopere inkoop prijzen hadden. Dus ik denk dat ze handmatig weer moeten aanpassen aan de verhoogde energie tarieven ofwel zoals ze dat deden in de winter.
Bij mij gaat het wonderwel prima, gedurende de dag lekker zonneladen richting 50/60%, in de ochtend starten met 25-30%. Van mij mag het zo blijven werken :P

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:42
Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Er is gewoon te weinig wind. De oorlog heeft er denk ik weinig mee te maken momenteel.

[...]

Bij mij gaat het wonderwel prima, gedurende de dag lekker zonneladen richting 50/60%, in de ochtend starten met 25-30%. Van mij mag het zo blijven werken :P
Zonder export zou ik ook aardig uitkomen, nu is het op het randje of net over het randje.. Het is ook allemaal maar net hoe de situatie eruit ziet, wat je aan panelen hebt liggen en hoe hoog het verbruik is.
Vanaf aFFR wordt alles waarschijnlijk weer anders, tot dat moment is het wat het is, hopelijk daarna met stappen vooruit..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:21

Hier ook, uiterwaard ook wel geholpen door de grotere capaciteit.

Vanochtend 19% , naar de 58% gegaan vandaag.
47 kWh aan WP opbrengst, 2,2 kWh import, 15,5 kWh export. Nu nog op 49%.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries /vrijstaand huis gaslood / EV 40k / jaar

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

[...]
yep... m'n Nostradamus-grafiek is al dagenlang 'spot on'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVeBECDiggie2AFIj-UbKdyaRpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p291pARYGJj6LU8gtuQNsw6u.png?f=fotoalbum_large

Dat zou inhouden dat de tarieven flink lager liggen donderdag en vrijdag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
kijk. Als je over het max vermogen gaat van 1 fase, wordt er toch geïmporteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHKohqP6IQpdJA8As1PG8a85pNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AxlRGnwv6EOPKDkhmMMuqPC.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:24
Allemaal niet ideaal inderdaad, met EPEX prijzen is het veel makkelijker plannen en was ik waarschijnlijk ook net zo goedkoop, of goedkoper uitgekomen... Ik gooi hier nu de auto als ik thuis kom zo snel mogelijk aan de lader, dan gebruik ik zoveel mogelijk mijn eigen stroom. En in de ochtend, voordat ik wegga nog even de accu helemaal leegtrekken. Scheelt ook weer. wat...

Gelukkig heb ik mijn terugverdientijd gebaseerd op de EPEX spread, en mocht aFFr niet gaan werken ga ik na de twee jaar wel over na b.v. zonneplan. Laten we hopen dat dit niet nodig is

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Dbm12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:55:
Ik ben vooral benieuwd of de SOC nu wat accurater gaat zijn zoals @paQ eerder heeft laten zien. Bij mij vloog deze vanmorgen van 20% naar 5%.

[Afbeelding]
Ik heb vanochtend exact hetzelfde gezien rond 06:00 a 07:00 uur in en grote bocht als een granaat omlaag. WTF?!
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste