Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik denk ook dat deze te “simpele” algoritme nu niet geschikt is voor de huidige prijzen die vermoedelijk komen door de oorlog. We hebben eigenlijk wel voldoende spread maar de inkoop drempel is te goedkoop ingesteld waardoor er te weinig inkoop activaties zijn. Deze algoritme is nog niet automatisch in staat om te gaan met de verhoogde prijzen. Ik denk als de prijzen “normaal” waren geweest, dat we dan wel voldoende inkoop activaties zouden hebben gehad.ecn1985 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:45:
[...]
Eens, blijft lastig, en we weten dat de focus er ook niet op ligt. Maar de 50% grens waar het nu op ligt is met de lage temperaturen in de nacht en het laden van een EV te krap. Ik kan me haast niet voorstellen dat er op het moment systemen tussenzitten waar de soc >80% is zelfs met deze zonnige dagen, als je weinig inkoopt moet je denk ik ook weinig verkopen anders kom je niet uit..
De verkoop activaties zoals ze nu zijn hadden wel gewerkt als we de goedkopere inkoop prijzen hadden. Dus ik denk dat ze handmatig weer moeten aanpassen aan de verhoogde energie tarieven ofwel zoals ze dat deden in de winter.
Er is gewoon te weinig wind. De oorlog heeft er denk ik weinig mee te maken momenteel.KoningSlakkie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Ik denk ook dat deze te “simpele” algoritme nu niet geschikt is voor de huidige prijzen die vermoedelijk komen door de oorlog.
Bij mij gaat het wonderwel prima, gedurende de dag lekker zonneladen richting 50/60%, in de ochtend starten met 25-30%. Van mij mag het zo blijven werkenWe hebben eigenlijk wel voldoende spread maar de inkoop drempel is te goedkoop ingesteld waardoor er te weinig inkoop activaties zijn. Deze algoritme is nog niet automatisch in staat om te gaan met de verhoogde prijzen. Ik denk als de prijzen “normaal” waren geweest, dat we dan wel voldoende inkoop activaties zouden hebben gehad.
De verkoop activaties zoals ze nu zijn hadden wel gewerkt als we de goedkopere inkoop prijzen hadden. Dus ik denk dat ze handmatig weer moeten aanpassen aan de verhoogde energie tarieven ofwel zoals ze dat deden in de winter.
Zonder export zou ik ook aardig uitkomen, nu is het op het randje of net over het randje.. Het is ook allemaal maar net hoe de situatie eruit ziet, wat je aan panelen hebt liggen en hoe hoog het verbruik is.Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Er is gewoon te weinig wind. De oorlog heeft er denk ik weinig mee te maken momenteel.
[...]
Bij mij gaat het wonderwel prima, gedurende de dag lekker zonneladen richting 50/60%, in de ochtend starten met 25-30%. Van mij mag het zo blijven werken
Vanaf aFFR wordt alles waarschijnlijk weer anders, tot dat moment is het wat het is, hopelijk daarna met stappen vooruit..
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Hier ook, uiterwaard ook wel geholpen door de grotere capaciteit.Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:15:
Bij mij gaat het wonderwel prima, gedurende de dag lekker zonneladen richting 50/60%, in de ochtend starten met 25-30%. Van mij mag het zo blijven werken
Vanochtend 19% , naar de 58% gegaan vandaag.
47 kWh aan WP opbrengst, 2,2 kWh import, 15,5 kWh export. Nu nog op 49%.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
yep... m'n Nostradamus-grafiek is al dagenlang 'spot on'.Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Er is gewoon te weinig wind. De oorlog heeft er denk ik weinig mee te maken momenteel.
[...]
/f/image/p291pARYGJj6LU8gtuQNsw6u.png?f=fotoalbum_large)
Dat zou inhouden dat de tarieven flink lager liggen donderdag en vrijdag.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Gelukkig heb ik mijn terugverdientijd gebaseerd op de EPEX spread, en mocht aFFr niet gaan werken ga ik na de twee jaar wel over na b.v. zonneplan. Laten we hopen dat dit niet nodig is
Ik heb vanochtend exact hetzelfde gezien rond 06:00 a 07:00 uur in en grote bocht als een granaat omlaag. WTF?!Dbm12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:55:
Ik ben vooral benieuwd of de SOC nu wat accurater gaat zijn zoals @paQ eerder heeft laten zien. Bij mij vloog deze vanmorgen van 20% naar 5%.
[Afbeelding]
Dit zie ik ook als ik met mijn Zappi de Nissan Leaf op fast laad.paQ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:35:
kijk. Als je over het max vermogen gaat van 1 fase, wordt er toch geïmporteerd.
[Afbeelding]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
De SOC die je daar ziet is het gemiddelde van je accustack.boekhour schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:52:
[...]
Ik heb vanochtend exact hetzelfde gezien rond 06:00 a 07:00 uur in en grote bocht als een granaat omlaag. WTF?!
Bij "12%" Kan het dus ook 6, 12 en 18% zijn. En zodra die ene van 6 de 5 raakt, stopt het ontladen van de/die (?) accu. De telling begint dan weer bij die 5%, terwijl 2 helemaal geen 5 waren, en zo houd je de fout in stand.
Ze moeten dan eigenlijk een keer balanceren helemaal op 99~100%. Maar daar komen we steeds niet als er in de middag weer wordt leeggepompt.
Ondanks dat is met mijn huidige aansluiting die telling <50% nagenoeg simultaan.
is dat 1 fase 7 kW?Sportmind schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:54:
[...]
Dit zie ik ook als ik met mijn Zappi de Nissan Leaf op fast laad.
Precies, als er geen wind is, blijven er (extra) dure fossiele bronnen overWolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Bijna, 6.7 kW, volgens trekt ie dan 700W van het net als ik het me goed herinner.
[ Voor 18% gewijzigd door Sportmind op 10-03-2026 09:37 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ja die indruk kreeg ik hier ook. Max de helft van het totale vermogen van de inverter over 1 fase. (Wel goeie muffinsSportmind schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Bijna, 6.7 kW, volgens trekt ie dan 700W van het net als ik het me goed herinner.
Er is nog niets gepland of geleverd maar de eerste maandfactuur is er al en die is hoger dan eerder werd meegedeeld.
Verder is mijn gender blijkbaar willekeurig gekozen, is het zo veel moeite om dat eerst te checken?
Dan kwam er kort na de incassomachtiging een opzegging per 16 maart bij mijn huidige leverancier binnen, dat zou in principe niet moeten kunnen omdat je alleen met een systeem erbij klant kan worden.
Alles bij elkaar vind ik de werkwijze weinig gestructureerd, de ene afdeling weet niet wat de ander doet.
Ja het is een startend bedrijf maar ze zijn nu toch zeker een half jaar bezig.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Bel ze gewoon even. Wellicht zit je wel tot die tijd gewoon op EPEX?
Wanneer wordt je systeem geplaatst? Ja administratief is ook nog wel wat winst te behalen, maar dat stoort me persoonlijk het minst zolang de jaarafrekening straks klopt vind ik het wel prima. Maar we zitten allemaal in een andere situatie dus ik begrijp de frustratie.Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:39:
De administratieve voortvarendheid irriteert me een beetje![]()
Er is nog niets gepland of geleverd maar de eerste maandfactuur is er al en die is hoger dan eerder werd meegedeeld.
Verder is mijn gender blijkbaar willekeurig gekozen, is het zo veel moeite om dat eerst te checken?
Dan kwam er kort na de incassomachtiging een opzegging per 16 maart bij mijn huidige leverancier binnen, dat zou in principe niet moeten kunnen omdat je alleen met een systeem erbij klant kan worden.
Alles bij elkaar vind ik de werkwijze weinig gestructureerd, de ene afdeling weet niet wat de ander doet.
Als je een nieuw energiecontract afsluit bij een andere leverancier, gebeurt toch precies hetzelfde? Voordat de levering start, moet je een incassomachtiging doen, en wordt de eerstvolgende maand alvast per vastgesteld (gemiddeld) maandbedrag gefactureerd/afgeschreven. Heeft niet zoveel met Balans te maken.Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:39:
De administratieve voortvarendheid irriteert me een beetje![]()
Komt nog bij dat Balans Stroom een aparte entiteit is, die werkt via OpenSource Energie, dus daar krijg je je maandfacturen van zoals je die gewend was bij je traditionele leverancier. Dat gebeurt inderdaad in de twee weken voorafgaand aan je installatie. Als het goed is heb je je verbruik/productie opgegeven en daar komt een gemiddeld berekend maandbedrag uit, die nogmaals getoetst wordt bij jou. Kan niet zo'n enorme verassing zijn toch? (maar kan wel licht gewijzigd zijn dan de proefberekening eerder)
Balans Energie de partij die je de handel levert (en dus de verrekeningsfacturen op handelsresultaat) en Balans Batterij de partij die de batterij levert en installeert (en dat factureert).
Maandag 16 maart is blijkbaar je installatie?
Onbalans-muffinspaQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Ja die indruk kreeg ik hier ook. Max de helft van het totale vermogen van de inverter over 1 fase. (Wel goeie muffins)
Let wel, de meeste bureaus doen het nog niet in de standaard rekenmethodiek, waaronder die van Eigenhuis. Wil je deze route voor een beter energielabel dus volgen, vraag dan vooraf na of ze een rekenmethodiek toepassen waarbij een geinstalleerde thuisbatterij meetelt. Thuisbatterij en energielabel: invloed, voordelen en praktische toepassing | De Margaretha. Ik vraag me alleen af of Balans dan ook installatiecertificaten levert. Wel nodig, anders mogen ze hem niet meetellen.
** zie post verderop, rekenmethodiek wordt in mei aangepast (blijf navragen bij bureaus, Eigenhuis leek het nog niet te doen of had dat nog niet bekend).
Ik heb net een nieuw energielabel via Eigenhuis en kwam er daar achter dat Balans Batterij niet meegeteld werd in hun berekening. Maar ik ging toch al naar de hoogst mogelijke voor bestaande bouw. Dus de batterij was niet nodig om het laatste plusje te krijgen.
Feestje!
Mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.
[ Voor 32% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 16:25 ]
Er is nog geen datum, dat is mijn grootste bezwaar en dat druist in tegen hoe ze het geheel verkopen.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Maandag 16 maart is blijkbaar je installatie?
Ik krijg straks een factuur zonder dat er een systeem actief is.
Verder was het de bedoeling dat de nieuwste batterij met DC switch wordt geleverd en die komt eind maart ergens (al staat ook dat niet vast omdat het een schatting was).
Hopelijk is er voor 16 maart een datum bekend zodat de overstap dan pas in gaat, het lijkt er op dat Don dit nog kan aanpassen als er inderdaad deze week iets uit komt.
Als ik dit had geweten had ik gewacht met de incassomachtiging die dit alles direct in gang zette
Wat dat betreft kan de communicatie beter.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Iets met een pilot? Het is geen Vattenfall he
[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 10-03-2026 11:52 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Maar, installatie was toch op je eigen verzoek uitgesteld?Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Er is nog geen datum, dat is mijn grootste bezwaar en dat druist in tegen hoe ze het geheel verkopen.
Verder was het de bedoeling dat de nieuwste batterij met DC switch wordt geleverd en die komt eind maart ergens (al staat ook dat niet vast omdat het een schatting was).
Mijn interpretatie van jouw informatie: Je hebt dit dus mede zelf veroorzaakt door een eerdere door jouw geaccordeerde installatiedatum te verschuiven naar een nog ongeplande datum. Vervolgens heb je bij het ontvangen van de eerste mail over het contract (die op basis van je eerdere installatiedatum binnen is gekomen, de offerte pdf van balans stroom met gewenste ingangsdatum) het starten van het contract (waarbij je ook de incassomachtiging als stap 2 krijgt) die datum nogmaals bevestigd (want bij die stap staat ie nog eens genoemd), waardoor stap 3, de opzegging naar je huidige leverancier ging per diezelfde datum.Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Er is nog geen datum, dat is mijn grootste bezwaar en dat druist in tegen hoe ze het geheel verkopen.
Hopelijk is er voor 16 maart een datum bekend zodat de overstap dan pas in gaat, het lijkt er op dat Don dit nog kan aanpassen als er inderdaad deze week iets uit komt.
Als ik dit had geweten had ik gewacht met de incassomachtiging die dit alles direct in gang zette![]()
Wat dat betreft kan de communicatie beter.
Maw, je had de touwtjes zelf in handen, en hebt met bevestigen van het contract zelf aangegeven dat je nu al wilt starten met het nieuwe contract. Je had voor het tekenen van het contract de datum moeten wijzigen (volgens mij moest dat per mail waarin de offerte voor BalansStroom in PDF vorm zit, daarin staat je gewenste overstap datum).
Ja, dat was bekend en dus hadden ze kunnen weten dat er geen datum was geprikt.paQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Maar, installatie was toch op je eigen verzoek uitgesteld?
In mijn beleving had ik dan niet zonder overleg de oude leverancier opgezegd maar eerst een datum afgesproken.
Er zijn dingen verschoven op basis van informatie die Balans zelf heeft verstrekt!Moby schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:48:
Er is helemaal niets dat verkeerd gaat, alles is prima te verklaren volgens mij. Zou het kunnen dat je zelf niet de meest rechttoe rechtaan klant bent?
Iets met een pilot? Het is geen Vattenfall he
Toen er even een datum was (eind maart) werd die toch niet vastgezet en ik ging er toen vanuit dat mijn oude contract door kon lopen.
Daarom zeg ik ook dat de ene afdeling niet weet wat de andere doet of dat niet meeneemt.
Verder is die 16 maart nooit in beeld geweest, dat bleek pas toen ik opeens een overstapmelding kreeg.
Slordig werk noem ik dat en een deel gebeurt omdat vooraf niet duidelijk is hoe en wanneer dingen in gang gezet worden.
Daarbij is het vrij onhandig dat er 2 bedrijven zijn, of tenminste een label voor de administratie bij een externe partij die in feite de energieleverancier is.
Goed, dit is hopelijk eenmalig want eenmaal geplaatst heb je alleen nog met de cijfers te maken.
Dat kan ook.Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Ja, dat was bekend en dus hadden ze kunnen weten dat er geen datum was geprikt.
In mijn beleving had ik dan niet zonder overleg de oude leverancier opgezegd maar eerst een datum afgesproken.
[...]
Er zijn dingen verschoven op basis van informatie die Balans zelf heeft verstrekt!
Toen er even een datum was (eind maart) werd die toch niet vastgezet en ik ging er toen vanuit dat mijn oude contract door kon lopen.
Die overstapmelding kreeg je niet automatisch. Je hebt als eerste een email gehad van Don, met daarin de PDF met de offerte voor Balans Stroom, met daarin de gewenste overstapdatum.Daarom zeg ik ook dat de ene afdeling niet weet wat de andere doet of dat niet meeneemt.
Verder is die 16 maart nooit in beeld geweest, dat bleek pas toen ik opeens een overstapmelding kreeg.
Die offerte heb jij blijkbaar geaccordeerd. Toen is de overstap in werking gezet.
Slordig van jezelf om de datum niet te controleren in de offerte.Slordig werk noem ik dat en een deel gebeurt omdat vooraf niet duidelijk is hoe en wanneer dingen in gang gezet worden.
Je houdt met 3 bedrijfsentiteiten contact:Daarbij is het vrij onhandig dat er 2 bedrijven zijn, of tenminste een label voor de administratie bij een externe partij die in feite de energieleverancier is.
Goed, dit is hopelijk eenmalig want eenmaal geplaatst heb je alleen nog met de cijfers te maken.
Balans Batterij voor garantie en installatie
Balans Stroom voor je normale stroomleverancier
Balans Energie voor je verrekening van je handel.
Leuk allemaal, ik heb een offerte waarin 23 februari werd genoemd die 11 februari binnen kwam.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:06:
[...]
Die overstapmelding kreeg je niet automatisch. Je hebt als eerste een email gehad van Don, met daarin de PDF met de offerte voor Balans Stroom, met daarin de gewenste overstapdatum.
Die offerte heb jij blijkbaar geaccordeerd. Toen is de overstap in werking gezet.
[...]
Slordig van jezelf om de datum niet te controleren in de offerte.
[...]
Je houdt met 3 bedrijfsentiteiten contact:
Balans Batterij voor garantie en installatie
Balans Stroom voor je normale stroomleverancier
Balans Energie voor je verrekening van je handel.
Destijds werd de installatie uitgesteld omdat ik de financiering nog niet rond had, niemand heeft er baat bij als dit fout zou gaan.
Dat is het enige dat een keer vaststond en die 16 maart is nooit voorgesteld of overlegd.
Ja er is wel wat gebeurd maar steeds in overleg en met een zeer duidelijke onderbouwing van mijn kant.
Ik zal wel te veel verwachten en ik ben allergisch voor inconsistentie
Dat is een goeie, wist ik niet dat accu's meegenomen werden/worden. Energielabels zijn voor mij soms toch ook geen pijl op te trekken. Hier een huis uit 1984 met overal prima isolatie, maar niets bijzonder goed. Overal oud dubbel glas en zelfs hier en daar zelfs enkel glas. We kochten het huis in oktober met label B. Nu na aanpassingen: beneden overal vloerverwarming, CV ketel eruit en FE warmtepomp erin en van het gas af.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:42:
Voor de mensen met een hypotheek waarin Energielabel meetelt: Er zijn tegenwoordig bureau's die je Thuisbatterij meetellen met het energielabel. Je kunt 1 tot 2 stappen maken op de ladder als je een thuisbatterij toevoegd aan een bestaande PV installatie.
Let wel, de meeste bureaus doen het nog niet in de standaard rekenmethodiek, waaronder die van Eigenhuis. Wil je deze route voor een beter energielabel dus volgen, vraag dan vooraf na of ze een rekenmethodiek toepassen waarbij een geinstalleerde thuisbatterij meetelt. Thuisbatterij en energielabel: invloed, voordelen en praktische toepassing | De Margaretha. Ik vraag me alleen af of Balans dan ook installatiecertificaten levert. Wel nodig, anders mogen ze hem niet meetellen. ps. de accu werd niet meegenomen want die kon niet ingevoerd worden op de BENG
Ik heb net een nieuw energielabel via Eigenhuis en kwam er daar achter dat Balans Batterij niet meegeteld werd in hun berekening. Maar ik ging toch al naar de hoogst mogelijke voor bestaande bouw. Dus de batterij was niet nodig om het laatste plusje te krijgen.
Feestje!
Bij het bedrijf nagevraagd die het label heeft opgemaakt wat dit zou betekenen voor het label was het bericht dat het nu label A+++ zou worden. Vind ik persoonlijk veel plusjes voor deze woning, maar je hoort mij niet klagen
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Administratieve werkelijkheid. Van de gedane zaken is het belangrijkste dat je een bcrg certificaat van materiaal/apparatuur hebt. Dan scoor je hoger. PV panelen en ook warmtepomp met BCRG verklaring is helemaal bonus (PV = 175Wp rekenforfait zonder bcrg. vs 400-500Wp werkelijke waarde bij bcrg verklaring).Schuurman92 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Dat is een goeie, wist ik niet dat accu's meegenomen werden/worden. Energielabels zijn voor mij soms toch ook geen pijl op te trekken. Hier een huis uit 1984 met overal prima isolatie, maar niets bijzonder goed. Overal oud dubbel glas en zelfs hier en daar zelfs enkel glas. We kochten het huis in oktober met label B. Nu na aanpassingen: beneden overal vloerverwarming, CV ketel eruit en FE warmtepomp erin en van het gas af.
Bij het bedrijf nagevraagd die het label heeft opgemaakt wat dit zou betekenen voor het label was het bericht dat het nu label A+++ zou worden. Vind ik persoonlijk veel plusjes voor deze woning, maar je hoort mij niet klagen
Accu’s worden ook niet meegenomen in de standaardmethode nu. Er zijn enkelen die dat wel doen. Bij genoeg panelen tov je all-electric huishouden wordt je vanzelf energie leverend (100%+ hernieuwbare energie) en dus ++++
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 13:30 ]
Ze zijn er met dc voeding (8-28V), POE of 230V.
Volgens mij is de (duurdere) Waveshare module hetzelfde wat uitvoering en functie betreft.
/f/image/sTufpTuLOhYW6uFxw5BEXxWb.png?f=fotoalbum_medium)
In HA lukte het niet met de modbus integratie maar wel met de Modbus Local gateway in HACS.
De NA111 heeft een web interface om hem in te stellen (standaard met vast ip) die ik niet online kreeg tot ik een tool gebruikte (Ebyte config) waarmee het beter ging.
Vervolgens het adres van de Eastron (2) ingesteld en toen zag de gateway hem, in de setup de SDM630 gekozen (mogelijk kan ik straks ook bij die van BE) en toen kwamen alle 85 sensors tevoorschijn
De gateway integratie kan de modbus instellen (bps, adres van de SDM) en vertaalt het transparant.
Wat zal het verschil zijn tussen de solarman integratie qua power data? Even los van meer “sensors”. Elke 1 seconde versus 5 seconde interval?
Even een opmerking hierover. Mijn vrouw is toevallig EP-adviseur en labelt huizen. De nieuwe rekenmethodiek gaat pas eind mei in. Dus als je een label wilt en je hebt een thuisbatterij, beter even wachten nog.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:42:
Voor de mensen met een hypotheek waarin Energielabel meetelt: Er zijn tegenwoordig bureau's die je Thuisbatterij meetellen met het energielabel. Je kunt 1 tot 2 stappen maken op de ladder als je een thuisbatterij toevoegd aan een bestaande PV installatie.
Let wel, de meeste bureaus doen het nog niet in de standaard rekenmethodiek, waaronder die van Eigenhuis. Wil je deze route voor een beter energielabel dus volgen, vraag dan vooraf na of ze een rekenmethodiek toepassen waarbij een geinstalleerde thuisbatterij meetelt. Thuisbatterij en energielabel: invloed, voordelen en praktische toepassing | De Margaretha. Ik vraag me alleen af of Balans dan ook installatiecertificaten levert. Wel nodig, anders mogen ze hem niet meetellen.
Feestje!
Dat kan ik nu nog niet zeggen zonder Solarman of überhaupt een systeemKoningSlakkie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:44:
@Speedy-Andre
Wat zal het verschil zijn tussen de solarman integratie qua power data? Even los van meer “sensors”. Elke 1 seconde versus 5 seconde interval?
Dit ziet er bijna eender uit als een P1 meter en het hangt mede af van waar je de meter in het systeem zet.
Met off-grid zie je in feite wat er met de LOAD gebeurt maar niet wat de Deye aan de GRID kant doet.
Heb je aan beide kanten een meter dan kan je de verliezen nauwkeuriger bepalen.
Via Solarman zie je zowel de GRID entities als ook de "CT" waardes van de Eastron van BE (CT tussen "" want de Deye is geconfigureerd om de Eastron als external CT te zien)Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Dat kan ik nu nog niet zeggen zonder Solarman of überhaupt een systeem
Dit ziet er bijna eender uit als een P1 meter en het hangt mede af van waar je de teller in het systeem zet.
Met off-grid zie je in feite wat er met de LOAD gebeurt maar niet wat de Deye aan de GRID kant doet.
Heb je aan beide kanten een teller dan kan je de verliezen nauwkeuriger bepalen.
En dan nog de entities aan de LOAD kant.
Aan de grid kant heb je ook nog je P1, dus die kun je vergelijken met de GRID van de Eastron. En aan de Loadkant kun je er dan een extra meter tussenzetten (heb ik hier gedaan met een HW-KWH-3fase meter, al had ik daar al een SolarEdge inline meter).
Je andere hersenspinsel om ook de Eastron van BE via modbus uit te lezen moet je mee oppassen. Modbus is vrij simpel, en ook master-slave. Een extra client met een ander poll interval gaat vaak niet goed. Dan zou je een Modbusproxy er tussen moeten hebben. Maar de EMS/Deye is al aangesloten en daar mag je niet aanzitten van BE.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 16:24 ]
Ik had even over het hoofd gezien dat je inderdaad nog geen systeem hebt.
Maar duidelijk.
Bij mij heb ik nu dubbele meters in principe
- P1-meter/deye solarman grid (soort van P1-data)
- solarman deye DC discharge/charge
- deye solarman AC load /3F homewizard meter voor huisverbruik (dus voorheen wat de P1 meter deed)
Ik zit nog mer evcc om de P1-meter weg te laten en te vervangen door solarman. Want als het net uitvalt, valt ook de hoofdmeter uit en is er dus geen P1-data. Hierdoor weigert EVCC te laden.
[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 10-03-2026 16:24 ]
Bij 1) heb je dus 3 meters, je p1, de Eastron BE (vermomd als CT entity in de solarmandeye), de GRID entities.KoningSlakkie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:22:
@Speedy-Andre
Ik had even over het hoofd gezien dat je inderdaad nog geen systeem hebt.
Maar duidelijk.
Bij mij heb ik nu dubbele meters in principeDus met alleen solarman had ik eigenlijk alles al.
- P1-meter/deye solarman grid (soort van P1-data)
- solarman deye DC discharge/charge
- deye solarman AC load /3F homewizard meter voor huisverbruik (dus voorheen wat de P1 meter deed)
Ik zit nog mer evcc om de P1-meter weg te laten en te vervangen door solarman. Want als het net uitvalt, valt ook de hoofdmeter uit en is er dus geen P1-data. Hierdoor weigert EVCC te laden.
Hiervan is de Eastron het betrouwbaarste en actueelste. De Solarman Deye GRID entities hebben te veel outliers.
Bij 2) heb je inderdaad je Battery (dis)charge entities
BIj 3) de LOAD entities (indien offgrid) en inderdaad de HW meter.
Ik zou ik jouw geval de EVCC op de HW-meter zetten, die is vele malen betrouwbaarder dan de Solarman Deye LOAD. Zoals al eerder genoemd, vind ik de waardes in Solarman van de Deye maar rare uitschieters. Bovendien zou je dan de waardes van Solarman via HA moeten doorlussen, wat vertraging geeft. EVCC direct op de Deye kan technisch (volgens documentatie), maar dan zal EVCC mogelijk je batterij willen aansturen (mag niet). Dus ik zou het gewoon op de HW-KWH-3fase meter doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 16:50 ]
Ik heb een 6CT klemmen meter besteld. Ben wel erg benieuwd naar verschillen tussenGet!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Zoals al eerder genoemd, vind ik de waardes in Solarman van de Deye maar rare uitschieters. Bovendien zou je dan de waardes van Solarman via HA moeten doorlussen, wat vertraging geeft. EVCC direct op de Deye kan technisch (volgens documentatie), maar dan zal EVCC mogelijk je batterij willen aansturen (mag niet). Dus ik zou het gewoon op de HW-KWH-3fase meter doen.
LOAD
LOAD (UPS) (want die verschilt ook iets)
CT meting
Wat ik denk (!) is dat "LOAD" verbruik is, niet perse aan de "LOAD" zijde van de inverter, maar ook aan GRID zou kunnen zijn. Het huisje in de Deye app zeg maar. Verbruikslast dus.
LOAD (UPS). is de "LOAD" zijde aan de inverter, in de app de UPS.
Reden dat ze iets afwijken is denk ik omdat LOAD berekend wordt adhv spanning van de inverter zelf (grid connected) en LOAD (UPS) grid forming. De LOAD zijde van de inverter heeft doorgaans ca 1V hogere spanning namelijk dan de GRID / netaansluiting.
Ik ben dus vooral benieuwd of de CT klemmen nauwkeurig genoeg blijken om links en rechts eens wat metingen te staven.
Even gekeken. Uitgaande van mijn Offgrid situatie:paQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:56:
[...]
Ik heb een 6CT klemmen meter besteld. Ben wel erg benieuwd naar verschillen tussen
LOAD
LOAD (UPS) (want die verschilt ook iets)
CT meting
Wat ik denk (!) is dat "LOAD" verbruik is, niet perse aan de "LOAD" zijde van de inverter, maar ook aan GRID zou kunnen zijn. Het huisje in de Deye app zeg maar. Verbruikslast dus.
LOAD (UPS). is de "LOAD" zijde aan de inverter, in de app de UPS.
Reden dat ze iets afwijken is denk ik omdat LOAD berekend wordt adhv spanning van de inverter zelf (grid connected) en LOAD (UPS) grid forming. De LOAD zijde van de inverter heeft doorgaans ca 1V hogere spanning namelijk dan de GRID / netaansluiting.
Ik ben dus vooral benieuwd of de CT klemmen nauwkeurig genoeg blijken om links en rechts eens wat metingen te staven.
LOAD UPS Power is alleen de power die de Deye levert aan je huis vanuit de batterij. Productie van AC gekoppelde PV omvormer toont ie niet, als er netto teruggeleverd word naar de batterij.
LOAD Consumption Power en LOAD Power verschillen hier niet zoveel van elkaar (bij netto levering aan huis).
Vooralsnog lijkt het erop dat de power die de Deye uit de batterij naar de LOAD toe stuurt + de GRID import opgeteld de LOAD Consumption wordt. Maar door meetfouten en de kleine verschillen zie je dit bijna niet.
Wel zie ik dat LOAD Consumption Power en mijn direct daar achter hangende HW-KWH-3fase meter 10% verschil hebben, vrij consistent. Dus als LOAD 300W aangeeft, geeft HW 270W aan.
Het is nog nieuw voor mij maar rs485 op zich niet.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:21:
[...]
Via Solarman zie je zowel de GRID entities als ook de "CT" waardes van de Eastron van BE (CT tussen "" want de Deye is geconfigureerd om de Eastron als external CT te zien)
En dan nog de entities aan de LOAD kant.
Aan de grid kant heb je ook nog je P1, dus die kun je vergelijken met de GRID van de Eastron. En aan de Loadkant kun je er dan een extra meter tussenzetten (heb ik hier gedaan met een HW-KWH-3fase meter, al had ik daar al een SolarEdge inline meter).
Je andere hersenspinsel om ook de Eastron van BE via modbus uit te lezen moet je mee oppassen. Modbus is vrij simpel, en ook master-slave. Een extra client met een ander poll interval gaat vaak niet goed. Dan zou je een Modbusproxy er tussen moeten hebben. Maar de EMS/Deye is al aangesloten en daar mag je niet aanzitten van BE.
De lan module kent een 'multi host' instelling, simple host en nog een paar smaken zoals storage (cache).
Wat de EMS betreft kan de module passief meekijken, dan zie je welke apparaten met welk ID er op de bus zitten en hoe vaak ze pollen.
Als het goed is wordt een ander apparaat even in de wacht gezet als een andere er een al pollt.
Je kan wel beter 1 master hebben, ik neem even aan dat de EMS dat is en moet blijven.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb nog hoop dat het verschoven kan worden, althans Don vroeg me om de installatiedatum door te geven zodra die bekend is en dan zal hij denk ik 16 maart kunnen verschuiven.The Legend schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:29:
@Speedy-Andre als je een kans wil maken om die overstap 16 maart tegen te houden, dan moet je direct gaan bellen anders gaat dat niet lukken. Het energiecontract staat los van je accucontract. Je gaat dan dus gewoon per 16 maar over naar Balans Stroom op EPEX prijzen. Mijn ouders hadden dit ook, installatie werd uitgesteld maar overstapdatum bleef staan. Die zitten straks al twee maand bij Balans Stroom voordat de accu is geïnstalleerd.
Er hoort trouwens 2 weken bedenktijd te zijn dus gezien het moment dat dit gebeurde (gisteren) mag BE mij niet per 16 maart over laten stappen.
Hopelijk is het deze week geregeld, ik heb hier al over gemaild met de installatie kant en ik kan met ze chatten.
Ik gebruik nu van solarman eigenlijk alleen de SOC reading en battery (dis)charge entiteiten.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Bij 1) heb je dus 3 meters, je p1, de Eastron BE (vermomd als CT entity in de solarmandeye), de GRID entities.
Hiervan is de Eastron het betrouwbaarste en actueelste. De Solarman Deye GRID entities hebben te veel outliers.
Bij 2) heb je inderdaad je Battery (dis)charge entities
BIj 3) de LOAD entities (indien offgrid) en inderdaad de HW meter.
Ik zou ik jouw geval de EVCC op de HW-meter zetten, die is vele malen betrouwbaarder dan de Solarman Deye LOAD. Zoals al eerder genoemd, vind ik de waardes in Solarman van de Deye maar rare uitschieters. Bovendien zou je dan de waardes van Solarman via HA moeten doorlussen, wat vertraging geeft. EVCC direct op de Deye kan technisch (volgens documentatie), maar dan zal EVCC mogelijk je batterij willen aansturen (mag niet). Dus ik zou het gewoon op de HW-KWH-3fase meter doen.
Grid en huis verbruik komen uit de homewizard p1-meter en 3F-homewizard meters.
Maar in het begin had ik geprobeerd de deye direct te koppelen met EVCC. Maar ik heb totaal geen verstand van modbus, evcc ging ook klagen dat active control niet beschikbaar was. Nu heb ik dus een aantal zaken doorgelust vanuit HASS.
Ik ben het met je eens dat solarman af en toe rare getallen geeft, hierdoor wil ik het eigenlijk niet doorlussen. Maar als ik grid wil doorlussen dan kan ik niet de BE meter gebruiken, die meet mijn huis. Ik moet dan toch wel de grid enitity gebruiken neem ik aan als ik de het net wil meten.
Maar voor nu (ook vanwege luiheid) houd ik het zo, alleen in off-grid modus zal ik de auto niet kunnen laden en de vraag is hoe erg dat nou is. In het ergste geval tijdens een langdurige stroomuitval zal ik handmatig ter plekke even wat zaken uitschakelen.
Heb even dit advies opgevolgd en zo'n ding gehaald (sws leuk speelgoed!!). Deze fotos zijn gemaakt vlak na een laadcyclus van 9kW die 5min duurde. 5 modules dus, diagonaal aangesloten, bovenste op rood.paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:08:
Ik zou toch eens kijken naar de temperatuur van de verbindingen. Een warmtebeeldcamera maakt dat meteen duidelijk. Ik kom vanochtend vanaf 5%, met diagonale aansluiting en goed geknepen kabels op amper afwijking.
De rode kabel, op de bovenste batterij (ff kapjes verwijderd voor de meting):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8RTaryCAHBoMrAs84cBHUICW.jpg?f=user_large)
Zwarte op onder:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/At7EjeOObKWXjfI05tYh3Cmg.jpg?f=user_large)
Wat ik dus totaal niet snap, de rode kabel is een dikke 15 graden warmer dan de zwarte uiteindelijk. De stromen zouden toch hetzelfde moeten zijn, of snap ik iets fundamenteels niet?
Nog steeds gaan er veel meer amps door de bovenste (rood-aangesloten) batterij, laatst nog 8 / 2 / 2 / 2 / 3 gezien van boven naar beneden.
Je ziet wel heel logisch de temperatuur stijgen naarmate de amps door de kabel toenemen, dit is de zwarte stack die dus naar onder loopt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dp6kHNpfW94B2jSBmeo5iJCm.jpg?f=user_large)
Iemand vroeg volgens mij ook om een foto van waar de DC kabels de automaat ingaan:
Kan in de kabel zelf zitten. Beter gezegd: De kwaliteit van de persing van het oog. Je zou voor de vorm de kabels kunnen omruilen (ook aan de DC schakelaar kant dan
Zo ja: dan is het de kabel zelf.
Overigens: Hoe was het met de temperatuur voordat je het op deze wijze aansloot?
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 10-03-2026 20:49 ]
Meet ook eens na 12 kW, bij mij lijkt dat te verschillen. Deze waardes zijn netjes. Opvallend dat ook bij jou de bovenste aansluiting veel warmer is dan de onderste.bumble_bee schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Heb even dit advies opgevolgd en zo'n ding gehaald (sws leuk speelgoed!!). Deze fotos zijn gemaakt vlak na een laadcyclus van 9kW die 5min duurde. 5 modules dus, diagonaal aangesloten, bovenste op rood.
De rode kabel, op de bovenste batterij (ff kapjes verwijderd voor de meting):
[Afbeelding]
Zwarte op onder:
[Afbeelding]
Wat ik dus totaal niet snap, de rode kabel is een dikke 15 graden warmer dan de zwarte uiteindelijk. De stromen zouden toch hetzelfde moeten zijn, of snap ik iets fundamenteels niet?
Nog steeds gaan er veel meer amps door de bovenste (rood-aangesloten) batterij, laatst nog 8 / 2 / 2 / 2 / 3 gezien van boven naar beneden.
Je ziet wel heel logisch de temperatuur stijgen naarmate de amps door de kabel toenemen, dit is de zwarte stack die dus naar onder loopt:
[Afbeelding]
Iemand vroeg volgens mij ook om een foto van waar de DC kabels de automaat ingaan:
[Afbeelding]
Denk je dat de warmte ook vanuit de batterij kan komen, als daar een slechte (of minder goede) verbinding is kan de temp van de pin aan de buitenkant ook hoger zijn?paQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:
keurige resolutie trouwens
Kan in de kabel zelf zitten. Beter gezegd: De kwaliteit van de persing van het oog. Je zou voor de vorm de kabels kunnen omruilen (ook aan de DC schakelaar kant dan) en kijken of het probleem meeverhuist.
Zo ja: dan is het de kabel zelf.
De studs zitten in de accu onderling verbonden met een kleine busbar. Maar, dan moet de link-kabel al heet zijn gelopen, en dat is nou doorgaans niet het geval. Zeker niet bij een diagonale aansluiting. Die is immers al de nodige stroom kwijt.Wolly schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:18:
[...]
Denk je dat de warmte ook vanuit de batterij kan komen, als daar een slechte (of minder goede) verbinding is kan de temp van de pin aan de buitenkant ook hoger zijn?
De integratie kent alleen de SDM630 waardoor je meer entities krijgt dan er functioneel zijn, de belangrijkste zijn er zoals W, VA, kWh, I en powerfactor.
Verbruik is samen 1,15W.
[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-03-2026 15:38 ]
In het dashboard zie ik het volgende:
/f/image/2klI5ZjIYnIYBysQOw2iop55.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddelde gerealiseerde prijs: €-0,395/kwh Dit gaat dan alleen over de import toch?
In het portaal zie ik dit:
:strip_exif()/f/image/WBEh1UNbicjEZ7GS67uwPOyi.png?f=user_large)
Hier staat dan weer gemiddelde afname prijs €0,166/kwh
en gemiddelde export prijs -€0,154/kwh
Waarom is de gemiddelde afname prijs in het portaal plots zoveel meer? zit m niet in belasting of de 2 cent lijkt mij.
Portaal met rood groene grafiek is Epex prijs van balans stroom. Daar waar je maandelijks bedrag naar toe gaat.Schuurman92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:26:
Ik snap het effe niet met de kosten, het verschil tussen het dashboard en het portaal.
In het dashboard zie ik het volgende: [Afbeelding]
Gemiddelde gerealiseerde prijs: €-0,395/kwh Dit gaat dan alleen over de import toch?
[Afbeelding]
Waarom is de gemiddelde afname prijs in het portaal plots zoveel meer? zit m niet in belasting of de 2 cent lijkt mij.
Het dashboard met de paarse grafiek is de Handel op Onbalans met de te factureren handelsresultaten.
Portaal bedrag (totale prijs) min handelsresultaat (stroom voordeel) = daadwerkelijk betaalde prijs voor je stroom.
Maandvoorschot wordt verrekend met de portaal (totale prijs).
Ben overigens met je eens dat dit enorm onhandig is voor ons in het overzicht. Dit zal op deze manier ook niet zomaar in een breed publiek landen. Die snappen de gewone stroomrekening al niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 08:41 ]
Je let nogal op details en integratie ik ben dan wel benieuwd waar je oog op gevallen is en hoe je gaat integreren met vermoedelijk HA? (Is de data uitwisseling granulair genoeg?)
Ik ben zelf ook op zoek naar een optionele meting om de symmetrie in belasting van de 6 Victron Multiplus omvormers te meten in een apparaat.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Welk merk is het geworden?paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:17:
Met name om wat metingen te valideren en vooral staven aan de verliezen sensor van Solarman.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
De Refoss EM06P 6 Channels was in de aanbieding op amazon.de
Het zijn alleen debiel grote klemmen, dus eerst maar eens zien of het iets is wat mag blijven.
Neem nou dit
Waarom zou ik twijfelen aan de P1 meter?
Then again; waarom zou ik twijfelen aan de MID meter van balans?
(External power in Solarman, = SOM van CT1, 2, 3 = GRID power)
/f/image/nPwyGGJQ29SM0iwvlec8gMRw.png?f=fotoalbum_large)
Maar ze wijken best wel af. Welke heeft gelijk?
[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 11-03-2026 10:20 ]
Ik heb er eens een tijd terug naar gekeken of ik iets van meetoplossing kon vinden en meen dat Refoss nog wat issues had. Misschien is dat nu niet meer het geval middels fw updates. Ben benieuwd.. we laten ons verassen.paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:12:
[...]
De Refoss EM06P 6 Channels was in de aanbieding op amazon.de
Het zijn alleen debiel grote klemmen, dus eerst maar eens zien of het iets is wat mag blijven.
Neem nou dit
Waarom zou ik twijfelen aan de P1 meter?
Then again; waarom zou ik twijfelen aan de MID meter van balans?
(External power in Solarman)
[Afbeelding]
Maar ze wijken best wel af. Welke heeft gelijk?
Ersus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:21:
[...]
Ik heb er eens een tijd terug naar gekeken of ik iets van meetoplossing kon vinden en meen dat Refoss nog wat issues had. Misschien is dat nu niet meer het geval middels fw updates. Ben benieuwd.. we laten ons verassen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Sinds de FW updates schijnen de problemen wel te zijn opgelost ja.Ersus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:21:
[...]
Ik heb er eens een tijd terug naar gekeken of ik iets van meetoplossing kon vinden en meen dat Refoss nog wat issues had. Misschien is dat nu niet meer het geval middels fw updates. Ben benieuwd.. we laten ons verassen.
Ik heb voor de leuk even de PID COP1 heater aangezet.
Heb werkelijk geen idee wat ik nou toch moet met de HW data als ik eerlijk ben.
/f/image/ilEsV9weqU6GRFUH9l0UZowS.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het verschil bijv tussen Tibber Pulse P1 meter aan de SAP en de 3 fase HW MID meter. De wisselen elkaar af met max 20W, maar dat middelt wel uit.
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 11-03-2026 10:36 ]
Die PID regelaar stuurt de vermogens electronica aan, is dat een PWM regeling?paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Sinds de FW updates schijnen de problemen wel te zijn opgelost ja.
Ik heb voor de leuk even de PID COP1 heater aangezet.
[Afbeelding]
Ik weet zo niet met welke frequentie hij regelt. Sowieso lastig te achterhalen in HA met 5 sec verversing. Maar alle metingen raken behoorlijk in de war ervanErsus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Die PID regelaar stuurt de vermogens electronica aan, is dat een PWM regeling?
5 sec:
/f/image/cG8PSx6oX9IgIy7yLvl5Zf6H.png?f=fotoalbum_large)
1 sec:
Nog even terugkomend op hoe de batterij aangesloten dient te worden. Hoewel @paQ dit ook heeft gemeten, vond ik op internet nog een interessante post over de verschillen tussen de methode van aansluiten die dit nogmaals bevestigen vanuit een simulatie tool, maar ook door zijn eigen meting van de stromen van de poster (net zoals @paQ ):paQ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:58:
[...]
DE winst zit hem nu in de verdeling van de (ont)laadstroom. Daarmee ook warmte, en na wat tijd ook de stroomtelling en daarmee ook de SOC berekening.
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
Voor de tweakers die dus nog niet diagonaal hebben aangesloten. Het is echt aan te raden dit even te doen.
@Balans Energie ,
Wellicht ook handig om toch echt bij elke nieuwe installatie minimaal diagonaal aan te sluiten. Het is voor de installateur geen meerwerk ten op zichtte van de nu standaard methode van aansluiten. Terwijl, het in de long run een betere setup garandeerd.
Die grafiek gebruik ik alleen nog maar om te zien, visueel, of ik heb geleverd (groen) of heb afgenomen (paars).paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:29:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 11-03-2026 11:17 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Wat wordt hiermee bedoeld?Dbm12 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Nog even terugkomend op hoe de batterij aangesloten dient te worden. Hoewel @paQ dit ook heeft gemeten, vond ik op internet nog een interessante post over de verschillen tussen de methode van aansluiten die dit nogmaals bevestigen vanuit een simulatie tool, maar ook door zijn eigen meting van de stromen van de poster (net zoals @paQ ):
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
Voor de tweakers die dus nog niet diagonaal hebben aangesloten. Het is echt aan te raden dit even te doen.
@Balans Energie ,
Wellicht ook handig om toch echt bij elke nieuwe installatie minimaal diagonaal aan te sluiten. Het is voor de installateur geen meerwerk ten op zichtte van de nu standaard methode van aansluiten. Terwijl, het in de long run een betere setup garandeerd.
Finally, if your battery bank has various take off points on different batteries, change it now! It is extremely bad practice. Not only does it mess up the battery balancing, it also makes trouble shooting very much more complicated and looks awful.
Ik krijg zelf ook een Balans systeem en ben me aan het verdiepen in de installatie van het back-up/noodstroom stuk. Waar ik nog niets over lees (of gemist heb) is de N-PE koppeling als het net weg valt. Ik zie dat N-PE relais ook niet terug in de Balans back-up box en de aansluit schema's hier. Is dit nodig, of lost Balans dat op een andere manier op?
Voor de veiligheid in Nederland is de N-PE koppeling (ook wel 'grounding box' principe genoemd) cruciaal. Zonder deze koppeling zweeft de nulstand ten opzichte van de aarde tijdens een stroomstoring, waardoor je aardlekschakelaars niet zullen trippen bij een defect.
Hieronder volgt het schema en de benodigdheden voor de Deye SUN-12K.
Zie voor het aansluitschema bijgevoegd plaatje
Domme vraag. Maar hoe kom je in dat portaal? Is dat van Balans?Schuurman92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:26:
[Afbeelding]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
balansstroom.nlHoedje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:12:
[...]
Domme vraag. Maar hoe kom je in dat portaal? Is dat van Balans?
In de offgrid schakeling wordt de N ook geschakeld (dit is ook de gevaarlijkste schakeling in het geheel) vandaar dat je het liefst een I-0-II schakeling wilt doen. Deze wordt op dit moment door de ATS in de Deye opgevangen. de "ats" van Balans is een handmatige bypass voor mocht de deye problemen geven waardoor je huis weer 'normaal' stroom heeft.Patrickvdh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:00:
Bedankt voor alle info hier. Heel verhelderend.
Ik krijg zelf ook een Balans systeem en ben me aan het verdiepen in de installatie van het back-up/noodstroom stuk. Waar ik nog niets over lees (of gemist heb) is de N-PE koppeling als het net weg valt. Ik zie dat N-PE relais ook niet terug in de Balans back-up box en de aansluit schema's hier. Is dit nodig, of lost Balans dat op een andere manier op?
Voor de veiligheid in Nederland is de N-PE koppeling (ook wel 'grounding box' principe genoemd) cruciaal. Zonder deze koppeling zweeft de nulstand ten opzichte van de aarde tijdens een stroomstoring, waardoor je aardlekschakelaars niet zullen trippen bij een defect.
Hieronder volgt het schema en de benodigdheden voor de Deye SUN-12K.
Zie voor het aansluitschema bijgevoegd plaatje [Afbeelding]
Daarnaast: ik hoop dat ik niet hoef aan te geven de PE niet geschakeld zal worden? Deze als met de bekabeling (6mm2 of 10mm2) naar je huidige aarde gaan van de woning (je mag ook een nieuwe aardpen slaan maar dat lijkt me wat overkill
[ Voor 48% gewijzigd door epicfailguy23 op 11-03-2026 12:16 . Reden: nu met quote.. ]
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Het klopt ook niet, in het overzicht van Balans Stroom wordt over elke geregistreerde kWh over de P1 meter een vergoeding berekend. Dit zou niet zo moeten zijn volgens @Balans EnergieGet!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Portaal met rood groene grafiek is Epex prijs van balans stroom. Daar waar je maandelijks bedrag naar toe gaat.
Het dashboard met de paarse grafiek is de Handel op Onbalans met de te factureren handelsresultaten.
Portaal bedrag (totale prijs) min handelsresultaat (stroom voordeel) = daadwerkelijk betaalde prijs voor je stroom.
Maandvoorschot wordt verrekend met de portaal (totale prijs).
Ben overigens met je eens dat dit enorm onhandig is voor ons in het overzicht. Dit zal op deze manier ook niet zomaar in een breed publiek landen. Die snappen de gewone stroomrekening al niet.
Balans Energie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:52:
@paQ
- De 0,02 vergoeding per kWh bij Balansenergie, gelden die ook als jullie zelf de batterij laden / ontladen voor de inzet van tegengaan netcongestie?
Nee, Deze geld alleen voor alles wat over de meter gaat wat van klant is. Dus voor alle activaties van balanceringsdiensten geld dit dus niet voor. Dit wordt achter de meter geadministreerd.
Wind.geertkb schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:41:
Geen zon vandaag maar toch is de prijs op de onbalansmarkt toch al anderhalf uur laag en bij momenten zelfs negatief, de accu is dan ook lekker aan het laden.
Iemand een idee hoe de prijs ondanks dit weer toch zo laag kan zijn, wind?
[Afbeelding]
morgen zon & wind
Van 10:30-12:00 inderdaad.blue eyes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:51:
Was de stroom goedkoop deze ochtend? Ik heb heel veel activaties, ik sta inmiddels al op 50% (kan niet alles zien vanuit mijn werk).
De vraag is of de "handel" die we nu hebben behoort tot balanceringsdiensten. Echte activaties mbt aFFR zijn er nog niet. Mogelijk worden die apart geadministreerd.Wolly schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Het klopt ook niet, in het overzicht van Balans Stroom wordt over elke geregistreerde kWh over de P1 meter een vergoeding berekend. Dit zou niet zo moeten zijn volgens @Balans Energie
[...]
Gaaf dashboard, komt deze uit HA?
Ben er net mee begonnen dus op zoek naar best practices.
Dat is een aangepaste versie van deze:geertkb schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Gaaf dashboard, komt deze uit HA?
Ben er net mee begonnen dus op zoek naar best practices.
https://github.com/BravoNLD/NED-forecast
Wat we nu zien aan handel noemt Balans Passieve Onbalans, zie https://balansenergie.nl/verdienmodellen/Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:21:
[...]
De vraag is of de "handel" die we nu hebben behoort tot balanceringsdiensten. Echte activaties mbt aFFR zijn er nog niet. Mogelijk worden die apart geadministreerd.
Ok, er is gewoon 40 kWh binnen getrokken......
Mooi toch, tegen deels negatieve kale prijzen. Dus instant verdienen al. Hier tot nog toe 24kWh, maar deel daarvan was al snachts bij SoC < 40%.blue eyes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Ok, er is gewoon 40 kWh binnen getrokken......
Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services
Je ziet op mijnbatterij dat batterijen met vergelijkbare kWh en kW op de aggressieve Frank Energy handel nu tussen 4 en 6 euro winst vandaag al hebben. Dat halen wij niet, omdat Balans daar niet geoptimaliseerd op handelt (omdat dat niet het doel is nu). Maar er zal zeker een paar euro positief worden voor ons.
[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 15:11 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dan hebben ze misgegokt en moeten ze stoppen om te voorkomen dat het bijbetalen wordt.Moby schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:17:
Je ziet ook dat sommige laadbeurten minder dan de 8 minuten is. Is dat dan ook omdat in die 8 minuten de prijs stijgt?
Dan maar zorgen dat morgenochtend weer ruimte zit in de accu, tegen de ochtend de auto weer laden. Zit nu op 71% soc en de zon begint hier zelfs door te breken..
Viel mij ook op inderdaad, de hardware hebben we met z'n allen, nu de aansturing nogGet!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Je ziet op mijnbatterij dat batterijen met vergelijkbare kWh en kW op de aggressieve Frank Energy handel nu tussen 4 en 6 euro winst vandaag al hebben. Dat halen wij niet, omdat Balans daar niet geoptimaliseerd op handelt (omdat dat niet het doel is nu). Maar er zal zeker een paar euro positief worden voor ons.
Dat is EPEX heecn1985 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Dan maar zorgen dat morgenochtend weer ruimte zit in de accu, tegen de ochtend de auto weer laden. Zit nu op 71% soc en de zon begint hier zelfs door te breken..
Onbalans kan alle kanten op springen (De paarse lijn)
Ik gok het erop. Anders in elk geval zon morgen als het goed is.paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:45:
[...]
Dat is EPEX he
Onbalans kan alle kanten op springen (De paarse lijn)
morgen van 10:30 tot 15:30 0,00 kaal tariefecn1985 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Ik gok het erop. Anders in elk geval zon morgen als het goed is.
Ja, maar niet op basis van die grafiek die ik net post.ecn1985 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:09:
Dan moet de accu morgen aardig volkomen zou ik denken..
Wellicht wel op basis van PV opwek.
Solcast geeft morgen 43 kWh op bij mij.
Nuja, als de voorspelling qua zon en wind gelijk of overtroffen wordt, dan is grote kans dat onbalans inkoop prijs gelijk of lager dan epex, en als voorspelling qua zon en wind niet gehaald word, juist hoger.paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:12:
[...]
Ja, maar niet op basis van die grafiek die ik net post.
Wellicht wel op basis van PV opwek.
Solcast geeft morgen 43 kWh op bij mij.
Afgelopen zaterdag hadden we dus epex op 0 en onbalans op 10 en vandaag zat Epex op 10 en Onbalans op 0ct kaal tarief.
Eigenlijk wil je in je voorspelling voor onbalans nog opnemen dat het weerbericht wordt aangepast, nadat de Epex is vastgesteld. Dus Wind en zon verwachting tegen de tijd dat Epex wordt vastgesteld, en de change in de verwachting gedurende de uren erna. Dan kun je in iedergeval geinformeerd anticiperen op onbalans hoger of lager dan Epex.
[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 16:30 ]
Heb het nog eens in de gaten gehouden.Jerra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:33:
Ben benieuwd of ze wel gelijk lopen als je een moving average over beide zet.
De P1 meter zit steevast ca 20W hoger dan de MID meter (in HA).
Kijk ik echter op de display van de MID meter, dan zie ik in idle gewoon waarden van steeds rond de 40W. Elke sec. Hetgeen weer overeenkomt met de waarden op de meter en de P1 meter van HW.
oh well... Eigenlijk gebruik ik het alleen om te kijken wanneer ik de auto ga opladen aan het SAP.Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:20:
[...]
Eigenlijk wil je in je voorspelling voor onbalans nog opnemen dat het weerbericht wordt aangepast, nadat de Epex is vastgesteld. Dus Wind en zon verwachting tegen de tijd dat Epex wordt vastgesteld, en de change in de verwachting gedurende de uren erna. Dan kun je in iedergeval geinformeerd anticiperen op onbalans hoger of lager dan Epex.
Morgen dus
Lijkt me ook, dat is de enige toepassing met zekerheid.paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:32:
[...]
oh well... Eigenlijk gebruik ik het alleen om te kijken wanneer ik de auto ga opladen aan het SAP.
Morgen dus
De verwachting op onbalans prijs is gokken, en zoals je ziet is dat zelfs binnen het huidige kwartier nog gokken.
Ik had verwacht dat ik vaker aan het PAP zou hangen met de EV lader en dan meeladen op activaties, maar dt is A onzeker, B soms veel te kort, en C nog steeds een lege accu.Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:34:
[...]
Lijkt me ook, dat is de enige toepassing met zekerheid.
De verwachting op onbalans prijs is gokken, en zoals je ziet is dat zelfs binnen het huidige kwartier nog gokken.
Wat dat betreft is het op EPEX vooraf geheel duidelijk. Even zien hoe zich dat ontvouwt in de 6 zon-maanden.
Ik heb het niet geprobeerd, maar in configurations in Solarman heb je heel veel settings die je zou kunnen veranderen. Bij Zero Export power staat er 20W ingesteld heeft dit er iets mee te maken?paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:29:
[...]
Heb het nog eens in de gaten gehouden.
De P1 meter zit steevast ca 20W hoger dan de MID meter (in HA).
Kijk ik echter op de display van de MID meter, dan zie ik in idle gewoon waarden van steeds rond de 40W. Elke sec. Hetgeen weer overeenkomt met de waarden op de meter en de P1 meter van HW.
En los daar van kan je vanuit HASS gewoon de settings veranderen van de Deye? Ik heb het niet geprobeerd (want ik durf het niet en mag waarschijnlijk niet.
Maar zie ik ook max export power op 12kW en Import power op 16 kW staan. Overige leuke instellingen zoals Export surplus toggle, Battery shutdown SoC en heel veel meer.
[ Voor 18% gewijzigd door KoningSlakkie op 11-03-2026 16:45 ]
Die staat bij mij op 40.KoningSlakkie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Ik heb het niet geprobeerd, maar in configurations in Solarman heb je heel veel settings die je zou kunnen veranderen. Bij Zero Export power staat er 20W ingesteld heeft dit er iets mee te maken?
En los daar van kan je vanuit HASS gewoon de settings veranderen van de Deye? Ik heb het niet geprobeerd (want ik durf het niet en mag waarschijnlijk niet.
Maar zie ik ook max export power op 12kW en Import power op 16 kW staan. Overige leuke instellingen zoals Export surplus toggle, Battery shutdown SoC en heel veel meer.
Maar dat maakt niet uit. HA laat daar andere waarden zien dan dat ik op het display van de MID meter zelf kan zien. Weird.
Enige die ik heb geprobeerd aan te passen is de Cloud verbinding en daar krijg ik een modbus error op.KoningSlakkie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Ik heb het niet geprobeerd, maar in configurations in Solarman heb je heel veel settings die je zou kunnen veranderen. Bij Zero Export power staat er 20W ingesteld heeft dit er iets mee te maken?
/f/image/n96N3JeGkpeW6KMRDrfbrtwJ.png?f=fotoalbum_large)
Voor de mensen die geen externe p1 meter hebben, kan je onderstaande entity van p1 power waarschijnlijk ook vervangen door de deye external power.
Daggrafiek
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| type: custom:apexcharts-card
header:
show: true
title: Tennet Onbalans & P1 Power (Today)
show_states: true
colorize_states: true
graph_span: 1d
span:
start: day
now:
label: Now
yaxis:
- id: price
decimals: 0
apex_config:
tickAmount: 10
stepSize: 40
title:
text: Price (€/MWH)
min: -160
max: 160
- id: power
opposite: true
min: -16000
max: 16000
apex_config:
tickAmount: 5
title:
text: Power (W)
series:
- entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy
yaxis_id: price
name: Buy Price
type: line
color: "#e74c3c"
stroke_width: 2
group_by:
func: last
duration: 1m
- entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
name: Sell Price
color: "#2ecc71"
stroke_width: 2
group_by:
- entity: input_number.production_stop_sell_price
name: Stop Threshold
stroke_width: 1
color: "#f1c40f"
- entity: sensor.p1_meter_power
yaxis_id: power
name: P1 Power
type: area
color: "#3498db"
opacity: 0.15
group_by:
func: avg
duration: 3m |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| type: custom:apexcharts-card
header:
title: Tennet Onbalans & P1 Power (Last 3 hours)
graph_span: 180m
now:
label: Now
yaxis:
- id: price
apex_config:
stepSize: 40
title:
text: Price (€/MWH)
min: -160
max: 160
- id: power
min: -16000
max: 16000
apex_config:
tickAmount: 5
title:
text: Power (W)
series:
- entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy
name: Buy Price
color: "#e74c3c"
group_by:
- entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
name: Sell Price
color: "#2ecc71"
group_by:
- entity: input_number.production_stop_sell_price
name: Stop Threshold
color: "#f1c40f"
- entity: sensor.p1_meter_power
yaxis_id: power
name: P1 Power (W)
color: "#3498db"
opacity: 0.2
group_by:
func: avg
duration: 20s |
Dan post ik mijn variant ook wel even:jeeedeee schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:46:
Hier vandaag een wijziging gemaakt aan de grafieken van de onbalans prijzen in home assistant. Heb nu ook de entity mijn P1 meter power erbij gezet. Het is nu wel leuk en mooi om te zien tegen welke prijs wordt gekocht en verkocht... Vandaag mooi de BE en auto accu bij kunnen laden vanochtend. Hopelijk morgen weer wat hogere prijzen om wat te verkopen. Verschil in beide P1 powers komt trouwens doordat ik de group by wat anders heb bij beide grafieken. Te zijner tijd ook maar eens kijken om de dag erna, de daadwerkelijke afrekenprijzen erbij te krijgen...
[Afbeelding]
Voor de mensen die geen externe p1 meter hebben, kan je onderstaande entity van p1 power waarschijnlijk ook vervangen door de deye external power.
Daggrafiekcode:Laatste 3 uur grafiek
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Tennet Onbalans & P1 Power (Today) show_states: true colorize_states: true graph_span: 1d span: start: day now: show: true label: Now yaxis: - id: price show: true decimals: 0 apex_config: tickAmount: 10 stepSize: 40 title: text: Price (€/MWH) min: -160 max: 160 - id: power show: true opposite: true min: -16000 max: 16000 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 5 title: text: Power (W) series: - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy yaxis_id: price name: Buy Price type: line color: "#e74c3c" stroke_width: 2 group_by: func: last duration: 1m - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell yaxis_id: price name: Sell Price type: line color: "#2ecc71" stroke_width: 2 group_by: func: last duration: 1m - entity: input_number.production_stop_sell_price yaxis_id: price name: Stop Threshold stroke_width: 1 color: "#f1c40f" - entity: sensor.p1_meter_power yaxis_id: power name: P1 Power type: area color: "#3498db" opacity: 0.15 stroke_width: 1 group_by: func: avg duration: 3mcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Tennet Onbalans & P1 Power (Last 3 hours) show_states: true colorize_states: true graph_span: 180m now: show: true label: Now yaxis: - id: price show: true decimals: 0 apex_config: tickAmount: 10 stepSize: 40 title: text: Price (€/MWH) min: -160 max: 160 - id: power show: true opposite: true min: -16000 max: 16000 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 5 title: text: Power (W) series: - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_koop_buy yaxis_id: price name: Buy Price type: line color: "#e74c3c" stroke_width: 1 group_by: func: last duration: 1m - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell yaxis_id: price name: Sell Price type: line color: "#2ecc71" stroke_width: 1 group_by: func: last duration: 1m - entity: input_number.production_stop_sell_price yaxis_id: price name: Stop Threshold stroke_width: 1 color: "#f1c40f" - entity: sensor.p1_meter_power yaxis_id: power name: P1 Power (W) type: area color: "#3498db" opacity: 0.2 stroke_width: 1 group_by: func: avg duration: 20s
Met slider, 3 y-assen. In sections view met een 3 column width.
type: custom:apexcharts-card
grid_options:
columns: full
header:
title: Balans Energie
series:
- entity: sensor.deyeinverter_battery
yaxis_id: third
curve: stepline
stroke_width: 2.5
color: orange
opacity: 0.4
color_threshold:
- value: 0
color: red
opacity: 0.1
- value: 25
- value: 50
color: yellow
- value: 75
color: light-green
opacity: 0.3
- value: 100
color: green
opacity: 0.4
show:
in_brush: true
legend_value: false
- entity: sensor.deyeinverter_battery_power
yaxis_id: first
transform: return x / 1000
unit: kW
stroke_width: 1.5
color: white
show:
in_brush: true
- entity: sensor.p1_meter_vermogen
color: purple
show:
in_brush: false
- entity: sensor.solaredge_i1_ac_power
color: yellow
show:
- entity: sensor.homewizardload_vermogen
color: green
show:
- entity: sensor.balanstarief_inkoop
yaxis_id: second
float_precision: 2
stroke_dash: 3
show:
- entity: sensor.balanstarief_verkoop
yaxis_id: second
color: blue
stroke_dash: 3
float_precision: 2
show:
apex_config:
chart:
height: 400px
yaxis:
- id: first
decimals: 1
min: -20
max: 20
apex_config:
stepsize: 4
title:
text: kW
- id: second
decimals: 2
apex_config:
stepsize: 0.05
borderType: dotted
title:
text: Prijs
style:
labels:
style:
colors: red
- id: third
min: 0
max: 100
apex_config:
stepsize: 10
borderType: dotted
title:
text: Battery %
style:
labels:
style:
colors: orange
experimental:
brush: true
color_threshold: true
brush:
selection_span: 4h
/f/image/0AxlRGnwv6EOPKDkhmMMuqPC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jMF5HoBDlgurUM9wZW0nlsDd.png?f=fotoalbum_large)