Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 77 ... 97 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:30
@Get!em top! en hoe ziet die eruit :)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:52
Stroomstoring in Lelystad, had ik toch maar off grid erbij genomen 😂

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Op telefoon niet zo mooi (wel responsive). Op tablet en pc is ie geweldig door de brush/slider. En 3 columns wide. Of screen wide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJlEizaBqHZW8weLw7uuSFgghBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Os6FuxJSETxnqXDjhHXQANo9.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:58:
Stroomstoring in Lelystad, had ik toch maar off grid erbij genomen 😂
Ah, dat was de trein noodstop dus.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 19:37
Mijn vrouw werd gebeld we krijgen een monteur voor een software update op 1 van de 4 accus.
Ik heb ooit een error gehad en die kwam daar vandaan werd me verteld,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
Aah, Jelco belde mij ook, of ze morgen langs konden komen, nog wat nawerk. Hij vertelde dat ze in de buurt waren 😊😉

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jelco had zeker een Flevo dagje, 7 april komen de kilo's hier en hij vond het top dat er minder te boren is.
Een week eerder was iets te onzeker, als dat niet lukt is het de vraag wanneer het dan zou het worden...
Nu nog zien of de overstap opschuift, anders ga ik daar nog achteraan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:14:
Mijn vrouw werd gebeld we krijgen een monteur voor een software update op 1 van de 4 accus.
Apart dat het niet via de EMS kan, dat zijn dure updates :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Laatst online: 01:38
Eindelijk die refoss pro aan de praat gekregen in HA 8)7
de cons:
- GROTE klemmen :|
- handleiding mocht duidelijker aangaande fase verdeling (zonder RTFM bleek het gewoon goed te zijn)
- grote klemmen

de pros:
- kan geheel lokaal werken
- kan via mqtt werken
- meting CT klemmen komt overeen met klemmeter
- zeer uitgebreide app en browserapplicatie
- meet in HA tot 2 decimalen
- mooie bouwkwaliteit van de (grote) klemmen

En dan als sidenote: FOKKING GROTE KLEMMEN :(

Ik heb 3 klemmen aangesloten aan de LOAD zijde (verbruikers) van de Deye. De Spanningsreferentie komt opzettelijk van GRID zijde. Daar zit namelijk ca 1V tussen, waarbij de LOAD altijd een iets hogere spanning meet in Solarman. Gezien het me gaat om het staven van eigenverbruik / verliezen derhalve dus GRID als spanningsreferentie voor de stroommeting.
Doorgaans valt de vermogensmeting van de Refoss iets lager uit dan dat de Deye aangeeft. Dat zou een negatief effect moet geven op verliezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvN2O-gkunXW8jg_ewvlXYzXY8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnwtLxR53S0twIb4YntIG2Ga.png?f=fotoalbum_large

Het is nu even wachten op activaties om te kijken hoe groot de verschillen precies zijn, maar komt dit min of meer overeen met jouw bevinding @blue eyes (?) dat je aan LOAD ca 50-100W MINDER vermogen meet dan de Deye opgeeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1_1TFOcBkL77l9F8FqZjHJ_Cv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vmzg6BqotLcbUsnJYvbuWcEM.png?f=fotoalbum_large
Gezien je je spannignsreferentie ook op LOAD hebt, heb ik hem daarom opzettelijk van GRID genomen en op LOAD gemeten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:33:
[...]

Apart dat het niet via de EMS kan, dat zijn dure updates :)
Nee, want je moet rechtstreeks op de BMS zijn voor dergelijke aanpassingen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:27:
de cons:
- handleiding mocht duidelijker aangaande fase verdeling (zonder RTFM bleek het gewoon goed te zijn)
- grote klemmen

de pros:
- kan via mqtt werken

Ik heb 3 klemmen aangesloten aan de LOAD zijde (verbruikers) van de Deye. De Spanningsreferentie komt opzettelijk van GRID zijde. Daar zit namelijk ca 1V tussen, waarbij de LOAD altijd een iets hogere spanning meet in Solarman. Gezien het me gaat om het staven van eigenverbruik / verliezen derhalve dus GRID als spanningsreferentie voor de stroommeting.
Doorgaans valt de vermogensmeting van de Refoss iets lager uit dan dat de Deye aangeeft. Dat zou een negatief effect moet geven op verliezen.
[Afbeelding]

Het is nu even wachten op activaties om te kijken hoe groot de verschillen precies zijn, maar komt dit min of meer overeen met jouw bevinding @blue eyes (?) dat je aan LOAD ca 50-100W MINDER vermogen meet dan de Deye opgeeft?
[Afbeelding]
Gezien je je spannignsreferentie ook op LOAD hebt, heb ik hem daarom opzettelijk van GRID genomen en op LOAD gemeten.
Load consumption en mijn hw-3fase meter verschillen ook 40-80W. Lager dus. Ook bij export/ negatieve vermogens.

• paQ
Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Load consumption en mijn hw-3fase meter verschillen ook 40-80W. Lager dus. Ook bij export/ negatieve vermogens.
OK. Bij export was het op basis van de Deye gegevens namelijk precies andersom. Ergo:
De laag verlies bij laden en een te hoog verlies bij ontladen.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
We keep an eye in the sail.

• paQ
@Get!em
Bij (relatief) Lage lasten (ontladen) is het verschil aanzienlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsQ9ULuv69bO9jXmom7_dCzosT4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K7Co1keFbEfE3J6eqxelR0wu.png?f=user_large

Deye 216W verlies
Berekend verlies 346W

Maar bij een activatie (laden) is het erop en eronder, maar grofweg hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8t8nANdRhbzLC09Mkzfiyxv58I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zzCc7x267Gkt0SGHJzOg7G0p.png?f=fotoalbum_large

Deye 665W verlies
Berekend verlies 666W

Dat is best bijzonder.
40000W is ook niet niks zou je zeggen, en toch lijkt dat voor het verschil tov van 1000W niets uit te maken :?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-03-2026 22:36 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:17:
@Get!em
Bij (relatief) Lage lasten (ontladen) is het verschil aanzienlijk
[Afbeelding]

Deye 216W verlies
Berekend verlies 346W

Maar bij een activatie (laden) is het erop en eronder, maar grofweg hetzelfde:
[Afbeelding]

Deye 669W verlies
Berekend verlies 639W

Dat is best bijzonder.
40000W is ook niet niks zou je zeggen, en toch lijkt dat voor het verschil tov van 1000W niets uit te maken :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zAa1ynQNN7bwNYPxl9kBsVhb9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6QmIn4PfLlOe5WJsDhmsdvmd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1ZhsQZMvQ2EmZZMPwmM8xXFs5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2i5JIq8tOjRlPtjWowOsm1LM.png?f=fotoalbum_large

• paQ
oef... je hebt ook nog PV aan de LOAD?
Dat maakt het helemaal ingewikkeld meten.

Hoe dan ook; ik zie momenteel de afwijking eigenlijk alleen bij discharge van de accu.
Benieuwd naar morgen met veel PV (niet op LOAD)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 11-03-2026 22:39 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:38:
[...]

oef... je hebt ook nog PV aan de LOAD?
Dat maakt het helemaal ingewikkeld meten.
Nee juist gemakkelijk. Ik weet mijn pv productie power ook live via modbus. Bovendien zit er ook nog de SolarEdge inline meter, dus mijn SolarEdge dashboard is ook nog intact (behalve dat de grid daarin nu de load is geworden)
Hoe dan ook; ik zie momenteel de afwijking eigenlijk alleen bij discharge van de accu.
Benieuwd naar morgen met veel PV (niet op LOAD)
Afwijking is er hier ook bij charge.

Maar er is ook nog een stroom die loopt over de load via de Deye, bij PV productie die de fases vereffend met verbruik en productie aan de loadkant. Ook die heeft klein maar toch aan te tonen verlies. Ik zal eens kijken of de SolarEdge omvormer is in te stellen om die balancing te doen. Als ie dat niet al default doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 22:50 ]

• paQ
Mijn SE hangt aan GEN.
In elk geval geen „verstoring“ met de metingen nu.

Heb net nog een stuk of 10 momentopnames gemaakt van laad activaties.
Het verlies was -3W - 7W tov de losses sensor.
Echt verwaarloosbaar.

• blue eyes
Wat weet de EMS wat ik niet weet :D

Accu al richting de 60% , 40-50 kWh zon verwacht en nu activeren? Prijs is nu wel negatief, maar als de accu vol is, dus dat betekent veel zon, zal de verkoop prijs niet perse positief zijn (bij volle accu ergens vandaag).

In basis klopt dit wel, immers negatieve prijs is beter dan gratis van de panelen.

Ik kan alleen de panelen niet uitzetten...... Dat is een klein verschilletje ;)

• paQ
Toch zou het niet gek zijn als je een uurtje op 100 kan blijven. Dan kan het even balanceren.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-03-2026 07:08 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

blue eyes schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 05:56:

Accu al richting de 60% , 40-50 kWh zon verwacht en nu activeren? Prijs is nu wel negatief, maar als de accu vol is, dus dat betekent veel zon, zal de verkoop prijs niet perse positief zijn (bij volle accu ergens vandaag).

In basis klopt dit wel, immers negatieve prijs is beter dan gratis van de panelen.

Laat maar komen. Auto staat klaar, daar kan nog wel 30kWh bij schat ik.

Offtopic, gasloos ipv gaslood denk ik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ach, hier wel prima. Warmtepomp moest toch aan de bak vanwege vorst. Momenteel 40%.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 19:23
16% hier, auto is vol en is weg, wel jammer dat EMS dan vind dat er moet worden geladen met deze prijzen op een dag dat er veel zon wordt voorspeld en de prijzen waarschijnlijk goedkoper zijn gedurende de dag..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-04 09:39

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Moet zeggen dat het EMS in mijn situatie goed werkt (mag ook wel eens gezegd worden :P O-) ) hier een warmtepomp en zonnepanelen 6500wp, accu is bijna nooit echt leeg(onder 20%) en met de zonnige dagen komt hij richting de 80-90% (afhankelijk van hoe vol die 's ochtends was).

Scheelt een boel dat we hier geen EV hebben staan, wat ik hier allemaal lees ben je nu door de accu bijna nog drukker met plannen dan zonder accu.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• ecn1985
Schuurman92 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:56:
Moet zeggen dat het EMS in mijn situatie goed werkt (mag ook wel eens gezegd worden :P O-) ) hier een warmtepomp en zonnepanelen 6500wp, accu is bijna nooit echt leeg(onder 20%) en met de zonnige dagen komt hij richting de 80-90% (afhankelijk van hoe vol die 's ochtends was).

Scheelt een boel dat we hier geen EV hebben staan, wat ik hier allemaal lees ben je nu door de accu bijna nog drukker met plannen dan zonder accu.
Het valt opzich hier wel mee moet ik zeggen, ik kom meestal ook goed uit. Een EV vraagt zeker als je er 25-30kWh in moet laden wat meer aandacht. Dat is waarschijnlijk het verbruik wat jij hebt in 2 dagen en daar komt het huisgebruik met WP hier dan nog bij. Ik probeer er wel rekening mee te houden dat ik door het laden niet de accu halverwege de nacht leeg heb getrokken en verdeel dit dus wat meer over de week. Ik moet er wat meer rekening mee houden maar dat is goed te doen, ben zelf wat meer thuis als vrouwlief, heb ik het zelf in de hand ;)
Automatiseren gaat prima geloof ik, ben er zelf alleen nog niet aan toegekomen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met ev valt wel mee. Winter zal lastiger worden.

Nu gewoon met evcc op solarladen + laagste epex tarief met een target car SoC voor een target tijd. Dan weet ik dat ik voldoende heb voor de geplande rit, en dan komt er automatisch nog bij op basis van PV of goedkoop tarief drempel (momenteel ingesteld op 1 cent in evcc).

Lastigste is als de Epex grote verschillen heeft met onbalans tarief. Zoals afgelopen zaterdag.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 12-03-2026 08:25 ]

• paQ
Ik kom echt op enkele Watts verschil tijdens charging aan powerlosses tov de Deye sensor.
Het verschil zit vooralsnog in het ontladen. Het is 'gelukkig' maar 1 kant op slechter :+
Nog wat testjes doen over de dag en pas dan ga ik er een sensor van maken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:14:
Welke versie heb je nu dan?
Menu -> Sys setting op de accu

Ik zit voor alle accu’s op 20666-5.01

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 12-03-2026 08:46 ]

• blue eyes
Moby schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:16:
[...]

Laat maar komen. Auto staat klaar, daar kan nog wel 30kWh bij schat ik.

Offtopic, gasloos ipv gaslood denk ik.
De auto staat 175 km verderop nu :D

en ja, die zag ik toevallig ook vanochtend, komt in orde ;)

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:37
blue eyes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:15:
Aah, Jelco belde mij ook, of ze morgen langs konden komen, nog wat nawerk. Hij vertelde dat ze in de buurt waren 😊😉
Ik ben ook gebeld en ze zijn gister langsgekomen. Blijkbaar beschouwde de software de accu bij 20% als leeg en 85% als vol. Zou nu weer goed moeten zijn door de update.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:27:
de cons:
- grote klemmen

de pros:
- kan via mqtt werken

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog een vraag: hoe groot zijn die klemmen eigenlijk? ;)

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
Sportmind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Nog een vraag: hoe groot zijn die klemmen eigenlijk? ;)
huge :P

23 x 27mm oid

• jeeedeee
Sportmind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:50:
[...]

Ik ben ook gebeld en ze zijn gister langsgekomen. Blijkbaar beschouwde de software de accu bij 20% als leeg en 85% als vol. Zou nu weer goed moeten zijn door de update.
Heb je een idee of dit eigenlijk alleen is voor de nieuwe modules? Of ook voor de modules die al in november/december geplaatst zijn? Hier namelijk nog geen belletje gehad ...

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:28

Kom maar op, zet mijn accu maar aan het werk. Ik wil ook een keer over de 100% gaan, kijken wat er gebeurt.
Ik kan vandaag 60 kWh wel ergens kwijt. Solcast verwacht 30 kWh maar als ik kijk hoe veel bewolking er is, lijkt mij dat sterk. Maar goed het is pas 9:25 uur.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

BE is al de hele ochtend aan het inkopen en ik zit nu al op 60% vol en heb een kleine 10kwp op dak liggen, dus opwek gaat er nog wel komen. Ik hoop dat hij het vanochtend heel goedkoop heeft in kunnen kopen, want gewoon epex geeft al aan dat het vanmiddag gratis stroom is(bruto, ex belasting).

Ik volg PaQ zijn metingen ook met interesse, ik blijf zien dat ik op een dag (waarbij de accu relatief veel in/verkoop doet, ik richting de 6 tot 8 kwh verlies ga vs wat mijn huis + auto etc zelf gebruikt. Doet de accu een dag nagenoeg niets, dan verbruik ik ook heel aardig wat ik verwacht + 2kwh ofzo wat de accu verstookt aan idle geprut.

En ik heb niet op alles meters zoals sommigen, dus ik kan het niet 100% in grafieken tonen, maar ons huis verbruik is al jaren tussen de 8 tot max 10kwh op een dag, exclusief -warmtepomp - EV -quooker - boiler...daar heb ik allemaal wel meters op zitten dus neem ik allemaal niet mee.

Als de BE accu een flink inkoopt en verkoopt en er wat gebeurt, dan eindig ik met een "overig verbruik van niet 8 tot 10kWh, maar van 16 tot 18 kWh tot zelfs iets meer dan dat. Ik blijf dat echt wel veel vinden, dat is een klein huishouden erbij aan verbruik. De garage is dan ook gewoon verwarmd tegenwoordig, met dank aan de omvormer/accu die er staat.

Het is een pilot en alles is gebouwd op de handel met Affr straks dus ik trek geen conclusies verder nog, we zijn nog aan het begin, maar ik vind wel dat er weinig gecommuniceerd is vooraf dat het ding zoveel verstookt....ze noemen lawaai als waarschuwing, maar niet dat er een extra gezin in je kelder komt te wonen en je stroom verbruikt :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• KoningSlakkie
Nomad schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:52:
...
Het is een pilot en alles is gebouwd op de handel met Affr straks dus ik trek geen conclusies verder nog, we zijn nog aan het begin, maar ik vind wel dat er weinig gecommuniceerd is vooraf dat het ding zoveel verstookt....ze noemen lawaai als waarschuwing, maar niet dat er een extra gezin in je kelder komt te wonen en je stroom verbruikt :D
Ik ben het wel met je eens. De RTE van de thuisaccu hadden ze wel mogen vermelden. Aan de andere kant, qua kosten kan je de negatief geprijsde energie toewijzen aan losses/overhead verbruik. Dus dan kan je beargumenteren dat de overhead goedkoop is. Maar als je zegt 10 kWh extra verbruik vanwege losses en ik importeer 20 kWh op een dag. Dan is dat toch 50% van je ingekochte energie wat aan losses kwijt raakt. Dus 50% van de besparing op je balans energie dashboard.

Ander punt is de bruikbare capaciteit. Want daar gaat ook nog 5% aan de onderkant ervan af (uit ervaring stopt de accu soms bij 15% en soms bij 20%) en dan nog 5% aan de boven kant ervan af? Bij mij nog steeds niet bekend hoeveel precies.

Maar beide punten zijn wel bekend als je een klein beetje in leest in de thuisaccu systemen. Maar nu maak je het realtime. Lawaai is dan weer iets waar ik nooit over heb nagedacht.

• KoningSlakkie
Ik moet wel zeggen EPEX is wel veel fijner dan onbalans. Onbalans is tot nu toe gerommel in de marge en niet planbaar. Via EPEX had ik nog beter kunnen handelen met een zelf opgezette EMS dan wat er nu gebeurt. En op onbalans heb je nog regeltoestand 2 wat roet in het eten gooit. Als ik kijk wat voor pieken er nu ontstaan tussendoor, dan weet je dat de correctie slecht uit gaat pakken.

Ik hoop dat we zo snel mogelijk op aFRR draaien.

• paQ
@Nomad
Ik denk dat ik er wel aardig ben.
Wat ik heb gedaan:

PV1 en PV2 heb ik op 5 sec gefilterd, omdat die sensoren van de Deye gekoppelde PV veelvuldig 0W aangeven. Heel kort, maar het verstoort de meting enorm.
PV1 + PV2 + Solaredge sensor (GEN gekoppeld) is samen het PV vermogen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- name: "PV1 Gefilterd"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {% set waarde = states('sensor.inverter_pv1_power') | float(0) %}
          {% set vorige = states('sensor.pv1_gefilterd') | float(0) %}
          {% if waarde > 0 %}
            {{ waarde }}
          {% elif (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.inverter_pv1_power.last_changed)) < 5 %}
            {{ vorige }}
          {% else %}
            {{ 0 }}
          {% endif %}

- name: "PV2 Gefilterd"
        device_class: power
          {% set waarde = states('sensor.inverter_pv2_power') | float(0) %}
          {% set vorige = states('sensor.pv2_gefilterd') | float(0) %}
          {% if waarde > 0 %}
            {{ waarde }}
          {% elif (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.inverter_pv2_power.last_changed)) < 5 %}
            {{ vorige }}
          {% else %}
            {{ 0 }}
          {% endif %}

- name: "actuele opwek"
          {{ states('sensor.pv1_gefilterd') | float(0) + states('sensor.pv2_gefilterd') | float(0) + states('sensor.solaredge_i1_ac_power') | float(0) | round(0) }}
Ik meet LOAD zijdig het vermogen, met spanningsreferentie GRID.
De afwijking van de Refoss is doorgaan 2.2~2.7%. Ik kan niet tot decimalen van procentpunten kalibreren, dus ik houd factor 1.02 aan op de Refoss. (pessimistisch) Wel nice eigenlijk dat je dat zelf kunt afstellen *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe1AxcAvwaDJZ3eP8a3qbwOwUU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4yjTjlenDWrjZycENwZ1ISCs.png?f=fotoalbum_large

Er schuiven telkens wat wolken voor de zon nu, dus er ontstaan nu spikes negatief en positief, maar die middelen op de integraal telling vanzelf uit. Dat is toch vooral timing an filtering, maar dat moet niet uitmaken.
zonder PV plot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7s9iS3v2RgmrFlwJ_X52BE6ueA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Juj3Dv0rmEfv811MxiMU0y7.png?f=fotoalbum_large
en met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCf1PW_9rk84b47EXchqYWq7yvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3erLQ6F2V1qT1632OYZT37d.png?f=fotoalbum_large

Ik kijk het nog enkele keren na vandaag, wellicht komen er nog wat activaties, maar als het zo blijft meten, dan maak ik er een energiesensor van, en kan ik vanaf morgen het verschil meten.

• Sportmind
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Heb je een idee of dit eigenlijk alleen is voor de nieuwe modules? Of ook voor de modules die al in november/december geplaatst zijn? Hier namelijk nog geen belletje gehad ...
Dat weet ik niet, ik heb de installatie sinds 10 feb staan.

• jacovn
Ze zijn hier net weg, alle accus software update gekregen, zelfde verhaal gehoord: accu dacht bij 20% dat hij leeg was en bij 80% dat hij vol was.
Bij ons is systeem begins februari geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 12-03-2026 10:57 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:27
jacovn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:55:
Ze zijn hier net weg, alle accus software update gekregen, zelfde verhaal gehoord: accu dacht bij 20% dat hij leeg was en bij 80% dat hij vol was.
Zou je eens in het accu menu willen kijken en fotos maken van FCC etc?

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:55:
Heb je nog gekeken welke versie je voorheen had en welke je nu hebt?

• ecn1985
Betreft aFFR heeft toevallig nog iemand tijdens installatie / update / contact met Don een update over de status momenteel?

1. vrijwillige aFRR-biedingen, volgens de laatste update zit dit in de laatste fase? Dit wordt dan als het goed is binnen nu en de komende weken afgerond?

2. aFRR contractuele capaciteit, dit kan pas worden opgestart op het moment dat de eerste stap is afgerond. Gaat het dan over maanden voordat dit is geregeld of gaat dit sneller omdat je al 'binnen bent' bij Tennet?

In de laatste update geeft DON aan de het vrijhouden van de capaciteit een bijkomende inkomsten stroom is, weet iemand hoe dit er precies uit gaat zien, wordt er per installatie een bepaald % gereserveerd hiervoor, maw wordt de bruikbare capaciteit minder voor de gebruiker, of hoe wordt deze capaciteit gegarandeerd?

Voor mij is het nog allemaal behoorlijk onduidelijk, hoe wordt bijvoorbeeld de vergoeding voor punt 2 berekend? Hoe is de verhouding in verdiensten tussen punt 1&2.

@Balans Energie is het mogelijk om in de volgende update middels een simulatie voorbeeld hier inzicht in te geven?

• paQ
Autoladen aan de EMS kost momenteel 3 cent incl BTW :+

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:58
Is de portal/meting aangepast? ik heb ineens een mindere "vloeiende" curves:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa8BEMLcpjDtJdEeGyGAGYLQGts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMkfCLYZPpFQjWAuUL7UkQCt.png?f=fotoalbum_large

Of is dit toevallig de zon? of staat men er een apparaat te pendelen als een dolle? :+ ;(

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• jacovn
Wolly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Welke versie heb je nu dan?
Menu -> Sys setting op de accu

Ik zit voor alle accu’s op 20666-5.01
Niet gezien voordat ze de update gedaan hebben.

Zitten nu op de versie die je hierboven schreef

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:11:
Autoladen aan de EMS kost momenteel 3 cent incl BTW :+
Doe mijn best, SOC zat op 72% (inmiddels 68%) maar dat :( EMS weigert om te activeren.

• paQ
epicfailguy23 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:21:
Is de portal/meting aangepast? ik heb ineens een mindere "vloeiende" curves:
[Afbeelding]

Of is dit toevallig de zon? of staat men er een apparaat te pendelen als een dolle? :+ ;(
wolken

• paQ
Wolly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Doe mijn best, SOC zat op 72% (inmiddels 68%) maar dat :( EMS weigert om te activeren.
Ja dat is nu wel een ding idd. sta je alsnog gewoon je accu leeg te trekken :| (Met 14 cent stroom)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-03-2026 11:31 ]

• jeeedeee
Wolly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Ik gok dat het nog wel wat lager gaat worden, net de auto weggebracht voor onderhoud en het was hard fietsen tegen de wind in, en in een lekker zonnetje. Hier nu 83%, zal wel uitschakelen worden van de zonnepanelen straks... Alvast de vloerverwarming in de badkamer extra hoog gezet :o De energie moeten we nu al kwijt...

• KoningSlakkie
Je zou zeggen met deze prijzen: (behalve voor @blue eyes) vol pompen die accu!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Ik gok dat het nog wel wat lager gaat worden, net de auto weggebracht voor onderhoud en het was hard fietsen tegen de wind in, en in een lekker zonnetje. Hier nu 83%, zal wel uitschakelen worden van de zonnepanelen straks... Alvast de vloerverwarming in de badkamer extra hoog gezet :o De energie moeten we nu al kwijt...
Effkes jacuzzi plaatsen voor de wederhelft, onder het mom dat je de stroom ergens kwijt moet :+

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Auto laden met 11A, BE accu laden met 11A, en de L/L en L/W warmtepomp lekker aan. Tegen de principes in de auto maar naar 95% vol wat nog een uurtje duurt.

De loadbalancer hier heeft het druk. Nadeel van dat ding is dat hij 10 minuten resettijd nodig heeft. En dat is niet aan te passen.
The Easee Equalizer waits a minimum of 10 minutes before increasing power to your charger after detecting a load decrease in your building

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 12-03-2026 12:02 ]

• Wolly
  • Niet online
Moby schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:57:
Auto laden met 11A, BE accu laden met 11A, en de L/L en L/W warmtepomp lekker aan. Tegen de principes in de auto maar naar 95% vol wat nog een uurtje duurt.

De loadbalancer hier heeft het druk. Nadeel van dat ding is dat hij 10 minuten resettijd nodig heeft. En dat is niet aan te passen.

[...]
Wat is jouw SOC dan? Ik zit nu op 57% met auto laden op 3x16A maar activaties blijven uit ondanks onbalansprijs al geruime tijd onder de 0 cent.

Valt er eindelijk iets te verdienen doet Balans er niets mee 8)7

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wolly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Wat is jouw SOC dan? Ik zit nu op 57% met auto laden op 3x16A maar activaties blijven uit ondanks onbalansprijs al geruime tijd onder de 0 cent.

Valt er eindelijk iets te verdienen doet Balans er niets mee 8)7
Al 6 uur rond de 50%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDhAvtNaLRXRyIVuUYRJCgFW2nk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt1OFHiFtf33bOnwxg0r7bDT.jpg?f=user_large

Edit: nu laden met negatieve prijzen, alles inclusief

Edit 2: dat was heel kort

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 12-03-2026 12:24 ]

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:32:
Je zou zeggen met deze prijzen: (behalve voor @blue eyes) vol pompen die accu!
:D :D

Hier nu 72% , PV opwek gaat er nu met 8300 watt in..... Ik heb nog 25-30 kWh ruimte, volgens voorspelling heb ik nog 25 kWh opwek vandaag ;)
Heeft EMS het toch goed?? :P

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:15:
[...]

:D :D

Hier nu 72% , PV opwek gaat er nu met 8300 watt in..... Ik heb nog 25-30 kWh ruimte, volgens voorspelling heb ik nog 25 kWh opwek vandaag ;)
Heeft EMS het toch goed?? :P
Nietes EMS heeft het verkeerd :Y)

Onbalans is echt een draak |:(
Lage/negatieve prijzen en los van de 17 kWh vandaag, verder geen activaties -O-. Waarschijnlijk regeltoestand 2 als ik de flipperkast grafiek bekijk.

EPEX staat een aantal uur op praktisch 0 vandaag :'(
In mijn geval dus jammer.

• jeeedeee
Vanochtend in 2 1/2 uur van de 50-90%, de laatste 5% heeft ook ongeveer 2 1/2 uur geduurd. Wel afwisselend bewolkt, maar sinds 12 uur heb ik ongeveer 18 kWh opgewekt... hoeveel er precies in de accu is heb ik zo niet helemaal inzichtelijk, maar zal snel al zo'n 15 kWh zijn... De SoC is wel vrij onbetrouwbaar heb ik het idee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cwnj5sFa2ULdKIWdIcxtnS4i_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hHBj8jp8DvYNKSbdyZY5RKq2.png?f=fotoalbum_large

Van mij mag de verkoopprijs omhoog :)

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-04 17:28
KoningSlakkie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Nietes EMS heeft het verkeerd :Y)

Onbalans is echt een draak |:(
Lage/negatieve prijzen en los van de 17 kWh vandaag, verder geen activaties -O-. Waarschijnlijk regeltoestand 2 als ik de flipperkast grafiek bekijk.

EPEX staat een aantal uur op praktisch 0 vandaag :'(
In mijn geval dus jammer.
De ene heeft activaties nodig de andere juist weer niet. Hierin zitten de verschillen. Individualisering is nodig en zal in de toekomst ook geïmplmeenteerd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door boekhour op 12-03-2026 15:11 ]

• Wolly
  • Niet online
boekhour schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:55:
[...]

De ene heeft activaties nodig de andere juist weer niet. Hierin zitten de verschillen. Individualisering is nodig en zal in de toekomst ook geïmplmeenteerd worden.
Dat is geen reden voor het feit dat er vandaag niet wordt ingekocht bij lagere SOC (50%) tegen negatieve prijzen.

Iets wat Don wel zegt te doen.
Wat we nu doen:
goedkoop inkopen
alleen terugleveren bij extreme prijsniveaus of te volle SOC

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Dat is geen reden voor het feit dat er vandaag niet wordt ingekocht bij lagere SOC (50%) tegen negatieve prijzen.

Iets wat Don wel zegt te doen.

[...]
Bij mij is er vanmorgen nog wel ingekocht bij een SOC van > 60%. Nu staat SOC op 95% en moet ik mij solar productie knijpen om niet terug te leveren.

• jeeedeee
@Wolly dat is ook gek, ik heb hier tot 70% activaties gehad. Ook toen ik op 92% zat nog een activatie toen de prijs even -15 cent was... Dus waarom je onder de 50% SoC geen activaties hebt gehad zou je eens na kunnen vragen...

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:38:
@Wolly dat is ook gek, ik heb hier tot 70% activaties gehad. Ook toen ik op 92% zat nog een activatie toen de prijs even -15 cent was... Dus waarom je onder de 50% SoC geen activaties hebt gehad zou je eens na kunnen vragen...
Dat is inderdaad gek, want het verhaal was dat ze regelden op SOC én prijs. Ik ga ook niet Don mailen met elke rariteit, die heeft hopelijk wel wat beters te doen én hij heeft min of meer ook aangegeven dat de huidige 'handel' eigenlijk nergens om gaat zodra aFFr live is. Dus ik kan wel om een antwoord vragen maar het zal niets uitmaken.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:57

E-Transitie

Pijnacker

deejeebv schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Bij mij is er vanmorgen nog wel ingekocht bij een SOC van > 60%. Nu staat SOC op 95% en moet ik mij solar productie knijpen om niet terug te leveren.
We kunnen tot eind dit jaar toch nog salderen... waarom knijpen?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Wolly
  • Niet online
E-Transitie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Omdat de onbalansprijs nu -9 ct is? Komt nog 2 ct bij dus dan betaal je 11ct om het kwijt te raken.

• jeeedeee
Wolly schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Dat is inderdaad gek, want het verhaal was dat ze regelden op SOC én prijs. Ik ga ook niet Don mailen met elke rariteit, die heeft hopelijk wel wat beters te doen én hij heeft min of meer ook aangegeven dat de huidige 'handel' eigenlijk nergens om gaat zodra aFFr live is. Dus ik kan wel om een antwoord vragen maar het zal niets uitmaken.
Ja klopt, dat zou ik ook niet direct doen; alleen als je het vaker terug ziet. Hoe is het nu met de SoC dan? Vanmiddag ook nog wel vrij negatieve prijzen, dus dan zou je toch al wel boven de 80% kunnen zitten lijkt mij....
[...]

Omdat je overproductie hebt op jaarbasis, en dan liever later wil salderen als het wat oplevert... Tenminste dat is mijn tactiek nu... Zodra kale prijs < 0 cent, dan lever ik niet meer terug. Weet alleen niet of dit straks zo gaat werken, als ze bij aFFr de accu ook gaan volstampen als de kale prijs -4 cent is, dan heb ik straks in de zomer wel weinig mogelijkheden tot teruglevering....

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Ja klopt, dat zou ik ook niet direct doen; alleen als je het vaker terug ziet. Hoe is het nu met de SoC dan? Vanmiddag ook nog wel vrij negatieve prijzen, dus dan zou je toch al wel boven de 80% kunnen zitten lijkt mij....
Dankzij mijn eigen opwek nu weer 62%, maar momenteel met de negatieve prijs (-9ct/kwh) (om 15:30) had ik eigenlijk wel verwacht ook activaties te krijgen. Het is letterlijk geld verdienen door nu af te nemen.

• jeeedeee
@Wolly ja dat is gek. Misschien is er een storing, of je EMS is disconnected?

Bij mij zit ik inmiddels vol, de 100% gaat hij niet halen denk ik... Opname van de batterij is inmiddels nihil, en langzaam van 95-99% gegaan op basis van de eigen opwek van de Deye...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Nhx38YuFDxRAIoLeuPdHwg4mos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzcI7TQW7cPx3esb39BN1XH4.png?f=fotoalbum_large

Wat ik dan minder prettig vind is dit in HA, maar als ik google schijnt dat te gebeuren als je richting 100% gaat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIPzO27hlqEFvVDl_9wxN57IR3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fjXOvD0NNAWPxHUj7FtRdIZJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AKL8neXORRjOsMsnuJLN_Wk75E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4ocWCRzIcjnb6EQS1na6TyBY.png?f=user_large

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020

Ersus

Zuid-Limburg

jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:12:

Bij mij zit ik inmiddels vol, de 100% gaat hij niet halen denk ik... Opname van de batterij is inmiddels nihil, en langzaam van 95-99% gegaan op basis van de eigen opwek van de Deye...

[Afbeelding]

Wat ik dan minder prettig vind is dit in HA, maar als ik google schijnt dat te gebeuren als je richting 100% gaat...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De cel of packspanning gaat over de waarschuwingsgrens, als het over de beschermingsgrens gaat dan schakelt de BMS het laden af.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Herkenbaar beeld, en op zich niets aan de hand volgens mij.
Hier doet ie al 3.5 uur over 90 naar 93%. Ineens schiet ie dan door en balanceert de boel. (En de FCC waarschijnlijk)

Had dat twee weken geleden ook. Uren lang op 89%, en ineen *pats* 96%.
Dat zien we aan de onderkant natuurlijk ook wel vaker gebeuren en heeft te maken met de telling van de energie vs de laadspanning en laadcurve.

• jeeedeee
Ersus schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:16:
[...]

De cel of packspanning gaat over de waarschuwingsgrens, als het over de beschermingsgrens gaat dan schakelt de BMS het laden af.
Daar lijkt het op... onderste module schijnbaar nog niet vol... de bovenste 2 zitten op OVP, onderste nog CHG... Zou de Deye dit niet beter moeten regelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4mRKJjMSSPZ5zx09NrvfBiK9y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLCCCyHxa1Q3DDF8jT78XsiV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jeeedeee op 12-03-2026 16:22 ]

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:21:
[...]

Daar lijkt het op... onderste module schijnbaar nog niet vol... de bovenste 2 zitten op OVP, onderste nog CHG... Zou de Deye dit niet beter moeten regelen?

[Afbeelding]
Dat kan de Deye niet regelen. Het is stroom uitsturen en kijken wie het oppakt.
De BMS bewaakt de boel per accu.

• jeeedeee
paQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Dat kan de Deye niet regelen. Het is stroom uitsturen en kijken wie het oppakt.
De BMS bewaakt de boel per accu.
Ah prima, thanks, dat diagonaal aansluiten moet hier wellicht toch ook eens gebeuren ...

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Ah prima, thanks, dat diagonaal aansluiten moet hier wellicht toch ook eens gebeuren ...
Dan zal het allemaal wat gelijkmatiger lopen, maar ik zit ook al uren te wachten wanneer ze er nu eens eindelijk zijn, maar het blijft uit 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08j17bk-Fwz2yqDpMc2D4L21cOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ErvvvniK2dxcrZFDj5zOAa9.png?f=fotoalbum_large

SOC moet je echt met een korreltje zou nemen.
Er is hier in "3%'" toch een goeie 6.5 kWh geslopen schat ik zo in.
Die 3.5 kWh extra zijn ook de accu in gegaan maar maken geen deel uit van de telling. Superslecht voor de RTE :+

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 12-03-2026 16:26 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]
OVP staat idd voor OverVoltageProtection, dat is dan de beschermstap.
Als het goed is meld de BMS aan de Deye dat er minder laadstroom (CCL) gegeven mag worden anders zou het pack dat wel nog actief is in overload kunnen schieten.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Sportmind
Hier staat ie ook al 45 minuren op 92% terwijl er nog wel 4kW zonnestroom de accu in gaat.

Op het EMS scherm staat 320A/620A dus volgens mij laad er dan maar één van de units.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL5SO4UcozrRt2zf3wcXHjMHHHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iItCHNH1J4DScKrz2fddsA7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h-47K54MehgkfgQ6hEeTNZuEZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDeCNNuGHHGKySESeehICFlK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 156% gewijzigd door Sportmind op 12-03-2026 16:57 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Omdat ik netto terugelever per jaar.

• paQ
Sportmind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:49:
Hier staat ie ook al 45 minuren op 92% terwijl er nog wel 4kW zonnestroom de accu in gaat.

Op het EMS scherm staat 320A/620A dus volgens mij laad er dan maar één van de units.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hmm nee hier ook 320/605
Lijkt toch iets in de EMS te zijn. Misschien zijn de bezig ermee.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Sportmind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ligt aan de specs per pack, met de weergave van die BMS ben ik niet bekend.
Het hoeft niet perse één pack te zijn dat nog actief is. De BMS geeft zelf aan wat de laadstroom kan zijn gezien de stand van spanning in het pack. Dan kan het zijn dat de drie packs ieder afzonderlijk bijvoorbeeld 106A mag laden.

Je zou het via het display van de packs kunnen nakijken misschien wat de laadstroom is?

• paQ
Nee het hoort echt 605 te zijn.
Het zijn 3 BMS-en van 200.

Zojuist even contact met Don gehad, die checkt het zo even. Lijkt me dat er wel meer / allemaal dit nu op de EMS zien staan.

Schijnt toch met de SOC te maken te hebben.
(bijna) vol, dan 320 ipv 605.

bij/onder 90 schakelt ie weer naar 605/605

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 12-03-2026 17:33 ]

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:

Zojuist even contact met Don gehad, die checkt het zo even. Lijkt me dat er wel meer / allemaal dit nu op de EMS zien staan.

Ja dat heb ik ook eerder gzien, ik heb bij 97% een keer een waarde van ongeveer 50A/605A gehad.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:

Met de spanning vooral, de laadcurve van LFP is zeer vlak tot ergens 90% SOC, daarna schiet de celspanning omhoog en daarop zal de BMS de laadstroom aanpassen zodat de spanning zakt en de cellen in normaal spanningsniveau geladen kunnen worden.
De SOC is meer een weergave van de lading aan energie. Als de SOC de sturing zou beïnvloeden dan zou dit niet erg precies zijn en zelfs ‘gevaarlijk’ ivm overladen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Omdat ik netto terugelever per jaar.
Ook met de batterij verliezen van 10-20%?

• jeeedeee

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels alles weer ok hier, meldingen verdwenen, in elk geval mooi vol geladen. Weer lekker aan het terugleveren ook. Dus de aansturing van het EMS is in elk geval niet down.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moet ook, komende nacht een wind piek ;) Dus potentie op lagere onbalans. Epex naar 0.

• KoningSlakkie
Mijn persoonlijke resultaat qua maandlasten:
Resultaten2025 Vast contract gemiddeld2026 Januari 2026 Februari
(Balans Stroom - Balans Energie) / Huisverbruik [EUR/kWh]-€ 0,170€ 0,131
Werkelijk kostprijs (incl. Warmtefonds) [EUR/kWh]€ 0,014€ 0,343€ 0,345
De werkelijk kostprijs is hoog vanwege een warmtefonds lening (met rente) welke ik heb gebruikt voor de solar arrays: PV-zuid (2024), PV-NW (dec 2025), Balans energie Thuisaccu (dec 2025). Dus dit is mijn persoonlijke resultaat.

Data gebaseerd op P1-meter, Enphase app, dus huisverbruik is inclusief verlies. Maandnota is inclusief BTW + EB.

Voor dit jaar met de salderingsregeling zie ik graag dat ik heel dichtbij in de buurt kom van een kostprijs van 1.4 cent/kWh. Bijna onmogelijk omdat ik sindskort een EV heb, dus mijn verbruik is extreem gestegen. Met vast contract had ik ongetwijfeld extra in moeten kopen. Beetje een oneerlijke verwachting dus. We gaan het meemaken met de eindafrekening.

Uiteraard de disclaimer: Het is een pilot, nog geen aFRR, ik ben begonnen in de donkere koude winterperiode en dus nog geen volledig jaar in gebruik.

:twk KoningSlakkie aanbevelingsindicator: [ :+ ]

[ Voor 14% gewijzigd door KoningSlakkie op 12-03-2026 18:51 . Reden: Tabel bijgewerkt ]

• blue eyes
Dus vannacht de auto volgooien, en best de accu leegmaken?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:26:
Mijn persoonlijke resultaat qua maandlasten:
Resultaten2025 Vast contract gemiddeld2026 Januari 2026 Februari
(Balans Stroom - Balans Energie) / Huisverbruik [EUR/kWh]-€ 0,170€ 0,131
Werkelijk kostprijs (incl. Warmtefonds) [EUR/kWh]€ 0,014€ 0,343€ 0,345
De werkelijk kostprijs is hoog vanwege een warmtefonds lening (met rente) welke ik heb gebruikt voor de solar arrays: PV-zuid (2024), PV-NW (dec 2025), Balans energie Thuisaccu (dec 2025). Dus dit is mijn persoonlijke resultaat.
Data gebaseerd op P1-meter, Enphase app, dus huisverbruik is inclusief verlies. Maandnota zijn inclusief BTW + EB.
Voor dit jaar met de salderingsregeling zie ik graag dat ik de kostprijs van 1.4 cent/kWh kan verslaan. We gaan het meemaken met de eindafrekening.

Uiteraard de disclaimer: Het is een pilot, nog geen aFRR, ik ben begonnen in de donkere koude winterperiode en dus nog geen volledig jaar in gebruik.

:twk KoningSlakkie aanbevelingsindicator: [ :+ ]
Je neemt dus via de lening in feite de afschrijvingen mee in je verhaal. Fair. Hoelang duurt de lening voordat die is afbetaald?

Totale investeringen in PV + batterij hier iets minder dan 20k.

Afgelopen modelcontract €210 betaald (in de vorm van voorschotten en eindafrekening. ) daar kreeg ik in 2 gebroken jaren: 2026: 2100kWh afname, 200kWh teruglevering en 2025 4200kWh afname en 5100kWh teruglevering voor. Met volledige saldering dus 1040kWh netto afname voor €210 (incl netbeheer, belastingen bonus etc) = 0,20 cent. Of zoals balansenergie rekent: totaal 6300kwh geïmporteerd kwh tegen €210 = €0,033

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
Gewoon even ter info...Post van Enexis..
𝗞𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝗰𝗲𝗻𝘁𝗿𝗮𝗮𝗹 𝗮𝗮𝗻𝗴𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲 𝘁𝗵𝘂𝗶𝘀𝗯𝗮𝘁𝘁𝗲𝗿𝗶𝗷𝗲𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝘃𝗼𝗹𝗹𝗲 𝘀𝘁𝗿𝗼𝗼𝗺𝗻𝗲𝘁 𝗼𝗻𝘁𝗹𝗮𝘀𝘁𝗲𝗻?

Spoiler: Ja, maar alleen als we het écht samen doen!

https://www.linkedin.com/...SjrCz3RxbrQDWygYfQFMRpOhc

[ Voor 25% gewijzigd door willem9503 op 12-03-2026 19:18 . Reden: Context aanbrengen ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:15:
Gewoon even ter info...Post van Enexis..
𝗞𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝗰𝗲𝗻𝘁𝗿𝗮𝗮𝗹 𝗮𝗮𝗻𝗴𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲 𝘁𝗵𝘂𝗶𝘀𝗯𝗮𝘁𝘁𝗲𝗿𝗶𝗷𝗲𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝘃𝗼𝗹𝗹𝗲 𝘀𝘁𝗿𝗼𝗼𝗺𝗻𝗲𝘁 𝗼𝗻𝘁𝗹𝗮𝘀𝘁𝗲𝗻?

Spoiler: Ja, maar alleen als we het écht samen doen!

https://www.linkedin.com/...SjrCz3RxbrQDWygYfQFMRpOhc
Datzelfde Enexis staat bij gasverlaters aan de deur te brullen dat je ze NU toegang moet verlenen, anders ...
En een week eerder riepen ze nog dat ze het stroomnet werk niet konden bijbenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-03-2026 19:42 ]

• jeeedeee
Omdat ik zelf toch wat meer grip wil hebben op de kosten/opbrengsten van de stroom ben ik bezig met een overzicht in Excel. Ik pak de verbruiksgegevens uit het portaal, en bereken op basis daarvan de prijs van de geïmporteeerde stroom en de verkochte stroom. Dit omdat ik graag mee wil zien dan alleen de gemiddelde inkoopprijs die op het portaal staat. Ik wil ook inzicht hebben in de gemiddelde verkoopprijs van de kWh.

Misschien willen jullie even mee helpen denken en kijken of ik zo geen fouten maak.
  1. Klopt het dat de verrekenprijs zoals hij op het portaal staat nog zonder de 2 cent vergoeding is?
  2. Klopt het dat we uiteindelijk de stroom die we afnemen tegen deze verrekenprijs betalen? Ik weet dat balansstroom de dynamische prijs afrekent, en dat we het verschil tussen de verrekenprijs apart krijgen uitbetaald.
Dan kom ik op dit overzicht per kwartier van de kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkq0f49PGSemaUXTvjyMuazRMn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcP4sO1snij7V74FYMOB6zkr.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk kan ik dan de gegevens van alle kwartieren optellen en dan kom ik nu op de volgende kosten voor Maart... Een verrekenprijs, waarbij de verkoopprijs 1 cent verschil is tov de koopprijs.... Fijn dat mijn zonne energie nog redelijk wordt verkocht zeg ik dan maar, geen vetpot...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGar1ZO22lKQYSWay6_W_sn9-v8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BE31X5MUyj5ZO4IViuLIYdUK.png?f=user_large

Voor nu ben ik even uitgegaan van de kale prijzen, zonder btw, omdat ik vrij veel overproductie heb en deze nog kan wegstrepen. Dus uiteindelijk zal ik ook wel de kale prijs krijgen voor deze teruggeleverde kWh. Klopt dit zo'n beetje, of bereken ik iets helemaal verkeerd?

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:32:
Omdat ik zelf toch wat meer grip wil hebben op de kosten/opbrengsten van de stroom ben ik bezig met een overzicht in Excel. Ik pak de verbruiksgegevens uit het portaal, en bereken op basis daarvan de prijs van de geïmporteeerde stroom en de verkochte stroom. Dit omdat ik graag mee wil zien dan alleen de gemiddelde inkoopprijs die op het portaal staat. Ik wil ook inzicht hebben in de gemiddelde verkoopprijs van de kWh.

Misschien willen jullie even mee helpen denken en kijken of ik zo geen fouten maak.
  1. Klopt het dat de verrekenprijs zoals hij op het portaal staat nog zonder de 2 cent vergoeding is?
  2. Klopt het dat we uiteindelijk de stroom die we afnemen tegen deze verrekenprijs betalen? Ik weet dat balansstroom de dynamische prijs afrekent, en dat we het verschil tussen de verrekenprijs apart krijgen uitbetaald.
[Afbeelding]

Uiteindelijk kan ik dan de gegevens van alle kwartieren optellen en dan kom ik nu op de volgende kosten voor Maart... Een verrekenprijs, waarbij de verkoopprijs 1 cent verschil is tov de koopprijs.... Fijn dat mijn zonne energie nog redelijk wordt verkocht zeg ik dan maar, geen vetpot...

[Afbeelding]

Voor nu ben ik even uitgegaan van de kale prijzen, zonder btw, omdat ik vrij veel overproductie heb en deze nog kan wegstrepen. Dus uiteindelijk zal ik ook wel de kale prijs krijgen voor deze teruggeleverde kWh. Klopt dit zo'n beetje, of bereken ik iets helemaal verkeerd?

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verrekenprijs wordt vastgesteld door Tennet, dus zonder de 2ct.

Zie https://www.tennet.eu/nl/...rrekening/verrekenprijzen

En vraag 2, zo heb ik het wel begrepen dat wij helemaal uiteindelijk netto de verrekenprijs betalen. Zie kopje 2 in Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 12-03-2026 20:46 ]

• jeeedeee
@Wolly thanks dan zijn bovenstaande cijfers correct... Sterkt mij iig in het zoveel mogelijk zelf gebruiken van je eigen opwek en zo min mogelijk dubbel op im/exporteren. En vooralsnog niet onaardig om voor elke gesaldeerde kWh nog 1 cent extra te krijgen als een soort van afschrijving van de batterij....

Ook maar eens de prijzen van de afgelopen maanden gaan berekenen...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ging best hard vandaag met pv en maximaal import en ev laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImomjAoG864-VmY9mGzYcMQ3mbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsYka8VsBCgpCUH9YKQQD5WO.jpg?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
Get!em schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Je neemt dus via de lening in feite de afschrijvingen mee in je verhaal. Fair. Hoelang duurt de lening voordat die is afbetaald?

Totale investeringen in PV + batterij hier iets minder dan 20k.

Afgelopen modelcontract €210 betaald (in de vorm van voorschotten en eindafrekening. ) daar kreeg ik in 2 gebroken jaren: 2026: 2100kWh afname, 200kWh teruglevering en 2025 4200kWh afname en 5100kWh teruglevering voor. Met volledige saldering dus 1040kWh netto afname voor €210 (incl netbeheer, belastingen bonus etc) = 0,20 cent. Of zoals balansenergie rekent: totaal 6300kwh geïmporteerd kwh tegen €210 = €0,033
Precies, zo neem ik de afschrijving mee, welke wel wat hoger is vanwege de rente die er bij komt. Trouwens is het bedrag van de thuisaccu wel inclusief BTW. Lening is 10 jaar, welke ik versneld zal aflossen zodra de verbouwingen klaar zijn.

En als je het bekijkt over je totale energie verbruik? Dus:
Totaal Verbruik = Productie - Teruglevering + Import
Wat komt er dan uit?

Ik heb dat zo berekend omdat het voor mij relevant is wat een verbruikte kWh voor mij kost.

En trouwens die 0,033 EUR/kWh verslaan gaat ook een dingetje worden :o

• ecn1985
Ondanks de lage onbalans prijzen niet heel veel activaties, Lijkt erop dat de accu rond de 50% wordt gehouden maar kan ook toeval zijn? Zien anderen dit ook afgelopen nacht.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:01
ecn1985 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:46:
Ondanks de lage onbalans prijzen niet heel veel activaties, Lijkt erop dat de accu rond de 50% wordt gehouden maar kan ook toeval zijn? Zien anderen dit ook afgelopen nacht.
Yes, hier idemdito

• blue eyes
Ik heb activaties tot ongeveer 2130 uur gehad, daarna de auto er aan gehangen, die heeft met name op de accu geladen.

In de nacht zelf import activaties en idd bij de 50%, nu 46%.

Vandaag wordt niet veel bijgeladen, weinig zon. Misschien daarom? Verwachting van hogere prijzen, beter vandaag overdag te verkopen ipv gisteravond? Tussen 50 en 20% heb je wel kWh om te verkopen.
En als prijzen laag zijn, ook afdoende ruimte om te kopen.

Op dit moment wordt de auto weer geladen, stond op 90% , ik ga dadelijk naar DLD, dus wil graag met 100% vertrekken :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn_g8rYaJuNTisfIQg67w33aRlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qffy5htvt0sSmFyKlN6oRyVm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 13-03-2026 08:22 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:46:
Hier is de batterij heel strak op de 50% gehouden vannacht. Kleine import van steeds paar minuutjes bij elke procent eronder. Vanochtend zelfs een kleine export.

• jeeedeee
Hier ook een paar activaties om te laden, nu 47%, dus mooi ruimte om nog wat terug te leveren tegen momenteel 189 EUR/MWh :)
Pagina: 1 ... 77 ... 97 Laatste