Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries /vrijstaand huis gaslood / EV 40k / jaar
Ah, dat was de trein noodstop dus.blue eyes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:58:
Stroomstoring in Lelystad, had ik toch maar off grid erbij genomen 😂
Ik heb ooit een error gehad en die kwam daar vandaan werd me verteld,
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries /vrijstaand huis gaslood / EV 40k / jaar
Een week eerder was iets te onzeker, als dat niet lukt is het de vraag wanneer het dan zou het worden...
Nu nog zien of de overstap opschuift, anders ga ik daar nog achteraan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Apart dat het niet via de EMS kan, dat zijn dure updatesjacovn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:14:
Mijn vrouw werd gebeld we krijgen een monteur voor een software update op 1 van de 4 accus.
Ik heb ooit een error gehad en die kwam daar vandaan werd me verteld,
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
de cons:
- GROTE klemmen
- handleiding mocht duidelijker aangaande fase verdeling (zonder RTFM bleek het gewoon goed te zijn)
- grote klemmen
de pros:
- kan geheel lokaal werken
- kan via mqtt werken
- meting CT klemmen komt overeen met klemmeter
- zeer uitgebreide app en browserapplicatie
- meet in HA tot 2 decimalen
- mooie bouwkwaliteit van de (grote) klemmen
En dan als sidenote: FOKKING GROTE KLEMMEN
Ik heb 3 klemmen aangesloten aan de LOAD zijde (verbruikers) van de Deye. De Spanningsreferentie komt opzettelijk van GRID zijde. Daar zit namelijk ca 1V tussen, waarbij de LOAD altijd een iets hogere spanning meet in Solarman. Gezien het me gaat om het staven van eigenverbruik / verliezen derhalve dus GRID als spanningsreferentie voor de stroommeting.
Doorgaans valt de vermogensmeting van de Refoss iets lager uit dan dat de Deye aangeeft. Dat zou een negatief effect moet geven op verliezen.
/f/image/NnwtLxR53S0twIb4YntIG2Ga.png?f=fotoalbum_large)
Het is nu even wachten op activaties om te kijken hoe groot de verschillen precies zijn, maar komt dit min of meer overeen met jouw bevinding @blue eyes (?) dat je aan LOAD ca 50-100W MINDER vermogen meet dan de Deye opgeeft?
/f/image/Vmzg6BqotLcbUsnJYvbuWcEM.png?f=fotoalbum_large)
Gezien je je spannignsreferentie ook op LOAD hebt, heb ik hem daarom opzettelijk van GRID genomen en op LOAD gemeten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, want je moet rechtstreeks op de BMS zijn voor dergelijke aanpassingen.Speedy-Andre schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:33:
[...]
Apart dat het niet via de EMS kan, dat zijn dure updates
Load consumption en mijn hw-3fase meter verschillen ook 40-80W. Lager dus. Ook bij export/ negatieve vermogens.paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:27:
Eindelijk die refoss pro aan de praat gekregen in HA
de cons:
- GROTE klemmen
- handleiding mocht duidelijker aangaande fase verdeling (zonder RTFM bleek het gewoon goed te zijn)
- grote klemmen
de pros:
- kan geheel lokaal werken
- kan via mqtt werken
- meting CT klemmen komt overeen met klemmeter
- zeer uitgebreide app en browserapplicatie
- meet in HA tot 2 decimalen
- mooie bouwkwaliteit van de (grote) klemmen
En dan als sidenote: FOKKING GROTE KLEMMEN
Ik heb 3 klemmen aangesloten aan de LOAD zijde (verbruikers) van de Deye. De Spanningsreferentie komt opzettelijk van GRID zijde. Daar zit namelijk ca 1V tussen, waarbij de LOAD altijd een iets hogere spanning meet in Solarman. Gezien het me gaat om het staven van eigenverbruik / verliezen derhalve dus GRID als spanningsreferentie voor de stroommeting.
Doorgaans valt de vermogensmeting van de Refoss iets lager uit dan dat de Deye aangeeft. Dat zou een negatief effect moet geven op verliezen.
[Afbeelding]
Het is nu even wachten op activaties om te kijken hoe groot de verschillen precies zijn, maar komt dit min of meer overeen met jouw bevinding @blue eyes (?) dat je aan LOAD ca 50-100W MINDER vermogen meet dan de Deye opgeeft?
[Afbeelding]
Gezien je je spannignsreferentie ook op LOAD hebt, heb ik hem daarom opzettelijk van GRID genomen en op LOAD gemeten.
OK. Bij export was het op basis van de Deye gegevens namelijk precies andersom. Ergo:Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:52:
[...]
Load consumption en mijn hw-3fase meter verschillen ook 40-80W. Lager dus. Ook bij export/ negatieve vermogens.
De laag verlies bij laden en een te hoog verlies bij ontladen.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
We keep an eye in the sail.
Bij (relatief) Lage lasten (ontladen) is het verschil aanzienlijk
:strip_exif()/f/image/K7Co1keFbEfE3J6eqxelR0wu.png?f=user_large)
Deye 216W verlies
Berekend verlies 346W
Maar bij een activatie (laden) is het erop en eronder, maar grofweg hetzelfde:
/f/image/zzCc7x267Gkt0SGHJzOg7G0p.png?f=fotoalbum_large)
Deye 665W verlies
Berekend verlies 666W
Dat is best bijzonder.
40000W is ook niet niks zou je zeggen, en toch lijkt dat voor het verschil tov van 1000W niets uit te maken
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-03-2026 22:36 ]
paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:17:
@Get!em
Bij (relatief) Lage lasten (ontladen) is het verschil aanzienlijk
[Afbeelding]
Deye 216W verlies
Berekend verlies 346W
Maar bij een activatie (laden) is het erop en eronder, maar grofweg hetzelfde:
[Afbeelding]
Deye 669W verlies
Berekend verlies 639W
Dat is best bijzonder.
40000W is ook niet niks zou je zeggen, en toch lijkt dat voor het verschil tov van 1000W niets uit te maken
/f/image/6QmIn4PfLlOe5WJsDhmsdvmd.png?f=fotoalbum_large)
oef... je hebt ook nog PV aan de LOAD?
Dat maakt het helemaal ingewikkeld meten.
Hoe dan ook; ik zie momenteel de afwijking eigenlijk alleen bij discharge van de accu.
Benieuwd naar morgen met veel PV (niet op LOAD)
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 11-03-2026 22:39 ]
Nee juist gemakkelijk. Ik weet mijn pv productie power ook live via modbus. Bovendien zit er ook nog de SolarEdge inline meter, dus mijn SolarEdge dashboard is ook nog intact (behalve dat de grid daarin nu de load is geworden)paQ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:38:
[...]
oef... je hebt ook nog PV aan de LOAD?
Dat maakt het helemaal ingewikkeld meten.
Afwijking is er hier ook bij charge.Hoe dan ook; ik zie momenteel de afwijking eigenlijk alleen bij discharge van de accu.
Benieuwd naar morgen met veel PV (niet op LOAD)
Maar er is ook nog een stroom die loopt over de load via de Deye, bij PV productie die de fases vereffend met verbruik en productie aan de loadkant. Ook die heeft klein maar toch aan te tonen verlies. Ik zal eens kijken of de SolarEdge omvormer is in te stellen om die balancing te doen. Als ie dat niet al default doet.
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 22:50 ]
In elk geval geen „verstoring“ met de metingen nu.
Heb net nog een stuk of 10 momentopnames gemaakt van laad activaties.
Het verlies was -3W - 7W tov de losses sensor.
Echt verwaarloosbaar.
:strip_exif()/f/image/Os6FuxJSETxnqXDjhHXQANo9.jpg?f=fotoalbum_large)