Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:50:
[...]
En wat levert het dan op bij aFFR als je weet of iemand panelen, EV of WP heeft?
Opwek en verbruik van panelen en WP kunnen ze voorspellen mbv de weersverwachting. Blijft over EV maar dat zal zich wel uitmiddelen?
Ik denk hardop he, ik ben geen expert
Maar zoals ik het begrijp bij aFRR is het belangrijk dat je opregel- en afregelvermogen garandeert. Om dat vermogen (MW's) te kunnen leveren moet je niet te vol of te leeg zijn, dus moet je ruimte hebben in je accu aan de bovenkant en onderkant tijdens bepaalde piekuren. Overigens wordt het een combinatie van balanceringsdiensten, niet alleen aFRR maar ook intraday en passieve onbalans, die door activaties voor SoC-drift kunnen zorgen. Als de pool groot genoeg is maakt het voor balans energie minder uit, maar een bepaalde groepen klanten missen dan structureel besparingen die voorkomen hadden kunnen worden door een beetje slimmer te sturen.
Maar je gaat hoe dan ook een SoC-drift krijgen richting de 0% of 100%, afhankelijk van het seizoen, het weer en het gebruikersprofiel. Het kan daarom een optimalisatie stap zijn om te voorspellen hoeveel ruimte er in de batterij moet blijven en dus hoe agressief je kunt sturen op het gebied van overige balanceringsdiensten boven op aFRR. Het ene gebruikersprofiel kan bijvoorbeeld bij lagere drempels verder verkopen, omdat er toch voldoende wordt aangevuld met solar.
Je zou bijvoorbeeld met offsets kunnen werken op basis van verschillende profielen.
Referentie startpunt: 50% SoC.
- WP = +10%
- EV = +25%
- Solar = -5%
- Extreem veel solar = -20%
- Wel of niet afschakelen solar
Dus het is niet alleen weten of je zonnepanelen hebt maar ook weten hoe groot je vermogen is op basis van vermogen, hellingshoek en windrichting.
En dan zou je per profielcomponent het percentage nog groter of kleiner kunnen maken in de winter/zomer of afhankelijk van de weersverwachting. Je kunt het zo complex maken als je wilt. Maar dat is nu eenmaal iets wat ze uiteindelijk moeten gaan doen om concurrerend te blijven ten opzichte van andere EMS/energie boeren.
Dit is misschien iets voor later, maar ook weer niet te laat.