Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:43

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ondanks dat het EMS bij mij wel z'n dingetje doet en zo wel wat bespaard zit ik toch wel met smart te wachten op de afrr.
Als ik hier kijk en zie wat de mensen daar met een vergelijkbaar systeem per maand verdienen zit ik wel te balen. Vraag me ook af wat ze bij BalansEnergie nu aan het doen zijn. Zitten ze bij Tennet achter de broek aan, is het gewoon afwachten?? Wanneer het afrr goedgekeurd is zitten we dan ook nog met een learning curve of is het dan "gewoon" gaan met die banaan.

Updates vanuit Balans zouden gewaardeerd worden O-)

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:04
Ha niets gehoord van de afrr energie prekwalificatie nog?? Ik heb Don anderhalf weken al gemaild, maar radiostilte vanuit Balansenergie..

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Hier is de batterij heel strak op de 50% gehouden vannacht. Kleine import van steeds paar minuutjes bij elke procent eronder. Vanochtend zelfs een kleine export.
Denk dat dit profiel past bij dagen waar nog wat opwek van de zon wordt verwacht, afgelopen nacht de battery wat verder laden als 50% was niet verkeerd geweest. Moet eigelijk ook de auto nog laden maar daar wacht ik nu maar even mee, soc 30% momenteel..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
brammmmmm schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:29:
Ha niets gehoord van de afrr energie prekwalificatie nog?? Ik heb Don anderhalf weken al gemaild, maar radiostilte vanuit Balansenergie..
Zijn inbox staat volgens mij continu op ontploffen :+

2,5 week geleden heeft Don verteld hoe het ermee staat. Lees het even na.

• ecn1985
  • Nu online
Schuurman92 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:12:
Ondanks dat het EMS bij mij wel z'n dingetje doet en zo wel wat bespaard zit ik toch wel met smart te wachten op de afrr.
Als ik hier kijk en zie wat de mensen daar met een vergelijkbaar systeem per maand verdienen zit ik wel te balen. Vraag me ook af wat ze bij BalansEnergie nu aan het doen zijn. Zitten ze bij Tennet achter de broek aan, is het gewoon afwachten?? Wanneer het afrr goedgekeurd is zitten we dan ook nog met een learning curve of is het dan "gewoon" gaan met die banaan.

Updates vanuit Balans zouden gewaardeerd worden O-)
Heb ook nog een aantal vragen, zeker omdat aFFR in 2 stappen ingevoerd wordt, hoop dat deze beantwoord kunnen worden bij de volgende update.
Ik denk dat het wishful thinking is dat het direct gaan met die banaan is. Hopelijk gaan de aanpassingen / verbeteringen wel op een hoger tempo als nu het geval is. Er is aangegeven dat de focus of aFFR ligt ga er dan ook vanuit dat na start kort op de bal wordt gespeeld door Balans.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Zijn inbox staat volgens mij continu op ontploffen :+

2,5 week geleden heeft Don verteld hoe het ermee staat. Lees het even na.
Het blijft nog steeds wel koffiedik kijken, komende weken is een redelijk ruim begrip en de details van de 2 traps aFFR implementatie delen zou wat mij betreft wenselijk zijn. Had graag gezien dat er een simulatie wordt gedeeld hoe beide er in de toekomst uit kunnen gaan zien bij een 'gemiddeld' systeem.

Daarbij: beter een update als geen update maar heel SMART is het niet.

Don spammen heeft ook weinig zin, geduld moeten we hebben en het vertrouwen dat er op de achtergrond enorm veel werk wordt verzet om de pilot te laten slagen.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:31
Nu heb ik toch een momentje van spijt dat ik geen off-grid heb.

Zojuist knallen 2 van de 3 fases eruit hier waardoor mijn eerste gedachte was, ow ow (hij was net bezig met terugleveren) het zal toch niet mijn smelt hoofdzekeringen zijn?

Navraag bij de buren leert dat het niet alleen bij mij ligt. Maar het is nu toch wel erg jammer dat ik geen off-grid heb…….

Maar goed, nog een kabel is ook niet echt mogelijk meer over het traject. Bovendien is dit de eerste stroomstoring in denk ik 8 jaar tijd.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Het blijft nog steeds wel koffiedik kijken, komende weken is een redelijk ruim begrip en de details van de 2 traps aFFR implementatie delen zou wat mij betreft wenselijk zijn.
Zie vanaf blz 36 in dit document de kant van Tennet.
Had graag gezien dat er een simulatie wordt gedeeld hoe beide er in de toekomst uit kunnen gaan zien bij een 'gemiddeld' systeem.

Daarbij: beter een update als geen update maar heel SMART is het niet.
Ik denk dat het nog wel een tijdje aanmodderen blijft, de korting die wij hebben gekregen op de adviesprijs betalen we momenteel in feite weer terug via de energierekening.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Aanmodderen? Ik ben gewoon tevreden hoor. Alle klaag posts neem ik voor lief en zie ik als ruis tussen de nuttige info hier.

Iemand zet zijn industriële waterkoker aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVLIK6JPBCB18kaFr6LqNUKUwNw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/leH4yboy8DkrVZbEOBj8FM8n.jpg?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:11
Er gaat sowieso nog steeds een extreme learning curve zijn wanneer aFRR live gaat. De learning curve die ze nu hebben genegeerd omdat de prioriteit lag op het verkrijgen van de aFRR-licentie. (Totaal mee eens met de keuze)

De learning curve zal zitten in de enorme variatie in gebruikersprofielen waar een algoritme rekening mee moet houden. Ik zie nu al grote verschillen: sommige gebruikers hebben extreem veel PV-productie ten opzichte van hun verbruik, terwijl anderen juist structureel meer verbruiken dan ze zelf opwekken. Ze lijken generieke gebruikersprofielen te gebruiken voor iedereen. Ik had bijvoorbeeld niet erg gevonden dat mijn accu afgelopen nacht naar 80% in plaats van 50% werd geladen met negatief geprijsde energie. Gelukkig hebben we met aFRR niet meer te maken met regeltoestand 2 dus de inkomsten zullen hoger en stabieler zijn gok ik.

Maar dus je hebt verschillen in accugrootte, wel of geen warmtepomp en wel of geen EV. Meer of minder solarproductie. Het zou de balansenergie en ons helpen als ze meer instellingen beschikbaar stellen, zoals instelbare SoC-targets/drempelwaarden (in de vorm van offsets bijvoorbeeld) of het doorgeven van PV-arraygegevens voor forecasting. Tegelijkertijd is dat natuurlijk een extreem nerdy manier van optimaliseren waar de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk niet op zit te wachten.

Het probleem waar we nu tegenaan lopen zal straks nog steeds gelden en wordt wellicht nog zichtbaarder met aFRR, waarbij een bepaalde groep telkens tegen een te volle accu aanloopt en een andere tegen een te lege accu.

• Wolly
  • Niet online
Moby schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:10:
Aanmodderen? Ik ben gewoon tevreden hoor. Alle klaag posts neem ik voor lief en zie ik als ruis tussen de nuttige info hier.

Iemand zet zijn industriële waterkoker aan

[Afbeelding]
Aanmodderen in de context van geld verdienen. Als je 31 ct stroomvoordeel per dag pakt tegenover dynamisch ben je namelijk best lang bezig om die 6k terug te verdienen :+

Staat die waterkoker in Diemen?

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 13-03-2026 10:18 ]

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:13:
Er gaat sowieso nog steeds een extreme learning curve zijn wanneer aFRR live gaat. De learning curve die ze nu hebben genegeerd omdat de prioriteit lag op het verkrijgen van de aFRR-licentie. (Totaal mee eens met de keuze)

De learning curve zal zitten in de enorme variatie in gebruikersprofielen waar een algoritme rekening mee moet houden. Ik zie nu al grote verschillen: sommige gebruikers hebben extreem veel PV-productie ten opzichte van hun verbruik, terwijl anderen juist structureel meer verbruiken dan ze zelf opwekken. Ze lijken generieke gebruikersprofielen te gebruiken voor iedereen. Ik had bijvoorbeeld niet erg gevonden dat mijn accu afgelopen nacht naar 80% in plaats van 50% werd geladen met negatief geprijsde energie. Gelukkig hebben we met aFRR niet meer te maken met regeltoestand 2 dus de inkomsten zullen hoger en stabieler zijn gok ik.

Maar dus je hebt verschillen in accugrootte, wel of geen warmtepomp en wel of geen EV. Meer of minder solarproductie. Het zou de balansenergie en ons helpen als ze meer instellingen beschikbaar stellen, zoals instelbare SoC-targets/drempelwaarden (in de vorm van offsets bijvoorbeeld) of het doorgeven van PV-arraygegevens voor forecasting. Tegelijkertijd is dat natuurlijk een extreem nerdy manier van optimaliseren waar de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk niet op zit te wachten.

Het probleem waar we nu tegenaan lopen zal straks nog steeds gelden en wordt wellicht nog zichtbaarder met aFRR, waarbij een bepaalde groep telkens tegen een te volle accu aanloopt en een andere tegen een te lege accu.
Ik vraag het mij af of er personalisatie van het accugebruik nodig is. Gemiddeld gezien zal het wel loslopen denk ik, de mensen met veel PV lopen dan gewoon geld mis bij volle accu's en dan gaan die mensen vanzelf wel iets doen om dat bij te sturen.

Je zegt het zelf ook, gebruikers zitten in de regel helemaal niet te wachten op allemaal nerdy opties.

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:13:

Die verscheidenheid in profielen zouden ze nu ook al op kunnen pakken. Hoeven ze niet mee te wachten tot afrr er is. Als ik zie wat sommige gebruikers hier kunnen inregelen door om het EMS heen te werken _/-\o_
Balans zou dit ook moeten kunnen doen. Lijkt mij dat ze met vrij basic info het systeem al behoorlijk kunnen personaliseren.
- wel/geen zonnepanelen -->hoeveel/ligging
- wel/geen EV
-wel/geen warmtepomp

• KoningSlakkie
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Ik vraag het mij af of er personalisatie van het accugebruik nodig is. Gemiddeld gezien zal het wel loslopen denk ik, de mensen met veel PV lopen dan gewoon geld mis bij volle accu's en dan gaan die mensen vanzelf wel iets doen om dat bij te sturen.

Je zegt het zelf ook, gebruikers zitten in de regel helemaal niet te wachten op allemaal nerdy opties.
Ik persoonlijk zou wel de voorkeur hebben voor personalisatie van mijn profiel als ik een flinke PV installatie had. Ik zou het liefst iets lagere drempels willen hanteren voor het verkopen van de energie. Liefste verkopen dan onnodig affakkelen van energie of uitschakelen van panelen.

En bepaalde nerdy opties zou gewoon een verborgen menu optie moeten zijn via een cheat code :D
code:
1
L1, L2, R1, R2, UP, DOWN, LEFT, RIGHT, L1, L2, R1, R2, UP, DOWN, LEFT, RIGHT
Of enkel te wijzigen via een HomeAssistant API

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:22:
[...]

En trouwens die 0,033 EUR/kWh verslaan gaat ook een dingetje worden :o
Nou, vooralsnog (nu 2 weken de batterij), gaat dat prima lukken.

Maart tot nu toe:
Balans stroom maand totaal (to date ): - €15

Balans energie: uit te betalen maart (nog niet definitief uiteraard) € 8

Totaal dus: - €23 voor een netto huis import van: 243kWh. Oftewel netto: - €0,09/kWh. Toch een verschil van 12cent per kWh.

• ecn1985
  • Nu online
[quote]Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Vraag me wel af hoe dit regelvermogen wordt gereserveerd, is dat van elke gebruiker een bepaald % van de battery die hiervoor vrij moet blijven om dit te kunnen garanderen?

• KoningSlakkie
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Maart tot nu toe:

Totaal dus: - €23 voor een netto huis import van: 243kWh. Oftewel netto: - €0,09/kWh. Toch een verschil van 12cent per kWh.
Ik bedoelde meer als je rekening houdt met de afschrijving van de thuisaccu in je kWh prijs voor Balans Energie.

Edit:
Bij mij werden de gegevens aangevuld ongeveer 2-3 weken nadat de maand voorbij was. Dus voor maart weet je pas medio april wat de kosten waren.

[ Voor 11% gewijzigd door KoningSlakkie op 13-03-2026 10:47 ]

• Wolly
  • Niet online
[...]

Maart tot nu toe:

Waar haal je "Balans stroom maand totaal (to date ):" vandaan?

Als ik bijvoorbeeld bij balansstroom kijk heb ik deze maand voor 60ct aan elektra afgenomen (som van Afname normaal en Afname dal). Mijn afname deze maand is tot nu toe 150kWh.

Kijkt mij sterk dat dat overzicht correct is.

• KoningSlakkie
Schuurman92 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Die verscheidenheid in profielen zouden ze nu ook al op kunnen pakken. Hoeven ze niet mee te wachten tot afrr er is. Als ik zie wat sommige gebruikers hier kunnen inregelen door om het EMS heen te werken _/-\o_
Balans zou dit ook moeten kunnen doen. Lijkt mij dat ze met vrij basic info het systeem al behoorlijk kunnen personaliseren.
- wel/geen zonnepanelen -->hoeveel/ligging
- wel/geen EV
-wel/geen warmtepomp
Helemaal mee eens, maar zoals ik al zei en wat zij ook hebben aangegeven is dat de prioriteit ligt op het verkrijgen van de aFRR licentie. Maar ik ben het mee eens dat ze nu al in de tussentijd alvast aan de gebruikersprofielen hadden kunnen werken. Maar met beperkte mankracht is dat waarschijnlijk niet te doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Aanmodderen in de context van geld verdienen. Als je 31 ct stroomvoordeel per dag pakt tegenover dynamisch ben je namelijk best lang bezig om die 6k terug te verdienen :+
Klopt, maar dan moet je wel goed rekenen. Het voordeel wordt berekend over de verschillen tussen prijs onbalans en Epex, op de momenten dat je NU import en exporteert. Dat is dus al MET batterij. Ik zie in het balansstroom portaal bijv al dat de momenten van import en export obv Epex al een prima resultaat opleveren, en dus een negatief tarief voor netto geïmporteerde kWh oplevert. Had ik de batterij niet gehad, maar wel dynamisch-Epex, dan had ik dat niet gehaald.

Je moet dus goed kijken welke scenario’s je doorrekent en vergelijkt (en dit jaar nog met salderen):
  1. Vast/modelcontract zonder batterij
  2. Vast/modelcontract met batterij (oftewel NOM op PV productie)
  3. Dynamisch Epex zonder batterij (NOM + PV afknijpen + je apparatuur proberen slim te plannen)
  4. Dynamisch Epex met batterij (NOM + PV naar batterij + goedkope momenten inkopen en dure verkopen)
  5. Dynamisch Onbalans met batterij (huidige Balans batterij situatie: NOM + PV naar batterij + goedkope momenten inkopen en dure verkopen)
Ik ben dus van Nr 1 naar Nr 5 gegaan in mijn rekenvoorbeeld/vergelijking.

Jij lijkt nu 4 te vergelijken met 5 in je overzicht met aanmodderen op basis van het gemelde voordeel in het Balans dashboard. Maar je vergeet dat je daar die batterij dus wel voor nodig hebt. Zonder batterij zit je op 3 en heb je niet een EMS die je helpt om de slimme inkoop momenten te plannen, en zal Epex veel minder voordeel opleveren.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Helemaal mee eens, maar zoals ik al zei en wat zij ook hebben aangegeven is dat de prioriteit ligt op het verkrijgen van de aFRR licentie. Maar ik ben het mee eens dat ze nu al in de tussentijd alvast aan de gebruikersprofielen hadden kunnen werken. Maar met beperkte mankracht is dat waarschijnlijk niet te doen.
En wat levert het dan op bij aFFR als je weet of iemand panelen, EV of WP heeft?

Opwek en verbruik van panelen en WP kunnen ze voorspellen mbv de weersverwachting. Blijft over EV maar dat zal zich wel uitmiddelen?

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Als ik Balans zou zijn zou ik zeeer dankbaar gebruik maken van de Tweakers. Er zit hier veel kennis en daarnaast begrip als iets niet meteen 100% werkt, zolang er maar wat gedaan wordt om tot een beter systeem te komen.
Ik durf te wedden dat als Don hier vraagt om een lijstje in te vullen met bepaalde data zodat ze daarmee alvast dingen kunnen gaan inregelen voordat het naar het grote publiek gaat dat er hier beste een aantal gebruikers zijn die dat zouden willen (count me in).

Dan zijn wij de pilot van de pilot :P

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:50:
[...]

En wat levert het dan op bij aFFR als je weet of iemand panelen, EV of WP heeft?

Opwek en verbruik van panelen en WP kunnen ze voorspellen mbv de weersverwachting. Blijft over EV maar dat zal zich wel uitmiddelen?
Ze weten na een aantal dagen/weken proefondervindelijk prima hoe elke batterij (SOC) reageert op mooi weer (PV) en het gemiddelde verbruik (incl EV). Als ze daar een analyse op zetten (als daar voor hun van waarde is), is dat zo voor elkaar, en kunnen ze elke user wel in een categorie zetten. Dan kunnen ze de gewenste uitgangssituatie (SoC) op eventueel te verwachten aFFR momenten, vooraf op inspelen per categorie. Waarschijnlijk is het SoC op 50% houden daar dus ook onderdeel van.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 13-03-2026 11:01 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Klopt, maar dan moet je wel goed rekenen. Het voordeel wordt berekend over de verschillen tussen prijs onbalans en Epex, op de momenten dat je NU import en exporteert. Dat is dus al MET batterij. Ik zie in het balansstroom portaal bijv al dat de momenten van import en export obv Epex al een prima resultaat opleveren, en dus een negatief tarief voor netto geïmporteerde kWh oplevert. Had ik de batterij niet gehad, maar wel dynamisch-Epex, dan had ik dat niet gehaald.

Je moet dus goed kijken welke scenario’s je doorrekent en vergelijkt (en dit jaar nog met salderen):
  1. Vast/modelcontract zonder batterij
  2. Vast/modelcontract met batterij (oftewel NOM op PV productie)
  3. Dynamisch Epex zonder batterij (NOM + PV afknijpen + je apparatuur proberen slim te plannen)
  4. Dynamisch Epex met batterij (NOM + PV naar batterij + goedkope momenten inkopen en dure verkopen)
  5. Dynamisch Onbalans met batterij (huidige Balans batterij situatie: NOM + PV naar batterij + goedkope momenten inkopen en dure verkopen)
Ik ben dus van Nr 1 naar Nr 5 gegaan in mijn rekenvoorbeeld/vergelijking.

Jij lijkt nu 4 te vergelijken met 5 in je overzicht met aanmodderen op basis van het gemelde voordeel in het Balans dashboard. Maar je vergeet dat je daar die batterij dus wel voor nodig hebt. Zonder batterij zit je op 3 en heb je niet een EMS die je helpt om de slimme inkoop momenten te plannen, en zal Epex veel minder voordeel opleveren.
Fair enough, ik ben ook van 1 naar 5 gegaan. Bij 1 kreeg ik elk jaar geld terug (dankzij saldering :+ ).

Maar om nu te zien wat ik verbruik per maand of aan het einde van het contractjaar kwijt ben is mij totaal onduidelijk. Uitgaan van de gegeven cijfers in de overzichten van Balans is ook niet verstandig gezien daar ook fouten in staan.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hebt bij de aanvraag toch een lijst ingevuld met o.a. de maximale pv productie en wat P1 registreert?
Of je bestelde pv verlenging om het op de Deye aan te sluiten, nog meer data voor BE.
Vooralsnog zie ik dat BE gelijk presteert als met enkel een dynamisch contract met het verschil dat de batterijverliezen daar bij zitten.
Wie een EV laadt heeft extra verliezen, calculeer je dat ook even in?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Fair enough, ik ben ook van 1 naar 5 gegaan. Bij 1 kreeg ik elk jaar geld terug (dankzij saldering :+ ).

Maar om nu te zien wat ik verbruik per maand of aan het einde van het contractjaar kwijt ben is mij totaal onduidelijk. Uitgaan van de gegeven cijfers in de overzichten van Balans is ook niet verstandig gezien daar ook fouten in staan.
Klopt, bij mijn start maand hebben ze mijn kWh verbruik en vaste kosten van de hele maand gebruikt, terwijl ik er maar 3 dagen bij BalansStroom zat. En balansenergie dashboard wordt achteraf ook nog gecorrigeerd.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Klopt, bij mijn start maand hebben ze mijn kWh verbruik en vaste kosten van de hele maand gebruikt, terwijl ik er maar 3 dagen bij BalansStroom zat. En balansenergie dashboard wordt achteraf ook nog gecorrigeerd.
En totalen kloppen niet, grafische overzichten bevatten bevestigde bugs, definities van gebruikte termen spreken elkaar tegen, opslag op onbalans zou niet van toepassing zijn volgens toezegging Balans.

Nog een hoop werk te doen voor Balans, maar ik vrees wel dat de controleerbaarheid van de uiteindelijke afrekening wel een dingetje wordt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:03:
Wie een EV laadt heeft extra verliezen, calculeer je dat ook even in?
In het grote plaatje vallen de verliezen er bij in de blackbox:

Je neemt domweg de totaal (netto) geïmporteerde stroom over de P1 meter en de totaal te betalen (of terug te krijgen) bedrag en deelt dat op elkaar. PV opwerk, verliezen, EV of ander verbruik zit dan allemaal in die blackbox. Dat is het grotere plaatje wat ook Don bedoelt als hi het heeft over het totaal voordeel.

EV laden hoeft niet altijd tot veel extra verliezen te leiden. Laden op PV overschot voorkomt de Batterijverliezen en ook EV laden tijdens veel activaties voorkomt dat er een dubbele AC-DC (en viceversa) omzetting is. Gisteren de EV volgeladen terwijl de activaties ook vrijwel continue waren.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:12

The Legend

*Plop*

Hebben jullie ook nog steeds missende data over januari? Ik heb nog steeds een gat van 2 t/m 9 januari (waarbij 2-1 volgens mij ongeveer goed was voor de halve maandopbrengst). Verder mist 16/2 compleet als dag in het maandoverzicht.

Over de verliezen: ik merk dat ik ook afscheid heb genomen van de persoon die daar redelijk scherp op was. Ik laad nu ook standaard op ‘verlaagd vermogen’ via de VW app, zodat ik met max 5-6kw het zonneoverschot op kan slokken. De Deye zelf heeft al zoveel verlies. Ik gok maar gewoon dat de opbrengst opweegt tegen al het extra verbruik.

[ Voor 42% gewijzigd door The Legend op 13-03-2026 11:14 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:09:
[...]

En totalen kloppen niet, grafische overzichten bevatten bevestigde bugs, definities van gebruikte termen spreken elkaar tegen, opslag op onbalans zou niet van toepassing zijn volgens toezegging Balans.

Nog een hoop werk te doen voor Balans, maar ik vrees wel dat de controleerbaarheid van de uiteindelijke afrekening wel een dingetje wordt.
Ja, wel apart dat dat bij BalansStroom portaal zo is. Dat is gebaseerd op OpenSource-energie, en die zou toch gewoon een default (template) portaal met grafiekjes voor elke energieboer die OpenSource-energie moeten hebben die klopt. Anders zou elke energieboer dat zelf moeten doen, lijkt me erg onlogisch.

https://www.opensourceenergie.nl/

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:41:
[quote]Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Vraag me wel af hoe dit regelvermogen wordt gereserveerd, is dat van elke gebruiker een bepaald % van de battery die hiervoor vrij moet blijven om dit te kunnen garanderen?
Ze moeten bieden met units van 1MW.

Ik denk dat het verder niet uitmaakt hoe Balans dat intern regelt, de ene 10kW en de ander 2KW maaakt voor het totaal niet uit als maar zorgt dat het totaal overeenkomt met het bod.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:11:
Over de verliezen: ik merk dat ik ook afscheid heb genomen van de persoon die daar redelijk scherp op was. Ik laad nu ook standaard op ‘verlaagd vermogen’ via de VW app, zodat ik met max 5-6kw het zonneoverschot op kan slokken. De Deye zelf heeft al zoveel verlies. Ik gok maar gewoon dat de opbrengst opweegt tegen al het extra verbruik.
Het is een redelijke constante. Ik meet hem als Utilitymeter in HomeAssistant wel, maar zorgen maak ik me er niet meer om. In 15 dagen is het nu 60kWh, dus een gemiddelde van 4kWh per dag, met sommige dagen 5, en sommige dagen 3. Op een totaal huisverbruik van 425kWh in diezelfde periode, is het overigens best een aardig aandeel, maar niet schokkend: 14%.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Het is een redelijke constante. Ik meet hem als Utilitymeter in HomeAssistant wel, maar zorgen maak ik me er niet meer om. In 15 dagen is het nu 60kWh, dus een gemiddelde van 4kWh per dag, met sommige dagen 5, en sommige dagen 3. Op een totaal huisverbruik van 425kWh in diezelfde periode, is het overigens best een aardig aandeel, maar niet schokkend: 14%.
Da's een aardige indicatie, in de zomer heb ik dagen met <3kWh verbruik (via P1) en de 50kWh van het dak kan ik op een dag niet verbruiken maar gelukkig nog wel even salderen.
Ik zal straks veel capaciteit hebben voor activatie (ontladen) en minder met laden, daarom verhuist de pv naar de Deye zodat ie dat kan regelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:33
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Dit is nu opgelost. Mijn accu wordt 18 maart aangesloten en de eerste afschrijving is naar rato van de resterende maand. Dit zal 1 van de vele kleine dingen zijn die nu opgelost worden zonder dat we daar actieve communicatie van zien. Ik denk dat veel mensen hier onderschatten hoeveel werk al die kleine dingetjes aan tijd kosten. Don is een onderneming gestart en wij mogen op de achterbank meereizen. Ik ben ingestapt en hoop dat we veel moois gaan zien onderweg.

• Wolly
  • Niet online
xxander968 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Dit is nu opgelost. Mijn accu wordt 18 maart aangesloten en de eerste afschrijving is naar rato van de resterende maand. Dit zal 1 van de vele kleine dingen zijn die nu opgelost worden zonder dat we daar actieve communicatie van zien. Ik denk dat veel mensen hier onderschatten hoeveel werk al die kleine dingetjes aan tijd kosten. Don is een onderneming gestart en wij mogen op de achterbank meereizen. Ik ben ingestapt en hoop dat we veel moois gaan zien onderweg.
Dat is een ander issue. :o
Probleem is gewoon zichtbaar, zie overzicht Uw kostenoverzicht, tabje Maandelijkse Kosten.

Als je 2 dagen in die maand bij Balans zit worden er gewoon volle kosten voor de gehele maand getoond.

• Wolly
  • Niet online
Schuurman92 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:12:
Als ik hier kijk en zie wat de mensen daar met een vergelijkbaar systeem per maand verdienen zit ik wel te balen.
De nr1 van die lijst staat al op € 20,91 voor vandaag :o

Kan niet wachten op zulke dagen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:14
KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Eens!

En aanvullend op Schuurman (grappig, mijn moeders achternaam ;) ) een extra item:
- Wel of niet kunnen afschakelen van de PV installatie

Je kan bijv. beter inkopen met negatieve prijzen dan vanuit de PV te leveren. Maar dan moet je de PV uit kunnen zetten wanneer je bij de 100% komt (negatieve teruglevering).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Ik denk hardop he, ik ben geen expert :D
Maar zoals ik het begrijp bij aFRR is het belangrijk dat je opregel- en afregelvermogen garandeert. Om dat vermogen (MW's) te kunnen leveren moet je niet te vol of te leeg zijn, dus moet je ruimte hebben in je accu aan de bovenkant en onderkant tijdens bepaalde piekuren. Overigens wordt het een combinatie van balanceringsdiensten, niet alleen aFRR maar ook intraday en passieve onbalans, die door activaties voor SoC-drift kunnen zorgen. Als de pool groot genoeg is maakt het voor balans energie minder uit, maar een bepaalde groepen klanten missen dan structureel besparingen die voorkomen hadden kunnen worden door een beetje slimmer te sturen.

Maar je gaat hoe dan ook een SoC-drift krijgen richting de 0% of 100%, afhankelijk van het seizoen, het weer en het gebruikersprofiel. Het kan daarom een optimalisatie stap zijn om te voorspellen hoeveel ruimte er in de batterij moet blijven en dus hoe agressief je kunt sturen op het gebied van overige balanceringsdiensten boven op aFRR. Het ene gebruikersprofiel kan bijvoorbeeld bij lagere drempels verder verkopen, omdat er toch voldoende wordt aangevuld met solar.

Je zou bijvoorbeeld met offsets kunnen werken op basis van verschillende profielen.
Referentie startpunt: 50% SoC.
  • WP = +10%
  • EV = +25%
  • Solar = -5%
  • Extreem veel solar = -20%
  • Wel of niet afschakelen solar
Dus het is niet alleen weten of je zonnepanelen hebt maar ook weten hoe groot je vermogen is op basis van vermogen, hellingshoek en windrichting.

En dan zou je per profielcomponent het percentage nog groter of kleiner kunnen maken in de winter/zomer of afhankelijk van de weersverwachting. Je kunt het zo complex maken als je wilt. Maar dat is nu eenmaal iets wat ze uiteindelijk moeten gaan doen om concurrerend te blijven ten opzichte van andere EMS/energie boeren.

Dit is misschien iets voor later, maar ook weer niet te laat.

• blue eyes
Zon, wind, etc. ;) Is ook erg verschillend voor de locaties ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:25
@KoningSlakkie
Boven 90 en onder de 20 is het wat giswerk idd.
Wat wel al (best veel) helpt is om de de accu's als stack zo parallel mogelijk te hebben kwa meting en telling. Dan heb je alvast een onbekende (afwijking) minder.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:45:
Zon, wind, etc. ;) Is ook erg verschillend voor de locaties ;)
Wind heeft geen lokaal prijseffect natuurlijk. Zon ook niet op zich, alleen van invloed op je lokale energie-opwek.

Ik denk dat er wel een solcast achtige optie zal komen.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:35

E-Transitie

Pijnacker

KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Ik denk hardop he, ik ben geen expert :D
Maar zoals ik het begrijp bij aFRR is het belangrijk dat je opregel- en afregelvermogen garandeert. Om dat vermogen (MW's) te kunnen leveren moet je niet te vol of te leeg zijn, dus moet je ruimte hebben in je accu aan de bovenkant en onderkant tijdens bepaalde piekuren. Overigens wordt het een combinatie van balanceringsdiensten, niet alleen aFRR maar ook intraday en passieve onbalans, die door activaties voor SoC-drift kunnen zorgen. Als de pool groot genoeg is maakt het voor balans energie minder uit, maar een bepaalde groepen klanten missen dan structureel besparingen die voorkomen hadden kunnen worden door een beetje slimmer te sturen.

Maar je gaat hoe dan ook een SoC-drift krijgen richting de 0% of 100%, afhankelijk van het seizoen, het weer en het gebruikersprofiel. Het kan daarom een optimalisatie stap zijn om te voorspellen hoeveel ruimte er in de batterij moet blijven en dus hoe agressief je kunt sturen op het gebied van overige balanceringsdiensten boven op aFRR. Het ene gebruikersprofiel kan bijvoorbeeld bij lagere drempels verder verkopen, omdat er toch voldoende wordt aangevuld met solar.

Je zou bijvoorbeeld met offsets kunnen werken op basis van verschillende profielen.
Referentie startpunt: 50% SoC.
  • WP = +10%
  • EV = +25%
  • Solar = -5%
  • Extreem veel solar = -20%
  • Wel of niet afschakelen solar
Dus het is niet alleen weten of je zonnepanelen hebt maar ook weten hoe groot je vermogen is op basis van vermogen, hellingshoek en windrichting.

En dan zou je per profielcomponent het percentage nog groter of kleiner kunnen maken in de winter/zomer of afhankelijk van de weersverwachting. Je kunt het zo complex maken als je wilt. Maar dat is nu eenmaal iets wat ze uiteindelijk moeten gaan doen om concurrerend te blijven ten opzichte van andere EMS/energie boeren.

Dit is misschien iets voor later, maar ook weer niet te laat.
Volgens mij hebben we dat al aangegeven bij het inschrijven. Er werd gevraagd hoeveel je op dit moment afneemt en hoeveel je terugleverd. Of je nu afneemt voor EV, WP of verwarmd zwembad maakt Balans niet uit. En aan de hoeveelheid die je opgaf voor terugleveren weten ze hoeveel PV je hebt. Ze weten ook hoeveel accu's je hebt. Dus wat moeten ze dan nog meer weten?

15600 Wp Canadian Solar, 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie, Deye 12kW omvormer

• KoningSlakkie
paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:06:
@KoningSlakkie
Boven 90 en onder de 20 is het wat giswerk idd.
Wat wel al (best veel) helpt is om de de accu's als stack zo parallel mogelijk te hebben kwa meting en telling. Dan heb je alvast een onbekende (afwijking) minder.
Ik ben nog van plan om de stack diagonaal aan te sluiten, maar om eerlijk te zijn ik weet niet perse wat ik doe. En daarom durf ik het niet helemaal aan. Ik zal als ik tijd heb nog even verdiepen. Ik moet nog even kijken wat de afstand is van de onderkant naar de bovenkant van de omvormer zodat ik eventueel een kabel kan bestellen om diagonaal aan te sluiten.

En daarnaast moet ik weer op het forum opsoren wat de juiste volgorde is van veilig uit- en inschakelen van de componenten. Is er iemand die een youtube tutorial wilt maken? :D

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

KoningSlakkie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Ik ben nog van plan om de stack diagonaal aan te sluiten, maar om eerlijk te zijn ik weet niet perse wat ik doe. En daarom durf ik het niet helemaal aan. Ik zal als ik tijd heb nog even verdiepen. Ik moet nog even kijken wat de afstand is van de onderkant naar de bovenkant van de omvormer zodat ik eventueel een kabel kan bestellen om diagonaal aan te sluiten.

En daarnaast moet ik weer op het forum opsoren wat de juiste volgorde is van veilig uit- en inschakelen van de componenten. Is er iemand die een youtube tutorial wilt maken? :D
Wel beide kabels gelijke lengte houden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• blue eyes
paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Wind heeft geen lokaal prijseffect natuurlijk. Zon ook niet op zich, alleen van invloed op je lokale energie-opwek.

Ik denk dat er wel een solcast achtige optie zal komen.
Wind idd minder, eens, en idd niet voor ons an sich. Wellicht maar uit de discussie. Wind is voor algemeen, immers wind is veel kWh beschikbaar.

Zon 100% wel. En met je eens, Solcast achtig iets.
Jij kan zon hebben, maar ik niet, NL is klein, maar groot genoeg om te verschillen.

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:19
Deze week zijn monteurs van BE ook bij mij langs geweest om de batterijen te updaten. Toen heb ik ze gelijk gevraagd of zij de batterijen diagonaal wilden aansluiten. Zij gaven aan dat de fabrikant het voorschrijft zoals geïnstalleerd maar op mijn verzoek hebben zij het toch gewijzigd door het verplaatsen van de reeds aanwezige kabels, dat ging net.

• KoningSlakkie
E-Transitie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Volgens mij hebben we dat al aangegeven bij het inschrijven. Er werd gevraagd hoeveel je op dit moment afneemt en hoeveel je terugleverd. Of je nu afneemt voor EV, WP of verwarmd zwembad maakt Balans niet uit. En aan de hoeveelheid die je opgaf voor terugleveren weten ze hoeveel PV je hebt. Ze weten ook hoeveel accu's je hebt. Dus wat moeten ze dan nog meer weten?
Weten is het probleem niet, hierop acteren is mijn wens.
Trouwens afnemen en terugleveren geven geen compleet beeld van verbruik en productie. (leef)omstandigheden kunnen wijzigen. Het is voor sommige ook verschillend per week en op een manier aangeven dat je (over)morgen 40-50 kWh wilt laden lijkt mij wel een leuke feature.

• Wolly
  • Niet online
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Wel beide kabels gelijke lengte houden.
Van Deye naar accu mogen de rode en zwarte kabel toch wel van lengte verschillen?

Tussen de accu’s onderling moeten ze wel dezelfde lengte hebben.

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Jij kan zon hebben, maar ik niet, NL is klein, maar groot genoeg om te verschillen.
Hence, Solcast! (per installatie natuurlijk)
De integratie blijkt toch elke keer behoorlijk accuraat. Afgezien van zaken als mist. Dat kan behoorlijk verstoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nkp56JU2fVtZjsRYjdhKocEFlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUzMjPpFHNR652ofvrCRXidb.png?f=fotoalbum_large

Het gaat ook niet om 3 kWh meer of minder natuurlijk, maar zoals hier, het verschil tussen 8 of 40 kWh, is wel significant.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 14:16 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Maart tot nu toe:

Ok, portaal is messy… nogmaals ingelogd en bedragen zijn weer anders.

• paQ
@Get!em Kun je eens kijken of deze sensor voor je werkt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- name: "Gemeten Power Losses Pct"
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
          {% set p1 = states('sensor.p1_meter_') | float(0) %}
          {% set pv = states('sensor.opwek_totaal_vermogen') | float(0) %}
          {% set battery = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
          {% set echteload = states('sensor.HW_LOAD_meter') | float(0) %}
          {% set verlies = p1 + pv + battery - echteload %}
          {% set totaal_in = p1 + pv %}
          {{ (verlies / totaal_in * 100) | round(1) if totaal_in > 0 else 0 }}
Tijdens laden zit ik tussen de 1-4% verlies
Tijdens ontladen tussen de 5 - 30%, afhankelijk van de stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFBIZT8rr-RsPe3Ir-RIMu25U7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ehcfT9knkorCkeG3aaoUyERd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMIlIJJjrSjWQrRJyJ56exIEx0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kXDNv0emK1kXQzAhZZmlPjby.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvJm03HDHb_vDcEno0LuUfgZiLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtG6SU37yqlEqpadY2r3dyBK.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Misschien wat dempen, want anders schiet het echt alle kanten op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruprrX8nIDVKo4KJQcN3Tcvz5Ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6RWKI9Y5kZFWtBIWPT7bFHEl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 15:53 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Van Deye naar accu mogen de rode en zwarte kabel toch wel van lengte verschillen?

Tussen de accu’s onderling moeten ze wel dezelfde lengte hebben.
Het gaat niet alleen om de accu verbinding onderling maar ook om het totale traject. Kabels heenweg en terugweg bepalen de totale weerstand. En symmetrie is nodig om de accu's van gelijke spanning en daarmee stroom te voorzien.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:06
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Het gaat niet alleen om de accu verbinding onderling maar ook om het totale traject. Kabels heenweg en terugweg bepalen de totale weerstand. En symmetrie is nodig om de accu's van gelijke spanning en daarmee stroom te voorzien.
Kan je dat toelichten? De kabels heen en terug (tussen DC-switch en eerste accu) zitten toch in serie met de hele stack, en dan maakt het toch niet uit of die niet gelijke lengte hebben? Ik zou me kunnen voorstellen dat ik een langere DC-kabel voor 1 pool ga halen, en dan misschien nog wel dikker ook, zodat de totale weerstand zelfs afneemt.

• paQ
QuarkuS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Kan je dat toelichten? De kabels heen en terug (tussen DC-switch en eerste accu) zitten toch in serie met de hele stack, en dan maakt het toch niet uit of die niet gelijke lengte hebben? Ik zou me kunnen voorstellen dat ik een langere DC-kabel voor 1 pool ga halen, en dan misschien nog wel dikker ook, zodat de totale weerstand zelfs afneemt.
Denk dat dat idd gezien kan worden als een serie-aansluiting ja.
De accu's zelf staan parallel over de DC schakelaar.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:20:
[...]

Denk dat dat idd gezien kan worden als een serie-aansluiting ja.
De accu's zelf staan parallel over de DC schakelaar.
Volgens mij moet de totale lengte altijd gelijk zijn.

Je kan dus best parallel 10cm zwart en 30cm rood doen, als je het maar bij elke accu hetzelfde doet.

Ben wel benieuwd waarom de kabels tussen DC en accu ook beide dezelfde lengte zouden moeten hebben @Ersus ? Door beide kabels gaat toch exact evenveel ampere?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 13-03-2026 15:36 ]

• paQ
spann0nd... wat doen de tarieven tegen etenstijd :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOnGol_3-h9sC6ZauZbBpm7I6Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAJirr0mWYiCAkouQqCU7u1x.png?f=fotoalbum_large

edit:
De onbalanskabouters zijn ons goed gezind :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkFdZtkzA6hA2UiZs_kJpykBUnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/swFABj4TN877mHG9FT5BkiQX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 17:11 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Volgens mij moet de totale lengte altijd gelijk zijn.

Je kan dus best parallel 10cm zwart en 30cm rood doen, als je het maar bij elke accu hetzelfde doet.

Ben wel benieuwd waarom de kabels tussen DC en accu ook beide dezelfde lengte zouden moeten hebben @Ersus ? Door beide kabels gaat toch exact evenveel ampere?
Even praktisch gezien: als het niet zou uitmaken dan zou het diagonaal aansluiten geen verbetering hebben laten zien.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

De spanningsval bepaald de stroom die in warmte omgezet wordt in de kabel, de verliezen die in dissipatie worden omgezet.

• Wolly
  • Niet online
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Even praktisch gezien: als het niet zou uitmaken dan zou het diagonaal aansluiten geen verbetering hebben laten zien.
Het diagonaal aansluiten maakt verschil omdat daarmee de load op de accu's meer gelijk is.

Dit is de Balans setup:
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/image/img-ca83602972414ec299b44d370e280198.png
De stroom van de onderste accu gaat alleen door de hoofdaansluitingskabels. In tegenstelling daarmee moet de stroom van de volgende accu's de hoofdaansluiting én de extra verbindingskabels doorkruisen om de volgende accu te bereiken. Naarmate het aantal accu's stijgt, stijgt ook het aantal verbindingskabels. Dit resulteert in een verlaging van beschikbare stroom van de bovenste accu in vergelijking met de onderste accu.
Bron

Victron zegt niets over gelijke lengte in dit geval, en dit plaatje heeft duidelijk geen gelijke lengte.
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/image/img-5b4de58ac4092694387e9d0ef84daa6c.png

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 13-03-2026 16:13 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:06
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Bij diagonaal aansluiten verandert de weerstand die de 3 individueel batterijen ondervinden, en wordt het verschil in weerstand kleiner. Als je alleen de min tussen batterijstack en DC-switch verandert, verandert wel de totale weerstand van de hele stack, maar alle batterijen zien dezelfde weerstand, dus tussen de batterijen verandert er niets.

• Wolly
  • Niet online
Ze zeggen trouwens ook dat je de max stroom moet delen door 3 en afronden naar de volgende aderdikte.

Balans zit dus volgens Victron te laag met 50mm2 kabels voor 200A.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hGvKK2HJ/screenshot-522.png
Bron

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 13-03-2026 16:16 ]

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:16:
Ze zeggen trouwens ook dat je de max stroom moet delen door 3 en afronden naar de volgende aderdikte.

Balans zit dus volgens Victron te laag met 50mm2 kabels voor 200A.

[Afbeelding]
Bron
Ik heb daar eens aan zitten rekenen onlangs.
Het verschil op 2 x 1 meter lengte bij 50 vs 70mm2 was iets van 10W bij vol vermogen.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Ik heb daar eens aan zitten rekenen onlangs.
Het verschil op 2 x 1 meter lengte bij 50 vs 70mm2 was iets van 10W bij vol vermogen.
Vreemd, 10W verklaart niet het verschil tussen loeiheet en handwarm.
rvdgaag schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Ik heb 4 accu's naar een busbar, met de standaard Seplos kabels van 70mm2, vanaf de busbar naar een 300A mCBB en daarna door naar de Deye, beiden met 95mm2

De laadsessies/ontlaadt sessies doe ik altijd volle bak, dus 240A max (in de praktijk haal je 229 ofzo) de kabels worden handwarm hiermee.Hiermee heb ik 60A naar de individuele batterijen dus die kabels zijn lauw.

Voorheen hem ik eerst ook naar de MCBB en de Deye 70mm2 gehad maar dat werd loeiheet, was niet meer beet te pakken, na een warmtebeeld camera gekocht te hebben besloten de dikke kabels toe te passen.

Ik heb goed opgemeten wat ik nodig had en via Amazon.de de kabels bij een kabelboer op maat laten maken, scheelt veel geld en de kwaliteit is top. Neem wel flexibele kabels !

EBROM HI-FLEX is het type met M10 kabelschoenen, past goed op de Deye, maar niet op alle busbars (de mijne wel) je kan ook M10 naar M8 laten maken als je wilt.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Vreemd, 10W verklaart niet het verschil tussen loeiheet en handwarm.

[...]
Nee. Maar een slecht gekrompen oog wel ;)
Ergo; als je een loeihete verbinding hebt ergens, ligt dat niet per se aan je kabeldikte.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 16:28 ]

• paQ
uh....
wut :?
vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AomErIqSqlOUyXs3WfHbLuWAa1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OH39eAFoIONWtF1BEovLTPbY.png?f=fotoalbum_large

nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0CCJ5GZ1jS5g1LzRLRotMw3YAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9FhLtPISRA9Yx9Jjqdf2rtK.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Het is onnavolgbaar.

Kijk ik bij Balans Stroom op 2 feb zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5NPPh1ML/screenshot-523.png

Kijk ik bij Balans Energie zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qBwQK0q9/screenshot-524.png

Waar zit dat verschil tussen 0,13611 en 0,106 :?

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 13-03-2026 16:55 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Het diagonaal aansluiten maakt verschil omdat daarmee de load op de accu's meer gelijk is.

Dit is de Balans setup:
[Afbeelding]

[...]

Bron

Victron zegt niets over gelijke lengte in dit geval, en dit plaatje heeft duidelijk geen gelijke lengte.
[Afbeelding]
Correct, de hoofdaansluiting kabellengte van de bank plus of min maakt idd niet uit op het geheel, als de onderlinge verbindingen maar gelijk zijn met diagonaal aansluiten.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Is dat laatste overzicht dat wat in rekening gesteld gaat worden?

• paQ
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Is dat laatste overzicht dat wat in rekening gesteld gaat worden?
you tell me :D

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Komt er nu iedere maand consistent een afrekening?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:45:
@Get!em Kun je eens kijken of deze sensor voor je werkt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- name: "Gemeten Power Losses Pct"
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
          {% set p1 = states('sensor.p1_meter_') | float(0) %}
          {% set pv = states('sensor.opwek_totaal_vermogen') | float(0) %}
          {% set battery = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
          {% set echteload = states('sensor.HW_LOAD_meter') | float(0) %}
          {% set verlies = p1 + pv + battery - echteload %}
          {% set totaal_in = p1 + pv %}
          {{ (verlies / totaal_in * 100) | round(1) if totaal_in > 0 else 0 }}
Tijdens laden zit ik tussen de 1-4% verlies
Tijdens ontladen tussen de 5 - 30%, afhankelijk van de stroom:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Misschien wat dempen, want anders schiet het echt alle kanten op:
[Afbeelding]
Die werkt niet voor mij, omdat bij mij de PV AC achter de Load hangt. Ik kan dus zonder de PV werken als input, wel even laten staan in onderstaande, en moet tegelijkertijd rekening mee houden dat negatieve load een overschot is ten opzichte van mijn verbruik. Ik kom dan op (maar check even, kan zijn dat ik hem nog niet perfect heb).

Onder lichte load kom ik nu op variatie tussen 15 en 25% en ziet er zo uit. Komt dit overeen met die bij jou?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WTOH71hoCmwwXxtBY8febXAE3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eI6J62c0V9ixNBLbUxS2dPl1.jpg?f=fotoalbum_large
{% set p1 = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0)%}
{% set pv = states('sensor.solaredge_i1_ac_power') | float(0) %}
{% set battery = states('sensor.deyeinverter_battery_power') | float(0) %}
{% set echteload = states('sensor.homewizardload_vermogen') | float(0) %}
{% set verbruik = pv + echteload %} 
{% set verlies = p1 - battery + echteload %} 
{% set totaal_in = p1 + echteload %}
{{ (verlies / totaal_in * 100) | round(1) | abs if totaal_in > 0 else 0 }}

• paQ
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:11:
[...]

Die werkt niet voor mij, omdat bij mij de PV AC achter de Load hangt. Ik kan dus zonder de PV werken als input, wel even laten staan in onderstaande, en moet tegelijkertijd rekening mee houden dat negatieve load een overschot is ten opzichte van mijn verbruik. Ik kom dan op (maar check even, kan zijn dat ik hem nog niet perfect heb).

Onder lichte load kom ik nu op variatie tussen 15 en 25% en ziet er zo uit. Komt dit overeen met die bij jou?[Afbeelding]
{% set p1 = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0)%}
{% set pv = states('sensor.solaredge_i1_ac_power') | float(0) %}
{% set battery = states('sensor.deyeinverter_battery_power') | float(0) %}
{% set echteload = states('sensor.homewizardload_vermogen') | float(0) %}
{% set verbruik = pv + echteload %} 
{% set verlies = p1 - battery + echteload %} 
{% set totaal_in = p1 + echteload %}
{{ (verlies / totaal_in * 100) | round(1) | abs if totaal_in > 0 else 0 }}
Mijn voorzichtige conclusie is dat “de” verliezen vooral in het discharge zit.
En hoe hoger de stroom hoe hoger het percentage verlies.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Get!em schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb me opgegeven, maar er is nog niks vziw.
Er staat iemand van BE in de top van feb. bij https://mijnbatterij.nl/resultaten/maand/2026-02?mode=users

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-vk6rDz7fcHT7nT97mAv8csXME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUMUkqQjEUDgdbcL7kggVwn1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ersus op 13-03-2026 18:35 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Mijn voorzichtige conclusie is dat “de” verliezen vooral in het discharge zit.
En hoe hoger de stroom hoe hoger het percentage verlies.
Als er pv productie op de load komt (negatieve load) zie ik ook verliezen.

Maar niet de grote verliezen die je bij discharge ziet idd.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Denk niet dat dat klopt. 65kWh bestaat niet bij balans. Het is een zelfbou(w) accu systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 13-03-2026 18:44 ]

• paQ
Get!em schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Denk niet dat dat klopt. 65kWh bestaat niet bij balans. Het is een zelfbou(w) accu systeem.
4x16,1=64,4

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Dus geen Stevie van hier

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

En een 15kW omvormer kan ook niet bij Balans. Waarschijnlijk foute invoer door Stevie.

Van klussen krijg je grijze haren

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

fenrir schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:31:
[...]

En een 15kW omvormer kan ook niet bij Balans. Waarschijnlijk foute invoer door Stevie.
Of invoer met commerciële insteek zijn....lijkt me niet toch?

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste