8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De technische kant gaat wel lukken, de rest moet blijken en hopelijk is het allemaal tijdelijk.Moby schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:15:
[...]
Je bent wel een glas half leeg type zeg. Ik hoop dat je naast de stroom ook nog plezier uit je accu kan halen.
Als procedures niet werken of gewoon fout zijn dan 'help' ik ze wel de goede kant op.
Goed om te zien dat het uiteindelijk toch lukt, het is idd wel raar dat iemand handmatig gaat betalen terwijl hun incasso systeem rammelt en dat blijft doen zolang je er omheen werkt (en jouw tijd erin stopt).jacovn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:
[...]
Ik stuur een email waarom ze zulke mails sturen.
Betalen doe ik niet, zal meer energie kosten om het ooit verrekend te krijgen dan een paar mailtjes.
Beide maanden is toch wel afgeschreven na de mails.
Als ik een machtiging geef dan gebruiken ze die maar, dat spreek je af en het is hun probleem.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
De nieuwe sensoren tellen (idd) meer verlies dan de Deye zelf.
/f/image/xjlDds7S5K9z5ui2rtq2WV32.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben gisteren ook de RTE meting opnieuw gestart, over de voorgaande 168 uren.
De nieuwe methode valt vooralsnog 0.8 lager uit dan de oude. Nog niet schrikbarend. Maar ik heb nog geen hele cycle volgens mij. Dus even laten lopen nog een paar dagen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Aanvullend hierbij links;
Explanation of such an event here: https://lnkd.in/dkGWGcEG
And here: https://lnkd.in/dTmRijsU
Graph from here: https://lnkd.in/eKe6fUzM
PS:
vrijdag komt Team Beter Stroom hier offgrid systeem plaatsen. Vandaag zelf de kabels getrokken, ready for it!!
Ik maakte het ook handmatig over en een paar dagen later werd het alsnog afgeschreven en direct weer teruggeboekt.Dbm12 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:06:
[...]
Klopt, was bij mij ook zo. Maar in plaats van terugmailen heb ik maar gewoon handmatig het overgemaakt. Ze hebben het al druk genoeg. Ik ging uit van een glitch. Als het aankomende maand weer is zal ik ze er eens over mailen al verwacht ik dat het wel goed komt.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Vanochtend was het verschil opgelopen tot ca 370Wh, maar nu is het weer gekrompen tot 248Wh
/f/image/sCvX09iFE1iXMYahYjFj34Ux.png?f=fotoalbum_large)
De gele lijn is een gefilterde versie van de Deye losses sensor intern, die momenteel overeenkomen met elkaar.
/f/image/wzTzuf1x9GZccZAqrL9yA9nG.png?f=fotoalbum_large)
Dat zou betekenen dat:
A. de interne losses sensor te weinig rekening houdt met rechtstreeks verbruikte (AC) PV opwek
en als dat zo is, dan
B. zou het verschil vanavond weer groeien
en als dat ook zo is, dan
C. verwacht ik dat met heel veel opwek (morgen 38 kWh volgens solcast) het verschil nog kleiner wordt? Alhoewel dat ook weer afhankelijk zal zijn van het verbruik.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik zit pas net over 1 cycle (alle historie gewist), dus dat is nog wat vroeg, ergo: volgens de oude methode momenteel ook rukPuppetmaster schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:06:
Maar wat zegt het nu over de RTE?
Blauw: met load-zijdig gemeten verliezen.
Geel: zoals het was
Oranje: simpele methode zonder rekening te houden met SOC.
/f/image/NxgqzXpUfXZbKcler1eFkrOk.png?f=fotoalbum_large)
Geel zit doorgaans op 82-87% op basis van 4-7 cycles, dus dat stijgt sowieso nog wel de komende dagen.
Oranje meandert nu veel door die andere twee heen, want die heeft 0 referentie-punt behalve dat hij alleen telt.
Nadeel van geel en blauw: SOC is soms onbetrouwbaar gebleken; onder 20% en boven 90% kan het van alles zijn.
Nadeel van oranje: 4-6 cycles is 'niks'. Misschien moet ik daar (of misschien uberhaupt de rest ook) het window verdubbelen naar 336 uur.
Het is nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen. Even zien de komende dagen hoe het zich ontwikkelt.
Je weet via de meter vóór de Deye wat er aan AC vermogen ingaat en wat er dan aan DC vermogen uitkomt en andersom. Als je dan (met DC PV na zonsondergang) een test doet dan krijg je de AC/DC en DC/AC getallen die je wil zien.
Zo heb ik hier gemeten met 21kW grid vermogen up en down, waar onder de streep 88.4% RTE uitkwam. Up zowel als down zat aan de 94% en dan ook maar net ietsepietsie erboven.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
[ Voor 131% gewijzigd door Ersus op 14-03-2026 17:07 ]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hoewel het relevant is kan je er weinig mee behalve vaststellen hoe willekeurig het fout gaat
Eerst maar zien wat er maandag gebeurt, een overstap of misschien kan het toch nog naar 7 april.
Zo niet dan kan ik alvast mijn eigen P1 data er naast houden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Dat lijkt me een dure grap dan, het werk en de kabel zit toch in de prijs?Bman schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:13:
PS:
vrijdag komt Team Beter Stroom hier offgrid systeem plaatsen. Vandaag zelf de kabels getrokken, ready for it!!
[Afbeelding]
Ja al eens over gedacht, maar weet (nog) niet of ik dat de kosten wel waard vind.Ersus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:37:
Je zou ook zelf een SmartShunt van Victron tussen de DC min kunnen hangen en dan standalone gebruiken om vermogen uit te lezen.
Je weet via de meter vóór de Deye wat er aan AC vermogen ingaat en wat er dan aan DC vermogen uitkomt en andersom. Als je dan (met DC PV na zonsondergang) een test doet dan krijg je de AC/DC en DC/AC getallen die je wil zien.
Zo heb ik hier gemeten met 21kW grid vermogen up en down, waar onder de streep 88.4% RTE uitkwam. Up zowel als down zat aan de 94% en dan ook maar net ietsepietsie erboven.
Ik houd de Chinese aanbieders vooral in de gaten. Als er een keer iets in de aanbieding komt, wie weet.
Ik zou het alleen zonde vinden als die dan vervolgens gewoon keurig overeenkomt met de meting in de Deye zelf.
Mijn klemmeter meet namelijk ook met max afwijking van ca ~4A dezelfde stroom.
Edit: Deye 50.32A, klemmeter 50.08A
edit edit: Als de Deye ook hall effect toepast, dan meten we alleen in wezen dezelfde afwijking
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-03-2026 18:51 ]
Ik heb offgrid, je krijgt €200 korting op de BE factuur voor de 1e 10m kabel.Speedy-Andre schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Dat lijkt me een dure grap dan, het werk en de kabel zit toch in de prijs?
Meerwerk boren €50 per gat, ik heb er 3 + 1 extra = 4 geboord om in kruipruimte te komen.
Mijn kabeltrace is 15m, dus ik bespaar €300 aan kabels + €200 boren = €500 exBTW saving.
Door het zelf te doen, als ik alles tel, kom ik uit op €500 in totaal, heb dus ca.€100 bespaard.
De installatie zal nu veel sneller verlopen, mss krijg ik nog wat extra korting met koffie en hulp
[ Voor 27% gewijzigd door Bman op 14-03-2026 19:27 ]
Dit zal dan ook de reden zijn dat ze nog geen opbrengst verrekend hebben op de voorschotnota. De administratie is nog ff een kleine puinhoopbrammmmmm schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:44:
OpenSource Energie (Balansstroom) heeft de nieuwe portal bijna klaar en ik ben gevraagd mee te testen als gebruiker. In elk geval het inzien van BRP data is nu een stuk beter geregeld, ik weet niet wanneer zij zo ver zijn om de portal live te brengen. Zodra bekend zal ik een update geven hier. Zowel Don als OpenSource Energie zijn zich ervan bewust dat de portal een zooitje is op dit moment en dat ze op (of net onder) het randje zitten van het voldoen van hun wettelijke verplichting als energieleverancier van dynamische contracten.
Ik ben toch malle pietje niet!
Nee dat is niet de reden.The Legend schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:42:
[...]
Dit zal dan ook de reden zijn dat ze nog geen opbrengst verrekend hebben op de voorschotnota. De administratie is nog ff een kleine puinhoop
Zie The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Hoe kwamen ze bij jou als tester? Had je je ergens aangemeld?brammmmmm schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:44:
OpenSource Energie (Balansstroom) heeft de nieuwe portal bijna klaar en ik ben gevraagd mee te testen als gebruiker. In elk geval het inzien van BRP data is nu een stuk beter geregeld, ik weet niet wanneer zij zo ver zijn om de portal live te brengen. Zodra bekend zal ik een update geven hier. Zowel Don als OpenSource Energie zijn zich ervan bewust dat de portal een zooitje is op dit moment en dat ze op (of net onder) het randje zitten van het voldoen van hun wettelijke verplichting als energieleverancier van dynamische contracten.
Ja dat was m’n eigen postWolly schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:46:
[...]
Nee dat is niet de reden.
Zie The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Haha had niet in de gaten dat jij dat was.The Legend schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:50:
[...]
Ja dat was m’n eigen postMaar dat antwoord klinkt mij niet heel logisch. Waarom zou een toekomstige andere opbrengst in de weg staan aan uitbetaling van al gerealiseerde opbrengst? We gaan niet met terugwerkende kracht aFRR opbrengst krijgen over de afgelopen maanden. Dat was ‘gewoon’ goedkoop inkopen en soms verkopen. Die opbrengst is duidelijk, en die kun je nu verrekenen. Behalve als de administratie eigenlijk een puinhoop is.
Ik heb wel eens gedacht dat Balans gewoon de boel gaat kwijtschelden of een dikke korting geven, de getoonde gegevens zijn zo belabberd van kwaliteit dat je dat klanten niet kan aandoen.
Dan kan je wel “pilot” roepen de hele tijd, maar het is een pilot met batterij technologie en niet een pilot voor het opzetten van een afdeling debiteuren crediteuren.
Heb zowel een (Ubiquiti) PoE+ en PoE++ kabel klaarliggen, liefst geen extra switch ertussen. Echter meen ik ergens gelezen te hebben dat het niet werkte met een door Unifi switch gevoede poe kabel.
Hier is het BMS EMS gewoon aangesloten op mijn eigen POE-switch.Source90 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:34:
Over die PoE switch; is deze noodzakelijk of hebben andere hier een utp aangeleverd die al gevoed wordt door eigen poe?
Heb zowel een (Ubiquiti) PoE+ en PoE++ kabel klaarliggen, liefst geen extra switch ertussen. Echter meen ik ergens gelezen te hebben dat het niet werkte met een door Unifi switch gevoede poe kabel.
De BMS? Of de EMS?deejeebv schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Hier is het BMS gewoon aangesloten op mijn eigen POE-switch.
Hier in huis komen alleen maar Ubiquity switches, het werkt hierSource90 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:34:
Over die PoE switch; is deze noodzakelijk of hebben andere hier een utp aangeleverd die al gevoed wordt door eigen poe?
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Omdat ik nog ontevreden was over de sensor die ik daarop had gemaakt, nog even een andere werkmethode toegepast.paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:45:
@Get!em Kun je eens kijken of deze sensor voor je werkt?YAML:Tijdens laden zit ik tussen de 1-4% verlies
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - name: "Gemeten Power Losses Pct" unit_of_measurement: "%" state: > {% set p1 = states('sensor.p1_meter_') | float(0) %} {% set pv = states('sensor.opwek_totaal_vermogen') | float(0) %} {% set battery = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %} {% set echteload = states('sensor.HW_LOAD_meter') | float(0) %} {% set verlies = p1 + pv + battery - echteload %} {% set totaal_in = p1 + pv %} {{ (verlies / totaal_in * 100) | round(1) if totaal_in > 0 else 0 }}
Tijdens ontladen tussen de 5 - 30%, afhankelijk van de stroom:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
Misschien wat dempen, want anders schiet het echt alle kanten op:
[Afbeelding]
Maak via de SQL integratie van alle import, charge, discharge en export sensoren een 7 day history waarde. Dus van P1, Battery en Load en nog de battery-soc in mijn geval bij offgrid. Ik heb geen losse PV via GEN.
Code in de sql sensor ziet er zo uit, waarbij de Unix timestamp de uitdrukking is voor MariaDB query, als je de gewone recorder gebruikt, zoek dan even in de handleiding hoe die query is https://www.home-assistant.io/integrations/sql/:
SELECT
states.state
FROM
states
INNER JOIN states_meta ON
states.metadata_id = states_meta.metadata_id
WHERE
states_meta.entity_id = 'sensor.deyeinverter_battery'
AND last_updated_ts <= UNIX_TIMESTAMP(NOW() - INTERVAL 7 DAY)
ORDER BY
last_updated_ts DESC
LIMIT
1;Mijn code hiervoor (graag review):
{% set sevendaycharge = states('sensor.batterycharge7days') | float(0) %}
{% set currentdaycharge = states('sensor.deyeinverter_total_battery_charge')| float(0) %}
{% set sevendaychargedif = currentdaycharge - sevendaycharge | float(0) %}
{% set sevendaydischarge = states('sensor.batterydischarge7days') | float(0)%}
{% set currentdaydischarge = states('sensor.deyeinverter_total_battery_discharge') | float(0)%}
{% set sevendaydischargedif = currentdaydischarge - sevendaydischarge | float(0)%}
{% set sevendayloadimport = states('sensor.select_sql_query_load_import_7_day')| float(0) %}
{% set currentdayloadimport = states('sensor.homewizardload_energie_import')| float(0) %}
{% set sevendayloadimportdif = currentdayloadimport - sevendayloadimport | float(0)%}
{% set sevendayloadexport = states('sensor.select_sql_query_load_export') | float(0) %}
{% set currentdayloadexport = states('sensor.homewizardload_energie_export') | float(0) %}
{% set sevendayloadexportdif = currentdayloadexport - sevendayloadexport | float(0)%}
{% set sevendayp1import = states('sensor.batterystatistics_import_7_days') | float(0) %}
{% set currentdayp1import = states('sensor.p1_meter_energy_import') | float(0) %}
{% set sevendayp1importdif = currentdayp1import - sevendayp1import | float(0)%}
{% set sevendayp1export = states('sensor.batterystatistics_p1_export_7_day') | float(0) %}
{% set currentdayp1export = states('sensor.p1_meter_energie_export') | float(0) %}
{% set sevendayp1exportdif = currentdayp1export - sevendayp1export | float(0) %}
{% set total_in = sevendayp1importdif + sevendayloadexportdif %}
{% set total_out = sevendayp1exportdif + sevendayloadimportdif %}
{% set verlies_in = sevendayp1importdif + sevendayloadexportdif - sevendaychargedif %}
{% set verlies_out = sevendaydischargedif - sevendayp1exportdif - sevendayloadimportdif %}
{% set batterysocsevenday = states('sensor.select_sql_query_battery_soc_7_day') | float(0) %}
{% set batterysoccurrentday = states('sensor.deyeinverter_battery') | float(0) %}
{% set socdif = batterysocsevenday - batterysoccurrentday %}
{% set socdifkwh = socdif * 48.3/100 %}
{% set total_battery = sevendaychargedif - sevendaydischargedif + socdifkwh %}
{% set totalverlies = verlies_in + verlies_out + total_battery %}
{% set batterijenomzetverlies = (totalverlies/total_in)*100 | round(1) %}
{{ batterijenomzetverlies }}Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nah dat klopt niet.TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:27:
De zon schijnt, de batterij is maar voor 20% opgeladen en toch gaat het meerendeel het net op? Waarom? Onbalansprijs is volgens mij ook zeer laag. Of mis ik iets?
[Afbeelding]
Wat staat er op je EMS onderste regel?
Patrick van OpenSource Energie had mij benaderd nadat ik een LinkedIn post heb geschreven over fit onderwerp. Bovendien ben ik voor de B2b da/idc en afrr en fcr markt in Duitsland nu een 'vpp' aan het bouwen met een team, een CloudEMS waarin we business logica zoals algorithms hosten van klanten.Wolly schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:47:
[...]
Hoe kwamen ze bij jou als tester? Had je je ergens aangemeld?
Lijkt niet te kloppen. Hier wordt er lekker geladen met 16kW uit het net en nog 4kW uit Solar. Ik heb hier een lege thuisaccu en lege auto dus ik kan rond de 90 kWh wel kwijt vandaag. Hopelijk blijven de prijzen lekker negatief.TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:27:
De zon schijnt, de batterij is maar voor 20% opgeladen en toch gaat het meerendeel het net op? Waarom? Onbalansprijs is volgens mij ook zeer laag. Of mis ik iets?
[Afbeelding]
Hier is veel ruimte, maar de forecast wel groter dan de ruimte...... De auto zit al op 95%, dus weinig ruimte daar meer over..KoningSlakkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Lijkt niet te kloppen. Hier wordt er lekker geladen met 16kW uit het net en nog 4kW uit Solar. Ik heb hier een lege thuisaccu en lege auto dus ik kan rond de 90 kWh wel kwijt vandaag. Hopelijk blijven de prijzen lekker negatief.
Eind van de dag komt de auto weer leeg terug, zou precies moeten passen.
Anders, als de voorspelling klopt, wordt het terugleveren...... Dus hier had de activatie wel iets minder gemogen (ik kan de panelen niet uitzetten - is toch wel een dingetje
Maar, tot nu ALTIJD precies uitgekomen, gaat vandaag ook gewoon weer lukken
Leuk om te zien - maar wat is het dashboard waard? 7 euro in de plus voor de 13e maart.
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 15-03-2026 09:43 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik heb niet gemaild, wel handmatig overgemaakt, en nog dezelfde dag werd het teruggestort en automatisch geincasseerd.jacovn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:
[...]
Ik stuur een email waarom ze zulke mails sturen.
Betalen doe ik niet, zal meer energie kosten om het ooit verrekend te krijgen dan een paar mailtjes.
Beide maanden is toch wel afgeschreven na de mails.
Het gaat er allemaal niet direct soepeler van lopen als ze eerst tijd moeten besteden aan de bergen mailtjes over dit soort dingen. Besluit om te betalen of het af te wachten, ook zonder dat je een mail stuurt komt er vanzelf wel duidelijkheid.
De EMS is het vierkante display bij je installatieTheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:48:
Zo ziet het er nu uit. Waar kan ik nog meer EMS info vinden? Ik ben een dummie.
[Afbeelding]
Heb de EV eraan hangen om daar nog wat % in te krijgen, ben benieuwd hoe we uitkomen aan het einde van de dag, zou moeten passen wek tussen de 23-27kWh op is de verwachting.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Bij mij zijn er vaak momenten dat ik het jammer vind dat er niet laag is ingekocht maar goed, waardoor de teller stond op 7 euro voordeel. Nu kijk ik toevallig en met het resultaat van 13-2 staat de teller op 15 euro voordeelblue eyes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Hier is veel ruimte, maar de forecast wel groter dan de ruimte...... De auto zit al op 95%, dus weinig ruimte daar meer over..
Eind van de dag komt de auto weer leeg terug, zou precies moeten passen.
Anders, als de voorspelling klopt, wordt het terugleveren...... Dus hier had de activatie wel iets minder gemogen (ik kan de panelen niet uitzetten - is toch wel een dingetje).
Maar, tot nu ALTIJD precies uitgekomen, gaat vandaag ook gewoon weer lukken
Leuk om te zien - maar wat is het dashboard waard? 7 euro in de plus voor de 13e maart.
Lijkt alsof je PV opwek iets triggert. Waardoor er helemaal niks meer geïmporteerd wordt. Compleet anders dan hier wat dat betreft.TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:48:
Zo ziet het er nu uit. Waar kan ik nog meer EMS info vinden? Ik ben een dummie.
[Afbeelding]
Hier de pv aan de load kant, op en afregelen van NOM heeft de Deye soms moeite mee als er wolken komen of gaan. Dan kan er zomaar 500W naar het net gaan voor een 20-30seconden.
Krijg nu een factuur binnen voor 1-4 t/m 1-5. Hierop staat:
Ik ben namelijk nog niet eens aangesloten
Ja dat is wel bijzonder. Klopt niet iig.TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:21:
Zo zien mijn waardes er nu uit. PV zijn enphase microomvormers die niet aan de Deye hangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Herstart de EMS even zou ik zeggen. Utp stekker eruit en er in
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-03-2026 10:25 ]
Je krijgt elke maand de factuur met dezefde verbruikscijfers. Zal verrekend worden bij jaarnota net als bij andere leveranciers vermoed ik?Source90 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:23:
Ben ook benieuwd of het goed gaat met de facturen![]()
***members only***
Dat moet ik dan zien als schatting die wordt nagecalculeerd? Benieuwd hoe ze op 600/-400kWh komen, Is wel erg laag gezien mijn verbruik.
Gezien je het hele topic hebt gelezen (complimenten daarvoor), welk lijstje heb je tot nu toe verzameld?Quaros schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:24:
Na het hele topic zo'n beetje gelezen te hebben, toch maar eens wat posten hier bij dit onderwerp. Aanstaande woensdag 18 maart wordt als het goed is 96,4kWh bij mij thuis geïnstalleerd van Balansenergie. Zijn er nog zaken, uit ervaringen, waaraan ik moet denken als men alles komt installeren? Ik ben vooral benieuwd of men alles als één stack gaat installeren of dat nog anders te configureren is. Zijn daar ervaringen mee?
Dit is van balansstroom, die doen een middeling per maand over het hele jaar gebaseerd op wat je hebt opgegeven. Je voorschot is daar ook op gebaseerd.Source90 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:23:
***members only***
Dat moet ik dan zien als schatting die wordt nagecalculeerd? Benieuwd hoe ze op 600/-400kWh komen, Is wel erg laag gezien mijn verbruik.
Heeft dus niks met meten of echt verbruik te maken. Behalve dat het achteraf op je jaarrekening wel verrekend wordt.
Dat had ik inderdaad uit vorige berichten gehaald, doch verbaast over hoe laag het termijnbedrag is gezet. Tenslotte kort daarvoor mijn verbruik moeten doorgeven.Get!em schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Dit is van balansstroom, die doen een middeling per maand over het hele jaar gebaseerd op wat je hebt opgegeven. Je voorschot is daar ook op gebaseerd.
Heeft dus niks met meten of echt verbruik te maken. Behalve dat het achteraf op je jaarrekening wel verrekend wordt.
Termijnbedrag elektriciteit 10,71
Systeembeheerskosten elektriciteit 32,92
Het kan altijd 'beter'', ik kreeg een factuur van €20 nog voor dat ik echt een klant benSource90 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:23:
***members only***
2 bedragen, €-16,39 en + €32,92 (netbeheer), daar btw over maakt exact €20
Geen uitleg vooraf, gewoon geproduceerd terwijl iets van €10 werd gecommuniceerd (waar ik voor tekende).
Je kan bij BE een offerte accepteren en iets heel anders voorgeschoteld krijgen.
Uiteindelijk zal dit met daadwerkelijk verbruik en mijn pv wel veranderen maar ik heb het idee dat ik dit standaard betaal terwijl ik elders met €1/maand toe kon vanwege pv en salderen.
Ja mijn verbruik van eerdere jaren is doorgegeven, daar wordt gewoon niks mee gedaan.
Mailen over dit bedrag maakt geen drol uit, iemand drukt met z'n handen voor de ogen op een knop en that's it.
[edit]
De €20 is van april, die van maart is €10,34 wat nog naar rato lijkt te zijn.
Geen detail beschrijving en beide komen deze maand al
[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-03-2026 12:52 ]
Probeer anders eens alles spanningsloos te maken.TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:35:
Ik heb de utp kabel 30sec los gehad en weer aangesloten, situatie blijft onveranderd lijkt het…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- DC schakelaar uit
- Batterijen uit
- AC schakelaar uit (deye gaat dan uit)
- POE switch uit
Moet niet nodig zijn die actie.
Ik weet niet of je ze allemaal kwijt kunt op 1 stack? Verwacht dat dit wel moet kunnen, 6 modules. Ik zou zorgen dat je voor jezelf helder hebt waar en hoe je alles geplaatst wilt hebben. Ik heb destijds alles uitgezet met tape icl omvormer, schakelaar en EMS en dat hebben ze op deze manier geplaatst en aangesloten.Quaros schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:24:
Na het hele topic zo'n beetje gelezen te hebben, toch maar eens wat posten hier bij dit onderwerp. Aanstaande woensdag 18 maart wordt als het goed is 96,4kWh bij mij thuis geïnstalleerd van Balansenergie. Zijn er nog zaken, uit ervaringen, waaraan ik moet denken als men alles komt installeren? Ik ben vooral benieuwd of men alles als één stack gaat installeren of dat nog anders te configureren is. Zijn daar ervaringen mee?
Verder altijd goed om een vinger aan de pols te houden tijdens de installatie, hier was het geen probleem dat ik meekeek en zo kon ik ook mooi vragen stellen.
Volgens mij hebben ze inmiddels wel meer ervaring dus dat scheelt ook allemaal natuurlijk, op een uitzondering na gaat de installatie probleemloos.
Uit interesse 6 batterijen is behoorlijk heb je veel zonnepanelen en een hoog verbruik?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Afgezien van de BMS cap zie je hetzelfde online.overhyped schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:27:
Vraagje over dat display op de EMS: is die info makkelijk elders te zien? Heb nu de EMS in de kast bij de batterij gepland, maar als je er af en toe op moet kijken is de meterkast mogelijk toch handiger (koper genoeg voor beide opties)
wel pittige puntbelastingecn1985 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:47:
[...]
Ik weet niet of je ze allemaal kwijt kunt op 1 stack? Verwacht dat dit wel moet kunnen, 6 modules. Ik zou zorgen dat je voor jezelf helder hebt waar en hoe je alles geplaatst wilt hebben. Ik heb destijds alles uitgezet met tape icl omvormer, schakelaar en EMS en dat hebben ze op deze manier geplaatst en aangesloten.
Verder altijd goed om een vinger aan de pols te houden tijdens de installatie, hier was het geen probleem dat ik meekeek en zo kon ik ook mooi vragen stellen.
Volgens mij hebben ze inmiddels wel meer ervaring dus dat scheelt ook allemaal natuurlijk, op een uitzondering na gaat de installatie probleemloos.
Uit interesse 6 batterijen is behoorlijk heb je veel zonnepanelen en een hoog verbruik?
Worden het niet gewoon 2 x 3?
Ja een goede betonvloer misstaat er niet onder, denk ook niet dat je er nog iets van beweging inkrijgt als het eenmaal staat.paQ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:58:
[...]
wel pittige puntbelasting
Worden het niet gewoon 2 x 3?
Nog even gecheckt.Ersus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:37:
Je zou ook zelf een SmartShunt van Victron tussen de DC min kunnen hangen en dan standalone gebruiken om vermogen uit te lezen.
De battery / BMS info in de Deye is 1 op 1 data uit de BMS zelf. Elke BMS heeft een eigen shunt. Opgeteld geeft ie die stroom-waarde door aan de Deye. Volgens mij voegt een extra shunt precies niets toe. Het zou hooguit de waarde bevestigen verwacht ik.
Zie ik daar een nut om de bms-en via RS232 te verbinden met HApaQ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Nog even gecheckt.
De battery / BMS info in de Deye is 1 op 1 data uit de BMS zelf. Elke BMS heeft een eigen shunt. Opgeteld geeft ie die stroom-waarde door aan de Deye. Volgens mij voegt een extra shunt precies niets toe. Het zou hooguit de waarde bevestigen verwacht ik.
Maar als die met een shunt meet dat is het wel een hele slechte implementatie. Misschien een hele slechte A/D conversie met lage bit resolutie?paQ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Nog even gecheckt.
Heb je iets van merk en type BMS kunnen vinden?
Al beetje mee getest en geprobeerd.Wolly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:31:
[...]
Zie ik daar een nut om de bms-en via RS232 te verbinden met HA?
Via RS485 is er niets zinnigs uit te krijgen tot noch toe, maar als je het via RS232 doet, dan moet het per accu.
Maar eerlijk: die data komt dus opgeteld reeds als battery sensoren in Solarman,
Wat het zou toevoegen (mocht het al lukken) is dat je per BMS de spanning, temp en celvoltages kunt zien. Maar ik vrees dat daar best wat hardware bij komt kijken. Onze BMS-en hebben jammer genoeg geen wifi aan boord.
how so?Ersus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Maar als die met een shunt meet dat is het wel een hele slechte implementatie. Misschien een hele slechte A/D conversie met lage bit resolutie?
Heb je iets van merk en type BMS kunnen vinden?
Zo te zien is het paceex BMS P16S200.
De - gaat door een shunt over de BMS terug naar de studs.
De data van alles BMS-en samen gaat middels CAN naar de Deye onder Li-BMS.
Van temp en voltage wordt de mean genomen over alle aanwezige BMS-en.
Van voltage is er overigens ook een raw attribute. Snap eerlijk gezegd de afgeronde waarde niet
(Zelf even op 2 decimalen zetten dus)
edit:
Dit komt keurig overeen verder, op enkele W na wellicht, maar dat zal komen door afrondingsverschillen voordat ze als samengevoegde waarde naar de Deye worden gestuurd.
/f/image/6R0HsrGG2gDLE0sHbNaDSHQX.png?f=fotoalbum_large)
dat is 0.13% afwijking bij 115A
[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 15-03-2026 13:00 ]
Hier op 35% . De EV is nu weg, het gaat hier op het randje zijn, ik heb nog ruimte voor 30 kWh......ecn1985 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:10:
De soc is hier de hele nacht tussen de 30/40% gehouden, anderen die dit ook zien?
Heb de EV eraan hangen om daar nog wat % in te krijgen, ben benieuwd hoe we uitkomen aan het einde van de dag, zou moeten passen wek tussen de 23-27kWh op is de verwachting.
Hopelijk is de EV tijdig terug om terugleveren met negatieve prijzen te voorkomen.
Pieken komen nu al bijna op 10.000 watt...... Koude lucht en zon.
:strip_exif()/f/image/1WBCPcD5gUJVFfOueZmT844N.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is het terugleveren begonnen, het laatste wordt in de accu geperst.
Ik denk er hard over na om een 4e module aan te schaffen.
[ Voor 6% gewijzigd door E-Transitie op 15-03-2026 13:07 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Het zal je verbazen hoeveel er nog in kan als hij "vol" aangeeftblue eyes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Hier op 35% . De EV is nu weg, het gaat hier op het randje zijn, ik heb nog ruimte voor 30 kWh......
Onze systemen maken geen hele cycles (af), dus er kan ws best nog veel meer in.
edit: zie de post hierboven
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-03-2026 13:07 ]
Met een correcte shunt integratie gaat je SOC geen rare sprongen maken. De shunt meet coulomb en die springt niet maar telt op of af.paQ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:50:
[...]
how so?
Zo te zien is het paceex BMS P16S200.
De - gaat door een shunt over de BMS terug naar de studs.
De data van alles BMS-en samen gaat middels CAN naar de Deye onder Li-BMS.
Van temp en voltage wordt de mean genomen over alle aanwezige BMS-en.
Van voltage is er overigens ook een raw attribute. Snap eerlijk gezegd de afgeronde waarde niet
(Zelf even op 2 decimalen zetten dus)
edit:
Dit komt keurig overeen verder, op enkele W na wellicht, maar dat zal komen door afrondingsverschillen voordat ze als samengevoegde waarde naar de Deye worden gestuurd.
[Afbeelding]
dat is 0.13% afwijking bij 115A
Is het niet beter, als er veel zon is, dat begint nu echt wel significant te worden, om de panelen uit te zetten en vanaf 12 uur etc. maar gaan inkopen?
Ik heb nog nooit naar dynamische prijzen gekeken, laat staan aFFR prijzen.
Negatief inkopen is beter dan gratis opwekken lijkt mij.... Omslag punt ergens waarbij de opbrengst groot genoeg is, niet alleen thuis maar overall, zodat er gedurende een paar uur negatieve prijzen zijn.
En het deel dat je saldeert betaal je geen btw, belasting, etc. Dus negatief 1 cent is al beter dan eigen opwek toch
Ik zou dan bijv. (even afgezien dat ik ze niet uit kan schakelen, maar voor de discussie) de panelen elk dag na 12 uur uitzetten. Of een van beide installaties, etc.
[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 15-03-2026 13:32 ]
Ik zie dat ze rs485 via rj45 doorlussen, 2 per batterij dus je kan meeliften met de laatste lege rj45 (onderste?).Wolly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:31:
[...]
Zie ik daar een nut om de bms-en via RS232 te verbinden met HA?
Van belang is dat je de instelling weet (mogelijk is in de Deye te zien wat bps, enz. is) en wat de adressen zijn per batterij (dipswich?).
Ik heb bijvoorbeeld een SDM72 die ik met een lan-RS485 servertje uitlees, bij gelijke RS485 instelling zou ik naast de SDM72 ook de batterijen moeten kunnen uitlezen door de bus uit te breiden.
HA heeft een integratie voor de SDM72 (SDM630), daar zou dan iets dat met een BMS werkt bij komen.
Dat servertje zet een device in de wacht als hij ziet dat bijv. de Deye er mee bezig is.
Mijn accu is op dit moment nog fors groter dan de opwek, dadelijk in mei ook niet meer.E-Transitie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:05:
[Afbeelding]
Toch ga ik vandaag overstromen omdat er vannacht teveel is ingekocht.
Ik denk dat als jij 1, 2 of 3 extra module koopt je nog steeds gaat leveren..... Al loopt dat niet parallel.
Het model is domweg niet goed ingericht (geen klacht he, dit is bekent, uitgelegd door BE).
Grof model, geen finetuning.
Mijn 80 kWh opslag is ruim voldoende voor de opwek per dag tot mei.
Zoals gezegd door de te grote activatie / import loop het hier ook over.
Dit is toch ongelofelijk:E-Transitie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:05:
[Afbeelding]
/f/image/8LKchplVzyNKn2PpLQCBNiy2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door TheEye op 15-03-2026 13:21 ]
Mja.. wellicht gevolg van steeds lange perioden tussen 30 en 50% manoeuvreren in plaats van leeg/vol?Ersus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Met een correcte shunt integratie gaat je SOC geen rare sprongen maken. De shunt meet coulomb en die springt niet maar telt op of af.
Nu na enkele uurtjes zon, loopt mijn SOC al weer keurig gelijk.
Voltage 51.11 / 51.11 / 51.13
SOC 74.72 / 73.10 / 74.68
Dat telkens (lage stroom) beetje erin, beetje eruit, beetje erin, beetje eruit, is denk ik wat de telling verstoort.
Dat zou best kunnen, daar mis ik de ervaring dan weer in.paQ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Mja.. wellicht gevolg van steeds lange perioden tussen 30 en 50% manoeuvreren in plaats van leeg/vol?
Nu na enkele uurtjes zon, loopt mijn SOC al weer keurig gelijk.
Voltage 51.11 / 51.11 / 51.13
SOC 74.72 / 73.10 / 74.68
Dat telkens (lage stroom) beetje erin, beetje eruit, beetje erin, beetje eruit, is denk ik wat de telling verstoort.
Ik heb de Victron Shunt nog niet een keer zien springen buiten de ‘automatische vol sync’ door de instellingen van de ‘volspanning’ icm staartstroom gedurende x minuten waarop die een SOC sync toepast.
Als ik naar het eigen systeem kijk dan zie je ook verschillende SOC waardes geaggregeerd.
A is de Victron Smartshunt
B is de BMS data van de 7 packs samengevat
C is de actuele data van de 6 Victrons samengevat
Op dit moment zuigt die 21kW uit het net en simultaan ca 12.5kW PV vermogen
:strip_exif()/f/image/SWi2EEo8p9tdmEPibBrcPtis.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft PACE niet ook een programma beschikbaar dat de pc met een RS232 naar RS485 dongle verbind met de packs?
Zelf lees en configureer ik de Tian Power BMS via een RS485 naar Wifi converter uit op een losse Windows laptop en hou zo nu en dan een oog op de cel spanningen als ze richting 90% gaan. Ik heb nog geen zoektocht gestart naar een integratie naar HA.
Dat geldt dan alleen als je flink meer opwekt dan je verbruikt op jaarbasis, en alleen nog dit jaar. Het overschot moet er ook echt zijn, want je gaat immers je panelen uitzetten en dus minder opwekken en juist meer verbruiken.blue eyes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:10:
Ik zat te denken.........
Is het niet beter, als er veel zon is, dat begint nu echt wel significant te worden, om de panelen uit te zetten en vanaf 12 uur etc. maar gaan inkopen?
Ik heb nog nooit naar dynamische prijzen gekeken, laat staan aFFR prijzen.
Negatief inkopen is beter dan gratis opwekken lijkt mij.... Omslag punt ergens waarbij de opbrengst groot genoeg is, niet alleen thuis maar overall, zodat er gedurende een paar uur negatieve prijzen zijn.
En het deel dat je saldeert betaal je geen btw, belasting, etc. Dus negatief 1 cent is al beter dan eigen opwek toch
Ik zou dan bijv. (even afgezien dat ik ze niet uit kan schakelen, maar voor de discussie) de panelen elk dag na 12 uur uitzetten. Of een van beide installaties, etc.
Ja die is er, maar gaat dan per bms.Ersus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:39:
[...]
Heeft PACE niet ook een programma beschikbaar dat de pc met een RS232 naar RS485 dongle verbind met de packs?
Zelf lees en configureer ik de Tian Power BMS via een RS485 naar Wifi converter uit op een losse Windows laptop en hou zo nu en dan een oog op de cel spanningen als ze richting 90% gaan. Ik heb nog geen zoektocht gestart naar een integratie naar HA.
En altijd als de prijs -12 cent of lager isThe Legend schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Dat geldt dan alleen als je flink meer opwekt dan je verbruikt op jaarbasis, en alleen nog dit jaar. Het overschot moet er ook echt zijn, want je gaat immers je panelen uitzetten en dus minder opwekken en juist meer verbruiken.
En ja, dit jaar omdat er saldering is, klopt.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 15-03-2026 14:09 ]
Is dat vergelijkbaar met andere dynamische aanbieders of is het onduidelijk vanwege een falend portal?
Ik krijg nu bijvoorbeeld al 2 facturen zonder dat er verbruik op staat, dat kan toch niet?
Evenzo als bij jou, niet over klagen, al voordat de installatie er was. VOORSCHOT van de maand. Ik kreeg deze begin JAN, installatie vanaf 19 januari.
Eind JAN de voorschot voor de gehele maand FEB, etc. etc.
De bedragen kloppen hier met de afgesproken termijn bedragen. Even wat rumoer gezien met de automatische afschrijving, maar die heb ik handmatig overgemaakt.
Ik heb vanochtend de nota ontvangen voor april.
[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 15-03-2026 14:24 ]
Is dat dan alles wat je betaalt ongeacht het verbruik?blue eyes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:22:
Voorschot facturen Andre - tenminste bij mij wel.
Evenzo als bij jou, niet over klagen, al voordat de installatie er was. VOORSCHOT van de maand. Ik kreeg deze begin JAN, installatie vanaf 19 januari.
Eind JAN de voorschot voor de gehele maand FEB, etc. etc.
Niet over klagen, ik heb een offerte getekend met een ander bedrag en dat zou gefactureerd moeten worden.
Deze gekkigheid bevalt me niet, er is niet eens een duidelijke specificatie van al kan ik wel raden dat het om vaste kosten gaat en belasting (terug).
Dat is hoe een voorschot werkt ja. Je bent wel zelf verantwoordelijk om deze zelf nog omhoog of omlaag aan te passen zodat je bij de eindafrekening niet voor verassingen komt te staan. Omdat je aan het einde van het jaar onder aan de streep te weinig hebt betaald.Speedy-Andre schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Is dat dan alles wat je betaalt ongeacht het verbruik?
Niet over klagen, ik heb een offerte getekend met een ander bedrag en dat zou gefactureerd moeten worden.
Deze gekkigheid bevalt me niet, er is niet eens een duidelijke specificatie van al kan ik wel raden dat het om vaste kosten gaat en belasting (terug).
Ik zet het op een spaarrekening ipv dat ik het “spaar” bij een energie leverancier.
Mijn voorschot die ik heb betaald is 20 euro terwijl het verbuik 280 euro was in januari. Dus ergens dit jaar moet er 260 euro verrekend/extra betaald worden.
[ Voor 12% gewijzigd door KoningSlakkie op 15-03-2026 14:32 ]
Bij jou is er duidelijk iets niet goed. Even screenshotjes, bellen en mailen wat te doen.TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:16:
Je mag je opwek wel naar mijn batterij doorsturen, dat gekke ding van mij zit op 26% en is aan het terugleveren wanneer het niet hoort dus ik heb en houd plek zat..
[...]
Dit is toch ongelofelijk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier nu 35%, bijna alle zonnestroom (30kWh tot nu) en activatiestroom is in auto, warmtepomp cv en tapwater naar 65c gegaan.
Prima te handelen zo.
Behalve dat we geen flauw idee hebben of dat bedrag ook maar enigszins in de richting komt, gezien de missende dagen in de portal, de steeds op en neer springende bedragen, en de algehele onduidelijkheid van de portal. Ik ga er niet vanuit dat er veel van klopt. Hopelijk krijgen we tussen nu en een paar maanden duidelijkheid over de daadwerkelijke rekening van januari. Althans, dat is zoals ik er nu in sta.Mijn voorschot die ik heb betaald is 20 euro terwijl het verbuik 280 euro was in januari. Dus ergens dit jaar moet er 260 euro verrekend/extra betaald worden.
Zelfde verhaal, SWW, wasmachine en vaatwasser is net begonnen.Get!em schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:45:
[...]
Bij jou is er duidelijk iets niet goed. Even screenshotjes, bellen en mailen wat te doen.
Hier nu 35%, bijna alle zonnestroom (30kWh tot nu) en activatiestroom is in auto, warmtepomp cv en tapwater naar 65c gegaan.
Prima te handelen zo.
EV heeft 52 kWh geladen
24 kWh uit solar
41.5 kWh uit grid waarvan toch een deel in de nacht voor hogere tarieven ingekocht helaas
Thuisaccu staat nu op 36% met nog 3 á 4 kW solar
In mijn geval zijn er te weinig activaties op dit moment (icm te weinig solar opwek) om mijn thuisaccu vol te krijgen. Ook vanwege de kort durende activaties. Dus in mijn geval heb ik nog weinig gehad aan mijn 4e module. Ik hoop dat met aFRR (+algoritme optimalisaties) meer volume binnenkomt. In mijn geval zou dat goed uitkomen.
Als ik kijk naar tenergy dan neem ik aan dat een gedeelte van activated power ook aFRR is? Dan lijkt dat er vaak mogelijkheden zijn om te activeren. De belangrijkste vraag is natuurlijk voor welke prijs is dit gebeurd.
Wat mij opvalt is dat de batterij continue maximaal op zo’n 460w laadt, niet hoger..Get!em schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:45:
[...]
Bij jou is er duidelijk iets niet goed. Even screenshotjes, bellen en mailen wat te doen.
Prima te handelen zo.
ik zal contact met BE opnemen.
Ik ga er ook van uit dat het wat gaat verschillen. Het kan volgens een van de websites van Balans nog 2 maanden kunnen duren voordat het duidelijk is. Maakt mij verder ook niet uit. Ik zie eind dit jaar wel wat de schade gaat zijnQuarkuS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:52:
[...]
Behalve dat we geen flauw idee hebben of dat bedrag ook maar enigszins in de richting komt, gezien de missende dagen in de portal, de steeds op en neer springende bedragen, en de algehele onduidelijkheid van de portal. Ik ga er niet vanuit dat er veel van klopt. Hopelijk krijgen we tussen nu en een paar maanden duidelijkheid over de daadwerkelijke rekening van januari. Althans, dat is zoals ik er nu in sta.
Maar het zal echt wel ongeveer in de buurt komen hoor. Als ik kijk naar de prijzen op de onbalans wat toen rond EPEX zat te schommelen. Dan is 280 euro geen gek getal.
Op EPEX had het ongeveer 344 euro gekost.
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 15-03-2026 15:04 ]
De onzekerheid die Balans communiceerde ziet meer op de mogelijke onduidelijkheid over de opbrengst. Groter probleem lijkt mij nu dat de verbruikskant ook niet klopt. Volgens Balans Stroom heb ik in december 1055kWh verbruikt. Dit is het dubbele van wat het bij benadering zou moeten zijn. Januari en februari komen wel redelijk in de buurt. Vraag is ook of de momenten waarop is verbruikt kloppen. Dat is natuurlijk bepalend voor de uiteindelijk te betalen prijs per kWh.KoningSlakkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Ik ga er ook van uit dat het wat gaat verschillen. Het kan volgens een van de websites van Balans nog 2 maanden kunnen duren voordat het duidelijk is. Maakt mij verder ook niet uit. Ik zie eind dit jaar wel wat de schade gaat zijn![]()
Maar het zal echt wel ongeveer in de buurt komen hoor. Als ik kijk naar de prijzen op de onbalans wat toen rond EPEX zat te schommelen. Dan is 280 euro geen gek getal.
Op EPEX had het ongeveer 344 euro gekost.
Ik snap uiteraard dat het een voorschot is en hoe dat zou moeten werken.KoningSlakkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:29:
[...]
Dat is hoe een voorschot werkt ja. Je bent wel zelf verantwoordelijk om deze zelf nog omhoog of omlaag aan te passen zodat je bij de eindafrekening niet voor verassingen komt te staan. Omdat je aan het einde van het jaar onder aan de streep te weinig hebt betaald.
Ik zet het op een spaarrekening ipv dat ik het “spaar” bij een energie leverancier.
Mijn voorschot die ik heb betaald is 20 euro terwijl het verbuik 280 euro was in januari. Dus ergens dit jaar moet er 260 euro verrekend/extra betaald worden.
Echter heb ik een offerte getekend met een ander (lager) bedrag dat gebaseerd is op de door mijn verstrekte verbruiksgegevens van een jaar (op verzoek van BE notabene) .
Mag ik er dan vanuit gaan dat dit bedrag wordt gefactureerd en niet e.o.a. standaard bedrag want zo te zien krijgen meer mensen dat.
Ik heb niks tegen een voorschot, maar het mag wel kloppen met wat er in een contract staat.
Pilot of niet, waar is de gepropageerde transparantie van BE?
Het lijkt wel of je bij een pilot gewoon alles moet slikken, ik doe dat niet om op die manier bewustzijn te creëren over het niet volgen van hun eigen motto want zo te zien gebeurt dit al langer.
Maar heb je al een mailtje gestuurd naar Balans Stroom (dus niet Balans Energie) met het verzoek om het voorschotbedrag aan te passen? Bij mij stond het bedrag eerst goed, maar wijzigde het spontaan. Op dezelfde dag dat ik mailde was dat gefixt.Speedy-Andre schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Ik snap uiteraard dat het een voorschot is en hoe dat zou moeten werken.
Echter heb ik een offerte getekend met een ander (lager) bedrag dat gebaseerd is op de door mijn verstrekte verbruiksgegevens van een jaar (op verzoek van BE notabene) .
Mag ik er dan vanuit gaan dat dit bedrag wordt gefactureerd en niet e.o.a. standaard bedrag want zo te zien krijgen meer mensen dat.
Ik heb niks tegen een voorschot, maar het mag wel kloppen met wat er in een contract staat.
Het lijkt wel of je bij een pilot gewoon alles moet slikken, ik doe dat niet om op die manier bewustzijn te creëren over het niet volgen van hun eigen motto want zo te zien gebeurt dit al langer.
Wat zijn de verwachtingen wat dit systeem voor impact maakt op het energielabel van je huis?
In mijn geval ik had label C, stadsverwarming, vrijstaand uit 1988 met 160kwh/m2 warmte behoefte. Na installatie van 9500wp en het BE systeem steeg ik naar label A. Ik ben benieuwd wat mijn label zou worden zodra de opslag erbij wordt gerekend?
Ik heb gemaild, maar alleen een afgerond bedrag genoemd en niet de exacte offerte prijs.The Legend schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:44:
[...]
Maar heb je al een mailtje gestuurd naar Balans Stroom (dus niet Balans Energie) met het verzoek om het voorschotbedrag aan te passen? Bij mij stond het bedrag eerst goed, maar wijzigde het spontaan. Op dezelfde dag dat ik mailde was dat gefixt.
Geen reactie gehad maar het was vrijdagmiddag dus dat komt hopelijk nog op tijd om beide facturen aan te passen die overigens wel naar rato zijn opgesteld.
Ze zouden zichzelf een stuk minder werk bezorgen als ze het direct goed deden en niet als een kip zonder kop een standaard bedrag invullen.
En nu export aan 6 ct per kWh.
Maar probeer een beetje op je toon te letten, "als een kip zonder kop" toevoegingen kun je toch gewoon achterwege laten.
Ja je hebt gelijk, het is wat minder netjes en het hoort niet.
Je hebt gemaild, goed hoor! Oprecht! Laat ons vooral weten of het snel wordt opgepakt of niet. Dat zijn waardevolle ervaringen.
Gezien het in jouw beeld wel heel fout gaat zal ik het ook nog maar even laten weten.
Mijn contract begon een maand voor uiteindelijke plaatsing/installatie.
De bedragen in het portaal verspringen nog wel eens en kloppen in beide gevallen niet.
Het voorschotbedrag was overigens wel correct.
@TheEye,TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:27:
[Afbeelding]
Ik heb na installatie ook gehad dat al mijn zonnestroom het net op ging ipv de batterij in.
Nadat ik het gemaild heb aan Don met wat screenshots oa van de SE app was snel duidelijk dat er opwek was die niet werd opgeslagen.
Bleek een installatie foutje in de meterkast te zijn welke snel was opgelost nadat het gevonden was.
En daarna is het extra leuk om te zien hoe je pv wordt opgeslagen! 🫠
Jelko en Nick van Beterstroom waren het bij mij en die hebben het keurig opgelost.
Moet wel even in hun planning passen dus bij mij even een weekje geduld voor nodig.
Komt dus ook bij jou wel goed maar meld het eerst bij Don met wat bewijs, Don moet even actief worden als eerste, daarna wordt het vanzelf opgepakt door je installatie team.
[ Voor 3% gewijzigd door ibak op 15-03-2026 17:18 ]
Volgens de Energielabel expert die hier langs kwam, zou het potentieel nog 1 stap kunnen schelen icm genoeg PV t.o.v. je berekende huis. Dus van B naar A of van A+ naar A++. Omdat de nieuwe rekenmethode nog niet gebruikt werd heeft ze hier de balans batterij wel op de foto gezet maar niet gebuikt. Dan kon ik over een paar maanden voor 2 tientjes de eventuele extra niveau krijgen. Maar was bij mij niet nodig ivm 4 plusjes, zonder batterij. Ik weet ook niet of de factuur voldoende is, of dat je nog een installatiecertificaat nodig hebt (en dus moet vragen bij Balans).veejee schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:45:
Zijn er tweakers bekend met de nieuwe rekenmethode voor het energielabel van je huis? Op 29 mei 2026 zal er een nieuwe rekenregel geïntroduceerd worden waarbij opslag zwaarder meegewogen gaat worden.
Wat zijn de verwachtingen wat dit systeem voor impact maakt op het energielabel van je huis?
In mijn geval ik had label C, stadsverwarming, vrijstaand uit 1988 met 160kwh/m2 warmte behoefte. Na installatie van 9500wp en het BE systeem steeg ik naar label A. Ik ben benieuwd wat mijn label zou worden zodra de opslag erbij wordt gerekend?
Als je al op balansstroom kan inloggen kan je het ook zelf wijzigen. En ik denk wel dat je in dit geval iets meer moet slikken dan bij een bestaande grote speler. Het is ook een beginnend bedrijf waar bedrijfsprocessen ook nog opgebouwd moeten worden. Geen financieel advies maar in het ergste geval, als je het er niet mee eens bent gewoon de automatische incasso terugtrekken.Speedy-Andre schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:37:
[...]
Ik snap uiteraard dat het een voorschot is en hoe dat zou moeten werken.
Dat opbouwen is al maanden gaande, het is duidelijk een externe partij die er een zooitje van maakt.KoningSlakkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Als je al op balansstroom kan inloggen kan je het ook zelf wijzigen. En ik denk wel dat je in dit geval iets meer moet slikken dan bij een bestaande grote speler. Het is ook een beginnend bedrijf waar bedrijfsprocessen ook nog opgebouwd moeten worden. Geen financieel advies maar in het ergste geval, als je het er niet mee eens bent gewoon de automatische incasso terugtrekken.
Als je met je eerste mail al mijn gender niet weet dan ben ik bang dat daar nog veel meer ontbreekt zoals mijn contract waar dat wellicht in staat en het afgesproken bedrag per maand.
Dit soort onzorgvuldigheid bevalt me niet en de incasso intrekken geeft alleen maar nog meer problemen.
Eerst maar zien of mijn gender correct is met het aanstaande antwoord op mijn vragen, dat moet toch binnen 2 weken (incasso datum) geregeld kunnen zijn.
En alsjeblieft, verlaag je verwachtingen iets. Maakt het topic fijner om te lezen voor iedereen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Heb je wel een activatie gehad dan? Ik had een SoC van 85 procent en niet geactiveerd bij mij gek genoegGet!em schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:53:
Leuk dipje inkoop rond 17u https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices
:strip_exif()/f/image/F0CSxSXNpyhroAm4gaXLCM1j.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/c69PlZ82EY6yfWOs4uz1Zo87.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xboalpfg6aQvse4mxWm8ba9F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yVv21czfkV5HaGVbYUmT8bw9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SXgEYDIudYvciQdOfw7B2fEY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9hkGEeyVTSyAhELHl2PeAJSC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fu340Pm203wqTcEVNGN5IUly.jpg?f=fotoalbum_large)