Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste
Acties:

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:56
Bij mij is het dipje wel meegenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TERIHHJFTAVAXSa_FEZbjqmgTuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e0cOzUFbKuPnhizVPY9gtZAY.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vanaf 17:07 tm 17:14.

Om 17:07 zat de prijs op -2 ct en steeg door tot + 11ct.

Denk niet dat we er iets aan gaan verdienen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Heb je wel een activatie gehad dan? Ik had een SoC van 85 procent en niet geactiveerd bij mij gek genoeg
Zeker, SoC was 38%, en ging naar 42% ofzo. Mooi netjes binnen de stuitering naar diep negatieve prijzen op minuutprijs.

Stippellijnen zijn de prijzen, activaties p1 paars, wit batterijcharge. De oranje is de SoC. Prijs zat op -0,13 all-in. -0,22 kale tennet prijs volgens mijn log.

Maar goed, SoC nu al weer op 30% na starten warmtepomp (afgelopen nacht -2c vorst, nu weer helder en fris buiten) en koken en vaatwasser. Epex vertoont weer een dip naar 0ct vannacht, dus weer kansen om lekker bij te laden als de Onbalans ook volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QURciiQOKJ2ZGMlmkQX2zsuyhmI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iuIGh4B82rDAIODlkG0cAUYg.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Get!em op 15-03-2026 21:19 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:56
OK bijna twee dagen gemeten.
Zoals je ziet waaiert het verschil tov de interne meting vrij snel uit. Zodra er PV opwek (en verbruik) is loopt het weer heel traag naar elkaar toe. Zon weg > uitwaaieren.
Gisteren ca 500Wh meer gemeten dan de Deye.
Vandaag ook bijna 500 Wh tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRdho2PIhL2ICfhLC6NiLqVLPtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNjgMarBfbAMITAjLKbkmfls.png?f=fotoalbum_large

Hetzelfde uitwaaieren zie je ook bij de RTE gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH9AnBcW0A2t60UUraZrI4Tt-rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/biYVrID6lfIN7ReHgCekUy3W.png?f=fotoalbum_large
Ben wel benieuwd wanneer dit oploopt want het heeft voordat ik de tellers heb gereset maandelang 83~87 gestaan :P (de gele grafiek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU2p8sUp7f4sF41pypeS1xqgSaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZooVU6qHjQnuMSb0e3bPZzn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7CHuKKX-xeitQB0yNwVzr6ITw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6rhHr3EAB9oDSt6NTvzUcFo0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 15-03-2026 21:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien is het gemis aan een soc zo slecht nog niet, dat scheelt weer een paar lappen met plaatjes en een hoop wel/niet verwacht/gebeurd gedoe :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSfgmrWylFfwb2thjo-cbF0CN6c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtoIEUVwseiDNWqvwNsGLmxy.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zie deze inmiddels bij off-grid, past dat normaal in een kast of zijn de 'schouders' te hoog?
Montage moet in 1x goed want je dekt de onderste rij schroefjes af met de kabels er boven.

[ Voor 67% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-03-2026 21:43 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:48
offtopic:
Waai bijna weg hier, wellicht de volgende pilot voor BE? Turbines voor op het dak.
:+

Donderdag komen ze hier 4 modules plaatsen. Daarna maar uitvogelen met de BTW terugvragen.
Met het gewicht zal het PVC waar hij opkomt wel indeuken, maar zovaak zal hij niet verplaatst hoeven te worden gok ik (en indien wel; dan maar uit de indeuking "trekken")

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02:54
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Zijn inbox staat volgens mij continu op ontploffen :+

2,5 week geleden heeft Don verteld hoe het ermee staat. Lees het even na.
Thanks! Communicatie is weer bagger. Niet iedereen leest tweakers van voor naar achter. Maar fijn dat er wat gebeurt op aFRR vlak.

Wat mij wel zorgen baart is dat de data op Balansstroom foutief is (bij mij in elk geval). Ik heb de onderliggende data opgevraagd bij Opensource Energie (white label partij achter Balansstroom), en de maandkosten blijken ongeveer verdubbeld te zijn op de portal. Oops. Rond de 10e werkdag van de volgende maand lijkt dit te gebeuren (iets met allocatie toevallig?). Enfin: Opensource Energie is op de hoogte gebracht en zij kunnen dit verder oppakken.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:55
brammmmmm schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:34:
[...]

Thanks! Communicatie is weer bagger. Niet iedereen leest tweakers van voor naar achter. Maar fijn dat er wat gebeurt op aFRR vlak.

Wat mij wel zorgen baart is dat de data op Balansstroom foutief is (bij mij in elk geval). Ik heb de onderliggende data opgevraagd bij Opensource Energie (white label partij achter Balansstroom), en de maandkosten blijken ongeveer verdubbeld te zijn op de portal. Oops. Rond de 10e werkdag van de volgende maand lijkt dit te gebeuren (iets met allocatie toevallig?). Enfin: Opensource Energie is op de hoogte gebracht en zij kunnen dit verder oppakken.
Dat is allemaal niet zo mooi, waar ik wel benieuwd naar ben of iemand al bezig is geweest met een "schaduwboekhouding" te automatiseren in home assistant. Zit er zelf aan te denken om b.v. de kwartierdata van de P1 meter op te slaan, zodat je dat achteraf ook altijd weer naast de onbalansprijzen van tennet kan gooien. Je eigen portal zal ook wel mooi zijn, kan je de voorspelde onbalansprijs naast de daadwerkelijke afrekenprijs hanteren...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi, eindelijk eens iemand die fouten niet zomaar accepteert en uitzoekt waar het vandaan komt :)F
Ik vergelijk het standaard met de P1 data die ik zelf log zodat ik tenminste een referentie heb en eventueel bewijs, niet alleen bij BE maar altijd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jeeedeee
@Speedy-Andre voorheen zat ik met vaste prijzen, dus dat was makkelijk met alleen de begin en eindstand ... Nu moet je eigenlijk wel je eigen schaduwboekhouding gaan bijhouden per kwartier... Natuurlijk ook goed te doen, maar ik besteed mijn tijd natuurlijk liever aan leuke dingen, zoals het optimaliseren van het laden van de auto en andere stroomverbruikers zodat ik zoveel mogelijk eigen stroom gebruik.

Gisteren voor het eerst de opwek boven de 12K, dus kunnen kijken wat er gebeurd. Als de Deye niet meer kan laden, dan gaat de overige opwek van andere omvormers standaard het net op. Door de setting "Export Surplus" kan je dit voorkomen. Ik heb nu in home automation een automation gemaakt die in geval van negatieve prijzen ervoor zorgt dat er geen export naar het net is. Dat wordt nu nog niet automatisch geregeld door BE iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f77430tmo10pzhT3UzZ-pO-23t4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nh35Wxg2VVrf5tJVHrKXkMQA.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:30:
@Speedy-Andre voorheen zat ik met vaste prijzen, dus dat was makkelijk met alleen de begin en eindstand ... Nu moet je eigenlijk wel je eigen schaduwboekhouding gaan bijhouden per kwartier... Natuurlijk ook goed te doen, maar ik besteed mijn tijd natuurlijk liever aan leuke dingen, zoals het optimaliseren van het laden van de auto en andere stroomverbruikers zodat ik zoveel mogelijk eigen stroom gebruik.

Gisteren voor het eerst de opwek boven de 12K, dus kunnen kijken wat er gebeurd. Als de Deye niet meer kan laden, dan gaat de overige opwek van andere omvormers standaard het net op. Door de setting "Export Surplus" kan je dit voorkomen. Ik heb nu in home automation een automation gemaakt die in geval van negatieve prijzen ervoor zorgt dat er geen export naar het net is. Dat wordt nu nog niet automatisch geregeld door BE iig.

[Afbeelding]
Ik denk dat ik één setje zonnepanelen op de Deye ga aansluiten, de andere set zit op een eigen (oude) omvormer die ook niet te sturen is op output en ook op een hele andere plek hangt.

Kan ik de Deye ook vertellen dat hij de aangesloten zonnepanelen 'uit' moet zetten, ongeacht de SOC? Als mijn accu 90% en de prijs negatief denk ik dat het handig zou zijn om die panelen uit te zetten, de andere omvormer levert dan nog wel terug maar dat is beperkt (ook ivm direct verbruik).

• jeeedeee
@Wolly ik heb mij nog niet verdiept in het echt uitzetten van de Deye productie omdat ik inmiddels zowel de SolarEdge via modbus kan terugschroeven (doe ik naar 1 procent zodat de relais in de aan stand blijiven en productie ook weer snel op gang kan komen) alsmede Enphase welke je ook kan uitzetten met de Enphase integratie in home assistant. SolarEdge reageert op deze manier binnen enkele seconden, Enphase is wel minder snel en duurt enkele minuten omdat er communicatie plaats moet vinden tussen de gateway en de individuele micro omvormers.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb niet de 'luxe' van een EV of te veel pv maar de batterij kan ik straks in 1 dag met pv laden (>50kWh).
Hier 2 SMA omvormers waarvan ik er 1 lijk te kunnen 'dimmen' via de 50Hz maar ik breng bewust de 2 strings naar de Deye zodat ik kan zien hoe die het doet (met schaduw enz.).
Ik moet nog wennen aan het idee dat ik straks niet elke W uit de pv hoef te persen omdat het niet meer loont.
Elke extra functionaliteit is welkom als het op pv aansturen gaat, bij Budget dynamisch heb je helaas geen mogelijkheid om de prijzen binnen te halen anders dan wat de app per uur meldt.
Daar gebruik ik een andere bron voor, ik regel er nu nog niks mee omdat ik toch overstap en ik pas sinds september bij Budget zit met minder effect van de pv.
Hoe Budget gaat salderen en afrekenen is de vraag, dat zou mijn volgende tegenvaller kunnen worden maar ik heb daar tenminste geen opzegboete of teruglever kosten.
In de app zie ik de maandelijkse kosten en dat ziet er vooralsnog niet slecht uit.
Pv uit hoeft niet, dek het sluipverbruik daar maar mee af.

• paQ
jeeedeee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:30:

[Afbeelding]
uh, maar dat is voor de Deye aangesloten MPPT zo dan :?

edit:
bedoel je deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCh7KkjJ7qtEpEBND4ywoYu3Jj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/arAy8GjQbT6X4HJtjTpFvpKw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-03-2026 10:34 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:18:
[...]

edit:
bedoel je deze?
[Afbeelding]
Ik lees SE en Enphase, met een beetje geluk zou dat op de GEN ingang regelbaar kunnen zijn, maar ik ga niet opzoeken hoe het is aangesloten.
Of je kan de Deye instelling in HA gebruiken om andere dingen te doen, zou dat het zijn?

• paQ
Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Ik lees SE en Enphase, met een beetje geluk zou dat op de GEN ingang regelbaar kunnen zijn, maar ik ga niet opzoeken hoe het is aangesloten.
Of je kan de Deye instelling in HA gebruiken om andere dingen te doen, zou dat het zijn?
Maar, dan moeten die op de een of andere manier toch een koppeling hebben met de P1 data? Of de MID meter.

Ze zijn op de GEN wel 'regelbaar', maar in off grid. (Door het langzaam opschroeven van de frequentie)

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-04 17:29
Quaros schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:24:
Na het hele topic zo'n beetje gelezen te hebben, toch maar eens wat posten hier bij dit onderwerp. Aanstaande woensdag 18 maart wordt als het goed is 96,4kWh bij mij thuis geïnstalleerd van Balansenergie. Zijn er nog zaken, uit ervaringen, waaraan ik moet denken als men alles komt installeren? Ik ben vooral benieuwd of men alles als één stack gaat installeren of dat nog anders te configureren is. Zijn daar ervaringen mee?
Ik had van de jongens begrepen dat ze er max 6 op een stack plaatsen, je hebt dus kans dat je ze allemaal op elkaar krijgt als dat verticaal past. Volgens mij ben je met 6 wel recordhouder in dit topic (heb er zelf 5). 96kWh is wel veel hoor, daar moet de omvormer wel 8 uur op vol vermogen op stampen om dat vol of leeg te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar de usecase voor zoveel modules die je voor ogen had (maar dat kan ik van mezelf met 5 ook zeggen haha). Kreeg je trouwens meer korting op de 6e module (naast de 'gewone' 250 op de 5e)?
Vergeet ook vooral niet om ze diagonaal aan te (laten) sluiten! Is met meer modules extra belangrijk.
Speedy-Andre schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:32:
Ik zie deze inmiddels bij off-grid, past dat normaal in een kast of zijn de 'schouders' te hoog?
Montage moet in 1x goed want je dekt de onderste rij schroefjes af met de kabels er boven.
Officieel zijn de schouders te hoog idd, ik was de laatste bij wie ze die dingen in de meterkast hadden gebouwd zeiden ze, omdat het vanwege die schouders nogal bewerkelijk is.

• Wolly
  • Niet online
bumble_bee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Ik had van de jongens begrepen dat ze er max 6 op een stack plaatsen, je hebt dus kans dat je ze allemaal op elkaar krijgt als dat verticaal past. Volgens mij ben je met 6 wel recordhouder in dit topic (heb er zelf 5). 96kWh is wel veel hoor, daar moet de omvormer wel 8 uur op vol vermogen op stampen om dat vol of leeg te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar de usecase voor zoveel modules die je voor ogen had (maar dat kan ik van mezelf met 5 ook zeggen haha). Kreeg je trouwens meer korting op de 6e module (naast de 'gewone' 250 op de 5e)?
Vergeet ook vooral niet om ze diagonaal aan te (laten) sluiten! Is met meer modules extra belangrijk.

[...]

Officieel zijn de schouders te hoog idd, ik was de laatste bij wie ze die dingen in de meterkast hadden gebouwd zeiden ze, omdat het vanwege die schouders nogal bewerkelijk is.
Don schijnt wel eens gezegd te hebben dat je bij veel pv opwek of veel verbruik ook meer modules moet hebben voor de meest optimale opzet.

Maar tot hoever ga je dan inderdaad. Als 50% standaard gereserveerd is voor aFFR (neem
Ik aan) en je van 5 tot 95% werkbare ruimte hebt. Max verbruik van 1 dag? Zoals je zegt zit je ook met de beperkingen van je huisaansluiting, 8 uur volcontinu ontladen of opladen zie ik niet gebeuren?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

bumble_bee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:36:
[...]

[...]

Ik ben benieuwd of ze met de brede blauwe verder gaan.
Krijg je op de 4e batterij al korting, dat zou leuk zijn maar ik zie geen prijs op de website (was €1500 ex btw en later nog hoger).

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:56
Dit is een interessante discussie,wanneer hoeveel modules?
Ik overweeg zelf ook voor het maximale te gaan, maar dan voornamelijk gebaseerd op mijn verbruik in de winter (en ruimte houden voor de aFFR handel).
de laatste 12 maanden, op en koude dag verstoken we hier 165kwh (voornamelijk de warmtepomp)
usecase 96kWh, laden als EPEX prijs laag is en veel uit de batterij gebruiken als de prijs hoog is.
Mijn opwek in de zomer is maximaal 90kWh op een dag, dus daarvoor is het maximale niet perse nodig.
het is allemaal niet voor mij, misschien denk ik verkeerd.

Ik zie graag reden van anderen die voor meer dan de 48 hebben gekozen en waarom.

LG-HM163MR-U34

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

165kWh in 1 dag voornamelijk in de warmtepomp? Klopt dit getal?

Dan heb je of een heeeeeeeel groot huis, of je moet eerst andere dingen aanpassen

[ Voor 51% gewijzigd door Moby op 16-03-2026 12:01 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:36:
[...]

paQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Maar, dan moeten die op de een of andere manier toch een koppeling hebben met de P1 data? Of de MID meter.

Ze zijn op de GEN wel 'regelbaar', maar in off grid. (Door het langzaam opschroeven van de frequentie)
Ik heb hier SolarEdge (SE) in de Offgrid situatie. Dus AC gekoppeld op LOAD.

Ik ben van plan om dit met HomeAssistant slimmer te maken zoals iemand anders in dit topic ook al gedaan heeft.
Gezien bij Offgrid de SolarEdge zijn Inline Meter aan de LOAD kant zit (mijn keuze), heb je daar wel wat aan bij een SolarEdge regeling naar NOM (zero export). Maar je hebt niks aan de SolarEdge eigen mogelijkheid om dynamische tarieven in te voeren (want EPEX). Dus dat moet extern, en in mijn geval dus via HA.

HA kan de SE bedienen via Modbus TCP-IP naar een Zero Export.

Plan is als volgt:

Automation met trigger: Als batterij SOC > 95-100% & tennet onbalans sell price is negatief.
Eventueel aangevuld met voorwaarde (maar moet ik nog ondervinden:) & LOAD export gelijk aan (met marge) GRID Export
Zet dan de SolarEdge in Zero Export on.

Een tweede automation zou hem er weer uit moeten halen. Bijv batterij SOC < 93% && Tennet sell price positief --> Zero Export off

Lastige is dat de batterij soc eigenlijk te onzeker is om als harde trigger waarde te gebruiken en ook de LoadExport vergelijk met Grid Export niet helemaal een ja/nee waarde oplevert. Verder is de tennet onbalans sell price natuurlijk ook een flipperkast per minuut. Dus hier moet je compromissen maken in instellingen om een flipperkast op aansturing te voorkomen.

Om die onvolkomenheden te tackelen :
Ik zit zelf te denken aan een combinatie van bijv ook LOAD Export > 1000W & SoC stijging laatste 15 minuten = 0.
En Tennet Sell price 15 minuten moving window minimum < 0

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Moby schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:58:
165kWh in 1 dag in de warmtepomp? Klopt dit getal?
Haha, alsof er aldoor een 9kW element aan staat ipv de warmtepomp.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:02
The_KnarF schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:50:
Ik overweeg zelf ook voor het maximale te gaan, maar dan voornamelijk gebaseerd op mijn verbruik in de winter (en ruimte houden voor de aFFR handel).
de laatste 12 maanden, op en koude dag verstoken we hier 165kwh (voornamelijk de warmtepomp)
usecase 96kWh, laden als EPEX prijs laag is en veel uit de batterij gebruiken als de prijs hoog is.
Mijn opwek in de zomer is maximaal 90kWh op een dag, dus daarvoor is het maximale niet perse nodig.

Ik zie graag reden van anderen die voor meer dan de 48 hebben gekozen en waarom.
Let er wel op dat het systeem laadt op onbalanstarieven en niet op EPEX. Dus zo'n mooie EPEX 0 cent lijn heeft niet tot gevolg dat het systeem in een aantal uur je accu vol gooit. Het gaat met kleine beetjes en in kleine blokjes van 7 minuten is mijn ervaring en lang niet zo voortvarend als wanneer je op veilige (vaste) EPEX tarieven zou kunnen laden.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Let er wel op dat het systeem laadt op onbalanstarieven en niet op EPEX. Dus zo'n mooie EPEX 0 cent lijn heeft niet tot gevolg dat het systeem in een aantal uur je accu vol gooit. Het gaat met kleine beetjes en in kleine blokjes van 7 minuten is mijn ervaring en lang niet zo voortvarend dan wanneer je op veilige (vaste) EPEX tarieven zou kunnen laden.
Om 96kWh te vullen van het net heb je al 80 x een 7 minuten blok nodig en dus 80 x 15 minuten:+

Dat ga je inderdaad niet halen met de 0ct lijn, tenzij het tarief voor 20 uur op 0ct staat.

• The_KnarF
ja, is een 16KW die 2 woonunits verwarmd, jaren 50 vrijstaand huis.
bijvoorbeeld 11 januari dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tegVCjMr58iINbXMoaiyz5VsgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVgnfW5zuVFLEODYzWpgM4Qq.png?f=fotoalbum_large

LG-HM163MR-U34

• Sportmind
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
[...]

[...]

Ik heb hier SolarEdge (SE) in de Offgrid situatie. Dus AC gekoppeld op LOAD.

Ik ben van plan om dit met HomeAssistant slimmer te maken zoals iemand anders in dit topic ook al gedaan heeft.
Gezien bij Offgrid de SolarEdge zijn Inline Meter aan de LOAD kant zit (mijn keuze), heb je daar wel wat aan bij een SolarEdge regeling naar NOM (zero export). Maar je hebt niks aan de SolarEdge eigen mogelijkheid om dynamische tarieven in te voeren (want EPEX). Dus dat moet extern, en in mijn geval dus via HA.

HA kan de SE bedienen via Modbus TCP-IP naar een Zero Export.

Plan is als volgt:

Automation met trigger: Als batterij SOC > 95-100% & tennet onbalans sell price is negatief.
Eventueel aangevuld met voorwaarde (maar moet ik nog ondervinden:) & LOAD export gelijk aan (met marge) GRID Export
Zet dan de SolarEdge in Zero Export on.

Een tweede automation zou hem er weer uit moeten halen. Bijv batterij SOC < 93% && Tennet sell price positief --> Zero Export off

Lastige is dat de batterij soc eigenlijk te onzeker is om als harde trigger waarde te gebruiken en ook de LoadExport vergelijk met Grid Export niet helemaal een ja/nee waarde oplevert. Verder is de tennet onbalans sell price natuurlijk ook een flipperkast per minuut. Dus hier moet je compromissen maken in instellingen om een flipperkast op aansturing te voorkomen.

Om die onvolkomenheden te tackelen :
Ik zit zelf te denken aan een combinatie van bijv ook LOAD Export > 1000W & SoC stijging laatste 15 minuten = 0.
En Tennet Sell price 15 minuten moving window minimum < 0
Ter info; ik regel de SE via modbus naar 200W (sluipverbruik) als accu =99% met een hysterese van 5% (dan gaat ie dus weer opregelen).

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dan heb je of een heeeeeeeel groot huis, of je moet eerst andere dingen aanpassen
16kW warmtepomp zo te zien in onderschrift, dan heeft het huis dus een bepaald warmteverlies. Die heeft SCOP 3.2 bij 55C aanvoer, en daarmee 8000kWh verbruik jaarlijks volgens specsheet. En dat is excl tapwater verbruik nog.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Ter info; ik regel de SE via modbus naar 200W (sluipverbruik) als accu =99% met een hysterese van 5% (dan gaat ie dus weer opregelen).
Check, dan stel je hem in naar een doel productie. Ook goed.

Maar met Inline meter (op de LOAD tussen SE omvormer en de Deye) kun je hem dus ook naar Zero Export zetten, dan hoeft de batterij niet bij te springen als ik de waterkoker of inductie aanzet. Met een sluipverbruik zal hij bij Zero Export toch al aanblijven.

Heb je al geconstateerd dat de 99% van de SoC bruikbaar is? Of gaat de Deye ook al GRID Export doen bij 98% SoC?

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 16-03-2026 12:12 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The_KnarF schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:05:
[...]

ja, is een 16KW die 2 woonunits verwarmd, jaren 50 vrijstaand huis.
bijvoorbeeld 11 januari dit jaar:
[Afbeelding]
Ik zat die dag op 41kWh voor warmtepomp, was inderdaad een dag met veel warmtevraag.

De vraag is of de BalansBatterij er op is ingericht om je 165kWh te leveren of dat je die dagen toch echt op de dan geldende onbalans tarief veel gaat importeren, ook op ongunstige momenten.

Ik vraag me dat zelfs al af in mijn situatie, want mijn dagverbruik, zeker met EV, gaat zeker over die 48kWh heen.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 16-03-2026 12:17 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:01
@The_KnarF Poeh 165 kWh, verwarmen je met het raam open? Nee, mooie huizen zijn vaak niet A++++

Even serieus:
Het probleem is dat we niet op EPEX zitten maar op onbalans, iets wat niet voorspelbaar is. De onbalans prijs kan op veel momenten flink afwijken van EPEX. In de winter waren er bij mij te weinig activaties, thuisaccu was op bepaalde momenten van de dag aan de lege kant of echt leeg, waardoor er momenten waren dat je duur inkocht. Ik had geen meerwaarde aan extra modules.

Op dit moment wordt er geactiveerd als de prijs praktisch 0 euro is of zelfs negatief. Maar die momenten zijn nog steeds te kort en te weinig om een accu vol te krijgen als je ook nog een hoog verbruik hebt (EV/WP) icm (max clear-sky solar opbrengst 36 kWh op een dag zoals vandaag in Maart). Wederom staat de extra module hier weer niets te doen. Ook afgelopen weekend moest ik EV-laden stop zetten om te zorgen dat ik niet de thuisaccu leegtrok.

(ik weet dat de modules parallel werken, en niet sequentieel)

Het bovenstaande is voornamelijk te verklaren omdat de auto op dit moment nog veel thuis staat en al het solar vermogen afroomt. Ik heb dus dagen dat de thuisaccu niet boven de 30-40%% komt. Zodra ik weer overdag op pad ben zal ik meer de thuisaccu "gebruiken"

Maar: aFRR gaat de boel veranderen en het algoritme gaat ongetwijfeld geoptimaliseerd worden. Als het goed is komen er dan meer/vaker kWh's binnen.

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:50:

pas 2 keer meegemaakt dat ik een (klein beetje) PV overschot heb geëxporteerd.
Al vaker meegemaakt dat de accu's leeg waren, maar dat waren meer dan 3 modules dan ook geweest.

Ik kijk nog even de kat uit de boom. Zeker met iets al 96 kWh. Je hebt 'maar' 12 kW vermogen. En 8 keer zoveel capaciteit. Dat is een C-rate van 0.125.

• KoningSlakkie
Een stack van 96+ kWh zou op dit moment beter passen met twee omvormers/basis-systemen op een 3x35A aansluiting met veel opwek erbij. Maar dat is iets te fanatiek/te onzeker op dit moment om daar voor te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 16-03-2026 12:22 ]

• The_KnarF
Handel op de onbalansmarkt is toch tijdelijk nu aFFR nog niet in kannen en kruiken is.
ik had begrepen (of in neem aan) dat we uiteindelijk gewoon EPEX afnemen/leveren en dat er tussendoor aFFR activaties zijn.
Anders lijkt me dit contract helemaal niet interessant, gaat ons enorme verbruik de Handel in de weg zitten?
ik vind het nog steeds onduidelijk hoe het nu uiteindelijk gaat worden.
dit haal ik van balansenergie.nl:
Bij een dynamisch energiecontract zijn de stroomprijzen niet vast, maar volgen ze elk uur de markt (EPEX Spot).

LG-HM163MR-U34

• The_KnarF
trouwens, dank voor jullie reacties, dat kan me zeker helpen met de knoop doorhakken.

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:34:
Handel op de onbalansmarkt is toch tijdelijk nu aFFR nog niet in kannen en kruiken is.
ik had begrepen (of in neem aan) dat we uiteindelijk gewoon EPEX afnemen/leveren en dat er tussendoor aFFR activaties zijn.
Anders lijkt me dit contract helemaal niet interessant, gaat ons enorme verbruik de Handel in de weg zitten?

[...]
nee
Formeel heb je het epex tarief, maar dat wordt voor elk kwartier gecorrigeerd met het (passieve) onbalanstarief.

• The_KnarF
Alle stroom die je afneemt of teruglevert, wordt altijd afgerekend via je dynamische energiecontract tegen de geldende uurprijs. Dit is wettelijk verplicht en werkt hetzelfde als bij iedere andere dynamische leverancier.

Daarbovenop verrekenen wij wat het Balans Systeem daadwerkelijk heeft betaald of ontvangen op de energiemarkt. Dit gebeurt los van je energierekening en zie je terug als een aparte correctie op je factuur.

LG-HM163MR-U34

• The_KnarF
paQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:39:
[...]

nee
Formeel heb je het epex tarief, maar dat wordt voor elk kwartier gecorrigeerd met het (passieve) onbalanstarief.
DIt geldt neem ik aan nu, zolang aFFR nog net geregeld is. Mijn contact gaat pas 21 september in, dan mag ik toch hopen dat aFFR geregeld is.

[ Voor 8% gewijzigd door The_KnarF op 16-03-2026 12:42 ]

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:41:
[...]

min contact gaat pas 21 september in, dan mag ik toch hopen dat aFFR geregeld is.
"ja" :+

We hadden het vorige maand al verwacht eerlijk gezegd.
Maar ook dan blijft de constructie gelijk. Alleen kun je op de actieve onbalansmarkt precies timen en zelf bids uitbrengen. (BE dan he, niet wij)

• Wolly
  • Niet online
[...]

DIt geldt neem ik aan nu, zolang aFFR nog net geregeld is. Mijn contact gaat pas 21 september in, dan mag ik toch hopen dat aFFR geregeld is.
Ik heb één ding geleerd bij Balans. Neem niets aan :+

Zo nam ik ook aan, op basis van de info destijds op de website, dat het gewoon een dynamisch contract was met EPEX prijzen. Pas hier in het topic las ik dat het heel anders zat.

Daarnaast is EPEX vanaf 1-1-2027 ook niet interessant om op te handelen, dan moet je een enorme spread hebben om alleen al de EB te compenseren.

• KoningSlakkie
Wolly schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb één ding geleerd bij Balans. Neem niets aan :+

Zo nam ik ook aan, op basis van de info destijds op de website, dat het gewoon een dynamisch contract was met EPEX prijzen. Pas hier in het topic las ik dat het heel anders zat.

Daarnaast is EPEX vanaf 1-1-2027 ook niet interessant om op te handelen, dan moet je een enorme spread hebben om alleen al de EB te compenseren.
Dat heb ik ook iets te blind aangenomen, dat er later simpel weg aFRR erbij komt. EPEX is voor mij heel tastbaar en begrijpbaar. Maar we zitte op onbalans en dit is best wel complexe materie is met veel haken en ogen.
The_KnarF schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:34:

[...]
Het is echt een accusysteem om te handelen zoals je dat hebt bij Zonneplan en Tibber. Je hoopt dat je wat energie weg kan snoepen voor een gunstige prijs en je solar voor meer dan een gemiddelde prijs kan verkopen.

Maar het gaat niet alleen om energie maar ook om vermogen.
Zoals bij alle handelende thuisaccu systemen zit je met je leefgedrag waarschijnlijk de handel in de weg. Als gemiddeld heel Nederland een enorm verbruik heeft (winter), heb jij dat waarschijnlijk ook. Als gemiddeld Nederland een overschot heeft door de PV-panelen, dan heb jij op dat moment dat waarschijnlijk ook. In beide gevallen kaap je het vermogen weg van de omvormer waardoor deze minder vermogen heeft om te handelen. Dus niet alleen qua energie (kWh's) maar ook het vermogen van de omvormer (kW) moet passen bij je verbruik/opwek vermogen wil je effectief kunnen handelen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ligt het Balans stroom portal plat?
Ik krijg een Apache server die 'forbidden' zegt :+

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:35

The Legend

*Plop*

[...]

Nee, ook met aFRR blijft sprake van onbalanscorrectie. Don gaf laatst wel aan dat ze kijken naar implementatie van intraday, maar het zou met niet verbazen als dat langere termijn is.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Sportmind
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Check, dan stel je hem in naar een doel productie. Ook goed.

Maar met Inline meter (op de LOAD tussen SE omvormer en de Deye) kun je hem dus ook naar Zero Export zetten, dan hoeft de batterij niet bij te springen als ik de waterkoker of inductie aanzet. Met een sluipverbruik zal hij bij Zero Export toch al aanblijven.

Heb je al geconstateerd dat de 99% van de SoC bruikbaar is? Of gaat de Deye ook al GRID Export doen bij 98% SoC?
Nee die 99% ben ik nog niet aangekomen. Mijn accu software was blijkbaar niet goed en heeft onlangs een update gehad. Daarvoor zag ik dat ie vroeg in de 90% al deels begon te exporteren. Ik denk dat 99% ook te hoog is omdat de laadstroom gaat afnemen bij hogere SoC's. Maar ik heb ChatGPT heeft een handige slider in mijn dashboard gemaakt waarmee ik het zo even kan bijstellen. Nu dus wachten op zo'n zonnige dag met de nieuwe accusoftware...

• Sportmind
The Legend schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:18:
[...]

Nee, ook met aFRR blijft sprake van onbalanscorrectie. Don gaf laatst wel aan dat ze kijken naar implementatie van intraday, maar het zou met niet verbazen als dat langere termijn is.
Maar niet op de aFRR handel zelf toch? Dat is een zekere handel heb ik begrepen omdat je, als je een bieding hebt "gewonnen", je betaald wordt voor beschikbaar vermogen en daarnaast ook voor geactiveerd vermogen. Je tarief slaat ook niet meer "om" bij aFRR zoals bij passieve onbalanshandel.

Of bedoel je onbalanscorrectie op de passieve onbalanshandel naast de aFRR handel.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 17:37
Jammer dat er geen trigger afgaat om te importeren. Ik heb nog 50% vrij en laadt nu de auto tegen 11000 watt.

3 - 5 Cent negatief nu, binnenhalen voor de auto!

;). (en nee, geen klacht wederom, ik weet waar we staan ;) )
Wat is de trigger dan wel of niet?

Met saldering kan je import en export wegstrepen, btw en heffingen. Door de verliezen moet je relatief meer opwekken om je export gelijk te trekken aan je import.
Waar je vroeger dat ongeveer gelijk is, moet je wellicht nu die 20% verlies extra opwekken.
Weten we wel uiteraard, maar bedacht ik mij in eens.
Ik verbruik nu relatief meer dan vorig jaar tot nu toe, exporteer bijna niets. Moet allemaal nog loskomen uiteraard.
Ik had vorig jaar een tekort van 300 kWh oid op 17000 opwek. Dat zal nu wel fors anders zijn.
Een van de redenen, naast prijs discussie met de baas over de kWh vergoeding, laad ik dus thuis ook minder - dat compenseert dan wel weer, minder import en minder eigen verbruik, dus export.

[ Voor 63% gewijzigd door blue eyes op 16-03-2026 14:49 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
@blue eyes
Bij mij was er net wel een import met een thuisaccu SoC van 34%

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:41:
Jammer dat er geen trigger afgaat om te importeren. Ik heb nog 50% vrij en laadt nu de auto tegen 11000 watt.

Als ik nu de auto ga laden wil dat niet zeggen dat ik voor die prijs laadt. Hangt helemaal ervan af wanneer een activatie komt.

• blue eyes
Snap ik, de PV levert nu ook 10.000 watt.

Maar waarom niet laden als de prijs negatief is, de verwachting van de rest van de dag nog iets van 15 kWh is, en de accu 50% SOC heeft.
-5 cent. En ja, dit is de optimalisatie waarin BE geen aanpassingen in doet. Die begrijp ik he ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJotxgLyESjWAMnoron442HtdFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6qNXhA21OiZhjOqWydWswaXT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door blue eyes op 16-03-2026 14:58 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:35

The Legend

*Plop*

Sportmind schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:30:
[...]

Maar niet op de aFRR handel zelf toch? Dat is een zekere handel heb ik begrepen omdat je, als je een bieding hebt "gewonnen", je betaald wordt voor beschikbaar vermogen en daarnaast ook voor geactiveerd vermogen. Je tarief slaat ook niet meer "om" bij aFRR zoals bij passieve onbalanshandel.

Of bedoel je onbalanscorrectie op de passieve onbalanshandel naast de aFRR handel.
Precies dat laatste ja. Je hebt niet 24/7 aFRR activaties. De correctie van de EPEX-prijs met de onbalansprijs blijft bestaan.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:41:

Je had je auto eerder aan de lader moeten zetten. Dan trekt die de batterij naar 40% of 30% en worden de prijstriggers voor import sneller geraakt.

• blue eyes
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Je had je auto eerder aan de lader moeten zetten. Dan trekt die de batterij naar 40% of 30% en worden de prijstriggers voor import sneller geraakt.
Moet de auto wel thuis zijn :D

Maar idd, full blown laden in de ochtend.

Ik vermoedde al iets dergelijks. Triggers op lagere SOC dan wel extreme prijzen. Ik weet niet vanaf welke prijs dit geldt?

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 16-03-2026 15:25 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:43
blue eyes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Moet die wel thuis zijn :D

Maar idd, full blown laden in de ochtend.
Hier is de auto ook weg door de weeks, heb geprobeerd aan het eind van de nacht te laden met een zonnige dag in het verschiet alleen onder de 20% krijg je dan weer activities die je niet wilt op dat moment. Het zou mooi zijn als ik lager als 20% kan zodat ik de opwek kwijt kan op de echt zonnige dagen. Maar we wachten vol spanning op aFFR dat kan alles weer veranderen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:16:
Ligt het Balans stroom portal plat?
Ik krijg een Apache server die 'forbidden' zegt :+
Nee, ligt niet plat (zojuist getest).

Ben je wel op de inlogpagina gekomen, en krijg je daarna een 40x error? Dat is wat er altijd gebeurt en heeft met een authenticatiecookie te maken die expired is. Even refreshen en opnieuw inloggen en je komt er wel door.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Nee, ligt niet plat (zojuist getest).

Ben je wel op de inlogpagina gekomen, en krijg je daarna een 40x error? Dat is wat er altijd gebeurt en heeft met een authenticatiecookie te maken die expired is. Even refreshen en opnieuw inloggen en je komt er wel door.
Refreshen werkte eerder niet maar nu weer wel, apart (was een browser tab waar ik een tijd niet naar keek).
Er zijn vele websites die je netjes uitloggen en dan met een inlog prompt komen ipv een server fout.

Inmiddels een antwoord gehad op de €20 termijn en het is een voldongen feit dat ik vandaag over ging.
Lager dan €20 kan niet bij BE, dat wordt een hogere maandlast dan voorheen bij Budget waar het €1 was :|
De €10 zou een deel factuur zijn, nu ik er een keer bij kan is die voor maart dus ik krijg er straks 2 tegelijk.
Bij Budget kan ik niet meer bij de uur prijzen dus daar ben ik inderdaad weg, m'n oude verbruik is niet meer te zien maar gelukkig log ik zelf alles voor als anderen dat niet (meer) doen of je gegevens opeens blokkeren.

Ik kan wel met incasso's gaan stoeien maar ik draai deze shit niet meer terug, Budget maakt een eindnota en ik mag hopen dat het idd 6 weken duurt zoals ze meedelen.

• jeeedeee
paQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:18:
[...]

edit:
bedoel je deze?
[Afbeelding]
@paQ ik bedoel deze setting "deye_12k_export_surplus" in home assistant. Deze staat standaard op true, en zorgt ervoor dat alles wat de Deye niet kan laden geëxporteerd wordt. Ik heb naast 13 kWp op de Deye, ongeveer 12 kWp aan vermogen van SE en Enphase op de load hangen. Stel dat de SolarEdge en Enphase samen 8 kW leveren, en de Deye ook 7 kW kan leveren, zorgt het uitzetten van deze setting ervoor dat de Deye de levering van de zonnepanelen op de Deye van 7 kW terugschroeft naar 12-8 = 4 kW. Dit zodat je dan netto geen export hebt. Bij positieve prijzen mag dit vermogen uiteraard gewoon het net op, waarbij EPEX prijzen een groot voordeel hebben aangezien je dan zeker weet dat de stroom nog wat opbrengt...

Uiteindelijk komt het neer op ongeveer 12800 kW wat je dan nog opwekt in totaal trouwens aangezien je nog wat verliezen hebt....

Je kan hem ook altijd uitzetten, dan heb je in elk geval geen export bij negatieve prijzen :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8ByDVGB6OdkMzkct6pNgXim5pM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wyCRs60ghqIXYPEyjx2xByUB.png?f=user_large

Hieronder de code voor het uitschakelen, inschakelen is min of meer hetzelfde alleen dan above en natuurlijk de switch anders...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Export uitschakelen (bij productie > 12 kW) bij negatieve onbalans prijs
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 10
    below: input_number.production_stop_sell_price
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.deye_12k_export_surplus
    state:
      - "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    metadata: {}
    target:
      entity_id:
        - switch.deye_12k_export_surplus
    data: {}
mode: single

[ Voor 19% gewijzigd door jeeedeee op 16-03-2026 16:04 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zeg Moby, hoeveel wolken wil je hebben vandaag. Ach laat ook maar, ik doe ze allemaal wel.

Zo kom ik natuurlijk niet op 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KLx5mkQ-wEeLJ5nzZdQdLj-0OU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aXiD2pRRJs2MKWOUmDzL3GTB.jpg?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

13-3... eindelijk eens een leuk dagje met €5,32 stroomvoordeel.

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:14:
€6,12 maar liefst zie ik hier..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Ik kan wel met incasso's gaan stoeien maar ik draai deze shit niet meer terug, Budget maakt een eindnota en ik mag hopen dat het idd 6 weken duurt zoals ze meedelen.
Halve smart is gedeelde smart, welkom bij de club O-)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:44
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:14:
Hier 5,60 en over de gehele maand Maart tot nu toe een gemiddelde prijs van -0,006cent. :7
Dat met een extra verbruiker van een 2de elektrische auto toch mooi meegenomen (laden 5 van de 7 dagen in de week :X )

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Hier 5,60 en over de gehele maand Maart tot nu toe een gemiddelde prijs van -0,006cent. :7
Dat met een extra verbruiker van een 2de elektrische auto toch mooi meegenomen (laden 5 van de 7 dagen in de week :X )
Dat tarief valt mij tegen als ik zie hoeveel zonnepanelen je hebt.

Ik zit hier op -20ct voor maart met minder zp (ook maar 100kWh teruggeleverd tot nu toe deze maand).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

epicfailguy23 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Voor zover die te vertrouwen is, staat die hier in het BalansEnergie dashboard op € -0,098/kWh voor de lopende maand maart.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 16-03-2026 16:29 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hier 6.60 voor 13 maart, maar waar is de data van 11 maart?

Van klussen krijg je grijze haren

• ecn1985
Wolly schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Dat tarief valt mij tegen als ik zie hoeveel zonnepanelen je hebt.

Ik zit hier op -20ct voor maart met minder zp (ook maar 100kWh teruggeleverd tot nu toe deze maand).
Dat doe je goed!

Gem. gerealiseerde prijs
€ -0,687 / kWh

Dat is een aardig verschil...

Dan is je import waarschijnlijk ook lager en op heel gunstige momenten?

Import: 353.2 kWh
Export: 103.2 kWh
PV opwek: 319.7 kWh
Load: 518.6 kWh

[ Voor 16% gewijzigd door ecn1985 op 16-03-2026 16:36 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:15
Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Refreshen werkte eerder niet maar nu weer wel, apart (was een browser tab waar ik een tijd niet naar keek).
Er zijn vele websites die je netjes uitloggen en dan met een inlog prompt komen ipv een server fout.

Inmiddels een antwoord gehad op de €20 termijn en het is een voldongen feit dat ik vandaag over ging.
Lager dan €20 kan niet bij BE, dat wordt een hogere maandlast dan voorheen bij Budget waar het €1 was :|
De €10 zou een deel factuur zijn, nu ik er een keer bij kan is die voor maart dus ik krijg er straks 2 tegelijk.
Bij Budget kan ik niet meer bij de uur prijzen dus daar ben ik inderdaad weg, m'n oude verbruik is niet meer te zien maar gelukkig log ik zelf alles voor als anderen dat niet (meer) doen of je gegevens opeens blokkeren.

Jouw vroegere 2,- euro zal te vergelijken zijn met mijn vroegere 0,- voorschot.
Dat kan je niet vergelijken want dat was gebaseerd op je totaal verbruik per jaar en ervarings teruglevering met salderen en dan gedeeld door 12.
Mogelijk ook nog met vast contract zonder terugleverboete net als ik.
Dat ging voor volgend jaar zowiso op de schop, en daarvoor is dit met Balans nu juist zo leuk.
Ik neem aan dat jij dit ook hebt gedaan met dezelfde vooruitkijkende blik.
Vergelijken met jou oude maandbedrag is daarmee onzin, wacht het jaar resultaat af en vergelijk dat straks met wat je betaald zou hebben zonder salderen en terugleverboetes en inkoop op dure momenten.
Eigenlijk weet je dit natuurlijk wel want anders had je niet meegedaan denk ik.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Halve smart is gedeelde smart, welkom bij de club O-)
Ik overleef alle shit tot nog toe, die grens van €20/maand mogen ze wel ergens vermelden!
Of dat enkel een incasso goedkeuren betekent dat je bedenktijd voorbij is, je klant bent en dat BE voor je bepaalt wanneer dat is en niet jij zoals bij andere leveranciers het geval is.

Ik weet niet wat ik van de prijzen moet denken, geldt dat mechaniek van verschillende markten ook zonder batterij (dat zal haast wel, waarom 2 groepen aanhouden)?
Ofwel heeft het zin om m'n verbruik te verschuiven?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Dat doe je goed!

Gem. gerealiseerde prijs
€ -0,687 / kWh

Dat is een aardig verschil...

Dan is je import waarschijnlijk ook lager en op heel gunstige momenten?

Import: 353.2 kWh
Export: 103.2 kWh
PV opwek: 319.7 kWh
Load: 518.6 kWh
€ -0,687 = - 68,7cent, klopt dat of ben je een nul vergeten?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Jouw vroegere 2,- euro zal te vergelijken zijn met mijn vroegere 0,- voorschot.
Dat kan je niet vergelijken want dat was gebaseerd op je totaal verbruik per jaar en ervarings teruglevering met salderen en dan gedeeld door 12.
Mogelijk ook nog met vast contract zonder terugleverboete net als ik.
Dat ging voor volgend jaar zowiso op de schop, en daarvoor is dit met Balans nu juist zo leuk.
Ik neem aan dat jij dit ook hebt gedaan met dezelfde vooruitkijkende blik.
Vergelijken met jou oude maandbedrag is daarmee onzin, wacht het jaar resultaat af en vergelijk dat straks met wat je betaald zou hebben zonder salderen en terugleverboetes en inkoop op dure momenten.
Eigenlijk weet je dit natuurlijk wel want anders had je niet meegedaan denk ik.
Natuurlijk begon ik hier weloverwogen aan, met het oog op wat na salderen komt en de prima prijs.
Ik had bij Budget dynamisch voor €1/maand terwijl ik een nieuwe klant was, het kan dus wel :)
Dat was na 5 jaar vast bij Gc waar ik standaard €0,11/kWh kreeg (8>
Je denkt kennelijk makkelijk over die €20/maand maar probeer het eens als je bijstand hebt ipv werk...

• KoningSlakkie
Pohh een goeie 7,14 EUR! :7 op 13 maart :7 En is dit al de 30% van de 30/70 winst-split?

Overige gegevens van het dashboard:
In Maart gerealiseerde kale energieprijs van -0,003 EUR met 3 rooie dagen met een maandtotaal van 16,69 EUR

De teller van 2026
93,27 EUR Stroomvoordeel

@ecn1985 hoe heb jij het voor elkaar gekregen om -68,7 cent te realiseren?

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:39:
[...]

€ -0,687 = - 68,7cent, klopt dat of ben je een nul vergeten?
Dat is scherp, die nul ben ik niet vergeten maar las het zelf wel als. 0,0687... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9FkXY7fGHGtosABguaogKUWwto=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uFFseriP6R9LgSvEA0ogHbkP.png?f=user_large

Lijkt me niet te kloppen? of kijk ik ergens anders als jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 16-03-2026 16:45 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:08
ecn1985 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Dat is scherp, die nul ben ik niet vergeten maar las het zelf wel als. 0,0687... 8)7

[Afbeelding]

Volgens mij rekenen ze het verschil in kosten van afname en teruglevering en delen ze dat door het aantal afgenomen kWh. 8)7

• Sportmind
ecn1985 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep1J6czfjB2OsZyMBmTNV73em8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0dsUljLrLYZHUL1PVCcw2ju.jpg?f=fotoalbum_large

:*) ?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:44
Import: 521.7 kWh
Export: 94.6 kWh
PV opwek: 361.2 kWh
Load: 687.6 kWh

Dit zijn de gegevens die balans aangeeft. Effectief heb ik nu alleen iets aan de PV de op ZO ligt. de andere string heeft nu met de laagstaande zon veel schaduw overdag en de zon gaat te laag onder om die nu nog goed te benutten. Voordeel met de Deye is nu wel. ik zat voorheen gecapped op mijn growatt met 6kW, met de deye heb ik nu al de 7,4kW zien aantikken.

Wat ik nu we zie de laatste dagen is dat de accu goed vol zit tegen deze tijd. alleen op spits uur 16:00-20:00 zijn er veel activaties voor verkoop. en dan mag ik de auto gaan laden als er 40% inzit. dus ben ik weer aan het inporteren.

Maar waarom laad ik dan niet als ik thuiskom? gewenning voor al de aFRR aanwezig is.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• ecn1985

• Sportmind
Als dit klopt hè (straks slaat deze rekening door naar +€1,251/kWh :+)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:41:
[...]
Je denkt kennelijk makkelijk over die €20/maand maar probeer het eens als je bijstand hebt ipv werk...
Uiteraard is de financiële marge per maand laag dan, maar tevens is dit project met BE eentje met een financieel risico.

Heb je er rekening mee gehouden dat de voorgespiegelde resultaten erg onzeker zijn? En dat een eventueel negatief scenario je ook gemakkelijk €50 per maand kan kosten? Zelfs buiten de schuld van BE om, als bijv de Dynamische Onbalans tarieven snel stijgen door bijv een escalatie in de oorlog? Binnen die onzekerheid is een marge van €0-20 maandbedrag eigenlijk nog best klein.
Bovendien heb je 1 zekerheid, en dat is dat je verbruik grofweg 20% omhoog gaat aan omvormer + batterijverlies. Dus als je nu met salderen op import - export = nul zit, ga je minimaal naar een situatie dat die som van import en export naar 20% van je huidige jaarverbruik boven nul zit. En waarschijnlijk hoger, want de handel (bovenop je verbruik) zal die 10-20% verlies ook hebben. Dus het saldeerfeestje zal ook beinvloed worden, met de financiële gevolgen van dien. Vooralsnog lijken de onbalanstarieven gunstig, maar dat hoeft dus niet zomaar te zijn.

• ecn1985
Sportmind schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Het blijft onnavolgbaar allemaal, er zal uiteindelijk een moment komen dat alles wat wordt weergegeven kloppend en duidelijk is, zover is het nu nog niet helaas.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Dat bedoel ik dus met die onzekerheid. Ik weet niet of @Speedy-Andre daar wel tegen kan.... (en dat bedoel ik bloedserieus, zou zonde zijn als je financiele stress krijgt hierdoor).

• jeeedeee
Ok, dan deel ik ook even mijn resultaten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVq8Uc6QiXFMY6UnSiQfaRFH0sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZN7TCF8WdPfXn4VcVHB1Eg44.png?f=fotoalbum_large

En zelf berekend obv de gegevens vanuit het portaal, en de verrekenprijzen en afname per kwartier. Is wel inclusief 2 cent voor koop en verkoop. Dus of ik reken verkeerd, of de balans site zit er helemaal naast... ik kom in elk geval niet op dermate voordelige inkoopprijs...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elvTpY0gh1Vm6dsDy_YbZqlqjeo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RInW0luHd51xb78G4ETYtDkj.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door jeeedeee op 16-03-2026 17:00 ]

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:43:
Pohh een goeie 7,14 EUR! :7 op 13 maart :7 En is dit al de 30% van de 30/70 winst-split?
Nee, dit is nog zonder de winst-split.

De (onbeantwoorde) vraag is ook of ze dat staffel hanteren op deze handel.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Uiteraard is de financiële marge per maand laag dan, maar tevens is dit project met BE eentje met een financieel risico.

Heb je er rekening mee gehouden dat de voorgespiegelde resultaten erg onzeker zijn? En dat een eventueel negatief scenario je ook gemakkelijk €50 per maand kan kosten? Zelfs buiten de schuld van BE om, als bijv de Dynamische Onbalans tarieven snel stijgen door bijv een escalatie in de oorlog? Binnen die onzekerheid is een marge van €0-20 maandbedrag eigenlijk nog best klein.
Bovendien heb je 1 zekerheid, en dat is dat je verbruik grofweg 20% omhoog gaat aan omvormer + batterijverlies. Dus als je nu met salderen op import - export = nul zit, ga je minimaal naar een situatie dat die som van import en export naar 20% van je huidige jaarverbruik boven nul zit. En waarschijnlijk hoger, want de handel (bovenop je verbruik) zal die 10-20% verlies ook hebben. Dus het saldeerfeestje zal ook beinvloed worden, met de financiële gevolgen van dien. Vooralsnog lijken de onbalanstarieven gunstig, maar dat hoeft dus niet zomaar te zijn.
Die onzekerheid had ik bij Budget ook, echter was dat beter dan de terugleverboetes elders.
Ondanks de 20% extra verbruik kan ik straks tenminste schuiven met verbruik en m'n 50kWh van het dak opslaan ipv er voor betalen of alles uit te zetten.
Die €20/maand komt trouwens aardig overeen met wat de 20% verbruik zou kosten afgezien van wat aFRR straks gaat opleveren (daar was het mij om te doen omdat het in feite een toegestaan onbelast inkomen is).
Stress geeft het niet hier, een vaste termijn is iets waar ik ruimte voor kan maken.
Al het gedoe over prijzen, activatie enz. hier laat ik aan me voorbij gaan, dat zie ik na het 1e jaar wel weer.
Ook praktisch gezien want ik mag eerst wachten tot BE mijn meter kan uitlezen :+

• Wolly
  • Niet online
€ -1,25/kWh is natuurlijk wel vreemd, er zijn heel deze maand misschien 5 kwartieren geweest waar de prijs op of lager dan dat bedrag zat.

Tenzij je dus niets van het net hebt afgenomen behalve die specifieke momenten klopt hier dus duidelijk iets niet :?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:43:
Dit bedrag heeft daar (nu nog) niks mee te maken.

30/70 gaat over de aFFR deals. Huidige bedrag gaat over verschil Epex (BalansStroom) en Onbalans (BalansEnergie). Vziw wordt de onbalans winst niet 70/30 gedaan. Alleen aFFR winst.
Overige gegevens van het dashboard:
In Maart gerealiseerde kale energieprijs van -0,003 EUR met 3 rooie dagen met een maandtotaal van 16,69 EUR

De teller van 2026
93,27 EUR Stroomvoordeel

@ecn1985 hoe heb jij het voor elkaar gekregen om -68,7 cent te realiseren?
De rekenmethode van BalansEnergie voor de €/kWh is een beetje vals en valt niet onderling goed te vergelijken met elkaar. In mijn ogen is het nu onbruikbaar om naar elkaar te vergelijken.
Wolly schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:07:
[...]

€ -1,25/kWh is natuurlijk wel vreemd, er zijn heel deze maand misschien 5 kwartieren geweest waar de prijs op of lager dan dat bedrag zat.

Tenzij je dus niets van het net hebt afgenomen behalve die specifieke momenten klopt hier dus duidelijk iets niet :?
Ze rekenen voor zover ik kan nagaan alle verdiensten (import en export ) in euro's en delen dat vervolgens met alleen de import of de verbruik (weet ik niet) kWh. Heb je dus veel PV en leef je voornamelijk op je PV en importeer je dus weinig, dan heb je veel verdiensten tegenover heel weinig kWh import of verbruik. Dan gaat het automatisch flink omhoog / kWh.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 16-03-2026 17:13 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:09:
[...]

30/70 gaat over de aFFR deals. Huidige bedrag gaat over verschil Epex (BalansStroom) en Onbalans (BalansEnergie). Vziw wordt de onbalans winst niet 70/30 gedaan. Alleen aFFR winst.
Volgens het contract maakt dat niet uit. "Elke vorm van ...".
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/90x4VH3k/screenshot-526.png
[...]

De rekenmethode van BalansEnergie voor de €/kWh is een beetje vals en valt niet onderling goed te vergelijken met elkaar. In mijn ogen is het nu onbruikbaar om naar elkaar te vergelijken.

[...]

Ze rekenen voor zover ik kan nagaan alle verdiensten (import en export ) in euro's en delen dat vervolgens met alleen de import of de verbruik (weet ik niet) kWh. Heb je dus veel PV en leef je voornamelijk op je PV en importeer je dus weinig, dan heb je veel verdiensten tegenover heel weinig kWh import of verbruik. Dan gaat het automatisch flink omhoog / kWh.
Ik hoop maar dat ze deze info op de website dan niet op deze vertekende 'Gem. gerealiseerde prijs' baseren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63nL93zd/screenshot-525.png

• Sportmind
[...]

[...]

[...]

Dat van die PV klopt wel. Eerder was het veel terugleveren en dan x aantal kWh van het net in de nacht, nu trek ik het uit de accu die voornamelijk met de zon gevuld wordt. Auto op de zon en bijladen op gezette tijden met de accu.

Mijn cijfers:

Mrt 2025 import 433 kWh / export 704 kWh
Halve maand mrt 2026 import 142 kWh / export 195 kWh

Gisteren is er met die negatieve prijzen 17.1 kWh van het net gehaald en maar 0.7 kWh export. Vandaag tot nu toe maar 4.5 kWh import en nu al 8.4 kWh export

[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 16-03-2026 17:52 ]

• blue eyes
Leuk die bedragen, voordeel....

Wat is je verlies van 20% kWh die wegvliegen in no where :P

Hier had ik 6,76 euro.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:30:
Leuk die bedragen, voordeel....

Wat is je verlies van 20% kWh die wegvliegen in no where :P

Hier had ik 6,76 euro.
Naja, dat is het gekke, als je maar genoeg kWh importeert tegen negatieve tarieven, is 20% extra verbruik dus "gunstig". Helaas bij PV productie, wordt het daarvan af gesnoept en gaat het ten koste van je export (en dus dubbelop je opbrengst van die export).

• KoningSlakkie
[...]
Ik was stiekem een beetje cynisch. Als ik naar mijn balansstroom dashboard kijk (welke ook niet klopt volgens mij) en even na reken ben ik onderaan de streep nog steeds duurder uit dan zonder Accu.
(met vast contract incl. salderen en terugleverboete)

Prachtig he dat salderen :*)

• Sportmind
KoningSlakkie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Ik was stiekem een beetje cynisch. Als ik naar mijn balansstroom dashboard kijk (welke ook niet klopt volgens mij) en even na reken ben ik onderaan de streep nog steeds duurder uit dan met vast contract incl. salderen en terugleverboete.

Prachtig he dat salderen :*)
Dat laatste. Na 2027 wordt alles anders. Het zal voor iedereen verschillend zijn maar ik maak me geen zorgen over de verliezen, het is maar net wat je in het verleden het net opstuurde wat je straks niet meer hoeft af te nemen, scheelt dan sowieso al EB. Alleen de wintermaanden worden wel wat duurder, maar het is een samenspel en optelsom van warmtevraag van je huis (en daarmee isolatie), kilometervraag van je auto etc.

• ibak
Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Natuurlijk begon ik hier weloverwogen aan, met het oog op wat na salderen komt en de prima prijs.
Ik had bij Budget dynamisch voor €1/maand terwijl ik een nieuwe klant was, het kan dus wel :)
Dat was na 5 jaar vast bij Gc waar ik standaard €0,11/kWh kreeg (8>
Waarom doe je dan mee als je voor 1 euro in de maand zat en moeilijk de kosten van 20,- per maand voor de baten uit kunt opbrengen Speedy Andre?
Ik denk er inderdaad als investering over waar je kosten aan het jaareinde pas af te zetten zijn tegenover de opbrengsten.
Iemand die dit niet kan afwachten zou toch hier niet aan mee moeten doen?
Dat levert alleen maar klagen over (m.i.) kleine bedragen op die later hopelijk met grote bedragen worden gecompenseerd, maar idd later en niet nu gelijk in de eerste wintermaanden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Waarom doe je dan mee als je voor 1 euro in de maand zat en moeilijk de kosten van 20,- per maand voor de baten uit kunt opbrengen Speedy Andre?
Ik denk er inderdaad als investering over waar je kosten aan het jaareinde pas af te zetten zijn tegenover de opbrengsten.
Iemand die dit niet kan afwachten zou toch hier niet aan mee moeten doen?
Dat levert alleen maar klagen over (m.i.) kleine bedragen op die later hopelijk met grote bedragen worden gecompenseerd, maar idd later en niet nu gelijk in de eerste wintermaanden.
Het is niet moeilijk maar onverwacht gezien wat er werd voorgerekend en dat uiteindelijk hoger uit kwam omdat er niet werd vermeld dat er een minimum is (dat vind je echt nergens terug dus het was een verrassing).
Beweer je transparant te zijn dan vermeld je dit soort praktische dingen toch gewoon?
Als ik geen risico's wilde nemen dan was ik niet naar Budget gegaan of Balans, ik heb nu een jaar de tijd om een eventuele tegenvaller op te vangen en daarom durf ik het wel aan.

Een andere (leukere) verrassing was dat ik ongevraagd bij het warmtefonds ipv 10 jaar 15 jaar over aflossen mag doen (met 0% rente) en dat ze de 1e 5 jaar aflossing zelfs kwijtschelden 8)7
Het gevolg is dat de aflossing straks nog maar 2/3 is van wat ik had gedacht (ik calculeerde in dat ik direct ging aflossen) wat mij 5 jaar lang de ruimte geeft om iets te reserveren.
Nog mooier is dat ze over 5 jaar toetsen of ik de aflossing kan betalen, zo niet dan hoeft ook dat niet meer 7(8)7 7(8)7 7(8)7
Wie heeft hier nu een goede deal?
Straks ook nog de btw terugvragen natuurlijk, met het idiootste scenario krijg ik gewoon geld toe :o

• blue eyes
Dan moet je maar niet meer klagen, je hele installatie in die tijd "terugverdienen" zoals jij dat zegt doet niemand ;)
Het zij je gegund :)

Iets met toon en muziek!

Btw - ik zit al 2 uur naar prijzen va 15 cent en hoger te kijken, accu op 50% en geen export. Jammer hoor :D

[ Voor 42% gewijzigd door blue eyes op 16-03-2026 18:30 ]

• ecn1985
blue eyes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:28:
Dan moet je maar niet meer klagen, je hele installatie in die tijd "terugverdienen" zoals jij dat zegt doet niemand ;)

Iets met toon en muziek!

Btw - ik zit al 2 uur naar prijzen va 15 cent en hoger te kijken, accu op 50% en geen export. Jammer hoor :D
Hier al 8 x een export cycle vanaf 16:00 Soc zat op 85%

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:28:

Iets met toon en muziek!
Wel jammer dat de Flevo subsidie zo lastig was :+

• ibak
Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Wel jammer dat de Flevo subsidie zo lastig was :+
Ha ha toch mooi hoe jij het weet te regelen.
Het zal toch wat zijn:
"Balans batterij 48kw voor de bijstands gerechtigde die op zijn energie centen moet letten"
Super reclame! 😄
Jij moet hier wel heel positief over Balans zijn!
Ik ben jaloers ...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Ha ha toch mooi hoe jij het weet te regelen.
Het zal toch wat zijn:
"Balans batterij 48kw voor de bijstands gerechtigde die op zijn energie centen moet letten"
Super reclame! 😄
Jij moet hier wel heel positief over Balans zijn!
Ik ben jaloers ...
Dit gebeurt allemaal niet dankzij Balans, dat had bij elk merk gekund behalve de potentiële winst dan.
Een concurrent die AlphaESS aanbiedt doet het wel nadrukkelijk met het warmtefonds, ze regelen dat zelfs voor je en ook de ongunstige belastingroute met dat overbodige forfait.
Dat heeft m'n broer gedaan (ook in de bijstand) en was de reden dat ik het ging onderzoeken.
De installatie tak vind ik dan weer wel bovengemiddeld goed wat meedenken en flexibiliteit betreft, jammer dat dit aan de administratieve kant zo goed als ontbreekt.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:18:
[...]
jammer dat dit aan de administratieve kant zo goed als ontbreekt.
Kan je hier misschien iets meer over vertellen? :+

Ik zit aan de 12e export vandaag, van 90 naar 54 procent nu.

• blue eyes
Hier slechts 1x, ik heb nog 34 kWh (42%) in de accu die al uren staan te trappelen maar niet weg mochten :D

(daarom wel vaker geroepen - kijk niet naar % maar naar wat er beschikbaar is aan kWh....)

[ Voor 35% gewijzigd door blue eyes op 16-03-2026 19:39 ]

• Sportmind
Moby schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:28:
[...]

Kan je hier misschien iets meer over vertellen? :+

Ik zit aan de 12e export vandaag, van 90 naar 54 procent nu.
Hier ook 12 stuks!

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste