PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Hier nu met 51% een exportjeeedeee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:15:
[...]
Hij heeft weer wat humor 😀goed om te zien. Hier nu 28 kWh teruggeleverd, lijkt op 55 procent te stoppen. Jammer, morgen is de auto weg dus morgen gaat hij weer vol. [Afbeelding]
Mooi systeem dat warmtefonds, het zij jullie gegund allebei. Iedereen heeft er zo profijt van dat jullie hier ook aan kunnen komen, want we krijgen allemaal een stabieler net, en minder CO2 uitstoot zo. Ik heb ook even gekeken naar de wamtefonds optie, verdiende veel te veel voor de 0% rente en had geen zin in een lening, dus dan maar cash.Speedy-Andre schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:18:
Dit gebeurt allemaal niet dankzij Balans, dat had bij elk merk gekund behalve de potentiële winst dan.
Een concurrent die AlphaESS aanbiedt doet het wel nadrukkelijk met het warmtefonds, ze regelen dat zelfs voor je en ook de ongunstige belastingroute met dat overbodige forfait.
Dat heeft m'n broer gedaan (ook in de bijstand) en was de reden dat ik het ging onderzoeken.
De installatie tak vind ik dan weer wel bovengemiddeld goed wat meedenken en flexibiliteit betreft, jammer dat dit aan de administratieve kant zo goed als ontbreekt.
Ik ben wel benieuwd hoe je in de bijstand kan zitten en dan een koophuis hebben waar je een Balans systeem in kwijt kunt? Als dat kan en je ook nog je lening kwijtgescholden krijgt, zijn er wel meer mensen die geinteresserd zijn denk ik. De mensen die ik in de bijstand ken hebben allemaal sociale huurwoningen, vandaar.
De BTW terugvragen route moet je je ook als eenmanszaak voor inschrijven, kan dat wel in zo'n situatie?
Hier nul teruglevering vandaag, want de hele dag onder de 50% SoC. Inflexibiliteit van het algoritme om om te gaan met grote batterij stacks icm weinig PV gaat steeds meer bijten zo.jeeedeee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:15:
Hij heeft weer wat humor 😀goed om te zien. Hier nu 28 kWh teruggeleverd, lijkt op 55 procent te stoppen. Jammer, morgen is de auto weg dus morgen gaat hij weer vol.
Het is geen eenmanszaak met loonbelasting door een beperkte omzet, je bent alleen btw-ondernemer.bumble_bee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:03:
[...]
Mooi systeem dat warmtefonds, het zij jullie gegund allebei. Iedereen heeft er zo profijt van dat jullie hier ook aan kunnen komen, want we krijgen allemaal een stabieler net, en minder CO2 uitstoot zo. Ik heb ook even gekeken naar de wamtefonds optie, verdiende veel te veel voor de 0% rente en had geen zin in een lening, dus dan maar cash.
Ik ben wel benieuwd hoe je in de bijstand kan zitten en dan een koophuis hebben waar je een Balans systeem in kwijt kunt? Als dat kan en je ook nog je lening kwijtgescholden krijgt, zijn er wel meer mensen die geinteresserd zijn denk ik. De mensen die ik in de bijstand ken hebben allemaal sociale huurwoningen, vandaar.
De BTW terugvragen route moet je je ook als eenmanszaak voor inschrijven, kan dat wel in zo'n situatie?
Ik heb geen bijstand maar IOAW, zonder vermogenstoets dus ze kijken niet naar bezittingen of spaargeld.
Daarom hoef ik niet de woning 'op te eten' maar is alles verder zoals met de bijstand.
Hier kan je denk ik geen business op bouwen omdat de groep klein is die in deze situatie zit.
Verder heb ik wel heel veel dingen die niet kunnen met dit inkomen, ik raad niemand aan om met me te ruilen vanwege die ene keer dat ik eens een voordeeltje heb
Nou goed, een 2e keer zou kunnen als ik isolatiemaatregelen via deze weg zou nemen zoals beter glas (in bestaande kozijnen van 1990).
https://solarmagazine.nl/...atterijen-in-huurwoningen
Huurders hebben soms ook mazzel
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-03-2026 01:05 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Ik heb een paar vragen voor degenen die de installatie in de Lifetime kast hebben:paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:41:
Ik ben gesloopt na een dag voorbereiding treffen voor de installatie buiten.
De installatie komt in een kast aan de buitengevel aan de andere kant van de meterkast.
Gekozen voor een Lifetime toolshed. Die trouwens in de aanbieding is bij Joybuy (beta webstore van JD) groot genoeg EN(!) het dakafschot loopt naar voren af. Niet richting de gevel dus. (Keter)
https://m.joybuy.nl/dp/li...3XcgGwEAQYASABEgIC5_D_BwE
Gat gegraven, snelcement met zand gemixt en een bedje van ca 7,5 cm gestort, tegels van 5 dik op de nog drogende mix.De huidige doorvoeren zitten precies waar de kast komt
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] dus alles de kast in, en de warmtepomp opnieuw door de bestaande doorvoer naar binnen.
De twee PV strings blijven in de kast en de oude doorvoeren gebruiken we voor de bedrading en UTP.
Als lastverdeling leg ik 2 60x60x2 keramische tuintegels op de vloer. Zodra de accu’s erin staan bouw ik de kast er omheen verder af.
- wordt het geluid voldoende gedempt door de kast, is er buiten nog wat te horen?
- wordt de omvormer aan de wand van de kast opgehangen of door de wand heen aan de gevel?
- de kast bouw je dus af na montage, zodat ze goed de ruimte hebben?
- op het Dye-forum sluit iemand ventilatoren aan op een 12V contact in de Dye, iemand daar ervaring mee?
Idem hier.bumble_bee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:03:
Hier nul teruglevering vandaag, want de hele dag onder de 50% SoC. Inflexibiliteit van het algoritme om om te gaan met grote batterij stacks icm weinig PV gaat steeds meer bijten zo.
Ik heb nog 20 kWh in de accu, verwachte opbrengst is 20 kWh vandaag. Vanaf morgen forse opwek.
Ik hoop dat ik geen activaties krijg anders dan bij negatieve prijzen.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ochtend activatie lijkt getriggerd te worden als je <20% SoC komt. Tenminste, hier.blue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:00:
[...]
Idem hier.
Ik heb nog 20 kWh in de accu, verwachte opbrengst is 20 kWh vandaag. Vanaf morgen forse opwek.
Vindt het dan wel jammer, immers totaal niet nodig gezien de 20 kWh in de accu, de opbrengst van vandaag en de verwachting van de rest van de week.
Ik hoop alleen stiekem als wij dit blijven posten dat dit user cases geeft voor BE om mee te nemen voor hun model
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Is ook afhankelijk van de prijs.Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:04:
[...]
Ochtend activatie lijkt getriggerd te worden als je <20% SoC komt. Tenminste, hier.
Hier lijkt er op dat onder de 20% soc er direct wordt getriggerd ik ben dan wel benieuwd wat de prijsdrempel is, de activatie die ik had om 06:40 was de onbalansprijs 0.14 euro dat was zo ongeveer de piek van afgelopen nacht / ochtend.
Ik zie hier niet direct een prijsdrempel maar een trigger om het moment dat de soc dipt onder de 20%.
Ja ik weet dat het systeem niet slim is en er ook niet aan wordt gewerkt dit is een bevestiging op wat @Get!em ook vaststeld.
[ Voor 23% gewijzigd door ecn1985 op 17-03-2026 09:32 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Jup, hier ook bij <20% direct activatie ongeacht prijs.ecn1985 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:25:
[...]
Hier lijkt er op dat onder de 20% soc er direct wordt getriggerd ik ben dan wel benieuwd wat de prijsdrempel is, de activatie die ik had om 06:40 was de onbalansprijs 0.14 euro dat was zo ongeveer de piek van afgelopen nacht / ochtend.
Ik zie hier niet direct een prijsdrempel maar een trigger om het moment dat de soc dipt onder de 20%.
Ja ik weet dat het systeem niet slim is en er ook niet aan wordt gewerkt dit is een bevestiging op wat @Get!em ook vaststeld.
:strip_exif()/f/image/Z95spPDW2ahWaNec5028NQAj.jpg?f=fotoalbum_large)
Goh dit is hoe je met off grid dus achter stroom storingen komt.. Het service mailtje van de netbeheerder. Lag er urenlang uit gister vanwege gepland onderhoud kennelijk.. Echt niks doorgehad haha. WP, PV, servers, alles draaide lekker door. Magnetron nog gebruikt. Ook glasvezel werkte, kennelijk heeft de wijkkast daarvan ook noodstroom of zo.
Heeft iemand een HA integratie die wat smart lighting op rood zet als de Deye off grid gaat of zoiets?? Dan heb ik eindelijk een reden om echt HA te gaan draaien.. en om smart lights te kopen..
Jammer voor dit moment, de resterende bruikbare SOC van 15% (20-5) wordt dus niet gebruikt tenzij er misschien een enorme verkoopprijs langskomt.Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Jup, hier ook bij <20% direct activatie ongeacht prijs.
Dit zal met aFFR waarschijnlijk ook zo werken, misschien zelfs met het afdwingen van een SOC > 20%, om zo de contractuele verplichting die vanuit de aFFR bieding komt na te komen.
Dat denk ik dus ook, net als dat er waarschijnlijk een bovengrens gaat zijn. Ik moet kijken of ik er zelf wat meer rekening mee kan houden, nu kom ik net niet uit en zit de battery rond 06:00 op 20% en koop ik 'dure' stroom in. Ik denk eraan om juist de auto nu wel op te laden na 16:00 om mogelijk de export te beperken, dat is het deel waardoor ik nu niet helemaal goed uitkom in de ochtend.Wolly schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:37:
[...]
Jammer voor dit moment, de resterende bruikbare SOC van 15% (20-5) wordt dus niet gebruikt tenzij er misschien een enorme verkoopprijs langskomt.
Dit zal met aFFR waarschijnlijk ook zo werken, misschien zelfs met het afdwingen van een SOC > 20%, om zo de contractuele verplichting die vanuit de aFFR bieding komt na te komen.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
En wat je gewoon een telefoon notificatie stuurt als je offgrid gaat.bumble_bee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:36:
[Afbeelding]
Heeft iemand een HA integratie die wat smart lighting op rood zet als de Deye off grid gaat of zoiets?? Dan heb ik eindelijk een reden om echt HA te gaan draaien.. en om smart lights te kopen..
Ik heb nog een mooiere voor HA: als de Kp index (solar activity) in BE boven een bepaalde waarde komt, dan ontkoppelt de deye zichzelf enige tijd. Dan ben ik beschermd tegen Carrington events.
Dan is KP waardeloosscoobs schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:45:
[...]
En wat je gewoon een telefoon notificatie stuurt als je offgrid gaat.
Ik heb nog een mooiere voor HA: als de Kp index (solar activity) in BE boven een bepaalde waarde komt, dan ontkoppelt de deye zichzelf enige tijd. Dan ben ik beschermd tegen Carrington events.
Dat is wel spijtig inderdaad op die manier als je meer betaald hebt voor je systeem, en er uiteindelijk minder uit haalt. Maar snap het ook niet zo goed waarom je met minder PV meer dan 48 kWh accu zou gaan nemen... De standaard is al vrij groot toch? Hopelijk komt dat voor jullie goed straks met de aFFR. Ondanks mijn relatieve hoge hoeveelheid zonnepanelen heb ik bewust het even bij de "standaard 48 kWh" installatie gelaten. Bovendien zullen jullie in april waarschijnlijk niet zo snel het probleem hebben dat de accu te vol raakt. Dan zal ik al moeten gaan afschakelen, en als het BE lukt om in de avond te verkopen tegen 10-15 cent zoals gisteren, dan is dat natuurlijk wel zonde.blue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:00:
[...]
Idem hier.
Anderzijds heb ik niet de paar duizend euro extra voor de modules hoeven te betalen, en dat duurt wel even voordat dat is terugverdiend met die prijzen
[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 17-03-2026 10:15 ]
Vind eigenlijk dat de netbeheerder ons daar wel wat meer voor kan belonen, hierdoor is er meer capaciteit vrij op het net voor anderen zoals bedrijven en woningbouw
Hmm, ik was in de veronderstelling dat als je de kp op 8-9 zet voor Belgie (vziw was dat het dichtsbijzijnde observatorium), dat het wel losloopt; weinig tot geen false positives, maar wel nog altijd een disconnect als het echt een probleem wordt. Maar het is alweer enige tijd dat ik (ofja, claude code) dit heb ingeregeld. Miss tzt eens wat meer werk van maken.Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Dan is KP waardeloosMomenteel bijv ook een R1 black-out (klein event die momenteel op zon bezig is). Er is namelijk verschil tussen Radio/Licht en CME deeltjes uitstoot van de zon in snelheid en moment. KP is een globale waarde die weinig voorspelling geeft. Ongeveer zoveel als: morgen wordt het warm voor de tijd van het jaar.
Als de inverter staat te stampen dan 'hoor' je hem buiten de kast nog wel, maar verwaarloosbaar m.i.HanKr schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:56:
[...]
Ik heb een paar vragen voor degenen die de installatie in de Lifetime kast hebben:
- wordt het geluid voldoende gedempt door de kast, is er buiten nog wat te horen?
- wordt de omvormer aan de wand van de kast opgehangen of door de wand heen aan de gevel?
- de kast bouw je dus af na montage, zodat ze goed de ruimte hebben?
- op het Dye-forum sluit iemand ventilatoren aan op een 12V contact in de Dye, iemand daar ervaring mee?
De inverter zelf hangt echt aan de gevel, dus door het wandje heen. Ik denk dat steeds warm wordend kunststof als draagwand niet de beste stevigheid zal bieden eerlijk gezegd. Dat gaf trouwens ook achteraf het nodige gescheld het dakje gemonteerd te krijgen.
Even overleggen met de installateurs dus. Als zij het geen probleem vinden dat het dakje (170cm) er al op zit, dan zou ik dat wel doen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Er lijkt idd iets te zijn gewijzigd daarin.
Hier ook strak ALS 20 , DAN maak 21
/f/image/bWCX3qlqZVk2IJD0QQ6yK1BR.png?f=fotoalbum_large)
Zoals @blue eyes en @bumble_bee ook aangeven, moet er meer gekeken worden naar het vermeende aantal beschikbare kWh ipv het percentage.
IK heb extra capaciteit genomen omdat ik mijn PV systemen, alle 2, niet uit kan zetten. Niet anders dan in de meterkast wat niet wenselijk is.jeeedeee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Dat is wel spijtig inderdaad op die manier als je meer betaald hebt voor je systeem, en er uiteindelijk minder uit haalt. Maar snap het ook niet zo goed waarom je met minder PV meer dan 48 kWh accu zou gaan nemen... De standaard is al vrij groot toch? Hopelijk komt dat voor jullie goed straks met de aFFR. Ondanks mijn relatieve hoge hoeveelheid zonnepanelen heb ik bewust het even bij de "standaard 48 kWh" installatie gelaten. Bovendien zullen jullie in april waarschijnlijk niet zo snel het probleem hebben dat de accu te vol raakt. Dan zal ik al moeten gaan afschakelen, en als het BE lukt om in de avond te verkopen tegen 10-15 cent zoals gisteren, dan is dat natuurlijk wel zonde.
Anderzijds heb ik niet de paar duizend euro extra voor de modules hoeven te betalen, en dat duurt wel even voordat dat is terugverdiend met die prijzenAls aFFr echt heel positief gaat zijn, kan ik volgend voorjaar wel een paar modules erbij nemen... Maar dan moet BE wel in staat zijn om ook de zonne energie van 80 kWh op 1 dag ter verkopen... Nu blijft dat nog beperkt, zoals gisteren op 31 kWh door korte activaties en nog niet ingerichte systemen o.b.v. de specifieke productie van individuen.
De kosten om dit om te bouwen waren gelijk aan de kosten van extra accu;s.
In maart ga ik op een fors zonnige dag al boven de 70 kWh opwek. BIj een kleine accu is het dus terugleveren. En dat is veelal , mijn verwachting, negatieve prijzen.
BUsiness case financieel....... die zal er niet zijn. Is ook gevoel en omdat het kan.
Je kunt in de Deye app een notificatie instellen wanneer net wegvalt.bumble_bee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:36:
[Afbeelding]
Goh dit is hoe je met off grid dus achter stroom storingen komt.. Het service mailtje van de netbeheerder. Lag er urenlang uit gister vanwege gepland onderhoud kennelijk.. Echt niks doorgehad haha. WP, PV, servers, alles draaide lekker door. Magnetron nog gebruikt. Ook glasvezel werkte, kennelijk heeft de wijkkast daarvan ook noodstroom of zo.
Gisteren hier in het dorp lagen de nodige wijken er schijnbaar ook uit, maar precies mijn stukje straat niet
Daar is toch geen integratie voor nodig (al kan die er wel zijn)?bumble_bee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:36:
[Afbeelding]
Je hoeft denk ik enkel te constateren dat een P1 meter de spanning weg ziet vallen, daar kan je dan een actie aan verbinden zoals verlichting schakelen of van kleur veranderen en/of een notificatie sturen.
Sterker nog, een P1 meter heeft een vlag voor netuitval en HA meldt van wanneer tot wanneer.
Het is wel belangrijk dat die P1 meter niet (alleen) via de P1 kabel wordt gevoed
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-03-2026 10:53 ]
Jouw offgrid werkt voor de hele straat.....paQ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Je kunt in de Deye app een notificatie instellen wanneer net wegvalt.
Gisteren hier in het dorp lagen de nodige wijken er schijnbaar ook uit, maar precies mijn stukje straat niet
ghegehe, nee, het schijnt echt dat dit stukje op een andere kast zit.
@scoobs jij last gehad gister toevallig? Want wij zitten denk ik op dezelfde (linksdraaiend) aansluiting.
2 weken terug na onderhoud een elektrabrand in de grond. Toen heeft de halve wijk zonder stroom en gas gezeten, terwijl de eerste 10 huizen aan deze zijde nergens last van hadden
Volgens mij was een schakelbare aardlekautomaat/wissel in de meterkast goedkoperblue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:47:
[...]
IK heb extra capaciteit genomen omdat ik mijn PV systemen, alle 2, niet uit kan zetten. Niet anders dan in de meterkast wat niet wenselijk is.
De kosten om dit om te bouwen waren gelijk aan de kosten van extra accu;s.
In maart ga ik op een fors zonnige dag al boven de 70 kWh opwek. BIj een kleine accu is het dus terugleveren. En dat is veelal , mijn verwachting, negatieve prijzen.
BUsiness case financieel....... die zal er niet zijn. Is ook gevoel en omdat het kan.
En terugleveren hoeft niet perse negatief te zijn.Source90 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Volgens mij was een schakelbare aardlekautomaat/wissel in de meterkast goedkoperbatterij vol/terugleveren op het net -> aardlekautomaat uit.
Ja hier ook. Hangt al een paar dagen rond 20-30 %. Zit er haast aan te denken om even de waterkoker aan te zetten om het laden een duwtje te geven (bij rond de 20% en lage prijzen)paQ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Er lijkt idd iets te zijn gewijzigd daarin.
Hier ook strak ALS 20 , DAN maak 21
't Is gewoon irritant wanneer ie gaat laden bij < 20% en hoge tarieven.
[ Voor 10% gewijzigd door dof op 17-03-2026 12:09 ]
Ook weer met je eens.paQ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:08:
[...]
En terugleveren hoeft niet perse negatief te zijn.
Maar in deze gevallen, dat mijn accu gaat overlopen met zon heeft iedereen een goede opwek, en dan zijn de prijzen eerder negatief dan positief.
Ik wil de installatie op de nette manier, via software afsluiten.Source90 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Volgens mij was een schakelbare aardlekautomaat/wissel in de meterkast goedkoperbatterij vol/terugleveren op het net -> aardlekautomaat uit.
Voor de SMA toch een oplossing gevonden, lijkt het, maar hangt af van type.
Vraag staat uit bij tussenpersoon, achterliggende leveracier is failliet, maar vervangen door een ander bedrijf. Handig een tussen persoon die verantwoordelijk is
En dan via HA triggers, aansturing via modbus.
Fingers crossed. Dan is het issue er niet meer.
Het is pas echt nadelig wanneer de prijs lager is dan -9 cent/kWh neem ik aan? Want boven -9 cent heb je korting op je EB. Maar in jouw geval, wanneer zelfs jij een overschot hebt zal de prijs binnenkort ook wel lager zijn dan die -9 centblue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Ook weer met je eens.
Maar in deze gevallen, dat mijn accu gaat overlopen met zon heeft iedereen een goede opwek, en dan zijn de prijzen eerder negatief dan positief.
Daar heb je volgens mij geen leverancier of diens extra apparatuur voor nodig, enkel HA met modbus tcp en wat inzicht om dat in te stellen.blue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:13:
[...]
Ik wil de installatie op de nette manier, via software afsluiten.
Voor de SMA toch een oplossing gevonden, lijkt het, maar hangt af van type.
Vraag staat uit bij tussenpersoon, achterliggende leveracier is failliet, maar vervangen door een ander bedrijf. Handig een tussen persoon die verantwoordelijk is
En dan via HA triggers, aansturing via modbus.
Fingers crossed. Dan is het issue er niet meer.
Specifiek moet ik 1 setting omzetten om MOD bus acties te kunnen doen / weg te schrijven.
[ Voor 89% gewijzigd door blue eyes op 17-03-2026 13:34 ]
Hoop dat je het voor elkaar krijgt, ik merk hier dat het toch echt wel wat voordelen heeft om iets qua opwek control te kunnen doen. Zeker omdat je bij BE weinig controle hebt over wanneer de activaties komen, en er b.v. nu nog niet in de ochtend wordt teruggeleverd, ondanks een positieve prjis. Iets wat je in de zomer wel wil doen, aangezien je dan met de opwek tussen 11-15 wel vol zit... Dus zou mooi zijn als het systeem daar t.z.t. rekening mee gaat houden.blue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:09:
Jawel, schrijfrechten op de SMA..... Eenmalige code, activatie. Ik heb wel admin rechten. Maar zonder code blijven velden niet aanpasbaar.
Zie in je handtekening dat je ook nog Enphase hebt, in geval van IQ7 / IQ8 kan je eventueel met een metered variant de productie uitzetten. Zelf vind ik dat dit echt te lang duurt om actief mee te sturen, maar uitzetten bij een bijna volle accu kan in elk geval wel.
Die toegang kan je tegenwoordig bij SMA verkrijgen, daar is geen bedrijf of leverancier voor nodig.blue eyes schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:09:
Jawel, schrijfrechten op de SMA..... Eenmalige code, activatie. Ik heb wel admin rechten. Maar zonder code zijn niet alle velden aanpasbaar.
Specifiek moet ik 1 setting omzetten om MOD bus acties te kunnen doen / weg te schrijven.
Ik heb mijn 2 SMA's 'nieuw in doos' verkregen en kon alles instellen, wellicht heb ik bij SMA om codes gevraagd maar ik kan overal bij.
Het klopt dat modbus tcp niet toegankelijk of instelbaar is zonder alle rechten.
Soms zit je met passwords die veranderen omdat het portal password leidend is zodra je verbonden bent.
2e, is die drempelwaarde instelbaar?
Trigger lijkt nu opgehoogd te zijn naar <30% in de middag. Weinig zon, dus weinig PV opwerk, en dus Warmtepomp stond nog lange tijd aan, dus batterij bleef tot 14u en na 7 activaties vanaf 10u nog steeds onder de 30%. Pas bij 30% stoppen de activaties weer.Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Jup, hier ook bij <20% direct activatie ongeacht prijs.
Nee, en nee. Drempelwaardes zoals hier genoemd zijn proefondervindelijk, nergens gedocumenteerd, per dag en per moment anders en worden afgeleid uit type activaties in combinatie met prijs. Als bij meerdere mensen de triggers rondom 20% stoppen vanochtend rond 7u, zal die op dat moment dus rond 20% liggen. Proefondervindelijk zie ik dat hij nu op 30% ligt om tussen 10u en 14u, want import activaties gaan door, terwijl prijs niet eens echt laag is.GJP1964 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:11:
Even gedachtegang delen, ik lees de verbazing dat de laatste 20% niet gebruikt worden. Zelf heb ik de optie ‘of f grid’ niet. Is het niet zo, om de off grid functie te kunnen activeren er een minimum lading van de accu nodig is, zeg 20%?
Je hebt inderdaad rest-capaciteit nodig zodat het systeem terug kan vallen in off-grid modus. Dus in theorie zou je bij 20% SOC nog eventjes door kunnen gaan. (als de 20% SOC ook klopt in realiteit)GJP1964 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:11:
Even gedachtegang delen, ik lees de verbazing dat de laatste 20% niet gebruikt worden. Zelf heb ik de optie ‘of f grid’ niet. Is het niet zo, om de off grid functie te kunnen activeren er een minimum lading van de accu nodig is, zeg 20%?
Maar er valt helemaal niets in te stellen in de thuisaccu of EMS. Het is een koppige thuisaccu systeem wat dat betreft. 80% van de posts hier op het forum draait om begrijpen van deze beperking en poging to het omzeilen van deze beperking.
Ehh de grootste groep consumenten zijn geen tweakers en daar heeft Balans de meeste klanten.KoningSlakkie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Je hebt inderdaad rest-capaciteit nodig zodat het systeem terug kan vallen in off-grid modus. Dus in theorie zou je bij 20% SOC nog eventjes door kunnen gaan. (als de 20% SOC ook klopt in realiteit)
Maar er valt helemaal niets in te stellen in de thuisaccu of EMS. Het is een koppige thuisaccu systeem wat dat betreft. 80% van de posts hier op het forum draait om begrijpen van deze beperking en poging to het omzeilen van deze beperking.
Het is voor die mensen een heel groot voordeel om niets te hoeven doen.
Dat was van te voren ook voor een ieder bekend bij het aangaan van de deal.
Het zijn misschien dus tweakers die koppig het willen begrijpen van iets wat je los moet laten omdat je er niks mee kunt.
(Behalve het positieve terugkoppelen ter lering van Balans)
Wil en kan je zelf veel kan je zelf een set bouwen.
Wil je bij Balans de voordelen meepakken van prijs en opbrengst moet je niet klagen over de van te voren bekende zaken.
Als je het stuur aan iemand geeft moet je er niet zelf steeds aan willen trekken of kommentaar op hebben als bijrijder.
Ik weet het dat is niet leuk voor tweakers, maar wel waar we voor gegaan zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door ibak op 17-03-2026 14:55 ]
Dat hoef je mij niet te vertellenibak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:49:
[...]
Ehh de grootste groep consumenten zijn geen tweakers en daar heeft Balans de meeste klanten.
Het zijn misschien dus tweakers die koppig het willen begrijpen van iets wat je los moet laten omdat je er niks mee kunt.
Maar inderdaad:
We zijn weloverwogen een pilot ingestapt met too-good-to-be-true prijzen en beloftes. En dan (sommige) mensen hier die vervolgens klagen dat het symtomen heeft van een pilotAls je het stuur aan iemand geeft moet je er niet zelf steeds aan willen trekken of kommentaar op hebben als bijrijder.
[ Voor 15% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-03-2026 15:02 ]
Het begrijpen kan zeker wel voordelen hebben voor het wel niet afnemen van stroom of laden van de auto op bepaalde momenten. Als je weet door het delen van bevindingen dat er wordt ingekocht <20% soc dan kun je of:ibak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:49:
[...]
Ehh de grootste groep consumenten zijn geen tweakers en daar heeft Balans de meeste klanten.
Wil en kan je zelf veel kan je zelf een set bouwen.
Wil je bij Balans de voordelen meepakken van prijs en opbrengst moet je niet klagen over de van te voren bekende zaken.
Als je het stuur aan iemand geeft moet je er niet zelf steeds aan willen trekken of kommentaar op hebben als bijrijder.
Ik weet het dat is niet leuk voor tweakers, maar wel waar we voor gegaan zijn.
1. er niet naar kijken
2. rekening mee houden zodat er mogelijk geen 'dure' stroom hoeft worden ingekocht.
De keuze kan ieder voor zichzelf maken natuurlijk
Voor mij is het optimaliseren voornamelijk interesse en hobby (en mijn werk). In realiteit in het grote plaatje is het eigenlijk veel moeite voor een minimale winst op dit moment (nu zonder aFRR). Althans ik heb het geluk gehad dat ik niet voor 4 EUR/kWh hoefde in te kopen omdat de thuisaccu toevallig leeg was getrokken door de EV. Ik let wel op dat ik de thuisaccu niet leegtrek met EV laden, al is dat wel eens voorgekomen.ecn1985 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Het begrijpen kan zeker wel voordelen hebben voor het wel niet afnemen van stroom of laden van de auto op bepaalde momenten. Als je weet door het delen van bevindingen dat er wordt ingekocht <20% soc dan kun je of:
1. er niet naar kijken
2. rekening mee houden zodat er mogelijk geen 'dure' stroom hoeft worden ingekocht.
De keuze kan ieder voor zichzelf maken natuurlijk
Vanuit de WAF-factor gedacht hoef je er eigenlijk niet er naar om te kijken. Maar de les blijft nog steeds: leven alsof je draait op solar. Dus de was draaien als de zon schijnt. En niet tijdens piek-uren je EV-laden.
Ik probeer in elk geval waar ik kan er rekening mee te houden, komt het niet uit dan ook prima, kan ik voorkomen dat in de ochtend de battery <20soc heeft en gaat inkopen probeer ik dat te voorkomen. Zo doet iedereen het waarschijnlijk op zijn eigen manier, geen goed of fout. Uiteindelijk hopen we allemaal dat de pilot gaat slagen, heeft tijd nodig maar ben zeker positief. Ga ervanuit dat balans ons ook over 2 jaar nog graag als klant wil behouden..KoningSlakkie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:17:
[...]
Voor mij is het optimaliseren voornamelijk interesse en hobby (en mijn werk). In realiteit in het grote plaatje is het eigenlijk veel moeite voor een minimale winst op dit moment (nu zonder aFRR). Althans ik heb het geluk gehad dat ik niet voor 4 EUR/kWh hoefde in te kopen omdat de thuisaccu toevallig leeg was getrokken door de EV. Ik let wel op dat ik de thuisaccu niet leegtrek met EV laden, al is dat wel eens voorgekomen.
Vanuit de WAF-factor gedacht hoef je er eigenlijk niet er naar om te kijken. Maar de les blijft nog steeds: leven alsof je draait op solar. Dus de was draaien als de zon schijnt. En niet tijdens piek-uren je EV-laden.
Geen idee wat ze bij jou in de straat doen, maar hier - een paar honderd meter verderop - blijft gewoon alles werken, ook wat niet aan de Deye hangt.paQ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:52:
[...]
ghegehe, nee, het schijnt echt dat dit stukje op een andere kast zit.
@scoobs jij last gehad gister toevallig? Want wij zitten denk ik op dezelfde (linksdraaiend) aansluiting.
2 weken terug na onderhoud een elektrabrand in de grond. Toen heeft de halve wijk zonder stroom en gas gezeten, terwijl de eerste 10 huizen aan deze zijde nergens last van hadden
Vergeet niet, er staat nog een wijkverdeler pal tussen onze woningen in he.
Enfin, back ot
Ik ben toch malle pietje niet!
En als je de pagina refresht, dan nog steeds? Heb hier bij eerste inlog lagere kosten dan na een refresh van de pagina…..The Legend schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:42:
Er lijken wat wijzigingen te zijn gedaan in de Balans Stroom portal, mijn data lijkt nu meer te kloppen.
Voor deze settings zat ik op de default (die geschikt gemaakt is voor kleine setups). Mijn dashboard met custom views met oa de datepicker en de energy-card-plus, en energy sankey duurde soms 10-15 seconden voordat die getoond werd (datepicker haalt eerst data op uit database).
Na deze settings change is dat nog max 1 seconde.
(Homeassistant / MariaDB topic waardig, maar gezien oorzaak hier ligt in de geposte zware sample charts, hier ff gepost)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EgTWMCqIJ211yRcBkTfLQwVV.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 17-03-2026 22:58 ]
Thuisaccu SOC van 35% met nu al activaties van 8.35 cent/kWh. Even zien of er geëxporteerd gaat worden in de ochtend piekuren.
[ Voor 26% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-03-2026 05:44 ]
De prognose is 60-70 kWh, dat gaat dan op het randje zijn of er overheen. Ik denk dat het vandaag net uitkomt. Er is uiteraard verbruik en verlies.
Zonde van de activaties, tenzij vanochtend. > 8 cent verkopen....
De komende dagen is de PV prognose boven de 60 kWh. Dus een mooie test of de EMS hier dan ook goed mee omgaat.
Ik moet dan elke dag 30-40 kWh (en30 kWh verbruik) exporteren..... Tot nu toe max 25 kWh geëxporteerd waarbij de trigger de prijs was en niet de prognose of volle accu.
Nu gaat de accu elke dag overlopen vanaf morgen.
Weer een mooie test case voor ons en BE!
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 18-03-2026 07:45 ]
Opmerkelijk ja, minimum vannacht was 35% tot nu aan toe. Eerste negatieven prijzen zijn al geweest overigens, maar epex lijkt groot deel van de dag ook negatief, en als onbalans volgt, dan wordt t een ideaal dagjevoor de EV.blue eyes schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:12:
Idem hier. De accu is de hele nacht op 35% gehouden dmv van activities.
De prognose is 60-70 kWh, dat gaat dan op het randje zijn of er overheen. Ik denk dat het vandaag net uitkomt. Er is uiteraard verbruik en verlies.
Zonde van de activaties, tenzij vanochtend. > 8 cent verkopen....
De komende dagen is de PVC prognose boven de 60 kWh. Dus mooie test of de EMS hier dan ook goed mee omgaat.
Ik moet dan elke dag 30-40 kWh exporteren..... Tot nu toe max 25 kWh geëxporteerd waarbij de trigger de prijs was.
Nu gaat de accu elke dag overlopen vanaf morgen.
Weer een mooie test case voor ons en BE!
Warmtepomp deed met de nachtvorst ook nog even een duit in t zakje. (Moest vanochtend bij auto Ruiten krabben)
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 18-03-2026 07:34 ]
35% minimum vannacht, gister lag dit op 20% met minder opwek voorspelt als vandaag? Mogelijk met de gedachte te verkopen op de dure momenten als deze komen gedurende de dag?Get!em schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:32:
[...]
Opmerkelijk ja, minimum vannacht was 35% tot nu aan toe. Eerste negatieven prijzen zijn al geweest overigens, maar epex lijkt groot deel van de dag ook negatief, en als onbalans volgt, dan wordt t een ideaal dagjevoor de EV.
Warmtepomp deed met de nachtvorst ook nog even een duit in t zakje. (Moest vanochtend bij auto Ruiten krabben)
Ik heb nu activaties met een soc van 45% dat wordt in elk geval krap vandaag, een keer de 100% aantikken is niet verkeerd voor de cellen van de andere kant..
Ja hier wijzigt er dan niks.Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:49:
[...]
En als je de pagina refresht, dan nog steeds? Heb hier bij eerste inlog lagere kosten dan na een refresh van de pagina…..
Resultaten van maandag zijn binnen, 58 cent voordeel met 10kWh export. Is dat het dan waard vraag ik me af
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Hier inmiddels al tot 50% geladen. Ik begrijp hier helemaal niets van. Vandaag verwacht ik 40-50 kWh van de zon.Schuurman92 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:05:
Ik zit nu op 47%. Gisteren om 23:00 zat de accu op 25%, in de nacht t/m nu dus opgeladen tot 47%. Nu heb ik niet het "probleem" van een mega solar installatie dat hij helemaal vol komt te zitten.
Bij mij is dit precies dezelfde getallen. Interessant hoor! Mooie info voor de pilot.deejeebv schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:11:
[...]
Hier inmiddels al tot 50% geladen. Ik begrijp hier helemaal niets van. Vandaag verwacht ik 40-50 kWh van de zon.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Alles voor het grote doel, als je niet beter wist zou je denken dat de stagaire aan de knoppen heeft gezeten.Moby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:13:
[...]
Bij mij is dit precies dezelfde getallen. Interessant hoor! Mooie info voor de pilot.
Wat is de mooie info voor de pilot dan precies?Moby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:13:
[...]
Bij mij is dit precies dezelfde getallen. Interessant hoor! Mooie info voor de pilot.
Dat mensen met zonnepanelen op een zonnnige dag ook opwekken en dat de batterij dan de 100% aantikt?
Hier 75 cent met 16kWh export. Het was ook wel een vlak dagje zo te zien.The Legend schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:03:
[...]
Ja hier wijzigt er dan niks.
Resultaten van maandag zijn binnen, 58 cent voordeel met 10kWh export. Is dat het dan waard vraag ik me af
Weet ik nog niet. Misschien wel niks. Misschien dingen die wij aan onze kant niet kunnen zien, maar BE wel. Misschien een mooie verkooppiek die wij nooit hadden kunnen voorspellen. Misschien wel verkopen voor slechte prijzen. Misschien balen met zijn allen om 1900 vanwege rotactivaties. Misschien lekker blij met zijn allen. Misschien stuur ik mijn vrouw wel naar huis om te laden, want ze heeft de auto mee.Wolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:17:
[...]
Wat is de mooie info voor de pilot dan precies?
Dat mensen met zonnepanelen op een zonnnige dag ook opwekken en dat de batterij dan de 100% aantikt?
Wie zal het zeggen. Mooi man zo'n pilot.
Edit: 53% bij de start van de volgende activatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 18-03-2026 08:35 ]
Het zal tijd nodig hebben, ook pas een kleine 6 maanden onderweg. Gaan er vanuit dat het voor het grote doel is om in elk geval aFFR zsm operationeel te krijgen, het is wel duidelijk dat de opwek vandaag niet in de accu past bij een hoop gebruikers als er tussentijds niet wat mee wordt gedaan.
In elk geval een compleet ander beeld dan gisteren.
Ja compleet ander profiel. Ik heb de auto niet thuis vandaag dus weinig buffer. Dan maar de cellen balanceren, 100% soc is in elk geval al weer een hele tijd terug.. zit nu op 60%socpaQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:50:
Ik hoop zo dat er iets achter zit
Gisteren was de prijs in de ochtend >9ct, vandaag 0ct.paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:50:
Ik hoop zo dat er iets achter zit
Ik denk dat er niets gewijzigd is, dit is gewoon het ingestelde patroon. Laden bij bepaalde prijsnivo's en SOC.
Nou, ik zit inmiddels aan 63.Wolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:59:
[...]
Gisteren was de prijs in de ochtend >9ct, vandaag 0ct.
Ik denk dat er niets gewijzigd is, dit is gewoon het ingestelde patroon. Laden bij bepaalde prijsnivo's en SOC.
En ik zag ook activaties van 9 min. En van 1. En kleine stootjes.
Ook is een wijziging die aan mijn EMS was gedaan ook weer weg.
Het lijkt nu te zijn gestopt overigens.
Ok prijs schiet omhoog nu. Benieuwd.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 09:05 ]
Welke wijziging aan het EMS?paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Nou, ik zit inmiddels aan 63.
En ik zag ook activaties van 9 min. En van 1. En kleine stootjes.
Ook is een wijziging die aan mijn EMS was gedaan ook weer weg.
Het lijkt nu te zijn gestopt overigens.
Ok prijs schiet omhoog nu. Benieuwd.
Hij was bij zo ingesteld dat ie bij een laadactivatie in de eerste 15 sec in stappen opliep.
8, 10, 12 enz. Om de loadbalancer aan het SAP tijd te geven om te reageren.
Da tis er nu uit.
Hmm inderdaad.paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Hij was bij zo ingesteld dat ie bij een laadactivatie in de eerste 15 sec in stappen opliep.
8, 10, 12 enz. Om de loadbalancer aan het SAP tijd te geven om te reageren.
Da tis er nu uit.
Nu gaat hij eerst naar 9kW, na 9 seconden zit hij op vol vermogen.
precies omgekeerd bij mij dusWolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Hmm inderdaad.
Nu gaat hij eerst naar 9kW, na 9 seconden zit hij op vol vermogen.
[Afbeelding]
Is dit al opgelost (en hoe)?TheEye schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:16:
Je mag je opwek wel naar mijn batterij doorsturen, dat gekke ding van mij zit op 26% en is aan het terugleveren wanneer het niet hoort dus ik heb en houd plek zat..
[...]
Dit is toch ongelofelijk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Puur op prijs en % tresholds.
Hier acteert de accu idem als bij veel anderen, de hele ochtend activaties wegens de lage prijs.
Vanmiddag wellicht nog goedkoper en veel opwek, dus of het konijn of de basic inrichting (en dat wisten we ) en niet OK (waarom met deze voorspelling in de ochtend kopen).
Ik zit nu op 52% door de activaties (20 kWh binnen gehaald).
Positieve kritiek.
Afhankelijk van de reactie van BE die snel komt (beloofd eens per 2 / 4 weken), over de voortgang van de licentie en algemeen, is het dan al dan niet nodig om dan wel aandacht te schenken aan de basis inrichting.
De zon gaat nu echt schijnen, met de huidige inrichting, de verwachte zon is de huidige inrichting niet effectief, ergo, erg negatief.
Ik wacht op de reactie, wel zo netjes, en blijf ervaring posten, die leest BE ook en kan ze gebruiken.
Daarentegen wel zelf iets op die verwachting ingespeeld: Hier in iedergeval de auto vol gegooid met de negatief geprijsde stroom en activatie op de batterij (nu 47%) gaan nog steeds door tot nu aan toe. Dit lukt morgen dus niet nog een keer tenzij ik kilometers ga maken met de auto. Maar verwachte epex is morgen ook hoger dan vandaag en verwachte zon productie (landelijk en lokaal) lager.
Behoorlijk gedoe zo om zoveel mogelijk opwek zelf te gebruiken en ook zoveel mogelijk te kunnen exporteren tegen goede prijzen
Ik ga denk ik de auto vanavond niet ga laden aangezien komende dagen er voldoende zon is. Dus komende dagen ga ik proberen om op activaties te laden. Daarvoor moet de thuisaccu dus wel leeg genoeg zijn om dit te triggeren. Ik zal morgen na 9:00u de thuisaccu leeg moeten trekken.
Kabel ligt er al, twee keer PoE UTP, aardlekautomaat (ABB) en MID meter zijn al aanwezig. Is alleen neerzetten en aansluiten gok ik? Hoop dat ze het gelijk diagonaal willen aansluiten (Ben zelf niet aanwezig in de ochtend).
Toch werkt dat niet helemaal zo.KoningSlakkie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:05:
Het blijft vermakelijk hoe iedereen hun energie/vermogen managet alsof we met aandelen aan het handelen zijn. De thuisaccu is bij mij nu op 82% en zal nu maximaal 115% vol raken. Vandaag ga ik dus waarschijnlijk de modules balanceren en hopelijk vanavond pas flink terug leveren tegen dure prijzen.
Ik ga denk ik de auto vanavond niet ga laden aangezien komende dagen er voldoende zon is. Dus komende dagen ga ik proberen om op activaties te laden. Daarvoor moet de thuisaccu dus wel leeg genoeg zijn om dit te triggeren. Ik zal morgen na 9:00u de thuisaccu leeg moeten trekken.
Op den duur stagneert de stijging van SOC, terwijl de energie gewoon de accu in gaat.
Je ziet dat het bij @E-Transitie ook weer net anders functioneert. Daar gaat ie exporteren vanaf 90% zo te zien
Bij mij niet. Maar, dat kan ook te maken met de aansluitmethode. Als bij @E-Transitie alles nog daisy chained is, dan is er een accu vol, en die andere twee accepteren niet meer zoveel stroom als dat er aanbod is. (Of EMS beperking boven 90) en gaat het terug het net op.
/f/image/O2wQv2zrjkkqwkUDe2YAxDKj.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie ik het vanaf 90% enorm afvlakken kwa telling van de SOC, en zie je dat ie in een ander segment van de laadcurve terecht komt. Stroom, spanning en SOC tussen de accu's wijken maar heel weinig af.
Je kan toch ook instellen dat hij niet teruglevert?E-Transitie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:05:
Zonde dat er vanochtend nog van het net geladen werd, terugleveren is begonnen. Gisterochtend starte de dag op 20%, dat had ik vandaag ook graag gezien. Helaas
[Afbeelding]
Ah ja dat begrijp ik, dan zal ik ik ook terug gaan leveren voordat ik de 100% raak en dus niet balanceren. Ik dacht te herinneren dat een paar maanden geleden de teruglevering begon rond de 95% met 3 modules. Dan zal nu wellicht nog lager zijn door de extra module.paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:16:
[...]
Toch werkt dat niet helemaal zo.
Op den duur stagneert de stijging van SOC, terwijl de energie gewoon de accu in gaat.
Je ziet dat het bij @E-Transitie ook weer net anders functioneert. Daar gaat ie exporteren vanaf 90% zo te zien
Bij mij niet. Maar, dat kan ook te maken met de aansluitmethode. Als bij @E-Transitie alles nog daisy chained is, dan is er een accu vol, en die andere twee accepteren niet meer zoveel stroom als dat er aanbod is. (Of EMS beperking boven 90) en gaat het terug het net op.
[Afbeelding]
Hier zie ik het vanaf 90% enorm afvlakken kwa telling van de SOC, en zie je dat ie in een ander segment van de laadcurve terecht komt. Stroom, spanning en SOC tussen de accu's wijken maar heel weinig af.
Ik zal een keer toch diagonaal moeten aansluiten.
Ik druk maar even op de "maak warm water" knop. Dat is wat ik vanaf hier kan doen. Hopelijk is mijn dochter snel thuis om de accu van haar fiets op te laden
Wel leuk om te zien
[ Voor 42% gewijzigd door Moby op 18-03-2026 13:43 ]
Vanochtend startte ik de dag met SOC 32KoningSlakkie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Ah ja dat begrijp ik, dan zal ik ik ook terug gaan leveren voordat ik de 100% raak en dus niet balanceren. Ik dacht te herinneren dat een paar maanden geleden de teruglevering begon rond de 95% met 3 modules. Dan zal nu wellicht nog lager zijn door de extra module.
Ik zal een keer toch diagonaal moeten aansluiten.
Dat was volgens de Deye 32%x48.7kWh = 15.6kWh
:strip_exif()/f/image/t3lPRerGmijZ3VsYj601TGZw.png?f=user_large)
Vandaag geladen 49,7-7,3=42,4
42,2+15,6=57,8 uit momenteel 48,9kWh
/f/image/1imRwlIqCLzzk0YVEKdvilgP.png?f=fotoalbum_large)
Dan zou ik grofweg 48,9-57,8=-8,9 kWh verlies moeten hebben vandaag, maar dat slaat A nergens op, en B, gemeten is dat as we speak 3.2 kWh.
8,9-3,2=5,7 kWh scheeftelling dus ergens?
Dat zou betekenen dat de chemische inhoud om 00:00 een stuk kleiner was dan dat de SOC doet vermoeden, en/of de accu's zijn groter dan 314Ah.
Ik denk dat het een combinatie is van beiden.
edit:
En meteen na mijn post, exporteerde de EMS 9 min lang 128A uit de accu.
SOC drop va 94 naar 90
Dat is hooguit 1.1 kWh.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 13:49 ]
Er staan geen fouten / alarmen in de logs.
/f/image/dX1ut2F3UEFbJUmb6b9dpYHj.png?f=fotoalbum_large)
BMS geeft nu aan SOC 90.4 / 90.7 / 90.8
Ik vraag me af of dit het gevolg is van maandenlang daisy chain aansluiten wijzigen naar parallel via busbars.
Andere systemen beginnen immers te exporteren.
@E-Transitie kun je wat insights geven over jouw installatie?
Dais chained?
En wat stellen jouw BMS-en aan FCC en CC?
[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 14:16 ]
Bij mij klopt de balans nog wel van 32% middernacht naar 82% nu via jouw rekenmethode. Dat zal anders zijn als mijn accu de 100% nadert.paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Vanochtend startte ik de dag met SOC 32
Dat was volgens de Deye 32%x48.7kWh = 15.6kWh
[Afbeelding]
Vandaag geladen 49,7-7,3=42,4
42,2+15,6=57,8 uit momenteel 48,9kWh
[Afbeelding]
Dan zou ik grofweg 48,9-57,8=-8,9 kWh verlies moeten hebben vandaag, maar dat slaat A nergens op, en B, gemeten is dat as we speak 3.2 kWh.
8,9-3,2=5,7 kWh scheeftelling dus ergens?
Dat zou betekenen dat de chemische inhoud om 00:00 een stuk kleiner was dan dat de SOC doet vermoeden, en/of de accu's zijn groter dan 314Ah.
Ik denk dat het een combinatie is van beiden.
edit:
En meteen na mijn post, exporteerde de EMS 9 min lang 128A uit de accu.
SOC drop va 94 naar 90
Dat is hooguit 1.1 kWh.
[Afbeelding]
Ik vraag me overigens af hoeveel invloed temperatuur heeft bij jou? Bij mij is de temperatuur range 12.3C (middernacht) en nu op 17.4C. In mijn geval een normale range en dus verwaarloosbaar. Maar ik kan mij voorstellen als het koud was bij jou (onder 10 graden celcius) dat het ook extra invloed heeft op de SOC meting.
Edit: ik heb het over Battery Temperature uit solarman
blauw = ambient in de kastKoningSlakkie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:00:
[...]
Bij mij klopt de balans nog wel van 32% middernacht naar 82% nu via jouw rekenmethode. Dat zal anders zijn als mijn accu de 100% nadert.
Ik vraag me overigens af hoeveel invloed temperatuur heeft bij jou? Bij mij is de temperatuur range 12.3C (middernacht) en nu op 17.4C. In mijn geval een normale range en dus verwaarloosbaar. Maar ik kan mij voorstellen als het koud was bij jou (onder 10 graden celcius) dat het ook extra invloed heeft op de SOC meting.
Edit: ik heb het over Battery Temperature uit solarman
geel = accustack (mean)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4rFUI73dRWZv6xWHydt6rsYM.jpg?f=user_large)
Edit: lijkt het wel op. 2e accu wordt gebalanceerd hier?
[ Voor 36% gewijzigd door Moby op 18-03-2026 14:29 ]
Waarom gebruik je deze niet? https://github.com/aritmeester/tennet_balancejeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:30:
Ik ben benieuwd.. wordt wellicht weer klussen aan het script van de onbalansprijzen die ik ophaal...
[Afbeelding]
SoC nu op 86%, Zappi naar Fast, langzaam richting de 90%....
Dan haal je de informatie op van de bron: TenneT.
Ik was aan het wachten op de API key, maar die heb ik inmiddels, dus die ga ik inderdaad eens gebruiken! Site inmiddels weer online btw, en geen verandering in de tabellen dus de scraper werkt nog goed ...MertijnW schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Waarom gebruik je deze niet? https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Dan haal je de informatie op van de bron: TenneT.
De scheve telling ligt dus sowieso niet aan de temperatuurpaQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:03:
[...]
blauw = ambient in de kast
geel = accustack (mean)
[Afbeelding]
Maakt in dit geval niet uit of je wel of niet solar hebt liggen. Overdag laadt je of goedkoop op, of je laadt gratis vanuit solar
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
:strip_exif()/f/image/gCK0aw4Gf4uEN0NxbsmwT1wA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FaKjlQ8jg8YTBXnI1KKLjcZD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FE3jEBIauzSMF3xxDh9OHiZ2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/K9Q1XfB0so6AQeVoYvZJdYi6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ufIZi3e2bjDfzXO1Z5OizsvF.png?f=fotoalbum_large)