Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:05
MertijnW schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Waarom gebruik je deze niet? https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Dan haal je de informatie op van de bron: TenneT.
Ik heb deze er nu in gezet, maar ik zie alleen een mid price, die maar elk kwartier wijzigt. Denk toch dat ik liever de oude blijf houden, waarbij ik en elk geval elke minuut een nieuwe prijs heb... kan ik bij het omslaan van de markt toch sneller b.v. de productie stop zetten. Bovendien kan ik daar kijken naar de buy en sell prijs apart...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zs1puwlRJwYC3ZYx0lR-Ne0sY0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bZQQ40w15mTWsMcpxfeLxJz3.png?f=user_large

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:51

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
heeft er verder nog niemand export dan? (gericht door EMS)
Hier gebeurt nu toch vanalles

[Afbeelding]
Bij mij ook, vanmorgen tussen 07:00 en 09:00 ging die bijladen, nu terugleveren voor een (volgens mij) lagere prijs dan de inkoop vanmorgen :?

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Schuurman92 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Bij mij ook, vanmorgen tussen 07:00 en 09:00 ging die bijladen, nu terugleveren voor een (volgens mij) lagere prijs dan de inkoop vanmorgen :?
ja, bijzonder is het zeker :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hww2mDD0M_mx12WEXODz92JQ3z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZWZTZAZXLJVv8GhlamwR8op.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:12
Schuurman92 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
Misschien een domme gedachte, maar is het niet zo dat wanneer er een zonnige dag is de energieprijs (bijna) altijd lager is dan in de nacht? Dus waarom niet voor iedereen (in deze fase tenminste nog) 's nachts niet op een minimum houden ipv bijladen tot 30-40%?

Maakt in dit geval niet uit of je wel of niet solar hebt liggen. Overdag laadt je of goedkoop op, of je laadt gratis vanuit solar
Op een dag zoals vandaag klopt dat inderdaad. Maar de drempelwaarde voor het laden die ze hebben ingesteld werkt goed op dagen waarbij er minder zon is en veel verbruik. De drempelwaardes lijken statisch te zijn. Dus nu met zon zouden ze iets anders moeten hanteren, wat ze op dit moment nog niet doen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:37
KoningSlakkie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Op een dag zoals vandaag klopt dat inderdaad. Maar de drempelwaarde voor het laden die ze hebben ingesteld werkt goed op dagen waarbij er minder zon is en veel verbruik. De drempelwaardes lijken statisch te zijn. Dus nu met zon zouden ze iets anders moeten hanteren, wat ze op dit moment nog niet doen.
De drempelwaarde van gister (20%) paste beter bij vandaag, de drempelwaarde van vandaag (35%) paste beter bij gister. Je vraagt je af vanwaar de aanpassing?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:09
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
heeft er verder nog niemand export dan? (gericht door EMS)
Hier gebeurt nu toch vanalles
Hier nu ook.
Ik ben ook eerder naar huis gegaan, ik heb de auto aan de lader gehangen, kom nu niet meer bij de 100% .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIyuqBhFs5VFZOAwQwSmZIw8bOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNFpLgjTwk0VAEydTjspRMlU.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:58
Mm,

Ik zie prachtige SOC’s van jullie richting de 90% Maar die van mij blijft hangen op 80% waarna hij gaat exporteren? En dat terwijl de prijs voor invoeden negatief was (13:38)? Heel vreemd. er is nog ruimte genoeg zou je zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOXo9WUxANPixDqM-zWscWaBa6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhDUlkJcDDMX2DiK2wBbKaxH.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• paQ
  • Nu online
Dbm12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:25:
Mm,

Ik zie prachtige SOC’s van jullie richting de 90% Maar die van mij blijft hangen op 80% waarna hij gaat exporteren? En dat terwijl de prijs voor invoeden negatief was (13:38)? Heel vreemd. er is nog ruimte genoeg zou je zeggen.
19.8 incl alles

• KoningSlakkie
Mm,

[Afbeelding]
Bij mij werd er kort 82% aangeraakt, maar het laden stagneerde ook omdat de SWW + Legionella aan ging. Ik heb nu net een paar export activaties gehad net als jij @paQ met in totaal 4.1 kWh vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49orBjRHiTYqTFB1Yh2hz0gIcUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLaSpN3G09o805erVfRaMx2Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-03-2026 15:45 ]

• jeeedeee
En dat is ook een prima prijs om te gaan exporteren als je veel opwek hebt, immers met de 7 minuten activaties raak je overdag niet zo snel je energie kwijt. Als je minder PV hebt, zou je wellicht liever wachten tot 90% en pas vanaf 10 cent kaal terug gaan leveren... En daarom zou BE ook echt eens werk moeten maken van individualisatie obv eigen PV en ook beschikbare accu capaciteit.

Hier vandaag 40 kWh in de auto gestopt, nu even energie sparen en hopelijk bij wat hoge prijzen nog gaan terugleveren eind van deze middag/avond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4D3RCaOSRhxNxSPvETCcL9bASg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZzdE9JA69ZXUyQ2oXYDipXY.png?f=fotoalbum_large

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:24
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Ik heb deze er nu in gezet, maar ik zie alleen een mid price, die maar elk kwartier wijzigt. Denk toch dat ik liever de oude blijf houden, waarbij ik en elk geval elke minuut een nieuwe prijs heb... kan ik bij het omslaan van de markt toch sneller b.v. de productie stop zetten. Bovendien kan ik daar kijken naar de buy en sell prijs apart...

[Afbeelding]
Die zit ook in deze integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxZOv9lxjixGGAPV1FDZoff8Gdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WVr1ieSenADFDEY4BsYNBl5A.png?f=user_large

Alleen opregeling en afregeling is niet altijd beschikbaar. Het is dus normaal dat je bij op- en afregeling 'gaten' hebt in je data.

De API van mijnbatterij.nl / onbalansmarkt.com gebruikt de waarden om tot één 'onbalansprijs' te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKAODDWzpB4_cOffXgYhvhwFMI4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f7oIBVpQLk0gASBUYFhayI8y.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door MertijnW op 18-03-2026 16:04 ]

• jeeedeee
@MertijnW bedankt voor je uitleg, ik snap dat er niet altijd een zogenaamde bid op de markt is. Maar uiteindelijk zullen we wel worden afgerekend op basis van een onbalansprijs welke er elk moment is. Dus ik schakel graag eventuele export die de Deye niet kan opnemen uit. Of productie indien SoC > 95% is, aangezien BE hier nog niks voor heeft geregeld... Als ik naar deze prijsdata kijk, vanaf ongeveer half 3, zou je dan zeggen dat omdat de Min Downward Regulation prijs rond 15:21 onder de nul schiet, dat je dan stopt met b.v. extra terugleveren (export surplus) en zodra die weer boven de nul komt dat je dan weer gaat leveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AUsmMmtj_mja2hnYAu9c7FP784=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHXqzl5HBNNffNKa7jAZtEVj.png?f=fotoalbum_large

Vind het wel lastig om alleen uit te gaan van de bids, ipv een prijs die continue doorloopt...

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:19
Hier tot 90% en precies toen de prijzen weer positief werden naar 80% gebracht.
Werkt mooi bij mij.
Even zien of er meer ruimte moet blijven straks met aFFR want dan kan het toch nog zijn dat een 4e module wat brengt.
Maar ik denk dat ik best lang het verkopen van wat stroom tegen een negatief bedragje zou kunnen accepteren voor zich een 4e module loont.
Prachtig systeem, ik zal het vanzelf wel gaan zien wat raadzaam zal zijn voor mijn situatie.
De zomer wordt daarin maatgevend.
Deze winter eigelijk al goed doorgekomen met 48kw slechts 1 dag te weinig erin gehad maar het was dan ook geen koude winter.

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:24
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:11:
@MertijnW bedankt voor je uitleg, ik snap dat er niet altijd een zogenaamde bid op de markt is. Maar uiteindelijk zullen we wel worden afgerekend op basis van een onbalansprijs welke er elk moment is. Dus ik schakel graag eventuele export die de Deye niet kan opnemen uit. Of productie indien SoC > 95% is, aangezien BE hier nog niks voor heeft geregeld... Als ik naar deze prijsdata kijk, vanaf ongeveer half 3, zou je dan zeggen dat omdat de Min Downward Regulation prijs rond 15:21 onder de nul schiet, dat je dan stopt met b.v. extra terugleveren (export surplus) en zodra die weer boven de nul komt dat je dan weer gaat leveren?

[Afbeelding]

Vind het wel lastig om alleen uit te gaan van de bids, ipv een prijs die continue doorloopt...
Ik denk dat het als individuele klant vrijwel onmogelijk is om te sturen op de onbalansprijzen. Je weet gewoon niet welke biedingen er zijn gedaan en wat wij ervoor krijgen. Je moet het meer gewoon zien als een grove schatting hoe de prijzen ongeveer kunnen zijn. Als er een hele hoge piek of dal is, dan weet je dat je er iets mee moet - maar al die kleine wisselingen is gewoon puur gokken.

Het beste kun je er gewoon op vertrouwen dat Balans Energie alles goed voor elkaar heeft. Mocht je dan je zonnepanelen willen afschakelen, gebruik dan bijv. de API van mijnbatterij.nl om te gokken wanneer het niet handig is om terug te leveren. (En over dat 'gokken': voor hetzelfde geld zit je op onbalansmarkt te sturen en blijkt Balans Stroom/Energie de energie in te kopen op een andere markt.)

Conclusie: je weet het niet.

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Ik denk dat het als individuele klant vrijwel onmogelijk is om te sturen op de onbalansprijzen. Je weet gewoon niet welke biedingen er zijn gedaan en wat wij ervoor krijgen. Je moet het meer gewoon zien als een grove schatting hoe de prijzen ongeveer kunnen zijn. Als er een hele hoge piek of dal is, dan weet je dat je er iets mee moet - maar al die kleine wisselingen is gewoon puur gokken.

Het beste kun je er gewoon op vertrouwen dat Balans Energie alles goed voor elkaar heeft. Mocht je dan je zonnepanelen willen afschakelen, gebruik dan bijv. de API van mijnbatterij.nl om te gokken wanneer het niet handig is om terug te leveren. (En over dat 'gokken': voor hetzelfde geld zit je op onbalansmarkt te sturen en blijkt Balans Stroom/Energie de energie in te kopen op een andere markt.)

Conclusie: je weet het niet.
Ik denk dat de praktijk dat moet uitwijzen.
En anders voor jezelf met een natte vinger in de wind voelen bij welke SOC je het vermogen van je PV moet terugschroeven. Tot laten we zeggen iets boven je verbruik zo rond dat tijdstip.

• blue eyes
Het lijkt ook hier hard tussen 35 en 80% te hangen. Echt boven de 80 ben ik ook niet gekomen, de auto toevallig toen aan de lader gehangen.
En nu uitgezet, vanavond maar weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMydhBokh67g0pnuDzhpAnnZBno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6T43aoz5KfRnmNAwShJ80kNw.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:41:
[...]

En dat is ook een prima prijs om te gaan exporteren als je veel opwek hebt, immers met de 7 minuten activaties raak je overdag niet zo snel je energie kwijt. Als je minder PV hebt, zou je wellicht liever wachten tot 90% en pas vanaf 10 cent kaal terug gaan leveren... En daarom zou BE ook echt eens werk moeten maken van individualisatie obv eigen PV en ook beschikbare accu capaciteit.
Laat ze aub eerst maar eens aFFR regelen. Mocht dat even niet kunnen door afhankelijkheden dan graag de stagiair onderwijzen dat het niet slim is om op een super zonnige dag de accu in de morgen bij te laden tot 50%.

Het is echt geen hogere wiskunde om te bedenken dat in de meeste gevallen bij een blauwe hemel de prijzen gedurende de dag naar beneden duiken.

Maar goed, ze hebben wel waardevolle info voor hun pilot. Samen met de 4ct per onnodig geladen kWh toch een mooie dag voor Balans.

• blue eyes
Wolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Laat ze aub eerst maar eens aFFR regelen. Mocht dat even niet kunnen door afhankelijkheden dan graag de stagiair onderwijzen dat het niet slim is om op een super zonnige dag de accu in de morgen bij te laden tot 50%.

Het is echt geen hogere wiskunde om te bedenken dat in de meeste gevallen bij een blauwe hemel de prijzen gedurende de dag naar beneden duiken.

Maar goed, ze hebben wel waardevolle info voor hun pilot. Samen met de 4ct per onnodig geladen kWh toch een mooie dag voor Balans.
Functioneel is het altijd gemakkelijk, omzetten in goede regels in de software is wel wat complexer, maar is goed te doen.
Het hoeft niet uitputtend idd.
Maar zoals gezegd, prio ligt op het andere.
Imo tijd. Als het andere te lang duurt, dan het huidige verder optimaliseren.

• paQ
  • Nu online
De actie van vanochtend heeft alleen geen klomp met (wel of geen) aFFR te maken lijkt me.
Dat je hem op 20 'houdt', soit, maar 35 was volstrekt onnodig.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 17:54 ]

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:54:
De actie van vanochtend heeft alleen geen klomp met (wel of geen) aFFR te maken lijkt me.
Morgenochtend weer een nieuwe kans, kijken wat de stagair nu heeft geselecteerd. Zonder gekheid onverklaarbaar het op deze manier te doen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tjonge waar gaat dit over met enkel veel te grote plaatjes die het topic onleesbaar maken...
Hier geen EV en (nog) geen batterij, dat geeft rust >:)
Wanneer komt er een dark-mode in het portal?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:19
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:54:
Ik vond de 20% van gisterern erg laag..
Als je dan wat stroom behoefte hebt zou hij gelijk met wat duurdere stroom gaan bijladen toch?
Nu met iets hogere drempel het risico iets eerder dat je moet verkopen aan het eind van de dag maar dat is financieel gunstiger als het eerste.
Of maak ik een denkfout?

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:14:
[...]

Als je dan wat stroom behoefte hebt zou hij gelijk met wat duurdere stroom gaan bijladen toch?
Nu met iets hogere drempel het risico iets eerder dat je moet verkopen aan het eind van de dag maar dat is financieel gunstiger als het eerste.
Of maak ik een denkfout?
Inkopen met 35% en bakken PV op komst tegen 22 cent, en dan verkopen tegen 20, makes no sense.
Sowieso is 35% bij stacks van 4 of 5 accu's wellicht nog veel onwenselijker.
En al zou je moeten heel kort moeten importeren, dan is dat alleen het stroomverbruik van dat moment.

Er is niet precies een goed of fout natuurlijk, maar deze vond ik lastig te verklaren.

Helemaal niets doen dagen lang levert misschien nog meer op dan deze 'strategie'.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 18:28 ]

• blue eyes
ibak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:14:
[...]

Of maak ik een denkfout?
Ligt eraan wie je vraagt :D

Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe lager het percentage mag zijn (even los van het verbruik, hoog of laag).
Ik heb persoonlijk liever een xx kWh ipv percentage. Minimaal wegens techniek plus het verbruik van de avond en nacht.
Mits de zon weer schijnt de volgende dag.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die aFFR gaat straks helemaal tegen de tarieven in, en zal voor ons nog ondoorgrondelijker zijn. Dus accepteren en aankijken.

Kan overigens best zijn dat huidige regels niet gewijzigd zijn, alleen tarieven.

Bijvoorbeeld:

Dus <20% is importeren wanneer tarief <10cent

En <35% is importeren wanneer tarief <2 cent.

En <55% is importeren wanneer tarief -2c

Tarief was gewoon laag vanochtend. En gisteren hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 18-03-2026 18:34 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:07
Met al die laad/ontlaad acties werd de accu (4 modules) net iets meer dan 29 graden warm. Vind dat best behoorlijk. Hoe was het bij jullie?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:58:
Met al die laad/ontlaad acties werd de accu (4 modules) net iets meer dan 29 graden warm. Vind dat best behoorlijk. Hoe was het bij jullie?
Al vaker langsgekomen, zit ruim binnen de optimale bedrijfstemperatuur (25-35•c)

Source90 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Zie dat het vorige bericht ook van jou was, 26c toen.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 18-03-2026 21:20 ]

• zunrob
Source90 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Al vaker langsgekomen, zit ruim binnen de optimale bedrijfstemperatuur (25-35•c)

Source90 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Zie dat het vorige bericht ook van jou was, 26c toen.
Klopt, ik word elke keer zenuwachtig als ik bij deze relatief lage buitentemperaturen al zo een hoge accu temperatuur zie. :X

Maar is jouw tabel niet de omgevingstemperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 18-03-2026 21:38 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45
Staan die van jou buiten?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• zunrob
Bedoel je mij? Ja.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
We worden gehoord denk ik :+ gisteravond/nacht auto aan de lader gelegd soc 14% na douchen ect 10% maar nog geen activities. Wellicht stroom prijs hoog. Maar afgelopen dagen ging hij dan toch richting de 20% minimaal

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:42:
We worden gehoord denk ik :+ gisteravond/nacht auto aan de lader gelegd soc 14% na douchen ect 10% maar nog geen activities. Wellicht stroom prijs hoog. Maar afgelopen dagen ging hij dan toch richting de 20% minimaal
Tarief best pittig momenteel
Ja. 36 cent ish.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Mm,

[Afbeelding]
Balans gaf bij mij aan dat dat al is ingesteld voor Tennet straks. Ik kom de laatste tijd ook niet meer goed boven een SoC van 80% richting eind van de dag middag/zonnedag. Dan gaat ie hier ook ontladen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• ecn1985
Sportmind schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:34:
[...]

Balans gaf bij mij aan dat dat al is ingesteld voor Tennet straks. Ik kom de laatste tijd ook niet meer goed boven een SoC van 80% richting eind van de dag middag/zonnedag. Dan gaat ie hier ook ontladen.
Toeval misschien, gister nog tot 93% gekomen.

Mogelijk door de hoge prijzen afgelopen nacht geen activaties en met een soc van 23% de dag in.
Voldoende ruimte om de opwek kwijt te kunnen, en na de middag de EV thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DCykOB82Kfel6FLZw8WHvVEtmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8lfRum15Mp4CNO48gtBrvsTy.png?f=fotoalbum_large

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:55:
[...]

Toeval misschien, gister nog tot 93% gekomen.

Mogelijk door de hoge prijzen afgelopen nacht geen activaties en met een soc van 23% de dag in.
Voldoende ruimte om de opwek kwijt te kunnen, en na de middag de EV thuis.

[Afbeelding]
Het zal misschien ook aan het tijdstip liggen waarop de accu voorbij de 80% gaat. Gister werden mijn zonnepanelen rails (alsnog) geaard en heb ik daardoor best wat opwek gemist. Misschien was ik anders ook hoger geeindigd voor het ontlaadfeest begon. Balans zei dat niemand er wat aan heeft om met een volle accu te zitten voor Tennet en dat daarom werd ontladen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• ecn1985
Sportmind schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:00:
[...]

Het zal misschien ook aan het tijdstip liggen. Gister werden mijn zonnepanelen rails (alsnog) geaard en heb ik daardoor best wat opwek gemist. Misschien was ik anders ook hoger geeindigd voor het ontlaadfeest begon. Balans zei dat niemand er wat aan heeft om met een volle accu te zitten voor Tennet en dat daarom werd ontladen.
klopt er zal bewegingsruimte moeten zijn voor aFFR.

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:00:
[...]

Het zal misschien ook aan het tijdstip liggen waarop de accu voorbij de 80% gaat. Gister werden mijn zonnepanelen rails (alsnog) geaard en heb ik daardoor best wat opwek gemist. Misschien was ik anders ook hoger geeindigd voor het ontlaadfeest begon. Balans zei dat niemand er wat aan heeft om met een volle accu te zitten voor Tennet en dat daarom werd ontladen.
Ik hoop wel dat Balans deze buffers en condities gaat vermelden. Heb geen zin om tegen betaling te ontladen als ik net zo goed de PV opwek had kunnen limiteren.

• paQ
  • Nu online
Hier zie je mooi hoe het aandeel verlies zich verhoudt tov het verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGWUOjiNaDaZGD-ITGAcfjK0NOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K75E0cKVt2uatVwMFqS6x9SH.png?f=fotoalbum_large

Doorgaans ~14% verlies bij een verbruik van rond de ~1200W.
Zodra de PV aan gaat, kantelt het en naarmate het laden toeneemt zakt het verlies tot ca 4%.
Bij verbruik van ~700W eerder in de nacht, was het verliespercentage ~22%.

stel je rekent met 6-7% conversie, dan ligt het eigenverbruik op ca 100W.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:33:
Die aFFR gaat straks helemaal tegen de tarieven in, en zal voor ons nog ondoorgrondelijker zijn. Dus accepteren en aankijken.

Kan overigens best zijn dat huidige regels niet gewijzigd zijn, alleen tarieven.

Bijvoorbeeld:

Dus <20% is importeren wanneer tarief <10cent

En <35% is importeren wanneer tarief <2 cent.

En <55% is importeren wanneer tarief -2c

Tarief was gewoon laag vanochtend. En gisteren hoger.
Vannacht (en vanochtend) bewijst toch wel het gelijk van bovenstaande post. De situatie is ongeveer gelijk aan eergisteren qua SOC en tarief en door de hoge tarieven wordt er nu niet geladen. Gisteren waren de tarieven in de ochtend laag dus dan is het wel laden.

Niets gewijzigd dus aan de 'regels' omdat het mooi weer wordt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Vannacht (en vanochtend) bewijst toch wel het gelijk van bovenstaande post. De situatie is ongeveer gelijk aan eergisteren qua SOC en tarief en door de hoge tarieven wordt er nu niet geladen. Gisteren waren de tarieven in de ochtend laag dus dan is het wel laden.

Niets gewijzigd dus aan de 'regels' omdat het mooi weer wordt.
De tarieven (onbalans buy / tennet) zijn echt serieus hoger dan gisteren inderdaad. Scheelt 20 cent / kWh. Simpel gesteld is ten eerste de Epex van dit moment al hoger (dus de verwachte vraag vs verwachte aanbod bij vaststellen gistermiddag bepaalde die prijs) en nu zie je ook nog dat de onbalans tarief hoger is dan de Epex (die de actuele vraag en aanbod beter op elkaar probeert af te stemmen) maw een hogere vraag tov lagere aanbod verhouding tov de verwachting die in de epex zit ingeprijsd.
Gisterochtend lag die verhouding precies andersom, Epex was al laag (en ook lager dan vandaag), maar momentane onbalans ging daar nog onder zitten.

• paQ
  • Nu online
Nou, het scheelt hooguit 1-1,5 cent tov gisternacht. Die 'burst' van na 07:00 snap ik dan nog enigszins.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZPeNgRL0tMXtrA4WVdEkKdRNlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jLYmKo9WSbIR0p948XyLkt2.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Nu online
Betreft aansluiten van de accu (plaatsing vandaag); ik ben al wel over op BE als leverancier. Lijkt mij dan beter om nu de PV uit te zetten? Geen idee tegen welke tarieven ik anders vol aan het terugleveren ben?

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 10:09 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:09:
Betreft aansluiten van de accu (plaatsing vandaag); ik ben al wel over op BE als leverancier. Lijkt mij dan beter om nu de PV uit te zetten? Geen idee tegen welke tarieven ik anders vol aan het terugleveren ben?
Zie https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices voor de verwachte onbalans tarieven. Op dit moment positief.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat begint dan al goed, ga je de rest van de tijd naar de prijzen zitten kijken?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• paQ
  • Nu online
lekker toch? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8AOYdCC95RLvoNv5uhbjDcSEGs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ztwa8D1VLHxr6w6DQhtNCK3a.png?f=user_large

• Wolly
  • Niet online
Hier nu een laadactivatie sinds 11:36, geen idee waarom :omdat het tarief nipt onder 0ct duikt.

Zit op SOC 39%.

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 19-03-2026 11:42 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:41:
Hier nu een laadactivatie, geen idee waarom :?

Zit op SOC 39%.
Het is een bijzonder dagje. Rond 11.05 hoge onbalans tarieven, dus werd er hier geexporteerd uit de batterij. Nog geen half uur later: lage tarieven, import vanaf het net de batterij in om 11.35.

Blij dat het EMS het volgt :)

• Source90
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Dat begint dan al goed, ga je de rest van de tijd naar de prijzen zitten kijken?
Ik kijk juist niet naar de prijzen :Z
Vraag kwam mede door de berichten over automatisch afschakelen omvormer als de accu vol is.
Daarmee is geen accu hebben maar wel circa 50kWh terugleveren tegen onbekend tarief redelijk vergelijkbaar imho.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als vandaag je aansluiting van de accu is, zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Als je geen offgrid hebt, zijn ze vrij vlot klaar en is de periode dat potentiele echt negatieve tarieven zijn niet echt groot. Zie mijn post hierboven, schiet meerdere kanten op.

Vanochtend rond 9 uur, liep het aardig uiteen in voor ons ongunstige verschillen (inkoop 25 cent hoger dan verkoop) (zie grafiek hier Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services)

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 19-03-2026 11:50 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Het is een bijzonder dagje. Rond 11.05 hoge onbalans tarieven, dus werd er hier geexporteerd uit de batterij. Nog geen half uur later: lage tarieven, import vanaf het net de batterij in om 11.35.

Blij dat het EMS het volgt :)
Besef mij net dat als je veel zonnepanelen hebt je overdag eigenlijk niet mee kunt doen met aFFR afregelen. Al je ZP energie gaat immers je accu in en dan kan je niet nog eens van het grid het overschot afnemen.

De omvormer is dan de beperkende factor. @E-Transitie daar ga jij met 10kW opwek snel tegenaan lopen denk ik.

• paQ
  • Nu online
ja in de lente piek ik ook wel eens 11-12kW :/
Vandaag ~9kW.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-03-2026 12:03 ]

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Besef mij net dat als je veel zonnepanelen hebt je overdag eigenlijk niet mee kunt doen met aFFR afregelen. Al je ZP energie gaat immers je accu in en dan kan je niet nog eens van het grid het overschot afnemen.

De omvormer is dan de beperkende factor. @E-Transitie daar ga jij met 10kW opwek snel tegenaan lopen denk ik.
Je PV installatie moet wel passen inderdaad. Je zou zeggen bij 10kW opwek heb je 2x basis systeem nodig. Maar het is wel zo als een EV staat te laden op dat moment, dan is er een kans dat je wel mee doet met aFRR afregelen.

Hard op denkend, geloof ik dat er wel veel meer te verdienen valt met opregelen/exporteren naar het net omdat dat juist het moeilijke is. Opregelen is iets waar accusystemen het beste in zijn (qua reactie snelheid). Afregelen kan ook uitgevoerd worden met grote resistieve verwarmingselementen om waarmee je heel snel energie affakkelt met grote vermogens. Je kunt later alleen niet de energie gebruiken om weer op te regelen.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Je PV installatie moet wel passen inderdaad. Je zou zeggen bij 10kW opwek heb je 2x basis systeem nodig. Maar het is wel zo als een EV staat te laden op dat moment, dan is er een kans dat je wel mee doet met aFRR afregelen.

Hard op denkend, geloof ik dat er wel veel meer te verdienen valt met opregelen/exporteren naar het net omdat dat juist het moeilijke is. Opregelen is iets waar accusystemen het beste in zijn (qua reactie snelheid). Afregelen kan ook uitgevoerd worden met grote resistieve verwarmingselementen om waarmee je heel snel energie affakkelt met grote vermogens. Je kunt later alleen niet de energie gebruiken om weer op te regelen.
Je kan inderdaad een paar elektra kacheltjes inzetten, maar die kan Balans niet aansturen en dan werkt het neem ik aan ook niet om geld te verdienen aan aFFR afregelen.

Meer accupacks gaat ook niet helpen, ik dacht altijd 'veel zonnepanelen dus veel accupacks 'maar dat lijkt niet (altijd) op te gaan.

Termijnfacturen hebben ook een snelheidsupgrade gekregen, heb er nu twee binnen 5 dagen :o

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 19-03-2026 12:23 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-04 22:18

E-Transitie

Pijnacker

[...]

Mijn ZP zitten rechtstreeks op de Deye. Die kan de ZP toch afschakelen als de aFRR moet laden of ontladen? De EMS gaat dat toch regelen?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• blue eyes
Hier niet, 2 losse installaties die in de zomer pieken naar 15000 watt en nog hoger.

BE gaf aan dat dit allemaal prima paste in het AFRR. Ook te weinig kennis hier om te challengen.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

E-Transitie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Mijn ZP zitten rechtstreeks op de Deye. Die kan de ZP toch afschakelen als de aFRR moet laden of ontladen? De EMS gaat dat toch regelen?
Daar zit als ik het goed begrijp wel een groot voordeel inderdaad. De omvormer hoeft zich niet meer bezig te houden met de zonnepanelen en kan zich dus bezig houden met laden of ontladen. Of werkt het niet zo?

Jammer genoeg kunnen die van mij niet rechtstreeks op de Deye, ik heb 2 verschillende Enphase systemen.

Net trouwens voor het eerst een vrijwel naadloze overgang van importeren naar exporten.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Je kan inderdaad een paar elektra kacheltjes inzetten, maar die kan Balans niet aansturen en dan werkt het neem ik aan ook niet om geld te verdienen aan aFFR afregelen.

Meer accupacks gaat ook niet helpen, ik dacht altijd 'veel zonnepanelen dus veel accupacks 'maar dat lijkt niet (altijd) op te gaan.
Ik bedoelde niet perse dat wij dat gaan doen, maar dat er genoeg fabrieken zijn die wel opzoek zijn om via een BSP bedrijf als EnergyPool op aFRR warmte te genereren voor hun productieprocessen met overcapaciteit op hun netaansluiting. En dan zijn ze niet vies van het inzetten van COP1 verwarmers. En hier moeten wij mee concureren. Zie het begin: YouTube: Waarom zit ons elektriciteitsnet zo vol?

Mijn punt met de 2x basisysteem bedoel ik meer dat het interesanter is om 2x een omvormer te nemen met 24kW aan vermogen totaal. Dus stel je hebt erg veel opwek en je denkt aan een stack van 6 accumodules dan is het wellicht beter om te splitsen en twee omvormers te nemen. Dus een 2:3, Omvormer:Module te nemen.

Edit: Eerst kijken hoe aFRR nou echt gaat werken bij Balans Energie natuurlijk O-)

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-03-2026 12:32 ]

• Source90
  • Nu online
About the new battery
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dcefr0IvuQyIu5W9S9qSjk5V-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH5ThIPDfIjVZhqN3hrST3q1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLa2GSTV4-R3IpqPfa4pQhA8UOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRQOs9nhFWmzZmIIyT7puNWu.jpg?f=fotoalbum_tile
En ze sluiten deze zo aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cG1n2WXcNsF7ZgWpwtkyOzh_mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5buBWre2rK7uszJV1etILomW.jpg?f=fotoalbum_large
Dan nog steeds beter om met één van de polen onderin te beginnen en de andere boven?

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 12:50 ]

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Wederom benieuwd of en hoe vaak die situatie voorkomt. In die gevallen kunnen we altijd nog de Solaredge afremmen naar 300W ofzo.

Heb nog niet echt een methode gevonden voor de Deye though

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ah die komen hier straks ook, er zit dus een gezekerde DC switch op zodat de box er tussen vervalt.
Ik ben benieuwd of de DC kabels straks even lang zijn ondanks dat er enkele korter zouden kunnen (wat je theoretisch niet wil).

• KoningSlakkie
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:45:
About the new battery
[Afbeelding][Afbeelding]
En ze sluiten deze zo aan:
[Afbeelding]
Dan nog steeds beter om met één van de polen onderin te beginnen en de andere boven?
Het lijkt erop dat met deze configuratie in principe de modules "diagonaal" zijn aangesloten.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:23

Jerra

Beunhaas in wording

Eens met @KoningSlakkie, als je het traject volgt zie je gelijke lengtes over het gehele pack (gesloten kring)

• Wolly
  • Niet online
Mooi om te zien dat Balans dus wel heeft geleerd van de opmerkingen over de aansluitwijze van de accu's in dit topic. Hoewel Don het afdeed als 'marginale verschillen' en 'voor de echt fanatieke mensen'.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Ah die komen hier straks ook, er zit dus een gezekerde DC switch op zodat de box er tussen vervalt.
Is dat zo? Vervalt die grote box met DC switch hierdoor? De functionaliteit is toch niet hetzelfde?

Deze switches beschermen elk pack afzonderlijk. De grote DC switch beschermt de gehele installatie.

• Source90
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:59:
Mooi om te zien dat Balans dus wel heeft geleerd van de opmerkingen over de aansluitwijze van de accu's in dit topic. Hoewel Don het afdeed als 'marginale verschillen' en 'voor de echt fanatieke mensen'.
De foto is van mobiel installateur gemaakt. Is voorgeschreven door fabrikant. Denk niet dat BE veel inmenging heeft gehad bij aansluitschema grote Chinese fabrikant, anders dan keuze nieuwe batterij.

• paQ
  • Nu online
Mooie methode wel hoor.
Als je de lijntjes volgt is het idd diagonaal.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Is dat zo? Vervalt die grote box met DC switch hierdoor? De functionaliteit is toch niet hetzelfde?

Deze switches beschermen elk pack afzonderlijk. De grote DC switch beschermt de gehele installatie.
Je hebt nu bescherming tussen de batterijen onderling, eerst maar zien of dat blok er toch nog komt want de Deye loskoppelen zou dan niet meer even snel kunnen.

• jeeedeee
Moby schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Daar zit als ik het goed begrijp wel een groot voordeel inderdaad. De omvormer hoeft zich niet meer bezig te houden met de zonnepanelen en kan zich dus bezig houden met laden of ontladen. Of werkt het niet zo?

Jammer genoeg kunnen die van mij niet rechtstreeks op de Deye, ik heb 2 verschillende Enphase systemen.

Net trouwens voor het eerst een vrijwel naadloze overgang van importeren naar exporten.
Laat je Enphase op de Gen/MI zetten, dan kan de Deye het wellicht controleren. Maar denk niet dat dit op dit moment focus gaat zijn voor BE. Anders wordt het toch zelf prutsen met b.v. Home Assistant om ze terug te schroeven / uit te zetten. Anders push je de productie gewoon naar het net (zie hieronder de rode lijn vanaf ongeveer 13:00). Fingers crossed dat die kWh nog wat gaan opleveren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqwlxRVbQRVg5vcLUR9re1H6W0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NyJpR1c6WJ1jIvMvhrUvIBXO.png?f=fotoalbum_large

@Source90 wel een beetje jaloers op je mooie nieuwe set :) early adapter hier, en zou fijn zijn als ze hier toch ook de boel nog een keer gaan omdraaien naar parallel.

• jeeedeee
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Je hebt nu bescherming tussen de batterijen onderling, eerst maar zien of dat blok er toch nog komt want de Deye loskoppelen zou dan niet meer even snel kunnen.
Als je ze allemaal uitzet zal dat toch wel weer kunnen?

• Source90
  • Nu online
Helaas wordt mijn kastje niet aangesloten; “is not possible sir “

Volgens installateur zouden ze bij diverse installaties al terug zijn geweest om ze weg te halen; mag niet van fabrikant? :?

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Laat je Enphase op de Gen/MI zetten, dan kan de Deye het wellicht controleren. Maar denk niet dat dit op dit moment focus gaat zijn voor BE. Anders wordt het toch zelf prutsen met b.v. Home Assistant om ze terug te schroeven / uit te zetten.
Nee dat gaat niet werken. Die zul je echt op de omvormer zelf moeten instellen.

Overigens voor de Deye aangesloten PV is het poepie eenvoudig zie ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab4xKNoVwByD90f74CQdU5uV7oc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ggnKkLeBePQWDyQuFhHhfMjQ.png?f=user_large

Zojuist even getest, en dat werkt. :)

in de Deye zelf is dit Work Mode 1

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-03-2026 13:23 ]

• jeeedeee
[...]

Dat issue heb ik ook, maar ik kan de boel altijd uitschakelen. En wellicht dat aFFr afregelen wel meer oplevert dan opregelen :+

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:19:
Helaas wordt mijn kastje niet aangesloten; “is voor possible sir “

Volgens installateur zouden ze bij diverse installaties al terug zijn geweest om ze weg te halen; mag niet van fabrikant? :?
welk kastje :?

• jeeedeee
paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Nee dat gaat niet werken. Die zul je echt op de omvormer zelf moeten instellen.

Overigens voor de Deye aangesloten PV is het poepie eenvoudig zie ik nu:
[Afbeelding]

Zojuist even getest, en dat werkt. :)
Hoezo niet, de Deye heeft toch settings om vanaf een bepaald percentage SoC de frequentie regeling te gaan doen op de Gen/MI ingang. Of zelfs om b.v. bij een SoC van b.v. 95% deze volledig uit te zetten als ik het goed heb. Dan stopt je productie toch?

• Source90
  • Nu online
aan de load zijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN_C0MowPRjZrtnb2pKL7lNoj2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5czVTVTnlpfHuPEkbpqcmoi.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Hoezo niet, de Deye heeft toch settings om vanaf een bepaald percentage SoC de frequentie regeling te gaan doen op de Gen/MI ingang. Of zelfs om b.v. bij een SoC van b.v. 95% deze volledig uit te zetten als ik het goed heb. Dan stopt je productie toch?
Alleen als off grid.
Een solar omvormer is grid-volgend.
Als je off grid bent is de Deye grid-vormend.

• Source90
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prUS4dYnVOkjlgnj3lZo3dGW354=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VftedUDRLQD445ezK89I1Tyo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzBQGZ6lDZ5rWj-lltDWFQ57hc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKZesR9iYA35kJHleFgO6Ekn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQKbZuN-asRnSrhMR-eQfzViBw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6vNY3AlQmpJoxH1P4Bqulq7.jpg?f=fotoalbum_tile
Ze gebruiken nu ook Fancy braided kabels, was dat al? :+

• paQ
  • Nu online
heel fancy idd :o :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zilveren knopje op voorkant is bij deze batterij versie weer weg....

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Zilveren knopje op voorkant is bij deze batterij versie weer weg....
Elke module heeft nu een luxe beveiligingsautomaat. Dat is stukken beter dan de oudere modules.

Als een BMS nu faalt met deze nieuwe modules loop je geen risico dat die al je modules meeneemt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 19-03-2026 13:38 ]

• Source90
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/033JuVUZZb1O0h1cUv88kJV7NUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nAC8HdFjtiJvHNuCoFaCHpt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgduMwGLK-vjVN3t2u03IA47Wks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5crofmUcEKHTl7H7rKgtduI.jpg?f=fotoalbum_tile
Na drie en een half uur waren ze al weer klaar.
Net thuis, meterkast was al gedaan. Dat deel is dan weer wat minder.
Blauw en bruin tape, waarschijnlijk te ver gestript.. niet heel sjiek. Die ga ik nog wel vervangen.

• paQ
  • Nu online
Ik denk om de fasen uiteen te houden.
* paQ is heel erg van bruin zwart grijs :+

:/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FeP4d-beoJ8isXyC_BCq0BOaMc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bx4jvCBjaRJuTITVtaIAkkNT.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 19-03-2026 14:09 ]

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:08:

[Afbeelding]
Ja dat ook ja. Nul staat ook vrij strak. Heb nog genoeg 6mm liggen, vervang ik wel.

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Ja dat ook ja. Nul staat ook vrij strak. Heb nog genoeg 6mm liggen, vervang ik wel.
Maar, is dat (dat blote koper) je eigen geklus? Of is dat zo geïnstalleerd?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-03-2026 14:15 ]

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd waar de draden heenlopen die uit de onderkant van de alamat komen en naar links weglopen? Wordt die nu gebruikt om je net-aansluiting door te verbinden met de aansluitklemmen op foto 1? Waarom de Eastron niet naar de aansluitklem en vandaar weer terug naar de Deye?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:03:
[Afbeelding][Afbeelding]
Na drie en een half uur waren ze al weer klaar.
Net thuis, meterkast was al gedaan. Dat deel is dan weer wat minder.
Blauw en bruin tape, waarschijnlijk te ver gestript.. niet heel sjiek. Die ga ik nog wel vervangen.
Ze hebben tenminste waar 2 draden bij elkaar zitten dit op de ABB gedaan en niet op de Eastron.

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Ze hebben tenminste waar 2 draden bij elkaar zitten dit op de ABB gedaan en niet op de Eastron.
Ja dat.
Op die ABB's kun je twee kabels prikken.
Eastron kooikle..... enfin....

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Maar, is dat (dat blote koper) je eigen geklus? Of is dat zo geïnstalleerd?
Als het mijn eigen geklus zou zijn, zou ik het niet direct gaan vervangen :’)

Ik heb de kabel voorbereid met nog een halve meter speling voorbij de automaat. Was genoeg kabel dus.
Ofwel: door de installateur (Pools) aangesloten.
paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:08:

[Afbeelding]
Desalniettemin, hadden ze het of beter kunnen tapen (in de juiste kleur), of juiste kleur kabel kunnen gebruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 14:26 ]

• Source90
  • Nu online
SlinkingAnt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ik ben vooral benieuwd waar de draden heenlopen die uit de onderkant van de alamat komen en naar links weglopen? Wordt die nu gebruikt om je net-aansluiting door te verbinden met de aansluitklemmen op foto 1? Waarom de Eastron niet naar de aansluitklem en vandaar weer terug naar de Deye?
Dat zijn de draden naar het verdeelblok (ofwel hoofdaansluiting/net). Waarbij de nul vrij strak staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 14:22 ]

• Wolly
  • Niet online
Hier krijg je toch spontaan hoofdpijn van :X

Tape die er niet fatsoenlijk omheen zit, strippen met een botte schaar en verdeelblokjes die er niet uit zien qua ordening.

Dit was zonder twijfel het Haagse team.

En @Source90 je had toch een eigen POE switch?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 19-03-2026 14:24 ]

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Als het mijn eigen geklus zou zijn, zou ik het niet direct gaan vervangen :’)

Ik heb de kabel voorbereid met nog een halve meter speling voorbij de automaat. Was genoeg kabel dus.
Ofwel: door de installateur (Pools) aangesloten.
ja sejsis man... Dat kun je zo toch niet aanhaken en weggaan :?

• Source90
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:23:
Hier krijg je toch spontaan hoofdpijn van :X

Tape die er niet fatsoenlijk omheen zit, strippen met een botte schaar en verdeelblokjes die er niet uit zien qua ordening.

Dit was zonder twijfel het Haagse team.

En @Source90 je had toch een eigen POE switch?
Klopt, maar mij was verteld dat ik 2x UTP moest hebben, wat ik ook had voorbereid. 1x voor MID en 1x PoE.
Kennelijk (heeft de nieuwe??) 2x PoE UTP nodig, plus een kabel voor Eastron Mid

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar mij was verteld dat ik 2x UTP moest hebben, wat ik ook had voorbereid. 1x voor MID en 1x PoE.
Kennelijk (heeft de nieuwe??) 2x PoE UTP nodig, plus een kabel voor Eastron Mid
Dat is altijd zo geweest. 3 UTP kabels als de switch niet op lokatie van de batterij hangt.

• paQ
  • Nu online
Ik zie trouwens dat activaties 'tegenwoordig' 9 min duren ipv 7-8.

• SlinkingAnt
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Dat is altijd zo geweest. 3 UTP kabels als de switch niet op lokatie van de batterij hangt.
Ik heb hier maar 2 UTP kabels, waarvan 1 PoE vanaf mijn eigen switch. Lijkt erop alsof in dit geval de Deye op ethernet is aangesloten, waarbij die bij mij via wifi gaat.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:30:
Ik zie trouwens dat activaties 'tegenwoordig' 9 min duren ipv 7-8.
Ja, viel me ook op dat ze vandaag langer waren dan voorheen.

Bovendien zitten die vanmiddag steeds op 2e helft van het kwartier, ipv op de eerste helft van het kwartier. (ze eindigen dus steeds netjes op 00, 15, 30 en 45)

• Wolly
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Ik heb hier maar 2 UTP kabels, waarvan 1 PoE vanaf mijn eigen switch. Lijkt erop alsof in dit geval de Deye op ethernet is aangesloten, waarbij die bij mij via wifi gaat.
Correct. Als de Solarman module op wifi zit heb je maar 2 kabels nodig.

Maar bij mij was er geen keuze tussen wifi of via een vaste kabel.

• Source90
  • Nu online
@paQ in de Deye is het niet beter 🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmlF9MiFiADr_exi9EiPEIdgwXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoGtNWgG1nzYEJugLn5ab489.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:34:
[...]

Bovendien zitten die vanmiddag steeds op 2e helft van het kwartier, ipv op de eerste helft van het kwartier. (ze eindigen dus steeds netjes op 00, 15, 30 en 45)
Voorheen starten ze altijd om 52, 07, 22 en 37.

Heb er één die zojuist gestart was om 21 en eindigde op 30. De volgende is alweer zojuist gestart op 36.

Ze beginnen nu dus een minuut eerder, maar nog steeds de 2e helft van het kwartier.

• paQ
  • Nu online
-O-

En de DC kabel trekontlasting is niet aangedraaid.

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste