Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:51
MertijnW schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Waarom gebruik je deze niet? https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Dan haal je de informatie op van de bron: TenneT.
Ik heb deze er nu in gezet, maar ik zie alleen een mid price, die maar elk kwartier wijzigt. Denk toch dat ik liever de oude blijf houden, waarbij ik en elk geval elke minuut een nieuwe prijs heb... kan ik bij het omslaan van de markt toch sneller b.v. de productie stop zetten. Bovendien kan ik daar kijken naar de buy en sell prijs apart...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zs1puwlRJwYC3ZYx0lR-Ne0sY0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bZQQ40w15mTWsMcpxfeLxJz3.png?f=user_large

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:25

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
heeft er verder nog niemand export dan? (gericht door EMS)
Hier gebeurt nu toch vanalles

[Afbeelding]
Bij mij ook, vanmorgen tussen 07:00 en 09:00 ging die bijladen, nu terugleveren voor een (volgens mij) lagere prijs dan de inkoop vanmorgen :?

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Schuurman92 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Bij mij ook, vanmorgen tussen 07:00 en 09:00 ging die bijladen, nu terugleveren voor een (volgens mij) lagere prijs dan de inkoop vanmorgen :?
ja, bijzonder is het zeker :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hww2mDD0M_mx12WEXODz92JQ3z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZWZTZAZXLJVv8GhlamwR8op.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
Schuurman92 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
Misschien een domme gedachte, maar is het niet zo dat wanneer er een zonnige dag is de energieprijs (bijna) altijd lager is dan in de nacht? Dus waarom niet voor iedereen (in deze fase tenminste nog) 's nachts niet op een minimum houden ipv bijladen tot 30-40%?

Maakt in dit geval niet uit of je wel of niet solar hebt liggen. Overdag laadt je of goedkoop op, of je laadt gratis vanuit solar
Op een dag zoals vandaag klopt dat inderdaad. Maar de drempelwaarde voor het laden die ze hebben ingesteld werkt goed op dagen waarbij er minder zon is en veel verbruik. De drempelwaardes lijken statisch te zijn. Dus nu met zon zouden ze iets anders moeten hanteren, wat ze op dit moment nog niet doen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:58
KoningSlakkie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Op een dag zoals vandaag klopt dat inderdaad. Maar de drempelwaarde voor het laden die ze hebben ingesteld werkt goed op dagen waarbij er minder zon is en veel verbruik. De drempelwaardes lijken statisch te zijn. Dus nu met zon zouden ze iets anders moeten hanteren, wat ze op dit moment nog niet doen.
De drempelwaarde van gister (20%) paste beter bij vandaag, de drempelwaarde van vandaag (35%) paste beter bij gister. Je vraagt je af vanwaar de aanpassing?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:28
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
heeft er verder nog niemand export dan? (gericht door EMS)
Hier gebeurt nu toch vanalles
Hier nu ook.
Ik ben ook eerder naar huis gegaan, ik heb de auto aan de lader gehangen, kom nu niet meer bij de 100% .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIyuqBhFs5VFZOAwQwSmZIw8bOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNFpLgjTwk0VAEydTjspRMlU.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46
Mm,

Ik zie prachtige SOC’s van jullie richting de 90% Maar die van mij blijft hangen op 80% waarna hij gaat exporteren? En dat terwijl de prijs voor invoeden negatief was (13:38)? Heel vreemd. er is nog ruimte genoeg zou je zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOXo9WUxANPixDqM-zWscWaBa6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhDUlkJcDDMX2DiK2wBbKaxH.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• paQ
  • Nu online
Dbm12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:25:
Mm,

Ik zie prachtige SOC’s van jullie richting de 90% Maar die van mij blijft hangen op 80% waarna hij gaat exporteren? En dat terwijl de prijs voor invoeden negatief was (13:38)? Heel vreemd. er is nog ruimte genoeg zou je zeggen.
19.8 incl alles

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
Dbm12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:25:
Mm,

[Afbeelding]
Bij mij werd er kort 82% aangeraakt, maar het laden stagneerde ook omdat de SWW + Legionella aan ging. Ik heb nu net een paar export activaties gehad net als jij @paQ met in totaal 4.1 kWh vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49orBjRHiTYqTFB1Yh2hz0gIcUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLaSpN3G09o805erVfRaMx2Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-03-2026 15:45 ]

• jeeedeee
En dat is ook een prima prijs om te gaan exporteren als je veel opwek hebt, immers met de 7 minuten activaties raak je overdag niet zo snel je energie kwijt. Als je minder PV hebt, zou je wellicht liever wachten tot 90% en pas vanaf 10 cent kaal terug gaan leveren... En daarom zou BE ook echt eens werk moeten maken van individualisatie obv eigen PV en ook beschikbare accu capaciteit.

Hier vandaag 40 kWh in de auto gestopt, nu even energie sparen en hopelijk bij wat hoge prijzen nog gaan terugleveren eind van deze middag/avond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4D3RCaOSRhxNxSPvETCcL9bASg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZzdE9JA69ZXUyQ2oXYDipXY.png?f=fotoalbum_large

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:05
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Ik heb deze er nu in gezet, maar ik zie alleen een mid price, die maar elk kwartier wijzigt. Denk toch dat ik liever de oude blijf houden, waarbij ik en elk geval elke minuut een nieuwe prijs heb... kan ik bij het omslaan van de markt toch sneller b.v. de productie stop zetten. Bovendien kan ik daar kijken naar de buy en sell prijs apart...

[Afbeelding]
Die zit ook in deze integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxZOv9lxjixGGAPV1FDZoff8Gdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WVr1ieSenADFDEY4BsYNBl5A.png?f=user_large

Alleen opregeling en afregeling is niet altijd beschikbaar. Het is dus normaal dat je bij op- en afregeling 'gaten' hebt in je data.

De API van mijnbatterij.nl / onbalansmarkt.com gebruikt de waarden om tot één 'onbalansprijs' te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKAODDWzpB4_cOffXgYhvhwFMI4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f7oIBVpQLk0gASBUYFhayI8y.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door MertijnW op 18-03-2026 16:04 ]

• jeeedeee
@MertijnW bedankt voor je uitleg, ik snap dat er niet altijd een zogenaamde bid op de markt is. Maar uiteindelijk zullen we wel worden afgerekend op basis van een onbalansprijs welke er elk moment is. Dus ik schakel graag eventuele export die de Deye niet kan opnemen uit. Of productie indien SoC > 95% is, aangezien BE hier nog niks voor heeft geregeld... Als ik naar deze prijsdata kijk, vanaf ongeveer half 3, zou je dan zeggen dat omdat de Min Downward Regulation prijs rond 15:21 onder de nul schiet, dat je dan stopt met b.v. extra terugleveren (export surplus) en zodra die weer boven de nul komt dat je dan weer gaat leveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AUsmMmtj_mja2hnYAu9c7FP784=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHXqzl5HBNNffNKa7jAZtEVj.png?f=fotoalbum_large

Vind het wel lastig om alleen uit te gaan van de bids, ipv een prijs die continue doorloopt...

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:41
Hier tot 90% en precies toen de prijzen weer positief werden naar 80% gebracht.
Werkt mooi bij mij.
Even zien of er meer ruimte moet blijven straks met aFFR want dan kan het toch nog zijn dat een 4e module wat brengt.
Maar ik denk dat ik best lang het verkopen van wat stroom tegen een negatief bedragje zou kunnen accepteren voor zich een 4e module loont.
Prachtig systeem, ik zal het vanzelf wel gaan zien wat raadzaam zal zijn voor mijn situatie.
De zomer wordt daarin maatgevend.
Deze winter eigelijk al goed doorgekomen met 48kw slechts 1 dag te weinig erin gehad maar het was dan ook geen koude winter.

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:05
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:11:
@MertijnW bedankt voor je uitleg, ik snap dat er niet altijd een zogenaamde bid op de markt is. Maar uiteindelijk zullen we wel worden afgerekend op basis van een onbalansprijs welke er elk moment is. Dus ik schakel graag eventuele export die de Deye niet kan opnemen uit. Of productie indien SoC > 95% is, aangezien BE hier nog niks voor heeft geregeld... Als ik naar deze prijsdata kijk, vanaf ongeveer half 3, zou je dan zeggen dat omdat de Min Downward Regulation prijs rond 15:21 onder de nul schiet, dat je dan stopt met b.v. extra terugleveren (export surplus) en zodra die weer boven de nul komt dat je dan weer gaat leveren?

[Afbeelding]

Vind het wel lastig om alleen uit te gaan van de bids, ipv een prijs die continue doorloopt...
Ik denk dat het als individuele klant vrijwel onmogelijk is om te sturen op de onbalansprijzen. Je weet gewoon niet welke biedingen er zijn gedaan en wat wij ervoor krijgen. Je moet het meer gewoon zien als een grove schatting hoe de prijzen ongeveer kunnen zijn. Als er een hele hoge piek of dal is, dan weet je dat je er iets mee moet - maar al die kleine wisselingen is gewoon puur gokken.

Het beste kun je er gewoon op vertrouwen dat Balans Energie alles goed voor elkaar heeft. Mocht je dan je zonnepanelen willen afschakelen, gebruik dan bijv. de API van mijnbatterij.nl om te gokken wanneer het niet handig is om terug te leveren. (En over dat 'gokken': voor hetzelfde geld zit je op onbalansmarkt te sturen en blijkt Balans Stroom/Energie de energie in te kopen op een andere markt.)

Conclusie: je weet het niet.

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Ik denk dat het als individuele klant vrijwel onmogelijk is om te sturen op de onbalansprijzen. Je weet gewoon niet welke biedingen er zijn gedaan en wat wij ervoor krijgen. Je moet het meer gewoon zien als een grove schatting hoe de prijzen ongeveer kunnen zijn. Als er een hele hoge piek of dal is, dan weet je dat je er iets mee moet - maar al die kleine wisselingen is gewoon puur gokken.

Het beste kun je er gewoon op vertrouwen dat Balans Energie alles goed voor elkaar heeft. Mocht je dan je zonnepanelen willen afschakelen, gebruik dan bijv. de API van mijnbatterij.nl om te gokken wanneer het niet handig is om terug te leveren. (En over dat 'gokken': voor hetzelfde geld zit je op onbalansmarkt te sturen en blijkt Balans Stroom/Energie de energie in te kopen op een andere markt.)

Conclusie: je weet het niet.
Ik denk dat de praktijk dat moet uitwijzen.
En anders voor jezelf met een natte vinger in de wind voelen bij welke SOC je het vermogen van je PV moet terugschroeven. Tot laten we zeggen iets boven je verbruik zo rond dat tijdstip.

• blue eyes
Het lijkt ook hier hard tussen 35 en 80% te hangen. Echt boven de 80 ben ik ook niet gekomen, de auto toevallig toen aan de lader gehangen.
En nu uitgezet, vanavond maar weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMydhBokh67g0pnuDzhpAnnZBno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6T43aoz5KfRnmNAwShJ80kNw.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:41:
[...]

En dat is ook een prima prijs om te gaan exporteren als je veel opwek hebt, immers met de 7 minuten activaties raak je overdag niet zo snel je energie kwijt. Als je minder PV hebt, zou je wellicht liever wachten tot 90% en pas vanaf 10 cent kaal terug gaan leveren... En daarom zou BE ook echt eens werk moeten maken van individualisatie obv eigen PV en ook beschikbare accu capaciteit.
Laat ze aub eerst maar eens aFFR regelen. Mocht dat even niet kunnen door afhankelijkheden dan graag de stagiair onderwijzen dat het niet slim is om op een super zonnige dag de accu in de morgen bij te laden tot 50%.

Het is echt geen hogere wiskunde om te bedenken dat in de meeste gevallen bij een blauwe hemel de prijzen gedurende de dag naar beneden duiken.

Maar goed, ze hebben wel waardevolle info voor hun pilot. Samen met de 4ct per onnodig geladen kWh toch een mooie dag voor Balans.

• blue eyes
Wolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Laat ze aub eerst maar eens aFFR regelen. Mocht dat even niet kunnen door afhankelijkheden dan graag de stagiair onderwijzen dat het niet slim is om op een super zonnige dag de accu in de morgen bij te laden tot 50%.

Het is echt geen hogere wiskunde om te bedenken dat in de meeste gevallen bij een blauwe hemel de prijzen gedurende de dag naar beneden duiken.

Maar goed, ze hebben wel waardevolle info voor hun pilot. Samen met de 4ct per onnodig geladen kWh toch een mooie dag voor Balans.
Functioneel is het altijd gemakkelijk, omzetten in goede regels in de software is wel wat complexer, maar is goed te doen.
Het hoeft niet uitputtend idd.
Maar zoals gezegd, prio ligt op het andere.
Imo tijd. Als het andere te lang duurt, dan het huidige verder optimaliseren.

• paQ
  • Nu online
De actie van vanochtend heeft alleen geen klomp met (wel of geen) aFFR te maken lijkt me.
Dat je hem op 20 'houdt', soit, maar 35 was volstrekt onnodig.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 17:54 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:58
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:54:
De actie van vanochtend heeft alleen geen klomp met (wel of geen) aFFR te maken lijkt me.
Morgenochtend weer een nieuwe kans, kijken wat de stagair nu heeft geselecteerd. Zonder gekheid onverklaarbaar het op deze manier te doen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tjonge waar gaat dit over met enkel veel te grote plaatjes die het topic onleesbaar maken...
Hier geen EV en (nog) geen batterij, dat geeft rust >:)
Wanneer komt er een dark-mode in het portal?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:41
paQ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:54:
Ik vond de 20% van gisterern erg laag..
Als je dan wat stroom behoefte hebt zou hij gelijk met wat duurdere stroom gaan bijladen toch?
Nu met iets hogere drempel het risico iets eerder dat je moet verkopen aan het eind van de dag maar dat is financieel gunstiger als het eerste.
Of maak ik een denkfout?

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:14:
[...]

Als je dan wat stroom behoefte hebt zou hij gelijk met wat duurdere stroom gaan bijladen toch?
Nu met iets hogere drempel het risico iets eerder dat je moet verkopen aan het eind van de dag maar dat is financieel gunstiger als het eerste.
Of maak ik een denkfout?
Inkopen met 35% en bakken PV op komst tegen 22 cent, en dan verkopen tegen 20, makes no sense.
Sowieso is 35% bij stacks van 4 of 5 accu's wellicht nog veel onwenselijker.
En al zou je moeten heel kort moeten importeren, dan is dat alleen het stroomverbruik van dat moment.

Er is niet precies een goed of fout natuurlijk, maar deze vond ik lastig te verklaren.

Helemaal niets doen dagen lang levert misschien nog meer op dan deze 'strategie'.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 18-03-2026 18:28 ]

• blue eyes
ibak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:14:
[...]

Of maak ik een denkfout?
Ligt eraan wie je vraagt :D

Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe lager het percentage mag zijn (even los van het verbruik, hoog of laag).
Ik heb persoonlijk liever een xx kWh ipv percentage. Minimaal wegens techniek plus het verbruik van de avond en nacht.
Mits de zon weer schijnt de volgende dag.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die aFFR gaat straks helemaal tegen de tarieven in, en zal voor ons nog ondoorgrondelijker zijn. Dus accepteren en aankijken.

Kan overigens best zijn dat huidige regels niet gewijzigd zijn, alleen tarieven.

Bijvoorbeeld:

Dus <20% is importeren wanneer tarief <10cent

En <35% is importeren wanneer tarief <2 cent.

En <55% is importeren wanneer tarief -2c

Tarief was gewoon laag vanochtend. En gisteren hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 18-03-2026 18:34 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:38
Met al die laad/ontlaad acties werd de accu (4 modules) net iets meer dan 29 graden warm. Vind dat best behoorlijk. Hoe was het bij jullie?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:20
zunrob schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:58:
Met al die laad/ontlaad acties werd de accu (4 modules) net iets meer dan 29 graden warm. Vind dat best behoorlijk. Hoe was het bij jullie?
Al vaker langsgekomen, zit ruim binnen de optimale bedrijfstemperatuur (25-35•c)

Source90 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Zie dat het vorige bericht ook van jou was, 26c toen.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 18-03-2026 21:20 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:38
Source90 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Al vaker langsgekomen, zit ruim binnen de optimale bedrijfstemperatuur (25-35•c)

Source90 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Zie dat het vorige bericht ook van jou was, 26c toen.
Klopt, ik word elke keer zenuwachtig als ik bij deze relatief lage buitentemperaturen al zo een hoge accu temperatuur zie. :X

Maar is jouw tabel niet de omgevingstemperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 18-03-2026 21:38 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
Staan die van jou buiten?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste