Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste
Acties:

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:06
Er is zeeën van ruimte erboven, snap niet dat ze het niet gelijk zo hebben aangesloten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnTztBfsi77kDjItQxFz7mClP2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZHNI1uCNtXhMRGslOoYtfml.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgduMwGLK-vjVN3t2u03IA47Wks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5crofmUcEKHTl7H7rKgtduI.jpg?f=fotoalbum_tile

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb speciaal gevraagd om hun eigen Beter Stroom ploeg, better safe then sorry :X

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Source90
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:15:
Ik heb speciaal gevraagd om hun eigen Beter Stroom ploeg, better safe then sorry :X
Ik ook, was toegezegd tot ik gister hoorde ze wonen in de buurt; zijn er in een half uur.
Zelfs nog meermaals gebeld in het verleden met Balans Stroom. Ook over de mogelijkheden met aansluiten van dat doosje. Foto verstuurd, etc.

Volgens mij maakt de Den Haag ploeg wel foto's voor Balans Stroom eigen partij. Ze moesten wachten op goedkeuring voordat ze weg konden.

[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 15:21 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Ik ook, was toegezegd tot ik gister hoorde ze wonen in de buurt; zijn er in een half uur.
In dat geval weet ik zeker wie mijn kruipruimte in mag gaan, er komt geen zand in mijn haar :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-04 16:29
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar mij was verteld dat ik 2x UTP moest hebben, wat ik ook had voorbereid. 1x voor MID en 1x PoE.
Kennelijk (heeft de nieuwe??) 2x PoE UTP nodig, plus een kabel voor Eastron Mid
Leuke discussie over aansluiten...
Ze komen 15 april bij mij. En om nou extra werk te voorkomen..
Vat ik volgende goed samen:
1. 2x utp naar Deye/battery
2. 1x stopcontact tbv PoE switch bij Deye (of voldoende sterk wifi signaal)
3...
Dat kan ik zelf nog prima voorbereiden.

Komt op de plek van de huidige SMA omvormer, dus kabel van/naar panelen, kabel van meterkast, werkschakelaar liggen er.
Juiste schakelaar zit al in meterkast
Dit is herbuikbaar lijkt me.

Zijn er nog aandachtspunten te delen (behalve afwerking.. :-( )?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik was vooraf vooral duidelijk over wat waar kan komen:
- Deye en batterijen in de houten schuur
- EMS en Eastron in de meterkast (zodat ik ze zonder moeite kan bekijken of instellen)
- extra 5x10mm2 en 2x dc strings aanleggen (meerprijs)
Dat POE brol haal ik er zelf wel weer tussenuit, er kan een 12V dc voeding op de EMS.
Voeding (wcd) en ethernet heb ik in de schuur cq meterkast beschikbaar.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:32
Check jullie laatste activatie eens? Ik heb een heel raar verloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTAkSMomS2pHYR_FlILcvRsGAOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7ZZAT4MUinDhIseedU2SQ73.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: heb een reactie van Don:
Tennet test voor redistributie tijdens activatie

[ Voor 40% gewijzigd door zunrob op 19-03-2026 15:55 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ook raar, maar niet hetzelfde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VizwJ3Fi7QQoc5DMBYnr7qrS9Q4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vhd6wiXyAj9AR0nj38Gw3LoF.png?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• zunrob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOBAvBp2Z5p9TjZS8sOCwPnR6tY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W5t4fsI4UMVWzxNmHk6RrYwb.png?f=fotoalbum_large

Heel vreemd ja. Hij liep daarna weer normaal verder.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2e8W7QXrVu_axXzj_ONvG98jD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dcW8VeD1GJRE0hG54hnkMoHS.png?f=fotoalbum_large

Deze

[ Voor 29% gewijzigd door MarinoC op 19-03-2026 15:58 ]

• Source90
Mij is verder niets uitgelegd over het portaal en dergelijke, krijgt men daar normaal gesproken nog mails over op gegeven moment? :D

Ik heb nu een account aangemaakt bij BE, moet ik zelf ook een account maken bij Solarman voor het uitlezen van bovenstaande grafieken? Tot nu toe nul info over gehad.
Nevermind, ik had een account aangemaakt bij Balans Stroom, ik zie nu in de foto hierboven de link naar dashboard.balansenergie.nl. Daar wel de info.

@Wolly inderdaad nuluitleg over het (online gedeelte van het) systeem of enig portaal. Enige uitleg die ik in het semi-Pools kreeg was "bij fout kan je hem hier en hier uitzetten. Of anders in de meterkast.". 8)7

Zag net het linkje in de afbeelding van @MarinoC die ik heb gevolgd / account voor heb gemaakt. Die info had ook wel uit BE kunnen komen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdAtCltbtMiXi51tfKcDgsQ81kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpUJ1DshBhd9TKk2onI5kMgU.png?f=fotoalbum_large
Mooi kleurenpallet..

[ Voor 65% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 16:03 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:
Mij is verder niets uitgelegd over het portaal en dergelijke, krijgt men daar normaal gesproken nog mails over op gegeven moment? :D

Ik heb nu een account aangemaakt bij BE, moet ik zelf ook een account maken bij Solarman voor het uitlezen van bovenstaande grafieken? Tot nu toe nul info over gehad.
Je krijgt alleen nog een mail dat je een account kan aanmaken bij Balansstroom. Account voor balansenergie.nl heb je als het goed is al. Daar komen de grafieken ook vandaan.

Verder moet je het uitzoeken :) Je hebt neem ik aan ook geen handleidingen ontvangen?

Heb zelf geen account bij externe bedrijven, die adapter koppelt direct met HA en dat was voldoende.

• zunrob
Ik heb uitleg gekregen. Ze zijn aan het testen om de vermogens elke 30 seconden aan te passen, wat nodig is voor als ze live zijn met TenneT. Deze testen kunnen alleen live worden uitgevoerd en zullen de komende dagen vaker zijn.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
Ik heb uitleg gekregen. Ze zijn aan het testen om de vermogens elke 30 seconden aan te passen, wat nodig is voor als ze live zijn met TenneT. Deze testen kunnen alleen live worden uitgevoerd en zullen de komende dagen vaker zijn.
Hopelijk betekent dat niet dat ze helemaal teruggeworpen zijn in de testen voor aFFR die vorig jaar al afgerond waren.

• zunrob
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Hopelijk betekent dat niet dat ze helemaal teruggeworpen zijn in de testen voor aFFR die vorig jaar al afgerond waren.
Nee, staat daar helemaal los van. Dit testen ze op eigen initiatief. Zoals ik begrijp is de deadline van TenneT voor hun eigen reactie bijna voorbij. Hopelijk snel goed nieuws dus!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:

Zag net het linkje in de afbeelding van @MarinoC die ik heb gevolgd / account voor heb gemaakt. Die info had ook wel uit BE kunnen komen :+
Heb je niet een mail ontvangen (ooit) met als subject "Welkom bij Balans Energie – je account is aangemaakt
".

• Source90
Ter leering ende vermaeck, hier nog wat kiekjes met de warmtebeeld, na enige tijd vol ontladen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji-AJEbL2qjnLpgvtvbyiWUgXj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sht7aOCz7d79lN5AaupJjLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDnxoy3AEE3V1z80jzIdOkd-_rI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHZCQ2PLI9Xt0hsaEENbZTVD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcOC9DgDx4v-5lEIxDrVJTCK4zI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWwKJnnR9WPEhMJiIXjv0d4r.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw0tsUyQEAmQ3XP5V02tmGniaAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zgcu9gf0TXyonNzaCnJ0ijz8.jpg?f=fotoalbum_tile
Samengevat: in Deye >50c, kabels achter begin 40c, de 6mm2 kabel naar woning 15c. Aardlekautomaat in de meterkast is 32c.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uen4N8mT70T9v9ZMYVFtIo9VRjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0UvHeJKuvsjCqjv2Qh48R4p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng2ilNgm-3IVtwEKEfUcuVWjUfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2oSIghWVHSN5n1s6w1quhww.jpg?f=fotoalbum_tile
Gelijk ook maar de Ubiquiti switch geplaatst.
Tijdelijk op al bestaande plug.

Mijn eigen kastje zou dan op de Load kunnen, zoals hier bij andere is gedaan, als ik het goed heb gelezen?

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 17:32 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn eigen kastje zou dan op de Load kunnen, zoals hier bij andere is gedaan, als ik het goed heb gelezen?
Klopt ja, zo heb ik het ook (bij 2 installaties) gedaan. Stelt niet zoveel voor :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Heb zelf geen account bij externe bedrijven, die adapter koppelt direct met HA en dat was voldoende.
Weet wel dat die adapter dus zeer waarschijnlijk je data wel doorstuurt naar het solarman platform of deye cloud platform.

App: Solarman Smart

Ik heb geen toggle ergens gezien om dat uit te zetten. En de entity in HomeAssistant: Cloud enabled, staat gewoon op true en is niet te wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 19-03-2026 18:18 ]

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-04 18:23
Wolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Is dit al opgelost (en hoe)?
Nog niet, Don en zn team gaan proberen op afstand het systeem te updaten/resetten. De boel staat nu op by-pass. Hopelijk lukt het, ik zal een update geven zodra er meer duidelijk is.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Vandaag weer lekker veel zon; tot nu toe 63 kWh opgewekt.
Ik had de accu niet echt leeggedtrokken voor de auto, met 50 % kom ik er ook, en dan daar weer tot 50% om thuis te geraken,
Accu is leeg nu, buffer voor het weekend ;)

Van 36% naar 77%, toen begon de activaties en langzaam naar beneden. Nu op 64% en al 30 kWh geëxporteerd.
Mag de hele avond nog wel doorgaan :D

Ik dacht een aantal keer dat ik over het randje ging lopen, maar op een of andere manier valt het kwartje toch goed....
Of de EMS is toch beter dan gedacht, of ik moet vanavond ook maar een staatslot lopen :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:52
In mijn geval mocht van mij de stagiaire wel later naar huis vandaag :Y) Zodat er iets meer op de EPEX/onbalans piek werd verkocht.

Opgeteld zou de thuisaccu maximaal 107% worden. De thuisaccu is uiteindelijk van max. 75% naar 44% ontladen met record van 26,1 kWh export.

Ik ben nog opzoek naar een tactiek om de EV te laden. Want er zit ongeveer 22 kWh excl loss in de thuisaccu. En er zijn momenten dat ik thuis kom waarbij ik 30 kWh nodig heb. Dat zou ik dus nu niet redden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:38:
In mijn geval mocht van mij de stagiaire wel later naar huis vandaag :Y) Zodat er iets meer op de EPEX/onbalans piek werd verkocht.

Opgeteld zou de thuisaccu maximaal 107% worden. De thuisaccu is uiteindelijk van max. 75% naar 44% ontladen met record van 26,1 kWh export.

Ik ben nog opzoek naar een tactiek om de EV te laden. Want er zit ongeveer 22 kWh excl loss in de thuisaccu. En er zijn momenten dat ik thuis kom waarbij ik 30 kWh nodig heb. Dat zou ik dus nu niet redden.
Op dagen met diepe dip op epex en hoge wind verwachting (ned.nl), starten met ev laden een uur voorde laagste punt epex prijs, heeft hier tot nog toe geleid tot goed triggers van import op goedkope momenten.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ik doe ook een duit in het zakje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz1n7O0QS6Qg-ovWIP3oKVdG67A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFEsaG0RRnurfFovdyf37eWH.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen Dinsdag geïnstalleerd; de eerste van de nieuwe batch accu’s. Of dat een voor- of nadeel is, weet ik nog niet, maar tot nu toe werkt het systeem naar behoren. De installatie is uitgevoerd door de topgasten van Beter Stroom. Ik ben er erg content mee.

Op mijn verzoek is de off-gridkast boven de Deye gehangen, zodat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar zo wel: relax, ik heb een Altrex.

Ik ben best onder de indruk van wat Balans Energie tot nu toe heeft neergezet. Het geheel oogt verzorgd, met nette branding op de accu, omvormer en EMS. Het dashboard bevat bovendien veel realtimedata, en dat voor een pilot. Nou, kom maar op met die aFRR.

Never gonna let you down

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-04 02:37
Rick Astley schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:01:

[Afbeelding]

Afgelopen Dinsdag geïnstalleerd; de eerste van de nieuwe batch accu’s. Of dat een voor- of nadeel is, weet ik nog niet, maar tot nu toe werkt het systeem naar behoren. De installatie is uitgevoerd door de topgasten van Beter Stroom. Ik ben er erg content mee.

Op mijn verzoek is de off-gridkast boven de Deye gehangen, zodat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar zo wel: relax, ik heb een Altrex.

Ik ben best onder de indruk van wat Balans Energie tot nu toe heeft neergezet. Het geheel oogt verzorgd, met nette branding op de accu, omvormer en EMS. Het dashboard bevat bovendien veel realtimedata, en dat voor een pilot. Nou, kom maar op met die aFRR.
Ziet er erg netjes uit..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

Zonder DC switch? @Source90 heeft hem wel met dezelfde accu’s.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:19:
[...]

Zonder DC switch? @Source90 heeft hem wel met dezelfde accu’s.
Oh?
Laat eens even zien waar die switch zit dan?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh6YKoKwupZHPUL4JAxOSuLcEGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbAgFSHjj6rHU4rs38EXE2IH.jpg?f=fotoalbum_large

Auto niet thuis vandaag, en vanaf 13:00 zat de accu vol. Onbalansprijzen leken net boven nul, dus lekker laten doorlopen. Vanaf half 3 weer activaties en volle bak teruggeleverd. Omdat de accu toen boven de 93-94 zat, dus ook tussen de activaties door teruggeleverd.. Nu nog 50 procent, Ben erg benieuwd wat het portaal gaat aangeven over twee dagen..

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:21:
[...]

Oh?
Laat eens even zien waar die switch zit dan?
Oh haal het door elkaar, ik bedoelde die rode draaischakelaar. Maar met offgrid vervalt die.

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 19-03-2026 20:31 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:30:
[...]

Oh haal het door elkaar, ik bedoelde die rode draaischakelaar. Maar met offgrid vervalt die.
Denk je dat ik daar niet had gezocht?
Ik zie alleen een 'noodschakelaar' voor de grid en de batterijen gaan toch echt direct naar de Deye :)
Met off-grid vervalt hij niet maar komt hij wat kleiner in de off-grid kast of een kleine kast indien de off-grid kast elders komt.
Hij gaat wel weg maar de functie niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-03-2026 20:39 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[Afbeelding]

Ik vind de off-grid kast daar niet heel handig als je er eens iets mee 'moet', maar het scheelt wat ruimte.
De EMS diep onder de Deye vind ik weinig praktisch, je leest hem niet makkelijk af laat staan bedienen.
Als het goed is hoeft dat zelden, hier komt hij in de meterkast zodat ik niet naar de afgesloten schuur hoef.

• ecn1985
jeeedeee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:21:
[Afbeelding]

Auto niet thuis vandaag, en vanaf 13:00 zat de accu vol. Onbalansprijzen leken net boven nul, dus lekker laten doorlopen. Vanaf half 3 weer activaties en volle bak teruggeleverd. Omdat de accu toen boven de 93-94 zat, dus ook tussen de activaties door teruggeleverd.. Nu nog 50 procent, Ben erg benieuwd wat het portaal gaat aangeven over twee dagen..
Hier vanmiddag wel de auto geladen, hierdoor geen export gehad vandaag. Blijft wat dat betreft wel zoeken wat nu het beste is. Als ik vanmiddag niet had geladen dan was er geexporteerd en uiteindelijk niet meer voldoende in de battery gehad om de auto mee te laden waardoor er dan weer moet worden geimporteerd, op een mogelijk ongunstig moment.
Nu weet ik in elk geval wel wat de auto in is gegaan en dat ik qua huisverbruik voldoende heb tot morgenochtend de zon weer schijnt mocht de prijs vannacht weer relatief hoog zijn.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
jeeedeee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:21:
[Afbeelding]

Goed man!

Ik zit nu op 40 kWh geëxporteerd, met nog 44% SOC

Auto laden is financieel nog altijd beter, heb nog de 28 cent cent per kwh afspraak met de baas staan.
Ik ben de komende 3 dagen thuis, EV is leeg. Even spreiden over het weekend dit als de accu vol raakt (nog steeds niet gebeurd).

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 19-03-2026 21:57 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ecn1985 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Hier vanmiddag wel de auto geladen, hierdoor geen export gehad vandaag. Blijft wat dat betreft wel zoeken wat nu het beste is. Als ik vanmiddag niet had geladen dan was er geexporteerd en uiteindelijk niet meer voldoende in de battery gehad om de auto mee te laden waardoor er dan weer moet worden geimporteerd, op een mogelijk ongunstig moment.
Nu weet ik in elk geval wel wat de auto in is gegaan en dat ik qua huisverbruik voldoende heb tot morgenochtend de zon weer schijnt mocht de prijs vannacht weer relatief hoog zijn.
De einde middag piek ligt deze zonnige dagen best gunstig met aardig wat verkoop momenten zo rond de 15 cent. Als je dan in de nacht de auto vol kan krijgen met de dipjes die onder 8 cent uitkomen lijkt het gunstiger om je PV opbrengst einde middag/begin avond zoveel mogelijk terug te leveren en niet in de auto te stoppen.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-04 23:34
Geen centrale DC automaat meer voor de hele stack zo te zien? Wel jammer, die gebruik ik nog heel af en toe om met 1 druk op de knop on-grid te gaan zonder verbruikers uit te zetten. En om dan weer off-grid te gaan. Werkt dat uberhaupt wel met individuele automaten per accu? Of moet je die dan in een bepaalde volgorde schakelen (master batterij eerst of juist laatst of zo?)?

Ook lijken die 'fancy' braided cables niet allemaal dezelfde lengte? Defeat dat niet een beetje het idee van het diagonaal aansluiten?
Zo heb je alleen geen ruimte voor extra modules. Had het kastje niet op de linkermuur gekund naast de Deye?

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:12
Yaay schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:53:
[...]

De einde middag piek ligt deze zonnige dagen best gunstig met aardig wat verkoop momenten zo rond de 15 cent. Als je dan in de nacht de auto vol kan krijgen met de dipjes die onder 8 cent uitkomen lijkt het gunstiger om je PV opbrengst einde middag/begin avond zoveel mogelijk terug te leveren en niet in de auto te stoppen.
Klopt deze beredenering wel?, prijs verschil van 7 cent is te weinig denk ik
zon direct in auto stoppen kost niets.
terugleveren a 15 cent, kost je 2 cent voor BE
auto volladen op de dipjes van 8 cent betaal je extra belasting en 2 cent voor BE.

of begrijp ik het niet*
* disclamer, ik heb zelf geen EV en de batterij ook nog niet (maar is wel besteld)

LG-HM163MR-U34

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:11
The_KnarF schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:21:
[...]

auto volladen op de dipjes van 8 cent betaal je extra belasting en 2 cent voor BE.

of begrijp ik het niet*
* disclamer, ik heb zelf geen EV en de batterij ook nog niet (maar is wel besteld)
Ben ik met je eens, auto moet je in principe laden als de onbalansprijzen laag is. Dat is de laatste tijd tussen 10:00 en 15:00, in de nacht is de stroom de laatste tijd ook niet heel goedkoop meer. Sowieso wordt boven de 80 procent de stroom verkocht voor kaal een paar cent dus dan sowieso gaan laden en liever niet terugleveren.

• blue eyes
Je hebt ook nog de saldering dit jaar, als je panelen hebt.

Dus inkoop en verkoop btw, heffingen kan je nog wegstrepen tegen het deel wat je terug heb geleverd.
Maar om heel eerlijk te zijn - verwarrende berichten hierover.
Nu voor mij voor het eerst in de wereld van geen vast contract, ik het het exacte nog ophalen.

[ Voor 32% gewijzigd door blue eyes op 20-03-2026 08:55 ]

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-04 15:06
The_KnarF schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:21:
[...]

of begrijp ik het niet*
De 2 cent voor BE geldt alleen voor alles wat over de meter van de klant gaat, aldus Don in een eerdere reactie.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:53:
Je hebt ook nog de saldering dit jaar, als je panelen hebt.

Dus inkoop en verkoop btw, heffingen kan je nog wegstrepen tegen het deel wat je terug heb geleverd.
Maar om heel eerlijk te zijn - verwarrende berichten hierover.
Nu voor mij voor het eerst in de wereld van geen vast contract, ik het het exacte nog ophalen.
Zie 0xygen500 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" voor de uitleg van salderen bij dynamisch vs vast (even het stukje van @0xygen500 uitklappen).

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 20-03-2026 09:26 ]

• ecn1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAn_TsNf4WBeZazDwRxjikKfaQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcKF1d1zTSbYTfJnjvHz5oMM.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de auto tussen 12:00 en 15:00 geladen, ruim 26kWh de auto in gegaan. Zoals aangegeven hierdoor geen activaties maar wel voldoende soc om zonder activaties de nacht door te komen. Als ik niet had geladen en er was wel geëxporteerd gister dan had ik vannacht moeten afnemen tegen onbalans tarief. Afhankelijk van de prijs die je niet van te voren weet kan het voordeliger of nadeliger uitpakken. Op de manier nu weet ik in elk geval dat ik niet 'hoog' hoef in te kopen..

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
ecn1985 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:30:
[Afbeelding]

Nu heb ik de auto tussen 12:00 en 15:00 geladen, ruim 26kWh de auto in gegaan. Zoals aangegeven hierdoor geen activaties maar wel voldoende soc om zonder activaties de nacht door te komen. Als ik niet had geladen en er was wel geëxporteerd gister dan had ik vannacht moeten afnemen tegen onbalans tarief. Afhankelijk van de prijs die je niet van te voren weet kan het voordeliger of nadeliger uitpakken. Op de manier nu weet ik in elk geval dat ik niet 'hoog' hoef in te kopen..
Ja het is een pure gok.

Volgens mijn tellertje heb ik gisteren 6,80 verdiend (incl BTW en EB) met 26 kWh export.
Ik heb echter op EPEX tarieven 34.6 kWh in de auto gestopt voor EUR 4,42.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ecn1985
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ja het is een pure gok.

Volgens mijn tellertje heb ik gisteren 6,80 verdiend (incl BTW en EB) met 26 kWh export.
Ja inderdaad, nu weet ik wat ik wat het kost wat de auto ingaat (niks) nadeel is dat ik wel wat mis op de export. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk dubbeltjes werk zijn. Eerst maar eens aankijken wat aFFR straks brengt en hoe dat er qua laden ontladen uit gaat zien. Dan volgt er hopelijk vanzelf een goede laadstrategie..

• blue eyes
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ja het is een pure gok.

ik weet niet of je prive rijdt of lease? Igv lease moet je de vergoeding die je krijgt dan ook meenemen, anders praat je over bruto bedragen.

Maar goed, we praten hier natuurlijk over de kosten, opbrengstn, etc. vanuit ons systeem.

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:49:
[...]

ik weet niet of je prive rijdt of lease? Igv lease moet je de vergoeding die je krijgt dan ook meenemen, anders praat je over bruto bedragen.

Maar goed, we praten hier natuurlijk over de kosten, opbrengstn, etc. vanuit ons systeem.
Nee geen lease, en eigen paal. Sowieso denk ik dat het glad ijs is met werkgeversconstructies op je dure accu systeem ten gunste van de werkgever. (gechargeerd (HA!), maar ik zou de paal openbaar zetten met een vast tarief in dergelijke gevallen)

Het laden op EPEX is een vooraf duidelijk gegeven. Het is vooraf helder wat de kosten zijn. Er hoeft niets na twee dagen met terugwerkende kracht verrekend te worden oid. De materie is al complex genoeg!
Sanity check.
Aangaande all in tarieven.
kale afnemen en kale invoed prijs zijn hier 5 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty3DCAr3jQMbA1vW32eoLrTN2Nk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vIbLxjEsiIvOulzrcEQ0gh55.png?f=user_large
Dan is dit juist toch?
afnemen incl 2 cent opslag (betalen)
invoeden incl 2 cent opslag (betalen)
verschil 4 cent.

• Source90
Pfiew, dit is volgens mij nagenoeg mijn gehele netaansluiting (3x25A) :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbKe-7NH-doQps0DidMu1pj5LYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Dg7mLBB4Hu3jSOwF8oVSfiL.jpg?f=fotoalbum_large
(Uitgaande van 16000 ÷ 230V = ~69,5 A)

Sinds installatie gister in iedergeval lekker bezig met heen en weer pompen. Ben benieuwd over een paar dagen wat er in het portaal komt.

• paQ
oe! is het aangepast? :o

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 15:11 ]

• Wolly
  • Niet online
Hier wordt de net export gecapt op 12kW.

@Source90 Zitten jouw zonnepanelen direct op de Deye?

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 20-03-2026 15:19 ]

• paQ
-O-

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:12:
[...]

Meetoo…

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:12:
[...]

@Source90 Zitten jouw zonnepanelen direct op de Deye?
Dat maakt niet uit. Ik kwam gister ook niet boven de 12kW export.

• Source90
Zitten apart op eigen groep (is Solaredge).
Zijn pieken van 9-10 minuten en dan wat minuten rust, tot de volgende piek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRl7LNFneIHtHG-244DBdivNqi0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/grMcxyv2UWRESwmqpWcHKXLt.png?f=fotoalbum_tile
Ik klaag niet, al 24 uur (sinds installatie) 0 op de meter. "Sluipverbruik" van 500Wh in de nacht wordt mooi opgevangen door de accu. Is sinds vanochtend ook weer van 30% naar 80% gegaan en nu weer terug omlaag.

[ Voor 56% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 15:27 . Reden: Verkeerde/vorige afbeelding bijgevoegd ]

• paQ
hoe dan? :/

Wat is er anders?

• Source90
Geen moeilijke vragen stellen hé :7
Gister zat ik zelfs op 17000 ontladen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4-3OwvN9lu4s1xzsWBbmq7YKzc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3Z8vSuvFz7wEppwvnoQtR1V8.png?f=fotoalbum_tile
Dat tikt de 74,5 Amp aan..

Portaal nog aan het uitvinden. Kon er nou wel of niet gezien worden welk tarief er op dit moment (al dan niet in blokken van x minuten) geldt? Ben benieuwd waarvoor hij 16kWh het net op gooit (@10 minuten per keer).

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 15:39 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Blijkbaar is het pv (op grid) plus wat de Deye kan, op zich niet zo gek om dat samen te gebruiken :)

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:37:
Blijkbaar is het pv (op grid) plus wat de Deye kan, op zich niet zo gek om dat samen te gebruiken :)
Dan hoop ik wel dat de Deye maximeert voordat de gemeentezekering eruit vliegt.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Je kan nog een stuk hoger voor het fout gaat, gelukkig is het niet langdurig.
Het zou wel handig zijn als je dit per fase kan zien, zeker als de SE op 1 fase zit.

• Source90
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:37:
Als ik de andere screenshots zie, wordt er (ondanks PV) gecapped op 12k? (Topic filteren op enkel afbeeldingen).
Tot nu toe ook weinig extra warmteontwikkeling, die zekeringen (3x 25A van ABB, via netbeheerder) zijn ook wel op wat meer berekend voor kortstondige pieken (en ik ga er met 74A niet overheen).

Solaredge is 3fase.

Per fase, at your request;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_U8IQVG-e-UMg99bY3OYFJYsGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78xYnrPbCYI3SJzTimFNVgvF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g49LsNAoIb4iY4IWpbugWH7ldg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9dKReUYyP0VnYvho29fqLNC.jpg?f=fotoalbum_tile
@Speedy-Andre bovenstaande screenshot is trouwens niet van de 17kWh teruglevering, maar van zonet met circa 15.000 op de teller.

Ik zit hier inderdaad boven de 230V, gemiddeld op 235-240V vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr93Ir6zo0vQhkJBgkPunS-efqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoBpVJFB5n1ihKwmbDqqDbnD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 64% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 16:06 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kijk eens, dan zal de spanning per fase wel boven de 230V zijn om de 17kW kloppend te maken.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:39:
[...]

mwa... kan wel 10 min 7 x 7 min er vet overheen hoor. (ask me how I know :+ )

Even Don gesproken erover zojuist, De nieuwe Deye's hebben de nieuwe FW.
Die kunnen het dus iig. Ze gaan even zien welke wijziging het exact is en kunnen dan eventueel de FW updaten.

* paQ screenshots van settings maakt

@Wolly over het PV vermogen tijdens een import activatie:
Don legde uit dat Deye gekoppelde PV's kunnen worden teruggeschroefd door de EMS als dat nodig is.
AC gekoppelde PV's niet, maar, hence @zunrob zijn situatie gisteren, ze gaan ws elke 30 sec activaties 'herindelen' over de systemen.
Ergo: Als je zelf tijdens zo'n activatie (ik vraag me af of die er wel komen op zo'n moment, maar dat is een andere kwestie) je AC gekoppelde PV terugschroeft, kan het dus goed zijn dat je 30 sec daarna alsnog meer vermogen toegekend krijgt. Heb je alleen maar heel veel AC gekoppelde PV en je staat met 11 kW te zonnebaden, dan val je ws sowieso buiten de toekenning van een downstream activatie.

@Source90 Welke FW heb je?

Gegevens staan allemaal op het info scherm van de Deye.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 16:04 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Als ik de andere screenshots zie, wordt er (ondanks PV) gecapped op 12k? (Topic filteren op enkel afbeeldingen).
Tot nu toe ook weinig extra warmteontwikkeling, die zekeringen (3x 25A van ABB, via netbeheerder) zijn ook wel op wat meer berekend voor kortstondige pieken (en ik ga er met 74A niet overheen).

Solaredge is 3fase.

Per fase, at your request;
[Afbeelding][Afbeelding]
@Speedy-Andre bovenstaande screenshot is trouwens niet van de 17kWh teruglevering, maar van zonet met circa 15.000 op de teller.
Ik zeg maar niks over die 17kWh, dat stoort mij alleen maar :+
De ABB C25 is niet van de netbeheerder (althans nooit eerder gezien) maar die kan wel afschakelen bij langdurig te veel stroom.
Het ging om de zekeringen van de netbeheerder, lastig als dat smeltzekeringen zijn want dan mag je ze bellen en uitleggen wat er gebeurd is waarna ze wel of geen rekening sturen.
Wel bijzonder dat de 'oude' Deye modellen niet terugregelen aan de hand van wat de Eastron meet...
Aan de andere kant weer luxe voor mij dat het er straks in zit want ik heb smeltzekeringen :)

Met off-grid optie is dat weer net anders, dan kan de Deye naast de 12kW nog mijn pv erbij optellen wat in principe 7kW kan zijn van mei t/m juli.
(Note to myself) Dan mag ik wel zorgen dat de bedrading en schakelaars richting het net dit aan kunnen.

• Source90
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:16:
[...]

De ABB C25 is niet van de netbeheerder (althans nooit eerder gezien) maar die kan wel afschakelen bij langdurig te veel stroom.
Het ging om de zekeringen van de netbeheerder, lastig als dat smeltzekeringen zijn want dan mag je ze bellen en uitleggen wat er gebeurd is waarna ze wel of geen rekening sturen.
Ik noem dit 25A ABB van de netbeheerder, zou niet weten hoe je het anders wilt noemen ;)
Nieuwbouwwoning van 3 jaar oud, worden geen smeltzekeringen meer gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuGL-45McX4S4_ZVxdOnFYCvB1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePCTh758zYXTz9BLY6nJtNq5.jpg?f=fotoalbum_tile
@paQ
Dat is deze info gok ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlCrUIZaO30J6uaQoBv-0-PXFLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Puoo1S0jl2Jw4YPUuI5T41od.jpg?f=fotoalbum_tile

• paQ
check :)

[ Voor 130% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 16:44 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Ik noem dit 25A ABB van de netbeheerder, zou niet weten hoe je het anders wilt noemen ;)
[Afbeelding]
Oh die zag ik niet op je andere foto's, toevallig dat de netbeheerder ook C25 heeft gebruikt en dat maakt het iets handiger als je er zelf bij kan :)
Ik bedoelde de 4P schakelaar die naar de Eastron gaat., mogelijk gaat de 4P C25 iets eerder omdat die warmer kan worden met 1 behuizing tussen ander spul dat warmte afgeeft.

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:34:
[...]

Oh die zag ik niet op je andere foto's, toevallig dat de netbeheerder ook C25 heeft gebruikt en dat maakt het iets handiger als je er zelf bij kan :)
Ik bedoelde de 4P schakelaar die naar de Eastron gaat., mogelijk gaat de 4P C25 iets eerder omdat die warmer kan worden met 1 behuizing tussen ander spul dat warmte afgeeft.
Maar daar komt die 17 kW niet door/langs/uit

• Source90
bumble_bee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:39:
[...]
Ook lijken die 'fancy' braided cables niet allemaal dezelfde lengte? Defeat dat niet een beetje het idee van het diagonaal aansluiten?
Ik heb ze nagemeten (grof, zover ik erbij kon) en ze lijken allemaal dezelfde lengte. Behalve uiteraard de kabels naar de Deye.

Gister ook gebeld door BalansStroom, n.a.v. mijn post hier over de manier van aansluiten van de 6mm² aders. Viel binnen marge maar was niet zo netjes als ze zouden willen zien. Had het zelf al aangepast, maar anders hadden ze de monteurs weer langs gestuurd, service/aftersales is wat mij betreft top!
Lezen dus goed mee met dit topic, fijn dat er korte lijntjes zijn qua input die wij hier posten/de community en BE/BS. Ondanks dat wij (relatief gezien) denk ik maar een klein percentage van afnemers zijn.

Ook gelijk gevraagd over mijn kastje aan de LOAD. Dat is grijs gebied maar mag ik nog steeds aansluiten. (y)

[ Voor 45% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 16:47 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Maar daar komt die 17 kW niet door/langs/uit
Voor zo ver ik op de plaatjes kan zien was er 17kW export, dat gaat toch het net op?
Het passeert de 3 C25 ABB's, de 4P C25 en de Eastron.
Waar zou het anders doorheen moeten gaan?
De opwarming (plaatje) bij 15kW export wijst daar ook op.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:37

Ersus

Zuid-Limburg

Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]
Mocht het eens over de rand gaan met C25 automaten dan is er wel iets van speling... aan deze kant zitten dan wel AEG C25A hoofdautomaten maar dat gaat inmiddels meer dan een half jaar dag in dag uit prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNnOLil2T5iWBy5o9m0MPak2e04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9o9viEsDDi4ZXUqO1A6Lxdfl.png?f=user_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Voor zo ver ik op de plaatjes kan zien was er 17kW export, dat gaat toch het net op?
Het passeert de 3 C25 ABB's, de 4P C25 en de Eastron.
Waar zou het anders doorheen moeten gaan?
De opwarming (plaatje) bij 15kW export wijst daar ook op.
Er komt max 12kW uit de Deye.
Die resterende kwamen van zijn AC PV neem ik aan?

• Source90
Ander vraagje, netwerk/softwarematig;
Sinds installeren van de Deye/batterij (inclusief die 2 PoE kabeltjes) zijn er behoorlijk wat attempts vanuit Frankfurt am Main/Duitsland, die veelvuldig worden geblokkeerd door de router. Kan heel toevallig zijn dat het sinds de 19de in de middag begon..

Meerdere malen per uur. Meer die dit zien/zagen? Niet dat ik nu iets blokkeer waardoor BE/BS niet kan uitlezen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itkB36a2UXxo1ntRU2o1HBbzOmQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Or4hlyCM5eczo3h5oj9SrJqc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00EZjqdBq3SCM9-p-CBko0Ae390=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j2muy0RP4Rq0jr91xlHn3cH1.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 17:12 ]

• paQ
Ersus schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Mocht het eens over de rand gaan met C25 automaten dan is er wel iets van speling... aan deze kant zitten dan wel AEG C25A hoofdautomaten maar dat gaat inmiddels meer dan een half jaar dag in dag uit prima.

[Afbeelding]
Dat...
Die 7x 7min die ik aanhaalde was rond de 41A :+
Dat ging 6 keer goed, de 7e keer niet. En zelfs toen is er maar 1 van de drie afgesprongen.

[ot]iets met falende loadbalancing[/o]

• Source90
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Er komt max 12kW uit de Deye.
Die resterende kwamen van zijn AC PV neem ik aan?
Desalniettemin klopt het dan uiteraard wel dat de 15-17kW langs de 3x25 van de netbeheerder loopt. Circa 12 kW vanuit de C25 automaat van Deye en circa 4-5kW vanuit de automaat van de PV.

• paQ
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Desalniettemin klopt het dan uiteraard wel dat de 15-17kW langs de 3x25 van de netbeheerder loopt. Circa 12 kW vanuit de C25 automaat van Deye en circa 4-5kW vanuit de automaat van de PV.
correct :)

Het ging over de ALAMAT toch?
nothing on the hand

• blue eyes
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:05:
Ander vraagje, netwerk/softwarematig;
Sinds installeren van de Deye/batterij (inclusief die 2 PoE kabeltjes) zijn er behoorlijk wat attempts vanuit Duitsland, die veelvuldig worden geblokkeerd door de router. Kan heel toevallig zijn dat het sinds de 19de in de middag begon..

Meerdere malen per uur. Meer die dit zien/zagen? Niet dat ik nu iets blokkeer waardoor BE/BS niet kan uitlezen :+
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier ook. En nog een adres, ook Github, maar dan naar USA.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Dat bedoelde ik idd, welk deel de Deye doet is een ander verhaal maar beperken tot 17kW is zeker hier wel verstandig met de smeltzekeringen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:12:
[...]

Hier ook. En nog een adres, ook Github, maar dan naar USA.
Eigen schuld als je Solarman gebruikt :9

• Source90
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Eigen schuld als je Solarman gebruikt :9
Ik heb nog niets ingesteld van Solarman of consorten, echter wel behoorlijk wat attempts. Ik hoor het vanzelf wel als er bij BalansStroom geen info binnenkomt omdat dit geblocked wordt :Y)
Komt in ieder geval uit de BE BMS, als ik het IP adres intern volg.

Moet er nog even induiken, wat er met Homey allemaal mogelijk is.

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 17:37 ]

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Dat bedoelde ik idd, welk deel de Deye doet is een ander verhaal
Dan moet je je post nog even teruglezen ;)
maar beperken tot 17kW is zeker hier wel verstandig met de smeltzekeringen.
...wat echt geen enkel probleem is. Je kan die dingen echt behoorlijk belasten zonder problemen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat je het zwaarder kan belasten betekent niet dat het handig is als batterij en stroomleverancier, iets met verantwoordelijkheid?
Mijn post ging over wat er het net op gaat en welke weg dat volgt, dat klopt nog steeds.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Dan moet je je post nog even teruglezen ;)

[...]

...wat echt geen enkel probleem is. Je kan die dingen echt behoorlijk belasten zonder problemen.
Smeltzekeringen kunnen slijten, klinkt gek. Bij hoge belasting gaat de slijtage oplopen en is het een keer over. Elke keer warm worden en afkoelen vinden ze niet fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 20-03-2026 17:31 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Smeltzekeringen kunnen slijten, klinkt gek. Bij hoge belasting gaat de slijtage oplopen en is het een keer over.
Juist, dat je eventueel off-grid hebt (minder last met uitval) neemt niet weg dat de boel heel moet blijven.

• paQ
Niet meteen paniek maken als je een zekering tot aan of op de max belast.
We kunnen weer een hele discussie starten over selectiviteit, maar dan kunnen we dergelijke vermogens op en af ook meteen op onze buik schrijven.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie geen paniek, wel iets waar BE op mag letten en blijkbar ook doet.

• blue eyes
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:24:
[...]

Ik heb nog niets ingesteld van Solarman of consorten, echter wel behoorlijk wat attempts. Ik hoor het vanzelf wel als er bij BalansStroom geen info binnenkomt omdat dit geblocked wordt :Y)

Het is de EMS van BE, niet Solarman.

• Source90
blue eyes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:56:
[...]

Het is de EMS van BE, niet Solarman.
Dat was een reactie op opmerking van Speedy-Andre ;-)
Wat heb jij met de entries gedaan? Nog steeds (automatisch bij mij) geblokkeerd? Dan zal het wel loslopen.

• paQ
Na een weekje met de Refoss an de LOAD zijde:

RTE op basis van de solarman powerlosses sensoren: 89.3
RTE op basis van de Refoss powerloss meting: 87.6

Meteen even een voetnoot daarbij: In de wintermaanden lag de initiële RTE tussen de 82 en 86 op de powerlosses sensoren van Solarman. PV opwek helpt dus duidelijk mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTQwa0mzjhGOqUU3303r04QzlOQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U7gKMqNNOt4LpPGOhPztaDyD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-3RXobD5E3o-XRXnhYTuMWf9lI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aezYWZKMU7wFHoxDsSK73zxl.png?f=fotoalbum_large
(momentopname, maar over de afgelopen 168 uur dus)

Nog steeds heel erg goed, en ook best wel afhankelijk van hoeveel AC gekoppelde PV er direct ingezet kan worden. Deze RTE waarde fluctueert gedurende de week, dus ik ben eergisteren ook nog een 10 dagen rolling meting gestart. Als die over anderhalve week stabieler meet dan ga ik daarmee door.

De Refoss CT klemmen kun je best wel mooi kalibreren door bijv een elektrische kachel met meerdere standen aan te sluiten, en dat af te zetten tegen het idle verbruik bij corresponderende spanningen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2d0qSUf_sA46Q1hmh8_5fW3BbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jl9E00aaZ5OcQZTHNNxGrWtZ.png?f=fotoalbum_large

Ik kom afhankelijk van het vermogen gemiddeld op ca 2.3% 'afwijking', zodoende dus conservatief op 1,02 ingesteld. (1,023 kan overigens ook niet)

Dat komt dus wel overeen denk ik met de metingen van oa @Get!em ?

Het verschil in (absolute) meting is erg afhankelijk van hoe hard de inverter moet werken, en met name bij ontladen. Ik zie dus verschillen van ca 400Wh over de hele dag, maar gisteren bijna 1400 Wh :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY4MyvSelbNi4hs4u9hoy-JfMIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsMZcHtLO8hnxymbVaHd6723.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxTw8QnxmKJfGN6ZO2Zv4KgvE9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E9myr8md3y1SVZPARVxi474o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 22:51 ]

• blue eyes
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Dat was een reactie op opmerking van Speedy-Andre ;-)
Wat heb jij met de entries gedaan? Nog steeds (automatisch bij mij) geblokkeerd? Dan zal het wel loslopen.
Yep, begreep ik :)

Nog niets, heb ze even laten lopen, ze zijn idd redelijk constant, van EMS.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:12:
Na een weekje met de Refoss an de LOAD zijde:

RTE op basis van de solarman powerlosses sensoren: 89.3
RTE op basis van de Refoss powerloss meting: 87.6

Meteen even een voetnoot daarbij: In de wintermaanden lag de initiële RTE tussen de 82 en 86 op de powerlosses sensoren van Solarman. PV opwek helpt dus duidelijk mee.

[Afbeelding]
(momentopname, maar over de afgelopen 168 uur dus)

Nog steeds heel erg goed, en ook best wel afhankelijk van hoeveel AC gekoppelde PV er direct ingezet kan worden. Deze RTE waarde fluctueert gedurende de week, dus ik ben eergisteren ook nog een 10 dagen rolling meting gestart. Als die over anderhalve week stabieler meet dan ga ik daarmee door.

De Refoss CT klemmen kun je best wel mooi kalibreren door bijv een elektrische kachel met meerdere standen aan te sluiten, en dat af te zetten tegen het idle verbruik bij corresponderende spanningen.
[Afbeelding]

Ik kom afhankelijk van het vermogen gemiddeld op ca 2.3% 'afwijking', zodoende dus conservatief op 1,02 ingesteld. (1,023 kan overigens ook niet)

Dat komt dus wel overeen denk ik met de metingen van oa @Get!em ?

Het verschil in (absolute) meting is erg afhankelijk van hoe hard de inverter moet werken, en met name bij ontladen. Ik zie dus verschillen van ca 400Wh over de hele dag, maar gisteren bijna 1400 Wh :X
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kom op 17-19% verlies t.o.v. alle inputs over 7 dagen rolling window. Laadverlies, ontlaadverlies en batterijverlies

Input/outputs gemeten met p1 en homewizard/eastron.

• paQ
Get!em schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Ik kom op 17-19% verlies t.o.v. alle inputs over 7 dagen rolling window. Laadverlies, ontlaadverlies en batterijverlies

Input/outputs gemeten met p1 en homewizard/eastron.
Dat is wel meer dan mijn 13 ish.
Heb je altijd een laag huisverbruik wellicht? Dan hakt het eigenverbruik er procentueel veel harder in.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 19:02 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Heb je altijd een laag huisverbruik wellicht? Dan hakt het eigenverbruik er procentueel veel harder in.
Ik zal nog een andere rekenmethode gaan gebruiken waar de onbetrouwbare solarman waardes niet gebruikt worden. Later meer.

Maar nacht huisverbruik ligt net iets boven 200W zonder het verbruik van de Deye mee te tellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 20-03-2026 19:07 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:24:
[...]

BE EMS display is iets van een browser die draait op een OS (menu opties zijn back, reload ). Mogelijk dat die browser of OS een phone home doet mbt updates of metrics.

Frankfurt en VS lijkt te duiden op een US firma cloud in EU. Mogelijk een Azure.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 20-03-2026 19:13 ]

• paQ
Get!em schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:04:
[...]

Ik zal nog een andere rekenmethode gaan gebruiken waar de onbetrouwbare solarman waardes niet gebruikt worden. Later meer.

Maar nacht huisverbruik ligt net iets boven 200W zonder het verbruik van de Deye mee te tellen.
Ja dat hakt er dan vrees ik best wel in.
Dat zul je aan 320W ofzo zitten met Deye.

Ik zit idle meestal op de 550 in de nacht.
En dan lopen 's nachts ook meestal nog vaatwasser, WPB, soms de WP nog aan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:01:
[...]

De filtered loss power van de Deye, omgerekend naar energy daily met riemann left. Komt voornamelijk door de laad en ontlaadactiviteit van het EMS dat die hard groeit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL1rheJa2V8ypadwCVlTQI9MhWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMZCa2MeJLeIuOrKsTlrwq04.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:15:
[...]

Ja dat hakt er dan vrees ik best wel in.
Dat zul je aan 320W ofzo zitten met Deye.

Ik zit idle meestal op de 550 in de nacht.
En dan lopen 's nachts ook meestal nog vaatwasser, WPB, soms de WP nog aan.
Vaatwasser, warmtepomp doen hier ‘s nachts ook nog een rondje.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hmmmz, hier net 4% SoC drop in 4 minuten. Niet echt logisch. Activatie stopte erdoor.

• paQ
Nou we halen iig (nu) gelijke verliezen zo te zien *O*
Maar, een dag als (eer)gisteren heeft dus wel serieus nog wat losses. -O-

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:49:
De EMS diep onder de Deye vind ik weinig praktisch, je leest hem niet makkelijk af laat staan bedienen.
Het schermpje hangt onder een hoek. Ik ervaar geen problemen met het bedienen of het aflezen ervan :)

Never gonna let you down

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

bumble_bee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:39:
Zo heb je alleen geen ruimte voor extra modules. Had het kastje niet op de linkermuur gekund naast de Deye?
Eén extra module zal misschien net nog passen als ze de Deye dan net iets hoger ophangen en de EMS verplaatsen, maar voor nu en de nabije toekomst heb ik daar geen interesse in. Volgende puntje op de verduurzaming-wishlist is het uitbreiden van mijn PV installatie, gevolgd door een all electric warmtepomp.

Op de linkermuur had ook gekund, maar dan komt hij wel een heel stuk naar voren omdat anders het kastje/klepje niet open kan, dus dan ben je alsnog veel extra ruimte kwijt.

Never gonna let you down

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Interessant artikel vandaag op Solar Magazine: Proef laat zien dat thuisbatterijen netcongestie tot 6 procent verlagen

https://solarmagazine.nl/...ie-tot-6-procent-verlagen

Never gonna let you down

• paQ
Rick Astley schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Het schermpje hangt onder een hoek. Ik ervaar geen problemen met het bedienen of het aflezen ervan :)
Er valt bovendien niets aan te bedienen.
(naja O-) bijna niets, maar niets iets waar je iets mee zou moeten)

Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste