PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ik ook, was toegezegd tot ik gister hoorde ze wonen in de buurt; zijn er in een half uur.Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:15:
Ik heb speciaal gevraagd om hun eigen Beter Stroom ploeg, better safe then sorry
Zelfs nog meermaals gebeld in het verleden met Balans Stroom. Ook over de mogelijkheden met aansluiten van dat doosje. Foto verstuurd, etc.
Volgens mij maakt de Den Haag ploeg wel foto's voor Balans Stroom eigen partij. Ze moesten wachten op goedkeuring voordat ze weg konden.
[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 15:21 ]
In dat geval weet ik zeker wie mijn kruipruimte in mag gaan, er komt geen zand in mijn haarSource90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Ik ook, was toegezegd tot ik gister hoorde ze wonen in de buurt; zijn er in een half uur.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Leuke discussie over aansluiten...Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:28:
[...]
Klopt, maar mij was verteld dat ik 2x UTP moest hebben, wat ik ook had voorbereid. 1x voor MID en 1x PoE.
Kennelijk (heeft de nieuwe??) 2x PoE UTP nodig, plus een kabel voor Eastron Mid
Ze komen 15 april bij mij. En om nou extra werk te voorkomen..
Vat ik volgende goed samen:
1. 2x utp naar Deye/battery
2. 1x stopcontact tbv PoE switch bij Deye (of voldoende sterk wifi signaal)
3...
Dat kan ik zelf nog prima voorbereiden.
Komt op de plek van de huidige SMA omvormer, dus kabel van/naar panelen, kabel van meterkast, werkschakelaar liggen er.
Juiste schakelaar zit al in meterkast
Dit is herbuikbaar lijkt me.
Zijn er nog aandachtspunten te delen (behalve afwerking..
- Deye en batterijen in de houten schuur
- EMS en Eastron in de meterkast (zodat ik ze zonder moeite kan bekijken of instellen)
- extra 5x10mm2 en 2x dc strings aanleggen (meerprijs)
Dat POE brol haal ik er zelf wel weer tussenuit, er kan een 12V dc voeding op de EMS.
Voeding (wcd) en ethernet heb ik in de schuur cq meterkast beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/Z7ZZAT4MUinDhIseedU2SQ73.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: heb een reactie van Don:
Tennet test voor redistributie tijdens activatie
[ Voor 40% gewijzigd door zunrob op 19-03-2026 15:55 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik heb nu een account aangemaakt bij BE, moet ik zelf ook een account maken bij Solarman voor het uitlezen van bovenstaande grafieken? Tot nu toe nul info over gehad.
Nevermind, ik had een account aangemaakt bij Balans Stroom, ik zie nu in de foto hierboven de link naar dashboard.balansenergie.nl. Daar wel de info.
@Wolly inderdaad nuluitleg over het (online gedeelte van het) systeem of enig portaal. Enige uitleg die ik in het semi-Pools kreeg was "bij fout kan je hem hier en hier uitzetten. Of anders in de meterkast.".
Zag net het linkje in de afbeelding van @MarinoC die ik heb gevolgd / account voor heb gemaakt. Die info had ook wel uit BE kunnen komen
/f/image/fpUJ1DshBhd9TKk2onI5kMgU.png?f=fotoalbum_large)
Mooi kleurenpallet..
[ Voor 65% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 16:03 ]
Je krijgt alleen nog een mail dat je een account kan aanmaken bij Balansstroom. Account voor balansenergie.nl heb je als het goed is al. Daar komen de grafieken ook vandaan.Source90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:
Mij is verder niets uitgelegd over het portaal en dergelijke, krijgt men daar normaal gesproken nog mails over op gegeven moment?
Ik heb nu een account aangemaakt bij BE, moet ik zelf ook een account maken bij Solarman voor het uitlezen van bovenstaande grafieken? Tot nu toe nul info over gehad.
Verder moet je het uitzoeken
Heb zelf geen account bij externe bedrijven, die adapter koppelt direct met HA en dat was voldoende.
Hopelijk betekent dat niet dat ze helemaal teruggeworpen zijn in de testen voor aFFR die vorig jaar al afgerond waren.zunrob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
Ik heb uitleg gekregen. Ze zijn aan het testen om de vermogens elke 30 seconden aan te passen, wat nodig is voor als ze live zijn met TenneT. Deze testen kunnen alleen live worden uitgevoerd en zullen de komende dagen vaker zijn.
Nee, staat daar helemaal los van. Dit testen ze op eigen initiatief. Zoals ik begrijp is de deadline van TenneT voor hun eigen reactie bijna voorbij. Hopelijk snel goed nieuws dus!Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:59:
[...]
Hopelijk betekent dat niet dat ze helemaal teruggeworpen zijn in de testen voor aFFR die vorig jaar al afgerond waren.
Heb je niet een mail ontvangen (ooit) met als subject "Welkom bij Balans Energie – je account is aangemaaktSource90 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:
Zag net het linkje in de afbeelding van @MarinoC die ik heb gevolgd / account voor heb gemaakt. Die info had ook wel uit BE kunnen komen
".
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
Tijdelijk op al bestaande plug.
Mijn eigen kastje zou dan op de Load kunnen, zoals hier bij andere is gedaan, als ik het goed heb gelezen?
[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 19-03-2026 17:32 ]
Klopt ja, zo heb ik het ook (bij 2 installaties) gedaan. Stelt niet zoveel voorMijn eigen kastje zou dan op de Load kunnen, zoals hier bij andere is gedaan, als ik het goed heb gelezen?
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Weet wel dat die adapter dus zeer waarschijnlijk je data wel doorstuurt naar het solarman platform of deye cloud platform.Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Heb zelf geen account bij externe bedrijven, die adapter koppelt direct met HA en dat was voldoende.
App: Solarman Smart
Ik heb geen toggle ergens gezien om dat uit te zetten. En de entity in HomeAssistant: Cloud enabled, staat gewoon op true en is niet te wijzigen.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 19-03-2026 18:18 ]
Nog niet, Don en zn team gaan proberen op afstand het systeem te updaten/resetten. De boel staat nu op by-pass. Hopelijk lukt het, ik zal een update geven zodra er meer duidelijk is.
Ik had de accu niet echt leeggedtrokken voor de auto, met 50 % kom ik er ook, en dan daar weer tot 50% om thuis te geraken,
Accu is leeg nu, buffer voor het weekend
Van 36% naar 77%, toen begon de activaties en langzaam naar beneden. Nu op 64% en al 30 kWh geëxporteerd.
Mag de hele avond nog wel doorgaan
Ik dacht een aantal keer dat ik over het randje ging lopen, maar op een of andere manier valt het kwartje toch goed....
Of de EMS is toch beter dan gedacht, of ik moet vanavond ook maar een staatslot lopen
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Opgeteld zou de thuisaccu maximaal 107% worden. De thuisaccu is uiteindelijk van max. 75% naar 44% ontladen met record van 26,1 kWh export.
Ik ben nog opzoek naar een tactiek om de EV te laden. Want er zit ongeveer 22 kWh excl loss in de thuisaccu. En er zijn momenten dat ik thuis kom waarbij ik 30 kWh nodig heb. Dat zou ik dus nu niet redden.
Op dagen met diepe dip op epex en hoge wind verwachting (ned.nl), starten met ev laden een uur voorde laagste punt epex prijs, heeft hier tot nog toe geleid tot goed triggers van import op goedkope momenten.KoningSlakkie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:38:
In mijn geval mocht van mij de stagiaire wel later naar huis vandaagZodat er iets meer op de EPEX/onbalans piek werd verkocht.
Opgeteld zou de thuisaccu maximaal 107% worden. De thuisaccu is uiteindelijk van max. 75% naar 44% ontladen met record van 26,1 kWh export.
Ik ben nog opzoek naar een tactiek om de EV te laden. Want er zit ongeveer 22 kWh excl loss in de thuisaccu. En er zijn momenten dat ik thuis kom waarbij ik 30 kWh nodig heb. Dat zou ik dus nu niet redden.
:strip_exif()/f/image/uFEsaG0RRnurfFovdyf37eWH.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen Dinsdag geïnstalleerd; de eerste van de nieuwe batch accu’s. Of dat een voor- of nadeel is, weet ik nog niet, maar tot nu toe werkt het systeem naar behoren. De installatie is uitgevoerd door de topgasten van Beter Stroom. Ik ben er erg content mee.
Op mijn verzoek is de off-gridkast boven de Deye gehangen, zodat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar zo wel: relax, ik heb een Altrex.
Ik ben best onder de indruk van wat Balans Energie tot nu toe heeft neergezet. Het geheel oogt verzorgd, met nette branding op de accu, omvormer en EMS. Het dashboard bevat bovendien veel realtimedata, en dat voor een pilot. Nou, kom maar op met die aFRR.
Never gonna let you down
Ziet er erg netjes uit..Rick Astley schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:01:
Ik doe ook een duit in het zakje:
[Afbeelding]
Afgelopen Dinsdag geïnstalleerd; de eerste van de nieuwe batch accu’s. Of dat een voor- of nadeel is, weet ik nog niet, maar tot nu toe werkt het systeem naar behoren. De installatie is uitgevoerd door de topgasten van Beter Stroom. Ik ben er erg content mee.
Op mijn verzoek is de off-gridkast boven de Deye gehangen, zodat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar zo wel: relax, ik heb een Altrex.
Ik ben best onder de indruk van wat Balans Energie tot nu toe heeft neergezet. Het geheel oogt verzorgd, met nette branding op de accu, omvormer en EMS. Het dashboard bevat bovendien veel realtimedata, en dat voor een pilot. Nou, kom maar op met die aFRR.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zonder DC switch? @Source90 heeft hem wel met dezelfde accu’s.Rick Astley schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:01:
[Afbeelding]
Oh?Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:19:
[...]
Zonder DC switch? @Source90 heeft hem wel met dezelfde accu’s.
Laat eens even zien waar die switch zit dan?
:strip_exif()/f/image/RbAgFSHjj6rHU4rs38EXE2IH.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto niet thuis vandaag, en vanaf 13:00 zat de accu vol. Onbalansprijzen leken net boven nul, dus lekker laten doorlopen. Vanaf half 3 weer activaties en volle bak teruggeleverd. Omdat de accu toen boven de 93-94 zat, dus ook tussen de activaties door teruggeleverd.. Nu nog 50 procent, Ben erg benieuwd wat het portaal gaat aangeven over twee dagen..
Oh haal het door elkaar, ik bedoelde die rode draaischakelaar. Maar met offgrid vervalt die.Speedy-Andre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:21:
[...]
Oh?
Laat eens even zien waar die switch zit dan?
[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 19-03-2026 20:31 ]
Denk je dat ik daar niet had gezocht?Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:30:
[...]
Oh haal het door elkaar, ik bedoelde die rode draaischakelaar. Maar met offgrid vervalt die.
Ik zie alleen een 'noodschakelaar' voor de grid en de batterijen gaan toch echt direct naar de Deye
Met off-grid vervalt hij niet maar komt hij wat kleiner in de off-grid kast of een kleine kast indien de off-grid kast elders komt.
Hij gaat wel weg maar de functie niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-03-2026 20:39 ]
Ik vind de off-grid kast daar niet heel handig als je er eens iets mee 'moet', maar het scheelt wat ruimte.Rick Astley schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:01:
[Afbeelding]
De EMS diep onder de Deye vind ik weinig praktisch, je leest hem niet makkelijk af laat staan bedienen.
Als het goed is hoeft dat zelden, hier komt hij in de meterkast zodat ik niet naar de afgesloten schuur hoef.
Hier vanmiddag wel de auto geladen, hierdoor geen export gehad vandaag. Blijft wat dat betreft wel zoeken wat nu het beste is. Als ik vanmiddag niet had geladen dan was er geexporteerd en uiteindelijk niet meer voldoende in de battery gehad om de auto mee te laden waardoor er dan weer moet worden geimporteerd, op een mogelijk ongunstig moment.jeeedeee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:21:
[Afbeelding]
Auto niet thuis vandaag, en vanaf 13:00 zat de accu vol. Onbalansprijzen leken net boven nul, dus lekker laten doorlopen. Vanaf half 3 weer activaties en volle bak teruggeleverd. Omdat de accu toen boven de 93-94 zat, dus ook tussen de activaties door teruggeleverd.. Nu nog 50 procent, Ben erg benieuwd wat het portaal gaat aangeven over twee dagen..
Nu weet ik in elk geval wel wat de auto in is gegaan en dat ik qua huisverbruik voldoende heb tot morgenochtend de zon weer schijnt mocht de prijs vannacht weer relatief hoog zijn.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Goed man!jeeedeee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:21:
[Afbeelding]
Ik zit nu op 40 kWh geëxporteerd, met nog 44% SOC
Auto laden is financieel nog altijd beter, heb nog de 28 cent cent per kwh afspraak met de baas staan.
Ik ben de komende 3 dagen thuis, EV is leeg. Even spreiden over het weekend dit als de accu vol raakt (nog steeds niet gebeurd).
[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 19-03-2026 21:57 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
De einde middag piek ligt deze zonnige dagen best gunstig met aardig wat verkoop momenten zo rond de 15 cent. Als je dan in de nacht de auto vol kan krijgen met de dipjes die onder 8 cent uitkomen lijkt het gunstiger om je PV opbrengst einde middag/begin avond zoveel mogelijk terug te leveren en niet in de auto te stoppen.ecn1985 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:18:
[...]
Hier vanmiddag wel de auto geladen, hierdoor geen export gehad vandaag. Blijft wat dat betreft wel zoeken wat nu het beste is. Als ik vanmiddag niet had geladen dan was er geexporteerd en uiteindelijk niet meer voldoende in de battery gehad om de auto mee te laden waardoor er dan weer moet worden geimporteerd, op een mogelijk ongunstig moment.
Nu weet ik in elk geval wel wat de auto in is gegaan en dat ik qua huisverbruik voldoende heb tot morgenochtend de zon weer schijnt mocht de prijs vannacht weer relatief hoog zijn.
:strip_exif()/f/image/NZHNI1uCNtXhMRGslOoYtfml.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z5crofmUcEKHTl7H7rKgtduI.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/W5t4fsI4UMVWzxNmHk6RrYwb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dcW8VeD1GJRE0hG54hnkMoHS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4sht7aOCz7d79lN5AaupJjLP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EHZCQ2PLI9Xt0hsaEENbZTVD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RWwKJnnR9WPEhMJiIXjv0d4r.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Zgcu9gf0TXyonNzaCnJ0ijz8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/D0UvHeJKuvsjCqjv2Qh48R4p.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U2oSIghWVHSN5n1s6w1quhww.jpg?f=fotoalbum_tile)