Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33
jammer de bammer :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiKzhEY8dcUuhQxRIkpzCr9W9sI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3OKF9KDzWk0GHCeYwHM434Q.png?f=fotoalbum_large
Tarieven voor invoeden nu echt lekker hoog, maar <45% SOC gezakt. Schijnbaar toch ook een drempeltje om niet meer te exporteren.

Zo bij 9 cent kaal begon hij trouwens te exporteren vanmiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY_1GIeXvbBiBDqkumlDSt29Qgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBIxWt2hhFgmpikZiFe5Wymm.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:43:
Nou we halen iig (nu) gelijke verliezen zo te zien *O*
Maar, een dag als (eer)gisteren heeft dus wel serieus nog wat losses. -O-
Ik heb nu de berekening opnieuw gedaan: alle input in kWh (p1 grid import en huisoverschot (eastron meter HW) en alle output (p1 grid export en huisload (eastron HW) met elkaar gesommeerd en daar het verschil tussen bekeken als verlies (waarbij dus het deye + batterij systeem in het midden daarvan zit), zonder de charge en discharge kWh in de rekensom te betrekken, behalve de SOC change tussen nu en 7 dagen terug.

Som is geldig omdat bij mij, met offgrid het Is: p1 grid —> deye —> load/huis

Het moving window 7 dagen verlies is ook op basis van die rekensom bij mijn 18,5%. Er gaat dus 18,5% van elke binnenkomende kWh verloren wanneer deze door de deye wordt afgehandeld, en het eenmaal weer naar grid of huis gaat. Het varieert iets, maar 17-19% lijkt de range te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 20-03-2026 20:17 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:10:

Hier vandaag wel bijna 70 kWh opgewekt, maar gestart met een 28% SOC accu, 16 kWh export, 20 kWh naar de auto, sta ik nu per saldo op 44% , geen activaties meer.
Morgen minder zonnig, zondag de klapper?

Die 15 kWh tegen 6 - 9 cent vandaag.... Eind van de middag, nu, veel 12 - 15 cent....

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Get!em schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb nu de berekening opnieuw gedaan: alle input in kWh (p1 grid import en huisoverschot (eastron meter HW) en alle output (p1 grid export en huisload (eastron HW) met elkaar gesommeerd en daar het verschil tussen bekeken als verlies (waarbij dus het deye + batterij systeem in het midden daarvan zit), zonder de charge en discharge kWh in de rekensom te betrekken, behalve de SOC change tussen nu en 7 dagen terug.

Som is geldig omdat bij mij, met offgrid het Is: p1 grid —> deye —> load/huis

Het moving window 7 dagen verlies is ook op basis van die rekensom bij mijn 18,5%. Er gaat dus 18,5% van elke binnenkomende kWh verloren wanneer deze door de deye wordt afgehandeld, en het eenmaal weer naar grid of huis gaat. Het varieert iets, maar 17-19% lijkt de range te zijn.
Dat is fors, stiekem gehoopt op iets minder, 15% oid.

Ik wist van de verliezen. "Grappig" dat je daar de commerciële wereld daar bijna niet over hoort!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:10:
jammer de bammer :'(
[Afbeelding]
Tarieven voor invoeden nu echt lekker hoog, maar <45% SOC gezakt. Schijnbaar toch ook een drempeltje om niet meer te exporteren.

[Afbeelding]
Hier was hij tot een kwartier geleden nog lekker bezig. Nu ook op 44% en lijkt af en toe nog iets terug te leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj1Do5k0H64XqNkFAc8tr_S0SXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzWDqiqhu4a6OtKnZD5MFabQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Vangt voornamelijk al het huis verbruik op, waardoor het al bijna 24uur nul-op-de meter is. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 20:46 ]

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Dat is fors, stiekem gehoopt op iets minder, 15% oid.

Ik wist van de verliezen. "Grappig" dat je daar de commerciële wereld daar bijna niet over hoort!
Het behoeft denk ik ook nog wel wat nuancering.
Sommige kilowatturen hebben meer verlies dan de ander. Maar gewogen is het bij Get!em 18%. Ik zit meer aan de 15 kant hier.

Nu heb ik ook:
(hele) korte trajecten
parallelle aansluiting via busbars
grootste verbruikers op dezelfde fase als mijn AC gekoppelde PV
weinig laag verbruik

kortom: ik denk dat het per situatie en huis(houden) wat verschilt. (?)

• paQ
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Hier was hij tot een kwartier geleden nog lekker bezig. Nu ook op 44% en lijkt af en toe nog iets terug te leveren.
[Afbeelding]
Vangt voornamelijk al het huis verbruik op, waardoor het al bijna 24uur nul-op-de meter is. *O*
Nou, je hebt zojuist de 44% geraakt. Dus ws nu bij jou ook klaar?

Voor het mooie zou hij iets later/hoger moeten beginnen met terugleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 20:53 ]

• blue eyes
Op zich klopt bij mij de 44% wel, ruwweg.
Mijn verbruik in de nacht duwt dan de soc % zeker 20% naar beneden..... Dus met 44% nu ga ik richting de 20%, daaronder gaat ie inkopen..... En dat hoeft niet perse :P

Verbruik grafiek gemaakt, gebaseerd op standaard Electra verbruik HA: (Netto Import + Zonnepanelen Opwek + Accu Ontladen) - (Netto Export + Accu Laden). Dit is dus inclusief EV, ik laad best veel op het werk ipv alles thuis.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NgkJ06iGs8a1MC7_6YiYB4BpP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZP7KMot91XWL8eOtpKxE08O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 20-03-2026 21:44 ]

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:08
Korte update over mijn systeem probleem: BE lijkt op afstand een reset of update gedaan te hebben (denk ik?) waarna de boel wel weer begon te functioneren met normale vermogens betreft laden/ontladen. Desondanks lijkt ie nog wel behoorlijk Harrie-in-de-warrie omtrent SOC, van 80% naar 0% in enkele minuten tijd.

Hoe dan ook, het systeem doet tenminste weer iets en lijkt weer in de goede richting te gaan bewegen met BE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzEjiMRME8hgAo92tZI_N-Jwc_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWsRabmgZGpOmborE9DZGgRi.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:49
TheEye schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:10:
Korte update over mijn systeem probleem: BE lijkt op afstand een reset of update gedaan te hebben (denk ik?) waarna de boel wel weer begon te functioneren met normale vermogens betreft laden/ontladen. Desondanks lijkt ie nog wel behoorlijk Harrie-in-de-warrie omtrent SOC, van 80% naar 0% in enkele minuten tijd.

Hoe dan ook, het systeem doet tenminste weer iets en lijkt weer in de goede richting te gaan bewegen met BE.

[Afbeelding]
Wat een geweldige uitdrukking jouw "Harrie in de Warrie" 😆
Soms gaan oplossingen in stapjes omdat je van het eerste stapje leert.
Feedback met gegevens dus nodig voor Balans.
Je bent er nog niet helemaal maar succes!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:58
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41aWxAP6HB5jhwwT5eOdjVQeH0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0roC2mKiJkxXCxJnJYXEWZE.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn SoC verloop is met de zonnige dagen nu redelijk constant. Het lijkt dat het systeem bij 80% standaard gaat ontladen naar ongeveer 45% (zal wel wat afhankelijk zijn van prijzen). Waarna mijn huisverbruik de SoC naar ~33% laat zakken. Maar op deze manier ga ik nooit meer de 100% halen wat af en toe wel wenselijk is voor balanceren heb ik begrepen? Ook als ik wat later met de EV thuis zou komen, zou ik liever die 15%-20% extra willen hebben om te kunnen laden. Nu lukt het meestal wel om vanaf 15:00 nog mee te laden op de zon maar dat kan niet altijd. Voor nu maakt het niet uit door salderen en met aFRR zal het wellicht ook grilliger worden. Wat mij betreft zetten ze de bovengrens eerst weer wat hoger totdat de aFRR er is. Is ook zo weer terug aangepast lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 21-03-2026 07:13 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Deze nacht is de batterij helaas leeg gelopen. De vaatwasser en de warmtepomp waren helaas teveel met wat er nog in zat. En ben nu daardoor duur aan het importeren van het net. Nadeel is dat de laatste 20% veel te hard omlaag gaan. Sinds ik hem diagonaal heb aangesloten is er geen 95% - 100% aangeraakt om hem te balanceren waardoor de SOC simpelweg niet betrouwbaar is om op af te gaan hoeveel energie je nog hebt. Zeker met de opwek van de afgelopen twee dagen (55 kWh in mijn geval) zou dit scenario toch echt niet hoeven te gebeuren. Want mijn totale verbruik huisverbruik van de afgelopen twee dagen is slechts 40kWh en er zijn ook nog de nodige import activaties geweest. Er wordt op SOC geschakeld, maar zolang die niet betrouwbaar is het simpelweg gokken.

Nou goed, hopelijk gaan we binnenkort snel richting een volle accu om te balanceren waarna het wat beter zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CyTgJa6jsC1EMM-_E6tv6jSNbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKgC2Vqzx86A5opAth5laWJG.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• paQ
Ik had precies het omgekeerde.
7 kWh verbruik, soc 25 >> 20
:?

Maar van de week dus ook 6 kWh “verdwenen” van 90 naar 93.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 21-03-2026 08:18 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SoC 4%, helaas. En geen zon maar mist bij 2c (dus warmtepomp aan). En torenhoge tarieven en nog een auto die voor 13u 15kWh extra moet hebben voor de middagrit.

SoC stortte vanochtend ineens in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWowBu5h9u_4pWctfqgpr6PwKlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImR6HoB80QbzVh7JrhXdIJ1Y.jpg?f=fotoalbum_largeen dat match totaal niet met wat er uit de batterij is gekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVHbdBC9DRCl5WjRQUYbMsxU5k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx1qxaM8FPQAUNKOFfKUVTC3.jpg?f=fotoalbum_large

20% daling is bijna 10kWh

Terwijl discharge 3 kWh is.

[ Voor 164% gewijzigd door Get!em op 21-03-2026 08:53 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zorgeloze gebruik op elk moment, wat een accu zou leveren, is er wel af bij sommigen >:)

Zo’n apparaat is bijna een bijbaan. Van mij mag hij wel gaan ontladen nu, flink hogere onbalansprijs en de hele dag zon in het verschiet.

Edit: De Balansgoeroe heeft mij gehoord, is direct na deze post gaan ontladen _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 21-03-2026 08:52 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:55
Balen. Ik had gister 62 kWh opwek. De batterij (4 modules) was niet veel verder gekomen dan 70 procent omdat er al werd verkocht. Ergens gedurende de nacht zat de accu al op 16 procent waardoor er nu duur gekocht wordt. Jammer. 62 kWh was ruim genoeg geweest om de nacht door te komen. ;)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:51:
Het zorgeloze gebruik op elk moment, wat een accu zou leveren, is er wel af bij sommigen >:)

Zo’n apparaat is bijna een bijbaan. Van mij mag hij wel gaan ontladen nu, flink hogere onbalansprijs en de hele dag zon in het verschiet.

Edit: De Balansgoeroe heeft mij gehoord, is direct na deze post gaan ontladen _/-\o_
Haha,

Ja zorgeloos is het niet, al vind ik het ook wel weer erg leuk om ermee bezig te zijn en voor zover mogelijk dingen te plannen. Maar ik vind het ook een beetje onderdeel van de feedback richting balans (ze lezen immers mee) waarop er verbeterd kan worden. En ja ik weet ze optimaliseren niet voor de huidige situatie maar pas als aFFR er is. Maar alsnog kunnen we uit dit soort momenten leren en verbeteren. Want ook 20% -> 5% zal straks plaatsvinden, evenals dat de SOC, die nu leidend is, niet betrouwbaar is.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:01:
Pfiew, dit is volgens mij nagenoeg mijn gehele netaansluiting (3x25A) :Y)
[Afbeelding]
(Uitgaande van 16000 ÷ 230V = ~69,5 A)

Sinds installatie gister in iedergeval lekker bezig met heen en weer pompen. Ben benieuwd over een paar dagen wat er in het portaal komt.
Dat wil ik ook, Don al een tijd geleden gemaild dat die CAP erop zit en dat die voor mij erg onhandig is. Maar even een reminder gestuurd om te vragen waarom ik nog steeds op 12k Max export zit en nieuwe installaties schijnbaar dus wel meer kunnen terugleveren…

Geniet van je installatie.

• Wolly
  • Niet online
Let op: Gedachtenspinsel, puur theoretisch!

Nu de onbalansprijs flink hoger is dan de EPEX, zou je met een lege batterij toch gewoon op EPEX tarief kunnen gaan zitten door de omvormer uit te zetten?
Welk nadeel zou Balans daarbij hebben? Er is toch niet echt een mogelijkheid voor handel op dit moment met lege batterij.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Dat wil ik ook, Don al een tijd geleden gemaild dat die CAP erop zit en dat die voor mij erg onhandig is. Maar even een reminder gestuurd om te vragen waarom ik nog steeds op 12k Max export zit en nieuwe installaties schijnbaar dus wel meer kunnen terugleveren…

Geniet van je installatie.
Had met nieuwere firmware te maken begreep ik.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste