Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
jammer de bammer :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiKzhEY8dcUuhQxRIkpzCr9W9sI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3OKF9KDzWk0GHCeYwHM434Q.png?f=fotoalbum_large
Tarieven voor invoeden nu echt lekker hoog, maar <45% SOC gezakt. Schijnbaar toch ook een drempeltje om niet meer te exporteren.

Zo bij 9 cent kaal begon hij trouwens te exporteren vanmiddag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY_1GIeXvbBiBDqkumlDSt29Qgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBIxWt2hhFgmpikZiFe5Wymm.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:43:
Nou we halen iig (nu) gelijke verliezen zo te zien *O*
Maar, een dag als (eer)gisteren heeft dus wel serieus nog wat losses. -O-
Ik heb nu de berekening opnieuw gedaan: alle input in kWh (p1 grid import en huisoverschot (eastron meter HW) en alle output (p1 grid export en huisload (eastron HW) met elkaar gesommeerd en daar het verschil tussen bekeken als verlies (waarbij dus het deye + batterij systeem in het midden daarvan zit), zonder de charge en discharge kWh in de rekensom te betrekken, behalve de SOC change tussen nu en 7 dagen terug.

Som is geldig omdat bij mij, met offgrid het Is: p1 grid —> deye —> load/huis

Het moving window 7 dagen verlies is ook op basis van die rekensom bij mijn 18,5%. Er gaat dus 18,5% van elke binnenkomende kWh verloren wanneer deze door de deye wordt afgehandeld, en het eenmaal weer naar grid of huis gaat. Het varieert iets, maar 17-19% lijkt de range te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 20-03-2026 20:17 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:22
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:10:

Hier vandaag wel bijna 70 kWh opgewekt, maar gestart met een 28% SOC accu, 16 kWh export, 20 kWh naar de auto, sta ik nu per saldo op 44% , geen activaties meer.
Morgen minder zonnig, zondag de klapper?

Die 15 kWh tegen 6 - 9 cent vandaag.... Eind van de middag, nu, veel 12 - 15 cent....

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Get!em schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb nu de berekening opnieuw gedaan: alle input in kWh (p1 grid import en huisoverschot (eastron meter HW) en alle output (p1 grid export en huisload (eastron HW) met elkaar gesommeerd en daar het verschil tussen bekeken als verlies (waarbij dus het deye + batterij systeem in het midden daarvan zit), zonder de charge en discharge kWh in de rekensom te betrekken, behalve de SOC change tussen nu en 7 dagen terug.

Som is geldig omdat bij mij, met offgrid het Is: p1 grid —> deye —> load/huis

Het moving window 7 dagen verlies is ook op basis van die rekensom bij mijn 18,5%. Er gaat dus 18,5% van elke binnenkomende kWh verloren wanneer deze door de deye wordt afgehandeld, en het eenmaal weer naar grid of huis gaat. Het varieert iets, maar 17-19% lijkt de range te zijn.
Dat is fors, stiekem gehoopt op iets minder, 15% oid.

Ik wist van de verliezen. "Grappig" dat je daar de commerciële wereld daar bijna niet over hoort!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:10:
jammer de bammer :'(
[Afbeelding]
Tarieven voor invoeden nu echt lekker hoog, maar <45% SOC gezakt. Schijnbaar toch ook een drempeltje om niet meer te exporteren.

[Afbeelding]
Hier was hij tot een kwartier geleden nog lekker bezig. Nu ook op 44% en lijkt af en toe nog iets terug te leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj1Do5k0H64XqNkFAc8tr_S0SXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzWDqiqhu4a6OtKnZD5MFabQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Vangt voornamelijk al het huis verbruik op, waardoor het al bijna 24uur nul-op-de meter is. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 20-03-2026 20:46 ]

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Dat is fors, stiekem gehoopt op iets minder, 15% oid.

Ik wist van de verliezen. "Grappig" dat je daar de commerciële wereld daar bijna niet over hoort!
Het behoeft denk ik ook nog wel wat nuancering.
Sommige kilowatturen hebben meer verlies dan de ander. Maar gewogen is het bij Get!em 18%. Ik zit meer aan de 15 kant hier.

Nu heb ik ook:
(hele) korte trajecten
parallelle aansluiting via busbars
grootste verbruikers op dezelfde fase als mijn AC gekoppelde PV
weinig laag verbruik

kortom: ik denk dat het per situatie en huis(houden) wat verschilt. (?)

• paQ
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Hier was hij tot een kwartier geleden nog lekker bezig. Nu ook op 44% en lijkt af en toe nog iets terug te leveren.
[Afbeelding]
Vangt voornamelijk al het huis verbruik op, waardoor het al bijna 24uur nul-op-de meter is. *O*
Nou, je hebt zojuist de 44% geraakt. Dus ws nu bij jou ook klaar?

Voor het mooie zou hij iets later/hoger moeten beginnen met terugleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 20-03-2026 20:53 ]

• blue eyes
Op zich klopt bij mij de 44% wel, ruwweg.
Mijn verbruik in de nacht duwt dan de soc % zeker 20% naar beneden..... Dus met 44% nu ga ik richting de 20%, daaronder gaat ie inkopen..... En dat hoeft niet perse :P

Verbruik grafiek gemaakt, gebaseerd op standaard Electra verbruik HA: (Netto Import + Zonnepanelen Opwek + Accu Ontladen) - (Netto Export + Accu Laden). Dit is dus inclusief EV, ik laad best veel op het werk ipv alles thuis.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NgkJ06iGs8a1MC7_6YiYB4BpP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZP7KMot91XWL8eOtpKxE08O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 20-03-2026 21:44 ]

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-04 22:09
Korte update over mijn systeem probleem: BE lijkt op afstand een reset of update gedaan te hebben (denk ik?) waarna de boel wel weer begon te functioneren met normale vermogens betreft laden/ontladen. Desondanks lijkt ie nog wel behoorlijk Harrie-in-de-warrie omtrent SOC, van 80% naar 0% in enkele minuten tijd.

Hoe dan ook, het systeem doet tenminste weer iets en lijkt weer in de goede richting te gaan bewegen met BE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzEjiMRME8hgAo92tZI_N-Jwc_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWsRabmgZGpOmborE9DZGgRi.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:53
TheEye schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:10:
Korte update over mijn systeem probleem: BE lijkt op afstand een reset of update gedaan te hebben (denk ik?) waarna de boel wel weer begon te functioneren met normale vermogens betreft laden/ontladen. Desondanks lijkt ie nog wel behoorlijk Harrie-in-de-warrie omtrent SOC, van 80% naar 0% in enkele minuten tijd.

Hoe dan ook, het systeem doet tenminste weer iets en lijkt weer in de goede richting te gaan bewegen met BE.

[Afbeelding]
Wat een geweldige uitdrukking jouw "Harrie in de Warrie" 😆
Soms gaan oplossingen in stapjes omdat je van het eerste stapje leert.
Feedback met gegevens dus nodig voor Balans.
Je bent er nog niet helemaal maar succes!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:48
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41aWxAP6HB5jhwwT5eOdjVQeH0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0roC2mKiJkxXCxJnJYXEWZE.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn SoC verloop is met de zonnige dagen nu redelijk constant. Het lijkt dat het systeem bij 80% standaard gaat ontladen naar ongeveer 45% (zal wel wat afhankelijk zijn van prijzen). Waarna mijn huisverbruik de SoC naar ~33% laat zakken. Maar op deze manier ga ik nooit meer de 100% halen wat af en toe wel wenselijk is voor balanceren heb ik begrepen? Ook als ik wat later met de EV thuis zou komen, zou ik liever die 15%-20% extra willen hebben om te kunnen laden. Nu lukt het meestal wel om vanaf 15:00 nog mee te laden op de zon maar dat kan niet altijd. Voor nu maakt het niet uit door salderen en met aFRR zal het wellicht ook grilliger worden. Wat mij betreft zetten ze de bovengrens eerst weer wat hoger totdat de aFRR er is. Is ook zo weer terug aangepast lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 21-03-2026 07:13 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:13
Deze nacht is de batterij helaas leeg gelopen. De vaatwasser en de warmtepomp waren helaas teveel met wat er nog in zat. En ben nu daardoor duur aan het importeren van het net. Nadeel is dat de laatste 20% veel te hard omlaag gaan. Sinds ik hem diagonaal heb aangesloten is er geen 95% - 100% aangeraakt om hem te balanceren waardoor de SOC simpelweg niet betrouwbaar is om op af te gaan hoeveel energie je nog hebt. Zeker met de opwek van de afgelopen twee dagen (55 kWh in mijn geval) zou dit scenario toch echt niet hoeven te gebeuren. Want mijn totale verbruik huisverbruik van de afgelopen twee dagen is slechts 40kWh en er zijn ook nog de nodige import activaties geweest. Er wordt op SOC geschakeld, maar zolang die niet betrouwbaar is het simpelweg gokken.

Nou goed, hopelijk gaan we binnenkort snel richting een volle accu om te balanceren waarna het wat beter zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CyTgJa6jsC1EMM-_E6tv6jSNbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKgC2Vqzx86A5opAth5laWJG.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• paQ
Ik had precies het omgekeerde.
7 kWh verbruik, soc 25 >> 20
:?

Maar van de week dus ook 6 kWh “verdwenen” van 90 naar 93.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 21-03-2026 08:18 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SoC 4%, helaas. En geen zon maar mist bij 2c (dus warmtepomp aan). En torenhoge tarieven en nog een auto die voor 13u 15kWh extra moet hebben voor de middagrit.

SoC stortte vanochtend ineens in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWowBu5h9u_4pWctfqgpr6PwKlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImR6HoB80QbzVh7JrhXdIJ1Y.jpg?f=fotoalbum_largeen dat match totaal niet met wat er uit de batterij is gekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVHbdBC9DRCl5WjRQUYbMsxU5k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx1qxaM8FPQAUNKOFfKUVTC3.jpg?f=fotoalbum_large

20% daling is bijna 10kWh

Terwijl discharge 3 kWh is.

[ Voor 164% gewijzigd door Get!em op 21-03-2026 08:53 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zorgeloze gebruik op elk moment, wat een accu zou leveren, is er wel af bij sommigen >:)

Zo’n apparaat is bijna een bijbaan. Van mij mag hij wel gaan ontladen nu, flink hogere onbalansprijs en de hele dag zon in het verschiet.

Edit: De Balansgoeroe heeft mij gehoord, is direct na deze post gaan ontladen _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 21-03-2026 08:52 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:45
Balen. Ik had gister 62 kWh opwek. De batterij (4 modules) was niet veel verder gekomen dan 70 procent omdat er al werd verkocht. Ergens gedurende de nacht zat de accu al op 16 procent waardoor er nu duur gekocht wordt. Jammer. 62 kWh was ruim genoeg geweest om de nacht door te komen. ;)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:13
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:51:
Het zorgeloze gebruik op elk moment, wat een accu zou leveren, is er wel af bij sommigen >:)

Zo’n apparaat is bijna een bijbaan. Van mij mag hij wel gaan ontladen nu, flink hogere onbalansprijs en de hele dag zon in het verschiet.

Edit: De Balansgoeroe heeft mij gehoord, is direct na deze post gaan ontladen _/-\o_
Haha,

Ja zorgeloos is het niet, al vind ik het ook wel weer erg leuk om ermee bezig te zijn en voor zover mogelijk dingen te plannen. Maar ik vind het ook een beetje onderdeel van de feedback richting balans (ze lezen immers mee) waarop er verbeterd kan worden. En ja ik weet ze optimaliseren niet voor de huidige situatie maar pas als aFFR er is. Maar alsnog kunnen we uit dit soort momenten leren en verbeteren. Want ook 20% -> 5% zal straks plaatsvinden, evenals dat de SOC, die nu leidend is, niet betrouwbaar is.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:27
Source90 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:01:
Pfiew, dit is volgens mij nagenoeg mijn gehele netaansluiting (3x25A) :Y)
[Afbeelding]
(Uitgaande van 16000 ÷ 230V = ~69,5 A)

Sinds installatie gister in iedergeval lekker bezig met heen en weer pompen. Ben benieuwd over een paar dagen wat er in het portaal komt.
Dat wil ik ook, Don al een tijd geleden gemaild dat die CAP erop zit en dat die voor mij erg onhandig is. Maar even een reminder gestuurd om te vragen waarom ik nog steeds op 12k Max export zit en nieuwe installaties schijnbaar dus wel meer kunnen terugleveren…

Geniet van je installatie.

• Wolly
  • Niet online
Let op: Gedachtenspinsel, puur theoretisch!

Nu de onbalansprijs flink hoger is dan de EPEX, zou je met een lege batterij toch gewoon op EPEX tarief kunnen gaan zitten door de omvormer uit te zetten?
Welk nadeel zou Balans daarbij hebben? Er is toch niet echt een mogelijkheid voor handel op dit moment met lege batterij.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Dat wil ik ook, Don al een tijd geleden gemaild dat die CAP erop zit en dat die voor mij erg onhandig is. Maar even een reminder gestuurd om te vragen waarom ik nog steeds op 12k Max export zit en nieuwe installaties schijnbaar dus wel meer kunnen terugleveren…

Geniet van je installatie.
Had met nieuwere firmware te maken begreep ik.

• jeeedeee
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Had met nieuwere firmware te maken begreep ik.
Het vervelende vind ik dat Don had beloofd om mij te laten weten als ze een oplossing hadden gevonden. En ik dus niks gehoord heb. Ik loop hier in de praktijk tegenaan, met deze week dus overloop van de accu. Nu moet ik via dit forum ontdekken dat het dus al wel mogelijk is. Krijg gewoon de energie niet weg de komende tijd zonder dat die CAP omhoog gaat.

Hopelijk kunnen ze die nieuwe firmware hier wel op korte termijn installeren, anders ga ik wel chagrijnig worden als tester van het eerste uur.

• jeeedeee
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:02:
Let op: Gedachtenspinsel, puur theoretisch!

Nu de onbalansprijs flink hoger is dan de EPEX, zou je met een lege batterij toch gewoon op EPEX tarief kunnen gaan zitten door de omvormer uit te zetten?
Welk nadeel zou Balans daarbij hebben? Er is toch niet echt een mogelijkheid voor handel op dit moment met lege batterij.
Nee, je kan niet switchen per dag tussen EPEX en onbalans prijs wat ik begrepen heb. Onze afname is altijd tegen onbalansprijs(EPEX prijs balansstroom met verrekening onbalans(balans energie)).

• jeeedeee
Even een vraagje trouwens voor de mensen die nu de installatie laten plaatsen, voor welke prijs hebben jullie het systeem nou kunnen aanschaffen? Zitten jullie nog op de originele prijs van 5299 ex btw?

[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 21-03-2026 09:23 ]

• paQ
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Nee, je kan niet switchen per dag tussen EPEX en onbalans prijs wat ik begrepen heb. Onze afname is altijd tegen onbalansprijs(EPEX prijs balansstroom met verrekening onbalans(balans energie)).
nou?
Dat is volgens mij ook precies wat ie bedoelt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3CzclYBgn7pUV_KmvEG0I1JpaA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OPWGz3t0lrLHWeIW1HWAwgLq.png?f=user_large

@Wolly sowieso daagde het gisteren bij me dat inkopen bij 5 cent, en verkopen bij 9 cent (kaal) in wezen precies hetzelfde is en je er per saldo 0,0 mee opschiet.

5 cent + 2 opslag = 7
9 cent - 2 opslag = 7

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 21-03-2026 09:29 ]

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Klopt, afname is tegen onbalans. Maar als je de installatie afschakelt ga je toch over naar EPEX, dat is immers wat de P1 meter registreert en eens per kwartier doorgeeft aan de netbeheerder.

Ik zit te bedenken wat daar een bezwaar tegen kan zijn. Balans kan zeggen 'Dan kunnen we niet handelen op de onbalansmarkt met jouw batterij' maar dat is met een lege SOC en hoge onbalanstarieven sowieso niet realistisch.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:22:
Even een vraagje trouwens voor de mensen die nu de installatie laten plaatsen, voor welke prijs hebben jullie het systeem nou kunnen aanschaffen? Zitten jullie nog op de originele prijs van 5299 ex btw?
Al lang niet meer. Halverwege februari waren volgens mij al de installaties van mensen die ingestapt waren bij €5999 (waaronder de mijne). En nu dus de prijs van €6500

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:26:
[...]

@Wolly sowieso daagde het gisteren bij me dat inkopen bij 5 cent, en verkopen bij 9 cent (kaal) in wezen precies hetzelfde is en je er per saldo 0,0 mee opschiet.

5 cent + 2 opslag = 7
9 cent - 2 opslag = 7
Reken ook even de 15-20% conversieverlies mee. Van die kWh van 5 cent blijft 0,85kWh over. Die verkoop je dan bij kaal 9 dus voor 7,7 cent (min opslag is dat 5,7 cent).

1,3 cent verlies dus.

En dan heb je de afschrijvingskosten nog niet gehad :X

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-03-2026 09:38 ]

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Reken ook even de 15-20% conversieverlies mee. Van die kWh van 5 cent blijft 0,85kWh over. Die verkoop je dan bij kaal 9 dus voor 7,7 cent (min opslag is dat 5,7 cent).

1,3 cent verlies dus.

En dan heb je de afschrijvingskosten nog niet gehad :X
ik wilde niet meteen de partypooper uithangen :+
maar even puur handelstechnisch is het een nutteloze actie, behalve 4 cent voor BE
Afschrijving raam ik op ca 1.6-2 cent per kWh

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben denk die zeldzame klant met die prijs die nog geen installatie heeft maar wel hun energie afneemt.
Komt mede doordat ik de boel uitstelde tot het warmtefonds rond was en ik gaandeweg vanwege de prijs die ik te hoog vond met een 20m traject erbij de off-grid alleen laat voorbereiden.
Op zich ben ik wel tevreden over hoe dat is gegaan en dat ik de installatie (factuur) zo lang kon uitstellen.
Dat gaf me de tijd om een lastige situatie op te lossen (wel of niet door de fundering heen met kabels) om de meerkosten binnen de perken te houden die met een krap budget flink aantikken.
Uiteindelijk levert dat me het nieuwste model van alles op waarmee hopelijk een paar bekende problemen bij de installatie al opgelost zijn :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Klopt, afname is tegen onbalans. Maar als je de installatie afschakelt ga je toch over naar EPEX, dat is immers wat de P1 meter registreert en eens per kwartier doorgeeft aan de netbeheerder.

Ik zit te bedenken wat daar een bezwaar tegen kan zijn. Balans kan zeggen 'Dan kunnen we niet handelen op de onbalansmarkt met jouw batterij' maar dat is met een lege SOC en hoge onbalanstarieven sowieso niet realistisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4selhoENsdSqKH4c6B_dFJAyqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMgntckPfqsmZHaqAczTSX6P.png?f=fotoalbum_large

Intussen heeft het geen nut meer, maar het zou geen gekke optie zijn idd.

• Source90
  • Nu online
Hier voor de tweede prijs (5999, exclusief extra accu), ergens in november aangeschaft. Op mijn verzoek installatie uitgesteld vanwege uitbouw garage/dak etc.

• jeeedeee
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de afname waar tegen wordt afgerekend ook hetgeen is wat je over P1 afneemt of teruglevert. Niet zozeer wat de Deye levert op de load. Ik kan mij niet indenken dat BE echt op kwartier gaat afrekenen wat de Deye doet richting het huishouden.

Dus als je de Deye uitschakelt, dat alles wat over de P1 gaat wordt afgerekend tegen onbalansprijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeeedeee op 21-03-2026 10:04 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog altijd een goede deal hier, ter vergelijk:

Space21 in "Het Grote AlphaESS – Topic deel 1"

Die heeft maar 18,6kWh en is blij met de prijs terwijl hij zich blauw betaalt aan de opties.
Daar kan het blijkbaar op een zolder, hun batterijen en omvormer zijn wel mooi slank opgebouwd.
Wat de opties betreft doet BE hetzelfde, wat ergens wel te begrijpen is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik weet van een adres dat voor de originele prijs a 5299 heeft besteld en waar het volgende maand geïnstalleerd zal worden.

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ook O-)

• paQ
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de afname waar tegen wordt afgerekend ook hetgeen is wat je over P1 afneemt of teruglevert. Niet zozeer wat de Deye levert op de load. Ik kan mij niet indenken dat BE echt op kwartier gaat afrekenen wat de Deye doet richting het huishouden.

Dus als je de Deye uitschakelt, dat alles wat over de P1 gaat wordt afgerekend tegen onbalansprijzen.
Lijkt mij dat je op onbalansprijzen acteert ja.
Ongeacht wat de accu staat te doen op dat moment.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Ja ik bedoel niet alleen de Deye maar de hele Balans installatie. Dan gaat het gewoon per 15 minuten op EPEX prijs neem ik aan. Nu met zo'n ochtend met grote verschillen tussen EPEX en onbalans (momenteel alweer 10 cent verschil) kan dat toch interessant zijn (bij SOC 0). De vraag is alleen of je er partijen mee benadeelt.

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Ja ik bedoel niet alleen de Deye maar de hele Balans installatie. Dan gaat het gewoon per 15 minuten op EPEX prijs neem ik aan. Nu met zo'n ochtend met grote verschillen tussen EPEX en onbalans (momenteel alweer 10 cent verschil) kan dat toch interessant zijn (bij SOC 0). De vraag is alleen of je er partijen mee benadeelt.
Ik denk nog steeds op onbalansprijzen dan.
De MID meter is er voor aansturing van de EMS / Deye.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-04 02:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYMlWntyKAY-FscHbIRvePYRDKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mtc8lPiyiic3exEYiOxqnVQS.png?f=fotoalbum_large
Met de hakken over de sloot, nu hopelijk dat de zon wat doorzet. Als ik het autoladen stop onder de 40% soc en dat overhoud aan het einde van de middag / begin avond kan ik het uitzingen tot de volgende ochtend of tot een goedkoop moment dat er weer ingekocht kan worden. De afgelopen dagen zo goed als geen import gehad. Het enige wat ik goed moet plannen is het laden van de auto.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
woei
export bij SOC35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSiawhmlLgz0o4hGaIuIiURdPFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRuXCj6KzxWPgwXVTFLn9jaL.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Maar daar komt die 17 kW niet door/langs/uit
Ik moet hier mijzelf corrigeren.
Volgens mij gaat wél alles langs de C25 van de Deye, inclusief alles langs de meter.

Is nu aangesloten als

3x C25 ABB S201M > netbeheerder
⬇️
Hoofdschakelaar
⬇️
Eastron SDM630 MID
⬇️
C25 ABB DS203NC > Deye
⬇️
Verdeelblokken (waar ook de PV als 3 fase op zit)

Ofwel, alles gaat langs de Deye C25/Eastron.

• paQ
Source90 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Ik moet hier mijzelf even corrigeren.
Volgens mij gaat wél alles langs de C25 van de Deye, inclusief alles langs de meter.

Is nu aangesloten als

3x C25 ABB S201M > netbeheerder
⬇️
Hoofdschakelaar
⬇️
Eastron SDM630 MID
⬇️
C25 ABB DS203NC > Deye
⬇️
Verdeelblokken (waar ook de PV als 3 fase op zit)

Ofwel, alles gaat langs de Deye C25/Eastron.
ja, in off grid idd.
zonder, niet.

• Wolly
  • Niet online
Hier ook en zit op 25%.
Gelukkig maar, deze hoge prijzen wil je niet missen met onbalanshandel :P

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:24:
[...]

ja, in off grid idd.
zonder, niet.
Dit kan je dubbel lezen :)
Ik heb geen offgrid, wel alles langs de C25 Deye.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dit wordt een dag zonder veel export, en hopelijk import met deze prijzen. 20% over in de ochtend. De WP stond meestal uit tot in de middag de afgelopen week omdat de zon mijn huis opwarmt. Dat is deze ochtend niet het geval dus de WP moet hard werken. Wegens mist en wolken relatief weinig opbrengst van de zonnepanelen. Maar mooi om te zien dat er niets het net op gaat. Kom ik mooi de dag door.

Hier geen export met SOC23, dus 25% is ook iets van een grens

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 21-03-2026 10:29 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier ook geen export (en installatie) :+

De website kan soms aardig de mist in gaan, overal placeholders :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjQNNNLDoKv68wGzOvNHNb-rtIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SazfqkvPB9y4xWJJ6ZKVcsfZ.jpg?f=fotoalbum_medium

• paQ
Source90 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Dit kan je dubbel lezen :)
Ik heb geen offgrid, wel alles langs de C25 Deye.
dat... is een rare plek voor je C25 dan :?
Die is er in wezen als ALAMAT voor de Deye als verbruiker. Daar hoort volgens mij verder niets op te zitten, anders heb je dubbele alamats in serie.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 21-03-2026 10:32 ]

• blue eyes
Hier SOC 25% en ook export tegen 58 cent. Heel eventjes :D

(dubbel post zie ik nu)

Hier ook net boven de 20% geëindigd, het was ook een koude nacht, WP staat goed te draaien (relatief dan).
Heb dan zeker aan eind van de dag 45% nodig.
Goed statement paar postings eerder, dan de EV stoppen.

Learning on the job.

[ Voor 26% gewijzigd door blue eyes op 21-03-2026 10:35 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:31:
[...]

dat... is een rare plek voor je C25 dan :?
Die is er in wezen als ALAMAT voor de Deye als verbruiker. Daar hoort volgens mij verder niets op te zitten, anders heb je dubbele alamats in serie.
De 3 ABB's zijn de hoofdzekeringen, geen alamats.

• paQ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:36:
[...]

De 3 ABB's zijn de hoofdzekeringen, geen alamats.
lees de post nog een keer

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ja, ik tik net de 25 SOC aan, en begin te exporteren. Die 50 cent pakken we mee

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:33:
[...]

Hier SOC 25% en ook export tegen 58 cent. Heel eventjes :D
Inderdaad, net een 2e export maar zodra de 24% wordt geraakt stopt de export subiet.

Had ik maar een windmolen, kon ik die nog aanblazen :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLGH5yyJ/screenshot-531.png

Je ziet de SOC steeds stuivertje wisselen tussen 24 en 25.

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 21-03-2026 10:44 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:38:
[...]

lees de post nog een keer
Doe jij dat maar, er is maar 1 alamat.
Wel mee eens dat zijn groepenkast er niet doorheen hoort te gaan.

• paQ
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Doe jij dat maar, er is maar 1 alamat.
Wel mee eens dat zijn groepenkast er niet doorheem hoort te gaan.
zijn ALAMAT zit VOOR de verdeelblokken.
Dat is gek want die hoort AAN de verdeelblokken te zitten. En dan zou er geen 17kW door die alamat trekken bij een niet off grid installatie; hence de Deye is dan een verbruiker van 12 kW.

@Source90 sure dat dat je volgorde is?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-03-2026 10:41 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Hier voor de tweede prijs (5999, exclusief extra accu), ergens in november aangeschaft. Op mijn verzoek installatie uitgesteld vanwege uitbouw garage/dak etc.
Idem hier, net op de valreep voor €5999. :)
Nog geen contact over wanneer de installatie volgt, maar m’n huidige vaste contract loopt nog tot juli, dus heb ook geen haast.
Ik stap graag in wanneer AFRR al loopt, als ik dit zo meelees. ;)

De RTE van ca. 85% (15% verlies) valt me gelukkig nog mee, zeker prijstechnisch als je het vergelijkt met een Sinergy systeem.
Die heb ik ook lang in de gaten gehouden en in dat topic spreken ze over RTE van 90%, dus 10% verlies.

Een systeem van dezelfde capaciteit kost daarvan echter al gauw €20-25k, dus dat prijsverschil gaat het RTE verschil niet goedmaken gedurende de te verwachten levensduur.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Dat is gek want die hoort AAN de verdeelblokken te zitten. En dan zou er geen 17kW door die alamat trekken bij een niet off grid installatie; hence de Deye is dan een verbruiker van 12 kW.

Het is een misplaatste hoofdschakelaar, ik heb geen overzichtsfoto gezien om het beter te kunnen inschatten.
Waarschijnlijk zat deze er al (want BE levert zelf geen ABB) en is er verzocht hem te behouden.
Maar goed, alleen de Deye hoort door de Eastron te gaan dus het is niet correct geïnstalleerd.
Aan de andere kant doet de alamat hier wat je normaal van een hoofdschakelaar verwacht, alles gaat van de stroom af en ook de Deye.
Gelukkig is het een 300mA versie, anders zou de boel er wel snel uit klappen bij een aardfout.

• jacovn
  • Laatst online: 12:24
SOC nu 7% hoe laag stopt het met leveren aan huis ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
jacovn schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:58:
SOC nu 7% hoe laag stopt het met leveren aan huis ?
We wonen dicht bij elkaar, ik ken je PV, je opbrengst zou nu toch wel het verbruik moeten dekken, dus de SOC omhoog.

Tenzij je alles aan hebt staan :D

• jeeedeee
Ik heb de resultaten binnen van afgelopen donderdag, waarbij ik vanaf 13:00 op 95% SoC zat en de onbalansprijzen via https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices 1 cent verkoop aangaven. Ik wekte toen ongeveer 12 kW op, wat direct kwartier na kwartier het net op ging zonder activaties tot ongeveer half 3. Helaas kan ik niet precies nazoeken in welk kwartier ik wel een activatie heb gehad, maar waarschijnlijk zijn dat in elk geval de groene waarbij de afrekenprijs hoog is.

Dat kostte per kwartier ongeveer 1-2 cent. En natuurlijk wat salderingsruimte, dus als je geen overschot hebt, is dat dan wel weer een voordeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVew0cuHB4JfmrD_SsRRjwZhUVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMZERFlavOuhxOQiwIApBw2F.png?f=fotoalbum_large

Ik ga denk ik mijn afschakelprijs nu met 2 cent verhogen naar 2 cent kaal. Dan schakel ik wat eerder af, en kan ik hopelijk meer kWh tegen een hogere prijs verkopen. Denk niet dat een extra accu pack mij meer had opgeleverd >:)

#gerommelindemarge

• jacovn
  • Laatst online: 12:24
blue eyes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:07:
[...]

We wonen dicht bij elkaar, ik ken je PV, je opbrengst zou nu toch wel het verbruik moeten dekken, dus de SOC omhoog.

Tenzij je alles aan hebt staan :D
Ja nu 1400 watt van panelen en 560 watt verbruik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Hier was de dag gestart met 24%, onderhand ook een paar exports meegemaakt met 3.6kWh in totaal.

Ik heb in EVCC nu als minimum ingesteld dat de auto (nu 39%) geladen mag worden vanaf 35% thuisaccu SOC. Aangezien de auto nog nergens naar toe gaat en omdat ik gok op een goeie zondag met veel zon en veel import.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ik heb mijn systeem (+1 module & off-grid) voor de orginele prijs van basis prijs 5299. Op de website was de pilot toen “uitgebreid” naar 120 systemen. Ik zat toen bij de eerste 60 installaties volgens mij. Mijn installatie was halverwege december uitgevoerd. Tot nu toe weinig gehad aan de extra module, maar wel iets gehad aan off-grid *O*

Voor ongeveer dezelfde prijs had ik een 22.8 Alpha ESS offerte (8500) en uiteindelijk goedkeuring gegeven voor een zonneplan 30kWh voor 8790 euro. Die ik een week later had terug getrokken vanwege de ontdekking van Balans energie.

• KoningSlakkie
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-03-2026 11:36 . Reden: Verwijderd want dubbel ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier totaal tegenovergestelde, al een uur aan t importeren hier. SoC 5-6%

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 21-03-2026 11:39 ]

• ecn1985
Get!em schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:39:
Batterij zo goed als leeg dan?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
ecn1985 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Soc van 5-6% suggereert dat wel he :P. lol ;)

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:32
Idem, EV is gaan laden om 10u zoals altijd, dus ik heb een uur op heel dure onbalans geladen (pieken naar 50 cent zie ik). Wel jammer. In de nacht had er voor 9ct kunnen worden geladen.
Tijd voor Balans om eens wat updated guidelines te posten over wanneer we de EV mogen laden, want dat gaat lang niet atijd goed als we hun guidelines "niet tussen 7-9 en niet tussen 17-20" aanhouden..
Heb ook geen zin om het EV laden te lopen micromanagen, dat is idd juist waar je vanaf wil met zon systeem.

Vanochtend wel ook van die snelle op/ont laad cycli gezien voor de aFFR test, ze zijn nog bezig daarmee kennelijk.

• Wolly
  • Niet online
bumble_bee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Idem, EV is gaan laden om 10u zoals altijd, dus ik heb een uur op heel dure onbalans geladen (pieken naar 50 cent zie ik). Wel jammer. In de nacht had er voor 9ct kunnen worden geladen.
Tijd voor Balans om eens wat updated guidelines te posten over wanneer we de EV mogen laden, want dat gaat lang niet atijd goed als we hun guidelines "niet tussen 7-9 en niet tussen 17-20" aanhouden..
Heb ook geen zin om het EV laden te lopen micromanagen, dat is idd juist waar je vanaf wil met zon systeem.

Vanochtend wel ook van die snelle op/ont laad cycli gezien voor de aFFR test, ze zijn nog bezig daarmee kennelijk.
Jouw info is verouderd, dit is de laatste guideline.
Zorg absoluut dat de auto niet wordt geladen tussen 16-22 uur en 7-9 uur
Had niet veel geholpen vandaag met pieken na 0900u trouwens. Beste is om zelf met automatisering een en ander in de gaten te houden en bij te sturen bij auto laden.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:12

E-Transitie

Pijnacker

Onlangs vertelde ik dat Stedin hier in de buurt onderhoud had. Van 8.00 uur tot 15.00 uur lag alle stroom eraf. Ik heb geen off grid, en wel de PV aan de Deye. Bleef de Deye gewoon doorgaan met laden van de accu. Het was een erg zonnige dag toen. Wel een paar uur heeft de Deye toen de accu vol staan te persen op soc 100%. Voor degene die ook eens de accu wil doorladen op 100% is vandaag een mooie zonnige dag om de netstroom af te schakelen als de soc hoog is en het terugleveren begint. Nu heeft balans er nog geen last van lijkt mij. Als aFRR is begonnen kan je dat niet meer doen.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Zoals hierboven door mij gepost, ging SoC van 24% naar 5% in krap een uur. Zonder dat er extreme load aan hing. Minimum is zelfs even heel kort 3% geweest.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

E-Transitie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:31:
Onlangs vertelde ik dat Stedin hier in de buurt onderhoud had. Van 8.00 uur tot 15.00 uur lag alle stroom eraf. Ik heb geen off grid, en wel de PV aan de Deye. Bleef de Deye gewoon doorgaan met laden van de accu. Het was een erg zonnige dag toen. Wel een paar uur heeft de Deye toen de accu vol staan te persen op soc 100%. Voor degene die ook eens de accu wil doorladen op 100% is vandaag een mooie zonnige dag om de netstroom af te schakelen als de soc hoog is en het terugleveren begint. Nu heeft balans er nog geen last van lijkt mij. Als aFRR is begonnen kan je dat niet meer doen.
Hier is het een mistige zwaar bewolkte dag tot nog toe, zon komt over een uur ofzo.

• Wolly
  • Niet online
E-Transitie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:31:
Dat is in feite dezelfde kwestie die ik mij vanmorgen afvroeg, wat zijn de nadelen als je het systeem uitschakelt als de onbalansprijs hoog is en de EPEX lager :o

Ik heb wel alvast een nadeel bedacht, Balans zal het niet leuk vinden omdat het dan een soort 'quickfix' wordt die mensen ook op verkeerde momenten gaan gebruiken.

• ecn1985
Get!em schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Zoals hierboven door mij gepost, ging SoC van 24% naar 5% in krap een uur. Zonder dat er extreme load aan hing. Minimum is zelfs even heel kort 3% geweest.
Daar is lastig op te acteren als onverwacht snel zakt.

De zon schijnt hier al vanaf 11:00 en stralend blauw. 18kwh opgewekt en de auto aan het laden..

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Daar is lastig op te acteren als onverwacht snel zakt.

De zon schijnt hier al vanaf 11:00 en stralend blauw. 18kwh opgewekt en de auto aan het laden..
Hier ook. Wel gek dat er nu niet ontladen wordt met prijzen van 17cent kaal. Volgens mij ging het gisteren al voor 10 of 11 cent van de hand in de namiddag.

• Source90
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Hier ook. Wel gek dat er nu niet ontladen wordt met prijzen van 17cent kaal. Volgens mij ging het gisteren al voor 10 of 11 cent van de hand in de namiddag.
Apart, hier wel meerdere ontlaad sessies in het afgelopen uur?
Nu weer de batterij aan het laden met PV, soc op 47% (was vanmorgen 25%, na gebruik in nacht).

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Zeker, net nog gecheckt. Lijkt mij ook niet helemaal juist.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Apart, hier wel meerdere ontlaad sessies in het afgelopen uur?
Nu weer de batterij aan het laden met PV, soc op 47% (was vanmorgen 25%, na gebruik in nacht).
De Balans goeroe strikes again. 45% is weer een grens, hij begon zojuist te ontladen.

Het is weer pingpong, zodra de 44% wordt geraakt stop het ontladen op 10 cent kaal. Omdat ik geen 12kW zonne opwek heb blijft de SOC dus op 45% hangen vandaag denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 21-03-2026 15:00 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:26

The Legend

*Plop*

Source90 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Zeker, net nog gecheckt. Lijkt mij ook niet helemaal juist.
Als ik jouw fotootjes bekijk hebben ze op de C25 gesplitst toch? Ik zie dubbele hulzen onderop. Ik neem aan dat die 2e naar de verdeelblokken gaan. Of je nu van Eastron naar verdeelblokken gaat en dan naar de C25 of van Eastron naar C25 en daar splitst naar de verdeelblokken, maakt dan toch niet veel uit @paQ ?

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
The Legend schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Als ik jouw fotootjes bekijk hebben ze op de C25 gesplitst toch? Ik zie dubbele hulzen onderop. Ik neem aan dat die 2e naar de verdeelblokken gaan. Of je nu van Eastron naar verdeelblokken gaat en dan naar de C25 of van Eastron naar C25 en daar splitst naar de verdeelblokken, maakt dan toch niet veel uit @paQ ?
Dan zit in wezen heel je groepenkast achter die C25.
Maakt in essentie niet uit, maar je zet aardlekautomaten in serie.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Dan zit in wezen heel je groepenkast achter die C25.
Maakt in essentie niet uit, maar je zet aardlekautomaten in serie.
Is dat zo? Je lust toch door aan de voedende kant. Als je de C25 omzet, dan blijft die voedende kant toch gewoon spanning houden en doorlussen.

• paQ
The Legend schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Is dat zo? Je lust toch door aan de voedende kant. Als je de C25 omzet, dan blijft die voedende kant toch gewoon spanning houden en doorlussen.
Als de ALA tript is alles uit.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat er een misvatting is, kijk ik naar de klemmen bij de Deye dan zitten daar bruine en grijze aders.
Op de ABB zitten ze boven zonder iets anders erbij.
Ik bedacht me dit omdat bij mij ook 3 zwarte fase draden vanuit de 'nieuwe' 3-fase zekeringen komen en dat is idd wel verwarrend.
De bruine en grijze tapes kan ik wel begrijpen.
Ergo er is niets aan de hand, de Deye wordt als enige met de C25 geschakeld.
Er mag elders nog wel een hoofdschakelaar zitten, al zou je de 3 ABB C25's daarvoor kunnen gebruiken.
Blijft het nog wel de vraag of nu toch alles door de Eastron gaat en of dat wenselijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnTztBfsi77kDjItQxFz7mClP2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZHNI1uCNtXhMRGslOoYtfml.jpg?f=fotoalbum_tile

De voeding voor de Deye en de modbus worden van onder ingevoerd en zitten boven op de ABB.
Dit soort plaatjes helpt niet echt, zo kan je een topic goed vullen omdat er vragen blijven komen.

[ Voor 53% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-03-2026 15:56 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Als de ALA tript is alles uit.
Alles ná de alamat aan de uitgaande kant, maar toch niet aan de voedende kant? Daar zit toch gewoon een draad met spanning in een klem die dat doorgeeft aan de draad richting het verdeelblokje. Of begrijp ik er nu echt niks meer van :+

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Alles ná de alamat aan de uitgaande kant, maar toch niet aan de voedende kant? Daar zit toch gewoon een draad met spanning in een klem die dat doorgeeft aan de draad richting het verdeelblokje. Of begrijp ik er nu echt niks meer van :+
Ik ben de draad ook kwijt, het zou handig zijn als @Speedy-Andre of @paQ even de desbetreffende foto's plaatsen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Ik ben de draad ook kwijt, het zou handig zijn als @Speedy-Andre of @paQ even de desbetreffende foto's plaatsen.
Deze dacht ik Source90 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• paQ
Als dit de volgorde is:
Meter - HS - MID - ALAMAT - Terminal - Deye
En de C25 valt uit dan heb je geen prik meer op de terminal.
En de deye mist zijn netspanning en gaat dan off grid.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet niet wat 'de terminal' hier is, als dat de EMS is dan blijft die aan met de POE voeding in een wcd.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:53:
Als dit de volgorde is:
Meter - HS - MID - ALAMAT - Terminal - Deye
En de C25 valt uit dan heb je geen prik meer op de terminal.
En de deye mist zijn netspanning en gaat dan off grid.
Jouw veronderstelling is dat de Alamat en de terminal in serie staan, dus áchter de Alamat. Maar volgens mij staat de Alamat parallel met de terminal.

Met de terminal bedoelen we de aansluitblokjes van de groepenkast.

[ Voor 8% gewijzigd door The Legend op 21-03-2026 16:15 ]

• Wolly
  • Niet online
Zijn er nog mensen bij wie de accu wel hoger komt dan 45%? Alles wordt bij mij verkocht zodra de 45% wordt aangetikt, voor rond de 10 cent.

Ben benieuwd of we later vandaag toch weer de 15 cent zien, zou een flink rendementsverlies betekenen.

• jeeedeee
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:22:
Zijn er nog mensen bij wie de accu wel hoger komt dan 45%? Alles wordt bij mij verkocht zodra de 45% wordt aangetikt, voor rond de 10 cent.

Ben benieuwd of we later vandaag toch weer de 15 cent zien, zou een flink rendementsverlies betekenen.
62 procent dankzij de 12 kW CAP 😀, maar ook continue export activaties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvJSRguwDrzcCXudffW7P4VtBOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7wJr8ESWuZwpIfuhOpB0XNL.jpg?f=fotoalbum_large

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:26
Idem bij mij, nu 46 trouwens :) Tja, ik red me er wel mee, als hij het maar niet nodig vindt om 'goedkope' stroom op te gaan slaan terwijl de zon wss morgen ook weer heerlijk schijnt.. Morgen maar de auto opladen vanaf een uur of half 12, die kan nog wel dagje wachten..

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:29:
[...]

62 procent dankzij de 12 kW CAP 😀, maar ook continue export activaties
[Afbeelding]
Jij hebt ook een enorme opwek, je kan de energie niet snel genoeg kwijt. Ik denk dat je nu wel snel naar 45% wordt ontladen. Ik had vandaag een piek van 4000W van de panelen, kom dus niet over die grens van 45% heen :O

@MarinoC Nu ook 46% bij mij, maar onbalansprijs is nu ook <10ct.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-03-2026 16:32 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:22:

Noord-oost Nederland komt er bekaaid vanaf vandaag, nul zon gehad vandaag. Mijn SOC is niet boven de 30% gekomen :'(

• blue eyes
Hier nog steeds (Flevopolder) met 7000 watt aan het opwekken, de auto ook tegen 6A aan het laden (ongeveer 4300 watt).

Auto nu op 43%, accu op 45% .

Beetje voorzichtig laden - heb morgen zeker 60% nodig. De auto nu even wat hoger zetten, tot een uur of 5.

Kan niet wachten dat het dadelijk helder is, de hele tijd handmatig bijsturen :D

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 21-03-2026 16:37 ]

• jeeedeee
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Jij hebt ook een enorme opwek, je kan de energie niet snel genoeg kwijt. Ik denk dat je nu wel snel naar 45% wordt ontladen. Ik had vandaag een piek van 4000W van de panelen, kom dus niet over die grens van 45% heen :O

@MarinoC Nu ook 46% bij mij, maar onbalansprijs is nu ook <10ct.
Ja klopt, wat dat betreft speel ik wat vals 🙄 wel gek inderdaad dat hij onder de 50 procent nu al aan het ontladen is voor rond/ onder de 10 cent. Misschien verwachten ze geen piek vanavond.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog geen 'last' van een EV, vanaf 12u volop zon en na 9u al minimaal 1kW van de pv.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Ja klopt, wat dat betreft speel ik wat vals 🙄 wel gek inderdaad dat hij onder de 50 procent nu al aan het ontladen is voor rond/ onder de 10 cent. Misschien verwachten ze geen piek vanavond.
Hij liep op naar 46% (nu 47%) omdat de prijs onder de 10ct dook.

Ik denk dat er weinig 'verwachting' in het huidige model zit ingebouwd, het is puur op tarieven en SOC. Kunnen ze net zo goed even hier uitschrijven,scheelt gepuzzel.

• Source90
  • Nu online
Ter verduidelijking;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUhtbxtes1_nAi-KOjX7fpwx10A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpJojSAUkwfIedpACB2SaXe3.jpg?f=fotoalbum_large

3x C25 netbeheerder komt stroom binnen ⤵️
Hoofdschakelaar ⤵️
Eastron MID (alles loopt hierdoor heen) ⤵️
> ABB C25 omvormer
> Verdeelblokken

Beide zitten inderdaad aan de invoer kant van de C25.

Bovenzijde (bruin/grijs/zwart) gaat uiteraard naar de Deye.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Source90 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:59:
Ter verduidelijking;
[Afbeelding]

3x C25 netbeheerder komt stroom binnen ⤵️
Hoofdschakelaar ⤵️
Eastron MID (alles loopt hierdoor heen) ⤵️
> ABB C25 omvormer
> Verdeelblokken

Beide zitten inderdaad aan de invoer kant van de C25.

Bovenzijde (bruin/grijs/zwart) gaat uiteraard naar de Deye.
Qua stroomkring zit dat dus prima. Voor het mooie zou ik zo kort mogelijk na de HS (in dit geval na de Eastron) de kast voeden via de blokjes, en de Deye als gebruiker op de blokjes aansluiten. Maar technisch lijkt het me dus niet nodig.

• paQ
The Legend schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Jouw veronderstelling is dat de Alamat en de terminal in serie staan, dus áchter de Alamat. Maar volgens mij staat de Alamat parallel met de terminal.

Met de terminal bedoelen we de aansluitblokjes van de groepenkast.
Zo te zien staat het dus in serie. Tenzij aan de onderzijde van de alamat gesplitst wordt.
Daar zat de verwarring denk ik in de textuele uitleg.

Edit:
Dan gaat er dus ook geen 17kW door de alamat.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 21-03-2026 18:19 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste