[ Voor 8% gewijzigd door boekhour op 28-02-2026 13:51 ]
Hmmm ik snap niet wat je bedoelt met eigenwijs. Ik denk dat ik me te veel laat leiden door het label "bespaard tov dynamisch contract". Ik kom nl. uit de situatie met een dynamisch contract voordat ik bij Balans kwam. Het is voor mij wennen dat een zonnige dag met een accu me op deze dag meer zou kosten dan mijn vorige situatie bij Tibber. Daar had ik door de nacht dan van het net afgenomen en overdag teruggeleverd waardoor ik op negatieve kosten was beland die dag. Ik begrijp nu wel dat de formule misschien iets anders zegt, maar toch. Zie het niet als eigenwijs maar ik moet vooral wennen aan het bakken met stroom schuiven wat niet zoveel toevoegd op dit moment. Als de aFRR er is snap ik het, dan is het onderdeel van het systeem. Nu denk ik; laat het gewoon in de accu zitten ipv te ontladen en vervolgens een paar uur later weer terug te kopen.Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:34:
[...]
Je bent wel eigenwijs![]()
[Afbeelding]
In deze formule is er geen sprake van zonnestroom, het gaat puur om teruglevering uit de batterij.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Het is even wennen, Balans toont gewoon de waarde zoals hij is. Ik noem je eigenwijs omdat je maar door blijft gaan over je zonnestroom terwijl die helemaal niet in de formule zitSportmind schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Hmmm ik snap niet wat je bedoelt met eigenwijs. Ik denk dat ik me te veel laat leiden door het label "bespaard tov dynamisch contract". Ik kom nl. uit de situatie met een dynamisch contract voordat ik bij Balans kwam. Het is voor mij wennen dat een zonnige dag met een accu me op deze dag meer zou kosten dan mijn vorige situatie bij Tibber.
Zo denken er (nu) meer over, maar Balans zegt dat je naar het grotere plaatje moet kijken met een horizon van 10 jaar.Daar had ik door de nacht dan van het net afgenomen en overdag teruggeleverd waardoor ik op negatieve kosten was beland die dag. Ik begrijp nu wel dat de formule misschien iets anders zegt, maar toch. Zie het niet als eigenwijs maar ik moet vooral wennen aan het bakken met stroom schuiven wat niet zoveel toevoegd op dit moment. Als de aFRR er is snap ik het, dan is het onderdeel van het systeem. Nu denk ik; laat het gewoon in de accu zitten ipv te ontladen en vervolgens een paar uur later weer terug te kopen.
Theo
Kan je je totale kosten die gefactureerd zijn al vergelijken Sportmind?Sportmind schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Hmmm ik snap niet wat je bedoelt met eigenwijs. Ik denk dat ik me te veel laat leiden door het label "bespaard tov dynamisch contract". Ik kom nl. uit de situatie met een dynamisch contract voordat ik bij Balans kwam. Het is voor mij wennen dat een zonnige dag met een accu me op deze dag meer zou kosten dan mijn vorige situatie bij Tibber. Daar had ik door de nacht dan van het net afgenomen en overdag teruggeleverd waardoor ik op negatieve kosten was beland die dag. Ik begrijp nu wel dat de formule misschien iets anders zegt, maar toch. Zie het niet als eigenwijs maar ik moet vooral wennen aan het bakken met stroom schuiven wat niet zoveel toevoegd op dit moment. Als de aFRR er is snap ik het, dan is het onderdeel van het systeem. Nu denk ik; laat het gewoon in de accu zitten ipv te ontladen en vervolgens een paar uur later weer terug te kopen.
Ik heb namelijk zulke lage kosten dat het haast niet waar kan zijn en dan dus van half okt tot nu.
Maar ik had geen dynamisch contract en kwam gewoon op 0 aan jaareinde.
Misschien dat jij de facturen kunt vergelijken met je situatie voorheen?
Frank?paQ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:15:
bij welke anderen dan?
Hoeft ook niet, om op aFFR te handelen gaan ze via PVNed. Zelfde partij als waar Balans op is aangesloten.
Is dat appels met appels? Want dan is balans na 2 jaar failliet, omdat iedereen overstapt.
Dat is een goed idee en stond al op de planning, heb de accu echter nog maar net.ibak schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Kan je je totale kosten die gefactureerd zijn al vergelijken Sportmind?
Ik heb namelijk zulke lage kosten dat het haast niet waar kan zijn en dan dus van half okt tot nu.
Maar ik had geen dynamisch contract en kwam gewoon op 0 aan jaareinde.
Misschien dat jij de facturen kunt vergelijken met je situatie voorheen?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Geen idee, daar gaan we dit jaar achterkomen hoop ik. Als het appels appels is, zijn de inkomsten vergelijkbaar (bij vergelijkbare systemen). Als balans structureel lagere inkomsten biedt… tsja.overhyped schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:56:
[...]
Is dat appels met appels? Want dan is balans na 2 jaar failliet, omdat iedereen overstapt.
In iedergeval zie je dat er nu een aantal grote vergelijkbare systemen bij Frank op agressieve handel steeds een paar euro per dag pakken.
@Wolly Ik lees dit nog eens goed door (niet uit eigenwijsheid hoorWolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:34:
[...]
Je bent wel eigenwijs![]()
[Afbeelding]
In deze formule is er geen sprake van zonnestroom, het gaat puur om teruglevering uit de batterij.
Maar ik blijf mijn eigen wel verbazen dat met een hele week zon in het vooruitzicht, met 37% SOC (met dus nog een dikke 30 kWh op voorraad) er nu wordt ingekocht tegen 12 cent....
Wat ga je daar mee doen dan? Bij verkoop krijg je 5 - 9 cent.... En er komt zat kWh aan deze week.
De enige met positief resultaat is dan BE die pakt 2 maal 2 cent.
Zoals gezegd, er is een groter plan. Maar dit is iig functioneel in het ontwerp prima toe te voegen in de use cases die ze maken.
Die paar centen gaat het mij niet om, ik dacht net, zoals het de afgelopen dagen ging dat er al aanpassingen waren doorgevoerd, en dat ik het begreep
[ Voor 26% gewijzigd door blue eyes op 01-03-2026 10:03 ]
19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries
Goede vraag, waarschijnlijk bedoelen ze in de formule met “batterij ontladen” inderdaad de energie die uit de batterij is gehaald en niet de export naar het net.Sportmind schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:37:
[...]
@Wolly Ik lees dit nog eens goed door (niet uit eigenwijsheid hoorik wil de logica begrijpen). Maar die 4 kWh (3.6 eigenlijk) die ik dus uit de batterij hebt ontladen leveren mij dan dus een nadeel van € 1,30 tov een dynamisch contract op? Dat is een verschil van 36 cent / kWh?
Maar blijft staan dat je die dag met alleen een dynamisch contract goedkoper uit was geweest.
Hier wordt er vanochtend geladen op 0ct, prima wat mij betreft. Hou er rekening mee dat die 37% SOC niet geheel bruikbaar is, 10% is vaak wel het minimum dus dan blijft er 27% over.blue eyes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:00:
We moeten even rustig afwachten , dat roep ik zelf ook en sta ik achter. We hebben ook beloofd geen zaken te herhalen.
Maar ik blijf mijn eigen wel verbazen dat met een hele week zon in het vooruitzicht, met 37% SOC (met dus nog een dikke 30 kWh op voorraad) er nu wordt ingekocht tegen 12 cent....
Wat ga je daar mee doen dan? Bij verkoop krijg je 5 - 9 cent.... En er komt zat kWh aan deze week.
De enige met positief resultaat is dan BE die pakt 2 maal 2 cent.
Zoals gezegd, er is een groter plan. Maar dit is iig functioneel in het ontwerp prima toe te voegen in de use cases die ze maken.
Die paar centen gaat het mij niet om, ik dacht net, zoals het de afgelopen dagen ging dat er al aanpassingen waren doorgevoerd, en dat ik het begreep![]()
lol . Geen man overboord, gewoon verbazing.
Verder heb ik niet de indruk dat Balans met kWh rekent maar met SOC percentage. Dus iemand met meer modules wordt hetzelfde aangestuurd op basis van SOC.
20% rest op een installatie van 48 kWh is wat anders dan 20% op 80 kWh....
Zet bij grotere installaties dit dan op 10%, of een vaste waarde. Of wat de techniek zelf afdwingt.
Ideaal, en dat is hopelijk waar BE naar toe gaat is een AI gestuurd model, lerend van je verbruik en daar de grenzen op afstellen. Maar daar is de tijd en het volume nog veel te kort voor om dat goed te hebben afgesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 01-03-2026 10:35 ]
Ik reken ook met all in prijzen. Ik ben nooit zo heel erg geïnteresseerd in het kale tarief, want daar hebben we niets (meer) aan straks.blue eyes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:37:
Overigens die 0 cent, jij rekent de 2 cent voor BE en de belasting, heffing nog niet mee? Die heb ik zelf wel in de prijzen verwerkt in HA, daarmee kom ik dan op 13 cent, en nu as we speak op 12 cent.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ze lijken idd te sturen op SoC en niet op absolute kWh. Maar eerlijk gezegd weet ik niet in hoever dit uitmaakt (edit: of het goed of fout is). Het is een keuze.Wolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Hier wordt er vanochtend geladen op 0ct, prima wat mij betreft. Hou er rekening mee dat die 37% SOC niet geheel bruikbaar is, 10% is vaak wel het minimum dus dan blijft er 27% over.
Verder heb ik niet de indruk dat Balans met kWh rekent maar met SOC percentage. Dus iemand met modules wordt hetzelfde aangestuurd op basis van SOC.
Want met meer modules heb je op deze manier wel meer buffer aan de onderkant en bovenkant en beweegt je SoC langzamer. Dus vanaf de 30% ben je minder snel leeg en vanaf de 80% ben je minder snel te vol vergeleken met een basis syteem.
Als je een vaste kWh limiet instelt voor de onderkant en bovenkant ben je net zo snel te leeg of te vol vanaf die limiet zoals met een basis systeem.
Klinkt goed zo'n AI model. Maar of Balans er brood in ziet?blue eyes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:34:
Mbt dat laatste, idd. Dat wil ik nog aankaarten en had ik ook al een keer gemeld.
20% rest op een installatie van 48 kWh is wat anders dan 20% op 80 kWh....
Zet bij grotere installaties dit dan op 10%, of een vaste waarde. Of wat de techniek zelf afdwingt.
Ideaal, en dat is hopelijk waar BE naar toe gaat is een AI gestuurd model, lerend van je verbruik en daar de grenzen op afstellen. Maar daar is de tijd en het volume nog veel te kort voor om dat goed te hebben afgesteld.
En of ze dat allemaal voor die 2ct kunnen en willen realiseren?
Ik denk dat het handig is als we in dit topic één prijs aanhouden, de kale prijs is dan het makkelijkst omdat mensen daar niet aan hoeven te rekenen met mogelijke rekenfouten die verwarring kunnen zaaien.paQ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Ik reken ook met all in prijzen. Ik ben nooit zo heel erg geïnteresseerd in het kale tarief, want daar hebben we niets (meer) aan straks.
Mijn punt - die buffer aan de onderkant heb ik niet nodig, niet meer dan dan anderenKoningSlakkie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Ze lijken idd te sturen op SoC en niet op absolute kWh. Maar eerlijk gezegd weet ik niet in hoever dit uitmaakt. Het is een keuze.
Want met meer modules heb je op deze manier wel meer buffer aan de onderkant en bovenkant en beweegt je SoC langzamer. Dus vanaf de 30% ben je minder snel leeg en vanaf de 80% ben je minder snel te vol vergeleken met een basis syteem.
Als je een vaste kWh limiet instelt voor de onderkant en bovenkant ben je net zo snel te leeg of te vol vanaf die limiet zoals met een basis systeem.
Dus van mij mogen ze de onderkant wel lager zetten. In kWh hetzelfde als jullie.
Dadelijk in april, en verder. Als er meer dan dan 80 kWh wordt opgewekt, en het huis maar 5 kWh verbruikt per nacht?
Elke nacht, ochtend de accu leeggooien voor maximale capaciteit voor de zonnige dagen.
En dan wil ik niet 20% rest capaciteit, maar max 10 kWh oid. Is toch weer 8 kWh extra verkoop en daardoor weer ruimte.
ik kijk hier naar:boekhour schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:47:
Ik zie hier dat er bij hogere prijzen niets wordt gedaan en bij lagere prijzen wordt ingekocht. (< 4 cent). Wenselijk voor mij, had ook een lage SOC van rond de 30%.
Naja dat moet iedereen voor zich weten lijkt me.Wolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Ik denk dat het handig is als we in dit topic één prijs aanhouden, de kale prijs is dan het makkelijkst omdat mensen daar niet aan hoeven te rekenen met mogelijke rekenfouten die verwarring kunnen zaaien.
Als ik 1 all in prijs zie in al mijn HA sensoren, dan hoef ik nooit te rekenen.
Het is de all in prijs die we uiteindelijk afreken dit jaar.
Dit jaar is er nog de saldering, dus dat klopt niet helemaal volgens miipaQ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:53:
[...]
Naja dat moet iedereen voor zich weten lijkt me.
Als ik 1 all in prijs zie in al mijn HA sensoren, dan hoef ik nooit te rekenen.
Het is de all in prijs die we uiteindelijk afreken dit jaar.
Je betaald alleen deze 12 cent voor het deel wat je meer hebt ingekocht dan je kan salderen.
In 2027 betaal je wel de volle mep.
De 2 cent aan BE betaal je sowieso voor elke inkoop en verkoop....
[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 01-03-2026 10:59 ]
Dan heb jij te weinig modulesblue eyes schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Mijn punt - die buffer aan de onderkant heb ik niet nodig, niet meer dan dan anderenAan de bovenkant dat is de keuze om uit te breiden.
Dus van mij mogen ze de onderkant wel lager zetten. In kWh hetzelfde als jullie.
Dadelijk in april, en verder. Als er meer dan dan 80 kWh wordt opgewekt, en het huis maar 5 kWh verbruikt per nacht?
Elke nacht, ochtend de accu leeggooien voor maximale capaciteit voor de zonnige dagen.
En dan wil ik niet 20% rest capaciteit, maar max 10 kWh oid. Is toch weer 8 kWh extra verkoop en daardoor weer ruimte.
Nee ik snap je punt helemaal, ik met mijn +1 extra module wil dit ook. Deze personalisatie zal (hoop ik) wel komen (al heb ik daar niets over gehoord).
Sturen op SoC werkt tot nu toe goed genoeg bij mij dat ik geen problemen ervaar. Maar bij mij is er relatief gezien meer overdimensionering aan thuisaccu opslag tov solar productie capaciteit. Daarnaast kan ik met de EV voldoende vermogen en energie afromen.
Ga maar even dat ene generieke model bouwen die rekening houdt met iedereen, dus users en BE, leeft naar de gestelde doelstellingen zoals door BE opgesteld, door ons geaccepteerd met alle wensen en eigen inrichting van systeem, verbruik, opwek, EV en noem maar op.
Dit is niet simpel een programmeur oproepen. Dat is wellicht nog het gemakkelijkste, het technisch bouwen.
Het functioneel ontwerpen daar zit imo de complexiteit en het vernuft wat nodig is.
Ik ga en hoef niet alles af te dekken, deze opzet is niet rendabel en je accu capaciteit afstemmen op de maximale opwek ooit is helemaal niet slim
Afgezien dat ik een 3 * 25a heb, dus aardig wat uren nodig heb om leeg te geraken...
Auto laadt ook flink, en die keren er overheen, dat levelt wel met elkaar.
Als elke ochtend de accu maar leeg is. En dan is elke cent er een he , minimale verkooprijs 3 cent
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hci42kAY8R8dSF4S36jOVF4l.jpg?f=user_large)
Als de activaties blijven komen moet ik vandaag ver kunnen komen om hem lekker vol te krijgen. Zon alleen gaat denk ik niet genoeg zijn
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik heb hem 1 dag. Dus calibreren. Maar uiteraard moet hij heen en weer gaan knallen daarna.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Daar kijk ik ook naar tot m'n schuur ruim 400kg zwaarder wordt
Met name omdat ik de eindafrekening bij Budget dynamisch laag probeer te houden (ik verwacht €345 t/m heden, maart kan op of onder 0kWh uitkomen) en hopelijk duurt het idd een maand voor ze hem sturen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Mja dat gaat niet gebeuren.Moby schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ik heb hem 1 dag. Dus calibreren. Maar uiteraard moet hij heen en weer gaan knallen daarna.
Hij cyclet niet zogezegd.
Hoe zijn deze temperaturen bij jullie?
Interessant! Hebben de nieuwe modules dan individueel een zekeringautomaat waardoor je niet alle modules om zeep helpt bij een defect aan 1 module?
Dat lijkt me wel handig als het er al niet in zit, hopelijk is het zo uitgevoerd dat hij niet zomaar te bedienen is.Wolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:06:
[...]
Interessant! Hebben de nieuwe modules dan individueel een zekeringautomaat waardoor je niet alle modules om zeep helpt bij een defect aan 1 module?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Dat is juist 'goed".zunrob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:01:
Tevens zie ik dat de laadstroom in de onderste 3 accus gelijk is maar de bovenste een hogere laadstroom heeft (60A vs 50A voor de onderste 3).
iig ivm hoe het eerst was.
Ik snap er niks van. Ik heb de plus nu ook op de onderste batterij aangesloten. De zwarte kabel wordt nu niet warmer dan 30 graden. De rode wordt nog steeds even warm als eerst.zunrob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:01:
Wie heeft wel eens temperatuur van de kabels gemeten bij de aansluiting op de accu's? Ik meet bij de plus, welke op de onderste accu aan is gesloten, 45 graden na een activatie van enkele minuten. De min (op accu nummer 4) gaat snel naar de 65 graden. Tevens zie ik dat de laadstroom in de onderste 3 accus gelijk is maar de bovenste een hogere laadstroom heeft (60A vs 50A voor de onderste 3).
Hoe zijn deze temperaturen bij jullie?
Dit issue ligt dus niet aan de kabel (kwaliteit van krimpen). Of het komt door contactoppervlakken, tussen kabeloog en batterij pool, of het is een gevolg van boven danwel onderaan aansluiten. Maar dit kan ik niet verklaren.
Hoe zijn bij andere mensen de temperaturen van de kabels die van de omvormer de batterij in gaan?
Ik zou je wel adviseren de aansluitingen te controleren idd. Zodra de warmteontwikkeling geconcentreerd is op een enkel punt dan vindt je daar het ‘slechte contact’zunrob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Ik snap er niks van. Ik heb de plus nu ook op de onderste batterij aangesloten. De zwarte kabel wordt nu niet warmer dan 30 graden. De rode wordt nog steeds even warm als eerst.
Dit issue ligt dus niet aan de kabel (kwaliteit van krimpen). Of het komt door contactoppervlakken, tussen kabeloog en batterij pool, of het is een gevolg van boven danwel onderaan aansluiten. Maar dit kan ik niet verklaren.
Hoe zijn bij andere mensen de temperaturen van de kabels die van de omvormer de batterij in gaan?
Die temperaturen meet ik hier zeker niet en over sommige knooppunten loopt er momenteel al enkele uren variërend 400A overheen.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
De zwarte wordt minder warm, het lijkt me dat die dan (ook) onder zit ipv boven?
Verder wel logisch dat de onderste altijd wel minder warm wordt en de interne warmte niet de polen opwarmt.
Dan is er nog de methode van meten, contactloos (reflectie materiaal telt) of met een voeler?
Aangezien dezelfde stroom door + en - gaat kan een verschil alleen op een dikkere of dunnere kabel duiden of er is een deel niet goed verbonden met het oog.
Ok, hier het hele verhaal. Balans had de rode en zwarte kabel van de Deye aangesloten op de onderste accu. Ik had zelf de zwarte kabel daarna verplaatst naar de bovenste accu. Toen werd die zwarte kabel dus erg warm.Ersus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:08:
[...]
Ik zou je wel adviseren de aansluitingen te controleren idd. Zodra de warmteontwikkeling geconcentreerd is op een enkel punt dan vindt je daar het ‘slechte contact’
Die temperaturen meet ik hier zeker niet en over sommige knooppunten loopt er momenteel al enkele uren variërend 400A overheen.
Daarna heb ik de zwarte terug naar onder gezet, op de onderste accu, waar Balans hem ook had gezet. Deze werd toen nauwelijks meer warm (30 graden), waarbij de rode (waar ik dus nog niet aan was geweest) wel warm werd.
Nu heb ik de rode op de bovenste accu aangesloten. Beide kabels worden nu niet meer zo heet. Rond de 35 graden.
Als bij activaties de aansluitpunten niet geconcentreerd ‘heet’ worden is het ok. Als onderhoud om de zoveel ‘tijd’ de aansluitingen controleren is nooit verkeerd.zunrob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:19:
[...]
Ok, hier het hele verhaal. Balans had de rode en zwarte accu van de Deye aangesloten op de onderste accu. Ik had zelf de zwarte kabel daarna verplaatst naar de bovenste accu. Toen werd die zwarte kabel dus erg warm.
Daarna heb ik de zwarte terug naar onder gezet, op de onderste accu, waar Balans hem ook had gezet. Deze werd toen nauwelijks meer warm (30 graden), waarbij de rode (waar ik dus nog niet aan was geweest) wel warm werd.
Nu heb ik de rode op de bovenste accu aangesloten. Beide kabels worden nu niet meer zo heet. Rond de 35 graden.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik vond 65 graden bij het aansluitpunt persoonlijk erg heet. Dat lijkt nu beter te zijn.Ersus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Als bij activaties de aansluitpunten niet geconcentreerd ‘heet’ worden is het ok. Als onderhoud om de zoveel ‘tijd’ de aansluitingen controleren is nooit verkeerd.
Daarna traag doorgeladen (met veel export van PV) en tot SOC 99.99 gekomen.
/f/image/KHfiLcimi3DbF0UXZ1nxPEEL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QhEEybPfewNpE0CjfM4DW8wA.png?f=fotoalbum_large)
Denk toch dat een BMS ingrijpt op een max cel spanning.
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 01-03-2026 16:55 ]
Ik neem mijn woorden terug; systeem begint met leveren... Vanochtend op 0 cent bruto (btw en heffingen worden toch weggestreept), nu op 11 cent. Twee maal 2 cent eraf, blijft per saldo 7 cent over. Niet spectaculair, maar technisch principe werkt.
Morgen wordt er weer 40 kWh voorspelt.
Nu op 64% , heb de auto ook nog deels, van 2% naar 40% opgeladen, daarmee kom ik wel op mijn werk, laad ik 'm daar wel weer vol.
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 01-03-2026 17:13 ]
:strip_exif()/f/image/c4LKnyZBVTA6E95VLzaMRtMM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tg9f5KFuPWNLZwpUudRqKdvM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0KhDFrZ0s2L4C6blAwLa6qTp.jpg?f=fotoalbum_large)