Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
(en bedankt voor de detail foto's)
Mooi! Heb je ook nog een fotootje van de binnenkant van de offgridkast en van de groepenkast in de meterkast?Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:57:
Zo, batterij staat hier ook. En de Deye is aan het zoemen. Direct opvallend, het is toch wel harder dan verwacht. Hopelijk in de garage ver genoeg van de plekken waar ik het ga horen. Het komt in iedergeval wel door de roldeur heen en is dus hoorbaar onder de carport thv de voordeur. Dus straks ook in de wc als daarvan het raampje open staat.
Geleverd met 60% SoC, nu op weg naar 70% binnen een uur.
Met offgrid. En een extra eastron op de load, zodat ik de EV charger normaal kan zonneladen op zijn eigen software.
De PoE switch is in mijn meterkast beland. Er is een hager kast geplaatst in de meterkast tbv de hoofdaansluiting naar de groepenkast naast de omvormer. En er is een hagerkast geplaatst in de meterkast tbv de HomeWizard/Eastron meter voor de Load-Woning..
Naast de omvormer hangt dus een extra kast van Onesto met alle automaten die daarvoor nodig zijn, incl de relais om de omvormer te bypassen. Werd wel gewaarschuwd dat het handiger is om de groepen in de meterkast eerst uit te zetten en dan pas de bypass om te zetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vond het vandaag in de (geïsoleerde) garage waar de Deye hangt al verdacht warm met het zonnetje erop. Zou een WP-boiler met binnenlucht aanzuiging geen idee zijn voor het BE aanbod
[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 26-02-2026 21:30 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Foto offgrid groepen kast zit er bij toch? Die in de meterkast niet, maar dat is precies 1 3 fase schakelaarThe Legend schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Mooi! Heb je ook nog een fotootje van de binnenkant van de offgridkast en van de groepenkast in de meterkast?
Ik vond het vandaag in de (geïsoleerde) garage waar de Deye hangt al verdacht warm met het zonnetje erop. Zou een WP-boiler met binnenlucht aanzuiging geen idee zijn voor het BE aanbod
Past wel in het beeld dat hele lage tarieven vanmiddag genegeerd werden.
Eerste dag dat ik groene cijfers draai
/f/image/QcIVcMwgZTT0lPil9pCCTf5i.png?f=fotoalbum_large)
Op zich vind ik dit nog helemaal niet zo slecht gaan
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Deze lijn kasten zijn een modulair systeem… waar je naar behoefte invoer en uitvoer stukken bij koopt. Zie de gesuggereerde artikelen bij Sander Vunderink.xxander968 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:55:ABB mistral ip41 kast besteld maar dat blijkt niet handig.
Niet tegen vechten, het zijn erg nette kasten zodra je ze toepast zoals bedoeld.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En dat is het gemiddelde hezunrob schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:11:
Al loopt de temperatuur van de batterij flink op met dit exporteren, nu 26,5 graden.
Accu 1 in de 'originele' aansluiting wordt een stuk warmer; en de laatste in de rij een stuk minder warm.
Ik denk alleen niet dat die G2R daar in past eerlijk gezegd. (maar hopelijk heb ik het mis)Ronald schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:15:
[...]
Deze lijn kasten zijn een modulair systeem… waar je naar behoefte invoer en uitvoer stukken bij koopt. Zie de gesuggereerde artikelen bij Sander Vunderink.
Niet tegen vechten, het zijn erg nette kasten zodra je ze toepast zoals bedoeld.
Ben ik nou gek, of is het zo dat met een diagonale aansluiting de export stroom ook daadwerkelijk andersom loopt?
Dus Accu 3 wordt het warmst en krijgt de meeste stroom.
Met laden exact anders om en begin je met Accu 1?
Want als dat zo is, is dat toch eigenlijk een onmiskenbaar voordeel als we het straks gaan hebben van veel hoog vermogen charges en discharges?
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 26-02-2026 22:56 ]
Theo
Toevallig, ik moest ook zelf een nieuwe RJ45 connector erop knijpen omdat er een draad geen contact maakte.Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:14:
Hmm, eerste bevinding al gevonden helaas. De door Balans aangelegde UTP kabel tussen switch en Solarman/Loggerstick doet t niet. Waarschijnlijk verkeerd aangeknepen. Mijn eigen kant en klare utp kabel via een andere route en switch doet t wel. Dus nu ook de Solarman integratie in HA en alle waardes. Wat kun je mega veel instellen (en dus ook stukmaken....). Hebben jullie de cloud connectie van solarman stick weer uitgezet?
Wat bedoel je met cloud connectie? Hoe zie je of die aan of uit staat?
Cloud connectie heb je, als je in de solarmansmart app data ziet.Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 00:36:
[...]
Toevallig, ik moest ook zelf een nieuwe RJ45 connector erop knijpen omdat er een draad geen contact maakte.
Wat bedoel je met cloud connectie? Hoe zie je of die aan of uit staat?
In Homeassistant zie je de optie Cloud connection onder Diagnose.
Edit, net geprobeerd via Homeassistant uit te zetten en dat lukt niet
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 27-02-2026 08:07 ]
Als ik weeronline bekijk volop zon.
Tot vandaag niet hoger gekomen dan 90% . Gisteren dreigde het naar de 100% te gaan, maar de zon viel weg. En er werd 10 kWh geexporteerd.
Vanochtend weer forse import, maar vanmiddag en morgen geen zon, alleen in de ochtend.
Hoogover past de scoping hier nog steeds,
Best intrigerend om dat zo te bekijken en de verschillende input een ieder hier. Klein land, maar fors verschil zon uren en capaciteit.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik heb voor de zekerheid de auto eraan gezet nu die thuis staat, de zon schijnt hier nu en de soc zit op 70%. Ik kan denk ik 15-20% kwijt in de auto dan moet het wel uitkomen. Ben ook benieuwd naar volgende week tot nu toe kom ik nog goed uit, we gaan zien hoe het eruit ziet met meerdere dagen zon, hopelijk dan wat minder activaties die verwacht ik niet nodig te hebben dan.blue eyes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:00:
Volgende week de eerste serieuze testen?
Als ik weeronline bekijk volop zon.
Tot vandaag niet hoger gekomen dan 90% . Gisteren dreigde het naar de 100% te gaan, maar de zon viel weg. En er werd 10 kWh geexporteerd.
Vanochtend weer forse import, maar vanmiddag en morgen geen zon, alleen in de ochtend.
Hoogover past de scoping hier nog steeds,
Best intrigerend om dat zo te bekijken en de verschillende input een ieder hier. Klein land, maar fors verschil zon uren en capaciteit.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Grid load: 16 kW
Ik heb geen activaties meer gehad de laatste was net na 08:00 vanmorgen soc 73%blue eyes schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:21:
De auto staat ook hier max te laden (11 kW), veel activaties nu ook
Grid load: 16 kW
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
70 is het nieuwe 80.ecn1985 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Ik heb geen activaties meer gehad de laatste was net na 08:00 vanmorgen soc 73%
Bij mij was de laatste om 08:45
Dezelfde module die Balans energie eerder monteerde (yrq2pc-125) is net iets te hoog om goed te passen in de mistral 41. Bedoel je dat? Ik vraag me af of deze in andere kasten wel goed past. De kast sluit nu niet 100% goed aan op de achterplaat, daardoor sluit de deur slecht.paQ schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:20:
[...]
Ik denk alleen niet dat die G2R daar in past eerlijk gezegd. (maar hopelijk heb ik het mis)
Voor ik ging boren heb ik gekeken naar het invoerstuk. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar het leek erop dat ik een stuk uit de kap moest snijden en het invoerstuk dan op de achterplaat gemonteerd moest worden. Omdat daar geen staande wand is om het in te monteren zag ik niet hoe dat ooit stevig zou worden. Dan geef ik liever 50 euro meer uit voor een stevige kast met buitenwand. Ieder z’n ding, dit was niet de mijne.Ronald schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:15:
[...]
Deze lijn kasten zijn een modulair systeem… waar je naar behoefte invoer en uitvoer stukken bij koopt. Zie de gesuggereerde artikelen bij Sander Vunderink.
Misschien de speltips nog een keer doornemen
Laadt de auto zo veel mogelijk op in kleine beetjes. Liever elke dag 10kwh dan 1x per week 70kwh. Je trekt dan niet in 1x het hele systeem leeg en dan heeft ons systeem de tijd om te wachten op goedkope momenten om weer stroom in te kopen.
Laadt de auto zo veel mogelijk op tijdens dat je zelf stroom opwekt met je zonnepanelen. Minder conversie en stroom is ‘gratis’ op dat moment.
Veel autos zullen van huis zijn overdag, in dat geval laadt de auto zo veel mogelijk op in de nacht (na 23 uur).
Indien mogelijk, verlaag de laadt snelheid naar bijvoorbeeld 6kwh. Dan blijft er nog vermogen beschikbaar voor je huishouden en heeft het systeem meer tijd om voordelig op te laden.
Zorg absoluut dat de auto niet wordt geladen tussen 16-22 uur en 7-9 uur, dit zijn de meest voorkomende momenten dat we geactiveerd kunnen worden. Op deze momenten kunnen wij soms stroom verkopen voor €1 tot €4 per kwh, maar als je op dat moment je auto oplaadt kan je niet meedoen met de activatie.
Er zijn altijd uitzonderingen, persoonlijke situaties dat je niet anders kan. De hele week bij klanten en op kantoor en veel prive reizen
Als ik niet weg hoefde had ik de auto geladen op de meest "langzame" stand
[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 27-02-2026 10:12 ]
De G2R is 57 of 58mm van achterzijde tot voorkant achterkant kastdeksel.xxander968 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Dezelfde module die Balans energie eerder monteerde (yrq2pc-125) is net iets te hoog om goed te passen in de mistral 41. Bedoel je dat? Ik vraag me af of deze in andere kasten wel goed past. De kast sluit nu niet 100% goed aan op de achterplaat, daardoor sluit de deur slecht.
Bij 'normale' componenten is dat 50mm.
edit
Dat was effe zoeken
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 10:24 ]
Hij laat op de perfecte manier, bij lage onbalansprijzen direct vanaf het net. Kan niet efficiënter volgens mij 😀Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:08:
[...]
Misschien de speltips nog een keer doornemen![]()
[...]
Volgens mij is de insteek van Don juist dat op elk moment een 'activatie' kan plaatsvinden en dat je daardoor zijn spelregels mbt auto laden moet volgen. Doe je dat niet dan mis je zo'n activatie en dus geld.jeeedeee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:20:
[...]
Hij laat op de perfecte manier, bij lage onbalansprijzen direct vanaf het net. Kan niet efficiënter volgens mij 😀
Al moet ik zeggen dat aan de huidige tarieven te zien (en het feit dat er toch al nagenoeg niets wordt verdiend aan betekenisvolle ´activaties´ ) het ook wel weer logisch is om juist nu te laden.
Een dergelijke installatie moet natuurlijk geen belemmeringen veroorzaken in je comfort. Integendeel.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt na de dip namelijk. Dan is mijn BE accu 'gratis' volgeladen, en kan hij ook weer tegen dan hopelijk hogere tarieven verkopen.
Laad ik nu op de BE accu en activaties die je triggert (nu bij 70 ipv 80% SOC) dan verkoop ik straks niks, en laad ik tussen de activaties door uit de accu.
/f/image/dCG4tVQOmCDY62irw2CxzzaX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 10:37 ]
[ Voor 169% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 10:53 . Reden: nee echt een TE slechte grap ]
[edit]Tjonge, ze hebben het direct geregeld
[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-02-2026 11:15 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Is helaas uitgesteld. Verwachting nu is dat er "de komende weken" uitsluitsel komt voor de vrijwillige aFFR biedingen. Daarna komt de kwalificatie pas voor de contractuele capaciteit.Guido7619 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:49:
Morgen is Februari ten einde. Maar tot nu toe is het aFFr gebeuren nog steeds niet van start gegaan toch?
Ja was me sowieso niet duidelijk dat dat schijnbaar nog twee separate zaken waren. Wel jammer dat het nog duurt.Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:58:
[...]
Is helaas uitgesteld. Verwachting nu is dat er "de komende weken" uitsluitsel komt voor de vrijwillige aFFR biedingen. Daarna komt de kwalificatie pas voor de contractuele capaciteit.
Nog maar wat data het topic inslingeren aangaande diagonale aansluiting met 3 accu's
Accu 3 (-)
54.17V
34.31A 34.7%
22.8 graden
Accu 2
54.14V
32.45A 32.9%
21.3 graden
Accu 1 (+)
54.2V
32A 32.4%
20 graden
Lijkt erop dat het tempverschil puur thermiek is. @xah5kiDe Hoe hoger in de stapel, hoe warmer.
Maar bij deze laadstroom uit de PV van 100A, slechts 2.3A verschil.
Staat wel allemaal gepubliceerd bij Tennet. Maar true, ons is altijd 'aFFR komt eraan' verteld maar niet dat het verschillende dingen zijn.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Ja was me sowieso niet duidelijk dat dat schijnbaar nog twee separate zaken waren. Wel jammer dat het nog duurt.
Het kan volgens Tennet 9 maanden of langer duren voor de prekwalificatie is afgerond.boekhour schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:30:
Ik denk dat we bij mogen zijn als aFRR eind April operationeel is. Had me hier al op ingesteld, grote organisaties procedures / bureaucratie etc. Dit kost tijd.
[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 27-02-2026 11:39 ]
Ik heb na 09:30 nog een aantal activaties gehad ondanks dat ik boven de 70% soc zat was wel de auto ook aan het laden op dat moment dus daar mooi op meegelift. De soc laten zakken ivm opwek is niet gelukt, zit inmiddels op 80% maar dat moet wel uitkomen vandaag.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:50:
[...]
70 is het nieuwe 80.
Bij mij was de laatste om 08:45
[Afbeelding]
Ga er maar van uit dat wat de modules weer geven niet super nauwkeurig is. De spanning schat ik op 0.1% (makkelijk te doen met goedkope componenten). 54.17V is dus meer tussen 53.90V en 54.44V. Lees je die waardes af wanneer er geen activatie plaats vindt (geen stroom loopt), dan zijn de drie module spanningen gelijk en is het verschil wat je afleest dus de fout in de meting.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Ja was me sowieso niet duidelijk dat dat schijnbaar nog twee separate zaken waren. Wel jammer dat het nog duurt.
Nog maar wat data het topic inslingeren aangaande diagonale aansluiting met 3 accu's
Accu 3 (-)
54.17V
34.31A 34.7%
22.8 graden
Accu 2
54.14V
32.45A 32.9%
21.3 graden
Accu 1 (+)
54.2V
32A 32.4%
20 graden
Lijkt erop dat het tempverschil puur thermiek is. @xah5kiDe Hoe hoger in de stapel, hoe warmer.
Maar bij deze laadstroom uit de PV van 100A, slechts 2.3A verschil.
De SOC waarden geldt iets soortgelijks. SOC wordt bepaald door stroom te meten die geïntegreerd wordt waarbij er een fout is die afhankelijk is van van de grootte van de stroom. En het verloopt met de tijd (drift). Even vanuit de duim schat ik de SOC nauwkeurigheid in op +/-5%. En dan de temperatuur, ook die sensor heeft spreiding. Die kun je vinden door het systeem een dag uit te laten staan en dan te meten (zeker te weten dat die grote massa allemaal gelijke temperatuur heeft). Fout in temperatuur sensor kan makkelijk 1 graad zijn.
Theo
yep was verleden week ook eens aangehaald door iemand.deejeebv schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:56:
Het valt mij nu op dat het maximaal vermogen van de huisaansluiting tijdens import 16 kW is, als dit bijvoorbeeld is tijdens het laden van de auto. De maximale export is 12 kW, dus ik hen een zonneoverschot van 4kW, dan haalt mij maar 8kW uit de batterij.
Kan me nog niet helemaal bedenken wat de gedachte daar achter is.
Dat maakt niet zoveel uit wanneer het verschil tov de originele situatie behoorlijk is.xah5kiDe schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Ga er maar van uit dat wat de modules weer geven niet super nauwkeurig is.
De percentages die ik post zijn het aandeel aan stroomverdeling.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 12:18 ]
Dat.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:33:
Ja, en als je een lege auto hebt en je moet weg zometeen, dan is dat toch gewoon wat het is
Een dergelijke installatie moet natuurlijk geen belemmeringen veroorzaken in je comfort. Integendeel.
Ik wil Don uiteraard helpen, maar in deze sitatuties - jammer dan.
Vorig jaar 8000 kWh geladen, jaar daarvoor meer dan 9000 kWh....
En ik ben overdag niet zo vaak thuis..... Tja.
Dit jaar lijkt het wat beter te zijn, iets vaker thuis. Ik probeer om de dag thuis te werken, maar is lastig.
96% SOC
Het aandeel Deye gekoppelde PV gaat rechtstreeks het net op.
AC gekoppeld PV gaat de accu in na aftrek huisbverbruik.
/f/image/CFeO4B4Kuyr1QR5gptX1JlQg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 12:41 ]
Denk dat dat toevallig is. Bij een SOC van 97% is het vermogen waarmee geladen kan worden beperkt. Wat hij niet meer kan laden gaat het net op. Ik heb de PV niet aan de Deye gekoppeld en zie bij een hoge SOC ook een deel het net opgaan.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:36:
Dit is apart wel
96% SOC
Het aandeel Deye gekoppelde PV gaat rechtstreeks het net op.
AC gekoppeld PV gaat de accu in na aftrek huisbverbruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, ik heb de grid max export power zelf van 12000 naar 17000 gezet. Nog niet kunnen testen in de praktijk. Verwacht dat de limiet grid export surplus die op 16000 staat en door het EMS gecontroleerd wordt ervoor zorgt dat alsnog de limiet van 16k export wordt vastgehouden.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:07:
[...]
yep was verleden week ook eens aangehaald door iemand.
Kan me nog niet helemaal bedenken wat de gedachte daar achter is.
Nee was geen toeval.deejeebv schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:01:
[...]
Denk dat dat toevallig is. Bij een SOC van 97% is het vermogen waarmee geladen kan worden beperkt. Wat hij niet meer kan laden gaat het net op. Ik heb de PV niet aan de Deye gekoppeld en zie bij een hoge SOC ook een deel het net opgaan.
Ik heb het een poosje gemonitord. Het was precies het aandeel DC gekoppelde PV dat de deur uit ging.
AC bleef gewoon de accu in gaan volledig.
Duidelijke afschakeling om 12:27
/f/image/0XjZzvVB68WBf1EaQ6uPdH5W.png?f=fotoalbum_large)
Maar geeft niks, ik ben intussen kostenneutraal, de auto is geladen, (op EPEX tarieven gemiddeld 16 cent all in) en vanaf nu kan er verkocht worden
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 13:27 ]
yep die knalt hem zelf weer terug.jeeedeee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:08:
[...]
Klopt, ik heb de grid max export power zelf van 12000 naar 17000 gezet. Nog niet kunnen testen in de praktijk. Verwacht dat de limiet grid export surplus die op 16000 staat en door het EMS gecontroleerd wordt ervoor zorgt dat alsnog de limiet van 16k export wordt vastgehouden.
Onbalansprijs zit op 11,9 ct en SOC>70%.Schuurman92 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:32:
meer mensen nu een activatie? rare tijd toch als de accu nog niet vol zit lijkt mij
[Afbeelding]
Mijn SOC zit op 67% en heb ook ontlaadactie nu.deejeebv schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Onbalansprijs zit op 11,9 ct en SOC>70%.
Ja hier ook, soc zat op 85% dus in elk geval nog ruimte voor de zon die nu nog vollop schijnt hier.Schuurman92 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:32:
meer mensen nu een activatie? rare tijd toch als de accu nog niet vol zit lijkt mij
[Afbeelding]
Gevraagd of er extra ruimte overgehouden kon worden voor een extra module, en eventueel offgridkast
[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 27-02-2026 13:45 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Vergeten te posten, maar ik had hetzelfde antwoord van OHRA gekregen destijds, de grootte van de accu maakte niet uit, de verzekering dekte die gewoon.Get!em schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:34:
Nog even dubbel bevestiging: Univé woonverzekering dekt thuisbatterij en hoeft niet apart aangemeld te worden.
Overgiens inmiddels antwoord van Don dat als je de accus diagonaal omhangt, de garantie gewoon blijft gelden. Hij vond het geen probleem.
Ik merkte toch wel grote verschillen in de amperages van de 5 modules, dus ik ga het nu maar ff doen dat omhangen.
Software dude dus alles >12V vind ik eng. If I don't return, avenge my death..
ghegehgebumble_bee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:37:
[...]
Vergeten te posten, maar ik had hetzelfde antwoord van OHRA gekregen destijds, de grootte van de accu maakte niet uit, de verzekering dekte die gewoon.
Overgiens inmiddels antwoord van Don dat als je de accus diagonaal omhangt, de garantie gewoon blijft gelden. Hij vond het geen probleem.
Ik merkte toch wel grote verschillen in de amperages van de 5 modules, dus ik ga het nu maar ff doen dat omhangen.
Software dude dus alles >12V vind ik eng. If I don't return, avenge my death..
Wacht desnoods op een kalmer moment. Schakel dan DC af, alle BMS-en uit.
Het is een klusje van een paar minuten.
Bij grotere stacks zou ik trouwens eerder kijken naar de middenoplossing volgens de Victron site. Wel meer werk, maar wel een stuk beter nog dan diagonaal bij een stack van 4 of 5.
k-eviin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:46:
De mannen van beter stroom hebben hier deze week ook top werk geleverd de zonnepanelen en de batterij op 1 dag geplaatst. Geïnspireerd door @paQ in de (tijdelijke) lifetime kast. De temperatuur loopt laatste dagen wel aardig op, dus zit aan een actieve ventilator te deken. Ik kan in de thread niet direct welke jij uiteindelijk geplaatst hebt @paQ. Aanbevelingen, heb jij deze temperatuur gestuurd of staat de ventilator op een constante snelheid aan?[Afbeelding]
Ik heb een 120mm FAN boven in de hoek naast de omvormer, en een aanvoer beneden gemaakt. (onder de omvormer) De fans van de Dye trekken lucht vanaf onder af en blazen die door de koelvinnen naar boven er weer uit.
Ik stuur het zelf op basis van de Deye temp zelf uit Solarman in HA.
Beetje over engineerd, maar het werkt
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Nu begrijp ik waarom @paQ het wel redt om met de bestaande bekabeling diagonaal aan te sluitenk-eviin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:46:
De mannen van beter stroom hebben hier deze week ook top werk geleverd de zonnepanelen en de batterij op 1 dag geplaatst. Geïnspireerd door @paQ in de (tijdelijke) lifetime kast. De temperatuur loopt laatste dagen wel aardig op, dus zit aan een actieve ventilator te deken. Ik kan in de thread niet direct welke jij uiteindelijk geplaatst hebt @paQ. Aanbevelingen, heb jij deze temperatuur gestuurd of staat de ventilator op een constante snelheid aan?[Afbeelding]
Heel nice! Van het weekend maar eens gaan knutselen en de geul weer open graven voor een extra stroomkabel 😅.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:53:
[...]
Ik heb een 120mm FAN boven in de hoek naast de omvormer, en een aanvoer beneden gemaakt. (onder de omvormer) De fans van de Dye trekken lucht vanaf onder af en blazen die door de koelvinnen naar boven er weer uit.
Ik stuur het zelf op basis van de Deye temp zelf uit Solarman in HA.
Beetje over engineerd, maar het werktMoet zeggen dat dat Orno voedinkje echt superstrakke output geeft.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@paQ dank voor de tips!
Je hebt in die off grid kast nog 2 x 1P vrij.k-eviin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Heel nice! Van het weekend maar eens gaan knutselen en de geul weer open graven voor een extra stroomkabel 😅.
@paQ dank voor de tips!
Past vast wel ergens een 2A automaatje en een voedinkje naast.
Oh natuurlijk, niet aan gedacht zat al te twijfelen om er een PoE adapter bij te zetten, dit is nog beter. Gaan we eens verder onderzoeken!paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:16:
[...]
Je hebt in die off grid kast nog 2 x 1P vrij.
Past vast wel ergens een 2A automaatje en een voedinkje naast.
Automaatje was iets van 6 euro op amazon. De voeding 13.k-eviin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Oh natuurlijk, niet aan gedacht zat al te twijfelen om er een PoE adapter bij te zetten, dit is nog beter. Gaan we eens verder onderzoeken!
Inkopen tussen de 0-4 ct(definitieve prijs over 48u bekend), verkopen op 6ct.

Als ik daar al 2ct voor inkoop en 2ct voor verkoop voor moet betalen zit ik, met veel geluk, op 2 ct winst (per kWh). Terwijl ik ook pieken zie naar 13ct of hoger en dan doet het systeem vaak niets.
Dit is ook mooi idd, enige nadeel is dan echter dat je dan meerdere kabels op 1 aansluitpunt van een accu moet zetten...paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:41:
[...]
ghegehge
Bij grotere stacks zou ik trouwens eerder kijken naar de middenoplossing volgens de Victron site. Wel meer werk, maar wel een stuk beter nog dan diagonaal bij een stack van 4 of 5.
[Afbeelding]
Ik heb hem nu aangesloten zoals in het onderste voorbeeld. Mijn laadstromen zijn, van boven naar onder:paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:41:
[...]
ghegehge
[Afbeelding]
23A
16A
16A
20A
85A totaal volgens de Deye.
Dus idd niet perfect. Ik weet niet wat de laadstromen eerst waren.
En het wordt een kabelbende?zunrob schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Dit is ook mooi idd, enige nadeel is dan echter dat je dan meerdere kabels op 1 aansluitpunt van een accu moet zetten...
Dan vind ik een busbar weer mooier, alle kabels netjes naar één punt en vandaar met één kabel naar de DC switch.
Al zie ik wel dat overal waar men over busbars praat dat ze elke module apart afzekeren.
Dit schijnt te zijn om in het geval van één kapotte module te voorkomen dat de overige modules hun energie gaan lozen in de kapotte module (met brand tot gevolg). Hoe wordt zoiets in onze setup eigenlijk geregeld?
Ja, een busbar is dan mooier en nog beter. Alle kabels krijgen, bij gelijke kabellengte, theoretisch exact evenveel laadstroom.Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:16:
[...]
En het wordt een kabelbende?
Dan vind ik een busbar weer mooier, alle kabels netjes naar één punt en vandaar met één kabel naar de DC switch.
Al zie ik wel dat overal waar men over busbars praat dat ze elke module apart afzekeren.
[Afbeelding] Dit schijnt te zijn om in het geval van één kapotte module te voorkomen dat de overige modules hun energie gaan lozen in de kapotte module (met brand tot gevolg). Hoe wordt zoiets in onze setup eigenlijk geregeld?
Grote nadeel is dat je met 2 DC kabels naar batterij stack flexibel bent qua beweging, bij een busbar heb je die luxe niet meer. Bovendien moet je die busbar (twee stuks zelfs) ergens kwijt. Op de achterkant van de accu is geen optie dus die moet dan links en/of rechts van je stack komen. Dan kun je dus nauwelijks meer bewegen met de toren en aansluiten is ook niet zo makkelijk.
Dan is plaatje 1 van PaQ dus beter, maar twee oogjes op een terminal vind ik persoonlijk niet fijn.
Heb het nu toch maar omgehangen (overleefd!) de batterijen aanduwen was nog het moeilijkste, loodzwaar die stack. Voor de rest klusje van niks.paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:41:
Heb de negatieve (zwarte) kabel naar onder verplaatst, kwam beter uit, maakt niks uit denk ik.
Toevallig vlak voor en na een ontlaad actie van ~11kW, dus ik kon gelijk het resultaat zien, van boven naar beneden voor en na de amperages:
-84 -50 -38 -32 -28
-64 -43 -42 -41 -42
Veel gelijkmatiger dus maar de bovenste module (rode kabel naar Deye) is nog wel een uitschieter, vraag me af waarom. Dit is ook de module met de data kabel naar de Deye. De SoCs schelen maximaal 15% en niet in volgorde van de amperages ook. De temperatuur loopt wel op met een graadje per module van onder naar boven maar dat kan nog een overblijfsel van de ongelijke verdeling van daarvoor zijn.
Net ook, niet tijdens een activatie, een heel kort moment gehad dat de onderste batterijen aan het leveren waren met -4A en alleen de bovenste met 1A laadde. Bijzonder dit.
Naja het is hoe dan ook beter, nu vrij stabiel alle batterijen rond de -2A. Die midden oplossing ben ik veel te lui voor en dat is ook allemaal extra componenten enz
Het zal zich toch een keer moeten settelen allemaal na een keer leeg en weer vol maken.bumble_bee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Heb het nu toch maar omgehangen (overleefd!) de batterijen aanduwen was nog het moeilijkste, loodzwaar die stack. Voor de rest klusje van niks.
Heb de negatieve (zwarte) kabel naar onder verplaatst, kwam beter uit, maakt niks uit denk ik.
Toevallig vlak voor en na een ontlaad actie van ~11kW, dus ik kon gelijk het resultaat zien, van boven naar beneden voor en na de amperages:
-84 -50 -38 -32 -28
-64 -43 -42 -41 -42
Veel gelijkmatiger dus maar de bovenste module (rode kabel naar Deye) is nog wel een uitschieter, vraag me af waarom. Dit is ook de module met de data kabel naar de Deye. De SoCs schelen maximaal 15% en niet in volgorde van de amperages ook. De temperatuur loopt wel op met een graadje per module van onder naar boven maar dat kan nog een overblijfsel van de ongelijke verdeling van daarvoor zijn.
Net ook, niet tijdens een activatie, een heel kort moment gehad dat de onderste batterijen aan het leveren waren met -4A en alleen de bovenste met 1A laadde. Bijzonder dit.
Naja het is hoe dan ook beter, nu vrij stabiel alle batterijen rond de -2A. Die midden oplossing ben ik veel te lui voor en dat is ook allemaal extra componenten enz
Heb me er over ingelezen de afgelopen weken. Die SOC is voor het leeuwendeel een telling van wat er in en uit gaat. Als het start punt niet klopt, en je komt bij "SOC 100" aan terwijl de accu gewoon nog energie opneemt, dan wordt de FCC gewoon opgehoogd omdat je niet over de 100% kunt.
Maar vanaf dan klopt natuurlijk niets meer van de 'boekhouding' en zal hij ook weer moeten leren wat dan leeg is, opnieuw tellen naar boven, en als de stroom er echt niet meer in kan, dat dat dan 'vol' is.
Ik verwacht dat daarna de SOC's ook pas weer (lineair) meer gelijk gaan lopen.
Ik schrik best wel van dat initiële verschil. Het is gewoon factor 3!
Paars blijft de import van het net, groen is nu de export uit de accu.
Pretty spiky
Veel import en veel export (wat is veel, maar 10 kWh vandaag, is hoogste tot nu toe).
Ik heb nog 48 kWh om te exporteren, kom maar op
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 27-02-2026 16:57 ]
Meet het morgen nog maar een keer. Dan zul je zien dat de onderste en bovenste gelijk zijn en de middelste twee ook. Ze waren flink in onbalans toen je er aan begon.bumble_bee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Heb het nu toch maar omgehangen (overleefd!) de batterijen aanduwen was nog het moeilijkste, loodzwaar die stack. Voor de rest klusje van niks.
-84 -50 -38 -32 -28
-64 -43 -42 -41 -42
Theo
Import grid - export grid -charge batt + discharge batt + pv productie = 25kWh huisverbruik
Heb gekeken op mijn SolarEdge inline meter, die dus aan de load kant hangt en mijn homewizard die op dezelfde plek hangt:
Pv productie - load export (to batt) + load import (from batt) = 13kWh huisverbruik.
Zou 12kWh verlies betekenen als de solarman waardes voor battery discharge en battery charge kloppen.
Later nog maar eens kijken, maar dit is fors. Total loss sensor is waardeloos. Reset halverwege de dag meerdere keren en steeds op unavailable.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 27-02-2026 17:30 ]
@Wolly , ik heb in home assistant de P1 meter en de prijzen bij elkaar gezet. Ik zie vrij consequent een buy onder de 0 EUR/MWh en de sell is altijd > 100 EUR/MWh. Oftewel 10 cent spread, 6 cent wat je overhoud... Reken nog even 15% laad/ontlaad verliezen dan zijn het in elk geval de mensen van BE energie spekkoper zijn, en wij zullen er niet al te veel op verliezen...Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:57:
Toch wel een raar systeem.
Inkopen tussen de 0-4 ct(definitieve prijs over 48u bekend), verkopen op 6ct.
[Afbeelding]
Als ik daar al 2ct voor inkoop en 2ct voor verkoop voor moet betalen zit ik, met veel geluk, op 2 ct winst (per kWh). Terwijl ik ook pieken zie naar 13ct of hoger en dan doet het systeem vaak niets.
Denk wel dat BE ook liever had gehad dat aFFR al live was omdat daar meer mee te verdienen is....
Even belangrijk om te vermelden dat het maar indicatieve prijzen zijn, de echte verrekenprijs is immers pas morgen (of overmorgen) bekend.jeeedeee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:30:
[...]
@Wolly , ik heb in home assistant de P1 meter en de prijzen bij elkaar gezet. Ik zie vrij consequent een buy onder de 0 EUR/MWh en de sell is altijd > 100 EUR/MWh. Oftewel 10 cent spread, 6 cent wat je overhoud... Reken nog even 15% laad/ontlaad verliezen dan zijn het in elk geval de mensen van BE energie spekkoper zijn, en wij zullen er niet al te veel op verliezen...
Denk wel dat BE ook liever had gehad dat aFFR al live was omdat daar meer mee te verdienen is....
[Afbeelding]
Maar op onbalansmarkt zie ik toch echt 6 ct om 14:53. Ik heb het eerder al gezien met @paQ , blijkbaar zijn er verschillende websites met verschillende onbalansprijzen (of deze worden naderhand gecorrigeerd).
Jeetje wat een verschil! Dat de bovenste hoger is qua temperatuur lijkt me logisch. Bij mij zie je een verkoop van 6 graden van boven naar beneden (nu 2 dagen diagonaal). Heb de plus beneden en de min boven.bumble_bee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:34:
[...]
-84 -50 -38 -32 -28
-64 -43 -42 -41 -42
De bovenste accu is ook bij mij het hoogste qua amperage. Echter, zoals Theo aangeeft zijn de bovenste en onderste min of meer gelijk en de middelste twee ook.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/659inm93BTSifRnJMCP5pZ7g.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ3vIZzhcUvXdKANBlcx6Buz.jpg?f=user_large)
Even stresstesten, maar alles werkt
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Het is het dichtste bij een indicatie dat ik voor mezelf kan komen. Je moet ergens vanuit gaan. Give or take.Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:37:
[...]
Even belangrijk om te vermelden dat het maar indicatieve prijzen zijn, de echte verrekenprijs is immers pas morgen (of overmorgen) bekend.
Maar op onbalansmarkt zie ik toch echt 6 ct om 14:53. Ik heb het eerder al gezien met @paQ , blijkbaar zijn er verschillende websites met verschillende onbalansprijzen (of deze worden naderhand gecorrigeerd).
[Afbeelding]
Edit:
Als overmorgen het portaal aangeeft dat ik 1.55 goedkoper uit was dan dynamisch, dan zit ik ongeveer goed.
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 27-02-2026 18:49 ]
Welke tarieven heb je in HomeWizard gebruikt dan?paQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:33:
[...]
Het is het dichtste bij een indicatie dat ik voor mezelf kan komen. Je moet ergens vanuit gaan. Give or take.
Edit:
Als overmorgen het portaal aangeeft dat ik 1.55 goedkoper uit was dan dynamisch, dan zit ik ongeveer goed.
[Afbeelding]
Heb je screenshot van de settings?
Klopt t dat de array van onbalansmarkt de laatste twee minuten leeg zijn, en dat de array nu opgevraagd moet worden met -3 (en de template sensor qua tarief dus 3 minuten achterloopt)?MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:59:
Zoals beloofd, hierbij de YAML voor onbalansprijzen.
Eerst moet je via de API de data opvragen:code:Daarna kun je een sensor aanmaken:
1 2 3 4 5 6 7 8 9rest: - resource: "https://onbalansmarkt.com/api/imbalance/simple" method: GET scan_interval: 60 sensor: - name: "Onbalansprijzen (simple)" value_template: "{{ value_json.imbalancePrices | count }}" json_attributes: - imbalancePricescode:Nu heb je dezelfde prijzen als op Onbalansmarkt.nl. Je kan ook nog hieraan BTW, energiebelasting en de BE-bijdrage toevoegen als je dat wilt. Dan krijg je het volgende (op basis van de codë van @paQ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15template: - sensor: - name: "Onbalansprijs (excl. btw)" unique_id: onbalansprijs_excl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set arr = state_attr('sensor.onbalansprijzen_simple','imbalancePrices') %} {% if arr and arr|length > 0 %} {{ (arr[-1].price) | float }} {% else %} {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') }} {% endif %}code:Daarbij heb ik input_number.powerpeers.eb hetzelfde toevoegd als @paQ als helper, zie:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24template: - sensor: - name: "Onbalansprijs (incl. btw)" unique_id: onbalansprijs_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur availability: > {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown','none'] }} state: > {# Onbalansprijs excl btw (EUR/kWh) #} {% set onbalans_excl = states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') | float(0) %} {# vaste opslag (zelfde als bij EPEX) #} {% set opslag = 0.01997 %} {# energiebelasting EXCL btw via helper #} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) %} {# btw alleen over energiebelasting #} {% set eb_incl = eb_excl * 1.21 %} {{ (onbalans_excl + opslag + eb_incl) | round(5) }}
[...]
Ik weet het niet zeker, maar morgen staat de EPEX tussen 10:00 en 15:00 op of rond de 0 cent. Kan zijn dat Balans gaat kijken of testdraaien hoe ze gaan inspelen op de onbalanstarieven dan. Die zouden op bepaalde momenten ook zomaar (behoorlijk) negatief kunnen gaan worden. Bij mij is mijn 13,5 kWh zonopwek allemaal precies weer teruggeleverd vandaag en het lijkt dat bij meer mensen er relatief veel teruglevering is geweest.thijspillen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan iemand wellicht duiden waarom de accu vandaag relatief weinig opwerk heeft opgeslagen?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
uh ik denk die van powerpeers. Die heb ik op de SAP.Get!em schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:12:
[...]
Welke tarieven heb je in HomeWizard gebruikt dan?
Heb je screenshot van de settings?
Ik kom de verwachting maar even temperenSportmind schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar morgen staat de EPEX tussen 10:00 en 15:00 op of rond de 0 cent. Kan zijn dat Balans gaat kijken of testdraaien hoe ze gaan inspelen op de onbalanstarieven dan. Die zouden op bepaalde momenten ook zomaar (behoorlijk) negatief kunnen gaan worden. Bij mij is mijn 13,5 kWh zonopwek allemaal precies weer teruggeleverd vandaag en het lijkt dat bij meer mensen er relatief veel teruglevering is geweest.
We steken geen tijd en capaciteit in tijdelijke optimalisaties die straks compleet irrelevant zijn zodra aFRR live staat. Het zou onlogisch zijn om nu alles te finetunen voor een tussenfase die over enkele weken fundamenteel verandert.
Ik mis 7-feb;13 t/m 16; 25 t/m heden. Ik mis vooral de interessante dagen met veel negatieve prijzen.Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:50:
Bij nog meer mensen ook weer geen resultaat op 25-2?
Nu een Soc van 37%. Vandaag een solcast solar productie verwachting van slechts 13 kWh, maar wel praktisch gratis stroom in de middaguren op de EPEX. Daarna komende 7 dagen extreem veel zon. Perfecte temperatuur en Solar van 160 kWh volgens solcast. Van klagen over te weing energie naar klagen over teveel overschot aan energie.
Ben benieuwd hoe het systeem en de markt zich gaat gedragen l!
Klopt, maar ze zullen toch echt wat "moeten" met die bult zonnestroom die er aan komt, in hun eigen belang. Ze hebben in de zomer niets aan 250 volle accu's elke dag dus zal er wel een soort modus operandi voor moeten komen. Ik schreef het niet goed; bedoelde niet optimalisatie op basis van epex maar mijn idee was dat je een 0 cent epex kunt gebruiken om je accu flexibiliteit icm je zonnestroom overschot te kunnen testen met ook een juist SoC niveau. Je kan dan, zonder je klanten op veel kosten te jagen, kijken waar je bandbreedte en flexibiliteit ligt.Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:46:
[...]
Ik kom de verwachting maar even temperenBalans gaat niets optimaliseren momenteel.
[...]
Balans wil straks met aFRR met de batterijpool denk ik 2 scenario's vermijden om flexibel te blijven: je wilt niet in een SoC dal belanden en daar dus lastig uitkomen omdat er meer opregeling nodig is. Ook wil je niet in een top belanden waarbij je je gepoolde SoC niet meer voldoende naar beneden krijgt en daarmee opname capaciteit mist. Wat ik begrepen heb; hoe kleiner de pool, hoe essentiëler de flexibiliteit is voor je verdienmodel.
[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 28-02-2026 08:37 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ik zie in het staatje bij besparing tov dyn/vast alleen maar € -1,309 / € 0,000 staan. Ik snap sowieso niet wat dat betekent. Ben ik dan € 1,309 goedkoper uit dan dynamisch die dag?Wolly schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:50:
Bij nog meer mensen ook weer geen resultaat op 25-2?
Nee dan ben je duurder uit en had je beter dynamisch kunnen hebben.Sportmind schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:41:
[...]
Ik zie in het staatje bij besparing tov dyn/vast alleen maar € -1,309 / € 0,000 staan. Ik snap sowieso niet wat dat betekent. Ben ik dan € 1,309 goedkoper uit dan dynamisch die dag?
Oefenen met zonnestroom: komende twee weken gaat het hard: relatief koude panelen en veel zon.Sportmind schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:23:
[...]
Klopt, maar ze zullen toch echt wat "moeten" met die bult zonnestroom die er aan komt, in hun eigen belang. Ze hebben in de zomer niets aan 250 volle accu's elke dag dus zal er wel een soort modus operandi voor moeten komen. Ik schreef het niet goed; bedoelde niet optimalisatie op basis van epex maar mijn idee was dat je een 0 cent epex kunt gebruiken om je accu flexibiliteit icm je zonnestroom overschot te kunnen testen met ook een juist SoC niveau. Je kan dan, zonder je klanten op veel kosten te jagen, kijken waar je bandbreedte en flexibiliteit ligt.
Balans wil straks met aFRR met de batterijpool denk ik 2 scenario's vermijden om flexibel te blijven: je wilt niet in een SoC dal belanden en daar dus lastig uitkomen omdat er meer opregeling nodig is. Ook wil je niet in een top belanden waarbij je je gepoolde SoC niet meer voldoende naar beneden krijgt en daarmee opname capaciteit mist. Wat ik begrepen heb; hoe kleiner de pool, hoe essentiëler de flexibiliteit is voor je verdienmodel.

https://windwatch.net/weer/items/pluimen/KNMI_expertpluim_Twente_bewolking.png
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 28-02-2026 09:21 ]
Ah ok, die dag had ik 35 kWh opwek, waar het meeste dus de accu en de auto in is gegaan. Die heb ik niet teruggeleverd en dus "mis" ik die inkomsten en ben ik "duurder" uit? Dan begrijp ik het. Dan weet ik ook dat ik dat staatje kan loslaten omdat het niet zoveel zegt, behalve op die ene specifieke dag. Die opgeslagen energie ga ik later natuurlijk weer gebruiken (of hij wordt verkocht door balans).Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Nee dan ben je duurder uit en had je beter dynamisch kunnen hebben.
Volgens mij is de besparing negatief omdat de energie die je hebt verkocht uit je batterij tegen een lager tarief is verkocht dan het dynamische tarief. Had je geen batterij gehad én een dynamisch contract dan had je dus meer voordeel.Sportmind schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Ah ok, die dag had ik 35 kWh opwek, waar het meeste dus de accu en de auto in is gegaan. Die heb ik niet teruggeleverd en dus "mis" ik die inkomsten en ben ik "duurder" uit? Dan begrijp ik het. Dan weet ik ook dat ik dat staatje kan loslaten omdat het niet zoveel zegt, behalve op die ene specifieke dag. Die opgeslagen energie ga ik later natuurlijk weer gebruiken (of hij wordt verkocht door balans).
De hele cijferbrei is in mijn ogen trouwens erg onduidelijk en incompleet, zelfs de totaalopsomming klopt op sommige plekken gewoon niet. Ben erg benieuwd hoe de jaarafrekening opgemaakt gaat worden en of dat nog te controleren is.
5 Stuks, vanaf de bovenste accu doorgelust naar beneden.
Lengte van de eerste kabel is dermate lang, deze kan ook prima op de middelste worden aangesloten.
De monteur moet hier nog een keer komen, deksel van de omvormer is beschadigd tijdens transport.
Kan hij dat mooi even doen. Baat het niet, schaadt het niet principe.
Temp. ook even gekeken nav PM vraag, hier ook maar even delen:
Weinig load - per module loopt het 1 graad naar beneden. De bovenste 21 graden, de onderste van de 5 is 16 graden.
Ja dat zou ook kunnen, ik heb echter maar 4 kWh uit de batterij verkocht dus ik denk dat het verschil die dag voornamelijk ligt in het 31 kWh niet verkopen.Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Volgens mij is de besparing negatief omdat de energie die je hebt verkocht uit je batterij tegen een lager tarief is verkocht dan het dynamische tarief. Had je geen batterij gehad én een dynamisch contract dan had je dus meer voordeel.
De hele cijferbrei is in mijn ogen trouwens erg onduidelijk en incompleet, zelfs de totaalopsomming klopt op sommige plekken gewoon niet. Ben erg benieuwd hoe de jaarafrekening opgemaakt gaat worden en of dat nog te controleren is.
Je bent wel eigenwijsSportmind schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Ja dat zou ook kunnen, ik heb echter maar 4 kWh uit de batterij verkocht dus ik denk dat het verschil die dag voornamelijk ligt in het 31 kWh niet verkopen.

In deze formule is er geen sprake van zonnestroom, het gaat puur om teruglevering uit de batterij.
:strip_exif()/f/image/igiS9XDSmaI3DTVhptbK4MDK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dHVNWPKGHitUaA0CKjHeAGv7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WucZzAk5cIRbaUopQS17kwPk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jpgBpK2VIzcWgitWRK4zJgFG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JGz0CIrgAe89QUNtNIvcQMrZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e8eqVLbLzmcFEtCOZoIhDjGe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ThXW50jEyU1jKxHwGnW5LcGr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/O6hz9qSajnuQx8AFt6xKZCGL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fvZvwYxnsV6bq7chFlVQgNdg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/02spSJ4w0Q1pQrvE5ZejoQXZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AQ1LLq1Ab1qazwuCzzyWR5GU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pQDkXOVRILMYhtUtR0aLm9AF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LaNhx9tN94hGXGUadlE0HKUt.jpg?f=fotoalbum_large)